rvations
of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Szima v. Hungary ... ... 3l

EUROPEAN UNION
European Parliament: Adoption of Resolution on Pro-

tecting Children in the Digital World ..........coovvvvnn. ..

European Parliament: Media Representatives See Media

Freedom at RiSK +uvueserneensereenrenneensenneeneenn oot 4

EIB/EBRD Prepared to support Eastern European Broad-

o= 1<) £ 4

General Court: ECB’s refusal to grant access to docu-

MENES LAWFUL L 4ttt ettt e et e e e e e e e eeeeeenes ot

AL-Albania
KKRT Issues Warning on Advertising of Medical Treat-

AT-Austria
Administrative Court Confirms “Facebook Ban” for the

©IRF 060000000000000000000000000000000000000000000000000 DaC 0]

KommAustria Does not Regard Tennis Davis Cup as a

Premium Sports Competition .......oovviiiiiiiiiiines ou [

ORF’s Special-Interest Channels must be fed into Ana-

[OGUE NEEWOIKS + st vttt ettt et teeeereeeeneann ot @

Action Brought against RTL for Being Insulted as the

“Monster from the Deep” Dismissed.........ccoevvvvenn ou. [

BA-Bosnia And Herzegovina

Approach to “Significant Value” Adopted.................. il

BG-Bulgaria
Report on the Proportion of European Works and Inde-

pendent Productions. .. ..oviiii i e tel

CZ-Czech Republic

Amendment of the Broadcasting Act................... 1. 8l
DE-Germany

Administrative Court Criticises Award of Third-party
Broadcasting Time..vuueii it i ieineaneen ons £]
“Tag des Gliicks” Show Taken off Air following Ban..... ... £]
Packages of Measures Decided by RBB to Increase Li-
cence FEe REVENUES ..t i vttt it siit e iiiiesiienanens o 10}
Government Decides to Introduce Compulsory Registra-

tion for Cinema Films ....ooiiiiiiiiii i iiiieee 10}
Bundestag Votes additional EUR 100 Million for Culture . .[IT]
FI-Finland

ISP not Granted Leave to Appeal in The Pirate Bay Case..[I]]
FR-France

Absence of Liability on the Part of an Internet Site Offer-

ing Access to Catch-up TV Programmes via Deep Hyper-

EEXE LINKS . vt et ettt e e e ete e e e eeeeeaeeannseaeennnad

IRIS 2013-1

Lawfulness of Clause in Contract for Production of a Film
Authorising its Termination on the Grounds of Failure to

Obtain FINANCING .ttt ettt ee ettt einiennennnd
Government Considers Possible Convergence of CSA

ANA ARCEP. ..ttt e et e 13
CSA Takes up the Issue of Scripted Reality ............. .. [14]
GB-United Kingdom

Competition Appeal Tribunal Decision on Pay TV ....... .. 14
HU-Hungary

Major Private Broadcasters Launch new Channels........
IE-Ireland

Psychic Readings Live in Repeated Breaches of Broad-
CaSEING COUE vttt ettt ettt eeneniene o
Revision of General and Children’s Commercial Commu-
NICAtiONS COUBS . vt vttt ettt e i it ne e aanerneennses 10l
Digital Switchover of Terrestrial Television Complete... .. 17

LU-Luxembourg

Bill on the Creation of a New Media Authority ............ 17
LV-Latvia

Amendments to Electronic Media Law under considera-

112 P 18
NL-Netherlands

Bill to Amend the Media Act 2008........vvvuerrrennennns 18l
NO-Norway

The First Ex Ante Test Completed .......ccvvvviiinnnn o 19
PL-Poland

Draft Amendment to the Broadcasting Act............... 20

RO-Romania
Severe Sanctions for more Romanian TV Stations...... .. 27

RU-Russian Federation
Resolution of the Supreme Commercial Court on Trans-

PArENCY Of JUSHICE. 1t vttt et iete e e e et eeneenneened 211
SE-Sweden

Radio and Televisions Act Applies to Newspapers’ Web

IRV 1=/ = 22|

SK-Slovakia

“Media Partnership” as Remuneration for Advertising.. . .22l
US-United States

Court Denies Preliminary Injunction against Ad-Skipping
SEW{8S00000000000000000000000000000000000000000000000 ad
DE-Germany

BGH declares retention of reports on suspected offend-
ers in online archives lawful ..........ccooviiiiinnn o 24



of the European AudioviStI‘al‘O’bServatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.in www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Wolfgang Closs

Editorial Board:

Susanne Nikoltchev, Editor e Francisco Javier Cabrera
Blazquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Bjorn Janson, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) ¢ Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation) e Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbricken
(Germany) e Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) e Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;

E-mail: [alison.hindhaugh@coe.int|

B Rt

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE LAUDIOVISUEL

EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY

—f

EUROPARAT EUROPAISCHE KOMMISSION

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht

Institut fiir Inform

gl Mediaforum &ﬁ%tgi%rs

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e France Courreges e Michael Finn
e Marco Polo Sarl e Manuella Martins e Katherine Parsons
e Stefan Pooth e Erwin Rohwer e Roland Schmid e Nathalie
Sturlése

Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Bldzquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory e Catherine
Jasserand, Institute for Information Law (IViIR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Johanna Fell,
European Representative BLM, Munich (Germany) ¢ Amélie
Lépinard, Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) e Julie Mamou e Candelaria van
Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland,
Galway (lreland) e Anne Yliniva-Hoffmann, Institute of
European Media Law (EMR), Saarbrucken (Germany)
Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

EMR nNy7S S
ationsrechi nstitut fur Europiisches Medienrecht

by : AIKAIO MEEZON
A Al M E E ENHMEPOIHE
L.E.X 1 & EMIKOINONIAL


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

of the European Audiovisu

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Szima v.
Hungary

The applicant in this case, Ms Judit Szima, was the
chairperson of the Tettrekész Police Trade Union. She
published a number of writings on the Trade Union’s
website, which was effectively under her editorial con-
trol. In some of these writings she sharply criticized
the police management, also referring to outstanding
remunerations due to police staff, alleged nepotism
and undue political influence in the force, as well as
dubious qualifications of senior police staff. In 2010
Szima was convicted for instigation to insubordina-
tion. The Military Bench of the Budapest Court of Ap-
peal confirmed her sentence as a fine and demotion.
It held that the publication of the posted articles and
statements on Tettrekész's website had gone beyond
Szima’'s freedom of expression, given the particulari-
ties of the armed body to which she belonged. Accord-
ing to the Hungarian authorities, the views contained
in the website articles constituted one-sided criticism
whose truthfulness could and should not be proven.

The Strasbourg Court confirms that the accusations
by Szima of the senior police management of politi-
cal bias and agenda, transgressions, unprofessional-
ism and nepotism were indeed capable of causing in-
subordination. The Court also observes that “it is true
that Szima was barred from submitting evidence in
the domestic proceedings - a matter of serious con-
cern - however, in her attacks concerning the activ-
ities of police leadership, she failed to relate her of-
fensive value judgments to facts”. The Court is of the
opinion that Szima “has uttered, repeatedly, critical
views about the manner in which police leaders man-
aged the force, and accused them of disrespect of citi-
zens and of serving political interests in general”, and
that these views “overstepped the mandate of a trade
union leader, because they are not at all related to the
protection of labour-related interests of trade union
members “ (§ 31). In view of the margin of appre-
ciation applicable, in order to maintain discipline by
sanctioning accusatory opinions that undermine trust
in, and the credibility of, the police leadership, the
European Court accepts that there was a sufficient
“pressing social need” to interfere with Szima'’s free-
dom of expression. It also found that the relatively
mild sanction imposed on the applicant - demotion
and a fine - could not be regarded as disproportionate
in the circumstances. By six votes to one, the Court
concluded that there has been no violation of Article
10 read in the light of Article 11 of the Convention.

The outcome of the case is somewhat surprising, as
the Court firmly took as its starting point that “the
members of a trade union must be able to express
to their employer their demands by which they seek
to improve the situation of workers in their company.
A trade union that does not have the possibility of
expressing its ideas freely in this connection would
indeed be deprived of an essential means of action.
Consequently, for the purpose of guaranteeing the
meaningful and effective nature of trade union rights,
the national authorities must ensure that dispropor-
tionate penalties do not dissuade trade union repre-
sentatives from seeking to express and defend their
members’ interests” (§ 28).

As the sole dissent, the president of the Chamber,
Judge Tulkens, vehemently disagreed with the rea-
soning of the Court. Tulkens refers to the finding by
the Court’s majority that Szima’s critical remarks had
overstepped the mandate of a trade union leader, be-
cause some of them were “not at all related to the pro-
tection of labour-related interests of trade union mem-
bers”. Tulkens wonders whether the Court itself has
not overstepped its mandate by casting this judgment
on the role of a trade union leader and on the “le-
gitimate” scope of trade-union activities. In Tulkens’
view, the majority of the Court dismissed artificially
the trade-union dimension of this case and, also ne-
glected the importance of freedom of expression in a
democratic society.

e Judgment by the European Court of Human Rights (Second Section),
case of Szima v. Hungary, nr. 29723/11 of 9 October 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16185 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

European Parliament: Adoption of Resolu-
tion on Protecting Children in the Digital
World

On 20 November 2012 the European Parliament
adopted, by a large majority, a resolution inviting the
member states of the European Union to step up their
protection of children on the Internet. The Council of
the European Union presented its conclusions on the
subject in December 2011, and the European Com-
mission presented a report on protecting children in
the digital world (see [IRIS 2011-9/8). The European
Parliament Resolution was adopted on the date of the
5379 anniversary of the Declaration of the Rights of
the Child.

IRIS 2013-1 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16185
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-9/8&id=14166

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

The main areas for consideration presented in the Par-
liament’s Resolution are access to and education in
both the traditional and new media, children’s entitle-
ment to protection (from illegal and harmful content,
but also from invasion of their privacy), and the right
to digital citizenship.

Regarding access to and education in the media, the
Parliament notes that the Internet occupies an in-
creasingly large part of children’s lives. Internet of-
fers young people tools for communication, expres-
sion and learning, but it also exposes them to numer-
ous risks (violence, fraud, scams, child pornography
and harassment) which, in many cases, their parents
are unaware of. The Parliament invites the member
states and the Commission to take specific measures
to create a safe on-line space. It urges the Commis-
sion to include in its main priorities the protection of
children from aggressive or misleading TV and online
advertising, and calls on member states to intensify
their communication campaigns in order to make both
children and adults aware of the potential dangers of
the Internet.

The protection of children must be approached not
only in terms of legislation, but also through educa-
tion, by educating not only children but also parents
and teachers as to how to combat illegal content. The
Parliament invites the Commission and the member
states to increase their cooperation (particularly with
regard to the withdrawal of Internet pages showing
illegal and harmful content) and pool their expertise
and good practices.

The Resolution also emphasises the importance of the
Internet in learning about citizenship, particularly be-
cause of the tools for communication and expression
that the new media offer.
e Resolution of the European Parliament on protecting children in the
digital world, 20 November 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16233 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Catherine Jasserand
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Parliament: Media Representa-
tives See Media Freedom at Risk

On 6 November 2012, the European Parliament held a
hearing with politicians and media experts on issues
relating to media freedom. The main conclusions of
a study conducted on behalf of the European Parlia-
ment by the Institute for European Media Law (EMR)
provided a basis for discussions, especially given the
restrictions on media freedom in many EU member
states.

The Secretary General of the organisation Reporters
Without Borders (RSF) said there was no EU state in
which media freedom had not declined. Through po-
litical influence, police violence or arbitrary arrests,
for example in Greece, Romania or Bulgaria, journal-
ists were often put under pressure in order to suppress
critical reporting.

Owing to these worrying trends, a representative of
the Association of European Journalists (AEJ) called for
the physical security of journalists to be safeguarded
in compliance with the European Convention on Hu-
man Rights and the standards of the Council of Eu-
rope.

MEPs called for the European Commission to issue
a statement on the subject. Owing to the difficult
economic situation, less and less was being invested
in journalism and, according to the conclusions of a
study by the Open Society Foundation (OSF), signif-
icant pressure was being exerted on the media by
the advertising industry. The protection of journal-
ists” sources of information and the protection of indi-
viduals in public life against defamation were impor-
tant standards that were currently insufficiently safe-
guarded.

Regarding media concentration, which, as a result
of the influence of politicians and business peo-
ple, is putting diversity of opinion at risk, the Euro-
pean Broadcasting Union (EBU) called for more trans-
parency in regard to the ownership of media organ-
isations. At any rate, when enacting future legal in-
struments the EU should take more careful account
of, and provide better safeguards for, media freedom
and editorial independence at the national level.

e Presse release of the European Parliament of 6 November 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16232 DE EN FR

CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

EIB/EBRD Prepared to support Eastern Euro-
pean Broadcasters

At a conference held in Vienna by the European Broad-
casting Union (EBU) on 29 October 2012, represen-
tatives of the European Investment Bank (EIB) and
the European Bank for Reconstruction and Develop-
ment (EBRD) emphasised the advantages of digitisa-
tion and announced their intention to invest in the
digitisation of public service broadcasting in Eastern
Europe. The conference, on “Financing digitalisation
in Eastern Europe: the challenge for public service
broadcasters”, was organised by the EBU’s Vice Pres-
ident under the EBU Partnership Programme together

4 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16233
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16232

of the European Audiovisu

with the Austrian Federal Chancellery, the Osterre-
ichischer Rundfunk (Austrian Broadcasting Corpora-
tion ORF), the EIB and the EBRD.

High-ranking representatives of both banks regard the
digitisation of Eastern European broadcasting as a
worthwhile and workable business model. EBRD rep-
resentatives pointed out to participants that Eastern
European broadcasters should exploit the digital in-
frastructure in order to be able to respond to tech-
nological changes and safeguard the existing cultural
heritage. The EBRD, they said, regarded digitisation
as a way of opening up new potential sources of rev-
enue, such as fees for the use of digital libraries, prod-
uct placement and broadcasters’ own productions.
Other sources could be the use of the digital infras-
tructure for non-public purposes or the transmission
of programmes for foreign broadcasters. The EBU’s
Director General essentially endorsed those remarks.

The conference’'s take-home message was clear:
Eastern European public service broadcasters must
urgently produce and transmit their programmes us-
ing digital technology and bring their obsolete tape-
based archives up to the latest technological stan-
dards.

e Press release of the Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16220 EN

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

General Court: ECB’s refusal to grant access
to documents lawful

In a judgment of 29 November 2012, the General
Court of the European Union (EGC) ruled that the re-
fusal of the European Central Bank (ECB) to grant ac-
cess to documents relating to the economic situation
in Greece was lawful.

In 2010, a journalist asked the ECB to give her ac-
cess to two documents dealing with the economic sit-
uation in Greece. The first described the economic
situation in that country as of March 2010; the sec-
ond dealt with transactions effected by a company
set up by the National Bank of Greece and its content
was closely connected to that of the first document.
The ECB refused to grant the journalist access to the
two documents, giving as its reasons the protection of
the economic policy of both Greece and the European
Union and therefore the protection of public interests.
The journalist challenged the decision before the ECB,
arguing that there was a compelling public interest in
the publication of the documents.

The ECB pointed out that it is obliged to refuse ac-
cess to documents if the public interest may be un-
dermined by their disclosure. No weighing up of that

public interest against an “overriding public interest”
is provided for by EU law. The EGC also noted that
the ECB had not made a manifest error in its assess-
ment of whether access to the documents could be
granted. Although the documents described the sit-
uation of Greece as of March 2010 and the journal-
ist did not make her request until October that year,
the disclosure of the outdated documents could have
led to negative consequences since it could not be
reasonably ruled out that market players would have
mistakenly regarded the outdated information as still
valid. According to the EGC, such an error might
have had negative consequences on Greece’s access
to the financial markets and therefore have affected
the proper conduct of economic policy in Greece and
the EU.

e Press release of the General Court of the European Union
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17783 EN

Gianna lacino

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

AL-Albania

KKRT Issues Warning on Advertising of Med-
ical Treatment

The Keshili Kombetar i Radios dhe Televizionit (Na-
tional Council of Radio and Television - KKRT) has is-
sued a warning to radio and television broadcasters
regarding the advertising of medical products. The
KKRT found that the broadcasters violate extensively
against Albanian law.

According to Article 58 of the Law no. 8410, of
30.9.1998, “On public and private radio and television
in the Republic of Albania”, the broadcasting of adver-
tising spots for medicine or medical treatment that is
available only upon subscription is prohibited.

Based on this regulation, the KKRT has asked elec-
tronic media outlets to stop broadcasting advertising
spots on medical treatment by different health insti-
tutions. This demand has emerged after a period of
extensive advertising for several, mainly private hos-
pitals and clinics, located both in Albania and abroad.
The spots range from those for general hospitals to
more specific ones, including cosmetic surgery.

According to the KKRT, this practice offends against
the legal disposition and the media should refrain
from broadcasting the mentioned spots. The Coun-
cil underlined in its warning that the main criteria they

IRIS 2013-1 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16220
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17783

of the European Audiovisu

will use regarding any complaint will be the correct im-
plementation of the law and the license terms. In the
opposite case, the Council stated that its next steps
would be in accordance with the law and sanctions
might be imposed.

o KKRT-ja, kérkon zbatimin e ligjit pér reklamat. (Press release of the

KKRT of October 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16228 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

AT-Austria

Administrative Court Confirms “Facebook
Ban” for the ORF

On 22 October 2012, the Verwaltungsgerichtshof (Ad-
ministrative Court - VWGH), which has supreme ad-
ministrative jurisdiction in Austria, confirmed the so-
called “Facebook ban” in the case of the Osterreichis-
cher Rundfunk (Austrian Broadcasting Corporation -
ORF) and dismissed an action brought by the ORF as
unfounded.

In spring 2012, the Kommunikationsbehérde Austria
(KommAustria), the authority responsible for regulat-
ing the ORF, established that the ORF’s provision of
a Facebook page constituted an infringement of the
ORF-Gesetz (ORF Act) (see RIS 2012-3/9). The le-
gal remedy lodged by the ORF with the Bundeskom-
munikationssenat (Federal Communications Board -
BKS), the supreme broadcasting authority, was un-
successful, whereupon the ORF filed an action in the
Administrative Court and the Constitutional Court.

The Administrative Court gave as the reason for its de-
cision the purpose of the rule that “(the provision of)
such online services must, for reasons of competition,
be the preserve of other media undertakings”. It went
on to say that the wording of section 4f(2)(25) of the
ORF Act (ban on co-operating with social networking
sites) prohibited the ORF from engaging in “any form
of co-operation [...] that has the same effect as the
provision of a social networking service by the ORF it-
self”. By using Facebook, it said, the ORF was able to
exploit an existing popular global network, which was
precisely what the legislature regarded as only being
covered to a limited extent by the ORF’s public service
remit. Links to or co-operation with social networking
sites were only allowed if there was a connection with
its own “daily online news extracts”, so the complaint
had to be dismissed as unfounded.

On 16 November 2012, the Verfassungsgerichtshof
(Constitutional Court - VfGH) allowed the effect of the
decision to be suspended pending the outcome of the

ORF’s constitutional appeal. This enables the ORF to
continue to operate the Facebook page for the time
being. However, the VfGH stressed that its decision
did not permit any conclusions to be drawn regard-
ing the final ruling. If the constitutional appeal fails,
the ORF’s Director-General will consider further steps
at the European level. Furthermore, the legislature
is to be urged to amend the ORF Act. It is pointed
out that the broadcaster would be denied access to
one of the world’'s most important communications
platforms, which would constitute an unparalleled re-
striction. It remains to be seen how the Constitutional
Court will rule on the merits of the case.

e Beschluss des Verwaltungsgerichtshofs vom 22. Oktober 2012 (ZI

2012/03/0070-12) (Administrative Court decision of 22 October 2012
(Case Z1 2012/03/0070-12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16213 DE

Martin Lengyel
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

KommAustria Does not Regard Tennis Davis
Cup as a Premium Sports Competition

In a decision of 17 October 2012, the Austrian
broadcasting regulator Kommunikationsbehérde Aus-
tria (KommAustria) dismissed a complaint by 13 pri-
vate television broadcasters against the Osterreichis-
cher Rundfunk (Austrian Broadcasting Corporation -
ORF). The case involved the transmission of tennis
matches in the Davis Cup tie between Austria and Bel-
gium on the ORF sports channel ORF Sport +.

According to section 4b(4) of the Gesetz lber den
Osterreichischen Rundfunk (ORF Act), the ORF is pro-
hibited from broadcasting so-called premium sports
competitions on its sports channel, these competi-
tions being defined as those given broad coverage
in the Austrian media. The complainants were of
the opinion that, given the earlier media reporting
and the huge sporting interest in the aforementioned
matches, the ORF could have expected the event,
which involved one team dropping down from the
World Group to the relegation group, to attract con-
siderable media attention.

In its reasons for the decision, KommAustria referred
to a ruling by the Bundeskommunikationssenat (Fed-
eral Communications Board) of May 2012, according
to which “comparable media reporting in the past”
should be consulted when classifying a sports com-
petition as a premium event.

KommAustria first of all determined that not the en-
tire Davis Cup but only individual meetings could be
consulted for comparison purposes, pointing out that,
especially in the case of sports that involved an entire
competition within a series and, above all, those that

6 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16228
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/9&id=14157
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16213

of the European Audiovisua

resulted in promotion to the group above or relega-
tion to the one below, particular consideration should
be given to the competition format, and therefore the
actual standings of the participating teams. In order
to make a comparative assessment, it went on, the
2009 Davis Cup tie between Austria and Chile should
be considered because it too decided on relegation
from the World Group.

After assessing the media coverage of the meeting
concerned in comparison to premium sports competi-
tions, KommAustria concluded that the extent of the
newspaper reporting in this case did not permit any
inferences to be drawn with regard to a general in-
crease in media interest, noting that there had been
no significant pre-event and post-event reporting in
the print media.

An assessment of the television coverage made it
clear that the extent of the reporting did not come
close to what was necessary for the event to be clas-
sified as a premium sports competition. The chan-
nels ORF eins and ORF 2 had only run short reports on
the tie, and only one of the commercial channels had
broadcast a short report each day.

e Bescheid der KommAustria vom 17. Oktober 2012 (KOA 11.263/12-
016) (KommAustria decision of 17 October 2012 (KOA 11.263/12-
016))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16212 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ORF’s Special-Interest Channels must be fed
into Analogue Networks

Following the media regulator KommAustria, the Bun-
deskommunikationssenat (Federal Communications
Board - BKS), Austria’s supreme broadcasting author-
ity, reached the conclusion in its decision of 5 Novem-
ber 2012 that television cable network operators must
feed the special-interest channel ORF Sport + into
their analogue networks.

Liwest, Austria’s second-largest cable network oper-
ator, had up to then fed the sports channel into its
digital cable network only, and KommAustria ruled
that ORF Sport + also had to be distributed in ana-
logue networks in accordance with the “must carry
rule” in section 20(1) of the Bundesgesetz tber au-
diovisuelle Mediendienste (Federal Audiovisual Media
Services Act - AMD-G). The legal remedy lodged with
the BKS by Liwest against this decision was dismissed.
The BKS pointed out that the statutory rules were
clear and stated that “the cable network operator
[had] no freedom to choose in what technical form it
would like to comply with its commitment”. The costs
involved, it went on, were not disproportionately high.

Liwest reserves the right to appeal to the Constitu-
tional Court or the Administrative Court. Following the
decision, the ORF appealed to all cable network opera-
tors to feed ORF Sport + into their analogue networks,
as Austria’s largest cable network operator (UPC Aus-
tria) has done since July 2012.

e Bescheid des BKS vom 5. November 2012 (BKS decision of 5
November 2012) DE

Martin Lengyel
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

Action Brought against RTL for Being In-
sulted as the “Monster from the Deep” Dis-
missed

According to media reports, the Landesgericht Ko-
rneuburg (Korneuburg Regional Court) dismissed on
8 November 2012 an action brought against RTL by a
man from Lower Austria. The plaintiff had been ac-
cidentally filmed by the German TV broadcaster in
November 2010 during his holiday on the Maldives,
subsequently shown without his consent in the pro-
gramme “Deutschland sucht den Superstar 2011 - Re-
call” (Germany seeks 2011 superstar - Recall”), and
was referred to by one of the presenters as the “mon-
ster from the deep”.

In order to avoid legal action, RTL paid the 70-year-old
plaintiff a lump sum of EUR 9,000. He subsequently
submitted a psychiatric report proving that he had suf-
fered a mental illness as a result of the broadcast in
which he had been insulted and requested the court
to award him a further EUR 16,000. However, the
judge held that the damages already paid were rea-
sonable. Basing his decision on a comparison with
similar defamation cases, he dismissed the action.
The plaintiff’'s lawyer announced his intention to ap-
peal.

Cristina Bachmeier

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

BA-Bosnia And Herzegovina

[ Approach to “Significant Value” Adopted ]

At its session held on 13 November 2012, the Coun-
cil of the Communications Regulatory Agency (CRA)
adopted the Code amending the Code on Commercial

IRIS 2013-1 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16212

of the European Audiovisu

Communications (Code) in order to reflect the newly
taken approach to the legal understanding of a “sig-
nificant value” of promoted goods and services. The
Code, as now amended, considers any inclusion of
goods and services in the audiovisual or radio pro-
gramme as product placement, regardless of their
value.

The Code has been in force since 1 January 2012.
However, the application of provisions on product
placement was postponed until 1 January 2013 in
order to allow media service providers the neces-
sary time to prepare for the implementation of such
a major novelty in the regulatory framework (see
IRIS 2012-1/9).

The Code originally considered the inclusion of goods
and services that have been provided free of charge
with the objective of their inclusion in an audiovisual
or radio programme only as product placement if the
goods and services involved are of significant value.
The CRA was tasked with adopting a normative act
defining the exact requirements of a significant value
in the course of 2012. In line with this obligation,
the CRA had collected and analysed data on actual
production budgets as reported by the media service
providers, as well as the approaches taken in other
European countries. The analysis has shown that the
best approach considering the specific situation in the
audiovisual market in Bosnia and Herzegovina, in par-
ticular having in mind average production budgets,
would be to deem the value of goods and services ir-
relevant and to consider any supply of props as prod-
uct placement. In CRA’s view, only such a wide ap-
proach would guarantee the fundamental principles
governing product placement such as safeguarding
editorial independence, the avoidance of undue pro-
motional effect, of undue prominence and the obliga-
tion to inform the viewers. The proposal was offered
to public consultations and was not met with signifi-
cant opposition.

The amended Code shall apply from 1 January 2013.

e Kodeksa o komercijalnim komunikacijama (Code on Commercial
Communications)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16198 BS

Maida Culahovi¢
Communications Regulatory Agency

BG-Bulgaria

Report on the Proportion of European Works
and Independent Productions

On 1 November 2012, the Council for Electronic Me-
dia (CEM) published a report on the proportion of Eu-
ropean works in Bulgarian television broadcasting for

the year 2011. Article 16 of the Directive for Au-
diovisual Media Services (AVMSD) requires broadcast-
ers to reserve a majority proportion of their trans-
mission time, excluding the time appointed to news,
sports events, games, advertising, teletext services
and teleshopping, for European works. Article 17
AVMSD requires broadcasters to reserve a minimum
proportion (at least 10%) of their transmission time,
excluding the time appointed to news, sports events,
games, advertising, teletext services and teleshop-
ping, for European works created by independent pro-
ducers.

The summary for the calendar year 2011 contains
data of 47 television programmes with national cover-
age and 28 linear media services providers. A prelimi-
nary letter of request had been sent to all linear media
providers. All, except for three, have responded to the
letter.

27 programmes comply with Art. 16 AVMSD and the
stipulated majority of European works in their overall
broadcasting time. According to the report, the pro-
portion of independent productions (Art. 17 AVMSD)
has been adhered in 23 programs.

In only four of the television programmes, the per-
centage of time for European works, created by pro-
ducers who are independent of broadcasters is below
the required 10%. Two of them are programmes of the
provider Fox International Channels. In its response,
the provider "Fox International Channels Bulgaria" has
explained the low percentage of European indepen-
dent works in the programmes "Fox Crime" and "Fox
Life" was due to their specificity, (the programs are
special-interest channels, respectively for the "civil-
legal and criminal-legal system in the United States”
and “the American way of life"). In this context, the
report emphasized Arts. 16 and 17 AVMSD, which re-
quire the designated minimal time for European (inde-
pendent) productions in television programmes only
where the proportion can be achieved practically and
by appropriate means.

o TOKJIAIO THOCHO : mpwiaraHeTo Ha 4jieHose 16 u 17
or /lupexTnBaTa 3a AyJIMOBH3YAJHH MEIUIHU YCIyTH 32
2011463476464470475460, pPECIIEKTUBHO , 9JI .19460 OT 3aKOHa 3a
PAaMOTO U TEJIEBU3UATA - €BPOIENCKY IIPOU3BEIEHUS BIIPO-

rpaMuTe Ha JOCTABIUIUTE Ha JTUHeNHN MeuiHN yCayru (Re-
port of the CEM of 1 November 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16199 BG

Raina Nikolova
New Bulgarian University

CZ-Czech Republic

[ Amendment of the Broadcasting Act ]

The Parliament of the Czech Republic approved an

8 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/9&id=14143
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16198
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16199

of the European Audiovisu

amendment of the Broadcasting Act concerning the
increased volume of commercials compared to the
rest of television programming. For a long time, the
Council for Radio and Television Broadcasting (the
Council) has received a wide range of complaints from
viewers dealing with increased commercial sound vol-
umes during the broadcasting of commercials.

According to the amended Broadcasting Act, it is the
responsibility of the Council to authoritatively inter-
vene in any case of significant volume increases dur-
ing television advertising. Previously, the Council
could not take any such action against broadcasters,
because the broadcasters were not obliged to main-
tain the same volume level for all parts of their pro-
gramming.

The new legislation is based on a comparison of sound
intensities of the transmission before and after adver-
tising. Due to the practical application of the provi-
sions, particularly the technical aspects of measuring
sound intensity, the legislation authorises the Council
to determine an implementing regulation for further
details.

A television broadcaster now has to ensure that the
sound volume of advertising, teleshopping and spon-
sorship does not increase when compared with pro-
grammes before and after parts of the programme
containing commercial communications. This obliga-
tion applies to any audio-visual means of separating
advertising and teleshopping from other parts.

e Zakon ze dne 26. fijna 2012, kterym se mini zakon é. 231/2001 Sb.,
0 provozovani rozhlasového a televizniho vysilani a o zmini dalsich
zakonu, ve znini pozdijsich peedpisui, (Act No. 406/2012 Sb. amend-
ing the Act 231/2001 Coll., on radio and television broadcasting and
to amend other Acts. as amended. 26 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16200 Ccs

Jan Fu¢ik
Ministry of Culture, Prague

DE-Germany

Administrative Court Criticises Award of
Third-party Broadcasting Time

On 23 August 2012, the Verwaltungsgericht (Ad-
ministrative Court) in Neustadt an der Weinstrasse
ruled that the award of third-party broadcasting time
by theRhineland-Palatinate Landeszentrale fiir Medien
und Kommunikation (Regional Media and Communica-
tions Agency - LMK) in the case of the main broad-
caster Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH (Sat.1) was
unlawful. It criticised virtually the entire selection and
licensing procedure, especially owing to the failure to
involve Sat.1.

According to section 26(5) of the Staatsvertrag fir
Rundfunk und Telemedien (Inter-State Agreement on
Broadcasting and Telemedia - RStV), Sat.1 is obliged
to provide broadcasting time for independent third
parties. Pursuant to section 31(4), first sentence,
RStV, the LMK invited tenders for this broadcasting
time, which was - lawfully - divided into four broad-
casting windows based on duration and time of day.
Against the wishes of Sat.1, the third-party broadcast-
ing licences were awarded to the current licensees,
News and Pictures GmbH & Co. KG and DCTP Entwick-
lungsgesellschaft fur TV-Programm mbH.

The Administrative Court considered this procedure
unlawful for several reasons. In particular, the LMK
had disregarded the requirement to reach agreement
with the main broadcaster as required by section
31(4), third sentence, RStV. The efforts to agree on
the selection with Sat.1 having failed, section 31(4),
third to fifth sentences provides for a multi-stage se-
lection procedure, which must be strictly adhered to.
The LMK, the court said, had not taken sufficient
account of Sat.1 in that procedure and accordingly
breached the company’s rights under the RStV to be
consulted. Proper involvement in the selection proce-
dure was, it pointed out, vitally important for ensuring
the freedom of broadcasting of Sat.1 as enshrined in
Article 5(1), second sentence, of the Grundgesetz (Ba-
sic Law - GG) and its freedom of ownership as guaran-
teed by Article 14 GG.

Furthermore, the court went on, awarding the licence
to DCTP was unlawful as the strict requirement in sec-
tion 31(5) RStV to reach agreement on the appro-
priate funding of the third-party programme had not
been met. In connection with the award of the licence,
the LMK had provided for the continuation of the re-
muneration agreement for the current licence period
between Sat.1 and DCTP, but Sat.1. had considered
the payment based on that agreement unreasonable.
The LMK had failed to check whether the remunera-
tion paid thus far was appropriate. Section 31(5) and
(6) RStV did not empower the LMK, as a State body, to
impose an agreement based on private law, as it had
done in the instant case, as that was not compatible
with the freedom of contract enshrined in Article 2(1)
GG.

e Urteil des VG Neustadt an der WeinstraBBe vom 23. August 2012 (5

K 417/12.NW) (Judgment of the Neustadt an der Weinstrasse Admin-
istrative Court of 23 August 2012 (5 K417/12.NW))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16218 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

“Tag des Gliicks” Show Taken off Air follow-
ing Ban

The TV show “Tag des Glucks” (“Day of Luck”) run by

IRIS 2013-1 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16200
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16218

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

the lottery organisation Sdddeutsche Klassenlotterie
(SKL) was taken off air in October 2012. This was the
response of the companies involved to several deci-
sions of the Kommission fiir Zulassung und Aufsicht
(Licensing and Monitoring Commission - ZAK), which
had criticised the show and stopped its broadcasting
on several occasions in the past few years.

The ZAK had repeatedly found that the programme
had infringed the ban on the public advertis-
ing of gambling pursuant to section 5(3) of the
Gllicksspielstaatsvertrag (Inter-State Treaty on Gam-
bling - GIUStV), stating that the advertorial nature of
the programme was clear from the numerous times
the lottery was mentioned during the presentation
and from the extremely frequent on-screen displays
of the relevant logos. The ZAK also criticised the fact
that each contestant had to possess an SKL lottery
ticket.

However, the lottery organisation has not completely
given up disseminating the show: the hitherto last edi-
tion of the programme was streamed on the SKL web-
site in early November 2012 and has been available
there in full length ever since.

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Packages of Measures Decided by RBB to In-
crease Licence Fee Revenues

In the late summer of 2012, Rundfunk Berlin-
Brandenburg (Berlin-Brandenburg Broadcasting -
RBB) submitted to its statutory bodies a final report
on the “Package of measures for increasing the po-
tential number of licence payers in Berlin”. The aim
is to induce those consumers of broadcasting services
who possess operational radio and television sets, but
have not paid the licence fee up to now, to comply
with this requirement.

The implementation of the package of measures was
proposed in 2008 by the Kommission zur Ermittlung
des Finanzbedarfs der Rundfunkanstalten (Commis-
sion for Establishing the Financial Requirements of
Broadcasters - KEF). RBB submits annual reports on
the implementation of its measures. With regard
to the Berlin market, it has been able to establish
that the city has benefited from, albeit low, economic
growth. However, as the German capital suffers from
high unemployment RBB’s transmission area has the
largest number of people who are exempt from the
payment of licence fees. In order to increase the sub-
scriber base in Berlin, RBB carries out numerous mea-
sures to raise public awareness. For example, it has
held a “TV licence week” in the Spandau district, dur-
ing which citizens were handed leaflets and shown ad-
vertisements and advertising banners on the internet

as well as a TV commercial in the waiting rooms of
the Spandau authorities. In addition, inhabitants were
provided with information on the licence fees at street
stalls, and some 800 new devices were registered as
a result of this measure. Furthermore, RBB has cre-
ated the post of Kommunikationsbeauftragter (Com-
munications Commissioner) to handle the marketing
aspects of collecting fees and contributions. He/she
is responsible for all kinds of marketing measures on
the issue of the requirement to pay the licence fee as
well as for the operation of the public service broad-
caster’s fee website, which also involves sharing infor-
mation with the other regional broadcasters. Another
measure implemented by RBB has been to step up
licence fee advertising in its programme schedule.

RBB has been able to increase the number of regis-
trations of new types of broadcast receiving devices
(e.g., internet enabled PCs or mobile telephones -
see|IRIS 2007-1/11) by approximately 11,000. Guided
tours of its broadcasting facilities, during which visi-
tors were informed about the requirement to pay li-
cence fees and how the money is used, are also said
to have helped to raise the number of new registra-
tions.

Compared with 2010, RBB was able to post an in-
crease in revenues of around EUR 270,000 in 2011.
The package of measures is due to be adapted to the
new licence “contribution” model.

Leyla Rock
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Government Decides to Introduce Compul-
sory Registration for Cinema Films

On 31 October 2012, the German government de-
cided to amend the Bundesarchivgesetz (Federal
Archive Act) to make it compulsory for producers and
co-producers of German cinema films to register them
in a Federal Archive database.

The aim of this obligation to register is to safeguard
the national film heritage. According to the Federal
Government, films are not only economic but also cul-
tural goods and comprehensive registration is accord-
ingly in the overall public interest. Up to now, copies
of films funded with public money have had to be de-
posited with federal and regional (Land) film funding
institutions, but the Federal Government believes that
this is no longer sufficient and that it is necessary
for all German films without exception to be centrally
archived.

Registration must take place within twelve months of
a film being exhibited for the first time. This is coupled
with the obligation to let the Federal Archive know
where an archivable copy of a film is located.

10 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-1/11&id=14160

of the European Audiovisu

A precondition of the obligation to register a film is
that it must be intended for public exhibition in a cin-
ema or be shown at an important festival or awards
ceremony. Films are considered German if their mak-
ers are established in Germany. Cinematographic
works in which music predominates will not be reg-
istered, as copies of them must already be deposited
with the German National Library. The Federal Gov-
ernment estimates the total number of registrations
at 5,000 a year.

A fine of up to EUR 10,000 can be imposed for failure
to comply with the requirement to register a film. De-
tails of the procedure and the form of the compulsory
registration are to be laid down in a statutory order by
the Staatsminister flr Kultur und Medien (Minister of
State for Culture and Media).

The draft law was forwarded to the Bundesrat (Federal
Council) for its opinion on 2 November 2012.

e Pressemitteilung der Bundesregierung vom 31. Oktober 2012 (Fed-
eral Government'’s press release of 31 October 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16215 DE

e Gesetzentwurf der Bundesregierung (Federal Government's draft
law)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16216 DE
Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Bundestag Votes additional EUR 100 Million
for Culture

At its final meeting on the culture budget on 9 Novem-
ber 2012, the Budget Committee of the Bundestag
voted an additional EUR 100 million for culture, an in-
crease in funding of about eight per cent.

This means that the culture budget has been signif-
icantly increased for the eighth year running. Ac-
cording to the Staatsminister flr Kultur und Medien
(Minister of State for Culture and Media), this cannot
be taken for granted given the current public sector
austerity measures and the constitutionally mandated
“debt ceiling”.

The total budget will amount to EUR 1.28 billion. The
promotion of film production in Germany will bene-
fit significantly from these additional resources. The
Deutscher Filmfoérderfonds (German Film Fund) will be
given an increase of EUR 10 million to EUR 70 mil-
lion a year (on the recent extension of the German
Film Fund, see RIS 2012-10:1/9). The Kulturstiftung
des Bundes (Federal Cultural Foundation), which re-
ceives aid for films, the new media and cross-sectional
projects, will also be supported to the tune of an addi-
tional EUR 5 million, thus bringing the total to EUR 40
million.

e Pressemitteilung des Staatsministers fir Kultur und Medien vom 9.
November 2012 (Press release of the Minister of State for Culture and
Media of 9 November 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16217 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Fl-Finland

ISP not Granted Leave to Appeal in The Pirate
Bay Case

On 29 October 2012, the Supreme Court of Finland
did not grant the telecommunications and ICT ser-
vice provider Elisa Corporation leave to appeal in the
case concerning The Pirate Bay (TPB). In the after-
math of the Swedish TPB case, an interim injunction
was sought against Elisa in May 2011. The Copyright
Information and Anti-Piracy Center (CIAPC) filed the
application on behalf of the Finnish National Group
of International Federation of the Phonographic Indus-
try (IFPI). The aim was to prevent the continuance of
copyright infringements.

The application was based on Section 60c of the
Finnish Copyright Act (404/1961): According to para-
graph 1, a court may, in trying a case and upon re-
quest of a rightsholder, order an intermediary to dis-
continue the making available of allegedly copyright-
infringing material to the public (injunction to discon-
tinue). It is to be regarded reasonable in view of the
rights of the alleged infringer, the intermediary, and
the author. Paragraph 2 provides for the situation
where legal action against the alleged infringer (ref. in
§60b) is not yet taken. Then, a court may issue an in-
terim injunction. It may be issued without hearing the
alleged infringer if deemed necessary for the urgency
of the case. The injunction remains in force until fur-
ther notice. The alleged infringer shall be reserved an
opportunity to be heard without delay and the court
shall decide whether the injunction remains in force
or is cancelled. (Para. 3) The injunction shall not prej-
udice the right of a third person to send and receive
messages. It shall enter into force when the applicant
provides the security to the execution officer. The in-
terim injunction shall expire if a legal action has not
been taken within one month from its issuing. (Para.
4)

On 26 October 2011, the Helsinki District Court ruled
in favor of IFPI Finland. An interim injunction was
issued and Elisa was obliged under the penalty of
a fine (EUR 100,000) to remove TPB domains from
its servers and to block access to IP-addresses used
by TPB. The measures regarding subscriptions were

IRIS 2013-1 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16215
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16216
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10:1/9&id=14161
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16217

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

taken in January 2012 following the enforcement or-
der. Elisa appealed the ruling of the district court, but
on 15 June 2012, the Helsinki Court of Appeal did not
alter the decision. An interim injunction was found
necessary in the view of the evidence on the effective-
ness of legal measures and the accessibility of the al-
leged infringer. The court also stated that the interim
injunction may become long term if the defendants in
the main issue cannot be summoned. That however
does not per se render it unlimited in duration. Elisa fi-
nally requested leave to appeal to the Supreme Court
to obtain a judicial precedent, but it was not granted.

e Helsingin kéardjdoikeuden pédétds, 26/10/2011, No 41552 (Decision
of the District Court of Helsinki. 26 October 2011, No 41552)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16227 Fl
e Helsingin hovioikeuden p&éatés, 15/06/2012, No 1687 (Decision of
the Court of Appeal of Helsinki, 15 June 2012, No 1687) Fl
e Korkeimman oikeuden paétds, 29/10/2012, No 2187 (Decision of
the Supreme Court, 29 October 2012, No 2187) Fl

Anette Alén-Savikko

Institute of International Economic Law/ University of
Helsinki, Facing the Coordination Challenge/
Communication Research Centre, University of
Helsinki

FR-France

Absence of Liability on the Part of an Inter-
net Site Offering Access to Catch-up TV Pro-
grammes via Deep Hypertext Links

In a decision delivered on 31 October 2012 the Court
of Cassation rejected the appeal by the M6 group
against the decision of the court of appeal rejecting
all its applications in its dispute with the company
that operates the TV-replay.fr site, which is an on-
line guide to catch-up TV sites (see |IRIS 2011-6/17).
The M6 group, which operates a number of channels
including M6 and W9 and their catch-up TV services
Mé6replay and W9replay, complained that TV-replay.fr
was giving direct access to its programmes by means
of deep hypertext links without first directing viewers
to the home pages of Mé6replay and W9replay. M6
claimed this violated the general conditions for using
its catch-up TV services and infringed its rights as the
originator and producer of a database, and felt that
the behaviour of TV-replay.fr constituted unfair com-
petition and free-riding.

The Court of Cassation firstly approved the court of
appeal’s acceptance that merely putting on-line the
general conditions for using the M6 and W9 sites,
which could be accessed by means of a half-concealed
tab in the lower part of the screen, was not enough to
place the users of the services offered under contrac-
tual obligation, and that the letter of formal notice the

M6 group had sent to the defendant company, which
edited the TV-replay.fr site, requiring it to observe the
general conditions for use did not give rise to any con-
tractual obligation on the part of the latter to comply
with them.

The Court of Cassation also found that the court of ap-
peal had been right to state that the M6 group’s pro-
duction companies, which held the rights for the pro-
grammes broadcast, could not collectively claim the
infringement of undifferentiated rights, and that they
did not establish which of them held the rights for the
works the defendant company was making accessible
on its TV-replay.fr site after they had been broadcast
on television. The Court also rejected the argument
of infringement of the rights of the M6 group in its ca-
pacity as producer of databases. Lastly, the decision
notes that users of the disputed site were directed
to the programme sought, which was presented in a
navigation window on the channels’ catch-up TV sites
giving access to all the functions of the sites and to
their advertising banners. The court of appeal found
that the complaint, based on the circumvention of the
normal navigation process, was unfounded and that
no proof of any free-riding activity had been provided,
and used this as the legal grounds for justifying its de-
cision. The Court of Cassation’s decision puts an end
to the dispute, which nevertheless raises the question
of the means available to rightsholders to oppose ac-
cess to their content via hypertext links.

e Cour de cassation (1" ch. civ.), 31 octobre 2012 - Société Métropole
Télévision (Court of Cassation (1st civil chamber), 31 October 2012 -

the company Métropole Télévision) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Lawfulness of Clause in Contract for Produc-
tion of a Film Authorising its Termination on
the Grounds of Failure to Obtain Financing

An unusual decision by the court of appeal in Paris
on 16 March 2012 deserves mention, in that it gives
details of the parameters of the obligation to use in-
cumbent on the producer of an audiovisual work as
defined in Article L. 132-27 of the French Intellectual
Property Code (Code de la Propriété Intellectuelle -
CPI), and more specifically its reference to an “obli-
gation of production”. The actual production of a film
does indeed depend on the possibility of the producer
finding the necessary financing.

In the case at issue, two directors had been entrusted
with producing a full-length animated film adaptation
of the musical tale “Piccolo, Saxo et Compagnie”, and
had signed a contract ceding their rights as writer-
directors to a production company. The contract was
suspended the following year because of financial dif-
ficulties alleged by the latter. Despite the suspension,

12 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16227
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6/17&id=14168

the producer signed a separate contract ceding copy-
right with one of the writer-directors covering a set
of graphic creations. Six months later, the produc-
tion company informed the writers that the project
was definitively dropped and that the contract ced-
ing their rights was terminated. Four years later, how-
ever, the film “Piccolo, Saxo et Compagnie”, produced
with the intervention of two other co-producers, was
being shown in cinemas. The directors therefore sum-
moned not only the co-writers of the audiovisual work
but also the production companies on the grounds of
infringement of copyright, failure to observe the obli-
gations of good faith and contractual fairness, and the
abusive termination of their contracts.

The appellant parties claimed mainly that the clause
in their writers’ contract according to which it could
be terminated “if the producer was unable to obtain
the necessary financing to cover the cost of the film
and start production” was void because it was potes-
tative. (Article 1174 of the French Civil Code indeed
provides that “An obligation is void where it was con-
tracted subject to a potestative condition on the part
of the one who binds himself.”) They claimed that the
termination was founded on fallacious grounds, as no
proof was presented of the alleged impossibility of
sourcing finance to cover the cost of the film up to
the production stage. The court of appeal found that
while a purely potestative condition was void where
the performance of the obligation did not depend on
the desire of just one of the contracting parties, there
was no such condition in the case at issue, inasmuch
as the entire financing of the film was not dependent
on the production company summoned to appear in
court but on a third party it had to convince to provide
support. The court analysed in detail the chronology
of the facts and reached the conclusion that the pro-
ducer, despite the efforts made, had not been able to
obtain the financing necessary for covering the cost of
producing the film as it had been developed, and that
no proof had been provided in either court of the exis-
tence of the alleged fraudulent manoeuvring. The ter-
mination of the writer-directors’ contracts was there-
fore not abusive. One of the appellant parties who
had also signed a separate contract covering all the
graphic creations also claimed that the termination
of the writer-director contract resulted in the termi-
nation of the contract covering the graphic elements.
The Court upheld the judgment in its rejection of this
claim, considering that the aforementioned contracts
were legally independent and did not have the same
object.

e Cour d’appel de Paris (péle 5, ch. 2), 16 mars 2012 - Olivier B. et
Laurent B. c. Haut et Court et a. (Court of appeal of Paris (centre 5,
chamber. 2), 16 March 2012 - Olivier B. and Laurent B. v. Haut et

Court et al.) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Government Considers Possible Conver-
gence of CSA and ARCEP

On 21 August 2012 the Prime Minister announced
he was considering the convergence of the au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA) and the electronic communica-
tions and postal authority (Autorité de Régulation des
Communications Electroniques and des Postes - AR-
CEP). He has instructed a number of Ministers to send
him proposals by the end of November on the changes
in legislation and regulations that would be necessary.
There is indeed no doubt that as audiovisual content is
being increasingly shown on fixed and mobile Internet
devices it is necessary to consider the effectiveness
of the methods of regulating electronic communica-
tions and the audiovisual scene. At the moment, the
terrestrial broadcasting of audiovisual programmes is
covered by regulation on content, one of the purposes
of which is to ensure quality and diversity, whereas
content circulated via the Internet is covered by regu-
lations that are more limited and sometimes inappro-
priate.

The two authorities each submitted their position on
the issue to the Prime Minister in October. For AR-
CEP, the main issue is the need to adapt regulation
of the audiovisual scene, as instituted by the Act of
30 September 1986. It believes there are three main
possible hypotheses. The first consists of retaining
strong regulation of audiovisual content, in the spirit
of cultural exception, but based on new foundations
taking into account the upheavals caused by the Inter-
net. In this case, the missions and tasks of the audio-
visual regulator and those of the electronic commu-
nications regulator would remain very disparate and
there would be no real justification for convergence of
the two authorities. On the other hand, the Author-
ity found that it might be worth adopting legislation
to create a single body for the two regulators, com-
prising all or some of the members of each, in order
to deal with areas of common interest and to have
decision-making powers. In the second scenario, AR-
CEP would be responsible for regulating the techni-
cal and economic aspects of the two sectors and the
CSA would be responsible for regulating audiovisual
content. The third scenario involved favouring mainly
economic regulation of the stakeholders in the au-
diovisual sector. Merging the authorities would then
make sense, but it would be preferable for the author-
ity created in this way to have the right to claim com-
petitive rights and incorporate all or part of the mis-
sions for managing the broadcasting spectrum cur-
rently in the hands of the national frequency agency
(Agence Nationale des Fréquences). This would bring
it close to the United Kingdom’'s OFCOM. In all three
hypotheses, ARCEP notes that the element of audiovi-
sual regulation involving cultural exception would de-
pend more particularly on the conclusions of the mis-
sion entrusted to Pierre Lescure.

IRIS 2013-1 13



L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

For its part, the CSA has presented two scenarios of
possible evolution. The first consists of gradual con-
vergence with ARCEP, in two separate stages. This
would involve firstly keeping the two present author-
ities separate but creating a joint regulatory body
with decision-making powers, whose members would
come from both authorities. Indeed one possibility
would be for all the members of both authorities to be
members of the new joint body. This new body would
deliberate on matters of common interest, such as
management of the spectrum, economic regulation,
and the regulation of on-line services, which could be
defined by legislation. The second stage would in-
volve setting up a single authority in two parts, one for
content and diversity, and one for infrastructures and
networks, to be chaired by a single person. The CSA
believes convergence of this kind would have many
advantages - it would facilitate the optimisation of the
operational management of frequencies, it would im-
prove the broadcasting of content on fixed and mo-
bile data networks, it would provide an answer to the
question of identifying which authority was competent
to deal with disputes involving difficulties in accessing
on-demand audiovisual media services (on-demand
AMSs), and it would ensure that the financing of au-
diovisual and cinematographic production was taken
into account when implementing the principle of the
networks’ neutrality. The second, more radical, sce-
nario proposed by the CSA in its report would consist
of creating a single institution forming a single unit.
The CSA nevertheless observed that there was con-
siderable opposition to this option, which might ap-
pear premature. The main points raised involved the
risk of economic and competition issues taking prece-
dence over aspects relating to culture and society.

In the light of these conclusions, the Government
should make an announcement soon on the future of
the plans for convergence.

e ARCEP, Réflexions sur I'évolution, a I’ére d’internet, de la régulation
de I'audiovisuel et des communications électroniques et sur ses con-
séquences, octobre 2012 (ARCEP, Thinking on the evolution, in the
age of the Internet, of the regulation of the audiovisual scene and
electronic communications, and on its conseguences, October 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16224 FR

e CSA, Contribution a la réflexion sur I’évolution de la régulation de
I'audiovisuel et des communications électroniques, octobre 2012, 16
pages (CSA, Contribution to thinking on the evolution of the audiovi-
sual scene and electronic communications, October 2012, 16 pages)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16234 FR

Amélie Blocman
Légipresse

[ CSA Takes up the Issue of Scripted Reality ]

The audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de I'Audiovisuel - CSA) has announced
that, starting on 19 November 2012, it will hold hear-
ings of the professionals concerned (producers, TV

channels, scriptwriters, authors’ societies) regarding
“scripted reality” programmes. The first broadcast of
this type, “Le jour ou tout a bascule”, which recon-
structs stories based on true events, was broadcast
on the public-sector channel France 2 in July 2011.
Since then this inexpensive format, combining fic-
tion, news and reality television, is presented on a
daily basis on a large majority of channels, in both
the private and public sectors, giving rise to some
concern among professionals. The question currently
facing the CSA is in fact whether these programmes
should be considered as fiction, and be counted
as such in the channels’ broadcasting quotas and
receive aid from the national cinema centre (Centre
National du Cinéma - CNC). There is no agreement.
On one hand, fiction professionals plead in favour of
scripted reality not being recognised as fiction, as this
would result in a drop in orders for stock programmes
(fiction programmes, documentaries and animated
films) from the channels. Some channels, including
TF1, declare their scripted reality broadcasts to the
CSA as fiction. Whereas one of the CSA’'s members
has in fact declared in favour of these programmes
being included in the channels’ quotas for fiction,
the chair of the CSA’'s committee on audiovisual
production has recalled that the CSA considers each
programme individually when deciding what may be
classed as a fiction work, i.e. a work with writers,
directors and actors. The committee also disregards
the quality of the works. The Minister for Culture and
Communication has for her part pointed to another
issue by affirming that scripted reality has no place
on public-service television. The position of the CSA
on the matter is awaited more eagerly than ever.

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

[ Competition Appeal Tribunal Decision on Pay
TV

The UK Competition Appeal Tribunal, a specialist court
hearing appeals from the decisions of the competition
authorities, has published its judgment relating to the
decision of the communications regulator, Ofcom, to
impose a wholesale must-carry remedy on Sky. This
required Sky to offer wholesale its Sky Sports 1 and
2 channels to rival pay TV retailers at a price set by
Ofcom (see [IRIS 2010-5/26). Appeals were entered
against the decision by Sky, Virgin Media, BT and the
Premier League.

Sky appealed on three grounds. First, that Ofcom had
no power to intervene in the Pay-TV market as it was

14 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16224
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16234
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-5/26&id=14140

of the European Audiovisu

concerned with retail competition rather than com-
petition in the provision of licensed services or con-
nected services, as set out in the Communications
Act 2003. The Tribunal rejected this argument, decid-
ing that the latter phrase includes retail competition.
Second, Sky argued that, in identifying the competi-
tion concerns, Ofcom had failed to adhere to an ap-
proach based on competition rules under EU law and
the Competition Act 1998. This argument was also re-
jected by the Tribunal, which held that Ofcom was not
required to apply those rules (and in particular those
relating to abuse of a dominant position) in exercising
its powers under the Communications Act.

Sky’s third argument was that Ofcom’s findings in
relation to Sky’s alleged practices of failing to en-
gage constructively with other retailers and withhold-
ing wholesale supply, were unfounded. The Tribunal
examined the evidence relating to negotiations with
rival retailers in considerable detail, and found that
it had been misinterpreted by Ofcom and that some
of Ofcom’s key findings of fact were inconsistent with
the evidence. The Tribunal found that one the whole
Sky did engage constructively with other retailers, de-
spite having a strong preference for self-retailing. It
thus upheld Sky’s third argument and allowed the ap-
peal. In view of this decision, the Tribunal did not find
it necessary to examine grounds of appeal raised by
other parties.

e British Sky Broadcasting Limited, Virgin Media, The Football Associ-
ation Premier League and British Telecommunications plc v. Office of
Communications, [2012] CAT 20, 8 Auqust 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16196 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

HU-Hungary

Major Private Broadcasters Launch new
Channels

In October 2012, the RTL Group’s new channel, RTL
Il, as RTL Klub’s twin channel, was launched in Hun-
gary and was followed shortly in November by Su-
perTV2, the twin channel of TV2, the second largest
commercial broadcasting channel in Hungary. In re-
cent years, the Hungarian programme selection has
grown continuously as part of the provider’s economic
growth. Typically, this meant new channels owned
by the mother company registered outside Hungary,
such as Film+, Sorozat+ or Cool TV by the RTL Group,
or Fem3 and Pro4 by TV2. The smaller providers fol-
lowed suit.

Audience data collected by Nielsen Audience Mea-
surement Kft. shows that in 2011 the RTL Group and

TV2 together reached 38.8% of television audiences
in Hungary, down significantly from the 67.3% reg-
istered in 2000. The reason behind the drop in the
shares of the two largest commercial stations with na-
tionwide coverage is the rise of special-interest chan-
nels targeting niche audiences. Accordingly, the own-
ers of the RTL Group and TV2 decided to launch their
own new channels. As a result, viewers deserting
the two nationwide stations ultimately remained "in
house” and continued to generate revenues for the
two players in Hungarian broadcasting.

As a new development the startup stations stick to
their original name (RTL Klub - RTL II; TV2 - SuperTV2).
Both companies have made a commitment to keep-
ing and expanding the brand. Apart from the name
itself, key programming and widely recognized faces
will certainly lay bare the connection between the re-
spective channels and any failure of the new channels
would harm the RTL Group or TV2 brand as a whole.

The launch of the two new channels also indicates the
ongoing process of change in broadcasting business
models. RTL Klub and TV2 continue to be offered
free of charge via the analogue terrestrial platform
and thus do not yield any revenue from the alterna-
tive platforms of cable, satellite, or IPTV, wheras RTL
Il and SuperTV2 benefit from household fees paid to
the cable/satellite operators. Hence, the broadcast-
ers build their operation increasingly on more reliable
household fees and no longer purely on rather unpre-
dictable advertising revenues.

From the perspective of the providers, however, the
two new stations will offer the major benefit of be-
ing registered outside Hungary and thus complicating
the regulation by the Hungarian Media Council. The
problem is hardly new. The majority of Hungarian-
language channels are now operated from headquar-
ters registered outside the country.

Gabor Polyak
Mertek Media Monitor

IE-Ireland

Psychic Readings Live in Repeated Breaches
of Broadcasting Code

At their September and October 2012 meetings, the
Compliance Committee of the Broadcasting Authority
of Ireland (BAIl) upheld a series of complaints made
by viewers of Psychic Readings Live, which is broad-
cast by TV3. The complaints were made in accor-
dance with section 48 of the Broadcasting Act 2009
and claimed that the broadcasts breached a number
of sections of the BAI General Commercial Communi-
cations Code (see IRIS 2011-7/29).

IRIS 2013-1 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16196
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/29&id=14137

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Commercial communications for fortune tellers and
psychic services are permitted under section 8.10 of
the BAIl General Commercial Communications Code,
provided that the service is clearly identified as an
entertainment service (section 8.10.1). Such pro-
grammes are prohibited from making claims pertain-
ing to matters of health (section 8.10.4) or claims that
presenters make contact with deceased persons (sec-
tion 8.10.3). Any claims relating to the prediction of
future events must be clearly indicated as a matter of
opinion and not as a matter of fact (section 8.10.2).
Commercial communications of this nature must also
be prepared with a sense of responsibility both to-
wards the individual and to society and shall not prej-
udice the interests of either (section 3.1).

The programme, which takes live calls from members
of the public, was aired for the first time in June 2012
and was the subject of six separate complaints relat-
ing to seven separate broadcasts during the period
from 21 June 2012 to 27 August 2012. The BAl upheld
three complaints under section 8.10.4 of the Code re-
lating to claims pertaining to matters of health. These
related to broadcasts where:

- the presenter told a caller she was prone to depres-
sion;

- the presenter told a caller she would conceive twins
and further future pregnancies were also predicted;
and

- the presenter addressed a caller’'s query regarding
breast cancer test results she was awaiting by using
tarot cards.

The BAI accepts that there exists an entertainment in-
dustry that revolves around so-called fortune tellers
and psychics. The programme now includes a
scrolling text at the bottom of the screen indicat-
ing that “all statements are matter of opinion not
fact” and it is also identified as an “Entertainment
Service” in the top left corner of the screen. How-
ever, in upholding specific complaints under sections
8.10.1 and 8.10.2 of the Code, the Compliance Com-
mittee held that where the presenter makes persis-
tent and repeated on-air claims regarding their ability
or accuracy in predicting the future, these references,
when taken as a whole, undermine and contradict the
scrolling text and on-screen identification of the show
as an entertainment service and are in breach of the
Code.

The Compliance Committee also held that, for four
specific broadcasts, the programme failed to meet the
requirements of section 3.1 of the code that commer-
cial communications shall be legal, honest, decent
and truthful, shall protect the interests of the audi-
ence and shall be prepared with a sense of responsi-
bility both to the individual and to society.

e Broadcasting Authority of Ireland (BAIl), Broadcasting Complaints
Decisions (October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16188 EN

e Broadcasting Authority of Ireland (BAI), Broadcasting Complaints
Decisions (November 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16189 EN

Damien McCallig,
School of Law, National University of Ireland, Galway

Revision of General and Children’s Commer-
cial Communications Codes

On 12 October 2012 the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) announced the outcome of consultations on
the revision of the General and Children’s Commercial
Communications Codes (see IRIS 2011-7/29). The re-
vised Codes will deal, in particular, with the approach
to be taken to products that are high in fat, salt and
sugar (HFSS).

The BAI is required under section 42 of the Broad-
casting Act 2009 to develop advertising codes to pro-
tect the general public health interests of children and
may prohibit the advertising in a broadcasting service
of a particular class or classes of foods. Prior to the
first stage of a two-stage consultation process begun
in September 2011, the BAI convened an Expert Work-
ing Group to examine health concerns for children in
Ireland and to determine if the promotion to children
of HFSS foods and drinks should be restricted (see
IRIS 2011-7/29).

The Expert Group Report recommended the Nutri-
ent Profiling Model, developed by the UK Food Stan-
dards Agency specifically for broadcast regulation
(see |IRIS 2007-1/20), as the mechanism for defining
HFSS food and drink. The first stage of the consulta-
tion sought the public’'s views on the Expert Group Re-
port. Informed by this consultation the BAI accepted
the Nutrient Profiling Model to define HFSS food and
drink and prepared Draft General and Children’s Com-
mercial Communications Codes that contained spe-
cific rules to restrict the promotion of less healthy
HFSS food and drink. As required by section 44 of
the Broadcasting Act 2009, the Draft Codes were then
issued for consultation.

This second stage of the consultation process sought
further views on the Nutrient Profiling Model and the
specific rules and restrictions contained in the Draft
Codes. Resulting from this stage of the consulta-
tion process, cheese, which was initially included,
has been exempted from the nutrient profiling model.
This change was made on the recommendation of the
Department of Health due to the health benefits of
cheese and the economic and cultural significance
of cheese in the Irish context. Advertisements for
cheese will, however, include an on-screen message
indicating the recommended daily consumption lim-
its.

16 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16188
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16189
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/29&id=14136
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/29&id=14136
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-1/20&id=14136

of the European Audiovisu

Following the second consultation the specific rules
proposed in the Draft Children’s Commercial Commu-
nications Code have been finalised by the BAI. This
means that commercial communications for HFSS
food and drink shall not:

- be permitted in children’s programmes as defined by
the code;

- include celebrities or sports stars;
- include children’s programme characters;

- include licensed characters, for example characters
and personalities from cinema releases;

- contain health or nutrition claims; or
- include promotional offers.

The BAI also finalised the General Commercial Code
rules, which will limit HFSS advertising so that no
more than 25 percent of advertising sold by a broad-
caster can be for HFSS food and drink. Also, only one
in four advertisements for HFSS products will be per-
mitted in any advertising break. The revised Codes
will be formally launched in January 2013 and follow-
ing a lead-in period will come in to effect from 1 July
2013.

e Broadcasting Authority of Ireland, BAI Signals new rules to govern

advertising of food and drink in children’s advertising, 12 October
2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16186 EN

e Broadcasting Authority of Ireland, Draft BAI General and Children’s
Commercial Communications Codes Consultation Document, March
2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16187 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

Digital Switchover of Terrestrial Television
Complete

At 10:00 am on 24 October 2012 Ireland’s analogue
television signal was switched off. Analogue tech-
nology had been used to transmit and receive tele-
vision signals in Ireland since television broadcast-
ing started in 1962. This completes Ireland’s digital
switchover from analogue to digital television services
and meets the European Union target of 2012 for ana-
logue switch-off.

The switchover was coordinated with the digital
switchover in Northern Ireland. A Memorandum of
Understanding (MOU) was signed between the Irish
Minister for Communications, Energy and Natural Re-
sources and the United Kingdom’s Secretary of State
for Culture, Media and Sport. Under the terms of the
Memorandum the widespread availability of RTE ser-
vices and TG4 in Northern Ireland will be facilitated on

a free-to-air basis and BBC services will be available
in Ireland on a paid-for basis.

e Department of Communications, Energy and Natural Resources,
Digital Switchover website
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16190 EN
e Department of Communications, Energy and Natural Resources,
Memorandum of Understanding between the United Kingdom of
Great Britain and Northern Ireland and the Government of Ireland
regarding the Digital Switchover and the provision of television ser-
vices in Northern Ireland and Ireland (1 February 2010)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16191 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

LU-Luxembourg

[ Bill on the Creation of a New Media Authority ]

On 15 October 2012, the Minister for Communication
and Media of Luxembourg published a bill on the cre-
ation of the Independent Audiovisual Authority of Lux-
embourg and modifying several laws (Bill ALIA). The
Bill ALIA is now in the legislative procedure at the
Chambre des Députés (Luxembourg Parliament).

The reform of the Luxembourg media authorities has
been debated for a few years and there had already
been an earlier draft in 2008 that was retracted (Projet
de loi N°5959). Due to an increased workload stem-
ming from the adaptation of the national legal frame-
work to the EU Audiovisual Media Services Directive
and in view of a simplification of the regulatory sys-
tem the reform was seen as necessary. The Bill ALIA
also purports to enhance the effectiveness and cred-
ibility of the bodies and institutions charged with the
supervision of the audiovisual sector.

The Bill ALIA proposes to establish the “Autorité lux-
embourgeoise indépendante de I'audiovisuel” (Inde-
pendent Audiovisual Authority of Luxembourg - ALIA),
which would be a public body with legal personality
exercising its functions in full independence. It would
be financed by the state budget based on a request
by the authority. Its bodies would be an Administra-
tion Council, headed by a director and a Consultative
Assembly, the latter being composed of 25 represen-
tatives of society. ALIA would replace the three regula-
tory bodies currently involved in the monitoring of the
electronic media. Thus, ALIA would be consulted by
the Government before the granting of licenses and
permissions to audio and audiovisual media services
and would then be in charge of the supervision of the
services including the rules concerning commercial
communication and promotion of European works. In
contrast with its predecessors, ALIA would have well-
defined sanctioning powers in order to effectively ex-
ercise its functions. A graduated system of sanctions

IRIS 2013-1 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16186
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16187
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16190
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16191

of the European Audiovisu

would be introduced encompassing mechanisms such
as warnings, fines (of EUR 250-25.000), suspensions
of transmission and withdrawals of licenses.

With regard to the legal framework, the Bill ALIA would
amend further acts. Most importantly, the “Loi du 27
juillet 1991 sur les medias électroniques” (Electronic
Media Law of 1991, Law of 1991) would be changed to
establish the legal basis for the creation of ALIA. Apart
from the modified references to ALIA as the compe-
tent regulatory authority throughout the text, a new
Art. 35 would be introduced for this purpose. Art. 35
to Art. 35sexies Law of 1991 would set out the institu-
tional framework and organisational details of ALIA. In
addition, the “Loi du 6 avril 2009 relative a I'accés aux
représentations cinématographiques publiques” (Law
on access to cinematographic works of 2009, Law of
2009) would be amended to allow ALIA to control the
self-classification of films by cinemas and its imple-
mentation (new Art. 6 Law of 2009).

o Projet de loi (N°6487) portant création de I’établissement public Au-
torité luxembourgeoise indépendante de I’audiovisuel et modification
de la loi modifiée du 27 juillet 1991 sur les médias électroniques, de
la loi modifiée du 22 juin 1963 fixant le régime des traitements des
fonctionnaires de I’Etat et de la loi du 6 avril 2009 relative a I’'acces
aux représentations cinématographiques publiques. Date de dépét :

15 octobre 2012 (Draft law on the creation of the Independent Audio-
visual Authority of Luxembourq, Draft law ALIA, 15 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16211 FR

Mark D. Cole
University of Luxembourg

LV-Latvia

Amendments to Electronic Media Law under
consideration

On 18 October 2012 the Saeima (the Latvian Par-
liament) adopted important amendments to the Lat-
vian Electronic Media Law in the first reading. These
amendments focus on the regulation of digital terres-
trial broadcasting services as from 2014. The draft
also includes potentially controversial new powers of
the media regulatory authority.

Currently, digital terrestrial broadcasting is provided
by one operator chosen in the course of a tender orga-
nized by the Cabinet of Ministers (see|IRIS 2010-2/27).
The exclusive rights of this operator expire on 31 De-
cember 2013. According to the transition rules of the
Electronic Media Law, the Cabinet of Ministers has to
develop a new framework for the operator selection
procedure for 1 January 2014.

On 26 April 2012 the Cabinet of Ministers approved a
concept "On the Distribution of Terrestrial Digital Tele-
vision Programmes as of 2014"”, which provides dif-
ferent distribution modes for free TV and pay TV pro-
grammes. According to the concept, the state owned

company Latvian Radio and Television Centre will en-
sure the distribution of free national and regional tele-
vision programmes, whereas the pay TV programmes
will be distributed by one or more commercial oper-
ators selected on the basis of a tender organized by
the Cabinet of Ministers.

However, the details of the new regulation are still
unclear, since the Cabinet of Ministers has not yet
made the fundamental choice whether the distribu-
tion of pay TV programmes could be entrusted to only
one operator (as is the current situation) or more.

Another important proposal in the draft amendments
relates to the powers of the National Electronic Me-
dia Council (the Council), the media regulatory au-
thority. It is proposed that the Council would have the
right to approve the list of the programmes included
in pay TV packages to be distributed by digital terres-
trial means. This approval would be based on criteria
previously established in the National Strategy for the
Development of Electronic Media Sector.

This proposal arises from concerns about the insuffi-
cient use of the Latvian language in electronic media
and the formation of two linguistically different infor-
mation flows (Latvian and Russian). The proposal was
challenged by left wing Saeima members as being
contrary to free speech and akin to subtle censorship.
Moreover, it was claimed that this proposal would be
contrary to the Audiovisual Media Services Directive,
as it would result in the hindering of free movement
of audiovisual services. Since the approval for pay
TV packages would not apply to satellite and internet
protocol television, there are also concerns regarding
fair competition.

o Likumprojekts "Grozijumi Elektronisko plassazinas lidzek|u likuma”
(Draft Amendments to the Electronic Media Law)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16201 LV

leva Andersone
Sorainen, Latvia

NL-Netherlands

[ Bill to Amend the Media Act 2008 ]

On 8 October 2012, the Dutch Minister of Educa-
tion, Culture and Science introduced a bill to amend
the Media Act 2008, with regard to “the distribution
of television and radio programme channels through
broadcasting networks and broadcasting transmitters
and the determination of the minimum size of the
standard package television and radio programme
channels”.

By changing the Media Act 2008, the government
aims to achieve a broader and technology neutral

18 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16211
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-2/27&id=14147
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16201

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

foundation. The draft law contains a more modern
regulation, since the rules of the current Media Act no
longer fit the technical and economic reality, which
has been changed significantly for television distribu-
tion by changes in the market.

With the bill, the government aims to adjust the mini-
mum size of the digital standard package. The bill sets
out that the digital standard package cannot be less
than 30 television programme services. Only when
the number of television programme services exceeds
this number, the package providers may spread chan-
nels over plus packages. For the standard package,
distribution of public broadcasters is also required
(must-carry). It is therefore mandatory to include
the most important public radio and television pro-
gramme services in the standard package. For the
rest, the package providers themselves determine the
composition of the standard package. For radio there
is, apart from the compulsory distribution of public
radio programme services, no minimum number of
channels.

Furthermore, cable companies, commercial broad-
casters and municipalities have objections to the sys-
tem of local program councils. The latter now ad-
vise about the analog cable package. The cable com-
panies, commercial broadcasters and municipalities
characterise this advice by program councils as cum-
bersome and sometimes opaque, consider that it is
no longer in line with the supra-regional exploitation
of cable networks and think that it increasingly leads
to disputes. When the amendments of the Media Act
2008 take effect, the local program councils therefore
disappear.

The bill determines which existing rules of the Media
Act 2008, as well as of the Telecommunications Act,
will change. Concerning the Media Act 2008, it is in-
tended that Article 1.1 of chapter 1, “Definitions and
scope”, and Article 2.146 of section 2.6.1, “General fi-
nancing entitlement”, will be amended. Also section
6.3.1, "Use broadcasting transmitters and broadcast-
ing networks", including paragraph 6.3.1.1, "Dissem-
ination program service", paragraph 6.3.1.2, "Must-
carry obligations of broadcasting networks" and para-
graph 6.3.1.3, "Program councils", will be subject to
changes. Concerning the Telecommunications Act, Ar-
ticle lll, part B, will expire.

The bill even contains transitional provisions with re-
gard to the offered programmes and objections and
appeals. Finally, the amendments will, aside from
some exceptions, enter into force with effect from a
date to be determined by Royal Decree, which may
be determined differently for the various articles or
parts thereof.

e Voorstel van wet, 8 October 2012, Kamerstuk 33426 nr. 2 (Bill to
amend the Media Act 2008. 8 October 2012. Kamerstuk 33426 nr. 2)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16230 NL

e Memorie van Toelichting, 8 October 2012, Kamerstuk 33426 nr. 3
(Explanatory Memorandum, 8 October 2012, Kamerstuk 33426 nr. 3)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16231 NL
Rosanne Deen

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

NO-Norway

[ The First Ex Ante Test Completed ]

On 9 November 2012 Kongen i statsrdd (Norwegian
King in Council - highest administrative level of the
executive power) approved that Norsk rikskringkast-
ing AS (the Norwegian public service broadcaster -
NRK) could include a new travel and route planner
in its public service remit. The new service is a
co-operation between NRK, the Directorate of Public
Roads, Trafikanten Ltd and Ruter Ltd.

In 2009 the Norwegian Broadcasting Act was
amended by a regulation requiring a pre-consent from
the Government for any significant new service that
NRK wants to include in its public service remit. The
regulation specifies that ‘only services that meet the
democratic, social and cultural needs of society’ may
be added to the public service remit, and the NRK
Statutes further define the scope of activities that fall
within the remit.

NRK submitted its first ex ante application in April
2011, which initialized assessments in four steps.
First, the Norwegian Media Authority assessed (a) that
the new travel and route planner had to be subject to
an entrustment procedure because it represented a
significant change from NRK'’s existing services, (b)
that there was an existing market as well as a po-
tential future market for this type of service and (c)
finally, that the costs of the service were considered
to be substantial. In the next step, NRK’s application
was submitted to a public consultation, in which sev-
eral actors in the media market expressed concerns
about the market impact of NRK’s expansion with new
media services and the broad definition of NRK’s pub-
lic service remit. The Norwegian Competition Author-
ity’s assessment concluded that NRK's planned travel
and route planner would have ‘a substantial negative
impact on existing commercial actors that are in the
process of developing Internet search engines which
provide travel and route planners, and also Internet
portals that compete with nrk.no’ and that it could ‘re-
duce commercial actors’ incentives to invest in both
establishing Internet travel and route planners and
development and improvement of existing services’.

The Media Authority carried out the overall assess-
ment in the third step of the procedure. In its ad-
visory statement to the King in Council, the Media

IRIS 2013-1 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16230
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16231

of the European Audiovisu

Authority concluded that, even though the travel and
route planner could contribute towards achieving cer-
tain socio-economic purposes by providing travel and
route information on one website, it could not clearly
be justified within the democratic, social and cultural
needs of society as these are defined by NRK’s public
service remit. The Media Authority, therefore, did not
recommend that the travel and route planner should
be included within NRK’s remit, and meant that it
was necessary to look at the media political aims that
NRK’s remit is supposed to maintain in order to give a
clear and precise delimitation to NRK’s mandate.

In the fourth and final step, the King in Council de-
cided that NRK could include the traffic and route
planner in its public service remit on certain condi-
tions, mainly linked to equal access to public data
and commercial aspects. The Royal decree of the King
in Council determines that the traffic and route plan-
ner can be justified within NRK’'s Statutes and that
the new service contains an element of added pub-
lic value relative to the potential commercial offers al-
ready existing in the market. In the weighing against
the potential restrictive impact of the service on com-
petition, the conclusion is that the added value of the
service exceeds such eventual effects.

o Medietilsynets vurdering av Trafikkportalen, réddgivende uttalelse av

12. juli 2011 (Media Authority (12 July 2011) The overall assessment
of the new traffic and route planner, advisory statement)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16209 NO

o Norsk rikskringkastings seknad om & innlemme Trafikkportalen i all-
mennkringkastingsoppdraget, 09/11/2012 (Royal Ministry of Culture
(9 November 2012), The Royal decree to King in Council)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16210 NO

Marie Therese Lilleborge
Norwegian Media Authority

PL-Poland

[ Draft Amendment to the Broadcasting Act ]

On 5 September 2012 the Polish Government pre-
sented to the Parliament its draft Act amending the
Broadcasting Act. This amendment aims at the full
transposition of the Audiovisual Media Services Direc-
tive (AVMSD) into national law. The proposal basi-
cally concerns content regulation of on-demand au-
diovisual media services (video on demand - VoD).
Provisions regarding linear services had been imple-
mented earlier (see IRIS 2010-8/41). Poland thus fol-
lows the European Commission’s assessment that the
Polish implementation of the AVMSD was not sufficient
(seeIRIS 2012-8/6, [IRIS 2011-5/5, and IRIS 2010-8/4).

On 12 October 2012 the Act amending the Broadcast-
ing Act was adopted by the Sejm (Lower Chamber of
the Parliament) and presented to the Senat (Second

Chamber). The Senat’s Commission of Culture and
Mass Media began to work on the draft on 16 October
2012.

General quality standards as outlined in the AVYMSD
had already been transposed into Polish law. How-
ever, by introducing new content regulation on the
VoD market, the lawmaker made all possible efforts
to keep the VoD market subject to light regulation
and put as little administrative burden on service
providers as possible. Accordingly, there is no obli-
gation of authorisation, registration or notification for
providers of VoD services.

The Draft Act provides only minimal reporting obliga-
tions: two annual reports to the regulatory author-
ity outlining (1) the realisation of protection of minors
(e.qg., technical measures to prevent access to harm-
ful content) and (2) the promotion of European works
(e.g., proportion of European works in the catalogue).

The responsible regulatory authority will be the Na-
tional Broadcasting Council (NBC). It is in charge of
monitoring the VoD market in order to identify VoD
service providers (established within Polish jurisdic-
tion) and their compliance with the obligations im-
posed by the Broadcasting Act. In case of violations,
the NBC will issue a note of caution. If the infringe-
ment is not ceased, the NBC may impose a fine up
to PLN 1,000 (approx. EUR 250). The fine may be
repeated.

The NBC's tasks also include the initialisation and
the support of self- and co-regulation of VoD service
providers. The Act strongly supports the development
of so-called Codes of Best Practice, e.g., in the area
of specific requirements for technical measures pro-
tecting minors. The Act yields precedence to self-
regulation in this respect. In case providers do not
agree on self-regulation codes or if the latter prove to
be an ineffective implementation of the AVMS Direc-
tive, the Minister of Administration and Digitalisation
may specify, by legislative regulation, the technical
requirements.

e Rzagdowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
(Draft Act amending the Broadcasting Act)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16202 PL

e Sprawozdanie Komisji o projekcie ustawy o zmianie ustawy o radio-
fonii i telewizji - trzecie czytanie (Minutes of the Sejm adoption of the
Draft Act of 12 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16229 PL

Matgorzata Pek
National Broadcasting Council of Poland

20 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16209
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16210
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-8/41&id=14148
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/6&id=14148
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/5&id=14148
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-8/4&id=14148
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16202
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16229

of the European Audiovisua

RO-Romania

Severe Sanctions for more Romanian TV Sta-
tions

On 6 and 8 November 2012, the Consiliul National
al Audiovizualului (National Council for Electronic Me-
dia - CNA) imposed severe sanctions on four commer-
cial Romanian television stations (PRO TV, Acasa TV,
Kanal D and Antena 1) for violating the law on au-
diovisual services. Three stations (PRO TV, Kanal D,
Antena 1) were obliged to interrupt their programmes
and to broadcast for 10 minutes the text of the CNA’s
sanctions. The fourth channel, Acasa TV, was fined
RON 100,000 (about EUR 22,000), the second biggest
legal financial sanction ever imposed. Acasa TV also
was obliged to interrupt its programme for 10 min-
utes, but the station appealed the sanction (see inter
alia |IRIS 2012-1/38, [IRIS 2011-1/44, |IRIS 2012-2/32,
and IRIS 2012-4/36).

The broadcasters were sanctioned over tabloid TV
shows because of insulting language repeatedly used
by guests, the re-runs of the shows despite of the in-
appropriate language used and the broadcasting of
shows that could harm minors at improper times.

The stations violated Art. 3 (1) of the Legea au-
diovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si com-
pletarile ulterioare (Audiovisual Law no. 504/2002,
with further modifications and completions), which
provides that political and social pluralism, cultural,
linguistic and religious diversity, information, educa-
tion and public entertainment are accomplished and
ensured by the broadcasters.

At the same time, some broadcasters violated Art. 39
(2) of the mentioned law, which stipulates that broad-
casting of programmes that are likely to impair the
physical, mental or moral development of minors may
be performed only if minors in the transmission area
under usual conditions do not have access to those
programmes.

Furthermore, the Council found that the stations
breached Art. 40 (3) of the Codul Audiovizualului,
Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare
a continutului audiovizual, cu modificarile si com-
pletarile ulterioare (Audiovisual Code - Decision no.
220/2011 concerning the regulation of audiovisual
content, with further modifications and completions),
which requires the moderators of the programmes not
to use or tolerate insulting language or instigate vio-
lence.

Between 1 January and 30 September 2012, the CNA
issued 274 sanctions, including 166 public warnings,
101 fines amounting to RON 2,755,500 (about EUR
601,650), two decisions obliging the broadcasters to

read out the text of the sanction issued by the Council
for 10 minutes during the regular programme (19:00-
19:10), one decision obliging accordingly for 3 hours
(18:00-21:00) and three decisions reducing the re-
maining validity of the broadcaster’s licence.

e Decizii de sanctionare Privind programele de radio sau TV, pub-
licitatea si societatile de cablu care nu au respectat legislatia au-
diovizuala (CNA Decisions)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16204 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

Resolution of the Supreme Commercial Court
on Transparency of Justice

On 8 October 2012, Beicrmit ApGurpaxkusiii cyn Poccwii-
ckoit @eneparuu  (The Supreme Commercial Court of
the Russian Federation) adopted at its plenary session
Resolution “ 06 obecneuenun racHOCTU B apOUTPAKHOM
mpomecce ” (On Provisions of Glasnost in Commercial
Court Procedure).

The Resolution instructs the judges (about 4,000 in to-
tal) of such courts that text reporting from the court
sessions via social media and Internet with the use of
personal technical means is allowed without any spe-
cial permission or notification of the presiding judge
or sides of the parties in the proceedings.

The Supreme Commercial Court establishes a pre-
sumption of the permissibility of photo, video or film
recording of the open court proceedings, as well as
their live transmissions by means of radio, TV or In-
ternet. A ban on such recordings is allowed only to
protect fundamental human rights.

In case of recording and/or live TV and webcasting no
permission of those present in the courtroom to use
their images is necessary. Such recordings may be
used as proof of possible procedural violations in the
case.

The Resolution also instructs the judges that they may
not stop citizens from being present in the courtroom
during open hearings if the there are no available
seats. In cases when no courtroom can seat all those
wishing to attend, a live broadcast of the session may
be arranged.

IRIS 2013-1 21


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/38&id=14149
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/44&id=14149
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/32&id=14149
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/36&id=14149
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16204

of the European Audiovisu

« IIOCTAHOBJIEHIE Ilienyma Boiciero ApburpazkHoro
Cyna Poccuiickoit @enepanuu MockBa Ne61 8 OkTsibpsa 2012
r. O6 obecrieyeHnn TJIACHOCTH B apOUTPArXKHOM IIPOIIECCE
(Resolution of the Plenary Session of the Supreme Commercial Court
of the Russian Federation 8 October 2012 No. 61 On Provisions of
Glasnost in Commercial Court Procedure)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16184 RU

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Moscow State University

SE-Sweden

Radio and Televisions Act Applies to Newspa-
pers’ Web TV Services

On 29 October 2012, Granskningsnamnden fér radio
och TV (the Swedish Broadcasting Commission - SBC)
delivered four decisions regarding the application of
Radio- och TV-lagen (The Radio- and Televisions Act -
RTL) in relation to Web TV sections on newspapers’
websites. The cases concerned more or less sim-
ilar circumstances for the websites of the newspa-
pers Aftonbladet, Dagens Nyheter, Helsinborgs Dag-
blad and Norran.

Firstly the SBC had to decide whether the RTL ap-
plied to a Web TV service as such. According to the
travaux préparatoires of the RTL, which refer to the
Audiovisual Media Services Directive 13/2010/EU, the
primary objective of a service must be to provide a
programme in order for the service in question to fall
within the definition of an audiovisual media service.
The SBC found that the TV programmes on the web-
sites constituted separate services compared to other
content on the newspapers’ websites. Moreover, the
programmes were made available to the general pub-
lic at the request and at the time chosen by the user,
and programmes were also classified in catalogues
such as “Sports” and “News”. In light of these facts,
SBC established the Web TV sections of the newspa-
per websites were on-demand TV (non-linear audiovi-
sual media services) and thereby subject to the RTL.

Secondly, as a consequence, the newspapers must
follow the rules on unfair promotion of commercial in-
terests and advertisements under the RTL. In this re-
spect all four newspapers were able to successfully
defend themselves that they had not breached the
rules on unfair promotion of commercial interests.

However, the SBC considered that Aftonbladet had
not provided indications that clearly differentiated the
advertising from the rest of the content and had ac-
cordingly breached the RTL. When it came to sanc-
tions, this time, the SBC found no reason to impose a
special fine on Aftonbladet.

The cases are interesting as they clearly state that
the scope of the RTL will cover newspapers’ Web TV

services in many cases. Newspapers must therefore
consider and adhere to the RTL's rules on promotion
of commercial interests and advertisements.

e Granskningsnédmnden fér radio och tvs beslut i Dnr 12/00777 av
den 29 oktober 2012 (Swedish Broadcasting Commission’s decisions
in Case No. 12/00777 of 29 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16192 SV

e Granskningsndmnden fér radio och tvs beslut i Dnr 12/00778 av
den 29 oktober 2012 (Swedish Broadcasting Commission’s decisions
in Case No. 12/00778 of 29 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16193 SV

e Granskningsndmnden for radio och tvs beslut i Dnr 12/00779 av
den 29 oktober 2012 (Swedish Broadcasting Commission’s decisions
in Case No. 12/00779 of 29 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16194 SV

e Granskningsndmnden fér radio och tvs beslut i Dnr 12/00780 av
den 29 oktober 2012 (Swedish Broadcasting Commission’s decisions
in Case No. 12/00780 of 29 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16226 SV

Erik Ullberg and Michael Plogell
Wistrand Advokatbyra, Gothenburg

SK-Slovakia

“Media Partnership” as Remuneration for
Advertising

In recent months the Council for Broadcasting and
Retransmission of the Slovak Republic (Council) has
received complaints about an excessive amount of
advertising within certain programmes of the major
commercial TV broadcaster in Slovakia.

In the case at hand an examination carried out by
the monitoring department of the Council revealed
two advertising breaks that together lasted exactly
12 minutes within the examined hour. However, an-
other announcement of 20 seconds about a forthcom-
ing musical at the state theatre was broadcast within
this period.

Although placed outside the commercial break among
other trailers this announcement contained short ex-
tracts of the musical along with phrases such as “full
of fun and emotion”, “musical that was long waited
for” etc. Due to the promotional nature of this an-
nouncement the Council started a legal investigation
in view of a possible violation of the legal maximum
of 12 minutes of advertising during one hour of broad-
casting.

In its response the broadcaster claimed that the an-
nouncement merely informed the audience about the
forthcoming musical. The state-owned theatre can-
not be treated as a regular commercial enterprise and
the promotion therefore cannot be qualified as adver-
tising. The purpose of this announcement was solely
to promote Slovak culture, carried out free of charge.

22 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16184
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16192
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16193
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16194
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16226

of the European Audiovisu

Hence, it should be considered as “a message broad-
cast in the public interest”.

On 21 February 2012, the Council disagreed and im-
posed a fine of EUR 3,319. It stated that the an-
nouncement fulfilled the definition of advertising and
thus had to be taken into account for the total time
of advertising. Besides merely informing about the
premiere, the announcement was worded clearly in a
promotional manner. Furthermore, in cases where it
is clear that the purpose of the announcement is to
promote the supply of goods or services there is no
other logical reason for a broadcaster to air such an-
nouncements than to gain profit of some kind.

The Council also stated that even though the theatre
is state-owned the revenues of its plays form a consid-
erable part of its income. In this context, the remuner-
ation for broadcasting the advertising does not nec-
essarily have to be provided in cash payment. Simi-
lar consideration also includes any form of bartering
deals or partnerships. These may never appear in the
account books of the broadcaster and thus are un-
traceable but find expression in any kind of “media
partnership” whatsoever.

The broadcaster repeated its argument in its Supreme
Court appeal. The Court, however, fully upheld the
Council’s decision and its conclusions in its ruling of
11 September 2012 and followed the opinion that the
remuneration for advertising is not limited to cash
payment. Hence, the Court also confirmed that “me-
dia partnership” fully qualifies as a form of “similar
consideration” for TV advertising.

e Council’s decision of 21 February 2012 NN
e Supreme Court’s decision of 11 September 2012 NN

Juraj Polak
Law and License Department, Office of the Council
for Broadcasting and Retransmission

US-United States

Court Denies Preliminary Injunction against
Ad-Skipping Services

On 7 November 2012, a United States District Court
in Los Angeles rejected a petition for a preliminary in-
junction filed by Fox Broadcasting ("Fox") that asked
the Court to block DISH Network (“DISH") from provid-
ing its advertising-skipping DVR services "AutoHop"
and "PrimeTime Anytime" (collectively "Services")
to its customers. The new Services allow DISH’s
customers to record primetime television shows on
broadcast networks, save them for up to eight days,
and skip past commercials in the recorded shows.

Fox argued that DISH should be blocked from pro-
viding the Services because they are a “bootleg,
commercial-free video-on-demand service that would
irreparably harm the television industry by threaten-
ing the billions of dollars spent each year on commer-
cials”. DISH countered, however, that the Services are
merely an improvement on existing recording devices
that enable customers to record commercial-free pro-
gramming, which have been accepted by the industry
and judicially approved as “fair use” under the federal
Copyright Act.

Even though DISH hailed the ruling, which was placed
under seal to allow both parties to redact confiden-
tial trade information, as a “victory for common sense
and customer choice”, it remains unclear whether
the ruling is a complete victory for DISH because the
Court also found that DISH likely committed copyright
infringement and breached its contract with Fox by
making copies of Fox’s programming.

In a statement released shortly after the decision was
announced, DISH’s Executive Vice President and Gen-
eral Counsel praised the ruling as an important deci-
sion that underscores “the U.S. Supreme Court’s de-
cisions that consumers have a right to enjoy televi-
sion as they want, when they want, including the rea-
sonable right to skip commercials, if they so choose”.
The statement also shed further light on the deci-
sion, noting that the Court found it likely that: (1)
Fox has not established that is has suffered irrepara-
ble harm as a result of DISH’s making the quality
assurance copies; (2) DISH customers using “Prime-
Time Anytime” cannot be liable for copyright infringe-
ment; (3) copies made using “PrimeTime Anytime”
do not infringe on Fox’s exclusive reproduction rights
under Federal copyright laws; (4) AutoHop does not
violate the Video-On-Demand provisions of the 2010
retransmission consent agreement between Fox and
DISH (“RTC”); and (5) neither of the Services consti-
tutes unauthorized distribution under Federal copy-
right laws. Fox has already appealed the decision, ac-
knowledging that it was “disappointed the court erred
in finding that Fox’s damages were not suitable for a
preliminary injunction”.

e Statement by Dish Executive Vice President and General Counsel

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16207 EN
e Appeal filed by Fox
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16208 EN

Jonathan Perl
New York Law School

IRIS 2013-1 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16207
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16208

DE-Germany

BGH declares retention of reports on sus-
pected offenders in online archives lawful

In a judgment of 30 October 2012 (Case VI ZR 4/12)
the Bundesgerichtshof (Federal Court of Justice - BGH)
ruled that the retention of reports on suspected of-
fenders in online archives is lawful.

The plaintiff worked as a “special operations officer”
for the Ministry of State Security in the German Demo-
cratic Republic (GDR). However, in civil proceedings
he made a statutory declaration that he had never
worked for that ministry. As a result of this false tes-
timony, the public prosecutor’s office instituted crimi-
nal investigation proceedings against him, which were
subsequently discontinued against payment of a sum
of money.

A daily newspaper reported on the investigation pro-
ceedings, mentioning the plaintiff’'s name, and later
placed the article in its online archive, which is freely
accessible via the newspaper’'s website. After the
proceedings had been discontinued, the newspaper
wrote a postscript to the article on the discontinuation
of the investigation proceedings against payment of a
sum of money.

The plaintiff considered that keeping the article avail-
able in the newspaper’s online archive violated his
general personality rights and brought a cease-and-
desist action against the newspaper. Having lost on
appeal, the defendant filed an appeal on points of law
with the BGH, which dismissed the action, stating that
the interference with the plaintiff's general personal-
ity rights by retaining the article in the newspaper’s
online archive was not unlawful as the plaintiff’s inter-
est in his own protection had to take second place to
the public interest in information and the defendant’s
right to freedom of expression. The court pointed out
that the original publication in 2008 had been law-
ful as there had been a significant public interest in
the circumstances of the criminal offence of which the
plaintiff had been accused. The subsequent discontin-
uation of the investigation proceedings had changed
nothing in that regard and, according to the BGH, the
comparatively insignificant harm done to the plain-
tiff’'s general personality rights had to be a secondary
consideration.

e Das Urteil des Bundesgerichtshofs vom 30 Oktober 2012 (Az.: VI ZR
4/12) (Judgment of the Federal Court of Justice of 30 October 2012
(Case VI ZR 4/12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17785 DE

Gianna lacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

24 IRIS 2013-1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17785

Agenda Stegmann, M., Das Recht der digitalen Filmverwertung

2012, Lang ISBN 978-3631626443

MEDIADEM final European Conference Media freedom |http://www.peterlang.com/index.cfm?event=cmp.ccc.seitenstruktur.de
and independence: Trends and challenges in Europe RolRnagel, A., Beck’scher Kommentar zum Recht der
7 February 2013 Organiser: European Platform of Telemediendienste: Telemediengesetz,
Regulatory Authorities (EPRA), Hellenic Foundation for Jugendmedienschutz-Staatsvertrag, Signaturgesetz,
European and Foreign Policy, Association of European Signaturverordnung 2012, Beck Juristischer Verlag ISBN
Journalists Venue: Brussels 978-3406632112 http://www.beck-shop.de/Rossnagel- |
http://www.mediadem.eliamep.gr/mediadem-final- | Beckscher-Kommentar-Recht-
european-conference-in-brussels/ Telemediendienste/productview.aspx?product=9485536
Welcome to Internet 2013 - a venue for discussions Schutz, R., Kommunikationsrecht: Regulierung von
on freedom of expression online Telekommunikation und elektronischen Medien 2013, Beck
14 - 15 February 2013 Organiser: OSCE Representative on Juristischer Verlag ISBN 978-3406567827
Freedom of the Media Venue: Vienna http://www.beck-shop.de/Schuetz-
|http://www.osce.org/event/internet2013 Kommunikationsrecht/productview.aspx?product=22285
Castets-Renard, C., Droit de I'internet : droit francais et

Book List européen 2012, Montchrestien ISBN 978-2707618177

. http://www.lextenso- |
Cafaggi, F., Casarosa, F.,, Prosser, T., The regulatory quest for editions.fr/ouvrages/document/233799497simpleSearch=droit+de+1%:
free and independent media European University Institute Micheau, C., Droit des aides d’Etat et des subventions en
Available here: |http://www.mediadem.eliamep.gr/wp- | fiscalité 2013, Larcier ISBN 9782804451691
content/uploads/2012/09/D3.2.pdf Price, M., Routledge |http://editions.larcier.com/titres/125643 2/droit-des-aides-d-|
g?{;dobg‘i'; %fshé'fg'z Law 2012, Routledge ISBN etat-et-des-subventions-en-fiscalite.html
http://www.routledge.com/books/details/9760415683166/ D s tBiN 6752800 e s ag Poenne face ala TV 2.0
Cvetkovski, T., Copyright and Popular Media: Liberal Villains http://editions.larcier.com/titres/127670 2/la-television- |

and Technological Change 2013, Palgrave Macmillan ISBN
978-0230368477
|http://www.palgrave.com/products/title.aspx?pid=549658|

europeenne-face-a-la-tv-2-0.html

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2013-1 25


http://www.mediadem.eliamep.gr/mediadem-final-european-conference-in-brussels/
http://www.mediadem.eliamep.gr/mediadem-final-european-conference-in-brussels/
http://www.osce.org/event/internet2013
http://www.mediadem.eliamep.gr/wp-content/uploads/2012/09/D3.2.pdf
http://www.mediadem.eliamep.gr/wp-content/uploads/2012/09/D3.2.pdf
http://www.routledge.com/books/details/9780415683166/
http://www.palgrave.com/products/title.aspx?pid=549658
http://www.peterlang.com/index.cfm?event=cmp.ccc.seitenstruktur.detailseiten&seitentyp=produkt&pk=71887&concordeid=262644
http://www.beck-shop.de/Rossnagel-Beckscher-Kommentar-Recht-Telemediendienste/productview.aspx?product=9485536
http://www.beck-shop.de/Rossnagel-Beckscher-Kommentar-Recht-Telemediendienste/productview.aspx?product=9485536
http://www.beck-shop.de/Rossnagel-Beckscher-Kommentar-Recht-Telemediendienste/productview.aspx?product=9485536
http://www.beck-shop.de/Schuetz-Kommunikationsrecht/productview.aspx?product=22285
http://www.beck-shop.de/Schuetz-Kommunikationsrecht/productview.aspx?product=22285
http://www.lextenso-editions.fr/ouvrages/document/23379949?simpleSearch=droit+de+l%27internet
http://www.lextenso-editions.fr/ouvrages/document/23379949?simpleSearch=droit+de+l%27internet
http://editions.larcier.com/titres/125643_2/droit-des-aides-d-etat-et-des-subventions-en-fiscalite.html
http://editions.larcier.com/titres/125643_2/droit-des-aides-d-etat-et-des-subventions-en-fiscalite.html
http://editions.larcier.com/titres/127670_2/la-television-europeenne-face-a-la-tv-2-0.html
http://editions.larcier.com/titres/127670_2/la-television-europeenne-face-a-la-tv-2-0.html

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Szima v. Hungary
	EUROPEAN UNION
	European Parliament: Adoption of Resolution on Protecting Children in the Digital World
	European Parliament: Media Representatives See Media Freedom at Risk
	EIB/EBRD Prepared to support Eastern European Broadcasters
	General Court: ECB’s refusal to grant access to documents lawful
	NATIONAL
	AL-Albania
	KKRT Issues Warning on Advertising of Medical Treatment
	AT-Austria
	Administrative Court Confirms “Facebook Ban” for the ORF
	KommAustria Does not Regard Tennis Davis Cup as a Premium Sports Competition
	ORF’s Special-Interest Channels must be fed into Analogue Networks
	Action Brought against RTL for Being Insulted as the “Monster from the Deep” Dismissed
	BA-Bosnia And Herzegovina
	Approach to “Significant Value” Adopted
	BG-Bulgaria
	Report on the Proportion of European Works and Independent Productions
	CZ-Czech Republic
	Amendment of the Broadcasting Act
	DE-Germany
	Administrative Court Criticises Award of Third-party Broadcasting Time
	“Tag des Glücks” Show Taken off Air following Ban
	Packages of Measures Decided by RBB to Increase Licence Fee Revenues
	Government Decides to Introduce Compulsory Registration for Cinema Films
	Bundestag Votes additional EUR 100 Million for Culture
	FI-Finland
	ISP not Granted Leave to Appeal in The Pirate Bay Case
	FR-France
	Absence of Liability on the Part of an Internet Site Offering Access to Catch-up TV Programmes via Deep Hypertext Links
	Lawfulness of Clause in Contract for Production of a Film Authorising its Termination on the Grounds of Failure to Obtain Financing
	Government Considers Possible Convergence of CSA and ARCEP
	CSA Takes up the Issue of Scripted Reality
	GB-United Kingdom
	Competition Appeal Tribunal Decision on Pay TV
	HU-Hungary
	Major Private Broadcasters Launch new Channels
	IE-Ireland
	Psychic Readings Live in Repeated Breaches of Broadcasting Code
	Revision of General and Children’s Commercial Communications Codes
	Digital Switchover of Terrestrial Television Complete
	LU-Luxembourg
	Bill on the Creation of a New Media Authority
	LV-Latvia
	Amendments to Electronic Media Law under consideration
	NL-Netherlands
	Bill to Amend the Media Act 2008
	NO-Norway
	The First Ex Ante Test Completed
	PL-Poland
	Draft Amendment to the Broadcasting Act
	RO-Romania
	Severe Sanctions for more Romanian TV Stations
	RU-Russian Federation
	Resolution of the Supreme Commercial Court on Transparency of Justice
	SE-Sweden
	Radio and Televisions Act Applies to Newspapers’ Web TV Services
	SK-Slovakia
	“Media Partnership” as Remuneration for Advertising
	US-United States
	Court Denies Preliminary Injunction against Ad-Skipping Services
	DE-Germany
	BGH declares retention of reports on suspected offenders in online archives lawful

