of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Animal Defenders In-

ternational v. the United Kingdom ............ccovvvinn ot B3l
European Court of Human Rights: Saint-Paul Luxem-
bourg S.A. V. LUXEMDOUIG «uvvrtieetireieneerereneenens oos [4

EUROPEAN UNION

Advocate General: Opinion on Italy’s Stricter Hourly Ad-
vertising Limits for Pay-tv........ccooviiiiiiiiii e o 4
European Commission: Third and Final Public Consulta-

tion on State Aid Criteria for Films and other Audiovisual

WOTKS 4 v e ettt ettt ettt e et e e e e e e e e e e e eaee e
European Commission: Green Paper on a Fully Con-
verged Audiovisual World ..o ot (§
European Parliament: Resolution on the Implementa-

tion of the Audiovisual Media Services Directive ....... ... |
European Parliament: Call for Annual EU Monitoring of
National Media Laws ... .everrunererennnaeeerennnaneaes oun |
BE-Belgium

RTBF Infringes Self-Promotion Provisions of Broadcast-

Yo Y 8l

BG-Bulgaria
Rerun of Political Interview during Day of Reflection Vi-

olates Election COe . .vuieerriieeeeeeiianeeeeennnns onn 8
DE-Germany

Constitutional Court Rejects Landlord’s Satellite Dish

Ban for Infringing Freedom of Information.............. ... £]
Federal Supreme Court Submits Questions on Embed-

ding of Online Videos to CJEU .. .o vvvvii i i oas 9
Federal Supreme Court Rules on Google “Autocomplete”
SUGQESTIONS t it e et e 110

Culture Committee Adopts Amended Film Support Act . . .[LOI
ARD and Producers’ Alliance Agree Cooperation Guide-

Y= 11
DK-Denmark

Reintroduction of Ban against Product Placement...... ..
FR-France

Participants in Temptation Island are not “Performers” . . .[I2]

IRIS 2013-6

Presentation of Bill on the Independence of the Public

AUdIOVISUAl SECEOr . .ttt tte e et ee e eeaeaenaen s 13
Relations between Producers and Television Channels -
Towards Revised Regulations? ........ccvvviiiinnnnns o [13]
Lescure Mission: 80 Proposals on Digital Cultural Con-
BN sttt ettt et et e et e b [14]

GB-United Kingdom

Supreme Court Decides that Internet Browsing Does Not
Infringe Copyright, but Refers the Issue to the European

COUt O JUSEICE 1 v vttt e ee e te e e ieeeeeeeeeneannes o
Ofcom Decision on Biditis Ltd .. .vuvevvneerrnrernnrennnn ..
Television Advertisement Lacked ‘Social Responsibility’ . .[LOl
Ofcom Rules on British Election Coverage................ 17
GR-Greece

Crisis over the Public Service Broadcaster ............. .. 17
IE-Ireland

Broadcasting Authority Launches Community Broad-
casting Support SCheMe . ..o vvii it iii e it inen s 19

NL-Netherlands
Establishment of the Authority Consumer and Market. . . .[19]

RO-Romania
Approval of Emergency Ordinance for the Modification

of Audiovisual Law . .....vviiiiiiiiii i 20
Rejection of Changes to the Romanian Cinematography

SV 1= 14 TP 27
Draft Decision to Install Ad Duration Counter Rejected . . .21l
Strategy for the Digital Switchover....................... 22

RU-Russian Federation
Decree on Must-Carry Channels Amended Again....... .. 23]

SK-Slovakia

Violation of the Rules on Protection of Minors in Video
ON DEMANG et ettt e et s ee e e e eeeeaeeeeeneenrenns s 23]
Violation of Human Dignity in Reality Show ............ .. 241

US-United States
Cloud Services Held to Infringe Copyright................ 20



of the European AudioviStI‘al‘O’bServatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Wolfgang Closs

Editorial Board:

Susanne Nikoltchev, Editor e Francisco Javier Cabrera
Blazquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Bjorn Janson, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) e Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation) e Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbricken
(Germany) e Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) e Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10;

e

e s - I

EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE e EURGPARAT

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

ol Mediaforum &hA/lLétgi%rS

E-mail: jalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e Katharina Burger e France
Courréges e Paul Green e Marco Polo Sarl e Katherine Parsons
¢ Stefan Pooth e Erwin Rohwer e Nathalie Sturlése
Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Bldzquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory e Annabel
Brody, Institute for Information Law (IViR) at the University
of Amsterdam (The Netherlands) e Johanna Fell, European
Representative BLM,Munich (Germany) e Amélie Lépinard,
Master - International and European Affairs, Université de
Pau (France) e Julie Mamou e Candelaria van Strien-Reney,
Law Faculty, National University of Ireland, Galway (Ireland)
e Martin Rupp, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany)

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

AT
EURDPAISEHE KOMMISSION Institut fiir Informationsrecht Institut fur Evropiisches Medienrecht

. AIKAIO MEZON
-  AIMEE::z==
el TR & EMIKOINANIAZ

AT


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Animal De-
fenders International v. the United Kingdom

The Grand Chamber of the European Court held, by
nine votes to eight, that the UK’s ban on political ad-
vertising on television did not violate Article 10 of
the Convention. The majority opinion in this contro-
versial judgment reflects a somewhat particular ap-
proach compared to the Court’s previous case law
on political advertising, such as in VgT Vereinigung
gegen Tierfabriken v. Switzerland (see RIS 2001-7/2
and |IRIS 2009-10/2). Essentially the judgment in the
case of Animal Defenders International v. UK accepts
that a total ban on political advertising on television,
characterized by a broad definition of the term “politi-
cal”, with no temporal limitations and no room for ex-
ceptions, is in accordance with the right to freedom of
political expression. The dissenting opinions attached
to the judgment argued for a radically different ap-
proach, but their arguments could not convince the
majority of the Grand Chamber.

The applicant in this case is an NGO (Animal Defend-
ers International, “ADI"”) campaigning against the use
of animals in commerce, science and leisure, seek-
ing to achieve changes in law and public policy and
to influence public and parliamentary opinion to that
end. In 2005, ADI began a campaign directed against
the keeping and exhibition of primates in zoos and
circuses and their use in television advertising. As
part of the campaign, it wished to screen a TV adver-
tisement with images of a girl in chains in an animal
cage followed by a chimpanzee in the same position.
It submitted the advert to the Broadcast Advertising
Clearance Centre (“the BACC”), for a review of its
compliance with relevant laws and codes. The BACC
refused to clear the advert, drawing attention to the
political nature of ADI’s objectives, referring to sec-
tion 321(2) of the Communications Act 2003, which
prohibits advertisements “directed towards a political
end”. The refusal to broadcast the advert was con-
firmed by the High Court and later reached the House
of Lords, which held that the ban on political advertis-
ing and its application in this case did not violate Arti-
cle 10 of the European Convention. ADI subsequently
submitted an application to the European Court, argu-
ing that the refusal of their advert breached Article 10
of the Convention.

In the first part of its reasoning, the Court emphasizes
that both ADI and the UK authorities had the same
objective of maintaining a free and pluralist debate
on matters of public interest, and more generally, of

contributing to the democratic process as a legitimate
aim. The Court weighed in the balance, on the one
hand, ADI’s right to impart information and ideas of
general interest which the public is entitled to receive,
with, on the other hand, the authorities’ desire to pro-
tect the democratic debate and process from distor-
tion by powerful financial groups with advantageous
access to influential media.

The Court had three main considerations in making
its assessment: the legislative process by which the
ban had been adopted and any review by the judicial
authorities; the impact of the ban and any steps that
might have been taken to moderate its effect; and,
what happens in other countries, particularly those
where the Convention applies. As far as the process
was concerned, account was taken of the fact that the
complex regulatory regime governing political broad-
casting in the United Kingdom had been subjected to
exacting and pertinent reviews and validated by both
parliamentary and judicial bodies. The Court also re-
ferred to the influential, immediate and powerful im-
pact of the broadcast media, while there is no evi-
dence that the development of the internet and so-
cial media in recent years in the United Kingdom has
shifted this influence to the extent that the need for
a ban specifically on broadcast media should be un-
dermined, internet and social media not having “the
same synchronicity or impact as broadcasted informa-
tion”. The Court also noticed that the ban was relaxed
in a controlled fashion for political parties - the bod-
ies most centrally part of the democratic process - by
providing them with free party political, party elec-
tion and referendum campaign broadcasts. The Eu-
ropean Court agreed with the UK authorities that al-
lowing a less restrictive prohibition could give rise to
abuse and arbitrariness, such as wealthy bodies with
agendas being fronted by social advocacy groups cre-
ated for that precise purpose or creating a large num-
ber of similar interest groups, thereby accumulating
advertising time. Given the complex regulatory back-
ground, this form of control could lead to uncertainty,
litigation, expense and delay.

As to the impact of the ban, the Court noted that the
ban only applied to advertising and that ADI had ac-
cess to alternative media, both radio and television
and also non-broadcast, such as print media, the inter-
net and social media, demonstrations, posters and fly-
ers. Finally, because there is no European consensus
on how to regulate paid political advertising in broad-
casting, this broadens the margin of appreciation to
be accorded to the UK authorities in this case. Accord-
ingly, the majority of the Court considers the reasons
adduced by the authorities, to justify the prohibition of
ADI’s advertisement to be relevant and sufficient. The
prohibition cannot therefore be considered to amount
to a disproportionate interference with ADI’s right to
freedom of expression. Hence there is no violation of
Article 10 of the Convention.

IRIS 2013-6 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2001-7/2&id=14334
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/2&id=14334

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Judgment by the European Court of Human Rights (Grand Cham-
ber), case Animal Defenders International v. the United Kingdom,
Appl. nr. 48876/08 of 22 April 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16544 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

European Court of Human Rights: Saint-Paul
Luxembourg S.A. v. Luxembourg

Ten years after the finding by the European Court of a
violation of Articles 8 (right to respect for private and
family life) and 10 (freedom of expression and infor-
mation) of the European Convention of Human Rights
in the case Roemen and Schmit v. Luxembourg (25
February 2003, IRIS 2003/5-3), the Luxembourg au-
thorities have again been found in breach of these
Articles by issuing a search and seizure warrant dis-
respecting the protection of journalistic sources.

In 2009 a judicial investigation was opened concern-
ing an article in the newspaper Contacto, published
by Saint-Paul Luxembourg S.A. The article described
the situation of families who had lost the custody of
their children. A social worker who was mentioned in
the article and his employer, the central social welfare
department, had lodged a complaint with the Attor-
ney General, alleging defamation of the social worker
in question and also of the judicial and social welfare
system in Luxembourg in general. An investigating
judge issued a search and seizure warrant of the of-
fices of the publishing house in order to identify the
author of the article at issue. A few days later, police
officers presented themselves at the premises of the
newspaper, with the search warrant. The journalist
who had written the article (his name was partly men-
tioned under the article), was formally identified and
he handed over a copy of the newspaper, a notebook
and various documents used in preparing the article.
During the search one of the police officers also intro-
duced a USB-stick in the computer of the journalist,
eventually copying files from that computer. A short
time later the applicant company and the journalist
applied to the District Court to have the warrant set
aside and the search and seizure operation declared
null and void, but this claim was rejected. Later the
Court of Appeal upheld the warrant.

Relying on Article 8, Saint-Paul Luxembourg S.A. al-
leged that the search of the newspaper had infringed
the inviolability of its “home” and had been dispro-
portionate. Relying on Article 10 it argued that the
measure in question had consisted of an attempt to
identify the journalist’s sources and had had an intim-
idating effect. With regard to Article 8 of the Conven-
tion,, the European Court is of the opinion that the in-
vestigating judge could have opted for a less intrusive

measure than a search in order to confirm the identity
of the article’s author, as it was rather obvious which
journalist of Contacto had written the article at issue.
As the search and seizure operation was not neces-
sary and had not been reasonably proportionate to
the legitimate aims pursued, the European Court held
that there had been a violation of Article 8 of the Con-
vention. The Strasbourg Court also considered that
the warrant in question had given the police officers
access to information that the journalist had not in-
tended for publication and that would have made it
possible to identify his sources. The purpose of the
warrant had been to search for “and seize any docu-
ments or items, irrespective of form or medium, con-
nected with the alleged offences”. Being formulated
in such broad terms, the warrant had conferred exten-
sive powers on the investigating officers. The search
and seizure operation had been disproportionate in
so far as it had enabled the police officers to iden-
tify the journalist’s sources and the warrant itself had
not been sufficiently limited in scope to avoid the pos-
sibility of such abuse. Since the sole purpose of the
search had been to ascertain the identity of the jour-
nalist who had written the article, a more narrowly-
worded warrant would have sufficed. The European
Court therefore also found a violation of Article 10 of
the Convention.

e Arrét de la Cour européenne des droits de I'homme (Cinquiéme
section), affaire Saint-Paul Luxembourg S.A. c. Luxembourg, requéte
n°® 26419/10 du 18 avril 2013 (Judgment by the European Court of

Human Rights (Fifth Section), case Saint-Paul Luxembourg S.A. v. Lux-
emboura, Appl. nr. 26419/10 of 18 April 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16476 FR

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Advocate General: Opinion on Italy’s Stricter
Hourly Advertising Limits for Pay-tv

On 16 May 2013, Advocate General Kokott delivered
her opinion in Case C-234/12, Sky lItalia v. AGCom
concerning the issue of whether Directive 2010/13/EU
(the AVMS Directive) and EU primary law should be in-
terpreted as precluding the Italian asymmetric hourly
advertising limits for pay-tv operators. Under Ital-
ian law pay-tv broadcasters are subject to a 14%
hourly limit, whereas free-to-air commercial broad-
casters must comply with an 18% hourly limit.

The referral to the ECJ originates in a dispute before
the Latium Regional Administrative Court (TAR Lazio)
in which Sky lItalia impugned a decision by the Ital-
ian Communications Authority (AGCom). In its deci-

4 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16544
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16476

sion, AGCom found that one of Sky lItalia’s pay-tv sta-
tions had infringed the 14% hourly limit and imposed
a €10,329 fine on the broadcaster. Reti Televisive
Italiane (RTI), Italy’s largest free-to-air broadcaster,
which has a dominant position on the television ad-
vertising market, intervened in the main proceedings
as well as before the ECJ.

AG Kokott first dealt with the interpretation of Arti-
cle 4(1) of the AVMS Directive, which enables Member
States to lay down “more detailed or stricter rules” for
broadcasters subject to their jurisdiction. Contrary to
RTI's contention, the AG took the view that such a pro-
vision does not grant Member States a “window of dis-
cretion” within which national rules are to be regarded
as per se legal. By the same token, the AG rejected
Sky ltalia’s argument that Article 4(1) of the AVMS Di-
rective lays down a general prohibition on graduated
national rules that distinguish between different cate-
gories of broadcasters.

AG Kokott then noted that the examination of the
Italian provisions on the basis of the general prin-
ciple of equal treatment under EU law had a differ-
ent result depending on those provisions’ main aim
- which was for the referring court to determine. If
the focus of the lItalian rules were the protection of
consumers against excessive advertising, then differ-
entiated rules for pay-tv and free-to-air broadcasters
would be compatible with the principle of equal treat-
ment, because pay-tv viewers have already paid a
contractual fee and may reasonably expect to be con-
fronted with less advertising than on free-to-air TV. If,
instead, the focus of the Italian provisions were to en-
sure that free-to-air broadcasters receive greater ad-
vertising revenues, then those provisions would be at
variance with the principle of equal treatment, insofar
as pay-tv and free-to-air broadcasters are in a com-
parable situation (they both compete on the market
of airtime for television adverting) and no competi-
tive disadvantage exists to warrant asymmetric rules
in favour of free-to-air broadcasters.

The AG then looked at the Italian rules against the
background of EU internal market fundamental free-
doms. While the effects of such rules on invest-
ment decisions by foreign broadcasters or investors
appeared too uncertain and indirect to result in a re-
striction of the freedom of establishment or the free
movement of capital, those rules did constitute a re-
striction on the freedom to provide services. In this
connection, AG Kokott reiterated her proposition that
while ensuring free-to-air broadcasters greater adver-
tising revenues did not constitute a legitimate justi-
fication, the goal to protect viewers from excessive
advertising could justify the restriction caused by the
Italian rules, provided those rules are appropriate and
necessary to achieve that aim. Again, AG Kokott left
that determination to the referring court.

The AG finally turned to the question of whether the
Italian rules were compatible with the principle of me-
dia pluralism to the extent that they distorted com-

petition by creating or strengthening a dominant po-
sition in the television advertising market. AG Kokott
took the view that the request for a preliminary rul-
ing contained insufficient data on the relevant market
for the ECJ to answer that question, which accordingly
should have been declared inadmissible. In the alter-
native, AG Kokott averred that the principle of media
pluralism precludes national provisions capable of sig-
nificantly distorting competition between broadcast-
ers, but added that not every change in the conditions
of competition necessarily resulted in an impairment
of media pluralism.

e Opinion of Advocate General Kokott delivered on 16 May 2013, Sky
Italia v. AGCom. Case C-234/12
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16494 EN FR IT

NL

Amedeo Arena
University of Naples “Federico Il”, School of Law

European Commission: Third and Final Public
Consultation on State Aid Criteria for Films
and other Audiovisual Works

On 30 April 2013, the European Commission launched
a public consultation on the state aid criteria for films
and other audiovisual media. The aim of the con-
sultation is to assess the support schemes for films
and other audiovisual works of the European Mem-
ber States. The criteria for state aid were previously
set out in the 2001 Cinema Communication, which ex-
pired on the 31st of December 2012. These criteria
are now set out in a (revised) draft Communication.
The final Communication is expected to be adopted
by the Commission in July 2013. The public consul-
tation was designed to collect opinions on the draft
Communication in the interim period and ran from 30
April 2013 until 28 May 2013.

As noted in the Commission’s Communication, the Eu-
ropean Union (EU) has in due course become one of
the largest players in the global film producing indus-
try. These films represent the cultural diversity of the
EU with its different traditions and cultures in each
Member State. Besides this cultural importance, the
European film industry is also of significant economic
importance. In the area of European audiovisual me-
dia, state aid has become increasingly important. On
average, an estimated €3 billion circulates in film sup-
port per year. There is a high demand for state aid in
the film industry due to the risks associated with pro-
ducing a film and the perceived lack of profitability of
this sector. However, such support may (threaten to)
distort competition and is therefore regulated under
Article 107 Treaty on the Functioning of the European
Union.

The draft Communication introduces certain amend-
ments to the state aid criteria of 2001. The 2001 cri-

IRIS 2013-6 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16494

E L'AUDIOVISUEL

DBSERVATORY
FORMATIONSSTELLE

teria only applied to production support whereas the
draft rules extend the scope of application of the crite-
ria to other related activities, covering all phases from
the original concept of the work to actually putting the
work on the market. Also, the new draft rules are de-
signed to ensure the proportionality of territorial obli-
gations with the aid granted (this is the obligation to
spend a certain part of the film production budget in
a particular territory). It takes into account specific
characteristics of tax incentives in order to support
the film industry and introduces a higher maximum
aid intensity level for cross-border productions.

In short, the main objective of the draft Communica-
tion is to create a level playing field for film producers
in each Member State and to enhance the possibility
of cross-border audiovisual productions. The Commis-
sion expects that media pluralism will be ensured by
offering a more culturally diverse catalogue of audio-
visual works.

e Public Consultation on State Aid Criteria for Films and other Audio-
visual Works Bodies. 22 March 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16496 DE EN FR

e Revised Draft Communication from the Commission on State Aid for
Films and Other Audiovisual Works

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16543 DE EN FR
Alexander de Leeuw
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Green Paper on a
Fully Converged Audiovisual World

On 24 April 2013, the European Commission an-
nounced the adoption of a Green Paper on “Prepar-
ing for a Fully Converged Audiovisual World: Growth,
Creation and Values”. The aim of the Green Paper
is to foster public discussion on the implications of
the on-going transformation of the audiovisual me-
dia landscape, which is characterised by a steady in-
crease in the convergence of media services and the
way in which these services are consumed and de-
livered. The Commission decided to initiate this dis-
cussion due to the fact that convergence will become
gradually more tangible over the next decade and it
may have an impact in the future on a number of le-
gal instruments including the Audiovisual Media Ser-
vices Directive or AMVSD (2010/13/EU), E-Commerce
Directive (2000/31/EC), Universal Services Directive
(2002/22/EC) and Access Directive (2002/19/EC). The
Green Paper queries whether the process of conver-
gence in a larger European market can be trans-
formed into economic growth and business innova-
tion, and whether the process of convergence will
have an impact on established European values.

The Commission firstly states that key elements such
as a big enough market to grow, a competitive en-
vironment, a willingness to change business models,

interoperability and an adequate infrastructure should
be put into place while fostering the values underpin-
ning the regulation of audiovisual media services in
order to shape the future of media driven by the in-
ternet. In light of economic growth and business inno-
vation, the Commission discusses market considera-
tions, financing models, interoperability of connected
TV, infrastructure and spectrum. The Commission
poses questions for public consultation on, inter alia,
competition issues, promotion of European works, in-
ternational fragmentation in the EU market, relevance
of infrastructural differences between platforms and
frequency allocation models.

Subsequently, the Commission takes several values
into account that underpin the regulation of audiovi-
sual media services in Europe. The Commission high-
lights core values such as freedom of expression, me-
dia pluralism, the promotion of cultural diversity, pro-
tection of personal data as well as the protection of
consumers, including vulnerable groups such as mi-
nors and persons with disabilities. The Commission
discusses the European regulatory framework, media
freedom and pluralism, commercial communications,
protection of minors and accessibility for persons with
disabilities in the light of the core values as stated
above. The Commission poses questions for pub-
lic consultation on, inter alia, broadening the scope
of the AVMSD, the relationship between the AMVSD
and the E-Commerce Directive, filtering mechanisms,
the scope of the Universal Services Directive and Ac-
cess Directive, the scope for self/co-regulation with re-
gard to changing advertising techniques, awareness
of parental control tools, measures for effective age
verification, complaints-handling mechanisms and ad-
ditional standardisation efforts in the field of accessi-
bility for persons with disabilities.

All stakeholders are invited to submit responses to the
different policy questions set out in the Green Paper
before 31 August 2013.

e Green paper: European Commission, Green Paper on Preparing for
a Fully Converged Audiovisual World: Growth, Creation and Values,
Brussels, 24 April 2013 COM(2013) 231 final

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16545 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

e Press release: Internet on TV, TV on Internet: Commission
seeks views on rapidly converging audiovisual world (IP/13/358 of
24/04/2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16502 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

e Memo: Green Paper: Preparing for a Fully Converged Audiovi-
sual World: Growth, Creation and Values Frequently Asked Questions
(MEMO/13/371 of 24/04/2013).

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16503 EN

Rutger de Beer
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

6 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16496
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16543
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16545
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16502
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16503

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

European Parliament: Resolution on the Im-
plementation of the Audiovisual Media Ser-
vices Directive

On 22 May 2013, the European Parliament adopted
the Resolution on the Implementation of the Audio-
visual Media Services Directive (AVMSD). The Reso-
lution, which was written by Polish MEP Piotr Borys,
stresses that the AVMSD is the backbone of EU media
regulation: it guarantees a free flow of audiovisual
media services and respects the right to freedom of
expression and access to information, while protect-
ing public interest objectives such as author’s rights
and media freedom.

At the same time, the report makes it clear that some
Member States have not transposed the AVMSD in a
timely manner or have not fully or correctly imple-
mented it, and that the expansion of the audiovisual
services markets with the development of hybrid ser-
vices presents new challenges which call into question
the adequacy and effectiveness of the AVMSD. Thus,
the document calls on the Commission to encourage
the consistent and full implementation of the AVMSD
in Member States. It also calls on the Commission to
carry out a full impact assessment of the current state
of play on the market and of the regulatory framework
and to closely monitor the development of hybrid ser-
vices in the EU.

The Resolution also highlights the AVMSD'’s failures in
the field of accessibility of audiovisual media services
for the elderly and people with disabilities. The re-
port encourages the rewording of Article 7 to include
stronger, binding language requiring media service
providers to ensure that their services are made avail-
able to these groups.

Other key points of the Resolution include: a call on
the Commission to assess whether Article 14 and 15
have been implemented in a way that preserves the
balance safeguarding the principle of freedom of ac-
cess to information and the protection of rightholders;
a call to ensure the effective implementation of Article
13 on the promotion of European audiovisual works;
and a call to consider how the basic requirements of
the AVMSD, which are applicable to non-linear ser-
vices, can be extended to other online content and
services which are currently out of its scope.

Finally, the report urges the Commission to analyse
the effectiveness of the regulations on advertising
aimed at children and minors. It also requests a ban
on prejudicial advertising during programmes for chil-
dren and young people and stresses that further ef-
forts are needed in the field of improving media liter-
acy for all EU citizens.

e Resolution on the Implementation of the Audiovisual Media Services
Directive, 22 May 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16497 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Michiel Oosterveld
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Parliament: Call for Annual EU
Monitoring of National Media Laws

On 21 May 2013, the European Parliament adopted a
Resolution on standard settings for media freedoms
across the EU.

The Resolution states that media freedom and plural-
ism should be monitored in all member states. This
should include the monitoring of developments and
changes in media legislation as well as the impact of
such changes on media freedom in member states,
most notably in relation to government interference.
The results of the monitoring should be published in
an annual report prepared by the European Commis-
sion, the Fundamental Rights Agency and/or the Euro-
pean University Institute (EUI) Centre for Media Free-
dom.

The Resolution calls on the Commission to extend the
scope of the Audiovisual Media Services Directive to
include minimum standards “for the respect, protec-
tion and promotion of the fundamental right to free-
dom of expression and information, media freedom
and pluralism”. The revised AVMSD should also in-
clude provisions on “transparency on media owner-
ship, media concentration, conflict of interest rules to
prevent undue influence on the media by political or
economic forces, and independent media supervisory
bodies.”

The Resolution also calls for the protection of journal-
ists from internal pressures from media proprietors
and managers as well as from external pressures
from governments, economic lobbies or other interest
groups. It urges member states to support investiga-
tive journalism and to promote ethical journalism in
the media by the development of professional stan-
dards through professional training of journalists and
codes of practice.

Member states should also ensure that procedures
for the appointment of public media heads, manage-
ment boards, media councils and regulatory bodies
are transparent and based on merit, expertise and ex-
perience, rather than on political or partisan criteria.
I In addition, the Resolution calls on member states
to safequard the independence of media councils and
regulatory bodies from political influence.

IRIS 2013-6 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16497

of the European Audiovisu

e European Parliament resolution of 21 May 2013 on the EU Charter:
standard settings form media freedom across the EU

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17701 EN FR ES
IT NL

Annabel Brody
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

BE-Belgium

RTBF Infringes Self-Promotion Provisions of
Broadcasting Act

On 28 February 2013, during a news programme
on RTBF, the French public broadcaster in Belgium,
a news report was shown regarding an upcoming
episode of RTBF’'s programme “The Voice Belgique”.
According to the Conseil supérieur de I’audiovisuel
(audiovisual regulatory body- CSA) this report in-
fringed Article 14, § 1 of the décret coordonné sur
les services de médias audiovisuels (the Broadcasting
Act) requiring that commercial communication must
be readily recognizable as such. The CSA also argued
that the report was in breach of Article 18, § 3 of the
Act which prohibits the inclusion of self-promotion in
news programmes.

RTBF denied having infringed the self-promotion pro-
visions of the Act. Firstly, according In regard to RTBF,
it was justifiable to include a report about the partic-
ular episode of The Voice Belgique in the news pro-
gramme, because it was a hot and important topic
that day (newspapers also referred to the episode on
their front pages). Secondly, the reference to The
Voice Belgique did not differ from other references
made in the news programme to other programmes
on the public broadcaster, such as “Questions a la
Une”. As a result, RTBF argued that this report could
not be labelled as self-promotion.

However, CSA did not share RTBF’s opinion. Accord-
ing to CSA, a programme could be presented in two
different ways: in an informative way or in a promo-
tional way. The latter should be referred to as self-
promotion, that is, any message transmitted at the
initiative of a broadcaster to promote its own pro-
grammes, channels, services or products that have
a direct link with the programmes - Article 1, 3°of
décret coordonné sur les services de médias audio-
visuels. CSA stated that The Voice Belgique report did
not promote the programme in an informative way,
but rather in a promotional way. In particular, the

way in which the news report about The Voice Bel-
gique was presented differed from the way the other
news reports were made. The Voice Belgique report
was characterised by any lack of criticism. Further-
more, CSA judged that this news report could not be
compared with the references made to Questions a la
Une, because that programme was made by the same
news department of RTBF. As a result, CSA decided
that this report should be labelled as self-promotion
and that the broadcaster had infringed Articles 14, §
1 and 18, § 3 of décret coordonné sur les services de
médias audiovisuels. On this occasion, the CSA de-
cided not to impose a fine on RTBF but instead issued
the broadcaster with a warning.

e CSA, Décision du 28 mars 2013 (CSA, Decision du 28 mars 2013
(CSA. Decision of 28 March 2013))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16492 FR

Katrien Lefever
iMinds - ICRI - KU Leuven

BG-Bulgaria

Rerun of Political Interview during Day of Re-
flection Violates Election Code

The Central Election Commission (CEC) in its decision
of 12 May 2013 found that the rerun of a political in-
terview within the last 24 hours prior to the election
day violates Art. 133 paragraph 6 of the Bulgarian
Election Code. According to the law, the so-called day
of reflection prohibits political campaigning through-
out the day prior to the election and the election day
itself.

The proceedings of the CEC were initiated on 11 May
2013, when the political party “Citizens for European
Development of Bulgaria” (GERB) lodged a complaint
with the CEC regarding violations of the Election Code.
The complaint states that there had been irregulari-
ties performed by the Chief Executive Officer (CEO)
of the TV channel “TV 7" during the day of reflection.
On that day in the very hours of the early morning,
TV 7 has repeatedly broadcast an interview with the
Chairman of the Bulgarian Socialist Party (BSP). Ac-
cording to the GERB, broadcasting of an interview with
political representatives violates the provisions of the
Election Code relating to campaign during the day of
reflection.

On 11 May 2013, the CEC requested a copy of the
recording from TV 7 and the Council for Electronic Me-
dia (CEM) that contains the interview broadcast on 11
May 2013 from 1:46:29 am to 3:04:22 am on the day
of reflection.

After inspection of the recording, it has been found
that it was a rerun of the transmission "Bulgaria

8 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17701
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16492

of the European Audiovisu

chooses - without censorship", first broadcast on the
previous day and hosted by Nikolai Barekov. He had
done a television interview on 10 May 2013 with the
Chairman of BSP. The interview contains different is-
sues related to the election programme of BSP and
some messages in favour of the party. The CEC found
that all of those messages had the character of pre-
election campaigning. The fact that the interview had
been broadcast as a rerun of an earlier transmission
does not alter this fact.

Accordingly, the CEC ruled that TV 7 had violated the
provisions of Art. 133 paragraph 6 of the Election
Code prohibiting the transmission of materials having
the character of political campaigning or advertising
during the last 24 hours before the election day and
the election day itself. The CEC assigned its Chairper-
son to adopt an administrative act accordingly and to
impose a respective fine on TV 7.

The Commission’s decision cannot be appealed.

o Pemenne mna MUK Ne 2607-HC/12/05/2013 (CEC Decision Ne
2607-HC/12 May 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16478 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

DE-Germany

Constitutional Court Rejects Landlord’s
Satellite Dish Ban for Infringing Freedom of
Information

In a ruling of 31 March 2013 (case no. 1 BvR 1314/11),
the Third Chamber of the First Senate of the Bun-
desverfassungsgericht (Federal Constitutional Court -
BVerfG) found a landlord’s decision to ban the instal-
lation of a satellite dish incompatible with the basic
right to freedom of information if it failed to take the
specific situation of linguistic and cultural minorities
sufficiently into account.

The appellants are Turkish nationals of Turkmen de-
scent and mother tongue, who live in Germany. With-
out their landlord’s permission, they brought a satel-
lite dish to their rented flat in order to receive a chan-
nel only available via satellite that broadcasts only in
the Turkish and Turkmen languages.

Referring to the cable connection provided in the flat,
the landlord applied to the courts for removal of the
dish and injunctive relief. This application was suc-
cessful in the first instance and on appeal.

The appellants disputed these rulings of the dis-
trict and regional courts, referring to their funda-
mental right to freedom of information under Article

5(1)(1)(2) of the Grundgesetz (Basic Law - GG). The
BVerfG ruled that both these civil court judgments in-
fringed this basic right.

It was true that the appellants’ freedom of informa-
tion was limited under general laws, including the
provision of the Blrgerliches Gesetzbuch (Civil Code
- BGB) concerning claims for removal and injunction
(see IRIS 2011-1/20). In the weighing up of the con-
flicting interests, the specific nature of the appellants’
right to information should be taken into account. For-
eign nationals living in Germany could therefore not
be referred to a cable connection in their rented prop-
erty if it did not provide any channels from their home
country that enabled them to follow events in and
maintain a linguistic and cultural link with that country
(see RIS 2004-5/9).

Although the regional court had recognised the need
for mother-tongue channels from the appellants’
home country, it had assumed, without paying suf-
ficient attention to their arguments, that the Turkmen
language was a dialect of Turkish, which was covered
by channels available via the cable network.

The BVerfG therefore referred the dispute back to the
district court for a new decision, in which it would have
to take into account the extent to which the Turkmen
language and traditions actually influenced the appel-
lants’ daily lives, even though they had never lived in
a Turkmen-speaking territory.

e Pressemitteilung des Bundesverfassungsgerichts vom 14. Mai 2013
(Press release of the Federal Constitutional Court of 14 May 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16517 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Federal Supreme Court Submits Questions
on Embedding of Online Videos to CJEU

In an as yet unpublished decision of 16 May 2013,
the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH)
submitted to the Court of Justice of the European
Union (CJEU) a request for a preliminary ruling con-
cerning the admissibility, under copyright law, of em-
bedding online videos.

The case concerned a company’s advertising video
lasting approximately two minutes, which could be
watched without the company’s permission via the
online video platform YouTube. Two independent sales
representatives of a competitor had embedded the
video on their websites so it could be downloaded
from the video platform’s server and played in a win-
dow that opened on their websites. The company that
owned the rights complained that the competitor’s
sales representatives had unlawfully made the video

IRIS 2013-6 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16478
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/20&id=14341
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-5/9&id=14341
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16517

of the European Audiovisu

available to the public in the sense of Article 19a of
the Urheberrechtsgesetz (Copyright Act - UrhG).

According to the BGH, the appeal court had correctly
ruled that simply linking a work stored on a third-party
website to one’s own website by means of “framing”
(i.e. embedding) does not, in principle, constitute
making the work available to the public within the
meaning of Article 19a UrhG. Only the owner of the
third-party website could determine whether the work
stored on its website should remain available to the
public.

However, under an interpretation of Article 15(2)
UrhG, with reference to Article 3(1) of Directive
2001/29/EC on the harmonisation of certain aspects
of copyright and related rights in the information so-
ciety, such a link could infringe an unnamed right
to public communication. The BGH therefore had to
decide whether, in this case, the embedding of a
third-party work made available to the public via a
third-party website into one’s own website constituted
communication to the public in the sense of Article
3(1) of Directive 2001/29/EC. In the BGH’s view, there
was no clear answer to this question, even taking into
account CJEU case law, so it could be referred to the
CJEU for a decision (for a similar case in the USA, see
IRIS 2012-8/39).

e Pressemitteilung des BGH vom 16. Mai 2013 (zu Az. | ZR 46/12)
(BGH press release of 16 May 2013 (case no. | ZR 46/12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16515 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Federal Supreme Court Rules on Google “Au-
tocomplete” Suggestions

In an as yet unpublished decision of 14 May 2013,
the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH)
ruled on the admissibility of Google “autocomplete”
suggestions that breach personality rights.

Google uses a so-called “autocomplete” function,
which automatically shows users various suggested
search terms in the form of word combinations as they
enter search items in its search engine.

In the case at hand, a businessman applied for an in-
junction to stop Google showing his full name as part
of the “autocomplete” function with the words “Sci-
entology” and “Betrug” (the German word for “fraud”)
which, he claimed, infringed his personality rights and
damaged the reputation of his business. He had no
connection with Scientology and had not been ac-
cused of or investigated for fraud. Not a single search
result seemed to contain any link between him and
Scientology or fraud.

In the BGH’s opinion, the “autocomplete” sugges-
tions “Scientology” and “Betrug” that appeared when
the businessman’s first name and surname were en-
tered constituted an infringement of his personality
rights, since they conveyed a comprehensible mes-
sage. They created a link between the businessman
and the terms “Scientology” and/or “Betrug”, which
had negative connotations.

This infringement was directly attributable to the
search engine. It had evaluated user behaviour us-
ing computer software that it had created and made
the relevant suggestions to its users.

However, according to the BGH, this did not mean the
search engine was liable for every personality right
infringement resulting from “autocomplete” sugges-
tions. It should not be condemned for developing and
using “autocomplete” software, but merely for failing
to take adequate precautions to prevent “autocom-
plete” suggestions generated by the software infring-
ing third-party rights.

Search engine operators were only liable if they failed
to carry out due diligence. They were not generally
obliged to check software-generated “autocomplete”
suggestions for possible rights infringements in ad-
vance. In principle, they were only liable if they were
aware of the unlawful breach of personality rights.

However, the BGH concluded that if someone in-
formed the operator of an illegal breach of their per-
sonality rights, the operator concerned was obliged
to prevent further such infringements (see IRIS 2012-
8/23).

e Urteil des BGH vom 14. Mai 2013 (Az. VI ZR 269/12) (BGH decision
of 14 May 2013 (case no VI ZR 269/12))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16550 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Culture Committee Adopts Amended Film
Support Act

The Culture Committee of the German Bundestag
(lower house of parliament) adopted an amend-
ment to the Filmférderungsgesetz (Film Support Act
- FFG) at its final meeting on 15 May 2013. Un-
der the main provision of the amendment, the Film-
férderungsanstalt (Film Support Office - FFA) will con-
tinue to collect film contributions after the current
arrangement expires on 31 December 2013. The
amendment also contains a number of changes to the
film support criteria.

The collection of film contributions by the FFA remains
indispensable, according to the explanatory memo-
randum of the bill (see|IRIS 2010-8/22, IRIS 2011-3/14|,

10 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/39&id=14339
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16515
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/23&id=14340
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/23&id=14340
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16550
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-8/22&id=14342
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/14&id=14342

of the European Audiovisu

IRIS 2011-4/17). The film contributions, paid to the
FFA by cinema operators, video companies and televi-
sion broadcasters according to Articles 66 et seq. FFG,
will continue to be levied until 30 June 2016. The suc-
cess of the contribution system is illustrated by the
high viewing figures recorded by films supported by
the FFA. For example, in the German-language film
sector, FFA-funded films accounted for 94% of view-
ers of all German productions.

A cut in the level of support for documentary and
children’s films, which had been discussed during
the amendment process, was avoided following com-
ments by the Produzentenallianz (Producers’ Alliance)
and the Arbeitsgemeinschaft Dokumentarfilm (Associ-
ation of Documentary Film-Makers). Furthermore, the
time limit for reaching the minimum number of view-
ers to qualify for reference funding was extended from
2.5 to 3 years. Under Articles 22 et seq. FFG, refer-
ence funding is available to subsidise the production
of a new film if a supported film achieves a certain
level of success.

An important change to the funding concept is the
obligation to produce barrier-free versions of funded
films (see IRIS 2012-7/15). The previous provision of
Article 15 FFG was not deemed sufficient, since the
production of a barrier-free version was only one of
many possible ways of meeting the funding criteria.
Now, therefore, an absolute obligation to produce a
barrier-free version has been introduced. This is also
designed to support the German government’s na-
tional action plan to implement the UN Convention on
the Rights of Persons with Disabilities.

The bill's adoption by the Culture Committee follows
intensive negotiations between all the parliamentary
parties. The unanimous decision should not only
ensure that the amendment gets through the Bun-
destag’s legislative process, but should also send out
a strong signal for the retention of the film support
system and the levying of film contributions. A com-
prehensive review of the FFG is expected to take place
during the next legislative period (September 2013 to
September 2017).

e Pressemitteilung des Deutschen Bundestages vom 15. Mai 2013
(Press release of the German Bundestag (lower house of parliament)
of 15 May 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16518 DE
e Gesetzentwurf der Bundesregierung vom 19. Februar 2013 (Federal
Government bill of 19 February 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16519 DE
Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ARD and Producers’ Alliance Agree Coopera-
tion Guidelines

On 10 May 2013, the Arbeitsgemeinschaft der
offentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bun-
desrepublik Deutschland (association of German pub-
lic service broadcasters - ARD) and the Allianz
Deutscher Produzenten - Film & Fernsehen e.V. (al-
liance of German film and television producers - Pro-
duzentenallianz) agreed a set of cooperation guide-
lines for fully financed commissioned documentary
productions (see |IRIS 2010-2/14; RIS 2010-10/25).
Both parties believe that the guidelines considerably
improve contractual conditions for producers. The
guidelines are based on the agreement concluded be-
tween the Produzentenallianz and Zweites Deutsches
Fernsehen (ZDF) in October 2012 (see [IRIS 2012-
10/10).

The guidelines contain the following provisions:

- Producers will receive a 16% share in the gross pro-
ceeds from foreign, pay-TV, cinema and DVD sales.
Synchronisation costs and a 35% lump sum for pro-
cessing will be deducted from the gross proceeds. De-
tails on the distribution of proceeds from on-demand
services are yet to be agreed.

- Exploitation rights that are not used by the broad-
caster concerned within five years can be transferred
back to the producer if it can show that it can exploit
the production. In such cases, the broadcaster re-
tains non-exclusive broadcasting and clip rights. Clip
rights allow broadcasters to use and exploit the pro-
duction as often as they like by including clips in other
productions. The rule applies retrospectively to all
productions broadcast for the first time since 1 July
2011. Outside of German-speaking territories, pro-
ducers can also exploit productions before the five-
year deadline if they can show that they can exploit
them. With both types of exploitation by producers,
the broadcasters receive a share of the proceeds.

- Options for claiming production costs have been im-
proved in numerous ways for producers. For exam-
ple, overheads allowances have been increased and
new job descriptions and positions included in the es-
timated overall costs (e.g. casting costs or camera
assistants).

- If material or formats have been developed by a pro-
ducer and shared with the broadcasters, the produc-
tion must be carried out with the producer concerned
(producer tie-up).

- Disputes over the application of the guidelines may
be referred to the joint clearing house previously set
up.

The guidelines apply to complete productions lasting
15 minutes or longer.

IRIS 2013-6 11


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/17&id=14342
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/15&id=14342
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16518
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16519
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-2/14&id=14343
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/25&id=14343
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/10&id=14343
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/10&id=14343

of the European Audiovisu

Apart from the retrospective application of the clause
on producer exploitation, the guidelines apply to con-
tractual cooperation from 1 March 2013 onwards.
They are due to expire on 30 June 2016. The ARD
and Produzentenallianz will meet again one year be-
fore this deadline to negotiate the renewal and possi-
ble amendment of the guidelines.

e Eckpunkte fiir die vertragliche Zusammenarbeit zwischen den Mit-
gliedern der Allianz Deutscher Produzenten - Film & Fernsehen e.V.
und den ARD-Landesrundfunkanstalten (Guidelines for contractual
cooperation between the members of the Allianz Deutscher Pro-
duzenten - Film & Fernsehen e.V. (alliance of German film and televi-
sion producers) and the ARD members)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16549 DE
Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels
DK-Denmark

Reintroduction of Ban against Product Place-
ment

On 21 May 2013, the Lov om andring af lov om radio-
og fjernsynsvirksomhed og lov om TV 2 (Act amend-
ing the Broadcasting Act and the Act on TV2) has been
adopted. In addition to other amendments, it reintro-
duces the ban on product placement in Danish media.

There has always been a significant political opposi-
tion against product placement in Denmark. Even
before the Directive for Audiovisual Media Services
(AVMSD) was implemented into Danish law, product
placement was formally banned completely. Practice,
however, to some extent condoned product place-
ment in programmes that were produced abroad.

With the implementation of the AVMSD in 2009, prod-
uct placement was allowed, but only to a limited ex-
tent. Only a year later, in 2010, the rules were further
liberalised so that they fully corresponded to the rules
of the AVMS Directive.

Due to a political agreement reached in 2012, the
rules are now again changed so that the previously
existing ban is reinstated. Thus, product placement
is - as a main rule of Danish audiovisual law - not
allowed in programmes of Danish television or on-
demand audiovisual media services. The prohibition
on product placement is not considered to be contrary
to the AVMS Directive as this is @ minimum harmonisa-
tion Directive allowing member states to enact more
detailed or stricter rules in the areas covered by the
Directive.

Despite the reinstated ban, it is still possible to show
programmes purchased from abroad containing prod-
uct placement (except for children’s programmes or

news and current affairs programmes). This enables
Danish broadcasters to transmit foreign programmes
such as American films containing product placement.
Likewise, the national public service broadcasters DR
and TV 2 - who are obliged under the Danish Broad-
casting Act to financially engage in the financing of
films and documentaries - may still show films and
documentaries produced with the financial support of
national film funding even though they may include
product placement. These exceptions will be deter-
mined in more detail by an executive order.

The ban on product placement does not affect the
rules on product sponsorship (provision of goods or
services free of charge, such as production props
or prizes), which were also introduced in the course
of the implementation of the AVMSD. Under these
rules, product sponsorship having benefits of signifi-
cant value are subject to the same requirements on al-
lowable genres, informing viewers, etc., that formerly
had been applied to product placement.

Another amendment is the new rule that the State-
owned public service enterprise DR can no longer
make use of sponsorship. Hence, DR cannot enter into
sponsorship agreements with commercial companies
if the sponsoring has the form of cash, etc. However,
as mentioned in the previous paragraph, DR may still
enter sponsorship agreements in the form of product
sponsorship, i.e., where no cash is exchanged.

As there may be exceptional circumstances (such as
collection shows etc.) where it might be appropriate
for DR to be able to make use of programme spon-
sorship, the new rules authorize the Minister for Cul-
ture to issue more detailed rules regarding such ex-
ceptions.

e Lov om eendring af lov om radio- og fiernsynsvirksomhed og lov om

TV 2, 21/05/2013 (Act amending the Broadcasting Act and the Act on
TV2, adopted on 21 May 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16479 DA

Sgren Sandfeld Jakobsen
Aalborg University

FR-France

Participants in Temptation Island are not
“Performers”

On 24 April the Court of Cassation delivered a notable
decision. It was the first time the Court had delib-
erated on whether participants in a reality TV pro-
gramme (in this case Temptation Island) could claim
recognition as performers. 53 former participants
in the programme were claiming just this, together
with the payment of the corresponding social contri-
butions. The court of appeal had turned down their

12 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16549
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16479

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

claims, so they took their case to the Court of Cassa-
tion. Article L. 212-1 of the Intellectual Property Code
states that protection as a performer is afforded to
any person who “represents, sings, recites, declaims,
plays or performs in any other way an intellectual
work, on the sole condition that the interpretation is
of a personal nature”.

The participants in the programme claimed that there
was nothing to prevent the artistic interpretation con-
sisting of a more or less free improvisation guided by a
film crew following a narrative outline and an imposed
basic screenplay. The Court of Cassation nevertheless
found that it was not contradictory that the court of
appeal had noted that they had no role to play or text
to speak, that they were merely asked to be them-
selves in and express their reactions to the situations
confronting them, and that the artificial nature of the
situations and their sequence did not suffice to give
them the quality of actors. Having thus shown that
their work had not involved any interpretation, the
court of appeal had been right in deciding that they
could not be acknowledged as performers.

The applicants had also claimed the requalification
of the “rules for participants” between them and the
production company as an employment contract, and
called for the production company to be ordered to
pay various amounts in back pay and damages. As
it had already done in previous cases, the Court of
Cassation confirmed that the participants were bound
to the production company by an employment con-
tract. In the present case, this featured the existence
of work carried out in subordination to TF1 production
company for the purpose of producing a television se-
ries. This work consisted of the participants taking
part, for a period of time and in a place totally sepa-
rate from normal events in their personal lives, in im-
posed activities and expressing their anticipated reac-
tions, which differentiates this from a mere recording
of their everyday lives. The decision marks the final
stage in a long series of disputes on these two points
of law.

e Cour de cassation (1re ch. civ.), 24 avril 2013 - Erwan X. et a. c.

TF1 Production et a. (Court of Cassation (1st civil chamber), 24 April
2013 - Erwan X. and others v. TF1 Production and others)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16527 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Presentation of Bill on the Independence of
the Public Audiovisual Sector

It was one of Francois Hollande’s campaign promises.
At the meeting of Ministers on 5 June 2013, the Minis-
ter for Culture and Communication submitted a draft
framework law and draft legislation on the indepen-
dence of the public audiovisual sector with a view to

re-establishing the legislation in force before the re-
form of the audiovisual sector in 2009 (see|IRIS 2009-
4/14), by giving the audiovisual regulatory authority
(Conseil Supérieur de I'’Audiovisuel - CSA) once again
the power to appoint the CEOs of the public-sector au-
diovisual companies (France Télévisions, Radio France
and Audiovisuel Extérieur de la France). The ordinary
bill also reforms the composition of the CSA and the
method for appointing its members in order to better
ensure its independence. The number of members
would be seven instead of nine, and the President of
France would appoint only the CEO. The Presidents of
the two chambers of Parliament would each appoint
three members, in accordance with an opinion voted
by a three-fifths majority of their respective commit-
tees with responsibility for cultural affairs. The new
procedure would therefore call for a broad consensus
on the choice of members. Lastly, the CSA’s proce-
dure for sanctions would be brought up to date in
order to separate the investigation of cases, in the
hands of a rapporteur, from the stage of decision-
making by the authority’s members. This would bring
the procedure more into line with the requirements of
jurisprudence in this field. Based on the model of the
competition authority (Autorité de la Concurrence),
the bill gives an independent rapporteur the task of
instigating proceedings; the rapporteur would be ap-
pointed by the Vice-President of the Conseil d’Etat,
according to the CSA’s opinion, for a renewable four-
year period. The rapporteur would decide totally inde-
pendently whether the facts brought to his/her atten-
tion justified application to the members of the CSA
for them to pronounce a sanction.

The Minister also announced a second set of legisla-
tive measures for next year, in keeping with the rec-
ommendation of the Lescure report (see previous ar-
ticle), including the regulation of audiovisual content
broadcast on the Internet, terrestrial broadcasting,
the taxation of the resale of digital channels, financing
for audiovisual creation, and regulations for advertis-
ing on television. The purpose of the first “Audiovisual
Assizes” held in Paris on 5 June in conjunction with the
CSA was to discuss these plans for reform.

e Communiqué de presse du gouvernement frangais, indépendance
de l'audiovisuel, 5 juin 2013 (Press release of the French government,
independence of the audiovisual sector, 5 June 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16525 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Relations between Producers and Television
Channels - Towards Revised Regulations?

The Senate’s Committee on Culture, Education and
Communication has asked a working party to draw
up an inventory of the state of audiovisual production

IRIS 2013-6 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16527
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-4/14&id=14345
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-4/14&id=14345
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16525

in France and to consider ways in which the current
regulations could be improved. These current regula-
tions are based on the principle of broadcasting quo-
tas and the contribution of service editors to produc-
tion, while promoting independent production. After
27 hearings and meetings with more than 70 persons,
Senator Jean-Pierre Plancade has now published his
report. As he emphasises, “in the field of audiovisual
production, it is industrial policy that should come to
the assistance of our cultural exception”. However,
former Minister for Culture, Catherine Tasca believes
that “today, maintenance of the status quo is under
threat”; her name is attached to the decrees that cur-
rently govern relations between the channels and the
production companies. Set up in 2001 to protect and
boost independent production, these “Tasca” decrees
are seriously questioned in the report. The first sec-
tion of the report gives a comprehensive description
of the framework of legislation and regulations from a
historical point of view, in the light of the impact it has
on the sector, and in the light of current technological
evolution.

The working party goes on to propose three areas
for reform. Firstly, it recommends revising the def-
inition of independent production by re-establishing
the channels’ entitlement to hold coproduction shares
in independent works, but limiting this to the works
they finance in a significant fashion (more than 30%).
The channels could thus be co-owners of the rights
in the programmes they co-produce. The report goes
on to reduce the independent production quota (vari-
ably, according to differing points of view). Currently,
the channels are only allowed to produce 25% of their
programmes through their own subsidiaries, and are
obliged to call on independent production companies.
The final set of recommendations covers introduction
of the principle of an obligation of continuous ex-
ploitation of audiovisual works, encouraging the un-
freezing of broadcasting rights for terrestrial and non-
terrestrial frequencies (cable, satellite, ADSL) through
the drafting of a code of professional use and the insti-
tutionalisation of the role of the mediator for the circu-
lation of works, and also by laying down a strict obli-
gation of continuous exploitation of audiovisual works
on digital media.

While these recommendations appear to satisfy the
channels, production professionals are more scepti-
cal, as shown in the discussions held in Paris on 5 June
at the first “Audiovisual Assizes”. The Minister for Cul-
ture launched a process of concertation so that pro-
posals and an inter-professional agreement may be
reached by the end of November. The aim is to “mod-
ernise the system” of relations between producers
and the television channels, particularly with a view
to improving the broadcasting of works on any media.

e Production audiovisuelle : pour une politique industrielle au service
de I’exception culturelle - Rapport d’information de M. Jean-Pierre
Plancade, fait au nom de la commission de la culture, de I’éducation
et de la communication du Sénat n°616 (2012-2013) - 30 mai 2013
( Audiovisual production: for an industrial policy in the service of the
cultural exception - Information report by Jean-Pierre Plancade on be-
half of the Senate’s Committee on Culture, Education and Communi-
cation (no. 616, 2012-2013) - 30 May 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16526 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Lescure Mission: 80 Proposals on Digital Cul-
tural Content

After eight months’ work and nearly a hundred hear-
ings, Pierre Lescure submitted a report containing no
fewer than 711 pages and 80 proposals on cultural
policy (including photography and publishing as well
as the audiovisual scene, the cinema, and music) in
the age of digital content to the President of the Re-
public and to the Minister for Culture Aurélie Filipetti
on 13 May 2013. The key phrase in the report refers to
acknowledging the supremacy of digital exploitation
of these works. The proposals include a recommen-
dation to maintain, but in a lighter form, the “grad-
uated response” arrangements instituted in 2009 by
the “HADOPI” Act in a bid to combat piracy. The idea is
to reinforce the educational stage, to abolish the sanc-
tion of suspending Internet access (which has never
been implemented), and to decriminalise the sanction
(which could take the form of a fine of EUR 60, possi-
bly increased in the event of a second offence).

Another substantial proposal is to abolish the high au-
thority for the broadcasting of works and the protec-
tion of rights on the Internet (Haute Autorité pour la
Diffusion des Works and la Protection des Droits sur
Internet - HADOPI) and transfer its missions to the
audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA) “in order to include the protection
afforded by copyright in a global policy of regulation
of the digital cultural offer”. Similarly, it is recom-
mended that regulation of the technical measures for
protection be put in the hands of the audiovisual reg-
ulatory authority (Conseil Supérieur de I'Audiovisuel -
CSA), which should be given the means to actually
be able to do so (powers to take up a matter and
investigate on its own initiative). To strengthen the
legal offer, the report recommends greater flexibility
in media chronology to make video on demand avail-
able sooner after the first screening of a film. The re-
port supports remuneration for private copying, com-
menting that “there is no call to question the foun-
dations of the current system”, and proposes laying
down the corresponding scales by decree and intro-
ducing a tax on “connected devices” that could ulti-
mately compensate rightsholders for private copying.
The report recommends making collective manage-

14 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16526

of the European Audiovisu

ment compulsory for unavailable works in all the cul-
tural sectors, and for all educational use made of the
works, whether or not they are covered by the legal
exception, and studying the introduction of collective
management for neighbouring rights for streaming
and subsequently downloading, and instructing the
royalties collection and distribution societies to man-
age the remuneration due for on-line use. Regarding
taxation, the report recommends acknowledging the
principle of “technological neutrality” when Directive
2006/112/EC is revised, in order to get rid of the dis-
tortions in competition caused by different VAT rates
for physical and on-line products.

The government must now draw up the timeframe for
implementing the provisions of the regulations and
legislation associated with the proposals it decides to
adopt, and embark on inter-professional negotiations
for their implementation. Watch this space!

e Mission « Acte Il de I’exception culturelle », Contribution aux poli-
tiques culturelles a I’ére numérique, Pierre Lescure (Mission on “Act
Il of the cultural exception”: Contribution to cultural policies in the
digital age, Pierre Lescure)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16524 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Supreme Court Decides that Internet Brows-
ing Does Not Infringe Copyright, but Refers
the Issue to the European Court of Justice

On 17 April 2013, the UK Supreme Court overturned
earlier decisions of the High Court and the Court of Ap-
peal and decided that reading or viewing copyrighted
material online does not require the permission of the
rightsholders, despite that fact that a temporary copy
is made in the computer’s cache and screen.

The case was brought by an association of public re-
lations professionals who use on-line monitoring or
search services; a company sends them monitoring
reports with the opening words of an article, selected
text, and a hyperlink. This requires a licence from
the publishers of the newspapers involved as a per-
manent copy is transmitted by e-mail. However, the
lower courts decided that a licence would also be re-
quired where a customer simply views a report on the
company’s website without downloading it as this also
involves making a copy.

Section 28A of the Copyright, Designs and Patents Act
1988 was added to the Act to implement provisions in
the 2001 Information Society Directive, Article 5.1 of
which exempts temporary acts of reproduction which

are ‘transient or incidental’ and ‘an integral and es-
sential part of a technological process’ for transmis-
sion between third parties or for a lawful use. The re-
production must have no independent economic sig-
nificance.

The Supreme Court considered the case law of the Eu-
ropean Court of Justice, and concluded that the Article
does in principle apply to browsing, as was made clear
from the recitals to the Directive. Browsing is part of
the process of transmission; the Article also extends
to lawful use of the work, which includes browsing by
an end-user. All the other conditions of the Article
are satisfied by browsing. In particular, storage of the
copy is simply to permit viewing, rather than down-
loading or other forms of copying, and thus tempo-
rary and transient. There is no discretionary decision
by the user about how long the copy should be re-
tained, unlike, for example where a decision has to be
made to delete it. Moreover, in English and EU law it
has never been an infringement of copyright simply
to view or read an infringing article. If it was, any-
one browsing who came across copyrighted material
would incur civil liability.

Given the implications of the decision for many mil-
lions of people across the EU, the Court decided to
make a reference to the European Court of Justice on
whether the technical features at issue in the case
satisfy the exemption in the Directive.

e Public Relations Consultants Limited v The Newspaper Licensing
Agency and others, [2013] UKSC 18, 17 April 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16540 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

[ Ofcom Decision on Biditis Ltd ]

On 22 February 2013 Ofcom (Office of Communica-
tions), the UK broadcasting regulator, published its
decision to fine broadcasting Licensee Biditis Ltd GBP
30,000 for a number of breaches of the Broadcasting
Code.

The case concerns the activities of Al-Alamia TV,
owned by the licensee Biditis Ltd, which is a satel-
lite broadcaster based in London and broadcasting at
various times to southern Europe and the Middle-East.
Al-Alamia hosted a beauty contest, Miss Arab London
2011 and broadcast an accompanying television se-
ries of the same name on 7, 14, 21, and 29 October
2011. The breaches of the Broadcasting Code arose
from this programme. The broadcast was responsible
for breaches of rules 2.13 and 2.14 relating to phone
and text voting for the results of the contest, and also
9.4, 9.5, 9.8, 9.9, 9.10 and 9.14 concerning various
instances of product placement.

IRIS 2013-6 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16524
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16540

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

As regards the phone and text voting, a number of er-
rors had been made by the television company around
the correlation of votes and the timing of the invitation
to vote, which meant viewers had been substantially
misled. Biditis admitted that despite the telephony
voting being through PRS (premium rate services) it
lacked the third party verification required by Ofcom,
under the broadcaster’s Licence Conditions, in order
to operate a premium rate service. The Licensee is
given a broad scope to implement such a verification
system within the outlines of Ofcom’s Licence Condi-
tion 6(A)(3)(b).

Concerning the instances of product placement, the
Miss Arab London 2011 series had involved four busi-
nesses that were shown during the programme and
were visited by the contestants in pre-recorded seg-
ments. Despite the fact that the businesses were all
listed as sponsors of the series, thus making them
subject to Ofcom’s product placement rules, there
was no indication of this. The Broadcasting Code
requires a neutral logo at the beginning, end, and
after each commercial break to indicate to viewers
that product placement is taking place during the pro-
gramme. Al-Alamia had failed to include the required
product placement logo at appropriate times to satisfy
said rules. Additionally, the Licensee failed to demon-
strate the editorial necessity of the inclusion of the
businesses in the series, and Ofcom found that the
commercial references appeared to significantly influ-
ence the programme content and compromised the
broadcaster’s editorial independence.

The Licensee, Biditis Ltd, accepted the substance of
the regulator’s conclusions in each instance but ar-
gued in its representation that the fine of £30,000 was
disproportionate to the seriousness of the breaches
and the harm caused to the viewers. Ofcom dis-
agreed, citing a number of factors in its justifica-
tion of the penalty, including the seriousness of the
breach, the resultant profit for the Licensee, the du-
ration/frequency of violations, any steps to prevent
or remedy the breaches, and that the proportional-
ity of the fine related to the size/turnover of the Li-
censee. Ofcom pointed to a number of precedents
where broadcasters had fines imposed along a sim-
ilar scale for breaches of proportionate magnitude.
These included a £275,000 fine imposed upon ITV2
Ltd for violations relating to telephone voting, and a
£100,000 sanction of Life Media Limited for breaches
of the product placement rules.

e Notice of Sanction: Miss Arab London 2011 Al-Alamia TV, 7, 14, 21
and 29 October 2011. Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 2254 March
2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16537 EN

Oliver O’Callaghan
City University London

Television Advertisement Lacked ‘Social Re-
sponsibility’

On 8 May 2013, the UK Advertising Standards Author-
ity published an adjudication finding that a broadcast
advertisement was not socially responsible.

The UK Code of Broadcast Advertising (BCAP Code)
contains an Article (1.2.), which states that ‘Advertise-
ments must be prepared with a sense of responsibility
to the audience and to society’.

29 complaints were received by the Advertising Stan-
dards Authority (ASA) regarding an advertisement for
a so-called “pay day loan”.

The advertisement, in the name of a company trading
as ‘Cash Lady’ was fronted by singer Kerry Katona who
had financial problems in her past.

Ms Katona’s message was ‘We’ve all had money trou-
bles at some point, | know | have. You could see your
bank and fill in loads of forms, but is there an easier
way to get a loan; check out www.cashlady.co.uk, with
cash lady it's simple to apply for up to £300. It's dead
fast too. If you're approved, the money goes straight
into your account. So if you need extra cash go to
www.cashlady.co.uk. Fast cash for fast lives. That's
www.cashlady.co.uk.’

The complaints argued that the advertisement was ir-
responsible because it focused on Kerry Katona’s fi-
nancial crisis and encouraged people in similar situa-
tions to borrow money and indeed encouraged people
to borrow the money to live ‘fast’ lives.

PDB UK, Cash Lady’s parent company, argued that
Ms Katona had been selected to front the advertise-
ment precisely because viewers would be able to re-
late to her because of her publicised financial prob-
lems; that the ad was not “irresponsible” because her
bankruptcy per se had not been mentioned; and the
reference to the ‘fast life’ was a comparison between
the procedures involved in going to a bank to borrow
money and applying to Cash Lady.

The ASA’s adjudication was that the ad breached
BCAP Code rule 1.2 (Social responsibility) because
‘some viewers, made vulnerable by financial prob-
lems and who may also have had restricted access to
credit, may have inferred from the advice given by KK
[Kerry Katona] that the Cash Lady loan was advisable
for those already having financial difficulties’ and that
‘some viewers would understand the claim to mean
that the payday loan would help to fund a celebrity
style lifestyle’.

The ASA adjudication concluded that the advertise-
ment ‘should not appear in its current form’ and Cash
Lady was informed ‘to take care with the overall pre-
sentation of information of its loans’.

16 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16537

of the European Audiovisu

o ASA Adjudication on PDB UK Ltd: PDB UK Ltd t/a Cash Lady
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16501 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

[ Ofcom Rules on British Election Coverage ]

On 21 March 2013, the UK broadcasting regulator Of-
com ruled that independent candidates will not get
the automatic right to their own party election broad-
casts, despite the majority of political parties and
broadcasters responding to the consultation believing
that they should.

But Ofcom will support the Electoral Commission to
raise this issue with the British Government in future,
in the hopes that the law will be changed in future to
widen the access to make such broadcasts.

The regulator carried out its wide-ranging consulta-
tion over party political/referendum broadcasting, and
election coverage between November 2012 and Jan-
uary 2013. This not only looked at independent can-
didates’ rights to party election broadcasts (PEBs) but
the kind of election coverage the new generation of
local TV stations, due to come online this year, should
be required to transmit - balancing the desire of the
Government for such services to carry such broad-
casts, while ensuring not too heavy a burden is put
on such new services.

A majority of respondents agreed with the regulator’s
proposal that independent candidates should be eli-
gible for PEBs under certain conditions. But Ofcom
finally concluded that there was ambiguity in the law,
and followed the Electoral Commission’s view that in-
dependent candidates did not qualify for such broad-
casts. Ofcom’s current Party Political and Referen-
dum Rules state that the relevant broadcasters (ex-
cluding the BBC and S4C who are governed by sepa-
rate proposals) can only carry party political broad-
casts (PPBs) and/or PEBs produced by political par-
ties registered with the Electoral Commission. This
reflects section 333 of the 2003 Communications Act,
and section 37(a) of the Political Parties, Elections and
Referendums Act 2000 (PPERA), which states that: “A
broadcaster shall not include in its broadcasting ser-
vices any party political broadcast made on behalf of
a party which is not a registered party”.

Instead the regulator decided that it would maintain
the ‘one-sixth’ threshold (that is PEBs are allocated
to non-major parties if a party stands candidates in
at least one sixth of seats in ‘first-past-the-post’ elec-
tions such as general elections). “However, we state
our support for the steps being taken by the Electoral
Commission to raise this issue with Government, so
that a change in the law may be made at the appro-
priate opportunity,” Ofcom concluded.

In the consultation, Ofcom said that major parties in
Great Britain will now be offered one party political
broadcast (PPB) in each of the following three periods:
Autumn; Winter; and Spring, with parties in Northern
Ireland will be offered one or two PPBs in the period
1 September to 30 March (excluding December). Of-
com ruled that no PPBs should be broadcast during
election or referendum periods.

Meanwhile the new generation of local TV stations due
to broadcast this year in the UK will be obliged to
screen PEBs for local elections, with those based in
London also having to carry broadcasts for the Lon-
don Assembly and mayoral elections. Ofcom decided
against requiring the stations to screen local tailor-
made PEBs however which could put a burden on
fledgling TV stations and ruled they can broadcast
the same party political and referendum broadcasts
as their national commercial rivals.

Maintaining that its guidance on election coverage
and due impartiality remained fit for purpose the reg-
ulator did suggest editorial techniques for ensuring
impartiality such as seeking alternative viewpoints
from a range of sources, and making clear that a
broadcaster has sought alternative views and that
views are challenged by presenters and reporters
within programmes.

e A review of the Ofcom Rules on Party Political and Referendum
Broadcasts and Proposed Ofcom Guidance for broadcast coverage of
elections

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16541 EN

Glenda Cooper
The Centre for Law Justice and Journalism, City
University, London

GR-Greece

[ Crisis over the Public Service Broadcaster ]

On 11 June 2013, the Greek government decided to
close down the public service broadcaster "Elliniki
Radiofonia Tilieorasi S. A." (a company owned by
the Greek State and employing more than 2600 em-
ployees). On the same evening, Simos Kedikoglou,
spokesman and deputy-minister responsible for the
media, characterised ERT as a "typical example of
unique lack of transparency and incredible waste" and
attributed its sudden close to the fact that there was
no room for delay. At 23:10h, all three national chan-
nels of ERT went black and seven national radio chan-
nels were turned off.

Many reactions to this sudden decision, coming from
national, European and international organisations,
condemned the government’s decision. Even those

IRIS 2013-6 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16501
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16541

— —

EN DE L'AUDIOVISUEL
UAL OBSERVATORY
LE INFORMATIONSSTELLE

who promote structural reforms in Greece agreed that
the action taken by the government was not accept-
able.

As far as legal texts are concerned, the government
took a co-ministerial decision containing five points:
(a) abolition of ERT, (b) interruption of transmission of
radio and television signals and of operations of web-
sites owned by ERT, (c) transference of all assets and
liabilities to the State, (d) inaction of all frequencies
until a new public service broadcaster is established
and (e) revocation of all work contracts. With a second
co-ministerial decision, provisions for the nomination
of a special administrator responsible for the liquida-
tion of ERT during this transitional period were issued.
Furthermore, a draft-bill regarding the new public ser-
vice broadcaster was presented by the government
and is to be submitted to the Parliament. This text
is almost the same as the one elaborated one year
ago by a special committee of experts presided over
by N. Alivizatos, professor of Constitutional Law in the
Athens Faculty of Law (see IRIS 2012-5/25). However
there are changes altering the original text, i.e. the
procedure aimed at guaranteeing an independent se-
lection of the members of Supervisory Body is not fol-
lowed for their first nomination.

On Monday 17 June, a major breakthrough in this pe-
riod of crisis was the publication of a special ruling
(Temporary Injunction) of the President of the Coun-
cil of State (High Administrative Court), which was
hailed as overturning the first co-ministerial decision.
According to the ruling, the enforcement of the co-
ministerial decision is suspended "exclusively with re-
gard to its b) and d) items" (interruption of trans-
mission of radio and television signals and of oper-
ations of websites owned by ERT and inaction of all
frequencies until a new public service broadcaster is
established). Competent ministers should take "nec-
essary organizational measures for the resumption
of radio and television signal transmissions as well
as the operation of websites owned by a public ser-
vice broadcaster until the activation of a new broad-
caster(04046)".

A legal explanation of his decision came three days
later with the publication of Decision 236/2013 of the
Committee of Suspension (325300371304301377300 367
321375361303304377373°311375) of the Council of State,
composed of the President of the Court and four Coun-
cilors. Judges considered firstly that it is imperative to
rationalise the organization of public service broad-
casting through the creation of a new organism in or-
der to serve the requirements of the Constitution, the
democratic, social and cultural needs of society and
the need to preserve media pluralism. This is why
they rejected the idea that moral or economic dam-
age to ERT's staff could justify the suspension of the
entire co-ministerial decision.

Furthermore, the High Administrative Court men-
tioned the irreversible damage caused by the two
aforementioned items of the co-ministerial decision,

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

given that the public service broadcaster, having to
serve the public interest and other constitutional pur-
poses, must observe the principle of continuous oper-
ation that governs Public Administration. According to
the majority of this Committee of the High Court (four
judges), only b) and d) items of the co-ministerial de-
cision are suspended, but all measures, including the
recruitment of necessary staff for the transition, must
be taken as quickly as possible.

However one judge underpinned the fact that the abo-
lition of the legal entity of the ERT without the simul-
taneous creation of a new equivalent institution capa-
ble of ensuring the rights and obligations as a public
service administrator, could cause damage to the ap-
plicants as employees charged with the execution of a
public service. For this reason and in view of the prin-
ciple of continuity in public services, this dissenting
judge voted for the suspension of the entire decision.

Finally, on 21 June 2013 the Finance Ministry an-
nounced that it has already instructed the Bank of
Greece to pay two monthly salaries to permanent
workers of the former ERT as a first installment to-
wards the total compensation and that it is in the pro-
cess of identifying 2.000 posts necessary for the func-
tioning of the transitional body.

e A301371370. OIK.02/11.6.2013: Koatdpynon nc dnudolag
emuelpnong «325373373367375371372 367 Padiogpmvia -
344367373365 "377301361303367, Avovoun Etoupeio (325341344
—  321.325.)», (346325332 322" 1414/11.6.2013) (Decision No.
OIK.02/11.6.2013 Abolishing public company "Greek Radio -
Television. SA (ERT -A.E.).")
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16510 EL
e 321301371370p. 377371372, 03/12.6.2013: Tpornoroinon tne 305300°
361301371370p. 337331332,  02/11.06.2013 xowAc andgpaons Tou
Tgurovpyol otov Ilpwdunouvpyd xar Tou YTrmoveyol Owxovoulx®dy
(346325332 322" 1423/12.6.2013) (Decision 03/12.6.2013: Modification
of the co-ministerial decision concerning the special administration of
ERT)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16511 EL

o Néo EMnvixn 341361364371377306311375 371361, ‘Ivtepvet xou
Tnicéoaon (Draft bill on New Greek Public service Broadcaster)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16512 EL
o ITpoowewy Awatoyh tne 17.6.2013 <ou Ipoédpou tou LuyBouviiov
e 325300371372301361304365 371361302, ent tng and 12.6.2013 altnone
avactorfs tng IIOSIIEPT (Injunction of the President of Council of
State after a petition for temporary legal protection of syndicat of
ERT’s employees, 17 June 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16513 EL
o Anégpaon Enitponhc Avactohdv 236/2013 tng 20.6.2013 exi tng
ané 12.6.2013 Awthoewe Avactolic tne ITIOXIIEPT (Decision of
the Committee of Suspensions after a petition for temporary legal
protection of syndicat of ERT’s employees, 20 June 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16514 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television, Athens

18 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/25&id=14338
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16510
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16511
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16512
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16513
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16514

of the European Audiovisua

IE-Ireland

Broadcasting Authority Launches Community
Broadcasting Support Scheme

On 10 April 2013 the Broadcasting Authority of Ireland
(BAI) launched its Community Broadcasting Support
Scheme 2013. The Scheme is open to licensed com-
munity television and community radio stations, and
awards funding grants enabling stations to evaluate
and review the operation and effectiveness of their
services.

Evaluations funded by the Scheme can either concen-
trate on external issues; for example, aiding commu-
nity stations to take a closer look at the communities
that they are licensed to serve, or address internal is-
sues, such as supporting stations with organisational,
development and governance issues. Applicants for
funding must also identify how the proposed evalua-
tions reflect one or more strategic policy themes of
the BAI Sectoral Learning and Development Policy,
which was launched in 2012.

The total fund allocation for the operation and funding
of the Scheme in 2013, will be EUR 30,000. This rep-
resents the third year in a row that the fund allocation
has been reduced from the previous year. Fund allo-
cations in previous years amounted to: EUR 65,000 in
2010, EUR 40,000 in 2011 and EUR 36,000 in 2012.

Funding of this nature has been made available,
through similar schemes, to licensed community ra-
dio stations since 1998, and was extended in 2009
to include applications from licensed community tele-
vision stations. The BAI currently licenses 25 com-
munity and community of interest radio stations, and
three community television stations.

e Broadcasting Authority of Ireland (BAI), BAI Launches 2013 Commu-
nity Broadcasting Scheme, (10 April 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16473 EN

e Broadcasting Authority of Ireland (BAI), Community Broadcasting
Support Scheme 2013 - Information Booklet, (April 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16474 EN

e Broadcasting Authority of Ireland (BAIl), BAI Sectoral Learning and
Development Policy, (April 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16475 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

NL-Netherlands

Establishment of the Authority Consumer
and Market

On 1 April 2013, the Onafhankelijke Post en Telecom-
municatie Autoriteit (Independent Post and Telecom-
munications Authority - OPTA) officially merged with
the Nederlandse Mededingingsautoriteit (Dutch Com-
petition Authority - NMa) and the Consumentenau-
toriteit (the Consumer Authority - CA), to create a new
organisation called Autoriteit Consument en Markt
(the Authority Consumer and Market - ACM). Prior to
the merger, the three organizations that each had re-
sponsibility for the supervision of different parts of
the market: the NMa oversaw cartel formations and
price agreements, the OPTA supervised the telecom-
munications and postal sector, and the CA monitored
breaches of consumer law. The aim of the merger of
these three organizations is to increase the effective-
ness and efficiency of market monitoring by making it
possible to respond flexibly to market developments,
such as globalization. As well as this, the benefits
of the merger are expected to result in better use of
already available knowledge, expertise and informa-
tion, which will benefit the quality of supervision.

The ACM will focus on three main issues: consumer
protection; sector-specific market supervision; and
monitoring of competition. The organization has an
extensive and diverse range of tasks, which involve
responding to various changes in the environment
resulting from economic and technological develop-
ments, as well as that new European and national
rules and regulations. On April 2, the ACM launched
its new website which sets out the priorities of the
ACM for (the remainder of) 2013, namely:

- The stagnation in the Dutch housing market;

- The affordability of care: the high input costs of
medicines and devices;

- Sustainability and competition;
- Prevention of unfair competition by governments;
- Broadband Internet for everyone;

- Strengthening competition in the mobile telecommu-
nications;

- More transparency for consumers;

- Protection against aggressive marketing (by tele-
phone);

- A secure Internet;

- One invoice for energy;

IRIS 2013-6 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16473
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16474
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16475

of the European Audiovisu

- Improving the functioning and integration of the en-
ergy market;

- An affordable and reliable supply of energy.

These priorities are partly based on ongoing pro-
grammes that have already been initiated by OPTA,
the NMa and the CAand partly on activities that the
ACM will initiate this year. From 2014 onwards, the
ACM will publish an ACM Agenda every two years in
which the organization will set out its priorities for the
two-year period. The ACM Agenda for the years 2014
and 2015 will be published in autumn 2013.

e Besluit van 13 maart 2013, houdende vaststelling van het tijdstip
van inwerkingtreding van de Instellingswet Autoriteit Consument en
Markt (Decision of 13 March 2013 laying down the date of entry into
force of the Institutional Act of the ACM)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16498 NL

e Wet van 28 februari 2013, houdende regels omtrent de instelling
van de Autoriteit Consument en Markt (Instellingswet Autoriteit Con-
sument en Markt) (Institutional Act of 28 February 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16499 NL
Rosanne Deen

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RO-Romania

Approval of Emergency Ordinance for the
Modification of Audiovisual Law

The Camera Deputatilor (Chamber of Deputies, Lower
Chamber of the Romanian Parliament) approved on 23
April 2013 the Government’'s Emergency Ordinance
no. 25 of 10 April 2013 for the modification and com-
pletion of the Audiovisual Law no. 504/2002. The Ro-
manian Senate (Upper Chamber) will have the final
decision (see inter alia|IRIS 2010-1/36, IRIS 2011-4/31,
IRIS 2011-7/37, and RIS 2013-3/26).

The Emergency Ordinance intends to boost the devel-
opment of the Romanian audiovisual market by foster-
ing and encouraging local TV production, investments
in local programmes and other developments and
economic activities for the benefit of the market. The
Act is intended, at the same time, to fight against cor-
ruption in the field of purchasing mass-media adver-
tising airtime and against the non-transparent and an-
ticompetitive system in the advertising sector, which
affects the activity of TV stations and the right of the
public to receive correct and good quality information.

According to the Emergency Ordinance’s new Article
29.1, which is intended to eliminate the intermedi-
aries from TV advertisement sales, any price offers
for TV advertising will have to be previously confirmed
in writing by the broadcaster. Any discount, irrespec-
tive of its nature, has to be clearly marked on the bill.

The Emergency Ordinance envisages strict rules for
the purchase of TV advertising airtime, which can be
made by an intermediary only in the name and on be-
half of the final beneficiary. The payment of the adver-
tisement’s broadcasting will have to be made directly
to the broadcaster by the final beneficiary of the ads.
The intermediaries cannot receive any other payment
or service other than those paid by the final adver-
tisement’s beneficiary of the services provided, nor
any material advantage from the broadcaster.

Furthermore, the Emergency Ordinance stipulates in
the modified Article 56 that the audiovisual licences
can be awarded only to applicants who do not have
debts to the State budget. The sole exception is
applicants who have been granted facilitation or a
rescheduling for the payment of the debts.

Another restriction introduced into Article 56 (1) re-
gards the transfer of audiovisual licences. They can
be transferred to third parties only

- with the approval of the National Audiovisual Coun-
cil,

- not before at least one year after the broadcasting
commencement, and

- the new holder has to accept all the obligations in-
curred under the licence.

At the same time, the previous and the new licence
holder have to prove they do not have debts incurring
to the State budget. The Emergency Ordinance is in
line with a Decision adopted on 28 March 2013 by the
National Audiovisual Council, for the modification of
the Audiovisual Code, which obliges the broadcasters
to inform the Council about any changes in licence-
relevant information and that any modification of the
licence cannot be made during the period of one year
after the start of the audiovisual services.

The Emergency Ordinance was harshly criticised by
the International Advertising Association Romania
(IAA Romania), the Union of Advertisement Agencies
of Romania (UAPR) and by the American Trade Cham-
ber in Romania (AmCham Romania). They considered
the Emergency Ordinance has a negative impact on
the competitive media advertisement field. The or-
ganisations accused the State of undue interference
with private commercial relations. The attempt to
eliminate the intermediaries from the advertisement
market would have negative impacts on the business
and on the investment climate in Romania.

e Ordonanta de Urgenta nr. 25 din 10 aprilie 2013 pentru modificarea
si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002 (Emergency Ordi-
nance no. 25 of 10 April 2013 for the modification and completion of
the Audiovisual Law no. 504/2002)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16486 RO

20 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16498
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16499
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=14322
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=14322
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=14322
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=14322
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16486

of the European Audiovisu

e Form adopted by the Chamber of Deputies of the Draft Law on the
approval of the Emergency Ordinance no. 25 of 10 April 2013 for the
modification and completion of the Audiovisual Law no. 504/2002
(Form adopted by the Chamber of Deputies of the Draft Law on the
approval of the Emergency Ordinance no. 25 of 10 April 2013 for the
modification and completion of the Audiovisual Law no. 504/2002)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16487 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Rejection of Changes to the Romanian Cine-
matography System

On 14 May 2013, the Camera Deputatilor (Chamber
of Deputies, Lower Chamber of the Romanian Par-
liament) rejected the Draft Law on the modification
and completion of the Government’s Ordinance no.
39/2005 with regard to cinematography. The decision
was final (see|IRIS 2009-1/106).

The rejected Draft Law was intended to correct some
deficiencies of the existing Act, which had been
claimed by many film producers. It was initiated in
2010 by a group of eight senators and adopted by the
Upper Chamber on 17 May 2010.

One of the main deficiencies to be abolished would
have been the loss of film producers’ rights in case fi-
nancial credits granted by the Fondul Cinematografic
(Cinematography Fund) are not paid back in time.
If the credit can not be paid back within ten years,
the Centrul National al Cinematografiei (National Cin-
ematoghraphy Center - CNC) receives the films’ ex-
ploitation rights and becomes the owner of the sup-
ported films. On the other hand, the film makers
complained that too big a part of the Cinematography
Fund is used for festivals and activities merely acces-
sory to film production. Another weak point of the Law
was considered to be the inefficient way in which the
script contests are organised, without a real anony-
mous form regarding the authors’ name, with subjec-
tive marks and without any warrant that a good script
will lead to a good film. A fourth weak point was con-
sidered the fact that the Ministry of Culture also sub-
sidizes film production in their own cinema studios,
which is considered an unfair competition for the CNC.

The initiators of the modification and completion of
the Government’s Ordinance no. 39/2005 proposed
several measures in order to correct the alleged de-
ficiencies of the Act: the transformation of credits
given by the Cinematography Fund into direct finan-
cial support for the film production, with the CNC as
co-producer; the establishment of precise criteria for
Cinematography Fund allocation; the main element of
the subsidy application file will be no longer the script,
but the director’s cut. The projects will be only marked
with ,admitted”/,rejected” for subsidies; the cinema
studios belonging to the Ministry of Culture will be

transformed in studios exclusively for debut films and
young directors, with the strict observation of the cin-
ematography legislation.

In this context, the Ministry of Culture released a Draft
Government Emergency Ordinance for public debate,
which is intended to reorganise public institutions un-
der its control. According to the Draft, the Video
Art Studio will be reorganised by merging it with the
Arhiva Nationala de Filme (National Film Archive, un-
der the control of the CNC) and with the Bucharest
Cinematography Creation Studio, which ceases to ex-
ist. This newly-merged public institution will be the
Institutul National al Filmului (National Film Institute).
It will be subordinated to the Ministry of Culture and fi-
nanced by way of State budget subsidies or their own
income.

On the other hand, the Romanian Government
adopted on 30 April 2013 a Memorandum according
to which the Sahia Film Cinematography Studio and
the Animafilm Cinematography Studio, both of which
are under the control of the Ministry of Culture, will be
merged in order to improve the film production pro-
cess and to reduce the debts by unifying the film pro-
duction.

e Proiect de lege pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia (Draft Law on the
the modification and completion of the Government Ordinance no.
39/2005 with regard to the cinematography)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16538 RO

e Forma adoptata de Senat a Proiectului de lege pentru modifi-
carea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/2005 privind cin-
ematografia (The form adopted by the Senate of the Draft Law on the
the modification and completion of the Government Ordinance no.
39/2005 with regard to the cinematoaraphy)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16482 RO
e Ordonanta de urgenta privind reorganizarea unor institutii publice
aflate in subordinea Ministerului Culturii - proiect (Draft Emergency
Ordinance with regard to the reorganisation of some public institu-
tions under the control of the Ministry of Culture)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16483 RO
e Memorandum cu tema: Stabilirea unor masuri privind reorgani-
zarea societatilor comerciale din domeniul cinematografiei aflate sub
autoritatea Ministerului Culturii (Memorandum with regard to some
measures for the reorganisation of the cinematography commercial
societies under the authority of the Ministry of Culture)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16484 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Draft Decision to Install Ad Duration Counter
Rejected

On 16 May 2013, the Consiliul National al Au-
diovizualului (National Audiovisual Council - CNA)
rejected by 8 votes to one the Draft Decision to
oblige media service providers to install and display
a counter for TV advertising.

The president of the CNA issued the proposal to install
counters that are displayed simultaneously with the

IRIS 2013-6 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16487
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-1/106&id=14320
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16538
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16482
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16483
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16484

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

advertisement directly on the TV screen. The counter
is supposed to enable viewers to control whether the
media service providers comply with the quantitiatve
advertising rules of the Audiovisual Media Services
Directive 2010/13/EU and the national media law,
specifically the maximum amounts of hourly adver-
tisments. The counters were supposed to count down
the hourly maximum along with the screening of the
advertisement.

The President argued that the CNA receives 25 to 30
complaints weekly, most of them alleging breaches
of the quantitive advertising rules. In turn, the mem-
bers of the Council stated that the obligation to install
and display ad duration counters would not only be an
over-regulation of the field. It would also confuse the
public and trigger the necessity to repeatedly explain
what the counter on TV screens means. This would
make the CNA'’s activities unduely complicated.

Furthermore, the majority of the CNA's members
noted that breaches of the TV ad duration rules are
scarce. The advertising duration on most TV stations
rarely reaches 12 minutes per hour. Even the big com-
mercial TV stations struggle to exploit the maximum
duration due to the economic crisis.

According to the Audiovisual Law the commercial tele-
visions are allowed to air 12 minutes of ads per hour.
Public media service providers are allowed to have
eight minutes of ads per hour. Self-promotion (for
their own programmes and for auxiliary products di-
rectly derived from these programmes), social an-
nouncements, sponsoring announcements and prod-
uct placement are not included in these duration lim-
its.

e Report Propunerea ca publicitatea TV sa fie cronometrata pe ecran
a fost respinsa de CNA - Agen’ia Mediafax 16 mai 2013 (Draft Decision

to count the TV advertisment on the screen was rejected by the CNA,
Mediafax News Agency 16 May 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16489 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

[ Strategy for the Digital Switchover ]

On 14 May 2013, the Consiliul National al Au-
diovizualului (National Audiovisual Council - CNA)
unanimously issued an opinion in favour of the Gov-
ernment’s Draft Decision for the approval of the TV
digital switchover and the Strategy for the nationwide
implementation of digital multimedia services (see
IRIS 2009-9/26, [IRIS 2010-3/34, |IRIS 2010-7/32, and
IRIS 2011-4/33). Originally, the digital switchover was
supposed to be accomplished by 1 January 2012, but
in August 2012 the Romanian Government decided
to postpone the transition for three years, due to the
economic crisis (see|IRIS 2010-9/35).

According to the Strategy, the state owned radiocom-
munications provider Societatea Nationala de Radio-
comunicatii (National Radiocommunications Society -
SNR) will receive by way of a non-competitive selec-
tion procedure one of the five multiplexes designated
for the TV digital switchover. The SNR will be obliged
to air the two main programmes of the public televi-
sion TVR (TVR1 and TVR2), along with several com-
mercial TV stations currently broadcasting via ana-
logue terrestrial.

The CNA had already issued an opinion in favour of
the same subject on 25 October 2012, asking for two
specific amendments: the obligation for SNR to air
through the first digital multiplex more private TV sta-
tions, not only the public channels TVR1 and TVR2,
and a 20 days term of coexistence of the analogue
and digital transmissions of TVR2 during the transi-
tion towards digital, in order not to affect the supply
to the viewers.

The transition towards digital will have to be imple-
mented no later than 17 June 2015. Romania can im-
plement at national level four digital terrestrial multi-
plexes in the UHF (ultra high frequency) band and one
in the VHF (very high frequency) band, using the DVB-
T2 standard. Additional digital terrestrial multiplexes
could be allocated at regional/local level, according to
the technical possibilities.

The minimal technical conditions for the implementa-
tion of the UHF band multiplex awarded to SNR are:
the use of the DVB-T2 transmission standard, the re-
ception coverage of 40% of the population until 1 July
2014, 70% until 17 June 2015, and 90% of the popula-
tion along with 80% of the territory until 31 December
2016.

According to the Audiovisual Law no. 504/2002, the
transmission has to be ,free to air”, under transpar-
ent, competitive and non-discriminatory conditions
for both public and private TV stations.

Any analogue terrestrial transmission will cease af-
ter 17 June 2015. Until then the SNR will ensure the
simulcast of the first channel of the public television
TVRI1.

The remaining four national multiplexes (three in the
UHF band and one in the VHF band) will be awarded by
the national telecommunications regulating authority
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Regle-
mentare in Comunicatii (National Authority for Admin-
istration and Regulation in Communications - ANCOM)
in a competitive selection procedure. The same ap-
plies to regional and local multiplexes.

Lastly, the Strategy foresees a public information
campaign about the digital switchover starting 1 Au-
gust 2013.

22 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16489
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9/26&id=14321
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=14321
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/32&id=14321
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/33&id=14321
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=14321

of the European Audiovisua

e Strategia de tranzitie la TV digitala a fost avizata de CNA: SNR va
transmite TVR si posturi private - Agentia Mediafax 14 mai 2013 (Re-
port about the approval by the CNA; Mediafax News Agency of 14
May 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16485 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

Decree on Must-Carry Channels Amended
Again

On 20 April 2013 the Russian president Vladimir Putin
signed a decree effectively changing the composition
of the country’s first DTT multiplex. (see |IRIS 2011-
7/41, IRIS 2009-10/25/and IRIS plus 2013-1).

This multiplex will now no longer carry a regional
channel and will be entirely federal, with the 10th slot
being allocated to the TV company “TV Tsentr” (TV
Center).

TV Center is an open stock company with over 99
percent of the stock in the hands of the City Govern-
ment of Moscow (which is legally not a municipality,
but rather a subject of the Russian Federation, or a
province), the chair of the board of the company is
the Mayor. In December 2012 the company won a
slot on the second multiplex; its fate is now unclear.

According to an interview in Rossiyskaya gazeta daily
with Yulia Bystritskaya, the director-general of the
company, this change in the composition of the first
multiplex comes as a result of a relevant petition from
the City Government to the President.

As to a regional TV channel that was originally to be
created as part of the first multiplex by the State-run
communications company Russian Television and Ra-
dio Broadcasting Network (RTRS), it is to be replaced
now by regional multiplexes in the provinces. The
main State broadcaster VGTRK was tasked by the de-
cree to establish regional channels on the basis of its
provincial bureaux with the possible input of bona fide
regional companies. RTRS will provide dissemination
of the signal of the regional multiplexes. By the same
decree the President also tasked the Government with
the licensing of such regional multiplexes as well as
with other “necessary measures.”

o O BHecennn m3MeHenuil B Yka3 IIpesumenrta Poccuiickoii
Denmeparuu oT 24 wioHs 2009 T . N 715 " O6 001mepoccuiickux
00a3aTeIbHBIX OOMIEOCTYIIHBIX TEJIEKAHAIAX U PAIAOKAHA-
Jax " W B IEpevYeHb , YTBEPKIAECHHBIN 3TuM YKa3oM (Decree
of the President of Russian Federation of 20 April 2013, No. 367 “On
amending the Decree of the President of Russian Federation of 24
June 2009, No. 715 ” “On National Mandatory Free Television Chan-
nels and Radio Stations” and the list approved by this Decree”)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16471 RU

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Moscow State University

SK-Slovakia

Violation of the Rules on Protection of Minors
in Video on Demand

On 19 February 2013, the Supreme Court (“Court”)
confirmed a fine imposed on a provider of audio-
visual on-demand services (VoD) by the Council for
Broadcasting and Retransmission of the Slovak repub-
lic (“Council”). The fine of EUR 100 refers to the failure
to label programmes and videos in the VoD catalogue
with proper visual symbols indicating the appropriate
age group of minors.

The service in question is the online catch-up TV ser-
vice for the Slovak major TV channel “joj”. The videos
contained extracts from the reality show “Hotel Par-
adise”. These videos were however promoted by the
VoD service provider as scenes “you will not see on
TV”. The videos contained mostly shots of contes-
tants taking a shower including techniques such as
slow motion and close ups to their private parts etc.

After receiving a complaint, the Council recorded
videos with the BB FlashBack Standard Player - a sim-
ple software that records everything (audio and video)
that takes place on the display of the computer. This
monitoring revealed that videos were not classified
according to any of the existing categories (7+, 12+,
15+, 18+) according to the obligatory unified labelling
system. During the monitoring procedure, the service
provider claimed that videos were "properly” labelled
and challenged the credibility of the Council’'s record-
ings. He also contested the Council’'s competence
to record programmes provided within Internet-based
services (the law does not explicitly state such compe-
tence for Council). According to the service provider,
only public notaries are entitled to certify anything
that occurred on the Internet.

The Council argued that the service provider did not
provide any facts indicating that videos had been
properly labelled. Although the software used for the
recording is quite simple it does record the actual im-
ages on the screen of the computer and the record-
ings were made personally by the employees of the

IRIS 2013-6 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16485
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/41&id=14314
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/41&id=14314
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/25&id=14314
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16471

of the European Audiovisu

office of the Council. The Council also stated that it
is true that the law - contrary to what it stipulates
in respect of broadcasters -does not contain an obli-
gation for on-demand providers to archive and pro-
vide recordings of their services to the Council. This
however would not constitute a legal obstacle for the
Council to secure the recordings of these services
through other means, when needed. This competency
implicitly results from the Council’s remit to monitor
and enforce the VoD providers’ compliance with their
legal obligations.

The Council stated that the videos in question should
have been labelled as not suitable for minors under fif-
teen (15+) due to the intensive level of full-nudity dis-
play. This classification was considered sufficient due
to the “bonus” character of these videos; the videos
were created specifically for the “extra” fan section in
the catalogue..

Another video that contained a “full” strip dance of
a male contestant for another female contestant that
was accompanied with loud cheers of the others was
considered despite of its “bonus” character as not
suitable for minors under eighteen (18+). Since all
of these videos were not labelled with any of the uni-
fied labelling system’s symbols, the Council imposed
a fine of EUR 100. The low amount of the imposed
fine results from the strict approach of Slovak Courts
that demand that the fines for the first violation shall
in general not exceed the minimum fine set by law.

The Court fully supported the Council’s decision and
its reasoning.

o Najvyssi sud, 457/21/2012, 19.02.2013 (Decision of the Supreme
Court of 19 February 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16539 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

[ Violation of Human Dignity in Reality Show ]

On 19 February 2013, the Supreme Court (“Court”)
confirmed the decision of the Council for Broadcasting
and Retransmission of the Slovak republic (“Council”)
imposing a fine of 25,000 EUR on a major Slovak com-
mercial TV broadcaster for violating human dignity in
TV broadcasting.

In March 2012, the Council received a number of com-
plaints regarding the reality show called “Extreme
Families” that followed stories of atypical families.
The complaints were aimed specifically at the story
of the family with a disabled son, who sometimes had
to be subtitled to be understood.

The broadcaster promoted “Extreme Families” as a
show presenting unusual characters and families,

which helps to solve various life situations (e.g., the
main storyline in the abovementioned case was find-
ing a wife for the son).

However, the authentic performances of the show’s
participants were accompanied by highly satirical and
ironic commentaries of the “voice from the screen”.
After the evaluation of this programme, the Council
came to the conclusion that the actual purpose of
these comments was to mock the participants in order
to shock viewers and thus raise the audience share.

In addition to the “positive” context of the show,
the broadcaster also argued with the concept of a
“scripted-reality show”. To prove the fact that the
participants took part in the reality show voluntarily
and their performance was only acting, the broad-
caster suggested summoning members of the respec-
tive family as witnesses. The broadcaster claimed
that all participants had signed contracts in which
they agreed to follow the instructions of the produc-
tion team. Furthermore, however “real” the perfor-
mance of the participants might have appeared to the
viewers, it still would have to be considered as “act-
ing performance” (which rules out the possibility of
individual’s human dignity violation).

The Council, however, concluded that the basic hu-
man right to respect the human dignity of the individ-
ual is irrevocable. This human right cannot be waived
by contractual consent. The Council also stated that
it is irrelevant if, and to what extent, the participants
followed the production’s instructions since they ap-
peared and performed on the show as real people
(with real names, in real locations, with real charac-
teristics) and thus cannot be treated as artists per-
forming as fictional characters.

In its final evaluation, the Council rated the pro-
gramme as a blatant violation of an individual’'s hu-
man dignity. The extent of the violation was severely
aggravated by the fact that the harmed individual is
a person with permanent disabilities and significantly
lowered capacity to defend himself.

Before the court, the broadcaster argued that the
Council was exceeding its authority by setting itself up
as “moral authority”. The Council replied that the ban
of a straight-forward light-entertainment programme
beyond public interest can be assessed as a light or
at most moderate interference with the freedom-of-
expression principle. On the contrary, the preserva-
tion of human dignity is of higher importance. The
Supreme therefore affirmed the decision of the lower
courts.

o Najvyssi std, 452/20/2012, 19.02.2013 (Supreme Court’s decision
of 19 February 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16491 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

24 IRIS 2013-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16539
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16491

US-United States

[ Cloud Services Held to Infringe Copyright ]

On 14 May 2013, a New York federal court ruled
that cloud-based services MP3Tunes.com and Side-
load.com (“Websites”) infringed the copyrighted
works of record labels and music publishers by allow-
ing users to upload music from third-party websites
and transfer the music to storage lockers. The Web-
sites, which have since filed for bankruptcy, boasted
a catalog of more than 400,000 recordings by 40,000
artists.

Under the Digital Millennium Copyright Act (“DMCA"),
Internet Service Providers (“ISP”) like the Websites are
required to remove copyrighted works that are posted
without authorization if they receive notice from a
copyright holder - but are not required to affirmatively
monitor content. The heart of the dispute was over
whether the Websites had sufficient notice of the in-
fringing activities by virtue of being aware of a reason-
able suspicion of the infringing activities of its users.
In cases where an ISP does not have direct knowledge
of specific infringing activities, an ISP will be deemed
to have sufficient notice if he is subjectively aware
of facts that would have made the specific infringe-
ment objectively obvious to a reasonable person but
consciously avoids further inquiries that a reasonable
person would make (“red-flag” knowledge).

The Court concluded that the infringing activities of
the Website’s users were “objectively obvious to a
reasonable person” because the Websites received
emails notifying them of specific and identifiable
instances of possible infringement, yet consciously
avoided confirming the accuracy of the claims.

The trial now moves on to a determination of dam-
ages.
e U.S. District Court - Southern District of New York, Capitol records v.

mp3tunes, Case 1:07-cv-09931-WHP-FM
|http://mer|in.obs.coe.int/redirect.php?id=17306| EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

IRIS 2013-6 25


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17306

Agenda

The Transposition of the EU Audiovisual Media
Services Directive in National Law - A Comparative
Study

3 July 2013 Organiser: Faculté de Droit, d’Economie et de
Finance de I'Université du Luxembourg Venue: Luxembourg
http://www.europaforum.public.lu/fr/calendrier/2013/07/uni-
midi-directive-medias/index.html

Book List

Neuhoff, H., Rechtsprobleme der Ausgestaltung des
Auftrags des offentlich-rechtlichen Rundfunks im
Online-Bereich Nomos, 2013 ISBN 978-3848700639
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-
Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-
Rundfunks-Online-
Bereich/productview.aspx?product=20198

Dix, A., Informationsfreiheit und Informationsrecht 2012:
Jahrbuch 2012 Lexxion, 2013 ISBN 978-3869652269
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-
shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-
und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html

Eisele, J., Computer- und Medienstrafrecht Beck Juristischer
Verlag, 2013 ISBN 978-3406646737
http://www.beck-shop.de/Eisele-Computer-
Medienstrafrecht/productview.aspx?product=11511970
Lousberg, Ch., Petit, N., Droit européen de la concurrence -
Institutions et procédures Larcier, 2013 ISBN

9782804445218 http://editions.larcier.com/titres/123865_-
2/droit-europeen-de-la-concurrence.html

Gallezot, G., Twitter - Un monde en tout petit ? Editions
I'Harmatten, 2013 ISBN 978-2-343-00253-8
http://www.editions-
harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=39644
Akrivopoulou, Ch., Digital Democracy and the Impact of
Technology on Governance and Politics: New Globalized
Practices Information Science Reference, 2013 ISBN
978-1466636378
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-
Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_-
1847s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
Cummings, A. S., Democracy of Sound: Music Piracy and
the Remaking of American Copyright in

the Twentieth Century OUP USA, 2013 ISBN 978-0199858224
http://www.oup.com/us/catalog/general/subject/HistoryAmerican/Cultur
Stivachtis, Y., The State of European Integration Ashgate;
2013 Kindle edition http://www.amazon.co.uk/State-
European-Integration-ebook/dp/BOOBLOP2WE/ref=sr 1 -
2497s=books&ie=UTF8&qid=13630017618&sr=1-249

Rupp, M. Die grundrechtliche Schutzpflicht des Staates fir
das Recht auf informationelle Selbstbestimmung im
Pressesektor Saarbrucker Schriften zum Offentlichen Recht,
Bd. 8 Hrsg. Christoph Gropl, Annette Guckelberger, Rudolf
Wendt ISBN 978-3-935009-55-3
http://www.verlag-alma-mater.de/index.php/unsere-
buchangebote/product/view/1/79

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations

represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

26 IRIS 2013-6


%20http:/www.europaforum.public.lu/fr/calendrier/2013/07/uni-midi-directive-medias/index.html
%20http:/www.europaforum.public.lu/fr/calendrier/2013/07/uni-midi-directive-medias/index.html
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html
http://www.beck-shop.de/Eisele-Computer-Medienstrafrecht/productview.aspx?product=11511970
http://www.beck-shop.de/Eisele-Computer-Medienstrafrecht/productview.aspx?product=11511970
http://www.beck-shop.de/Eisele-Computer-Medienstrafrecht/productview.aspx?product=11511970
http://editions.larcier.com/titres/123865_2/droit-europeen-de-la-concurrence.html
http://editions.larcier.com/titres/123865_2/droit-europeen-de-la-concurrence.html
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=39644
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=39644
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=39644
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_184?s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_184?s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_184?s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_184?s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
http://www.oup.com/us/catalog/general/subject/HistoryAmerican/Cultural/?view=usa&ci=9780199858224
http://www.oup.com/us/catalog/general/subject/HistoryAmerican/Cultural/?view=usa&ci=9780199858224
http://www.amazon.co.uk/State-European-Integration-ebook/dp/B00BL0P2WE/ref=sr_1_249?s=books&ie=UTF8&qid=1363001761&sr=1-249
http://www.amazon.co.uk/State-European-Integration-ebook/dp/B00BL0P2WE/ref=sr_1_249?s=books&ie=UTF8&qid=1363001761&sr=1-249
http://www.amazon.co.uk/State-European-Integration-ebook/dp/B00BL0P2WE/ref=sr_1_249?s=books&ie=UTF8&qid=1363001761&sr=1-249
http://www.verlag-alma-mater.de/index.php/unsere-buchangebote/product/view/1/79
http://www.verlag-alma-mater.de/index.php/unsere-buchangebote/product/view/1/79

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Animal Defenders International v. the United Kingdom
	European Court of Human Rights: Saint-Paul Luxembourg S.A. v. Luxembourg
	EUROPEAN UNION
	Advocate General: Opinion on Italy’s Stricter Hourly Advertising Limits for Pay-tv
	European Commission: Third and Final Public Consultation on State Aid Criteria for Films and other Audiovisual Works
	European Commission: Green Paper on a Fully Converged Audiovisual World
	European Parliament: Resolution on the Implementation of the Audiovisual Media Services Directive
	European Parliament: Call for Annual EU Monitoring of National Media Laws
	NATIONAL
	BE-Belgium
	RTBF Infringes Self-Promotion Provisions of Broadcasting Act
	BG-Bulgaria
	Rerun of Political Interview during Day of Reflection Violates Election Code
	DE-Germany
	Constitutional Court Rejects Landlord’s Satellite Dish Ban for Infringing Freedom of Information
	Federal Supreme Court Submits Questions on Embedding of Online Videos to CJEU
	Federal Supreme Court Rules on Google “Autocomplete” Suggestions
	Culture Committee Adopts Amended Film Support Act
	ARD and Producers' Alliance Agree Cooperation Guidelines
	DK-Denmark
	Reintroduction of Ban against Product Placement
	FR-France
	Participants in Temptation Island are not “Performers”
	Presentation of Bill on the Independence of the Public Audiovisual Sector
	Relations between Producers and Television Channels - Towards Revised Regulations?
	Lescure Mission: 80 Proposals on Digital Cultural Content
	GB-United Kingdom
	Supreme Court Decides that Internet Browsing Does Not Infringe Copyright, but Refers the Issue to the European Court of Justice
	Ofcom Decision on Biditis Ltd
	Television Advertisement Lacked ‘Social Responsibility’
	Ofcom Rules on British Election Coverage
	GR-Greece
	Crisis over the Public Service Broadcaster
	IE-Ireland
	Broadcasting Authority Launches Community Broadcasting Support Scheme
	NL-Netherlands
	Establishment of the Authority Consumer and Market
	RO-Romania
	Approval of Emergency Ordinance for the Modification of Audiovisual Law
	Rejection of Changes to the Romanian Cinematography System
	Draft Decision to Install Ad Duration Counter Rejected
	Strategy for the Digital Switchover
	RU-Russian Federation
	Decree on Must-Carry Channels Amended Again
	SK-Slovakia
	Violation of the Rules on Protection of Minors in Video on Demand
	Violation of Human Dignity in Reality Show
	US-United States
	Cloud Services Held to Infringe Copyright

