
IRIS 2013-7

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Meltex Ltd v. Armenia . . . 3

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Legality of the
“Telecoms Charge” Designed to Offset the Ending of Ad-
vertising on Public TV Channels Confirmed. . . . . . . . . . . . . . . . 3
Council of the EU: Approves USA/EU Free-Trade Talks Ex-
cluding Audiovisual Services . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
European Commission: Scheme to Finance Digitisation
and Extension of Terrestrial TV Network in Spain Incom-
patible with EU State Aid Rules . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
European Parliament: Press and Media Freedom in the
World . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

OSCE
OSCE: Report Highlights Need to Fight for Journalists’
Safety and Internet Freedom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

NATIONAL

BG-Bulgaria

Court Confirms High Sanction Due to Violation of Pro-
tection of Minors. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

CZ-Czech Republic

RRTV Specifies Regulation of Advertising Loudness . . . . . . . 7

DE-Germany

Schleswig Administrative Court Confirms Sat.1 Licensor
Switch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

FR-France
Takeover of TPS by Canal Plus: Competition Authority
Approves the Three Benchmark Offers of Groupe Canal
Plus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Private Copies: Apple Ordered to Pay EUR 5 Million in
Fees to Copie France. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Collective Agreement on Film Production: Signing of the
Extension Decree . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

GB-United Kingdom

Everton TV is not an On Demand Programme Service . . . .10

Bangladeshi Satellite Broadcaster CHSTV in Breach of
Ofcom Impartiality Rules. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Ofcom Orders Review of Amount of Alcohol Advertising
on Television. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
New Defamation Act Clarifies Defences to Defamation
Claims . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

IE-Ireland
Revision of General and Children’s Commercial Commu-
nications Codes. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

LT-Lithuania
Corporate Income Tax Incentives for Investments in Film
Production . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"

Public Debate over the New Media Law . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

NL-Netherlands
Dutch Court Denies Ryanair Access to Raw Source Ma-
terial of TV Interviews with Employees . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Decision of the Dutch Advertising Code Committee on
Political Television Broadcasts and Children . . . . . . . . . . . . . .16
Legislative Proposal to Change the Media Act 2008 . . . . . .16

RO-Romania

CNA Changes Conditions of Broadcasting Licences . . . . . . .17
Government Obliges ANCOM to Pay out Surplus of 2012. .17

SE-Sweden

Amendments to the Swedish Copyright Act . . . . . . . . . . . . . .18

SK-Slovakia

Violation of Ban on Political Advertising . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Refusal to Disclose information Confirmed by Court . . . . . .19

TJ-Tajikistan

New Media Law Adopted . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

DE-Germany

New State Treaty for the SWR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
No injunctive relief in the case of photo reporting from
the realm of contemporary history . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Francisco Javier Cabrera Blázquez, Editor (European
Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) � Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) � Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbrücken (Germany) � Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � Katharina Burger � France
Courrèges � Michael Finn � Paul Green � Marco Polo Sàrl �
Martine Müller-Lombard � Stefan Pooth � Erwin Rohwer �

Nathalie Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez, European
Audiovisual Observatory � Annabel Brody, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) � Johanna Fell, European Representative BLM,
Munich (Germany) � Amélie Lépinard, Master - International
and European Affairs, Université de Pau (France) � Julie
Mamou � Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ireland) � Martin
Rupp, Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2013 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Meltex Ltd
v. Armenia

On 17 June 2008, the European Court of Human Rights
delivered a judgment in the case of Meltex Ltd and
Movsesyan v. Armenia (see IRIS 2008-8/1). The Court
held that there had been a breach of Article 10 of the
Convention as the refusal by the Armenian National
Radio and Television Commission (NTRC) to allocate
a broadcasting license to Meltex, amounted to an in-
terference with Meltex’ freedom to impart information
and ideas that did not meet the Convention require-
ment of lawfulness. The Court noted, in particular,
that a procedure that did not require a licensing body
to justify or motivate its decisions did not provide ad-
equate protection against arbitrary interference by a
public authority with the fundamental right to free-
dom of expression. In 2009 Meltex complained in
Strasbourg that the Armenian authorities had failed to
enforce the Court’s judgment of 17 June 2008. In par-
ticular, relying on the Court’s Grand Chamber judg-
ment in the case of Verein gegen Tierfabriken Schweiz
(VgT) v. Switzerland (no. 2) (see IRIS 2009-10/2),
Meltex claimed that the refusal of the Court of Cassa-
tion in Armenia to reopen its case constituted a fresh
violation of its freedom of expression under Article 10
of the Convention.

In its decision of 21 May 2013, the European Court of
Human Rights reiterates that a judgment in which the
Court finds a breach of the Convention or its Protocols
imposes on the respondent State a legal obligation
not just to pay those concerned the sums awarded by
way of just satisfaction. The State must also take the
appropriate general or individual measures required
to put an end to the violation found by the Court and
to redress so far as possible the effects of that viola-
tion. Subject to monitoring by the Committee of Min-
isters, the respondent State however remains free to
choose the means by which it will discharge its legal
obligations under the Convention, provided that such
means are compatible with the conclusions set out in
the Court’s judgment. The European Court itself does
not have jurisdiction to verify whether a State has
complied with the obligations imposed on it by one of
the Court’s judgments. The situation is different how-
ever when it concerns a new interference or a new is-
sue. A “new issue” can result from the continuation of
the violation that formed the basis of the Court’s ini-
tial decision, but the determination of the existence of
a “new issue” very much depends on the specific cir-
cumstances of a given case. In Meltex Ltd and Movs-
esyan v. Armenia, the Committee of Ministers ended

its supervision of the execution of the Court’s judg-
ment of 17 June 2008, after the refusal by the Court
of Cassation to reopen the proceedings. Although the
Committee of Ministers had been informed that the
Court of Cassation had dismissed the application to
reopen the proceedings, in its resolution the Commit-
tee of Ministers declared itself satisfied with the indi-
vidual and general measures taken by the Republic of
Armenia to execute the Court’s judgment. That being
so, the Court finds that it has no jurisdiction to exam-
ine Meltex’ complaint as it did not contain a new issue
and therefore the application is incompatible ratione
materiae with the provisions of the Convention. The
Court rejected the application under Article 10 of the
Convention as manifestly ill-founded.

• Decision by the European Court of Human Rights (Third Section),
case of Meltex Ltd. v. Armenia, Appl. nr. 45199/09 of 21 May 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16587 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Le-
gality of the “Telecoms Charge” Designed to
Offset the Ending of Advertising on Public TV
Channels Confirmed

On 27 June 2013, the CJEU confirmed the legal-
ity of the “telecoms charge”, ruling that Directive
2002/20/EC (the so-called Authorisation Directive”)
did not restrict member states’ powers to impose non-
administrative charges for the provision of electronic
communications services. In January 2010, the Euro-
pean Commission opened an infringement procedure
against France concerning this charge, which amounts
to 0.9% of turnover and was imposed on telecommu-
nications operators by the Law of 5 March 2009 (Arti-
cle 302 bis KH of the General Tax Code) in order to
offset the ending of advertising on public TV chan-
nels between 8pm and 6am (see IRIS 2009-9/4). As
there was no response from the French authorities,
the Commission brought an action for failure to fulfil
obligations, before the CJEU in March 2011.

The Commission held that the charge was contrary to
Article 12 of Directive 2002/20/EC because it was an
administrative charge levied on the basis of factors re-
lating to the operator’s activities or turnover and not
on the basis of the actual costs incurred as a result
of the authorisation system. Moreover, the Commis-
sion went on, that contrary to the Directive’s require-
ments the charge was not intended to finance the
activities of the national regulatory authority. France

IRIS 2013-7 3

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-8/1&id=14349
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/2&id=14349
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16587
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9/4&id=14373


pointed out in its defence that Article 12 only applied
to charges the trigger for which was linked to the au-
thorisation procedure: since the charge at issue did
not constitute such a trigger, it did not fall within the
scope of that provision and could accordingly not be
subject to its requirements. In its judgment, the Court
pointed out, firstly, that the administrative charges
covered by the Directive represented remuneration
and that the only purpose of such charges was to
cover the administrative costs incurred in the issue,
management, control and enforcement of the general
authorisation scheme in the field of electronic com-
munications. Accordingly, a charge the trigger for
which was linked to the general authorisation proce-
dure for access to the electronic telecommunications
services market constituted an administrative charge
within the meaning of the Directive and could be im-
posed only in accordance with the requirements set
out therein. However, the Court found that the trig-
ger for the charge in question was linked neither to
the general authorisation procedure for access to the
electronic telecommunications services market nor to
the grant of a right to use radio frequencies or num-
bers. Indeed, it went on, that the charge related to
the operator’s activities, which consisted of provid-
ing electronic communications services to end users
in France. In these circumstances, it held that the
charge concerned did not constitute an administra-
tive charge within the meaning of the Directive and
accordingly did not fall within its scope. The Court
therefore dismissed the Commission’s action.

Maintaining the charge, which avoids an annual rev-
enue shortfall of nearly 250 million euros, should en-
able the government to approach the financing of
France Télévisions with a lower degree of political ur-
gency. In a joint statement, the Ministers for Culture
and for the Economy, Finances and the Budget de-
clared that “(t)he funding of public service broadcast-
ing is therefore secure”.

• CJUE (3e ch.), 27 juin 2013 (affaire C 485/11) - Commission eu-
ropéenne c. République française soutenue par Royaume d’Espagne
et Hongrie (CJEU (3rd Chamber), 27 June 2013 (Case C 485/11) - Eu-
ropean Commission v. France, supported by the Kingdom of Spain
and by Hungary)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16580 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Council of the EU: Approves USA/EU Free-
Trade Talks Excluding Audiovisual Services

On 14 June 2013, the Council of the European Coun-
cil (Council) adopted a mandate for the European
Commission (Commission) to negotiate a comprehen-
sive trade and investment agreement with the United
States, the "Transatlantic Trade and Investment Part-
nership" (TTIP). The mandate is made up of a decision

of the Council and a decision of the representatives of
member states that authorise the opening of negoti-
ations and directives for the negotiation of the agree-
ment. These directives foresee an agreement made
up of three key components: market access, regula-
tory issues and non-tariff barriers and rules.

The Council has agreed that audiovisual services will
not be covered by the mandate, as the EU legislation
in this area is still in development. In light of this, the
European Commission has only recently invited stake-
holders to comment on the future of the audiovisual
media landscape (see IRIS 2013-6/5). The exclusion of
audiovisual services from the mandate is a notable al-
teration considering the fact that the Commission had
adopted a draft mandate on 12 March 2013 autho-
rising the opening of negotiations that would include
cultural and audiovisual services (see IRIS 2013-5/25).
The Commission will nevertheless have the opportu-
nity to make recommendations on additional negotiat-
ing mandates at a later stage. According to the man-
date text, “[t]he Commission will, in a spirit of trans-
parency, regularly report to the Trade Policy Commit-
tee in the course of negotiations. The Commission, ac-
cording to the Treaties, may make recommendations
to the Council on possible additional negotiating di-
rectives on any issue, with the same procedures for
adoption, including voting rules, as for this mandate”.

The EU is now ready to launch negotiations with the
US. The Commission will negotiate on behalf of the
EU and its member states, keeping the Trade Policy
Committee and the European Parliament regularly in-
formed and updated. Information related to the ne-
gotiations is regularly updated on the Commission’s
website. When completed, the TTIP will be the biggest
bilateral trade deal ever negotiated. The Council will
conclude the final agreement after the European Par-
liament has given its consent and member states
have ratified the text.
• Press release: Council approves launch of trade and investment
negotiations with the United States, Luxembourg, 14 June 2013,
10919/13, PRESSE 255
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16571 EN
• Press release: Member States endorse EU-US trade and investment
negotiations (MEMO/13/564 of 15/06/2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16572 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Rutger de Beer
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Scheme to Finance
Digitisation and Extension of Terrestrial TV
Network in Spain Incompatible with EU State
Aid Rules

On 19 June 2013, the European Commission con-

4 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16580
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/5&id=14366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/25&id=14366
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16571
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16572


cluded that a Spanish scheme to finance the digitisa-
tion and extension of the terrestrial television network
in Spain was incompatible with EU state aid rules.

The Spanish EUR 260 million scheme was initiated in
2005 to subsidise the transition to digital terrestrial
television (DTT) in remote areas of Spain as well as
to help finance the operation and maintenance of the
DTT infrastructure. The subsidies were allocated ex-
clusively to operators of terrestrial platforms. Alterna-
tive transmission platforms such as satellite, cable or
the internet did not benefit from the subsidies.

The Commission launched an investigation into the
public funding of the DTT infrastructure in Spain fol-
lowing a complaint by a satellite platform operator.
According to the Commission, the Spanish scheme
favours the terrestrial technology giving operators of
terrestrial platforms an advantage over operators us-
ing other technology. The scheme has therefore failed
to support the digital switchover in a technology-
neutral way and as such unduly distorts competi-
tion between terrestrial operators and operators us-
ing other technology. The Terrestrial operators in
Spain must therefore repay subsidies received from
the Spanish taxpayer.

The Commission has previously set out indicators
on how member states should support the digital
switchover in compliance with EU state aid. In its
decision in Berlin Brandenburg (see IRIS 2004-6/5,
IRIS 2004-9/3 and IRIS 2006-1/8), the Commission
stated that the switch from analogue to digital broad-
casting must be non-discriminatory and must be com-
pleted in a technology-neutral manner. The principle
of technological neutrality was confirmed in the Court
of Justice ruling on the Commission’s decision in the
Mediaset case (case T-177/07, see IRIS 2011-8/4).

The Commission has also initiated in-depth investi-
gations into two other digitisation cases in Spain.
The first case concerns technological discrimination
as well as discrimination against regional and local
terrestrial platform operators. The second case in-
vestigates the granting of aid to broadcasters for the
change of bandwidth. These cases are still under in-
vestigation.

• State aid: Terrestrial digital platform operators in Spain must pay
back incompatible subsidies
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16574 DE EN FR
ES

Annabel Brody
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Parliament: Press and Media Free-
dom in the World

On 13 June 2013, the European Parliament adopted a

Resolution on the freedom of press and media in the
world. The adoption of the resolution is timely as it fo-
cuses on a number of pressing issues that have dom-
inated political and news agendas recently. It usefully
addresses those issues - such as media pluralism, the
protection of journalists, whistle-blowing, net neutral-
ity and mass surveillance - from the perspective of
their relevance to freedom of expression of the me-
dia in the contemporary, increasingly digitised media
environment.

The Resolution references an array of international
and European human rights legal texts, as supple-
mented by relevant reports and initiatives adopted by
different institutions and mechanisms that are active
in the area of freedom of expression. Importantly, it
acknowledges the relevance of initiatives such as the
Ruggie Framework that sets out ‘Guiding Principles on
Business and Human Rights’ and European Parliament
texts that underscore the relevance of corporate so-
cial responsibility and the growing private governance
dimension to freedom of expression.

The Resolution proceeds from a reaffirmation of key
principles and of the role ascribed to the press and
media in democratic society, to an overview of re-
cent developments and a consideration of the conse-
quences of digitisation. It then turns to the incorpora-
tion of relevant principles and priorities in EU policies
and external actions and sets out a multi-stranded
strategy for the advancement of those principles and
priorities by different EU organs.

The Resolution is critical and condemnatory of a litany
of threats to press and media freedom and the rights
of media actors: attacks on and murders of journal-
ists, which are often accompanied by impunity; con-
centrations of media ownership; State pressurising of
media actors; (increasing) criminalisation of expres-
sion and imprisonment of journalists and bloggers,
pursuant to, inter alia, defamation, blasphemy and
other laws; the lack of legal assistance for journalists,
etc.

Similarly, the Resolution deplores “all attempts to cre-
ate various forms of ‘closed internet’, since they rep-
resent serious breaches of the right to information”.
Its concern over “mass surveillance, mass censoring,
and blocking and filtering tendencies affecting not
only the media and the work of journalists and blog-
gers” leads it to deplore also “the fact that numer-
ous technologies and services deployed in third coun-
tries to violate human rights through censorship of
information, mass surveillance, monitoring, and trac-
ing and tracking of citizens and their activities on
(mobile) telephone networks and the internet orig-
inate in the EU”. It therefore urges the Commis-
sion to “take all necessary steps to stop this ‘digi-
tal arms trade’”. The Resolution also stresses (i) the
need for greater understanding of the role of inter-
mediaries and their responsibilities, and (ii) “the fact
that digital and (computer) data-driven platforms or
services such as search engines are privately owned

IRIS 2013-7 5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-6/5&id=14368
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-9/3&id=14368
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-1/8&id=14368
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/4&id=14368
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16574


and require transparency so as to preserve the public
value of information and prevent restrictions on ac-
cess to information and freedom of expression”. The
need for “whistleblower and source protection” and
the need for the EU “to act to that end globally” are
also stressed.

The Resolution calls for coherence and leadership by
example in the EU’s external relations, on issues re-
lating to press and media freedom. The final section
of the Resolution makes a number of general and spe-
cific - political, financial and other - recommendations
to this end.

• Resolution on the freedom of press and media in the world,
European Parliament, Doc. No. 2011/2081(INI), 13 June 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16575 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

OSCE

OSCE: Report Highlights Need to Fight for
Journalists’ Safety and Internet Freedom

On 13 June 2013, Dunja Mijatovic, the OSCE Represen-
tative on Freedom to the Media addressed the Perma-
nent Council, the governing body of the organization,
for the first time this year and presented a series of
recommendations designed to keep the Internet free
from unnecessary government interference. The rec-
ommendations were developed as a result of the con-
ference in Vienna, “Internet 2013: Shaping policy to
advance media freedom,” organized by her office in
mid-February (see IRIS 2013-5/7). The report covers
the period from 29 November 2012 to 13 June 2013.

The main issues highlighted in the report include:

- Affordable access to broadband Internet shall be fos-
tered and become a universal service;

- The right to free expression and free media as hu-
man rights is not reserved for media companies or ed-
itorial offices alone; they belong to everyone. These
rights shall be equally applicable to all forms of jour-
nalism, not just traditional media;

- No one shall be held liable for disseminating content
on the Internet of which he or she is not the author, as
long as they obey legal orders to remove that content,
where they have the capacity to do so;

- Journalism codes of ethics and media self-regulatory
bodies shall adapt to the online environment. Anyone

involved in the production of information of public in-
terest shall be allowed and encouraged to participate
in self-regulatory mechanisms;

- The multi-stakeholder model of Internet governance
needs to be preserved and enhanced so that it is truly
representative of the public interest. The existing In-
ternet governance infrastructure needs to evolve to
ensure that the user is a recognized participant in the
decision-making process;

- In today’s democratic societies, citizens shall be
allowed to decide for themselves what they want
to access on the Internet. As the right to dissemi-
nate and receive information is a basic human right,
government-enforced mechanisms for filtering, la-
belling or blocking content shall not be acceptable;

- It is important to recognize the relationship between
copyright and freedom of expression. We need a sys-
tem that keeps a balance between the interests of
rightsholders and those of the public.

Mijatovic expressed her concerns about the lack of po-
litical will to achieve real Internet freedom. Mijatovic
also expressed similar concerns with regard to the is-
sue of journalists’ safety.

The report, which covers approximately six months of
activities, shows that:

- At least 21 members of the media have been as-
saulted and injured by unidentified assailants;

- At least 10 members of the media have been jailed
or put in short-term detention for doing their jobs;

- At least five journalists have been jailed or are serv-
ing time in prison on criminal defamation charges.

However, the report shows that a new category of ha-
rassment is growing - the almost indiscriminate and
excessive use of force by law enforcement personnel
against media who are reporting on public demonstra-
tions. “This situation must change and it must change
immediately,” she said. And to make it happen, all
that is necessary is the political will to make it hap-
pen. There is no need for many new laws".

“There is no need for intense work of fact-finding com-
missions and complex regulations that govern con-
duct”, she said. Law enforcement personnel must be
told that it is “hands off the media.”

The Representative’s next report to the Permanent
Council is scheduled for 28 November 2013.

• OSCE Representative on Freedom to the Media, Regular Report to
the Permanent Council for the period from 30 November 2012 to 13
June 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16560 EN

Mike Stone
Office of the OSCE Representative on Freedom of the

Media, Vienna

6 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16575
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/7&id=14355
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16560


NATIONAL

BG-Bulgaria

Court Confirms High Sanction Due to Viola-
tion of Protection of Minors

On 11 April 2013, the Administrative Court in Sofia
City annulled a decision of the Sofia District Court
and thereby confirmed a fine imposed by the Bul-
garian regulatory authority Council for Electronic Me-
dia (CEM). The CEM had imposed a sanction of BGN
15,000 (approximately EUR 7,500) on the media ser-
vice provider "BTV Media Group".

On 20 February 2012, the TV programme "The Slavi’s
Show" was broadcast as a repeat at lunch time be-
tween 12:30 pm and 1:30 pm. As regards this re-
peat, CEM found that there had been a violation of
Article 17(2) of the Radio and Television Act (RTA) and
No. 27 of CEM’s Criteria for content assessment that
might be harmful to, or pose a risk of harming, the
physical, mental, moral and/or social development of
children (see IRIS 2012-2/10). Those stipulations not
only forbid the broadcasting of content that incites na-
tional, political, ethnic, religious or racial intolerance
or shows undue violence, but also contain aspects re-
lating to the protection of minors. Accordingly, poten-
tially harmful content is to be broadcast at times when
children are not usually the audience.

"The Slavi’s Show" is a popular humorous night-time
show that has been successful over decades. It is
usually broadcast at night from 10:30 pm to 11:30
pm, because the dialogue between the host with the
screen characters contains cynical, arrogant and vul-
gar speech.

The CEM accordingly imposed the above-mentioned
fine, which was successfully contested before the
Sofia District Court. This first-instance court found in
its ruling of 7 January 2013 that the language used in
the show is veiled and implied and thus not directed at
children. According to the Sofia District Court, there is
no violation of Art. 17(2) RTA in relation to the danger
of harm to children and their development.

As the appeal court, the Administrative Court found
in its ruling of 11 April 2013 that the language of
the characters in combination with obscene gestures
is not only potentially but actually harmful to the
physical, mental, moral, and social development of
children. Implications and veiled ways of express-
ing such harmful content does not change this per-
ception, since children are especially vulnerable and
are not able to distinguish between literal and implied
statements, however sarcastic or ironic they may be.

Since the show is successful with a popular host and
screen characters, children tend to imitate, reproduce
and discuss the topic in a way that does not corre-
spond to their physical, mental or moral state of de-
velopment. That may adversely affect each aspect of
their upraising. The Court also found that the young
audience is exceedingly vulnerable since the repeat
was broadcast at a time of day of no parental super-
vision (working hours of parents), which makes the
viewing of the show not subject to control.

According to Art. 126(1) RTA, the fines for violations
range from BGN 3,000 (approximately EUR 1,500) to
BGN 20,000 (approximately EUR 10,000). The amount
of the fine at issue is one of the highest in the recent
years of CEM’s regulatory practice.

• Ðåøåíèå � 2396 îò 11 àïðèë 2013 ã . íà Àäìèíèñòðàòè-
âåí ñúä - Ñîôèÿ ãðàä (Decision no. 2396/2013 of the Adminis-
trative Court Sofia City of 11 April 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16561 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CZ-Czech Republic

RRTV Specifies Regulation of Advertising
Loudness

On 14 May 2013, the Czech broadcasting regulatory
authority Rada pro Rozhlasové A Televizní Vysílání
(Council for Radio and Television - RRTV) issued a De-
cree regulating certain characteristics of audio signal
levels in advertising, teleshopping and sponsorship
information on television. It is based on the stipu-
lations contained in the Czech Broadcasting Act No.
231/2001 Coll. (see IRIS 2013-1/12) and specifies the
requirements and technical aspects of the broadcast-
ing audio signal.

According to the Decree, the television broadcaster
shall ensure that the level of the audio signal of ad-
vertising, teleshopping and the sponsor information
meets the requirements of the Recommendation of
the European Broadcasting Union (EBU R-128) and the
requirements set up by the European Broadcasting
Union in their document “EBU Tech 3343-2011v2“.

For the purposes of this obligation, broadcasters shall
ensure that the volume of the abovementioned forms
of commercial communication is normalized to the
target level of 23.0 Loudness Units relative to Full
Scale (LUFS - unit created by the Recommendation
EBU R-128) with a maximum deviation of +/- 1.0
Loudness Unit (LU - relative amount to the LUFS; 1
LU equals one decibel [db]). The maximum allow-
able actual peak level in the cases in issue is -1 dB

IRIS 2013-7 7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/10&id=14356
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16561
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/12&id=14357


true peakTP (dBTP - highest possible volume level),
measured in accordance with the recommendations
of the International Telecommunication Union “ITU-R
BS.1770-2” and the Technical Document of the Euro-
pean Broadcasting Union (EBU Tech Doc 3341).

The Decree entered into force on 1 June 2013.

• Vyhláška č. 122 ze dne 14. května 2013 o některých charakter-
istikách zvukové složky reklam, teleshoppingu a označení sponzora
v televizním vysílání a o způsobu měření hlasitosti zvukové složky
reklam, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání (De-
cree of 14 May 2013 about some of the characteristics of sound com-
ponents of advertising, teleshopping and the sponsor information in
television broadcasting and how to measure the volume of the sound
component of advertising, teleshopping and the sponsor information
on TV)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16562 CS

Jan Fučík
Česká televize, Prague

DE-Germany

Schleswig Administrative Court Confirms
Sat.1 Licensor Switch

In a decision of 27 May 2013, which is yet to be pub-
lished, the Verwaltungsgericht Schleswig (Schleswig
Administrative Court - VG) rejected complaints about
the decision of ProSiebenSat.1 TV Deutschland GmbH
to change licences for its channel Sat.1.

The switch was made due to disagreements be-
tween ProSiebenSat.1 and its subsidiary, Sat.1 Satel-
litenFernsehen GmbH (Sat.1), and the Landeszen-
trale für Medien und Kommunikation Rheinland-Pfalz
(Rhineland-Palatinate regional media and communi-
cation authority - LMK) concerning the allocation of
third-party transmission time and the broadcast of
regional window programmes under Article 31 of
the Rundfunkstaatsvertrag (Interstate Broadcasting
Agreement - RStV).

On account of these disagreements, Sat.1 applied
to the Medienanstalt Hamburg-Schleswig-Holstein
(Hamburg-Schleswig-Holstein media authority - MA
HSH) for a licence. For its part, the MA HSH for-
warded the application to the Kommission für Zulas-
sung und Aufsicht der Medienanstalten (Media Licens-
ing and Monitoring Commission - ZAK), the joint li-
censing body of the regional media authorities. Pri-
vate broadcasters in Germany are monitored by the
14 media authorities, while national issues fall within
the responsibility of their central commissions, includ-
ing the ZAK. Providers of channels that are broadcast
throughout the country can, in principle, apply to any
media authority for a licence.

After the ZAK had agreed to the switch of licensor for
ProSiebenSat.1, the MA HSH granted a new licence on

11 July 2012. Sat.1 announced that it would return its
LMK licence, which still had several years to run.

The LMK, supported by the Hessische Landesanstalt
für privaten Rundfunk und neue Medien (Hessian re-
gional private broadcasting and new media author-
ity - LPR Hessen) and the private media companies
to which third-party transmission time had been allo-
cated, appealed to the VG Schleswig against the MA
HSH decision to award the licence. It claimed that a
licensee could not simply switch licensing authorities
while a current licence was still valid. Such a switch
was detrimental to the recipients of third-party trans-
mission time, who were left at the mercy of the broad-
caster. Although such “licence hopping” was not ex-
pressly prohibited under the RStV, it could not be in
the spirit of the law. However, the VG rejected the
complaint entirely.

The MA HSH has urged the regional media authorities
not to take any further legal action and to settle the
matter out of court. With regard to the allocation of
third-party transmission time, it has promised to seek
a decision acceptable to all parties.

At its meeting on 7 May 2013, the Kommission zur Er-
mittlung der Konzentration im Medienbereich (Com-
mission on Concentration in the Media - KEK) decided
that, as the holder of the new licence, Sat.1 is still re-
quired to grant third-party transmission time. The de-
crease in its market share mentioned by Sat.1, which
is relevant to its obligation to allocate transmission
time to third parties under Article 26(5) RStV, had no
effect on the KEK’s decision.

• Pressemitteilung der Medienanstalt Hamburg Schleswig-Holstein
vom 27. Mai 2013 (Press release of the Hamburg-Schleswig-Holstein
media authority of 27 May 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16578 DE
• Pressemitteilung der KEK vom 8. Mai 2013 (KEK press release of 8
May 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16579 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Takeover of TPS by Canal Plus: Competition
Authority Approves the Three Benchmark Of-
fers of Groupe Canal Plus

By its decision of 7 June 2013, the Autorité de la
concurrence (Competition Authority) approved the of-
fers made by Groupe Canal Plus to carry independent
channels and make film channels available. On 23
July 2012, the Authority had authorised the acquisi-
tion of TPS and CanalSatellite by Vivendi Universal

8 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16562
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16578
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16579


and Groupe Canal Plus, subject to compliance with in-
junctions likely to bring about sufficient competition
on the pay-TV markets (see IRIS 2012-8/25) .The aim
of those injunctions was to set up clear rules of access
to CanalSat by independent channels and to open up
access by competing distributors to the film channels
produced by Canal Plus in order to enable them to
offer those channels to viewers as part of their own
pay-TV packages. Canal Plus was required to publish
a benchmark offer setting out the technical conditions
and charges involved in making these channels avail-
able (“unbundling”), (See IRIS 2013-4/13). In order
to comply with the injunctions and following a pub-
lic consultation, which also enabled the opinion of the
audiovisual regulator CSA to be obtained, the Author-
ity has just approved the benchmark offer to carry
independent channels. The implementation of this
document should enable the contractual relations be-
tween Groupe Canal Plus and the independent chan-
nel producers to be rebalanced and the pay-TV offer-
ings available to be improved and diversified. This
greater transparency should also make it possible for
alternative operators (internet access providers and
cable networks) to provide their own distribution ser-
vices that would be of interest to the independent
channels and thus offer their subscribers greater di-
versity. Making film channels available would make
it possible for all distributors to create more attrac-
tive packages. The implementation of these bench-
mark offers will take place under the supervision of
the Competition Authority, which has said it will re-
main vigilant with regard to compliance with the in-
junctions and the competition objectives forming part
of its remit.

• Décision n◦13-DAG-01 du 7 juin 2013 relative à l’exécution de
l’injonction n◦3(c) prononcée dans la décision n◦12-DCC-100 au-
torisant la prise de contrôle exclusif de TPS et CanalSatellite par
Vivendi Universal et Groupe Canal Plus (Decision no. 13-DAG-01 of
7 June 2013 relating to the implementation of Injunction no. 3(c) is-
sued in Decision no. 12-DCC-100 authorising the acquisition of sole
control of TPS and CanalSatellite by Vivendi Universal and Groupe
Canal Plus)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16581 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Private Copies: Apple Ordered to Pay EUR 5
Million in Fees to Copie France

In a judgment of 30 May 2013, the Tribunal de grande
instance de Paris (Paris Regional Court) ordered Apple
to pay, with immediate effect, to the collecting society
Copie France, which is in charge of collecting private
copying levies, the sum of 5 million euros in respect
of the remuneration due for private copies made on
on iPads sold by Apple in 2011.

It should be recalled that the so-called Private Copy-
ing Committee tasked under Article L. 311-5 of the

Code de la propriété intellectuelle (Intellectual Prop-
erty Code) with setting the scales of private copy-
ing levies, adopted Decision No. 13 on 12 January
2011 subjecting multimedia touch screen tablets to
this payment on a scale provisionally applying until
31 December that year. The scale adopted is identi-
cal to the one in force for mobile telephones, which
was the subject of Decision No. 11, and the commit-
tee will have to continue its work in order to adopt a
definitive scale. However, Decision No. 11 was set
aside by the Conseil d’Etat (Council of State) because
it did not meet the requirement to exempt uses other
than making private copies, in accordance with the
CJEU’s Padawan judgment (see IRIS 2011-7/20). Al-
though Apple, in execution of Decision No. 13, made
stock withdrawal declarations and Copie France is-
sued debit notes, the validity of which Apple contests,
Apple called on the court to declare the debt claimed
by Copie France unlawful and unfounded. It considers
it unfounded because it also includes payment for pro-
fessional use and for unlawful copies, whereas Deci-
sion No. 13, on which it is based and which is currently
the subject of an appeal before the Council of State,
was adopted by analogy with multimedia mobile tele-
phones even though Decision No. 11 had been set
aside.

The court pointed out that it was not up to the ordi-
nary court to rule on the legality of an administrative
act, but the plaintiff’s arguments, which were based
on earlier Council of State annulment decisions, were
sufficiently serious for a stay of proceedings to be
issued pending the judgment of the administrative
court already examining the question. Copie France
nonetheless requested the allocation of an advance
on the debt. The court pointed out that the possible
setting aside by the Council of State of the Private
Copying Committee’s Decision No. 13 did not affect
the validity of Article L331-1 of theIntellectual Prop-
erty Code, which laid down the very principle of re-
muneration for private copying and of which that pay-
ment was simply its implementation. Copie France
was accordingly entitled to invoke the principle of re-
muneration for private copying in order to request
payment in order to compensate for the loss it had
incurred because of the current difficulties in recov-
ering the sums due in this connection. Since the law
obliged manufacturers and importers of recording de-
vices to register the payment of fair compensation, it
was up to them to pass the charge on to the final con-
sumer who benefited from the private copying excep-
tion. The court held that Apple, which collected the
amount of the remuneration for private copying from
final consumers, was indeed responsible for indemni-
fying Copie France. Referring to the scale provided for
by Decision No. 14 of the Private Copying Commit-
tee the court ordered Apple to pay Copie France copy-
ing levies amounting to 5 million euros and ordered
the provisional execution of its judgment in order to
ensure prompt redress for the harm suffered by the
latter.

It is now up to the Council of State to rule on the le-

IRIS 2013-7 9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/25&id=14376
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-4/13&id=14376
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16581
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/20&id=14375


gality of the scale applied and up to the authorities to
follow, or not to follow, the recommendations of the
Lescure mission (see IRIS 2013-2/25). While endors-
ing the justification for remuneration for private copy-
ing (“there is no reason to question the foundations
of the current system”), the mission proposes laying
down the corresponding scales by decree.

• TGI de Paris (3e ch. 4e sect.), 30 mai 2013 - Apple c. Copie France
(Paris Regional Court (3rd Chamber, 4th section), 30 May 2013 - Apple
v. Copie France) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Collective Agreement on Film Production:
Signing of the Extension Decree

It was against a backdrop of considerable tension and
after ten years of negotiations that the Labour Min-
ister, Michel Sapin, and the Culture Minister, Aurélie
Filippetti, announced on 2 July 2013 that they had
signed a decree to extend the collective agreement
on film production. That agreement, which was signed
in January 2012 by the labour unions and the Associ-
ation of Independent Producers (API) and lays down
the rates of pay for film sector workers and techni-
cians, was to be extended to the entire profession on 1
July 2013, but most producers’ associations, because
they are worried about the economic impact of the
extension on employment and on film diversity, have
refused to sign the text as it stands.

The ministers have announced that they have finally
set 1 October 2013 as the date for the extension
to come into effect, in order to take account of the
impact of this collective agreement on film produc-
tions that is subject to the most stringent financial
constraints. This was emphasised by the media-
tor Raphaël Hadas-Lebel, who was appointed in April
2013 to try to defuse the conflict (see IRIS 2013-
5/26). In particular, he concluded that when the col-
lective agreement was applied, and despite the over-
ride clause, the films having the lowest budgets (un-
der one million euros) would see their budget rise by
20 to 25%, thus threatening their existence. Fiction
films with budgets under 2.5 million euros and docu-
mentaries and with budgets under 1.5 million euros,
all of them within the limit of 20% of the films pro-
duced each year, are in fact eligible under the “over-
ride clause” provided for by the agreement for a pe-
riod of five years. However, the arrangements for im-
plementing this clause still have to be clarified and the
criteria for triggering its application are fraught with
difficulties. The ministers would like to reach agree-
ment before 1 October 2013 on a rider amending cer-
tain parameters of the agreement and have therefore
called on the social partners to continue the dialogue.
Trade unions and employers’ associations now have

three months to find common ground on the annexe
to the agreement, which permits derogating from the
rates of pay in the case of low-budget films. The Di-
rection générale du travail (Directorate General for
Labour) and the national film agency Centre National
du Cinéma et de l’Image animée should each pro-
vide their support for preparing and holding new joint
consultations. The Minister for Culture has, inciden-
tally, very clearly expressed the government’s desire
to change the film support arrangements by the end
of the year by drawing on the work of the Assises pour
la diversité du cinéma (Conference on Cinema Diver-
sity). She would like a more substantial contribution
to be made to preserving the diversity of film produc-
tion, especially by increasing funding for films subject
to the most stringent financial constraints.

• Signature de l’arrêté d’extension de la convention collective de la
production cinématographique, 2 juillet 2013 (Signature of the decree
to extend the collective agreement on film production, 2 July 2013)
FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Everton TV is not an On Demand Programme
Service

On 26 June 2013, Ofcom (UK’s audiovisual regulatory
body) decided that the Everton TV section of Ever-
ton Football Club’s website was not an on demand
programme service (ODPS). Everton had appealed
ATVOD’s decision to Ofcom, after ATVOD (UK’s VoD
co-regulatory body) had determined on 11 April 2012
that the Everton TV section constituted an ODPS.

When determining whether a particular website or
section of a website is an ODPS, two core criteria had
to be fulfilled pursuant to section 368A of the Commu-
nications Act, namely:

- The principal purpose is to provide audiovisual ma-
terial.

- Whether the form and content of the programmes
comprising that service is comparable with the form
and content of programmes normally included in lin-
ear (traditional) broadcast television service.

ATVOD’s determination was that the Everton TV’s
principal purpose was to provide audiovisual material
to its audience. ATVOD considered Everton TV was
a distinct brand and it provided a service in its own
right. Furthermore, Everton met the second part of
the criteria whereby the form and content of the ma-
terial on the site was comparable to traditional TV.

10 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-2/25&id=14375
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/26&id=14374
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/26&id=14374


However, Ofcom disagreed relying on two bench-
mark decisions, Sun Video and Viva TV. These deci-
sions indicate factors determining whether the princi-
pal purpose was to provide audiovisual material and
that such content was comparable to normal TV out-
put. Such factors included whether the TV site have
its own homepage, the presentation/style of material
and whether on an overall assessment, the audiovi-
sual material could be said to be integrated into and
ancillary to another service. This analysis is consis-
tent with the guide recitals such as recital 22 as con-
tained in the EU Audiovisual Media Services Directive
which is enacted in the UK via the Act.

Ofcom considered Everton’s material was incidental
to the purpose of providing a website/fanzine (a col-
loquial term to describe a journal dedicated to fans of
a particular activity) for Everton supporters. Ofcom
acknowledged that the material was at face value au-
diovisual material, but on their interpretation of the
facts the content was ancillary to the wider functions
offered by the overall Everton website. Ofcom exam-
ined more of Everton TV’s output than ATVOD, and
whilst acknowledging that it came close to having
its principal purpose as providing audiovisual mate-
rial the cumulative effect of Everton’s material was
considered incidental to a wider purpose.

Ofcom considered the second part of the test namely
whether the site was comparable in form and con-
tent to conventional TV. Consideration, for instance,
was given to Recital 24 of the Directive:- “It is char-
acteristic of an on demand audiovisual service that
they are “television like” i.e that they compete for
the same audience as television broadcasts....”. Ac-
cording to Ofcom, Everton TVs material had no con-
sistent style nor format as compared to established
TV programmes such as the BBC’s "Match of the Day"
and "Football Focus". Everton’s material lacked the
coherence and consistency of say MUTV (Manchester
United Television) who had programmes using presen-
ters and formats akin to a conventional TV presenta-
tion.

Ofcom made clear that subject matter and size of
audience was not relevant, also factors determin-
ing principal purpose and comparability with linear
TV were not exhaustive or determinative. "How-
ever, Ofcom considered that audiovisual material
could evolve from something incidental to another
purpose ie not being an ODPS to becoming an ODPS
in which case a fee would be due to ATVOD".

• Decision of Ofcom, Everton TV, 26 June 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16576 EN
• ATVOD’s notice of determination, Everton TV, 11 April 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16577 EN

Julian Wilkins
BluePencilSet, London

Bangladeshi Satellite Broadcaster CHSTV in
Breach of Ofcom Impartiality Rules

On 3 June 2013, the free-to-air satellite and ca-
ble broadcaster CHSTV, which provides general news
and entertainment services aimed at the Bangladeshi
community in the UK, was held by Ofcom to be in
breach of Rule 5.1 of the Broadcasting Code, which
requires due impartiality in broadcast news. The item
in question was broadcast on 12 February 2013 and
concerned disturbances surrounding the ‘Shahbag’
protests, which were organised by the Bangladeshi
opposition party Jamaat, in protest against various
actions of the International Criminal Court (ICT) in
Bangladesh, particularly the decision to sentence the
Jamaat leader Kader Molla to life in prison.

Ofcom received two complaints regarding the CHSTV
coverage, specifically related to the perceived bias
or lack of impartiality in the news segment. The Of-
com report quotes the item extensively pointing out
a number of statements critical of the Jamaat organi-
sation and associated groups, and notes that despite
this, during the course of the 17 minute segment, no
explicit or even implicit representation of the Jamaat
point of view was given.

The ICT was established in the country to investigate
and try war crimes connected to the 1971 war of in-
dependence in Bangladesh. The topic of the war, the
continued tensions and the work of the tribunal is
a very emotive topic for Bangladeshis and provokes
strong reactions from all factions. In this light the
CHSTV submission protested the difficulty of repre-
senting all points of view and made the specific point
that its coverage reflected the tone of the reporting
of the disturbances on local Bangladeshi TV. The li-
censee made further representations regarding the
constraints of the budget they worked within and that
they were reliant upon the terrestrial Bangladeshi sta-
tions and news organisations for much of their mate-
rial.

Despite recognising these constraints, Ofcom deemed
that it would not have been difficult to garner the
views of Jamaat or a linked representative, as would
be required when the piece was so openly critical of
that organisation. The Ofcom report was at pains to
emphasise that impartiality is not a single stationary
concept, but that the standard is rather due impartial-
ity judged in the context of the story and the report.

This breach once again brings to light the issue of im-
partiality required of non-PSB (public service broad-
casters) in reporting the news. There is scepticism as
to how the concept can be correctly judged in differ-
ing circumstances, and a recent House of Lords Com-
munications Committee report envisaged a time when
this requirement could be relaxed or removed to bring
non-PSB news closer to the mode of the printed press,
which has no such impartiality requirement.

IRIS 2013-7 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16576
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16577


• Ofcom Broadcasting Bulletin Issue no. 231 3 June 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16558 EN
• House of Lords Communications Committee Report on Media Con-
vergence
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16420 EN

Oliver O’Callaghan
City University London

Ofcom Orders Review of Amount of Alcohol
Advertising on Television

On 24 May 2013 Ofcom ordered a review of the
amount of alcohol advertising on television, after it
emerged that children are increasingly watching re-
ality programmes, such as: Britain’s Got Talent, X-
Factor, and I’m A Celebrity, Get Me Out of Here, which
can show such advertisements under current rules.

The existing guidelines ban adverts from being aired
during shows that have a particular appeal to the un-
der 18s. But research carried out for the broadcasting
regulator reveals that children saw an average 3.2 al-
cohol adverts per week in 2011 - an increase of 18%
on 2007 when they saw 2.7 per week.

The kind of programmes that children watch has
changed during those years and they also tend to
watch later in the evenings - so that much of the tele-
vision that under-18s now view is aimed at an adult
audience. They also tend to watch more on multi-
channel TV stations that are allowed to carry more
minutes of advertising per hour.

Figures suggest that in 2011 a child aged 4-15
watched, on average, 227 commercials each week
and 3.2 of these were for alcohol products. The top
programmes watched by 4-9-year-olds where alcohol
could have been advertised were: Britain’s Got Talent,
The X Factor and The X Factor Results.

Following the publication of the government’s Alcohol
Harm Reduction Strategy, the advertising code that
was drawn up by the CAP (Committees for Advertising
Practice) was strengthened in 2005 in order to limit
the appeal of alcohol ads to children and ensure they
did not link alcohol consumption with youth culture,
sex or violent behaviour.

But as a result of this latest research, Ofcom has
asked the regulators, the Advertising Standards Au-
thority (ASA), which ensures compliance with adver-
tising rules, and the Broadcast Committee of Adver-
tising Practice (BCAP), which keeps the rules under re-
view, to assess whether the current curbs on alcohol
advertising are still effective. Preliminary recommen-
dations from BCAP will be set out in October 2013;
these will cover broadcasting TV advertising only.

• Ofcom: Children and young people’s exposure to alcohol advertising
2007-2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16556 EN

Glenda Cooper
City University London

New Defamation Act Clarifies Defences to
Defamation Claims

On 25 April 2013, the Defamation Act 2013 completed
its passage through Parliament with the Royal Assent.
The Act aims to correct serious problems for all types
of media caused by the UK’s law of defamation that
allows individuals and companies to sue for allegedly
defamatory statements; it does so by a mix of differ-
ent provisions either clarifying or modifying the ex-
isting law. The Act does not attempt to set out any
general codification of the law of defamation. Most
provisions apply only to England and Wales as Scot-
land has separate and different legal rules.

The Act provides that a statement is not defamatory
unless its publication has caused or is likely to cause
serious harm to the reputation of the claimant, includ-
ing where the harm has not yet occurred. Harm to the
reputation of a business is not “serious harm” unless
it has caused or is likely to cause the body serious
financial loss.

The Act replaces the old common law defence of justi-
fication with a new statutory defence of truth. It does
not make a major change in the law, providing that
it will be a defence if the imputation of the state-
ment complained about is substantially true. It will
remain the case that it is no defence that the state-
ment merely repeats what others have said. The Act
also creates a defence of ‘honest opinion’. This ap-
plies where there is a statement of opinion, where
the statement made indicated the basis of the opin-
ion, and where an honest person could have held that
opinion. This also reflects the existing law.

A further defence relates to matters of public inter-
est. Here the Act gives statutory form to the so-called
Reynolds defence, where the defendant can show that
the statement complained of was, or formed part of,
a statement on a matter of public interest and that
he/she reasonably believed that publishing the state-
ment complained of was in the public interest.

A new rule protects the operators of websites from li-
ability where they can show that they did not post the
document on the website, unless the person who had
posted it could not be identified by the claimant for
defamation and the operator had failed to respond to
a request to disclose that person’s identity or to take
down the document. Power is also given to courts to

12 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16558
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16420
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16556


order website operators to take down defamatory ma-
terial where a defamation action has been successful
in court.

Special protection is provided for peer-reviewed sci-
entific or academic journals where it cannot be shown
that the publication involved malice, and for reports of
the decisions of courts and other official publications.

The Act prevents a defamation action from being
brought where the same statement is published again
by the same publisher more than a year after the first
publication; previously each republication could form
the basis of a fresh action.

To avoid ‘libel tourism’ in which cases are brought in
the English courts where there is little link with the UK,
the Act specifies that where the defendant is domi-
ciled outside the EU or a state party to the Lugano
Convention, the case may only proceed where Eng-
land is clearly the most appropriate place to bring the
action. This test applies even if some damage in Eng-
land is alleged. The courts will also not be able to
hear actions brought against persons other than the
author, editor or publisher of the statement unless it
was not practicable to bring the action against them.

The Act also provides that cases will normally be de-
cided by a judge alone, not a judge and jury. It will be
brought into effect later in 2013.

• Defamation Act 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16555 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

IE-Ireland

Revision of General and Children’s Commer-
cial Communications Codes

On 4 June 2013 the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) published revised versions of its General
and Children’s Commercial Communications Codes.
The Codes deal with advertising, sponsorship, prod-
uct placement and other forms of commercial promo-
tion. The revisions deal, in particular, with the ap-
proach to be taken to products that are high in fat,
salt and sugar (HFSS). The Codes apply to all radio
and television broadcasters regulated in the Republic
of Ireland.

The BAI is required under section 42 of the Broadcast-
ing Act 2009 to develop advertising codes to protect
the general public health interests of children, and
may prohibit the advertising in a broadcasting service
of a particular class or classes of foods. The revised

Codes were developed following a two-stage consulta-
tion process, which was undertaken between Septem-
ber 2011 and October 2012. The consultation process
also included input from a BAI convened Expert Work-
ing Group, that examined health concerns for children
in Ireland (see IRIS 2013-1/26 and IRIS 2011-7/29).

HFSS foods are those that are assessed as high in
fat, salt or sugar in accordance with the Nutrient
Profiling Model developed by the UK Food Standards
Agency and which is adopted by the BAI. The BAI has
exempted cheese from the Nutrient Profiling Model,
however, advertisements for cheese must include an
on-screen message indicating the recommended daily
consumption limits (see IRIS 2013-1/26).

Children’s Programmes are defined as programmes
commonly referred to as such or programmes where
more than half the audience are under 18 years. The
revised Codes provide that commercial communica-
tions for HFSS food and drink shall not:

- be permitted in Children’s Programmes;

- include celebrities or sports stars;

- include Children’s Programme characters;

- include licensed characters, for example characters
and personalities from cinema releases;

- contain health or nutrition claims; or

- include promotional offers.

The revised Codes will also limit HFSS advertising so
that no more than 25 percent of advertising sold by a
broadcaster can be for HFSS food and drink. Also, only
one in four advertisements for HFSS products will be
permitted in any advertising break. The revised Codes
will come into effect from 2 September 2013 onwards.

• Broadcasting Authority of Ireland, BAI General Commercial Commu-
nications Code, (June 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16553 EN
• Broadcasting Authority of Ireland, BAI Children’s Commercial Com-
munications Code, (June 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16554 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

LT-Lithuania

Corporate Income Tax Incentives for Invest-
ments in Film Production

On 13 June 2013, the Seimas, the Parliament of the
Republic of Lithuania, approved the amendment to

IRIS 2013-7 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16555
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/26&id=14350
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/29&id=14350
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/26&id=14350
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16553
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16554


the Law on Corporate Income Tax. The amendment
intends to create incentives for investment in Lithua-
nian film production and will come into force once it
is signed by the President of the Republic of Lithua-
nia, which is expected to happen within the next four
weeks.

The amendment envisages that the expenses of the
Lithuanian film industry are deductible for Lithuanian
corporate income tax purposes up to a level of 75 %
of the amount. Hence, the amendment introduces
the possibility of reducing the taxable income with ex-
penses incurred due to an investment in film produc-
tion if the following cumulative conditions are met:

1. At least 80 % of the expenditure of the budget of
the film is incurred in Lithuania,

2. the overall budget incurred in Lithuania amounts to
at least LTL 150,000, and

3. no more than 20% of the budget of the film are fi-
nanced by funds of Lithuanian entities or entities with
a permanent establishment in Lithuania.

However, the expenses occurred by the Lithuanian
film industry cannot be deducted for Lithuanian cor-
porate income tax purposes if they are used by the
film company for one of the following purposes within
the film production:

1. consultation related to an application for film sub-
sidy;

2. preparation of the application for film subsidy;

3. payment of fines, penalties, litigation;

4. mere capital acquisition purposes, like the accu-
mulation of fixed assets or acquisition of premises, as
long as such are not necessary for or directly linked
with the production of the film;

5. film production-related travel expenses if the Re-
public of Lithuania is neither the entry or exit country;

6. expenses arising from preparatory work on the film;

7. advertising of the film and marketing activities;

8. film distribution, and

9. extra-high remunerations for performers that are in
excess of 4 % of the overall budget of the film.

The amendment applies to expenses that are pro-
vided to the Lithuanian film industry as from the year
2014.

• Pelno Mokesčio Įstatymo 2 Straipsnio, IX1 Skyriaus Pavadinimo
Pakeitimo Ir Papildymo Ir Įstatymo Papildymo 172, 462 Straipsniais
Įstatymas (Amendment to the Law on Corporate Income Tax, 13 June
2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16563 LT

Laurynas Ramuckis
Sorainen

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedo-
nia"

Public Debate over the New Media Law

The public debate over the draft of the new Çàêîí çà
ìåäèóìè è àóäèîâèçóåëíè ìåäèóìñêè ñåðâèñè (Law on
Media and Audiovisual Media Services - “Draft Law”)
has brought to the fore several crucial problematic ar-
eas. The Draft Law consisting of 166 Articles has been
published and has been open to public debate since
30 April 2013.

For the first time in the young Macedonian democ-
racy, media regulation will be imposed on the print
media and on websites, in addition to the existing
broader legal framework comprising Criminal Law,
Competition Law and the Law on Libel and Defamation
(see IRIS 2012-10/22), which already apply to media
companies and their products.

The Draft Law is intended to transpose the frame-
work of the Audiovisual Media Services Directive
2010/13/EU into Macedonian law. The necessity of
amendments within the audiovisual and media sec-
tor was highlighted in the “Macedonia 2012 Progress
Report” of the European Commission.

One of the main problematic areas is censorship. Ar-
ticle 4 of the Draft Law envisages “permitted censor-
ship”. The Organization for Security and Co-operation
in Europe (OSCE) stated in its “Legal Analysis of the
Draft Law”: “This shows a mistaken understanding of
what restrictions on freedom of expression are: they
should not be seen as censorship - censorship should
be banned without qualification - as legitimate restric-
tions still do not give the right to exercise the process
known as censorship, such as pre-control of publica-
tions, need to ask permission for certain content be-
forehand and so on.”

The self-regulatory Association of Journalists of Mace-
donia (AJM) reacted on the grounds of the lack of reg-
ulation of advertising for Government and State insti-
tutions. According to the Association, this is one of
the biggest threats to media freedom in the country:
“If these government advertising campaigns remain
out of the scope of the law, possibilities arise for the
Government to influence the editorial policy of media
outlets and to destabilise the market”.

Another important stipulation of the Draft Law is the
obligation on all website and print media outlets to
register with the new media regulation authority - the
Media Agency. This distinctly exceeds the common
media regulation practice in democratic societies, so
both OSCE, the AJM and media stakeholders believe
that this would impose unnecessary restrictions on

14 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16563
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/22&id=14359


the internet sector, which could seriously affect free-
dom of expression. Hence, the OSCE urges a com-
plete cancellation of this obligation: “The main objec-
tions to the Draft Law concern printed and electronic
publications and the requirements made on them for
registration. These provisions should be deleted com-
pletely as there is no need for registration of such pub-
lications in addition to what follows from other laws
(for tax and business purposes) and any registration
requirements may have a chilling effect on freedom
of the media.”

Another widely criticised part of the Draft Law is the
nine-year mandate of the seven members and eight-
year mandate of the director of the Media Agency. Not
only are the mandates considered too long, but, in ad-
dition, the member salaries, amounting to four times
the average salary in the country, are seen as ex-
cessive. Furthermore, the members of the Agency’s
Council will be nominated mainly by the ruling polit-
ical powers: three members appointed by the Parlia-
ment, another three by the city mayors and only one
by a self-regulatory association of journalists.

The OSCE also addresses the sanctioning policy pro-
posed in the Draft Law, especially in view of the ulti-
mate measure, the revoking of licenses: “Any sanc-
tions must be applied in a gradual and escalating
manner, with revocation of the license only being an
ultimate sanction in extreme cases.” The Draft Law in
its current version does not provide for this implemen-
tation of the principle of proportionality.

The public debate is still in progress. Accordingly,
there are no dates set as far as the finalisation or even
adoption of the Draft Law is concerned.

• Çàêîí çà ìåäèóìè è àóäèîâèçóåëíè ìåäèóìñêè ñåðâèñè
(Draft Law on Media and Audiovisual Media Services with comments)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16588 MK
• The OSCE’s Legal Analysis of the draft Law on Media and Audiovisual
Media Services of the former Yugoslav Republic of Macedonia
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16564 EN
• Çäðóæåíèå íà íîâèíàðèòå íà Ìàêåäîíèjà ( ÇÍÌ ) ÇÀ-
ÁÅËÅØÊÈ íà Íàöðò - çàêîíîò çà ìåäèóìè è àóäèîâè-
çóåëíèìåäèóìñêè óñëóãè îájàâåí íà 08.04.2013 ãîäèíà
,477400465464473460463460407 Ìèíèñòåðñòâîòî çà èíôîðìàòè÷-
êîîïøòåñòâî è àäìèíèñòðàöèjà (AJM’s Remarks on the Draft
Law of Media and Audiovisual Media Services)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16565 MK

Borce Manevski
Independent Consultant for Media and Public

Relations

NL-Netherlands

Dutch Court Denies Ryanair Access to Raw
Source Material of TV Interviews with Em-
ployees

On 15 May 2013, the District Court in Amsterdam de-
nied Ryanair access to the raw source material of tele-
vision interviews with its employees. In two television
broadcasts - one at the end of 2012 and one at the
beginning of 2013 - the Dutch public broadcaster KRO
addressed the business practices of the airline, which,
according to anonymous pilots, could lead to danger-
ous situations. Based on the interviews, KRO reported
that sick and overtired pilots regularly had to fly and
that Ryanair’s policy to fly with a minimal amount of
fuel is contrary to airline regulations. Ryanair, sus-
pecting that KRO presented the pilots’ statements out
of context, brought a case before the court, arguing
that the broadcasts were unlawful. During the pro-
ceedings, the airline applied for an interlocutory in-
junction to require KRO to hand over the unedited in-
terview footage to them.

The Court refused to grant the injunction, stating that
it would amount to an interference with freedom of ex-
pression, as protected by Article 10 of the European
Convention on Human Rights. The Court reasoned
that if Ryanair was granted access to the raw source
material of the interviews, the airline might be able
to determine the identities of the anonymous pilots,
which would lead to the disclosure of KRO’s sources.
According to ECHR jurisprudence, the judge contin-
ued, an interference with the protection of sources
can only be justified by an overriding general or public
interest. The judge stated there was no such public in-
terest justification in this instance and explicitly held
that the protection of Ryanair’s public reputation was
not enough to merit granting the injunction. Further-
more, the airline could determine whether the state-
ments from its employees were taken out of context
without obtaining an injunction.

The Court has not yet decided on whether or not the
television broadcasts were unlawful.

• Rechtbank Amsterdam, Vonnis in incident van 15 mei 2013 (Inter-
locutory judgment of the Amsterdam court, 15 May 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16559 NL

Michiel Oosterveld
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IRIS 2013-7 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16588
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16564
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16565
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16559


Decision of the Dutch Advertising Code Com-
mittee on Political Television Broadcasts and
Children

On 19 April 2013 the Dutch Advertising Code Commit-
tee (DACC Reclame Code Commissie) upheld a com-
plaint regarding a broadcast by the Dutch political
party ‘Animals’ Party’ (Partij voor de Dieren).

The DACC is a self-regulatory body that receives com-
plaints about breaches of the Dutch Advertising Code.
It can advise on complaints but it cannot impose sanc-
tions. If certain expressions in advertising violate the
law one can either complain to the DACC or begin civil
or criminal proceedings in court. The complaint in
question concerned a trailer for a documentary broad-
cast by the Animals’ Party. The documentary was cre-
ated for the Party’s 10-year anniversary and is entitled
‘The Hare in the Marathon’ (De Haas en de Marathon).
The trailer for the documentary was broadcast on na-
tional television in a broadcasting slot that is specifi-
cally reserved for political parties. The specific times
allocated for broadcasts by political parties are set out
in the Mediawet 2008 (Media Act). The trailer in ques-
tion was broadcast during the allocated time which
was before 8 p.m. Accordingly the trailer was broad-
cast before the Dutch watershed, directly after the
popular children’s television series ‘Sesame Street’.
The trailer for the documentary showed images of de-
capitated animals and an animal being abused. The
complaint was that the broadcast was not suitable
for viewing by children and therefore should not be
broadcast prior to 8 pm.

The DACC first had to decide whether the broad-
casting of the trailer qualified as an ‘advertising-
expression’. The Animals’ Party argued that it did
not, but the Committee decided that the broadcast
qualified as a ‘public presentation of ideas’ within the
meaning of Art. 1 of the Nederlandse Reclame Code
(Dutch Advertising Code). Accordingly, the political
advertisement was considered an expression of ad-
vertising and, as such, the Dutch Advertising Code
was applicable. Furthermore, the DACC decided that
although the Dutch Public Service Broadcaster des-
ignates the timeslot for political broadcasts, the Ani-
mals’ Party is responsible for the content of the broad-
cast. In other words, even though political parties
cannot influence the time of the broadcast, they are
responsible for keeping their content in line with the
Dutch Advertising Code. This includes ensuring that
the material in question is suitable to be viewed by
children. The DACC considered that the broadcast
of the trailer before 8 p.m. was in bad taste and
improper. The Animals’ party was therefore advised
to refrain from broadcasting political advertisements
containing images that are not suitable for viewing by
children before 8 p.m.

• DACC Reclame Code Commissie, 19/04/2013 (Decision of the Dutch
Advertising Code Committee of 19 April 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16589 NL

Manon Oostveen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Legislative Proposal to Change the Media Act
2008

On 4 June 2013, the Dutch House of Representatives
discussed a legislative proposal to amend the Dutch
Media Act 2008. State Secretary Dekker proposed
several changes to the Media Act in reaction to the
growing digitisation of media and the increased level
of competition within the media sector. The proposal
contains provisions relating to television as well as ra-
dio channels. An example of this digitisation is the
vast rise of digital television and radio subscriptions
as opposed to analogue subscriptions. An example of
increased competition in the media sector is the intro-
duction of services comparable to television or radio
that are provided on the Internet.

The core element of the legislative proposal is the
introduction of a minimum amount of programme
channels that must be offered by digital television
providers in their standard packages. This require-
ment can be found in Article 6.13 of the legislative
proposal. Several requirements are set with regard to
the minimum of 30 channels that have to be offered.
For example, the package must contain three general
channels of the regional public broadcaster. Also, the
package must contain three channels of the Belgian
public broadcaster that are in the Dutch language.
The goal of the minimum amount of 30 channels that
have to be offered is to maintain a sufficiently varied
media offer in the standard television packages. The
Dutch Commissariat for Media will supervise adher-
ence to the new provisions.

Another proposed amendment to the current Act is
the abolition of local programme councils. The role of
programme councils is to advise television providers
about which channels to include in their television
packages. One concern in this regard is how the con-
sumer will still be able to have an influence on the
channels offered in the television packages. In reac-
tion to this concern, State Secretary Dekker stated
that this should not pose a serious problem as con-
sumers can switch to another provider if they are un-
happy with the channels offered. Consumers can also
go to the Authority Consumer & Market, an indepen-
dent supervisory body, to file a complaint.

This legislative proposal has not yet reached its final
stage. The House of Representatives will have a sub-
sequent meeting on the proposal, the date of which is
yet to be announced.

16 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16589


Alexander de Leeuw
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

RO-Romania

CNA Changes Conditions of Broadcasting Li-
cences

On 6 June 2013, the Consiliul Naţional al Audiovizualu-
lui (National Audiovisual Council - CNA) unanimously
adopted Decision No. 277/2013 on the procedure
for the granting, modification, extension and trans-
fer of audiovisual licences and authorisation deci-
sions, except for digital terrestrial system broadcast-
ing, along with the conditions regarding broadcasting
of local programmes or the rebroadcasting of other
broadcasters’ programmes. The Decision replaced
the CNA’s previous Decision No. 488/2010 and Deci-
sion No. 260/2003 on the audiovisual licence transfer
(see IRIS 2002-7/28, IRIS 2005-5/24, IRIS 2005-8/29,
IRIS 2006-9/30, IRIS 2012-10/23, and IRIS 2013-5/38).

The CNA has adopted the proposal of the non-
governmental organisation Asociaţia Română de Co-
municaţii Audiovizuale (Romanian Association for Au-
diovisual Communications - ARCA) to overturn the
obligation of local terrestrial broadcasters to air daily
a local programme lasting at least 6 hours in towns of
more than 50,000 inhabitants and at least two hours
daily in towns having fewer than 50,000 inhabitants.

The audiovisual licence for terrestrial broadcasting is
granted by way of a competitive selection procedure
held and decided by the CNA. According to the Deci-
sion, the application file for a licence will from now on
have to include the editorial strategy for the entire pe-
riod of validity, along with the initial investment value.

Furthermore, the application will have to include a list
describing and classifying all programme types, with
clear data about the percentages of different kinds of
programmes (information, cultural, educational and
entertainment), external sources of programmes and
other arguments which could support the editorial
project. The programmes will have to reserve a signif-
icant percentage of their schedule for news and infor-
mation, while fully observing the requirement to pro-
vide correct information as provided by audiovisual
legislation.

All shareholders of a licence holder or an applicant,
who are involved in the trade sector, have to be
clearly designated. A certificate issued by the Trade
Register, clearly stating the object of activity and the
detailed composition of the shareholders has to be
submitted along with a fiscal certificate.

When granting a licence, the CNA will take into ac-
count the strategy for the nationwide audiovisual cov-
erage of the Romanian territory, content of the offered
programmes, the experience and the competence of
the applicant in the audiovisual sector.

The audiovisual licence cannot be transferred until at
least one year after the commencement of broadcast-
ing and requires the agreement of the CNA. The new
holder has to comply with all the requirements of the
initially granted licence. The CNA will decide upon a
licence transfer request within 30 days.

The Decision no. 227/2013 stipulates that holders of
several local licences can choose - according to the
territorial coverage - to merge those into a regional
or national licence or to continue to use them as local
licences.

The Decision No. 277/2013 does not refer to pro-
grammes services broadcast via the digital terrestrial
system.

• Decizie nr. 277 din 06.06.2013 privind procedura de acordare, mod-
ificare, prelungire a valabilităţii şi de cedare a licenţei şi a deciziei de
autorizare audiovizuală, cu excepţia celor pentru difuzare în sistem
digital terestru, precum şi condi̧tiile privind difuzarea de programe
locale, retransmiterea sau preluarea de programe ale altor radiod-
ifuzori (Decision no. 277 of 6 June 2013 on the procedure for the
granting, modification, or extension of the validity and transfer of a
licence and of the audiovisual authorisation decision, except for ter-
restrial digital system broadcasting, along with the conditions regard-
ing broadcasting of local programmes, and the rebroadcasting or the
release of other broadcasters’ programmes)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16568 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Government Obliges ANCOM to Pay out Sur-
plus of 2012

On 29 May 2013, the Romanian Government issued
the Emergency Decree no. 53/2013 for the comple-
tion of Art. 14 of the Emergency Decree no. 22/2009
for the set up of the Autoritatea Naţională pentru Ad-
ministrare şi Reglementare în Comunicaţii (National
Authority for Administration and Regulation in Com-
munications - ANCOM), the Romanian telecom watch-
dog (see IRIS 2009-5/31).

According to the document, which introduces a new
paragraph (5) into the above-mentioned Art. 14, the
ANCOM has to transfer within 15 days of the Emer-
gency Decree entering into force, the sum of RON 100
million (approximately EUR 21.98 million) to the rev-
enue account of the State budget. The sum comes
from ANCOM’s financial surplus from previous years.
According to the annual report of the institution, AN-
COM registered a surplus of RON 107,930,600 (ap-
proximately EUR 23.72 million) in 2012.

IRIS 2013-7 17

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/28&id=14361
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-5/24&id=14361
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-8/29&id=14361
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-9/30&id=14361
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/23&id=14361
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/38&id=14361
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16568
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-5/31&id=14360


According to Art. 14(4) of the Emergency Decree no.
229/2009, the annual surplus resulting from the im-
plementation of the budget of income and expendi-
ture of ANCOM was originally supposed to be carried
forward to the following year. The new Art. 14(5) en-
visages the above-mentioned exception for 2013.

The money will be used by the Romanian Government
in order to increase the necessary resources required
for social protection and welfare measures promised
by the Government. These measures are intended to
increase the guaranteed minimum income in Roma-
nia, along with an increase of the State’s familiy sup-
port necessary to cover additional expenses arising
from expected increases in electricity and gas prices.

• Ordonanţă de Urgenţă pentru completarea art. 14 al OUG nr.
22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare
si Reglementare in Comunicaţii (Emergency Decree for the comple-
tion of art. 14 of the Emergency Ordonance no. 22/2009 for the
set up of the National Authority for Administration and Regulation in
Communications - ANCOM, 29 May 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16566 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SE-Sweden

Amendments to the Swedish Copyright Act

On 17 June 2013, the Swedish Parliament adopted
amendments to the lag (1960:729) om upphovsrätt
till litterära och konstnärliga verk (Act on Copyright
in Literary and Artistic Works - CA). The amendments
enter into force on 1 November 2013 and will im-
prove the existing possibilities to exploit works after
an agreement has been entered into with organiza-
tions that represent a large number of creators in the
area - so called extended collective licensing.

The amendments include, among other things, a new
general collective licensing option that will give ac-
tors an extended possibility of using collective li-
censes. This possibility will apply in cases where large
amounts of copyrighted material is used by the same
user and where the user cannot determine in advance
which works will be used and where it, from an objec-
tive point of view, is not practically possible to enter
into agreements directly with a rightsholder. Rightsh-
olders will be able to object to this kind of exploitation.

Moreover, the amendments introduce the opportunity
for all organizations that represent several rightsh-
olders of works used in Sweden to enter into collec-
tive licenses for specific purposes. This means that
from now on any organization covering several inter-
national rightsholders, whose works are used in Swe-
den, can enter into binding collective licenses.

The changes also include an extended possibility for
companies and governmental organizations to enter
into collective licensing agreements should they need
to use copyright-protected works. These types of li-
censes are only admissible insofar as their objective is
to satisfy the need for information within the company
or organisation. Additionally, under such a collective
licensing agreement, all radio and television compa-
nies are now provided with the opportunity to both (i)
broadcast works, and (ii) communicate to the public
works part of a radio or television broadcast in a way
that individuals can access the same at a time and
place of their choosing. The new regime thus allows
for the possibility of online access to copyrighted ma-
terial by individuals, while simultaneously providing
copyright owners with the right to oppose this type of
exploitation.

Another change that will be introduced in November
relates to information being made available to the
public. Libraries and certain archives will be given in-
creased rights to make works available to the public.

Finally, in order to implement Directive 2011/77/EU
of the European Parliament and of the Council of 27
September 2011 amending Directive 2006/116/EC on
the term of protection of copyright and certain related
rights, the protection for performers and producers of
sound recording is extended from the existing protec-
tion of 50 years to 70 years.

• SFS 2013:691 Lag om ändring i lagen (1960:729) om upphovsrätt
till litterära och konstnärliga verk (Act SFS 2013:691 amending the
Act on Copyright in Literary and Artistic Works)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16591 SV

Erik Ullberg and Michael Plogell
Wistrand Advokatbyrå

SK-Slovakia

Violation of Ban on Political Advertising

On 21 May 2013, the Supreme Court’s (hereinafter
“Court”) ruling of 25 April 2013 has been published,
which confirmed the decision of the Council for Broad-
casting and Retransmission of Slovak republic (here-
inafter “Council”). The Council imposed a fine of
EUR 100,000 on the major commercial broadcaster
for broadcasting political advertising outside the offi-
cial election campaign set by law (21 days before the
election day).

Three months prior to the election, the broadcaster
aired, on a rather large scale, sponsorship announce-
ments of the civic association “Citizen in action”
(about 20 messages per day). These announcements
presented (in graphics, words and text) the top three

18 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16566
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16591


candidates and their basic ideas and the slogans
of the newly-founded political party “99% citizen’s
voice“. The spots visually referred to the internet
site “www.99percent.sk” which was the official inter-
net site of the party. The “signature” slogan of this
party “I am also the 99%” was featured both by read-
ing out and in text format.

Due to the upcoming elections the speed of the
decision-taking mattered greatly in this case. The
broadcaster exercised procedural rights (requests for
prolongation of the time limit for submitting its opin-
ion combined with requests to “clarify” the accusa-
tions).

The case was nevertheless put on the agenda of the
very next Council meeting (two weeks) and the broad-
caster was invited to present his opinion in person. On
the day of the meeting, the broadcaster requested the
Council to postpone the hearing in order to have “suf-
ficient time to thoroughly familiarise with the case”.

The Council scheduled a special meeting that took
place one week later (regularly, the Council meets
every two weeks). During the hearing at the meet-
ing, the broadcaster claimed that the given messages
were proper sponsorship announcements of a civic as-
sociation. They merely promoted the ideas and goals
of the civic association, which is fully in line with pro-
visions on sponsorship.

However, the broadcaster did not elaborate on the
candidates and slogans of the political party that had
been broadcast within those announcements. The
Council stated that the mere labelling of the spots
as sponsorship announcements and the fact that the
civic association paid for these spots cannot change
their purpose. Messages clearly promoting candi-
dates and slogans of a political party qualify as po-
litical advertising. Political advertising, however, may
not be in any circumstances broadcast on TV before
the legally determined official election campaign has
begun.

Due to the high frequency of these spots, the Coun-
cil qualified the broadcasting of the political advertis-
ing as a severe violation that is capable of seriously
disrupting the process of a fair election. Accordingly,
the Council imposed an exceptionally high fine in the
amount of EUR 100,000.

Before the court, the broadcaster repeated the ar-
guments regarding sponsorship and claimed that his
procedural rights had been violated due to the insuf-
ficient time for the submission of his opinion and the
failure of the Council to sufficiently clarify the case.
The Court, however, found the factual base of the
case to be clear and simple. Thus, no special treat-
ment of the broadcaster was necessary. On the con-
trary, the circumstances of the case justified the un-
usually high pace of the Council’s actions. The Court
also agreed on the gravity of the violation and fully
supported the amount of the fine.

• Najvyšší súd, 25/04/2013 (Decision of the Supreme Court of 25 April
2013) SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and

Retransmission of Slovak Republic

Refusal to Disclose information Confirmed by
Court

On 2 April 2013, the Supreme Court’s (hereinafter
“Court”) ruling of 28 February 2013 was published.
It confirmed the decision of the Supreme Audit Of-
fice of the Slovak Republic (hereinafter “Audit Office”).
With reference to the Act on Free Access to Informa-
tion (hereinafter “Information Act”), the Audit Office
refused to disclose information about a controversial
public tender carried out by the Ministry of Construc-
tion.

The Information Act represents a frequently used and
thus valuable investigation tool for journalists in all
types of media (print, audiovisual or online). The im-
portance of its effective usage has been described
by the deputy editor of the major quality newspaper
“Sme” (also provider of the on-demand audiovisual
media service “TV Sme”): “The Legislation is satis-
factory. The actual problem is the willingness of the
authorities to ‘act’. If an authority refuses to provide
information, it is virtually impossible to get it because
to obtain a court order takes too long, and when the
court finally delivers a decision, the information is out
of date - which usually means it’s useless.“

In 2007, the Ministry of Construction carried out a
public tender for an amount of almost EUR 120 mil-
lion. Despite its significance, the public tender was
solely issued on the billboard inside the Ministry’s
building. The non-governmental organisation (NGO)
“Fair-Play Alliance” requested disclosure of the tender
submission, the proposals and the final evaluation of
this tender based upon the provisions of the Informa-
tion Act. The Ministry of Construction refused this re-
quest, reasoning that they no longer possessed these
documents. The documents had been sent to the
Audit Office after the official inspection had started.
Therefore, the NGO addressed the Audit Office with
the same request. The Audit Office refused to dis-
close information since “it concerns the performance
of an inspection by a public authority“.

The NGO took legal action against this decision argu-
ing that the information did not concern the perfor-
mance of the inspection but the information itself was
subject of the inspection. The mere fact that infor-
mation becomes a subject of inspection by a public
authority cannot prevent a journalist from obtaining
access. The purpose of the Information Act is to allow

IRIS 2013-7 19



public control of governmental bodies. The interpre-
tation that enables the governmental body to avoid
public control simply by referring to governmental in-
spection is in clear conflict with the purpose of the
Information Act.

The Court rejected these arguments. It agreed that
if the Ministry had possessed the information at the
time of the request they would have had to disclose
it. However, since the documents had been forwarded
for official inspection, they then concerned the ad-
ministrative performance of the inspection and thus
might be refused to be disclosed by the Audit Office.

The Court did not acknowledge a difference between
information that is subject to inspection and informa-
tion that concerns the performance of inspection. On
the contrary, the Court stated that such information
(subject of inspection) will always concern the perfor-
mance of the inspection. Regarding constitutional as-
pects, the Court did not see an interference with the
right to access to information as long as the require-
ments of the Information Act are fulfilled. The pro-
portionality of the decision or the requirements of the
Information Act have not been assessed by the Court.

On the contrary, the Court advised the NGO in its rul-
ing to use the tools of the Information Act for “effec-
tive” public control only and not as an instrument “for
meaningless and formalistic court trials”. The Court
stated that the NGO should have waited upon the re-
quest until the completion of the inspection. It did not
consider the great public interest in the governmental
tender procedure at the time when the subject was
topical.

The NGO expressed its intention to file a complaint
with the Constitutional Court due to a violation of their
basic rights and freedoms.

• Najvyšší súd, 28/02/2013 (Decision of the Supreme Court of 28
February 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16569 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and

Retransmission of Slovak Republic

TJ-Tajikistan

New Media Law Adopted

On 19 March 2013, the new Tajik Statute “On Period-
ical Press and Other Mass Media” went into force. It
was adopted after two years of discussions and sub-
stitutes the statute “On Press and Other Mass Media”
adopted in 1990.

The new Act extends the notion of journalists and the
scope of their rights, as well as developing provisions
on access to information. It also contains new tools
for the authorities to control the mass media. The Act
obliges all mass media outlets, including broadcast-
ers, to be registered as legal entities. Declaring the
principle of professional independence of the edito-
rial office, the Act also introduces the requirement for
the founder (owner) to spell out its programme and
the main directions of editorial activity. The founder
is to provide the governmental authority with a report
when changing the directions. It also abolishes earlier
provisions granting journalists the right to elect the
editor-in-chief. The editorial charter, which served as
a guarantee of editorial independence, is also abol-
ished.

The OSCE Representative on Freedom of the Media
commissioned a legal review on Tajik law on period-
ical print and other mass media and issued a public
statement in this regard.

• Î ïåðèîäè÷åñêîé ïå÷àòè è äðóãèõ ñðåäñòâàõ ìàññîâîé
èíôîðìàöèè (Statute of the Tajik Republic “On Periodical Press
and Other Mass Media” of 19 March 2013 � 96)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16551 RU

• ÊÎÌÌÅÍÒÀÐÈÉ Ê ÇÀÊÎÍÓÐÅÑÏÓÁËÈÊÈ ÒÀ-
ÄÆÈÊÈÑÒÀÍ «Î ïåðèîäè÷åñêîé ïå÷àòè è äðóãèõ ñðåä-
ñòâàõ ìàññîâîé èíôîðìàöèè » (OSCE Representative on Free-
dom of the Media, Legal review on Tajik law on periodical print and
other mass media)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16552 RU

Elena Sherstoboeva
National Research University Higher School of

Economics (Russia)

DE-Germany

New State Treaty for the SWR

On 3 July 2013, the Prime Minister of “Rheinland-
Pfalz” and the Prime Minister of “Baden-Württemberg“
signed the New State Contract for the public broad-
casting system in both countries, the Südwestrund-
funk (SWR). The New State Treaty for the SWR came
into force on 1 January 2014 and replaced the old
State Treaty of 31 May 1997.

The new SWR-State-Treaty specifies the programme
mandate of the public broadcasting including the on-
line activities of the SWR and directed the programme
to a younger audience. By creating more flexible
structures, the new state contract wants to allow the
SWR the establishment of a multimedia organization
and the financial consolidation in difficult times (be-
tween 2010 and 2020 the SWR has to save 166 million
Euro (= 15% of total budget)). Therefore, the basic

20 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16569
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16551
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16552


principles of allocation and the assignment of busi-
ness divisions are no longer regulated by the SWR-
State-Treaty. Both things are now included in the main
statutes and the administrative order of the SWR,
whereby the SWR gets more freedom to regulate its
own affairs (both the main statutes and the admin-
istrative order must be approved by the supervisory
bodies of the SWR). With regard to the elimination
of state’s contractual requirements, the supervisory
bodies of the SWR not only have more freedom to act,
they also have a greater responsibility for the design
and the orientation of the SWR. The new state treaty
sets the SWR in the position to develop a balanced
overall concept and to create focal points in the indi-
vidual business areas at the different locations.

Another important goal of the new SWR-State-Treaty
is to strengthen the regional identity in the two coun-
tries Rheinland-Pfalz and Baden-Württemberg. The
targets of the new state treaty are deeply rooted in
the two countries, their regions and cities. Therefore,
these regional roots should take a prominent role in
the offers of the SWR. The regional diversity is ex-
pressed by the different locations of the SWR in the
two capital cities of Mainz and Stuttgart, the third lo-
cation in Baden-Baden and numerous other broadcast
studios across the country. To find the right balance
between decentralized organization and efficient uni-
form structures, the design of the SWR in detail is not
made by the new state treaty. This is the task of the
organs of the SWR, especially of the artistic director
and the supervisory bodies.

With regard to the composition and task assignment
of the SWR supervisory bodies, the extension of the
principle of distance from the state was an important
policy objective. Under the new state treaty, the gov-
ernments of both countries no longer send members
to the Broadcasting Board and the Board of Directors
is expanded with three non-government members.
Through these measures, the editorial independence
of the SWR should be secured and strengthened. In
order to reflect the realities in today’s society, the su-
pervisory bodies of the SWR include for the first time
Muslims and Sinti and Romanies. Furthermore, the
new state contract determines binding requirements
for a higher proportion of women in the Broadcast-
ing Board and in the Board of Directors. Thus, the
representation of women is to be strengthened in the
supervisory bodies of the SWR.

To ensure transparency, the meetings of the Broad-
casting Board are public and the decisions taken at
those meetings shall be made available for everyone.
In order to fulfill their transparency obligations, the
members of the management must publish their re-
munerations. To strengthen the participation of em-
ployees, the Board of Directors has to take up a full
voting member of the Staff Committee from each
country. In addition, an editorial statute is to be
installed, which should strengthen the participation
rights of employees. The editorial statute regulates
in detail the involvement of employees in programme

matters, whereby the editorial independence is se-
cured.

• Staatsvertrag über den Südwestrundfunk (SWR-State-Treaty)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16916 DE

Daniel Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

No injunctive relief in the case of photo re-
porting from the realm of contemporary his-
tory

In a judgment of 11 June 2013 (Case VI ZR 4/12)
the Bundesgerichtshof (Federal Court of Justice - BGH)
ruled that there was no entitlement to injunctive relief
in the case of photo reporting from the realm of con-
temporary history.

On 2 November 2010, the television channel of the
public service broadcaster ARD carried an episode of
a socio-critical satirical programme in which the plain-
tiff could be seen and heard for a total of three and a
half minutes. A few months before, on 24 June 2010,
the plaintiff, a member of a group of three women
who describe themselves as “grandmothers against
war”, held a vigil on Berlin’s Pariser Platz against a
military operation that had taken place shortly be-
fore. A journalist who was filming for an episode of the
aforementioned television production spoke about the
vigil to the plaintiff on camera and discussed with her
issues of international law and the legitimacy of mil-
itary operations. The next day and a few days later,
the plaintiff wrote an email to the defendant company
that produces the programme and revoked as a pre-
caution any consent given to the recording and the
broadcasting of the images. After the programme had
been broadcast nevertheless, she brought an action
seeking an injunction to prevent any further broad-
casting of the programme. She claimed that she had
neither expressly nor tacitly consented to the record-
ing and that at the time the recording was made she
knew neither the journalist nor the programme broad-
cast.

The court of appeal affirmed the plaintiff’s right to in-
junctive relief but this was rejected by the BGH. On
the basis of the graduated approach to protection af-
forded by sections 22 and 23 of the Kunsturheberge-
setz (Art Copyright Act - KUG), images of a person may
exceptionally be published without his or her consent
if the images are from the realm of contemporary his-
tory and their dissemination does not harm the legit-
imate interests of the person depicted. On this point,
the BGH stated that the vigil held by the plaintiff was
such an event of contemporary history as it had been
held on a busy city square with the intention of it be-
ing seen by as broad a section of the public as pos-

IRIS 2013-7 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16916


sible. In addition, it pursued a political goal in con-
nection with a military operation that had taken place
shortly before and had caused a stir both nationally
and internationally. The plaintiff’s intention with the
vigil had, according to the court, been to exert influ-
ence on public opinion.

The court also noted that the broadcast had not vi-
olated any of the plaintiff’s legitimate interests. In
his discussion with her, the journalist had adopted a
critical position rejecting her opinion, so that she had
to expect her action to be shown in a critical light in
the programme. The satirical treatment of her state-
ments in the broadcast had not exceeded the limits of
permissible and reasonable criticism.

• Das Urteil des Bundesgerichtshofs vom 11 Juni 2013 (Az.: VI ZR
209/09) (Judgment of the Federal Court of Justice of 11 June 2013
(Case VI ZR 209/09))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17791 DE

Gianna Iacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

22 IRIS 2013-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17791


Agenda

Book List

Mouffe, B., Droit de la presse Bruylant, 2013 ASIN:
B00DYNEC4K (Format kindle) http://www.amazon.fr/droit-
publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_-
3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-
3&keywords=droit+audiovisuel
Mbongo, P., Liberté de la Communication Audiovisuelle au
Début du 21e Siècle L’Harmattan, 2013 ISBN
978-2343008103
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp
Baldi, P., Broadcasters and Citizens in Europe: Trends in
Media Accountability and Viewer Participation Intellect,
2013 ISBN 978-1841501604
http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/

Schulz, W., Valcke, P., Irion, K., The Independence of the
Media and Its Regulatory Agencies: Shedding New Light on
Formal and Actual Independence Against the National
Context University of Chicago Press, 2013 ISBN
978-1841507330
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/I/bo15571080.html
Wöller, W. P. G., Die rechtliche Behandlung von
Produktplatzierungen im Fernsehen nach Inkrafttreten des
13. Rundfunkänderungsstaatsvertrags Verlag Dr Kovac,
2013 http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-7210-4.htm
Kleist, Th., Scheuer, A., Roßnagel, A., Europäisches und
nationales Medienrecht im Dialog: Recht - Politik - Kultur -
Technik - Nutzung Nomos, 2013 ISBN 978-3-8487-0720-1
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-
Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-
Dialog/productview.aspx?product=21400

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2013-7 23

http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp
http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/
http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/I/bo15571080.html
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/I/bo15571080.html
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-7210-4.htm
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Meltex Ltd v. Armenia
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Legality of the “Telecoms Charge” Designed to Offset the Ending of Advertising on Public TV Channels Confirmed
	Council of the EU: Approves USA/EU Free-Trade Talks Excluding Audiovisual Services
	European Commission: Scheme to Finance Digitisation and Extension of Terrestrial TV Network in Spain Incompatible with EU State Aid Rules
	European Parliament: Press and Media Freedom in the World
	OSCE
	OSCE: Report Highlights Need to Fight for Journalists’ Safety and Internet Freedom
	NATIONAL
	BG-Bulgaria
	Court Confirms High Sanction Due to Violation of Protection of Minors
	CZ-Czech Republic
	RRTV Specifies Regulation of Advertising Loudness
	DE-Germany
	Schleswig Administrative Court Confirms Sat.1 Licensor Switch
	FR-France
	Takeover of TPS by Canal Plus: Competition Authority Approves the Three Benchmark Offers of Groupe Canal Plus
	Private Copies: Apple Ordered to Pay EUR 5 Million in Fees to Copie France
	Collective Agreement on Film Production: Signing of the Extension Decree
	GB-United Kingdom
	Everton TV is not an On Demand Programme Service
	Bangladeshi Satellite Broadcaster CHSTV in Breach of Ofcom Impartiality Rules
	Ofcom Orders Review of Amount of Alcohol Advertising on Television
	New Defamation Act Clarifies Defences to Defamation Claims
	IE-Ireland
	Revision of General and Children’s Commercial Communications Codes
	LT-Lithuania
	Corporate Income Tax Incentives for Investments in Film Production
	MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
	Public Debate over the New Media Law
	NL-Netherlands
	Dutch Court Denies Ryanair Access to Raw Source Material of TV Interviews with Employees
	Decision of the Dutch Advertising Code Committee on Political Television Broadcasts and Children
	Legislative Proposal to Change the Media Act 2008
	RO-Romania
	CNA Changes Conditions of Broadcasting Licences
	Government Obliges ANCOM to Pay out Surplus of 2012
	SE-Sweden
	Amendments to the Swedish Copyright Act
	SK-Slovakia
	Violation of Ban on Political Advertising
	Refusal to Disclose information Confirmed by Court
	TJ-Tajikistan
	New Media Law Adopted
	DE-Germany
	New State Treaty for the SWR
	No injunctive relief in the case of photo reporting from the realm of contemporary history

