COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Ashby Donald and

OthErS V. FranCe v et ittt et et ie et e e ianaeans oas 3l
Parliamentary Assembly: State of Media Freedom in Eu-
o) oY B3l

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Sky Osterreich

GmbH v. Osterreichischer RUNdfunk ......oveeevvenenns ous 4
Advocate General: British and Belgian Lists of Events of
Major Importance Confirmed.........cooviiiiiiiiiinn vn
European Commission: Bulgaria Referred to Court over
Assignment of Broadcasting Authorisations............ ...
European Commission: Private Copying Recommenda-
tions Following Stakeholder Mediation ................. ... O]
AL-Albania

Office for Copyright Protection Recommends Suspen-

sion of Licenses for Collective Rights Agencies......... ... [
Parliamentary Media Commission Completes Discussion

of Audiovisual Media Services Bill.........covviivvinnnn ous i
AT-Austria

Video Section of Newspaper Website is Notifiable On-
DEMaANd SEIVICE . vttt ettt ee et et e aternaeenen oan 8
BE-Belgium

Flemish Public Broadcaster Fined for the Display of Red

BUIL @Nd BUMON « v vttt et e e et e e e e e e eeeenen e Bl

BG-Bulgaria

CEM Position on Sponsorship from Manufacturers or
Traders of Medicinal Products Available on Prescription. ...[9l
ES-Spain

Mediaset Fined for Breach of Commitments in

Telecinco/Cuatro Merger . ..vvue i iiiininnennnees vus £]
Prisa and Telefénica Fined.........ccvviiiiiiiiineennnns 110
FR-France

Programmes about Court Cases and the Right to be For-

o o) u =1 o 10

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2013-3

Court Re-Assesses Financing for Co-Producers of a Film
CSA Sets Framework for Broadcasting Brief Excerpts of
Sport Competitions .. ..ovvvie e e

GB-United Kingdom

Regulator Fines On-Demand Services for Failing to Pro-
tect Children from Potentially Harmful Pornographic Ma-
L0 Y
Ofcom Fines Broadcaster after it Surrenders its Licences..

IE-Ireland
Renewed Efforts to Block File-Sharing Websites........ ..

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"

Media Regulatory Authority adopts Guideline on Protec-
tion of Media Pluralism ......cooiiiiiiiiiiiiiiiiienne o

MT-Malta
Broadcasting Authority Directive on Broadcast of De-
bates between Party Leaders.........vvviiiiinennnnnn o

NL-Netherlands
Dutch Public Broadcaster Fined for Infringing Limita-

tions on Commercial Promotion..........coovviineenn. ..
No Permit Required for Fox Entertainment Group’s Ac-

quisition of Dutch Soccer Broadcasting Rights ......... ..
Tariffs for Supervising On-demand Services Introduced
into Dutch Media Regulation.........ccoeveiiiiiiiinnnnns
RO-Romania

CNA Withdraws Licenses of two Romanian TV Stations. ..
Culture Standing Committee Rejects Bills for the Modifi-

cation of the Audiovisual Act........ccovvviiiiiiiinnnnn..
SK-Slovakia

Promotion of a Slovak Film.........oovviiiiiiiiiiiinnn s
Broadcasting of a Film Trailer is Advertising............ ..

TM-Turkmenistan
New Law on Mass Media.....vvviiiinnnnrenennnnnnnnne s

US-United States
Court Issues Corrective Statements for Anti-Tobacco
CamMPAIGN vttt et e e e

I

20



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Wolfgang Closs

Editorial Board:

Susanne Nikoltchev, Editor e Francisco Javier Cabrera
Blazquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Bjorn Janson, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) e Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation) e Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbricken
(Germany) e Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) e Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10;

e

e s - I

EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE e EURGPARAT

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

wrar]|  Mediaforum &ﬁgggs

E-mail: jalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel « Paul Green e Marco Polo Sarl e
Katherine Parsons e Stefan Pooth e Erwin Rohwer ¢ Nathalie
Sturlése

Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Bldzquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory e Catherine
Jasserand, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Johanna Fell,
European Representative BLM,Munich (Germany) e Amélie
Lépinard, Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) e Julie Mamou e Candelaria
van Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland,
Galway (lreland) e Martin Rupp, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbriicken (Germany)

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

AT
EURDPAISEHE KOMMISSION Institut fiir Informationsrecht Institut fur Evropiisches Medienrecht

. AIKAIO MEZON
-  AIMEE::z==
el TR - & EMIKOINANIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Ashby
Donald and others v. France

For the first time in a judgment on the merits, the
European Court has clarified that a conviction based
on copyright law for illegally reproducing or publicly
communicating copyright-protected material can be
regarded as an interference with the right of free-
dom of expression and information under Article 10
of the European Convention. Such interference must
be in accordance with the three conditions enshrined
in the second paragraph of Article 10 of the Conven-
tion. Due to the important wide margin of apprecia-
tion available to the national authorities in this par-
ticular case, the impact of Article 10 however is very
modest and minimal.

All three applicants in this case are fashion photog-
raphers. They were convicted in France for copyright
infringement following the publication of pictures on
the Internet site Viewfinder. The photos were taken at
fashion shows in Paris in 2003 and published without
the permission of the fashion houses. The three fash-
ion photographers were ordered by the Court of Ap-
peal of Paris to pay fines of between EUR 3,000 and
EUR 8,000 and an award of damages to the French
design clothing Federation and five fashion houses,
amounting in total to EUR 255,000. The photogra-
phers were also ordered to pay for the publication
of the judgment of the Paris Court of Appeal in three
professional newspapers or magazines. In its judg-
ment of 5 February 2008 the Supreme Court (Court
de Cassation) dismissed the applicants’ argumenta-
tion based on Article 10 of the Convention and on Ar-
ticle 122-9°0of the Code de la Propriété Intellectuelle
(French Copyright Act). The Supreme Court was of
the opinion that the Court of Appeal had sufficiently
justified its decision, as the applicants could not rely
on an exception in French copyright law, allowing the
reproduction, representation or public communication
of works exclusively for news reporting and informa-
tion purposes.

In Strasbourg the applicants complained in particular
of a breach of their rights under Article 10 of the Euro-
pean Convention. The Court explicitly recognises the
applicability of Article 10 in this case, considering the
conviction of the applicants and the order to pay dam-
ages as an interference with their right to freedom of
expression, which also includes the publication of pic-
tures on the internet. The Court, however, is of the
opinion that a wide margin of appreciation is to be
given to the domestic authorities in this case, as the

publication of the pictures of models at a fashion show
and the fashion clothing shown on the catwalk in Paris
was not related to an issue of general interest to so-
ciety and concerned a kind of “commercial speech”.
Furthermore, the member states are considered to be
in a position to balance conflicting rights and inter-
ests, such as the right of freedom of expression under
Article 10 of the Convention with the right of property
(including intellectual property), as protected by Arti-
cle 1 of the First Protocol to the Convention.

The European Court agrees with the French Court’s
finding that the applicants reproduced and repre-
sented the pictures without the authorisation of the
copyright holders, hence infringing the rights of the
intellectual property of others. The European Court
refers to the reasoning by the Paris Court, emphasiz-
ing that it saw no reason to consider “that the na-
tional judge had overstepped his/her margin of appre-
ciation by giving prevalence to the rights of fashion
creators over the right to freedom of expression of
the applicants”. The European Court does not find
the fines and the award of damages disproportionate
to the legitimate aim pursued, arguing that the ap-
plicants gave no evidence that these sanctions had
“financially strangled” them and referring to the guar-
antees of a fair trial not being under dispute in this
matter. In these circumstances and taking into ac-
count the particularly important margin of apprecia-
tion of the national authorities, the Court concludes
unanimously that there is no violation of Article 10 of
the Convention.

e Arrét de la Cour européenne des droits de I’lhomme (cinquiéme sec-
tion), Affaire Ashby Donald et autres c. France, requéte n° 36769/08
du 10 janvier 2013 (Judgment by the European Court of Human Rights
(Fifth Section), case Ashby Donald and others v. France, Appl. nr.
36769/08 of 10 |anuary 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16319 FR

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

Parliamentary Assembly: State of Media

Freedom in Europe

The Parliamentary Assembly of the Council of Europe
(PACE) adopted its Resolution 1920 (2013) on the
state of media freedom in Europe on 24 January 2013.
The Resolution provides a critical audit of media free-
dom across Europe and thereby continues the PACE’s
earlier work on the same theme, e.g. its Recommen-
dation 1897 (2010), “Respect for media freedom” (see
IRIS 2010-3/3).

The Resolution addresses several very troubling and
persistent problems, including threats to, and attacks
on, investigative journalists (and those working with

IRIS 2013-3 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16319
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/3&id=14238

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

them); the prosecution and imprisonment of journal-
ists and Internet users for the expression of polit-
ical opinions; the excessive application of criminal
defamation laws (and excessive instances of civil-law
defamation actions); interferences with freedom of
expression and information through the media before
and during elections; threats to the political indepen-
dence of the media, in particular public service broad-
casters, and precarious working conditions for journal-
ists.

The PACE identifies specific states in which these
problems are most pressing, typically highlighting in-
dividual cases and victims in respect of each problem.
It is very significant that the PACE has taken this ap-
proach because it focuses attention on real examples
and not just on general trends. It also increases pres-
sure on States authorities to investigate particular at-
tacks on, and assassinations of, media professionals
properly.

Another strategy used by the PACE in this Resolution
is to link the identified problems to relevant Council
of Europe standards, e.g. the European Convention
on Human Rights and the case-law of the European
Court of Human Rights on freedom of expression; the
(revised) European Social Charter; the Committee of
Ministers’ (CM) Recommendation Rec(2003)13 on the
provision of information through the media in relation
to criminal proceedings (see IRIS 2003-8/4)); CM Rec-
ommendations CM/Rec(2007)15 and No. R (1999) 15
on measures concerning media coverage of election
campaigns (see IRIS 2007-10/103 and RIS 1999-9/7);
PACE Recommendation 1897 (2010) on respect for
media freedom (see RIS 2010-3/3); PACE Resolution
1577 (2007) “Towards decriminalisation of defama-
tion” (see [IRIS 2007-10/104), and PACE Resolution
1636 (2008) on indicators for media in a democracy
(see IRIS 2009-1/4). This linking strategy is important
because it uses relevant standards as European hu-
man rights bench-marks for shortcomings in practice
at the national level.

The Resolution demonstrates awareness of relevant
monitoring and reporting activities by other Council of
Europe organs. Thus, it refers to the Commissioner for
Human Rights’ Report on Turkey (2011), when calling
for reform of the Turkish Penal Code and it calls for the
Commissioner’s findings in his Opinion on Hungarian
media legislation (2011) to be “fully implemented”. It
also refers to Opinions of the European Commission
for Democracy through Law (Venice Commission) on
Belarus (2010, 2011), when condemning the “persis-
tent and systematic violation of media freedom” in
the country.

The Resolution is based on a background report bear-
ing the same name.

e “The state of media freedom in Europe”, Resolution 1920 (2013),
Parliamentary Assembly of the Council of Europe, 24 January 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16325 EN FR

e “The state of media freedom in Europe”, Report, Parliamentary As-
sembly of the Council of Europe (Rapporteur: Mats Johansson), Doc.
No. 13078. 7 December 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16326 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Sky
Osterreich GmbH v. Osterreichischer Rund-
funk

Article 15 of the Audiovisual Media Services Directive
(AVMSD) allows television channel operators to ac-
quire exclusive broadcasting rights to events of high
public interest. Other channels, however, must be
able to have access to such events for the purpose of
short news reports. The owner of an exclusive right
must therefore provide other broadcasters with ac-
cess to its signal to allow them to freely choose short
extracts. The Directive permits that owners be com-
pensated for access to their signal, but this compen-
sation may not exceed the additional costs directly
incurred in providing that access.

In accordance with the Directive, KommAustria, the
Austrian regulatory authority for electronic audio me-
dia and electronic audiovisual media, decided in 2010
that Osterreichischer Rundfunk, the country’s pub-
lic broadcaster, did not need to pay for the use of
privately-owned broadcaster Sky Osterreich’s signal
of certain Europa League matches for short news re-
ports, because the additional costs incurred in provid-
ing ORF access to Sky's satellite signal were zero.

Sky brought the case to the Bundeskommunikation-
ssenat, the Austrian Federal Communications Tri-
bunal, which referred the issue to the Court of Justice
of the European Union (CJEU) asking whether Article
15(6) of the AVMSD on compensation for the use of
short extracts infringed the right to conduct a busi-
ness and the right to property of holders of exclusive
rights, as protected in Articles 16 and 17 of the Char-
ter of Fundamental Rights of the European Union.

The CJEU, relying on Article 11 of the Charter of Fun-
damental Rights of the European Union, rules that the
EU legislature was entitled to adopt the provision on
compensation for the use of short extracts for the pur-
pose of short news reports. The importance of safe-
guarding the fundamental freedom to receive infor-
mation and the freedom of pluralism of the media
(recital 48 of the Audiovisual Media Services Direc-
tive) allows the legislator to prioritize rights of pub-
lic access to information over contractual freedom in

4 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-8/4&id=14238
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-10/103&id=14238
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1999-9/7&id=14238
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/3&id=14238
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-10/104&id=14238
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-1/4&id=14238
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16325
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16326

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

conducting a business. When Sky bought the exclu-
sive rights, EU law already limited the amount of com-
pensation to the additional costs directly incurred in
providing access to the signal. Thus, Sky cannot rely
on any (contractual) legal position that allows it to au-
tonomously exercise its exclusive broadcasting rights
for the purpose of short news extracts.

e Judgment of the Court of Justice of the European Union, Case
C-283/11, Sky Osterreich GmbH v. Osterreichischer Rundfunk, 22
lanuary 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16318 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Michiel Oosterveld
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

Advocate General: British and Belgian Lists
of Events of Major Importance Confirmed

On 12 December 2012, Advocate General Jaaskinen
delivered his opinion to the Court of Justice of the
European Union (CJEU) in the appeals procedure be-
tween UEFA and FIFA and the European Commission
and thereby upheld the previous decisions of the Eu-
ropean General Court (cases T-385/07, T-55/08 and T-
68/08).

The General Court had dismissed the football author-
ities’ complaints about the British and Belgian lists
of events of major importance that must be broad-
cast on free-to-air television. The member states con-
cerned had prepared their lists in accordance with Ar-
ticle 3a of the Television Without Frontiers Directive
89/552/EEC (now Art. 14(1)(2) of the Audiovisual Me-
dia Services Directive 2010/13/EU). Belgium’s list in-
cluded, inter alia, all of the matches of the World Cup
finals, while the United Kingdom'’s list also included all
of the matches of the European Championship finals.
FIFA and UEFA had brought actions against those deci-
sions, contesting the finding that all of those matches
may constitute events of major importance for the
public of those states.

In his opinion, the Advocate General states, firstly,
that the check which the Commission is authorised
to carry out in respect of the exercise of the mem-
ber state’s discretion in establishing national lists is
limited to ascertaining whether there is a manifest
error of assessment. Nevertheless, the Commission
must examine carefully and impartially all the rele-
vant aspects of the individual case. The review must
remain restricted to ascertaining whether the Com-
mission properly found or rejected the existence of a
manifest error. There is no such manifest error in this
case, he concludes.

The Advocate General explains that the restriction of
exclusive broadcasting of sports events does not in-
fringe the sports authorities’ right to property. A right
to property that protects the exclusive broadcast of
sports events is defined neither in national law nor
in European Union law. Its field of application there-
fore depends on the provisions setting out its limits,
such as those of the Directive. The disputed measure
therefore does not represent a restriction of the right
to property in the sense of the Charter of Fundamental
Rights.

The fact that the World Cup and European Champi-
onship are mentioned in recital 49 of the Directive as
examples of events of major importance for society
does not mean that the entirety of these events can
always be included in the national lists of every mem-
ber state, irrespective of their interest to the public.
However, the reference to both competitions in the
Directive means that a member state, if it includes
the matches in these tournaments in its national list,
does not need to include them in its notification to the
Commission giving specific grounds concerning their
nature “as an event of major importance for society”.

e Advocate General’s Opinion (C-201/11 P, C-204/11 P and C-205/11
P) of 12 December 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16328 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

European Commission: Bulgaria Referred to
Court over Assignment of Broadcasting Au-
thorisations

On 24 January 2013 the European Commission (Com-
mission) issued a press release stating that it would
refer Bulgaria to the Court of Justice of the European
Union (CJEU) over the assignment of digital terrestrial
broadcasting authorisations. Bulgaria stands accused
of hampering competition in the future digital terres-
trial broadcasting infrastructure market.

Bulgaria is preparing a switchover from analogue to
digital terrestrial television to create more radio spec-
trum for new wireless communications services as
from 1 September 2013, to comply with the EU’s
policy objectives under the Digital Agenda. In 2009
Bulgaria held two contest procedures to assign five
spectrum lots for digital terrestrial television. Ap-
plicants had to meet certain criteria: amongst oth-
ers, the criterion of having no link with content
providers (TV channels operators) or broadcasting
network providers (see IRIS 2009-4/7). The Commis-
sion considers that the contest procedures and the

IRIS 2013-3 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16318
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16328
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-4/7&id=14230

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

applicable criteria unjustifiably limited the number of
companies that can enter the Bulgarian digital terres-
trial television infrastructure market (see |IRIS 2011-
4/12).

In May 2011 the Commission began infringement pro-
ceedings against Bulgaria (see IRIS 2011-7/11). The
Commission concluded that Bulgaria did not com-
ply with the requirements of the Competition Direc-
tive (Directive 2002/77/EC) by limiting the number
of companies that could potentially enter the market
for digital terrestrial broadcasting. The objective of
the Competition Directive is to enhance competition
in the electronic communications networks sector by
preventing member states from excluding undertak-
ings from providing such services or networks with-
out proper justification. Two other Directives regard-
ing the allocation of extra spectrum capacity, the Au-
thorisation Directive (Directive 2002/20/EC) and the
Framework Directive (Directive 2002/21/EC) were also
adjudged to have been breached by Bulgaria due to
the restrictive criteria that applicants in the competi-
tion for the spectrum lots for digital terrestrial televi-
sion had to meet.

As a response to the complaints of the Commission
the Bulgarian Government announced a new tender
procedure for the allocation of extra spectrum ca-
pacity. Yet, regardless of the announced tender, the
Commission has decided to take the final step in the
EU infringement proceedings and refer Bulgaria to
the CJEU, the reason for this being the fact that the
spectrum allocated after the tender will only be avail-
able after the analogue switch-off, which is due on
1 September 2013. The Commission foresees that
current TV channels will conclude agreements with
broadcast network operators to be able to broadcast
on the digital terrestrial broadcasting infrastructure
when the switchover takes place, leading to the ab-
sence of operators willing to enter the digital ter-
restrial broadcasting infrastructure market after the
switchover planned later this year. Bulgaria is not
the only member state under scrutiny in the area of
the digital broadcasting spectrum. The Commission
has also sent a letter of formal notice to Italy (see
IRIS 2006-8/5) and a “reasoned opinion” to France (in
September 2011).

e Press release by the European Commission of 24 January 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16317 DE EN FR
BG

Manon Oostveen
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Private Copying Rec-
ommendations Following Stakeholder Media-
tion

Private copying levies are a constant topic of debate
in EU copyright law and policy. They have been on the
harmonization agenda since the 1988 Green Paper on
Copyright and the Challenge of Technology and, fol-
lowing stakeholder consultations (in 2006 and 2008)
and the 2011 IPR Strategy, remain an on-going initia-
tive of D.G. MARKT. In 2010 alone, the overall amount
of levies collected in the EU was over EUR 600 million.
The latest installment in this saga was the appoint-
ment in November 2011 of Mr Anténio Vitorino as me-
diator to lead a stakeholder dialogue in this field. On
31 January 2013, Mr Vitorino’s report on the results
from such mediation was published as a recommen-
dations document (Recommendations).

The Recommendations cover new business models,
licensed services and the private copying exception
(Part 1), as well as levy systems in the internal mar-
ket (Part Il). Appendix | lists the stakeholders involved
in the mediation process, while Appendixes Il and Il
contain copies of statements concerning the process.

The Recommendations address both private copying
and reprography levies, focusing on the problems
caused by divergent national levy systems to the in-
ternal market. They are taken in line with existing
Court of Justice of the European Union (CJEU) case law
- namely Padawan v. SGAE (see RIS 2010-10/7) and
Stichting de Thuiskopie v. Opus (see IRIS 2011-7/2)) -,
and reference is made to the many existing CJEU refer-
rals awaiting decision, namely Joined Cases VG Wort v.
Kyocera Mita (already with an Opinion by A.G. Sharp-
ston), Austro Mechana v. Amazon, Constantin Filmver-
leih v. UPC Telekabel, Copydan Bandkopi v. Nokia and
ACI Adam et al. v. Stichting de Thuiskopie.

Mr Vitorino’s recommendations were as follows:

- On the development of new and innovative duly au-
thorized business models in the digital single market,
it should be clarified “that copies that are made by
end users for private purposes in the context of a ser-
vice that has been licensed by rightsholders do not
cause any harm that would require additional remu-
neration in the form of private copying levies.”

- “Levies should be collected in cross-border transac-
tions in the member state in which the final customer
resides.”

- In what concerns double payments in cross-border
sales and payment liability, either (1) “the liability
for paying levies should be shifted from the manufac-
turer’s or importer’s level to the retailer’s level while
simplifying the levy tariff system and obliging manu-
facturers and importers to inform collecting societies
about their transactions concerning goods subject to

6 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/12&id=14230
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/12&id=14230
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/11&id=14230
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-8/5&id=14230
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16317
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/7&id=14236
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/2&id=14236

of the European Audiovisua

a levy.”, or alternatively (2) “clear and predictable ex
ante exemption schemes should be established.”

- In the field of reprography “more emphasis should
be placed on operator levies than on hardware based
levies.”

- “Levies should be made visible for the final cus-
tomer.”

- Finally, “more coherence with regard to the pro-
cess of setting levies should be ensured by (a) defin-
ing "harm’ uniformly across the EU as the value con-
sumers attach to the additional copies in question
(lost profit); and (b) providing a procedural framework
that would reduce complexity, guarantee objective-
ness and ensure the observance of strict time-limits.”

e Antdnio Vitorino, Recommendations resulting from the mediation on
private copying and reprography levies, 31 January 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16323 EN

Joao Pedro Quintais
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AL-Albania

Office for Copyright Protection Recommends
Suspension of Licenses for Collective Rights
Agencies

On 16 January 2013, the Office for Copyright Protec-
tion (Office) recommended to the Ministry of Culture
the suspension of the licenses of two agencies that
administer intellectual property rights. The agencies
are Albautor, which holds rights to musical works, and
AKDIE, which administers the rights of interpreters.

According to the Office, which is the state supervi-
sory body for the area of copyright, these two agen-
cies have not been able to collect royalties and to
distribute them among authors. In addition, the Of-
fice stated that these agencies failed to submit the
required information to this body, such as a list of
fees and royalties, the authorisations issued by them
together with the invoices, and information on their
activity, as requested by the Office. In addition,
the office claimed that these two agencies had not
summoned the General Assembly every year, as re-
quested. Thus, based on Law no. 9380 “On copyright
and other related rights”, the Office suggested to the
Ministry of Culture that it should suspend the licenses
of both agencies for a six-month term.

e Zyra Shqiptare pér té Drejtén e Autorit i propozon Ministrit té Tur-
izmit, Kulturés, Rinisé dhe Sporteve pezullimin e licencés sé agjencive
“ALBAUTOR” dhe “AKDIE"” (Press release of the Albanian Copyright Of-
fice, January 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16296 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

Parliamentary Media Commission Completes
Discussion of Audiovisual Media Services Bill

On 30 January 2013, the Parliamentary Commission
on Education and Public Information completed the
discussion of all articles of the audiovisual media ser-
vices bill. The new act will replace the Act No. 8410
“On Public and Private Radio and Television.” The de-
bates on the amendment of the existing law have
been ongoing since 2007.

First, the discussions focused on amending the ex-
isting law, while later a new bill was drafted, with
the aim of harmonizing legislation with the Directive
on Audiovisual Media Services of the European Union
(2010/13/EU). So far, the discussions have been slow
and unfruitful, due to political tension in the Parlia-
ment, political crisis, and further delays caused by
other circumstances.

The Members of Parliament assembled in the Com-
mission were, however, unable to agree on the for-
mula for appointment of members to the new reg-
ulatory bodies, the Audiovisual Media Authority and
the Steering Council of the public broadcaster. Failure
to reach consensus in the Commission in this crucial
matter might further delay the approval of the act.

In the current draft, the members of the Commission
have agreed to elect members to the regulatory bod-
ies by dividing the proposed members between the
opposition and the ruling majority. The controversy
has arisen over the last member of each body, since
both regulators have an odd number of members. The
representatives of the opposition maintain that the
last member should be elected only with the consen-
sus of both sides. Meanwhile, the ruling majority has
stated that in cases where consensus is not possible,
the last member should be allowed to be elected by a
majority of votes. Since this is a crucial point for the
future functioning of regulatory bodies and the imple-
mentation of the new act, it remains to be seen how
the matter will be resolved and what will be the ef-
fects.

e Ligji i Medias, mbetet pezull formula e dy institucioneve (Media Law,

the formula of two institutions yet undecided, January 2013) SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

IRIS 2013-3 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16323
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16296

of the European Audiovisu

AT-Austria

Video Section of Newspaper Website is Noti-
fiable On-Demand Service

In a decision of 13 December 2012, the Austrian Bun-
deskommunikationssenat (Federal Communications
Senate - BKS) ruled that the video section of a
newspaper’'s website meets all the criteria of an on-
demand service in the sense of Article 2(4) in con-
junction with (3) of the Audiovisuelle Mediendienste-
Gesetz (Audiovisual Media Act - AMD-G). Under Article
9 AMD-G, it must therefore be notified to the regula-
tory authority.

The “Tiroler Tageszeitung” operates a news portal,
www.tt.com, which contains the online edition of its
daily newspaper. Under the subdomain video.tt.com,
the operator provides access to videos that are di-
vided into categories (including news, culture, poli-
tics and economy) and can be searched. The video
section has the same design and general navigation
system as the rest of the newspaper’s website.

The operator argued that the videos merely supple-
mented the rest of the website. They were not an on-
demand service since the videos were not the princi-
pal purpose of the overall service. Furthermore, they
were only short videos, which were not “television-
like” in the sense of recital 24 of the Audiovisual Media
Services Directive (2010/13/EU - AVMSD).

The BKS disagreed. Firstly, it was not obvious why the
individual videos in the various categories were not
“television-like”. In terms of content and form, the
videos were no different from traditional linear televi-
sion broadcasts. In addition, the legislation did not set
a minimum duration for a programme.

According to the BKS, the video section should also
not be considered an incidental element of the news-
paper’'s website. The videos were part of a separate
subdomain that, apart from short descriptions, was
reserved for exclusively audiovisual content and rep-
resented a “consumable” service without any textual
content. The presentation and content of the videos
stored in this subdomain confirmed that they did not
merely fulfil the secondary or subordinate function of
illustrating a particular text. The catalogue of pro-
grammes contained in the video section was therefore
separate from the rest of the www.tt.com website and
should therefore be treated as an independent ser-
vice. According to the AVMSD, and in line with the
AMD-G, such on-demand audiovisual services are no-
tifiable and subject to the corresponding regulations.

e Entscheidung des BKS vom 13. Dezember 2012 (GZ 611.191/0005-
BKS/2012) (BKS decision of 13 December 2012 (GZ 611.191/0005-
BKS/2012))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16327 DE
Peter Matzneller

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

BE-Belgium

Flemish Public Broadcaster Fined for the Dis-
play of Red Bull and Burton

During the programme Café Corsari on één, a channel
of the Flemish public broadcaster VRT, Seppe Smits, a
snowboarder, was interviewed about the Snowboard
World Cup in Antwerp. Seppe Smits was wearing a
cap with the logo of his sponsor, Red Bull, and a t-
shirt bearing the brand of another sponsor, Burton.
During the interview with Seppe Smits and during two
interviews with other guests, the Red Bull logo and
the Burton brand were displayed several times. Ac-
cording to Vlaamse Regulator voor de Media (Flemish
Media Regulator - VRM), this practice infringes Article
100, § 1, 3°Mediadecreet (Flemish Broadcasting Act)
stating that product placement is allowed if no undue
prominence is given to the products included in the
programme.

According to the public broadcaster, the references to
this brand and logo could not be labeled as product
placement, because the broadcaster did not receive
any payment or any equivalent consideration for their
display. Furthermore, the public broadcaster empha-
sized that it did not have the intention to promote
these two sponsors of the snowboarder. Finally, the
public broadcaster stressed that it did its best to avoid
the display of brands and logos in its programmes.
Before the interview, for example, Seppe Smits was
asked to take off his cap, but he refused to do so.

In order for product placement to exist, VRM had
to examine whether the programme promoted the
products of Red Bull and Burton. According to VRM,
the positive display of brands and logos during pro-
grammes resulted in a positive attitude of the pub-
lic towards these products. With this in mind, one
can reasonably assume that some of the viewers of
the programme will be convinced to buy these prod-
ucts. Hence, VRM judged that the systematic display
of brands and logos during programmes promotes at
least indirectly the products, services or images of
these companies. Furthermore, the fact that the pub-
lic broadcaster decided to do the interview with the
snowboarder indicates that the broadcaster choose to
display the brand and logos in exchange for this inter-
view. In such a situation, the display of brands and lo-
gos becomes a commercial product and, thus, should

8 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16327

of the European Audiovisu

be considered as a similar consideration. Given that
VRM stressed that the interview with Seppe Smits
should be considered as a production aid for the pub-
lic broadcaster, the several displays of the Red Bull
logo and the Burton brand should be labeled as prod-
uct placement. The general rule is that broadcast-
ers are allowed to include product placement in their
programmes. However, programmes containing prod-
uct placement may not give undue prominence to the
product, service or brand in question. According to
VRM, this means that broadcasters are allowed to ex-
change the display of brands or logos of the spon-
sors of an interviewee for an interview with that per-
son. However, at the end of the interview with Seppe
Smits, the logo and brand were displayed 35 times
during a period of 200 seconds. VRM decided that the
public broadcaster had violated the limits of accept-
able attention that could be given to a product in a
programme containing product placement. As a con-
sequence, Red Bull and Burton had benefited from un-
due prominence, in breach of Article 100, §1, 3. Due
to the gravity of the violation, VRM decided to impose
a fine of EUR 5,000.

e VRM t. VRT, Beslissing 2012/036, 17 december 2012 (VRM v. VRT,
Decision 2012/036. 17 December 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16320 NL

Katrien Lefever
iMinds - Interdisciplinary Centre for Law and ICR
(ICRI), KU Leuven

BG-Bulgaria

CEM Position on Sponsorship from Manufac-
turers or Traders of Medicinal Products Avail-
able on Prescription

On 18 January 2013, after having consulted with the
Bulgarian Drug Agency (BDA), the media authority
Coaer 3a esiexrponnu meauu  (Council for Electronic Me-
dia - CEM ) published a position on the sponsorship of
media services by manufacturers or sellers of medici-
nal products. The CEM asked the BDA for an interpre-
tation of a relevant provision of the Medicinal Products
in Human Medicine Act (MPHMA).

According to Article 244 para. (1) MPHMA, an adver-
tisement of medicinal products is any form of infor-
mation, presentation, promotion or offer with the aim
of encouraging the prescription, sale or use of the
medicinal product.

On the other hand, Article 244 para. (2) MPHMA pro-
vides an exhaustive list of the cases that are not con-
sidered advertising. This list does not include the so-
called sponsored messages which contain information
about a medicinal product.

Consequently, the BDA and the CEM consider that
the broadcasting of trade names of medicinal prod-
ucts, showing their packaging and providing informa-
tion about them is to be treated as advertising aimed
at the public under the MPHMA. It is therefore subject
to an authorisation regime even though it might be
part of a sponsorship deal.

On the other hand, when the purpose of an advertise-
ment is only to remind the public of an already known
medicinal product, it may contain only its brand name
and an international non-patent name of the active
substance. This is specified in Article 5 para. (5) of
Regulation No. 1/25.01.2012 on the requirements for
the advertising of medicinal products. The Regulation
is the basis for the authorisation of advertising for
medicinal products. Its requirements relate to pack-
aging as well as to the content of articles, broadcasts
and films.

Neither the MPHMA nor the Regulation talk about
sponsorship as defined in the Radio and Television Act
(RTA). The BDA therefore considers that sponsorship
messages should be treated as advertising and con-
cludes that sponsorship of medicinal products avail-
able only upon prescription cannot be allowed.

¢ IPECCBOBIIEHUE CrioncopcrBo Ha MeauiHu yC/iyru
oT (papMalEeBTUYHU IIPOU3BOUTE/M U / WA ThPrOBIMU C Jie-
KapcTBeHu npoayKTu (CEM Press release, 18 January 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16335 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

ES-Spain

Mediaset Fined for Breach of Commitments
in Telecinco/Cuatro Merger

On 6 February 2013, the Comisién Nacional de la
Competencia (Spain’s antitrust authority - CNC) ruled
that its Resolution of 28 October 2010 concerning
the merger of TV broadcasters Telecinco and Cuatro
had been breached and that Mediaset Espafa Co-
municacién, S.A. (owner of Telecinco) had therefore
committed a very serious infringement under Arti-
cle 62.4.c) of the Spanish Competition Act 15/2007
of 3 July 2007. Accordingly, it fined Mediaset EUR
15,600,000 pursuant to Article 63.1.c) of that Act.

On 28 October 2010, the CNC had approved the
merger between TV channels Telecinco and Cuatro
subject to the commitments given by Mediaset's
channel (see [IRIS 2011-1/25). On 6 June 2012, the
CNC opened formal proceedings against Mediaset
(owner of Telecinco) on the basis of the following alle-
gations:

IRIS 2013-3 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16320
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16335
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/25&id=14237

of the European Audiovisu

- Mediaset had breached the requirement for advertis-
ing companies Publiespafia and Publimedia to be func-
tionally separate from each other, as the same per-
sons were members of the managing bodies of both
enterprises.

- Mediaset had unjustifiably delayed waiving its pre-
emptive rights for the acquisition of audiovisual con-
tent and had also delayed or omitted granting option
rights for adjusting the term of contracts in force. Fur-
thermore, Mediaset had included prohibited clauses
in certain contracts for the acquisition of audiovisual
content.

- CNC found prima facie evidence that Mediaset had
breached a commitment relating to the advertising
market by implementing a strategy to link, de facto,
the sale of advertising time on its different channels,
a strategy strengthened by the recent introduction of
a new advertising sales model by Mediaset.

e Press release of the CNC, 7 February 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16324 EN

Francisco Javier Cabrera Blazquez
European Audiovisual Observatory

[ Prisa and Telefdnica Fined ]

“Trio Plus” is a package launched by Digital Plus
(Prisa), DTS and Telefénica, offering Digital TV and
ADSL (High Internet Bandwith).

On 28 January 2010, the Spanish National Compe-
tence Commission (Comisién Nacional de Competen-
cia - CNC), opened an investigation regarding “Trio
Plus”, financed by Prisa, DTS and Telefénica. There-
fore, the parties undertook to accept the obligation by
virtue of which the products that were marketed to-
gether (“Trio Plus” or any other package) should also
be offered separately at the same price.

Notwithstanding, the parties started marketing an-
other package “Digital +Mini” through “Trio Plus”.
Consequently, CNC initiated another investigation as
it considered this was a breach of the Resolution of 28
January 2010.

In application of Article 62.4.c of the Spanish Law
of Competition (stating that breaching what it set
forth in any resolution, agreement or commitment
adopted according to the application of this Law, shall
be considered as a serious infringement), the non-
compliance with the resolution of 28 January 2010
shall be considered a serious infringement. CNC
opened disciplinary proceedings against Prisa, DTS
and Telefénica, which ended with a Resolution of 23
January 2013 establishing that the breach of the reso-
lution was a serious infringement. As a consequence,

Prisa and DTS were jointly and severally fined EUR
88,387, whereas Telefénica was fined EUR 100.259.

e Resolucion de la Comisién Nacional de la Competencia (Expediente
SNC/0016/11 DIGITAL+MINI), 23 de Enero de 2013 (CNC Resolution,
case SNC/0016/11 DIGITAL+MINI, 23 |anuary 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16342 ES

Laura Marcos & Enric Enrich
Enrich Advocats - Barcelona

FR-France

Programmes about Court Cases and the
Right to be Forgotten

The 17t" chamber of the regional court in Paris
and the audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de I'’Audiovisuel - CSA) have been referred
to in turn on the matter of the use and broadcast-
ing of the image of prisoners, who invoke their enti-
tlement to privacy and the right to be forgotten. As
part of the programme entitled Enquétes Criminelles,
the television channel W9 broadcast a report on a
widely-reported case in 1991 in which four soldiers
were given life sentences for a number of rapes and
murders carried out in a particularly barbarous fash-
ion. One of the men sentenced, who has been in
prison for more than 21 years, where he is studying
for a doctorate in computer science and is employed
by a computer services company, instigated proceed-
ings against the production company and the televi-
sion channel claiming compensation for the prejudice
he had suffered as the result of the infringement of
his privacy and his right to restrict the use of his own
image. He was also calling for a ban on future broad-
casting of the programme or, at the very least, for
details in the programme to be rendered anonymous.
He claimed that broadcasting images of him without
his permission violated Article 9 of the Civil Code, on
the right to privacy. The court recalled the principle
that the protection afforded by Article 9 of the Civil
Code could be overridden by the freedom to provide
information on anything within the scope of legitimate
public interest, as is justified in the case of certain
types of topical events or items of general interest,
and that it was therefore for the courts to seek a to
find a balance and to opt for the solution that pro-
vided most protection for the interests of the most
legitimate party. In the present case, the applicant
party’s image appeared in the disputed documentary
in the form of both identity photographs taken in the
course of his military career and in still photographs
and footage filmed during the criminal trial. These
documents were deemed to constitute relevant illus-
trations of a subject of general interest, namely re-
porting on a court case that constituted a public event
at the time, since it helped to revive the debate on the

10 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16324
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16342

death penalty. The court found that the applicant’s
right to dispose of his own image had not been in-
fringed.

Examining the alleged infringement of the applicant
party’s privacy, the court noted that the criminal facts
and the context of the case had been lawfully re-
vealed by the court transcripts. Repeating them could
not be deemed to be without legitimate justification,
even though this was not directly related to a topical
matter. Moreover, the report did not reveal any ele-
ment of the applicant party’s current life. Lastly, the
court found that the applicant party could not invoke a
right to be forgotten as this was not set out in any text
and, in the present case, it could not override the pub-
lic’s right to free, complete and objective information
on a criminal case, since the disputed report brought
to the public’'s knowledge the facts discussed in court
that subsequently resulted in a court decision against
the parties involved. The court also noted that the di-
rector had not failed in his duty to exercise prudence
and objectivity in relating the acts committed by the
applicant party and in his description of that party,
who indeed did not contest the accuracy of the infor-
mation contained in the programme. As a result, the
court did not agree that his rights had been infringed,
and the case was thrown out in full.

The CSA was subsequently required to pronounce on
the programme entitled Faites Entrer I’Accusé, which
relates major French criminal cases, and is broadcast
on France 2. It invited the channel to strike a balance
between informing the public and protecting individ-
uals and their entourage, recommending that those
elements connected with the case that are not strictly
necessary for informing the public should be rendered
unrecognisable. It has also written to all the editors
broadcasting programmes dealing with past or cur-
rent court cases reminding them of their obligations
and informing them of these recommendations.

o TGl de Paris, 17e ch. Civ., 14 janvier 2013 - T. El Borgi c. Métropole
Télévision et a. (Regional court of Paris, 17th chamber (civil cases),

14 January 2013 - T. El Borgi v. Métropole Télévision and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Court Re-Assesses
Producers of a Film

Financing for Co-

A company co-producing full-length films that signed
a contract with two executive producers for the co-
production of the film Sans Arme, Ni Haine, Ni Vi-
olence, which came out in 2008, has brought court
proceedings against the executive producers, claim-
ing that they infringed the provisions of the contract
by failing to keep to the budget, the financing sched-
ule and even the scenario for the film as set out in

the contract. The company alleged that the executive
producers had submitted an excessively high budget
in order to obtain more financing, and had allowed
themselves remuneration very much in excess of the
amount that had been agreed. By seeking to make
savings, to their sole advantage, the executive pro-
ducers had had a substantially adverse effect on the
scenario, and the final film was not what had origi-
nally been agreed. The result did not correspond to
what the company expected on the basis of the orig-
inal budget and its own investment, and it therefore
claimed compensation for the prejudice suffered.

The commercial court noted that the co-production
contract signed by the parties in the case referred to
a forecast budget of EUR 10.8 million, with the exec-
utive producers contributing EUR 4.1 million, i.e. 63%
of the financing requirement, taking into account the
contribution made by the distributors, and indicated
that “no change may be made to the forecast budget
without the joint agreement of the parties”. The fi-
nal cost of the film was in fact EUR 7.4 million, with
the executive producers contributing 26% of the fi-
nancing requirement. Closer analysis of this final cost
showed that personnel charges in respect of the ex-
ecutive producer and the line producer amounted to
EUR 1.2 million, whereas the corresponding amount
in the forecast budget was EUR 670,000, and that this
increase of over 84% had not been the subject of any
agreement between the parties. The forecast budget
and the final financing schedule were therefore con-
siderably out of step with the balance agreed in the
contract, to the advantage of the executive produc-
ers. In the absence of any elements proving that the
applicant co-production company would have agreed
to maintain its financing unchanged despite the lower
budget and the reduced contribution from the pro-
ducers, the court found that the respective amounts
of financing contributed by the parties should be re-
calculated on the basis of the actual cost. To main-
tain the original balance of the financing agreed by
the parties, and in view of the actual cost of the film,
the applicant company should have contributed EUR
687,000, not EUR 1.7 million. The court therefore or-
dered the defendant executive producers to pay back
the difference of EUR 1 million to the applicant. The
court rejected the application for damages for loss
of opportunity however, as it felt nothing had been
shown in court to establish that the lower budget for
the film would have had a direct impact on its income.
Similarly, the alleged failings regarding the scenario,
which concerned the form rather than the content of
the film, and according to the co-production contract
involved choices on the part of the executive produc-
ers, did not constitute violation of the contract. Lastly,
the court acceded to the request for its decision to be
published in four newspapers (daily newspapers and
specialised cinema press).

IRIS 2013-3 11



— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Tribunal de commerce de Paris (8e ch. contentieuse), 5 février 2013
- SA Studio 37 c. Vertigo Productions et Elia Films (Commercial court
of Paris (8th chamber, for disputed cases), 5 February 2013 - Studio

37 S.A. v. Vertigo Productions and Elia Films) FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA Sets Framework for Broadcasting Brief
Excerpts of Sport Competitions

Legislation of 1 February 2012 intended to strengthen
ethics in sport and the rights of sportsmen and
sportswomen has amended Article L. 333-7 of the
Sport Code by providing that “the audiovisual regu-
latory authority (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel -
CSA) shall lay down the conditions for broadcasting
brief excerpts (of sport competitions) after consulting
the French national Olympic committee (Comité Na-
tional Olympique et Sportif Frangais - CNOSF) and the
organisers of the sport events referred to in Article L.
331-5” (see RIS 2012-3/22). Since 1984, Article L.
333-7 of the Sport Code, has given the channels the
right to broadcast brief excerpts of sports events for
which the rights are held by another editor, by virtue
of the public’s entitlement to be informed. Since no
implementing legislation has ever been adopted, the
legislation of 13 July 1992 reiterated the main fea-
tures of a code of good conduct drawn up by the main
broadcasters, the CNOSF, the CSA, sport journalists’
unions, etc. The scheme adopted was the application
to sports of the right to reproduce a brief excerpt con-
tained in the legislation on rights similar to copyright
(the broadcaster must be able to prove identification
of the source, the excerpt must be brief, and incor-
porated in a news work). Two major areas of uncer-
tainty remain, however, regarding the interpretation
of the notions of “information broadcast” and “brief
excerpts”, and this has given rise to a number of court
cases. On the basis of its new prerogatives resulting
from the legislation of 1 February 2012, the CSA ini-
tiated a public consultation in order to obtain obser-
vations from all the stakeholders, and to determine
the practicalities of exercising this broadcasting right.
This process has now been completed, and the CSA
published its deliberation on 15 January 2013; this de-
fines the “conditions for broadcasting brief excerpts
of sport competitions and non-sport events of major
interest to the public for which audiovisual exploita-
tion rights have been conceded”. The adopted text,
which came into force on 1 February 2013, applies
to all television services established in France, and
to their on-demand audiovisual media services. Al-
though the initial draft of the deliberation, published
by the CSA in September 2012, allowed the broad-
casting of such excerpts on the Internet, “on clearly
identified pages or areas devoted to the broadcasting
of topical content of a general or sport nature, ed-
itorialised as part of an audiovisual offer, that may

not be restricted solely to those images acquired un-
der the right to broadcast brief excerpts”, these pro-
visions have been deleted from the final deliberation.
As a result, brief excerpts may not be shown on the
Internet, except via catch-up TV sites.

The deliberation states that the channels holding
broadcasting rights must not “hinder the broadcast-
ing by another television service or on-demand audio-
visual media service”, subject to two conditions: the
broadcast must not precede the end of the original
broadcasting of the programme by the service hold-
ing the rights, and the channel that holds the original
rights must be clearly identified when each excerpt
is broadcast, for at least five seconds. The text also
defines the programmes during which brief excerpts
may be broadcast, namely “information broadcasts”,
which are understood to include television newscasts
and regular news updates, sport magazines cover-
ing @a number of disciplines, general information pro-
grammes, and sport magazines dedicated to a single
sport. Their broadcasting may not exceed ninety sec-
onds per hour of airtime per day of the competition or
event.

e Délibération du CSA n°2013-2 du 15 janvier 2013 relative aux con-
ditions de diffusion de brefs extraits de compétitions sportives et
d’événements autres que sportifs d’un grand intérét pour le pub-
lic, JORF, 30 janvier 2013 (CSA deliberation no. 2013-2 of 15 Jan-
uary 2013 on the conditions for broadcasting brief excerpts of sport
competitions and non-sport events of major public interest, Official
Gazette of 30 January 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16344 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Regulator Fines On-Demand Services for
Failing to Protect Children from Potentially
Harmful Pornographic Material

The UK communications regulator, Ofcom, has fined
two video-on-demand services, Demand Adult and
Playboy TV (both owned by Playboy) for failing to ver-
ify effectively the age of users accessing pornographic
websites.

On-demand services, unlike other websites, are regu-
lated under the Communications Act 2003 by means
of a co-regulatory regime. The Association for Tele-
vision on Demand (ATVOD) has been designated as
the appropriate regulator of editorial content in such
services, whilst Ofcom itself has retained the power
to impose sanctions (see|IRIS 2012-9/26). The ATVOD
rules, which implement the requirements of the Au-
dio Visual Media Services Directive, state that ‘if an

12 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/22&id=14242
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16344
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/26&id=14224

of the European Audiovisu

on-demand service contains material which might se-
riously impair the physical, mental or moral develop-
ment of persons under the age of eighteen, the ma-
terial must be made available in a manner which se-
cures that such persons will not normally see or hear
it.” This may include the requirement of the use of a
credit card, which is not available to those under 18,
but not of a debit card, which is available to under-
18s.

Demand Adult displayed hardcore pornographic ma-
terial that could be viewed by clicking on a button
labeled ‘Enter | am over 18’, and payment could be
made by a debit card in order to access additional
content. Playboy TV also required users to self-certify
their age before accessing the main site, although
here the material on the homepage showed sexual
activity without explicit details. To access hardcore
pornographic material, users could register with a
debit card.

Ofcom considered that in neither case was there an
effective age verification system. The breach was se-
rious, repeated and reckless and therefore merited
the imposition of a financial penalty. The penalties
were GBP 65,000 in relation to Demand Adult and GBP
35,000 in relation to Playboy TV.

e Sanction: Decision by Ofcom Imposed on Playboy TV/Benelux Lim-
ited for the provision of the On-Demand Programme Service “Demand
Adult” (www.demandadult.co.uk) from 31 May 2012 to 24 July 2012,
decision of 16 Jlanuary 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16312 EN
e Sanction: Decision by Ofcom to be imposed on Playboy TV/Benelux
Limited for the provision of the On-Demand Programme Service “Play-
boy TV” (www.playboytv.co.uk) from 31 May 2012 to 24 july 2012.
Decision of 16 lanuary 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16313 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Ofcom Fines Broadcaster after it Surrenders
its Licences

An Arabic news and current affairs broadcaster has
been fined GBP 25,000 by the UK Telecommunica-
tions regulator, Ofcom, for promoting a political move-
ment in Tunisia. The regulator found that Al Mustakil-
lah Television Ltd had breached rules concerning im-
partiality and political reporting in two programmes
broadcast around the time of the Tunisian general
election in October 2011. Unusually, Ofcom went
ahead with the sanction despite Al Mustakillah hand-
ing back its UK licences last year, because of the se-
riousness of the breach, and to “act as an effective
deterrent to other licensees.”

Three viewers had complained that two programmes
were used to promote the Popular Petition for Free-
dom, Justice and Development - a manifesto written

by Dr Mohamed Elhachmi Hamdi, who appeared in
both programmes. Dr Hamdi was also the sole di-
rector of Al Mustakillah, the sole director and major-
ity shareholder of its holding company and the Ofcom
compliance contact. As such, Ofcom considered Dr
Hamdi was the ‘person providing the service’ and was
therefore in breach of Rule 5.4 of the Ofcom broad-
casting code, which says that programmes must ex-
clude all expressions of the views and opinions of the
person providing the service on matters of political
controversy and current public policy.

Ofcom found that the first programme - broadcast be-
fore the election - consisted of almost entirely posi-
tive statements about the Popular Petition, and pejo-
rative references to other parties, breaching rules 6.1
(election coverage), 5.11 (due impartiality) and 5.12
(the need to give significant views due weight). The
second programme broke Rule 5.5 because the broad-
caster did not provide evidence that the other parties’
viewpoints were included when considering their pro-
grammes as a whole.

Al Mustakillah argued it had invited other parties’
leaders to appear in the first programme - but they
had declined to do so. Furthermore, it said that parties
adopting the Popular Petition and Dr Hamdi were ex-
cluded from the mainstream Tunisian media, despite
significant electoral support.

Ofcom considered Al Mustakillah’s right to freedom of
expression against the Code’s requirement of due im-
partiality - and concluded that the broadcaster had
breached the code in such a way as to require statu-
tory sanction. In November 2012, Al Mustakillah sur-
rendered its television broadcast licences; but Ofcom
still considered the sanction relevant due to the se-
riousness of the breach, the possibility it could have
influenced the Tunisian general election outcome and,
while Al Mustakillah was no longer broadcasting under
Ofcom’s jurisdiction, it would “act as a deterrent and
effective incentive to compliance to other licensees”.

In setting the level of the fine, Ofcom looked at prece-
dents such as the 2007 Islam Channel decision con-
cerning Respect party candidate Yvonne Ridley (GBP
30,000), the 2008 Talksport case when presenter
James Whale urged listeners to vote for Boris John-
son (GBP 20,000) and Aden Live in 2012, supporting
the Southern Movement and independence of South
Yemen (GBP 10,000).

e Decision by Ofcom Imposed on Al Mustakillah Television Limited in
respect of the service: Al Mustakillah Television, 4 January 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16314 EN

Glenda Cooper
The Centre for Law Justice and Journalism, City
University, London

IRIS 2013-3 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16312
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16313
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16314

of the European Audiovisu

IE-Ireland

Renewed Efforts to Block File-Sharing Web-
sites

On 6 December 2012 four music companies (EMI,
Sony, Warner and Universal) launched a fresh legal
bid aimed at blocking access on the part of Irish Inter-
net users to the file-sharing website The Pirate Bay.
This is the first legal action taken under the contro-
versial copyright injunction law that was introduced in
February 2012 (see IRIS 2012-4/31).

The European Union (Copyright and Related Rights)
Regulations 2012 permit the owner of the copyright or
a related right in a work to apply to the High Court for
an injunction against an intermediary whose services
are used by a third party to infringe a copyright or re-
lated right in respect of that work. The Pirate Bay is
already blocked by another Internet service provider
(ISP), Eircom, without a court order. The music compa-
nies are seeking orders against five ISPs (UPC, Voda-
fone, Imagine, Digiweb and Hutchinson 3G) who have
not voluntarily blocked The Pirate Bay.

The application by the music companies was initially
adjourned to allow the parties to meet in order to nar-
row down technical and other differences. It was sub-
sequently reported in the media that the music com-
panies had indicated that a further 260 websites have
been identified by them as being objectionable and
that they also intend to seek to have access to those
sites blocked.

When the matter returned to the court, on 29 January
2013, Digital Rights Ireland Limited -an organisation
established to defend civil, human and legal rights in
the digital age - applied to intervene in these proceed-
ings as an Amicus Curiae - a friend of the court. While
no party to the proceedings objected to the applica-
tion by Digital Rights Ireland Limited, the court set a
date of 25 February 2013 to deal with their applica-
tion.

e European Union (Copyright and Related Rights) Regulations 2012
(S.l. No. 59/2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15724 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedo-

nia

Media Regulatory Authority adopts Guideline
on Protection of Media Pluralism

The Macedonian media regulation authority, the
Broadcasting Council, adopted a Ilpupaunuk 3a ome-
HyBame Ha MeauyMmckuor miypammsam (Guideline for as-
sessing media pluralism), whose aim is to provide the
Council with the tools required to adjust its decision-
making process in order to foster media pluralism
in the country. This document comes in response
to the remark in the EU Commission’s Progress Re-
port for 2012 where the Commission expressed “[...]
widespread concerns about lack of pluralism and self-
censorship [...]". Moreover, the EU Commission points
out that the intense governmental advertising activ-
ity has a strong impact on editorial policy: “There
continues to be concern that a large proportion of
government-funded advertising campaigns is being
directed to media supportive of the government.”

The Guideline is a 10-page document, which sums up
the provisions of the 3akon 3a pagmomudysnara mejroct
(Broadcasting Activity Law from 2005) having Ofcom’s
paper “Measuring Media Plurality: Ofcom’s advice to
the Secretary of State for Culture, Olympics, Media
and Sport” as a starting point. The Guideline adapts
the Ofcom’s paper to the Macedonian media legal
framework and defines the areas that will be taken
into consideration when media pluralism is assessed:

1) Indicators for assessment of basic preconditions:
the indicators in this part assess to what extent the
legal environment creates conditions for fostering me-
dia pluralism and media freedom. 2) Indicators for as-
sessment of pluralism of media types and genres: this
part lists the indicators for assessing media genres,
used by the broadcasters, as well as the regulatory
guarantees, which ensure the independent allocation
of funding for the public broadcasting service. 3) Indi-
cators for assessment of political pluralism: these in-
dicators measure if there is a proportionate presence
of different political options, if the right for correction
and reply is guaranteed, how the legal provisions on
political advertising during elections are implemented
etc. 4) Indicators for assessment of cultural plural-
ism: these indicators measure to what extent the pro-
visions on European audiovisual works are put into
practice, whether national minorities have TV and ra-
dio channels in their native languages and to what
extent representatives from marginalized groups are
employed in the electronic media, especially in the
public broadcasting service. 5) Indicators for assess-
ment of geographical pluralism: in this part the Guide-
line measures to what extent local and regional con-

14 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/31&id=14229
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15724

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

tent is produced and the penetration rate of other de-
livery platforms in the geographical regions.

In regard to the issue of fostering pluralism and me-
dia freedom, the EU Commission in the 2012 Progress
Report also suggested that the Broadcasting Council
should improve its policy on granting and revoking li-
censes: “the Broadcasting Council also revoked the li-
cense of the television channel A2 TV on the grounds
that the programming content was not in line with
the license requirements. The Broadcasting Coun-
cil needs to demonstrate that it is following a non-
discriminatory and transparent approach”.

o [IpupavHuK 3a OIEeHyBakhe HA METUYMCKUOT ILIYPAJTIH3AM
(Guideline for assessing the media pluralism, December 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16300 MK

e The Former Yugoslav Republic of Macedonia 2012 Progress Report,
SWD(2012) 332 final. 10 October 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16301 EN

e ,Measuring Media Plurality: Ofcom’s advice to the Secretary of
State for Culture, Olympics, Media and Sport”, June 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16302 EN

Borce Manevski
Free-lance consultant in media and communications

MT-Malta

Broadcasting Authority Directive on Broad-
cast of Debates between Party Leaders

On 16 January 2013 the Broadcasting Authority is-
sued, for the first time, a Directive setting out rules
to be followed in debates between the leaders of the
political parties during the election campaign aired on
the broadcasting media. In its Directive the Author-
ity stated that it wanted to ensure that in debates
between the leaders of political parties and between
their deputy leaders, equal treatment is afforded to
them not only in so far as the allocation of time was
concerned but also in so far as the behaviour of pre-
senters and the audience was concerned. The Direc-
tive puts all the responsibility for ensuring fair treat-
ment of the leaders and deputy leaders of political
parties on the producer, presenter and broadcasting
station. Ultimately it is the registered editor of the
broadcasting station who has to bear the brunt of ad-
ministrative proceedings before the Authority.

The Authority’s Directive also addresses the role of
the audience during such programmes which might,
if not regulated, disturb the balance of a programme.
The audience has to be equally distributed in such a
way as to reflect the views of participants and politi-
cal parties involved. No clapping or other form of in-
terruption is allowed during such debates except at
the beginning and the end of the programme. The

audience should be given a copy of the rules of be-
haviour during the programme and such rules should
be agreed to by the political parties and the producer.
Where members of the public pose questions to the
leaders, such questions have to be given to the pro-
ducer before the programme begins. The criterion for
selection of questions should be impartiality, balance
and fairness (in the sense of equal treatment). Audi-
ence questions should reflect equal treatment of the
participants in the debate.

Questions should be relevant to the political debate
in the country. During the debate the same num-
ber of questions has to be addressed to the partici-
pants. Members of the audience, when asking ques-
tions, should limit themselves to posing the questions
without adding frivolous comments or supplementary
questions. No cutaways or reactions of individual
members of the audience are allowed whilst one of
the speakers is answering a question. A close-up of
a member of the audience is permitted whilst s/he is
posing the question. A cutaway shot of an individual
member of the audience is allowed only when one of
the leaders or deputy leaders is specifically address-
ing the individual member posing the question. Group
and wide shots of the audience are allowed during the
debate. If these shots are used during the reply of
both leaders they have to be distributed equally.

The Directive also addresses the role of presenters.
The presenter has to ensure that the leaders abide by
the time allotted to them. S/he has to ensure that the
programme is a lively one and that the participants
are given equal treatment. It is not the presenter’s
role to pass comments on the leaders’ interventions
and replies, but s/he may ask in a fair way about facts
that emerge from questions posed. It is not the task of
the presenter to take part in the discussion: his or her
role is restricted to posing questions and conducting
the programme in a just, impartial, fair and balanced
way. The presenter has to ensure that the programme
is conducted in a civilised way, does not allow inter-
ruptions when the leaders are talking and uses every
element of her/his skill to ensure that viewers can fol-
low what is being stated by the leaders. The presen-
ter should not make any gesticulation, signs or move-
ments that could distract the attention of the leaders.

Finally, in so far as programme structure is concerned,
the participants have to be at their respective al-
located places before the programme starts. The
presenter has to introduce the participants and in-
vite them, one after another, to introduce themselves
within one-and-a half-minutes or such other length of
time that may be agreed to beforehand by the par-
ticipants. The audience may, in each part of the pro-
gramme, pose up to two questions or such other num-
ber of questions as may be agreed beforehand with
the participants. The participants will be given equal
time to answer questions. Part of the programme will
be an open debate between the participants, who will
be given identical camera work. The participants are
entitled to a concluding address of the same time al-

IRIS 2013-3 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16300
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16301
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16302

of the European Audiovisu

location. The order of the debate is as follows: the
Leader of the Opposition introduces; the Prime Min-
ister concludes. In the case of a debate between
the deputy leaders, an agreement should be reached
between the party representatives and the producer
and, should no agreement be reached, the order is es-
tablished by lot. The order of the speakers has to be
inserted in the running order of the programme.

The subjects to be discussed should be agreed upon
between the producer and the party representatives.
This will ensure impartiality and fair treatment. No
televoting question can be asked as to whom of the
leaders performed well. The station is required that in
the case of a televoting question on a political matter
to broadcast a tablethat states that televoting does
not constitute a scientific survey and that the result
does not necessarily reflect general opinion.

e Direttiva tal-Awtorita tax-Xandir dwar regoli gl47al Dibattiti bejn
il Mexxejja Politici, 16.01.2013 (Broadcasting Authority Directive on
Broadcast of Debates between Party Leaders, 16 January 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16316 MT
Kevin Aquilina

Department of Media, Communications and
Technology Law, Faculty of Laws, University of Malta

NL-Netherlands

Dutch Public Broadcaster Fined for Infringing
Limitations on Commercial Promotion

In 2009 and 2010, the Dutch public service broad-
caster Omroepvereniging Tros aired the children’s
television series “Het Sprookjesboomfeest”. On 28
June 2011, the Commissariaat voor de Media (the
Dutch Media Authority - CvdM), imposed a fine of EUR
120,000 for non-compliance with the Dutch Media Act,
the Mediawet 2008 (Mw). According to the CvdM,
Omroepvereniging Tros had infringed the principle of
non-commerciality by being servant to the profits of
commercial third parties (Article 2.141(1) Mw) and by
acting in conflict with the sponsor rules for public ser-
vice broadcasters (Article 2.89(1)(b) Mw). By broad-
casting “Het Sprookjesboomfeest”, Omroepverenig-
ing Tros was being servant to and promoted goods
of the amusement park “De Efteling”, because the
park had developed an attraction and a musical, both
called “Sprookjesboom”.

Omroepvereniging Tros raised objections against the
judgment, which were rejected by the CvdM, after
which Tros appealed the decision before the District
Court of Amsterdam. On 14 November 2012, the
District Court affirmed, to a great extent, the deci-
sion of the CvdM. First, since Omroepvereniging Tros
had failed to impose contractual limitations on the

amusement park’s abilities to make use of the fame
of the brand “Sprookjesboom” that had been acquired
through the television series, the court presumed that
the public broadcaster was servant to the profits of
De Efteling, which is prohibited by Article 2.141(1)
Mw. According to the court, Omroepvereniging Tros
had failed to rebut this presumption. Second, by us-
ing the name “Sprookjesboom” or “Sprookjesboom-
feest” in the television series, Omroepvereniging Tros
might have encouraged consumers to buy and use
(forthcoming) articles and services related to the
amusement park’s brand “Sprookjesboom” and the
amusement park itself, which is a violation of Article
2.89(1)(b) Mw. The court, however, did not agree with
the CvdM’s arguments concerning the musical per-
formances, because the first series of performances
ended before the television series had started, and
the second series started several months after the
end of the television series. Thus, the decision of the
CvdM was affirmed, but the fine was reduced to EUR
108,000.

e [JN: BY3391, Rechtbank Amsterdam, AWB 12/2446 WET,
14.11.2012 (Judgment of the District Court of Amsterdam, AWB
12/2446 WET - Omroepvereniging Tros v. Commissariaat voor de Me-
dia. 14 November 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16315 NL

Michiel Oosterveld
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

No Permit Required for Fox Entertainment
Group’s Acquisition of Dutch Soccer Broad-
casting Rights

On 29 November 2012, the Raad van Bestuur
(Board of Directors) of the Nederlandse Mededing-
ingsautoriteit (Competition Authority - NMa) decided
that the acquisition of Eredivisie Media & Marketing
(EMM), exploiter of the Dutch premier league soccer
broadcasting rights on behalf of the top league clubs,
by Fox International Channels is a concentration that
does not require a permit.

Fox would obtain a 51 percent share in EMM as a re-
sult of the acquisition. According to the Board, the
concentration does not lead to horizontal effects that
could lead to a significant impediment of the compe-
tition on the national markets for broadcasting rights
to audiovisual content, transmission of television sig-
nals on a wholesale level, and television advertise-
ments. The Board’s main reason for this conclusion
is Fox’ and EMM’s small market share on these mar-
kets. While the Board notes that a further distinction
can be made with regard to the markets for broad-
casting rights of audiovisual content on the basis of
types of rights or types of content, it does not see
soccer rights as a separate market. In addition, the

16 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16316
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16315

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

Board states that there is no need for a further sub-
division of the market to assess the concentration in
question, as this would not influence the evaluation of
the transaction.

With regard to vertical effects - excluding other mar-
ket parties from content (‘input foreclosure’) or from
potential markets (‘customer foreclosure’) - the Board
asserts it has no reason to presume that the concen-
tration will lead to vertical effects resulting in signif-
icant hindrance to competition. As to input foreclo-
sure, the decision states that Fox does not merely of-
fer its broad variety of content to its own television
stations and that television stations have several op-
tions to obtain alluring broadcasting rights for con-
tent. With regard to customer foreclosure, the Board
notes that the television stations of the parties to the
concentration make up only a limited share of the
market, partly due to the large number of other tele-
vision stations than those of Fox and EMM.

In conclusion, the Board holds that it has found no
reason that the concentration of which it was notified
could substantially impede actual competition on the
Dutch market or on a part thereof. Therefore, it clears
the acquisition.

e Besluit van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Mededing-
ingsautoriteit, zaak 7500/Fox - Eredivisie, 29 november 2012 (Deci-
sion of the Board of Directors of the Netherlands Competition Author-
ity, case 7500/Fox - Eredivisie, 29 November 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16322 NL
e Besluit NMa inzake melding voorgenomen concentratie Fox Enter-
tainment groep, Eredivisie Beheer B.V. en Eredivisie Media & Market-
ing C.V., NMa, Staatscourant Nr. 25298 7 december 2012 (Decision
NMa with regard to the intended concentration Fox Entertainment
Group, Eredivisie Beheer B.V. and Eredivisie Media & Marketing C.V.,
the Netherlands Government Gazette Nr. 25298 7 December 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16343 NL

Kelly Breemen
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Tariffs for Supervising On-demand Services
Introduced into Dutch Media Regulation

In a Regulation of 17 December 2012, the Dutch State
Secretary of Education, Culture and Science amended
the annex to Article 17 of the Mediaregeling 2008 (Me-
dia Regulation 2008). Consequently, as of 1 January
2013, on demand media services are subject to super-
vision costs.

The Media Regulation 2008 contains implementation
provisions of the Mediawet 2008 (Media Act 2008).
According to Article 17, commercial media organiza-
tions must contribute to the costs of supervising their
media services by the Commissariaat voor de Media
(the Dutch Media Authority). These costs are deter-
mined on the basis of the annex to Article 17. The an-
nex was deemed outdated as it previously focused on

traditional linear broadcasting services and allegedly
did not correspond any longer to actual supervision
costs.

Therefore, the current amendment aims to simplify
and improve the cost arrangement in order to ad-
just it to current practice. To that end, the Regula-
tion includes several changes. A new element is the
replacement of the zero-tariff for both broadcasting
services on the ‘open internet’ and commercial on de-
mand services: the Regulation introduces a ‘flat fee’
of EUR 200 per year. The State Secretary justifies
the low amount by explaining that the existing crite-
ria (applicable to linear services) of ‘average broad-
casting time’ and ‘potential reach’ do not apply to
on-demand media services; furthermore, the regime
with which on-demand services have to comply is less
strict and accordingly requires less supervision. Other
amendments regard: the same criteria will be used
to determine the costs for different media services;
foreign-oriented broadcasting services become a sep-
arate category with fixed rates; and the actual reach
of television broadcasting services will be taken into
account through market shares. As a result, major na-
tional stations and foreign-oriented services will con-
tribute more to supervision costs.

e Regeling van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Weten-
schap van 17 december 2012, nr. MLB/461975, houdende wijziging
van de bijlage behorende bij artikel 17 van de Mediaregeling 2008
(Regulation of the State Secretary of Education, Culture and Science
of 17 December 2012, regarding amendment of the annex to Article
17 of the Media Regulation 2008)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16338 NL

Vicky Breemen
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RO-Romania

CNA Withdraws Licenses of two Romanian TV
Stations

On 22 January 2013, the Consiliul National al Au-
diovizualului (National Council for Electronic Media -
CNA), the audiovisual regulatory authority, has with-
drawn with immediate effect the license of the com-
mercial TV station OTV. The decision was taken be-
cause OTV has not paid the numerous fines issued by
the CNA in the last years for repeated breaches of the
audiovisual legislation (see RIS 2002-9/21, IRIS 2011-
10/36, IRIS 2012-3/30, and IRIS 2012-6/31).

The TV station was accused of breaching Art. 57 (1)
d) of the Legea Audiovizualului nr. 504/2002 (Audio-
visual Law no. 504/2002), which provides that the li-
cense for analogue transmission is withdrawn if the

IRIS 2013-3 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16322
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16343
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-9/21&id=14219
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-10/36&id=14219
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-10/36&id=14219
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/30&id=14219
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-6/31&id=14219

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

holder does not provide to the Council proof of pay-
ment of the fines imposed upon it, within 6 months.

The Bucharest Court of Appeal on 31 January 2013
rejected OTV’s request of temporary suspension of
CNA'’s decision to withdraw the station’s license. The
owner of OTV stated he will contest this rejection be-
fore the High Court of Cassation and Justice. In addi-
tion, he had already on 28 January 2013 triggered a
judicial procedure before the above-mentioned Court
against the members of the CNA, for abuse of office
in connection with the decision to withdraw the broad-
casting license and for continuing to fine the station
after the final decision.

Between 2009 and 2012, OTV was fined numerous
times to a total of 1.17 million lei (approx. EUR
260,000) for breaches of the Audiovisual Law and of
the Codul Audiovizual - Decizia nr. 220/2011 privind
Codul de reglementare a continutului audiovizual (Au-
diovisual Code - Decision no. 221/2011 with regard
to the Audiovisual Content Regulatory Code). OTV’'s
license would normally have come to an end on 28
March 2013.

In 2012 the Council had reduced three times the du-
ration of the license for OTV, but the decisions were
contested and the station was allowed to continue its
programmes. OTV has already been closed once in
2002 for repeated breaches of the legislation, but the
station appeared again in 2004.

In another case, on 31 January 2013 the CNA
also withdrew the license of the local TV station
Telelovistea Boisoara, from the Valcea County (south-
ern part of Romania) for the same reason as for OTV,
i.e., the lack of proof that the station had paid the
fines due during 2010-2012 (a total of RON 290,000,
approx. EUR 64,450).

e Comunicat CNA, 22.01.2013 (CNA Press Release of 22 January 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16303 RO

e Comunicat de presa_Sanctiuni, 31.01.2013 (CNA Press Release, 31
lanuary 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16304 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Culture Standing Committee Rejects Bills for
the Modification of the Audiovisual Act

On 16 January 2013, the Culture Standing Commit-
tee of the Romanian Senate (upper Chamber of the
Parliament) rejected a bill for the modification of the
Legea Audiovizualului nr. 504/2002 (Audiovisual Law
no. 504/2002). The same day, the Committee also re-
jected a bill which intended to prohibit the use in radio
and TV commercials of objects or symbols belonging
to the national cultural patrimony. The plenum of the

Senate will have the final decision on both bills, but
there is no time limit (see [IRIS 2010-1/36, IRIS 2011-
4/31, and IRIS 2011-7/37).

The first bill was proposed by four members of the
Parliament of PD-L (Democrat-Liberal Party) led by the
former President of the above mentioned Committee,
and was tacitly adopted on 17 May 2011 by the first
chamber of the Romanian Parliament, the Chamber of
Deputies.

The actual Culture Standing Committee of the Sen-
ate considered that there are too many amendments
to the existing Act, which would modify 60-70% of
the document, and - having regard to the legislative
method - requested to draft a completely new Act, in-
stead of amending the Act currently in force.

A sensitive subject currently being discussed is the
future role of the Consiliul National al Audiovizualu-
lui (National Council for Electronic Media - CNA), the
regulatory body for the audiovisual media. It was ar-
gued that the Council should only regulate the tech-
nical broadcasting standards of the radio and TV sta-
tions, and leave to the consumers’ protection watch-
dog and to prosecutors to decide upon legal breaches
in connection with the editorial contents of the pro-
grammes.

One of the most important provisions of the bill was
the possibility for the CNA to impose higher fines
on broadcasters due to censorship and editorial in-
terference. Another proposal was to gradually im-
pose fines on TV and radio stations for breaches of
the Act. The existing form of the Audiovisual Law,
adopted through the Emergency Government Decree
no. 181/2008, was promulgated by Romania’s Pres-
ident on 10 November 2009 and was aimed at im-
plementing Directive 2007/65/EC into Romanian law
and to set up the general framework for introducing
digital audiovisual services for the general public (see
IRIS 2010-1/36).

On the other hand, Senators from the Culture Stand-
ing Committee unanimously rejected a bill that was
also intended to modify the Audiovisual Law and to
ban the use in radio and TV commercials of objects
or symbols belonging to the national cultural patri-
mony, such as the Romanian Atheneum concert hall,
the statue of the national poet Mihai Eminescu or an-
cient carols. The draft law was initiated in December
2011 by a former social-democrat member of the Par-
liament. The Culture Standing Committee held that
the initiative would limit freedom of expression and
the possibility of making commercials.

e Proiectul lui Turcan de modificare a Legii audiovizualului, respins de
Comisia de Cultura a Senatului (Turcan’s project for the modification
of the Audiovisual Law, rejected by the Culture Standing Committee
of the Senate)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16305 RO

18 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16303
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16304
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=14220
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=14220
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=14220
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=14220
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=14220
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16305

of the European Audiovisu

e Proiectul lui Socaciu de interzicere in reclame a patrimoniului,
respins de Comisia de Cultura-Senat (Socaciu’s project prohibiting
patrimony in commercials, rejected by the Culture Standing Commit-
tee of the Senate)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16306 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SK-Slovakia

[ Promotion of a Slovak Film ]

The Council for Broadcasting and Retransmission of
the Slovak Republic (“Council”) in April 2012 imposed
a fine of EUR 497 on the (radio) public service broad-
caster (PSB) for failing in its obligation to clearly sep-
arate (by acoustic means) advertising from editorial
content. Although the present case concerned a ra-
dio station, its outcome may also be applied to audio-
visual media, since the separation obligation is also
valid for the latter.

The PSB aired a short message about a new Slovak
film. The spot contained short extracts from the film
along with the date of its premiere. It also introduced
the main characters in a quite promotional manner,
e.g., “Holder of the Czech lion (Czech version of the
Oscar) Miroslav Krobot is a father04046Breakout ac-
tress of this season Judith Bardos plays the rebellious
daughter04046.” and pointed out that the film was the
“most award-winning film of this season”. The PSB
claimed that the message did not promote the actual
film itself, but merely informed the public about the
existence of a new Slovak film. According to the PSB,
such a broadcast represents the “creative” way of ful-
filling its obligation to promote Slovak culture, specif-
ically Slovak film.

The Council disagreed with the PSB and stated that
the message contained clear promotional references.
Thus, its purpose was not merely to inform the public
of the film’s existence, but, on the contrary, its aim
was to increase the size of this film’s cinema audi-
ence. The spot therefore met the definition of ad-
vertising and should have been clearly separated by
acoustic means from the editorial content.

The PSB filed an appeal before the Supreme Court
stating the same arguments. The Court cancelled the
decision and stated that “at given stage of the process
[in view of the given reasoning] it cannot agree with
Council that the spot fulfils the definition of advertis-
ing”. The Supreme Court stressed that the Council
did not pay enough attention to the “contradiction”
between PSB’s obligation to promote Slovak culture,
e.g. Slovak film, and the restrictions on advertising

(that applies to all broadcasters). In the Court’s opin-
ion, the Council did not answer the substantial ques-
tion whether PSB may broadcast the spot devoted to
Slovak film to fulfill its remit without breaching adver-
tising rules.

On 4 December 2012, the Council adopted another
decision in regard to this matter with the same result
(a fine of EUR 497). The Council stated that the ne-
cessity for the PSB to follow the rules on advertising
to the same extent as any other (commercial) broad-
caster is essential in order to ensure a level playing
field in the broadcasting sector. It is not the role of
the Council to determine what the most suitable ways
to promote Slovak film are, but when doing so, the
PSB must abide by the existing rules on advertising.

The Council also stressed that it considers media cov-
erage as a key issue in the positive development of
Slovak film. That is why it adopted (in June 2012)
the policy of transmitting announcements regarding
new Slovak films. This policy enables broadcasters
(public and commercial) to air short spots, e.g., on
the premiere of a new Slovak film, which may inform
the public about the plot, characters, the date of the
premiere etc. Such a spot must however be part of a
larger campaign aimed at promoting a Slovak film or
carry a special message that indicates the intention
to promote Slovak film as a whole. Such spots will
qualify as public service announcements, thus falling
outside the definition of advertising.

The PSB seems to accept the Council’s arguments
since it paid the fine and did not appeal against the
decision.

e Rozhodnutie c.: RP/083/2012, 04.12.2012 (Council’s decision of 4
December 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16307 SK

o Najvyssi sud, 452/10/2012, 18.09.2012 (Supreme Court’s decision,
4S7/10/2012, 18 September 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16336 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

[ Broadcasting of a Film Trailer is Advertising ]

The Supreme Court on 13 November 2012 confirmed
a decision of the Council for Broadcasting and Re-
transmission of the Slovak republic (“Council”) in
which the Council had imposed a fine of EUR 3,319
on the major commercial TV station broadcasting the
channel “TV JOJ” for broadcasting more than 12 min-
utes of advertising in one hour.

The Council’s monitoring revealed that during one of
the examined hours the broadcaster transmitted ad-
vertising spots that altogether lasted 11 minutes and

IRIS 2013-3 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16306
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16307
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16336

of the European Audiovisu

59 seconds. However, during the same hour, another
message (of 19 sec.) about a film that was com-
ing to cinemas that week was broadcast. This spot
was aired amongst announcements made in connec-
tion with the broadcaster’'s own programmes. The
announcement contained short extracts from the film
with brief text information on its plot. The words “In
the cinemas from 04046.” with the name of the distri-
bution company was displayed at the end of the mes-
sage.

During the legal investigation, the broadcaster
claimed that the particular spot was a usual trailer
for his own programme and should therefore not be
counted as advertising time. In order to sustain
this statement, the broadcaster presented the license
agreement that entitled him to transmit the film on
his TV channels. He also claimed that viewers must
have understood that the film is his own programme
because of the time slot of the spot (amongst other
trailers not among advertising spots).

In its decision, the Council stressed that any an-
nouncement must be assessed on the basis of its con-
tent and nature and not by the provisions of a partic-
ular contract. The spot itself did not carry any kind
of message that would inform viewers about the fact
that the broadcaster would air this programme in fu-
ture. On the other hand, the spot contained very clear
information about the date of the cinema premiere.

The Council also reviewed the contract and pointed
out that according to its provisions the broadcaster
was not allowed to broadcast this film on its TV chan-
nels for at least one year and three months from the
broadcast of the so-called trailer. On the contrary, it
was obliged under the contract to promote this film on
its TV channels one week before its cinema premiere.
Based on these facts, the Council stated that despite
the fact that the broadcaster owns the broadcasting
rights for this film, the purpose of this message was
clearly to promote the premiere of this film in cine-
mas. Thus, the spot qualifies as an advertising spot
and must be counted within the total time devoted to
advertising.

The broadcaster claimed in its appeal that no regula-
tion sets any “time restrictions” regarding announce-
ments made in connection with own programmes.
The Court however dismissed the broadcaster’s ap-
peal and agreed with the Council that a regular viewer
could not have known that the featured film would be
aired on the broadcaster’s TV channels.

The Court however did not answer the question
touched upon in the Council’s decision, if a “trailer”
may serve its purpose if it is connected with a film
that will be aired at soonest in more than a year’s
time. This question will yet have to be resolved soon
since the Council is already investigating a similar
case where the same broadcaster aired a spot about
another film (that was just coming to the cinemas),
but this time it carried along with the date of the pre-

miere the text “TV JOJ will broadcast this film in the
future”.

o Najvyssi sud, 352/10/2012, 13.11.2012 (Supreme Court decision of
13 November 2012. 352/10/2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16337 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

TM-Turkmenistan

[ New Law on Mass Media ]

The new Act "On Mass Media" adopted by the par-
liament on 22 December 2012 entered into force in
Turkmenistan on 4 January 2013. It replaces the Act
of Turkmen SSR “On Press and Other Mass Media”,
which was adopted in 1990 at the time of the Soviet
Union and had never been amended since.

The Act proclaims a number of basic principles of
state policy in the media area. It declares the free-
dom of the media and the freedom to choose the
forms in which one expresses one’s views and convic-
tions, prohibits censorship and promotes journalists’
self-regulation. It bans interference in the activities
of the media, the creation of monopolies and guaran-
tees economic support, including the right to receive
tax incentives and state subsidies.

Nevertheless, the Act does not lay down trigger mech-
anisms for their implementation, and many of its prin-
ciples may be considered mere formalities. How-
ever, the declarative character was fundamental to
the previous Act, which on paper also enshrined the
right to establish media for political parties, non-
governmental organizations, for creative, religious,
and other associations, as well as for adult citizens
of Turkmenistan.

A distinctive feature of the Act is the expansion of its
scope and the introduction of provisions on Web pub-
lications, which henceforth must be registered by a
state body as legal entities. The Act also requires any
content produced for public distribution to be regis-
tered. Thus, the Act allows for the possibility to hold
responsible those who distribute user-generated con-
tent on the Internet without special registration.

¢ 3axon Typkmenucrana « O cpeacrBax MaccoBoit maboOpMa-
umu » (Act of Turkmenistan "On Mass Media" of 22 December 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16295 RU

Elena Sherstoboeva
National Research University Higher School of
Economics (Moscow)

20 IRIS 2013-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16337
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16295

US-United States

Court Issues Corrective Statements for Anti-
Tobacco Campaign

On 17 August 2006, the U.S. Federal District Court
for the District of Columbia (“Court”) issued a judg-
ment against cigarette manufacturers (“Manufactur-
ers”) for violating civil racketeering laws by deceiv-
ing the public about the health risks of smoking.
The Court ordered the Manufacturers to disseminate
court-approved corrective statements (“Statements”)
to the public via television for at least 15 seconds on
at least one “major” television network once per week
between the hours of 7:00 p.m. and 10:00 p.m. be-
tween Monday and Thursday for one year and ordered
the parties to submit proposals for the exact wording
of the Statements.

The Court recently completed its review of the propos-
als and issued an amended final opinion on 27 Novem-
ber 2012 that set out five specific declarations that
the Manufacturers may use for their Statements. The
Court explained that it selected the approved declara-
tions, such as “[a] federal court has ruled that the de-
fendant tobacco companies deliberately deceived the
American public by falsely selling and advertising low
tar and light cigarettes as less harmful than reqular
cigarettes," because these declarations are “purely
factual.” Each declaration must also be prefaced by
an admission that the Manufacturer "deliberately de-
ceived the American public about the health effects of
smoking". The United States Justice Department is set
to meet with the Manufacturers in the coming months
to discuss how the advertisements must be aired and
further clarify the media that must carry the State-
ments and the anticipated costs involved.

A spokesman for the Campaign for Tobacco-Free Kids
praised the ruling, exclaiming that it is “a small price
to pay for the devastating consequences of [the Man-
ufacturers’] wrongdoing." By contrast, the Manufac-
turers demonstrated a more cautious reaction to the
ruling. A spokesman for Reynolds American Inc. Philip
Morris USA explained that it is “reviewing the judge’s
ruling and considering their next steps," which may
include appealing the ruling.

e U.S. Federal District Court for the District of Columbia, decision of
17 August 2006

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16310 EN

e U.S. Federal District Court for the District of Columbia, amended
final opinion of 27 November 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16311 EN

Jonathan Perl
New York Law School

IRIS 2013-3

21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16310
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16311

of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Agenda

The European Cyber Security Conference: Securing
The Internet Economy

16 May 2013 Organiser: Forum Europe Venue: Brussels Tel.:
+44 2920 783 020 Fax: +44 2920 668 992 Email:

http://www.beck-shop.de/Eisele-Computer-
Medienstrafrecht/productview.aspx?product=11511970|
Lousberg, Ch., Petit, N., Droit européen de la concurrence -
Institutions et procédures Larcier, 2013 ISBN
9782804445218 http://editions.larcier.com/titres/123865 - |
[2/droit-europeen-de-la-concurrence.html|

info@forum-europe.com| http://eu-
ems.com/summary.asp?event_id=146&page id=1219|

Book List

Neuhoff, H., Rechtsprobleme der Ausgestaltung des
Auftrags des offentlich-rechtlichen Rundfunks im
Online-Bereich Nomos, 2013 ISBN 978-3848700639
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-

Gallezot, G., Twitter - Un monde en tout petit ? Editions
I'Harmatten, 2013 ISBN 978-2-343-00253-
http://www.editions-
harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=39644|
Akrivopoulou, Ch., Digital Democracy and the Impact of
Technology on Governance and Politics: New Globalized
Practices Information Science Reference, 2013 ISBN
978-1466636378
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-

Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-

Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr 1 -

Rundfunks-Online-
Bereich/productview.aspx?product=20198

Dix, A., Informationsfreiheit und Informationsrecht 2012:
ahrbuch 2012 Lexxion, 2013 ISBN 978-3869652269

184?s=books&ie=UTF8&qid=13630008704&sr=1-184,
Cummings, A. S., Democracy of Sound: Music Piracy and
the Remaking of American Copyright in

the Twentieth Century OUP USA, 2013 ISBN 978-0199858224

http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-

lhttp://www.oup.com/us/catalog/general/subject/HistoryAmerican/Cultur

shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-
und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html|
Eisele, J., Computer- und Medienstrafrecht Beck Juristischer

Stivachtis, Y., The State of European Integration Ashgate;
2013 Kindle edition http://www.amazon.co.uk/State-
European-Integration-ebook/dp/BOOBLOP2WE/ref=sr 1 -

Verlag, 2013 ISBN 978-3406646737 |

249?s=books&ie=UTF8&qid=1363001761&sr=1-249

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations

represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

22 IRIS 2013-3


mailto:info@forum-europe.com
http://eu-ems.com/summary.asp?event_id=146&page_id=1219
http://eu-ems.com/summary.asp?event_id=146&page_id=1219
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.nomos-shop.de/Neuhoff-Rechtsprobleme-Ausgestaltung-Auftrags-%C3%B6ffentlich-rechtlichen-Rundfunks-Online-Bereich/productview.aspx?product=20198
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html
http://www.lexxion.de/en/verlagsprogramm-shop/details/2986/26/informationsrecht/informationsfreiheit-und-informationsrecht-jahrbuch-2012.html
http://www.beck-shop.de/Eisele-Computer-Medienstrafrecht/productview.aspx?product=11511970
http://www.beck-shop.de/Eisele-Computer-Medienstrafrecht/productview.aspx?product=11511970
http://www.beck-shop.de/Eisele-Computer-Medienstrafrecht/productview.aspx?product=11511970
http://editions.larcier.com/titres/123865_2/droit-europeen-de-la-concurrence.html
http://editions.larcier.com/titres/123865_2/droit-europeen-de-la-concurrence.html
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=39644
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=39644
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=39644
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_184?s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_184?s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_184?s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
http://www.amazon.co.uk/Digital-Democracy-Technology-Governance-Politics/dp/1466636378/ref=sr_1_184?s=books&ie=UTF8&qid=1363000870&sr=1-184
http://www.oup.com/us/catalog/general/subject/HistoryAmerican/Cultural/?view=usa&ci=9780199858224
http://www.oup.com/us/catalog/general/subject/HistoryAmerican/Cultural/?view=usa&ci=9780199858224
http://www.amazon.co.uk/State-European-Integration-ebook/dp/B00BL0P2WE/ref=sr_1_249?s=books&ie=UTF8&qid=1363001761&sr=1-249
http://www.amazon.co.uk/State-European-Integration-ebook/dp/B00BL0P2WE/ref=sr_1_249?s=books&ie=UTF8&qid=1363001761&sr=1-249
http://www.amazon.co.uk/State-European-Integration-ebook/dp/B00BL0P2WE/ref=sr_1_249?s=books&ie=UTF8&qid=1363001761&sr=1-249

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Ashby Donald and others v. France
	Parliamentary Assembly: State of Media Freedom in Europe
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Sky Österreich GmbH v. Österreichischer Rundfunk
	Advocate General: British and Belgian Lists of Events of Major Importance Confirmed
	European Commission: Bulgaria Referred to Court over Assignment of Broadcasting Authorisations
	European Commission: Private Copying Recommendations Following Stakeholder Mediation
	NATIONAL
	AL-Albania
	Office for Copyright Protection Recommends Suspension of Licenses for Collective Rights Agencies
	Parliamentary Media Commission Completes Discussion of Audiovisual Media Services Bill
	AT-Austria
	Video Section of Newspaper Website is Notifiable On-Demand Service
	BE-Belgium
	Flemish Public Broadcaster Fined for the Display of Red Bull and Burton
	BG-Bulgaria
	CEM Position on Sponsorship from Manufacturers or Traders of Medicinal Products Available on Prescription
	ES-Spain
	Mediaset Fined for Breach of Commitments in Telecinco/Cuatro Merger
	Prisa and Telefónica Fined
	FR-France
	Programmes about Court Cases and the Right to be Forgotten
	Court Re-Assesses Financing for Co-Producers of a Film
	CSA Sets Framework for Broadcasting Brief Excerpts of Sport Competitions
	GB-United Kingdom
	Regulator Fines On-Demand Services for Failing to Protect Children from Potentially Harmful Pornographic Material
	Ofcom Fines Broadcaster after it Surrenders its Licences
	IE-Ireland
	Renewed Efforts to Block File-Sharing Websites
	MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
	Media Regulatory Authority adopts Guideline on Protection of Media Pluralism
	MT-Malta
	Broadcasting Authority Directive on Broadcast of Debates between Party Leaders
	NL-Netherlands
	Dutch Public Broadcaster Fined for Infringing Limitations on Commercial Promotion
	No Permit Required for Fox Entertainment Group’s Acquisition of Dutch Soccer Broadcasting Rights
	Tariffs for Supervising On-demand Services Introduced into Dutch Media Regulation
	RO-Romania
	CNA Withdraws Licenses of two Romanian TV Stations
	Culture Standing Committee Rejects Bills for the Modification of the Audiovisual Act
	SK-Slovakia
	Promotion of a Slovak Film
	Broadcasting of a Film Trailer is Advertising
	TM-Turkmenistan
	New Law on Mass Media
	US-United States
	Court Issues Corrective Statements for Anti-Tobacco Campaign

