
IRIS 2011-9

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Sipoş v. Romania . . . . . . 3

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: FA Premier
League et.al. v. QC Leisure et al. and Karen Murphy
v. Media Protection Services . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Court of Justice of the European Union: Commission and
Court of First Instance Prohibition of DVB-T Subsidies in
Berlin-Brandenburg Was Legitimate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Court of Justice of the European Union: Judgment in Ro-
jTV/FRG Preliminary Ruling Procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Court of Justice of the European Union: BKS Withdraws
Question on Interpretation of TWF Directive . . . . . . . . . . . . . . 5
Council of the EU: Amended Directive Extends the Term
of Protection for Performers and Sound Recordings . . . . . . . 6
European Commission: Allocation of Bonus Channels in
France Deemed Contrary to EU Law. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
European Commission: Implementation Report on the
Protection of Children in the Digital World . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

NATIONAL

AT-Austria
ORF and Competition Authority Agree Compromise on
Culture and Information Channel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

CY-Cyprus

Sports Television Rights - From Monopoly to Fragmenta-
tion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

CZ-Czech Republic

Amendment of the Audiovisual Regulation . . . . . . . . . . . . . . . . 9

DE-Germany

Appeal Court Confirms Compensation Obligation for Use
of Private Broadcasters’ Programmes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Cologne District Court Denies Liability of ISP . . . . . . . . . . . . .10
ZAK Complains About Several Cases of Unlawful Adver-
tising . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Federal Government Statement on TMG Amendment . . . .11
KJM Recognises Two New Self-Regulatory Authorities . . . . .11

FR-France
Competition Authority Withdraws Authorisation for
Closer Connection between TPS and Canal Plus . . . . . . . . . .12
Wine Channel Contests Granting a Competitor a Broad-
casting Convention . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
France Télévisions Adopts a “Channels Charter” . . . . . . . . .13

CNC Publishes Comparative Study on Tax Incentives for
Location of Audiovisual and Cinematographic Produc-
tion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

GB-United Kingdom

Court Requires ISP to Block Access to Site Providing
Links to Pirated Movies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Guidance on the Use of Digital Enhancements Re-Issued. .15

HU-Hungary

Co-regulatory Agreements between the Hungarian Me-
dia Self-regulatory Bodies and the Media Authority. . . . . . .15

IE-Ireland
Updated Broadcasting Code on Referenda and Election
Coverage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

IT-Italy

AGCOM Regulation on Televoting in TV Shows. . . . . . . . . . . .17
AGCOM Adopts a New Regulation on the Promotion of
European Works by On-Demand Audiovisual Media Ser-
vices . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
AGCOM Regulation and Self-Regulatory Rules on the
Representation of Judicial Processes in Television . . . . . . . .19

MT-Malta
Yes for Divorce Movement/Yes for Marriage v Broadcast-
ing Authority . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

PT-Portugal

New Set of Auditions Delay Elections for the Regulatory
Body . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Golden Shares in PT Officially Revoked. . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

RO-Romania
CNA Sanctions for Breaching the Electoral Campaigns
Rules . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Lower Support for Film Promotion and Distribution . . . . . . .22

SE-Sweden
Direct Linking to Streamed Broadcasts of Ice Hockey
Games is Copyright Infringement (Appeal) . . . . . . . . . . . . . . .22

GB-United Kingdom

Competition Commission Publishes provisional Findings
on BSkyB Film Rights . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

AT-Austria
Constitutional Court Cancels Provisions of the ORF-Act
about Enfranchised Voters concerning the Choice of the
Audience Council . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Wolfgang Closs
Editorial Board:
Susanne Nikoltchev, Editor � Francisco Javier Cabrera
Blázquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Jan Malinowski, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) � Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation) � Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) � Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) � Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Katharina Burger � France Courrèges � Paul
Green � Bernard Ludewig � Marco Polo Sàrl � Manuella
Martins � Katherine Parsons � Stefan Pooth � Sonja Schmidt
� Nathalie-Anne Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory � Christina
Angelopoulos, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Johanna Fell,
European Representative BLM, Munich (Germany) � Amélie
Lépinard, Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) � Julie Mamou � Candelaria
van Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland,
Galway (Ireland) � Anne Yliniva-Hoffmann, Institute of
European Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Sipoş v.
Romania

In a remarkable judgment the European Court of Hu-
man Rights has come to the conclusion that Romania
breached the right of privacy of a journalist when the
Romanian courts acquitted the director and the co-
ordinator of the press office of the Romanian Televi-
sion Company (SRTV) in criminal defamation and in-
sult proceedings.

At the heart of the case lies a press release published
by the management of the Romanian State TV chan-
nel, after removing the applicant, Ms. Maria Sipoş,
from a programme that she produced and presented
on the National State channel România 1. Follow-
ing her replacement as a presenter, Ms. Sipoş made
a number of statements to the press alleging that
SRTV was engaged in censorship. The broadcaster
responded in turn by issuing a press release, explain-
ing that Ms. Sipoş had been replaced due to audi-
ence numbers. The press release, quoted by six na-
tional newspapers, also made reference to Ms. Sipoş’
emotional state due to family problems, it questioned
her discernment, referred to allegedly antagonistic
relations between her and her colleagues and sug-
gested she was a victim of political manipulation. Ms.
Sipoş claimed that SRTV’s press release had infringed
her right to her reputation, and she brought crimi-
nal proceedings before the Bucharest District Court
against the channel’s director and the coordinator of
the SRTV’s press office, accusing both of insults and
defamation. The Bucharest County Court acknowl-
edged that the press release contained defamatory
assertions about Ms. Sipoş, but having regard to the
fact that the defendants had not intended to insult
or defame her and in view of their good faith, it dis-
missed Ms. Sipoş’ claims.

Before the European Court of Human Rights Ms. Sipoş
complained that the Romanian authorities had failed
in their obligation, under Article 8 of the Convention,
to protect her right to respect for her reputation and
private life against the assertions contained in the
press release issued by the SRTV. Referring to the pos-
itive obligations a State has in securing respect for
private life, even in the sphere of relations between
private individuals, the European Court clarified that
it had to determine whether Romania had struck a fair
balance between, on the one hand, the protection of
Ms. Sipoş’ right to her reputation and to respect for
her private life, and on the other, the freedom of ex-
pression (Article 10) of those who had issued the im-

pugned press release. For that purpose the Court ex-
amined the content of the press release and found,
in particular, that the assertions presenting Ms. Sipoş
as a victim of political manipulation were devoid of
any proven factual basis, since there was no indica-
tion that she had acted under the influence of any
particular vested interest. As regards the remarks
about her emotional state, the Court noted that they
were based on elements of her private life whose dis-
closure did not appear necessary. As to the assess-
ment about Ms. Sipoş’ discernment, it could not be
regarded as providing an indispensable contribution
to the position of the SRTV, as expressed through the
press release, since it was based on elements of the
applicant’s private life known to the SRTV’s manage-
ment. The Court noted that, given the chilling effect
of criminal sanctions, a civil action would have been
more appropriate, but it concluded nonetheless that
the statements had crossed the acceptable limits and
that the Romanian courts had failed to strike a fair bal-
ance between protecting the right to reputation and
freedom of expression. Thus, there had been a vio-
lation of Article 8, and Ms. Sipoş was awarded EUR
3,000 in damages.

One dissenting judge, Judge Myer, drew attention to a
particular issue in this case. Although the Third Cham-
ber of the Court recognized that criminal sanctions
have a chilling effect on speech and that it would have
been more appropriate to initiate the civil proceedings
available to the applicant, nevertheless the majority
of the European Court found that the criminal sanc-
tion of the director and press officer of the SRTV was
necessary in a democratic society in order to protect
Ms. Sipoş’ right to her reputation and private life, an
approach that contrasts with Resolution 1577(2007)
of the Parliamentary Assembly of the Council of Eu-
rope urging the decriminalization of defamation and
insult.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme rendu le 3
mai 2011 (troisième section), affaire Sipoş c. Roumanie, requête
n◦ 26125/04 (Judgment by the European Court of Human Rights (Third
Section), case of Sipoş v Romania, No. 26125/04 of 3 May 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15260 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: FA
Premier League et.al. v. QC Leisure et al.
and Karen Murphy v. Media Protection Ser-
vices

In its groundbreaking judgment of 4 October 2011 the

IRIS 2011-9 3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15260


Court of Justice of the European Union has essentially
legalized the import, sale and use of foreign satel-
lite television decoder cards. The judgment, which
was given in two joined (originally British) cases,
concerned decoder cards that provide access to en-
crypted satellite transmissions from Greece of British
Premier League football matches. Foreign decoder
cards such as these are widely sold and used in the
United Kingdom, both for private viewing and in pub-
lic houses, because they provide access to televised
Premier League football at substantial lower cost than
asked in the British domestic market.

In response to a request for a preliminary ruling by
the British High Court (see IRIS 2011-3/2), the Court of
Justice held that provisions in UK law that prohibit the
import, sale or use of foreign decoder cards are in con-
flict with the freedom to provide services, and cannot
be justified by the objective of protecting intellectual
property rights, since the Greek broadcasts were duly
licensed by the Premier League and charges for the
foreign decoder cards were being paid. By the same
token, such cards were held not to be ‘illicit devices’
within the meaning of Directive 98/84/EC (Conditional
Access Directive), even if the cards were procured by
providing false names and addresses and in breach of
contractual restrictions, because the cards were origi-
nally manufactured and placed on the market with the
authorisation of the provider of the satellite service.

Most importantly, the Court of Justice also held that
a system of exclusive broadcasting licenses that cre-
ates absolute territorial exclusivity in a Member State
(i.e. Greece) by prohibiting the sale of decoder cards
to foreign television viewers, is contrary to EU compe-
tition law. According to the Court these impediments
to the freedom to provide services and freedom of
competition are not justified because license income
from encrypted satellite transmissions can be based
on actual audiences both in the Member State of the
broadcast and in other states where the broadcasts
are received. In this connection the Court observed
that partitioning markets with the sole aim of creat-
ing artificial price differences between Member States
and thereby maximizing profits (price discrimination)
is irreconcilable with the Treaty.

The judgment is likely to have far-reaching ramifica-
tions for current business practices in the broadcast-
ing sector, as broadcast licenses conferring absolute
territorial exclusivity are common, not only as regards
televised football matches and other sporting events,
but also in respect of motion pictures and other pre-
mium content.

The thirty-page judgment of the Court additionally
contains important holdings on issues of harmonized
copyright law, in particular concerning the interpre-
tation of Directive 2001/29 on copyright in the infor-
mation society. Transient (i.e. temporary) copies of
copyright works made in the memory of satellite de-
coder equipment are excepted from the reproduction
right, because they serve a lawful use. By contrast,

showing television broadcasts on a television screen
to customers of a pub amounts to communication to
the public, and therefore requires permission of the
rightsholders.

• Joined Cases C-403/08 and C-429/08, FA Premier League et al. v.
QC Leisure et al. and Karen Murphy v. Media Protection Services,
Judgment of the Court of Justice of the European Union (Grand
Chamber) 4 October 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15280 NN DE EN
FR BG CS DA EL ES ET FI HU IT LT
LV MT NL PL PT RO SK SL SV

P. Bernt Hugenholtz
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Court of Justice of the European Union:
Commission and Court of First Instance
Prohibition of DVB-T Subsidies in Berlin-
Brandenburg Was Legitimate

In a judgment of 15 September 2011 following an ap-
peal procedure, the Court of Justice of the European
Union (ECJ) confirmed a ruling of the Court of First
Instance of 6 October 2009 (T-21/06), dismissing an
action brought by the Federal Republic of Germany
(FRG) against a decision of the European Commission
(see IRIS 2006-3/5). In November 2005, the Commis-
sion had prohibited the granting of subsidies to sup-
port the transition from analogue to digital terrestrial
television (DVB-T) in Berlin-Brandenburg by the Me-
dienanstalt Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg
Media Authority) because it infringed state aid rules
and ordered the repayment of the subsidies (see
IRIS 2006-1/8).

In its judgment, the Court of First Instance had essen-
tially found that the Commission had not misused its
powers of discretion when assessing the compatibility
of the aid with the common market, nor infringed the
principles of sound administration or the right to be
heard.

The FRG appealed this judgment to the ECJ and ar-
gued, firstly, that the Court of First Instance had mis-
judged the incentive effect of the aid in question and
failed to check whether the Commission had made an
obvious error of judgment. Secondly, the FRG crit-
icised the way the Court of First Instance had dealt
with the alternative measures suggested by the Com-
mission. It argued, on the one hand, that the Commis-
sion did not have the power to make such suggestions
and, on the other, that the Court of First Instance,
by claiming that an aid measure was incompatible
with the common market simply because there were
supposed alternatives, had infringed the fundamental
right of the freedom to pursue an economic activity.
Thirdly, it claimed that the Court of First Instance had

4 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/2&id=13331
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15280
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-3/5&id=13342
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-1/8&id=13342


wrongly assessed the criterion of technological neu-
trality, since in this case it had not been an appropri-
ate criterion against which to assess the compatibility
of the aid in question.

The ECJ disagreed and rejected the FRG’s comments
about the alternative proposals.

Concerning the incentive effect, the ECJ ruled that the
Court of First Instance had in fact dealt with the is-
sue in its judgment - albeit not very clearly - and had
checked whether the Commission had made an obvi-
ous error of judgment.

Finally, the ECJ ruled that the Court of First Instance, in
its statement that the aid in question did not fulfil the
criterion of technological neutrality, had not excluded
the possibility that a subsidy could, in certain circum-
stances, be aimed at a single type of broadcasting.
The Court of First Instance had therefore not made
an error when it had stated that the FRG had failed
to disprove the Commission’s concerns regarding ex-
isting restrictions of competition caused by structural
issues and to demonstrate that the subsidy in ques-
tion represented a proportionate means of supporting
the transition to DVB-T.

• Urteil des EuGH vom 15. September 2011 (C-544/09 P) (Judgment
of the ECJ of 15 September 2011 (C-544/09 P))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15291 DE FR

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Court of Justice of the European Union: Judg-
ment in RojTV/FRG Preliminary Ruling Proce-
dure

On 22 September 2011, the Court of Justice of the
European Union (ECJ) published its judgment in the
joined cases C-244/10 and C-245/10 following refer-
ences for a preliminary ruling from the German Bun-
desverwaltungsgericht (Federal Administrative Court
- BVerwG) concerning the interpretation of the ban on
the broadcast of programmes that incite hatred, en-
shrined in Article 22a of the Television Without Fron-
tiers Directive 89/552/EEC (now: Article 6 of the Au-
diovisual Media Services Directive 2010/13/EU).

The related national procedure concerned an order is-
sued by the Bundesministerium des Innern (Federal
Ministry for Home Affairs), prohibiting the operator
of the Danish television channel RojTV from operat-
ing the channel within the scope of the German Vere-
insgesetz (Associations Act). In its initial ruling, the
BVerwG held that the programmes broadcast on Ro-
jTV glorified the armed conflict being waged by the
PKK against the Turkish Republic and therefore vio-
lated the ban on harming international understanding

as set out in the Associations Act. The BVerwG there-
fore asked whether the EU ban on the broadcast of
programmes that incite hatred included programmes
that were likely to damage relations between Turkish
and Kurdish groups living in Germany by glorifying the
PKK.

In its judgment, the ECJ followed the conclusions of
the Advocate General (see IRIS 2011-7/3) and stated
that the Directive, by using the concept “incitement to
hatred”, was designed to forestall any ideology that
failed to respect human values, in particular by glo-
rifying violence by terrorist acts against a particular
group of people. The behaviour of the broadcaster
described by the referring court therefore fell within
the field coordinated by the Directive.

The Federal Republic of Germany was not permitted to
prohibit the retransmission of the channel concerned
for reasons that fell within the fields coordinated by
the Directive because it was solely for the member
state from which television broadcasts emanated to
monitor the application of the relevant provisions.

Nevertheless, the court concluded, with reference to
its De Agostini ruling (joined cases C-34/95 to C-36/95,
see IRIS 1997-8/7), that the Directive did not prevent
a member state from taking measures against a for-
eign television broadcaster as long as it did not pre-
vent retransmission per se of the television broad-
casts. The prohibitions ordered by the German author-
ities on the basis of the law of associations mainly con-
cerned public screenings of RojTV programmes and
sympathy activities for the broadcaster held on Ger-
man territory. The reception and private use of Ro-
jTV’s programmes were not affected (and, in practice,
not prevented) by the order.

Nevertheless, it was for the referring court to deter-
mine the actual effects that followed from such a pro-
hibition, in particular whether it prevented retransmis-
sion per se in the member state receiving the broad-
casts.

• Judgment of the ECJ of 22 September 2011 (joined cases C-244/10
and C-245/10)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15396 DE EN FR
BG CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV
MT NL PL PT RO SK SL SV

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Court of Justice of the European Union:
BKS Withdraws Question on Interpretation of
TWF Directive

As is now public knowledge, the Austrian Bundeskom-
munikationssenat (Federal Communications Board -

IRIS 2011-9 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15291
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/3&id=13344
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1997-8/7&id=13344
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15396


BKS) wrote to the Court of Justice of the European
Union (ECJ) on 6 July 2011, withdrawing its reference
for a preliminary ruling on the interpretation of the
Television Without Frontiers Directive (89/552/EEC) af-
ter the Publikumsrat (Viewers’ Council) of Österre-
ichischer Rundfunk (Austrian public service broad-
caster - ORF) had, in turn, withdrawn the complaint
it had filed with the BKS against ORF.

The original case before the BKS concerned the depic-
tion of a couple dancing from the left to the centre of
the bottom third of the screen, together with the cap-
tion “Dancing Stars ab Freitag 20:15” (Dancing Stars
starts Friday 8.15 p.m.) during a feature film shown on
public service television. The BKS held that this raised
the legal question as to whether programming ele-
ments in which the TV broadcaster referred to its own
programmes were covered by advertising rules and,
if so, whether they should be separated from other
programme material and whether the rules on the in-
sertion of advertising applied (see IRIS 2011-6/6).

In its recently published decision of 26 July 2011, the
ECJ ordered case C-162/11 to be removed from the
court register, as a result of which the European court
will not clarify the issue for the time being.

• Beschluss des EuGH vom 26.7.2011 (Rs. C-162/11) (ECJ decision of
26 July 2011 (case C-162/11))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15294 DE FR

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Council of the EU: Amended Directive Ex-
tends the Term of Protection for Performers
and Sound Recordings

On 12 September 2011 the EU Council of Ministers,
in the final stage of the adoption process, accepted
the long-debated proposed amendments to Directive
2006/116/EC on the term of protection on copyright
and certain related rights (see IRIS 2008-8/3). Under
the new rules the term of protection for performers’
and phonogram producers’ rights in sound recordings
is extended from 50 to 70 years from the starting
point which sets the term running (either the date of
first publication of the sound recording or the date of
first communication to the public, depending). The
change is intended to bring the protection of neigh-
bouring rights more into line with that offered to copy-
right, which already lasts (as a general rule) for 70
years after the death of the author.

The amended Directive also contains accompanying
measures intended to benefit performers. Under the
new “use it or lose it” clause, if a record company
does not market a sound recording during the first 50

years after it was first lawfully published or commu-
nicated to the public, the performer may opt to re-
claim the rights, enabling him/her to exploit the sound
recording in another way. Thus, phonogram producers
are prevented from “locking up” phonograms they do
not find commercially interesting. In addition, record
companies are obliged to set up a compensation fund
intended to help session musicians, into which they
will have to pay 20% of the revenues earned during
the extended 20-year period of protection. Finally,
to ensure that a percentage of the royalties arising
during the extended term will go to performers, re-
gardless of pre-existing contractual arrangements, a
“clean slate” is given to performers, preventing record
producers from making deductions to the royalties
due to performers after the initial 50 years of protec-
tion are over.

Changes to the rules governing the term of protec-
tion of copyright in co-authored musical works (mu-
sical compositions with words) have also been intro-
duced. Under the new provisions, copyright in works
shall last for 70 years after the death of the last of the
following persons to survive, regardless of whether
they are designated as co-authors under national law:
the author of the lyrics and the composer of the mu-
sical composition, provided that both contributions
were specifically created for the co-authored musical
work. The new provisions apply to co-authored musi-
cal works which are already the subject of protection
in at least one member state two years from the date
of entry into force of the new rules or which are cre-
ated after that date.

It should be noted that, although the new term of
protection has been cut back by the European Par-
liament from the Commission’s initial proposal of 95
years from the event that sets the term running, the
extension remains controversial. After a two-year stall
before the Council, the proposal was finally adopted
after Denmark removed itself from the blocking minor-
ity last April. However, with Belgium, the Czech Re-
public, Netherlands, Luxembourg, Romania, Slovakia,
Slovenia and Sweden all voting against and Austria
and Estonia abstaining, the list of dissenting countries
remains quite long.

• Directive 2011/77/EU of the European Parliament and of the Council
of 27 September 2011 amending Directive 2006/116/EC on the term
of protection of copyright and certain related rights
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15279 DE EN FR
BG CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV
MT NL PL PT RO SK SL SV

Christina Angelopoulos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

6 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6/6&id=13345
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15294
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-8/3&id=13330
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15279


European Commission: Allocation of Bonus
Channels in France Deemed Contrary to EU
Law

Compensatory channels, or “bonus channels”, were
awarded to the “historic” operators (TF1, M6 and
Canal+) by the 2007 “Television of the Future” Act
(see IRIS 2007-3/20) to compensate for the preju-
dice suffered as a result of the early stoppage of
their broadcasting in analog mode and the appear-
ance of competitor channels on digital TV. Since
the switch to all-digital was scheduled for November
2011, these compensatory channels could theoreti-
cally start broadcasting next month. Except for the
fact that in December 2010 the European Commission
began infringement proceedings against France in re-
spect of these compensatory channels. The Commis-
sion is keen to ensure that the digital dividend should
be allocated using procedures that are open, trans-
parent, objective, non-discriminatory and proportion-
ate (apart from the specific case of channels pursuing
objectives of general interest). The purpose of this
is to ensure the arrival of new players on the mar-
ket and to increase the choice available to viewers.
It came as no surprise on 29 September 2011 when
Brussels sent France a reasoned opinion, holding that
the French arrangement granting additional television
channel (“compensatory channels”) to the three his-
toric operators TF1, M6 and Canal+ outside the nor-
mal competition procedure was contrary to EU law,
penalised competitor operators, and deprived view-
ers of a more attractive offer. The Commission held
that such a procedure was not possible unless it was
necessary in order to obtain an objective of general in-
terest, which was not the case here. Moreover, grant-
ing frequencies as compensation did not seem pro-
portionate since the alleged prejudice suffered by the
operators in question as a result of stopping broad-
casting in analog mode a few months early seemed
negligible and could even have been compensated for
already by the advantages already granted. Lastly,
the Commission held that automatically granting ad-
ditional channels to certain operators was discrimina-
tory. France now has two months in which to comply
with EU legislation, i.e., to repeal the disputed provi-
sions in the 2007 Act, failing which the Commission
could apply to the Court of Justice of the European
Union.

• Press release of the European Commission, "Antitrust: the Commis-
sion calls on France to ensure non-discriminatory allocation of digital
TV broadcasting frequencies", IP/11/1115 of 29 September 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15394 DE EN FR
BG IT

Amélie Blocman
Légipresse

European Commission: Implementation Re-
port on the Protection of Children in the Dig-
ital World

On 13 September 2011 the European Commission
adopted a report on how member states are im-
plementing EU recommendations (dating from 1998
and 2006) on the online safety of children. Mem-
ber states are increasingly making efforts to imple-
ment these recommendations, but it seems action
in this area is insufficient and inconsistent between
countries. Moreover, the scenery has rapidly changed
since the last evaluation. Accordingly further action is
needed.

Neelie Kroes, Commission Vice President for the Digi-
tal Agenda said: "Children are going online more, and
younger, and are exploring an exciting digital world
of opportunity. But we urgently need to step up a
gear on what we do, and how we work together to
empower and protect children in this ever-changing
digital world. We need to give parents and teachers
the confidence to take on their responsibilities. The
strategy I will present later this year will tackle these
problems head on".

Europe’s Digital Agenda acknowledges the impact the
digital era has had on consumers and children in par-
ticular. Minors have increasingly better access to the
internet, which is getting easier through the use of
mobile devices. Although these new developments
offer more opportunities for minors, they make it con-
tinually harder to protect them. The Council has pub-
lished two recommendations, in 1998 and 2007, on
how to protect minors who use audiovisual and online
services. These recommendations speak of codes of
conduct and new measures against illegal content and
activities on the internet, such as breach of privacy
and discrimination.

Since these recommendations were published, the
way consumers use media has dramatically changed.
In response, the Commission has adopted a report in
which the implementation and effectiveness of the
recommendations is analyzed. What has been done
already and what should the next steps be in order to
realise the Digital Agenda for Europe?

The report, which was based on the responses of
member states to a questionnaire, suggests several
courses of action. Firstly, hotlines should be bet-
ter known and fully implemented. This way the re-
moval of harmful and illegal content can be under-
taken more efficiently. Secondly, online safety for
children should be promoted through awareness cam-
paigns and teaching in schools. The final suggestion
concerns age-rating systems for online games. Differ-
ent systems are currently being used through Europe,
but retailers should be more aware of age ratings.

IRIS 2011-9 7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-3/20&id=13336
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15394


• Commission Report on the Protection of Minors, "Protecting Children
in the Digital World" and accompanying Commission Staff Working
Paper
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15261 DE EN FR
BG CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV
MT NL PL PT RO SK SL SV

Jantine de Jong
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

ORF and Competition Authority Agree Com-
promise on Culture and Information Channel

According to media reports, Österreichischer Rund-
funk (Austrian public service broadcaster - ORF) and
the Austrian competition authority agreed a compro-
mise on 6 September 2011 in relation to ORF’s cul-
ture and information channel (ORF III), and withdrew
their respective objections filed with the Bundeskom-
munikationssenat (Federal Communications Board -
BKS) against a decision of the Kommunikationsbe-
hörde Austria (Austrian Communications Authority -
KommAustria) of 18 May 2011 (see IRIS 2011-8/12).

Under the KommAustria decision, which has there-
fore entered into force, ORF is prohibited from adver-
tising its new special interest channel on other ORF
channels, apart from brief references to the channel’s
content. The ban also covers any ORF campaigns
aimed at installing the new channel in the third, fourth
or fifth slot on viewers’ remote controls, directly be-
low the two general channels ORF eins and ORF 2.
ORF III will also not broadcast blockbusters or US sit-
coms, nor show traditional advertising during evening
prime-time hours at weekends and on bank holidays.
Finally, the new channel must include the words “Kul-
tur und Information” (Culture and Information) in its
title.

ORF III is expected to be launched on 30 October 2011
and will be available via satellite, cable and DVB-T.

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

CY-Cyprus

Sports Television Rights - From Monopoly to
Fragmentation

At the start of the new sports season the issue of tele-
vision sports rights is currently on the public agenda:
competition by broadcasters and television service
providers for the acquisition of transmission rights is
affecting prices and access by the public. Today’s
fragmented offer requires households to invest in mul-
tiple subscriptions in order to follow live sport events.

On the other hand, a monopoly that existed before
2007 allowed the football federation to attribute ex-
clusively, and almost eternally, transmission rights to
one broadcaster. Decisions by the Commission for the
Protection of Competition (Επιτροπή Προστασίας Ανταγ-
ωνισμού ) and the Supreme Court between 2004 and
2007 led to an opening up of the market.

Three broadcasters and three television service
providers hold television sports rights for the 2011-
2012 season. The major stakeholder is pay-TV chan-
nel Lumiere TV (LTV), which holds the rights for home
matches of more than half of the Cyprus First Division
football teams, for English, German, Spanish football
championships and for EURO 2012. LTV holds also the
rights for Eurobasket 2011 and NBA and for other pop-
ular sports.

It is followed by Cytavision, owned by CYTA, the ma-
jor telecommunications and Internet provider on the
island. Cytavision holds the rights for the home
matches of the five First Division football teams, for
UEFA and various national football championships, as
well as for Cyprus, Greece and other countries’ bas-
ketball and other sports championships. Through
strategic alliances, Cytavision offers LTV packages to
its subscribers at extra cost.

Television service providers Primetel and Nova Cyprus
also hold significant transmission rights in football and
other sports.

Sports commentators, consumer associations and cit-
izens often complain that this fragmentation makes
it too costly for households to follow a large part of
sports events.

The situation has not always been the same as today.
The public service television faced - along with the
end of its monopoly in 1992 - a gradual loss of foreign
and Cyprus football championships and other sports
rights to the benefit of pay-TV channel LTV.

With regard to Cyprus football, agreements with
KOP (Κυπριακή Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου - Cyprus Foot-
ball Federation) gave LTV recording and transmission

8 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15261
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/12&id=13337


rights (1996) and - since 2001 - live broadcasting
rights. LTV could sell some minutes of transmission
to free-to-air broadcasters, which were bound by a
clause not to bid to KOP for rights. The 2003 agree-
ment gave LTV privileged treatment for the next five
years and first preference up to 2011.

Following recourse by ANT1 television to the competi-
tion authorities and the Supreme Court, the monopoly
and privileged treatment of LTV was broken, while
the exceptional right that allowed KOP to negotiate
on behalf of the teams participating in the champi-
onship was also cancelled. A more specific challenge
of this right before the courts ended KOP’s privilege
(see Supreme Court Case 952/2004, ANTENNA v Com-
mission for the Protection of Competition and Case
1120/2004, CYTA v Commission for the Protection of
Competition, Decision of 9 August 2007).

Additional developments between 2004 and 2007
changed the landscape significantly; the coming of
television service providers MiVision (later Cytavi-
sion), Primetel, NOVA and Cablenet that could count
on multichannel transmission and income from sub-
scriptions increased the number of competitors.

This led to the opening up of the market, though
still dominated mostly by pay-TV and television ser-
vice providers (i.e., cable, IP or satellite television
providers, who distribute the programmes of broad-
casters), with the latter operating in a legal quasi-
vacuum. Free-to-air broadcasters are disadvantaged
because the lack of regulation of television service
providers allows the latter to operate without limits
and compete from a rather privileged position.

Christophoros Christophorou
Expert in Media and Elections

CZ-Czech Republic

Amendment of the Audiovisual Regulation

On 6 September 2011 the Parliament of the Czech Re-
public adopted amendments to audiovisual legislation
that concern advertising and teleshopping in public
television programmes and the funding of Czech cin-
ematography.

During the transition period from analogue to digital
terrestrial television broadcasting the public broad-
caster ČT is allowed to broadcast advertising in the
amount of 0.75 percent of the daily broadcasting time
in the programme of CT 1 and of 0.5 percent in other
programmes. A part of the income from this is re-
served for the support of the Czech cinematography
sector. With regard to teleshopping, the public tele-
vision broadcaster is allowed to extend its share of

advertising time as specified in the above-mentioned
provisions, up to 5 percent of the daily broadcast-
ing time on each programme. During the time pe-
riod from 19.00-22.00 h, the share of advertising
and teleshopping time should not exceed six minutes
per broadcasting hour, as regards each of the public
broadcasters’ programmes, respectively.

The transition period ends on 11 November 2011. Af-
ter this date a public television broadcaster shall not
be allowed to broadcast advertising other than such,
the insertion of which is directly connected with the
broadcasting of a sports or cultural event, provided
that the acquisition of the rights to broadcast such
an event requires the inclusion of the advertising. If
advertising is inserted in the public broadcaster’s pro-
gramme as indicated in the preceding sentence, the
share of broadcasting time reserved for such adver-
tising shall not exceed 0.5 percent of the daily broad-
casting time, and during the time from 19.00-22.00
h it must not exceed six minutes per broadcasting
hour. Direct connection with the broadcasting of a
sports or cultural event means the insertion of adver-
tising in the programme immediately before or imme-
diately after the broadcasting of, and in breaks dur-
ing, such an event. Czech Television should transfer
the revenues from the broadcasting of advertising on
its programme CT 2 (Culture) to the State Cultural
Fund of the Czech Republic. Revenues from adver-
tising on CT 4 (Sports) should be used for the produc-
tion and broadcasting of sports programmes on Czech
TV. The public broadcaster is not allowed to broadcast
teleshopping.

The broadcaster of free-to-air non-local or non-
regional television with a license to distribute
programmes containing cinematographic works is
obliged to pay a fee for the broadcasting of adver-
tising to the State Fund for the Support and Develop-
ment of Czech Cinematography. This fee amounts to
2 percent of the advertising revenues.

• Zákon ze dne 6. září 2011, kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb.,
o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
(Law of 6 September 2011 amending the Law Nr.483/1991 Coll. on
the Czech Television as Amended and Other Legislation)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15329 CS

Jan Fučík
Ministry of Culture, Prague

DE-Germany

Appeal Court Confirms Compensation Obli-
gation for Use of Private Broadcasters’ Pro-
grammes

According to media reports, the Oberlandesgericht
München (Munich District Appeal Court - OLG) decided

IRIS 2011-9 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15329


on 30 June 2011 that hotel operators and cable com-
panies are obliged to pay reasonable compensation to
broadcasters for the use of their television and radio
programmes.

In the proceedings, a hotel operator and a private
news broadcaster had argued over whether compen-
sation was due for the use of television programmes
in hotel rooms.

According to the reports, the OLG found that using
the hotel’s own distribution equipment to retransmit
programme signals to television and radio sets in-
stalled in hotel rooms constituted secondary exploita-
tion, which was subject to copyright law and compen-
sation obligations. The hotel operator should be li-
censed by the broadcaster or the responsible collect-
ing society. The hotel benefited directly from making
television channels available to its guests by charg-
ing higher room rates. The compensation obligation
applied regardless of the hotel’s occupancy rate and
chosen means of reception. The OLG München also
stated that cable companies should pay compensa-
tion to broadcasters for the retransmission of televi-
sion programmes (see IRIS 2010-6/17 and IRIS 2010-
4/15).

The decision of the OLG München is final.

• Pressemitteilung der VG Media vom 12. September 2011 zum Urteil
des OLG München (Az. 6 Sch 14/09 WG) (VG Media press release of
12 September 2011 on the ruling of the OLG München (case no. 6
Sch 14/09 WG))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15289 DE

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Cologne District Court Denies Liability of ISP

In a ruling of 31 August 2011, the Landgericht
Köln (Cologne District Court - LG) rejected an action
brought by several manufacturers of audio storage
media against an Internet Service Provider (ISP). The
plaintiffs wanted to force the ISP to block its cus-
tomers’ access to a well-known file-sharing platform.

In the plaintiffs’ opinion, the ISP was liable under
Article 97(1) of the Urheberrechtsgesetz (Copyright
Act) because it enabled its customers to infringe their
rights. The ISP was both technically and legally able to
prevent its customers accessing the file-sharing ser-
vice concerned by blocking DNS and/or IP addresses.

The LG Köln decided that the ISP was neither liable
nor obliged to take precautionary measures by block-
ing access. In order to take such measures, the ISP
would need to control data communication among its
customers, through which it would obtain information
about the circumstances of the telecommunications,

including their content. The creation of corresponding
filters and blocking mechanisms without a legal basis
was incompatible with the principle of telecommuni-
cations secrecy enshrined in Article 10(1) and (2) of
the Grundgesetz (Basic Law).

In addition, the measures demanded by the plain-
tiffs were unreasonable because the ISP would have
to take numerous technical precautions in the form
of data filters, which would have to be constantly
adapted to changing circumstances and new forms of
infringement.

Finally, the requested blocks were not a suitable
means of preventing further rights infringements.
Only minimal amendments to a particular URL would
be required to ensure the same illegal service re-
mained available under the same domain, albeit with
a different URL. This had been clearly demonstrated
in the current proceedings by the fact that the plain-
tiffs had had to amend their action several times and
add more and more new URLs in order to deal with the
illegal content under the domain concerned.

• Urteil des LG Köln vom 31. August 2011 (Az. 28 O 362/10) (Ruling
of the LG Köln (Cologne District Court) of 31 August 2011 (case no.
28 O 362/10))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15288 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

ZAK Complains About Several Cases of Un-
lawful Advertising

On 9 August 2011, the Kommission für Zulassung und
Aufsicht der Medienanstalten (Media Licensing and
Monitoring Commission - ZAK) filed complaints about
several cases of unlawful advertising on the chan-
nels Sat.1, Sport 1 and the Turkish-language channels
Kanal Avrupa and Türkshow.

In the ZAK’s opinion, Sat.1 infringed the rules on the
separation of advertising and programme material
contained in Article 7(3) of the Rundfunkstaatsvertrag
(Interstate Broadcasting Agreement - RStV) by broad-
casting its own image trailer directly before commer-
cial breaks. The trailer showed a famous female
singer running up to a convertible car, getting in
and driving past various stars of the channel’s pro-
grammes, with the car and its logo repeatedly and
clearly visible. On several occasions, in commercial
breaks directly following this trailer, Sat.1 broadcast
an advertising spot in which the singer promoted the
same car. The ZAK thought that the broadcaster’s im-
age trailer should be treated as programme material,
which had therefore been unlawfully mixed with ad-
vertising. From the viewer’s perspective, the adver-
tising in the trailer was neither easily recognisable as

10 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-6/17&id=13340
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/15&id=13340
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/15&id=13340
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15289
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15288


such nor clearly separated from the editorial part of
the programme.

The complaint against Sport 1 concerned the trans-
mission of the English League Cup final, during
which the broadcaster made several references to
the sponsorship of the sports betting provider “bet-at-
home.com” and broadcast an advertising spot for the
company. Since “bet-at-home.com” is not an autho-
rised betting provider in Germany, the ZAK thought
that the broadcaster had breached the ban on adver-
tising for unauthorised betting services contained in
Article 5(4) of the Glücksspielstaatsvertrag (Interstate
Betting Agreement).

Regarding the Turkish-language channels, the ZAK
found that the ban on surreptitious advertising and
advertisement labelling rules had been breached. In
one case, it considered the mention and presentation
of a nose clip in an editorial report about snoring to
be unauthorised surreptitious advertising under Arti-
cle 7(7) in conjunction with Article 2(2)(8) RStV, since
the way in which it had been presented showed a
clear intent to advertise and the repeated references
to the product could not be editorially justified. Be-
sides, viewers had been misled by the inclusion of
advertising messages in the programme. In the sec-
ond case, the ZAK deemed the insertion of advertising
messages during a call-in show as split-screen adver-
tising, which had not been labelled as such and had
not been visually separated clearly enough from the
rest of the picture. It had therefore breached the la-
belling obligation enshrined in Article 7(3) RStV.

• Pressemitteilung der ZAK vom 10. August 2011 (ZAK press release
of 10 August 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15290 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Federal Government Statement on TMG
Amendment

The Federal Government has issued a statement in
response to the bill tabled by the Bundesrat (upper
house of parliament) amending the Telemediengesetz
(Telemedia Act - TMG). The bill, based on a draft text
adopted in June 2011 in order to improve data protec-
tion on online platforms, was tabled on 3 August 2011
(doc. 17/6765).

By means of the bill, the Bundesrat endeavours to in-
crease information obligations for service providers,
improve transparency in relation to the gathering,
processing and use of personal data, and provide
clearer information, particularly for young people,
about the “dangers to their personality rights and pri-
vacy”. The Bundesrat also hopes that, in principle,

the highest security level will be applied as the de-
fault setting with regard to personal data. In addi-
tion, providers should enable users to delete, block or
make anonymous their data in the telemedia service
concerned.

In the government’s opinion, the bill deals with im-
portant subjects related to data protection linked to
Internet services offering user-generated content. For
example, the government believes that a particularly
high level of data protection is desirable, especially
in order to ensure the effective protection of children
and young people.

However, the government also thinks that the bill
throws up some questions. For example, it believes
it is necessary to “examine the current legal situa-
tion very carefully” in order to “determine the current
need for legislative action”. This process should cover
all provisions relevant to data protection law.

The government also states that the “particular chal-
lenges relating to the protection of personal data in
the Internet age” should be regulated at European
level rather than by individual countries. A particu-
lar advantage of Europe-wide regulation is that it is
easier to enforce at international level than by na-
tional laws. In this connection, the government refers,
among other things, to the European Commission’s
anticipated proposals to amend European data pro-
tection law.

• Stellungnahme der Bundesregierung zum Gesetzentwurf des Bun-
desrates für ein 04046 Gesetz zur Änderung des Telemediengesetzes
(TMG) (BR-Drs. 156/11 - Beschluss) (Federal Government statement
on the Bundesrat bill amending the Telemediengesetz (Telemedia Act
- TMG) (doc. 156/11 - decision))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15286 DE
• Gesetzentwurf des Bundesrates Entwurf eines 04046 Gesetzes zur
Änderung des Telemediengesetzes (TMG), Drucksache 17/6765, 3.
August 2011 (Bundesrat bill amending the Telemediengesetz (Tele-
media Act - TMG), doc. 17/6765, 3 August 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15287 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

KJM Recognises Two New Self-Regulatory Au-
thorities

On 19 September 2011, the Kommission für Ju-
gendmedienschutz der Landesmedienanstalten (Land
Media Authorities’ Commission for the Protection of
Minors in the Media - KJM) announced the recognition
of two new voluntary self-regulatory authorities (see
IRIS 2011-7/17).

According to the press release, Freiwillige Selbstkon-
trolle der Filmwirtschaft (Voluntary Self-Regulation of
the Film Industry - FSK) and Unterhaltungssoftware

IRIS 2011-9 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15290
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15286
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15287
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/17&id=13343


Selbstkontrolle (Voluntary Self-Regulation of Enter-
tainment Software - USK) - both of which have, for a
long time, been recognised as self-regulatory author-
ities for the age classification of films and computer
games - have created FSK.online and USK.online in
order to protect young people from online content.

In its decision of 14 September 2011, the KJM recog-
nised both institutions under the terms of Articles 16
and 19 of the Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (In-
terstate Agreement on the Protection of Young People
in the Media - JMStV).

In view of the experience of FSK and USK in the field
of youth protection in the media, as well as the objec-
tive to continue with the “regulated self-regulation”
model, which has proved successful, and in response
to the failure to amend the JMStV on 1 January 2011
(see IRIS 2010-5/17), the KJM welcomed the creation
of specific regulatory bodies for telemedia.

• Pressemitteilung der KJM vom 19. September 2011 (KJM press re-
lease of 19 September 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15292 DE

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Competition Authority Withdraws Authorisa-
tion for Closer Connection between TPS and
Canal Plus

On 31 August 2006 the Ministry for the Economy
and Finance gave the green light for the merger of
the satellite television platforms CanalSat (Canal Plus,
Vivendi Group) and TPS, the two major operators in
the pay television market in France (see IRIS 2006-
8/22). In view of the extensive risk of harm to com-
petition, this authorisation - issued after obtaining the
opinion of the competition council (Conseil de la con-
currence) - was made subject to the implementation
of 59 undertakings on the part of Vivendi Universal
and the Canal Plus group. The operation, which re-
sulted in the creation of the company Canal+ France,
created a monopoly for the editing and marketing of
premium channels, and reinforced the dominant posi-
tion of the Canal Plus group in the downstream distri-
bution market, as its competitor TPS had disappeared.
On 21 September 2011, the competition authority
(Autorité de la concurrence) noted that the Canal Plus
group had failed to meet ten of its undertakings - in-
cluding a number that were essential - and decided to
rescind its decision to authorise the operation. “The
competition authority feels that failure to perform the
undertakings in respect of the provision of channels

and the maintenance of their quality is particularly se-
rious since it is essential that the obligations be met
in order to protect competition.”

It should be borne in mind that the purpose of these
undertakings was to allow those distributors of pay
television remaining after the operation (mainly In-
ternet access providers) access to sufficiently attrac-
tive content to be able to constitute competitive pay
channel packages that would help to ensure competi-
tion. The aim was to make it easier for the Canal Plus
group’s competitors to acquire audiovisual rights and
to enable them to purchase the themed channels they
needed in order to constitute attractive packages.
The unbundling (i.e., availability from any distribu-
tor) of seven channels (TPS Star, Cinéstar, Cinéculte,
Cinétoile, Sport +, Piwi, and Télétoon) offering must-
have themes for pay television (cinema, sport, young
people) constituted the core of the undertakings. In
its decision, the competition authority noted that the
Canal Plus group had taken its time in making these
seven channels available to third-party distributors,
which had given an advantage to its new offer enti-
tled “Le Nouveau CanalSat” since the Internet access
providers using ADSL were not yet able to propose a
retail offer including any or all of the seven unbundled
channels. On the basis of this it was possible to estab-
lish the existence of discrimination against the ADSL
operators’ platforms. What is more, it transpired that
Canal Plus had diminished the quality of the channels
it was to unbundle, in terms of both programming
and innovation. TPS Star in particular, according to
the competition authority, could no longer be quali-
fied as “prime”. Lastly, the Canal Plus group had not
respected a number of its undertakings aimed at en-
abling third-party distributors to add to their packages
by including attractive independent channels, whose
independence from the Canal Plus group needed to
be safeguarded. The competition authority noted that
the Canal Plus group had kept a number of editors
of independent channels (including Equidia, Trace TV,
and Télémaison) in a dependent situation by maintain-
ing relations with them that were not transparent and
hence potentially discriminatory (particularly with re-
gard to the conditions for their remuneration and the
duration of their contracts). Noting the essential na-
ture of some of these failings, and recalling that the
authorisation for the operation had only been issued
in 2006 on condition that all of the 59 undertakings
were to be implemented, the authority therefore de-
cided to rescind the 2006 decision authorising the op-
eration, and to fine Canal Plus EUR 30 million. Un-
less they return to their state prior to the operation,
Vivendi and the Canal Plus group now have one month
in which to notify the operation again.

12 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-5/17&id=13343
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15292
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-8/22&id=13332
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-8/22&id=13332


• Décision n◦11-D-12 du 20 septembre 2011 relative au respect des
engagements figurant dans la décision autorisant l’acquisition de TPS
et CanalSatellite par Vivendi Universal et Groupe Canal Plus (Deci-
sion No. 11-D-12 of 20 September 2011 on respecting the undertak-
ings contained in the decision authorising the acquisition of TPS and
CanalSatellite by Vivendi Universal and the Canal Plus group)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15281 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Wine Channel Contests Granting a Competi-
tor a Broadcasting Convention

During the summer, the Conseil d’Etat received an ap-
plication under the urgent procedure from Edonys, the
international television channel devoted to wine, rep-
resented by Media Place Partners, which had been re-
fused a broadcasting convention at the end of March
2011. The channel wishes to broadcast discussions
and documentaries on the wine sector and to propose
interactive tastings. However, this is not allowed un-
der the “Evin Act” which bans all direct or indirect
advertising in favour of alcohol (as stated in Article
L. 3323-2 of the Public Health Code). Edonys called
for the suspension of performance of the convention
granted to its competitor, Deovino, by the audiovisual
regulatory body (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel -
CSA) on 6 July 2011. The channel had undertaken
to follow a “good conduct” charter, and to refrain
from organising tastings and promoting wine, and has
announced plans to broadcast programmes on the
health risks posed by the consumption of wine.

The applicant’s main claim was that the broadcasting
of Deovino’s programmes was contrary to the aim of
protecting public health set out in Article L. 3323-2 of
the French Public Health Code. It also felt there was
serious doubt as to the legality of the CSA’s deliber-
ation since its Chairman, who had taken part in the
deliberation, rendered it irregular by having retired
several months earlier. Also, one of the CSA mem-
bers who had been involved with granting Deovino
a broadcasting convention is said to have personal
and professional connections with one of the chan-
nel’s managers. The Conseil d’Etat swept these argu-
ments aside, however; it took care to recall that use
of the urgent procedure to achieve suspension or per-
formance was conditional on “urgency justifying the
procedure, or the production of an argument such as
to cast serious doubt, at that stage in the investiga-
tion, on to the legality of the decision”.

The Conseil d’Etat went on to state that the fact that
the CSA’s Chairman was retired on the date of the de-
liberation “was not such as to give rise to a serious
doubt as to the legality of these acts, since the cir-
cumstance had no effect on the continuation of his
term of office”. It also noted that there were “many,
specific clauses in the broadcasting convention signed

with Deovino on observance of the rules governing
propaganda and advertising in favour of alcoholic bev-
erages”. The application under the urgent procedure
was therefore rejected.

Edonys has indicated its intention to broadcast from
the Grand Duchy of Luxembourg to the whole of Eu-
rope, and particularly to France, whereas Deovino is
scheduled to start broadcasting from France in Octo-
ber.

• Conseil d’Etat, 29 août 2011, SARL Média Place Partners (Conseil
d’Etat, 29 August 2011, Media Place Partners Sàrl)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15283 FR

Amélie Blocman
Légipresse

France Télévisions Adopts a “Channels Char-
ter”

The public-service television company France Télévi-
sions has just adopted a “Channels Charter”. Its Chair-
man and Managing Director, Rémy Pflimlin, claims it
is the first to be drawn up by an audiovisual group
in France. Public-sector television has a particular
role to play in the country’s democratic life as well
as in its social and cultural life - on the basis of this
idea, the France Télévisions group wanted to define
the fundamental principles that ought to determine
the course of its action and that of its employees.
The text recalls the “ethical rules” and the “public-
service missions” required of the holding company’s
channels, including “honesty of information”, “trans-
parency”, the “independence and pluralism of infor-
mation”, and the “representation of the diversity of
the population of France”. Faced with the multipli-
cation of sources of information, particularly the In-
ternet and the use of browsers, the charter recalls
that journalists are required to check “every item of
information” before presenting it on the air and to
check all images that are to be broadcast: “journal-
ists shall ensure that images broadcast correspond to
the subjects they are supposed to illustrate”. In order
to preserve the independence of professionals work-
ing for France Télévisions, the charter provides that
they must avoid “any situation that might cast doubts
on the company’s impartiality and its independence
in relation to pressure groups of an ideological, polit-
ical, economic, social or cultural nature”. Employees
must “take care to avoid any surreptitious advertis-
ing” and refuse “money, gifts, gratifications, travel,
holidays or other favours or advantages of any kind
whatsoever that might prejudice their independence
and their credibility”. They must also exercise cau-
tion when using blogs and social networks, ensuring
“respect for professional and ethical rules”, and re-
frain from compromising their credibility or that of the
company. In this respect, the charter has been supple-
mented by an “employees’ guide to good practices on

IRIS 2011-9 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15281
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15283


social networks” since “all France Télévisions’ employ-
ees may talk about their employer some day”. The
document covers a dozen points, recalling the ban
both on comments that are slanderous, defamatory
or racist, and the divulgence of in-house, confidential
and/or financial information specific to the company.
Employees are also to be held personally responsible
for the content they publish in a blog or on a site, me-
dia or social network. It is also recommended that
journalists should not tweet about what they did not
say on screen, and that they should always indicate
the source of content and always check on an item
of news before communicating it. Extracts from the
“Channels Charter” are expected to be incorporated
in the collective agreement that is currently under ne-
gotiation.

• Charte des antennes de France Télévisions (Charter of the channels
of France Télévisions)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15282 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CNC Publishes Comparative Study on Tax In-
centives for Location of Audiovisual and Cin-
ematographic Production

The purpose of the international tax credit instituted
by the 2009 Budget and embodied in Art. 220 qua-
terdecies of the General Tax Code is to make it easier
to shoot and manufacture in France cinematographic
and audiovisual works originated by a non-French pro-
ducer and containing elements that attach it to the
culture, heritage or territory of France. Thus the tax
credit is granted to a company that carries out the ex-
ecutive production of a work in France, subject to the
company being approved by the national cinemato-
graphic centre (Centre National de la Cinématogra-
phie - CNC). The credit represents 20% of the eligible
expenditure on the work in France, with a ceiling of
EUR 4 million per work.

The results for cinematographic production for the
year 2010 show that the producers of certain types
of French full-length films are choosing to relocate to
the Grand Duchy of Luxembourg and Belgium. The
CNC therefore decided to launch a comparative study
of the functioning of certain non-French tax incentive
schemes for cinematographic and audiovisual produc-
tion, in order to measure and analyse this trend ob-
jectively. The study covers seven countries - Belgium,
the Grand Duchy of Luxembourg, Germany, Ireland,
Hungary, the United Kingdom and Canada.

The study shows that while the aims of the various
national tax incentive schemes are relatively similar,
the ways in which they operate are very varied.

The works covered and the extent of eligible expendi-
ture vary from one country to another. Moreover, the
ceilings applied to the tax reductions or credits prac-
ticed in the various countries are often much higher
than in France; indeed the study shows that, of the
seven schemes studied, France’s tax credit arrange-
ment is currently the least attractive in strictly finan-
cial terms, with a rate among the lowest at 20% of
eligible expenditure, compared with 29 to 39% of eli-
gible expenditure in Belgium, and 25 to 65% of eligi-
ble expenditure in Quebec. It is also the most restric-
tive, since it is virtually incompatible with the other
schemes and requires filming - unless the scenario
justifies otherwise - and post-production (mainly) to
be carried out in France. Belgium’s “tax shelter”
scheme, with its broad base of eligible expenditure,
and Canada’s tax credit scheme are in theory compat-
ible with the French scheme. The non-French schemes
studied are also broadly compatible with each other.

Some French producers explain their repeated collab-
oration with the European countries studied (particu-
larly Belgium, the Grand Duchy of Luxembourg, and
Ireland) by the fact that they do not lose the benefit
of the French tax credit. The French scheme of aid for
production makes it possible to retain a large part of
the benefit of financial support, even if the tax credit
is lost because the work is filmed elsewhere. More-
over, such collaboration makes it possible to obtain
other forms of national or regional aid in the copro-
duction countries, or even supranational aid, such as
Eurimages, and hence to cumulate financing.

• Etude comparative des systèmes d’incitation fiscale à la localisation
de la production audiovisuelle et cinématographique (Comparative
study of tax incentives for the location of audiovisual and cinemato-
graphic production)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15284 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Court Requires ISP to Block Access to Site
Providing Links to Pirated Movies

On 28 July 2011, the English High Court ordered BT,
the UK’s largest internet service provider, to block ac-
cess to a site which aggregates a large amount of
illegally copied material found on Usenet discussion
forums. BT has decided not to appeal the decision,
which is likely to provide the basis for a number of
other claims in the future. It also supplements the
provisions in the Digital Economy Act 2010, which sur-
vived a recent legal challenge (see IRIS 2011-6/20).

The case was brought by six major film studios and
production companies, all members of the Motion Pic-

14 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15282
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15284
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6/20&id=13321


ture Association of America (“the Studios”) in order to
block access to the “Newzbin2” website. It followed
the earlier granting of an injunction against its prede-
cessor site, “Newzbin1”, to prevent it from continuing
to breach the Studios’s copyright. Newzbin then re-
located outside the jurisdiction of the court and con-
tinued to offer the same website. Newzbin includes a
facility for its members to reassemble files on Usenet
forums into complete films in breach of copyright. The
Studios argued that the only relief available to them
was thus an order under s. 97A of the Copyright, De-
signs and Patents Act 1988 (which implemented the
2001 Information Society Directive) to require the site
to be blocked. Blocking was to be effected through
BT’s “Cleanfeed” technology previously used to block
access to websites featuring child sex abuse.

BT claimed that the court had no jurisdiction to issue
the order for a number of reasons. First, it claimed
that neither the users nor the operators of the web-
site were using BT’s service to infringe copyright. The
court disagreed, as BT’s services were being actively
used for downloading by users. Secondly, BT claimed
that it had no actual knowledge of the copyright in-
fringement, as the Act required so that an order to be
made. According to the court, actual knowledge of a
particular transaction infringing copyright was not re-
quired; it was enough that BT knew in general terms of
the large scale copyright infringement by Newzbin2.
Thirdly, BT claimed that to grant the order would in-
fringe Art. 12(1) of the E-Commerce Directive, as it
was a “mere conduit” and so protected from liability.
However, the court considered that the order could
still be made under Art. 12(3) to terminate the in-
fringement. BT also claimed to be protected by Art.
15(1) of the Directive, which prohibits the imposition
of a general monitoring requirement on providers, but
according to the court the order would not require
such general monitoring. Finally, BT claimed that the
order would infringe Art. 10 of the European Conven-
tion on Human Rights as it was not “prescribed by
law”. The Court considered that the order fell well
within those grounds foreseeable on the basis of the
statute and the Directive, and did not infringe Art. 10;
nor was it disproportionate. The court thus granted
the order in the form applied for by the Studios.

• Twentieth Century Fox Film Corporation et al v British Telecommuni-
cations plc [2011] EWHC 1981 (Ch), 28 July 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15267 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Guidance on the Use of Digital Enhancements
Re-Issued

On 27 July 2011, the UK Advertising Standards Au-
thority (ASA) ruled that two cosmetic advertisements

were “misleading”. L’Oreal’s brands, Lancôme and
Maybelline, were the object of adverse adjudications
because “they could not demonstrate that images of
Julia Roberts and Christy Turlington, which had been
digitally enhanced, were an accurate representation
of the results the products could achieve. As such we
judged the ads were misleading.”

Whilst the specific matter concerned magazine adver-
tisements, misleading advertising is prohibited like-
wise under UK advertising rules applying to broad-
casts, in the UK Code of Broadcast Advertising (BCAP
Code), which gives the rules for broadcast advertise-
ments.

Section 3.12 states: “Advertisements must not mis-
lead by exaggerating the capability or performance of
a product or service.”

The ASA in a statement said that “while advertisers
are not prohibited from altering or enhancing images
in all circumstances, if they do decide to reach for the
airbrush, they have to be careful not to exaggerate
the capability or performance of a product.”

Several high profile ASA rulings in this area have set
a benchmark for what is and is not acceptable when
using post-production techniques: L’Oreal (UK) Ltd t/a
Lancôme; L’Oreal (UK) Ltd t/a Maybelline; Procter &
Gamble (Health & Beauty Care) Ltd; Rimmel Interna-
tional Ltd; Coty UK Ltd t/a Rimmel London.

The ASA Guidance on cosmetic advertisements has
been re-issued.

• ASA Adjudication on L’Oreal (UK) Ltd t/a Lancôme
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15264 EN
• ASA Adjudication on L’Oreal (UK) Ltd t/a Maybelline
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15265 EN
• BCAP Section 3.12
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15266 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

HU-Hungary

Co-regulatory Agreements between the Hun-
garian Media Self-regulatory Bodies and the
Media Authority

In July 2011, the Media Council of the Nemzeti Média
és Hírközlési Hatóság (National Media and Infocom-
munications Authority - NMHH) concluded public ad-
ministration agreements on media co-regulation with
the four Hungarian media self-regulatory bodies: the
Association of Hungarian Content Providers (MTE), the

IRIS 2011-9 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15267
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15264
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15265
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15266


Advertising Self-regulatory Body (ÖRT), the Associa-
tion of Hungarian Publishers (MLE) and the Associa-
tion of Hungarian Electronic Broadcasters (MEME).

According to Art. 190 of Act CLXXXV of 2010 on Media
Services and Mass Media (Media Act; see IRIS 2011-
2/30) “the Media Council shall have the right to con-
clude a public administration agreement with the self-
regulatory body of good standing on cooperation for
the administration of cases specified in the Act falling
within the administrative competence of the Coun-
cil”. The agreements set up a co-regulation model in
which complaints regarding the alleged breach of cer-
tain provisions of (i) Act CIV of 2010 on the freedom of
the press and the fundamental rules on media content
(Media Constitution), (ii) the Media Act and (iii) the
Co-regulatory Code of Conduct of the self-regulatory
body will be handled primarily by the committee of
experts of the concerned body. The Codes of Conduct
specify in detail — within the context of the authori-
sations granted in the Media Act — the provisions on
proceedings to be performed by the bodies.

The self-regulatory bodies shall perform their tasks in
relation to a) their registered members, except those
that expressly objected to being bound by the co-
regulation, and b) media content providers (in case
of ORT advertising organisations) that agreed to be
bound by the Code of Conduct. The self-regulatory
bodies shall act as entities performing the tasks within
their own scope of competence and not as tasks un-
der the powers of authorities. In so doing, their in-
volvement shall have priority to and supplement the
activities of the Media Council.

The procedures shall be pursued a) upon request or
b) ex officio (in cases defined in the applicable Code
of Conduct). Before requesting the procedure of the
self-regulatory body the petitioner (the person whose
rights or lawful interests are directly affected by the
media content) is obliged to inform the concerned
content service provider of the complaint (this obli-
gation is not included in ORT’s co-regulation agree-
ment). In case of failure to solve the problem this
way, the petitioner shall have the right to initiate the
co-regulation procedure.

The self-regulatory body has 30 days to end the pro-
cedure, which may be extended by 15 days with due
heed to the complexity of the case and the difficulties
that may arise in revealing the facts of the case. The
committee shall have the right to hold a hearing if it
is necessary or if there is an attempt to reach con-
sent. The competent committee has - in particular -
the following options to decide:

a) to declare the occurrence of the infringement,

b) to oblige the perpetrator to stop its unlawful be-
haviour (and - if applicable - to restore it to the original
state),

c) to oblige the perpetrator to make restitution (e.g.,
in a statement) either publicly disclosed or otherwise,

d) to oblige the perpetrator to make a non-pecuniary
restitution by other suitable means and to reimburse
the procedural fees and costs paid by the petitioner,

e) to suspend the perpetrator’s right to participate in
the co-regulation procedure (in this case the perpetra-
tor shall be subject to the procedure of the authority
during the suspension),

f) to disclose to the public its decision containing the
perpetrator’s name and the committed infringement.

It shall be noted that no penalty may be imposed
by the self-regulatory bodies during the co-regulation
procedure. Parties may appeal the committee’s reso-
lution on the grounds of a breach of the Media Act or
the Code of Conduct. The appeal shall be adjudged
by the self-regulatory body’s appeal committee of ex-
perts. Parties may request the review of the final reso-
lution from the Media Council, but only on the grounds
of unlawful proceedings (the procedure of MEME does
not contain such an “in-house” appeal system).

The Media Council shall exercise supervision over the
activities of the self-regulatory bodies under the pub-
lic administration agreements. In so doing, the Me-
dia Council shall have the right to check the fulfilment
of the provisions of the agreements on a continuous
basis and their delivery in accordance with the agree-
ment.

• Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete - MTE (Co-
regulation Code of Conduct of Association of Hungarian Content
Providers)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15252 HU
• Önszabályozó Reklámtestület - ÖRT (Co-regulation Code of Conduct
of the Advertising Self-regulatory Body)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15253 HU
• Magyar Lapkiadók Egyesülete - MLE (Co-regulation Code of Conduct
of the Association of Hungarian Publishers)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15254 HU
• Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete - MEME (Co-
regulation Code of Conduct of the Association of Hungarian Electronic
Broadcasters)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15255 HU

Gabriella Raskó
Media Law Expert

IE-Ireland

Updated Broadcasting Code on Referenda
and Election Coverage

The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) on 13
September 2011 published an updated BAI Broadcast-
ing Code on Referenda and Election Coverage (Elec-
tion Code). The updated Election Code sets out rules
with which all Irish broadcasters must comply when
covering all relevant elections and polls (Referenda;

16 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/30&id=13314
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/30&id=13314
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15252
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15253
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15254
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15255


General, Presidential, European and Local elections;
Senate elections and By-elections) held in Ireland.

The Broadcasting Act 2009 s.42 provides that the BAI
shall prepare, and from time to time as occasion re-
quires, revise codes governing standards and practice
to be observed by broadcasters. The updated Election
Code reflects existing practice and codes established
by the BAI (see IRIS 2011-5/26) with a number of re-
visions relating specifically to the forthcoming Refer-
enda and Presidential election, which will take place
on 27 October 2011.

The updated Election Code was introduced following a
short consultation process. While the general prohibi-
tion on political advertising is retained (see IRIS 2004-
8/23), the updated code reflects the requirements set
out in the Referendum Act 1998 (as amended) and
s.41(6) of the Broadcasting Act 2009, by confirming
that advertisements broadcast at the request of the
Referendum Commission are not covered by the pro-
hibition on political advertising.

With respect to party political broadcasts, the updated
Election Code provides that, in relation to referenda,
broadcasters must ensure that the total time allo-
cated amounts to equal airtime being afforded to both
sides of the debate. Party political broadcasts made
in support of candidates for a Presidential Election
should be taken into account when assessing whether
the totality of broadcasts is fair to all interests con-
cerned. While there is no obligation on broadcasters
to allocate uncontested airtime to Presidential candi-
dates during a Presidential Election, the updated Elec-
tion Code requires a broadcaster who chooses to do
so to ensure that all candidates are treated equitably
and that the broadcast treatment is fair to all interests
concerned.

The moratorium period on coverage by broadcast-
ers of an election remains unchanged and runs from
2 p.m. on the day before the poll takes place and
throughout the day of the poll itself until polling sta-
tions close (see IRIS 2011-5/26). The updated Elec-
tion Code expressly confirms the application of the
moratorium to Referenda coverage. In their guidance
notes the BAI acknowledge the difficulties involved for
programme makers in striking a balance between re-
quirements to keep the public informed and ensuring
that programming does not breach the moratorium.
However the guidance confirms that the moratorium
on election coverage in the run-up to the poll extends
to all areas of programming including newspaper re-
views, coverage of opinion polls and information an-
nouncements.
• BAI Broadcasting Code on Referenda and Election Coverage,
September 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15268 EN
• BAI Broadcasting Code on Referenda and Election Coverage - Guid-
ance Notes, September 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15269 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-Italy

AGCOM Regulation on Televoting in TV Shows

On 3 February 2011 AGCOM (the Italian communi-
cations authority) adopted a regulation concerning
transparency and effectiveness in televoting in TV
shows, after a public consultation launched in Decem-
ber 2010.

The regulation, whose scope is limited to national
broadcasters, aims to provide users with the neces-
sary quality and transparency in televoting, which, in
most cases, is a service provided in return for pay-
ment.

AGCOM regulation lays down a few basic rules: users
have to be transparently made aware of televoting
with complete information on its function; all votes
must be assured of equal treatment, avoiding those
mechanisms that allow an automated delivery of a
massive amount of votes.

These kinds of mass call services are usually offered
as part of specific TV programme formats, for a lim-
ited period of time; for example, in order to determine
the winner of a song or beauty contest by recognizing
the preferences of the public. These rules apply even
where televoting affects only partially the results of
the competition, allowing the participation of a signif-
icant number of users and providing a very high num-
ber of call attempts.

Therefore, the procedure does not apply to services,
sometimes inaccurately called “televoting”, that do
not detect the preferences of the public in such com-
petitions, but whose purpose is, for example, to win
prizes by responding to a question via SMS (“quizzes”)
or to track the preferences of the public with regard to
current issues (such as "inquiries").

At least 15 days before the broadcast of the TV pro-
gramme relevant to televoting, both the broadcaster
and the service provider shall publish on their web-
sites a specific and easy to find regulation on televot-
ing.

Each user can send a maximum of:

a) 5 votes for each televoting session that takes place
over 24 hours, with an overall limit of 50 votes per
week;

b) 10 votes for every session of televoting that takes
place over 24 hours, with an overall limit of 50 votes
per week. Votes exceeding these limits shall be
deemed invalid and the user may not be requested
to pay for them.

IRIS 2011-9 17

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/26&id=13322
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-8/23&id=13322
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-8/23&id=13322
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/26&id=13322
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15268
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15269


AGCOM is charged with monitoring the correct appli-
cation of the regulation, notably the level of trans-
parency adopted by broadcasters, who have to spec-
ify how they treated the received answers, indicating
the medium used (mail, phone, etc.,) and, in general,
the given answers and their timing. This requested
summary must be broadcast, without delay, at the
end of the programme.

• Delibera n. 38/11/CONS, “Approvazione del regolamento in materia
di trasparenza ed efficacia del servizio di televoto” , 03.02.2011 ( De-
liberation n. 38/11/CONS of 3 February 2011, “Regulation concerning
transparency and effectiveness in televoting”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15270 IT

Francesca Pellicanò
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

AGCOM Adopts a New Regulation on the Pro-
motion of European Works by On-Demand
Audiovisual Media Services

On 6 April 2011, the Italian Communications Author-
ity (Autorità per le garanzie nelle comunicazioni -
AGCOM) adopted Regulation no. 188/11/CONS on
the promotion of European works by on-demand au-
diovisual media services (hereinafter “the Regula-
tion”). The Regulation establishes the duties of
video on-demand services related to the promotion
of European audiovisual works, according to Article
44, paragraph 7 of the Audiovisual Media Services
and Radio Code, adopted by Legislative Decree no.
44/2010. The Regulation has been adopted through
co-regulatory procedures.

For the development of the new rules, AGCOM has
established a technical committee, with the partic-
ipation on a voluntary base of all the stakeholders
involved. The committee was established on 9 Oc-
tober 2010 by Deliberation no. 476/10/CONS. After
almost 6 months of long discussions, the new Reg-
ulation introduced the rules relating to promotion of
European works by non-linear audiovisual media ser-
vices, as defined by Directive 2007/65/EC. The reg-
ulation consists of one article that amends the main
AGCOM framework on the general promotion of Euro-
pean and independent audiovisual works adopted by
Regulation no. 66/09/CONS.

The first paragraph introduces the definition of “cat-
alogue”, that is the list provided by non-linear audio-
visual media services of programmes that can be im-
mediately viewed by the user. The second paragraph
introduces the definition of a thematic catalogue con-
sisting in an offer with more than 70% of programmes
dedicated to a unique theme.

The third paragraph introduces Article 4-bis to the
main framework, which sets the obligation for video
on-demand media services to promote European

works, gradually and taking into account the develop-
ment of the market by the adoption of either of these
measures:

a) a minimum 20% share of European works in video
on-demand catalogues, calculated on the total num-
ber of hours provided on an yearly basis;

b) a financial contribution to the production of and ac-
quisition of rights in European works that must not be
less than 5% of the revenues recognised for the pro-
vision of video on-demand services.

Article 4-bis, paragraph 2 concerns the gradual intro-
duction of the duties within the fourth year from the
coming into force of the regulation. According to Arti-
cle 4-bis, paragraph 3, during this transitional period
the share of works in the catalogue must not be less
than the 5% and the financial contribution must not
be not less than 2%.

Paragraph 4 of Article 4-bis establishes that AVMS on-
demand providers who opt for the financial contribu-
tion obligation are permitted to have an incidental 1%
decrease of the quota during one year that has to be
recovered during the next year.

According to Article 4-bis, paragraph 5, all providers
must provide an explanatory memorandum when
they are not able to reach the minimum quota.

According to Article 4-bis, paragraph 6, the providers
owned or controlled by one company shall reach the
minimum quota calculating the operas in all the cata-
logues provided by the company.

Article 4-bis, paragraph 7, concerns the exclusion
from the obligations related to the promotion of Eu-
ropean works for the subjects that do not fall within
the scope of the general AVMS on-demand regulation
adopted by Decision no. 607/10/CONS.

The final provisions of Decision 188/11/CONS are re-
lated to the possibility of derogation from the obliga-
tions for on-demand AVMS providers that provide a
thematic catalogue or that suffer financial losses in
the last two years, in accordance with the same pos-
sibility granted to linear AVMS.

• Approvazione del regolamento riguardante la promozione della pro-
duzione e della distribuzione di opere europee da parte dei servizi di
media audiovisivi a richiesta ai sensi dell’articolo 44, comma 7, del
testo unico dei servizi di media audiovisivi e radiofonici, 06/04/2011
( Decision No. 188/11/CONS, Framework regarding the promotion of
the production and distribution of European works by on-demand au-
diovisual media services, 6 April 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15271 IT

Giorgio Greppi
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

18 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15270
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15271


AGCOM Regulation and Self-Regulatory
Rules on the Representation of Judicial
Processes in Television

At the beginning of 2008 Agcom (the Italian Com-
munications Authority) adopted Deliberation no.
13/08/CSP, pointing out the risks that arise from mak-
ing a show of ongoing judicial processes in TV pro-
grammes, such as docu-dramas and docu-fictions,
which reconstruct legal cases in spectacular and at-
tractive ways, in order to increase the audience by
creating a sort of media tribunal that almost replaces
the real one and compromising objectivity and impar-
tiality of information.

Throughout the above-mentioned deliberation, Ag-
com set out the following guiding principles for a cor-
rect representation of judicial processes on TV: me-
dia overexposure or artificial description of trials in
progress, which make it hard for the viewer to have
an appropriate comprehension of the facts, shall be
avoided; on the one hand, the right to inform should
not be affected, but on the other hand, the pre-
sumption of innocence of the defendant should be
protected; information shall respect the principles of
completeness, accuracy, fairness and protection of
human dignity, avoiding turning private pain into a
public show and implementing strengthened protec-
tions when minors are involved.

In addition to this deliberation, Agcom invited broad-
casters, in association with the Italian order of jour-
nalists, to adopt a self-regulatory code in order to en-
sure the concrete implementation and enforcement of
these criteria. This code was adopted in May 2009,
and in addition to the transposition of Agcom’s in-
structions into concrete rules for a proper representa-
tion of judicial processes in TV, it also provided for the
establishment of a specific Committee charged with
monitoring their compliance, as well as adopting mea-
sures in cases of infringement.

The Committee first met on 17 December 2009, and
on the same date, the self-regulatory code came into
force. On 18 July 2011, the working procedures of
the Committee were adopted by the signatories of the
code and then published on Agcom’s website.

According to these procedures, anyone who consid-
ers a programme not to be compliant with the self-
regulatory rules can report it in detail to the Commit-
tee, filling in the specific form available on Agcom’s
website. The Committee will screen all reports in ad-
vance, in order to verify their completeness, valid-
ity and admissibility, and, afterwards, the President
of the Committee will choose a member from among
Agcom’s representatives as rapporteur of the inves-
tigation phase. The report will be transmitted to the
broadcaster concerned, who can defend itself in writ-
ing, as well as ask for a hearing within 15 days. The

Committee will also acquire the recording of the con-
tested programme.

At the deadline, the rapporteur will inform the Pres-
ident of the closing of the investigation phase and
email all relevant documentation to him/her. The Pres-
ident will then convene with the Committee, which
will decide by absolute majority. Where an infringe-
ment of the Code is ascertained, the broadcaster will
have to communicate it to the public within a suit-
able term and the deliberation will be published on
Agcom’s website.

• Delibera n. 13/08/CSP - Atto di indirizzo sulle corrette modalità
di rappresentazione dei procedimenti giudiziari nelle trasmissioni ra-
diotelevisive, Gazzetta Ufficiale della Repubblica italiana n. 39 del 15
febbraio 2008 (Deliberation no. 13/08/CSP - Guidelines for a correct
representation of judicial processes in TV, Official Journal No. 39 of
15 February 2008)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15272 IT
• Codice di autoregolamentazione in materia di rappresentazione di
vicende giudiziarie nelle trasmissioni radiotelevisive sottoscritto 21
maggio 2009 (Self-regulation code on representation of judicial pro-
cesses on TV signed on 21 May 2009)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15373 IT
• Regolamento di procedura del Comitato di applicazione del Codice
di autoregolamentazione in materia di rappresentazioni televisive di
vicende giudiziarie adottato il 18 luglio 2011 (Working procedures of
the Committee for the enforcement of a self-regulation code on the
representation of judicial processes in TV adopted on 18 July 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15274 IT

Manuela Branco
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

MT-Malta

Yes for Divorce Movement/Yes for Marriage v
Broadcasting Authority

On 23 May 2011 the Civil Court, First Hall, sitting in its
constitutional capacity, held that the Broadcasting Au-
thority - by withholding two political spots from being
broadcast during the divorce referendum campaign
- was not in breach of freedom of expression under
the Constitution of Malta and the European Conven-
tion on Human Rights and Fundamental Freedoms. No
appeal was lodged against this judgment to the Con-
stitutional Court.

In Advocate Dr. Deborah Schembri and others in their
personal name and on behalf of the Yes for Divorce
Movement/Yes for Marriage, the said Yes Movement
filed a freedom of expression case against the Broad-
casting Authority on 16 May 2011. The Yes Movement
claimed that, as part of the scheme of divorce refer-
endum broadcasts organised by the said Authority on
public service television, the Authority had stopped
the airing of two political spots of the Yes Move-
ment. The latter had prepared two spots consisting
of footage showing Mgr. Charles Vella, who had in the

IRIS 2011-9 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15272
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15373
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15274


past granted an interview during prime time on a pri-
vate television station where he discussed, amongst
other things, the divorce issue. This footage was used
by the Yes Movement as part of its referendum cam-
paign after it obtained permission from the private
television station and the programme producer, but
not from Mgr. Vella, whose image was shown on both
spots together with an excerpt of what he had stated
during the said programme.

The Authority allowed the broadcast of the spots twice
on 12 May 2011, but withdrew them the following day
after the receipt of a letter of protest by Mgr. Vella,
who informed the Authority that he had not given con-
sent for his image to be used in the Yes Movement’s
campaign. According to the Authority’s scheme of ref-
erendum broadcasts, third parties could be portrayed
in political spots provided that they gave their con-
sent for this purpose. Mgr Vella noted that in the
two spots in question, his interview had been edited
and taken out of context, giving the impression that
he was advocating the introduction of divorce legisla-
tion in Malta. In its pleadings, the Authority submit-
ted that Mgr. Vella was a private person and not a
public figure; that it initially allowed the spots to be
aired until it received Mgr. Vella’s complaint, where-
upon it took immediate action to stop the spots from
being broadcast in its scheme of referendum broad-
casts, whilst asking the Yes Movement to substitute
them with two others; that Mgr. Vella had not given
his consent for the broadcast of his image in the Yes
Movement spots; that Mgr. Vella - who was against di-
vorce legislation - was depicted in the two spots in an
abusive way and out of context; and that the televi-
sion programme in which Mgr. Vella had participated
had been broadcast before the House of Representa-
tives had decided to call a referendum on the divorce
issue, before the Yes Movement had been established
and before the date of the referendum had actually
been announced. Moreover, the said television pro-
gramme had dealt with several issues, amongst which
was that of divorce. The Authority further pleaded
that, although Mgr. Vella participated in a television
discussion programme, this did not imply that he had
renounced any copyright he enjoyed over the repro-
duction of his own image. Finally, it noted that the
inclusion of Mgr. Vella’s television programme inter-
view in the two said political spots favouring divorce
did not fall under extant fair use rules.

The court considered the Yes Movement’s submis-
sions that Mgr. Vella was a public person, had spoken
on television, his intervention was made in public and
that both the television station and programme pro-
ducer had given their consent for the broadcast of ex-
cerpts of Mgr. Vella’s interview during the two spots in
question. The court further noted that Mgr. Vella did
not occupy any institutional office, in so far as both
the Government and Church were concerned. As a
private citizen, he was still an influential person, as
he was the founder of the Cana Movement - a Catholic
Church institution having the family at heart. He was
also an institutional figure in Italy in the family sec-

tor and remained an expert on family matters, having
written on the issue of the family during the course
of his career. The court found that as Mgr. Vella was
an influential person and the Yes Movement had ex-
tracted passages from his programme interview for
its spots to favour its cause. But the extract, the court
held, was taken out of context and Mgr. Vella had
not participated at all in the divorce referendum de-
bate; nor did he support the Yes Movement. Although
Mgr. Vella was, prior to the campaign, interviewed on
divorce, this did not imply that what he said during
the television programme could be reproduced with-
out his consent and out of context in the two spots
depicting him as though he favoured the introduction
of divorce in Malta. Furthermore, when the Authority
stopped the said spots from being aired, it immedi-
ately permitted the Yes Movement to replace the said
two spots with another two of the Yes Movement’s
choice, an option of which the Yes Movement availed
itself.

• Schembri Deborah Av Dr et Noe v. l-Awtorita’ tax-Xandir,
23/05/2011 (Decision of the Civil Court, First Hall (Constitutional juris-
diction), Yes for Divorce Movement/Yes for Marriage v. Broadcasting
Authority, reference no. 22/2011, 23 May 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15275 MT

Kevin Aquilina
Department of Media, Communications and

Technology Law, Faculty of Laws, University of Malta

PT-Portugal

New Set of Auditions Delay Elections for the
Regulatory Body

On 24 August 2011, the Social Democratic Party (PSD)
delivered to the Parliamentary Commission of Ethics,
Citizenship and Communication a requirement for the
audition of four persons in the framework of media
regulation and the performance of the ERC Regulatory
Council during the past five years. The Regulatory
Council is the main body of the Entidade Reguladora
para a Comunicação Social (media regulatory author-
ity - ERC). The main objective is to provide information
regarding the new model for media regulation and the
mandate for the first Regulatory Council. Amongst the
names for these auditions are those of the President
of the ERC, the President of the Journalists’ Syndicate,
the Director of Information of the private broadcaster
TVI and the expert in constitutional issues, Vital Mor-
eira.

This situation is delaying the election of the new Reg-
ulatory Council, since the mandate of their current
members ended on 17 February 2011. This set of
auditions was initially proposed by the PSD Parliamen-
tary Group last February and is aimed at analysing the

20 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15275


state of media regulation in Portugal before proceed-
ing to the appointment of new members. Moreover,
the objective was also to assess the need for changes
in the current legal framework of the ERC, to identity
the strengths and weaknesses of this regulatory body
and to reflect on its functions and powers.

The process will now continue and the hearings will
proceed, with three of the proposed auditions be-
ing scheduled for an extraordinary meeting on 16
September 2011.

• Agenda da reunião ordinária da Comissão Parlamentar para a Ética,
a Cidadania e a Comunicação do dia 24 de Agosto de 2011 ( Agenda
for the ordinary meeting of the Parliamentary Commission of Ethics,
Citizenship and Communication of 24 August 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15277 PT
• Agenda da reunião extraordinária da Comissão Parlamentar para a
Ética, a Cidadania e a Comunicação do dia 16 de Setembro de 2011
(Agenda for the extraordinary meeting of the Parliamentary Commis-
sion of Ethics, Citizenship and Communication of 16 September 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15277 PT
• Requerimento apresentado pelo Grupo Parlamentar do PSD no dia
22 de Fevereiro de 2011 ( Requirement delivered by the PSD Parlia-
mentary Group on 22 February 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15278 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,

University of Minho

Golden Shares in PT Officially Revoked

On 25 July 2011 the Portuguese government officially
revoked the special rights it held in several publicly
quoted companies, including the oil company Galp,
the energy group EDP and the operator Portugal Tele-
com (PT). The government was under an obligation to
revoke such rights as part of the terms of a EUR 78
billion plan to save the country from bankruptcy.

The special rights given to the 500 action of category
A (golden share) held by the Portuguese government
were revoked by a vote in favour of 99% of the action-
ists present that day.

A Golden Share is a position hold by the State in
a company that guarantees to the State a certain
amount of special rights in certain strategic decisions
in the company, such as investments, mergers, acqui-
sitions etc.

The Portuguese Parliament approved the revocation
by Decree 90/201 (Decreto-Lei n.º 90/201) on 25 July.
This was in line with the imposition made by the Troika
(European Union, ECB and IMF).

During the debate that took place to adopt the res-
olution, as a clear example for the revocation of the
golden share, the recent case of acquisition that had
as its main characters PT, VIVO (Brasil) and Telefonica

(Spain) and the intervention of PT between VIVO and
Telefonica was recalled.

• Decreto-Lei n.º 90/2011, de 25 de Julho, que "elimina os direitos es-
peciais detidos pelo accionista Estado na EDP " Energias de Portugal,
S. A., na GALP Energia, SGPS, S. A., e na Portugal Telecom, SGPS, S.
A.." (Decree 90/201, 25 July 2011, revoking the special rights held by
the State in Galp, PT and EDP)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15276 PT

Ana Perdigao
Biontino Consultants

RO-Romania

CNA Sanctions for Breaching the Electoral
Campaigns Rules

The Consiliul Naţional al Audiovizualului (National
Council for Electronic Media - CNA) imposed public
warnings on two local commercial Romanian TV sta-
tions for breaches of the Audiovisual Code - Decizia
nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţin-
utului audiovizual, cu modificările şi completările ul-
terioare (Decision no. 220/2011 regarding the regula-
tion of audiovisual content, with further modifications
and completions) and Decizia nr. 210/2010 privind
principii şi reguli de desfăşurare a campaniei elec-
torale pentru alegerile parţiale parlamentare, prin in-
termediul serviciilor de programe audiovizuale (De-
cision no. 210/2010 regarding the principles and
rules of the carrying out of electoral campaigns for
partial parliamentary elections through audiovisual
programme services; see inter alia IRIS 2009-6/28,
IRIS 2009-1/29 and IRIS 2007-4/30).

UNU TV from Piatra Neamţ (north-eastern part of Ro-
mania) and MARAMUREŞ TV from Baia Sprie (north)
were sanctioned because they broadcast before the
official start of the electoral campaign several elec-
toral and promotion programmes for the main candi-
dates for the two vacant seats of the Camera Dep-
utaţilor (Chamber of Deputies, lower chamber of the
Romanian Parliament).

The regional elections took place on 21 August 2011
and the electoral campaign was scheduled from 6 to
20 August: but both sanctioned stations broadcast
several programmes beforehand, one in favour of the
ruling party candidate (UNU TV) the other in favour of
the opposition candidate (MARAMUREŞ TV). The sta-
tions were accused of infringements of Art. 139 of
the Audiovisual Code, which forbids political advertis-
ing and messages outside electoral campaigns peri-
ods, and of Arts. 1 and 11 of Decision no. 210/2010,
which state that electoral campaigns start 15 days be-
fore the elections and end 24 hours before the vote
and that electoral promotion is forbidden between the

IRIS 2011-9 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15277
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15277
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15278
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15276
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-6/28&id=13315
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-1/29&id=13315
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-4/30&id=13315


date of the public announcement of the voting and the
start of the electoral campaign, respectively.

The Council compelled the stations to broadcast an
announcement of the sanction in the coming 24 hours
after issuing the public warnings, at least three times
between 18.00 and 22.00 h, including once during the
main news programme.

• Decizia nr. 491 din 11.08.2011 (Decision no. 491 of 11 August
2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15256 RO
• Decizia nr. 492 din 11.08.2011 (Decision no. 492 of 11 August
2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15257 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Lower Support for Film Promotion and Distri-
bution

The Board of Administration of the Centrul Naţional
al Cinematografiei (National Cinematography Centre
- CNC) has reduced by 40 percent, starting from
1 September 2011, the maximum amount of non-
reimbursable cumulated financial support for the pro-
motion and domestic and/or international distribu-
tion of full-length films (see inter alia IRIS 2011-6/29,
IRIS 2011-2/34, IRIS 2010-7/34 and IRIS 2010-2/30).

The Decision no. 151 from 30 June 2011 was taken
due to the economic crisis, budgetary constraints and
the decrease of the sums collected by the Cinemato-
graphic Fund. The document modifies Decision no.
123 of 16 September 2010.

According to this the maximum support for films par-
ticipating in international FIAPF (International Federa-
tion of Film Producers Association) „A”-category festi-
vals (competitive) is of EUR 30,000 for awarded films
and of EUR 27,000 for selected/nominated films, irre-
spective of whether they were produced with or with-
out CNC support. The maximum support for films
participating in other international FIAPF festivals is
of EUR 27,000 for awarded films and of EUR 24,000
for selected/nominated films, irrespective of whether
they were produced with or without CNC support.
The support for films participating in other festivals,
agreed by the CNC, is of up to EUR 24,000 for awarded
films and of up to EUR 21,000 for selected/nominated
films. The sums include the support for both promo-
tion and distribution. The maximum total support for
participating in several different festivals is in the re-
gion of EUR 30,000. The last support category is for
films that were not presented at festivals: up to EUR
15,000 for films produced with CNC’s support (instead
of EUR 25,000 previously) and up to EUR 7,000 for
those that were realised without CNC’s support (in-
stead of EUR 10,000).

Short-reel films will receive 25 percent of the corre-
sponding full-length film category support.

• Hotărârea Consiliului de Administraţie al Centrului Naţional al Cine-
matografiei nr. 151/30.06.2011 (Decision of the Board of Administra-
tion of the National Cinematography Centre no. 151/30.06.2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15258 RO
• Hotărârea Consiliului de Administraţie al Centrului Naţional al Cin-
ematografiei nr. 123/16.09.2010 ( Decision of the Board of Adminis-
tration of the National Cinematography Centre no. 123/16.09.2010)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15259 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SE-Sweden

Direct Linking to Streamed Broadcasts of
Ice Hockey Games is Copyright Infringement
(Appeal)

The Court of Appeal for Southern Norrland has tried
an appeal regarding criminal liability for direct linking
to the streamed broadcasts of ice hockey games. The
perpetrator was found guilty of violating the Swedish
Copyright Act (CA) and was accordingly ordered to
pay a fine and damages to C More Entertainment AB.
Although the outcome of the Court of Appeal’s deci-
sion is similar to that of the decision of the District
Court (see IRIS 2011-1/47), many interesting issues
were judged differently.

During autumn 2007 Swedish TV channel Canal +
broadcast ice hockey games on a pay per view basis,
inter alia, through live streaming on the Internet. The
broadcasts were produced by the company C More
Entertainment AB and the rights to the transmissions
were owned by the same company.

In October and November 2007 a person published
links to the broadcasts of the games on his web-
site, an unofficial fan site of his favourite Swedish ice
hockey team. By following hyperlinks visitors were
granted direct and free access to the games on their
computers.

C More Entertainment AB filed charges and the perpe-
trator was prosecuted for violating the CA. The claims
were based on the grounds that the broadcasts con-
stituted works of art as well as being protected by
the neighbouring rights granted to the producers of
recordings of sounds and images.

The defence disputed all charges invoking, amongst
others, that the broadcasts were not subject to copy-
right and that the alleged actions did not amount to
any relevant exploitation within the meaning of the
CA. Nonetheless, the perpetrator was found guilty by
the District Court and held liable to pay fines and dam-
ages.

22 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15256
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15257
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6/29&id=13316
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/34&id=13316
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/34&id=13316
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-2/30&id=13316
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15258
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15259
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/47&id=13329


The defence appealed and continued to dispute all
charges. C More Entertainment AB on their side
sought full compensation for their alleged loss. The
Prosecutor wanted the perpetrator to be found guilty
of premeditated violation of the CA.

As opposed to the District Court, the Court of Ap-
peal did not recognize that the commentary on the
ice hockey games was original and of a personal char-
acter and thus protected by copyright. In the Court
of Appeal’s view, the commentary essentially seemed
to follow the events of the game and could not signif-
icantly be distinguished from other commentary per-
formances. Neither could the commentator’s personal
comments and opinions be regarded as distinctive.
In summary the Court of Appeal did not consider the
commentary on the ice hockey games to be individual
and original performances to be deserving of copy-
right protection.

The Court of Appeal also made a different assessment
regarding the broadcasts in their entirety, i.e., the co-
ordination by the technical producer, choice of focus,
timing etc. In this regard the Court of Appeal con-
sidered the camerawork to be neither individual nor
original to the extent that it should be given copyright
protection. The camerawork and its coordination were
accordingly not unique and could not be considered to
enhance or increase the drama or specific features of
the game.

C More Entertainment AB and the Prosecutor had also
claimed that replays in the broadcasts were protected
by neighboring rights. For such rights there is no re-
quirement of individuality or originality under the CA.

As did the District Court, the Court of Appeal also
found that replays and slow-motion sequences of
goals and other highlights that occurred during the
game are protected as neighboring rights. Only C
More Entertainment AB had the right to distribute the
replays. The latter was something that was not dis-
puted by the defense.

By granting users direct and free access to the games
through links on his website (direct linking) the per-
petrator had communicated the replays to the public.
The Court of Appeal noted that whether direct linking
is seen as transferring to the public is not dependant
on how many people actually watch the broadcast by
the link. Instead, what is vital for the assessment is
the possibility for the public to view the transmission.

Furthermore, the Court of Appeal stated that C More
Entertainment AB could not be considered to have
contributed to the linking by not having effective
counter-measures in place against linking. The fact
that the game was offered on a pay per view basis and
the link was not available through any ordinary search
engines was considered an indication that C More En-
tertainment AB had tried to protect the replays from
infringement.

In conclusion, the perpetrator was found guilty of vio-
lating the CA. Therefore, he was ordered to pay a fine

and damages to C More Entertainment AB for having
made the replays available to the public without the
company’s consent.

• Hovrätten för Nedre Norrlands dom den 20 juni 2011 i mål nr B
1309-10 (Judgment of the Court of Appeal of Southern Norrland of 20
June 2011 in Case No. B 1309-10) SV

Michael Plogell and Erik Ullberg
Wistrand Advokatbyrå, Gothenburg

GB-United Kingdom

Competition Commission Publishes provi-
sional Findings on BSkyB Film Rights

On 19 August 2011, the UK’s Competition Commission
(CC) published its provisional findings on the compe-
tition situation with regard to the marketing of films in
the British pay-TV sector.

In its report, the CC establishes that the dominance
of BSkyB in the area of pay-TV film rights limits com-
petition between the pay-TV retailers, thus leading to
higher prices and less choice for subscribers.

An important element for this assessment by the au-
thority is that, owing to its long-standing exclusive ar-
rangements with the six biggest Hollywood studios,
BSkyB has a dominant market position with regard to
the purchase of films and the first subscription pay-TV
window (FSPTW), thus preventing the development of
effective competition. The range of Hollywood films, if
possible the latest productions, makes BSkyB attrac-
tive for a very large number of subscribers - accord-
ing to the investigations, about twice as many as all
the other pay-TV retailers put together - and that in
turn strengthens BSkyB’s economic negotiating posi-
tion with regard to the acquisition of film rights com-
pared with potential rivals.

The CC also pointed out that BSkyB charged other
pay-TV retailers excessive prices for the supply of its
film rights, thus making any offerings by its rivals un-
profitable.

As possible remedies, the CC proposes, inter alia, re-
stricting the number of major Hollywood studios from
which BSkyB acquires exclusive FSPTW rights to films,
limiting the range of exclusive FSPTW rights and/or
imposing conditions on BSkyB in terms of prices and
content - with rival services in mind.

Interested parties now have until mid-September to
comment on the results of the investigation and the
remedies proposed. The final findings report is due to
be made available by the beginning of August 2012
at the latest.

IRIS 2011-9 23



According to reports, BSkyB has criticised the CC for
failing to include online film providers such as Netflix
and LOVEFiLM in the investigation.

As early as 2010, the British regulator Ofcom took
steps against BSkyB concerning its pricing policy and
the marketing of the broadcaster’s premium sports
channels (see IRIS 2010-5/26).

• CC’s report findings, 23 August 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16241 EN

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

AT-Austria

Constitutional Court Cancels Provisions of
the ORF-Act about Enfranchised Voters con-
cerning the Choice of the Audience Council

On 27 September 2011, the Austrian Constitutional
Court (VfGH) decided that the provisions of the ORF-
Act in § 28 section 6 to 10 about enfranchised voters
concerning the choice of the ORF-Audience-Council
are unconstitutional and therefore must be repealed.

In the opinion of the VfGH, the provisions in § 28 sec-
tion 6 to 10 of the ORF-Act do not fulfill the require-
ments for the determination of laws. Article 18 of the
Federal Constitutional Law (B-VG) requires that laws
have a content by which the conduct of the authori-
ties is determined in advance. This requirement also
applies to the statutory definition of barriers concern-
ing the private autonomy of the Austrian public broad-
casting (ORF). Therefore, the legislature has to adopt
sufficiently certain laws, if he wants to regulate the
behavior of the organs of the ORF by law.

The VfGH criticized the fact that it is unclear,
which persons are entitled to vote the ORF-Audience-
Council. Even after exhausting all possibilities, the
persons, who are entitled to vote, cannot be deter-
mined with sufficient certainty. In particular, the ques-
tion could not be answered, whether the ORF-Act only
allows television viewers to select, who have a sub-
scriber number, or whether under certain conditions
other television viewers are entitled to vote.

According to the law neither all household members of
an owner of a television or radio nor any people, who
actually only uses a television or radio without being
its owner, can be considered as entitled to vote. Such
an interpretation of the law would give all users of a
television or radio the right to vote and would make
the enforcement of the law impossible, because of the
ever-changing number of users.

Even the consideration of only those persons as enti-
tled to vote, who have the power to decide about the
use of television or radio relating to other people in
their environment, makes a reasonable enforcement
of the law impossible. The recording of all individuals
in each household, who have the right to decide about
the use of television or radio through another person,
cannot be accomplished with reasonable effort.

In the view of the court, only those persons disposing
of a subscriber number seem to be entitled to vote.
Consequently, the process of allocation of subscriber
numbers is a relevant aspect for the legal assessment.
Concerning this process, it is not clear, whether sub-
scriber numbers are allocated in connection with the
election of the ORF-Audience-Council, and for the case
that this happens, in which way the subscriber num-
bers will be allocated. The ORF-Act does not contain a
provision, according to which household members or
nursing home residents have the right to vote, after
they have made a report about the use of a television
or radio, even though they have to pay any fees for
the use of the television or radio, because the fees
are already paid by someone else (for example by
the owner of the television or radio). In particular,
the ORF-Act does not contain a provision, according
to which of these people get an own subscriber num-
ber or the subscriber number of the person, who is
paying the fees.

With regard to the examination of the election rules
for the election of six members of the ORF-Audience-
Council, the VfGH stipulates that the election code of
the ORF is not a sufficient legal regulation, because
there is a lack of statutory authority by the legislature.

• Urteil des VfGH (G9/11; V5/11) vom 27. September 2011 (Judgment
of the VfGH (G9/11; V5/11) of 27 September 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17308 DE

Daniel Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

24 IRIS 2011-9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-5/26&id=14175
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16241
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17308


Agenda

Media 20 Years of Passion: European Day
29 October 2011 Organiser: Media Desk Italia Venue: Rome
Information & Registration:
http://www.obs.coe.int/about/oea/infoday_media2011.pdf

Book List

Katz, E., Subramanian, R.,
The Global Flow of Information: Legal, Social, and Cultural
Perspectives
2011, New York University Press
ISBN 978-0814748114
http://nyupress.org/books/book-details.aspx?bookId=1269

Kernfeld, B.,
Pop Song Piracy: Disobedient Music Distribution Since 1929
2011, University of Chicago Press
ISBN 978-0226431826
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/P/bo11590513.html

Gibbons, Th., Humphreys, P.,
Audiovisual Regulation Under Pressure: Comparative Cases
from North America and Europe
2011, Routledge
ISBN 978-0415590211
http://www.routledge.com/books/details/9780415590211/

Bouquillion, Ph., Combès, Y.,
Diversité et Industries Culturelles
2011, L’Harmattan
ISBN 978-2296547896

http://www.editions-
harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=34074

Forey, E., Geslot, Ch.,
Internet, machines à voter et démocratie
2011, L’Harmattan
ISBN 978-2-296-55365-1
http://www.editions-
harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=34884

Klass, N.,
Unterhaltung ohne Grenzen ?: Der Schutzbereich der
Menschenwürde in den Programmgrundsätzen der
Medienstaatsverträge
2011, Vistasverlag
ISBN 978-3891585542
http://www.vistas.de/vistas/result/Unterhaltung_ohne_-
Grenzen/492/detail.html

Wandtke, A-A.,
Medienrecht. Rundfunk- und
Presserecht/Veranstaltungsrecht/Schutz von
Persönlichkeitsrechten: Band 4
2011, Gruyter
ISBN 978-3110248722
http://www.degruyter.com/cont/fb/rw/detailEn.cfm?id=IS-
9783110248722-1

Rehbock, K.,
Beck’sches Mandatshandbuch Medien- und Presserecht:
Grundlagen, Ansprüche, Taktik, Muster
2011, Beck Juristischer Verlag
ISBN 978-3406618734
http://www.beck-shop.de/Becksches-Mandatshandbuch-
Medien-Presserecht/productview.aspx?product=8091086

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2011-9 25

http://www.obs.coe.int/about/oea/infoday_media2011.pdf
http://nyupress.org/books/book-details.aspx?bookId=1269
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/P/bo11590513.html
http://www.routledge.com/books/details/9780415590211/
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=34074
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=34074
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=34884
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=livre&no=34884
http://www.vistas.de/vistas/result/Unterhaltung_ohne_Grenzen/492/detail.html
http://www.vistas.de/vistas/result/Unterhaltung_ohne_Grenzen/492/detail.html
http://www.degruyter.com/cont/fb/rw/detailEn.cfm?id=IS-9783110248722-1
http://www.degruyter.com/cont/fb/rw/detailEn.cfm?id=IS-9783110248722-1
http://www.beck-shop.de/Becksches-Mandatshandbuch-Medien-Presserecht/productview.aspx?product=8091086
http://www.beck-shop.de/Becksches-Mandatshandbuch-Medien-Presserecht/productview.aspx?product=8091086

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Sipoş v. Romania
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: FA Premier League et.al. v. QC Leisure et al. and Karen Murphy v. Media Protection Services
	Court of Justice of the European Union: Commission and Court of First Instance Prohibition of DVB-T Subsidies in Berlin-Brandenburg Was Legitimate
	Court of Justice of the European Union: Judgment in RojTV/FRG Preliminary Ruling Procedure
	Court of Justice of the European Union: BKS Withdraws Question on Interpretation of TWF Directive
	Council of the EU: Amended Directive Extends the Term of Protection for Performers and Sound Recordings
	European Commission: Allocation of Bonus Channels in France Deemed Contrary to EU Law
	European Commission: Implementation Report on the Protection of Children in the Digital World
	NATIONAL
	AT-Austria
	ORF and Competition Authority Agree Compromise on Culture and Information Channel
	CY-Cyprus
	Sports Television Rights - From Monopoly to Fragmentation
	CZ-Czech Republic
	Amendment of the Audiovisual Regulation
	DE-Germany
	Appeal Court Confirms Compensation Obligation for Use of Private Broadcasters’ Programmes
	Cologne District Court Denies Liability of ISP
	ZAK Complains About Several Cases of Unlawful Advertising
	Federal Government Statement on TMG Amendment
	KJM Recognises Two New Self-Regulatory Authorities
	FR-France
	Competition Authority Withdraws Authorisation for Closer Connection between TPS and Canal Plus
	Wine Channel Contests Granting a Competitor a Broadcasting Convention
	France Télévisions Adopts a “Channels Charter”
	CNC Publishes Comparative Study on Tax Incentives for Location of Audiovisual and Cinematographic Production
	GB-United Kingdom
	Court Requires ISP to Block Access to Site Providing Links to Pirated Movies
	Guidance on the Use of Digital Enhancements Re-Issued
	HU-Hungary
	Co-regulatory Agreements between the Hungarian Media Self-regulatory Bodies and the Media Authority
	IE-Ireland
	Updated Broadcasting Code on Referenda and Election Coverage
	IT-Italy
	AGCOM Regulation on Televoting in TV Shows
	AGCOM Adopts a New Regulation on the Promotion of European Works by On-Demand Audiovisual Media Services
	AGCOM Regulation and Self-Regulatory Rules on the Representation of Judicial Processes in Television
	MT-Malta
	Yes for Divorce Movement/Yes for Marriage v Broadcasting Authority
	PT-Portugal
	New Set of Auditions Delay Elections for the Regulatory Body
	Golden Shares in PT Officially Revoked
	RO-Romania
	CNA Sanctions for Breaching the Electoral Campaigns Rules
	Lower Support for Film Promotion and Distribution
	SE-Sweden
	Direct Linking to Streamed Broadcasts of Ice Hockey Games is Copyright Infringement (Appeal)
	GB-United Kingdom
	Competition Commission Publishes provisional Findings on BSkyB Film Rights
	AT-Austria
	Constitutional Court Cancels Provisions of the ORF-Act about Enfranchised Voters concerning the Choice of the Audience Council

