
IRIS 2011-6

INTERNATIONAL
European Court of Human Rights: Lack of safeguards
for the use by journalists of information from the inter-
net . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: RTBF v Belgium . . . . . . . . 3

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Advocate Gen-
eral Cruz Villalón Delivers Opinion on Scarlet v Sabam . . . . 4
European Commission: Commission Approves Danish
Financing for Public Radio Channel FM4 and Public Ser-
vice Broadcaster TV2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
European Commission: Investigation into Alleged Anti-
Competition Practices by Collective Rights Management
Organisations Closed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
European Commission: Working Paper Commenting
on the “Opinion of European Academics on Anti-
Counterfeiting Trade Agreement” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

NATIONAL

AT-Austria
BKS Submits Questions to ECJ on Interpretation of TWF
Directive. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
National Assembly Adopts Data Retention Laws. . . . . . . . . . . 7

BA-Bosnia And Herzegovina
Revision of the Framework for Audiovisual Media Con-
tent Regulation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

BG-Bulgaria
Umbrella Agreement between Broadcasters and Hold-
ers of Neighbouring Rights. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

CZ-Czech Republic
Constitutional Court Struck Down Parts of the Data Re-
tention Law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

DE-Germany

BayVGH Rules on State Sports Betting Monopoly. . . . . . . . . . 9
BayVGH Rules on Broadcast Time Restrictions for "MTV
I want a famous face" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
OLG München Rules on Overall Agreement Between VG
Wort and German Universities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Minister-Presidents’ Conference Approves Draft GlüStV . .11

DK-Denmark
Calculation of Damage and Assessment of Evidence in
Illegal File-Sharing Cases . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

FR-France
Ban on Broadcasting Programme Showing a Minor in Dif-
ficult Circumstances without Obtaining Parents’ Autho-
risation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
M6 Appeal against Online Guide to Catch-up TV Re-
jected . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Canal+ Sport Receives Serious Warning from the CSA to
Abide by Regulations on Advertising . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Advertising for Gambling - New Deliberation by the CSA. .14

GB-United Kingdom

Court Rejects Challenge to Legislation to Combat Online
Copyright Infringement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

GR-Greece
Council of State Ruling Threatens to Invalidate Count-
less ESR Decisions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

IS-Iceland

New Media Law in Iceland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

LT-Lithuania
Rules on the Licensing of Broadcasting and Re-
broadcasting Activities Adopted . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

MT-Malta
Broadcasting Programmes’ Regulation in Relation to the
Divorce Consultative Referendum. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

PT-Portugal

New Television Act Comes into Force. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

RU-Russian Federation

Rules for Multiplexes Approved . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

RO-Romania
Audiovisual Media Have to Publish Codes of Editorial
Conduct . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Legislative Initiatives Concerning Website Blocking . . . . . .19
Support for Films and Cinematography Projects . . . . . . . . . .20
The 2011 „Must Carry“ TV Stations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
CNA Annual Report 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

SK-Slovakia

Payment System for Web Content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

TR-Turkey

Legal Steps against Unauthorised Broadcasting of
Movies Announced. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Wolfgang Closs
Editorial Board:
Susanne Nikoltchev, Editor � Francisco Javier Cabrera
Blázquez, Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Jan Malinowski, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) � Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation) � Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) � Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) � Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � Katharina Burger � Véronique
Campillo � France Courrèges � Paul Green � Bernard Ludewig
� Marco Polo Sàrl � Manuella Martins � Katherine Parsons �

Erwin Rohwer � Nathalie-Anne Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory � Christina
Angelopoulos, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Johanna
Fell, European Representative BLM, Munich (Germany) �

Amélie Lépinard, Master - International and European
Affairs, Université de Pau (France) � Julie Mamou
� Oliver O’Callaghan, PhD Research, City University
London � Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ireland) � Anne
Yliniva-Hoffmann, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2011 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

European Court of Human Rights: Lack of
safeguards for the use by journalists of in-
formation from the internet

On 5 May 2011 the European Court of Human Rights
(ECtHR) held that both the lack of safeguards for the
use by journalists of information from the internet and
the imposition of an obligation to apologise in defama-
tion cases constitute a violation of Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR).

A local Ukrainian daily newspaper received an anony-
mous letter that had been downloaded from the
homepage of a news service. The letter’s author ac-
cused several senior officials of engaging in unlawful
and corrupt activities. The newspaper published the
letter and added a note that it might not be genuine.
One of the officials accused in it brought defamation
proceedings against the newspaper’s editorial board
and editor-in-chief. They were ordered to pay dam-
ages, to retract the parts of the letter concerning
the plaintiff and to publish an apology for publish-
ing the letter. The Court stressed that they could
not claim the exemption from civil liability provided
for in Ukrainian law for the reprinting of already pub-
lished information because section 42 of the Press Act
only referred to printed works. However, the Court
went on, the internet site on which the letter at is-
sue had been published did not constitute a printed
work within the meaning of the Press Act. Having lost
their case before the domestic courts, the members
of the editorial board and the editor-in-chief filed an
application with the ECtHR alleging a violation of their
freedom of expression (Article 10 ECHR).

In its decision, the ECtHR emphasised that the ex-
ercise of the vital function of the press as a “public
watchdog” is seriously impeded when there are no
national provisions enabling journalists to use infor-
mation from the internet without exposing them to
the risk of punishment. The lack of relevant provisions
constitutes a breach of Article 10 § 2 ECHR, which per-
mits statutory restrictions on freedom of expression.

The ECtHR also established that Ukrainian law does
not provide for an obligation to publish an apology
in a defamation case. In its case-law, it noted, the
Court has accepted that the domestic courts are en-
titled to interpret rules that impose an obligation to
retract statements and publish rectifications to mean
that they also comprise the publication of an apology.
However, the Ukrainian courts undertook no such in-
terpretation of Ukrainian law but ordered the publica-
tion of an apology without giving any reasons.

• ECtHR judgment of 5 May 2011, application no. 33014/05
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17781 EN

Gianna Iacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: RTBF v Bel-
gium

In a judgment of 29 March 2011 the European Court
found a violation of Article 10 of the European Con-
vention on Human Rights in the case Radio-télévision
belge de la communauté française (RTBF) v Belgium.
The case concerned an interim injunction ordered by
an urgent-applications judge against the RTBF, pre-
venting the broadcasting of a programme on medi-
cal errors and patients’ rights. The injunction prohib-
ited the broadcasting of the programme until a final
court decision in a dispute between a doctor named
in the programme and the RTBF. As the injunction
constituted an interference by the Belgian judicial au-
thorities with the RTBF’s freedom of expression, the
European Court in the first place had to ascertain
whether that interference had a legal basis. Whilst
Article 10 does not prohibit prior restraints on broad-
casting, such restraints require a particularly strict le-
gal framework, ensuring both tight control over the
scope of bans and effective judicial review to pre-
vent any abuse. As news is a perishable commod-
ity, delaying its publication, even for a short period,
might deprive it of all its interest. In ascertaining
whether the interference at issue had a legal basis,
the Court observed that the Belgian Constitution au-
thorised the punishment of offences committed in the
exercise of freedom of expression only once they had
been committed and not before. Although some pro-
visions of the Belgian Judicial Code permitted in gen-
eral terms the intervention of the urgent-applications
judge, there was a discrepancy in the case law as to
the possibility of preventive intervention in freedom
of expression cases by that judge. The Belgian law
was thus not clear and there was no constant jurispru-
dence that could have enabled the RTBF to foresee,
to a reasonable degree, the possible consequences of
the broadcasting of the programme in question. The
European Court observed that, without precise and
specific regulation of preventive restrictions on free-
dom of expression, many individuals fearing attacks
on them in television programmes - announced in ad-
vance - might apply to the urgent-applications judge,
who would choose different solutions to their cases
and that this would not be conducive to preserving the
essence of the freedom of imparting information. Al-
though the European Court considers a different treat-

IRIS 2011-6 3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17781


ment between audiovisual and print media not unac-
ceptable as such, e.g., regarding the licensing of ra-
dio and television, it did not agree with the Belgian
Court of Cassation decision to refuse to apply the es-
sential constitutional safeguard against censorship of
broadcasting. According to the European Court, this
differentiation appeared artificial, while there was no
clear legal framework to allow prior restraint as a form
of censorship on broadcasting. The Court was of the
opinion that the legislative framework, together with
the case-law of the Belgian courts, did not fulfil the
condition of forseeability required by the Convention.
As the interference complained of could not be consid-
ered to be prescribed by law, there had thus been a vi-
olation of Article 10 of the Convention. The judgment
contains an important message to all member states
of the European Convention on Human Rights: prior
restraints require a particularly strict, precise and spe-
cific legal framework, ensuring both tight control over
the scope of bans both in print media and in audio-
visual media services, combined with an effective ju-
dicial review to prevent any abuse by the domestic
authorities.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme (deuxième sec-
tion), affaire RTBF c. Belgique (n◦50084/06) du 29 mars 2011 (Judg-
ment by the European Court of Human Rights (Second Section), case
of RTBF v Belgium (no. 50084/06) of 29 March 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13171 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Ad-
vocate General Cruz Villalón Delivers Opinion
on Scarlet v Sabam

On 14 April 2011, ECJ Advocate General Cruz Villalón
delivered his opinion on case C-70/10, involving a ref-
erence for a preliminary ruling from the Cour d’ appel
de Bruxelles in Scarlet Extended SA v Société Belge
des auteurs, compositeurs et éditeurs (SABAM). The
referred question concerns whether or not EU law per-
mits member states to authorise national courts to
issue injunctions against Internet Service Providers
(ISPs) obliging them to introduce, for all their cus-
tomers, in abstracto and as a preventive measure,
at the cost of the ISP and for an unlimited period of
time, a filtering system with the objective of identify-
ing copyright-protected works exchanged on its net-
works and blocking their transfer.

The case involves an appeal by ISP Scarlet against
a judgment of the Tribunal de Première Instance de

Bruxelles ordering the implementation of such mea-
sures impeding the sharing of files containing musical
works in the repertoire of Sabam, a Belgian collective
rights management society (see IRIS plus 2009-4).

The AG noted that such a system would, by defini-
tion, filter all data communications passing through
Scarlet’s network, while blocking all data exchanges
involving prohibited copyrighted content either at the
point at which they are requested or at the point at
which they are sent. As a result, the court order con-
stitutes a general monitoring obligation, prohibited by
Article 15 of the E-Commerce Directive, while it is ca-
pable of affecting the communications of an unspec-
ified number of natural or legal persons, whether or
not they are clients of Scarlet and irrespective of their
place of residence. Moreover, given the in abstracto
and preventive character of the injunction, blocking
will not rest on a court ruling confirming the infringing
nature of the material or the imminent possibility of
infringement.

In view of these considerations, AG Villalón concluded
that the deployment of such a filtering system would
constitute a restriction of the right to respect for the
privacy of communications, and the right to protect
personal data and freedom of information, as pro-
tected by the Charter of Fundamental Rights. Such
restrictions may be permissible on the condition that
they be “in accordance with the law” and must, in
accordance with the case law of the European Court
of Human Rights, meet the requirements concerning
the “quality of the law”. Consequently, such a restric-
tion would only be permissible if it were adopted on a
national legal basis, which was accessible, clear and
predictable. This, according to the AG, is not the case
for the Belgian injunction at issue, which is both spe-
cial and new. Neither the filtering system, which is
intended to be applied on a systematic, universal, per-
manent and perpetual basis, nor the blocking mech-
anism, which can be activated without any provision
being made for the persons affected to challenge it
or object to it, are, according to the AG, coupled with
adequate safeguards and should therefore be consid-
ered impermissible.

• Avocat général Pedro Cruz Villalón, 14 avril 2011, affaire C-70/10,
Scarlet Extended SA c. Société belge des auteurs compositeurs et
éditeurs (Sabam) (AG M. Pedro Cruz Villalón, 14 April 2011, Case C-
70/10, Scarlet Extended SA v Société belge des auteurs compositeurs
et éditeurs (Sabam))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13172 FR

Christina Angelopoulos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

4 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13171
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13172


European Commission: Commission Ap-
proves Danish Financing for Public Radio
Channel FM4 and Public Service Broadcaster
TV2

In two press releases on 23 March 2011 and 20 April
2011, the European Commission reported on its re-
cent decisions approving Danish financing measures.

The first decision concerns the approval of funding
for the new public radio channel FM4 using finan-
cial resources from the license fee. According to the
Commission, this could constitute State aid since the
amount of DKK 800,000 is paid out of the budget
of the Danish State and favours a single undertak-
ing. However, when the four criteria from the Alt-
mark judgment are met, State measures compensat-
ing public service costs do not qualify as State aid un-
der Article 107(1) TFEU. Since in this particular case
the Commision does not consider itself to be in a posi-
tion to determine whether the fourth condition is met,
it assessed the compatibility of the measure with the
internal market under Article 106 (2) TFEU and the
Communication on the application of State aid rules
to public service broadcasting.

The Commission concluded that the provider of FM4
will perform a service which is clearly in the public in-
terest and that the compensation for this service will
cover its actual costs and a reasonable profit. Further,
the operator of the new channel will be appointed by
an open tender procedure that will take into account
the quality of the proposed business plan, the pro-
gramme profile and the amount of funding requested.
The conditions of the Broadcasting Communication
are met as well and the compensation does not af-
fect the development of trade to an extent that would
be contrary to the interests of the Union. Instead,
the measure intends to promote competition on the
Danish public service radio market, since this market
is currently dominated by the public broadcaster DR,
which has an audience share of almost 80%. Thus, the
project is in line with EU State aid rules and therefore
approved by the Commission.

The second press release concerns two decisions
regarding the funding of the Danish public service
broadcaster TV2.

The first of these regards the funding mechanism that
was in place between 1995 and 2002. The case had
started already in 2003 with a probe by the Commis-
sion into the possible overcompensation of TV2 (see
IRIS 2009-2/4 for an overview of the proceedings be-
fore both the Court of First Instance and the Com-
mission). Until 2004, TV2 was financed by both li-
cense fees and advertisement income. After 2004,
the only income has been provided by the commercial
channels and advertising revenues. Whereas a previ-
ous decision of the Commission in 2004 declared the

funding mechanism illegal, the Commission now con-
cluded that the State compensation for public service
obligations was necessary and proportionate. More-
over, the Commission stressed the importance of pub-
lic service broadcasters for the cultural, democratic
and public debate in the Member States.

The second decision authorises restructuring aid for
TV2. This aid is intended to restore the broadcaster’s
long term viability. TV2 will put into practice a new
business model that enables the broadcaster to levy
subscription payments for its main public service
channel as of 2012. Provided that TV2 becomes vi-
able without continued State support, the Commission
concluded that the restructuring plan is in conformity
with the rescue and restructuring aid guidelines.

• “State aid: Commission approves aid for Danish public service
broadcaster TV2”, IP/11/497, Brussels, 20 April 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13173 DE EN FR
DA
• “State aid: Commission approves Danish Government financing for
new public radio channel FM4”, IP/11/350, Brussels, 23 March 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13174 DE EN FR
DA
• European Commission decision of 23 March 2011 regarding Danish
radio channel FM4, C(2011)1376 final, Brussels, 23 March 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13175 EN

Vicky Breemen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Investigation into
Alleged Anti-Competition Practices by Col-
lective Rights Management Organisations
Closed

On 11 March 2011, the European Commission ann-
nounced that it has closed its preliminary probe into
anti-competitive practices by collective rights man-
agement organisations (CMOs) in Hungary and Roma-
nia.

The Commission feared that SCAPR, the international
association of national performers’ collective man-
agement organisations, EJI, the national CMO in Hun-
gary, and CREDIDAM, the national CMO in Romania,
had been pursuing an anti-competitive policy regard-
ing the membership of the organisations. Leading to
restricted competition in the European Union and es-
pecially in Hungary and Romania, this would infringe
Article 101 of the Treaty on the Functioning of the Eu-
ropean Union.

The investigation followed a complaint by the UK com-
pany Rights Agency, which stated that SCAPR’s “Pol-
icy and Guidelines” contained membership barriers.
Also, according to Rights Agency, CREDIDAM and EJI
inflicted discriminative administrative requirements

IRIS 2011-6 5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-2/4&id=13194
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13173
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13174
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13175


on foreign performers wishing to register to become
members of the aforementioned organisations.

However, following the Commission’s investigation,
the above-mentioned organisations made changes
to their membership policy. After discussions with
the Commission, SCAPR changed its recommenda-
tions on membership policy and now actively pro-
motes the adoption of the new model agreement by
its members. CREDIDAM and EJI amended their ad-
ministrative policies and their requirements for Rights
Agency’s clients wishing to register. Subsequent to
these changes, Rights Agency withdrew its complaint
and the Commission closed its investigation.

The Commission Vice-President in charge of competi-
tion policy, Joaguín Almunia, welcomed the changes,
although he stated that the Commission would con-
tinue to keep an eye on the sector in order to make
sure that the antitrust provisions of the European
Union are followed and the development of a single
market in the field concerned is ensured.

• “Antitrust: Commission welcomes steps taken by collective rights
management bodies in Hungary and Romania to improve competi-
tion”, IP/11/284, Brussels, 11 March 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13178 DE EN FR
HU RO

Kelly Breemen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Working Paper Com-
menting on the “Opinion of European Aca-
demics on Anti-Counterfeiting Trade Agree-
ment”

The European Commission’s Directorate General for
Trade has issued a working paper that comments
on the “Opinion of European Academics on Anti-
Counterfeiting Trade Agreement”, released in January
2011.

In that Opinion, the academics highlight several spe-
cific aspects of the Anti-Counterfeiting Trade Agree-
ment (ACTA), namely those related to the compati-
bility of its provisions with EU law and to safeguard-
ing a balance between the interests of different par-
ties. The signatories wrap up their statement by invit-
ing the European institutions and the national legisla-
tors and governments to carefully consider the points
stressed and, “as long as significant deviations from
the EU acquis or serious concerns on fundamental
rights, data protection, and a fair balance of interests
are not properly addressed, to withhold consent.”

In its working paper, the Commission holds that, even
though ACTA is not entirely consistent with existing EU

law, the compatibility of the Agreement with the lat-
ter does not raise problems. The Commission recog-
nises that the ACTA text is drafted in more general
terms than the ones to be found in the acquis com-
munautaire. According to the Commission, this is de-
sirable because it provides ACTA with the flexibility
appropriate to an international instrument. Moreover,
the Commission is of the opinion that the Agreement
manages to strike a balance between all the rights
and interests involved, which also takes into account
different legal traditions.

Because ACTA is deemed compatible with EU law, the
Commission declared that it will not require changes
to existing EU legislation. By the same token, it is
the Commission’s understanding that the Agreement
will not encompass different interpretations of the ac-
quis. In any case, the Directorate-General for Trade
concluded that ACTA has been extensively debated -
something that should enable informed consent from
the competent institutions.

• Commission Services Working Paper, Comments on the "Opinion
of European Academics on Anti-Counterfeiting Trade Agreement", 27
April 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13181 EN

Ana Ramalho
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

BKS Submits Questions to ECJ on Interpreta-
tion of TWF Directive

In a decision of 31 March 2011, the Austrian Bun-
deskommunikationssenat (Federal Communications
Senate - BKS) submitted questions to the Court of Jus-
tice of the European Union (ECJ) as part of the prelimi-
nary ruling procedure concerning the interpretation of
Council Directive 89/552/EEC on the coordination of
certain provisions laid down by law, regulation or ad-
ministrative action in Member States concerning the
pursuit of television broadcasting activities (Television
without Frontiers Directive).

The case before the BKS concerned the depiction of
a couple dancing from the left to the centre of the
bottom third of the screen, together with the cap-
tion “Dancing Stars ab Freitag 20:15” (Dancing Stars
starts Friday 8.15 p.m.) during a feature film shown on
public service television. The Publikumsrat (Viewers’

6 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13178
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13181


Council) of Österreichischer Rundfunk (Austrian pub-
lic service broadcaster - ORF) considered this to rep-
resent advertising for an ORF production and there-
fore as self-advertising, a form of commercial com-
munication. It thought it was clearly designed to
boost viewer ratings for Dancing Stars, make the pro-
gramme more attractive for advertisers and thereby
generate greater advertising revenue. The advertise-
ment had not been labelled as such. On the other
hand, ORF argued that it had been a programme an-
nouncement which should be treated as a program-
ming element rather than as advertising.

The BKS held that, in the present proceedings, the
only legal question to be addressed was whether pro-
gramming elements in which the TV broadcaster re-
ferred to its own programmes were covered by the
advertising rules laid down in Article 13(1) of the
2007 version of the ORF-Gesetz (ORF Act) and, if so,
whether they should be separated from other pro-
gramme material in accordance with Article 13(3)
ORF-Gesetz and whether the rules on the insertion of
advertising set out in Article 14(7) and (8) ORF-Gesetz
applied.

Since the relevant national legislation had been in-
troduced in order to implement Directive 89/552/EEC,
the BKS adjourned the proceedings and referred these
questions to the ECJ.

• Bescheid des BKS vom 31. März 2011 (GZ 611.942/0002-BKS/2011)
(BKS decision of 31 March 2011 (GZ 611.942/0002-BKS/2011))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13197 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

National Assembly Adopts Data Retention
Laws

On 28 April 2011, the Austrian Nationalrat (National
Assembly) approved, with only minor amendments,
government bills designed to implement Data Reten-
tion Directive 2006/24/EC (see IRIS 2011-4/9). The
regulations should enter into force on 1 April 2012.

Following controversial debates in the relevant com-
mittees, the bill amending the 2003 Telekommunika-
tionsgesetz (Telecommunications Act - TKG) was sub-
mitted to the plenary session for a vote on 7 April
2011 and was adopted with the support of the gov-
ernment coalition parties (ÖVP and SPÖ). The oppo-
sition parties (FPÖ, Greens and BZÖ) voted unani-
mously against the bill, raising serious concerns about
the infringement of basic rights. They also criticised
the fact that the bill went far beyond the requirements
of the Directive. However, the Transport Minister ar-
gued that it only represented the minimum level of

implementation. She referred to rules and require-
ments such as the short data retention period and
the provision of a serious criminal offence and a judi-
cial decision designed to guarantee the greatest pos-
sible protection of basic rights. According to a com-
mittee conclusion that had been accepted by the gov-
ernment majority, the committee assumed that a full
record of access to data would be kept. In this con-
text, there was support for the creation of a specific
body to deal with all information requests.

The government bill amending the 1975 Strafprozes-
sordnung (Code of Criminal Procedure - StPO) and the
Sicherheitspolizeigesetz (Police Act - SPG), which the
Justizausschuss (Justice Committee) had already ap-
proved with minor amendments on 23 March 2011,
was also adopted. The amendments to these acts are
designed to regulate the authorities’ access to stored
data. Prior to the decision, a public hearing had been
held with five chosen experts, the majority of whom
were critical of the proposed text. For example, the
Scientific Director of the Ludwig Boltzmann Institute of
Human Rights (BIM), which had prepared the original
draft, described it as “terminological juggling, in view
of the opacity of the wording and references in the
version under discussion. The only expert to speak
in favour of the draft was the Vice-President of the
Supreme Court. He thought it upheld the rule of law
and referred to the need for effective criminal prose-
cution as a condition for the exercise of basic rights.

Both acts must now be approved by the Bundesrat
(upper house of parliament), although this is unlikely
to pose a problem in view of the large majority held
by the government parties in the lower house. The
Greens announced plans to lodge an individual com-
plaint to the Verfassungsgerichtshof (Constitutional
Court) against the new regulations.

• Entwurf zur Änderung des TKG-2003 (Bill amending the 2003 TKG)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13195 DE
• Entwurf zur Änderung der StPO und des SPG (Bill amending the StPO
and SPG)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13196 DE

Sebastian Schweda
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BA-Bosnia And Herzegovina

Revision of the Framework for Audiovisual
Media Content Regulation

On 11 April 2011, the Regulatorna agencija za
komunikacije (Communications Regulatory Agency)
launched a public consultation on several revised reg-
ulatory documents, most prominent of which are the

IRIS 2011-6 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13197
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/9&id=13217
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13195
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13196


Draft Code on Audiovisual Commercial Communica-
tions and Commercial Communications in Radio Me-
dia Services and the Draft Code on Audiovisual and
Radio Media Content.

The revision principally aims at bringing the existing
regulation into line with the EU Audiovisual Media Ser-
vices Directive (AVMSD). A two-tiered approach to the
regulation of audiovisual media content has been es-
tablished. In addition, its scope of application is ex-
tended, where appropriate, to radio media services
as well.

In this vein the current Broadcasting Code of Practice
and the Code on Advertising and Sponsorship have
been substantially amended as well as renamed in or-
der to cover all audiovisual and radio media services,
including on-demand services. The Draft Codes in-
troduce some substantial novelties to content regu-
lation of both audiovisual and radio media services
in Bosnia and Herzegovina. First and foremost, they
introduce new terminology and concepts, such as au-
diovisual/radio media services, audiovisual/radio me-
dia services on demand, audiovisual commercial com-
munication and product placement.

The Draft Code on Audiovisual Commercial Commu-
nications and Commercial Communications in Radio
Media Services introduces and defines misleading and
comparative audiovisual commercial communication,
as well as split-screen, virtual advertising and prod-
uct placement. In line with the AVMSD, limits on the
quantity of television advertising are now more flexi-
ble: daily limits have been abolished, but the hourly
limit for advertising and teleshopping spots remains.
New provisions on sponsoring introduce the obligation
of media service providers to clearly identify spon-
sored programmes at the beginning, during and/or
the end of the programmes, as well as the obliga-
tion to inform viewers of the existence of a sponsor-
ing agreement. Product placement will be allowed
under certain conditions in cinematographic works,
films and series made for audiovisual or radio me-
dia services, sports programmes and light entertain-
ment programmes. The proposed visual symbol for
the identification of product placement consists of the
capital letters PP inside a circle which will appear in
the bottom right corner of the screen for at least 30
seconds at the start and the end of the programme,
as well as after advertising breaks.

The most prominent change in the Draft Code on Au-
diovisual and Radio Media Content concerns the pro-
tection of minors. For the first time, a uniform sys-
tem for audiovisual content classification and rating
is introduced, the proposed categories being “12+”,
“16+” and “18+”. While acknowledging full editorial
responsibility of a media service provider for the clas-
sification of content, there are some indicators given
for each category according to the level of potential
harm. In the case of on-demand audiovisual and ra-
dio media services, provisions have been included to
ensure that minors are not able to see or hear content

which might seriously impair their physical, mental
and moral development. The Draft Code also intro-
duces more detailed provisions on the right of reply
and the participation of the audience in audiovisual
and radio programmes such as more transparency
and security, particularly in relation to premium rate
services.

The Draft documents are open for public consultation
until the end of May 2011.

• Nacrt - Kodeks o audiovizuelnim komercijalnim komunikacijama i
komercijalnim komunikacijama u medijskim uslugama radija (Draft
Code on Audiovisual Commercial Communications and Commercial
Communications in Radio Media Services)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13211 BS
• Nacrt - Kodeks o audiovizuelnim medijskim uslugama i medijskim
uslugama radija (Draft Code on Audiovisual and Radio Media Content)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13211 BS

Maida Ćulahović
Communications Regulatory Agency

BG-Bulgaria

Umbrella Agreement between Broadcasters
and Holders of Neighbouring Rights

On 27 April 2011 the first umbrella agreement be-
tween the Association of Bulgarian Broadcasting Op-
erators (ABBRO) and the collecting society of the
phonogram producers, music video producers and
music performers, PROPHON, was signed. It is a re-
sult of two-year negotiations during which significant
numbers of the broadcasters did not pay the due re-
muneration for broadcasting phonograms and music
videos in their programmes.

The agreement covers only the use of the PROPHON
repertoire by radio broadcasters during 2009 and
2010, but it is a very symbolic act. It is expected that
further negotiations are to be started in order to con-
clude such an agreement on the use of the PROPHON
repertoire in television programmes for the same pe-
riod and an agreement about the tariff of the society
on grounds of the latest amendments to the Çàêîí çà

àâòîðñêîòî ïðàâî è ñðîäíèòå ìó ïðàâà (Bulgarian Copy-
right and Neighbouring Rights Act) of 25 March 2011
(see IRIS 2011-5/9).

According to the new Art. 40e of the Act the amounts
of the remuneration due for the use of protected
works shall be preliminarily discussed with the rep-
resentative organisations of users if it is practically
possible. In case the organisations do not manage
to sign an agreement within three months the Minis-
ter of Culture shall appoint a special commission in
which representatives of both parties and three ex-
perts nominated by both of them participate. If the

8 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13211
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13211
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/9&id=13203


parties cannot reach consent on the three experts,
the Minister of Culture shall choose them from a list
of mediators. The commission shall prepare a state-
ment on the tariff filed by the collecting society within
one month and based on this the Minister of Culture
confirms or refuses to confirm the suggested tariff.

The earlier communication between ABBRO and
PROPHON was not that friendly and the expectations
towards such an agreement were not very optimistic.
That is why the agreement of 27 April was interpreted
by both parties and the institutions as a very impor-
tant sign for starting a new period of bilateral re-
lations. It renewed the hope that Bulgarian broad-
casters would now follow the law and in addition dis-
seminate their programmes with agreed neighbouring
rights.

Ofelia Kirkorian-Tsonkova
Attorney at law

CZ-Czech Republic

Constitutional Court Struck Down Parts of
the Data Retention Law

A campaign of the civic rights organisation Iuridicum
Remedium (IuRe) against the public surveillance of ev-
eryday communication resulted in considerable suc-
cess: spying on communication was judged unconsti-
tutional. On 31 March 2011 the Constitutional Court
agreed with IuRe privacy protection activists and a
group of 51 MPs, who in March 2010 had submitted a
proposal calling for a repeal of the relevant sections of
the Electronic Communications Act implementing obli-
gations on mobile operators and internet providers to
retain communications data for the purpose of police
investigations.

The Electronic Communications Act Nr. 127/2005 Coll.
(in force since 1 May 2005), as amended in 2008,
serves as the transposition measure of the Directive
2006/24/EC on the retention of data generated or pro-
cessed in connection with the provision of public elec-
tronic communications services or public communica-
tions networks, which requires the member states to
gather telecommunications connection data in order
to combat serious crime, in particular terrorism and
organised crime. The judicial challenge to the Act re-
lated to the information showing when and with whom
people were communicating.

The Court overturned section 97 paras. 3 and 4 of
the Electronic Communications Act, which stipulated
that telecommunications companies have to maintain
records of their customers Internet and telephone use
(including phone calls, faxes, text messages, Internet

activities and emails) for up to twelve months. Ac-
cording to the Court, the ambiguous data retention
rules resulted in measures, applied for requesting and
using retained data, "being overused by authorities
engaged in criminal proceedings for purposes related
to investigations in common, i.e., less serious crimes”.
The Constitutional Court also regards certain provi-
sions of the Criminal Act concerning the use of such
data by investigation authorities as highly question-
able and called on MPs to consider the modification of
these provisions.

According to the Court, it will be necessary to consider
each individual case in which data have already been
requested in order to be used in criminal proceedings -
with respect to the principle of proportionality regard-
ing the infringement of the right to privacy. The deci-
sion implies that electronic communication providers
are no longer obliged by any law to retain such data
for the use of the entitled authorities; the respective
databases should be deleted.

The ruling is of great importance not only for the
Czech Republic but for the EU as a whole, since there
is currently an evaluation process underway assess-
ing the impact of, and compliance with, higher rank-
ing norms of the Data Retention Directive.

• Nález ústavního soudu ČR Nr. Pl. ÚS 24/10 (Decision of the Consti-
tutional Court of the Czech Republic of 31 March 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13184 CS

Jan Fučík
Ministry of Culture, Prague

DE-Germany

BayVGH Rules on State Sports Betting
Monopoly

On 21 March 2011, the Bayerische Verwaltungs-
gerichtshof (Bavarian Administrative Court - BayVGH)
decided, in a temporary injunction procedure, that
the state monopoly on sports betting based on
the Glücksspielstaatsvertrag (Inter-State Gambling
Agreement), which is valid until the end of 2011, does
not comply with European legislation (see cases C-
447/08 and C-448/08).

In the court’s opinion, due to the steadily increas-
ing number of licensed slot machines in amusement
arcades, which can be much more addictive than
sports betting, the objective of systematically and co-
herently limiting betting and gambling is not being
achieved. Therefore, the state monopoly on gambling
represents a disproportionate restriction of the free-
dom to provide services and the freedom of establish-
ment in Europe and can no longer be used as the basis
for prohibition orders.

IRIS 2011-6 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13184


In the case at hand, a sports betting provider’s appli-
cation for the temporary suspension of a prohibition
order was nevertheless rejected because the court
could not judge conclusively whether the conditions
for the award of a licence had been met, regardless of
the state monopoly on sports betting.

In decisions issued on 1 April 2011 in two other tem-
porary injunction procedures, the BayVGH also ruled
that the ban on Internet gambling still applied, regard-
less of whether the state monopoly of sports betting
was valid. The Internet ban was not so inextricably
linked to the state monopoly on sports betting that, if
the said monopoly was incompatible with basic free-
doms under EU law, the ban would also have to be
considered invalid. Taking all gambling sectors into
account, it was considered sufficiently systematic and
coherent under the requirements of the Court of Jus-
tice of the European Union.

• Beschluss des BayVGH vom 21. März 2011 (Az. 10 AS 10.2499)
(BayVGH decision of 21 March 2011 (case no. 10 AS 10.2499))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13200 DE
• Beschluss des BayVGH vom 10. April 2011 (Az. 10 CS 10.589)
(BayVGH decision of 10 April 2011 (case no. 10 CS 10.589))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13201 DE
• Beschluss des BayVGH vom 1. April 2011 (Az. 10 CS 10.2180)
(BayVGH decision of 1 April 2011 (case no. 10 CS 10.2180))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13202 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BayVGH Rules on Broadcast Time Restric-
tions for "MTV I want a famous face"

On 23 March 2011, the Bayerische Verwaltungs-
gerichtshof (Bavarian Administrative Court - BayVGH)
endorsed the decision to restrict the broadcast times
of two episodes of the programme "MTV I want a fa-
mous face" to between 11pm and 6am, thereby up-
holding the appeal of the Bayerische Landeszentrale
für neue Medien (Bavarian Centre for New Media -
BLM) on youth protection grounds (see IRIS 2009-
10/8).

The decision followed a complaint by the provider of
the MTV music channel against the broadcast time
restriction imposed by the BLM for several episodes
of the “MTV I want a famous face” series, which
had been broadcast between 9.30pm and 10.30pm in
July and August 2004. In these programmes, young
adults underwent plastic surgery in order to look like
their respective idols. The broadcast time restriction
was based on a principle previously laid down by the
Kommission für Jugendmedienschutz (Commission for
the Protection of Minors in the Media - KJM), under
which "TV programmes in which cosmetic surgery is
suggested, carried out or filmed for entertainment

purposes should, in principle, not be shown before
11pm". Such programmes were intrinsically likely to
harm the development of children and young people.
During the formative phase in which they were devel-
oping their own identity, it was “suggested to young
viewers that outward appearance was all that mat-
tered and that this could be changed at will. They
could be given the impression that self-esteem prob-
lems could be solved by cutting off, reducing or in-
creasing the size of certain parts of their body, or un-
dergoing liposuction or injections."

The BayVGH ruled in the BLM’s favour. It held that the
BLM could base the broadcast time restriction on the
provisions of the Staatsvertrag über den Schutz der
Menschenwürde und den Jugendschutz in Rundfunk
und Telemedien (Inter-State Agreement on the Protec-
tion of Human Dignity and Young People in Broadcast-
ing and Telemedia - JMStV). The episodes of the se-
ries concerned were likely to significantly affect the
development of children and young people into inde-
pendent, socially active, healthy individuals. In fact,
although the KJM had no discretionary power in re-
spect of the application of the JMStV, its expert opin-
ion was binding because it had not been questioned or
refuted during the court procedure. Furthermore, al-
though Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen e.V. (Vol-
untary Self-Regulatory Authority for Television - FSF)
had previously deemed one of the two episodes suit-
able for daytime broadcasting, the BayVGH thought
that it had no other option since the programme had
been changed before it was broadcast in Germany af-
ter the FSF had seen its original English-language ver-
sion.

An appeal against the verdict was permitted.

• Urteil des VGH vom 23. März 2011 (Az. 7 BV 09.2512 und 7 BV
09.2513) (Administrative Court ruling of 23 March 2011 (case no. 7
BV 09.2512 and 7 BV 09.2513))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13204 DE

Katharina Grenz
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

OLG München Rules on Overall Agreement
Between VG Wort and German Universities

In a decision of 24 March 2011, the Oberlandesgericht
München (Munich Appeal Court -OLG) ruled on a dis-
pute between the Wort collecting society for authors
and publishing companies (VG Wort) and the Bun-
desländer concerning claims under Article 52a of the
Urheberrechtsgesetz (Copyright Act - UrhG).

The plaintiff, VG Wort, wanted the defendants, the 16
Bundesländer, in their role as university providers, to
conclude a so-called overall agreement, to be valid

10 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13200
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13201
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13202
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/8&id=13222
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/8&id=13222
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13204


from 1 January 2008, in accordance with the Urheber-
rechtswahrnehmungsgesetz (Copyright Collection Act
- UrhWG). The claims were not disputed on the merits.

In its ruling refusing the application, the OLG laid
down an overall agreement with effect from 1 Jan-
uary 2008, with tariffs around half way between the
amounts suggested by the parties. The OLG ruled
that fees should be based on usage rather than a flat
rate. It also considered the fees suggested by the
plaintiff to be unreasonable and drew up its own fee
proposal. Furthermore, it held that it was only nec-
essary to make works available to the public in the
sense of the provision if the required part of the work
was not made available in digital form under reason-
able conditions by the relevant rightsholder for use on
the respective institution’s network.

The court authorised an appeal to the Bundesgericht-
shof (Federal Supreme Court) on the grounds that the
issues of usage-based fees and the size of those fees
were significant for a large number of cases.

• Pressemitteilung des OLG zum Urteil vom 24. März 2011 (Az. 6 WG
12/09) (OLG press release on the ruling of 24 March 2011 (case no. 6
WG 12/09))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13203 DE

Max Taraschewski
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Minister-Presidents’ Conference Approves
Draft GlüStV

At a special conference held on 6 April 2011, the
Prime Ministers of the Länder approved the draft
amendment to the Glücksspielstaatsvertrag (Inter-
State Gambling Agreement - GlüStV), which is cur-
rently valid until the end of 2011.

A key aspect of the draft is an experimental clause,
valid initially for seven years, under which seven na-
tional sports betting licences will be granted. The ex-
tent to which the objectives of the licensing system
have been achieved will be evaluated five years after
it comes into force. The licence fee will be 16.66%
of all stakes. Licence-holders must undertake not to
offer betting services that are illegal in Germany and
only to allow live betting on final results.

Although the Prime Ministers thought that shirt and
perimeter advertising for sports betting should be al-
lowed, advertisements for sports betting will not be
permitted on television nor in connection with sports
broadcasts. This rule will be reassessed after five
years.

Under the draft, Internet sites offering casino games
will only be allowed in relation to real games being

played in a licensed casino, and may only be run by
such casinos.

After the draft had been distributed on various web-
sites, criticism was immediately directed at one par-
ticular provision, under which the gambling supervi-
sory authorities may prohibit service providers from
(responsibly) helping to provide access to unautho-
rised gambling services. In the critics’ opinion, this
renewed attempt to block access to certain Internet
content ignored the debate over the proportionality
of such measures. This subject had already been dis-
cussed in relation to the Zugangserschwerungsgesetz
(Act on Access Obstruction), which has since been
overturned by the CDU/CSU and FDP coalition com-
mittee (see IRIS 2011-5/19).

• Pressemitteilung der Staatskanzlei des Landes Sachsen-Anhalt
(Press release of the State Chancellery of the Land of Saxony-Anhalt)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13198 DE
• Erster Staatsvertrag zur Änderung des Staatsvertrages
zum Glücksspielwesen in Deutschland (Erster Glücksspielän-
derungsstaatsvertrag - 1. GlüÄndStV) (First Inter-State Agreement
amending the Inter-State Agreement on Gambling in Germany - 1.
GlüÄndStV)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13199 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

DK-Denmark

Calculation of Damage and Assessment of
Evidence in Illegal File-Sharing Cases

In a recent landmark case the Danish Supreme Court
decided the criteria for calculating compensation and
damage in illegal file-sharing cases. The decision also
contained an interesting reasoning regarding the as-
sessment of evidence in these cases.

The case concerned whether a person (A) by use of
a software programme, Direct Connect, had made a
large number of musical works available to the public
from his computer in violation of the Copyright Act.

The rightsholders had via a specially developed pro-
gramme established contact with a certain IP ad-
dress over a period of time and obtained computer-
generated lists of about 13,000 titles of musical works
that allegedly were available from the IP address that
belonged to A. The rightsholders had not applied pro-
visional measures to secure evidence, e.g., by the
physical seizure of A’s computer.

A explained that he had stored his own music collec-
tion (approximately 500 titles) on his computer and
that he had installed and used the Direct Connect

IRIS 2011-6 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13203
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/19&id=13219
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13198
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13199


programme a small number of times for locating and
downloading specific musical works that he only had
in poor quality in his own collection. He rejected the
allegation of having used the programme for down-
loading the titles on the rightsholders’ lists.

After assessing all the evidence in the case the
Supreme Court found that the rightsholders had
shown that A had used Direct Connect to make his
music collection stored on his own computer available
to other users of the file-sharing network.

However, the Court found that the rightsholders had
failed to prove that the musical works appearing on
the lists generated by the rightsholders in fact em-
anated from A’s computer. Hence, the mere presenta-
tion of a computer-generated list with music titles that
was claimed to be downloaded via a given IP address
is not sufficient evidence that these musical works in
fact are stored on the computer connected to the IP
address, let alone sufficient proof that the download-
ing has been conducted by the registered user of the
IP address.

By this relatively strict assessment of evidence the
Supreme Court confirms a tendency established re-
cently by the High Courts. In previous decisions of
the lower courts computer-generated lists of copy-
right protected works being transmitted via a given IP
address were often regarded as sufficient proof that
the music had been downloaded to the user’s com-
puter and that the user of the IP address was in fact
the infringer.

With regard to the sanctions imposed on A for making
musical works available illegally, the Court found that
A was liable to pay damages and compensation to the
rightsholders. In accordance with the existing case
law the level of compensation was based on an esti-
mate of the royalties to which the rightsholders would
have been entitled, had the use of the musical works
happened lawfully.

However, as regards the level of damages (e.g., for
market disturbance) in addition to the compensation,
the Supreme Court rejected the so-called “double-up”
principle that has been applied by the High Courts in
a couple of newer cases and according to which the
amount of damages - due to the difficulties in docu-
menting that the illegal file sharing has actually re-
sulted in a specific loss for the rightsholders - is de-
termined by simply doubling the assessed amount of
compensation. Instead, the Supreme Court measured
the damage as an estimate based on the facts of the
specific case. As a result, the total amount of com-
pensation and damages was considerably lower than
would have been the case if the double-up principle
had been applied.

• Højesterets dom af 24. marts 2011 i sag 27/2009, Poul Larsen mod
IFPI Danmark m.fl (The Supreme Court’s judgment of 24 March 2011
in case 27/2009, Paul Larsen v IFPI Denmark)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13170 DA

Søren Sandfeld Jakobsen
Copenhagen Business School

FR-France

Ban on Broadcasting Programme Showing a
Minor in Difficult Circumstances without Ob-
taining Parents’ Authorisation

As part of its duty to protect children and young
people, conferred on it by Article 15 of the Act
of 30 September 1986, the Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel (audiovisual regulatory body - CSA) en-
sures not only the protection of young viewers but
also the protection of minors taking part in television
programmes. On 17 April 2007 it therefore adopted
a deliberation on the participation of persons under
the age of 18 in television programmes other than
works of fiction (see IRIS 2007-6/17). This text reaf-
firms the need for young people to be able to express
their opinions, and requires editors to obtain consent
not only from the minor but also from the person ex-
ercising parental authority, to avoid dramatisation or
derision in handling the young person’s contribution,
to ensure that filming conditions and the questions to
be asked are suited to the child’s age, to make sure
the child’s participation will not be damaging for its fu-
ture, and to preserve the child’s prospects of personal
fulfilment. Editors must also ensure protection of the
identity of minors talking about the difficult circum-
stances of their private lives where there is a risk of
stigmatisation after the programme has been broad-
cast. In keeping with these principles, TF1 has un-
dertaken, under the terms of Article 13 of its conven-
tion with the CSA, that when it is considering broad-
casting the contribution of a minor facing difficult cir-
cumstances in its private life it will ensure the child’s
anonymity and obtain prior parental authorisation, in
compliance with the provisions of the Civil Code.

However, further to TF1’s showing of a report entitled
Enfants à la dérive (“children adrift”), during which
questions were put to a minor placed by the courts
with a foster family, and whose identity was con-
cealed, the CSA issued formal notice to the channel
to comply with these provisions. The interview had
been broadcast despite written refusal on the part of
the child’s mother. The channel referred the matter to
the Conseil d’Etat, requesting cancellation of the for-
mal notice, basing its claim more particularly on the
argument that the decision would be contrary to Arti-
cle 10 of the European Convention on Human Rights.
In its decision delivered on 16 March 2011, the Conseil

12 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13170
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-6/17&id=13213


d’Etat stated that the ban, referred to in both Article
13 of the channel’s convention and the deliberation
of 17 April 2007 on broadcasting a programme includ-
ing the participation of a minor facing difficult circum-
stances in its private life without obtaining authorisa-
tion from the person exercising parental authority, fell
within the scope of the provisions of paragraph 2 of Ar-
ticle 10 of the European Convention on Human Rights.
The fact that the minor’s identity had been concealed
was irrelevant. The requirement to obtain parental au-
thorisation even if the minor’s identity was concealed
did not constitute a disproportionate infringement of
the freedom of expression compared with the need
to protect children and young people, as the Conseil
d’Etat held that there were no grounds of general in-
terest likely to justify not obtaining the authorisation
of the person exercising parental authority. TF1’s ap-
plication was therefore rejected.

• Conseil d’Etat (5e et 4e sous-sect.), 16 mars 2011 - TF1 (Conseil
d’Etat (5th and 4th sub-sections), 16 March 2011 - TF1)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13215 FR

Amélie Blocman
Légipresse

M6 Appeal against Online Guide to Catch-up
TV Rejected

On 27 April 2011 the court of appeal in Paris rejected
the appeal brought by the M6 group against the com-
pany operating the TV-replay.fr site, an online guide
to catch-up TV sites that offers summaries and links
to the programmes of most of the major French chan-
nels that are available as catch-up TV. In doing so, the
court upheld the judgment delivered in the initial pro-
ceedings (see IRIS 2010-8/29). The television group,
which operates the channels M6 and W9 together with
their catch-up TV services M6replay and W9replay,
complained more particularly that TV-replay.fr was
providing direct access to its programmes, without
first directing viewers to the home pages of M6replay
and W9replay. M6 claimed this was a violation of the
general conditions for using its catch-up TV services,
an infringement of its copyright protection as the cre-
ators and producer of a database, and considered that
TV-replay’s action constituted unfair competition and
parasitic behaviour.

Deliberating firstly on the alleged infringement of the
exploitation rights of MS and W9’s production sub-
sidiaries, the court of appeal warned that it was not
up to that court to deliver a general judgment on
the lawful or unlawful nature of systematically mak-
ing audiovisual works available to the general pub-
lic using deep hyperlinks. It recalled that it was re-
quired to deliberate on the merits of an application
for a court order for the payment of a sum of money in
compensation for prejudice suffered. However, since

M6’s production subsidiaries had failed to identify the
works they claimed they held rights for, they had
not furnished proof of either an infringement of spe-
cific rights or quantifiable prejudice. The judgment
was therefore upheld in that it rejected the applica-
tions based on such an infringement. M6 was also
claiming infringement of its rights as a producer of a
database. Article L. 341-1 of the Intellectual Property
Code (Code de Propriété Intellectuelle - CPI) provided
that “the producer of a database, to be understood as
the person taking the initiative and the risk of the cor-
responding investment, has the benefit of protection
of the content of the database where its constitution,
verification or presentation demonstrates a substan-
tial financial, material or human investment”. As the
court confirmed, in order to put a daily selection of
programmes on its catch-up TV services, M6 devised
a search tool for its programmes classified by genre,
date, time and title, links to bonus material, and an
RSS feed updating the programmes available by date
and title, including the associated deep hyperlinks.
The court held that this information met the definition
of a database in accordance with Article L. 112-3 of
the CPI. However, the documentary evidence M6 pro-
duced for infringement of its rights as the producer of
the database, referred to the expenditure incurred in
listing the programmes and operating the proposed
catch-up TV services, but contained no indication of
the expense connected with organisation and updat-
ing, “which constituted the essence of a databank”,
according to the court. M6’s application on this point
was therefore rejected. The court also confirmed that
M6 had not produced proof of the alleged prejudicial
parasitic behaviour on the part of TV-replay, i.e. that it
had deliberately concealed its intention to constitute
and commercialise a parallel competitor on-demand
video portal. On the other hand, and contrary to the
court’s finding in the initial proceedings, the court of
appeal awarded TV-replay 15 000 euros in damages,
holding that M6 had, without giving sufficient notice,
broken off their established commercial relationship.
TV-replay has more than 2 million single visitors per
month and an offer of free on-demand programmes
that is constantly increasing; this judgment facilitates
the continuation of its development.

• Cour d’appel de Paris (pôle 5, ch. 1), 27 avril 2011 - Métropole
Télévisions SA, M6 Web et a. c. Sbds Active (Court of appeal in Paris
(section 5, chamber 1), 27 April 2011 - Métropole Télévisions SA, M6
Web et al. v. Sbds Active) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Canal+ Sport Receives Serious Warning from
the CSA to Abide by Regulations on Advertis-
ing

The Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (audiovisual
regulatory body - CSA) sent a “serious warning” to the

IRIS 2011-6 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13215
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-8/29&id=13214


channel Canal+ Sport further to the repeat showing
on 8 November 2010, between 12 noon and 6 p.m.,
of the broadcast of a tennis match during which the
name of a brand of beer appeared 195 times for an
aggregate time of 24 minutes, 34 seconds, contrary
to the ban on all advertising or promotion of alco-
holic beverages provided for in Article L. 3323-2 of the
Public Health Code and Article 8 of the Decree of 27
March 1992. The CSA also found fault with the chan-
nel that the bank partnering the competition had ben-
efited from over-exposure, particularly by means of
the appearance, by insertion of its logo on the screen
for an aggregate time of 8 minutes, 40 seconds and
by the broadcasting, thirty times, of a short full-screen
animated film of the logo, contrary to the ban on sur-
reptitious advertising provided for in Article 9 of the
Decree of 27 March 1992. The CSA also noted that
the sponsorship by a brand of watches was not clearly
identified, contrary to the obligation to clearly iden-
tify sponsored television broadcasts provided for in
the first paragraph of Article 18-III of the Decree of
27 March 1992. Lastly, the CSA noted the presence
of many insertions in English that were not translated
into French, and reminded the channel that it needed
to make more of an effort to provide French transla-
tions of insertions that appeared on the screen in En-
glish.

• Manquements à la réglementation publicitaire : Canal+ Sport fer-
mement mise en garde, Décision du CSA, 18 avril 2011 (Failures
to apply the regulations on advertising: serious warning issued to
Canal+ Sport, Decision of the CSA, 18 April 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13194 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Advertising for Gambling - New Deliberation
by the CSA

Drawing conclusions from the first year of the ap-
plication of the Act of 12 May 2010 organising an
opening up of competition for online gambling, and
taking documented practice into consideration, the
Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (audiovisual regu-
latory body - CSA) has issued a new recommenda-
tion on the conditions for radio and television sta-
tions broadcast of advertising for operators of gam-
bling and games of chance. Article 7 of the Act of
12 May 2010 leaves the CSA the job of determining
the conditions for broadcasting advertising, sponsor-
ing, and product placement in favour of operators of
gambling and games of chance, although this is pro-
hibited during programmes aimed at minors. An ini-
tial deliberation, applicable until the end of April, was
adopted on 18 May 2010 (see IRIS 2010-7: 21)

The CSA noted firstly in its new deliberation that the
evolution in the content of certain sports broadcasts,

particularly on radio, sometimes resulted in the dis-
tortion of these programmes, with the promotion of
betting on sports events and encouragement to the
public to play, accompanied by references to the prize
money they could hope to win. The CSA called on the
various parties involved (service editors, the organi-
sation representing the sports journalists’ profession,
operators of gambling and games of chance, and the
umbrella bodies for the organisers of sports compe-
titions) to adopt a charter of ethical commitments.
These should cover the need to separate content rel-
evant to reporting on the sports event from content
linked to betting during the programmes.

The CSA is keen to combat “unidentified advertising”,
as for example when betting on sports or horse rac-
ing is mentioned in a broadcast sponsored by a bet-
ting operator. The deliberation also gives more de-
tails of the ban on encouraging minors to gamble and
play games of chance. The advertisements must not
make gambling the games of chance particularly at-
tractive to minors, nor feature celebrities, characters
or heroes from the world of children and teenagers,
or who are particularly well-known to these groups.
Similarly, advertisements should not lead anyone to
believe that minors had the right to play. The delib-
eration will remain valid until 30 June 2012. Before
that date, the CSA will adopt a new deliberation, on
the basis of documented practice and the experience
acquired during this period, and on observance of the
good conduct charters signed by the professionals.

• Délibération du CSA n◦2011-09 du 27 avril 2011 relative aux condi-
tions de diffusion, par les services de télévision et de radio, des com-
munications commerciales en faveur d’un opérateur de jeux d’argent
et de hasard légalement autorisé, JO du 30 avril 2011 (CSA Delibera-
tion No. 2011-09 of 27 April 2011 on the conditions for broadcasting
advertisements on radio and television in favour of a lawfully autho-
rised operator of gambling and games of chance, gazetted on 30 April
2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13216 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Court Rejects Challenge to Legislation to
Combat Online Copyright Infringement

The UK High Court has rejected a challenge to pro-
visions of the Digital Economy Act 2010 designed to
limit file-sharing in breach of copyright law. They pro-
vide that internet service providers must notify sub-
scribers if their internet protocol addresses are re-
ported by copyright owners as being used to infringe
copyright, must keep track of the number of reports
about each subscriber and must compile on an anony-
mous basis a list of those reported on. After obtain-
ing a court order to obtain personal details, copyright

14 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13194
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7: 21&id=13215
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13216


owners will be able to take action against those on
the list. These provisions will not become effective
until after the communications regulator Ofcom has
published a Code dealing with points of detail. The
challenge was brought by British Telecommunications
and TalkTalk, two internet service providers; no fewer
than 12 other parties took part in the litigation, includ-
ing organisations concerned with copyright protection
and with freedom of speech.

The claimants alleged that the provisions of the
statute were in breach of European Union law on four
different grounds; all the allegations were rejected by
the court. Thus there was no breach of the Technical
Standards Directive requiring notification of standards
to the European Commission as the statutory provi-
sions were contingent and did not come into operation
until the Code was enacted; as a result, they had no
legal effect for individuals on their own. There was no
breach of the various articles of the e-Commerce Di-
rective, as they did not impose on the service provider
liability for information transmitted, did not require
active monitoring of information transmitted and did
not fall within the “coordinated field” where restric-
tions on freedom to provide information society ser-
vices are prohibited. Nor was there any breach of
the Data Protection and Privacy and Electronic Com-
munications Directives given that any processing of
personal data would be done for the establishment
of legal claims and promoting the right to property.
There was no breach of the electronic communica-
tions Authorisation Directive, as it did not require that
all sector-specific rules had to be contained in a gen-
eral authorisation, and the provisions did not limit the
immunities the Directive conferred.

The statutory provisions were also challenged as a
disproportionate restriction of the free movement of
services, of the right to privacy and of the right to
free expression. Several grounds were put forward to
support this claim, and all were rejected by the Court.
It held that this was an area where substantial weight
should be attached to the balance struck by the pri-
mary decision-maker, Parliament. It had addressed a
major problem of social and economic policy where
important and conflicting interests are at play and a
lengthy process of consultation had been undertaken;
the Court was not the appropriate forum for assess-
ing the complex economic arguments put forward by
each side.

The claimants were successful on one minor issue.
The Court held that an Order currently before Par-
liament allocating the costs of the administration of
the provisions breached the Authorisation Directive
through requiring copyright owners to reimburse part
of the costs of internet service providers; these were
not “administrative costs” permitted by the Directive.
Nor were the costs of appeals such “administrative
costs”.

• R (on the Application of British Telecommunications plc and TalkTalk
Telecom Group plc) v The Secretary of State for Business, Innovation
and Skills [2011] EWHC 1021 (Admin), 20 April 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13176 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

GR-Greece

Council of State Ruling Threatens to Invali-
date Countless ESR Decisions

The risk that a significant number of decisions of the
Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (National Council for
Radio and Television - ESR) may be cancelled is now
visible in the wake of Decision 1098/2011 of the Συμ-
βούλιο της Επικρατείας (Council of State - Supreme Ad-
ministrative Court of Greece). The Court, on the basis
of a constitutional provision (Article 101a) that states
that the term of office of members of independent
agencies must be fixed, held that statutory provisions
extending such term beyond a reasonable period of
time are unconstitutional. It consequently annulled an
ESR decision - a fine imposed by the National Council
for Radio and Television on a regional TV station that
was issued in February 2007 - because the term of
office of some of the persons involved in the seven-
member independent body had expired eight months
earlier.

It must be recalled that members of the ESR are de-
cided upon by the Conference of Presidents, an inter-
partisan college of the Greek Parliament, requiring a
4/5 majority of its members. Due to the obligation to
achieve this increased majority, often significant de-
lays in the appointment of new members can be ob-
served. For example, the term of office of four ESR
members expired in June 2006 and was not renewed
until February 2008 and the term of office of three
members that had expired in October 2009 was re-
newed for two of them in January 2011, while the de-
cision on the renewal of the term of the third member
is still pending. All this suggests that if the reason-
ing behind Decision 1098/2011 (where, it should be
noted, a minority of 3 out of 7 judges dissented) is fol-
lowed by other formations of the same Court, then a
host of judgments that were taken in the above inter-
vals will be threatened with annulment.

The ESR is one of the few independent authorities in
the European broadcasting area lacking normative or
advisory responsibilities and it has limited its activi-
ties to controlling the content of radio and television
broadcasts, having issued a large number of decisions
in recent years.

IRIS 2011-6 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13176


• Συμβούλιο της 325300371372301361304365´371361302, Απόφαση

321301371370µ. 1098/2011 (324´ 344µ´367µ361, 7µ.) 11 Απριλίου 2011
(Administrative Court of Justice, Decision No. 1098/2011 (Section D,
7 members) 11 April 2011) EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television

IS-Iceland

New Media Law in Iceland

On 15 April 2011 the Icelandic Parliament adopted a
new media act, marking an end to a seven-year long
struggle to have such an act enacted. In 2004 the
President had vetoed a media law that foresaw own-
ership restrictions. Since then many different versions
of media law bills have been presented in Parliament,
but with no result until now.

The Act implements the Audiovisual Media Services
Directive. It includes many other important changes
to the existing legal framework for the media. The
Act replaces the 2000 broadcasting act, as well as the
1956 press act. It introduces an obligation for all me-
dia in Iceland to be registered with a new media au-
thority, the Media Committee. The term “media” is
defined as any medium that delivers edited content
to the public on a regular basis whose main purpose
is to provide media content. This includes broadcast-
ing media, press media and certain types of electronic
media, but excludes blogs and social media. Broad-
casting media that use frequencies granted by the
Post and Telecoms Authority will require a media li-
cense for their operation. The new Media Commit-
tee has 5 members, appointed by the Minister of Cul-
ture and Education. Of these, one is appointed with-
out nomination, two are nominated by the Supreme
Court, one by the Universities and one by the Union
of Journalists. Members must have expertise related
to media and mass communication, journalism, media
law or other relevant expertise, while the Chair of the
Media Committee must have the same qualifications
as District Court Judges.

Media service providers will have to provide the Media
Committee with information on their ownership com-
position and any changes thereto. This information
is then published on the Media Committee’s website.
Furthermore, broadcasting companies have to provide
the Media Committee with information on their ser-
vices and how obligations arising from the Audiovi-
sual Media Services Directive are met. In addition,
media companies will have to provide information on
how men and women are represented in news and
news-related content, the composition of their staff
from a gender perspective and what the media ser-

vice provider is doing to fight against gender stereo-
typing.

The content obligations of the media are now more
stringent than before, applying also for the first time
to print and electronic media. Thus, it is stipulated
that media service providers have to respect human
rights and equality. They must be objective and ac-
curate in news and news-related programmes. They
must take care that different points of view are repre-
sented, both those of men and women.

The protection of journalistic sources of information
has been strengthened and provisions on the right
of reply and on liability for unlawful content are har-
monised across all media.

The new Act introduces for the first time in Icelandic
law must-carry and must-offer provisions in televi-
sion broadcasting, thus regulating the relationship be-
tween media service providers and network opera-
tors. There are exceptions: for example a network op-
erator is not obliged to carry a TV broadcast if it takes
up more than a third of the operator’s capacity. Par-
ties are obliged to make sure that future agreements
with rightsholders reflect those provisions. If there is
disagreement over payments between the parties the
Post and Telecoms Authority will rule on the matter,
subject to court review.

• Lög um fjölmiðla - Lög nr. 38 20. apríl 2011 (Media Act n. 38 of 20
April 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13180 IS

Páll Thórhallsson
Legislative Department, Prime Minister´s Office,

Iceland and Reykjavik University in Media Law

LT-Lithuania

Rules on the Licensing of Broadcasting and
Re-broadcasting Activities Adopted

On 13 April 2011 the revised Rules on the Licensing
of Broadcasting and Re-broadcasting Activities came
into force.

A new point is that according to the revised Law on the
Provision of Information to the Public, which came into
force on 18 October 2010, the Rules are to be adopted
by order of the Minister of Culture upon the Radio and
Television Commission’s (RTCL) proposal. According
to the provisions of the former Law the adoption of
these Rules was within the RTCL’s competence (see
IRIS 2011-1/39).

It should be noted that the prerogative to grant li-
censes for broadcasting and re-broadcasting activities

16 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13180
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/39&id=13205


as well as to control the licensed activities still belongs
to the RTCL as before.

The Rules on the Licensing of Broadcasting and Re-
broadcasting Activities determine the types of li-
cences, the procedure for issuing or refusing a licence,
the tender procedure, the requirements for submit-
ting the required documents, the rules for the amend-
ment and specification of the terms and conditions
of licences and temporary suspension or cancellation
of their validity, as well as the duties and obligations
of the licence holders, the supervision of compliance
with the licence etc.

The revised Rules also specify the must-carry rules.
According to the provisions of the Rules the RTCL on
its initiative or on request of a broadcaster can grant
a must-carry-programme status for another televi-
sion programme when envisaged by the Law, or ex-
empt the obligatory television programme from re-
broadcasting. When taking such decisions, the RTCL
takes into consideration the artistic value of the tele-
vision programme, its relevance for the viewers resid-
ing within the territory of the licensed activity of the
re-broadcaster as well as other criteria provided for in
the revised Rules.

The Rules oblige the RTCL to publish on its website
the drafts of the RTCL‘s decisions concerning a must-
carry television programme or an exemption of such
for public consultation.

• Transliavimo ir retransliavimo veiklos licencijavimo taisyklės,
patvirtintos 2011-04-01 Kultūros ministro įsakymu Nr. ĮV-281-120
(Rules on Licensing of Broadcasting and Re-broadcasting Activities,
adopted by decision No. ĮV-281 of the Minister of Culture)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13212 LT

Jurgita Iešmantaitė
Radio and Television Commission of Lithuania

MT-Malta

Broadcasting Programmes’ Regulation in Re-
lation to the Divorce Consultative Referen-
dum

On Saturday 28 May 2011, Malta will be holding a
consultative referendum where a vote will be taken
in favour or against the introduction of divorce legis-
lation in Malta. Malta, like the Philippines and the Vat-
ican City, does not yet allow divorce to be granted by
its domestic courts although the latter do recognize,
in certain instances, divorces obtained abroad. On 16
March 2011 the House of Representatives approved a
resolution whereby the people will be asked to vote
on the following referendum question:

“Do you agree with the introduction of the option of
divorce in the case of a married couple who has been

separated or has been living apart for at least four
(4) years, and where there is no reasonable hope for
reconciliation between the spouses, whilst adequate
maintenance is guaranteed and the children are pro-
tected?”

In exercise of the powers conferred by Article 15 of
the Broadcasting Act, Chapter 350 of the Laws of
Malta, on 4 April 2011 the Broadcasting Authority is-
sued a directive to regulate broadcasting during the
period between Monday 11 April and Saturday 28 May
2011. There are two campaign movements which will
be heavily involved in debates on the broadcasting
media, one in favour of the introduction of responsi-
ble divorce along the lines of Irish divorce legislation
and another against divorce legislation arguing that
divorce can never contribute to the strengthening of
the Maltese family. The political party in Government
(the Nationalist Party) has taken a stand against di-
vorce, although a Private Member’s Bill to introduce
responsible divorce was tabled on 25 January 2011 by
one of its own back-benchers together with a Mem-
ber of Parliament from the Opposition. The Nationalist
Party has further declared that if the divorce consulta-
tive referendum is approved, it will give a free vote in
the House of Representatives to its Members of Parlia-
ment. The party in opposition (the Malta Labour Party)
has agreed not to take a stand on the issue, although
the Leader of the Opposition has declared that he will
be campaigning on a personal basis in favour of the in-
troduction of such law. Even the Opposition has given
a free vote to its MPs. The Green Party, Alternattiva
Demokratika, which is not represented in Parliament,
has consistently been advocating the introduction of
divorce legislation as a civil right in Malta.

In its directive to broadcasting stations, the Authority
had requested that they, no later than noon on Thurs-
day, 7 April, 2011, provide it with a detailed schedule
of programmes and advertisements covering the pe-
riod from 11 April to 28 May 2011 for the Authority’s
approval. Where the broadcasting station intended to
produce current affairs programmes, discussion pro-
grammes, investigative journalism programmes and
programmes of a similar nature during the aforesaid
period, it had to forward the subject of that pro-
gramme and details of the participants in the pro-
gramme, together with details of the presenter and
producer, to the Authority for its approval. Changes
of programme scheduling as submitted and approved
require the Authority’s prior endorsement. Further,
any programmes dealing with divorce, marriage, the
family and related topics have to be rigorously bal-
anced in the views/opinions that they present.

• Broadcasting Authority Directive on Programmes and Advertise-
ments broadcast during the period Monday, 11th April to Saturday,
28th May 2011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13177 EN

Kevin Aquilina
Department of Public Law, Faculty of Laws, University

of Malta

IRIS 2011-6 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13212
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13177


PT-Portugal

New Television Act Comes into Force

On 11 April 2011 the new Portuguese television act
(see IRIS 2011-4/30) was published in the official news
bulletin, the Diário da República, after receiving par-
liamentary approval last February. The new act trans-
poses the EU’s Audiovisual Media Services Directive
(Directive no. 2007/65/CE - AVMSD) and introduces
amendments to previous national laws, namely the
Television Act no. 27/2007, the Publicity Code and the
Act that restructures the radio and television public
service broadcasters (Law no. 8/2007).

Some of the main changes in this sector are related
to media ownership and advertising. The new law in-
cludes, for example, the removal of the minimum in-
terval of twenty minutes between advertising breaks
and forces broadcasters to publish online, on their
websites, information concerning ownership. Accord-
ing to legal requirements, the State media regulatory
entity (Entidade Reguladora para a Comunicação So-
cial) has the responsibility of promoting mechanisms
of self- and co-regulation between operators in order
to pursue “values of human dignity, of rule of law,
of democratic society and national cohesion, and of
Portuguese language and culture promotion” (Article
6). Moreover, it must deal with license allocation for
broadcasters (Article 22, number 2), as well as with
preparing an evaluation report, after a period of be-
tween five and ten years following the license assign-
ment, regarding broadcasters’ compliance with their
legal obligations (Article 23).

• Lei n.º 8/2011 - Procede à 1.ª alteração à Lei da Televisão, aprovada
pela Lei n.º 27/2007, de 30 de Julho, à 12.ª alteração ao Código da
Publicidade, aprovado pelo Decreto-Lei n.º 330/90, de 23 de Outubro,
e à 1.ª alteração à Lei n.º 8/2007, de 14 de Fevereiro, que procede
à reestruturação da concessionária do serviço público de rádio e de
televisão, transpondo a Directiva n.º 2007/65/CE, do Parlamento Eu-
ropeu e do Conselho, de 11 de Dezembro,publicada no “Diário da
República” - 1.ª Série, n.º 71, de 11 de Abril de 2011, página 2139
(Law no. 8/2011 - First amendment to the Television Act approved
by Law no. 27/2007 dated 30 July, 12th amendment to the Publicity
Code approved by Law-decree no. 330/90 dated 23 October, as well
as first amendment to the law that restructures the radio and televi-
sion public service broadcasters approved by law no. 8/2007 dated
14 February, transposing Directive no. 2007/65/CE of the European
Parliament and the European Council dated 11 December 2007, pub-
lished in the official journal, 1st Serie, no. 71, of 11 April 2011, page
2139)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13169 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,

University of Minho

RU-Russian Federation

Rules for Multiplexes Approved

The Governmental Commission on Development of TV
and Radio Broadcasting (see IRIS-Plus 2010-1) agreed
at its meeting on 16 December 2010 on certain rules
of the set-up for the 2nd and 3rd multiplexes of digital
television in Russia. As was reported earlier the line-
up for the first multiplex was approved by President
Dmitry Medvedev in 2009 (see IRIS 2009-10/25).

According to the Ministry of Communications and
Mass Communications both 2nd and 3rd sets of chan-
nels will be free for the audience. The price of the
entry to the multiplexes for the broadcasters is still
not determined.

The 2nd multiplex will contain 9 national channels
that might include in their programming regional win-
dows of programming. All channels must be networks
that broadcast 24 hours a day. Despite earlier reser-
vations in this regard (see IRIS-Plus 2010-1) they will
be selected by the Federal Competition Commission
(FCC) based on the criteria of higher ratings and “so-
cial importance”.

The 3rd multiplex will contain four “municipal chan-
nels” with regional broadcasting that will be different
in different parts of Russia. It will also contain one
national HDTV channel to be determined by the FCC.
The municipal stations can be affiliated with the net-
works that would not enter the 2nd multiplex. The
municipal channels are to be selected in a completion
procedure but the exact role of the FCC has not been
determined. The press release speaks of the criteria
of higher ratings, 24hr broadcasting and “social im-
portance” of the winning channels.

• Ïðèíöèïû ôîðìèðîâàíèÿ ñîñòàâîâ âòîðîãî è òðåòüåãî
ìóëüòèïëåêñîâ ýôèðíîãî íàçåìíîãî öèôðîâîãî òåëåâèçè-
îííîãî âåùàíèÿ , 16.12.2010 (Principles of the Formation of the
Second and Third Multiplexes for Digital Terrestrial Television Broad-
casting, Press Release of the Ministry of Communications and Mass
Communications of the Russian Federation, 16 December 2010)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13179 RU

Andrei Richter
Moscow Media Law and Policy Centre

18 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/30&id=13190
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13169
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/25&id=13199
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13179


RO-Romania

Audiovisual Media Have to Publish Codes of
Editorial Conduct

The Consiliul Naţional al Audiovizualului (National
Council for Electronic Media - CNA) decided on 14 April
2011 (Decision no. 286) to request audiovisual media
service providers to publish their professional codes
of conduct, if such codes exist, according to Art. 6 (5)
of the Legea Audiovizualului nr. 504/2002 (Audiovi-
sual Law 504/2002; see inter alia IRIS 2010-10/38 and
IRIS 2010-8/42).

Within 30 days of the publication of the Decision in
the Official Journal of Romania, the above-mentioned
providers are obliged to publish permanently on the
homepage of their websites, in a well visible place, the
information under Art. 48 of the Legea Audiovizualului
as well as the postal and online address of the CNA.
Art. 48 obliges providers to ensure easy, direct and
permanent public access to a minimum set of details
on the company, inter alia: the name, legal status,
headquarters, legal representative, certain sharehold-
ers, the right to vote of a society holding an audiovi-
sual license, names of the company’s managers and
the persons editorially responsible and the list of pro-
gramme services provided.

The Decision intends to allow the CNA to more eas-
ily identify intrusion into editorial policies and comes
shortly after suspicions and accusations of alleged
management censorship and intrusion into the edi-
torial policies of two important Romanian television
news channels, Antena 3 and Realitatea TV.

The top management of Realitatea TV was accused of
interference in editorial activities due to the sudden
cancellation of a political show and of changing the
editorial management without any right. At the same
time, the CNA complained about the lack of clear and
concrete information on the responsibilities of each
representative of Realitatea TV. The management of
Antena 3 was accused of censorship and intrusion into
the editorial activity mainly due to a cancelled inter-
view with Romania’s President on the Libyan situation.
The owners of the two stations are Romanian tycoons
involved in an open conflict with the President. The
codes of conduct are a set of deontological values and
functional rules to allow an easier identification of in-
trusion into editorial policy.

Discussions are underway to modify Law 504/2002,
including Art. 6, which forbids censorship and edito-
rial intrusion, but imposes no sanctions. At the same
time, the CNA also wishes to modify the Audiovisual
Code to enforce the provisions that guarantee non-
intrusion into editorial policies. The CNA announced
that all must-carry stations shall be monitored.

• Decizie nr. 286 din 14 aprilie 2011 privind publicarea codurilor
de conduită profesională adoptate de furnizorii de servicii media au-
diovizuale (Decision no. 286 of 14 April 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13187 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Legislative Initiatives Concerning Website
Blocking

Two different legislative initiatives with regard to
blocking websites with harmful or inappropriate con-
tent are under debate in Romania.

Firstly, though rejected by the Romanian Senate on
26 April 2011, a draft law on preventing and fight-
ing pornography, aimed at a review of the legislation
on pornography (Law no. 196/2003 modified by Law
no. 496/2004), proposed by the Government, will be
sent to the Chamber of Deputies (lower chamber of
Romania’s Parliament), which will have the final de-
cision. Secondly, the Government adopted Decision
no. 150/2011 (Official Journal of Romania no. 179 of 1
March 2011) with regard to the Fiscal Code but also to
the organisation and operation of gambling websites.

The Government intended, through the draft law on
fighting pornography, to fill the gaps in the 2003 law
in the field of online content and to restrict the ac-
cess of minors to pornographic websites (and to com-
pletely ban websites with zoophilia, paedophile and
necrophiliac contents) by obliging authors of such
websites to introduce a password-protected access
system. Access shall be granted only after having
paid a fee per minute and the number of visits has
to be clearly accountable. At the same time, the
draft introduces the responsibility of ISPs for links to
pornographic content, under the provisions of Law no.
365/2002 on electronic commerce.

The Government also tried to define more strictly and
widely the term of pornography. Owners of a domain
name, who intend to use this for a pornographic web-
site only, have to notify the Ministry of Communica-
tions and Information Society of their intention. The
draft law provides the obligation for such operators
to place a warning on their website with regard to
the content. The draft proposes such restrictions for
pornographic websites only, whilst websites which in-
clude not only pornographic content, could allow ac-
cess to their offer with an age verification system.
One Senator had proposed a more strict text, agreed
on in the Senate’s Culture Committee, extending the
restrictions to all websites which include pornographic
content, irrespective of the percentage of these.

The draft law gives more competencies to the Min-
istry of Communications and Information Society to
control the enforcement of the obligations imposed by

IRIS 2011-6 19

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/38&id=13207
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-8/42&id=13207
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13187


law, and, in case of non-compliance, to require service
providers to block access to the websites or content
for a period of up to 30 days. Providers would have
to implement the blocking measure within two days
following the request of the Authority. Providers which
do not observe the blocking requests can be fined with
Lei 10,000-50,000 (EUR 2,440-12,200).

The provisions of the draft law are considered by
NGOs to be unclear and giving room to limit freedom
of expression, to endanger the right to privacy and
possibly to transform ISPs into a „digital police“.

Furthermore, the Government adopted Decision no.
15/2011, to implement the Government Emergency
Decree no. 77/2009 with regard to the organisation
and operation of gambling websites. According to the
Decision, the competent bodies would be able to re-
quire ISPs to block websites identified as being used
to provide access to unlicensed gambling sites or to
market activities with regard to gambling sites or re-
lated activities and services that are not authorised
under Romanian law. The law does not provide any
obligation or sanction for the ISPs to comply with that
Decision.

The main criticism of the NGOs with regard to the two
legal documents is that the latter consider blocking
of websites to be the only and/or most efficient so-
lution to solve the problems related to illegal online
activities. The NGOs warn that blocking websites will
not stop such activities because the holders and po-
tential users will be able to easily avoid the ban and,
because of the decentralised nature of the Internet,
the blocked content could be accessible on other lo-
cations, probably outside the authorities’ control.

• Comunicat de presă - Şedinţa plenului Senatului - 26 aprilie 2011
(Press release on the Senate’s plenum of 26 April 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13213 RO
• Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.196/2003
privind prevenirea şi combaterea pornografiei (Draft law on the mod-
ification and completion of Law no. 196/2003 on pornography)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13190 RO
• Hotărârea Guvernului nr. 150/2011 din 23.02.2011 pentru modifi-
carea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal precum si pentru modificarea si com-
pletarea HG 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a OUG 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor
de noroc, publicată în Monitorul Oficial, nr. 179, Partea I din 1 mar-
tie 2011 (Government Decision no. 150/2011 of 23 February 2011
concerning the Fiscal Code and the Government Emergency Decree
no. 77/2009 concerning the organisation and operation of gambling
sites, Official Journal of Romania no. 179, Part I, of 1 March 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13191 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Support for Films and Cinematography
Projects

The Centrul Naţional al Cinematografiei (National
Centre of Cinematography - CNC) announced the re-

sults of the subsidising session for the organisation of
or attendance in inter-/national film festivals or fairs,
the support of cultural and cinematographic educa-
tion programmes (workshops), the publishing of cin-
ematographic specialised works and for other activi-
ties or projects organised from 1 July to 31 Decem-
ber 2011. In addition the CNC announced the results
for the second 2010 direct subsidising session for Ro-
manian film productions and the development of cin-
ematographic projects (see inter alia IRIS 2010-2/30
and 2011-2/34).

The CNC granted subsidies for 50 projects and re-
jected twelve. The total amount of subsidies is RON
4,667,498 (EUR 1,138,400). As a general conclusion,
CNC came out in favour of subsidising more competi-
tors for more events with smaller sums. The biggest
part of the subsidies (RON 2,999,048 - about EUR
731,500) went to organising 27 film festivals, e.g.,
the reputed Festivalul Internaţional de Film CINEMAIU-
BIT. A further ten cinematographic events were al-
located RON 1,085,660 (EUR 264,800). Seven cin-
ema workshops were subsidised with RON 350,350
(EUR 85,450) and seven editorial projects with RON
232,440 (EUR 56,700).

As for the direct subsidising session for Romanian film
productions and the development of cinematographic
projects, the CNC decided to subsidise 24 projects and
rejected 70 projects. The total funds awarded were
RON 9,990,572 (EUR 2,436,700).

• Comunicat al Centrului Naţional al Cinematografiei privind fi-
nanţarea proiectelor pentru manifestări organizate în perioada 1 iulie
- 31 decembrie 2011 (Press release of the National Cinematography
Centre with regard to the subsidies of projects for events organised
from 1 July to 31 December 2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13188 RO
• Comunicat al Centrului Naţional al Cinematografiei - Rezultatele
concursului de proiecte cinematografice - sesiunea a II-a 2010 (Press
release of the National Cinematography Centre on the results of the
second 2010 session)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13189 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

The 2011 „Must Carry“ TV Stations

On 11 April 2011 the Consiliul Naţional al Au-
diovizualului (National Council for Electronic Media -
CNA) issued a ranking list of TV stations in order to
put into practice the „must carry“ principle according
to Art. 82 of the Legea audiovizualului nr. 504/2002,
cu modificările şi completările ulterioare (Audiovisual
Law no. 504/2002; see IRIS 2010-4/37). The list was
drawn up by the Asociaţia Română pentru Măsurarea
Audienţei (Romanian Association for Audience Mea-
surement - ARMA).

Art. 82 of the Audiovisual Law includes the “must
carry” principle that providers of electronic commu-
nications networks services, except those using the

20 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13213
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13190
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13191
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-2/30&id=13209
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13188
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13189
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/37&id=13208


radio spectrum, have to observe. The providers have
to include - in the amount of up to 25 percent of the
total number of their services - the programmes of
the public television Societatea Română de Televiz-
iune (Romanian Television Corporation - SRTV); pro-
grammes of commercial stations under Romanian law
(free to air, without technical or financial conditions);
programmes in languages of significant national mi-
norities (in cities or villages with more than 20 percent
of the population belonging to the respective ethnic
minority) or the mandatory channels as determined
by international agreements signed by Romania. The
selection criterion for the commercial TV stations is
the decreasing value of the annual audience index.
The providers are also obliged, at a regional and local
level, to include in their service at least two regional
and two local programmes, if such programmes exist.
The selection criterion is, again, the decreasing value.
The TV stations included in the „must carry” list are:

I) SRTV-channels: TVR 1, TVR 2, TVR 3, TV Româ-
nia Cultural, TVR INFO, the regional stations of Cluj
(covering seven counties), Craiova (covering seven
counties), Iaşi (covering eight counties), Târgu Mureş
(covering five counties), and Timişoara (covering four
counties);

II) French speaking TV 5 (mandatory according to in-
ternational agreements);

III) Commercial stations (25 stations measured; de-
creasing annual audience index): PRO TV, Antena 1,
Realitatea TV, Kanal D, Antena 3, Prima TV, Naţional
TV, OTV, B1 TV, Favorit TV, Taraf TV, Kiss TV, U Tele-
viziune Interctivă, N24 Plus, Trinitas TV, Mynele TV,
DDTV, Music Channel, Neptun TV, Alfa Omega TV, The
Money Channel, Party TV, Speranţa TV, TVRM Edu-
caţional, Alpha TV.

According to Art. 90 the Council can issue a fine or a
public warning for infringements of Art. 82.

• Topul staţiilor TV în vederea aplicării principiului “must carry”; co-
municat de presă CNA, 11.04.2011 (The ranking of TV stations to put
in practice the „must carry“ principle; CNA press release of 11 April
2011)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12296 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

CNA Annual Report 2010

The Consiliul Naţional al Audiovizualului (National
Council for Electronic Media - CNA) published on 18
April 2011 its Annual Report for the year 2010 (see
inter alia IRIS 2010-1/38 and IRIS 2010-9/34).

The CNA awarded in 2010 a total of 102 audiovisual
licenses (four for radio, 17 for television and 81 for
electronic communications networks), 40 audiovisual

licenses were extended (35 for radio, five for televi-
sion) and 57 transferred.

In 2010 the Council imposed 388 sanctions, includ-
ing 142 fines, for audiovisual legislation infringe-
ments. The sanctions amount to RON 1,923,000 (EUR
456,800). The CNA also issued 232 public warnings
and three decisions that obliged broadcasters to in-
terrupt their programmes in order to broadcast for a
period of ten minutes the text of the sanctioning de-
cision. The majority of sanctions were imposed on
the commercial television stations OTV, Antena 1, An-
tena 3 and Realitatea TV. The public service broad-
caster Societatea Română de Televiziune was sanc-
tioned eight times. As for radio, more than half of the
sanctions were imposed on the commercial stations
Radio Zu, Kiss FM and Radio 21.

Overall, sanctions were imposed in the majority of in-
stances due to infringements concerning child protec-
tion, the protection of human dignity and of the right
to one’s own image, breaches of audiovisual sponsor-
ing, advertising and teleshopping rules and to a lack
of pluralism and correct information.

The Council monitored more than 19,000 programmes
- mostly for television - due to complaints and own
initiatives.

At the same time, the Council, in partnership with
the Romanian Academy, continued the programme
for improving the quality of the Romanian language
used in television and radio programmes. The result
of this was a decrease of the number of errors. The
CNA also monitored the quality of the Hungarian lan-
guage used in audiovisual programmes; Hungarians
being the largest minority in Romania.

• CNA-Raport de activitate pe anul 2010 (CNA Activity Report for the
year 2010)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13186 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SK-Slovakia

Payment System for Web Content

Slovak publishers have agreed on a common proce-
dure for introducing a payment barrier for the readers
of Slovak news websites as a condition for granting
them access to a large amount of content from var-
ious competing media. The system, which enables
paid online content and services, is called Piano and
is aimed at reducing the barriers that currently dis-
courage readers from paying for content.

IRIS 2011-6 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12296
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/38&id=13206
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/34&id=13206
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13186


The man behind the idea and also the head of the Pi-
ano project was formerly editor-in-chief and deputy di-
rector of Slovakia’s largest broadsheet, and is now the
co-founder of the Prague-based new media consult-
ing company NextBig, which together with the com-
pany Etarget - a provider of online advertising - jointly
owns the company Piano Media that operates the sys-
tem. The premium-content payment service is open
to newspapers, TV stations and online services and is
used by most major Slovak news websites to put parts
of their content behind a paywall. Under the respec-
tive system, paying for access will give readers con-
tent and perks in addition to financial news or special-
ist subjects including: comments on articles; exclu-
sive access to newspaper articles the evening before
they are available as print publication; expert forums
and advertising services.

Since 2 May 2011 users are obliged to pay a fee in
the amount of EUR 2.90 per month or EUR 0.99 per
week for the relevant service after a two-week free
trial. This is considered to be the main advantage
for readers, since only one payment - which makes
the full content of all engaged web pages available -
is necessary in order to ensure access to any of the
participating media sources. Publishers, on the other
hand, might welcome the Piano system as a possi-
bility of charging for sections and services that users
would otherwise not be willing to pay for separately
and thus as an instrument to increase their income.

According to a Mediaresearch survey internet users
are not explicitly against paying for web content. The
results of the relevant research show that more than
half of the internet-using population would be willing
to pay a fee in the amount of about EUR 3 per month
in order to have unlimited access to added-value con-
tent on the key news websites in Slovakia. NextBig
expects 0.8-1.5 percent of the Slovak internet-using
population to become paying users in the next year.
According to the latest data on the internet use in
households, provided by the Statistical Office of the
Slovak Republic, it is possible to estimate that in
the near future the number of internet users will
reach four million; the aforesaid 0.8-1.5 percent cor-
responds with 32-60 thousand internet users.

• Pianomedia.sk (Pianomedia.sk)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13192 SK

Jana Markechová
Markechova Law Offices

TR-Turkey

Legal Steps against Unauthorised Broadcast-
ing of Movies Announced

Turkish actors are planning to file lawsuits against
television broadcasters to compensate for their loss
resulting from the unauthorised broadcasts of their
movies that were completed before 1995.

The year 1995 plays a significant role for Turkish copy-
right law. Until 1995 producers were considered as the
sole authors of cinematographic works. By amend-
ments to the Turkish Copyright Law (LIA) in 1995 (Law
4110), authorship was granted jointly to directors,
scriptwriters and composers of the original film music
(Art. 8 LIA). It is important to note that the amended
article was valid only for films the production of which
began after 1995, hence, producers remained authors
of the films produced before 1995 (see IRIS 2008-
5/30). In addition to this amendment regarding the
ownership of cinematographic works, performers re-
ceived a legal status and some exclusive rights as
holders of related rights (Art. 80 LIA). Due to another
amending Law that entered into force in 2001 (Law
4630), film producers were named holders of neigh-
bouring rights provided that they acquired the author-
ity to exercise economic rights from the authors and
the performers.

According to Add. Art. 2 LIA the protection granted
by the mentioned amendments shall be applied to
all works and fixed performances existing in Turkey
at the moment of the entering into force of the re-
lated Laws. The above-mentioned restriction brought
for the authorship of cinematographic works by the
last paragraph of Add. Art. 2 does not cover per-
formances. This means that, after the amendments,
actors became holders of related rights to all movies
made before and after 1995. In spite of this, the
habits of television broadcasters and film producers
did not change. They continued to broadcast - espe-
cially films made before 1995 - without the written
consent of the actors.

There was no significant attempt to file a complaint
until 2006. The heirs of a famous Turkish actor filed a
suit for damages against a producer due to the unau-
thorised broadcast of two movies made in 1985 and
1988. The producer alleged that he held all economic
rights on the movies according to a mutual agreement
between him and the actor. In 2010, the IPR court ac-
cepted the claims of the plaintiffs, in particular due
to Add. Art. 2. The judgment is now being reviewed
by the Court of Appeal. This decision constitutes a
precedent for other actors who played roles in movies
produced before 1995. Furthermore it constituted an
increased awareness of the issue among actors.

22 IRIS 2011-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13192
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-5/30&id=13212
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-5/30&id=13212


As a result of this, a press conference was held by
“The United Actors Collecting Society” (ḂIROY) which
was established in 2009 to protect and pursue the
rights of actors (see IRIS 2009-7/33). The representa-
tives of BİROY declared that they are going to take ac-
tion against broadcasters that broadcast movies with-
out paying royalties.

The Turkish Cinema Sector is traditionally named
Yeşilçam (Green Pine). Therefore the actors called this
campaign “Yeşilçam is Awakening”.

• E.2006/521, K.2010/100, 25.05.201 (Judgment of the Istanbul
1st Industrial Property Rights Court of 25 May 2010, E.2006/521,
K.2010/100) TR

Eda Çataklar
Intellectual Property Research Center, Istanbul Bilgi

University

IRIS 2011-6 23

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-7/33&id=13212


Agenda

New Audiovisual Markets Regulated? Market
innovation and the role of regulation in The
Netherlands and Europe
Seminar organised by the Dutch Presidency of the European
Audiovisual Observatory
13.30 - 17.10 at the Media Academy - Media Park, Villa Hei-
deheuvel Sumatralaan 45 - 1217 GP Hilversum
This seminar will focus on describing and discussing
the main trends in the European audiovisual market
and the legal consequences of those changes. Fur-
thermore, given the central role of innovation and the
growing importance of online distribution of audiovi-
sual content, three keynote speakers from UPC
, Google
and Philips
will share their views on the opportunities, threats
and consequences of the major trend to switch to on-
demand services.

More information and free registration here.
Programme here.

Book List

Fink, U.,
Europäisches und Internationales Medienrecht:
Vorschriftensammlung
2011, Verlag CF Muller
ISBN 978-3811496569
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-
Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-
Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_-
9?s=books&ie=UTF8&qid=1307550968&sr=1-9

Caristi, D. G.,
Communication Law
2011, Allyn & Bacon
ISBN 978-0205504169
http://www.amazon.co.uk/Communication-Law-Dominic-G-
Caristi/dp/0205504167/ref=sr_1_-
91?s=books&ie=UTF8&qid=1307551136&sr=1-91

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

24 IRIS 2011-6

http://www.obs.coe.int/about/oea/seminar-hilversum-june2011.html
http://www.obs.coe.int/about/oea/seminar-hilversum-june2011-prog.pdf
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1307550968&sr=1-9
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1307550968&sr=1-9
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1307550968&sr=1-9
http://www.amazon.de/Europ%C3%A4isches-Internationales-Medienrecht-Vorschriftensammlung-Deutsches/dp/3811496565/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1307550968&sr=1-9
http://www.amazon.co.uk/Communication-Law-Dominic-G-Caristi/dp/0205504167/ref=sr_1_91?s=books&ie=UTF8&qid=1307551136&sr=1-91
http://www.amazon.co.uk/Communication-Law-Dominic-G-Caristi/dp/0205504167/ref=sr_1_91?s=books&ie=UTF8&qid=1307551136&sr=1-91
http://www.amazon.co.uk/Communication-Law-Dominic-G-Caristi/dp/0205504167/ref=sr_1_91?s=books&ie=UTF8&qid=1307551136&sr=1-91

	INTERNATIONAL
	European Court of Human Rights: Lack of safeguards for the use by journalists of information from the internet
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: RTBF v Belgium
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Advocate General Cruz Villalón Delivers Opinion on Scarlet v Sabam
	European Commission: Commission Approves Danish Financing for Public Radio Channel FM4 and Public Service Broadcaster TV2
	European Commission: Investigation into Alleged Anti-Competition Practices by Collective Rights Management Organisations Closed
	European Commission: Working Paper Commenting on the “Opinion of European Academics on Anti-Counterfeiting Trade Agreement”
	NATIONAL
	AT-Austria
	BKS Submits Questions to ECJ on Interpretation of TWF Directive
	National Assembly Adopts Data Retention Laws
	BA-Bosnia And Herzegovina
	Revision of the Framework for Audiovisual Media Content Regulation
	BG-Bulgaria
	Umbrella Agreement between Broadcasters and Holders of Neighbouring Rights
	CZ-Czech Republic
	Constitutional Court Struck Down Parts of the Data Retention Law
	DE-Germany
	BayVGH Rules on State Sports Betting Monopoly
	BayVGH Rules on Broadcast Time Restrictions for "MTV I want a famous face"
	OLG München Rules on Overall Agreement Between VG Wort and German Universities
	Minister-Presidents’ Conference Approves Draft GlüStV
	DK-Denmark
	Calculation of Damage and Assessment of Evidence in Illegal File-Sharing Cases
	FR-France
	Ban on Broadcasting Programme Showing a Minor in Difficult Circumstances without Obtaining Parents’ Authorisation
	M6 Appeal against Online Guide to Catch-up TV Rejected
	Canal+ Sport Receives Serious Warning from the CSA to Abide by Regulations on Advertising
	Advertising for Gambling - New Deliberation by the CSA
	GB-United Kingdom
	Court Rejects Challenge to Legislation to Combat Online Copyright Infringement
	GR-Greece
	Council of State Ruling Threatens to Invalidate Countless ESR Decisions
	IS-Iceland
	New Media Law in Iceland
	LT-Lithuania
	Rules on the Licensing of Broadcasting and Re-broadcasting Activities Adopted
	MT-Malta
	Broadcasting Programmes’ Regulation in Relation to the Divorce Consultative Referendum
	PT-Portugal
	New Television Act Comes into Force
	RU-Russian Federation
	Rules for Multiplexes Approved
	RO-Romania
	Audiovisual Media Have to Publish Codes of Editorial Conduct
	Legislative Initiatives Concerning Website Blocking
	Support for Films and Cinematography Projects
	The 2011 „Must Carry“ TV Stations
	CNA Annual Report 2010
	SK-Slovakia
	Payment System for Web Content
	TR-Turkey
	Legal Steps against Unauthorised Broadcasting of Movies Announced

