
IRIS 2012-6

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Gillberg v. Sweden
(Grand Chamber) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Parliamentary Assembly: Protecting Freedom of Expres-
sion and Information Online. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Interpretations
of ‘Communication to the Public’. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Court of Justice of the European Union: Bonnier Audio
AB and others v. Perfect Communication Sweden AB. . . . . . 5
European Commission: First Report on the Application
of the Audiovisual Media Services Directive . . . . . . . . . . . . . . . 6
European Data Protection Supervisor: Second Opinion
on ACTA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

NATIONAL

AT-Austria
BKS Clears ORF of Breaching Objectivity Requirement in
Gambling Addiction Report . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Information Channel Broadcasting only Still Images
Must Record Programmes. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Bundesrat Ratifies Council of Europe Cybercrime Con-
vention . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Austria Enters Crucial Phase of Cinema Digitisation in
2012 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

BG-Bulgaria

Judgment on the Show "The Price of Truth" . . . . . . . . . . . . . .10

CH-Switzerland
Federal Court Denies SRG Boycott of Verein gegen Tier-
fabriken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

CZ-Czech Republic

Constitutional Court Rules on Freedom of Expression in
Broadcasting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Constitutional Court - Tabloid Media Must Be Prepared
to Pay for Lies and baseless Allegations substantially
higher Sums than ever before . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

DE-Germany

Hamburg District Court Rules in Dispute between GEMA
and YouTube . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
ZAK Bans Gambling Advertising and Complains about
Advertising Violation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

FR-France

Penalty for Film on Video Platform Infringing Copyright. . .14
Relaxation of Rules for Scheduling Cinematographic
Works on Television . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Launch of Plan for Restoring and Digitising Heritage
Films . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
CSA Keeps an Eye on the Presidential Campaign . . . . . . . . .16

GB-United Kingdom

High Court Orders Internet Service Provider to Hand
Over Personal Details of Customers to Pornographic Film
Producers Alleging Breach of Copyright . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Co-Production Treaty with the Palestinian Authority
Comes Into Force . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

IT-Italy

Agcom Launches a Public Consultation with the View of
Drawing up Guidelines for PSB Obligations . . . . . . . . . . . . . . .17
Agcom Board Presents an Assessment of the 2005-2012
Term. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

LT-Lithuania

National Film Centre Established . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

LV-Latvia
A new Public Service Broadcasting Concept Developed
in Latvia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

MT-Malta

Guidelines on the Obligation of Due Impartiality . . . . . . . . .20

NL-Netherlands
End of Public Broadcasters’ Monopoly on Programme
Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

PL-Poland
Method of Introduction of Certain Provisions of the Act
Amending the Act on Access to Public Information found
unconstitutional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

RO-Romania
Decision with Regard to the Electoral Campaign for Lo-
cal Elections . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
License of the Commercial Station OTV Withdrawn. . . . . . .23

SE-Sweden
Exposure of Footballer’s Book Was Considered an Unfair
Promotion of Commercial Interests. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Wolfgang Closs
Editorial Board:
Susanne Nikoltchev, Editor � Francisco Javier Cabrera
Blázquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Björn Janson, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) � Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation) � Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) � Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) � Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � France Courrèges � Paul Green � Manuela
Martins � Marco Polo Sàrl � Katherine Parsons � Stefan Pooth
� Erwin Rohwer � Roland Schmid � Nathalie Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory � Catherine
Jasserand, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Johanna
Fell, European Representative BLM, Munich (Germany) �

Amélie Lépinard, Master - International and European
Affairs, Université de Pau (France) � Julie Mamou
� Martine Müller � Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ireland) � Anne
Yliniva-Hoffmann, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Gillberg v.
Sweden (Grand Chamber)

The Grand Chamber of the European Court has, more
firmly than in its Chamber judgment of 2 November
2010 (see IRIS 2011/1-1), confirmed that a Swedish
professor, Mr. Gillberg, could not rely on his right to
privacy under Article 8, nor on his (negative) right
to freedom of expression and information under Ar-
ticle 10 of the Convention to justify his refusal to give
access to a set of research materials belonging to
Gothenburg University, on request of two other re-
searchers, K and E. Mr. Gillberg was convicted of mis-
use of office. He was given a suspended sentence and
a fine of the equivalent of EUR 4,000. In Strasbourg
Mr. Gillberg complained that his criminal conviction
breached his rights under Articles 8 and 10.

As to the alleged breach of Article 8 of the Convention,
the Court is of the opinion that the conviction of Mr.
Gillberg did not affect his right to privacy. The Court
confirmed that Article 8 cannot be relied on in order to
complain of a loss of reputation that is the foreseeable
consequence of one’s own actions such as, for exam-
ple, the commission of a criminal offence. As there
was no indication that the impugned conviction had
any repercussions on Mr. Gillberg’s professional activ-
ities that went beyond the foreseeable consequences
of the criminal offence of which he was convicted, his
rights under Article 8 had not been affected.

Regarding the alleged breach of Article 10, the Court
clarified that in the present case the applicant was
not prevented from receiving and imparting informa-
tion or in any other way prevented from exercising
his “positive” right to freedom of expression. Indeed
Mr. Gillberg argued that he had a “negative” right to
refuse to make the disputed research materials avail-
able, and that consequently his conviction was in vi-
olation of Article 10 of the Convention. The Court
is of the opinion that the finding that Mr. Gillberg
would have a right under Article 10 of the Conven-
tion to refuse to give access to the research materials
in this case would not only run counter to the property
rights of the University of Gothenburg, but “it would
also impinge on K’s and E’s rights under Article 10, as
granted by the Administrative Court of Appeal, to re-
ceive information in the form of access to the public
documents concerned”.

The Court also rejected the claim by Mr. Gillberg that
he could invoke a right similar to that of journalists
in having their sources protected under Article 10 of

the Convention. The Court is of the opinion that Mr.
Gillberg’s refusal to comply with the judgments of the
Administrative Court of Appeal, by denying K and E ac-
cess to the research materials, hindered the free ex-
change of opinions and ideas on the research in ques-
tion, notably on the evidence and methods used by
the researchers in reaching their conclusions, which
constituted the main subject of K’s and E’s interest.
In these circumstances the Court found that Mr. Gill-
berg’s situation could not be compared to that of jour-
nalists protecting their sources. On these grounds the
Grand Chamber reached the conclusion that the rights
of Mr. Gillberg under Articles 8 and 10 of the Conven-
tion had not been affected and that these rights did
not apply in the instant case.

• Judgment by the European Court of Human Rights (Grand Cham-
ber), case of Gillberg v. Sweden, No. 41723/06 of 3 April 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15815 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

Parliamentary Assembly: Protecting Free-
dom of Expression and Information Online

On 25 April 2012 the Parliamentary Assembly of the
Council of Europe (PACE) adopted Resolution 1877
and Recommendation 1998, both entitled, “The pro-
tection of freedom of expression and information on
the Internet and online media”. The Resolution sets
out a number of lines of action for member states of
the Council of Europe, whereas the Recommendation
is directed at the Committee of Ministers (CM).

The texts were born, inter alia, out of the PACE’s
concern that “the intermediaries of ICT-based media
might unduly restrict access to, and dissemination of,
information for commercial and other reasons with-
out informing their users and in breach of the latter’s
rights” (Resolution 1877, para. 10).

The Resolution calls on member states to protect free-
dom of expression and information on the Internet and
online media in various ways, including:

- Ensuring adherence to freedom of expression and
information standards in an online environment, while
also protecting privacy and personal data;

- Encouraging self-regulatory initiatives by ICT-based
media;

- Ensuring corporate and operational transparency by
ICT-based media;

- Implementing CM/Rec(2007)16 on measures to pro-
mote the public service value of the Internet (see

IRIS 2012-6 3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15815


IRIS 2008-2/2), in particular its provisions on non-
discriminatory provision or termination of services to
users;

- Holding “intermediaries of ICT-based media respon-
sible for unlawful content, if they are the author of
such content or have the obligation under national law
to remove unlawful third-party content” (para. 11.5);

- Seeking to ensure that such intermediaries “can be
held accountable for violations of their users’ right to
freedom of expression and information”.

The Recommendation, for its part, calls on the CM to
take account of the Resolution in its own work and
to forward it to the relevant national regulatory au-
thorities. It recommends that the CM cooperate with
the European Commission and the European Body of
European Regulators for Electronic Communications
(BEREC) in order to ensure the consistent application
of Article 10 of the European Convention on Human
Rights and Article 11 of the European Union’s Char-
ter of Fundamental Rights (both of which focus on the
right to freedom of expression) in an online environ-
ment. It also recommends that the CM promote the
signature and ratification of the Convention on Cyber-
crime and its Additional Protocol against racism and
xenophobia.

• The protection of freedom of expression and information on the
Internet and online media, Resolution 1877 (2012), Parliamentary As-
sembly of the Council of Europe, 25 April 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15825 EN FR
• “The protection of freedom of expression and information on the In-
ternet and online media”, Recommendation 1998 (2012), Parliamen-
tary Assembly of the Council of Europe, 25 April 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15826 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Inter-
pretations of ‘Communication to the Public’

On 15 March 2012, the Court of Justice of the Euro-
pean Union published two decisions (case C-162/10
and case C-135/10) on the right to equitable remuner-
ation when a user allows his own clients to hear music
as background music in a place subject to the user’s
control.

In case C-135/10, SCF, the Italian broadcasting and
neighbouring rights collecting agency sued Mr Marco
Del Corso, a dentist who played background music,
free of charge, in the waiting room of his dental prac-
tice. At national level, the Court of Appeal of Turin

(Italy) requested a preliminary ruling on the question
whether the free broadcasting of background music
in a non-public place where persons were engaged
in professional economic activity, such as a dentist’s,
to patients who were not given any active choice,
constitutes ‘communication to the public’ for the pur-
poses of the application of Article 3(2)(b) of Directive
2001/29 and whether such an act of transmission en-
titles the phonogram producers to payment of remu-
neration.

In case C-162/10, PPL, the Irish collecting society rep-
resenting the rights of phonogram producers to sound
recordings or phonograms sued the Irish government
before the High Court for breach of EU law in exempt-
ing hotel operators from the obligation to pay equi-
table remuneration for broadcasting music in hotel
bedrooms. At national level, the High Court of Ire-
land requested a preliminary ruling on the following
questions:

Is a hotel operator who provides televisions and/or
radios in guest bedrooms, a ‘user’ making the mu-
sic available to the hotel guests a ‘communication to
the public’ for the purpose of Article 8(2) Directive
2006/115/EC Is a hotel operator who does not provide
radios and/or televisions, but who does provide other
devices using which phonograms in digital or physical
format can be heard, a ‘user’ making a ‘communica-
tion to the public’? Does the exemption from the obli-
gation of paying remuneration on grounds of private
use apply in this case?

The question in these two cases was whether play-
ing background music constitutes a ‘communication
to the public’. The reasoning of the CJEU leads to di-
vergent decisions.

First of all, in order to determine whether playing
music is communication to the public, the CJEU de-
termines the role played by the user. Without the
user’s intervention, the customers could not enjoy
the broadcast works. The Court also specifies that
‘communication to the public’ means making sounds,
or recordings of sounds, by means of a phonogram,
available to the public. Providing devices for playing
music and broadcasting music specifically to be heard
by means of those devices therefore constitutes com-
munication to the public.

Secondly, the CJEU explained the term ‘public’ in ear-
lier cases. ‘Public’ implies an indeterminate number
of potential listeners as well as a large number of per-
sons. The term ‘indeterminate’ refers to persons in
general, not restricted to specific individuals belong-
ing to a private group. In case C-135/10, patients of a
specific dentist constitute a consistent group of peo-
ple because they have (only) access to treatments by
that particular dentist. They are therefore not ‘per-
sons’ in the general sense. Furthermore, as the num-
ber of persons that could be present at the dentist’s at
any given time is very limited, they do not generally
hear the same music. Hotel guests on the other hand,
in case C 162/10, comprise an indeterminate number

4 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-2/2&id=13633
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15825
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15826


of potential listeners insofar as their access to the mu-
sic is the result of their own choice and limited only by
the capacity of the hotel. As such, they are ‘persons in
general’. Hotel guests are a large number of persons,
so they can be considered ‘public’.

Thirdly, the extent to which a profit is made has to be
considered. Providing an additional service to clients
by playing music could affect the price. Playing back-
ground music does not impact on the income of a den-
tist. It is not to be expected that broadcasting music
in a dental practice will produce an increase in pa-
tients or income. The hotel allows its customers to
listen to the music as an additional service, which has
an influence on the hotel’s standing and on the price
of the rooms. It is likely that guests are interested in
this additional service and will pay more because of it.
The hotel operator therefore stands to make a profit
by playing this music.

Therefore, the CJEU decided that in case C-135/10
playing background music does not constitute ‘com-
munication to the public’ for the purpose of the Direc-
tive whereas in case C-162/10 it does.

Finally the Court rejected the application of any ex-
emption of private use to the hotel operator as hotel
guests are ‘public’ and public is (by its very definition)
not private.

In conclusion, in order to decide whether a specific
case involves ‘communication to the public’, a court
needs to assess if there is a ‘public’ (indeterminate,
large number of potential listeners), if these persons
have simultaneous access to the music, and if the
user aims at making a profit through this music. If
the case meets these conditions, the user makes a
‘communication to the public’ and must therefore pay
an equitable remuneration.

• Judgment of the Court of Justice of the European Union, Case
C-132/10, Società Consortile Fonografici v. Marco Del Corso, 15
March 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15823 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV
• Judgment of the Court of Justice of the European Union, Case
C-162/10, Phonographic Performance (Ireland) Limited v. Ireland, 15
March 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15824 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Charlotte Koning
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Court of Justice of the European Union: Bon-
nier Audio AB and others v. Perfect Commu-
nication Sweden AB

On 19 April 2012, the Court of Justice of the European

Union (CJEU) delivered a judgment in the case of Bon-
nier Audio AB and others v. Perfect Communication
Sweden AB.

Bonnier Audio and others are publishing companies,
which hold, inter alia, exclusive rights to the repro-
duction, publishing and distribution to the public of
27 audiobooks. The publishing companies claim that
their exclusive rights are infringed by public distri-
bution of the 27 audiobooks, without their consent,
via an online filesharing programme. Based on Arti-
cle 53c of the Swedish Copyright Act, the publishing
companies applied to the Swedish District Court to
order ePhone (the Internet Service Provider through
which the file exchange took place), to disclose per-
sonal data (name and address) of the person using
the IP address from which the files were sent. ePhone
challenged this application arguing that the injunction
sought is contrary to Directive 2006/24/EC on data re-
tention (amending Directive 2002/58/EC). In the ab-
sence of implementation of Directive 2006/24/EC into
Swedish law, Directive 2002/58 is still in force in Swe-
den.

The Swedish District Court granted the injunction re-
quested. ePhone successfully appealed. The pub-
lishing companies then brought the case before the
Swedish Supreme Court, which referred two prelimi-
nary questions to the CJEU to determine whether:

- Directive 2006/24 (in particular Articles 3 to 5 and
11), precludes the application of a national provision
that is based on Article 8 of Directive 2004/48 (the IP
enforcement Directive) and, in order to identify an In-
ternet subscriber, permits an internet service provider
in civil proceedings to be ordered to give a copyright
holder information on the subscriber to whom the in-
ternet service provider assigned a specific IP address
that was used in the alleged infringement;

- the answer to the first question is the same if that
member state has not implemented Directive 2006/24
despite the fact that the time-limit for implementation
has expired.

According to the CJEU, Directive 2006/24 must be in-
terpreted as not precluding the application of national
legislation based on Article 8 of Directive 2004/48. Di-
rective 2006/24 on data retention deals exclusively
with the handling and retention of data generated
or processed by the providers of publicly-available
electronic communications networks, for the purpose
of investigating, detecting and prosecuting serious
crime. Directive 2006/24 applies only to data retained
specifically for that purpose. In this case, the na-
tional legislation at issue pursues a different objec-
tive, namely, the communication of data in order to
establish an infringement of IP rights. That does not
fall within the material scope of Directive 2006/24. It
is therefore irrelevant whether the Directive has been
implemented or not.

In this case, the CJEU applies Directive 2002/58 (Di-
rective on Privacy and Electronic Communications)

IRIS 2012-6 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15823
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15824


making use of its prerogative to consider EU law pro-
visions that have not been referred by the national
court. The CJEU recalls its judgment in Promusicae
(see IRIS 2008-3/4) and states that the personal data
sought by the publishing companies falls under Article
2 of Directive 2002/58 and therefore that Directive ap-
plies.

In the present case, the object of the communica-
tion of personal data is to ensure effective copy-
right protection that falls within the scope of Directive
2004/48. Article 8 of Directive 2004/48 does not pre-
clude member states from imposing an obligation to
disclose personal data in order to bring civil proceed-
ings for copyright infringements. Article 53c of the
Swedish Copyright Act contains this obligation.

The CJEU concludes that Directive 2002/58 and Direc-
tive 2004/48 must be interpreted as not precluding
the application of national legislation in the main pro-
ceedings, in so far as that national legislation enables
the national court to weigh the conflicting interests in-
volved on the basis of the facts of each case and tak-
ing due account of the European Union law principle
of proportionality.

It is left to the national courts how to weigh these con-
flicting interests.

• Judgment of the Court of Justice of the European Union (Third
Chamber), Case C-461/10, Bonnier Audio AB and others v. Perfect
Communication Sweden AB, 19 April 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15822 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Fabienne Dohmen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: First Report on the
Application of the Audiovisual Media Ser-
vices Directive

On 7 May 2012, the European Commission presented
its first report on the application of the Audiovisual
Media Services Directive (AVMSD) (see IRIS 2008-1/3).
Article 33 of the Directive invites the European Com-
mission to submit a report on its application every
three years. This report covers the period 2009-2010.
The document is divided into two parts: the first re-
lates to the application of the Directive (including im-
plementation status) and the second to the influence
that recent technological developments has had on
the regulatory framework.

In its introduction, the report recalls the goal of the
Directive, which is to ensure the free circulation of au-
diovisual media services while taking into account im-
portant public policy objectives.

25 member states have notified having completed the
transposition of the Directive into their national law.
Two member states still need to adapt their laws.

The report assesses the concrete implementation of
the rules laid down in the AVMSD according to the fol-
lowing categories:

- Country of origin (together with free circulation and
freedom of expression);

- Public policy objectives (namely protection of minors
and incitement to hatred);

- Audiovisual media services for all (more precisely ac-
cessibility for hearing and visually impaired people);

- Freedom of expression (linked to the right to infor-
mation on events of major importance);

- Cultural diversity (with a highlight on the promotion
of European and independent works);

- Commercial communications (covering advertising
and teleshopping spots, alcohol advertising, advertis-
ing targeting children and also revealing discrimina-
tion based on sex, racial or ethnic origin, nationality,
religion or belief, disability, age or sexual orientation);

- Self-regulatory initiatives (alternative means of reg-
ulation existing notably in the field of advertising).

For each topic, the report mentions whether the Eu-
ropean Commission has asked for clarification from
one or more member states on its/their national law or
whether the European Commission has required some
action to be taken by the national authorities. The
report also mentions if some member states have in-
cluded stricter (or additional) rules in their national
law. Stricter rules have been adopted, for example,
in the fields of advertising targeting children as well
as alcohol advertising involving channels, advertised
products or time slots. Since advertising practices are
considered to be key issues, the European Commis-
sion plans to update its interpretative communication
on televised advertising in 2013.

Finally, the emergence of Connected (or Hybrid TV)
marks a new stage in the convergence of TV and In-
ternet. Connected TV services already exist in two
member states and should be introduced in at least
two others. Connected TV is expected to grow very
quickly in the coming years. Thus, the European Com-
mission announces the launch of a public consultation
(before the end of 2012) to assess the consequences
of this technological development and test the regu-
latory framework set up by the Directive.

6 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-3/4&id=13631
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15822
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-1/3&id=13634


• First Report from the European Commission on the application of
Directive 2010/13/EU “Audiovisual Media Services Directive”, 7 May
2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16002 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV

Catherine Jasserand
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Data Protection Supervisor: Sec-
ond Opinion on ACTA

In February 2010, the European Data Protection Su-
pervisor (EDPS) issued a first opinion on ACTA (Anti-
Counterfeiting Trade Agreement) on its own initiative
(See IRIS 2010-4/5) to draw the European Commis-
sion’s attention to privacy and data-protection related
aspects. At that time, negotiations on ACTA were con-
ducted in secret.

Now that the text of the proposed agreement has
been made public and that the adoption procedure
has started at EU level (see IRIS 2011-8/7), the EDPS
considered it appropriate to issue a second opinion on
the privacy and data protection issues raised by ACTA.
In its Opinion issued on 24 April 2012 the EPDS places
emphasis on the fact that a correct balance must be
struck between demands for the protection of intel-
lectual property rights and the rights to privacy and
data protection. Strengthening the enforcement of IP
rights must not come at the expense of the funda-
mental rights and freedoms of individuals to privacy,
data protection and freedom of expression.

The EDPS notes in particular that the provisions relat-
ing to enforcement of IP rights on the Internet raise
concerns from a data protection perspective. Many of
the proposed measures would involve the monitoring
of users’ behaviour and of their electronic communi-
cations on the Internet. If not implemented properly,
these measures may therefore interfere with their
rights to and freedoms of privacy, data protection and
the confidentiality of their communications.

The EDPS underlines that measures that entail broad
and indistinct monitoring of Internet users’ behaviour,
or electronic communications, in relation to small-
scale not for profit infringement would be dispropor-
tionate and in breach of Article 8 ECHR, Articles 7 and
8 of the Charter of Fundamental Rights, and the Data
Protection Directive. The Agreement does not con-
tain sufficient limitations and safeguards in respect of
the implementation of measures that imply monitor-
ing electronic communications networks on a large-
scale.

Furthermore, the EDPS raises specific concerns in re-
lation to several specific provisions of ACTA. The scope

of enforcement measures in the digital environment
(Article 27) is unclear and the notion of ‘commercial
scale’ in Article 23 of the Agreement is not sufficiently
defined. The same applies to ‘competent authorities’
in Article 27(4). Therefore, this provision does not pro-
vide the legal certainty necessary to ensure that the
disclosure of alleged infringers’ personal data would
only take place under the control of judicial author-
ities. Lastly, many of the voluntary enforcement co-
operation measures that could be implemented under
Article 27(3) of the Agreement would entail a process-
ing of personal data by ISPs, which goes beyond what
is allowed under EU law.

• Second opinion of the European Data Protection Supervisor on the
proposal to the Council on the conclusion of ACTA, 24 April 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15820 EN

Michiel Oosterveld
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

BKS Clears ORF of Breaching Objectivity Re-
quirement in Gambling Addiction Report

In a ruling of 27 February 2012, the Austrian Bun-
deskommunikationssenat (Federal Communications
Office - BKS) decided that the Austrian public service
broadcaster Österreichischer Rundfunk (ORF) had not
breached the objectivity requirement set out in Arti-
cles 4(5) and 10(5) of the ORF-Gesetz (ORF Act) in a
report about a gambling addict.

After the Kommunikationsbehörde Austria (Aus-
trian Communications Authority - KommAustria) had
reached the same decision in a previous procedure,
the plaintiff had appealed to the BKS, arguing that
the disputed report, describing an individual’s expe-
riences, had included heavy and ultimately unjusti-
fied criticism. Not only had ORF failed to challenge
this criticism, but the reporter’s remarks and com-
ments had served to reinforce it. The average viewer
would have inevitably been given the impression that
the addict’s experiences could, in principle, apply to
anyone. In general, the plaintiff condemned the lack
of objective commentary, referring to the “subtle be-
haviour” of ORF, which had broadcast a consider-
able amount of advertising for State betting products
shortly before and after the programme.

The BKS disagreed and, in accordance with KommAus-
tria’s lower-instance decision, noted that the concept
of objectivity in the sense of the ORF Act should be

IRIS 2012-6 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16002
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/5&id=13629
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/7&id=13629
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15820


understood as the statement of facts and the avoid-
ance of bias, partisanship and distortion of events.
The BKS stated that the objectivity requirement would
be breached by any statements or wording in a report
that had a significant effect of pushing the general
context into the background, with the result that the
average viewer would inevitably receive a distorted
impression of the subject-matter. The BKS did not find
any passages in the report concerned that would give
the average viewer a distorted impression detrimen-
tal to the plaintiff. Also, the report did not contain any
polemical or unreasonable wording.

The average viewer would therefore be able to recog-
nise the descriptions of the addict’s experiences as
portrayed as being personal and individual rather
than an accurate portrayal of the private gambling
industry as a whole. An objective commentary was
unnecessary. Furthermore, the title “Wette verloren -
Sportwetten bis zum Ruin” (“Bet lost - sports betting
leads to ruin” clearly showed that the report dealt with
an individual case, in which the social problem of gam-
bling addiction was meant to be portrayed together
with background information relevant to criminal law
and society.

Finally, the BKS stated that the report could not
be considered as a sweeping defamation of private
providers nor a recommendation for State providers.
Furthermore, the report’s structure did not suggest
that ORF agreed with the addict’s critical comments,
or that it was therefore clearly designed as cheap pro-
paganda against private operators, while portraying
State providers in a particularly positive light.

On these grounds, the BKS rejected the appeal.

• Entscheidung des BKS vom 27. Februar 2012 (GZ 611.995/0002-
BKS/2012) (BKS decision of 27 February 2012 (GZ 611.995/0002-
BKS/2012))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15832 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Information Channel Broadcasting only Still
Images Must Record Programmes

On 25 January 2012, the Austrian Verwaltungsgericht-
shof (Administrative Court - VwGH) rejected a broad-
caster’s appeal against a decision of the Bundeskom-
munikationssenat (Federal Communication Office -
BKS) and ruled, inter alia, that an information channel
that broadcasts only a sequence of still images that
changes approximately every two months (mainly job
advertisements and other advertising) is obliged to
record its broadcasts under the terms of the Privat-
fernsehgesetz (Private Television Act - PrTV-G).

In a ruling of 9 March 2009, the BKS had stated that
the company concerned should be treated as a broad-
caster in the sense of Article 2(1) PrTV-G, since it
compiled items to be distributed via its cable network
and therefore conducted activities that defined it as
a broadcaster in the sense of the PrTV-G. The broad-
caster had breached the recording requirement under
Article 47(1) PrTV-G since the PowerPoint presentation
that was produced for this purpose during the pro-
ceedings was not sufficient to ensure that the content
actually broadcast could be reproduced at a later date
without any changes.

In its appeal, the broadcaster mainly argued that the
disputed transmission of information was not a pro-
gramme in the sense of Article 47(1) PrTV-G, since
programmes needed to have a minimum amount of
creative and intellectual content. The mere transmis-
sion of static, unchanging teletext with still images
that changed at certain intervals, with no other video
or audio content, could not constitute a programme.

The VwGH agreed fully with the BKS’s opinion and
confirmed the classification of the plaintiff as a broad-
caster. It explained that the recording obligation
under Article 47(1) PrTV-G obliged broadcasters to
record all their programmes, keep them for a pre-
cisely defined period of time and make them avail-
able to the regulatory body on request. The Act did
not contain a more detailed definition of the concept
of a “programme”. Agreeing with the BKS, the VwGH
ruled that the purpose of this provision was to guar-
antee effective legal control and enforcement of the
law. The provision was therefore designed to enable
the regulator to check the programme actually trans-
mitted by the broadcaster as part of its control remit.
The duty to record and keep programmes therefore
encompassed broadcast programmes in the broadest
sense, regardless of how much editorial, creative and
intellectual input was needed to produce them and no
matter how extensive their information content was.

On these grounds, the VwGH rejected the appeal as
unfounded.

• Entscheidung des VwGH vom 25. Januar 2012 (Az. 2011/03/0059)
(VwGH decision of 25 January 2012 (case no. 2011/03/0059))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15834 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Bundesrat Ratifies Council of Europe Cyber-
crime Convention

On 29 March 2012, the Austrian Bundesrat (upper
house of parliament) ratified the Council of Europe
Convention on Cybercrime with the aim of making

8 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15832
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15834


criminal prosecution in the field of cybercrime more
efficient.

The Convention on Cybercrime was adopted by the
Committee of Ministers of the Council of Europe on
8 November 2001 and signed by Austria and some
other states on 23 November 2001 (see IRIS 2001-
10/3). It entered into force on 1 July 2004 and is now
in force in 33 contracting states.

The Convention essentially harmonises the criminal
substantive law elements of offences that must be in-
corporated into domestic law, and provides for crim-
inal procedural law powers necessary for the inves-
tigation and prosecution of such offences. To this
end, the competent authorities are given special pow-
ers. For example, they should be able to expedi-
tiously preserve stored computer data. Here, Austria
reserves the right to refuse a request for legal assis-
tance with the preservation of computer data, apart
from in cases of dual criminality. This reservation does
not apply to the offences listed in Articles 2 to 11 of
the Convention, i.e., offences against the confiden-
tiality, integrity and availability of computer data and
systems, computer-related offences, certain offences
related to child pornography and copyright infringe-
ments. Harmonised rules in the field of international
cooperation should also facilitate extradition and legal
assistance in particular, in view of the dual criminality
requirement.

Austria has already transposed the essential provi-
sions of the Convention. A 24-hour point of contact
is still to be set up in accordance with Article 35 of
the Convention for the purpose of investigations, pro-
ceedings and the collection of evidence concerning
the offences covered by the Convention.

The Cybercrime Convention was approved by the ma-
jority of Austrian Bundesrat members. Although, on
the one hand, the protection of citizens and busi-
nesses from cybercrime through so-called hacking,
for example, was stressed, various aspects were crit-
icised also: there were complaints that the Conven-
tion was already more than ten years old and there-
fore did not take into account recent developments,
including a new interpretation of the law. It was also
unacceptable that serious crimes and illegal down-
loads were treated in the same way. Finally, some crit-
ics feared that the Convention’s provisions might be
“excessively” transposed, leading to censorship and
surveillance, particularly in view of the fact that it was
being ratified at the same time as the entry into force
of data retention laws in Austria (see IRIS 2011-6/7).

• Übereinkommen über Computerkriminalität (1645 d.B.): Beschluss
des Bundesrates und weitere Unterlagen (Decision of the Bundesrat
and other documents)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15833 DE

Lucie Weiand
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Austria Enters Crucial Phase of Cinema Digi-
tisation in 2012

With around 70% of screens digitised, Austria already
appears to be leading the way as far as the digital roll-
out is concerned, apparently thanks to the 3D boom
on the one hand, and the dominant position of an in-
tegrator (provider of digital cinema services including
VPF contracts, e.g. XDC, Arts Alliance) in the Aus-
trian market. In parallel with the ministry’s efforts
to promote the digitisation of repertory and regional
cinemas, reported in IRIS 2012-1/8, film distributors
in the Fachverband der Film- und Musikindustrie (Film
and Music Austria) have been discussing the details
of their own involvement in cinema digitisation since
spring 2011.

The starting position was clear: around 70% of the
Austrian market had been digitised by means of an
integrator model, in which only one large integra-
tor is active in the Austrian market. This model is
highly beneficial to multiplex cinemas and cinemas
that frequently screen new releases. However, it is
largely unsuitable for repertory and regional cinemas,
which are therefore forced to cover the high invest-
ment costs of around EUR 70,000 (excluding addi-
tional costs such as financing, air conditioning, re-
fitting, maintenance, etc.) themselves. The difficult
financial position of the cinema industry makes this
virtually impossible.

As in other countries, the involvement of the distri-
bution industry via a so-called Virtual Print Fee (VPF
= a refinancing mechanism to finance the digital
switchover; to put it simply, in order to support the
digital switchover, the distributor reimburses the cin-
ema the money it saves by distributing a digital rather
than an analogue copy) was therefore discussed. The
completely independent proposal of the Austrian film
distribution industry is described below.

The Austrian VPF model creates the possibility of re-
financing all or part of the investment costs for ev-
ery cinema and every screen, minus the cinema’s own
contribution and any aid received, by means of a dis-
count scheme operated by the distribution industry.
It is ultimately in the interests of film distributors to
ensure that the digital rollout is as quick and smooth
as possible, that the logistically expensive combined
use of digital and analogue copies is abolished and,
for the Austrian film production and distribution sec-
tor in particular, that repertory and regional cinemas
are protected.

In contrast to the German system, the Austrian VPF
model does not distinguish according to the type of
cinema (repertory, regional or multiplex) or the num-
ber of screens. Instead, any cinema can participate
with any screens that are not included in an integra-
tor model. The cinema must either be already digi-
tised or prove no later than 31 December 2012 that

IRIS 2012-6 9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2001-10/3&id=13640
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2001-10/3&id=13640
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6/7&id=13640
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15833
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/8&id=13645


it has invested in digitisation (e.g. by ordering dig-
ital hardware) and register for the discount scheme
by the same deadline. Unlike direct aid schemes, the
model includes so-called “first movers”, i.e. cinemas
that invested in digital projection before the scheme
was launched (1 March 2012).

The voluntary VPF model of the Austrian film distribu-
tion and cinema industry also includes the following
essential features:

- Actual investment costs for digital hardware plus fi-
nancing costs are taken into account, up to a maxi-
mum of EUR 80,000 (EUR 70,000 for equipment and
EUR 10,000 for financing). To calculate the relevant
figures for the refinancing period, the cinema’s own
contribution and any direct aid received must be de-
ducted from this figure.

- The obligation to pay the VPF ends when the refi-
nancing share is reached, or after seven years at the
latest.

- The cinema’s own contribution is 25% of the refi-
nancing share on which actual costs are based. 50%
of public aid can be used to cover a maximum of half
the cinema’s own contribution.

- Cinemas may participate regardless of the number
of screens.

- The VPF is EUR 500 plus a EUR 50 administration fee.

- For poorly attended films, the VPF is EUR 1 per
viewer, up to the maximum VPF. The VPF model is
therefore meant to be attractive for smaller distribu-
tors with small copy numbers and small expected au-
diences.

- In the first two weeks of screenings, 100% of the VPF
is due, after which the amount is gradually reduced.
Films are VPF-free from the eighth week onwards.

The model is voluntary. Although cinemas have to be
registered (free of charge) for the scheme as part of
the compulsory registration process, individual distri-
bution companies can decide for themselves whether
to participate in the system.

If the majority of distribution companies consider the
management and administration of the scheme by a
not-for-profit third party and the equal treatment en-
visaged under the scheme to be sufficiently advan-
tageous, they can participate in the system by pay-
ing the VPF. The Austrian market could therefore be-
come virtually 100% digitised in 2012, bringing closer
the objective set out by politicians as well as the film
and cinema industry: loss-free, digital image quality,
widely available digital content both for the multiplex
market and for repertory, art house and regional cin-
emas, and the logistical advantages of digital rollout
via hard disk or satellite.

• Freiwilliges VPF-Modell der österreichischen Verleih- und Ki-
nowirtschaft (Voluntary VPF model for the Austrian distribution and
cinema industry)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15856 DE

Werner Müller
Film and Music Austria - FAMA

BG-Bulgaria

Judgment on the Show "The Price of Truth"

On 27 February 2012 the Administrative Court in Sofia
confirmed penal decree No. 63/17.11.2009 issued by
the chairperson of the Council for Electronic Media
(CEM). The penal decree imposed a penalty in the
amount of BGN 8,000 on the private national televi-
sion Nova Broadcasting Group. The reason for the
penalty was a violation of good morals in "The Price
of Truth" which was broadcast on 16 September 2009
on the channel Nova TV. The anchorman of the show
had posed questions to the female contestant in the
presence of her 16-year old son about her relationship
with a 19-year old man, including questions about
having sex without condoms and about abortions she
had had.

Representatives of the media concerned claimed that
the show "The Price of Truth" was one of the most at-
tractive television formats where personal questions
have been asked, always aiming that the answers
should correspond with the truth. The media referred
in its appeal to the opinion that showing the whole
truth may not prejudice good morality.

The thesis of the Nova Broadcasting Group was dis-
missed by the second, the final court. The court
shared the arguments of the first-instance District
Court in Sofia, which had held that, according to the
interpretation of the constitutional provision on free-
dom of expression (Art. 39, para. 2) in its Decision
No 7/1996, the Constitutional Court allows some inter-
vention and restrictions in order to protect morality.
The Court considered the broadcast frames as pub-
licly unacceptable and inconsistent with generally ac-
cepted standards of propriety.

• ÀÄÌÈÍÈÑÒÐÀÒÈÂÅÍ ÑÚÄ ÑÎÔÈß - ÃÐÀÄ , X406406
ÊÀÑÀÖÈÎÍÅÍ ÑÚÑÒÀÂ , 27.02.2012 ã . (Decision of the
Administrative Court in Sofia of 27 February 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15805 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

10 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15856
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15805


CH-Switzerland

Federal Court Denies SRG Boycott of Verein
gegen Tierfabriken

Since 2008, the Verein gegen Tierfabriken (VgT) has
been complaining that Deutschschweizer Fernsehen
(SF) has boycotted it systematically for non-objective
political reasons. The VgT asked the broadcasting reg-
ulator Unabhängige Beschwerdeinstanz für Radio und
Fernsehen (Independent Radio and Television Com-
plaints Authority - UBI) to order SF to bring an end to
its “television censorship” of the VgT. On 22 October
2010, the UBI rejected the VgT’s complaint against
the Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft
(Swiss radio and television corporation - SRG), which
operates the SF channel. According to the UBI, there
were insufficient grounds to rule that the VgT had
been the victim of unconstitutional discrimination.

The VgT’s appeal against the UBI decision was re-
jected by the Bundesgericht (Federal Court) on 24
February 2012. The highest Swiss court ruled, in
principle, that individuals could nowadays raise pub-
lic awareness through numerous media thanks to new
forms of technology (Internet, digital television, etc.).
If, in an individual case, the authorities, on the basis of
the European Convention on Human Rights (ECHR) or
the Federal Constitution, granted the right of access
to a particular television channel, the broadcaster’s
programming independence would be restricted. Al-
though the State, as the guarantor of media diversity,
could interfere in programming independence in order
to protect specific interests, such as equal opportuni-
ties in the run-up to elections or referenda, it could
only do so “in exceptional circumstances”.

The VgT case was not exceptional. However, the Bun-
desgericht admitted that some of Schweizer Fernse-
hen’s behaviour towards the VgT showed a degree of
animosity. For example, SF’s long-standing editor in
chief had inappropriately stated in an interview that
the VgT President was “a participant not to be taken
seriously in the public debate”. This had genuinely
given rise to the fear that SF would no longer give
sufficient coverage to the VgT and the animal welfare
issues that it represented. SF had regularly reported
on the VgT and its activities between 1989 and 1997,
but had done so rather less since then. According to
the Bundesgericht, there were objective reasons “for
the relatively small number of reports” about the VgT.
The fact that SF was, in some cases, paying greater
attention to other animal welfare organisations and
the issues they were raising was linked to the current
news situation. It was understandable if SF gave pro-
portionally more coverage to larger animal protection
organisations and their views on animal welfare issues
than to the VgT. The SRG had a journalistic duty of

care and could not provide the kind of one-sided, un-
compromising reporting that the VgT wanted.

The VgT had particularly complained that SF had
failed to report immediately about the second ruling
of the European Court of Human Rights concerning
the broadcast of a VgT advertisement (see IRIS 2010-
3/10). However, the Bundesgericht did not consider
this to be sufficient evidence of unconstitutional dis-
crimination. There were “thousands of other peo-
ple and organisations that considered other events
or reports as very important and which - measured
against the benchmark laid down by the plaintiff -
could make an equally valid claim to be mentioned,
which is clearly impossible in view of the limited air-
time.”

• Entscheid des Bundesgerichts vom 24. Februar 2012 (2C_-
408/2011) (Judgment of the Federal Court of 24 February 2012 (2C_-
408/2011))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15837 DE

Franz Zeller
Federal Communications Office / Universities of Bern,

Basel & St. Gallen

CZ-Czech Republic

Constitutional Court Rules on Freedom of Ex-
pression in Broadcasting

On 8 March 2012, the Constitutional Court rejected
the complaint of FTV Prima Ltd. against the judgment
of the Supreme Administrative Court of 14 September
2011, the judgment of the Municipal Court in Prague
of 17 March 2011 and the decision of the Council for
Radio and Television Broadcasting of 22 June 2010.

In the constitutional complaint delivered to the Court
the petitioner sought the annulment of the above de-
cisions, because of a breach of the constitutionally
guaranteed fundamental right to freedom of expres-
sion, as protected by Art. 17 of the Charter of Fun-
damental Rights and Freedoms and Art. 10 of the Eu-
ropean Convention on Human Rights and Fundamen-
tal Freedoms. The complainant alleged in particular
the violation of editorial freedom and independence
of the media. FTV Prima stated that both the Coun-
cil for Radio and Television Broadcasting and subse-
quently the ordinary courts applied the standard sub-
constitutional law, particularly §32 para. 1 pt. g) of
Act No. 231/2001 Coll. on radio and television broad-
casting, without duly considering the constitutional di-
mension of this case. The general courts opposed
these objections and did not recognise any interfer-
ence arising from their decisions with the constitution-
ally protected rights of the petitioner.

IRIS 2012-6 11

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/10&id=13644
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/10&id=13644
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15837


In the present case the complainant was punished for
a report about the group Jackass Praha, whose be-
haviour is generally as well as in terms of aesthetic
(and in some cases even of moral) values hardly ac-
ceptable. The complainant was convinced that the
inclusion of reports showing the performance of the
above-mentioned publishing and editorial work be-
longs to a democratic state and independent media
and is generally covered by the freedom of speech. A
fine in the amount of CZK 3,000,000 (EUR 120,000)
could therefore undoubtedly be regarded as interven-
tion in the legal sphere of the complainant.

After having examined the files, evidence and legal
status the Constitutional Court concluded that the
petition was clearly unfounded since the alleged in-
fringement of constitutionally guaranteed rights by
the institutions mentioned had obviously not oc-
curred. The Supreme Administrative Court had agreed
with the opinion of the Council for Radio and Television
Broadcasting that showing instances of gambling with
one’s own health and life, the endangerment of the
health of other persons and the inadequate presen-
tation of hazards and risks by the complainant was
contrary to the general ethical values as accepted
by most of Czech society, and that therefore the re-
port was capable of endangering the physical, mental
and moral development of minors. The Constitutional
Court on the objection of the petitioner noted that the
matter was not an evaluation of the broadcast from
the perspective of journalistic ethics, nor of journalis-
tic resources and techniques. The law empowered the
administrative authority to examine the content of re-
ports only from the perspective of its impact on the
physical, mental or moral development of minors as
defined in §32 para. 1 pt. g) of Act No. 231/2001 Coll.
because it was a show broadcast during the period
from 06.00 to 22.00 h at a time when television is sub-
ject to the above-cited provision. The petitioner did
not state any other facts that would justify the alleged
violation of constitutionally guaranteed rights. Given
that the Constitutional Court found no violation of the
fundamental rights of the complainant, the relevant
constitutional law or international agreements bind-
ing the Czech Republic, the complaint was rejected.

• Rozhodnutí Ústavního soudu č. I. ÚS 3628/2011 z 8. března 2012
(Decision of the Constitutional Court No. I. US 3628/2011 of 8 March
2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15850 CS

Jan Fučík
Ministry of Culture, Prague

Constitutional Court - Tabloid Media Must Be
Prepared to Pay for Lies and baseless Alle-
gations substantially higher Sums than ever
before

On 6 March 2012 the Constitutional Court issued a de-

cision concerning the Czech writer Michael Viewegh.
In 2004 the newspaper Aha! published a report about
Viewegh’s alleged affair with a mistress with the sub-
titles "My secret lover", "V. likes young author" and
"He showed me his big pencil sharpener”. The writer
claimed that he knew the woman only as a pupil and
met with her only in the classroom. He said months
after the publishing of the article he still was not at
ease. Furthermore, advertising on television repeat-
edly aired the article and the information therefore
reached not only readers of Aha! but also millions of
television viewers.

The Prague Municipal Court first awarded compensa-
tion of CZK 50,000 (EUR 2,000) to Viewegh. The High
Court in Prague increased, in November 2006, the
amount by a further CZK 150,000. His appeal to the
Supreme Court was rejected.

The complainant sought the annulment of the deci-
sions of the ordinary courts because he argued that
they violated his fundamental right to the protection
of his personal honour and good reputation as guar-
anteed by Art. 10 para. 1 of the Czech Charter of Fun-
damental Rights and Freedoms and also his right to
protection against any unauthorised intrusion into pri-
vate and family life, guaranteed by Art. 10 para. 2 of
the Charter and Art. 8 para. 1 of the ECHR. In the con-
stitutional complaint he disagreed with the ordinary
courts’ conclusions on the adequacy of the amounts
of the financial compensation awarded. He regarded
as reasonable an amount of compensation several
times higher. The verdict apparently contained no le-
gal analysis or evaluation of the non-pecuniary harm.
The unfounded information was published at a time
when the writer’s wife was pregnant. He considered
the amount of CZK 200,000 too low and asked for five
million, since low penalties would not discourage the
media from publishing unsubstantiated and false re-
ports - and the Constitutional Court agreed.

The compensation in the amount of CZK 200,000 ap-
peared to be completely inadequate from a consti-
tutional point of view, the Constitutional Court said.
The publication was a significant intrusion into the in-
timate sphere of private life (sexual life). It was capa-
ble of striking at the very essence of humanity, human
dignity, the judges decided. According to the Consti-
tutional Court, reports on the privacy of famous peo-
ple generate profit for tabloid media, which therefore
should pay higher compensation for any inaccurate
information. According to the Constitutional Court the
tabloid used the notoriety of the writer to increase its
own profits.

Viewegh has been fighting with the tabloids for a
long time. Together with the actor Mark Vašut he
initiated a petition against the unscrupulous prac-
tices of the Czech tabloid press. Signatories to
the petition pointed out characteristics such as "bad
taste, indiscretion, vulgarity, half-truths disguised as
truth, provocation, photomontages, fictional inter-
views, ruthlessness and outright journalistic hyenis-
mus".

12 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15850


The Constitutional Court concluded that the ordinary
courts failed in their constitutional duty to protect the
complainant’s fundamental rights (Art. 4 Constitu-
tion) and did not adequately protect the respect for
private life guaranteed by Art. 10 of the Charter and
Art. 8 of the Convention.

• Nález Ústavního soudu Čj. 1586/09 z 6.března 2012 (Decision of the
Constitutional Court Nr. 1586/09 of 6 March 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15814 CS

Jan Fučík
Ministry of Culture, Prague

DE-Germany

Hamburg District Court Rules in Dispute be-
tween GEMA and YouTube

On 20 April 2012, the Landgericht Hamburg (Ham-
burg District Court - LG) ruled, in the dispute between
the Gesellschaft für musikalische Aufführungs- und
mechanische Vervielfältigungsrechte (society for mu-
sical performing and mechanical reproduction rights
- GEMA) and the video portal operator YouTube, that
YouTube was liable, although only in cases in which
it “knowingly breached certain rules of conduct and
control obligations”. YouTube was under no general
obligation to check all content uploaded onto its por-
tal for copyright infringements, to block such con-
tent or to take measures to prevent repeat infringe-
ments. Rather, the operator was only obliged to act
after being notified of a copyright infringement (see
IRIS 2010-9/19).

In its complaint, the collecting society had sought an
injunction against YouTube preventing it from contin-
uing to provide online access to 12 musical works for
which the GEMA held the copyright. However, its re-
quest was only partially granted. The court granted an
injunction against YouTube with regard to seven of the
12 works. However, since the defendant had not up-
loaded the aforementioned videos itself and had not
given the impression that they were its own content,
the court did not agree with the GEMA’s interpreta-
tion that YouTube was liable as the primary offender.
Rather, it merely found YouTube liable under the prin-
ciple of secondary liability. By providing and operating
the online portal, YouTube contributed to copyright in-
fringements, as a result of which it had certain obli-
gations. YouTube had breached these obligations with
regard to the seven works because it had taken one-
and-a-half months to block them. The court consid-
ered that no further uploads of the other five videos
were apparent. Since the defendant’s breach of its
obligations with regard to these works had not there-
fore caused any further copyright infringements, the
complaint concerning them should be rejected.

In addition, the court ruled that YouTube had fur-
ther examination and control obligations, such as to
use so-called Content ID software, which can prevent
the upload of content identical to previously reported
recordings. YouTube should use this software itself,
rather than expect copyright holders to do so, as was
its current practice. Since this software could only
block absolutely identical audio recordings and there-
fore did not recognise live performances rather than
studio recordings, the defendant should also, in fu-
ture, install a word filter. This should filter out new
clips whose names contained both the title and the
name of the artist of a previously reported work.

However, the court added that proportionality should
always be respected in relation to the obligations im-
posed on the defendant. These should not exces-
sively impede its activities, which were, in princi-
ple, admissible. YouTube should therefore not be re-
quired to search its entire database for copyright in-
fringements. The defendant was not liable under the
principle of secondary liability until it was notified of
an actual copyright infringement. The obligation to
take precautions against further infringements only
applied to future copyright breaches.

The ruling is not yet final. After it was published, both
parties signalled a willingness to negotiate a new con-
tractual agreement.

• Urteil des LG Hamburg vom 20. April 2012 (Az. 310 O 461/10) (De-
cision of the LG Hamburg (Hamburg District Court) of 20 April 2012
(case no. 310 O 461/10))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15835 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

ZAK Bans Gambling Advertising and Com-
plains about Advertising Violation

At its meeting on 24 April 2012, the Kommission
für Zulassung und Aufsicht (Licensing and Monitoring
Commission - ZAK) decided that the broadcast of ad-
vertising for sports betting provider bwin by pay-TV
broadcaster Sky breached current law. It banned fur-
ther broadcasts of all forms of television advertising
for bwin and ordered the immediate execution of this
measure.

Sky had broadcast numerous sponsor references
and split-screen advertisements for bwin during
the programme “Live Fußball: Bundesliga/Samstags-
Konferenz” on 28 January 2012. The Commission
deemed that this breached the ban on television ad-
vertising for public gambling services.

The ZAK also lodged a complaint against the broad-
caster ProSieben. On “Disney Day” (20 November

IRIS 2012-6 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15814
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/19&id=13642
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15835


2011), the broadcaster’s evening programmes had
been introduced by “Kermit the frog”, the well-known
character from the “Muppet Show”. At the same time,
the programme introductions had clearly drawn atten-
tion to the cinema release of the film “The Muppets”.
These references had not been labelled as advertis-
ing. The Commission considered this to be a breach
of the obligation to label advertising, which the broad-
caster admitted.

• Pressemitteilung der ZAK vom 24. April 2012 (ZAK press release of
24 April 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15836 DE

Martin Lengyel
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Penalty for Film on Video Platform Infringing
Copyright

On 9 May 2012, the court of appeal in Paris delivered
its decision in the dispute between the producers of
the film Sheitan and the video-sharing platform Dai-
lymotion regarding five videos, corresponding to the
entire film divided into five parts, that could be viewed
on the platform using streaming despite an order is-
sued by the regional court in Paris demanding com-
munication of data allowing identification of the per-
son who had broken the law by putting the videos on-
line.

On 11 June 2010, the regional court in Paris had found
the platform guilty of infringing copyright and had
fined it EUR 15,000 in damages (see IRIS 2010-7/19),
after noting its status as a host, which the film’s pro-
ducers refused to accept. The court did not however
accept the company’s argument that it was covered
by the limited liability scheme instituted by Article 6-
I-2 of the Act of 21 June 2004 (LCEN), since it had not
“promptly” withdrawn the disputed content when it
was reported by the producers. It should be recalled
that according to this text the liability of natural or
legal persons whose activity includes storing content
may only be invoked “if (04046) as soon as they have
knowledge of the unlawful nature of stored content
they take prompt action to withdraw the data or bar
access to it”. The platform had appealed against the
conviction. In its decision on 9 May 2012, the court
noted that, contrary to the initial proceedings, and
in the light of jurisprudence that was now well es-
tablished, the parties were agreed in considering that
Dailymotion met this definition of a host, since it pro-
vided the public with a service for storing audiovisual
content (in the present case, personal programmes)
supplied by the persons using the service, without

being able to select the content. The parties there-
fore agreed that Dailymotion’s liability was indeed in-
curred in the light of the provisions laid down specif-
ically in the LCEN regarding the place where stor-
age was provided. They did not agree, however, on
whether the platform had fulfilled its obligations with
regard to its status. Recalling these obligations, the
court was to deal with the case in two stages. Firstly,
in accordance with Art. 6-I-2 of the LCEN, it exam-
ined whether the platform had been “prompt” in with-
drawing the content that infringed intellectual prop-
erty rights as soon as it had been made aware of its
existence. On this point, the court noted that the plat-
form had written to the lawyers of one of the plaintiff
production companies on the day the order was no-
tified, providing all the data and statistics concerning
the five videos at issue (date they were put on-line,
IP address of their initiator and statistics). The deci-
sion added that there was therefore no justification in
claiming “not without bad faith” that the elements of
the order were insufficient to allow it to identify and lo-
cate the disputed content. Indeed it had allowed more
than three months to pass after the date on which it
had knowledge of the disputed content before with-
drawing it, thereby failing in the obligation of prompt
withdrawal incumbent on a storage provider.

Secondly, the court demonstrated that the platform
had failed in its obligation under the LCEN to prevent
further access on the host platform to content previ-
ously withdrawn. Contrary to Dailymotion’s defence
claims, the excerpts of the film available on the site
after the initial withdrawal could not be considered as
different content from the content that had been with-
drawn. They therefore constituted a repeat infringe-
ment of the intellectual property rights in the same
work.

Although the court confirmed Dailymotion’s liability, it
found that the prejudice suffered by the applicant pro-
duction companies had been under-estimated in the
initial proceedings. Noting that the unlawful content
had not been withdrawn until three months after noti-
fication, that it had been reinstated after having been
withdrawn, and that it had been viewed more than
12,000 times by the time it was withdrawn, the court
ordered Dailymotion to pay each of the production
companies EUR 30,000 in damages (compared with
EUR 15,000 ordered in the initial proceedings).

• Cour d’appel de Paris (pôle 5, ch. 1), 9 mai 2012 - Dailymotion c.
SARL 120 Films et La chauve-souris (Paris court of appeal (section
5, chamber 1), 9 May 2012 - Dailymotion v. 120 Films Sàrl and La
Chauve-Souris) FR

Amélie Blocman
Légipresse

14 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15836
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/19&id=13638


Relaxation of Rules for Scheduling Cinemato-
graphic Works on Television

On 2 May 2012, a decree was adopted, amending
the Decree of 17 January 1990 on the broadcast-
ing on television of audiovisual and cinematographic
works. Previously, the Decree prevented the free-
access channels from broadcasting feature films on
Wednesdays, on Friday evenings, and during the day
on Saturdays and Sundays before 8.30 pm. The new
Decree reflects in part the agreements reached re-
cently by France Télévisions and Canal+ with repre-
sentatives of the cinematographic industry. The aim
of these agreements is to relax the times for showing
cinematographic works on television services as laid
down in Articles 10 and 11 of the Decree of 17 Jan-
uary 1990, in exchange for financial undertakings on
the part of these television groups in favour of pre-
financing the cinema industry. It now becomes pos-
sible for editors of non-cinema services with an aver-
age annual audience not exceeding 5% of the total
audience of television services to broadcast feature
films on Wednesdays in the early evening, solely on
condition that they abide by the conditions attesting
greater commitment on the part of the service edi-
tor, or the group to which it belongs, in favour of cin-
ematographic creation. Specifically, they must ear-
mark at least 3.5% of their annual turnover - instead
of the minimum of 3.2% provided for in the current
regulations - for expenditure that contributes to the
development of the production of European cinemato-
graphic works other than the mere purchase of broad-
casting rights. Service editors must also reserve at
least 85% of the total annual number of initial and
repeat showings of feature films for broadcasting Eu-
ropean works or works originally made in the French
language. This relaxation of the rules on the broad-
casting of films on Wednesdays in the early evening
concerns the channel France 4 in the first instance,
which is why a decree amending the terms of refer-
ence for France Télévisions was published in the Jour-
nal Official on the same day.

The new Decree on the broadcasting on television of
audiovisual and cinematographic works provides that
cinema services showing films for the first time other
than exclusive premieres (referring to the Ciné+ bun-
dle) may now broadcast feature films on Fridays be-
tween 6 pm and 9 pm and on Saturdays from 6 pm to
11 pm. This relaxation is also conditional - the films
must have been released in France more than ten
years previously and they must have been seen by
fewer than 1.5 million people during the first year they
were shown in cinemas in France. The relaxation also
applies to cinematographic heritage services and to
other cinema services if they are included in a group-
ing of several services including at least one cinema
service showing films for the first time.

• Décret n◦2012-757 du 9 mai 2012 modifiant les articles 10 et 11
du décret n◦90-66 du 17 janvier 1990 pris pour l’application de la loi
n◦86-1067 du 30 septembre 1986 et fixant les principes généraux
concernant la diffusion des œuvres cinématographiques et audiovi-
suelles par les éditeurs de services de télévision (Decree No. 2012-
757 of 9 May 2012 amending Articles 10 and 11 of Decree No. 90-
66 of 17 January 1990 adopted for the purpose of application of Act
No. 86-1067 of 30 September 1986 and laying down the general prin-
ciples for the broadcasting by television service editors of cinemato-
graphic and audiovisual works)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15829 FR
• Décret n◦2012-758 du 9 mai 2012 portant modification du cahier
des charges de la société nationale de programme France Télévisions
(Decree No. 2012-758 of 9 May 2012 amending the terms of refer-
ence of the national programme company France Télévisions)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15830 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Launch of Plan for Restoring and Digitising
Heritage Films

On 9 May 2012, a new decree on aid for digitising her-
itage cinematographic works was to allow the prac-
tical implementation of a wide-ranging plan to digi-
tise cinematographic works embarked upon by the
French State last year (see IRIS 2011-7/23). The aim
of the plan is to assist rightsholders in restoring, us-
ing and conserving works with a view to promoting
their wider circulation. The action programme is in
two parts. Firstly, it involves investing alongside cat-
alogue holders through a major national loan system.
A first agreement has just been signed with Gaumont,
under which it should be possible to restore 270 fea-
ture films over a four-year period. The second part
of the programme involves public aid from the na-
tional centre for cinematography (Centre National de
la Cinématographie - CNC), with supplementary ar-
rangements in support of the digitisation of cinemato-
graphic works in favour of the most heritage-related
part of the sector, namely films that offer serious
artistic and cultural content but for which profitability
is not assured. Implementing the plan required au-
thorisation from the European Commission, however,
and this was issued on 21 March 2012, as the plan
was deemed compatible with the EU rules on State
aid. The authorisation means that things can now
start moving. The decree of 9 May 2012 has now cre-
ated selective aid in favour of restoring and digitising
heritage cinematographic works. The text lays down
the conditions and criteria for granting the aid, partic-
ularly with regard to works and beneficiaries. The aid
will take the form of subsidies or loans to be repaid
over a very long period, and may cover as much as
90% of the total cost in exceptional cases. Expendi-
ture taken into consideration will include the cost of
actual restoration that may be necessary prior to digi-
tisation, the cost of digitisation and digital restoration,
the cost of calibration and producing a digital file, and
if necessary the return of digital elements restored in
this way to film, for conservation purposes.

IRIS 2012-6 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15829
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15830
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/23&id=13637


For CNC Chairman Eric Garandeau, “This is the first
initiative on such a scale in Europe; it will enable us
to keep our cinematographic heritage in public use,
using up-to-date technologies.”

• Décret n◦2012-760 du 9 mai 2012 relatif à l’aide à la numérisa-
tion d’œuvres cinématographiques du patrimoine, JO du 10 mai 2012
(Decree No. 2012-760 of 9 May 2012 on aid for digitising cinema her-
itage works, published in the Journal Officiel of 10 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15831 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA Keeps an Eye on the Presidential Cam-
paign

On 30 November 2011, after obtaining the opinion of
the Constitutional Council, the audiovisual regulatory
authority (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel - CSA)
adopted a recommendation on the coverage of pres-
idential elections determining the scheme applicable
to coverage of the campaign in the audiovisual me-
dia (see IRIS 2012-2/20). With the end of campaign-
ing on 6 May 2012 and the election of François Hol-
lande as President of France, it is now time to take a
look at how the rules have been observed. Through-
out the campaign, the CSA ensured compliance with
firstly the principle of equity, and subsequently the
principle of equal air time and speaking time for the
candidates, applicable from 9 April 2012 onwards by
virtue of the recommendation. To achieve this, air
time and speaking time were calculated and listed
regularly and commented on the CSA’s Internet site;
the CSA was pleased to see that the principles had
been respected during the campaign.

It was however necessary to distinguish between this
principle of speaking time and the rules laid down in
the Electoral Code, the aim of which was to ensure
the honesty of the ballot. Thus paragraph 2 of Arti-
cle L.49 of the Code prohibits communication to the
public of any unsolicited electoral propaganda on the
day of the election and on the previous day. This “re-
serve period” applies to both audiovisual communica-
tion services and on-line services for communication
to the public. Opinion polls may not be published, cir-
culated or commented on during this period (Art. 11
of the Act of 19 July 1977). The purpose of this is
to suspend discussion on the election so that voters
are under no external influence when they vote. In
accordance with Article L.52-2 of the Electoral Code,
no results of the election, either partial or final, may
be communicated to the public before the last polling
station in France has closed. A special watchdog unit
had been set up at CSA headquarters to ensure the
rules were being observed. At the end of the first
round of voting (22 April 2012), the CSA declared itself
satisfied that the radio stations and television chan-
nels had on the whole complied with the rules, par-

ticularly by not divulging any estimates before 8 pm.
A number of irregularities were nevertheless noted -
France 2, RMC and Canal Plus received official noti-
fications and TF1 and BFMTV received warnings for
occasionally failing to observe the reserve period. In
order that viewers should receive fair information, the
CSA invited radio stations and television channels to
update the estimates shown on screen during election
evenings, with a reminder that these were not provi-
sional results. It was also felt to be desirable for them
to mention the estimates of other opinion polls, par-
ticularly where these were very different.

For the second round of the elections, held on 6 May
2012, the CSA announced that at its plenary assembly
the following week it had voted to issue a formal noti-
fication to TF1, as one of its journalists had, at about
7 pm, read out a text message referring to the victory
of the Socialist candidate. The CSA felt that this inci-
dent constituted giving out information before 8 pm,
which was prohibited. Another formal notification was
to be sent to France 3, where a weather forecaster
had infringed the rules by announcing the results in
her own way.

Since the rules on speaking time laid down by the CSA
have been widely criticised by all the media during the
campaign, “a mission should be carried out in the very
near future with the channels and the political par-
ties, putting everything on the table and discussing it
all, so that we can reach new solutions that are more
appropriate”, announced Christine Kelly, advisor and
chairperson of the CSA’s working party on ‘pluralism
and election campaigns’.

• CSA, communiqué de presse du 26 avril 2012 (CSA, press release
of 26 April 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15828 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

High Court Orders Internet Service Provider
to Hand Over Personal Details of Customers
to Pornographic Film Producers Alleging
Breach of Copyright

The English High Court has ordered the Internet Ser-
vice Provider O2 to hand over the personal details of
over 9,000 customers to a company acting on behalf
of copyright owners and to a pornographic film pro-
duction company, whilst rejecting similar claims by 12
other copyright owners.

Golden Eye International Limited, an organisation act-
ing on behalf of copyright owners, and 13 porno-
graphic film producers sought a ‘Norwich Pharmacal

16 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15831
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/20&id=13635
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15828


Order’ to compel O2 to give them the personal details
of 9,124 O2 customers in order to demand GBP 700
each in damages for alleged copyright infringement,
and to threaten to take court action and/or have the
customers’ internet service slowed down or cut off if
they did not pay. The proposed letters also wrongly
asserted that bill payers are liable for any copyright
infringement that may have occurred on their inter-
net connection, whether or not they committed the
infringement. This tactic is known as ‘speculative in-
voicing’ and aims to intimidate consumers into pay-
ing without the need to go to court. The applica-
tion was referred to the High Court, which was con-
cerned that those consumers whose details would be
released would not be able to challenge the applica-
tion. It asked the consumer organisation Consumer
Focus to represent their interests in court.

The High Court balanced the competing interests of
copyright owners and the customer’s right to privacy
and protection of his or her personal data. In rela-
tion to Golden Eye and 12 of the copyright owners
it concluded that the order should not be granted
as this “would be tantamount to the court sanction-
ing the sale of the Intended Defendants’ privacy and
data protection rights to the highest bidder”. This
was because the owners had surrendered total control
of the litigation to Golden Eye, which would receive
around 75% of the proceeds. In relation to Golden
Eye and one producer, Ben Dover Productions, which
were bringing the litigation jointly, the Court held that
it would be proportionate to order disclosure of the
personal details of bill payers, as there was a good
arguable case that many of the intended defendants
had infringed copyright. However, the order and the
proposed letter to the customers must be framed so
as to safeguard properly the legitimate interests of
consumers, particularly those who had not in fact
committed the alleged copyright infringements. The
proposed letters were objectionable in a number of re-
spects, and should instead request customers who ad-
mitted copyright infringement for details of their P2P
filesharing and then individually negotiate an appro-
priate settlement. The Court will hold a second hear-
ing to impose conditions on the wording of the letters
and order.

• High Court (Chancery Division), Golden Eye (International) and an-
other v. Telefonica UK Ltd [2012] EWHC 723 (Ch), 26 March 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15817 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Co-Production Treaty with the Palestinian
Authority Comes Into Force

On 12 April 2012 the UK Government ratified a co-
production treaty with the Palestinian Authority. The

aim of the treaty is to strengthen the relationship be-
tween the film industries in the UK and the Palestinian
Occupied Territories by encouraging British and Pales-
tinian producers to make films together that reflect
the creativity and diverse culture and heritage of both
territories.

The Treaty provides a number of benefits for co-
productions. These include temporary import and ex-
port - free of duties and taxes - of equipment nec-
essary for making such productions. Personnel em-
ployed in the making or promotion of approved co-
productions are permitted to enter the UK or the
Palestinian Occupied Territories and to remain during
the making and promotion of the film.

Films made as approved co-productions may also
meet the eligibility conditions for UK Film Tax Relief
(see IRIS 2012-5/24) and for support from the British
Film Institute Film Fund through qualifying as British;
they will also be eligible for any funds from the Occu-
pied Palestinian Territories.

The Treaty joins eight other bi-lateral treaties with
Australia, Canada, France, Jamaica, Israel, India, New
Zealand and South Africa; the UK is also a signatory
to the European Convention on Cinematographic Co-
production. The UK has signed a treaty with Morocco
that will come into effect when it has been ratified.

• Film co-production agreement between the Government of the
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the Pales-
tine Liberation Organisation for the benefit of the Palestinian Author-
ity
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15816 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

IT-Italy

Agcom Launches a Public Consultation with
the View of Drawing up Guidelines for PSB
Obligations

On 15 March 2012 the Autorità per le garanzie nelle
comunicazioni (the Italian Communications Authority -
Agcom) adopted Resolution no. 130/12/CONS, launch-
ing a public consultation with the view of drawing up
guidelines on the obligations on public service broad-
casting for the years 2013 -2015, pursuant to Article
45, paragraph 4 of the Italian AVMS Code (IRIS 2005-
9/24 and IRIS 2010-2/25) according to which prior to
each three-year renewal of the Contract of Service
between RAI and the Ministry of Economic Develop-
ment, Agcom, in consultation with the Ministry, shall
lay down guidelines for the definition of further public
service broadcasting obligations in addition to those

IRIS 2012-6 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15817
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/24&id=13624
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15816
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-9/24&id=13628
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-9/24&id=13628
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-2/25&id=13628


already envisaged by the AVMS Code, by consider-
ing market development, technological progress and
changing needs of a cultural nature, both at national
and local level.

The current Contract of Service for 2010-2012, which
was approved by a Ministerial Decree of 27 April 2011
and entered into force on 28 June 2011, is based
on the guidelines approved by Agcom, in consulta-
tion with the Ministry, together with Resolution no.
614/09/CONS of 12 November 2009. The obligations
as laid down in the applicable Service Agreement
(2010-2012) have assumed a predominantly techni-
cal nature, stemming from the need to provide details
concerning the complex process of the switching-over
of analogue TV channels.

As switchover will be completed this year, the new
guidelines will have to focus primarily on the supply
side, as well as being in accordance with the atten-
tion paid in other European countries to the content
of public service broadcasting. Due to the changes in-
troduced by the digitization process, the next three
years will accordingly be strategic in terms of con-
tent fruition and delivery on different distribution plat-
forms where multimedia consumption is already a re-
ality. In this transition phase a key role will have to be
played by the public service broadcaster by ensuring
the high quality and variety of programmes, attention
to media literacy and the cultural divide.

The consultation includes questions related to the
new services that may be delivered, the validity of
the PSB core business as to its obligation to educate,
inform and entertain, the investments in media edu-
cation projects also with regard to the responsibilities
of minors and parents, the access of programming by
people with disabilities and the promotion of diver-
sity and quality of programming that allows PSB to
be identified as a specific brand.

• Delibera n. 130/12/CONS “Avvio di una indagine conoscitiva prope-
deutica alla definizione delle linee-guida sul contenuto degli ulteriori
obblighi del servizio pubblico generale radiotelevisivo per il triennio
2013-2015 ai sensi dell’art. 45, comma 4 del testo unico dei servizi di
media audiovisivi e radiofonici” ( Resolution No. 93/12/CONS Launch-
ing a preliminary investigation with a view to defining the guidelines
on the content of any further obligations of public service broadcast-
ing for the period 2013-2015 under Article 45, paragraph 4, of the
Italian Code on audiovisual media and radio services, 15 March 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15819 IT

Francesco Di Giorgi
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

Agcom Board Presents an Assessment of the
2005-2012 Term

On 2 May 2012, the board of the Autorità per le
garanzie nelle comunicazioni (the Italian Communica-
tions Authority - Agcom) presented an assessment of
its term of office from 2005 to 2012, showing how

during this period the overall landscape of the com-
munications sector has changed drastically: in 2005
the most successful company in regard to capitaliza-
tion was Exxon corporation, in 2012 it is Apple; in
2005 social networks were at a start-up phase, to-
day they reach over one billion subscribers. Internet
has enhanced the circulation of products and services
and the number of companies registered on the Na-
tional Communications Register managed by Agcom
has increased from twelve thousand in 2005 to six-
teen thousand in 2012.

The television sector has been deeply affected by Ag-
com action. After 30 years of administrative lack of
clarity, the National Frequencies Register has been
completed, followed by a rational allocation plan for
the transition from analogue to digital television. In
addition, part of the digital dividend that accrued
from the switchover process has been allocated to the
telecommunication services with a contest that gen-
erated EUR 4 billion. The Italian TV market has faced
a slow process of renewal, the share of the six main
channels edited by Rai and Mediaset has decreased
from 85% in 2005 to 67% with the corresponding
growth of Sky, La7 and thematic channels, and 90%
of the economic resources are mainly shared by Rai
(28.5%), Mediaset (30.9%) and Sky (29.3).

Agcom’s monitoring of television content has been
continuous and has been followed by many interven-
tions such as moral persuasion, warnings and sanc-
tions that over the seven-year term has amounted to
over EUR 2.2 million, all confirmed by the administra-
tive courts. Agcom has also reported to Parliament
about the need for an update of the regulatory frame-
work, specifically in the field of political and electoral
messages and called for a reform of public service
broadcasting activity.

Despite the current Italian phase of economic phase
stagnation, the telecommunications sector has main-
tained a 6% average annual growth rate, and overall
turnover has reached 3.2% of national GDP (2.7% in
2005). The retail market quota of the incumbent op-
erator has faced a 20% decrease from 2005, with a
final cost decrease for end consumers of over 33%,
while the final cost of essential services such as trans-
port, energy and water has been increased. The
fixed TLC (Telecommunication Line Provider) overall
turnover has increased from 20.3 billion euro in 2005
to 23.5 billion euro in 2012.

Agcom has completed two market analysis cycles
following EC Commission Recommendations nos.
2003/311 and 2007/879, revisiting the relationships
between the incumbent operator and other competi-
tors. Furthermore, by the creation of a structure
called “Open Access” within Telecom Italia, Agcom has
finally realized the organic separation between the
incumbent operator’s access network and services,
which achieved a fair level playing field for all play-
ers. Open Access is considered as a benchmark in the
EU. Regarding price regulation, Agcom has introduced

18 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15819


new bottom-up models also based on forward-looking
long-run incremental costs. From 2005 to 2012 there
has been a 15% decrease in fixed retail final prices.

The mobile sector has reached 52% coverage of the
TLC market, while the number of users with mobile
internet connection has increased by 16 times since
2005. There is no mobile operator with a market share
above 35%. Mobile data traffic has exceeded voice
traffic due to a 48% penetration rate by smartphones
(EU average rate 39%).

The alternative dispute resolution system has been
implemented on a regional basis with more than
246 thousand disputes solved, 72% of these deci-
sions favoured consumers. Mobile number portabil-
ity transfers have reached 30 million since 2005, with
a speedy procedure reduced from 10 days to 1 day.
Over the seven-year term the sanctions adopted for
consumer protection amounted to 27 million euro. Na-
tional broadband penetration is still below the EU av-
erage rate (lines/citizens ratio is 21 versus 27 EU av-
erage), with a related lower penetration of connected
families, e-commerce transactions and ICT exports.
TLC operators are investing in the acquisition of mo-
bile frequencies for LTE technology. Agcom has pro-
vided a system of regulation for VoIP services, distin-
guishing between the unmanaged VoIP and the man-
aged VoIP for which Agcom has also introduced spe-
cific obligations.

Regarding copyright protection over electronic com-
munication networks, Agcom has carried out two pub-
lic consultations and asked for a legislative initiative
to update the existing framework.

Following an Agcom report to the government and
to Parliament, legislative decree no. 201/2011 ap-
pointed Agcom as the national regulator for the postal
sector.

Agcom has also maintained a strong relationship with
Parliament with more than 40 hearings, in addition to
the yearly reports, and has played a leading role in the
international field, assuming the Presidency of the Eu-
ropean regulatory group (formerly ERG, now changed
to BEREC), the Euro-Mediterranean network of Regu-
lators (EMERG) and the Radio spectrum policy group
(RSPG).

• Agcom, Bilancio di mandato 2005-2012 (AGCOM, Assessment of the
2005-2012 term, 2 May 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15821 IT

Giorgio Greppi
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

LT-Lithuania

National Film Centre Established

On 18 April 2012 the Government of the Republic of
Lithuania adopted a Resolution by which it approved
the formation of the Lithuanian Film Centre under the
auspices of the Ministry of Culture.

The Lithuanian Film Centre will be established fol-
lowing the revised Law on Cinema of 22 December
2011, which will come into force on 1 May 2012 (see
IRIS 2012-2/29).

The main aims of the activities of the Lithuanian Film
Centre will be to form an effective State film policy
and to foster long-term development and competi-
tiveness in the Lithuanian cinema sector.

The Lithuanian Film Centre will perform the following
functions:

- Allocate funds for the selected projects;

- Control the expenditure of funds;

- Consult with filmmakers;

- Maintain the film registry;

- Rate films according to viewers’ age;

- Organise the work of the Cinema Board;

- Invite tenders to support projects on film dissemina-
tion and presentation, cinema education and cinema
heritage preservation;

- Cooperate with international film festivals and film
markets in order to promote Lithuanian cinema;

- Promote the attraction of investments in Lithuanian
cinema;

- Hold events focusing on children’s education in the
cinema field;

- Perform any other foreseen functions.

The Ministry of Culture allocated LTL 0.5 million for
the establishment and maintenance of the Lithuanian
Film Centre for the year 2012 with an office in Vilnius
and a staff of 15 persons.

• Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. balandžio 18 d. nu-
tarimas Nr. 427 „Dėl biudžetinės įstaigos Lietuvos kino centro prie
Kultūros ministerijos įsteigimo“ (Government Resolution of 18 April
2012 No. 427 on the Establishment of a Budgetary Institution Lithua-
nian Film Centre under the auspices of the Ministry of Culture)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15851 LT

Jurgita Iešmantaitė
Radio and Television Commission of Lithuania

IRIS 2012-6 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15821
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/29&id=13615
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15851


LV-Latvia

A new Public Service Broadcasting Concept
Developed in Latvia

The Ministry of Culture has developed a new concept
paper on the creation of a new public service broad-
casting medium in Latvia and, on 17 April 2012, the
concept was approved by the National Electronic Me-
dia Council (NEPLP), selecting one of the three alter-
native models suggested by the Ministry.

The concept is an extensive political planning docu-
ment, providing a detailed analysis of the current sit-
uation of public service broadcasting (PSB) in Latvia,
its deficiencies and potential solutions, taking into ac-
count also the experience of PSB systems in other
member states of the EU. The main reason for devel-
oping the concept was the currently weak position of
PSB in Latvia, the decline of its audiences, insufficient
financing and lack of authority and visibility among
the Latvian public. It was established that the PSB
organisations, Latvian Radio (Latvijas Radio) and Lat-
vian Television (Latvijas Telev̄ızija), are not capable of
optimally carrying out the public remit function and of
addressing all groups of society. Due to insufficient
financing from the state budget both companies are
simultaneously participating in the advertising mar-
ket, competing with commercial broadcasters. On the
other hand, certain problems of management and in-
sufficient technological means have created the sit-
uation that commercial broadcasters often offer simi-
lar high-quality content provided by skilled journalists,
thus, the role of PSB is unclear and undefined.

The concept is rooted in the consideration that PSB
must be grounded on the idea of its public remit,
based on a public value assessment. The goal of PSB
is to render outstanding content and quality, to pro-
vide universal service in the sense of its availability
and access to all groups in society and to ensure me-
dia transparency and public involvement in the man-
agement, supervision and creation of content.

In order to achieve this goal, the concept paper of-
fered three alternative solutions: (1) partial conver-
gence of Latvian Radio and Latvian Television, leaving
two independent organisations that would cooperate
on specific projects, such as running an internet por-
tal, keeping an archive, research journalism etc.; (2)
full convergence of Latvian Radio and Latvian Televi-
sion, leaving in place the brands and editorial inde-
pendence of the current channels, but merging ad-
ministration, technical functions, management, using
single infrastructure; this merged entity would itself
create most of the content by employing skilled, pro-
fessional journalists; (3) creating a new merged PSB
organisation, which, however, would itself create only

news broadcasts, purchasing other content from inde-
pendent producers. The concept paper left open the
question of which of the options should be chosen.

Consequently, the NEPLP assessed the concept and
selected the second option (full convergence) as the
optimal solution for the Latvian situation. It explained
that this option had the most strengths, as the new,
merged entity would be more efficient both in creat-
ing content and using its financing wisely. This model
would include a substantial start-up investment (how-
ever, not larger than in option 1), but the running
costs would be lower than in option 3. It is planned
that the financing of the new medium would be grad-
ually changed from state subsidy and advertising to
a public license fee or similar payment (the concept
refers to the experience of Finland in introducing a
media tax). Certain parts of the project are planned
to be financed by European instruments, such as the
European Social Fund and the European Regional De-
velopment Fund. It is estimated that the introduction
of the second option would cost more than EUR 75
million.

If implemented, several amendments to legal enact-
ments will be necessary, including the Electronic Me-
dia Law, as the model also provides for a change in
the functions of the NEPLP. Currently, the NEPLP is
both a media regulator and has a shareholder’s func-
tion in the PSB organisations. In the new model the
PSB organisation might be an independent public per-
son, directly accountable to Parliament and to the
public.

The concept paper and the option selected by the NE-
PLP must still be submitted to the Ministry of Culture,
which will subsequently present it for the approval
of the Cabinet of Ministers in order to move forward.
Thus, the current endorsement of option 2 by the NE-
PLP does not as yet mean that this option will be im-
plemented, as neither the Ministry nor the Cabinet of
Ministers is bound by the recommendations of the NE-
PLP.

• Koncepcija par jauna Latvijas sabiedriskā elektroniskā medija izveidi
(Concept paper on the creation of new public service medium in
Latvia)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15852 LV

Ieva Andersone
Sorainen, Latvia

MT-Malta

Guidelines on the Obligation of Due Impar-
tiality

In April 2012, the Maltese public service broadcaster
- Public Broadcasting Services Limited - issued a set

20 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15852


of Guidelines on the Obligation of Due Impartiality ad-
dressed at news, current affairs programmes and pro-
grammes dealing with controversial issues. Accord-
ing to these Guidelines, “due impartiality is the pre-
sentation of divergent views on any issue that is ob-
jectively presented by the producer and presenter”.
Responsibility in law vests in the Head of News for de-
cisions concerning the content of news bulletins and
current affairs programmes transmitted by the public
service broadcaster. These Guidelines apply to all PBS
employees. These employees are debarred from as-
sociating themselves “with a political party or under-
min[ing] the perception of the impartiality, integrity,
independence and objectivity of PBS”.

The Guidelines further provide that topics selected
for discussion should be selected without any pres-
sure whatsoever and should be presented in an ob-
jective manner, with the presenter providing accurate
information. Programme guests are enjoined to offer
a wide range of opinions and views. In the case of
programmes dealing with political or industrial con-
troversy or public policy, guests should reflect a bal-
anced and adequate representation of all interested
parties. The Guidelines also mandate that audiovisual
material used should reflect divergent views as well.

Interestingly enough, the Guidelines state that: “Jour-
nalists, presenters and producers are not expected to
be neutral on every controversial issue,” but if they
do air their views “care is to be taken that they do not
favour one opinion as opposed to another in such a
manner that gives advantage to that opinion or that
invites the viewers or listeners to adhere to that opin-
ion”. Where presenters have a strong opinion on a
topic they have to consult the editor to guide them as
to “whether the presenter should declare his position
during that programme.”

A presenter’s conduct is not limited to the actual pro-
gramme but extends to when s/he is engaged in ac-
tivities off-air. A presenter’s behaviour off-air may tar-
nish the reputation as to the objectivity of the public
service broadcaster. Hence, they should not express
support for any political party or lobby group or cam-
paign in favour of a policy that is of the nature of po-
litical or industrial controversy. Nor can they disclose
their voting intentions either in elections or in refer-
enda. Nor can they endorse political candidates. Fur-
thermore, presenters of public broadcasting services
programmes are prohibited from demanding a change
in “high profile public policy”. All “news presenters,
producers, journalists and presenters of news and cur-
rent affairs programmes are not to undertake promo-
tions or endorsements of political parties or individ-
ual candidates or political organisations as well as en-
dorse commercial products”. All these persons are
also requested not to write on or participate in public
debate on a number of matters such as current affairs,
politics, economics, business, finance, public policy
and matters of political or industrial controversy. This
participation can take place through letters to the ed-
itor, newspaper contributions, blogging online, post-

ing remarks or opinions online, participating in public
debates and fronting a campaign. Should any of the
above take place, prior authorisation is required and
the Registered Editor may, depending on the circum-
stances of each case, change, adapt or even stop the
programme in question.

Kevin Aquilina
Department of Media, Communications and

Technology Law, Faculty of Laws, University of Malta

NL-Netherlands

End of Public Broadcasters’ Monopoly on Pro-
gramme Data

On 10 April 2012 the Dutch government adopted
an amendment to Article 2139 of the Dutch Media
Act 2008, which makes programme data available by
abolishing the monopoly held by public broadcasting
organisations. The new Article 2139 of the Dutch Me-
dia Act 2008 will enter into force on 1 January 2013.

The amendment is based on the main conclusions set
forth in a 2011 report by the Commissariaat voor de
Media (Dutch Media Authority) initiated by the Min-
isterie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Min-
istry of Education, Culture and Science - OCW). The
goal of the amendment is to liberalise the market
for television and radio programme guides. The data
needed from broadcasting organisations to establish
a programme guide must now be publicly offered at
a set market price. The Dutch Media Authority will
determine and recalculate this price every two years.
Prices for electronic and online programme guides will
be set at a lower rate.

Each public broadcasting organisation shall provide
the Nederlandse Publieke Omroep (Netherlands Pub-
lic Broadcasting - NPO) with its programme data. The
NPO will be in charge of distributing the programme
data by signing contracts with other broadcasting or-
ganisations or other interested parties. Programme
data shall be distributed among the contracting par-
ties at least 6 weeks before the actual broadcasting.

The programme guide monopoly is a remainder of
the traditional Dutch media landscape in which broad-
casting organisations, often linked to political parties,
churches and social movements, provided for their
own programme guides. Subscribers to these guides
automatically became members of the broadcasting
organisations. Because the designation of air time
is partly based on the number of members, the pro-
gramme guides were of great importance.

IRIS 2012-6 21



• Wijziging van onder meer de Mediawet 2008 in verband met aan-
passing van de rijksmediabijdrage, beëindiging van de wettelijke
taken van de Stichting Radio Nederland Wereldomroep en aanpassin-
gen van meer technische aard (Amendment to Article 2139 of the
Dutch Media Act)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15855 NL

Nick Kruijsen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

PL-Poland

Method of Introduction of Certain Provisions
of the Act Amending the Act on Access to
Public Information found unconstitutional

On 18 April 2012 the Constitutional Tribunal recog-
nised the motion submitted by the President of the
Republic of Poland to examine the constitutionality of
the method of introducing certain provisions of the Act
of 16 September 2011 Amending the Act on Access to
Public Information (see IRIS 2012-1/36).

The Amending Act adopted by the Sejm (lower cham-
ber of the Parliament) concerned in its entirety the
implementation of Directive 2003/98/EC on the re-use
of public sector information into Polish law. After pass-
ing it to the Senate (upper chamber of the Parliament)
new rules extending restrictions to the right to public
information in order to protect public order, security
and important economic State interests were added.

At an advanced stage of the proceedings the Senate
proposed that a new set of rules, unconnected with
the principal aim of the Amending Act, should be in-
cluded. These provisions raised the concerns of jour-
nalists and non-governmental organisations advocat-
ing freedom of speech. The additional provisions in
question restrict the right to public information for the
protection of important State economic interests in re-
gard to providing information in that it would:

1) weaken the bargaining ability of the State Treasury
in the management of its property or the negotiating
capacity of the Republic of Poland concerning inter-
national agreements or decision making by the Euro-
pean Council or the Council of the EU;

2) significantly undermine the protection of the prop-
erty interests of the Republic of Poland or the State
Treasury in proceedings before a court, tribunal or
other adjudicating authority.

The President has been concerned about the possibil-
ity of a breach of the procedure required by provisions
of the law to promulgate the Act (in regard to the Sen-
ate’s amendments). He submitted an application to

the Constitutional Tribunal to examine this aspect of
the case.

The Tribunal adjudicated that the provisions of Art. 1
para. 4 (a) and (b) of the Amending Act of 16 Septem-
ber 2011 were inconsistent with Art. 121 para. 2 in
conjunction with Art. 118 para. 1 of the Polish Con-
stitution, due to the addition of Art. 5 para. 1a and
para. 3 to the Act on Access to Public Information.
The Tribunal did not assess the substantive content
of these rules, but only the constitutionality of the
method of their introduction into the Act. It underlined
that there was the well-established jurisprudence of
the Constitutional Tribunal and a doctrine supporting
that jurisprudence, both of which specified the scope
of admissible amendments that might be proposed by
the Senate with regard to a bill passed by the Sejm.
The limitation on the scope of matters regulated by
such amendments serves the main purpose of legisla-
tive proceedings, which consists in ensuring that the
basic content that is ultimately included in the final
version of a parliamentary act has been subjected to
the complete procedure carried out by the Sejm (three
readings).

The Tribunal issued a reminder that the Senate was
bound by the substantive content of the bill passed
by the Sejm; the Senate may modify and amend mea-
sures adopted therein, but it may not add completely
new normative elements to the bill, i.e., those that
have not been provided for in the text of the bill.

The Senate has the right to introduce legislation (right
to initiate new bills). Still, this right cannot be un-
derstood as the competence to add - through Sen-
ate amendments - entirely new normative proposals
to an Act passed by Sejm. The challenged amend-
ments concerned matters not covered by the Act as
passed by the Sejm; they certainly went beyond the
scope of the issues regulated in the Act sent to the
Senate for examination.

The Tribunal also noted that in this case there were
additional limitations referring to the scope of the Sen-
ate’s amendments; these were connected with the
character of the bill (the amending Act) and the proce-
dure in accordance with which it had been examined
(the expedited procedure). The challenged amend-
ments constituted an interference with the content of
the Amending Act, with disregard to the purpose of
the Amending Act of justifying the expedited proce-
dure of examining the Act.

• Komunikat prasowy po rozprawie dotyczącej dostępu do informacji
publicznej (ograniczenie prawa do informacji z uwagi na ważny in-
teres państwa) ( Operative part of the Tribunal’s judgment of 18 April
2012 in case K 33/11 and press release on this case)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15853 PL

Małgorzata Pęk
National Broadcasting Council of Poland

22 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15855
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/36&id=13617
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15853


RO-Romania

Decision with Regard to the Electoral Cam-
paign for Local Elections

The Consiliul Naţional al Audiovizualului (National
Council for Electronic Media - CNA) adopted on 24
April 2012 Decision no. 195 on the principles and rules
for the electoral campaign on radio and television sta-
tions for the local elections (see IRIS 2011-3/29). The
local elections in Romania are scheduled for 10 June
2012.

According to the Decision the electoral campaign on
radio and television stations, including cable-TV, takes
place between 11 May and 7 June, at 24.00 h local
time. Broadcasters that intend to cover the campaign
have to notify the Council in writing of the expected
starting date, names of the programmes concerned,
types of electoral programmes as well as the days and
broadcasting hours for each station they own.

The electoral campaign on audiovisual media (includ-
ing cable-TV), public and private, must serve the fol-
lowing general interests: those of the electorate, to
receive accurate information and to exercise their
right to vote with full knowledge of the facts; those of
the competitors to be known and present their plat-
forms, political programmes and electoral offers; and
those of broadcasters, to exercise their rights and du-
ties.

The broadcasters are obliged to ensure a fair, bal-
anced and correct electoral campaign for all competi-
tors. Candidates benefit from free access to pub-
lic and private radio and television services. Only
the candidates and the representatives of competi-
tors can attend electoral programmes and debates.
During the electoral campaign, the candidates and
the representatives of competitors may not be pro-
ducers, directors or anchors of audiovisual shows.
Broadcasters are not allowed to air commercial adver-
tisements that feature candidates and/or representa-
tives of competitors. Buying broadcasting time with a
view to attending electoral programmes or debates or
broadcasting electoral videos or shows showing elec-
toral activities during informative shows is forbidden.

During the electoral campaign, information concern-
ing the election system, voting procedure, electoral
campaign calendar, political programmes, opinions
and messages with electoral content shall be pre-
sented only in news bulletins, electoral shows and
electoral debates. The campaign coverage can be
aired from Monday to Friday and the campaign pro-
grammes have to be clearly indicated by the broad-
casters. The participants have to be clearly identified
as to their capacity: candidate, supporter, representa-
tive of the candidate or political forces, analyst, jour-

nalist, political consultant. 30-second electoral videos
(spots), for which responsibility is clearly assumed by
competitors, may be broadcast only within the shows
stipulated above and only about the competitors at-
tending that show. They are not considered as com-
mercial advertisement. Electoral advertisements are
aired in separate, signaled blocks.

The informative programmes have to observe objec-
tivity, fairness and correct information of the public.
The presentations of the campaign activities can be
done only by broadcasters, without using content of-
fered by competitors, nor interviews with them. Can-
didates who are already in public positions may ap-
pear in news bulletins strictly in matters related to the
exercise of their position, but the broadcasters have
to observe balance and pluralism of opinions.

The electoral shows and debates must ensure equal
conditions for all candidates as regards freedom of ex-
pression, pluralism of opinions and impartiality. Dur-
ing electoral shows the competitors must not make
statements against human dignity or public morals,
must prove allegations that could have criminal or
moral implications and must not make statements
that incite hatred or discrimination.

The directors and anchors of electoral shows and de-
bates have to be impartial, ensure balance during the
show, ask unbiased, clear questions and intervene
whenever guests behave wrongly or breach electoral
law. The rights to reply and rectification are also pro-
vided for in the Decision, as well as the conditions for
broadcasting opinion polls. The Council will sanction
breaches of the legislation.

• Decizie nr. 195 din 24 aprilie 2012 privind principii şi reguli de
desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a
campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor ad-
ministraţiei publice locale (Decision no. 195 of 24 April 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15809 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

License of the Commercial Station OTV With-
drawn

On 24 April 2012 the Consiliul Naţional al Au-
diovizualului (National Council for Electronic Media -
CNA) decided to withdraw the audiovisual license of
the commercial TV station OTV as from 29 May 2012,
almost 10 months before its normal expiry date of 1
April 2013. The Council had already reduced twice,
on 27 March and 10 April 2012, the duration of the
license of OTV, each time by half of the remaining pe-
riod of validity. The sanctions, the most severe ever
taken by the CNA, were due to OTV’s repeated and
continual breaches of audiovisual legislation with re-
gard to political advertising (see inter alia IRIS 2002-
9/21, IRIS 2011-10/36 and IRIS 2012-3/30).

IRIS 2012-6 23

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/29&id=13618
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15809
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-9/21&id=13619
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-9/21&id=13619
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-10/36&id=13619
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/30&id=13619


OTV was repeatedly accused of infringing Art. 139 of
the Codul Audiovizual - Decizia nr. 220/2011 privind
Codul de reglementare a conţinutului audiovizual,
cu modificările şi completările ulterioare (Audiovisual
Code - Decision no. 221/2011 with regard to the Au-
diovisual Content Regulatory Code, with further mod-
ifications and completions), which provides that polit-
ical advertising, whether positive or negative, in con-
nection with political parties, politicians and political
messages shall be prohibited, except during election
campaigns. The owner of OTV, Dan Diaconescu, is the
founder of a Romanian populist party, Partidul Poporu-
lui - Dan Diaconescu (People’s Party - Dan Diaconescu,
PP-DD), with a good chance of entering Parliament in
the next general election.

The Council stated that even though the station was
fined several times because of political propaganda in
favour of the mentioned party outside electoral cam-
paign periods, OTV continued this behaviour, which is
prohibited by audiovisual legislation. The CNA stated
that political advertising in favour of PP-DD continued
even after the first two reductions of the validity of
the license. Dan Diaconescu accused the members of
the Council of political bias.

For this specific accusation of breaching Art. 139 of
the Audiovisual Code in 2010-2012 OTV was sanc-
tioned with a public warning, a RON 5,000 (EUR 1,140)
fine, a RON 10,000 (EUR 2,280) fine, a RON 50,000
(EUR 11,400) fine and two RON 100,000 (EUR 22,800)
fines; subsequently the station was obliged in October
2011 and January 2012 to suspend its broadcast for
ten minutes and to relay only the CNA’s sanction text
in prime time (19.00-19.10) and in March and April
2012 to suspend, after each license validity reduc-
tion, its broadcast for three hours and to relay only
the CNA’s sanction in prime time (18.00-21.00).

Since 1 April 2004 (when the nine-year license of the
station entered into force) OTV was fined almost 180
times and had its broadcasting suspended nine times
for ten minutes and, six times for three hours, respec-
tively, being obliged to relay only the CNA’s sanction
text for various breaches of the law.

In 2002 OTV had its previous license withdrawn be-
cause infringed Art. 40 of the Legea audiovizualu-
lui nr. 504/2002, cu modificările şi completările ul-
terioare (Audiovisual Law no. 504/2002, with further
modifications and completions), which provides that
the transmission of programmes comprising any form
of incitement to hatred on grounds of race, religion,
nationality, gender or sexual orientation is prohibited.

Another station owned by Diaconescu, DIRECT DIGI-
TAL TV (DDTV), was sanctioned on 27 March 2012 with
a public warning because it relayed and rebroadcast
on 23 and 25 March 2012 two of the programmes of
OTV that breached the Audiovisual Code.

• Decizia nr. 156 din 27.03.2012 privind somarea S.C. TELECROMA
MEDIA S.R.L., pentru postul DIRECT DIGITAL TV (Decision no. 156 of
27.03.2012 concerning DIRECT DIGITAL TV)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15810 RO

• Decizia nr. 157 din 27.03.2012 privind sancţionarea radiodifuzorului
S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. cu reducerea cu 6 luni a termenului
de valabilitate a licenţei audiovizuale nr. S-TV 78.3/05.02.2004, cu-
mulată cu obligaţia de a difuza, în ziua de 29.03.2012, timp de 10
minute, între orele 19.00-19.10, numai textul deciziei de sancţionare
emise de C.N.A. ( Decision no. 157 of 27.03.2012 concerning S.C.
OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. as to the reduction of audiovisual license
no. S-TV 78.3/05.02.2004, together with the obligation to broadcast
only the text of the sanction decision issued by the CNA)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15811 RO
• Decizia nr. 187 din 10.04.2012 privind sancţionarea radiodifuzorului
S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. cu reducerea cu jumătate a termenu-
lui de valabilitate a licenţei audiovizuale nr. S-TV 78.4/05.02.2004,
cumulată cu obligaţia de a difuza, în ziua de 12.04.2012, timp de 10
minute, între orele 19.00-19.10, numai textul deciziei de sancţionare
emise de C.N.A. (Decision no. 187 of 10.04.2012 concerning S.C.
OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. with the reduction by half of the audiovi-
sual license no. S-TV 78.4/05.02.2004, together with to the obligation
to broadcast on 12.04.2012 only the text of the sanction decision is-
sued by the CNA)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15854 RO
• Decizia nr. 196 din 24.04.2012 privind sancţionarea radiodifuzorului
S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. cu reducerea cu jumătate a termenu-
lui de valabilitate a licenţei audiovizuale nr. S-TV 78.5/05.02.2004,
cumulată cu obligaţia de a difuza, în ziua de 26.04.2012, timp de 10
minute, între orele 19.00-19.10, numai textul deciziei de sancţionare
emise de C.N.A. (Decision no. 196 of 24.04.2012 concerning S.C.
OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. on the reduction by half of the audiovi-
sual license no. S-TV 78.5/05.02.2004, together with the obligation to
broadcast on 26.04.2012 only the text of the sanction decision issued
by the CNA)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15813 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SE-Sweden

Exposure of Footballer’s Book Was Consid-
ered an Unfair Promotion of Commercial In-
terests.

On 19 March 2012 Granskningsnämnden för radio och
TV (the Swedish Broadcasting Commission - GRN) de-
livered a decision regarding the promotion of a com-
mercial interest in an improper manner in a television
program. The case concerned the application of sec-
tions 5:5, 17:5 and 19:4 of Radio- och TV-lagen (The
Radio- and Televisions Act - RTL). The RTL is based
inter alia on Directive 89/552/ECC, as amended by
97/36/EC.

Section 5:5 of the RTL states that programs that are
not advertising may not encourage the purchase or
rental of goods or services or provide other mar-
ketable foreign elements, or highlight a product or
service in an improper manner. A promotion of a
commercial interest is improper if it is not justified
by sufficient information or entertainment interest.
Sections 17:5 and 19:4 of the RTL stipulates that
Granskningsnämnden för radio och TV (the Swedish
Broadcasting Commission - GRN) can apply to För-
valtningsrätten (the Administrative Court) to establish
that the broadcaster must pay a special fee for viola-

24 IRIS 2012-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15810
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15811
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15854
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15813


tion of the provision of favoritism by commercial inter-
ests.

The program in question was Sportnytt, broadcast by
the Swedish nationwide television channel SVT 2 on
11 November 2011. In a feature of the program the
author Björn Ranelid reviewed footballer Zlatan Ibrahi-
mović´s autobiography “I am Zlatan”. During the re-
view, which was about 4 minutes long, the book and
a picture of Zlatan Ibrahimović were visible on a large
screen in the background for about 2 minutes and 50
seconds.

Granskningsnämnden för radio och TV (the Swedish
Broadcasting Commission - GRN) initiated proceed-
ings against SVT 2 and ruled against the television
channel, ordering that a special fine of SEK 50,000
(EUR 5,528) should be imposed on SVT 2 for promo-
tion of a commercial interest in an improper manner.
The GRN claimed that the exposure of the book was
so highlighted that it comprised an undue commercial
promotion.

• Granskningsnämnden för radio och tv, Beslut 2012-03-19 Dnr:
11/03506 (Decision of the Swedish Broadcasting Commission, 19
March 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15818 SV

Erik Ullberg and Michael Plogell
Wistrand Advokatbyrå, Gothenburg

IRIS 2012-6 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15818


Agenda

Pan-European Forum on Media Pluralism and New
Media
27 June 2012 Organiser: University of Leuven – IBBT, The
Honourable Society of Gray’s Inn, Centre for Media
Pluralism and Media Freedom Venue: Brussels
http://www.mediapluralism.eu/

Book List

Pearson, M., Blogging and Tweeting without Getting Sued: A
global guide to the law for anyone writing online2012, Allen
and Unwin 9781742378770
http://www.allenandunwin.com/default.aspx?page=94&book=9781742378770
Halliwell, P. L., Evaluating the SOPA Protest: Facilitating theft
is not freedom of speech (copyright and law) [Kindle
Edition]2012, Lakipi Press ASIN: B007IJK7LI
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-
Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_-
253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
Reid, K., A Practitioner’s Guide to the European Convention
of Human Rights2012, Sweet and Maxwell 9780414042421
http://www.sweetandmaxwell.co.uk/Catalogue/ProductDetails.aspx?productid=381920&recordid=4884
Handke, F., Die Effizienz der Bekämpfung
jugendschutzrelevanter Medieninhalte mittels StGB, JuSchG
und JMStV 2012, Verlag Dr Kovac 978 3 8300 6094 9
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-6094-7.htm

Jungheim, S., Medienordnung und Wettbewerbsrecht im
Zeitalter der Digitalisierung und Globalisierung2012, Mohr
Siebeck 978-3161509285
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-
konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-
im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_-
commerce_-
pi1[catUid]=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
Fink, U., Cole, M.D., Keber, T., Europäisches und
Internationales Medienrecht2012, Müller (C.F.Jur.)
978-3811496569
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-
Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-
Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_-
14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
Colin, C., Droit d’utilisation des œuvres2012, Larcier
http://editions.larcier.com/titres/123979_2/droit-d-
utilisation-des-oeuvres.html
Voorhoof, D., Valcke, P., Handboek Mediarecht2012, Larcier
http://editions.larcier.com/titres/120303_2/handboek-
mediarecht.html
Doutrelepont, C., (Dir . de publication) Le téléchargement
d’œuvres sur InternetPerspectives en droits belge, français,
européen et international 2012, Larcier
http://editions.larcier.com/titres/123851_2/le-
telechargement-d-oeuvres-sur-internet.html

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

26 IRIS 2012-6

http://www.mediapluralism.eu/
http://www.allenandunwin.com/default.aspx?page=94&book=9781742378770
http://www.allenandunwin.com/default.aspx?page=94&book=9781742378770
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
http://www.amazon.co.uk/Evaluating-SOPA-Protest-Facilitating-ebook/dp/B007IJK7LI/ref=sr_1_253?s=books&ie=UTF8&qid=1331562656&sr=1-253
http://www.sweetandmaxwell.co.uk/Catalogue/ProductDetails.aspx?productid=381920&recordid=4884
http://www.sweetandmaxwell.co.uk/Catalogue/ProductDetails.aspx?productid=381920&recordid=4884
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-6094-7.htm
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-6094-7.htm
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.mohr.de/de/wirtschaftswissenschaft/fachgebiete/wettbewerb-konzentration/buch/medienordnung-und-wettbewerbsrecht-im-zeitalter-der-digitalisierung-und-globalis.html?tx_commerce_pi1%5bcatUid%5d=0&cHash=cb878760c8b95a1d8e68ae2a65573a29
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_14?s=books&ie=UTF8&qid=1331563510&sr=1-14
http://editions.larcier.com/titres/123979_2/droit-d-utilisation-des-oeuvres.html
http://editions.larcier.com/titres/123979_2/droit-d-utilisation-des-oeuvres.html
http://editions.larcier.com/titres/123979_2/droit-d-utilisation-des-oeuvres.html
http://editions.larcier.com/titres/120303_2/handboek-mediarecht.html
http://editions.larcier.com/titres/120303_2/handboek-mediarecht.html
http://editions.larcier.com/titres/120303_2/handboek-mediarecht.html
http://editions.larcier.com/titres/123851_2/le-telechargement-d-oeuvres-sur-internet.html
http://editions.larcier.com/titres/123851_2/le-telechargement-d-oeuvres-sur-internet.html
http://editions.larcier.com/titres/123851_2/le-telechargement-d-oeuvres-sur-internet.html

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Gillberg v. Sweden (Grand Chamber)
	Parliamentary Assembly: Protecting Freedom of Expression and Information Online
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Interpretations of ‘Communication to the Public’
	Court of Justice of the European Union: Bonnier Audio AB and others v. Perfect Communication Sweden AB
	European Commission: First Report on the Application of the Audiovisual Media Services Directive
	European Data Protection Supervisor: Second Opinion on ACTA
	NATIONAL
	AT-Austria
	BKS Clears ORF of Breaching Objectivity Requirement in Gambling Addiction Report
	Information Channel Broadcasting only Still Images Must Record Programmes
	Bundesrat Ratifies Council of Europe Cybercrime Convention
	Austria Enters Crucial Phase of Cinema Digitisation in 2012
	BG-Bulgaria
	Judgment on the Show "The Price of Truth"
	CH-Switzerland
	Federal Court Denies SRG Boycott of Verein gegen Tierfabriken
	CZ-Czech Republic
	Constitutional Court Rules on Freedom of Expression in Broadcasting
	Constitutional Court - Tabloid Media Must Be Prepared to Pay for Lies and baseless Allegations substantially higher Sums than ever before
	DE-Germany
	Hamburg District Court Rules in Dispute between GEMA and YouTube
	ZAK Bans Gambling Advertising and Complains about Advertising Violation
	FR-France
	Penalty for Film on Video Platform Infringing Copyright
	Relaxation of Rules for Scheduling Cinematographic Works on Television
	Launch of Plan for Restoring and Digitising Heritage Films
	CSA Keeps an Eye on the Presidential Campaign
	GB-United Kingdom
	High Court Orders Internet Service Provider to Hand Over Personal Details of Customers to Pornographic Film Producers Alleging Breach of Copyright
	Co-Production Treaty with the Palestinian Authority Comes Into Force
	IT-Italy
	Agcom Launches a Public Consultation with the View of Drawing up Guidelines for PSB Obligations
	Agcom Board Presents an Assessment of the 2005-2012 Term
	LT-Lithuania
	National Film Centre Established
	LV-Latvia
	A new Public Service Broadcasting Concept Developed in Latvia
	MT-Malta
	Guidelines on the Obligation of Due Impartiality
	NL-Netherlands
	End of Public Broadcasters’ Monopoly on Programme Data
	PL-Poland
	Method of Introduction of Certain Provisions of the Act Amending the Act on Access to Public Information found unconstitutional
	RO-Romania
	Decision with Regard to the Electoral Campaign for Local Elections
	License of the Commercial Station OTV Withdrawn
	SE-Sweden
	Exposure of Footballer’s Book Was Considered an Unfair Promotion of Commercial Interests.

