
IRIS 2012-7

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Frasilă and Ciocirlan
v. Romania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Case Centro Europa
7 S.r.l. and Di Stefano v. Italy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Advocate-
General Decides Compensation Rule in Short Reporting
Law Does Not Breach Fundamental Rights . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Council of the EU: Conclusions on Digitisation and On-
line Accessibility of Cultural Material and Digital Preser-
vation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

REGIONAL AREAS
Position of the Nordic Consumer Ombudsmen on Mar-
keting in Social Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

NATIONAL

AL-Albania
Approval of Digital Strategy Paves the Way for Official
Digital Switchover . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Regulatory Authority Criticises TV Stations after Moni-
toring on Ethics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

AT-Austria
BKS Considers Definition of Premium Sports Competi-
tion under ORF Act . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
BKS Clears ORF of Breaching Sponsorship Ban in Stock
Market Programme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

BG-Bulgaria

Penalty for Content Inciting National, Political, Ethnic
and Religious Intolerance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

DE-Germany

Advertising Income may be Confiscated by Media
Watchdog under Land Media Act . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Berlin Supreme Court Considers Documentary Footage
Non-Copyrightable. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Hamburg District Court Finds Blogger Liable for Embed-
ded YouTube Video. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Act Strengthening Press Freedom Adopted . . . . . . . . . . . . . . .11
Bundestag Committee Approves Increased Barrier-Free
Film Provision; FFA Decision in Principle on Film Aid . . . . . .11
VG Media and Aerial Company Reach Settlement on Re-
transmission of Broadcast Signals . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Appointment of the Estonian National Public Broadcast-
ing Council’s Expert Members . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

ES-Spain

Supreme Court Decides on the “Sinde Act” . . . . . . . . . . . . . .13

New Decree-Law on the Administration Regime of RTVE
Corporation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

FI-Finland
Act concerning the Funding of Public Service Broadcast-
ing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Act on Audiovisual Programmes and Act on the Finnish
Centre for Media Education and Audiovisual Media. . . . . . .14

FR-France

All TF1’s Complaints against YouTube Rejected . . . . . . . . . . .15
Results of Application of the Act of 5 March 2009 Re-
forming the Public-Sector Audiovisual Scene . . . . . . . . . . . . .16
SACEM and France Télévisions Sign Agreement . . . . . . . . . .16

GB-United Kingdom

High Court Orders Internet Service Providers to Block
Access to The Pirate Bay. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
High Court Decides that Broadcasters Do not Have to
Give Film of Violent Disorder to the Police . . . . . . . . . . . . . . . .17

IE-Ireland

Public Service Broadcaster Sanctioned . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Revised Television Access Rules Launched . . . . . . . . . . . . . . .18

IT-Italy

ECJ to Vet the Italian stricter hourly Advertising Limits
for Pay-TV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

LV-Latvia
Competition Authority Allows Merger of Commercial TV
Broadcasters . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

MT-Malta
Shifting of Ministerial Responsibility for Classification of
Films, Drama and other Stage Productions . . . . . . . . . . . . . . .21

NL-Netherlands

Amendment of the Telecommunications Act . . . . . . . . . . . . .22

PT-Portugal

New Act on Cinema and Audiovisual Media . . . . . . . . . . . . . .23

RO-Romania

Parliament Adopts Act on Retention of Data. . . . . . . . . . . . . .23
Instructions and Sanctions for Local Elections Campaign
Coverage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

RU-Russian Federation

Social Network VKontakte Fined for Piracy . . . . . . . . . . . . . . .25

DE-Germany

ZAK Determines Violations of Lottery Statute in Sports
Channel Sport1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Wolfgang Closs
Editorial Board:
Susanne Nikoltchev, Editor � Francisco Javier Cabrera
Blázquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Björn Janson, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) � Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation) � Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) � Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) � Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � France Courrèges � Paul Green � Marco Polo Sàrl
� Katherine Parsons � Stefan Pooth � Erwin Rohwer � Roland
Schmid � Nathalie Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory � Catherine
Jasserand, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Johanna Fell,
European Representative BLM, Munich (Germany) � Amélie
Lépinard, Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) � Julie Mamou � Candelaria van
Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland,
Galway (Ireland) � Anne Yliniva-Hoffmann, Institute of
European Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Frasilă and
Ciocirlan v. Romania

The case concerns the ineffectiveness of the enforce-
ment of a court decision giving journalists the right of
access to the premises of a local radio station where
they worked (Radio M Plus). Access to their work
premises had been obstructed by the representatives
of the broadcasting company Tele M, situated in the
same building. In a decision of 6 December 2002 the
Neamţ County Court ordered Tele M to grant Frasilă
and Ciocirlan access to the Radio M Plus editorial of-
fice and held that the obstruction of their access by
representatives of the Tele M company constituted
an unlawful act that might be detrimental to the ac-
tivities of the radio station of which they were the
manager and editor respectively. Several attempts to
have the court decision enforced failed, including a
criminal complaint against the representatives of Tele
M. Relying on Article 10 Frasilă and Ms Ciocirlan com-
plained in Strasbourg that the authorities had failed
to assist them in securing the enforcement of a final
judicial decision ordering third parties to grant them
access to the editorial office at the radio station where
they worked as journalists.

The Court emphasized that genuine, effective exer-
cise of freedom of expression is a precondition of a
functioning democracy. The right to freedom of ex-
pression does not depend merely on the State’s duty
not to interfere but could require positive measures
of protection, even in the sphere of relations between
individuals. In determining whether the State had a
positive obligation in that regard, the Court reiterated
that it took into account the nature of the freedom of
expression at stake, its capacity to contribute to pub-
lic debate, the nature and scope of the restrictions
imposed on freedom of expression, the existence of
alternative means of exercising this freedom and the
weight of the competing rights of others or the gen-
eral public.

Although in this case the authorities did not bear any
direct responsibility for the restriction on the appli-
cants’ freedom of expression, it was still necessary
to determine whether or not the authorities had com-
plied with any positive obligation they might have
had to protect freedom of expression from interfer-
ence by others. The Court observed that the case
concerned the practice of a profession that played a
crucial “watchdog” role in a democratic society, and
that an essential element of freedom of expression,
namely the means of exercising it, had therefore been

at stake for Frasilă and Ciocirlan. The Court reiterated
that the State was the ultimate guarantor of pluralism
and that this role became even more crucial where
the independence of the media was at risk as a re-
sult of outside pressure from those holding political
and economic power, as it had been reported. As to
whether the State had complied with its positive obli-
gation, the Court observed that Frasilă and Ciocirlan
had taken sufficient steps on their own initiative and
made the necessary efforts to secure the enforcement
of the court decision, but that the main legal means
available to them for achieving this had proved inad-
equate and ineffective. Accordingly, the Court found
that by refraining from taking the necessary measures
to assist Frasilă and Ciocirlan in the enforcement of
the court decision, the national authorities had de-
prived the provisions of Article 10 of the Convention of
all useful effect. There had therefore been a violation
of the right to freedom of expression.

• Judgment by the European Court of Human Rights, case of 10 May
2012, Frasilă and Ciocirlan v. Romania, nr. 25329/03 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

European Court of Human Rights: Case Cen-
tro Europa 7 S.r.l. and Di Stefano v. Italy

In 2009 Centro Europa 7 complained in Strasbourg
that for a period of almost ten years the Italian Gov-
ernment had not allocated it any frequencies for ana-
logue terrestrial television broadcasting, while the
company had already obtained a licence for TV broad-
casting in 1999. The company submitted that the fail-
ure to apply the broadcasting law of 1997, the refusal
to enforce the Constitutional Court’s judgments im-
posing the effective allocation of frequencies for new
private TV stations and the duopoly existing in the
Italian television market (RAI and Mediaset) were in
breach of Article 10 of the Convention. In this re-
gard Centro Europa 7 especially referred to the private
broadcaster Mediaset - owned by the family of Prime
Minister Silvio Berlusconi - being treated preferentially
and being the reason for the years-long postponing
of making frequencies available to other broadcasting
companies.

The Grand Chamber of the European Court of Human
Rights reiterates that a situation whereby a powerful
economic or political group in society is permitted to
obtain a position of dominance over the audiovisual
media and thereby exercise pressure on broadcasters
and eventually curtail their editorial freedom under-
mines the fundamental role of freedom of expression
in a democratic society as enshrined in Article 10 of
the Convention, in particular where it serves to impart

IRIS 2012-7 3



information and ideas of general interest, which the
public is moreover entitled to receive. It also clarifies
that in such a sensitive sector as the audiovisual me-
dia, in addition to its negative duty of non-interference
the State has a positive obligation to put in place an
appropriate legislative and administrative framework
in order to guarantee effective pluralism. It recog-
nises that the failure to allocate frequencies to Centro
Europa 7 deprived the licence it obtained in 1999 of all
practical purpose since the activity it authorised was
de facto impossible to carry out for nearly ten years,
until June 2009. This substantial obstacle amounted
to an interference with Centro Europa 7’s exercise of
its right to impart information and ideas. According to
the European Court this interference was not justified
under the scope of Article 10 §2 of the Convention as
it was not ‘prescribed by law’.

The Court indeed finds that the Italian legislative
framework until 2009 lacked clarity and precision and
did not enable Centro Europa 7 to foresee, with suf-
ficient certainty, the point at which it might be allo-
cated the frequencies and be able to start performing
the activity for which it had been granted a licence
in 1999, notwithstanding the successive findings of
the Constitutional Court and the CJEU that the Italian
law and practice was in breach of constitutional provi-
sions and EU law. Furthermore the laws in question
were couched in vague terms which did not define
with sufficient precision and clarity the scope and du-
ration of the transitional schemes for the allocation of
frequencies. The Court also notes that the authorities
did not observe the deadlines set in the licence, as
resulting from Law no. 249/1997 and the judgments
of the Constitutional Court, thereby frustrating Centro
Europa 7’s expectations. The Italian Government has
not shown that the company had effective means at
its disposal to compel the authorities to abide by the
law and the Constitutional Court’s judgments. Accord-
ingly, it was not afforded sufficient guarantees against
arbitrariness. For these reasons the Court considers
that the legislative framework in Italy at the time did
not satisfy the foreseeability requirement under the
Convention and deprived the company of the mea-
sure of protection against arbitrariness required by
the rule of law in a democratic society. This shortcom-
ing resulted, among other things, in reduced compe-
tition in the audiovisual sector. It therefore amounted
to a failure by the State to comply with its positive
obligation to put in place an appropriate legislative
and administrative framework to guarantee effective
media pluralism.

These findings were sufficient to conclude that there
has been a violation of Centro Europa 7’s rights to the
freedom to express and impart ideas and information
under Article 10 of the Convention. The Court reached
the same finding in relation to Article 1 of Protocol No.
1 (right of property) being violated, as the interfer-
ence with the Centro Europa 7 company’s property
rights did not have a sufficiently foreseeable legal ba-
sis either within the meaning of the Courts case-law.

Centro Europa 7’s claim of EUR 10,000,000 in respect
of non-pecuniary damage was also awarded. The
Court considered it appropriate to award this lump
sum in compensation for the losses sustained and
the loss of earnings resulting from the impossibility
of making use of the licence by Centro Europa 7. In
addition, the Court considered that the violations it
had found of Article 10 of the Convention and Arti-
cle 1 of Protocol No. 1 in the instant case must have
caused Centro Europa 7 “prolonged uncertainty in the
conduct of its business and feelings of helplessness
and frustration”. The Court also took into account that
Centro Europa 7 already has been awarded compen-
sation at domestic level, referring to the judgment of
20 January 2009 of the Consiglio di Stato awarding the
company the amount of EUR 1,041,418 in compensa-
tion.
• Judgment by the European Court of Human Rights (Grand Cham-
ber), 7 June 2012, Centro Europa 7 S.r.l. and Di Stefano v. Italy, nr.
38433/09
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15970 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union:
Advocate-General Decides Compensation
Rule in Short Reporting Law Does Not
Breach Fundamental Rights

On 12 June 2012, Advocate-General Bot delivered
his opinion to the Court of Justice of the European
Union (ECJ) in case C-283/11. The case concerned
a reference for a preliminary ruling from the Aus-
trian Bundeskommunikationssenat (Federal Commu-
nications Board - BKS) concerning the compensation
rule applicable when exercising the right to short re-
porting in the sense of Article 15(6) of the Audiovi-
sual Media Services Directive 2010/13/EU (AVMSD).
The Directive states that any compensation may not
exceed the additional costs directly incurred in provid-
ing access to short extracts.

In a legal dispute between Sky Österreich and Öster-
reichischer Rundfunk (Austrian public service broad-
caster - ORF), the BKS had expressed doubt over
whether the provision of the Directive was compati-
ble with the Charter of Fundamental Rights of the Eu-
ropean Union - particularly the freedom to conduct a
business enshrined in Article 16 and the right to prop-
erty described in Article 17 of the Charter. The BKS
thought that the Directive’s provision fundamentally
excluded the possibility for national authorities to as-
sess cases on an individual basis. Such authorities

4 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15970


could not, therefore, award compensation in excess
of basic access costs to a broadcaster which had to
grant short reporting rights to another broadcaster. In
view of the proportionality principle, it was necessary
to consider whether a rule should be introduced, al-
lowing individual circumstances to be examined (see
IRIS 2011-8/11).

In his analysis, the Advocate-General firstly found that
the aforementioned fundamental rights had been in-
fringed, since broadcasters that held exclusive rights
to the transmission of an event of high interest to the
public could no longer freely decide on the price they
charged for access to short extracts. The compen-
sation arrangements in this provision prevented, in
particular, television broadcasters from having other
television broadcasting organisations that wished to
use short extracts contribute to the acquisition costs
of those exclusive rights. These arrangements could
also have a negative impact on the commercial value
of exclusive rights.

The Advocate-General then stated that one of the ob-
jectives of the disputed provision was to fully and
properly safeguard the fundamental right to informa-
tion and the interests of viewers in the EU. In order
to review proportionality, it was therefore necessary
to weigh various fundamental rights. In the Advocate-
General’s opinion, the compensation arrangements in
Article 15(6) of the Directive were not only appropri-
ate for attaining the objective pursued, but also did
not go beyond what was necessary to achieve it. The
provision promoted the dissemination of information
on events of high interest to the public, in particu-
lar by broadcasters that did not have considerable fi-
nancial resources available to them. It favoured, by
the same token, the emergence of a European opin-
ion and information area within which the freedom to
receive information and media pluralism were guar-
anteed. Failure to limit compensation would be detri-
mental to the effectiveness of the right to short news
reports, since such a limit was the cornerstone of the
mechanism put in place by Article 15 of the Directive.
Limiting compensation also ensured that all television
broadcasters could exercise the right on an equal foot-
ing. In the light of the increased prices they had to
pay to acquire exclusive transmission rights, the lack
of such a limit could mean that the price charged to
produce short news reports would reach such propor-
tions as to deter broadcasters from exercising their
right.

The Advocate-General also stated that the compen-
sation rule could only be accurately understood if
viewed in close conjunction with the conditions and
limits laid down by the Union legislature in relation
to the right to short reporting. These particularly
included the fact that it was limited to “events of
high interest to the public” and to “general news pro-
grammes”, rules on the maximum length of short re-
ports and the obligation to indicate the source. In the
Advocate-General’s view, these conditions helped to
mitigate the infringement of the freedom to conduct

business and of the right to property of the holders of
exclusive transmission rights.

On these grounds, the Advocate-General concluded
that, when adopting Article 15(6) of the Directive,
the Union legislature had weighed the different fun-
damental rights at stake in a balanced manner. Ex-
amination of the question referred had not therefore
disclosed any factor such as to affect the validity of
this provision of the Directive.

• Opinion of the Advocate-General (C-283/11) of 12 June 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15998 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Council of the EU: Conclusions on Digitisation
and Online Accessibility of Cultural Material
and Digital Preservation

During the Council meeting of 10-11 May 2012, the
Council released its conclusions on the digitisation
and online accessibility of cultural material and digital
preservation. These conclusions are a follow up to the
Commission Recommendation of the same name (see
IRIS 2012-1/4) and refer to the Comité des Sages’ re-
port “New Renaissance” (see IRIS 2011-3/5) as well as
to the Commission’s recent legislative proposals (or-
phan works, re-use of public sector information). In
2006, the Council had already issued conclusions on
the same topic but since that date, the Council notes
that the context for digitisation has changed, notably
with the launch of Europeana.

In its introduction, the Council considers that digitised
cultural materials are an importance resource for cul-
tural and creative industries and also contribute to
economic growth and job creation. Although efforts
have already been made in the field of digitisation,
further steps are necessary to exploit cultural heritage
and turn it into an asset for European citizens. This in-
cludes better coordination of member states’ actions.

The conclusions are largely focused on the develop-
ment, use and support of Europeana. The Council in-
vites the member states, the Commission and Euro-
peana to make further progress. In an annex to the
conclusions, the Council addresses specific priorities
for member states in the format of actions and objec-
tives for the period 2012-2015:

- Consolidation of their strategies and targets for digi-
tisation (e.g., development of standards to select ma-
terials to digitise and participation in the Commis-
sion’s assessment of the progress of digitisation and
digital preservation);

IRIS 2012-7 5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/11&id=13682
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15998
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/4&id=13665
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/5&id=13665


- Consolidation of the organisation of digitisation and
funding thereof (through public-private partnerships
or the use of EU Structural Funds);

- Improvement of the conditions for granting online
access to materials (tools to facilitate accessibility to
out-of-commerce works and the specific issue of digi-
tisation of public domain materials);

- Participation in the development of Europeana
(through seven action points);

- Maintenance of the long-term digital preservation
(including the promotion of specific strategies, the ex-
change of information between member states as well
as the setup of the legal conditions for copying and
depositing materials)

• Council Conclusions on Digitisation and Online Accessibility of
Cultural Material and Digital Preservation
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15963 EN CS DA
DE EL ES ET FI FR HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Catherine Jasserand
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

REGIONAL AREAS

Position of the Nordic Consumer Ombudsmen
on Marketing in Social Media

On 3 May 2012 the Nordic Consumer Ombudsmen
presented a Joint Position regarding marketing in so-
cial media. These kinds of guidelines are not legally
binding, but are generally well regarded and relied
upon by Swedish courts when determining good mar-
ket practices.

In the Joint Position, the Nordic Consumer Om-
budsmen confirmed that Marknadsföringslagen (the
Swedish Marketing Practices Act - MPA) is technology
neutral and applies in full to social media. The Joint
Position deals among other things with issues such as
(i) unsolicited commercial messages, especially relat-
ing to Facebook as this was acknowledged as being
the most commonly used social media today, as well
as (ii) identification of commercial messages.

With regard to unsolicited commercial messages on
Facebook, the MPA prescribes as a general rule that
advertising by electronic mail (for example e-mail and
SMS) requires that the recipient has given his or her
prior consent to such advertising from the sender
(opt-in).

The Nordic Consumer Ombudsmen noted that given
how some social media are technically designed there

are doubts as to whether certain messages can be
considered to require opt-in.

The Nordic Consumer Ombudsmen found that mes-
sages to Facebook’s inbox and timeline (profile) fall
within the definition of electronic mail, which requires
prior consent from the user (opt-in) accordingly.

Moreover, a Facebook user can also receive messages
on Facebook under his or her “News Feed”. These
messages may include “status updates” from traders
whom the user has “liked”. A user may also receive
messages indicating that the user’s friends “like” a
particular trader, information received because one
of the user’s friends has “shared” information about
a trader, or messages indicating that a friend has par-
ticipated in a competition. The Nordic Consumer Om-
budsmen found that it is uncertain whether such mes-
sages from traders appearing under “News Feed” fall
within the definition of electronic mail. Until greater
clarity has been achieved on this matter, the Nordic
Consumer Ombudsmen established that such com-
munications would be considered “other unsolicited
communications”, and that recipients must subse-
quently be able to opt out of receiving advertising
through the “News Feed”. The Nordic Consumer Om-
budsmen mentioned that they will discuss this matter
with the European Commission and the European en-
forcement authorities in order to find out how these
rules are to be interpreted.

Concerning marketing messages, the MPA provides
that a message that involves marketing must be
clearly indicated as commercial communication. This
means among other things that traders must not
falsely create the impression that they are not acting
for purposes related to their trade and it must also be
made clear if a private individual has received pay-
ment or other benefits for promoting a product or ser-
vice. A trader will be obligated to inform the private
individual of the duty.

• Position of the Nordic Consumer Ombudsmen on Marketing in Social
Media
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15964 EN
• Appendix 1
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15965 EN

Michael Plogell and Erik Ullberg
Wistrand Advokatbyrå, Gothenburg

6 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15963
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15964
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15965


NATIONAL

AL-Albania

Approval of Digital Strategy Paves the Way
for Official Digital Switchover

On 2 May 2012, the Council of Ministers approved the
Strategy for Digital Switchover, which will pave the
way for the official start of the switchover to digital
broadcasting (see IRIS 2010-6/6). The first version of
a strategy for this process appeared in 2005, right
after the first digital multiplex emerged on the mar-
ket. Ever since, there have been several attempts to
draft, revise and approve the strategy. This version
of the strategy was the work of an ad-hoc commit-
tee, composed of the responsible ministries, public
service broadcaster, electronic media regulatory au-
thority, representatives of electronic media, etc. The
Parliament approved a law that would regulate this
sector in 2007 (see IRIS 2007-8/6), which has not been
implemented so far. After approval of the Strategy,
the head of the National Council of Radio and Televi-
sion called for the speedy approval of the draft law on
Audiovisual Services, currently before Parliament, so
that both the Strategy and the new law could begin to
be implemented.

Even though the Strategy has only now been ap-
proved, the first multiplex started operating in 2004
(see IRIS 2005-7/9), while the second emerged four
years later. As a result, the Albanian public is gener-
ally familiar with the process, which is advantageous
for a smooth switchover. On the other hand, as the
consultations on the strategy have showed, the situa-
tion of prolonged broadcasting with no regulation has
resulted in several challenges regarding switchover.
These challenges consist in guaranteeing fair and free
competition in the market while guarding investments
already made, overseeing that public interest is re-
garded as being above any business interest, enabling
access and fair conditions for local operators, guaran-
teeing the transition to switchover for the public ser-
vice broadcaster, along with a guarantee of the fulfill-
ment of the public mission, ensuring sufficient infor-
mation, know-how and funds for sectors of the public
that cannot afford switchover, etc.

The Strategy addresses these issues by outlining the
ownership of multiplexes, the modalities for the net-
work and access to local multiplexes, the funding for
a public awareness campaign and the subsidy for de-
coders, the transition costs of the public broadcaster,
and licenses of the commercial multiplexes. The aim
of the strategy is to set the necessary guidelines for
the final switchover to be completed by 2015. For this
purpose, an inter-institutional committee has been

set up, which will oversee the implementation of the
switchover.

• News release on the Council of Ministers’ Meeting, 2 May 2012 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute

Regulatory Authority Criticises TV Stations
after Monitoring on Ethics

In the first months of 2012 the National Council of
Radio and Television (NCRT) has monitored some of
the programmes on the two national commercial TV
stations, TV Klan and Top Channel TV. The NCRT re-
ported that the monitoring was carried out after com-
plaints by citizens about these programmes. Accord-
ing to the outcome of the monitoring process, the
satirical weekly programme broadcast by Top Chan-
nel TV, “Portokalli”, used vulgar language, with an un-
due amount of allegations. The statement said that
in spite of the humorous nature of the programme,
the choices were not always justified. In addition, the
monitoring group observed that some of the spots on
the show also contained discrimination based on ori-
gin regarding different regions of the country.

Meanwhile, the monitoring of TV Klan noted that two
of the programmes also violated ethical norms in
terms of language used and the norms of communi-
cation. The first programme is “Zone e Lire”, a talk
show. This show was rebroadcast at a time when
children could watch it, which makes the situation
even more serious. Moreover, NCRT stressed that it
is not the first time this programme has violated eth-
ical norms. In addition, the second programme, “Aldo
Morning Show”, used allegations of homosexual con-
duct, with words and gestures that were not appro-
priate to the morning time slot. The NCRT has sent
messages to both TV stations, indicating their opinion
of the unethical conduct of these programmes.

• Njoftim për Media, Tiranë më, 21.05.2012 (News release of the Na-
tional Council of Radio and Television, 21 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15942 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute

AT-Austria

BKS Considers Definition of Premium Sports
Competition under ORF Act

On 23 May 2012, the Bundeskommunikationssenat

IRIS 2012-7 7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-6/6&id=13650
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-8/6&id=13650
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-7/9&id=13650
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15942


(Federal Communications Board -BKS) described in
detail which sports competitions should be consid-
ered as premium sports competitions in the sense of
the Gesetz über den Österreichischen Rundfunk (ORF
Act). Under Article 4b(4) of the ORF Act, the ORF
sports channel may not broadcast sports competitions
that already receive a high level of coverage in the
Austrian media (so-called premium sports competi-
tions, see also IRIS 2012-4/9).

The case concerned various live broadcasts by ORF on
its specialist sports channel in April and May 2012: an
Austrian Football Cup semi-final, several matches at
the Ice Hockey World Championship (with and with-
out Austrian involvement) and an ATP tournament
quarter-final involving an Austrian tennis player.

In September 2011, the lower-instance body Kommu-
nikationsbehörde Austria (Austrian Communications
Authority - KommAustria) had upheld a complaint that
ORF had breached Article 4b(4) of the ORF Act by
broadcasting the football and ice hockey matches, but
had rejected a complaint concerning the tennis broad-
cast.

In its decision, the BKS stated firstly that it was im-
portant, when assessing the facts, to determine what
a “high level of media coverage” in Article 4b(4) of
the ORF Act actually meant. The most telling way of
deciding this was to examine media reporting of simi-
lar sports events in the past. Comparability of such
events might depend, for example, on the event’s
venue or whether or not Austrian athletes were in-
volved. After a thorough, detailed analysis of the cov-
erage of various similar sports events in the Austrian
press and television, the BKS concluded that the foot-
ball and tennis matches concerned should not be clas-
sified as premium sports competitions.

However, with regard to the Ice Hockey World Cham-
pionship broadcasts, the BKS differentiated between
matches involving the Austrian national team and
those that did not. Analysis of newspaper and tele-
vision reporting had demonstrated that matches in-
volving the Austrian team should be considered as
premium sports competitions. However, matches not
involving the Austrian team had been reported in dif-
ferent ways by the two types of media. For exam-
ple, comparable matches at the previous world cham-
pionship in 2009 had received sufficient newspaper
coverage to be classified as premium sports com-
petitions. In contrast, television reporting on these
matches had fallen a long way short of the level re-
quired for them to be considered as premium com-
petitions. Since the previous television coverage had
been so different to that of premium sports competi-
tions and since the level of newspaper reporting had
not been sufficient to compensate for the lack of tele-
vision coverage, the BKS thought that the matches
concerned did not fall into the category of premium
sports competitions.

Finally, the BKS explained that its media analysis had
shown that it was possible to glean the meaning of

a “high level of media coverage” and points of refer-
ence from the legislative provisions in order to foresee
whether an event should be classified as a premium
sports competition. ORF could be expected to make
such a judgment in advance if it carried out detailed
media analysis and research itself or commissioned it
from a third party.

• Entscheidung des BKS vom 23. Mai 2012 (GZ 611.941/0004-
BKS/2012) (BKS decision of 23 May 2012 (GZ 611.941/0004-
BKS/2012))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15979 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BKS Clears ORF of Breaching Sponsorship
Ban in Stock Market Programme

On 23 May 2012, the Bundeskommunikationssenat
(Federal Communications Board - BKS) ruled that
Österreichischer Rundfunk (Austrian public service
broadcaster - ORF) had not infringed the ban on spon-
sorship of news programmes and political informa-
tion broadcasts enshrined in Article 17(4) of the ORF-
Gesetz (ORF Act - ORF-G) by broadcasting its weekly
“Schauplatz Börse” programme.

A complaint had been lodged, arguing that the pro-
gramme “Schauplatz Börse” was a topical news pro-
gramme for the stock market and financial sector,
which should not be sponsored. The topical na-
ture of the programme was clear from the contin-
uous scrolling text showing share prices and ex-
change rates, which was typical of financial news
programmes. The latest results of listed companies,
including their current share price or the relevant
stocks- or currency-related political situations were
presented and analysed in each programme.

Responding to the complaint, ORF argued that news
programmes typically reported on current events,
covered a wide range of themes related to home, for-
eign, cultural and economic affairs and included re-
ports prepared in the style of news stories. “Schau-
platz Börse” did not provide any topical news re-
porting, but analysed developments in the stock and
money markets. Contrary to the complainant’s de-
scription, the running text at the bottom of the screen
did not show current share prices and exchange rates,
but only the changes compared to the previous week.
This was particularly relevant, since the programme
was broadcast on Saturdays, when the stock markets
were closed.

In its decision, the BKS agreed with ORF and, in
line with its previous decisions, ruled that news pro-
grammes had to contain reports on current events
in fields relevant to the formation of public opinion,

8 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/9&id=13679
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15979


prepared in the style of news stories. The concept
of “news” should be interpreted in its narrow sense,
so it did not include every form of reporting on ac-
tual events. The sponsorship ban only applied to
news programmes and political information broad-
casts which, from the outset, needed “special protec-
tion” from any kind of influence on the formation of
public opinion in sensitive areas, as well as from any
impression that such influence was being exerted by
a third-party advertiser.

According to the BKS, “Schauplatz Börse” dealt with
individually selected, more or less current financial
events, but focused on developments in the stock and
money markets in order to meet investors’ interests.
However, the programme did not provide political in-
formation or, in a narrower sense, information on eco-
nomic policy. It should not, therefore, be categorised
as a news programme or political information broad-
cast in the sense of Article 17(4) ORF-G and, as such,
did not fall under the sponsorship ban enshrined in
that provision.

In this case, the BKS also did not consider that the
sponsor had unlawfully influenced the programme’s
content. Neither the sponsorship contract nor the
plausible assurances given by ORF concerning the
programme’s usual production processes had, in any
way, provided grounds for suspecting that the spon-
sors’ experts had or could have forcibly exerted any
influence beyond the simple suggestion of themes.
The same applied to the role and authority held by the
programme presenter. Neither had the proceedings
revealed any evidence that the sponsor had made its
financial contribution dependent on the fulfilment of
certain requests or that, due to other circumstances,
the sponsor was specifically liable to issue threats in
relation to the programme’s content.

• Entscheidung des BKS vom 23. Mai 2012 (GZ 611.966/0004-
BKS/2012) (BKS decision of 23 May 2012 (GZ 611.966/0004-
BKS/2012))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15980 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BG-Bulgaria

Penalty for Content Inciting National, Politi-
cal, Ethnic and Religious Intolerance

On 19 April 2012 the Council for Electronic Media im-
posed a penalty equal to the amount of BGN 3,000
(EUR 1528) on the Nova Broadcasting Group (Pe-
nal Decree no. 25). A political cause of the Ser-
bian paramilitary organisation Chetnichki pokret had

been presented during the broadcast Karbovski Di-
rect, aired on 28 January 2012 from 4.51 p.m. to
5.18 p.m. An illegal revolutionary movement for the
liberation of Kosovo called its orthodox brothers to
arms. There was an exclusive interview with its chief
Bratislav Zivkovic and his Bulgarian comrades Pavel
Chernev and Zivko Ivanov.

The anchorman asked what the message of the move-
ment to the orthodox brothers was and what had hap-
pened purely demographically in the Balkans. He also
asked about Turkey’s role in modern history. Zivkovic
stated that "Turkey has always had influence through-
out the region and that the region will not be peaceful
hereinafter. Turks will not be peaceful. Turks in Mace-
donia will not be peaceful. [...] Now, more than ever,
we must be united and turn against evil. The evil has
to leave the Balkans. If that is the will of God, our
goal is for the Balkans to have only orthodox [peo-
ples] - Bulgarians, Serbs and Greeks. If that is the will
of God, [our goal is] to pursue the Turks as it becomes
possible."

The media service provider Nova Broadcasting Group
has admitted the creation and dissemination of broad-
cast content inciting national, political, ethnic and re-
ligious intolerance, which violates Article 17, para. 2
of the Radio and Television Act (RTA).

• ÍÀÊÀÇÀÒÅËÍÎ ÏÎÑÒÀÍÎÂËÅÍÈÅ � 25 / 19.04.2012
ã . (Decision of the Council for Electronic Media of 19 April 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15933 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

DE-Germany

Advertising Income may be Confiscated by
Media Watchdog under Land Media Act

On 23 May 2012, the Bundesverwaltungsgericht (Fed-
eral Administrative Court - BVerwG), in a judgment
that has not yet been published in full, ruled that
the Bundesländer may, in their media legislation, em-
power the Landesmedienanstalten (Land media au-
thorities - LMA) to confiscate advertising income re-
ceived by private TV broadcasters in connection with
programmes judged to be illegal.

The case concerned clips shown in the “Bimmel-
Bingo” section of the programme “TV total” broad-
cast by the TV company ProSieben, in which a camera
crew had rung the doorbells of single-family houses
unannounced at night in order to wake up the oc-
cupants and persuade them to enter a competition.
In these clips, the doorbell label, including the fam-
ily’s surname, was regularly shown and the occupants

IRIS 2012-7 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15980
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15933


were addressed by name. The reaction of several
householders (slamming the door, threatening to call
the police) clearly showed that they were unhappy to
have been woken up and filmed.

On 2 December 2010, the Oberverwaltungsgericht
Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg Higher Ad-
ministrative Court) had confirmed two rulings of the
Berlin-Brandenburg LMA (mabb) and rejected the
broadcaster’s appeal against them. The mabb had
complained that the clips had infringed the general
personality rights of the people filmed, as well as
their right to their own image. After the broadcaster
had ignored a request from the mabb to declare how
much advertising income it had received in connec-
tion with the programmes concerned, the mabb de-
manded payment of the estimated income of EUR
75,000. The broadcaster appealed against this claim.

The BVerwG ruled that the relevant provision of
the Medienstaatsvertrag Berlin-Brandenburg (Berlin-
Brandenburg Media Agreement - MStV) was compat-
ible with federal law (particularly the Grundgesetz -
Basic Law). The Länder had the power to adopt such
a rule, which did not form part of criminal law. Com-
plaining about a programme and confiscating the ad-
vertising income were media supervision measures
used, not to punish criminal offences, but to effec-
tively ensure that broadcasting law obligations were
fulfilled by private broadcasters.

In the BVerwG’s view, the rule did not, therefore, in-
fringe the principle of equal treatment, for example,
because for public broadcasters there was no provi-
sion for complaints to result in the confiscation of ad-
vertising income. Under the dual broadcasting sys-
tem, private and public broadcasters were subject to
different supervisory bodies, each with its own re-
sponsibilities and rules, which was why the means
available to their respective watchdogs did not have
to be identical.

• Pressemitteilung des BVerwG zum Urteil vom 23. Mai 2012 (Az. 6 C
22.11) (BVerwG press release on the decision of 23 May 2012 (case
no. 6 C 22.11))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15976 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Berlin Supreme Court Considers Documen-
tary Footage Non-Copyrightable

On 28 March 2012, the Kammergericht Berlin (Berlin
Supreme Court - KG), in a recently published judg-
ment, confirmed the lower-instance decision of the
Landgericht Berlin (Berlin District Court - LG) of 20
May 2011 and ruled that film footage showing the re-
moval of a GDR citizen shot dead at the Berlin Wall

was not protected by copyright. The plaintiffs had
claimed copyright over the footage and demanded
that the defendant be prohibited from reproducing
it, making it publicly accessible or broadcasting it on
television.

The KG Berlin ruled out such a claim under the Urhe-
berrechtsgesetz (Copyright Act - UrhG). The footage
was not a cinematographic work in the sense of Ar-
ticle 2(1)(6) and 2(2) UrhG, since it did not display
the necessary level of creativity. There was no ob-
vious creative process that could justify a claim that
the cameraman concerned had even produced a sim-
ple intellectual creation (known as a “kleine Münze”)
that would be protected by copyright. The footage
was merely a recording of an unforeseen event which,
in the circumstances, must have been filmed without
any preparation. The scenes filmed were not the re-
sult of any dramatic creative process. It was also hard
to see what creative intellectual activity the camera-
man had carried out, other than the purely techni-
cal process of filming the recorded images concerned.
Rather, the images amounted to nothing more than
the stringing together of a series of photographs.

The court also dismissed the plaintiffs’ claim that in-
dividual still images from the footage used by the de-
fendant were photographic works in the sense of Arti-
cle 2(1)(5) and 2(2) UrhG. In the court’s opinion, pho-
tographic works were generally characterised by the
fact that, beyond the actual scene in the photograph,
they captured an atmosphere particularly well, vividly
portrayed a particular issue or caused the observer to
think. This could be achieved, for example, through
the choice of subject, detail or perspective, the distri-
bution of light and shadow, use of contrast, definition
or selection of the right moment to take the photo-
graph. It was not impossible for individual still images
from filmed footage to enjoy copyright protection as
photographic works, as long as they had been pro-
duced using artistic methods, as was also the case
with photographs. However, in the present case - as
with regard to whether the footage constituted a cin-
ematographic work - it was not apparent that the indi-
vidual still images had been created using such artis-
tic methods.

• Urteil des KG Berlin vom 28. März 2012 (Az. 24 U 81/11) (KG Berlin
ruling of 28 March 2012 (case no. 24 U 81/11))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15977 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Hamburg District Court Finds Blogger Liable
for Embedded YouTube Video

On 22 May 2012, the Landgericht Hamburg (Hamburg
District Court - LG) ruled that a blogger was liable for

10 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15976
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15977


a YouTube video that he had embedded on his web-
site. The video showed a television report about the
plaintiff, a doctor, broadcast on the ZDF magazine
programme “WISO”. In the report, the doctor was ac-
cused of using dubious methods to treat cancer pa-
tients. However, the report also included false allega-
tions, for example, it claimed that there was no expert
evidence verifying the effectiveness of the plaintiff’s
methods, which proved to be untrue. The doctor’s
complaint at the time was therefore upheld and ZDF
was forbidden by a court from distributing the film.

The blogger accused in the present case had reported
on his website about the legal dispute between the
plaintiff and ZDF and, despite the court injunction im-
posed on ZDF, had embedded the TV report in his blog
as a YouTube video. The doctor also lodged a com-
plaint about this.

The court concluded that the blogger had failed to
meet his duty to check the report’s accuracy. For
example, he had been aware of the legal dispute in
which the doctor had sought an injunction prevent-
ing ZDF from distributing the television report. He
had therefore known that the video’s accuracy could
not be trusted, especially as he had been aware that
the plaintiff had already taken court action repeatedly
against reports that he thought had infringed his gen-
eral personality rights. The defendant should there-
fore have checked the accuracy of the television re-
port before embedding the YouTube video in his blog.

According to the LG Hamburg, the principles of the
2003 Paperboy ruling, in which the Bundesgerichtshof
(Federal Supreme Court - BGH) had expressly autho-
rised so-called “deep links”, i.e., links leading directly
to a particular web page rather than to a website’s
home page (see IRIS 2003-8/32), were not relevant in
the current case. The reason for this lay in the pur-
pose of the respective complaints: whereas the Pa-
perboy ruling dealt with copyright infringements, the
current case concerned “the dissemination of expres-
sions of opinion”. It was also detrimental to the blog-
ger’s case that he had regarded the link as a reference
to additional information and referred to the video in
his article.

The ruling, which to a large extent runs counter to
previous “opinion-friendly” case law of the BGH and
the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional
Court - BVerfG), has attracted a considerable amount
of criticism. The defendant has already declared his
intention to appeal.

• Urteil des Landgerichts Hamburg, Az.: 324 O 596/11 (Ruling of the
Hamburg District Court, case no. 324 O 596/11)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15981 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Act Strengthening Press Freedom Adopted

On 25 June 2012, the Bundestag adopted the Act
strengthening the freedom of the press in the Crim-
inal Code and Code of Criminal Procedure (PrStG). On
11 May 2012, the German Bundesrat (upper house
of parliament) had approved the bill and the Bun-
destag (lower house of parliament) had previously
voted to adopt the bill tabled by the Federal Govern-
ment without any amendments (see IRIS 2012-5/13
and IRIS 2010-9/22).

Under the bill, press freedom will be strengthened
through improved protection for journalists and their
sources. To this end, Article 353b of the Strafge-
setzbuch (Criminal Code - StGB; breaches of official
secrecy and special secrecy obligations) and Article
97(5)(2) of the Strafprozessordnung (Code of Criminal
Procedure - StPO; items that cannot be confiscated)
are amended in journalists’ favour.

• Gesetz zur Stärkung der Pressefreiheit im Straf- und Strafprozess-
recht vom 25. Juni 2012 (Act strengthening the freedom of the press
in the Criminal Code and Code of Criminal Procedure (PrStG) of 25
June 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15972 DE

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Bundestag Committee Approves Increased
Barrier-Free Film Provision; FFA Decision in
Principle on Film Aid

On 23 May 2012, the Ausschuss für Kultur und Medien
(Culture and Media Committee) of the German Bun-
destag (lower house of parliament) voted by a major-
ity to approve a proposal from the coalition parties to
increase the provision of barrier-free films.

The proposal began by stating that there were around
9.6 million disabled persons living in Germany, who,
according to the UN Convention on the Rights of Per-
sons with Disabilities, for example, were entitled to
participate in artistic and cultural life. For blind and
deaf persons, subtitles and audio description helped
to provide access to audiovisual works. Although
the Filmförderungsgesetz (Film Support Act - FFG)
had made provision for support for the production
of barrier-free films since 2009 (see IRIS 2009-3/11),
so far there was no reliable proof that these rules
were being properly implemented. More detailed in-
formation should be available following the antici-
pated review of the application of the UN Conven-
tion. The number of applications received for rental

IRIS 2012-7 11

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-8/32&id=13681
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15981
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/13&id=13674
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/22&id=13674
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15972
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-3/11&id=13675


support was also small. The existing support avail-
able for modernisation work (e.g., digitisation) in cin-
emas also included measures to promote barrier-free
access, such as the provision of wheelchair spaces.
However, little response had so far been received to
the offer of such support.

Efforts should therefore be made to raise awareness
among all stakeholders in the audiovisual sector con-
cerning current needs and to clarify their profitabil-
ity - which was, in any case, expected in the medium
term - by tapping into new target groups. Broadcast-
ers were also obliged to act, particularly bearing in
mind that persons with disabilities would have to pay
the household licence fee for public service broadcast-
ing from 2013 onwards. Sign language and plain lan-
guage services should also be expanded.

Information on the effectiveness of the current rules in
this area should therefore be taken into account in the
planned amendment to the FFG,; awareness of these
issues and needs should be raised within the film in-
dustry, the provision of barrier-free films and pub-
lic service television programmes should be stepped
up in cooperation with the Bundesländer, and cinema
digitisation support programmes should be driven for-
ward (see IRIS 2012-4/18).

According to reports, the Filmförderungsanstalt (Film
Support Office - FFA) has taken a decision in princi-
ple under which film aid will, in future, be linked to
its barrier-free status. A corresponding amendment to
the film aid guidelines could enter into force this au-
tumn, subject to the approval of the FFA authorities.

• Mitteilung des BT-Ausschusses für Kultur und Medien vom 23. Mai
2012 (Press release of the Bundestag Culture and Media Committee
of 23 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15973 DE

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

VG Media and Aerial Company Reach Settle-
ment on Retransmission of Broadcast Signals

The Gesellschaft zur Verwertung der Urheber- und
Leistungsschutzrechte von Medienunternehmen (So-
ciety for the Collection of Copyright and Performance
Rights of Media Companies - VG Media) has published
a press release announcing that it reached a set-
tlement concerning the retransmission of broadcast
signals before the Landgericht Leipzig (Leipzig Dis-
trict Court - LG) on 29 May 2012 with a Saxon com-
pany that receives the broadcast signals of various
providers and distributes them to connected house-
holds (case no.: 05 O 3233/11).

According to reports, the parties could not agree as to
whether operators of reception equipment needed a

licence to retransmit the broadcast signals of private
radio and television companies (see IRIS 2012-5/17
and IRIS 2010-4/15).

Under the settlement, the operator of a (small, pri-
vate) aerial agreed to pay backdated fees to VG Me-
dia and to conclude a licensing agreement for future,
related activities.

According to VG Media, the terms of the settlement
reflect those of the legal action lodged by the collect-
ing society.

• Pressemitteilung der VG Media vom 29. Mai 2012 (VG Media press
release of 29 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15978 DE

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

-Estonia

Appointment of the Estonian National Public
Broadcasting Council’s Expert Members

According to ENPB Act Eesti Rahvusringhäälingu
seadus (Estonian National Public Broadcaster Act), the
supervisory body of the public service broadcaster is
the Rahvusringhäälingu nõukogu (Broadcasting Coun-
cil, BC). The BC is composed of four independent ex-
perts and one member from each Parliamentary party.
Experts are appointed by the Parliament for a five-
year term, MPs are appointed for their four-year Par-
liamentary period.

The five-year term of four independent expert mem-
bers ended on 8 May 2012. Four new members were
proposed by the Cultural Commission (CC) of the Par-
liament and appointed by the Parliament on the same
day. New members were selected without any public
open debate or discussion about a candidate’s profes-
sionalism and political independence. After their ap-
pointment, it has been revealed, the CC agreed that
each of all four political parties would put forward
two candidates. As the coalition has the majority of
seats in the Cultural Commission, it transpired that all
the members finally selected by the secret vote were
their candidates; candidates proposed by the opposi-
tion were rejected.

The three new expert members are the representative
of commercial media entity Mart Luik, the director of
theatre Paavo Nõgene (member of Reform Party), and
the PR and communication specialist Agu Uudelepp.
The mandate of the Investment and finance expert
Rain Tamm was extended. During its first meeting,
the Council elected Agu Uudelepp as chairman.

• XII RIIGIKOGU STENOGRAMM III ISTUNGJÄRK Teisipäev, 8. mai 2012,
kell 10:00 (Stenographic record of the Parliament session, 8 May
2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15990 ET

12 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/18&id=13675
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15973
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/17&id=13678
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/15&id=13678
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15978
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15990


• Eesti Rahvusringhäälingu tegevusvaldkonna tunnustatud asjatund-
jatest Eesti Rahvusringhäälingu nõukogu liikmete nimetamine (Par-
liamentary decree of the appointment of Estonian National Broad-
casting Council expert members, 8 May 2012, Riigiteataja RT III,
11.05.2012, 1)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15991 ET

Andres Jõesaar
Estonian National Public Broadcasting & Institute of
Journalism and Communication, University of Tartu

ES-Spain

Supreme Court Decides on the “Sinde Act”

On 29 May 2012, the Supreme Court issued a first de-
cision on the appeal filed by the Asociación de Inter-
nautas (Association of Web Users) concerning the le-
gality of the so-called Sinde Act (see IRIS 2012-4/22,
IRIS 2012-2/18, IRIS 2011-3/17 and IRIS 2011-2/23).

The “Sinde Act” is actually a modification of the Span-
ish Intellectual Property Act which aims at speeding
up the procedure for blocking or closing down web-
sites which provide illegal access to copyrighted con-
tent. It creates a Commission on Intellectual Property
at the Ministry of Culture in charge a.o. of safeguard-
ing intellectual property rights. To this effect, it intro-
duces a procedure whereby a rightsholder can apply
to the Commission on Intellectual Property against an
allegedly infringing website.

In February 2012, the Association of Web Users asked
the Supreme Court to clarify the legality of the new
wording of the Intellectual Property Act as well as the
functions that the Spanish Commission of Intellectual
Property can exercise. As a precautionary measure,
the appellant Association also requested the suspen-
sion of the Sinde Act until the Court decides on the
matter.

The Supreme Court decided that there were no legal
grounds for the the suspension of the Sinde Act. The
Supreme Court reminds that the closing down of a
web page by the Commission on Intellectual Property
can be appealed before the Tribunals, so the eventual
damage of such a sanction is not considered by the
Supreme Court as irreparable.

The Supreme Court has still to decide on the legality
of the “Sinde Act”, so the case remains open.

Pedro Letai
IE Law School, Instituto de Empresa (Madrid)

New Decree-Law on the Administration
Regime of RTVE Corporation

On 20 April 2012 the Council of Ministers approved
a Royal Decree-Law that modifies the administration
regime of the national public service broadcaster,
Corporación de Radio y Televisión Española (CRTVE),
which has been in place since changes were in-
troduced by Law 17/2006 (see IRIS 2005-9/16 and
IRIS 2006-6/19).

The Law stated that the Corporation had to be ruled
by a Board of Management composed of twelve mem-
bers from among whom the President would be cho-
sen. These designations were for six years and sub-
ject to obtaining a two-thirds majority in a parlia-
mentary appointment process. The current council
members were appointed in January 2007, but after
the resignation of successive Presidents of the Cor-
poration in 2009 and 2011, and of two board mem-
bers subsequently, it was decided that the presidency
would rotate among the remaining members until new
appointments were made by the Parliament.

In the context of a lack of consensus between the
main parties, Partido Popular and Partido Socialista
Obrero Español, the Government has decided to ap-
prove this new Decree-Law that:

- reduces the number of members of the Council to
nine, thereby eliminating two that could be proposed
by the most representative unions;

- establishes that in the case where candidate mem-
bers do not obtain a two-thirds majority in the first
round of voting, they can be appointed by absolute
majority in a second round after 24 hours; and

- states that the President will be the only member of
the Board with a full-time position for which he will be
compensated (the others will only be allowed to claim
expenses for attending Board meetings).

Additionally, the Decree amends the Ley General de la
Comunicación Audiovisual (General Act of Audiovisual
Communication, see IRIS 2010-4/21), to guarantee ra-
dio broadcasters free access to sports arenas in order
to broadcast live sporting events.

• Real Decreto-ley 15/2012, de 20 de abril, de modificación del rég-
imen de administración de la Corporación RTVE, previsto en la Ley
17/2006, de 5 de junio (Royal Decree-law 15/2012, of 20 April, on
the modification of the administration regime of RTVE Corporation,
as established by Law 17/2006, of 5 June)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15947 ES

Trinidad García Leiva
Universidad Carlos III, Madrid

IRIS 2012-7 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15991
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/22&id=13664
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/18&id=13664
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/17&id=13664
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/23&id=13664
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-9/16&id=13656
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-6/19&id=13656
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/21&id=13656
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15947


FI-Finland

Act concerning the Funding of Public Service
Broadcasting

On 20 June 2012, the Act amending Act on Yleisradio
Oy and Act on the State Television and Radio Fund was
adopted by the Finnish Parliament.

Yleisradio Oy (YLE) is Finland’s national public ser-
vice broadcasting company. YLE operates four na-
tional television channels and six radio channels and
services complemented by 25 regional radio pro-
grammes. YLE is 99.9 % state-owned and is super-
vised by a Supervisory Board appointed by the Parlia-
ment. It operates under the Act on Yleisradio Oy. Until
the end of 2012, its activities are financed by the tele-
vision license revenue. The annual television license
in Finland is EUR 252.25 per household.

The revision of the Act guarantees the funding of
YLE, clarifies the supervision of the company’s pub-
lic broadcasting service and specifies the task of the
public broadcasting service.

The act replaces YLE’s existing obligation to provide
full public service broadcasting with an obligation to
provide a diverse and comprehensive range of televi-
sion and radio programmes for all citizens on equal
terms. The services can be offered regionally as
well. YLE will also have to produce, create, improve
and store domestic culture, art and entertainment.
Furthermore, programmes targeted at young people
should be emphasized.

YLE will be funded by a tax collected by the Finnish
tax authorities. The YLE tax will be 0.68 % of the total
amount of employees’ wages and capital income, but
not more than EUR 140 annually. YLE tax paid by le-
gal persons (for example, limited liability companies
or cooperatives) will be EUR 350, if the business or
agricultural revenues exceed EUR 400,000. If the rev-
enue exceeds EUR 1 million, the YLE-tax will amount
EUR 700. The money will be directed into a special
radio and television fund. The money amassed by the
fund will be used to finance YLE’s public service oper-
ations and improve radio and television activity. The
sum will be specific for each taxpayer, and no longer
be tied to the ownership of a television set.

The funding level for the year 2013 is EUR 500 million.
From 2014 onwards the funding level will be reviewed
in order to meet the increase in annual costs. The
new finance model is to be adopted at the beginning
of 2013. The new scheme will replace the earlier li-
cense fee scheme that has been used for more than
80 years.

The Supervisory Board will be empowered to make a
prior assessment of the YLE’s new services and func-

tions to ensure that they will not compete with ser-
vices provided by the private sector while benefitting
from money raised by taxes. Parliament´s access to
information will be improved by obliging the Supervi-
sory Board to provide the Parliament with an annual
report on the public service activities.

The Finnish Communications Regulatory Authority (FI-
CORA, Viestintävirasto) will oversee that there is no
price undercutting or cross-subsidies. The Regulatory
authority will also have to monitor that the prohibition
on advertising or having sponsors is respected. The
Act also includes provisions for sanctions.

• Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Yleisradio Oy:stä annetun
lain sekä valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain muuttamis-
esta (Act amending Act on Yleisradio Oy and Act on the State Televi-
sion and Radio Fund, 20 June 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15957 FI

Päivi Tiilikka
Institute of International Economic Law (KATTI),

University of Helsinki

Act on Audiovisual Programmes and Act on
the Finnish Centre for Media Education and
Audiovisual Media

In June 2011, the Finnish Parliament adopted Kuvao-
hjelmalaki 710/2011 (Act on audiovisual programmes)
and Laki Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksesta
711/2011 (Act on the Finnish Centre for Media Edu-
cation and Audiovisual Media). The Acts entered into
force on 1 January 2012.

The Act on audiovisual programmes restricts the pro-
vision of audiovisual programmes in order to protect
children. The Act applies to audiovisual programme
provision and its supervision in Finland, if the pro-
grammes are provided by television operations or
by on-demand services subject to the Act on Tele-
vision and Radio Operations (744/1998), or by other
providers who operate/function in Finland.

According to the Act on audiovisual programmes,
an audiovisual programme provider must notify
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus (the Finnish
Centre for Media Education and Audiovisual Media -
MEKU) when beginning to provide audiovisual pro-
grammes. The notification must be submitted if pro-
grammes are provided for economic purposes and on
a regular basis. No notification is needed if the pro-
grammes provided are exempt from classification.

The supervision of audiovisual programme provision
and the coordination and promotion of national media
education are handled by MEKU, which is subject to
the Ministry of Education and Culture.

The Finnish Centre for Media Education and Audiovi-
sual Media shall:

14 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15957


1) promote media education, children’s media skills
and the development of a safe media environment for
children in cooperation with other authorities and cor-
porations in the sector;

2) act as an expert in the development of the chil-
dren’s media environment and promote research re-
lated to the sector, as well as monitor international
development in the field;

3) distribute information about children and the me-
dia;

4) take charge of the education and refresher training
of audiovisual programme classifiers;

Audiovisual programmes supplied in Finland must be
classified unless exempt from classification. An au-
diovisual programme may only be classified by a clas-
sifier trained and approved by MEKU as well as by
MEKU´s officials. Programmes exempt from classifi-
cation are for example those that include only educa-
tional material, music, sport, cultural events, religious
services or other similar events or topical news issues.

Audiovisual programmes are considered to be detri-
mental to the development of children if, by virtue of
violent or sexual content or elements causing anxi-
ety or any other comparable features, they are likely
to detrimentally affect children’s development. When
assessing the detrimental nature of a programme, the
context and manner in which the programme’s events
are described must be taken into consideration. If an
audiovisual programme is detrimental to the develop-
ment of children, it shall be classified according to an
age limit of 7, 12, 16 or 18, depending on the pro-
gramme’s content, and be given a symbol that de-
scribes the programme content. If there is no reason
to consider the programme to be detrimental to the
development of children, it shall be classified as suit-
able for all ages.

• Kuvaohjelmalaki 17.6.2011/710 (Act on Audiovisual Programmes,
Act No. 710, of 17 June 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15958 EN FI
• Laki Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksesta 17.6.2011/711 (Act
on the Finnish Centre for Media Education and Audiovisual Pro-
grammes, Act No. 711, of 17 June 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15959 EN FI

Päivi Tiilikka
Institute of International Economic Law (KATTI),

University of Helsinki

FR-France

All TF1’s Complaints against YouTube Re-
jected

On 29 May 2012, in a judgment running to 34 pages,

the regional court in Paris rejected the claims brought
by TF1 and its subsidiaries (the channel LCI, TF1 Vidéo
and TF1 International, responsible for video editing
and acquiring and distributing rights) against YouTube
on the grounds of infringement of copyright, unfair
competition and parasitic use. In addition to request-
ing a ban, the channel was also claiming damages
- calculated at EUR 150 million - for the prejudice
caused by YouTube putting on-line a whole range of
films, series, sports events and broadcasts it felt it
had rights to, including some prior to any broadcast-
ing or commercial use in France.

The first stage in the proceedings involved the court
examining whether the applicant companies had suf-
ficiently and correctly identified the content at issue.
It deliberated on this according to the qualities of
the said companies and according to the grounds in-
voked (copyright and neighbouring rights) for each
item of content at issue. It found that the applicant
parties had not produced proof of the rights they in-
voked. Thus, contrary to its claims, TF1 Vidéo was
not the economic beneficiary of the producers of the
videograms at issue since it had only acquired the
right to use them and failed to provide proof of the
exclusivity it claimed. Similarly, the company TF1
Droits Audiovisuels, depending on the works involved,
either did not establish its qualification as the pro-
ducer of an audiovisual work or a videogram, or did
not provide proof that it had reached an agreement
with the other co-producers or had their authorisation
to act alone. The applications brought by these two
companies were therefore inadmissible. Concerning
the channels TF1 and LCI themselves, as they were
audiovisual communication companies, reproducing
their programmes and making them available to the
public were subject to their authorisation, in accor-
dance with Article 216-1 of the Intellectual Property
Code (CPI). The court recalled however that there was
no presumption of ownership of rights as required in
order to be able to benefit from this protection. It
was for the party claiming it to demonstrate the ex-
istence of the programme and the proof that it had
been broadcast before it was allegedly shown again
on YouTube. In the present case, the court deemed
the documents produced in favour of the channels
(programme schedules, press files, etc.) insufficient,
and the claims brought by the channels on the basis of
Article L. 216-1 of the CPI were declared inadmissible
except for seven sports events for which the required
elements of proof had been produced. Similarly, on
the grounds of copyright, the channels did not provide
proof of the originality of the programmes (including
the television news) they claimed YouTube should not
have put on-line.

Once the ownership of the rights had been examined,
the court turned to the status of the video sharing
platform. In a manner that has now become classic,
the applicant parties claimed that the status of edi-
tor should apply to the platform, since it played an
active part in users putting content on-line. YouTube
claimed the status of host, within the meaning of Ar-

IRIS 2012-7 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15958
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15959


ticle 6-1-2 of the Act of 21 June 2004 (LCEN). In re-
jecting the claims brought by TF1 and LCI, and up-
holding YouTube’s status as a host, the court recalled
the provisions of the LCEN and the position adopted
by the Court of Cassation in line with that of the
CJEU, examined the conditions for using the service
that were in force at the time proceedings were initi-
ated, and recalled that hosts were within their rights
to make use of advertising; doing so did not deprive
them of their status. In application of Articles 6 and
7 of the LCEN, the court went on to examine the case
brought against YouTube in its capacity as host and re-
called the requirement to withdraw disputed content
promptly once this has been notified. In the present
case, the court found that YouTube had taken too long,
taking five days “at best” to remove the videos of
the seven sports events at issue, which “could not be
qualified as reasonable” and was therefore at fault. In
a final observation on this point, however, the court
noted that in any event the conditions set out in Arti-
cle L. 216-1 of the CPI were not met for noting fault on
the part of YouTube, since the condition regarding pay-
ment of an entrance charge was not met, because no
charge was made for accessing the site. In conclusion,
the court observed that YouTube had concluded an
agreement with TF1 on 16 December 2011 that per-
mitted it access to the “Content ID” service which al-
lowed rightsholders, once content had been notified,
to achieve the definitive withdrawal of a video noti-
fied as being disputed. The applicants had not noted
any infringement since that date. Did that mean the
dispute was actually over? There is still the possibility
of an appeal04046

• TGI de Paris (3e ch. 1re sect.), 29 mai 2012 - TF1, LCI et autres c/
Youtube (Regional court in Paris (3rd chamber, 1st section), 29 May
2012 - TF1, LCI et al. v. YouTube)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15997 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Results of Application of the Act of 5 March
2009 Reforming the Public-Sector Audiovi-
sual Scene

Three years after the adoption of the Act of
5 March 2009 on audiovisual communication, and
with France’s new Government announcing reform of
the public-sector audiovisual scene, it is worth not-
ing the publication of a report by Senators David As-
souline and Jacques Legendre on behalf of the com-
mission for supervising application of legislation. On
the basis of the preparatory work for the Act, and after
hours of debate and hearings, the rapporteurs have
highlighted the objectives set out in the 2009 Act and
compared them with the results actually achieved.
There are comments on nearly all the measures con-
cerned, presented in thematic form. The results of

the application of the Act are in fact equivocal. The
key measure - the abolition of advertising - was at
the heart of the debate. According to Mr Assouline,
however, “it is emblematic above all in its failure”. It
has to be said that it has only been partially applied:
advertising during the evening was supposed to be
abolished by the end of 2011 but this did not happen,
for financial reasons. Indeed the present Government
will have to settle the matter quickly. The report also
highlights a cultural model that swings between audi-
ence figures and programme quality, even though the
type of programme has not changed, contrary to the
intention of the reform. The rapporteurs believe the
new governance of France Télévisions has had a num-
ber of positive effects, such as the reorganised ad-
ministrative board, while other results are more ques-
tionable, as for example the appointment of the chair-
men of the public-sector audiovisual undertakings by
France’s President, which the new President François
Hollande has announced he wants to reform. The part
of the reform concerning which application is the most
worrying, according to the rapporteurs, involves fi-
nancing - the yield of the taxes introduced to compen-
sate for the abolition of advertising has not reached
the anticipated amount, thus costing the State 180
million euros per year. What is more, there is a seri-
ous risk that the European authorities will cancel the
“telecoms” tax (250 million euros per year) and re-
quire the repayment of the tax received from the op-
erators (a billion euros!). “The financing of the reform
by introducing new taxes has thus been a failure”. The
transposition into national law of the Directive on Au-
diovisual Media Services is also analysed at length.
The rapporteurs consider this has been applied fairly
satisfactorily and relatively comprehensively, partic-
ularly with regard to promoting French diversity and
the accessibility of programmes. It has also made it
possible to bring catch-up TV and video on demand -
which are already part of our everyday lives - within
the scope of French law. In conclusion, the rappor-
teurs note that the modernisation of audiovisual law,
particularly with regard to the digital revolution, is un-
der way, and that the reform of the public-sector au-
diovisual scene is still in hand.
• Communication audiovisuelle et nouveau service public de la télévi-
sion : la loi du 5 mars 2009 à l’heure du bilan, Rapport d’information
de MM. David Assouline et Jacques Legendre (Audiovisual communi-
cation and new public-sector television service: taking stock of the
Act of 5 March 2009, an information report by David Assouline and
Jacques Legendre)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15971 FR

Amélie Blocman
Légipresse

SACEM and France Télévisions Sign Agree-
ment

On 15 June 2012, the French company of authors,
composers and editors of music (Société des Au-

16 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15997
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15971


teurs, Compositeurs et Éditeurs de Musique - SACEM)
and France Télévisions announced they had signed
an agreement on the broadcasting of works listed in
SACEM’s repertoire on all the channels in the France
Télévisions group. This agreement replaces the previ-
ous agreements, which had covered use by the var-
ious channels, with a single contract. This simplifies
matters considerably, since it applies to all the chan-
nels operated by France Télévisions, which became
a single undertaking by virtue of the Act of 5 March
2009. The agreement covers the widest possible
broadcasting of musical works, including not only lin-
ear use by the France Télévisions TV channels and ra-
dio stations, but also non-linear services and their new
screens (streaming on their Internet sites, catch-up
TV, preview TV, and Francetv pluzz), for which nego-
tiations had been in hand but had not yet been con-
cluded.

The agreement covers the repertoires of musical
works, musical documentaries and clips, voice-overs
and subtitling, humour, poetry and sketches. It takes
into account the requirement of fair remuneration
for authors, composers and editors of music (with-
out publication being involved), and institutes a new
structure for financing France Télévisions featuring an
increase in the proportion of public resources and its
transformation into a single undertaking. The agree-
ment is valid until the end of 2015. Although France’s
new Government appears to have announced a num-
ber of plans for reforming the public-sector audiovi-
sual scene, these should not in theory jeopardise the
progress made in this respect.

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

High Court Orders Internet Service Providers
to Block Access to The Pirate Bay

On 2 May 2012, the English High Court made an order
under the Copyright, Designs and Patents Act 1988 to
require the major internet service providers to block
customer access to The Pirate Bay peer-to-peer file
sharing website. The Act (as amended) implements
the 2001 Information Society Directive 2001/29/EC.
The case was brought by record companies on their
own behalf and on behalf of the British Recorded Mu-
sic Industry and Phonographic Performance Ltd.

The Act empowers the High Court to grant an order
against a service provider where the latter has ‘actual
knowledge’ of another person using their service to in-
fringe copyright. The court had already made such an
order in relation to the website Newzbin2, and in an

earlier decision had determined that both the users
and operators of The Pirate Bay infringed the copy-
rights of those seeking the orders (see IRIS 2011-9/21
and IRIS 2012-4/28). In this case, it considered that
the ISPs had actual knowledge of the copyright in-
fringement as this had been given to them by the
record companies and in the earlier judgment. To
grant the order would not be contrary to Art. 10 of
the European Convention on Human Rights or Art. 11
of the Charter of Fundamental Rights of the European
Union. The orders would represent a proportionate
response as their terms had in fact been negotiated
between the parties, who were professionally repre-
sented, and were proportionate in relation to the users
of the ISP services for reasons given in the earlier
cases. Thus orders were granted to require IP address
blocking, which was feasible as The Pirate Bay did not
share an address with anyone else.

• Dramatico Entertainment et al v. Brisith Sky Broadcasting et al,
[2012] EWHC 1152 (Ch)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15944 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

High Court Decides that Broadcasters Do not
Have to Give Film of Violent Disorder to the
Police

On 17 May 2012, the English High Court overturned
the decision of a lower court that had required a num-
ber of broadcasters, including Sky, the BBC and Inde-
pendent Television News, to hand over to the police
footage of violent disorder accompanying the eviction
of the inhabitants of a travellers’ site. The police had
applied under s.9 of the Police and Criminal Evidence
Act 1984, which empowers a court to grant access
to ‘special procedure material’, including journalistic
material, if there are reasonable grounds for believ-
ing that a serious offence has been committed, if the
material would be of substantial value to the investi-
gation and likely to be relevant evidence, if there was
no other means of obtaining the evidence and if it was
in the public interest to make the order. Chelmsford
Crown Court had made an order for disclosure of over
100 hours of footage in order to help identify the per-
petrators of the violence, who had worn masks during
the disorder.

The High Court considered that the order should not
have been granted, on three grounds. First, there was
insufficient evidence before the judge for him to have
been satisfied that the footage would be likely to be
of substantial value to the investigation. No adequate
reasons for the order had been given by the judge,
and a ‘speculative’ or ‘scattergun’ approach had been
taken in identifying the material sought. It had merely
been suggested that the film might help in identifying

IRIS 2012-7 17

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-9/21&id=13653
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/28&id=13653
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15944


the perpetrators if it showed them unmasked later;
there was no evidence that it did so. Secondly, the
court should have balanced the need for the material
against the rights of the broadcasters under Art.10 of
the European Convention of Human Rights, and in par-
ticular against the inhibiting effect of disclosure on the
ability of broadcasters to carry out their work. No rea-
sons were given by the judge to suggest that requiring
disclosure would amount to a proportionate balancing
of these opposing considerations. Finally, as no mate-
rial had been produced clearly showing why the order
should be granted, the broadcasters had no opportu-
nity to show why much of the material would not be
of assistance.
• R (on the application of British Sky Broadcasting et al) v. Chelmsford
Crown Court and Essex Police [2012] EWHC 1295 (Admin)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15945 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

IE-Ireland

Public Service Broadcaster Sanctioned

On 4 May 2012 the Broadcasting Authority of Ireland
(BAI) issued its statement of findings and determina-
tion following an investigation into apparent breaches
by RTÉ - the national public service broadcaster - of
sections of the Broadcasting Act 2009 arising from a
broadcast in 2011. The programme “Mission to Prey”
was broadcast on 23 May 2011 and formed part of the
long-running “Prime Time Investigates” series on RTÉ
Television. The programme included a segment which
wrongly alleged that a Catholic priest, currently in
ministry in Ireland, had in the 1980s abused a teenage
girl in Africa, that she had borne his child and that he
subsequently abandoned her and the child.

The segment was given considerable prominence
through heavy trailing and by leading the second half
of the programme. The broadcast included a recon-
struction, images of the priest fulfilling his ministry
in Ireland (which were obtained through secret film-
ing), and a doorstep interview. The allegations were
broadcast despite strong denials from the priest and
his legal representatives, and in circumstances where
he had offered to take a paternity test to provide a
definitive answer to the allegations. The allegations
were also repeated, by the same broadcaster, on na-
tional radio on 24 May 2011.

Following the broadcasts the priest was temporarily
removed from his ministry and he instigated defama-
tion proceedings. Upon completion of the paternity
tests, which confirmed that the priest had not fa-
thered the child, RTÉ issued an apology on 6 Octo-
ber 2011. The defamation proceedings were settled

on 17 November 2011 with a correction order issued,
in accordance with section 30 of the Defamation Act
2009, requiring the broadcaster to publish a correc-
tion of the defamatory statements. RTÉ also paid
undisclosed damages to the priest, widely reported
to be just under EUR 1 million.

Upon the conclusion of the defamation proceedings
the Minister for Communications, Energy and Natural
Resources asked the BAI’s Compliance Committee to
initiate an investigation under section 53 of the Broad-
casting Act 2009 to determine whether RTÉ had met
its statutory responsibilities regarding objectivity, im-
partiality and fairness with respect to the broadcast
(s.39 of the Act).

The Committee on 29 November 2011 concluded that
there were circumstances that warranted an investi-
gation and they appointed a former Controller of BBC
Northern Ireland as the Investigating Officer. This was
the first such investigation initiated under section 53
of the Broadcasting Act. The investigation was gen-
erally limited to the segments of the broadcast fea-
turing the priest and the circumstances surrounding
the commissioning, production and transmission of
the programme. In her 34-page report the investiga-
tor formed the view that breaches of the Act had oc-
curred and recommended that the Compliance Com-
mittee find that RTÉ had seriously breached the Act.

Having considered this report and further submissions
from RTÉ, the BAI concluded that there was a signifi-
cant failure of editorial and managerial controls within
RTÉ, that the broadcast of seriously defamatory alle-
gations was unfair, and that the means employed in
making the programme encroached upon the individ-
ual’s privacy. The BAI further concluded that these se-
rious breaches warranted a financial sanction of EUR
200,000. The maximum provided for in the Broadcast-
ing Act is EUR 250,000.

• Broadcasting Authority of Ireland (BAI), Statement of Findings is-
sued pursuant to section 56 of the Broadcasting Act 2009 [Mission to
Prey Determination], (4 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15950 EN
• Broadcasting Authority of Ireland (BAI), Investigators Report issued
pursuant to section 53 of the Broadcasting Act 2009 [Mission to Prey
Investigation], (29 February 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15951 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

Revised Television Access Rules Launched

On 14 May 2012 the Broadcasting Authority of Ireland
(BAI) launched revised Access Rules for Irish television
broadcasters. The Rules have immediate effect and
replace the previous Broadcasting Commission of Ire-
land (BCI) Access Rules, which had been in place since

18 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15945
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15950
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15951


1 March 2005. The Rules determine the levels of sub-
titling (including captioning), sign language and audio
description that broadcasters will be required to pro-
vide. The Rules apply to certain broadcasters within
the State and do not apply to broadcast services com-
monly received in Ireland but licensed in other juris-
dictions.

Section 41(3)(c) of the Broadcasting Act 2009 pro-
vides that the BAI shall prepare and revise rules that
require broadcasters to take steps to promote the un-
derstanding and enjoyment of programmes for per-
sons who are deaf, have a hearing impairment or are
blind or partially sighted or a combination of these.
Section 43(3) of the Act further provides for the rules
to specify a percentage of programmes broadcast that
must be accessible.

The BAI began a review of the Access Rules in 2011
and used research commissioned by its predecessor
the BCI as the basis for a consultation document. The
consultation process also included briefing sessions
and workshops with broadcasters, representatives of
the deaf, hard of hearing and vision-impaired commu-
nities and the general public.

The revised Rules set a range of percentage targets
for each broadcast service (television station) for the
five-year period from 2012-2016. The target range is
increased annually for each applicable broadcast ser-
vice on an incremental basis over the five-year term.
Targets for subtitling (on-screen text that represents
what is said on the screen) are based on an 18-hour
broadcast day from 7am to 1am. No programme gen-
res, types or time-blocks are prioritised.

Targets for Irish Sign Language and Audio Descrip-
tion (commentary that provides a verbal description
of what is happening on screen) are applicable to the
national public service broadcaster’s services on RTÉ
One and RTÉ Two only. In line with section 43(3) of
the Broadcasting Act 2009, broadcasters are also re-
quired to indicate and promote through standard sym-
bols, both on-screen and in programme listings, those
programmes for which an access provision is avail-
able. In order to assist broadcasters and users, a set
of Guidance Notes outlining the general and technical
standards required in relation to the various modes of
access provision was also published by the BAI.

During the consultation process the BAI had agreed
to adopt and include in the Rules a proposal that a
User Consultative Panel be established to assist with
its assessment of compliance and future reviews of
the Rules. However, no reference to such a panel has
been included. The revised Rules do confirm that they
will be reviewed in 2014 and 2016. This is in line with
the requirements under section 43(6) of the Broad-
casting Act 2009.

• Broadcasting Authority of Ireland (BAI), Access Rules, (May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15952 EN
• Broadcasting Authority of Ireland (BAI), BAI Access Rules: Statement
of Outcomes, (May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15953 EN

• Broadcasting Authority of Ireland (BAI), BAI Guidelines - Audio De-
scription, (May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15954 EN
• Broadcasting Authority of Ireland (BAI), BAI Guidelines - Irish Sign
Language, (May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15955 EN
• Broadcasting Authority of Ireland (BAI), BAI Guidelines - Subtitling,
(May 2012):
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15956 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-Italy

ECJ to Vet the Italian stricter hourly Advertis-
ing Limits for Pay-TV

On 7 March 2012 the Second Chamber of the Regional
Administrative Court of Latium referred to the Euro-
pean Court of Justice (ECJ) for a preliminary ruling on
the question as to whether Directive 2010/13/EU (the
AVMS Directive) and EU primary law should be inter-
preted as precluding the asymmetric hourly advertis-
ing limits for pay-tv operators provided by Italian law.

The so-called Romani Decree, adopted by the Italian
Government to implement the AVMS Directive (see
IRIS 2010-4/31), includes a number of provisions hav-
ing no exact match in the AVMS Directive. In particu-
lar, Article 38, para. 5, of the Consolidated Law on
Audiovisual and Radio Media Services (CLARMS) as
amended by the Romani Decree provides that pay-tv
operators must comply with a hourly advertising limit
of 16% in 2010, 14% in 2011, and 12% from 2012
onwards.

The order for reference by the Regional Administra-
tive Court of Latium was adopted in the context of
legal proceedings brought by the Italian pay-tv op-
erator Sky Italia against the Italian Communications
Authority (Agcom) to challenge the validity of Agcom
decision no. 233/11/CSP establishing a breach by Sky
Sport 1 of the advertising limits for pay-tv operators
and imposing a fine.

According to Agcom, the goal of the contested leg-
islation is to safeguard the interests of pay-tv users,
who are subject to a double burden: the payment of
a fee to the pay-tv operator and the exposure to ad-
vertising. The referring court, however, raised doubts
as to whether such a differential degree of protection
for pay-tv users is in line with EU legislation applica-
ble to audio-visual media services. In particular, the
referring court noted that the protection of viewers
from excessive advertising is a legitimate goal insofar
as it extends to all viewers, without distinction as to
their willingness to pay for the enjoyment of audiovi-
sual media services.

IRIS 2012-7 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15952
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15953
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15954
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15955
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15956
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/31&id=13670


In the referring court’s view, therefore, the contested
legislation’s real aim is to increase the advertising rev-
enues of free-to-air operators by limiting the sale of
advertising by pay-tv operators. That aim, however,
is not envisaged by the AVMS Directive: unlike local
broadcasters, whose particular situation is expressly
acknowledged by the Directive, free-to-air broadcast-
ers are not at a comparative disadvantage relative to
pay-tv operators, thus no asymmetric regulatory mea-
sures are required under the AVMS Directive.

Moreover, the referring court questioned the consis-
tency of the contested legislation with the principle of
freedom of expression, as enshrined in the EU Char-
ter of Fundamental Rights and in the European Con-
vention on Human Rights. While the referring court
conceded that the freedom of expression can be bal-
anced against other imperative social requirements, it
did not regard the increase of free-to-air broadcasters’
advertising revenues as a goal warranting the imposi-
tion of asymmetric regulatory obligations upon pay-tv
operators.

Furthermore, the referring court noted that the Italian
contested legislation, by unjustifiably discriminating
against pay-tv operators, substantially impinges upon
internal market fundamental freedoms by hindering
the sale of advertising space by pay-tv operators to
companies established in other member States, by
making the establishment in Italy of additional pay-tv
operators less attractive, and by reducing the incen-
tives for EU investment in Italian pay-tv operators.

Finally, the referring court observed that the con-
tested legislation significantly distorts competition by
diverting advertising demand from pay-tv operators
to free-to-air broadcasters, which can ensure compa-
rably broader visibility and reach to advertised ser-
vices, products, and brands.

The referring court, therefore, resolved to stay pro-
ceedings and to seek a preliminary ruling from the
ECJ as to whether the AVMS Directive, the principle
of equality, the principle of freedom of expression,
and the internal market fundamental freedoms should
be interpreted as precluding national legislation, such
as that at issue in the main proceedings, setting out
stricter hourly advertising limits for pay-tv operators
relative to their free-to-air counterparts, thereby dis-
torting competition and facilitating the creation or the
strengthening of dominant positions in the television
advertising market.

• Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio (Seconda Sezione),
ordinanza del 7 marzo 2012, ricorso n. 9422/2011 (Regional Admin-
istrative Court of Latium (Second Chamber) Order of 7 March 2012,
application no. 9422/2011, 7 March 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15996 IT

Amedeo Arena
University of Naples “Federico II”, School of Law

LV-Latvia

Competition Authority Allows Merger of Com-
mercial TV Broadcasters

On 11 May 2012 the Latvian Competition Council
(CC) adopted an eagerly awaited decision on the
merger clearance application submitted by Latvia’s
two largest commercial television broadcasters, TV3
and LNT. The decision permitted the merger, but sub-
ject to strict conditions.

The merger proposal involves the full acquisition of
the LNT group companies by the MTG group. MTG is a
Swedish broadcasting group, represented in Latvia by
TV3 Latvia, which owns the largest commercial free-
to-air television channel TV3. MTG also owns Viasat,
which is acting both on the wholesale level by offering
Pay-TV channels, such as the general interest chan-
nels TV6 and 3+, and the special interest channels
Viasat Explorer, Viasat Sport, TV1000 and others, as
well as on the retail level offering a satellite recep-
tion facility directly to consumers. LNT is a locally-
owned media group, comprised of the second-largest
commercial free-to-air television channel LNT, a paid
general interest channel TV5 and a specialist music
channel LMK. The CC distinguished the following af-
fected product markets in the territory of Latvia to be
assessed as part of the merger evaluation procedure:

- Free-to-air television channels distribution market
(TV3 and LNT channels);

- Pay-TV general interest channels wholesale distribu-
tion market (TV6, 3+, and TV5);

- Pay-TV specialist channels wholesale distribution
market (Viasat channels and LMK);

- Advertising placement within the television channels
market;

- Content purchasing market.

According to Competition Law, the CC prohibits a
merger if it creates a dominant position or otherwise
impedes free competition in any of the affected mar-
kets. Initially, the CC established that the merger
would not significantly influence the situation in the
pay-TV specialist channels wholesale distribution mar-
ket and in the content purchasing market. However,
in the other identified markets the situation might
change after the merger. Turning to the analysis of the
relevant markets, the CC established that there are
significant barriers to entry in all of the identified tele-
vision channels wholesale distribution markets. The
financial barriers include the necessity of having the
relevant technical means for broadcasting or the ne-
cessity to pay for the inclusion of programmes in the

20 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15996


free-to-air package. Also, the purchase of high quality
content requires substantial investment. Other barri-
ers include administrative requirements, such as the
obligation to obtain a broadcasting or retransmission
license. Therefore it is unlikely that there could be
new entrants to either the free-to-air or pay-TV gen-
eral interest channels markets.

Furthermore, it was established that the TV3 and LNT
channels are market leaders in the free-to-air tele-
vision channels distribution markets. In fact, they
are the only nationwide commercial free-to-air chan-
nels. The other two nationwide channels are the PSB
channels. Thus, after the merger MTG would control
more than 67% of the audience share of the free-to-
air channels. A new entrant to this market is highly
unlikely due to the huge financial barriers (payment
for inclusion in the free-to-air package is close to EUR
1 million per year). Therefore, as a result of the
merger media plurality would decrease, as the joint
commercial channels would have less motivation to
develop competing content and high quality plurality
of opinions. Also, the merger might facilitate the new
merged entity to leave the free-to-air market and be-
come a pay channel.

As regards the pay-TV general interest channels
wholesale distribution market, the CC established that
the merger would bring about a situation in which one
entity controlled most of the channels that are most in
demand by the audience. Therefore there is a threat
that this entity would be able to strengthen its posi-
tion and perhaps apply unfair terms with respect to its
customers, the pay-TV operations by cable television
network providers. There is also a threat that MTG
could refuse to supply other operators, as MTG itself
is also offering its channels on a retail level through a
satellite distribution platform.

Finally, as a result of the merger MTG would control
more than 60% of the television advertising market,
thus enabling it to raise prices and bundle channels.

After the analysis of the potential impediments to
competition, the CC analysed the potential efficiency
defence. It established that the failed firm argument
may be partially applied, as LNT is performing poorly
financially, it is in negative equity, and it is highly
likely that it might leave the market if the merger does
not take place. This would also be harmful to me-
dia plurality. In addition, there are several efficiency
benefits from the merger, such as the potential to im-
prove the quality of content and to reduce costs.

The merger participants offered commitments to rem-
edy potential negative effects on competition, and as
a result the CC decided to allow the merger subject to
numerous binding behavioural commitments, includ-
ing:

- Both the TV3 and LNT channels must remain in the
free-to-air platform at least until the end of 2013;

- Pay-TV channels must not be offered in bundled form
to pay-TV operators; any bundle discount may not ex-

ceed 20%; the channels must be offered to operators
without intermediaries on fair and non-discriminatory
terms;

- The existing advertising contracts must remain in
force and any price increase may be applied only as
of 2013 and not exceed the official inflation rate; this
must be reported to the CC, based on independently
audited accounts; no bundled advertising conditions;

- LNT and TV3 must maintain independent current af-
fairs editorial boards and the amount of current affairs
broadcasts must not be decreased; editorial indepen-
dence from MTG must be ensured; original content
produced in Latvia must be not less than 21%.

The binding commitments are in force until the end
of 2017. Moreover, the CC retains the right to apply
structural commitments until then. It is as yet un-
clear whether the merger participants will accept the
decision and the imposed commitments. The merger
clearance is in force until 31 December 2012. Alter-
natively, the merger participants may appeal the de-
cision within one month.

• Konkurences padome, Lēmums Nr. 42, Lieta Nr.90/12/03.01./2 (De-
cision of the CC No.42 of 11 May 2012 ”On the merger of market par-
ticipants”, Case No.90/12/03.01./2 “On the notification of MTG Broad-
casting AB on the merger of market participants”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15934 LV

Ieva Andersone
Sorainen, Latvia

MT-Malta

Shifting of Ministerial Responsibility for Clas-
sification of Films, Drama and other Stage
Productions

On 9 March 2012, following the publication of a con-
sultation document on film and stage classification
(see IRIS 2012-3/29), the Minister responsible for Cul-
ture published a Bill to amend various laws relating to
the classification of films and of dramatic and other
stage productions. In actual fact, the Bill aims to ‘fa-
cilitate the establishment of a system of cinema and
dramatic and other stage productions, and to transfer
the laws regulating the classification of cinema and
dramatic and other stage productions from the com-
petence of the Ministry responsible for the Police to
the competence of the Ministry responsible for Cul-
ture’.

The Bill proposes the repeal of paragraph (e) of Sub-
article (1) of Article 203 of the Code of Police Laws,
which states that the Minister responsible for the Po-
lice may make regulations concerning the ‘appoint-
ment and functions of censors; the payment to them

IRIS 2012-7 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15934
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/29&id=13655


of such fees as the Minister responsible for the Police
may establish from time to time; and an appeal from
decisions of the censors’.

It then proposes to amend the Malta Council for Cul-
ture and the Arts Act, Chapter 444 of the Laws of
Malta, through the insertion of a new Sub-article (4)
in Article 33 empowering the Minister responsible for
culture to ‘make regulations in respect of the classi-
fication of cinema and dramatic and other stage pro-
ductions and the procedure related thereto.’

This Bill is essentially an enabling provision which, if
approved, will shift responsibility for the classification
of cinema and dramatic and other stage productions
from the responsibility of one Ministry to another. It
does not however state what the regulations will con-
tain, even though a draft version of these regulations
has been published during the consultation process.

• ATT biex jemenda diversi liāijiet li g147andhom x’jaqsmu
malklassifikazzjonital-films u l-palk (A Bill entitled an act to amend
various laws relating to the classification of films and of dramatic and
other stage productions, Malta Government Gazette of 9 March 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15946 EN MT

Kevin Aquilina
Department of Media, Communications and

Technology Law, Faculty of Laws, University of Malta

NL-Netherlands

Amendment of the Telecommunications Act

On 8 May 2012 the Netherlands adopted a leg-
islative proposal amending the Telecommunicatiewet
(Telecommunications Act), thereby laying down the
principle of net neutrality (Article 7.4a) in Dutch law.
The Netherlands is only the second country in the
world (the first was Chile) to adopt net neutrality in
its legislation.

The principle of net neutrality means that all Inter-
net traffic should be treated as equal by Internet ac-
cess providers. It secures consumers’ free access to
the Internet and prohibits blocking services or priori-
tising certain types of Internet traffic. In the Nether-
lands concerns about net neutrality arose after it be-
came known that Dutch mobile operators used Deep
Packet Inspection to analyse electronic traffic, as they
planned on charging users extra for using services like
WhatsApp and Skype.

The Dutch regulation on net neutrality is part of an
amendment to the Dutch Telecommunications Act
implementing the revised European telecommunica-
tions legislative acts (Directive 2009/136/EC, Direc-
tive 2009/140/EC and Regulation (EC) 1211/2009).
The proposal to include net neutrality in the new

Dutch Telecommunications Act was filed by members
of the Democratic Party D’66 on 31 May 2011 (see
IRIS 2011-7/33).

The Act has been adopted as proposed. Accordingly,
under Dutch law, Internet access providers may not
slow down or block services or applications on the
Internet, save when an exception applies. The ex-
ceptions concern inter alia congestion, security and
spam. Blocking particular websites or content by or-
der of the court remains possible under the new leg-
islation.

Apart from net neutrality the Amendment of the Dutch
Telecommunications Act also features rules on cook-
ies, data breaches and frequency policy. Parts of the
amendment entered into force on 5 June 2012, how-
ever the net neutrality rules will not come into effect
before 1 January 2013.

Concerning cookies, Article 11.7a of the Dutch
Telecommunications Act implements Article 5.3 of the
e-Privacy Directive (Directive 2002/58/EC, amended
by Directive 2009/136/EU), sometimes called the
cookie clause.

In short, Article 11.7a only allows the storing and read-
ing of cookies after obtaining the informed consent of
the user. Consent cannot be inferred from browser
settings, unlike what appears to be the case in some
other member states. Furthermore, the Dutch legisla-
tor added a legal presumption about tracking cookies
and similar technologies. Such use of cookies is pre-
sumed to entail the processing of personal data.

For ease of reading the word “cookies” is used be-
low. But the scope of the provision is broader. It ap-
plies to any “storing of information” or “accessing in-
formation already stored” in the terminal equipment
of a user. The Dutch legislative history shows that the
provision also applies to technologies such as flash
cookies or device fingerprinting. Terminal equipment
includes for example computers and phones.

The general rule of Article 11.7a is as follows. Any-
one, whether based in the Netherlands or not, that
stores a cookie on a user’s device must obtain the
prior informed consent of the user. The user must be
provided with clear and complete information.

Consent is defined as any freely given, specific, and
informed expression of will. During the Dutch legisla-
tive history it was noted that consent for cookies can-
not be inferred from browser settings, because cur-
rent browsers are not suitable for expressing consent.
For instance, most browsers accept all cookies by de-
fault. A party that obtained consent to store a cookie
on a user’s device does not have to ask consent again
when accessing the cookie. According to the Dutch
National Regulatory Authority (OPTA), consent can be
obtained through a pop-up window.

Two categories of functional cookies are exempt from
the consent requirement. First, no consent is needed

22 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15946
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/33&id=13668


for cookies having the sole purpose of carrying out
a communication over an electronic communications
network. Second, no consent is needed for a cookie
that is strictly necessary for providing a service that
the user requested. An example is a cookie for a digi-
tal shopping cart.

The Dutch provision adds a legal presumption about
tracking cookies and similar technologies for be-
havioural targeting, the tracking of people’s online be-
haviour for targeted advertising. Such use of cookies
is presumed to entail the processing of personal data.
In most cases this means that the prior “unambigu-
ous” consent of the user is required. In principle, a
party using tracking cookies could prove it does not
process personal data. This legal presumption enters
into effect on 1 January 2013. The rest of the provision
entered into effect on 5 June 2012.

• Wet van 10 mei 2012 tot wijziging van de Telecommunicatiewet ter
implementatie van de herziene telecommunicatierichtlijnen (Amend-
ment to the Dutch Telecommunications Act implementing the revised
Telecommunications Directives of 10 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15994 NL
• Wet van 21 mei 2012 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994
op een aantal punten van uiteenlopende aard, van de Wet personen-
vervoer 2000 ten aanzien van het openbaar-vervoerverbod en enkele
technische wijzigingen, van de Wet advies en overleg verkeer en wa-
terstaat in verband met wijzigingen in de vorm waarin betrokkenen
en organisaties bij het beleidsproces worden betrokken, wijziging van
de Wet op de economische delicten, de Wet luchtvaart, de Binnen-
vaartwet, de Wet capaciteitsbeheersing binnenvaartvloot, de Wet be-
lastingen op milieugrondslag, de Waterwet, de Invoeringswet Water-
wet, de Waterschapswet en de Crisis- en herstelwet op enkele punten
van technische aard, alsmede van de Telecommunicatiewet ter her-
stel van een abuis (Verzamelwet Verkeer en Waterstaat 2010) (Nota
bene: a wrongly adopted exception (Article 7.4a (1.e)) has been cor-
rected in the following law)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15995 NL

Manon Oostveen & Frederik Zuiderveen
Borgesius

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

PT-Portugal

New Act on Cinema and Audiovisual Media

On 6 July 2012, the Assembleia da República (Por-
tuguese Parliament) adopted the Act on Cinema and
Audiovisual Media, which defines a set of State prin-
ciples for the development and protection of the art
of cinema and of audiovisual activities. This docu-
ment will modify the Portuguese framework for the
cinema and audiovisual sector, as established by Law
no. 42/2004, of 18 August 2004.

The main amendment introduced by this Act relates to
the financing model of the sector. It aims to increase
the sources of funding, including the direct involve-
ment of television broadcasters.

Moreover, it defines a programme for cinema de-
signed to provide financial incentives for the writ-
ing, development, production and co-production as
well as for the exhibition and distribution of national
cinematographic works. Another programme for the
support of the audiovisual and multimedia sector is
provided in order to financially assist independent
productions and to promote television broadcasting.
A specific audiovisual programme is also considered
with the main purpose of complementing, with fund-
ing from the Instituto do Cinema e do Audiovisual (In-
stitute of Cinema and Audiovisual Media – ICA), the
support given to television broadcasters for the writ-
ing and production of films, series and documentaries.
Nevertheless, this funding comes mainly from fees
collected from TV broadcasters: a fee applied to the
exhibition of commercial advertising (namely by cin-
ema theatres and TV broadcasters), which is 4% of the
price paid, a fee of EUR 5 for each subscription applied
to TV subscribed broadcasters, and an annual contri-
bution of EUR 1 for each individual subscription for on-
demand broadcasters. On one hand, the income from
exhibition fees is 3.2% of ICA’s revenue and 0.8% of
the revenue of the Cinemateca Portuguesa – Museu
do Cinema (Portuguese Cinema Museum). On the
other hand, revenues from the other mentioned fees
become part of the ICA’s own funding.

One of the main purposes of this new act is to pro-
mote media literacy. Therefore, the objective is to
contribute to the education and training of differ-
ent sectors of the public through support for cinema
festivals, the promotion of exhibitions of cinemato-
graphic activities in municipalities and cultural asso-
ciations and, above all, to encourage media literacy
in schools. This measure includes pedagogic content
for schoolteachers considering a connection with cur-
ricular programmes and also digital access to foreign
films of high repute.

• Lei do cinema e audiovisual, 6 de julho de 2012 (Act on Cinema and
Audiovisual Media, 6 July 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16001 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,

University of Minho

RO-Romania

Parliament Adopts Act on Retention of Data

On 22 May 2012, the Romanian Chamber of Deputies
adopted by a large majority the Law on the reten-
tion of data generated or processed by electronic
communications public networks providers and by the
electronic communication services for the public, the

IRIS 2012-7 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15994
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15995
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16001


so called "Big Brother" Law (see IRIS 2012-2/33 and
IRIS 2012-5/35).

The Chamber of Deputies was the last parliamen-
tary Chamber to decide upon the Act that was re-
jected on 21 December 2011 by the upper Cham-
ber, the Senate. The Parliament adopted in Novem-
ber 2008 the first version of the Act but the Consti-
tutional Court declared it unconstitutional in October
2009, for breaches of fundamental rights and free-
doms. The European Commission began an infringe-
ment procedure against Romania in 2011 for not im-
plementing the Data Retention Directive 2006/24/EC
and the Romanian Minister of European Affairs repeat-
edly warned the Government and Parliament that Ro-
mania would have to pay large financial compensation
if the Court of Justice of the EU would so decide for
not transposing the above-mentioned Directive into
national legislation until 31 May 2012.

According to the Act, telecom services providers will
have to store for six months certain data regarding
phone calls, text messages and electronic messages,
to be used as tools for investigating crimes. The Law
will cover individuals and legal persons. Data will be
stored about the source and destination of a mobile or
fixed phone communication (number of caller, num-
ber of call’s receiver, number to which the call was
redirected, names of those persons), along with data
regarding the date, hour and duration of the com-
munication. As for Internet services, data will be re-
tained about the user, the telephone service used, the
caller’s and the receiver’s phone numbers, the names
and addresses of subscribers, and the identity of the
equipment used. Data will be stored for six months
after the communication. Afterwards the data have
to be irreversibly destroyed. The Act expressly pro-
vides that the retention does not target the content
of communication, nor the information sought during
the use of an electronic communication network. In-
formation stored by the providers will be used for the
prevention, research, discovery and prosecution of se-
rious crimes, for solving cases of missing persons or
for the execution of an arrest warrant or execution of
sentence. Data have to be sent upon request to the
authorities with competence in the field of national
security, usually within 48 hours. The person whose
data are retained has to be informed 48 hours after
the retention request was sent, unless that person is
involved in actions that could endanger national secu-
rity.

Several human rights NGOs are opposed to the law
and harshly criticise it for its effects on the rights to
private life and family, secrecy of correspondence and
freedom of expression.

• Legea nr.82/2012 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate
de furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi de furni-
zorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, pre-
cum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 506/2004 privind
prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private
în sectorul comunicaţiilor electronice. Publicat in Monitorul Oficial,
Partea I nr. 406 din 18/06/2012 (Act no. 82/2012 on the retention
of data generated or processed by electronic communications public
networks providers and by the electronic communication services for
the public)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15935 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Instructions and Sanctions for Local Elec-
tions Campaign Coverage

In May 2012 the Consiliul Naţional al Audiovizualului
(National Audiovisual Council - CNA) issued several in-
structions regarding the rules to be observed by au-
diovisual media during the electoral campaign for the
local elections on 10 June 2012. The Council also
issued a large number of sanctions due to legal in-
fringements (see IRIS 2011-9/31, IRIS 2011-10/36 and
IRIS 2012-3/30).

188 television and 142 radio stations decided to cover
the electoral campaign. The instructions determine
more precisely the stipulations of electoral legislation.
According to Instrucţiunea nr. 1 din 10.05.2012 (In-
struction no. 1 of 10 May 2012) the respective televi-
sion shows have to be indicated for the entire duration
with the sign „electoral show” or „electoral debate”.
As regards radio stations, such electoral shows have
to be announced at the beginning of the programme
and after every advertising break. On the other hand,
Instrucţiunea din 17.05.2012 (Instruction of 17 May
2012) provides that on Saturday and Sunday the re-
sults of electoral polls shall be released on informa-
tive shows only. Audiovisual coverage of the electoral
campaign is permitted from Monday to Friday. Elec-
toral shows have to ensure for all competitors equal
conditions to present their political programmes and
electoral offers, as well as freedom of expression and
pluralism of opinion. Moderators of electoral shows
are obliged to maintain the debate within the frame
of the interests of the campaign and of the scheduled
discussion themes. Airtime for competitors may be
granted only on the basis of definitive lists of candi-
dates. Radio and television stations have to commu-
nicate the same electoral shows schedule to the can-
didates as to the Council and are not allowed to refuse
electoral competitors or representatives the right to
attend such shows. The programme schedule for the
electoral campaign cannot be modified.

At the same time, the Council issued about 80 sanc-
tions (public warnings and fines), of increasing sever-
ity, for breaches of electoral legislation by central
and local stations. The Council sanctioned them for

24 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/33&id=13648
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/35&id=13648
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15935
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-9/31&id=13649
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-10/36&id=13649
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/30&id=13649


infringements of Art. 3 (1) and (2) of Audiovisual
Law 504/2002, with further completions and modifi-
cations, regarding correct and objective information
and pluralism of opinion. There were also infringe-
ments of Law no. 67/2004 on local elections: Art.
63 (2), which rules that broadcasters are obliged to
ensure a fair, balanced and correct electoral cam-
paign for all competitors; Art. 65 (4), according to
which candidates benefit from free access to public
and private radio and television services within elec-
toral shows; and Art. 66, which rules that electoral
competitors can only attend electoral programmes
and debates during the electoral campaign, and that
candidates/representatives of competitors may not be
producers, directors or anchors of audiovisual shows.

The most frequent breaches of the Audiovisual Code
were those of Arts. 34 (1) and 40 (1), both on the right
to one’s own image, and of Art. 139 on political adver-
tising. As to Decision no. 195/2012 on the principles
and rules for the electoral campaign on radio and tele-
vision stations for the local elections, most breaches
concerned Art. 3 on a fair, balanced and correct elec-
toral campaign for all competitors; Art. 4 (2), which
says that during the electoral campaign the candi-
dates/representatives of competitors can attend only
electoral programmes and debates; Art. 5 (2), which
provides that the campaign is allowed from Monday
to Friday and that electoral shows have to be clearly
indicated; and Art. 10 (1) on how to present electoral
polls.

• Instrucţiune nr. 1 din 10.05.2012 privind condi̧tiile de prezentare a
emisiunilor electorale şi de dezbateri electorale (Instruction no. 1 of
10 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15936 RO
• Instrucţiune privind principiile şi regulile de desfăşurare a campaniei
electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei
publice locale prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune,
17.05.2012 (Instruction of 17 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15937 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

Social Network VKontakte Fined for Piracy

On 25 May 2012, the Thirteen Arbitrage Appeal Court
of St. Petersburg (commercial court of second in-
stance) upheld a ruling of the court of first instance
that found the popular social network VKontakte liable
for a violation of the intellectual property rights of two
record label companies (S.B.A. Music Publishing and
S.B.A. Production). A fine of RUB 210,000 (approxi-
mately EUR 5,000) was imposed upon VKontakte for
the act of placing on the social network’s website and

making available to the public the music and phono-
grams of 17 songs of the Russian pop groups “Mak-
sim” and “Infinity”.

The act of posting content without the permission of
the rightsholders (i.e., illegally) on the website vkon-
takte.ru was not denied by either the plaintiffs or the
defendant, however the Court did not get a clear an-
swer as to whether it was VKontakte’s administration
or a user of the social network who technically posted
the counterfeit content. So far the central question
of the court proceedings has become whether VKon-
takte’s administration was liable for making illegal
content available to the public (according to the Rus-
sian Civil Code’s definitions, was it VKontakte’s fault)
or not.

The Court of Appeal reasoned its decision according
to the guiding principles of the highest arbitrage in-
stance - the Presidium of the Supreme Arbitrage Court
- that were formulated in its Resolution of 1 Novem-
ber 2011. The latter decision introduced key points to
be taken into consideration by the ordinary arbitrage
courts when making decisions concerning the liability
of Internet video hosting websites.

The Court of Appeal put forward several basic posi-
tions in favour of finding the VKontakte administra-
tion at fault in this case. Firstly, the Court stated that
the content was available to the general public, but
not to specified groups of persons, as the defendant
pleaded. The paid registration procedure, which is
mandatory for vkontakte.ru users, is available and ac-
cessible to any representative of the general public
and does not establish any specific target audiences
or closed groups as being consumers of the content.
Secondly, the Court dealt with the content uploading
policy of the VKontakte website. Although due to user
agreement provisions the participants of the online
community vkontakte.ru are duly informed about their
obligation to ensure the legality of the content that
they upload, VKontakte provides a number of tech-
nical facilities that allow the uploading of counterfeit
content. The existence of such facilities was consid-
ered to be proof of VKontakte’s fault. The court also
ruled that the existence of the above-mentioned facil-
ities makes the website vkontakte.ru more preferable
for advertising companies posting advertising mate-
rials on the World Wide Web and so far provides po-
tential growth for Vkontakte’s profits. The court em-
phasised that the existence of benefits (even poten-
tial ones) arising from the illegal use of intellectual
property was to be considered as evidence of Vkon-
takte’s fault.

Finally, the Court of Appeal underlined that VKon-
takte’s reaction to the plaintiffs’ demands to cease
unlawful activities was passive and not effective. The
defendant claimed that no information confirming
that the plaintiffs were genuine rightsholders was pro-
vided in their official claims as delivered to VKon-
takte. The Court rejected this position and argued
that the defendant had had opportunities to check the

IRIS 2012-7 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15936
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15937


legal status of the plaintiffs (for instance, by request-
ing copies of license agreements and other necessary
documents). Moreover, the defendant could not be
uninformed of the illegality of the content, because
the issue of dissemination of the counterfeit content
on the VKontakte social network became a sufficient
part of public discussion, including in the mass media.

The Decision of Thirteen Arbitrage Appeal Court of St.
Petersburg may be appealed in the courts of higher
instance.

• Ïîñòàíîâëåíèå Òðèíàäöàòîãî àðáèòðàæíîãî àïåëëÿöè-
îííîãî ñóäà 25 ìàÿ 2012 ãîäà ïî äåëó � À 56-57884/2010
(Decision of 25 May 2012 Thirteen Arbitrage Appeal Court of 25 May
2012 (Case No À 56-57884/2010))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15989 RU

Dmitry Golovanov
Moscow Media Law and Policy Centre

DE-Germany

ZAK Determines Violations of Lottery Statute
in Sports Channel Sport1

In its meeting on 26 June 2012, the Commission for
Approval and Supervision of the Media Authorities
(Kommission für Zulassung und Aufsicht - ZAK) de-
cided that the sports channel “Sport1” has to pay a
total amount of EUR 28,000. The reasons for this deci-
sion were several deceptions and illusions of the view-
ers in various editions of the show “Sports Quiz”.

In a first step, the ZAK ordered that “Sport1” has to
pay EUR 24,000. This amount corresponds to the
amount “Sport1” has earned with the inadmissible
presentation of sweepstakes in the show “Sport Quiz”.
In addition, the ZAK imposed in a second step a fine
of EUR 4,000 against an executive director, an editor
and two moderators of the channel “Sport1”.

In January 2012, “Sport1” has made misleading infor-
mations with regard especially to the difficulty of the
games and the selection process for the participants
of the quiz. Furthermore, “Sport1” infringed its obli-
gation to provide the consumers with complete infor-
mations. Particularly with regard to the game mode
of the show and the conditions for participation in the
quiz, “Sport1” did not give the viewers comprehen-
sive informations.

At the meeting of 26 June 2012, the ZAK criticized the
violations of the law by the channel “Sport1” and in
five cases initiated an offense proceedings. The ini-
tiated administrative proceedings allowed the impo-
sition of the fine against the managing director, the
editor and the two moderators as well as the absorp-
tion of the unlawful profit.

• Pressemitteilung 20/2012 der ZAK (Press release No. 20/2012 of
the ZAK)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17300 DE

Daniel Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

26 IRIS 2012-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15989
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17300


Agenda

Book List

Pearson, M., Blogging and Tweeting without Getting Sued: A
global guide to the law for anyone writing online2012, Allen
and Unwin 9781742378770
http://www.allenandunwin.com/default.aspx?page=94&book=9781742378770
Halliwell, P. L., Evaluating the SOPA Protest: Facilitating theft
is not freedom of speech (copyright and law) [Kindle
Edition]2012, Lakipi Press ASIN: B007IJK7LI
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-
Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_-
253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
Reid, K., A Practitioner’s Guide to the European Convention
of Human Rights2012, Sweet and Maxwell 9780414042421
http://www.sweetandmaxwell.co.uk/Catalogue/ProductDetails.aspx?productid=381920&recordid=4884
Handke, F., Die Effizienz der Bekämpfung
jugendschutzrelevanter Medieninhalte mittels StGB, JuSchG
und JMStV 2012, Verlag Dr Kovac 978 3 8300 6094 9
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-6094-7.htm
Jungheim, S., Medienordnung und Wettbewerbsrecht im
Zeitalter der Digitalisierung und Globalisierung2012, Mohr

Siebeck 978-3161509285
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-
konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-
im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_-
commerce_-
pi1[catUid]=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
Fink, U., Cole, M.D., Keber, T., Europäisches und
Internationales Medienrecht2012, Müller (C.F.Jur.)
978-3811496569
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-
Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-
Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_-
14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
Colin, C., Droit d’utilisation des œuvres2012, Larcier
http://editions.larcier.com/titres/123979_2/droit-d-
utilisation-des-oeuvres.html
Voorhoof, D., Valcke, P., Handboek Mediarecht2012, Larcier
http://editions.larcier.com/titres/120303_2/handboek-
mediarecht.html
Doutrelepont, C., (Dir . de publication) Le téléchargement
d’œuvres sur InternetPerspectives en droits belge, français,
européen et international 2012, Larcier
http://editions.larcier.com/titres/123851_2/le-
telechargement-d-oeuvres-sur-internet.html

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2012-7 27

http://www.allenandunwin.com/default.aspx?page=94&book=9781742378770
http://www.allenandunwin.com/default.aspx?page=94&book=9781742378770
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
http://www.sweetandmaxwell.co.uk/Catalogue/ProductDetails.aspx?productid=381920&recordid=4884
http://www.sweetandmaxwell.co.uk/Catalogue/ProductDetails.aspx?productid=381920&recordid=4884
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-6094-7.htm
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-6094-7.htm
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://editions.larcier.com/titres/123979_2/droit-d-utilisation-des-oeuvres.html
http://editions.larcier.com/titres/123979_2/droit-d-utilisation-des-oeuvres.html
http://editions.larcier.com/titres/123979_2/droit-d-utilisation-des-oeuvres.html
http://editions.larcier.com/titres/120303_2/handboek-mediarecht.html
http://editions.larcier.com/titres/120303_2/handboek-mediarecht.html
http://editions.larcier.com/titres/120303_2/handboek-mediarecht.html
http://editions.larcier.com/titres/123851_2/le-telechargement-d-oeuvres-sur-internet.html
http://editions.larcier.com/titres/123851_2/le-telechargement-d-oeuvres-sur-internet.html
http://editions.larcier.com/titres/123851_2/le-telechargement-d-oeuvres-sur-internet.html

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Frasilă and Ciocirlan v. Romania
	European Court of Human Rights: Case Centro Europa 7 S.r.l. and Di Stefano v. Italy
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Advocate-General Decides Compensation Rule in Short Reporting Law Does Not Breach Fundamental Rights
	Council of the EU: Conclusions on Digitisation and Online Accessibility of Cultural Material and Digital Preservation
	REGIONAL AREAS
	Position of the Nordic Consumer Ombudsmen on Marketing in Social Media
	NATIONAL
	AL-Albania
	Approval of Digital Strategy Paves the Way for Official Digital Switchover
	Regulatory Authority Criticises TV Stations after Monitoring on Ethics
	AT-Austria
	BKS Considers Definition of Premium Sports Competition under ORF Act
	BKS Clears ORF of Breaching Sponsorship Ban in Stock Market Programme
	BG-Bulgaria
	Penalty for Content Inciting National, Political, Ethnic and Religious Intolerance
	DE-Germany
	Advertising Income may be Confiscated by Media Watchdog under Land Media Act
	Berlin Supreme Court Considers Documentary Footage Non-Copyrightable
	Hamburg District Court Finds Blogger Liable for Embedded YouTube Video
	Act Strengthening Press Freedom Adopted
	Bundestag Committee Approves Increased Barrier-Free Film Provision; FFA Decision in Principle on Film Aid
	VG Media and Aerial Company Reach Settlement on Retransmission of Broadcast Signals
	Appointment of the Estonian National Public Broadcasting Council’s Expert Members
	ES-Spain
	Supreme Court Decides on the “Sinde Act”
	New Decree-Law on the Administration Regime of RTVE Corporation
	FI-Finland
	Act concerning the Funding of Public Service Broadcasting
	Act on Audiovisual Programmes and Act on the Finnish Centre for Media Education and Audiovisual Media
	FR-France
	All TF1’s Complaints against YouTube Rejected
	Results of Application of the Act of 5 March 2009 Reforming the Public-Sector Audiovisual Scene
	SACEM and France Télévisions Sign Agreement
	GB-United Kingdom
	High Court Orders Internet Service Providers to Block Access to The Pirate Bay
	High Court Decides that Broadcasters Do not Have to Give Film of Violent Disorder to the Police
	IE-Ireland
	Public Service Broadcaster Sanctioned
	Revised Television Access Rules Launched
	IT-Italy
	ECJ to Vet the Italian stricter hourly Advertising Limits for Pay-TV
	LV-Latvia
	Competition Authority Allows Merger of Commercial TV Broadcasters
	MT-Malta
	Shifting of Ministerial Responsibility for Classification of Films, Drama and other Stage Productions
	NL-Netherlands
	Amendment of the Telecommunications Act
	PT-Portugal
	New Act on Cinema and Audiovisual Media
	RO-Romania
	Parliament Adopts Act on Retention of Data
	Instructions and Sanctions for Local Elections Campaign Coverage
	RU-Russian Federation
	Social Network VKontakte Fined for Piracy
	DE-Germany
	ZAK Determines Violations of Lottery Statute in Sports Channel Sport1

