
IRIS 2013-2

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Ahmet Yildirim v
Turkey . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Telegraaf Media Ned-
erland Landelijke Media B.V. and Others v. the Nether-
lands . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

EUROPEAN UNION
European Commission: Report of the High Level Group
on Media Freedom and Pluralism in the European Union . . . 4
European Commission: Communication on Access to
On-Line Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
European Commission: Adoption of New Guidelines for
Fast Broadband . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
European Commission: Implementation Report on the
Film Heritage Recommendation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

OSCE
OSCE: High Commissioner on National Minorities:
Guidelines on Societal Integration Identify Important
Role of Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

NATIONAL

AL-Albania
Debates on Funding of Regulatory Authority and Public
Broadcaster . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

AT-Austria
Naming of Lottery in Competition: Product Placement
but Not Surreptitious Advertising . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Promotional Sponsor References Constitute Advertising
and Must Therefore be Separated from Programme Ma-
terial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

BG-Bulgaria
Public Broadcaster’s Usage of Film Excerpts Does not
Infringe Copyrights . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Increase of Public Financing of Bulgarian National Tele-
vision in 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Tariff for Compensation of Airtime for Referendum Cam-
paign . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

CH-Switzerland
News Report on Brutal Films Breached Youth Protection
Rules . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

CZ-Czech Republic

Act on the Support for Filmmaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

DE-Germany
Anti-Competitive Agreement between Private Broad-
casters . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

Neustadt Administrative Court Extends Admissible
Prominence of Product Placement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Amendment to the Electronic Communication Act: New
Phase in the Must Carry Dispute . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

ES-Spain

Supreme Court Declares Invalid the 2010 Licensing of
National Digital Terrestrial Television . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
State Budget Will Remunerate Rightsholders for Acts of
private Copying. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

FR-France

Article 6-II of Act of 20 December 2011 on Private Copy-
ing Found Unconstitutional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
CSA Allows Social Networks to be Named on the Air . . . . .15
CSA to Pronounce on Qualification of “Scripted Reality”
Programmes on a Case-by-Case Basis . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
First Report by the Commission for Monitoring the Use
made of Connected Television . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
First Stages of “Culture Act II” Mission . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

GB-United Kingdom

Protecting Children Taking Part in Programmes . . . . . . . . . . .18
Decision of Co-Regulatory Body on Scope of ‘On-
demand Programme Service’ Overturned . . . . . . . . . . . . . . . .18
Two Compliance Investigations into ‘Newsnight’ Find Se-
rious Problems at the BBC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
The Leveson Report . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

IT-Italy

AGCOM Adopts Guidelines for PSB Obligations for Years
2013-2015. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
AGCOM Advertising Revenues Survey . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

LT-Lithuania

New Regulation for the Radio and Television Commis-
sion of Lithuania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"

Broadcasting Council Issues Plan for Distribution of DTT
Capacities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

MT-Malta

Broadcasting Authority Directive for March 2013 Elec-
tions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

SK-Slovakia

Reinstatement of Broadcasting Fee . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Promotion of EU Works in On-demand Audiovisual Media
Services . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Wolfgang Closs
Editorial Board:
Susanne Nikoltchev, Editor � Francisco Javier Cabrera
Blázquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Björn Janson, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) � Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation) � Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) � Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) � Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � France Courrèges � Paul Green
� Marco Polo Sàrl � Katherine Parsons � Stefan Pooth � Erwin
Rohwer � Roland Schmid � Nathalie Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory � Catherine
Jasserand, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Johanna
Fell, European Representative BLM,Munich (Germany) �

Amélie Lépinard, Master - International and European
Affairs, Université de Pau (France) � Julie Mamou � Oliver
O’Callaghan,The Centre for Law Justice and Journalism,
London � Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty, National
University of Ireland, Galway (Ireland) � Martin Rupp,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Ahmet
Yildirim v Turkey

The European Court of Human Rights has reinforced
the right of individuals to access the internet in a judg-
ment against wholesale blocking of online content. A
Turkish PhD student named Ahmet Yildirim claimed
before the European Court that he had faced “col-
lateral censorship” when his Google-hosted website
was shut down by the Turkish authorities as a result
of a judgment by a criminal court order to block ac-
cess to Google Sites in Turkey. The court injunction
was promulgated in order to prevent further access
to one particular website hosted by Google, which in-
cluded content deemed offensive to the memory of
Mustafa Kemal Atatürk, the founder of the Turkish
Republic. Due to this order Yildirim’s academically-
focused website, which was unrelated to the web-
site with the allegedly insulting content regarding the
memory of Atatürk, was effectively blocked by the
Turkish Telecommunications Directorate (TIB). Accord-
ing to TIB, blocking access to Google Sites was the
only technical means of blocking the offending site,
as its owner was living outside Turkey. Yildirim’s sub-
sequent attempts to remedy the situation and to re-
gain access to his website hosted by the Google Sites
service were unsuccessful.

The European Court is unanimously of the opinion that
the decision taken and upheld by the Turkish authori-
ties to block access to Google Sites amounted to a vio-
lation of Article 10 of the European Convention on Hu-
man Rights and Fundamental Freedoms, guarantee-
ing the freedom to express, receive and impart infor-
mation and ideas ’regardless of frontiers’. The Court
is of the opinion that the order, in the absence of a
strict legal framework, was not prescribed by law. Al-
though the order might have had a legitimate aim, as
it was aimed at blocking a website allegedly insulting
the memory of Atatürk, the order was not sufficiently
based on a strict legal framework regulating the scope
of a ban and affording the guarantee of judicial review
to prevent possible abuses. The Court clarifies that a
restriction on access to a source of information is only
compatible with the Convention if a strict legal frame-
work, containing such guarantees, is in place. The
judgment further makes clear that the Turkish courts
should have had regard to the fact that such a mea-
sure would render large amounts of information in-
accessible, thus directly affecting the rights of inter-
net users and having a significant collateral effect. It
is also observed that the Turkish law had conferred
extensive powers to an administrative body, the TIB,

in the implementation of a blocking order originally
issued in relation to a specified website. Moreover,
there was no evidence that Google Sites had been in-
formed that it was hosting content held to be illegal,
or that it had refused to comply with an interim mea-
sure concerning a site that was the subject of pending
criminal proceedings. Furthermore, the criminal court
had not made any attempt to weigh up the various in-
terests at stake, in particular by assessing whether it
was necessary and proportionate to block all access to
Google Sites. The European Court observes that the
Turkish law obviously did not require the court to ex-
amine whether the wholesale blocking of Google was
justified. Such a measure that renders large amounts
of information on the internet inaccessible must be
considered however to effect directly the rights of In-
ternet users, having a significant collateral damage
on their right of access to the Internet. As the effects
of the measure have been arbitrary and the judicial
review of the blocking of access to internet websites
has been insufficient to prevent abuses, the interfer-
ence with Mr. Yildirim’s rights amounts to a violation
of Article 10 of the Convention by the Turkish authori-
ties.

With this judgment the European Court of Human
Rights has explicitly reinforced the right of individ-
uals to access the internet, as in its ruling against
the wholesale blocking of online content, it asserted
that the internet has now become one of the principal
means of exercising the right to freedom of expression
and information.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme (deuxième sec-
tion), affaire Ahmet Yildirim c. Turquie, requête n◦ 3111/10 du 18
décembre 2012 (Judgment by the European Court of Human Rights
(Second Section), case of Ahmet Yildirim v. Turkey, nr. 3111/10 of 18
December 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16262 FR
• Fact sheet of December 2012 on the European Court’s case law on
New Technologies
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16263 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

European Court of Human Rights: Telegraaf
Media Nederland Landelijke Media B.V. and
Others v. the Netherlands

For the third time in a short period, the European
Court of Human Rights has found that the Netherlands
authorities have disrespected the right of journalists
to protect their sources. This time the Court is of the
opinion that the telephone tapping and surveillance of
two journalists by the Netherlands security and intelli-
gence services (AIVD) lacked a sufficient legal basis as
the law did not provide safeguards appropriate to the
use of powers of surveillance against journalists with

IRIS 2013-2 3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16262
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16263


a view to discovering their sources. Also an order to
surrender leaked documents belonging to the security
and intelligence services is considered as a violation
of the journalists’ rights as guaranteed by Article 10
of the Convention.

The case concerns the actions taken by the domes-
tic authorities against two journalists of the national
daily newspaper De Telegraaf after having published
articles about the Netherlands secret service AIVD,
suggesting that highly secret information had been
leaked to the criminal circuit, and more precisely to
the drugs mafia. The journalists were ordered by
the National Police International Investigation Depart-
ment to surrender documents pertaining to the secret
services’ activities. The two journalists had also been
subject to telephone tapping and observation by AIVD
agents. Their applications in court regarding these
measures failed, at the level of the Regional Court in
The Hague as well as at the level of the Supreme Court
(Hoge Raad). It was emphasized that the AIVD inves-
tigation was intended to make an assessment of the
leaked AIVD-files and, within that framework, it was
considered necessary and proportionate to use spe-
cial powers against the journalists in possession of the
leaked files. Also the phone tapping was considered
to meet the criteria of necessity, proportionality and
subsidiarity.

The European Court however disagrees with this ap-
proach by the Netherlands’ authorities. Referring to
its earlier case law regarding the protection of journal-
ists’ sources, the European Court reemphasized the
necessity of the “ex ante” character of a review by a
judge, a court or another independent body, as the
police or a public prosecutor cannot be considered to
be objective and impartial so as to make the neces-
sary assessment of the various competing interests.
The Court applies this approach also in the present
case, as the use of special powers of surveillance and
telephone tapping against the journalists appeared to
have been authorised by the Minister of the Interior,
or by an official of the AIVD, without prior review by
an independent body with the power to prevent or ter-
minate it. Therefore, the Court finds that the law did
not provide safeguards appropriate to the use of pow-
ers of surveillance against journalists with a view to
discovering their sources. Regarding the second is-
sue, the Court agrees that the order to surrender the
leaked documents to the AIVD was prescribed by law,
that the lawfulness of that order was assessed by a
court and that it also pursued a legitimate aim. The
Strasbourg Court however estimates the interference
with the right of journalists to protect their sources in
casu not necessary in a democratic society, as none
of the reasons invoked by the AIVD are considered rel-
evant and sufficient by the European Court.

As a consequence of this judgment, the legal frame-
work and the operational practices of many security
and intelligence services in Europe will need to be
modified, in order to guarantee the rights of journal-
ists under Article 10 of the Convention. Without guar-

antees of an ex ante review by a judge or an indepen-
dent body, surveillance or telephone tapping or other
coercive measures against journalists by security and
intelligence services are inevitably to be considered
as breaches of the rights of journalists covered by Ar-
ticle 10.

• Judgment by the European Court of Human Rights (Third Section),
case of Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. and Others
v. the Netherlands, nr. 39315/06 of 22 November 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16264 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

European Commission: Report of the High
Level Group on Media Freedom and Pluralism
in the European Union

On 21 January 2013, the High Level Group on Media
Freedom and Pluralism published its report entitled “A
free and pluralistic media to sustain European democ-
racy”. Established by Neelie Kroes in October 2011,
the group’s remit was to draw up recommendations
for the respect, protection, support and promotion of
media freedom and pluralism. The group was chaired
by Vaira V̄ık, e-Freiberga and included three other ex-
perts, Herta Däubler-Gmelin, Luís Miguel Poiares Pes-
soa Maduro and Ben Hammersley.

The report contains 30 recommendations and is di-
vided into five sections: why media freedom and plu-
ralism matter; the role of the European Union in main-
taining media freedom and pluralism; the changing
media landscape; protection of journalistic freedom;
and media pluralism.

Media freedom and pluralism are crucial for European
democracy. However, there are numerous obstacles
that have the potential to restrict journalistic freedom
or reduce pluralism (political influence, commercial
pressures, the changing media landscape or the rise
of new media). The conduct of some journalists, which
has recently come to light, may also undermine the
sector’s credibility and long-term viability.

The group considers that the main responsibility for
maintaining media freedom and pluralism lies with
the member states. However, the European Union
also has an important role to play. In particular, it
must uphold the fundamental rights of EU citizens and
protect democracy when it is threatened by restric-
tions imposed by one or more member states. The
group recommends that the European Union should

4 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16264


be considered competent to act to protect media free-
dom and pluralism at State level (recommendation 1),
and that there should be further harmonisation, espe-
cially of cross-border activities (recommendation 5).
The group considers that European and national com-
petition authorities should take into account the spe-
cific value of media pluralism in the enforcement of
competition rules (recommendation 8). The European
Union should protect media freedom and pluralism in
Europe and beyond (conditions for accession to the
European Union, and journalistic freedom in interna-
tional commercial fora - recommendations 9 and 10).

The changing media landscape must be taken into ac-
count: whether due to the impact of new technologies
(recommendations 12 and 13); new business mod-
els (recommendations 14-16); the changing nature
of journalism (recommendations 17 and 18) or of the
way people relate to the media (media literacy and
funding for research - recommendations 19 and 20).

The protection of journalistic freedom is at the heart of
media freedom and pluralism. One of the fundamen-
tal rights of journalists is to be able to protect their
sources. The group therefore recommends that all
EU members should have enshrined in their respec-
tive legislation the principle of protection of journalis-
tic sources (recommendation 21). Journalists should
also have free, non-discriminatory access to public or
official events (recommendation 22). However, jour-
nalists also have responsibilities, particularly vis-à-vis
persons whose reputation has been tarnished (recom-
mendation 24). The group recommends respect for
and the publication of codes of conduct and editorial
lines (recommendation 25).

Finally, in order to ensure media pluralism, the group
considers the role that should be played by public me-
dia, particularly public service broadcasters (recom-
mendations 26 and 27). It invites European political
actors to promote media coverage of European affairs
(recommendation 30).

The report was written after consultation with aca-
demics, the European Parliament, the Council of Eu-
rope, representatives of various associations and me-
dia professionals.

• Report of the High Level Group on Media Freedom and Pluralism, 21
January 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16285 EN

Catherine Jasserand
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Communication on
Access to On-Line Content

On 18 December 2012, the European Commission
published a communication “on content in the Digi-

tal Single Market” with a view to creating an effective
single market in the field of copyright. The commu-
nication follows on from a preliminary discussion on
the subject in December 2012 and a certain number
of initiatives adopted since 2010 (see IRIS 2010-7/4,
IRIS 2011-7/4, IRIS 2012-9/6 and IRIS 2012-10/1).

While considerable progress has already been made
in the field of neighbouring rights, the Commission in-
tends to work on two parallel tracks of action regard-
ing copyright. The first consists of organising a struc-
tured stakeholder dialogue (under the name of “Li-
censing Europe”), while the second involves reviewing
the European copyright legislative framework.

Licensing Europe will bring together representatives
of the stakeholders in the form of working parties to
come up with proposals for practical solutions in four
areas:

- cross-border access and the portability of services
(issues connected with cloud computing, the transfer
of rights, and the geographical cover of licences);

- user-generated content and licensing for small-scale
users of protected material;

- ways of facilitating the on-line deposit and accessi-
bility of films;

- promoting text and data mining for scientific re-
search purposes.

The results of the working groups will be presented at
the end of 2013.

In parallel, the Commission will continue its review of
the EU copyright framework. The topics broached will
include territoriality in the internal market, the har-
monisation of copyright, limitations and exceptions to
copyright in the digital age, fragmentation of the Eu-
ropean copyright market, and how to improve the ef-
fectiveness and efficiency of enforcement of the mon-
itoring measures. The Commission’s aim is to reach
a decision in 2014 on whether to table the resulting
legislative reform proposals.

• Communication from the European Commission on content in the
Digital Single Market, 18 December 2012, COM (2012) 789 final
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16294 DE EN FR

Catherine Jasserand
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Adoption of New
Guidelines for Fast Broadband

On 19 December 2012, the European Commission
adopted new guidelines for the application of EU State
aid rules to the public funding of broadband networks.

IRIS 2013-2 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16285
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/4&id=14211
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/4&id=14211
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/6&id=14211
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/1&id=14211
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16294


The guidelines form part of the European Union’s Dig-
ital Agenda (see IRIS 2010-7/4), the aims of which are
“to promote the deployment of Next Generation Ac-
cess (NGA) networks throughout the European Union”.

The guidelines were drawn up at the end of a two-
stage public consultation process (in April 2011 and
June 2012) in order to revise the previous guidelines
adopted by the European Commission in 2009 (see
IRIS 2009-10/114).

The Commission recalls the major principles behind its
policy on State aid for NGA networks. These include
in particular a number of criteria for determining the
presence of State aid (Article 107.1 of the Treaty on
the Functioning of the European Union - TFEU), the
conditions under which the supply of a NGA network
could be considered to be a service of general inter-
est (Article 106.2 of the TFEU), and the conditions for
the European Commission appreciating the compat-
ibility of the aid (compatibility test in application of
Article 107.3 of the TFEU).

The Commission then sets out its guidelines. For the
purposes of assessing State aid in favour of broad-
band, they distinguish between basic networks and
the new generation of very fast networks (Next Gener-
ation Access - NGA). They define the characteristics of
NGA networks and recall that in the longer term they
are expected to supersede existing basic broadband
networks. In order to equip half the number of house-
holds with very fast Internet connections (the target
of its Digital Agenda), the European Commission holds
that State aid may be authorised subject to very strict
conditions protecting competition. To avoid any distor-
tion of competition, the Commission requires that all
public investment must be undertaken in stages: an
infrastructure subsidised by public money will only be
authorised if it constitutes a significant improvement
in comparison with the existing networks (in terms
of service availability, capacity, speeds and competi-
tion). The Commission would also like to reinforce free
network access where the network has been financed
by the taxpayer. Lastly, the Commission would like
greater transparency on the part of member states;
they will be required to publish certain information
and send regular reports to the European Commis-
sion.

The European Commission undertakes to revise the
new guidelines “on the basis of future important mar-
ket, technological and regulatory developments”.

• Communication by the European Commission: EU Guidelines for
the application of State aid rules in relation to the rapid deployment
of broadband networks
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16282 DE EN FR

Jasserand
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Implementation Re-
port on the Film Heritage Recommendation

On 7 December 2012, the European Commission is-
sued a study on “the challenges for European film
heritage from the analogue and the digital era”. This
study constitutes the third implementation report on
the European Parliament and Council’s recommen-
dation of 16 November 2005 on film heritage (see
IRIS 2005-6/9 and IRIS 2006-1/4). The first implemen-
tation report was released in August 2008, the second
one in July 2010 (see IRIS 2010-9/4).

The current report is based on national reports re-
ceived from Member States in response to a European
Commission’s questionnaire sent in July 2011. The re-
port is composed of a general analysis of the situation
of film heritage in the European Union and an annex
summarizing the situation in each Member State. The
general description highlights the best practices put
in place in Member States but also points out prob-
lems and obstacles encountered by film heritage in-
stitutions.

In terms of resources and investments, the report
notes that state resources remain stable. However
to allow film heritage institutions to properly perform
their tasks of preservation of digital film, additional
resources (and skills) are required. The study shows
that only 1.5% of European film heritage is digitised
but that at least 1 million hours of films held by film
heritage institutions could still be digitised. The Euro-
pean Commission stresses the importance of digitisa-
tion as a pre-condition to online access.

Besides the lack of funding or investment, the Euro-
pean Commission identifies several obstacles to digiti-
sation such as the complexity of copyright and related
rights clearance or the formatting and interoperability
issues.

One of the consequences of the transition to digital
age is also the evolution of the definition of a film,
which is not characterised anymore by its production
process, recording medium or distribution channel. In
that regard, the definition contained in the 2005 film
heritage recommendation would need to be updated.

In conclusion, the European Commission notes that
only a minority of Member States have adapted to the
digital age and devoted additional resources, planning
and strategies to digital preservation. The European
film heritage is at risk of being lost. The European
Commission observes that many opportunities offered
by the digital revolution are being missed.

The report does not contain any recommendations but
offers general orientations for possible actions. The
European Commission will keep monitoring the appli-
cation of the film heritage Recommendation. Member
States should submit their next application report in

6 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/4&id=14210
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/114&id=14210
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16282
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-6/9&id=14198
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-1/4&id=14198
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/4&id=14198


November 2013, based on a questionnaire that the
European Commission will circulate mid-2013. Last
but not least, the European Commission is consider-
ing a proposal on digital film in 2013 to foster Member
States’ actions.

• Commission Staff Working Document on the challenges for Euro-
pean film heritage from the analogue and the digital era (Third im-
plementation report of the 2005 EP and Council Recommendation on
Film Heritage), Brussels, 7 December 2012, SWD (2012) 431 final
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16269 EN

Catherine Jasserand
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

OSCE

OSCE: High Commissioner on National Mi-
norities: Guidelines on Societal Integration
Identify Important Role of Media

The Ljubljana Guidelines on Integration of Diverse So-
cieties, adopted in November 2012 by the OSCE High
Commissioner on National Minorities (HCNM), recog-
nise and explain the important roles that the media
can play in facilitating societal integration.

The Office of the OSCE HCNM was established in 1992
“to be an instrument of conflict prevention at the ear-
liest possible stage in regard to tensions involving na-
tional minority issues” (p. 2). The purpose of the
Ljubljana Guidelines is to “provide policymakers and
States’ representatives with guiding principles and
practical advice on how to elaborate and implement
policies that facilitate the integration of diverse soci-
eties” (p. 5), but it is also hoped that they will prove
useful to a wider range of other actors and stakehold-
ers.

The Guidelines are organised as follows: Structural
principles; Principles for integration; Elements of an
integration policy framework; Key policy areas. “Me-
dia” are identified as one of the nine key policy areas,
but their relevance is also acknowledged at various
other junctures, e.g. in Guideline 11 on the fields cov-
ered by integration policies and in Guideline 28 on the
potential contribution of private-sector actors (includ-
ing private media) to integration.

In the dedicated section, “Media” (pp. 60-63), two
specific guidelines - nos. 48 and 49 - are set out and
subsequently explained and expanded on in detailed
fashion. Guideline 48 reads:

“State policies should aim to promote and facilitate
the capacity and awareness of the media to reflect
and respond to the diversity within their societies, in-
cluding by promoting inter-cultural exchange and by

challenging negative stereotypes and prejudices and
in other ways countering intolerance”.

This guideline is inspired by the functions of the me-
dia as forums for exchanging information and ideas,
and as channels for receiving and disseminating in-
formation and ideas. In light of these functions, the
media have the potential to foster inter-cultural ex-
change, understanding and tolerance. This potential
is also recognised in Articles 6 and 9 of the Council
of Europe’s Framework Convention for the Protection
of National Minorities (FCNM) and in the 2003 OSCE
Guidelines on the use of minority languages in the
broadcast media (see IRIS 2004-1/2).

Guideline 49 addresses the relationship between
State and minority languages in the media. It reads:
“Measures to promote the State or official language(s)
in the media should not disproportionately curtail the
right to use a minority language”. The implications
of this balancing act are then explored in a variety of
contexts: language quotas for public service broad-
casting (PSB); subtitling, quotas and/or rebroadcast-
ing requirements; “minorities’ access to and presence
in general public media programming” (p. 62); PSB
and cultural and linguistic diversity in society; trans-
frontier broadcasts; recruitment and retention poli-
cies for journalists with minority backgrounds; private
and community media; print media and new media(-
related) technologies. It is added that while “no lan-
guage limitations are permitted for print and internet-
based media, any limitations on choice of language in
the broadcast media, whether public or private”, must
be proportionate and fully respect freedom of expres-
sion (p. 61). The exploration of this guideline refer-
ences the FCNM, the European Charter for Regional or
Minority Languages, the 2003 OSCE Guidelines (men-
tioned above) and the Thematic Commentary on Lan-
guage that was adopted by the Advisory Committee
on the FCNM in 2012 (see IRIS 2012-9/5).

The Ljubljana Guidelines follow a number of earlier ini-
tiatives of thematic engagement by the HCNM. Previ-
ous focuses of the HCNM’s thematic work have been:
education, language, participation, broadcast media,
policing and inter-state relations.

• Ljubljana Guidelines on Integration of Diverse Societies, OSCE High
Commissioner on National Minorities, November 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16272 EN

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IRIS 2013-2 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16269
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-1/2&id=14200
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/5&id=14200
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16272


NATIONAL

AL-Albania

Debates on Funding of Regulatory Authority
and Public Broadcaster

In several meetings of the Komisioni për Edukimin dhe
Mjetet e Informimit Publik (Parliamentary Media Com-
mission - KEMIP) in the course of December 2012, the
discussions on the 2013 state budget for the elec-
tronic media regulatory authority Këshilli Kombëtar i
Radios dhe Televizionit (National Council of Radio and
Television - KKRT) and the public broadcaster Radio
Televizioni Shqiptar (Albanian Radio and Television -
RTSH) highlighted the existing problems in current
methods of determining their respective funding.

According to Art. 11 of the Law no. 8410 (on Pub-
lic and Private Radio and Television in the Republic
of Albania), the funding for KKRT derives from five
sources: (1) a proportion of the commercial broad-
caster’s licence fees, (2) revenues from processing
the broadcast licence applications, (3) five per cent
of the income tax paid by licensees, (4) state budget
funding, and (5) donations. Since 2005 the KKRT has
pursued the strategy of gradually achieving financial
independence from the state budget and becoming
self-sustaining. However, commercial broadcasters
proved to be tardy in paying their dues. Hence, the
KKRT representatives asked the KEMIP for state fund-
ing of ALL 83 million (circa EUR 595,000) for 2013. It
is needed for a move to new premises, the establish-
ment of a programme monitoring centre, and a call
centre needed as support for the implementation of
the strategy to the switchover to DTT (see IRIS 2012-
7/6).

The RTSH, according to Art. 115 of the Law no.
8410, is funded from a variety of sources: the licence
fees, contracts with third parties using RTSH prop-
erties and capacities, publication of video and audio
productions, performance activities and public shows,
advertisement and broadcasting of other paid mes-
sages, donations and sponsorships, the sale of RTSH
programmes, and the state budget. Among these
sources, the license fee is supposed to be the main in-
come of RTSH. However, even though the licence fee
is considered to be among the lowest in South Eastern
Europe (see IRIS 2011-4/8), there are problems col-
lecting this fee. Since the collection of the license fee
is conducted via the electricity bill, the nation-wide
problems with the payment of electricity bills in the
country also affect the collection of the broadcasting
licence fee. The RTSH General Director also pointed
out that the cash flow has to improve. The electric-
ity distribution company CEZ should forward the fee

directly to RTSH in order to prevent delays which re-
cently occurred.

MPs of the opposition faction did not support the re-
quests of both KKRT and RTSH. In their opinion, KKRT
had been inefficient in the enforcement of their en-
titlements. They also claimed that RTSH’s editorial
independence was nonexistent and it served the gov-
ernment rather than the public (see IRIS 2004-6/11).
Increased governmental funding would aggravate this
situation.

In contrast, the MPs of the ruling majority stated that
the requests were reasonable and recommended the
funding be granted.

• Procesverbalet - Komisionet Parlamentare / Komisioni për Edukimin
dhe Mjetet e Informimit Publik (Minutes of the Parliamentary Media
Commission’s meetings in Decemeber 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16248 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute, Tirana

AT-Austria

Naming of Lottery in Competition: Product
Placement but Not Surreptitious Advertising

In a decision of 5 November 2012, the Austrian Bun-
deskommunikationssenat (Federal Communications
Senate - BKS) explained the difference between sur-
reptitious advertising and product placement in a ra-
dio competition.

The case concerned a competition organised over sev-
eral days by the radio station Ö3 and based heavily on
the state lottery. On the days of the relevant broad-
casts, presenters drew a total of 12 bonus numbers,
always just before the hourly news bulletin. Listen-
ers were urged to see if the numbers were on their
lottery tickets, which could be up to six months old.
After the news bulletin, the 33rd caller with the right
bonus number was put through to the programme and
won a cash prize of EUR 5,000.

Several people complained to the Kommunikations-
behörde Austria (Austrian Communications Authority
- KommAustria) about the competition, claiming that
the Austrian public service broadcaster Österreichis-
che Rundfunk (ORF) had violated the ban on surrepti-
tious advertising enshrined in Article 13(1) of the ORF-
Gesetz (ORF Act - ORF-G) by broadcasting it on the
radio station Ö3.

However, in its decision of 14 August 2012, KommAus-
tria referred to the rules on product placement. In
its opinion, ORF had infringed Article 16(5)(4) ORF-
G by failing to mention clearly the use of product

8 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/6&id=14178
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/6&id=14178
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/8&id=14178
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-6/11&id=14178
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16248


placement at the start and end of the competition.
Both parties appealed to the BKS against this deci-
sion. They criticised the fact that KommAustria had
“only” taken into account the use of product place-
ment without a suitable warning, but had failed to find
the broadcaster guilty of unlawful surreptitious adver-
tising. ORF defended itself against the allegation of
inadequate labelling and argued that the acoustic sig-
nal that was usually used to denote the separation be-
tween advertising and programme material was also
sufficient to fulfil its obligation to label product place-
ment.

The BKS rejected both appeals and ruled, firstly,
that KommAustria had exhaustively explained why it
thought this was not a case of surreptitious advertis-
ing. The presenters’ comments concerning the broad-
cast had not been likely to encourage a previously un-
informed and undecided average listener to take part
in the State lottery. The description of the competition
and prizes had neither given excessive prominence to
the offer of goods and services nor strongly urged lis-
teners to participate.

Concerning ORF’s argument, the BKS found that there
was a substantial difference between labelling and
separation requirements. Product placement labelling
was designed to inform the listener that, at some
point during the programme, products or services
would be mentioned for non-editorial reasons. In
order to avoid misleading listeners, the use of an
acoustic signal was therefore insufficient to qualify as
“clear” labelling.

• Entscheidung des BKS vom 5. November 2012 (GZ 611.804/0002-
BKS/2012) (BKS decision of 5 November 2012 (GZ 611.804/0002-
BKS/2012))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16273 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Promotional Sponsor References Constitute
Advertising and Must Therefore be Sepa-
rated from Programme Material

In a decision of 5 November 2012, the Austrian Bun-
deskommunikationssenat (Federal Communications
Senate - BKS) confirmed that a sponsor reference
that was excessively promotional in nature should be
separated from the preceding programme by optical,
acoustic and spatial means, in accordance with the
rules on “traditional” television advertising.

The decision concerned a reference to a photogra-
phy studio as sponsor of a programme broadcast
by Burgenländisches Kabelfernsehen (BKF). The refer-
ence was accompanied by the following spoken text:

“Steve Haider photography, your partner for mod-
ern corporate and wedding photography and dynamic
portraits, hopes you enjoy the following programme.”

The lower-instance authority, Kommunikationsbe-
hörde Austria (Austrian Communications Authority -
KommAustria) had considered the sponsor reference
likely to persuade previously uninformed or undecided
viewers to purchase the sponsor’s products and ser-
vices. It should therefore be considered as adver-
tising in the sense of Article 2(40) of the Audiovi-
suelle Mediendienste-Gesetz (Audiovisual Media Ser-
vices Act - AMD-G), but had not been separated from
the preceding programme under the terms of Article
43(2) AMD-G, which required the separation of pro-
gramme material and advertising.

BKF appealed to the BKS against this decision, ar-
guing that a neutral reference to or description of a
product should be considered admissible and that the
boundary between a reference to a sponsor and ad-
vertising was only crossed if positive value judgments
were made or specific features of the product or ser-
vice emphasised.

The BKS rejected the appeal and agreed with Kom-
mAustria’s reasoning. This was not a case of a sim-
ply “neutral” reference or objective information. The
use of the term “modern” in connection with corpo-
rate and wedding photography was a value judgment,
since it would give the average viewer the impression
that this company provided a state-of-the-art pho-
tography service from both the artistic and technical
points of view, and portrayed companies and wed-
dings in a contemporary way.

The mention of “dynamic portraits” could also, in ac-
cordance with case law, not be considered neutral in-
formation. The average customer would not consider
the term “dynamic” to be a purely objective descrip-
tion of a particular product group, but as an adjective
with a positive meaning in the sense of “energetic”,
as opposed to “rigid” or “static”.

Since this was therefore a form of advertising, it
should have been clearly separated in a manner likely
to indicate to the viewer that advertising was about
to be shown. Rather than meeting this requirement,
the promotional sponsor reference, broadcast during
the programme without any optical or acoustic sepa-
ration from the editorial content shown immediately
beforehand, had formed an integral part of the BKF
programme.

• Entscheidung des BKS vom 5. November 2012 (GZ 611.001/0002-
BKS/2012) (BKS decision of 5 November 2012 (GZ 611.001/0002-
BKS/2012))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16274 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

IRIS 2013-2 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16273
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16274


BG-Bulgaria

Public Broadcaster’s Usage of Film Excerpts
Does not Infringe Copyrights

On 3 December 2012, the Administrative Court of
Sofia City confirmed the decision of the first-instance
court which anulled the fine of the Ministry of Culture
for infringement of an independent film producer’s
copyright. Parts of a film protected by copyright had
been used in the programme broadcast by the Bulgar-
ian National Television (BNT).

The facts of the case are as follows: The produc-
tion company Manifactura EOOD (Manifactura) was
contractually bound with the BNT. According to the
contract, Manifactura is obliged to produce episodes
for the programme BuntArt on a weekly basis. The
episodes were included in BNT’s programme. In
October 2011 Manifactura produced an episode in
which several excerpts from the film “Hunting of Small
Predators” had been used without the consent of the
producer (simultaneously director), the script-writer
or the cinematographer. According to Bulgarian law,
the aforementioned have the right to prohibit usage
of parts of the film by third parties.

All the rightsholders of the film lodged a complaint
with the Council for Electronic Media (CEM) alleging an
infringement by BNT and Manifactura. CEM forwarded
the claim to the Ministry of Culture with a recording of
the programme as evidence for the unauthorized us-
age of parts of the film. The Ministry of Culture did
not consider the BNT as liable for the infringement.
Instead, Manifactura was held responsible and was
fined BGN 2,000 (about EUR 1,000).

Manifactura appealed the fine claiming that it was
not clear who exactly the rightsholders of the film
are. Their full names had not been mentioned in the
penalty notice. Hence, Manifactura claimed not to be
not able to defend its position effectively.

The first-instance court followed this reasoning, even
though the initial written complaint at CEM was signed
with clearly written names of the rightsholders. Like-
wise, the names were indicated in the official film reg-
istration certificate from the Ministry of Culture. Fur-
thermore, the film itself displays the rightsholder’s
names. According to Article 6 of the Bulgarian Copy-
right and Related Rights Act, the name outlined in the
original gives evidence of the rightsholder, unless oth-
erwise proven. Thus, Manifactura had sound legal ev-
idence for potential proceedings.

The Court nevertheless upheld the reasoning of the
first-instance court. Additionally, the Court stated that
the usage of parts of the film took place in conjunc-
tion with a documentary analysis of the development

of Bulgarian film production. Hence, parts of the film
could be used without consent of the rightsholders
and without any remuneration. The Court did not
comment on the fact that the names of the rightsh-
olders have not been indicated throughout the pro-
gramme.

• Àäìèíèñòðàòèâåí Ñúä Ñîôèÿ - Ãðàä , I Êàñàöèîíåí
Ñúñòàâ , 03/12/2012 (Decision of the Administrative Court of Sofia
City of 3 December 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16249 BG

Ofelia Kirkorian-Tsonkova
Attorney at law

Increase of Public Financing of Bulgarian Na-
tional Television in 2013

On 21 December 2012, the Çàêîíúò çà äúðæàâíèÿ áþä-

æåò íà Ðåïóáëèêà Áúëãàðèÿ çà 2013 ã . (State Budget
of the Republic of Bulgaria Act 2013) was promulgated
in the "Official Gazette", Issue 102. The Act points out
the state subsidy which will be provided for the pub-
lic national broadcaster Áúëãàðñêà íàöèîíàëíà òåëåâè-
çèÿ (Bulgarian National Television - BNT). The sum
amounts to BGN 70,128,000, which equals an amount
of EUR 35.7 million.

According to Art. 70, para. 4 of the Çàêîí çà ðàäèîòî è

òåëåâèçèÿòà (Radio and Television Act - RTA), the State
subsidy shall:

1. be provided for the preparation, creation and dis-
semination of national and regional programme ser-
vices; the amount of the subsidy shall be determined
per programming hour on the basis of a standard en-
dorsed by the Council of Ministers;

2. include an action grant for tangible fixed assets
according to a list endorsed annually by the Ministry
of Finance.

In comparison with the previous year, the amount of
the budget subsidy has increased by nearly 3 million
BGN (circa EUR 1.52 million, see IRIS 2011-3/9). Con-
sequentially, the state budget subsidy still constitutes
the major part of BNT’s financing.

• Çàêîí çà äúðæàâíèÿ áþäæåò íà Ðåïóáëèêà Áúëãàðèÿ çà
2013 ã . (State Budget of the Republic of Bulgaria Act 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16250 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

10 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16249
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/9&id=14180
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16250


Tariff for Compensation of Airtime for Refer-
endum Campaign

On 27 January 2013, a national referendum will be
held in Bulgaria regarding the question of develop-
ment of nuclear energy in Bulgaria i.e. the construc-
tion of a new nuclear power plant. The Bulgarian pub-
lic broadcaster Áúëãàðñêà íàöèîíàëíà òåëåâèçèÿ (Bul-
garian National Television - BNT) is obliged to broad-
cast an informative and explanatory campaign for the
referendum. To that end, a tariff has been published
("Official Gazette", issue 103, 28/12/2012 Decree �
335 of 20 December 2012). It determines the rates of
compensation for the Bulgarian National Television in
view of the referendum coverage in its programmes.

The compensation for coverage in BNT’s channels
stipulates airtime minute rates ranging from 100 BGN
(≈ 51 Euro) to 2,800 BGN (≈ 1,430 Euro). The amount
depends on the TV channel broadcasting (highest
amounts for airtime on the main channel BNT 1), the
time of transmission (highest amounts for the period
from 20.00 to 22.00) and the form of the coverage
(highest amounts for reports and lowest amounts for
debates).

For information about the compensation of media cov-
erage of local elections in Bulgaria see IRIS 2007-9/8.

•Òàðèôà , ïî êîÿòî ñå çàïëàùàò ïðåäàâàíèÿòà ïî Áúëãàð-
ñêàòà íàöèîíàëíà òåëåâèçèÿ è Áúëãàðñêîòî íàöèîíàëíî
ðàäèî è òåõíèòå ðåãèîíàëíè öåíòðîâå â ðàìêèòå íà èí-
ôîðìàöèîííî - ðàçÿñíèòåëíàòà êàìïàíèÿ çà íàöèîíàëíèÿ
ðåôåðåíäóì íà 27 ÿíóàðè 2013 ã . (Tariff at which the programs
are paid on the Bulgarian National Television and the Bulgarian Na-
tional Radio and their regional centers within the information and ex-
planatory campaign for a national referendum on 27 January 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16251 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CH-Switzerland

News Report on Brutal Films Breached Youth
Protection Rules

In the opinion of the Swiss Bundesgericht (Fed-
eral Tribunal), the Swiss public service broadcaster
Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft (SRG)
breached the youth protection rules contained in
broadcasting legislation by showing a television re-
port about the brutal film genre known as “gore”. The
report, lasting around two and a half minutes, had
been broadcast on 6 July 2011 at 7.50 p.m. during the
evening news bulletin of the SRG channel Télévision

Suisse Romande (TSR) and concerned the NIFFF film
festival in Neuchâtel that was underway at the time.
As well as an interview with the gore film-maker Her-
schell Gordon Lewis, who was in Neuchâtel, it had con-
tained various excerpts from some bloodthirsty films
including “Blood Feast” (1963), “The Fly” (1986) and
“Hostel” (2005).

According to the Federal Tribunal, the excerpts, char-
acterised by brutality, sadism and perversion, por-
trayed the “gore” film genre, which was known for
its extreme violence. Since the intention was nei-
ther to glorify nor to trivialise violence, they did not
breach the provisions of Article 4(1) of the Bundes-
gesetz über Radio und Fernsehen (Federal Radio and
Television Act - RTVG). This had already been con-
firmed by the Unabhängige Beschwerdeinstanz (Inde-
pendent Complaints Authority - UBI) in its decision of
February 2012.

However, like the UBI, the Federal Tribunal found TSR
guilty of breaching the ban on programmes harmful
to young people (Art. 5 RTVG). The report had been
likely to harm the development of minors, since it was
generally known that TSR evening news bulletins were
often watched by family audiences. Although the pre-
senter had given an oral warning a few seconds before
the report was shown (“les images du sujet pourraient
choquer certaines sensibilities”), this general remark
had not given surprised parents enough time to pro-
tect their children from the impending portrayal of
murder, horror and torture. Although even longer ex-
cerpts from the films concerned were freely accessible
on the Internet, they had to be deliberately searched
for.

The Federal Tribunal unanimously decided that the
restriction of SRG’s media freedom was proportion-
ate. The protection of children from harmful televi-
sion programmes was in the public interest, as the
European Court of Human Rights (ECHR) had stressed
in its “Sigma Radio Television Ltd. v. Cyprus” ruling
of 21 July 2011 (see IRIS 2011-8/3). SRG must now
inform the UBI of the measures it plans to take to pre-
vent a repeat of such violations of programming rules.

• Décision du tribunal fédéral du 27 septembre 2012 (2C_738/2012)
(Decision of the Federal Tribunal of 27 November 2012 (2C_-
738/2012))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16276 FR
• Décision de l’Autorité indépendante d’examen des plaintes en
matière de radio-télévision du 24 février 2012 (b. 643) (Decision
of the Independent Radio and Television Complaints Authority of 24
February 2012 (b. 643))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16277 FR

Franz Zeller
Federal Communications Office / Universities of Bern,

Basel & St. Gallen

IRIS 2013-2 11

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-9/8&id=14181
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16251
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/3&id=14205
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16276
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16277


CZ-Czech Republic

Act on the Support for Filmmaking

On 26 October 2012, the Parliament of the Czech Re-
public adopted the new Act on the Support of the Cin-
ematography (the Act). The purpose of the Act is the
creation of an institutional basis for the development
of resources to finance selected projects in Czech cin-
ematography.

The Act regulates the conditions for the support of
Czech cinematography, deriving from the Czech State
Fund for Support and Development of Czech Cine-
matography (the Fund).

The provision of resources to individual projects is
conducted by the Council of the Fund (the Council),
which is an independent collective body. Its members
are elected by the Parliament of the Czech Republic.
The Act creates a legal environment which ensures
that the financial resources of the Fund are used to
finance specific works or activities serving the promo-
tion and development of Czech cinematography. Un-
spent resources can be transferred to the next calen-
dar year.

Commercial television broadcasters are obliged to
contribute CZK 150 million (EUR 5.8 million) per year
to the Fund. This corresponds to two percent of the
overall turnover from broadcast advertising in Czech
commercial television. In the case that the two per-
cent do not reach CZK 150 million, each broadcaster
has to pay a proportional share of the residue. Fur-
thermore, the Fund is financed by one percent of the
turnover of cinema ticket sales and contributions de-
riving from copyright to older Czech films, which is
estimated to amount to up to 30 million CZK (EUR
1.2 million) per year. Also providers of retransmission
and audiovisual media services on demand will have
to contribute to the Fund. Retransmission providers
have to pay 1 % of their revenue; on-demand AVMS
providers 0.5 % of their revenue from respective ac-
tivities.

If the Council reveals serious misconduct, the matter
will be passed on to the tax authorities, which can or-
der the reimbursement of granted subsidies and im-
pose fines to be paid to the general state budget.

The Act aims to replace existing outdated regulation
of film subsidy suffering from a lack of resources (see
IRIS 2009-10/110). It is intended to not only support
the production of films, but also to allow the Czech
cinematography to become competitive.

• Zákon č. 496/2012 Sb., o audiovizuálních dílech a podpoře kine-
matografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi) (Act Nr
496/2012 Coll., on the audiovisual works and on the support of the
cinematography and on amendments of other laws)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16252 CS

Jan Fučík
Česká televize, Prague

DE-Germany

Anti-Competitive Agreement between Pri-
vate Broadcasters

On 28 December 2012, the Bundeskartellamt (Federal
Cartels Office - BKartA) fined Germany’s two biggest
private broadcasters, the RTL Group and ProSieben-
Sat.1 Media AG, for entering into anti-competitive
agreements under which both companies’ digital
channels were to be broadcast in encrypted form.
Even the main channels of both broadcasting groups
would only be available for a monthly subscription fee.
The companies were fined a total of around EUR 55
million. As well as the companies themselves, fines
were imposed on two of their employees, who were
held to be responsible for the agreement.

The BKartA found that in 2005 and 2006 both com-
panies had agreed to encrypt their standard defini-
tion (SD) digital free-to-air TV channels, after which
these channels would only be available in return for a
monthly fee. They had also planned to use so-called
signal protection restrictions, i.e., technical measures
such as anti-ad blockers and copy protection func-
tions. The BKartA considered this an unlawful restric-
tion of viewers’ options for the use of the programme
signals. The agreements, which covered the cable,
satellite and IPTV transmission paths, therefore vi-
olated the ban on anti-competitive agreements and
the abuse of a dominant market position under Ar-
ticles 1 and 19(1) of the Gesetz gegen Wettbewerb-
sbeschränkungen (Act against restrictions of compe-
tition - GWB). The companies had been actively im-
plementing the unlawful agreements at least until the
BKartA investigated them in May 2011.

Meanwhile, both companies have promised the
BKartA that they will stop the basic encryption of their
SD channels until at least 2023. They will therefore
not be able to charge subscription fees or use sig-
nal protection restrictions (see IRIS 2007-1/14). The
BKartA president said that the unencrypted transmis-
sion of digital free-to-air TV was therefore guaranteed
for the next ten years.

12 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/110&id=14182
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16252
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-1/14&id=14203


• Pressemitteilung des Bundeskartellamts vom 28. Dezember 2012
(Federal Cartels Office press release of 28 December 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16275 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Neustadt Administrative Court Extends Ad-
missible Prominence of Product Placement

In a ruling of 17 December 2012 (case no. 5
K 1128/11.NW), which is yet to be published,
the Verwaltungsgericht Neustadt an der Weinstraße
(Neustadt an der Weinstraße Administrative Court
- VG) upheld the appeal by the TV broadcaster
Sat.1 against a decision of the Landesmedienanstalt
Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate media author-
ity - LMK) concerning unlawful product placement.

The Kommission für Zulassung und Aufsicht (Licens-
ing and Monitoring Commission - ZAK), a joint body
created by the Landesmedienanstalten (regional me-
dia authorities) to monitor the media at national level,
had found the broadcaster guilty of violating Articles
44 and 7(7)(2)(3) of the Staatsvertrag für Rundfunk
und Telemedien (Inter-State Broadcasting and Teleme-
dia Agreement), under which product placement must
not “give excessive prominence” to the product con-
cerned.

Referring to this decision, the LMK lodged a complaint
about the broadcast of a Europa League match on
Sat.1. Although the use of product placement had
been mentioned in accordance with Article 7(7)(3)
RStV, the programme had twice switched to the so-
called “Hasseröder Männercamp”. According to the
ZAK, the presenter and an expert had repeatedly
made positive comments about “Hasseröder” beer.
The beer company’s logo had also been visible many
times on beer bottles and other objects in the studio,
for which there had been no editorial justification.

The VG Neustadt held a different view: in its opin-
ion, product placements could be clearly visible dur-
ing a programme even if the showing or naming of the
products was avoidable. Unlawful “excessive” promi-
nence was only given if the product placement was
the single dominating element, to the extent that the
actual programme content was no longer recognis-
able.

However, the disputed switch to the “Hasseröder
Männercamp” had formed part of the concept of the
sports broadcast. The product placement had not
been unjustifiably conspicuous. The TV broadcaster
had therefore not breached the aforementioned pro-
visions of the RStV on product placement.

• Urteil des Verwaltungsgerichts Neustadt an der Weinstraße vom 17.
Dezember 2012 (Az. 5 K 1128/11.NW) (Decision of the Neustadt an
der Weinstraße Administrative Court, 17 December 2012 (case no. 5
K 1128/11.NW)) DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

-Estonia

Amendment to the Electronic Communication
Act: New Phase in the Must Carry Dispute

On 7 November 2012, the Estonian Parliament
adopted an amendment to the Electronic Communi-
cation Act. Amended Article 90 now states: ‘Broad-
casters offering free to air television services have the
right to ask from cable operators a reasonable fee for
retransmitting their television programs.’

Until the adoption of the amendment, the two parties
involved - commercial broadcasters and cable opera-
tors - had a different interpretation of Article 90, which
on one hand obliged cable operators to re-transmit
all free-to-air channels, but on the other hand did not
clearly state whether commercial broadcasters were
prohibited to ask cable operators any payment for
these programs. With the newly adopted amendment
this issue has been clarified.

However the conflict is not fully resolved. The new Ar-
ticle 90 does not give a concrete number or formula
for fee calculations. It only states that the fee should
be reasonable. The threshold is left to stakeholders.
Negotiations on this matter have so far ended with-
out agreement. The biggest commercial broadcaster,
Kanal2, and the second largest cable operator, STV,
could not agree on the exact fee. STV declared itself
not willing to pay EUR 0.15 per customer as asked by
Kanal 2. Kanal 2 declared its desire to treat all oper-
ators on equal basis. As others accepted their offer,
Kanal 2 did not see any reason to grant any special
discount to STV. As a consequence, a week before
Christmas, the Kanal2 schedule did not contain STV
programs .

Kanal 2 has reached agreement with all other op-
erators except STV. The second largest commercial
broadcaster TV3 has reached an agreement with all
operators. In total there are 557,000 TV-households in
Estonia. Cable penetration in total is 73% (Analogue
cable penetration is 51% and penetration of digital ca-
ble and IP-TV is 22%). STV has unofficially declared
that they hold a 30% market share. The largest cable
operator is telecommunication company Elion offer-
ing IP-television services for more than 146500 cus-
tomers. The third largest player is the cable company
Starman.

All cable networks are retransmitting four free-to-air
programs: public service Estonian television ETV and

IRIS 2013-2 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16275


ETV2, Tallinn municipal TTV and private commercial
Kanal2.

Cable operators are collecting payments from the end
users for viewing these channels, but were reluc-
tant to share their revenues with broadcasters. Eco-
nomically tough times for private broadcasters (TV-
commercial market has decreased more than 30%
compared to its peak in 2007) forced them to look
into new business models and find ways to increase
their profitability. Despite all attempts (cutting costs,
new revenue sources etc.), their financial results are
still poor. Kanal2 has had during last four years a very
small profit and TV3 has reported a loss. At the same
time cable operator’s owners are pleased with 35% or
even higher profit margin.

• Elektroonilise side seaduse § 90 täiendamise seadus. RT I,
07.11.2012, 1 (Amendment to the Electronic Communication Act §
90, RT I, 7 November 2012, 1)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16292 ET

Andres Jõesaar
Estonian Public Broadcasting, Institute of Journalism

and Communication, University of Tartu, Tallinn
University Baltic Film and Media School

ES-Spain

Supreme Court Declares Invalid the 2010 Li-
censing of National Digital Terrestrial Televi-
sion

On 27 November 2012, the Supreme Court declared
null and void the decision of the Council of Ministers
of 16 July 2010, which awarded an entire multiplex to
each of the existing national commercial broadcasters
(Antena 3, Gestevisión Telecinco, Sogecable, Veo TV,
NET TV and La Sexta), for non-compliance with the
applicable Audiovisual Law (see IRIS 2010-4/21).

What was challenged was not the spectrum alloca-
tion itself, a matter that the Court understands to
be mainly a technical issue, but the procedure that
was followed for the allocation of frequencies. The
licences were awarded without any public tenders,
which was not consistent with the applicable audio-
visual law.

According to the Court, nevertheless, the ruling can-
not affect the validity of the frequency allocation but
the procedure of allocation since the award of licences
was not only based on the 2010 Council’s decision. In
any case, it is outlined that the result itself could be
objected to, paving therefore the way for a possible
challenge to the whole licensing of national DTT to
commercial broadcasters.

The appeal to the Court was made in November 2010
by Infraestructuras y Gestión 2002 SL, a company that
tried to obtain a DTT license both on national and
regional levels. The Supreme Court’s judgment was
agreed on 27 November 2012 but was not published
in the Official Journal until 21 December 2012.

• Sentencia de 27 de noviembre de 2012, de la Sala Tercera del Tri-
bunal Supremo, por la que se declara la nulidad del Acuerdo del Con-
sejo de Ministros de 16 de julio de 2010, por el que se asigna un
múltiple digital de cobertura estatal a cada una de las sociedades
licenciatarias del servicio de televisión digital terrestre de ámbito es-
tatal (Judgment of the Supreme Court of 27 November 2012 declaring
null and void the Decision of the Council of Ministers on 16 July 2010
to award a national digital multiplex to every national digital terres-
trial television operator)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16293 ES

Trinidad García Leiva
Universidad Carlos III, Madrid

State Budget Will Remunerate Rightsholders
for Acts of private Copying

On 7 December 2012, the Spanish government
adopted Royal Decree 1657/2012 which regulates the
procedure of compensating rightsholders for acts of
private copying. This is a follow-up to the deroga-
tion by Royal Decree Law 20/2011 of the so-called
canon digital (private copying levy) and the introduc-
tion of a new system whereby fair compensation for
acts of private copying is paid to rightsholders from
the state budget. This new system of compensation is
the result of the government’s intention to introduce
changes to copyright legislation in order to achieve
full conformity with the regulatory framework and ju-
risprudence of the European Union after the decision
of the CJEU in the Padawan case (see IRIS 2012-8/19,
IRIS 2011-5/20, IRIS 2011-4/23 and IRIS 2010-10/7).

The amount of compensation owed to rightsholders
by acts of private copying shall be calculated on the
basis of the harm actually caused to rightsholders as
a result of reproduction by individuals, in any format,
from works already published and made from a legal
source. The calculation will be based on a set of objec-
tive criteria, among others, an estimate of the num-
ber of copies made by individuals and the impact of
private copying on sales. The total amount will be
decided each year by the Minister of Education, Cul-
ture and Sport after a calculation procedure in which
relevant collecting societies are auditioned. These so-
cieties will receive the compensation and will be in
charge of distributing it to rightsholders.

14 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16292
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/21&id=14195
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16293
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/19&id=14199
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/20&id=14199
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/23&id=14199
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/7&id=14199


• Real Decreto 1657/2012, de 7 de diciembre, por el que se regula
el procedimiento de pago de la compensación equitativa por copia
privada con cargo a los Presupuestos Generales del Estado (Royal
Decree 1657/2012 of 7 December 2012, regulating the procedure for
payment of fair compensation for private copying from the state bud-
get)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16271 ES

Francisco Javier Cabrera Blázquez
European Audiovisual Observatory

FR-France

Article 6-II of Act of 20 December 2011 on
Private Copying Found Unconstitutional

On 17 June 2011, the Conseil d’Etat, acknowledging
the CJEU’s “Padawan” judgment (see IRIS 2010-10/7),
cancelled Decision 11 of the “private copy” commit-
tee responsible for determining the types of media,
the rates of remuneration, and the method of pay-
ing the remuneration for making a private copy pro-
vided for in favour of rightsholders in application of Ar-
ticles 311-1 et seq. of the French intellectual property
code (Code de la Propriété Intellectuelle - CPI) (see
IRIS 2011-7/20). The justification for the cancellation
was that all the media were subject to the remunera-
tion, without any possibility of exonerating those ac-
quired, particularly for professional purposes, “where
the conditions for their use did not allow the presump-
tion that the media would be used for the purpose of
making private copies”. Acknowledging this decision,
and to bring French legislation into line with European
requirements, the Government voted on a new Act on
20 December 2011, “on the remuneration for mak-
ing private copies” (see IRIS 2012-1/26). The Consti-
tutional Council has already pronounced on the first
paragraph of Article 6 of the Act of 20 December 2011
(see IRIS 2012-8/22).

Operating a “legislative validation”, Article 6-II of
the Act has validated the remunerations received or
claimed in application of the “private copy” commit-
tee’s Decision 11 for media other than those acquired
for professional purposes, which had been the subject
of proceedings instigated before 18 June 2011 but for
which the judgment had not reached the status of res
judicata by the time the new law was promulgated.

A telecom operator who, under these provisions, had
received a demand from the collecting body for pay-
ment of the remuneration for making a private copy
in respect of its Internet boxes contested the compli-
ance of this Article with the constitutional principles
of the separation of powers and the right to effective
legal redress by lodging a priority question of consti-
tutionality. The Constitutional Council examined the
question, and in its decision of 15 January 2013 recalls

its constant jurisprudence on legislative validations: if
they are able to alter retroactively a rule of law or val-
idate an administrative or private-law act, they must
pursue a purpose of sufficient general interest and re-
spect both the court judgments with the status of res
judicata and the principle of the non-retroactive appli-
cation of penalties and sanctions. In the case at issue,
the Constitutional Court found that the legislator, by
this validation, was attempting, for the cases pending,
to limit the scope of the cancellation pronounced by
the Conseil d’Etat in order to avoid the cancellation
depriving the holders of copyright and neighbouring
rights of the compensation allocated for media other
than those acquired for professional purposes and for
which the conditions for use did not allow a presump-
tion of use for private copying. The Council found that
the financial reasons invoked, in some cases involving
unspecified sums of money, could not be regarded as
sufficient to justify such an infringement of the rights
of the persons who had instigated proceedings before
the date of the Conseil d’Etat’s decision. It therefore
found paragraph II of Article 6 of Act No. 2011-1898
of 20 December 2011 on remuneration for making a
private copy contrary to the Constitution.

This decision will have no effect on the actual remu-
neration for making a private copy, for which new
scales came into force recently, despite much criti-
cism and renewed appeals, particularly from those in
the industry, to “thoroughly reform the system” for
this remuneration.

• Conseil constitutionnel, 15 janvier 2013, Société française du ra-
diotéléphone - SFR (décision n◦2012-287 QPC) (Constitutional Coun-
cil, 15 January 2013, Société française du radiotéléphone - SFR (De-
cisions No. 2012-287 - priority question on constitutionality))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16284 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA Allows Social Networks to be Named on
the Air

On 3 January 2013, in plenary assembly at the end
of a process of thorough consideration in conjunc-
tion with radio and television companies, journal-
ists, and representatives of social networks, the au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel - CSA) revised its decision to ban spe-
cific references to social networks in radio and televi-
sion broadcasts. It has become a frequent occurrence
for channels to refer viewers to the pages devoted to
their programmes on social networks such as Face-
book, or to invite them to respond with a Tweet. Until
now, radio and television broadcasts have only been
allowed to use the generic term “social networks”. In
May 2011, the CSA indicated that it considered refer-
ring viewers or listeners to a social network without

IRIS 2013-2 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/7&id=14212
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/20&id=14212
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/26&id=14212
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/22&id=14212
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16284


mentioning its name was informative, whereas giv-
ing the actual name of the social network constituted
advertising, which contravened the provisions of Arti-
cle 9 of the Decree of 27 March 1992 prohibiting sur-
reptitious advertising (see IRIS 2011-7/22), a position
that was criticised by the profession at the time. The
CSA, keen to take account of the evolution in habits
while ensuring compliance with the regulations on ad-
vertising in the interests of consumers, now allows so-
cial networks to be named in reference to a source of
information. Similarly, it is now allowed to refer the
public to a social network, if the reference is occa-
sional and discreet, does not constitute advertising,
and is not a sustained encouragement to connect to
the network. On the other hand, the CSA found that
including the name of a social network in the title
of a programme, and displaying the registered brand
names of social networks or the distinctive signs ha-
bitually associated with them was contrary to the ban
on surreptitious advertising. The court recalled that
the social networks are brand names used by com-
mercial companies and the ban may not, under the
current version of the legislation, be waived.

• Recommandations du CSA relatives à la mention des réseaux soci-
aux dans les programmes de télévision et de radio, Communiqué de
presse du CSA du 4 janvier 2013 (Recommendations by the CSA on
mentioning social networks during radio and television broadcasts,
CSA press release of 4 January 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16278 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA to Pronounce on Qualification of
“Scripted Reality” Programmes on a Case-
by-Case Basis

At the end of a long cycle of hearings of profes-
sionals, the audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel - CSA) published on 9 Jan-
uary 2013 its position on the matter of the qualifica-
tion of “scripted reality” programmes (see IRIS 2013-
1/22). The question raised was whether these hy-
brid low-cost productions could be considered as fic-
tion, and be included as such in the calculation of the
channels’ production and broadcasting quotas, and
receive aid from the national cinema centre (Centre
National du Cinéma - CNC). Thus the CSA observes
that the programmes broadcast in 2012 used cer-
tain production techniques that were characteristic of
programmes not recognised as “stock programmes”.
However, in most cases they appeared to involve
scripting, directing and acting, and could therefore be
likened to works of fiction. For its part, the CNC, which
had received applications for assistance from the fund
supporting the programme industry (Compte de Sou-
tien à l’Industrie des Programmes - COSIP), held in
2012 that these programmes were “insufficiently cre-
ative” to justify awarding State aid.

As a point of information, the (non-music) terrestrial
channels are required to invest at least 12.5% of their
turnover in favour of stock works where their contri-
bution is entirely devoted to them, or at least 10.5%
where their overall contribution amounts to 15% of
turnover. The terms of reference of France Télévisions
(a public-sector group) lays down the figure of 20% of
turnover in favour of the group’s contribution to stock
works. It is for the CSA to determine the qualifica-
tion of the programmes declared by the channels. A
number of professionals fear the development of low-
cost series qualified as stock fiction, which would dis-
pense the television groups from investing in ambi-
tious prime-time French fiction aimed at competing
with the audience figures for American series. Apart
from the economic concerns, it is feared in certain
quarters that these series would bring down general
programme quality.

On 9 January 2013, the CSA announced that it would
be pronouncing on the qualification of these pro-
grammes “case by case”, each time they were de-
clared by the channels under their production (and
possibly broadcasting) obligation. It also recalled that
there was no automatic link between its appreciations
and those of the CNC regarding eligibility for COSIP
support.

Thus, faced with a scripted reality programme de-
clared by its editor as a work of audiovisual fiction,
to be able to apply the qualification the CSA will look
for the presence of creators, and consider the nature
of the work and what it involves, in conjunction with
the level of the scenario, the content of the contracts
for the scriptwriters, producers and performers, their
mention in the credits, and the method of their remu-
neration. The CSA will also pay attention to the chan-
nels’ compliance with their obligations to invest in
stock audiovisual works, and also to the editors’ com-
pliance with the requirements for protecting young
viewers and programme ethics. Lastly, the CSA will be
vigilant regarding compliance with social legislation:
compliance with the negotiated collective agreements
and social regulations applicable to the creation sec-
tor, particularly regarding scales of remuneration ap-
plicable to creators, the negotiated collective agree-
ments for performers and technicians, and the agree-
ment protocols between producers and scriptwriters.

• CSA, Concertation sur les programmes dits de « réalité scénarisée »,
9 janvier 2013 (CSA, Concertation on “scripted reality” programmes,
9 January 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16281 FR

Amélie Blocman
Légipresse

16 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/22&id=14206
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16278
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/22&id=14209
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/22&id=14209
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16281


First Report by the Commission for Monitor-
ing the Use made of Connected Television

The “Commission for Monitoring the Use Made of
Connected Television”, launched in February 2012
and headed by Emmanuel Gabla, a member of
the national audiovisual regulatory authority (Con-
seil Supérieur de l’Audiovisuel - CSA), brings together
about 80 professionals in the sector. On 5 Decem-
ber 2012 it reported on the first stage of its work. “It
is obviously not a question of aligning regulation of
the new services with regulation of audiovisual ser-
vices. On the other hand, there is no thought of mas-
sively deregulating the audiovisual sector,” according
to CSA Chairman Michel Boyon. He also said that
three of the 14 proposals made by the Commission
could be introduced very quickly. Firstly, the pro-
posal to set up an observatory of the use made of
connected television, with a view to improving knowl-
edge of the use made of the technologies concerned
in terms of both quality and quantity, since this knowl-
edge is “still fragmentary”. The second priority pro-
posal would involve drawing up general recommen-
dations and good practices regarding personal data,
in collaboration with the national commission on in-
formation technology and liberties (Commission Na-
tionale de l’Informatique et des Libertés - CNIL), the
CSA and the competent organisations. The third pro-
posal would call for the “launch of inter-professional
discussion on revising certain obligations contained
in the regulations”. For example, regarding media
chronology, the different schemes to which the tradi-
tional stakeholders in the television and Internet sec-
tors are currently subject, in France and elsewhere,
are deemed uneven and in some cases discrimina-
tory. Similarly, the Commission feels there should be
concertation among professionals on what tidying-up
is necessary in connection with convergence, obliga-
tions in respect of catch-up TV, and the thresholds for
obligations imposed on on-demand audiovisual media
services.

The proposals put forward include adopting tax mea-
sures aimed at limiting imbalances in competition in
respect of the new stakeholders, and maintaining the
effects of the mechanisms for financing creation. One
of the methods suggested for achieving this is to ex-
tend the tax supplying the fund supporting the pro-
gramme industry (Compte de Soutien à l’Industrie des
Programmes - COSIP) to all companies that earn their
income via advertising revenue, from the exposure
of audiovisual or cinematographic content. Another
topic of major importance is the Commission’s rec-
ommendation to relax some of the provisions on au-
diovisual advertising, since it will not be possible to
transpose all of them to connected television (autho-
rised time limits for advertising, ban on advertising in
favour of certain sectors of the economy, etc.). The
Commission will therefore continue its work in 2013
and look to the implementation of its initial proposals.

• Présentation des travaux de la Commission de suivi des usages de
la télévision connectée, conférence de presse du CSA du 5 décembre
2012 (Presentation of the work of the Commission for Monitoring the
Use Made of Connected Television, CSA press conference held on 5
December 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16279 FR

Amélie Blocman
Légipresse

First Stages of “Culture Act II” Mission

Launched on 25 September 2012, the “mission of con-
certation on digital content and cultural policy in the
digital age” (“Culture Act II”) headed by Pierre Lescure
drew up its first interim report on 5 December 2012.
The mission is scheduled to send its final report to the
Government on 15 March 2013, and in December it
proceeded to hear sixty bodies, companies and indi-
viduals out of the hundred or so that are to be heard.

Its work focuses on the following three topics: public
access to cultural works and development of the legal
offer; remuneration for creators and the financing of
creation; the protection and adaptation of intellectual
property rights.

After drawing up a report on the legal offer, sector by
sector, this interim report points the finger at media
chronology as one of the barriers to its development.
Rather than a total makeover, which would render
the system for financing cinema fragile, a pragmatic
approach would envisage more flexibility and experi-
mentation in order to produce a dynamic that would
favour the development of the legal offer. Compe-
tition from the Internet giants (Google, iTunes, Ama-
zon, etc) is deemed inequitable. Apart from the tax is-
sue, they also avoid specific regulations: in the video
distribution sector, a stakeholder such as YouTube is
treated as a host, whereas the French VOD platforms
are subject to the same obligations of investment and
exposure as television editors.

Regarding intellectual property rights, the idea of le-
galising non-commercial exchanges (via a “global li-
cence” or a “creative contribution licence”) is fairly
generally rejected, although there are some excep-
tions. There has been much criticism of the “gradu-
ated response” implemented by the HADOPI scheme;
its effectiveness is difficult to evaluate. The mission
points the finger at the fact that too little emphasis
has been placed on combating commercial infringe-
ment of copyright aimed at the real culprits, namely
the Internet sites (sites for streaming or downloading,
hosts, torrent directories, etc.). To redirect repression
towards these stakeholders, which are often based
outside France and by their nature are more difficult
to apprehend, the parties heard referred to a number
of possible methods:

IRIS 2013-2 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16279


- increasing responsibility on the part of hosts by
obliging them to withdraw illegal content promptly
and prevent its reappearance, and by reinforcing in-
ternational judicial cooperation in order to punish re-
calcitrant sites;

- reducing the visibility of the illegal offer by acting on
browser referencing, if necessary with the assistance
of the public authorities;

- drying up the sources of income from sites that in-
fringe copyright by increasing responsibility on the
part of the intermediaries (advertisers, advertising
agencies, on-line payment services, etc.).

To promote the development of new uses and content,
the mission is considering ways of facilitating the use
of free licences for those creators who so wish, and
their recognition in the world of creation.

On the remuneration of creators and the financing of
creation, the mission notes a high degree of inequal-
ity, varying from one sector to another, in the pro-
portion of remuneration represented by digital me-
dia. It also notes the unsuitability of aid for creation
and the increasingly fragile state of the mechanisms
for remuneration and financing. For example, the
cinema and the audiovisual sector, through the fund
supporting the programme industry (Compte de Sou-
tien à l’Industrie des Programmes - COSIP) and invest-
ment obligations, have the benefit of support arrange-
ments financed by all the stakeholders involved in cir-
culating the works in question. The television chan-
nels, which make a large contribution (tax on televi-
sion services paid by editors, investment obligations),
could be threatened by fragmentation of audiences
and competition on the part of new stakeholders con-
tributing little (DTV channels, connected television).
Furthermore, the contribution of the IAP (tax on tele-
vision services paid by distributors) is currently under
threat, in terms of yield and even in terms of principle,
as the result of a problem of compatibility with Com-
munity law. Lastly, neither the VOD platforms based
outside France (such as iTunes) nor the new circula-
tion stakeholders (such as YouTube) make any contri-
bution to the support fund, although some are begin-
ning to set up mechanisms for contributing to the fi-
nancing of creation on a voluntary basis (the “YouTube
Original Programming” project, for example). In con-
clusion, the hearings noted that many of the topics
have a Community dimension, with medium- to long-
term negotiation schedules. It is therefore important
to identify, by 15 March 2013, more short-term mea-
sures that could be deployed at the national level.

• Auditions retransmises en différé en format audio ou vidéo, et ac-
compagnées d’une synthèse écrite (Hearings in deferred format (au-
dio or video), accompanied by a written summary)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16280 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Protecting Children Taking Part in Pro-
grammes

The UK communications regulator Ofcom has recently
considered complaints that two BBC “police dramas”
infringed rules protecting children. The programmes
are Line of Duty and Good Cop.

As regards Line of Duty, the issue was the failure to
protect a 13 year-old child actor from being exposed
to sexually explicit language and violence. In one
scene, the character was head-butted and attempted
to sever a policeman’s finger with pair of bolt-cutters
and there was also a scene where sexually-explicit
language was directed at him. Issues arising were
(i) whether the programme complied with rules of
care regarding the physical and emotional welfare of
the child and (ii) whether unnecessary distress was
caused by his involvement in the programme (Rules
1.28 and 1.29). Ofcom decided that the BBC had in-
fringed Rule 1.28 and ‘is requiring the BBC to attend
a meeting to reiterate the paramount importance of
ensuring its compliance with the Code rules to protect
child participants in its programmes.’

As regards Good Cop, the issue was the screening of
a trailer for the programme, which was aired on BBC
One HD before the watershed. Screened at about
1840 GMT, the item showed a police officer being vi-
olently assaulted by a group of men and having a
television dropped on him following a call-out. The
trailer was found to be in breach of Rule 1.3, which re-
quires that children must be protected by appropriate
scheduling from material that is unsuitable for them.

Of general interest is that Ofcom has taken the op-
portunity to publish in the relevant issue of the Broad-
cast Bulletin a ‘Note to Broadcasters :The involvement
of people under eighteen in programmes’ stating that
‘Ofcom is taking this opportunity to remind all broad-
casters of the paramount importance of ensuring their
compliance with the relevant Code rules in this area.’

• Ofcom Broadcast Bulletin Issue number 220, 17 December 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16258 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Decision of Co-Regulatory Body on Scope of
‘On-demand Programme Service’ Overturned

Ofcom, the UK communications regulator, has over-
turned a decision of the co-regulatory Authority for

18 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16280
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16258


Television on Demand (ATVOD) that Channel Flip was
an ‘on-demand programme service’ for the purposes
of part 4A of the Communications Act 2003. ATVOD’s
decision meant that it had to notify ATVOD, pay a
fee, and meet a limited number of regulatory require-
ments. This part of the Act had been added to imple-
ment the Audiovisual Media Services Directive. Ofcom
had designated ATVOD as the appropriate regulatory
authority to carry out functions under this part of the
Act, but its decisions were made subject to appeal to
Ofcom itself, which can substitute its own decision for
that appealed against.

The Act provides that a service is an ‘on-demand pro-
gramme service’ if ‘its principal purpose is the provi-
sion of programmes the form and content of which are
comparable to the form and content of programmes
normally included in television programme services.’
Channel Flip was a small business with 15 employees;
ATVOD decided that the content of some of its audio-
visual content was comparable to television comedy
programmes, in particular because items had generic
opening sequences including a music soundtrack, a
linear narrative and plot, and end credits or an end
pictorial logo.

To assist in the resolution of this and other appeals,
Ofcom commissioned research into consumers’ atti-
tudes to different services. Channel Flip marketed it-
self as ‘the UK’s finest video shows’ and broadcast
brief items, normally 3-4 minutes in length but with
some of 10 minutes. Some were presented by TV
personalities, and some items were arranged into a
series. The style was not ‘amateur’ but the items
were professionally made on a limited budget. The re-
search suggested that users considered Channel Flip
to be at the lower end of the spectrum of compara-
bility with linear television, and that it felt like a vehi-
cle to sell particular TV personalities. Ofcom consid-
ered that, although some of the series shared char-
acteristics with an established genre of linear TV pro-
grammes, the items were not so similar as to com-
pete for audience with such services. Users did not
consider them to be associated with, or an alterna-
tive to, TV programmes. Their short duration made
them more comparable to clips on websites such as
YouTube. Though some items were more comparable
with television programmes, they were not typical of
the output as a whole. Ofcom thus decided that the
service did not constitute an ‘on-demand television
service’ and allowed the appeal.

• Ofcom: Appeal by ChannelFlip Media Limited, 14 December 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16259 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Two Compliance Investigations into ‘News-
night’ Find Serious Problems at the BBC

Inquiries into the handling of two separate investi-
gations into alleged child abuse by the BBC’s flag-
ship programme Newsnight have found serious com-
pliance and cultural problems. As a result of the sec-
ond problem, the BBC’s Director-General was forced
to resign.

The first issue concerned the decision to drop an in-
vestigation into alleged child abuse by Jimmy Sav-
ille, a former disc jockey who had died on 29 October
2011. Newsnight commenced an investigation based
on allegations by victims, including that the police
had dropped their own investigation because of Sav-
ille’s age. However, the story was taken off the BBC’s
Managed Risk Programmes List, the mechanism for
flagging risk in potential programmes to senior man-
agement. It later became apparent that the police
investigation had been discontinued because of lack
of evidence, though this did not invalidate other alle-
gations, and the proposed programme was withdrawn
with no further investigation after December 2011. In
late 2012 ITV, the commercial broadcaster, prepared
and broadcast a programme with convincing evidence
of child abuse by Saville. The BBC gave ‘flawed’ and
‘chaotic’ reasons for not pursuing its own investiga-
tion. The BBC Trust asked Nick Pollard, the former
head of Sky News, to investigate the management of
the proposed programme. He concluded that the de-
cision to drop the programme was done in good faith
and had not been due to pressure to protect tribute
programmes to Saville planned by the BBC. However,
it had been flawed and the BBC had been completely
unable to deal with the events which followed; there
had been ‘chaos and confusion’ and crucial informa-
tion about the basic facts of the case had not been
shared. The Pollard report made a number of recom-
mendations, including that news and editorial man-
agement be reviewed, that the role of the Director-
General of the BBC as editor-in-chief was of question-
able utility, that full information be shared and that
the Managed Risk Programmes List be made more ef-
fective. The Report was also highly critical of the BBC
internal culture.

In the second case, on 2 November 2012 Newsnight
broadcast a report that ‘a leading Conservative politi-
cian from the Thatcher years’ had been involved in
child abuse. The alleged perpetrator was not iden-
tified in the programme; however it was possible to
work out his identity as being Lord McAlpine, former
treasurer of the Conservative Party, and his name
was widely circulated on the internet. The follow-
ing week the source of the allegation stated that he
had wrongly identified his abuser; Newsnight issued
an apology and settled a libel claim. The Director-
General of the BBC, who is also the editor-in-chief, re-
signed after only 54 days in the role. The BBC Trust’s

IRIS 2013-2 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16259


Editorial Standards Committee found that basic jour-
nalistic checks had not been applied to the story and
that the Newsnight team had not made adequate at-
tempts to seek validation for it. Management of the
story was also inadequate. There had been a seri-
ous breach of the Editorial Guidelines relating to ac-
curacy; the broadcast allegations had not been based
on sound evidence and the audience had been mis-
led. There had been a grave breach which had been
costly to all concerned.

• BBC, ‘The Pollard Review’ and ‘The Pollard Review - BBC Response’
(2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16260 EN
• BBC, ‘Finding of the Editiorial Standards Committee of the BBC Trust
- Newsnight, BBC Two, 2 November 2012’
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16261 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

The Leveson Report

On 29 November 2012 Lord Justice Leveson published
his report relating to the eponymous inquiry on the
culture, practices and ethics of the press. The remit
of the inquiry was extensive, covering topics from the
relationship between the police and newspapers to
the closeness of media proprietors to politicians, but
perhaps the key focus and most potentially controver-
sial outcome related to plans for the future of press
regulation. The press in the UK has been under a
loose form of self-regulation since 1991 when the cur-
rent body, the Press Complaints Commission (PCC),
replaced the old Press Council as arbiter of disputes
concerning the written media. Membership of the PCC
is non-compulsory and the body is significantly con-
stituted and funded by the editors and proprietors of
the newspapers subject to its authority, giving rise
to accusations that it lacked independence, as well
as the desire and power to censure newspapers for
transgressions of ethics or the law. In the light of
the phone-hacking and other scandals a spotlight was
trained upon the wider culture of journalism including
invasions of privacy, unethical news gathering tech-
niques and the role of the press in serving the public
interest. It was widely agreed, though not universally,
that the PCC had failed in its role and some alternative
arrangement was necessary to improve the behaviour
and practices of newspapers.

Prior to the publication of the report speculation was
rife as to what new form of regulation would be recom-
mended. Many publications, which would be subject
to the new rules, pre-empted Lord Justice Leveson’s
conclusions by attacking the inquiry and campaign-
ing against any potential form of statutory regulation.
This created pressure on the government to resist any
legislative action despite all three main political par-

ties pledging to respect and support the implementa-
tion of the Leveson recommendations.

The central recommendations of the report relating
to the regulation of the press include the need for a
new regulatory body that is truly independent of the
press. The body would be created by the press them-
selves and the report left considerable leeway for the
specifics of the body’s constitution, but gave crucial
guidance. The board or panel and its Chair would be
appointed by an independent committee and would
include experts in the field but no serving editor nor
government official. Editors would have an input to a
new code of press standards but the new body would
have the final say. The twin tasks of the body would be
to promote good journalism and protect the rights of
individuals. To do so it would have powers to under-
take investigations, facilitate whistle-blowing on un-
ethical practices, and encourage good journalism in
the public interest. Most crucially perhaps the body
would act as an arbitration mechanism in civil law
disputes and would have legal recognition in this re-
spect. This would act as perhaps the key incentive
for newspapers and other publications to support the
body because failure to do so could have detrimental
effects on costs and damages in the event of lost lit-
igation. Lord Justice Leveson opined that this would
require legislation to implement but was at pains to
emphasise that the actual regulatory body would not
be the result of legislation but would be the creation of
the press itself. Any legislation would also further en-
shrine the importance of a free press. The report left
open the further possible consequences in the event
that the press failed to do what was asked of it but
mentioned the idea of an Ofcom (The Office of Com-
munications) style regulator as a last resort. Finally,
and importantly, while the new body would apply to
the established written press the issue of bloggers
and web-centred news outlets was left open.

Despite statements made in advance of the report the
government gave a lukewarm response to the notion
of legislation and expressed a wish to allow the press
an opportunity to respond with a new body, matching
the central purpose of the Leveson recommendations
but in the absence of new law. This led to much crit-
icism from victims of press transgressions as well as
pressure groups for regulatory reform and other politi-
cians.

• An Inquiry into the Culture, Practices and Ethics of the Press: Report
[Leveson], 29 November 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16257 EN

Oliver O’Callaghan
The Centre for Law Justice and Journalism, City

University, London

20 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16260
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16261
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16257


IT-Italy

AGCOM Adopts Guidelines for PSB Obliga-
tions for Years 2013-2015

Following the public consultation launched with Delib-
eration no. 130/12/CONS (see IRIS 2012-6/23) which
led in October 2012 to the approval of a draft sent
for comments to the Ministry of Economic Develop-
ment, on 29th November 2012 AGCOM (the Italian
Communications Authority) approved Deliberation no.
587/12/CONS. With this deliberation, adopted pur-
suant to Article 45, para 4, of the Italian AVMS Code,
AGCOM approved the guidelines for the contract of
public service broadcasting, subscribed every three
years by RAI Radiotelevisione Italiana spa (Italian pub-
lic service broadcaster) and the Ministry of Economic
Development.

The aforementioned article 45 creates a series of obli-
gations the contract of service must comply with, and
prescribes that every renewal of the contract has to
be preceded by guidelines adopted by AGCOM with
the opinion of the Ministry, defining further obliga-
tions deemed necessary by considering market devel-
opment, technological progress and changing needs
of a cultural nature, both at a national and local level.

The guidelines, adopted for years 2013-2015, iden-
tify their goals in ensuring a higher quality of both
entertainment and information programmes, experi-
menting with new formats, improving the social and
cultural commitment, taking into the utmost consider-
ation the protection of minors, developing audiovisual
productions suitable to uphold a positive image of Ital-
ian culture and identity, by promoting new audiovisual
works but also by spreading to the public the excellent
material stored by RAI in its historical archives.

On a more technical side, the public service broad-
caster needs to compel to the principle of technolog-
ical neutrality, guarantee a technical improvement of
the service quality, also helping to improve the level
of media literacy in Italy and enlarging the offer of on-
line content.

With regard to the financing issue, according to the
Protocol on the system of public service broadcast-
ing in the member states, annex to the Treaty of Lis-
bon, public financing to public service broadcaster is
allowed only to comply with PSB obligations and in
such a way not to impact on the competition in the
internal market. AGCOM, consequently, prescribes
more transparency in using public funds, specifying
for what obligations these are used.

• Delibera n. 587/12/CONS “Approvazione delle linee-guida sul con-
tenuto degli ulteriori obblighi del servizio pubblico generale radiotele-
visivo ai sensi dell’articolo 45, comma 4, del Testo unico dei servizi
di media audiovisivi e radiofonici (triennio 2013-2015)” (Deliberation
no. 587/12/CONS “Guidelines for further obligations of public service
broadcasting pursuant article 45, para 4, of AVMS Code (for the years
2013-2015)”, 29 November 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16267 IT

Francesca Pellicanò
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

AGCOM Advertising Revenues Survey

On 21 November 2012 AGCOM published the results
of the survey about the advertising revenues sector in
Italy.

The aim of the survey has been to analyse the com-
petition structure of the advertising revenues side in
the overall Italian communication market, considered
separately from the final users side pursuant to the
approach generally followed by the competition au-
thorities. The survey has been conducted taking into
account both traditional mass media (broadcasting,
radio, press, directories, theatrical and outdoor adver-
tising) and on-line advertising. Advertising revenues
represent the main income for the mass media, reach-
ing about 70% of the broadcasting overall turnover,
80% for radio and 50% for press.

Resulting from the survey, the Italian media centre
market is currently facing a process of concentration
with the involvement of foreign companies in the na-
tional scenario. This trend appears to be similar to
other national markets and is probably caused by
economies both of scale and of scope that increase
the entry barriers in this market. The main player
(WPP) holds a 40% market share, with six competi-
tors (Aegis, Omnicom, Publicis, Interpublic, Havas, Ar-
mando Testa), each of them holding a market share of
less than 20% .

Also the broadcasting sector data reveals a high de-
gree of concentration with one operator (Fininvest
Group) holding more than 60% of the overall rev-
enues. The main competitors are the public service
broadcaster (RAI) and the leading pay tv broadcaster
(Sky) both required to comply with more specific re-
strictions as regards the advertising hourly limit set
by the broadcasting law. The survey also points out
some selling practices used by the main advertising
collectors, such as the discrimination on prices and
the bundle offers of the advertising spaces that might
cause market distortions.

The national radio sector is characterized by a higher
degree of competition between national players - with
five companies (l’Espresso, Finelco, RTL, RDS, RAI)
holding at least a 20% market share -, low entry bar-
riers and a less developed vertical integration. Lo-
cal broadcasters have gained significant shares in the

IRIS 2013-2 21

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-6/23&id=14196
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16267


market. The survey also points out the possible con-
sequences of the suspension of the national radio au-
dience monitoring system (Audiradio). AGCOM is still
working with the operators to build a new monitoring
methodology and the experimental phase is expected
to be started in the first semester of 2013.

The structure of the press sector is very competitive
both on the newspapers and the magazines side. The
leading company (l’Espresso) holds less than a 25%
market share and there are many competitors, being
the market characterized by low entry barriers and by
a good level of diagonal integration between publish-
ers.

The directories sector has been liberalised during the
past years but is still highly concentrated with the
leader company (Seat Pagine Gialle) holding about
90% of the market share. The directories overall rev-
enues are decreasing with relevant shares moving to
related internet services. The reduction of the de-
mand for traditional directories services might in the
future push the minor players out of the market.

The theatrical advertising sector is increasing the rev-
enues following some technological innovations (3D,
new cinema halls, digitalization); nevertheless the
overall dimension is still negligible. The population
penetration rate of this medium is still limited if com-
pared to other media. The two main companies (Opus
Proclama, Sipra) hold less than 40% market share
each, without entry barriers and a limited vertical in-
tegration.

The outdoor advertising sector is characterised by a
strong competition between national and local players
and the presence of many operators at both levels.

The on-line advertising is the most dynamic and in-
novative sector. The Internet actually represents the
second largest advertising media in Italy, having over-
taken radio in 2006 and press in 2011. The mar-
ket is characterized by some traditional players (La
Repubblica, Corriere della Sera, Quotidiano.net, TG-
Com24) and the new internet players (Google, Yahoo!,
Microsoft, Facebook) representing the most relevant
part with more than 70% of the national market share.
The structure of the market is characterized by sig-
nificant network economies (i.e. for the social net-
work the utility of one single user is directly connected
to the overall number of users), relevant savings for
transaction costs for the aggregation of offers and de-
mand of a wide variety of services. These dynamics
do not appear sufficient to reduce the market position
of the main operator (Google) that still maintains its
first ranking in the search engines market.

• Deliberation no. 551/12/CONS of 21 November 2012, Chiusura
dell’indagine conoscitiva sul settore della raccolta pubblicitaria,
avviata con Delibera n. 402/10/CONS (Conclusions of the sur-
vey about the advertising sector revenues started with decision n.
402/10/CONS)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16268 IT

Giorgio Greppi
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

LT-Lithuania

New Regulation for the Radio and Television
Commission of Lithuania

On 1 January 2013 the Amendment of Article 47 of
the Act on Provision of Information to the Public came
into force. It was adopted by the Seimas (Parliament)
on 14 June 2012 and provides for the reformation of
the Lietuvos radijo ir televizijos komisija (Radio and
Television Commission of Lithuania - LRTK). The new
provisions change the principles of the formation of
the LRTK, define the requirements for the members,
the rules for their designation, and the conditions for
expiry of the member’s powers before the designated
term. They also determine the LRTK’s financing.

The number of members has been decreased from
13 to 11 and the Commission’s formation procedure
has changed. Two members shall be appointed by the
President of the Republic, one member shall in each
case be appointed by the Seimas Committees on Ed-
ucation, Science and Culture and on the Development
of the Information Society and another member by the
opposition factions. Three more members are to be
appointed by the Lithuanian Association of Artists and
one member by each of the following: the Lithuanian
Bishops’ Conference, the Lithuanian Journalists’ Union
and the Lithuanian Journalists’ Society.

New requirements to be met by LRTK members are
set by the amended Act as well. Only a Lithuanian cit-
izen of good repute with university education and no
less than five years of experience in the fields of au-
diovisual policy, production or dissemination of pub-
lic information and professional or academic experi-
ence in the public information, educational, cultural,
scientific or human rights fields may be appointed as
a member of the LRTK. A person, who less than a year
ago was a member of the management of a company
or organisation falling under LRTK’s regulation and/or
might have an interest in such company or organi-
sation, shall not be appointed as a member of LRTK.
Heads of the appointing institutions or organisations
and the employees of the LRTK administration may
not be appointed as Commission members either.

The members shall be appointed for a four year pe-
riod and shall serve for not more than two consecu-
tive terms. At least 60 days before the term of office
of the appointed member expires, the LRTK has to re-
quest the appointing institutions to designate a new
member.

According to the amended Act, the Seimas designates
and recalls the chairman and the vice-chairman, who
can serve in this position for no longer than two terms
in a row. Both are elected on the basis of a consen-
sual nomination of the Seimas Committee on Educa-

22 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16268


tion, Science and Culture and the Committee on the
Development of the Informational Society. Until the
chairman of the Commission is elected, such function
shall be performed by the eldest member of the LRTK.
Formerly, the chairman was elected by the LRTK itself
and the term was unlimited.

The amended Act provides for possibility mechanism
to recall a LRTK member; in such circumstances the
LRTK requires the appointing institution to recall the
member by not less than two thirds of the members
consensually stating that the member committed a
violation of LRTK’s Regulation.

The amendments also change the financing rules of
the LRTK. Firstly, the amount of the fee paid by
the broadcasters, re-broadcasters and VOD providers,
with the exception of the public broadcaster Lietu-
vos nacionalinis radijas ir televizija (LRT), is reduced
from 0.8 to 0.6 per cent of their income received
from commercial communications, advertising, sub-
scription fees and other activities related to the re-
spective broadcasting and re-broadcasting.

According to the recent amendments, LRTK shall pre-
pare a report on its activities and the collection of the
financial accounts together with the conclusion of an
independent auditor and an audit report to the Seimas
each year. The reports and accounts shall be assessed
by the Audit Committee, the Committee of Develop-
ment of the Informational Society and the Committee
of Education, Science and Culture. In the case that
two of the Committees do not approve the reports,
they have to be considered at the Seimas plenary ses-
sion. If the report is not approved in the plenum, the
whole Commission can be formed anew.

• Visuomenės informavimo įstatymo 47 straipsnio pakeitimo
įstatymas, 14/06/2012 ( Act on the Amendment of the Act on Pro-
vision of Information to the Public of 14 June 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16290 LT

Jurgita Iešmantaitė
Radio and Television Commission of Lithuania

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedo-
nia"

Broadcasting Council Issues Plan for Distri-
bution of DTT Capacities

On 24 December 2012, the Macedonian media reg-
ulation authority (Broadcasting Council) adopted the
Ïëàí çà íàìåíà è ðàñïðåäåëáà íà òåðåñòðèjàëåí ìóëòè-

ïëåêñ (Plan for Designation and Distribution of the
Transmission Capacities of Digital Multiplexers). The
main goal of the plan is the safeguard and improve-
ment of media pluralism in the country once the ana-

logue television will be switched off in June 2013 (see
IRIS 2012-5/32 and IRIS 2012-9/30).

The current main piece of media legislation, Çàêîí çà

ðàäèîäèôóçíàòà äåjíîñò (Act on Broadcasting Activity)
of 2005, neither regulates the digital terrestrial trans-
mission nor the process of transition from analogue
into digital broadcasting. Accordingly, the plan’s pur-
pose is to clarify which TV channels will be transmitted
via the available digital multiplexes (MUX).

The plan notes that the first, the second and the third
MUX shall be used for conditional access audiovisual
media services, the fourth and the fifth MUX shall be
used for transmission of the public broadcaster’s TV
channels, whereas according to Art. 11 of the plan
the Broadcasting Council will determine which com-
mercial free-to-air TV channels will be transmitted via
the sixth and seventh MUX.

The inclusion of commercial TV programme services
shall be determined by the Broadcasting Council once
a year in accordance with the coverage area and the
viewership rates. The Broadcasting Council uses the
people meter method of audience research. Apart
from that, the plan allows the Broadcasting Council
full freedom to select which channels will be transmit-
ted and which will not. Quality of media pluralism is
no legally determined criterion to be taken into con-
sideration.

First to be included are broadcasters with nationwide
coverage. Secondly, broadcasters with local cover-
age will be included on the basis of the official ratings
outlined in the Broadcasting Council’s analysis of the
broadcasting market of the previous year.

This practically means that the ratings of the TV chan-
nels will be the only criterion determining which TV
channels will be included in the MUX allowing the na-
tionwide channels to be the first ones to be transmit-
ted via digital television. The statute itself offers no
legal protection mechanisms to the local TV stations
and specialized TV programmes like 24 hour news, ed-
ucational or documentary channels, which not neces-
sarily would have the highest ratings.

• Ïëàí çà íàìåíà è ðàñïðåäåëáà íà òåðåñòðèjàëåí ìóë-
òèïëåêñ , 24/12/2012 (Plan for Designation and Distribution of the
Transmission Capacities of Digital Multiplexes, 24 December 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16291 MK

Borce Manevski
Independent Consultant for Media and Public

Relations

IRIS 2013-2 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16290
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/32&id=14184
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/30&id=14184
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16291


MT-Malta

Broadcasting Authority Directive for March
2013 Elections

On 20 December 2012, the Broadcasting Authority is-
sued to all broadcasting stations its directive on pro-
grammes and advertisements to be broadcast during
the period 7 January to 9 March 2013. This is because
Parliament was dissolved on 7 January 2013 and gen-
eral elections were held on 9 March 2013. In fact, on
that date even local council elections were held.

The directive has been tightened up from past direc-
tives. For instance, now it included reference not only
to news bulletins but even to updates and special edi-
tions which were broadcast during the elections cam-
paign period.

Not later than 3 January 2013 all broadcasting sta-
tions had to submit their programme schedules for
approval by the Broadcasting Authority. Such require-
ment is compulsory during an election campaign pe-
riod. On the other hand, during other periods of
the year, the Authority only approves the programme
schedule of the public broadcasting service’s Televi-
sion Malta. For the election campaign period stations
had to provide also details of programme presenters,
participants and producers in the case of current af-
fairs programmes, discussion programmes, investiga-
tive journalism programmes and other programmes
which include guests who air opinions on current af-
fairs and programmes of a similar nature. Where elec-
tion candidates participate in programmes the Author-
ity had to be informed accordingly. This measure is
intended to ensure that so far as possible balance
is maintained with regard to airtime allotted to dif-
ferent political parties. Once the Authority approved
the programme schedule no changes could be made
by broadcasters unless they sought and obtained the
prior approval of the Authority. Nor could promotional
material concerning the news programmes be aired
once such programmes were still in the process of ap-
proval.

The directive also stated that programmes and adver-
tisements could not encourage people to vote in a par-
ticular way. Moreover, care had to be taken to ensure
that all programmes and all advertisements were free
of material which could be interpreted as favouring or
giving undue exposure to any political party or candi-
date, or which could be reasonably considered as be-
ing directed towards a political end. In addition, the
directive stated that it was not permissible:

(i) in the case of advertisements commissioned by
public entities or other entities, to allow persons who
had submitted or intended to submit their candida-
ture for these elections to appear in such advertise-

ments, even when the said advertisement could not
be considered to be a political advertisement for the
purposes of the Broadcasting Act.

(ii) that a programme was presented by a person who
had submitted or who intended to submit his or her
candidature for these elections when such person was
not a regular employee of the station broadcasting
such programmes. In such instances, the Authority
reserved the right to ask for proof of the employee’s
fulltime employment status.

(iii) that a person who had submitted or intended to
submit his or her candidature for these elections par-
ticipated in a regular manner in the same programme
during the said period. A candidate was considered
to have had participated regularly when s/he partic-
ipated in more than two editions of the same pro-
gramme during the period between 7 January and 9
March 2013 even if s/he featured in his or her pro-
fessional or personal capacity. This however did not
include coverage in news bulletins but included inter-
views with candidates on matters that had no bearing
on the news items being covered and participation in
the party productions/debate in the scheme of politi-
cal broadcasts organised by the Broadcasting Author-
ity during the election campaign. The Authority re-
served the right not to approve proposed programmes
where it appeared that these were primarily intended
to provide exposure to candidates who already fea-
tured in other programmes in the schedule proposed
by the same station. An interview/feature or com-
mentary with or by a prospective candidate broad-
cast solely to give prominence to the candidate and
which had no bearing on an event, statement or a
news item, could not be broadcast.

(iv) that a person who has submitted or intended to
submit his or her candidature for these elections fea-
tured in the opening or closing of a programme.

The aim behind this directive is to ensure that no po-
litical party or a candidate of such party gets an un-
due advantage over another political party/candidate.
This directive was first issued ten years ago in con-
nection with the 2003 referendum on the accession of
Malta to the European Union. Since then it has be-
come standard practice in the field of broadcast regu-
lation.

• Direttiva Ta’ L-Awtoritá tax-Xandir Dwar Programmi U Reklami
Mxandra Matul Il- Perijodu 7 Ta’ Jannar Sad-9 Ta’ Marzu 2013 (Broad-
casting Authority Directive on Programmes and Advertisments Broad-
cast during the Period 7th January to 9 March 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16265 EN MT

Kevin Aquilina
Department of Media, Communications and

Technology Law, Faculty of Laws, University of Malta

24 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16265


SK-Slovakia

Reinstatement of Broadcasting Fee

On 7 November 2012, the President of the Slovak Re-
public signed the Act. No. 340/2012 Coll. on pay-
ments for public services provided by the Radio and
Television of Slovakia (hereinafter “Act”). The leg-
islative process thus having been completed, the Act
came into effect on 1 January 2013. The Act abolishes
the former model of financing the Slovakian public
broadcasterRozhlas a Televízia Slovenska (Radio and
Television of Slovakia - RTVS) which foresaw an annual
contribution from the state budget as the main source
of income of the RTVS (see IRIS 2012-1/42). This fi-
nancing model, however, never came into effect (it
had been scheduled to start 1 January 2013 onwards).
This means that even though the Act is a new piece of
legislation, it merely reinstates the model of financing
the RTVS that existed since 2008.

Before 2008 only natural persons that owned a TV set
or a radio receiver were obliged to pay the broadcast-
ing fee. Due to the fact that a large number of peo-
ple officially declared to the authorities that they do
not own a broadcasting reception device, the amount
of money collected from the fees substantially de-
creased. This led to a change of the financing model.
As of 2008, the fees applied to any natural person
registered within the databases of the electricity re-
tailers. This also led to a change of the term used for
these fees from “broadcasting fee” to “payments for
public services provided by the RTVS”. The legislators
argued that even people that do not own broadcast-
ing reception equipment themselves can nevertheless
benefit from these services (e.g. watching it in a café
or in a friend’s house etc.).

Another reason for this change was the ambition to
increase the effectiveness of the fee collection. How-
ever, the initiators of this legislative change never sat-
isfactorily explained why only people using the elec-
tricity are eligible to benefit from such public service
in contrast to people using other sources of power.
The reasoning for the present Act is in line with the
reasoning from 2008. The official justification states
that this model will create a “direct relation between
RSTV and the public on the basis of solidarity”. It
also states that the need to abolish the state budget-
financing model is necessary to “ensure the indepen-
dence of the RTVS” from governmental influence. An-
other major reason to abolish the state budget model
is beyond doubt the condition of the general state
budget of the Slovak Republic.

On the basis of these arguments the Act
(re)introduces the broadcasting fee (EUR 4,64
per month) for every natural person that is registered
with electricity retailers (household use only) and for

employers of at least three employees (from EUR
4,64 up to EUR 464,71 depending on the number
of employees). It also reintroduces another form of
income for RTVS - the contracts between RTVS and
the state (see IRIS 2010-1/40). The Act furthermore
upholds the previous system of fee exemptions for
certain public organisations and people with perma-
nent disability or people living together in the same
household with the latter.

• Zákon z 18. októbra 2012 o úhrade za služby verejnosti poskyto-
vané Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niek-
torých zákonov (Act. No 340/2012 Coll. on payments for public ser-
vices provided by the Radio and Television of Slovakia, 18 October
2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16255 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and

Retransmission of Slovak Republic

Promotion of EU Works in On-demand Audio-
visual Media Services

On 18 October 2012 the Slovak Parliament passed an
Amendment (No. 342/2012 Coll., hereinafter “Amend-
ment”) of Act. No 308/2012 Coll. on broadcasting
and retransmission (hereinafter “Broadcasting Act”).
Its main purpose is the implementation of the Audio-
visual Media Services Directive (2010/13/EU - here-
inafter “AVMSD”) in view of the regulations concern-
ing the promotion, distribution and production of tele-
vision programmes (Art. 16-18 AVMSD). The Amend-
ment was signed by the President of the Slovak Re-
public on 7 November 2012 and came into effect on 1
January 2013.

The official reasons for the Amendment state that the
necessity for another change of the Broadcasting Act
arose from the European Commission’s reviewing pro-
cess of the AVMSD transposition. The main area that
needed to be changed for a completion of the AVMSD
transposition was the promotion of EU works in video-
on-demand services. The original legislation did not
impose any obligation in this respect since the origi-
nal idea was to avoid any regulatory obstacles to the
development of this sector.

Hence, the Amendment introduces a minimum
monthly quota of 20% for European works for video-
on-demand service providers. The calculation is
based on the combined length of all provided pro-
grammes (not the number of programmes) excluding
the programmes covering news, sports events and
entertainment games. The providers are obliged to
keep records about the European works provided in
their service and must submit these records to the
Rada pre Vysielanie a Retransmisiu (Council for Broad-
casting and Retransmission - RVR) upon request. The
RVR imposes sanctions such as warnings and fines in

IRIS 2013-2 25

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/42&id=14185
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/40&id=14185
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16255


case of any falling below the stipulated quota. In this
respect, the RVR is also entitled to temporarily lower
the quota of European works due to the economic sit-
uation of the service provider, availability of European
works or the nature of the service.

The Amendment also clarifies the timeframe in which
the quotas must be achieved. In the past, there were
uncertainties among the broadcasters due to the un-
clear legislation in this respect. Even though the
reports submitted to the European Commission out-
line yearly proportions for each service, the legisla-
tor chose that the quotas must be attained within
each calendar month. This applies to the promotion
of European works in both linear and non-linear ser-
vices and also for the quotas to increase the acces-
sibility to AV media services for people with visual or
hearing disability (Art. 7 AVMSD). The reason for this
narrow time frame is the prevention of circumven-
tions by broadcasting European works with sign lan-
guage, subtitling or audio-description primarily during
the “unattractive” months e.g. during the summer
holidays.

• Zákon z 18. októbra 2012, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č.
195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov
(Act. No 342/2012 Coll. Amendment of Act. No 308/2012 Coll. on
broadcasting and retransmission, 18 October 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16256 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and

Retransmission of Slovak Republic

26 IRIS 2013-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16256


Agenda

Welcome to Internet 2013 – a venue for discussions
on freedom of expression online
14 - 15 February 2013 Organiser: OSCE Representative on
Freedom of the Media Venue: Vienna
http://www.osce.org/event/internet2013

Book List

Borges, G., Daten- und Identitätsschutz in Cloud Computing,
E-Government und E-Commerce Springer, 2013 ISBN
978-3642301018
http://www.springer.com/law/book/978-3-642-30101-8
Künzler, M., Mediensystem Schweiz UVK
Verlagsgesellschaft, 2013 ISBN 978-3867641517
http://www.uvk.de/buecher/db/titel/details/mediensystem-
schweiz////ch/e3db95ca89ce01405ba2d434879bfe19/
Säcker, F. J. Berliner Kommentar zum
Telekommunikationsgesetz Recht und Wirtschaft, 2013
ISBN 978-3800515578
http://www.ruw.de/medienrecht/berliner-kommentar-
telekommunikationsgesetz,978-3-8005-1557-8.html
Geiger, Ch., Constructing European Intellectual Property:
Achievements and New Perspectives Edward Elgar
Publishing Ltd, 2013 ISBN 978-1781001639

http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_-
main.lasso?id=14765&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_-
values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_-
eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_-
soc=
Savin, Andrej EU Internet Law Edward Elgar Publishing Ltd,
2013 ISBN 978-1845429379
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_-
main.lasso?id=4251&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_-
values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_-
eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_-
soc=
Garnett, K. QC, Harbottle, Q., Copinger and Skone James on
Copyright 16th edition, 1st supplement 2013, Thomson
Sweet & Maxwell ISBN: 9780414047952
Gola, Romain, V. Droit du commerce électronique : Guide
électronique du e-commerce Gualino Editeur, 2013 ISBN
978-2297024785
http://www.amazon.fr/Droit-commerce-%C3%A9lectronique-
Guide-e-commerce/dp/2297024789/ref=sr_1_-
8?s=books&ie=UTF8&qid=1360603354&sr=1-8
Brison, Fabienne La Loi belge sur le droit d’auteur Larcier,
2012 ISBN 9782804452124
http://editions.larcier.com/titres/125969_2/la-loi-belge-sur-
le-droit-d-auteur.html

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2013-2 27

http://www.osce.org/event/internet2013
http://www.springer.com/law/book/978-3-642-30101-8
http://www.springer.com/law/book/978-3-642-30101-8
http://www.uvk.de/buecher/db/titel/details/mediensystem-schweiz/ch/e3db95ca89ce01405ba2d434879bfe19/
http://www.uvk.de/buecher/db/titel/details/mediensystem-schweiz/ch/e3db95ca89ce01405ba2d434879bfe19/
http://www.uvk.de/buecher/db/titel/details/mediensystem-schweiz/ch/e3db95ca89ce01405ba2d434879bfe19/
http://www.ruw.de/medienrecht/berliner-kommentar-telekommunikationsgesetz,978-3-8005-1557-8.html
http://www.ruw.de/medienrecht/berliner-kommentar-telekommunikationsgesetz,978-3-8005-1557-8.html
http://www.ruw.de/medienrecht/berliner-kommentar-telekommunikationsgesetz,978-3-8005-1557-8.html
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=14765&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=14765&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=14765&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=14765&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=14765&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=14765&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=4251&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=4251&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=4251&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=4251&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=4251&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.e-elgar.co.uk/bookentry_main.lasso?id=4251&breadcrumlink=&breadcrum=&sub_values=&site_Bus_Man=&site_dev=&site_eco=&site_env_eco=&site_inn_tech=&site_int_pol=&site_law=&site_pub_soc
http://www.amazon.fr/Droit-commerce-%C3%A9lectronique-Guide-e-commerce/dp/2297024789/ref=sr_1_8?s=books&ie=UTF8&qid=1360603354&sr=1-8
http://www.amazon.fr/Droit-commerce-%C3%A9lectronique-Guide-e-commerce/dp/2297024789/ref=sr_1_8?s=books&ie=UTF8&qid=1360603354&sr=1-8
http://www.amazon.fr/Droit-commerce-%C3%A9lectronique-Guide-e-commerce/dp/2297024789/ref=sr_1_8?s=books&ie=UTF8&qid=1360603354&sr=1-8
http://www.amazon.fr/Droit-commerce-%C3%A9lectronique-Guide-e-commerce/dp/2297024789/ref=sr_1_8?s=books&ie=UTF8&qid=1360603354&sr=1-8
http://editions.larcier.com/titres/125969_2/la-loi-belge-sur-le-droit-d-auteur.html
http://editions.larcier.com/titres/125969_2/la-loi-belge-sur-le-droit-d-auteur.html
http://editions.larcier.com/titres/125969_2/la-loi-belge-sur-le-droit-d-auteur.html

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Ahmet Yildirim v Turkey
	European Court of Human Rights: Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. and Others v. the Netherlands
	EUROPEAN UNION
	European Commission: Report of the High Level Group on Media Freedom and Pluralism in the European Union
	European Commission: Communication on Access to On-Line Content
	European Commission: Adoption of New Guidelines for Fast Broadband
	European Commission: Implementation Report on the Film Heritage Recommendation
	OSCE
	OSCE: High Commissioner on National Minorities: Guidelines on Societal Integration Identify Important Role of Media
	NATIONAL
	AL-Albania
	Debates on Funding of Regulatory Authority and Public Broadcaster
	AT-Austria
	Naming of Lottery in Competition: Product Placement but Not Surreptitious Advertising
	Promotional Sponsor References Constitute Advertising and Must Therefore be Separated from Programme Material
	BG-Bulgaria
	Public Broadcaster’s Usage of Film Excerpts Does not Infringe Copyrights
	Increase of Public Financing of Bulgarian National Television in 2013
	Tariff for Compensation of Airtime for Referendum Campaign
	CH-Switzerland
	News Report on Brutal Films Breached Youth Protection Rules
	CZ-Czech Republic
	Act on the Support for Filmmaking
	DE-Germany
	Anti-Competitive Agreement between Private Broadcasters
	Neustadt Administrative Court Extends Admissible Prominence of Product Placement
	Amendment to the Electronic Communication Act: New Phase in the Must Carry Dispute
	ES-Spain
	Supreme Court Declares Invalid the 2010 Licensing of National Digital Terrestrial Television
	State Budget Will Remunerate Rightsholders for Acts of private Copying
	FR-France
	Article 6-II of Act of 20 December 2011 on Private Copying Found Unconstitutional
	CSA Allows Social Networks to be Named on the Air
	CSA to Pronounce on Qualification of “Scripted Reality” Programmes on a Case-by-Case Basis
	First Report by the Commission for Monitoring the Use made of Connected Television
	First Stages of “Culture Act II” Mission
	GB-United Kingdom
	Protecting Children Taking Part in Programmes
	Decision of Co-Regulatory Body on Scope of ‘On-demand Programme Service’ Overturned
	Two Compliance Investigations into ‘Newsnight’ Find Serious Problems at the BBC
	The Leveson Report
	IT-Italy
	AGCOM Adopts Guidelines for PSB Obligations for Years 2013-2015
	AGCOM Advertising Revenues Survey
	LT-Lithuania
	New Regulation for the Radio and Television Commission of Lithuania
	MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
	Broadcasting Council Issues Plan for Distribution of DTT Capacities
	MT-Malta
	Broadcasting Authority Directive for March 2013 Elections
	SK-Slovakia
	Reinstatement of Broadcasting Fee
	Promotion of EU Works in On-demand Audiovisual Media Services

