EUROPEAN UNION
Council of the EU: Adoption of the Orphan Works Direc-

European Commission: New Agreement between the
EU and UNESCO with regard to Education, Culture, Sci-

ence and Human Rights .........c.ooiiiiiiiiiiiiiiiens o

European Commission: Action against Belgium for Fail-
ure to Perform Obligations in its Incorrect Transposition
of the Must-Carry Broadcasting Obligation into National

European Parliament: Online Distribution of Audiovisual

Works in the European Union ......covvviiiiiiinnnnnnens o

AT-Austria
Disclosure of IP Addresses under Security Police Act is

Constitutional ..o i

KommAustria Criticises Lack of Variety in ORF Pro-

)RS5 0000000000000 0000000000006000000000000000000000 OO

DE-Germany
Constitutional Court Confirms Broadcasting Tax Applies

toInternet PCs. . .u ittt it s
Cologne District Court Bans Version of Tagesschau App ...
German Film Fund Extended Until 2015................ ..

Remuneration of Scriptwriters for Commissioned Pro-

o [0 T o [0 o =3

ES-Spain
Supreme Court Cancels all DTT Licences Awarded for

Valencia in 2006 . ...cveiiiiiiiiiiiii et eiiinnneanens on

FR-France
Conseil d’Etat Confirms Numbering of New DTV Chan-
LS

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2012-10

TPS-CanalSat Merger: Application under Urgent Proce-
dure for Suspension of Competition Authority Authori-
sation Rejected ... .ovvvivrr ittt e
CSA Prohibits Several Television Channels Broadcasting
the Same Programme .....oovviiiiiiiiiiiiineinneenns oo

GB-United Kingdom

ASA Adjudication on Channel Four Television Corpora-
tion’s Posters Advertising a Documentary................

HR-Croatia
CEM Imposes Fines on Croatian Broadcasters.......... ..
IT-Italy

Amendments to Agcom DTT Regulation..................
AGCOM Technical Board for the Protection of Minors in

oI} [ e SV dES 0 0a00000000000060 0000060068 066806 ad
Agcom Launches a Public Consultation on the New Log-

ical Channel Numbering Plan .........ccoiiiiiiiiinen. o
KZ-Kazakhstan

Must-carry Selection Rules Approved .........vvvvvvnnn .o
LV-Latvia

Changes to the “Must-Carry” Rules in Latvia........... ..
MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
Libel and Defamation to Be Decriminalised ............ ..
RO-Romania

Act on Electronic Communications Enters into Force... ..
Spectrum Auction Successfully Concluded ............. ..

BG-Bulgaria
A Report on the Quota of European Works ............. ..



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Wolfgang Closs

Editorial Board:

Susanne Nikoltchev, Editor e Francisco Javier Cabrera
Blazquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Bjorn Janson, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) e Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation) e Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbricken
(Germany) e Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) e Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10;

e

e s - I

EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE e EURGPARAT

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

wrar]|  Mediaforum &ﬁgggs

E-mail: jalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e Katharina Burger ¢ Paul Green
e Marco Polo Sarl e Katherine Parsons e Nathalie Sturlese
Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Bldzquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory e Catherine
Jasserand, Institute for Information Law (IVIR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Johanna Fell,
European Representative BLM, Munich (Germany) e Amélie
Lépinard, Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) e Julie Mamou e Candelaria van
Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland,
Galway (lreland) e Anne Yliniva-Hoffmann, Institute of
European Media Law (EMR), Saarbricken (Germany)
Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

AT
EURDPAISEHE KOMMISSION Institut fiir Informationsrecht Institut fur Evropiisches Medienrecht

. AIKAIO MEZON
-  AIMEE::z==
el TR - & EMIKOINANIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

EUROPEAN UNION

Council of the EU: Adoption of the Orphan
Works Directive

On 4 October 2012, the Council of the EU adopted
the Orphan Works Directive. The legislative proposal
for a directive on certain permitted uses of orphan
works was published by the European Commission on
24 May 2011 (see RIS 2011-7/5). On 8 June 2012 a
compromise text was published, which provided solid
ground for the adoption of the directive. The Euro-
pean Parliament approved the proposal by a large ma-
jority on 13 September 2012. With the approval of the
Council of the EU, the Orphan Works Directive reached
the final stage of its legislative procedure.

Considering the numerous amendments and the time
that it took to establish the final subject-matter of the
directive, reaching an agreement was a difficult task.
In light of these difficulties, Commissioner Barnier wel-
comed the adoption of the Directive, stating that it is
“a significant achievement in our efforts to create a
digital single market.” The adoption of this directive
marks the final step in the process of providing a le-
gal framework for Orphan works.

A total of 62 amendments were made to the proposal.
The essence of the proposal, however, remains the
same. The main purpose of the directive is to provide
a legal framework for facilitating the digitisation and
dissemination of works that are protected by copy-
right or related rights, but of which the author is not
known or, if known, cannot be located. In order to de-
termine the orphan status of a work, a diligent search
must be carried out for which comprehensive rules are
given in the directive. This diligent search must be
recorded and made accessible in a single publicly ac-
cessible online database. This database will be man-
aged by the Office for Harmonisation in the Internal
Market.

The directive facilitates the cross-border online access
to orphan works in publicly accessible archives. One
condition is that the orphan work must be used for
the public interest mission of the specific cultural in-
stitution using the work. It is important to note that
rightsholders are able to put an end to the orphan sta-
tus of a work at any time.

The Directive entered into force the day following
its publication in the Official Journal of the European
Union. From that date, member states will have two
years within which to implement the directive. Three
years after entry into force of this directive, the Com-

mission shall submit a report about the possible inclu-
sion of other works or protected subject-matter that is
currently not within the scope of the directive.

e Directive 2012/28/EU of the European Parliament and of the Council
of 25 October 2012 on certain permitted uses of orphan works

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16172 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Alexander de Leeuw
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: New Agreement be-
tween the EU and UNESCO with regard to Ed-
ucation, Culture, Science and Human Rights

On 8 October 2012, the European Union (EU) signed
an agreement with the United Nations Educational,
Scientific and Cultural Organization (UNESCO) on the
topics of education, culture, science and human
rights. UNESCO is a specialized organization of the
United Nations whose objective in brief is to con-
tribute to peace-building, sustainable development,
intercultural dialogue and to fight against poverty.
The organization tries to do so by improving educa-
tion, science, culture and communication. The EU
shares the same core values, including respect for
human rights, human dignity, freedom, democracy,
equality and the rule of law. The activities of the EU
consequently cover all policy areas.

The Director-General of UNESCO, Irina Bokova, the
EU High Representative for Foreign Affairs, Cather-
ine Ashton, and the Development Commissioner, An-
dris Piebalgs signed a Memorandum of Understand-
ing (MoU) to renew their partnership. The agreement
means a more intense cooperation between the EU
and UNESCO, and implies that the organizations com-
mit themselves not only to cooperate on education,
science and culture, but also on freedom of the press
and human rights. Unlike previous commitments to
cooperation, the content of the new agreement has a
more political character, as it refers to shared univer-
sal values.

The main objective of the MoU is to provide a general
framework for promoting cooperation between the
two organizations and comprises the strategic goals
to be followed. Both organizations promote human
rights and fundamental freedoms as cornerstones of
stability and development, and aim to accomplish this
further through a more effective multilateral collabo-
ration. The MoU acknowledges the need for an im-
proved policy between the EU and UNESCO on mat-
ters of mutual interest, such as education, science
and technology, culture, maritime policy and freedom
of expression. The membership of the EU to UNESCO

IRIS 2012-10 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/5&id=14112
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16172

of the European Audiovisu

offers new opportunities to combat rising challenges
and a number of advantages, which is therefore a key
instrument for the economic development of the EU
and an essential concept for building an open and
peaceful Europe.

e EU signs new partnership with UNESCO on education, culture, sci-
ence and human rights, press release, 9 October 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16145 EN FR

Rosanne Deen

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Action against Bel-
gium for Failure to Perform Obligations in
its Incorrect Transposition of the Must-Carry
Broadcasting Obligation into National Law

On 24 October 2012 the European Commission an-
nounced that it had applied to the Court of Justice of
the European Union (CJEU) for an order against Bel-
gium on the grounds of the lack of transparency in
its scheme of must-carry obligations for TV and radio
content, as provided for in Article 31 of the Universal
Service Directive (2002/22/EC).

Article 31 authorises member states to impose must-
carry obligations on cable operators and telecom
companies for the public broadcasting of radio and
television programmes. These obligations must be
necessary for the pursuit of a general interest and
be clearly defined, not disproportionate, and transpar-
ent.

In 2007, the CJEU had found against the must-carry
obligations in force in the bilingual region of Brussels-
Capital (case C-250/06, UPC Belgium and Others v.
Etat Belge). It had affirmed that, in order to be trans-
parent, the award of must-carry status had to be sub-
ject to the fulfilment of a number of criteria: it had to
be founded on criteria known in advance, suitable for
securing pluralism, and non-discriminatory.

In 2008, The European Commission warned Belgium
that its procedure for designating channels subject to
this obligation was not transparent, leaving network
operators unable to ascertain their rights and obliga-
tions.

In 2009, the European Commission instigated an ac-
tion against Belgium before the CJEU for failure to
perform its obligations. In a judgment issued on 3
March 2011, the CJEU found that Belgium had incor-
rectly transposed Article 31 of the Universal Service
Directive into its national legislation because of a lack
of transparency in its must-carry scheme and had
thereby failed in its obligations under European law
(case C134/10, European Commission v. Kingdom of
Belgium).

Having noted that Belgium had not amended its na-
tional legislation, and after having sent official no-
tice to comply, the Commission brought further ac-
tion before the CJEU for failure to perform its obliga-
tions. In application of Article 260 of the Treaty on
the Functioning of the European Union, the Commis-
sion called on the CJEU to order Belgium to pay a flat-
rate fine of EUR 5 397 per day (from the date of the
first judgment to the date of the second) plus a fine of
EUR 31 251.20) per day in respect of enforcement of
the forthcoming CJEU judgment.

e European Commission press release, 24 October 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16178 DE EN FR

e Judgment in the case of UPC Belgium and Others v. Etat Belge, C-
250/06. 13 December 2007

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16180 DE EN FR

e Judgment in the case of European Commission v. Kingdom of Bel-
gium, C-134/10, 3 March 2011

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16181 DE EN FR

Catherine Jasserand
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Parliament: Online Distribution of
Audiovisual Works in the European Union

On 11 September 2012 the European Parliament
adopted a resolution on the online distribution of au-
diovisual works in the European Union.

On 6 March 2012, rapporteur Jean-Marie Cavada of
the Committee on Culture and Education drafted a
first report on the online distribution of audiovisual
works in the European Union. This own-initiative pro-
cedure became the endeavour of a cross-committee
co-operation between the Committee on Culture and
Education, the Committee on Industry, Research and
Energy and the Committee of Legal Affairs.

The European Parliament’'s non-binding resolution
states that there is currently a need for a transpar-
ent, flexible and harmonized approach at European
level in order to advance towards the digital single
market and emphasises that any proposed measure
should seek to reduce the administrative burdens and
transaction costs associated with the licensing of con-
tent. The resolution indicates as main topics of con-
cern the online access to legal content, collective
rights management, geographical controls, coopera-
tion between rightsholders, online distribution plat-
forms and internet service providers, net neutrality,
unauthorised use, remuneration, licensing, interoper-
ability, protection and promotion of audiovisual works
and education.

Concerning accessibility and collective rights man-
agement, the European Parliament stresses that col-
lective rights management is an essential tool for

4 IRIS 2012-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16145
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16178
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16180
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16181

of the European Audiovisu

broadcasters and calls on the European Commis-
sion to present a legislative initiative for the col-
lective management of copyright (see the proposal
made by the European Commission in RIS 2012-
9/6). In this regard it stresses the need to operate
a clear distinction between licensing practices for dif-
ferent types of content, in particular between audio-
visual/cinematographic and musical works. Subse-
quently, it invites member states to ensure that col-
lective rights management is based on effective, func-
tional and interoperable systems. Finally it points out
the need to create legal certainty as to which legal
system applies for the clearance of rights in cross-
border distribution.

Concerning unauthorised content, the European Par-
liament calls on the European Commission to afford
Internet users legal certainty for the use of streamed
services. Subsequently, it calls on member states to
promote respect for authors’ and neighbouring rights
and to combat the provision of unauthorised content.

Concerning licensing, the European Parliament en-
courages Member States to promote effective and
transparent licensing and recommends efficient li-
censing schemes for the online use of audiovisual ma-
terial (such as on demand content).

Concerning remuneration, the European Parliament
calls on member states to ban buyout contracts,
which contradict the principle of fair and proportional
remuneration. It also calls on the Commission to ur-
gently present a study on disparities among the dif-
ferent national remuneration mechanisms, in order to
establish best practices.

Lastly, the European Parliament stresses that it is vi-
tal for MEDIA to continue to exist as a specific pro-
gramme focusing only on the audiovisual sector.

It should be noted that the European Commission also
issued a Green Paper on the online distribution of au-
diovisual works in the European Union on 13 July 2011
(See|IRIS 2011-8/8).

e European Parliament resolution of 11 September 2012 on the
online distribution of audiovisual works in the European Union

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16147 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LY MT
NL PL PT SK SL SV

Rutger de Beer
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AT-Austria

Disclosure of IP Addresses under Security
Police Act is Constitutional

On 29 June 2012, the Austrian Verfassungsgerichtshof
(Constitutional Court - VfGH) ruled that the disclosure
of the owner of an IP address to the security author-
ities under Articles 53(3a)(2) and (3) of the Austrian
Sicherheitspolizeigesetz (Security Police Act - SPG) did
not breach either the secrecy of telecommunications
or the right to data protection.

The plaintiff had given the impression on an Internet
chat site that he was offering under-age children (“7-
11 year olds, or even younger if required”) for sex.
The Vienna police authorities were informed and took
immediate steps to ascertain, firstly, the IP address
that had been used to send the message and then,
from the Internet service provider, the plaintiff’s name
and address, since they believed the safety of mi-
nors was in immediate danger. The plaintiff initiated
legal proceedings with the VfGH, claiming breaches
of telecommunications secrecy under Article 10a of
the Staatsgrundgesetz (Basic Law - StGG) and of the
right to data protection under Article 1 of the Daten-
schutzgesetz 2000 (2000 Data Protection Act - DSG
2000) in conjunction with Article 8 of the European
Convention on Human Rights (ECHR). In particular, he
complained that no judicial warrant had been granted
before the data had been accessed. Such a warrant
was required for breaches of telecommunications se-
crecy according to Article 10a StGG.

However, the VFfGH rejected the complaint. In its de-
cision, it took the opportunity to state its general po-
sition on the scope of telecommunications secrecy. It
considered that telecommunications secrecy covered
“all content data” of a communication, but not “all
telecommunications traffic”. Under the SPG, the se-
curity authorities were entitled to investigate an IP
address simply on the grounds of a message brought
to their attention either by a communication partner
or by an open Internet communication accessible to
anyone. If the content of a communication was made
known to the security authorities in this way, traf-
fic data disclosed on this basis was not covered by
telecommunications secrecy.

However, monitoring of Internet traffic or precaution-
ary data storage were not authorised under Article
53(3a)(2) and (3) SPG. The VfGH therefore considered
that this provision did not authorise the disclosure of
content data and that, for that reason, it did not con-
stitute a breach of telecommunications privacy.

IRIS 2012-10 5


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/6&id=14123
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/6&id=14123
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/8&id=14123
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16147

Although the right to data protection had been
breached, this had taken place on a specific legal ba-
sis that was entirely reasonable, in view of the secu-
rity authorities’ remit to ward off dangerous attacks,
which was in the public interest. Finally, Article 8
ECHR did not state that a judicial warrant was required
for every intrusion.

The Oberste Gerichtshof (Supreme Court - OGH) had
previously ruled that the disclosure of master data be-
longing to a (known) IP address by a provider did not
constitute a breach of telecommunications secrecy if
it formed part of a criminal investigation. It was ir-
relevant whether the provider itself, in order to issue
information on master data, also had to process traffic
data internally, as long as the “secret was not leaked”
(seellRIS 2011-7/7).

e Erkenntnis des Osterreichischen Verfassungsgerichtshofs vom 29.
Juni 2012 (Az. B 1031/11-20) (Decision of the Austrian Constitutional
Court of 29 June 2012 (case no. B 1031/11-20))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16149 DE

Sebastian Schweda
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

KommAustria Criticises Lack of Variety in
ORF Programmes

On 4 October 2012, the Austrian communications
authority KommAustria upheld a complaint by the
Verband Osterreichischer Privatsender (Association of
Austrian private broadcasters) and ruled that Osterre-
ichische Rundfunk (the Austrian public service broad-
caster - ORF) had failed to fulfil its public service remit
over an 18-month period. KommAustria also ordered
that the complaints be read out on the two main chan-
nels concerned, ORF eins and ORF 2.

Referring to their own evaluations of its programmes
during the period concerned, the plaintiffs had argued
that, contrary to Article 4(2) of the ORF-Gesetz (ORF
Act), ORF had failed to offer a well-balanced over-
all programme by devoting an appropriate proportion
of airtime to information, culture, entertainment and
sport. By broadcasting too many entertainment pro-
grammes, ORF had failed to transmit two compre-
hensive channels in accordance with Article 3(1)(2)
in conjunction with Article 4(2) of the ORF-Gesetz. Fi-
nally, through the content and presentation of its tele-
vision channels, ORF had not met the requirement for
public service broadcasting to be distinctive.

In its reply, ORF referred primarily to the period cov-
ered by the complaint, which it considered insignifi-
cant, as well as to its various special-interest channels
and other categories (science/education/self-help and
family), which the plaintiffs had not taken into account

in their evaluation. It also argued that, when assess-
ing whether an “appropriate proportion” of coverage
had been given to different categories, these propor-
tions should not be treated in mathematical isolation,
with no account taken of the “variety of interests”.

Although, after detailed questioning of several ex-
perts, KommAustria rejected the last of the aforemen-
tioned complaints, it agreed with the rest of the plain-
tiffs’ arguments.

The communications authority began by ruling that,
when calculating the proportions of airtime allocated
to the various categories, apart from the two main
channels ORF eins and ORF 2, ORF could only take into
account the special-interest channel ORF SPORT+,
which during the period covered by the complaint had
been broadcast initially to mobile devices only and
subsequently with limited airtime. Its other special-
interest channels were either commercial (TW1) or
had not been broadcast at all during the period con-
cerned (ORF Il and ORF SPORT+ in its current 24-hour
format). Furthermore, only one of the nine regional
windows broadcast on ORF 2 could be taken into ac-
count.

With regard to the number of categories, KommAus-
tria referred to the wording of Article 4(2) of the ORF-
Gesetz, which mentioned the four categories of infor-
mation, culture, entertainment and sport. If the leg-
islator had wanted to leave room for additional cate-
gories, it would have made this clear in the wording
of the provision, such as by using the word “partic-
ularly”. When allocated to one of these categories,
a “programme” was the smallest unit of a channel’s
broadcast content and could only be allocated to one
category. KommAustria therefore rejected ORF’s at-
tempt to assign individual parts of a programme to
different categories.

In order to differentiate it clearly from sport, informa-
tion and entertainment, a narrow definition of culture
should be adopted, essentially covering the fields of
painting, art, music, theatre, opera, literature and phi-
losophy, as well as modern art forms such as film and
photography. A broad interpretation of culture would
ultimately include all human performances and cre-
ations, and therefore cover all television content.

Finally, KommAustria explained that the ORF-Gesetz
did not lay down any benchmarks from which con-
crete percentages could be derived to determine the
“appropriate proportion” for each category. Moreover,
rigid percentages would be problematic in view of
the defendant’s freedom as a public service televi-
sion broadcaster, as enshrined under Article 10 of the
European Convention on Human Rights. Neverthe-
less, it was undoubtedly admissible to define a gen-
eral framework within which appropriate proportions
would lie. As a starting point, it should be assumed
that each of the four categories was equal in size.
However, in view of its freedom, which was also guar-
anteed under constitutional law, ORF could make in-
dividual categories larger or smaller. This freedom,

6 IRIS 2012-10


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/7&id=14125
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16149

of the European Audiovisu

however, was limited to the extent that there should
be an appropriate balance between the categories.
There would be no such balance if any one category
accounted for more than 50% or less than 10% of the
overall programme schedule. The evaluation of ORF's
programmes had demonstrated that these limits had
been significantly exceeded, with the result that ORF
had failed to ensure an appropriate balance between
the four categories during the period concerned and
had therefore failed to provide a varied overall pro-
gramme.

Concerning the provision of two comprehensive chan-
nels, KommAustria ruled that it was not necessary for
all four categories to be covered by both main chan-
nels. Three categories were sufficient, as long as each
represented more than 10% and none more than two-
thirds of overall airtime. However, each of the four
categories should account for at least 10% on either
ORF eins or ORF 2.

ORF had failed to meet these requirements on ORF
eins by exceeding the two-thirds limit for sport and al-
locating less than 10% of airtime to information and
culture. On ORF 2, meanwhile, both culture and sport
were below the minimum threshold. Since the culture
category had not reached the 10% mark on either ORF
eins or ORF 2, it had not been given sufficient cover-
age on either of ORF’s two comprehensive channels.

e Bescheid der KommAustria vom 4. Oktober 2012 (GZ: 12.005/12-
023) (KommAustria decision of 4 October 2012 (GZ: 12.005/12-023))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16148 DE

Peter Matzneller

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

DE-Germany

Constitutional Court Confirms Broadcasting
Tax Applies to Internet PCs

On 22 August 2012, the Bundesverfassungsgericht
(Federal Constitutional Court - BVerfG) rejected a
lawyer’'s complaint about the obligation to pay a
broadcasting tax for his Internet-capable PC, which he
used for his work.

The lawyer had claimed that his basic rights to free-
dom of information (Art. 5 of the Grundgesetz (Basic
Law) - GG) and occupation (Art. 12 GG) had been in-
fringed. He also complained that he had been treated
unequally (Art. 3 GG) vis-a-vis people who did not own
such reception equipment. The lawyer claimed that,
although he used his PC for Internet applications at
work, he did not receive any broadcast programmes
through it. There were no other broadcast reception
devices at his workplace.

Ruling shortly before the introduction of the new
broadcasting tax, applicable regardless of reception
equipment, the BVerfG confirmed that the levying of
the previous broadcasting tax for an Internet PC used
for work purposes did not infringe any basic rights.

The court ruled that the levying of broadcasting taxes
for Internet-capable devices did not breach the fun-
damental right to freedom of information. Although
it recognised that such a tax made it more difficult
for the plaintiff to obtain information from the Inter-
net, this intrusion was reasonable and therefore con-
stitutionally justified. The broadcasting tax helped to
finance public service broadcasting and was a suit-
able and necessary means of achieving this objective.
Technical measures to block access to public service
channels were a less effective means of funding pub-
lic service broadcasting. They were easy to bypass
and conflicted with public service broadcasters’ duty
to provide a universally accessible service.

The broadcasting tax for Internet PCs was also not
unreasonable. The financial cost to the plaintiff was
small in comparison with the vital importance of en-
suring the proper functioning of public service broad-
casting.

The court gave short shrift to the plaintiff's claim that
his freedom of occupation had been infringed. Such
freedom had clearly not been breached, since the tax
had no direct impact on the lawyer’s professional ac-
tivity and therefore did not affect his occupation.

Finally, the court also rejected the argument that the
general principle of equality had been breached. The
equal treatment of owners of traditional and more
modern broadcast reception devices was based on the
sensible and reasonable principle that people should
be prevented from “evading the broadcasting tax”
and that the proper financing of public service broad-
casting should thus be guaranteed.

The unequal treatment of Internet PC owners and peo-
ple who did not own such devices was also justified.
The benefit of having access to a reception device
also constituted an objective distinguishing criterion.

e Beschluss des Bundesverfassungsgerichts vom 22. August 2012
(Decision of the Federal Constitutional Court of 22 August 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16150 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Cologne District Court Bans Version of
Tagesschau App

On 27 September 2012, the Landgericht Kéin
(Cologne District Court) banned the ARD and one of

IRIS 2012-10 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16148
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16150

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

its members, NDR, from distributing a particular ver-
sion of the Tagesschau app. A total of 11 newspaper
publishers that offer electronically accessible services
had complained that the version of the application
dated 15 June 2011 broke competition regulations.

The court rejected the plaintiff’'s initial argument
that the Tagesschau app had not been granted the
necessary approval. Rather, the application, as a
telemedium, had passed the three-step test under
Article 11f of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State
Agreement on Broadcasting - RStV) and had there-
fore been approved. A general ban on the application
could therefore be ruled out. The provision of tele-
media, as well as radio and TV services, was part of
public service broadcasters’ legal remit.

However, whether and in what form public service
broadcasters were allowed to offer telemedia as well
as radio and television services was determined in
this case by Article 11d(2)(3) RStV. Under this provi-
sion, “press-like services not related to a programme”
are forbidden. As for whether the disputed applica-
tion was a “press-like service”, the LG KéIn said that
it depended whether, from the user’s point of view,
it could function as a substitute for the press (in the
form of newspapers or magazines), although for this
to be the case it was not necessary for it to replace
press publications completely. In the case at hand,
the level of detail provided was similar to that of most
newspapers and magazines. The fact that many of
the articles were merely written versions of content
originally broadcast as television or radio reports did
not mean that the service was not “press-like”. Users
would only read the text in the form in which it was
provided. The same applied to the inclusion of links
and video clips in the text, which users would, at best,
classify as additional services. It did not make the text
any “less press-like”.

The Tagesschau app, in its version of 15 June 2011,
could also not be considered to be “related to a pro-
gramme”. The reports did not prompt a desire for
further information, nor did they simply touch on the
topics dealt with or refer the reader to additional in-
formation. Rather, the level of detail meant that the
press-like texts were visually dominant, giving users
the impression that they were complete articles. The
court expressly pointed out that its ruling did not con-
tain any general benchmarks as to how much detail
should be allowed in such reports. Rather, its decision
related only to the aforementioned version of the app
that had been the subject of the complaint.

Nevertheless, the ruling may be considered to have
more general significance, since in it the court ex-
plained its interpretation of the term “press-like”.

e Urteil des Landgerichts Kéln vom 27 September 2012 (Az.: 31 O
360/11) (Ruling of the Cologne District Court of 27 September 2012
(case no.: 31 0 360/11))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16151 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

[ German Film Fund Extended Until 2015 ]

On 21 September 2012, the Federal Government an-
nounced that the Deutsche Filmférderfonds (German
Film Fund - DFFF) would be extended for a further
three years. As part of the arrangement, film produc-
ers will, in future, be obliged to produce barrier-free
versions of subsidised films.

The DFFF was created on the basis of the Directive of
the Beauftragte der Bundesregierung fir Kultur und
Medien (Federal Government Commissioner for Cul-
ture and Media - BKM) “Anreiz zur Stérkung der Film-
produktion in Deutschland” (incentive to strengthen
film production in Germany) (DFFF Directive). Accord-
ing to the DFFF Directive and Articles 23 and 44 of the
Bundeshaushaltsordnung (Federal Budgetary Regula-
tions - BHO), the Filmférderungsanstalt (Film Support
Institute - FFA) provides funding for film production
(see |IRIS 2007-1/3, |[RIS 2006-8/17 and RIS 2005-
8/18). From 2007 until the end of August 2012, around
EUR 329 million in film subsidies was granted. Since
then, according to the Minister for Culture, the DFFF
has been making a decisive contribution to the com-
petitiveness of the German film industry; its activities
have now been extended for an additional three years
for the second time.

As part of the extension, a number of amendments
were made to the DFFF Directive. For example, the
minimum number of copies for cinema release was
increased (Art. 6(1)), an application deadline of at
least six weeks before the start of filming was laid
down (Art. 16(2)), the sum paid to German Films (the
German film industry’s central body for the represen-
tation of German films abroad) for foreign sales was
limited to EUR 50,000 and a provision was added re-
quiring greater account to be taken of virtual shooting
in the test of cultural characteristics (Art. 10 in con-
junction with Appendix 2). One important amendment
stressed by the Minister for Culture is the obligation to
produce barrier-free films (Art. 5(4)). This rule means
that the final version of a film must also be produced
with German audio description and German subtitles.
It is designed to help people with impaired hearing
and vision to benefit from the results of film support.
The FFA can grant an exemption from this obligation
in exceptional cases.

The revised Directive will enter into force on 1 January
2013.

8 IRIS 2012-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16151
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-1/3&id=14129
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-8/17&id=14129
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-8/18&id=14129
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-8/18&id=14129

of the European Audiovisua

e Richtlinie des BKM ,Anreiz zur Stdrkung der Filmproduktion in
Deutschland” (Deutscher Filmférderfonds), Stand vom 17. Septem-
ber 2012 (BKM Directive "incentive to strengthen film production in
Germany" (DFFF Directive), version of 17 September 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16177 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Remuneration of Scriptwriters for Commis-
sioned Productions

According to unanimous reports by the parties in-
volved, the Verband Deutscher Drehbuchautoren (As-
sociation of German Scriptwriters - VDD), Allianz
Deutscher Produzenten (German Producers’ Alliance)
and Zweites Deutsches Fernsehen (German public
service broadcaster - ZDF) have reached an agree-
ment on the main provisions of contracts between
commissioned producers and authors. The agreement
is designed to bring existing contractual structures
into line with the changing conditions of use in the
digital world and to ensure that authors are fairly re-
munerated.

The starting point is the selection of one of a number
of model contracts, under which authors will receive
a fixed sum for works used in ZDF programmes and
online services for a set period of time.

In addition, it is possible to opt for the so-called “re-
peat royalty model”, under which, as well as a basic
fee, authors receive a share of the proceeds from any
further use (repeats). The rate of remuneration for
such use was halved, although this reduction was off-
set by the inclusion of other types of secondary ex-
ploitation.

In particular, screenplay writers will, in future, be en-
titled to a share of the proceeds from commercial ex-
ploitation of films. This includes proceeds from for-
eign sales, DVD sales, Video-on-Demand and other
Internet-based forms of exploitation.

e Eckpunkte der vertraglichen Zusammenarbeit fir durch das
ZDF vollfinanzierte Dokumentationen zwischen Zweites Deutsches
Fernsehen und Allianz Deutscher Produzenten - Film & Fernsehen
in der Fassung vom 1. Oktober 2012 (Main principles of contrac-
tual cooperation between Zweites Deutsches Fernsehen and the Ger-
man Producers’ Alliance - Film & Television for documentaries fully

financed by ZDF, version of 1 October 2012) DE

Alexander Scheuer
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Supreme Court Cancels all DTT Licences
Awarded for Valencia in 2006

On 18 July 2012, the Spanish Supreme Court declared
null and void all local allocations of Digital Terrestrial
Television (DTT) granted at the beginning of 2006 by
the Generalitat Valenciana (Valencian regional gov-
ernment). The Court found that the Generalitat had
lacked objectivity and impartiality in the allocation
process.

The plaintiff at the action is Tele Elx, the first local
television that had broadcast in the Valencian Com-
munity. In first instance, the Tribunal Superior de Jus-
ticia de Valencia (Valencian High Court) rejected its
complaint, whereas the Supreme Court has upheld its
arguments.

The Supreme Court reminds that Article 88 of the
Royal Legislative Decree No. 2/2000 imposes an obli-
gation on the licensing panel to evaluate the candi-
dates’ offers according to the criteria laid down in the
tenders. However, this function was outsourced by
the licensing panel to a private company.

The Court considers possible the use of external ad-
vice but this cannot mean that the assessment of ap-
plicants would be systematically made by an external
company. Otherwise the licensing panel would not ful-
fill its role in the assessment of the different bids.

According to the Court, a private entity may have
an undisputed technical competence to assess ap-
plicants, but lacks objectivity and impartiality to do
so. The situation would have been different if, from
the assessment made by the private consultant, the
licensing panel would have shaded, modulated or
corrected these criteria, i.e., the ex-ante evaluation
would have been sufficient, based on the knowledge
and expertise of the private consultant.

The Supreme Court believes that the private consul-
tant only assumed the numerical score on the ba-
sis of which it granted the licences. The Court con-
cludes that the appellant Télé Elx could not know why
its tender had not been selected, even though Article
88 of the Texto Refundido de la Ley de Contratos de
las Administraciones Publicas (Public Administrations
Contracts Act) requires that an explaination should
be given for the reasons for agreeing or refusing the
grant of a licence.

e Sentencia del Tribunal Supremo, Sala de lo Contencioso-
Administrativo, Seccién séptima, Recurso Num.: 5128/2008, 18 de

Julio de 2012 (lJudament of the Supreme Court of 18 July 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16183 ES

Pedro Letai
IE Law School, Instituto de Empresa, Madrid

IRIS 2012-10 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16177
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16183

FR-France

Conseil d’Etat Confirms Numbering of New
DTV Channels

On 3 July 2012, the audiovisual regulatory author-
ity (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel - CSA) autho-
rised six new free-view high definition (HD) chan-
nels on terrestrially-broadcast digital television (HD1,
L'Equipe TV, 6 ter, Tvou la Télédiversité, RMC Décou-
verte, Chérie HD). On 24 July 2012, in the presence
of representatives of the channels, the authority drew
lots for allocating numbers to these six new channels,
which are to start broadcasting on 12 December 2012.
The new numbering is the result of firstly the alloca-
tion of the logical numbers 1 to 29 to the national tele-
vision services previously broadcast in analog mode
and to the unencrypted services broadcast terrestri-
ally in digital mode, which were previously numbered
1 to 19. Local television services broadcast terrestri-
ally, which were previously numbered 20 to 29, have
now been allocated the numbers 30 to 39. However,
a number of organisations, representing about forty
local channels, referred the CSA’s decision to shift the
numbers allocated to them up by ten in order to leave
room for the six new channels to the Conseil d’Etat
under the urgent procedure. The applicants called for
the suspension of enforcement of the CSA’s deliber-
ation, on the grounds that it was a serious and im-
mediate infringement of the interests of the other lo-
cal free-view channels and of the interest of viewers,
by changing the logical number - a fundamental fea-
ture of channel identification - particularly when there
were other solutions for numbering the new channels.
They also argued that no text gave the CSA the right
to revoke a decision attributing a logical number, and
that the deliberation at issue disregarded the princi-
ples of equality of treatment, non-discrimination, and
free competition.

In its order of 23 October 2012, the Conseil d’Etat re-
called that the provisions of Article 30-1 of the Act
of 30 September 1986 gave the CSA the power to
authorise the use of broadcasting resources for tele-
vision services, including the organisation of broad-
casting these services by laying down the rules for
the logical numbering of the channels - and therefore
also the power to change them. Consequently, the
claims based on the disputed deliberation, which is
in the form of regulations, would have no legal foun-
dation, and could not give rise to “serious doubt as
to its legality”, which is a prerequisite for the ad-
ministrative courts under the urgent procedure order-
ing the suspension of performance of an administra-
tive decision. Similarly, the Conseil d’Etat found that
preparatory investigation of the case did not show
that the deliberation of the CSA, which must also en-
sure the uniform nature of the numbering of the ser-

vices, had disregarded the principles of equality and
non-discrimination, or the principle of free competi-
tion. Nor were any of the other arguments raised
against the disputed deliberation able to create a se-
rious doubt as to its legality. Thus, and without even
needing to pronounce on the conditions of urgency,
the administrative judge found that the applicants
had no grounds for requesting the suspension of the
decision at issue.

The applicants said that they were “consternated” by
the order, which “encouraged them to pursue their ac-
tion on the merits of the case”. For its part, the CSA is-
sued a communiqué confirming “the commencement
of the broadcasting of these six new channels on 12
December 2012 and their gradual extension to the
whole of mainland France”.

e Conseil d’Etat (ord. réf.), 23 octobre 2012 - Association Bocal et a.
(Conseil d'Etat (order under the urgent procedure), 23 October 2012
- the association Bocal et al.) FR

e Communiqué du CSA, Calendrier de déploiement des nouvelles
chaines HD de la TNT, 25 octobre 2012 (CSA communiqué. Schedule
for deployment of the new HD channels on DTV, 25 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16157 FR

Amélie Blocman
Légipresse

TPS-CanalSat Merger: Application under Ur-
gent Procedure for Suspension of Competi-
tion Authority Authorisation Rejected

On 22 October 2012 the Conseil d’Etat judge sitting
in urgent matters rejected the application made by
Canal+ under the urgent procedure for the suspen-
sion of the decision by the competition authority (Au-
torité de la Concurrence) on Vivendi Universal and
Groupe Canal Plus taking exclusive control of TPS and
CanalSatellite. It will be remembered that the de-
cision of the Minister of the Economy on 30 August
2006 authorised the companies Groupe Canal Plus
and Vivendi Universal to gather together within the
company Canal Plus the activities of the pay television
channel TPS and of the Canal Plus group. In its deci-
sion of 20 September 2011, the competition authority
decided to withdraw the authorisation, on the basis
of Article L.430-8 of the Commercial Code, and im-
posed a fine of EUR 30 million. Further to this decision,
the Canal Plus/Vivendi group entered another notifi-
cation of the concentration operation, which the com-
petition authority authorised on 23 July 2012, adding
new injunctions to it, “such as to re-establish suffi-
cient competition on the markets for pay television”
(see [IRIS 2012-8/25). Further to this decision, the
companies Canal Plus and Vivendi therefore referred
to the courts under the urgent procedure to obtain a
suspension order. The applicants felt that the condi-
tion of urgency was fulfilled because performance of
the injunctions issued by the competition authority in

10 IRIS 2012-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16157
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/25&id=14133

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

conjunction with its decision would have an immedi-
ate and serious harmful effect on their activities, and
would have effects it would be difficult to reverse if
the decision were to be cancelled subsequently.

In its order, the Conseil d’Etat recalled that Article
521-1 of the Code of Administrative Justice requires
two conditions to be fulfilled for a judge sting in ur-
gent matters to be able to allow an application for
suspension: firstly, the urgency of the situation must
be evident, and secondly, there must be an argument
that, at that stage in the preparatory investigation of
the case, a serious doubt is created as to the legal-
ity of the decision at issue. In the present case, it
was noted that the disputed decision made autho-
risation by the competition authority dependent on
the implementation of 33 measures taking effect on
dates spread over a period of time - while some were
to take effect as soon as the contested authorisation
was notified, others were not to take effect until three
months later. From the preparatory investigation of
the case, it transpired - more particularly from the
elements submitted at the actual hearing - that the
implementation of the injunctions, of a scope exceed-
ing that of the undertakings the Canal Plus group pro-
posed to the competition authority in summer 2012,
was likely to cause harmful effects for the applicant
companies. The judge sitting in urgent matters never-
theless observed that examination of the merits of the
applications with a view to cancelling the decisions of
20 September 2011 and 23 July 2012 was scheduled
for 14 December 2012. The Conseil d'Etat did not feel
there was any risk that implementing the disputed in-
junctions would have irreversible harmful effects on
the economic and financial situation of the Canal Plus
group before judgment was delivered on the merits of
both these cases. Since the condition of urgency re-
quired for justifying the immediate suspension of the
contested decision was not fulfilled, the application
was rejected. To be continued04046

e Conseil d’Etat (ord. réf.), 22 octobre 2012, Société Groupe Canal
Plus et Société Vivendi Universal (Conseil d’Etat (order under the ur-
gent procedure), 22 October 2012, the companies Groupe Canal Plus
and Vivendi Universal)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16166 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA Prohibits Several Television Channels
Broadcasting the Same Programme

On 16 October 2012, the audiovisual regulatory au-
thority (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel - CSA) pub-
lished a deliberation “on the simultaneous broadcast-
ing of a single programme by a number of national ter-
restrially broadcast television channels”. The text is
directed specifically at D8, Canal+ group’s new free-
view channel (see RIS 2012-9/21) which, since its

launch last month, has been broadcasting the news
programme of i>Télé, the 24-hour news channel be-
longing to the same shareholder, every morning from
6 to 8 a.m. The heads of the competitor channel
BFM TV were concerned, as they felt that such a prac-
tice constituted a distortion of competition. However,
there is currently nothing to prevent such relay broad-
casting. The CSA therefore intervened to lay down the
principle of not allowing multiple terrestrially broad-
cast national television services to broadcast all or
part of the same programme simultaneously, or de-
ferred by less than one hour, without first obtain-
ing written authorisation from the CSA. Simultaneous
broadcasting was indeed likely to infringe the plural-
ism of socio-cultural expression and did not contribute
to the diversity of programmes, which the CSA was re-
quired to ensure under Articles 1 and 3-1 of the 1986
Act. The deliberation states that the simultaneous
broadcasting of a programme means the broadcasting
by a number of channels of a programme with identi-
cal characteristics in terms of image and sound. This
means that it does not cover, for instance, the simul-
taneous broadcasting of a football match by two chan-
nels (for example, France 2 and W9) with different
commentaries. Similarly, the ban refers exclusively to
“national terrestrially broadcast channels”, thereby al-
lowing, for example, the regional France 3 channels to
show certain national France 3 programmes, or for the
public-sector channel to show Euronews programmes,
which were broadcast by cable and satellite.

Exceptionally, however, the CSA has authorised the
simultaneous or slightly delayed broadcasting of all
or part of a same programme where it is of particu-
lar interest for the public, such as the broadcasting of
a ceremony, debate, or action on the part of a pub-
lic figure. Similarly, the ban does not concern either
the images illustrating news items or brief extracts
of events of major importance. Nor does it apply to
the broadcasting of the major debates mentioned in
Article 45 of the terms of reference of the company
France Télévisions (such as parliamentary debates).

These rules will come into force on 30 November
2012, in order to leave D8 enough time to reschedule
its morning programmes. There is no doubt they will
also discourage the activities of the six new DTV chan-
nels that are to start broadcasting on 12 December,
which might have been tempted to adopt the prac-
tice.

o Délibération du CSA du 16 octobre 2012 relative a la diffusion si-
multanée d’'un méme programme par plusieurs chaines hertziennes
terrestres a vocation nationale (CSA deliberation of 16 October 2012
on the simultaneous broadcasting of a single programme by a num-
ber of national terrestrially broadcast television channels)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16165 FR

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2012-10 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16166
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/21&id=14132
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16165

of the European Audiovisu

GB-United Kingdom

ASA Adjudication on Channel Four Television
Corporation’s Posters Advertising a Docu-
mentary

On 3 October 2012, the UK’s Advertising Standard Au-
thority (ASA) ruled against Channel Four Television for
its posters advertising its documentary based on the
film My Big Fat Gypsy Wedding.

The posters featured the words "Bigger. Fatter. Gyp-
sier" over an image of a young boy looking directly at
the camera and others of two teenagers wearing low-
cut bra tops and three young girls dressed for their
first Holy Communion standing in front of a caravan.

The ASA, on advice from the Equality and Human
Rights Commission reviewed the matter in light of the
provisions of the UK Code of Non-broadcast Advertis-
ing, Sales Promotion and Direct Marketing (CAP Co
Edition 12), specifically Clauses 1.3 (Marketing com-
munications must be prepared with a sense of re-
sponsibility to consumers and to society); 4.1 (Market-
ing communications must not contain anything that is
likely to cause serious or widespread offence. Partic-
ular care must be taken to avoid causing offence on
the grounds of race, religion, gender, sexual orienta-
tion, disability or age. Compliance will be judged on
the context, medium, audience, product and prevail-
ing standards. Marketing communications may be dis-
tasteful without necessarily breaching this rule. Mar-
keters are urged to consider public sensitivities before
using potentially offensive material. The fact that a
product is offensive to some people is not grounds for
finding a marketing communication in breach of the
Code.); 5.1 (Marketing communications addressed to,
targeted directly at or featuring children must contain
nothing that is likely to result in their physical, mental
or moral harm) and 6.1 (Marketers must not unfairly
portray or refer to anyone in an adverse or offensive
way unless that person has given the marketer writ-
ten permission to allow it.)

ASA decided that:

- the advertisements featuring the young boy and the
low-cut top-wearing teenagers could enforce prejudi-
cial views against the gypsy and traveller community

- the ads were likely to cause serious offence to some
members

- Channel 4 acted irresponsibly by depicting a child
- one of the two young teenagers pictured in low-cut
tops - in a sexualised way

- two other adverts showing a man leading a horse
across a field with caravans in the background and

the three young girls dressed for Holy Communion did
not breach the advertising code.

The decision was to take no further action in relation
to the ad showing a man leading a horse across a field
with caravans visible in the background and the ad
showing three young girls dressed for their first Holy
Communion standing in front of a caravan.

However two ads were ordered not to be shown again:
one, featuring a close-up of a young boy looking di-
rectly at the camera and the other showing two young
women wearing low-cut bra tops.

There are two rather unusual aspects of this adjudi-
cation by the Advertising Standards Authority. First,
it does not concern programme content as such,
but four poster advertisements for the (documentary)
programme. Second, the ASA Executive assessed
the ads in February 2012 and recommended to the
Council (which agreed with the Executive) that the
complaints did not warrant investigation. However,
the Irish Traveller Movement in Britain and eight co-
complainants sought an Independent Review of Coun-
cil’s decision. The case was re-opened and investi-
gated.

o ASA Adijudication, A12-197451, 3 October 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16146 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

HR-Croatia

[ CEM Imposes Fines on Croatian Broadcasters ]

The Electronic Media Act (EMA), in Article 69, Para-
graph 1, Subparagraphs 12 and 16, prescribes that
the Council for Electronic Media (CEM) ensures the
supervision over the implementation of provisions
on the programming principles and obligations de-
termined by the EMA and a special regulation, save
for electronic publications. The CEM also consid-
ers the complaints of citizens on the media services
providers’ behaviour with regard to the implementa-
tion of acts and takes measures in compliance with
the EMA.

Pursuant to the aforementioned provisions of the EMA,
by maintaining continuous supervision as well as on
the basis of citizen complaints, the CEM has deter-
mined on 30 August 2012 and on 12 September 2012
that two broadcasters operating on the national level -
the Croatian Radio Television (HRT - the national PSB)
and RTL Croatia (a commercial broadcaster) - had vi-
olated the provisions of the Croatian Radio Television
Act and the EMA.

12 IRIS 2012-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16146

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Upon having conducted the prescribed procedure and
receiving the respective broadcaster’'s statement on
the matter, the CEM issued, on the basis of Article
69, Paragraph 1, Subparagraph 6 of the EMA and Ar-
ticle 229, Paragraph 1, Subparagraph 3 of the Misde-
meanour Act, several misdemeanour warrants to the
broadcasters and their responsible persons.

The HRT violated the following norms:

- Article 17, Paragraph 1 of the EMA, prescribing the
requirements that are to be fulfilled by the sponsored
audiovisual media services and programmes. The
CEM held that the broadcaster acted contrary to the
said provision when broadcasting several episodes
of the feature Vjezbajmo zajedno (Let’s stay fit to-
gether), which is a regular part of the HRT programme
Dobro jutro Hrvatska (Good Morning, Croatia), by not
informing the viewers clearly of the existence of spon-
sorship agreements while presenting and highlighting
food products of the Nestlé company as well as the
“Fitness by Vem” logo. On the basis of Article 83, Para-
graph 1, Subparagraph 2 and Paragraph 2 of the EMA,
the broadcaster has been fined in the amount of HRK
10,000 (about EUR 1,346.17) and the responsible per-
son (the Director General) in the amount of HRK 5,000
(about EUR 673.08);

- Article 29, Paragraph 1 of the EMA, prescribing
that advertising and teleshopping must be readily
recognisable and distinguishable from editorial con-
tent and that, without prejudice to the use of new
advertising techniques, advertising and teleshopping
must be kept distinct from other parts of the pro-
gramme by optical, acoustical and/or spatial means.
The CEM held that the broadcaster acted contrary to
the said provision when broadcasting a feature dur-
ing the informative programme Dnevnik (Daily News),
which presented an interview with the Croatian water-
polo player Dubravko Simenc, who was wearing a t-
shirt with clearly prominent name “Karlovacko pivo”
(Karlovac Beer) and declared in his statement that he
was “grateful to the Karlovac Brewery”. On the ba-
sis of Article 82, Paragraph 1, Subparagraph 14 and
Paragraph 2 of the EMA, the broadcaster was fined to
the amount of HRK 100,000 (about EUR 13,461) and
the responsible person (the Director General) with the
amount of HRK 10,000 (about EUR 1.346);

- Article 37, Paragraph 2 of the Croatian Radio Tele-
vision Act, prescribing that the duration of advertis-
ing spots in any HRT programme in the general pro-
gramme channels must not exceed 9 minutes within
any programme hour, whereas in the period from
18:00 to 22:00 the maximum duration is reduced to
4 minutes per hour. The CEM has determined, on the
basis of an HRT programme analysis, that the broad-
caster had exceeded the permitted duration of ad-
vertising spots within HRT1 and HRT2 programmes in
June 2012. On the basis of Article 46, Paragraph 1,
Subparagraph 4 and Paragraph 2 of the Croatian Ra-
dio Television Act, the broadcaster has been fined in
the amount of HRK 100,000 (about EUR 13,461) and

the responsible person (the Director General) with the
amount of HRK 10,000 (about EUR 1,346).

RTL Croatia violated the following norms:

- Article 38, Paragraph 1 of the EMA, prescribing that
the legally determined minimum of in-house produc-
tions must amount to at least 20 % of daily broad-
cast time of each audiovisual programme channel of
a television broadcaster, out of which at least 50 %
must be broadcast in the period from 16:00 to 22:00,
unless otherwise stipulated by the Act. On the basis of
an RTL TV programme’s analysis, the Council has de-
termined that the broadcaster has provided an insuffi-
cient proportion of in-house productions during 9 days
in June 2012. Pursuant to Article 82, Paragraph 1, Sub-
paragraph 20 and Paragraph 2 of the EMA, the broad-
caster has been fined to the amount of HRK 100,000
(about EUR 13,461) and the responsible persons (the
President and the member of the Management Board)
to the amount of HRK 10,000 (about EUR 1.346) each.

e Zapisnik s 46-12 sjednice Vije¢a za elektronicke medije, odrZane
dana 30. kolovoza 2012. (46-12 Minutes of meetings of the Council
for Electronic Media, held on 30 August 2012 (HRT))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16131 HR

e Zapisnik s 48-12 sjednice Vijea za elektronicke medije, odrZzane
dana 12. rujna 2012 (48-12 Minutes of meetings of the Council for
Electronic Media, held on 12 September 2012 (RTL))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16132 HR

Nives Zvonari¢
Agencija za elektroni¢cke medije, Novo Cice

IT-ltaly

[ Amendments to Agcom DTT Regulation ]

On 2 August 2012, by Deliberation no 350/12/CONS,
the Autorita per le garanzie nelle comunicazioni (ltal-
ian Communications Authority - Agcom) has amended
the Regulation on Digital Terrestrial Television adopted
by Deliberation no. 353/11/CONS (see |IRIS 2011-
10/28). The amendments concern the requirements
of share capital and the number of employees for the
release of authorizations during the switch-over pe-
riod and after switch off and the types of companies
that may be holders of authorizations.

e Delibera n. 350/12/CONS, Modifiche al regolamento relativo alla
radiodiffusione televisiva terrestre in tecnica digitale approvato con
delibera n. 353/11/CONS (Deliberation no. 350/12/CONS, Amend-
ments to the Regulation on Digital Terrestrial Television approved by
Resolution no. 353/11/CONS)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16176 IT

Angela Creta
Sapienza University of Rome

IRIS 2012-10 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16131
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16132
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-10/28&id=14118
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-10/28&id=14118
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16176

of the European Audiovisu

AGCOM Technical Board for the Protection of
Minors in on Demand Services

Following the amendments to the Italian AVMS Code
introduced in July 2012 by the Legislative Decree no.
120/2012 (see |IRIS 2012-8/32) and pursuant to the
new Article 34 of the Code, regarding the protection of
minors, Agcom adopted on 4 October 2012 a deliber-
ation establishing a technical board to adopt, through
co-regulation procedures, the technical measures re-
garding the protection of minors on VOD services, to
prevent them from viewing content that “might seri-
ously impair” the physical, mental or moral develop-
ment of minors; these are considered to be, in par-
ticular, programmes that involve pornography or pro-
grammes with scenes of gratuitous, insistent or brutal
violence, including cinematographic works classified
as unsuitable for minors under 18.

Among the measures technically feasible, Article 34,
para 5, of the Code envisages the employment of a
personal identification number (PIN) to be applied by
default, but which can be deactivated by the use of a
secret code. The technical measures need to be im-
plemented according to the following general criteria:

a) adult content may be offered with a parental con-
trol feature that prevents access to the content. The
user may disable the parental control by entering a
special secret code;

b) the secret code must be communicated confiden-
tially to the adult signing the contract for receiving the
content or the service, along with a warning about its
responsible use and storage.

The aim of the technical board is to detect the pos-
sible procedures to communicate personal identifica-
tion numbers (PIN) and to use filtering or identification
systems, in order to agree upon solutions involving
all interested stakeholders (e.g. industry, audiovisual
media services providers, associations of citizens, and
associations for children rights).

The technical board should conclude its work and
adopt a definitive regulation within 30 days starting
from the publication of the aforementioned delibera-
tion no. 224/12/CSP on the Italian Official Journal.

e Delibera n. 224/12/CSP “Costituzione del Tavolo tecnico per
I’adozione della disciplina di dettaglio sugli accorgimenti tecnici da
adottare per I’esclusione della visione e dell’ascolto da parte dei mi-
nori di trasmissioni rese disponibili dai fornitori di servizi di media au-
diovisivi a richiesta che possono nuocere gravemente al loro sviluppo
fisico, mentale o morale ai sensi dell’articolo 34 del Decreto legisla-
tivo 31 luglio 2005, n. 177, come modificato e integrato in parti-
colare dal Decreto legislativo 15 marzo 2010, n. 44, come modifi-
cato dal Decreto legislativo 28 giugno 2012, n. 120" (Deliberation
no. 224/12/CSP “Establishment of a technical board for the adop-
tion of the implementation rules on the technical measures to be
adopted in order to prevent minors from viewing and listening to adult
content made available over on-demand audiovisual media services
providers, pursuant to Article no 34, legislative decree no. 177/2005,
as amended by legislative decrees no. 44/2010 and no. 120/2012")

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16143 IT

Francesca Pellicano
Autorita per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

Agcom Launches a Public Consultation on the
New Logical Channel Numbering Plan

Agcom has issued a public consultation on the new
logical channel numbering plan (LCN) for digital ter-
restrial television pursuant to the four judgments of
the Consiglio di Stato (the Italian High Administrative
Court) that declared void the plan adopted by decision
n. 366/10/CONS (see IRIS 2012-9/28).

The draft of the new plan confirms the general ap-
proach of assigning the numbers in ten blocks and the
special reserve of the first positions to the historical ex
analogue broadcasters, and amends the provisions of
the old plan according to the remarks made by the
Consiglio di Stato.

Agcom has now asked for comments on the proposed
set of new criteria for assigning positions to local
channels, following the principles of audience share,
quality of programmes and the number of employees.
The other relevant modification is related to the def-
inition of semi-generalist channels, in order to avoid
circumvention.

The decision also establishes new criteria for the as-
signment of numbers to national channels in case of
several requests for the same position.

Finally for the general definition of the new plan and
for the assignment of positions 7, 8 and 9 to national
or local channels, Agcom will follow the results of a
new survey on the users’ preferences that will be con-
ducted on a minimum sample of 20.000 individuals (in
so doubling the sample of 10.000 used in the survey
conducted of the old plan).

The respondents will have to send their comments on
the draft plan to Agcom within 30 days of publication
in the official gazette.

14 IRIS 2012-10


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/32&id=14119
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16143
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/28&id=14120

of the European Audiovisu

e Delibera n. 442/12/CONS, Consultazione pubblica sullo schema
di provvedimento recante il nuovo piano di numerazione automat-
ica dei canali della televisione digitale terrestre (Deliberation no.
442/12/CONS, Public consultation on the new logical channel num-
bering plan for the digital terrestrial television)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16144 IT

Giorgio Greppi
Autorita per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

KZ-Kazakhstan

[ Must-carry Selection Rules Approved ]

On 26 July 2012 the Government of the Republic of
Kazakhstan adopted an ordnance titled “On approval
of the Rules for competition on selection of the must-
carry television and radio channels”. This ordinance
was necessitated by the recent broadcasting law (see
IRIS 2012-3/28). Earlier, on 6 June 2012, the Commis-
sion on Development of Broadcasting was established
as such by the Government with the Minister of Cul-
ture and Information as its chair and his vice-minister
as the deputy chair.

The rules entrust the procedures of selection of broad-
casting channels for the line-up to the Committee on
Information and Archives of the Ministry of Culture
and Information. The competition itself will be con-
ducted by the Commission on Development of Broad-
casting that reviews programme policies, technical
specifications and financial resources of the appli-
cants.

The selection criteria for the competition include the
“social importance of proposed programmes, avail-
ability of broadcasts on culture, educational pro-
grammes, those aimed at youth and children, cover-
age of Sate policies in the social and economic devel-
opment of the country”. As other criteria the Rules list
the general format of a channel, a proportion of pro-
grammes to be produced by the applicants, a percent-
age of programmes in Kazakh language, availability of
professionals, and an average length of broadcasting
per day.

The Commission’s decisions on the results of the com-
petition are to be approved by the Government within
one month after it is held.

o M /475464465402402/ TeJI€ -, PQIMOAPHAJIAPIBIH, T i4674614654017475
KAJIBIITACTRIPY OONBIHITE KOHKYPC OTK i467403 KaFUIaIapblH
0exk 402403 TypaJibl ( Ordinance of the Government of Republic of
Kazakhstan “On approval of the Rules for competition on selection of
the must-carry television and radio channels” of 26 July 2012, No. Ne
970. Published in Kazakhstanskaya pravda official daily on 16 August
2012, No. 271-273)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16170 KK

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Moscow State University

LV-Latvia

[ Changes to the “Must-Carry” Rules in Latvia ]

On 4 October 2012 the Saeima (Latvian Parliament)
adopted amendments to the Electronic Media Law,
partially abolishing the “must-carry” rules applicable
to cable television operators.

Before these amendments, the Electronic Media Law
provided that cable television operators must include
in their packages programmes of the public television
broadcasters as well as programmes of the national
commercial television broadcasters whose terrestrial
programmes are available to viewers free of charge.
Consequently, the cable television operator could not
request a payment from the television broadcasters
whose programmes it was transmitting due to the
“must-carry” rule. The television broadcasters whose
programmes were included in the “must-carry”, in
turn could not request a payment from the cable op-
erator for the retransmission rights. This regulation
caused complaints by the national commercial televi-
sion broadcasters who were missing income from re-
transmission rights due to these “must-carry” rules.

In the amendments adopted the Saeima decided to
temporarily exclude the application of the “must-
carry” rule to the programmes of national commercial
television broadcasters. The rule remains in force with
respect to programmes of public television broadcast-
ers. However, the exclusion is temporary, and will be
applied within the period from 31 March 2013 to 31
December 2013.

In the annotation to the draft amendments it is ex-
plained that the current situation is unfair to commer-
cial broadcasters, as the cable television operators
nevertheless request a payment for even the small-
est programme packages offered to their subscribers,
but the commercial television broadcasters do not re-
ceive a share of this income. The situation is also
unfair in comparison to foreign broadcasters who are
entitled to receive a payment for the retransmission
rights from the cable operators.

Initially, the draft suggested abolishing the relevant
“must-carry” rule without a temporary limitation.
However, there were concerns that the new regula-
tion would raise costs for the households, which are
cable television subscribers. In addition, as of 1 Jan-
uary 2014 new regulations on the digital terrestrial
broadcasting must come into force, as the existing
framework (the digital terrestrial broadcasting is pro-
vided by one operator) is valid only until 31 December
2013. Thus a compromise was achieved by a tempo-
rary abolishment of the “must-carry” rule regarding
commercial broadcasters. The issue will be addressed

IRIS 2012-10 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16144
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/28&id=14110
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16170

of the European Audiovisu

again along with the new framework for digital terres-
trial television.

e 04.10.2012. likums "Grozijumi Elektronisko plassazinas lidzek|u
likuma" ("LV", 166 (4769), 19.10.2012.) (04/10/2012. Law on
"Amendments to the Law on Electronic Media" ("LV", 166 (4769),
19.10.2012.))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16175 LV

leva Andersone
Sorainen, Latvia

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedo-

nia

[ Libel and Defamation to Be Decriminalised ]

After years of debate between professional journal-
ists, NGQO'’s, legal experts and governmental represen-
tatives and supported by the Council of Europe, the
draft text of the Act on Civil Responsibility for Libel
and Defamation has entered the Parliamentary proce-
dure.

The public discourse of the so-called “decriminalisa-
tion of libel and defamation” is multi-facetted: the
national Government, which proposed the law, states
that during the preparation of the draft text “the re-
marks of the Council of Europe expert Gavin Millar ...
and the rich jurisprudence of the European Court for
Human Rights” have been incorporated, including the
Document 11305 (2007) of the Parliamentary Assem-
bly of the Council of Europe, titled “Towards Decrimi-
nalisation of Defamation”. Also a comparative analy-
sis of the respective law in other countries has been
made.

In addition, it was decided that the 325 pending crim-
inal charges for libel and defamation against journal-
ists will be stopped and transferred to the civil courts.

The current Criminal Code, which regulates defama-
tion, sets no limit to the possible financial sanctions
that the Court can impose on the affected journalists.
This led to the imposition of sanctions of even EUR
30,000 or more, which is a huge amount in a coun-
try with an average salary of about EUR 300. Now,
the new law foresees to set the limit at a maximum of
EUR 27,000, out of which the author of the text would
pay EUR 2,000, the editor in chief EUR 10,000 and the
owner of the media outlet EUR 15,000. Hence, the re-
sponsibility in future would be distributed among sev-
eral persons. This may entail a risk of influence by
company owners and chief editors on the reporters’
work and jeopardize the environment of free journal-
istic investigation and reporting.

However, according to Article 8 of the bill, the author
of a text will not be held responsible, if he proves that

he was ordered to write the text by the company or in
a case where the text was significantly altered by the
editor.

The bill also regulates internet portals, websites and
blogs. Information society experts have located short-
comings in Article 11 of the draft, which could endan-
ger the freedom of expression. The non-governmental
Metamorphosis Foundation comments “Given that ev-
ery online service provider or website administrator
has the technical capabilities to control all content
(the form of control can ultimately be deletion or re-
moval of the website from the internet), contrary to
the principle of presumption of innocence, with this
Article (Article 11) the owners are put in a situation
to have to prove that they were innocent, instead
of the plaintiff(s) having to offer evidence for their
guilt or malicious intent.” Furthermore, according to
Article 23 of the bill, courts are given the possibil-
ity to stop a journalist from publishing information,
by means of so-called ‘temporary judicial measures’:
“04046this leaves a space for misuse during the imple-
mentation (of the law), in order to limit the freedom of
expression”, claims a representative of the Journalists’
Trade Union. In general, the Association of Journalists
of Macedonia is satisfied with the proposed text and
hopes that by the time the bill will be voted by the
Parliament, all shortcomings and gaps will have been
corrected based on the on-going public debates.

o IIpensor 3akoH 3a rparaHCKa OATOBOPHOCT 3a HaBpeda U
kJsiesera (Bill on Civil Responsibility for Libel and Defamation)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16134 MK

Borce Manevski

Independent Consultant for Media and Public
Relations

RO-Romania

Act on Electronic Communications Enters
into Force

The new Legea Nr. 140 pentru aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind co-
municatiile electronice (Act no. 140/2012 on elec-
tronic communications) recently entered into force in
Romania. The Act approves, with modifications and
completions, the Government Emergency Decree no.
111/2011 with regard to electronic communications.
The Act is set to transpose the EU legislation and to
unify the diverse domestic regulations in the field. On
the other hand, the Romanian Parliament rejected a
draft which was intended to set up the State’s com-
mon electronic communications infrastructure (see
IRIS 2011-2/35).

The new Act on electronic communications was not
discussed in public because of the harsh political fight

16 IRIS 2012-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16175
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16134
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/35&id=14116

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

which took place in Romania during the summer of
2012 due to the suspension and the dismissal of Ro-
mania’s President.

The amendments adopted are intend to improve the
conditions for granting licenses for radio frequencies,
use, the conditions to introduce products to the mar-
ket and to set up the radio and electronic communi-
cations equipments. The granting of licences is con-
ducted in the course of a competitive and compara-
tive selection procedure. The amendments also regu-
late the licensee’s obligation to pay licence fees, the
conditions for the Autoritatea Nationala pentru Ad-
ministrare si Reglementare in Comunicatii (National
Authority for Administration and Regulation in Com-
munications and telecom watchdog - ANCOM) to re-
new the licenses without prevention, restriction or dis-
tortion of competition.

The amendments are also intended to provide cus-
tomers and subscribers of electronic communications
networks and services with the necessary information
such as prices and tariffs for connection and instal-
lation, payment methods, conditions of signing a con-
tract, promotions, provider’s obligation to notify in ad-
vance of unilateral amendments to the contracts.

At the same time, the Act requires the providers of
conditional access services to ensure access to the
radio and TV services providers for final users which
is fair, reasonable, non-discriminatory and compliant
with the principles of free competition.

Besides that, the Chamber of Deputies (lower cham-
ber of the Romanian Parliament) rejected the Govern-
ment Emergency Decree no. 117/2011, which aimed
to set up the state’s common electronic communica-
tions infrastructure (Act no. 139/2012 on rejection
of the above mentioned Government Emergency De-
cree). The Ordinance had been approved by the upper
chamber, the Senate, but the rejection decision of the
deputies was final.

The common infrastructure was meant to connect
in an efficient, secure and rapid way the data net-
works of beneficiaries to the State’s administrative in-
tegrated electronic communications network and to
the European Union’s administrative communications
network. The beneficiaries would have been public
institutions and authorities, national companies and
companies owned or controlled by those institutions.
The diplomatic communications networks of Roma-
nia were not included in the common infrastructure.
The services provided by the common infrastructure
would not have been commercial services.

e Legea Nr. 140 din 18.07.2012 pentru aprobarea Ordonantei de ur-
genta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice
(Act no. 140 of 18 July 2012 for the approval of the Government
Emergency Decree no. 111/2011 with regard to the electronic com-
munications)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16138 RO

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Legea 139 din 18 iulie 2012 pentru respingerea Ordonantei de ur-
genta a Guvernului nr. 117/2011 privind constituirea infrastructurii
comune de comunicatii electronice a statului (Act no. 139 of 18
July 2012 for the rejection of the Government Emergency Decree no.
117/2011 with regard to the set up of the state’s common electronic
communications infrastructure)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16140 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

[ Spectrum Auction Successfully Concluded ]

Five mobile communications and Internet providers
for the Romanian market have been granted a total
of 485 MHz frequencies blocks in the 800 MHz, 900
MHz, 1800 MHz and 2600 MHz bands, the radio fre-
quencies suitable for broadband voice mobile com-
munications and Internet. The Autoritatea Nationala
pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii
(National Authority for Administration and Regulation
in Communications and telecom watchdog - ANCOM),
successfully concluded the spectrum auction on 24
September 2012 (see RIS 2011-2/35, IRIS 2011-4/33,
IRIS 2012-2/34).

Five operators have won 485 MHz (out of 575 MHz ten-
dered). The amount of spectrum available for mobile
communications has increased by 77% through this
tendering procedure.

Cosmote Romanian Mobile Telecommunications has
won 10 blocks amounting to 100 MHz, Orange Ro-
mania 20 blocks (175 MHz), RCS&RDS one block (10
MHz), Vodafone Romania 19 blocks (170 MHz), and 2K
Telecom 2 blocks (30 MHz).

The most part of the licenses are valid from 2014 un-
til 2029 and they open the way for the introduction
of 4G services, probably starting at the end of 2012.
There were also some short term licenses granted
(valid from 1 January 2013 until 5 April 2014). The li-
cense fees, accounting for a total of EUR 682,136,036
are to be paid by 30 November 2012, respectively by
30 June 2013, depending on the frequency blocks.

The president of ANCOM stated that mobile communi-
cations in Romania had entered a new era: the avail-
able spectrum resources allow the introduction of the
4G technology. Additionally, the 900 MHz band is dis-
tributed more efficiently. For the operators, the auc-
tion ensures security of investments and efficiency of
the spectrum use. For users, the auction brings ac-
cess to 4 national networks, better coverage, faster
data transfer and better services provided at compet-
itive prices.

For the first time in Romania, operators covering 30%
of the population with their own radio access network
may benefit from national roaming for at least three

IRIS 2012-10 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16138
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16140
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/35&id=14117
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/33&id=14117
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/34&id=14117

of the European Audiovisual Observatory

years. Moreover, following this auction, 676 rural lo-
calities currently underserved by broadband mobile
communications networks are to benefit with priority
from coverage.

The bands will be released by the Ministerul Apararii
Nationale (Romanian Ministry of National Defence -
MApN) until 31 December 2013 at the latest. The Min-
istry will be reimbursed with EUR 30 Million directly by
ANCOM. The rest of the money regarding the release
costs for the bands will come from the license fees
paid by the winners of the auctions.

As an EU member state, Romania accordingly com-
plies with the obligation to consolidate the single mar-
ket of electronic communications services through ra-
dio waves.

o Licitatia de spectru s-a finalizat cu succes; comunicat de presa AN-
COM 24.09.2012 (ANCOM press release of 24 September 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16141 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

BG-Bulgaria

[ A Report on the Quota of European Works ]

In regard to the application of Articles 16 and 17 of the
Directive for Audiovisual Media Services (AVMS Direc-
tive), respectively Article 19a of the Bulgarian Radio
and Television Act (RTA) for 2011 on the quota of Eu-
ropean works in programmes of the linear media ser-
vices providers, the members of the cbeer 3a enexTpon-
mu meqmm (Council for Electronic Media (CEM)) adopted
a report in the beginning of November 2012.

The summary for the period from 1 January to 31 De-
cember 2011 contains data about 47 television pro-
grammes with national coverage and 28 linear me-
dia services providers. A letter of request was sent to
the linear media services providers and nearly all of
them have answered the letter. Only 3 linear media
providers have not responded.

More than half (27) channels fulfilled the quota of
broadcasting time for European works. According to
the data, the quota for independent productions was
fulfilled by 23 channels.

In only 4 television programmes the percentage of
time for European works was less than 10 %. Two
of them are programmes of the provider “Fox Interna-
tional Channels”. In his response, the provider “Fox In-
ternational Channels Bulgaria” has explained that the
low percentage of European works in the programmes
“Fox Crime” and “Fox Life” is due to their thematic
specialty (the programmes represent "the civil- and

criminal-legal system in the United States” and “the
American way of life").

In CEM’s report it is also emphasized that the des-
ignated time for European works in television pro-
grammes according to the AVMS Directive should be
reserved "when it is practically possible". The con-
clusion in CEM’s report is that the principle "when
it is practically possible" set in the Directive gives a
ground to a more liberal interpretation of the provi-
sions which are perceived as desirable by the Direc-
tive.

o [Ipuioxkenune : Popma € HOIbJIHEHU JAHHU 3a HIPUJIAraHe-
TO Ha WwieHoBe 16 m 17 or /lupekTmBaTa 32 AyAHOBHU3YAJI-
HII MeJUWHN yCayTru 3a 2011463476464470475460, peCIIEKTHBHO ,
91 .19460 OT 3aKOHA 33 PAJUOTO U TEJIEBU3UATA - €BPOIIeii-

CKU TTPOM3BEIEHNS B TPOTPAMUTE HA JTOCTABIUIIATE HA JIMHEH
(CEM-report, November 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17309 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

18 IRIS 2012-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16141
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17309

of the European Audiovisual Observatory

Agenda |http://www.uvk.de/buecher/db/titel/details/mediensystem- |
ischweiz////ch/e3db95ca89ce01405ba2d434879bfel9/
: Perlo, N., Le droit public du cinéma en France et en Italie
EﬁfgggaDne;ﬁ::pl\giag‘::f the Russian and Western 2012, Presses universitaires d’'Aix-Marseille ISBN
30 November 2012 Organiser: European Audiovisual 978-2731408324 ht_tp://www.puan?.unlv-cezar?ne.frll
Observatory in collaboration with Nevafilm Venue: World Hoebeke, S., Le droit de la presse : Presse &crite, presse
Trade Center, MosCow audiovisuelle, presse électronique 2012, Anthemis ISBN
978-2874555466
. http://www.anthemis.be/index.php?id=202&tx_ttproducts_-
Book List pillbackPID]=61&tx ttproducts -
pil[product]=3180&cHash=99d13d9450,
Bellut, Th., Jugendmedienschutz in der digitalen Gutwirth, S., European Data Protection: Coming of Age
Gesellschaft: Fakten und Positionen aus Wissenschaft und 2012, Springer ISBN 978-9400751842
Praxis 2012, Kopad ISBN 978-3867362849 | |http://www.springer.com/law/international/book/978-94-
|http://www.kopaed.de/| 7-5184-2
Baumagartner, U., Ewald, K., Apps und Recht 2012, Beck Karppinen, K., Rethinking Media Pluralism (Donald
uristischer Verlag ISBN 978-3406634925 McGannon Communication Research Center’s Everett C.
http://www.beck-shop.de/Baumgartner-Ewald-Apps- Parker Book Series) 2012, Fordham University Press ISBN
Recht/productview.aspx?product=9988671| 978-0823245123
Kinzler, M., Mediensystem Schweiz 2012, UvK ISBN http://fordhampress.com/index.php/rethinking-media-
978-3867641517 puraism-paperback.html|

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2012-10 19


http://www.kopaed.de/
http://www.kopaed.de/
http://www.beck-shop.de/Baumgartner-Ewald-Apps-Recht/productview.aspx?product=9988671
http://www.beck-shop.de/Baumgartner-Ewald-Apps-Recht/productview.aspx?product=9988671
http://www.beck-shop.de/Baumgartner-Ewald-Apps-Recht/productview.aspx?product=9988671
http://www.uvk.de/buecher/db/titel/details/mediensystem-schweiz/ch/e3db95ca89ce01405ba2d434879bfe19/
http://www.uvk.de/buecher/db/titel/details/mediensystem-schweiz/ch/e3db95ca89ce01405ba2d434879bfe19/
http://www.uvk.de/buecher/db/titel/details/mediensystem-schweiz/ch/e3db95ca89ce01405ba2d434879bfe19/
http://www.puam.univ-cezanne.fr/
http://www.anthemis.be/index.php?id=202&tx_ttproducts_pi1%5bbackPID%5d=61&tx_ttproducts_pi1%5bproduct%5d=3180&cHash=99d13d9450
http://www.anthemis.be/index.php?id=202&tx_ttproducts_pi1%5bbackPID%5d=61&tx_ttproducts_pi1%5bproduct%5d=3180&cHash=99d13d9450
http://www.anthemis.be/index.php?id=202&tx_ttproducts_pi1%5bbackPID%5d=61&tx_ttproducts_pi1%5bproduct%5d=3180&cHash=99d13d9450
http://www.anthemis.be/index.php?id=202&tx_ttproducts_pi1%5bbackPID%5d=61&tx_ttproducts_pi1%5bproduct%5d=3180&cHash=99d13d9450
http://www.springer.com/law/international/book/978-94-007-5184-2
http://www.springer.com/law/international/book/978-94-007-5184-2
http://www.springer.com/law/international/book/978-94-007-5184-2
http://fordhampress.com/index.php/rethinking-media-puraism-paperback.html
http://fordhampress.com/index.php/rethinking-media-puraism-paperback.html
http://fordhampress.com/index.php/rethinking-media-puraism-paperback.html

	INTERNATIONAL
	EUROPEAN UNION
	Council of the EU: Adoption of the Orphan Works Directive
	European Commission: New Agreement between the EU and UNESCO with regard to Education, Culture, Science and Human Rights
	European Commission: Action against Belgium for Failure to Perform Obligations in its Incorrect Transposition of the Must-Carry Broadcasting Obligation into National Law
	European Parliament: Online Distribution of Audiovisual Works in the European Union
	NATIONAL
	AT-Austria
	Disclosure of IP Addresses under Security Police Act is Constitutional
	KommAustria Criticises Lack of Variety in ORF Programmes
	DE-Germany
	Constitutional Court Confirms Broadcasting Tax Applies to Internet PCs
	Cologne District Court Bans Version of Tagesschau App
	German Film Fund Extended Until 2015
	Remuneration of Scriptwriters for Commissioned Productions
	ES-Spain
	Supreme Court Cancels all DTT Licences Awarded for Valencia in 2006
	FR-France
	Conseil d’Etat Confirms Numbering of New DTV Channels
	TPS-CanalSat Merger: Application under Urgent Procedure for Suspension of Competition Authority Authorisation Rejected
	CSA Prohibits Several Television Channels Broadcasting the Same Programme
	GB-United Kingdom
	ASA Adjudication on Channel Four Television Corporation’s Posters Advertising a Documentary
	HR-Croatia
	CEM Imposes Fines on Croatian Broadcasters
	IT-Italy
	Amendments to Agcom DTT Regulation
	AGCOM Technical Board for the Protection of Minors in on Demand Services
	Agcom Launches a Public Consultation on the New Logical Channel Numbering Plan
	KZ-Kazakhstan
	Must-carry Selection Rules Approved
	LV-Latvia
	Changes to the “Must-Carry” Rules in Latvia
	MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
	Libel and Defamation to Be Decriminalised
	RO-Romania
	Act on Electronic Communications Enters into Force
	Spectrum Auction Successfully Concluded
	BG-Bulgaria
	A Report on the Quota of European Works

