
IRIS 2010-3

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Case of Laranjeira
Marques da Silva v. Portugal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Committee of Ministers: Declaration on Measures to
Promote Respect of Article 10 ECHR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Parliamentary Assembly: New Recommendation on Re-
spect for Media Freedom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

EUROPEAN UNION

European Commission: New European Communications
Body . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

NATIONAL

AT-Austria

Preparations for Major Broadcasting Law Amendment. . . . . 6

BA-Bosnia And Herzegovina

RAK Fines RTRS because of Unauthorised Digital Broad-
casting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

BE-Belgium

Flemish Regulator, Teleshopping and Advertorials. . . . . . . . . 8
Recommendation on Product Placement . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

BG-Bulgaria

Controversial Changes to the Electronic Communica-
tions Act . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

CH-Switzerland

Controversial Commercial Broadcast after 16 Years . . . . . .10

CY-Cyprus

Supreme Court Decision on the Competence of the Me-
dia Regulator to Examine Ethical Issues. . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Radio Television Authority Can Claim its Dues in Court . . .11
Information Campaign on Digital Television Switch-over
Begun . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

DE-Germany

Federal Administrative Court Rejects Competitors’
Claim for Access to Telekom’s Dark Fibre . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Munich Appeal Court Upholds Information Claim against
Aegis Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Court Considers Unauthorised Use of Open WLAN as
Criminal Offence. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
OVG Denies Obligation to Pay to Use Archive Material in
Film Production . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Draft Amendment to FFG Tabled . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

FI-Finland
Legislator Proposes Changes to the Protection of the
Media’s Information Sources for Reasons of Protecting
Privacy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

FR-France
Conseil d’Etat Cancels Abolition of Advertising on Public
Television before Legislation Is Adopted . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Numbering of BFM TV and NRJ 12 Channels: Suspension
of CSA Decisions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
CSA Able to Sanction a Channel that Fails to Comply
with Legislation on the Protection of Intellectual Prop-
erty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
CNC Called on to Review its System for Financing Digi-
tisation of Cinema Theatres. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

GB-United Kingdom

Court of Appeal Upholds Decision to Force BSkyB to Sell
Shares in ITV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Clarification of the BBC’s Duties under the Freedom of
Information Act . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Operator of File-Sharing Site Found Not Guilty of Con-
spiracy to Defraud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Making Star Wars Helmets Does not Amount to Copy-
right Infringement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Product Placement to be Permitted, Subject to Restric-
tions. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

HR-Croatia

The New Electronic Media Law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

LT-Lithuania
Order on Remuneration of the Acquisition Costs of Set-
Top-Boxes Approved . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

ME-Montenegro

New TV Broadcasting Frequencies Allocated . . . . . . . . . . . . .21

NL-Netherlands
Implementation of the Audiovisual Media Services Di-
rective. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

RO-Romania

Appeal Court Waives UPC Fines . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Transition to Digital Television Delayed. . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

SE-Sweden

Use of Personal Data in Mobile Content Services . . . . . . . . .24

SI-Slovenia

Draft Act on the Slovenian Film Centre . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

SK-Slovakia

Developments in the Financing of Public Television. . . . . . .25



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Wolfgang Closs
Editorial Board:
Susanne Nikoltchev, Editor � Francisco Javier Cabrera
Blázquez, Deputy Editor
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Jan Malinowski, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) � Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation) � Alexander Scheuer,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) � Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) � Nico A.N.M. van Eijk, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � Véronique Campillo � Paul Green
� Marco Polo Sàrl � Manuella Martins � Katherine Parsons
� Stefan Pooth � Roland Schmid � Nathalie-Anne Sturlèse �

Diane Müller-Tanquerey
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory � Christina
Angelopoulos, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Caroline
Bletterer, post graduate diploma in Intellectual Property,
Centre d’Etudes Internationales de la Propriété Intellectuelle,
Strasbourg (France) � Amélie Lépinard, Master - International
and European Affairs, Université de Pau (France) � Dorothée
Seifert-Willer, Hamburg (Germany) � Candelaria van Strien-
Reney, Law Faculty, National University of Ireland, Galway
(Ireland) � Anne Yliniva-Hoffmann, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2010 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Case of
Laranjeira Marques da Silva v. Portugal

In one of its first judgments of 2010 the European
Court of Human Rights has clarified how court and
crime reporting can rely on the right to freedom of
expression guaranteed by Article 10 of the European
Convention for the Protection of Human Rights and
Fundamental Freedoms. Convicting a journalist or a
publisher for breach of the secrecy of a criminal inves-
tigation or because of defamation of a politician can
only be justified when it is necessary in a democratic
society and under very strict conditions.

The applicant in this case, Mr Laranjeira Marques da
Silva, was the editor of the regional weekly newspa-
per Notícias de Leiria at the relevant time. In 2000 he
wrote two articles about criminal proceedings brought
against J., a doctor and politician well-known in the re-
gion, for the sexual assault of a patient. In an editor’s
note he called upon readers to supply further testi-
monies relating to other possible incidents of a simi-
lar nature involving J. A short time later Mr Laranjeira
Marques da Silva was charged with a breach of the
segredo de justiça, a concept similar to confidential-
ity of judicial investigation, and with the defamation of
J. The Leiria District Court held in 2004 that Mr Laran-
jeira Marques da Silva had overstepped his respon-
sibilities as a journalist and had aroused widespread
suspicion of J. by insinuating, without justification,
that the latter had committed similar acts involving
other victims. He was found guilty of a breach of the
segredo de justiça and of defamation. He was sen-
tenced to a daily fine payable within 500 days and
ordered to pay EUR 5,000 in damages to J. On ap-
peal, the applicant challenged his conviction concern-
ing the segredo de justiça on the ground that he had
obtained access to the information in question law-
fully. On the defamation issue, he argued that he
had simply exercised his right to freedom of expres-
sion and that his articles had been based on fact and,
moreover, were related to a subject of general inter-
est. The Court of Appeal dismissed his appeal in 2005.
A constitutional appeal and later an extraordinary ap-
peal seeking harmonisation of the case law with the
Supreme Court were also unsuccessful. In Strasbourg,
Mr. Laranjeira Marques da Silva complained essen-
tially that his conviction had infringed his right to free-
dom of expression.

As to the applicant’s conviction for breach of the seg-
redo de justiça, the European Court was of the opinion
that the Portuguese authorities’ interference with his

freedom of expression had been “prescribed by law”
and that the interference in question had pursued
the legitimate aim of protecting the proper adminis-
tration of justice and the reputation of others. The
Court however pointed out that neither the concern of
safeguarding the investigation nor the concern of pro-
tecting the reputation of others can prevail over the
public’s interest in being informed of certain criminal
proceedings conducted against politicians. It stressed
that in this case there was no evidence of any damag-
ing effects on the investigation, which had been con-
cluded by the time the first article was published. The
publication of the articles did not breach the presump-
tion of innocence, as the case of Mr. J. was in hands of
professional judges. Furthermore, there was nothing
to indicate that the conviction of Mr. Laranjeira Mar-
ques da Silva had contributed to the protection of the
reputation of others. The Court held unanimously that
the interference with the right of freedom of expres-
sion of the applicant was disproportionate and that
therefore there had been a violation of Article 10.

As to the conviction for defamation, the Court ac-
cepted that the disputed articles dealt with matters
of general interest, as the public had the right to be
informed about investigations concerning politicians,
including investigations which did not, at first sight,
relate to their political activities. Furthermore, the is-
sues before the courts could be discussed at any time
in the press and by the public. As to the nature of the
two articles, the Court pointed out that Mr Laranjeira
Marques da Silva had simply imparted information
concerning the criminal proceedings in question, de-
spite adopting a critical stance towards the accused.
The Court observed that it was not its place or that
of the national courts to substitute their own views
for those of the press as to what reporting techniques
should be adopted in the journalistic coverage of a
court case. As to the editor’s note, the Court took
the view that, notwithstanding one sentence that was
more properly to be regarded as a value judgment,
it had a sufficient factual basis in the broader con-
text of the media coverage of the case. Hence, while
the reasons given by the national courts for Mr Laran-
jeira Marques da Silva’s conviction had been relevant,
the authorities had not given sufficient reasons jus-
tifying the necessity of the interference with the ap-
plicant’s right to freedom of expression. The Court
further noted that the penalties imposed on the appli-
cant had been excessive and liable to discourage the
exercise of media freedom. The Court therefore held,
by five votes to two, that the conviction for defama-
tion did not correspond to a pressing social need and
that there had been a violation of Article 10 of the
Convention.

IRIS 2010-3 3



• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme, (deuxième
section), affaire Laranjeira Marques da Silva c. Portugal, requête
n◦ 16983/06 du 19 janvier 2010 (Judgment by the European Court of
Human Rights (Second Section), case of Laranjeira Marques da Silva
v. Portugal, Application No. 16983/06 of 19 January 2010)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12237 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

Committee of Ministers: Declaration on Mea-
sures to Promote Respect of Article 10 ECHR

Prompted by concerns about the effectiveness of the
implementation of Article 10 of the European Conven-
tion on Human Rights, the Council of Europe’s Com-
mittee of Ministers (CM) adopted on 13 January 2010
a Declaration on measures to promote the respect of
Article 10.

The Declaration notes that the European Court of Hu-
man Rights is the enforcement mechanism for (Article
10 of) the Convention and that this mechanism is sup-
plemented by: (i) the procedure for the execution of
the Court’s judgments, which is supervised by the CM,
and (ii) general standard-setting work by the Council
of Europe in this area. It recognises the importance
of strengthening the implementation of relevant stan-
dards in “law and practice” at the national level, a
task which requires “the active support, engagement
and co-operation” of all Member States.

It also acknowledges and welcomes the “action taken
by other institutions, such as the Organisation [sic]
for Security and Co-operation in Europe (OSCE) Rep-
resentative on Freedom of the Media, as well as civil
society organisations”.

The CM “welcomes the proposals” made by the Steer-
ing Committee on the Media and New Communica-
tion Services (CDMC) aimed at improving the promo-
tion, by various organs of the Council of Europe, of
respect of Article 10 in Member States. The Declara-
tion, however, only provides summary details of the
CDMC’s proposals and fails to indicate that the pro-
posals are described more expansively in Appendix IV
of the CDMC’s 11th Meeting Report. The main pro-
posals are listed in the Meeting Report as follows:
enhanced information collection; enhanced coordi-
nation; enhanced technical follow-up (expert assis-
tance); enhanced political follow-up, and evaluation
(by the Secretary General of the Council of Europe).

The Declaration’s call for “improved collection and
sharing of information and enhanced co-ordination”
across the Council of Europe is prefaced by a roll-
call of the various “bodies and institutions” which “are
able, within their respective mandates, to contribute

to the protection and promotion of freedom of expres-
sion and information and of freedom of the media”.
It names the Committee of Ministers, the Parliamen-
tary Assembly, the Secretary General, the Commis-
sioner for Human Rights and “other bodies” as all be-
ing “active in this area”. The significant relevant work
being conducted in the context of (for example) the
Framework Convention for the Protection of National
Minorities, the European Charter for Regional or Minor-
ity Languages or the activities of the European Com-
mission against Racism and Intolerance (ECRI), is pre-
sumably covered by the reference to “other bodies”.

• Declaration of the Committee of Ministers on measures to pro-
mote the respect of Article 10 of the European Convention on Human
Rights, 13 January 2010
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12266 EN FR
• Steering Committee on the Media and New Communication Ser-
vices, 11th Meeting (20-23 October 2009) report, 16 November 2009,
Doc. No. CDMC(2009)025
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12242 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Parliamentary Assembly: New Recommenda-
tion on Respect for Media Freedom

On 27 January 2010, prompted by concern about
continued violations of, and threats to, media free-
dom, the Parliamentary Assembly of the Council of Eu-
rope (PACE) adopted Recommendation 1897 (2010),
entitled “Respect for media freedom”. The Recom-
mendation provides important re-affirmation of and/or
follow-up to several earlier PACE texts as follows:

(i) Resolution 1535 (2007) – Threats to the lives and
freedom of expression of journalists (see IRIS 2007-5:
0/102)

- Noting “with great concern” that at least twenty jour-
nalists have been killed in Europe since 2007, the
PACE insists that the Council of Europe and its Mem-
ber States “must do more to ensure respect for media
freedom and the safety of journalists”. It welcomes
the appointment of a rapporteur on media freedom
within the PACE and states its appreciation of the work
of the OSCE Representative on Freedom of the Me-
dia and various professional and civil society organ-
isations. It “deplores the fact that [04046] the Rus-
sian Federation has failed to conclude a proper in-
vestigation and adjudication of the murder of Anna
Politkovskaya [04046] and to ensure that journalists
can work freely and in safety”. It also “deplores the
fact that organised crime in several member states
is threatening the safety of journalists, while law en-
forcement authorities remain ineffective against such
threats”.

(ii) Resolution 1438 (2005) – Freedom of the press and
the working conditions of journalists in conflict zones

4 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12237
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12266
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12242
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-5: 0/102&id=12602
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-5: 0/102&id=12602


- The PACE “deplores” the loss of journalists’ lives in
the 2008 conflict between Russia and Georgia. While
it “welcomes” amendments to Article 301 of the Turk-
ish Penal Code, it “deplores the fact that Turkey has
not abolished Article 301 or completed investigations
into the murder of Hrant Dink [04046] especially as
regards possible failures of the police and security
forces”. It observes that criminal charges have been
brought against journalists under the “slightly revised
Article 301”.

(iii) Resolution 1577 (2007) – Towards decriminalisa-
tion of defamation

- The PACE “reaffirms that defamation and insult laws
must not be used to silence critical comment and
irony in the media”. It states that defamation and in-
sult laws must not offer protection for “the reputation
of a nation, the military, historic figures or a religion”.
It calls on government members and parliamentari-
ans to refrain from using political influence to silence
critical media and to “engage in a constructive debate
through all media” instead.

It recommends that the Committee of Ministers (CM)
review national legislation and practice to ensure that
they comply fully with PACE Recommendation 1706
(2005) – Media and terrorism (see IRIS 2005-8: 4).
Similarly, it recommends that the CM “call on the gov-
ernments of all member states, and in particular those
of Azerbaijan, the Russian Federation and Turkey, to
revise their defamation and insult laws and their prac-
tical application” in accordance with Resolution 1577.
It calls for the safeguarding in all Member States (and
in particular, in Armenia, Azerbaijan, Moldova, the
Russian Federation, Ukraine and Belarus) of fair and
equal access to the media for political parties and can-
didates during election periods. It also advocates the
revision of Armenian legislation governing the alloca-
tion of broadcasting licences.

(iv) Resolution 1636 (2008) – Indicators for media in a
democracy (see IRIS 2009-1: 4)

- The PACE asks the Secretary General of the Council
of Europe to provide resources for the collation of in-
formation from media freedom organisations; its sys-
tematic analysis, on a country-by-country basis, using
the indicators set out in Resolution 1636, and the wide
dissemination of such information, including by way of
periodic updates.

(v) Resolution 1387 (2004) – Monopolisation of the
electronic and print media and possible abuse of
power in Italy (see IRIS 2004-7: 3)

- The PACE asks the European Commission for Democ-
racy through Law (the Venice Commission) to prepare
“an opinion on whether, and to what extent, legisla-
tion in Italy has been adapted to take account of” the
Commission’s 2005 Opinion on the compatibility of
the laws “Gasparri” and “Frattini” of Italy with Council
of Europe standards in the field of freedom of expres-
sion and pluralism of the media (see IRIS 2005-8: 5).

(vi) Resolution 1372 (2004) – Persecution of the press
in the Republic of Belarus

- The PACE “notes with concern the official warning
addressed by the justice ministry of Belarus on 13 Jan-
uary 2010 to the Belarusian Association of Journalists,
challenging its internationally recognised work in the
interests of journalists, media and media freedom”
and asks the Venice Commission to examine the com-
patibility of the warning with universal human rights
standards.

Finally, the PACE draws attention to the relevance of
media freedom to (and its promotion by) the (Council
of Europe) Partial Agreement Group of States against
Corruption (GRECO), the European Union Agency for
Fundamental Rights and national human rights insti-
tutions.

• “Respect for media freedom”, Recommendation 1897 (2010) (Provi-
sional edition), Parliamentary Assembly of the Council of Europe, 27
January 2010
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12250 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

European Commission: New European Com-
munications Body

The Body of European Regulators for Electronic Com-
munication (BEREC) was established in January 2010.
The creation of BEREC was one of the reforms in-
cluded in the package of rules for Europe’s tele-
coms networks and services as formally approved by
the European Parliament on 24 November 2009 (see
IRIS 2010-1: 1/7). BEREC unites the national telecoms
regulators of the EU Member States and seeks to
strengthen the European telecoms market and guar-
antee fair competition. The establishment of an inter-
nal market for electronic communication is a topic of
high priority because of the increasing economic im-
portance of the telecoms sector in Europe.

BEREC replaces the European Regulators Group
(ERG), the previous organisation within which National
Regulatory Authorities (NRAs) exchanged their exper-
tise and thoughts on the functioning of the telecoms
market in the EU. Today there are 27 NRAs repre-
sented in BEREC.

The first meeting of BEREC took place on 28 Jan-
uary in Brussels, where the essential issues on the
establishment of the organisation were dealt with.
One of those issues concerned the election of the

IRIS 2010-3 5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-8: 4&id=12602
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-1: 4&id=12602
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-7: 3&id=12602
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-8: 5&id=12602
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12250
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1: 1/7&id=12593


chairpersons for the upcoming two years. John Do-
herty, the chair of the Irish communication regula-
tor ComReg, was chosen as chairperson for 2010 and
Chris Fonteijn, the current chair of the Dutch regulator
OPTA, will be chairperson in 2011. BEREC is composed
of the Board of Regulators, which will be provided with
professional and administrative support through “the
Office”. The board consists of one member from each
Member State, while “the Office” consists of a man-
agement committee and an administrative manager.
In principle the Board of Regulators makes decisions
by a two-thirds majority of its members.

BEREC provides a forum for the regulators to coor-
dinate pan-European policies and study new devel-
opments in the telecoms market. The organisation
makes use of the expertise available in the NRAs and
cooperates with the NRAs and the Commission in or-
der to carry out its tasks. The role and tasks of BEREC
are set out in Articles 2 and 3 of the Regulation (No
1211/2009). BEREC will provide opinions, reports and
advice to the NRAs, the Commission and, on request,
to the European Parliament and the Council. Further-
more, BEREC will assist the institutions where consid-
ered necessary.

• Regulation (EC) No 1211/2009 of the European Parliament and of
the Council of 25 November 2009 establishing the Body of European
Regulators for Electronic Communications (BEREC) and the Office
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12239 DE EN FR
BG CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV
MT NL PL PT RO SK SL SV

Aad Bos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

Preparations for Major Broadcasting Law
Amendment

At the end of 2009, the Bundeskanzleramt (Federal
Chancellery) published for debate an extensive draft
amendment to Austrian broadcasting laws. The con-
sultation procedure has since been completed, so the
Federal Government can now consider the opinions
that have been submitted as it draws up a Govern-
ment bill.

The organisation and remit of the Kommunikations-
behörde Austria (Austrian communications authority -
KommAustria) are the subject of significant changes.
In future, KommAustriawill not be subject to directives

and will take the form of a collegiate authority. Its role
will be extended to include legal supervision of Öster-
reichischer Rundfunk (Austrian broadcasting corpora-
tion - ORF) and audiovisual media services, as well
as tasks set out in the Fernseh-Exklusivrechtegesetz
(Act on exclusive television rights - FERG). On the
other hand, supervision of collecting societies is trans-
ferred to the new Aufsichtsbehörde für Verwertungs-
gesellschaften (supervisory authority for collecting
societies). Appeals against KommAustria’s decisions
can still be submitted to the Bundeskommunikation-
ssenat (Federal communications senate).

The financing of ORF will be adapted to conform to
the rules agreed between Austria and the European
Commission at the end of 2009. The following mea-
sures are designed to ensure that the money received
by ORF from licence fees is only used to fund activ-
ities that clearly fall within the public service remit
defined by the Parliament in accordance with EU law,
and to prevent any unnecessary distortion of compe-
tition linked to the fulfilment of this remit. To this end,
the ministerial draft makes provision for the following
measures:

- ORF’s public service remit must be clarified with re-
gard to its online services and special interest chan-
nels. This should be achieved by amending its legal
remit and instructing ORF to draw up "service con-
cepts", which should provide more concrete defini-
tions.

- In addition, ORF must set up an internal quality as-
surance system involving its three most important
organs, i.e., the Director-General, the Stiftungsrat
(Foundation Board) and the Publikumsrat (Viewers’
Council). An external council of experts will evaluate
the overall performance of the quality assurance sys-
tem and decide whether the quality criteria are be-
ing met in key areas. The Publikumsrat only has the
power to make recommendations. KommAustriais re-
quired to ensure compliance with the provisions of the
quality assurance system.

- It should be determined in advance whether new
services provided by ORF - such as a new specialist
channel or an additional online service - comply with
European State aid law. To do so, such services must
provide added value compared to existing public ser-
vices, but at the same time must not excessively dis-
tort competition. KommAustriawill carry out this eval-
uation procedure.

- In order to prevent over-financing of ORF, the rules
on calculating the maximum allowable licence fee will
be clarified. As before, the level of the licence fee will
be set by the Stiftungsrat, while the Publikumsrat will
continue to have the right of veto with delaying effect;
however, KommAustria will be obliged to examine de-
cisions setting the licence fee.

The ORF-Gesetz (ORF Act) must also be brought into
line with the AVMS Directive. To this end, the concepts
of "commercial communication", "audiovisual media

6 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12239


service" and "on-demand service" will be defined in
the Act for the first time.

The Privatfernsehgesetz (Private Television Act) will,
in future, regulate audiovisual media services as well
as terrestrial and mobile terrestrial private television,
satellite television, cable television and multiplex plat-
forms, and will consequently be renamed the "Au-
diovisuelles Mediendienste-Gesetz" (Audiovisual Me-
dia Services Act). Licences must be obtained in accor-
dance with this Act by any company providing terres-
trial and mobile terrestrial television or satellite tele-
vision services. Cable broadcasters and other media
service providers merely have to register their ser-
vices with KommAustria. In accordance with the AVMS
Directive, provisions on product placement for private
audiovisual media services will be adopted. Prod-
uct placement will be permitted under certain condi-
tions in cinematographic works, films and series made
for television, sports programmes and light entertain-
ment programmes.

The Privatradiogesetz (Private Radio Act) will, in fu-
ture, also regulate cable and satellite radio. Digital
radio will be possible using a multiplex model. The
date of the tender procedure for the multiplex plat-
form has not yet been fixed, but it will conform to the
digitisation concept. According to the bill, the opera-
tor of the multiplex platform for digital television will
not be excluded from the tendering procedure for the
radio multiplex platform.

The amendment of the Fernseh-Exklusivrechtegesetz
is designed to implement Art. 3k of the AVMS Direc-
tive. A distinction is made between events of gen-
eral interest to the public to which, due to the circum-
stances of the event, only one television broadcaster
has access, and events of general interest to the pub-
lic to which a television broadcaster has acquired ex-
clusive broadcasting rights. For the latter category,
the maximum length of short reports is 90 seconds,
whereas there is no limit in the case of the former
category. Compensation may not exceed the costs di-
rectly linked to the provision of access; a television
broadcaster which, due to the circumstances of the
event, is the only one able to report on it, may also
charge a proportion of the production costs.

• Ministerialentwurf 115/ME (XXIV.GP) und weitere Dokumente (Min-
isterial draft 115/ME (XXIV.GP) and other documents)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12255 DE

Robert Rittler
Gassauer-Fleissner Attorneys at Law, Vienna

BA-Bosnia And Herzegovina

RAK Fines RTRS because of Unauthorised
Digital Broadcasting

The Communications Regulatory Agency (RAK) has
fined the public broadcaster Radio Televizija Republike
Srpske (RTRS) BAM 100,000 (about EUR 50,000) due
to a violation of Article 32 para. 1 of the BiH Law on
Communications because of unauthorised use of the
frequency band via 61 UHF channel around the area
of Banjaluka, the capital of the Republika Srpska.

On 12 December 2009 RTRS started its experimen-
tal digital terrestrial broadcasting under a regular pro-
gramme schedule (DVB-T standard and MPEG 2 com-
pression). On 14 December 2009 the RAK warned
RTRS and ordered it to stop the unauthorised digital
broadcasting but RTRS did not, thus violating Article
46 section 3 point c) of the Law on Communications.

In doing so RTRS also ignored the national Strategy
of the Transition to Digital Broadcasting, which was
adopted by the Council of Ministers on 17 June 2009.
In the course of promoting its digital broadcasting
RTRS stated that potential viewers were obliged to
buy a „set-top box“. But this device will be practically
useless after the introduction of a digital broadcast-
ing system on countrywide level, which shall be com-
pleted by the end of 2012 and for which the imple-
mentation of the MPEG 4 standard is envisaged (see:
IRIS 2009-3: 4).

The fine imposed by the RAK is the highest financial
amount imposed on a broadcaster in the post-Dayton
BiH and critics say it was inappropriate with regard to
the violation in question. The RTRS management an-
nounced that it will not obey the decision but rather
spend the money on additional improvements to digi-
tal broadcasting.

Meanwhile, RTRS stopped its digital broadcasting, but
this had nothing to do with the RAK’s order.

• Authority’s press release on the decision of 21 January 2010
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12268 EN

Dusan Babic
Media researcher and analyst, Sarajevo

IRIS 2010-3 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12255
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-3: 4&id=12579
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12268


BE-Belgium

Flemish Regulator, Teleshopping and Adver-
torials

At the end of 2009, theVlaamse Regulator voor de Me-
dia (Flemish Regulator for the Media) issued several
decisions regarding audiovisual commercial commu-
nications. Two of them will be addressed below.

In a decision of 23 November 2009 the Flemish Reg-
ulator imposed on MTV Networks Belgium a fine
amounting to EUR 2,500 for multiple breaches of the
regulation on teleshopping. The Regulator consid-
ered three programmes (‘Hot or Not’, ‘Your Take Ring-
tone Chart’ and ‘Your Take’) to be teleshopping pro-
grammes. According to Article 82, §1 (1) of the Flem-
ish Media Decree 2009, these programmes have to
be designated as such by means of visual and acous-
tic signals. The Regulator stated that merely showing
the price and/or the way in which an order may be
placed, or merely displaying a banner with the words
‘subscription service’ do not suffice to meet the obli-
gation that such programmes should be clearly, both
visually and acoustically, designated as teleshopping.
In ‘Hot or Not’, the viewers were invited, via banners
displayed during video clips, to make comments on
photographs of other viewers. At the end of each clip,
a verdict was announced as to whether a viewer was
hot or not. As this voting process exerted no influence
whatsoever on the choice or ranking of the video clips,
the Regulator decided that, instead of an interactive
application (as argued by the broadcaster), this activ-
ity was a mere sale of screen space that incorporated
all the elements of teleshopping. There was no clear
separation between the clips and the banners, which,
the Regulator added, could have been established by
merely using a split screen. In ‘Your Take Ringtone
Chart’, during which 20 music videos were broadcast,
banners mentioning special offers were displayed dur-
ing the broadcast of 19 of these. Again, the Regulator
judged that there was no spatial separation between
the clips and the banners. Moreover, the programme
was interrupted for the first time after only 12 min-
utes. According to Article 82, §1 (3) of the 2009 De-
cree however, teleshopping programmes without in-
terruption should last at least 15 minutes. Finally, in
‘Your Take’, video clips were shown for several sec-
onds, each time followed by the invitation to order the
corresponding ringtone. Instructions on how to order
were displayed via banners for a duration of several
seconds. The Regulator also considered this to be a
teleshopping programme that was not designated as
such by visual and acoustic signals and that was not
distinguishable from editorial content (Article 82, §1
(2), 2009 Decree). The Regulator considered the fact
that the presentation was done by an external and
unknown person and the fact that only parts of video

clips had been displayed were not sufficient to meet
the obligation to distinguish teleshopping from edito-
rial content.

In a decision of 21 December 2009 the Regulator de-
cided to caution the commercial broadcaster VMMa
for breach of the regulation on advertorials. In be-
tween two programme announcements, an ‘adverto-
rial’ was broadcast which lasted for two minutes and
showed some fragments of the previously transmit-
ted pre-selection process in the programme ‘Idols’.
During the last ten seconds a link was established
with the new Polo manufactured by VW Golf. Accord-
ing to Article 81, §5 of the 2009 Decree, advertorials
are commercial communications that last longer than
advertisements, as the emphasis is on their editorial
and informative content. As the Regulator judged that
in this ‘report’ the emphasis was not on the editorial
and informative content at all, it considered the ‘re-
port’ to be a television ad. As a consequence, the
maximum allowed percentage of broadcasting time
for television ads and teleshopping ads within an hour
had been exceeded (see Article 81, §2 Decree 2009,
according to which ‘[t]he share of television ads and
teleshopping ads may not exceed twenty percent per
clock hour’). As in the relevant period two isolated
ads had also been broadcast (which should remain an
exception, see Article 79, §2 of the Decree 2009), the
Regulator decided to impose a fine amounting to EUR
1.250.

• ZAAK VAN VRMt. BVBA MTV NETWORKS BELGIUM (dossier nr.
2009/0493 + 2009/494) - BESLISSING nr. 2009/078, 23 november
2009 (VRM v. BVBA MTV Networks Belgium, 23 November 2009 (No
2009/078))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12234 NL
• ZAAK VAN VRMt. NV VLAAMSE MEDIA MAATSCHAPPIJ (dossier nr.
2009/0493) - BESLISSING nr. 2009/079, 21 december 2009 (VRM v.
NV VMMa, 21 December 2009 (No 2009/079))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12235 NL
• Act on Radio and Television Broadcasting, 27 March 2009 (non offi-
cial translation)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12236 EN

Hannes Cannie
Department of Communication Sciences / Center for

Journalism Studies, Ghent University

Recommendation on Product Placement

Product placement has been authorised in the French-
speaking Community of Belgium since 19 December
2009, in compliance with Article 21 of the Coordi-
nated Decree of 26 March 2009 on audiovisual me-
dia services. By totally banning product placement
in news broadcasts and children’s programmes, the
legislator has in fact gone further than is required
by the AVMS Directive, but the amendment is signif-
icant nonetheless: in all other types of programme,
the placement of accessories is authorised, whereas
product placement stricto sensu (i.e., in return for

8 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12234
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12235
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12236


payment) is only accepted in cinematographic and
television fiction (series, films made for television), in
sports programmes (including matches), and in en-
tertainment programmes (games, variety broadcasts,
reality shows, etc).

With this in mind, the authorisation and supervision
college of the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (au-
diovisual regulatory body - CSA) adopted a recom-
mendation on 17 December 2009 on product place-
ment on television to lay down a framework and some
criteria for this new practice, with a view to ensur-
ing transparency and legal security. Like many audio-
visual regulatory bodies throughout Europe, the CSA
does not have any regulatory power - and the recom-
mendation is therefore not a regulation that creates
a law - but its power of supervision and sanction nev-
ertheless means that it will be required to apply the
statutory provisions to product placements. The rec-
ommendation has been drawn up after meetings with
the various stakeholders in the sectors concerned (ed-
itors, producers, advertisers, consumer associations,
etc), and its function is therefore to explain to editors
the way in which the regulator will interpret this prac-
tice in its future decisions.

In compliance with the Directive, the coordinated de-
cree on audiovisual media services imposes obser-
vance of four conditions for product placement: the
content and, in the case of television broadcasting,
the programming, must not be influenced in such a
way as to infringe the service editor’s liability and ed-
itorial independence, there must be no direct incite-
ment to purchase or hire the goods or services, atten-
tion must not be drawn to the product without justi-
fication, and there must be clear identification that a
product is being placed. In this respect, the CSA rec-
ommends that editors adopt a two-stage approach:
for a period of three months, to familiarise viewers
with the idea of product placement, the CSA recom-
mends that editors indicate the presence of product
placement, and explain what is involved by showing
a full-screen notice for at least ten seconds before
the start of the programme stating that “The follow-
ing programme contains the commercial placement
of products, brand names or services” accompanied
by a “PP” pictogram. During a second stage, the pic-
togram would suffice, but should appear alone for at
least ten seconds at the start and end of programmes,
and after commercial breaks.

• Conseil supérieur de l’audiovisuel, « Recommandation relative au
placement de produit », 17 décembre 2009 (CSA “Recommendation
on product placement”, 17 December 2009)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12251 FR

François Jongen
Catholic University of Louvain

BG-Bulgaria

Controversial Changes to the Electronic Com-
munications Act

In December 2009 the Council of Ministers submitted
a Draft Law on the Amendment and Supplementation
of the Electronic Communications Act (“Draft Law”) to
the National Assembly.

The Draft Law has been prepared in order to resolve
the legal problems that have arisen from the last
amendment of Article 251 of the Electronic Commu-
nications Act and influenced significantly the day-to-
day investigative activities of the judicial system. The
other reason for the proposed Draft Law is the require-
ments for the implementation of Directive 2006/24/EC
on the retention of data generated or processed in
connection with the provision of publicly available
electronic communications services or of public com-
munications networks into Bulgarian legislation.

It is explicitly provided in the Draft Law that the data
extracted from electronic communications should be
presented to the court and the authorities conduct-
ing the investigation under the terms and procedures
laid down in the Criminal Procedure Code directly by
the enterprises providing public electronic communi-
cations networks and/or services. If the electronic
communications have been provided to the court and
the authorities conducting the investigation directly
by the public communications operators the data con-
tained in the electronic communications can serve as
valid evidence in the criminal proceedings.

The above-mentioned new rule has received a very
negative reception from the general public. As a re-
sult, the Government has started a consultation pro-
cess with all interested parties in order to amend the
text of Article 251 of the Electronic Communications
Act in a way that would not restrict the right to pri-
vate life of the citizens.

• Çàêîíîïðîåêò çà èçìåíåíèå è äîïúëíåíèå íà Çàêîíà çà
åëåêòðîííèòå ñúîáùåíèÿ (Draft Law on the Amendment and
Supplementation of the Electronic Communications Act)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12270 BG

Rayna Nikolova
Council for Electronic Media, Sofia

IRIS 2010-3 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12251
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12270


CH-Switzerland

Controversial Commercial Broadcast after 16
Years

At the end of January 2010, Schweizer Fernsehen
broadcast an advertisement by the Verein gegen Tier-
fabriken (VgT) three times, thus bringing an end to
a 16-year legal dispute. In January 1994, the VgT
had asked the Schweizerische Radio- und Fernse-
hgesellschaft (Swiss radio and television corporation
- SRG) to broadcast its spot, which attempted to
raise awareness of the cruel treatment of pigs and
to urge viewers to eat less meat. However, SRG’s
subsidiary, publisuisse SA, refused this request on
the grounds that the spot infringed the ban on po-
litical advertising on television. This was followed by
a legal battle in which the Swiss Bundesgericht (Fed-
eral Court) and the European Court of Human Rights
(ECHR) were each involved on three separate occa-
sions.

Following the ECHR’s third ruling in the case of 30
June 2009 (see IRIS 2009-10: 4), the Swiss Bundes-
gericht ruled in the VgT’s favour. In a judgment of 4
November 2009, the highest Swiss court granted the
VgT’s (second) appeal. In the grounds for its deci-
sion, the Bundesgericht held that the disputed spot
did not represent banned political advertising on tele-
vision. It departed from its earlier view, expressed in
2002, that the VgT would need to take the case to a
civil court. It ruled that the SRG must take its deci-
sion into account with immediate effect and offer a
solution within a reasonable period of time. If it failed
to do so, the broadcasting regulator (the Bundesamt
für Kommunikation - Federal Communications Office)
would need to consider measures under licensing law.

The SRG subsequently agreed to broadcast the spot.
The version that was finally shown in January 2010
differed in two ways from the original spot which the
VgT had asked to be broadcast in 1994 and which the
various courts had ruled on:

- Firstly, the VgT added a text that was shown on
screen and read out at the beginning of the spot.
This text mentioned the ECHR judgment and criticised
the "censure" by Schweizer Fernsehen, to which the
minister responsible and the Bundesgericht had given
their blessing.

- Secondly, the VgT removed part of the original
spot because Swiss rules on pig-keeping had changed
since the pictures were filmed. It therefore omit-
ted a section containing claims that pigs would be
"forced to keep still" and "crammed full of medicines"
throughout their lives.

• Urteil des Bundesgerichts 2F_6/2009 vom 4. November 2009 (Judg-
ment 2F_6/2009 of the Federal Court, 4 November 2009)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12261 DE

Franz Zeller
Federal Communications Office / Universities of Bern

and Basel

CY-Cyprus

Supreme Court Decision on the Competence
of the Media Regulator to Examine Ethical Is-
sues

The Supreme Court, First Instance jurisdiction, de-
cided on 18 December 2009 that the Radio Television
Authority (“Authority”) has the power to make deci-
sions on breaches of the Law in matters that are sub-
ject to the Code of Journalistic Ethics (“Code”); this is
possible when the breach is connected to a provision
of the Law other than those in the Code.

A broadcaster had appealed against a decision of the
Authority in which the Authority imposed a fine due
to the way the broadcaster dealt with an air disaster
near Athens in 2005 in which 121 people died. The
Authority found that there was a breach of the prin-
ciples that govern news bulletins and current affairs
programmes as set out in Article 26 (2) of the Law on
Radio Television Stations and of the Rules 24 (1)a and
24 (2), (1) of the Regulations and in particular of the
provision to avoid screening close-up shots of people
bleeding or found in an extreme emotional state of
despair or anger.

In its appeal the broadcaster challenged the decision
on various grounds. The main position of the appel-
lant was that the Authority had no competence to de-
cide on the matter as it was linked to ethical issues
and required a demand of the Media Complaints Com-
mission before examining the case. This argument
was based on Rule 27 (4) providing that “News pro-
grammes, tele-magazines and human reality shows
are subject to the Code of Journalistic Ethics, attached
in the current appendix VIII of the regulations” and Ar-
ticle 3 (2) (z) (ii), which stipulates that the Authority
can examine cases of breaches of the Code only after
a demand of the Media Complaints Commission.

In support of this position, the appellant cited a rel-
evant decision of the Supreme Court, by which the
Authority’s sanctions against a broadcaster were can-
celled based on the above argument (see IRIS 2006-2:
11).

The Supreme Court clarified that in the cited case the
Authority’s decision was totally cancelled because the

10 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10: 4&id=12615
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12261
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-2: 11&id=12583
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-2: 11&id=12583


sanctions imposed were for both the breach of a pro-
vision of the Code and of a rule set out in the Regu-
lations, without them being separated. Thus, the Law
does not prohibit the examination of breaches of pro-
visions of the Law or Regulations by the Authority in
matters which are subject to the Code but the breach
is not connected or referred to a provision of the Code.

Further the broadcaster submitted that the Author-
ity’s exercise of discretionary powers was wrong
because it had not given any definition of the
terms/principles set out in the provisions of the
Law and Regulations breached. In conclusion, the
Supreme Court said that answers to the issue of inter-
pretation and justification of ’value-judgement terms’
in the breached provisions could be found in the pre-
vious parts of its own decision and no further expla-
nation was needed.

Based on the above the Supreme Court dismissed
the appeal. The decision is subject to review by the
Supreme Court’s Second Instance jurisdiction.

• Decision of the Supreme Court, Case 572/2007, Antenna Ltd v. Ra-
dio Television Authority, 18 December 2009 EL

Christophoros Christophorou
Expert in Media and Elections

Radio Television Authority Can Claim its Dues
in Court

The Radio Television Authority (“Authority”) has the
right to file a recourse to a trial court to claim its dues.
This is the verdict of the Supreme Court dated 17 De-
cember 2009, which upheld the relevant decision of
a trial court. Thus, the issue of the Authority seeking
in court the payment of its dues by a broadcaster re-
ceives a definite answer as this is the first time the
Supreme Court deliberated on the matter. As a result,
the broadcaster must pay its debts to the Authority.

The Supreme Court was concerned with an appeal by
Sigma Radio TV against the Authority following the de-
cision of a trial court that ordered the broadcaster to
pay its dues to the Authority, plus interest and costs.
The Authority had filed a recourse to the Nicosia Dis-
trict Court following the refusal of the broadcaster to
pay penalties for breaches of the Radio and Televi-
sion Law and Regulations. The claim amounted to CP
15,300 (EUR 26,140) and the fine had been imposed
by the Authority in two separate decisions. The ap-
pellant challenged the first instance court decision on
several grounds including the following:

- the trial court had no jurisdiction to issue a sum-
mary decision as the requirements of the civil proce-
dure rules were not fulfilled;

- the decision on the substance of the Authority’s
claim was issued without the court having examined
whether the appellant had good arguments against it;

- the decision not to send the suit to the Supreme
Court or the non-examination of issues concerning the
constitutionality of the Radio and Television Law and
Regulations was wrong and

- the court was wrong in allowing and accepting the
decisions of the Authority that condemned the appel-
lant as sufficient evidence for its decision.

In its verdict the Supreme Court noted that the evi-
dence provided was sufficient for a verdict to be is-
sued and that the decisions of the Authority, as ad-
ministrative acts, were effective. This was based on
the Law, which provides that “Fees or administrative
fines or other dues are payable regardless of any ob-
jections or recourse”. Moreover, the said acts based
on which the Authority raised its claims were law-
ful as no court decision had cancelled them and the
appellant had not challenged their validity. With re-
spect to the constitutionality of the Radio and Televi-
sion Law and Regulations or specific provisions, such
as the power of the Authority to attend to a case, de-
cide on it and to impose fines, the Supreme Court re-
minded the parties that such questions have been ex-
amined in other cases and there is abundant case-law
dismissing alleged unconstitutionality of the Law (see
IRIS 2009-1: 9).

The decision opens the way for the Authority to im-
pose and collect fines that some broadcasters have
so far refused to pay.

• (340377373371304371372´367 ΄Εφεση 321301. 187/2007) 17
324365372365µ362301´371377305, 2009 (Decision of the Supreme
Court of Cyprus, Second Instance, Appeal 187/2007, Sigma Radio TV
v. Radio Television Authority, of 17 December 2009)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12231 EL

Christophoros Christophorou
Expert in Media and Elections

Information Campaign on Digital Television
Switch-over Begun

The Office of the Commissioner for Electronic Com-
munications and Postal Regulation (OCECPR) has
launched its first information bulletin on the intro-
duction of digital terrestrial television in Cyprus (see
IRIS 2010-2: 1/7).

In the publication the general framework and the ar-
rangements for the start of digital terrestrial television
and the complete switch-off of analogue transmission
in July 2011 are explained. Answers to ten questions
then follow. These concern:

IRIS 2010-3 11

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-1: 9&id=12582
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12231
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-2: 1/7&id=12581


- technical issues and requirements the consumer
needs to respond to in order to be able to receive dig-
ital television programmes;

- forms of digital television services beyond their ter-
restrial form;

- the features and advantages and

- services that are/will be offered by digital television.

The bulletin explains that Cyprus has changed the
technical standard for digital television, shifting from
DVB-T MPEG-2 to DVB-T MPEG-4 as the latter was
judged as offering more advantages at an accessible
price, leaving open the possibility for the consumer to
benefit from new services in the future.

A public information campaign regarding digital tele-
vision in general and not only its terrestrial form will
be part of the authorities’ supporting measures (in-
cluding also a subsidy for the purchase of digital de-
coders). This was announced in the Policy Paper on
the authorisation of digital television networks pub-
lished in early December 2009. The campaign will
be as comprehensive as possible and will be con-
ducted by an information team consisting of represen-
tatives of Government offices, regulatory authorities
and the private and public service television broad-
casters. The Government will bear the financial costs
of the enterprise.

• Εισαγωγή της Επίγειας Ψηφιακής Τηλεόρασης στην Κύπρο (Docu-
ment published by the OCECPR)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12230 EL

Christophoros Christophorou
Expert in Media and Elections

DE-Germany

Federal Administrative Court Rejects Com-
petitors’ Claim for Access to Telekom’s Dark
Fibre

On 28 January 2010, the Bundesverwaltungsgericht
(Federal Administrative Court - BVerwG) decided
that Deutsche Telekom AG is not obliged to provide
its competitors with access to its optical fibres be-
tween cable distributors and main distribution frames
(MDFs).

In the proceedings,Deutsche Telekom had appealed
against a regulatory order issued by the Bundesnet-
zagentur (Federal Network Agency - BNetzA) on 27
June 2007. The order obliged the former monopolist
to grant its competitors access not only (as before) to

the 8,000 or so MDFs, but also to the cable ducts be-
tween the MDFs and the 300,000 or so cable distribu-
tors. The decision to broaden the obligation to provide
access was based on the fact that Deutsche Telekom,
by extending its VDSL network, was bringing its digital
transmission technology nearer to customers’ end ter-
minals in order to achieve higher transmission rates.
Direct access to the cable distributors would enable
competitors to create their own broadband infrastruc-
tures. However, this would not mean providing ac-
cess to Deutsch Telekom’s VDSL technology. Never-
theless, according to the order, Deutsche Telekom had
to make its own dark fibre available to competitors, in
return for payment, if it was unfeasible to install ad-
ditional fibre optic cables due to technical or capacity
reasons.

The BVerwG has now lifted the latter obligation, since
the BNetzA failed to provide sufficient evidence that
such access was justified. However, the court con-
firmed the other provisions of the order.

When announcing the order, the BNetzA had argued
that Deutsche Telekom, unless it provided subsidiary
access to its fibre optic cables, could, by filling the
cable conduits in an inefficient manner, prevent its
competitors from accessing cable distributors in order
to extend their own networks.
• Pressemitteilung des BVerwG zum Urteil vom 27. Januar 2010 (Az.
6 C 22.08) (Press release of the BVerwG on the ruling of 27 January
2010 (case no. 6 C 22.08))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12256 DE

Sebastian Schweda
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Munich Appeal Court Upholds Information
Claim against Aegis Media

On 23 December 2009, the Oberlandesgericht
München (Munich Appeal Court - OLG) upheld the
company Danone’s claim to information about the
kick-back payments received by the media agency
Aegis Media during the period of a contract between
the two companies (case no. 7 U 3044/09).

The plaintiff had been using Aegis Media as its me-
dia agency for many years. As such, Aegis Media es-
sentially managed the company’s TV advertising bud-
get and bought advertising slots from broadcasters.
Under the contract between the two parties, all eco-
nomic benefits that were neither part of the advertis-
ing fee nor the result of common market practice, but
which the defendant received when purchasing adver-
tising slots had to be forwarded to Danone.

The OLG decided that Danone had a right to informa-
tion under Art. 666 of the BGB (Civil Code) in connec-
tion with the agency contract concerned. Aegis Me-
dia had to disclose information about the rebates and

12 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12230
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12256


other benefits that it had received between 2003 and
2005 from TV broadcasters or their marketing compa-
nies with which advertising spots had been placed on
behalf of Danone, particularly about rebates in kind
("free spots") and kick-back payments. This was the
first time that the OLG had recognised the right of
a media agency customer to information about the
agency’s kick-back payments.

The appeal judgment clearly states that there is no
possibility of appeal against this ruling.

• OLG München, Urteil vom 23. Dezember 2009, Az. 7 U 3044/09
(Munich Appeal Court, ruling of 23 December 2009, case no. 7 U
3044/09) DE

Christian M. Bron
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Court Considers Unauthorised Use of Open
WLAN as Criminal Offence

According to media reports, the Amtsgericht Zeven
(Zeven district court - AG) has issued a penalty or-
der against the user of another person’s unencrypted
WLAN. In the court’s view, the unauthorised use of
the WLAN constitutes the offence of unauthorised tap-
ping under Art. 148 in connection with Art. 89 of
the Telekommunikationsgesetz (Telecommunications
Act - TKG). Furthermore, the woman, by making con-
tact with her former partner and his new girlfriend
via the social network "StudiVZ", was found guilty of
stalking under Art. 238 of the Strafgesetzbuch (Crim-
inal Code - StGB) and of false accusation under Art.
164 StGB.

After her relationship had ended, the defendant had
managed to obtain the confidence of her former part-
ner’s new girlfriend by using a female false identity.
Using another, male, false identity, she used the in-
formation she had thus obtained in order to make
compromising remarks to her former partner about
his new girlfriend. The defendant accused her, for ex-
ample, of damaging her former partner’s vehicle. In
the end, the former partner broke off his new relation-
ship. In order to remain anonymous, the defendant
had used the unsecured WLAN network of a neigh-
bour, who had known nothing about it.

The court treated this as a punishable case of unau-
thorised tapping, as the AG Wuppertal (Wuppertal dis-
trict court) had done in a similar case in 2007. The lat-
ter court had considered it an offence under Articles
148 and 89 TKG on the grounds that the allocation
of an IP address to a computer represented a "mes-
sage" in the sense of these provisions. Since it was
not the WLAN router, but its owner who decided who
could use the IP address, the message had not been

intended for the accused, who was therefore guilty of
unauthorised tapping.

In such cases, the dominant opinion in case law and
literature until now has been that such offences are
not punishable under criminal law, but merely lead
to the granting of civil law actions such as claims for
damages.

• Pressemitteilung der den Strafbefehl beantragenden Staatsan-
waltschaft Stade vom 16. Dezember 2009 (Press release of the State
public prosecutor’s office, which applied for a penalty order, 16 De-
cember 2009)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12259 DE

Sebastian Schweda
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

OVG Denies Obligation to Pay to Use Archive
Material in Film Production

In a ruling of 17 December 2009, the Oberverwal-
tungsgericht Münster (Münster Higher Administra-
tive Court - OVG) decided that the system of fees
charged by the Landesarchiv (State archive - LA) of
North Rhine-Westphalia (NRW) for the presentation of
archive material in television programmes is illegal in
its current form.

The plaintiff in this case had asked the LA for per-
mission to inspect certain archive material and a li-
cence to film individual items in connection with the
production of a historical documentary film. The LA
granted the permission requested and, after the film
had been completed, issued a corresponding invoice
to the plaintiff. This was based on the provisions of
the Gebührenordnung (scale of charges - GebO) for
the NRW State archive and charged the plaintiff for
presenting the filmed archive material in television,
video and film productions, as well as repeat show-
ings. The plaintiff protested against this invoice and,
when its protest was refused, instituted legal proceed-
ings. It argued, inter alia, that the LA was not entitled
to charge fees for the presentation of archive mate-
rials in television or film broadcasts, since the fees
related to the use of the LA and did not apply to pre-
sentation in a television programme. The service pro-
vided by the LA was simply to make the relevant doc-
uments available. The LA rejected this, arguing that
its charges were based on how the archive material
was used.

The lower court had rejected the complaint. The OVG
now ruled in the plaintiff’s favour. In particular, it
noted that para. 3.2 of Appendix 2 to the GebO, on
which the LA’s decision was based, was invalid on the
grounds that it lacked an effective legal basis. The
provisions of the Archivgesetz (Archive Act - ArchivG
NRW) and Gebührengesetz (Fees Act - GebG NRW),

IRIS 2010-3 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12259


on which the charges were based, were each depen-
dent on use of the LA. According to the ArchivG NRW,
such use resulted from direct use of archive mate-
rials, "but not the use of products created through
the use of archive materials". The fee charged under
para. 3.2 was not linked to the use of the archive ma-
terials themselves during the film production, but to
the screening of this production, which had been cre-
ated using the archive materials. The same applied
from the point of view of use of a reproduction. It
was doubtful whether acts such as this could be cat-
egorised as the reproduction of archive material. In
any case, however, even if they could, the broadcast-
ing of the film did not constitute a direct use of the
reproduction. The exploitation of usage rights could
only be taken into consideration "as a value factor in
the calculation of the fee and the determination of the
amount".

There is no right of appeal against this decision.

• Urteil des OVG Münster vom 17. Dezember 2009 (Az: 9 A 2984/07)
(Decision of the OVG Münster of 17 December 2009 (case no: 9 A
2984/07))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12258 DE

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Draft Amendment to FFG Tabled

The Federal Government has published a press re-
lease, announcing that it has adopted a draft amend-
ment to the Filmförderungsgesetz (Film Support Act -
FFG).

The proposal to revise the FFG followed concerns
raised by the Bundesverwaltungsgericht (Federal Ad-
ministrative Court - BVerwG) concerning the confor-
mity of the current rules on contributions with Art. 3.1
of the Grundgesetz (Basic Law - GG). It was claimed
that, under the current provisions of Arts. 66 and
67 FFG, cinema operators and the video industry on
the one hand, and television companies and pay-
TV providers on the other, were treated differently
with regard to the contributions they had to pay to
the Filmförderungsanstalt (Film Support Office - FFA).
Whereas cinema and video companies had to pay a
fixed amount laid down by law, the contributions owed
by television companies were based on contractual
agreements with the FFA (see IRIS 2009-4: 7).

These concerns over the constitutionality of the cur-
rent system should be dispelled by the amendment of
the FFG. To this end, the draft proposes that, in future,
the level of contributions to be paid by television com-
panies and pay-TV providers should also be laid down
by law. The amount should be determined in accor-
dance with the provisions applicable to cinema opera-
tors and video companies, taking into account the fact

that television companies and pay-TV providers do not
receive any direct support from the FFA and generate
only part of their income from cinematographic works.

• Pressemitteilung der Bundesregierung vom 27. Januar 2010 (Press
release of theFederal Government, 27 January 2010)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12257 DE
• Entwurf eines Sechsten Gesetzes zur Änderung des Filmförderungs-
gesetzes (Draft Amendment to the Film Support Act)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12274 DE

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FI-Finland

Legislator Proposes Changes to the Protec-
tion of the Media’s Information Sources for
Reasons of Protecting Privacy

The Finnish legislator intends to make some changes
to the protection of the media’s information sources
in cases in which the published information has been
given in violation of a duty of secrecy, which is subject
to punishment under a separate provision.

The reason for this is the protection of privacy, as
this right is guaranteed as a constitutional and human
right. Nowadays it is impossible to breach the confi-
dentiality of information sources during a pre-trial in-
vestigation unless the maximum punishment of the
suspected crime which is to be investigated is at least
six years imprisonment. Because the violation of a
duty of secrecy is not punishable with so severe a
sentence, the victim of that kind of crime has in prac-
tice no possibility or, at best, a very weak chance of
finding out who has breached their obligation of main-
taining secrecy. This means that the offender cannot
be charged with this crime and neither can compen-
sation for the damage caused be sought from him or
her. As a result, the right to privacy is not very well
protected in this kind of case.

At the trial however, a witness may be ordered to
answer a question even when information that has
been given in violation of a duty of secrecy, which
is subject to punishment under a separate provision,
is concerned. In practice trials of this kind have not
occurred, as it is exceedingly difficult to determine
who should be accused of the crime, when the con-
fidentiality of sources cannot be breached during the
pre-trial investigation.

According to the first proposal for the new provisions,
the source of information would have been able to be
ascertained in a pre-trial investigation if there were
probable reasons to doubt the information in question

14 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-4: 7&id=12610
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12257
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12274


was given under a duty of secrecy and the breach of
that duty was subject to punishment under a sepa-
rate provision, while answering the question would be
perceptibly indispensable to solving the case and jus-
tifiable in comparison to the seriousness of the crime
or of its consequences.

The proposal was strongly criticised as it would have
given very wide discretionary powers to the courts
and would have had a chilling effect on sources’ will-
ingness to impart information. Because of this, the
proposal has been stalled.

Now the Ministry of Justice is to examine the legisla-
tive models in effect in other European countries and
on this basis decide what kind of formulation would
give on one hand sufficient protection to the individ-
ual’s right to privacy and on the other hand sufficient
protection for information sources’ freedom of speech
and the free flow of information that appertains to it.

• 2009:2 Esitutkintalain, pakkokeinolain ja poliisilain kokonaisuudis-
tus. Esitutkinta- ja pakkokeinotoimikunnan mietintö (The total reform
of the Criminal Investigations Act, Coercive Measures Act and Police
Act. Report of the Committee of Criminal Investigations and Coersive
Measures)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12271 FI

Päivi Tiilikka
Institute of International Economic Law (KATTI),

University of Helsinki

FR-France

Conseil d’Etat Cancels Abolition of Advertis-
ing on Public Television before Legislation Is
Adopted

In a decision on 11 February 2010 the Conseil d’Etat
cancelled the letter from the Minister for Culture and
Communication of 15 December 2008 calling on the
Chairman of France Télévisions to stop marketing
advertising space on the group’s channels between
10 p.m. and 6 a.m. “in accordance with both the spirit
and the letter of the legislative reform in hand”. The
letter was issued at a time when the bill on reforming
the audiovisual sector, directed mainly at abolishing
advertising on public service television, was pending:
the Act had only passed through the National Assem-
bly on its first reading, and was awaiting examination
by the Senate, scheduled for 19 January 2009. The
Government, however, wished to have the advertising
abolished immediately, from 5 January 2009, and had
therefore sent the disputed letter calling on France
Télévisions to abandon advertising from that date. It
did so, as approved by the company’s board of direc-
tors on 16 December 2008, before the Senate’s delib-
erations. About twenty members of the Senate, who
held the Minister’s letter and the resolution adopted

by the board of directors to be against the law, called
on the Conseil d’Etat to cancel them, even though the
arrangements were already being applied. The Con-
seil d’Etat concurred, recalling that under Article 34
of the Constitution, ‘The law lays down the rules con-
cerning the civil rights and the fundamental guaran-
tees granted to citizens for the exercise of public free-
doms; the freedom, diversity and independence of the
media (04046)”. In the present case, the Conseil d’Etat
held that the abolition of advertising during a substan-
tial part of airtime was a measure that had the effect
of depriving France Télévisions of a significant part of
its income and impacting on the guarantee of its re-
sources, which constituted an element of its indepen-
dence and could therefore only be decided on by the
legislative authority. The two contested documents
were therefore cancelled.

Although this decision, seen by the opposition as “a
slap in the face for the executive authority”, is fairly
strong symbolically, the CSA feels that it will have
“no practical consequences”. As the Conseil d’Etat
notes, the cancellation only concerns the period be-
tween 5 January - the date on which the measure was
implemented - and 8 March 2009, the date on which
the Act reforming the audiovisual sector, and abol-
ishing advertising between 10 p.m. and 6 a.m. on
the channels in the France Télévisions group, came
into force. This measure, decided on by the legisla-
tor and in force for more than a year, is nota priori
being called into question, except perhaps by the Eu-
ropean Commission. The Commission has qualified
the 0.9% tax on turnover imposed since the adoption
of the Act of 5 March 2009 on telecom operators to
compensate for the abolition of advertising as “an ad-
ministrative fee incompatible with European law”, and
France therefore has two months to reply. To be con-
tinued, then!

• Conseil d’Etat, (5eet 4esous-sect.), 11 février 2010, Mme Borvo et
autres (Conseil d’Etat, (5thand 4thsub-sections), 11 February 2010,
Ms Borvo et al.)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12253 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Numbering of BFM TV and NRJ 12 Channels:
Suspension of CSA Decisions

In an order delivered under the urgent procedure
on 16 February 2010, the Conseil d’Etat has sus-
pended the two decisions by the Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel (audiovisual regulatory body - CSA) or-
dering Canalsat to revise the numbering in its offer
of the channels NRJ 12 and BFM TV (see IRIS 2010-
2: 1/18). It will be recalled that the two channels are
numbered 12 and 15 respectively in the “logical num-
bering” for DTV drawn up by the CSA, and that they

IRIS 2010-3 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12271
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12253
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-2: 1/18&id=12606
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-2: 1/18&id=12606


wish to keep the same numbers on all the broadcast-
ing media. They had turned to the CSA as they felt
they were being disadvantaged by their numbering
in the Canalsat package, operated by Canal + Dis-
tribution, in which they are numbered 36 and 55 re-
spectively. The CSA instructed the group to change its
numbering, which it considered “discriminatory” and
contrary to the new provisions of Article 34-4 of the
amended Act of 30 September 1986.

Canal + Distribution has lodged two appeals against
these decisions, one in the ordinary manner and the
other under the urgent procedure. Under the urgent
procedure a judge receiving an application for an ad-
ministrative decision to be cancelled or set aside may
order its suspension, or the suspension of some of its
effects, where this is justified by the urgency of the
application and there is an argument such as to cast
serious doubt as to the legality of the decision (Art. L.
521-1 of the Code of Administrative Justice).

The Conseil d’Etat based its order on the CSA’s in-
terpretation of Article 34-4 of the Act of 30 Septem-
ber 1986, which Canal + Distribution holds to be er-
roneous from a legal point of view, in considering
whether there was serious doubt as to the legality of
the contested decisions. It considers that the CSA’s
decisions are based on an interpretation of the text
that is in turn based on the preparatory work for the
Act, according to which it was the legislator’s intention
to prevent distributors structuring the services they
offered by only partially adhering to the “logical num-
bering” of 1 to 18, by keeping these numbers only
for the “historic” channels. The judge noted that an-
other interpretation was possible, based on the letter
of the law, which merely provided that if the distrib-
utors did not observe the “logical numbering”, i.e., if
they did not use the numbers 1 to 18 for the sequence
of DTV channels, they were required to reserve for
these channels a homogenous group that observed
the same sequence and was placed immediately after
a multiple of 100. The Conseil d’Etat also noted the ur-
gency of the matter, inasmuch as the new numbering
needed to be established by 1 March 2010 at the lat-
est and that the risk of disturbing Canalsat’s services
schedule was likely to have serious consequences for
both Canalsat and viewers.

As proof was provided of serious doubt as to the le-
gality of the contested decisions and of the urgency
of the matter, the Conseil d’Etat has therefore sus-
pended the contested decisions by the CSA until the
case is heard in the normal way, and has ordered the
State to pay Canal + Distribution 3,000 euros in pro-
cedural costs.

• Conseil d’Etat (ord. réf.), 16 février 2010, Société Canal + Distribu-
tion (Conseil d’Etat (order under the urgent procedure), 16 February
2010, the company Canal + Distribution)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12254 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA Able to Sanction a Channel that Fails to
Comply with Legislation on the Protection of
Intellectual Property

The Conseil d’Etat has just delivered an extremely in-
teresting decision on an issue that, to our knowledge,
has given rise to few disputes. A television chan-
nel that had retransmitted live without authorisation
a programme on the debates between the Socialist
Party’s candidates for the presidential election being
broadcast on the parliamentary channel had been or-
dered by the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (au-
diovisual regulatory body - CSA) to comply in future
with the terms of Article 2-2-3 of its agreement, ac-
cording to which the editor is required to comply with
France’s legislation on intellectual property. The chan-
nel had applied to the administrative judge for the de-
cision to be cancelled.

The Conseil d’Etat recalled that, under Article 42 of
the Act of 30 September 1986, the CSA may order
editors and distributors of radio or television broad-
casting services to abide by the obligations imposed
on them by the legislative and regulatory texts and
by the principles defined in Article 1 of the Act. These
principles include respect for other people’s property,
including intellectual property and the neighbouring
rights attached to it. The Conseil d’Etat concluded
that one of the CSA’s missions was to ensure that the
audiovisual services it supervised complied with the
legislation protecting intellectual property, and that if
they failed to do so, it ought to exercise the power
of sanction conferred on it by the provisions of the
Act of 30 September 1986. In the present case, it
was therefore for the CSA to carry out its own appre-
ciation of such disregard on the part of the applicant
channel, without waiting for the courts to reach a deci-
sion on the dispute between the two channels. Conse-
quently, the channel’s argument was not well founded
in claiming that the CSA did not have authority to is-
sue it with an order. The Conseil d’Etat went on to
examine the merits of the dispute. It recalled that
audiovisual communication companies holding neigh-
bouring rights were not able, under Article L. 211-3 of
the Intellectual Property Code, to “forbid: (...) 3. Sub-
ject to elements of identification of the source: (...)
- the broadcasting, even in full, as topical news, of
addresses made to the public at political, administra-
tive, legal or academic meetings, and public meetings
of a political nature and official ceremonies”. In the
present case, the applicant channel was claiming that
the debate broadcast should be considered a public
meeting of a political nature, within the meaning of
the text, and as a result the parliamentary channel
was not able, subject to elements of identification of
the source, to prevent live broadcasting by the chan-
nel in question.

Having regard to the specific nature of these studio
programmes, and more specifically to the television

16 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12254


broadcasting arrangements set up by the services
editor, theConseil d’Etatfound that these could not
be considered as constituting addresses made to the
public at a public meeting of a political nature. Since
the exception could not be applied, the parliamentary
channel held an intellectual property right in respect
of these programmes, reproduction of which, under
Article L. 216-1 of the Intellectual Property Code, was
subject to their authorisation. Since this had not been
obtained, the grounds for contesting the CSA’s order
were not erroneous from a legal point of view.

• Conseil d’Etat (5eet 4esous-sect. réunies), 2 décembre 2009, So-
ciété BFM TV (Conseil d’Etat (5thand 4thsub-sections combined), 2
December 2009, the company BFM TV) FR

Amélie Blocman
Légipresse

CNC Called on to Review its System for Fi-
nancing Digitisation of Cinema Theatres

On 1 February 2010, the competition authority (Au-
torité de la Concurrence) delivered its opinion on
the support arrangements being proposed by the na-
tional centre for cinematography (Centre National de
la Cinématographie - CNC) for financing the digitalisa-
tion of cinema theatres. Until now, this cost has been
shared between operators, who bear the cost of the
investments, and distributors, who mainly reap the
benefits of digitisation. They then pass on to the oper-
ators part of the savings they have achieved, through
private “third-party investors”, thereby enabling them
to finance some of their investments in digital projec-
tion. Almost 1000 cinemas still need to switch to dig-
ital in France, but not all of them are in a position to
finance the necessary work, or to call on third-party
investors, mainly because of the nature and volume
of their programming. This is why the CNC is propos-
ing the setting up of a mutualisation fund using third-
party investors, which it would manage directly. Its
mission would be to collect a contribution from the
distributors. This would be a virtual copy fee (“frais
de copie virtuelle” - VPF), and it would be used to fi-
nance 75% of cinema theatre operators’ investments.
Thus each operator would be able to choose between
the CNC offer and the third-party investor offer.

The competition authority, asked for its opinion by the
Minister for the Economy on the basis of Article L. 462-
1 of the Commercial Code, felt that the project was
indeed of “general interest” and that having the dig-
ital cinema financed by third-party investors did not
seem to be a satisfactory response to this objective.
However, the authority felt that the direct interven-
tion of the CNC, as the sector’s regulator (which has
regulatory powers, collects taxes, and distributes the
aid from the support fund that is essential to financing
any cinema industry) was likely to seriously distort - or

even totally eliminate - competition in the market for
financing the digital cinema. By creating such a fund,
the CNC would in fact be in direct competition with
the third-party investors for a large part of its activity.
Whatever precautions might be taken, such a mutu-
alisation fund would have a decisive advantage over
its competitors because of its links with the sector’s
regulator and the corresponding State guarantee.

In light of this, the authority is inviting the CNC to con-
sider alternative solutions that would make it possible
to achieve the same objective more economically and
with less restriction of competition. It has even sug-
gested considering a solution that would involve di-
rect aid, partly allocated by applying a mechanism of
calling for tenders financed by a tax on digital copies.
The authority believes that this mechanism “appears
to be neutral in terms of competition, and neutral for
public finances, and would make it easier to target the
shortcomings in the market that public intervention
wishes to remedy. It appears to be easier to set up
than a mutualisation fund, would correspond better
to the CNC’s usual method of intervention, and would
make it possible to retain the principle of solidarity to
which the CNC is legitimately attached”. It is now up
to not only the CNC and the public powers, but also
the European Commission, which has also been noti-
fied of the plan for this arrangement for support in the
form of State aid.

• Autorité de la concurrence, avis n◦10-A-02 du 1er février 2010 relatif
à l’équipement numérique des salles de cinéma (Competition Author-
ity, Opinion No. 10-A-02 of 01 February 2010 on the digitisation of
cinema theatres)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12252 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Court of Appeal Upholds Decision to Force
BSkyB to Sell Shares in ITV

The Court of Appeal has upheld the decision of the
Competition Commission and the Secretary of State
for Business and Enterprise requiring BSkyB to reduce
its 17.9% holding in ITV plc to below 7.5%, in rejec-
tion of an appeal of the decision of the Competition
Appeal Tribunal (for earlier discussions of this long-
running saga, see IRIS 2007-10: 14/23, IRIS 2008-3:
13/19 and IRIS 2008- 10: 12/18).

The basis for the decision to require divestment was
that the acquisition of the shares had created a “rel-
evant merger situation” which resulted in a “substan-
tial lessening of competition” under the Enterprise Act
2002. BSkyB argued that the Competition Appeal Tri-
bunal had misinterpreted its own powers. Under the

IRIS 2010-3 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12252
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-10: 14/23&id=12595
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-3: 13/19&id=12595
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-3: 13/19&id=12595


statute it is required to apply the same principles as
those used by the courts in judicial review, rather than
conducting a full appeal on the merits. Nevertheless,
according to BSkyB, it should have subjected the de-
cision to the greater intensity of review used by the
courts in human rights cases. This submission was re-
jected by the Court of Appeal, which considered that
the normal principles of judicial review should apply.
BSkyB also claimed that the authorities had wrongly
taken into account the fact that the holding permitted
it to block a special resolution proposed by ITV man-
agement, for example in relation to a merger. The
Court of Appeal held that in doing so, they had shown
no misdirection in law and the decision was not un-
reasonable; the tribunal had also correctly understood
the standard of proof, which did not require separate
consideration of each stage in the authorities’ reason-
ing process. Thus, its decision was upheld. The court
also considered that the authorities had not been irra-
tional in rejecting BSkyB’s offer of alternative reme-
dies of placing its shares in a non-voting trust and
undertaking not to exercise the entirety of its voting
rights.

As the decision was based on competition grounds,
this was enough to dispose of BSkyB’s challenge. The
court also considered, however, the issue of media
plurality, which had not been used as a basis for re-
quiring reduction of the shareholding. This involved
difficult questions of interpretation of the Enterprise
Act about whether the authorities should take into ac-
count only the number of persons with control of the
media or also ‘internal plurality’, the range of informa-
tion and views made available by enterprises under
common control. The tribunal had adopted the first
interpretation that each enterprise had to be treated
as a single person and that ‘internal plurality’ is not
relevant. However, this was overturned by the Court
of Appeal (without affecting the outcome of the case),
which decided that the actual extent of control ex-
ercisable over one enterprise by another had to be
taken into account.

The court refused leave for a further appeal to the UK
Supreme Court and BSkyB quickly reduced its share-
holding in ITV to below 7.5%.

• British Sky Broadcasting Group plc v The Competition Commission
[2010] EWCA Civ 2
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12241 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Clarification of the BBC’s Duties under the
Freedom of Information Act

The BBC is mentioned in the Freedom of Information
Act 2000, which provides a right of access to official
information. However, it is only covered in relation

to information held “for purposes other than those of
journalism, art or literature.” The High Court has clar-
ified the meaning of this position, following other liti-
gation concerning the scope of the appeal procedures
in such cases (see IRIS 2009-4: 11).

The case concerned an internal review of BBC cover-
age of Middle Eastern Affairs based on a report com-
missioned from a senior journalist; it included consid-
eration of the impartiality of the BBC’s coverage. An
application was made under the Freedom of Informa-
tion Act for disclosure of the report; this was declined
on the ground that the Act did not apply to it; the
decision was upheld by the Information Commission,
but overturned by the Information Tribunal. The court
now had to decide whether the report fell within the
derogation relating to journalism.

The Information Tribunal had held that news gather-
ing and editorial functions fall within the ‘journalistic
space’. The report had originally been commissioned
for predominantly journalistic purposes, but was used
for wider purposes of strategic policy and resource al-
location and so fell outside the derogation. According
to the High Court, it was not correct to ask what the
predominant purpose for which the information was
held was; if information was held for multiple pur-
poses, including journalism, that did not mean that
it had to be disclosed. Instead, the legislation meant
that the BBC has no obligation to disclose informa-
tion which is held to any significant extent for the pur-
poses of journalism, art or literature, whether or not
the information is also held for other purposes. If the
information is held for mixed purposes, it is not dis-
closable. Moreover, strategic policy and issues of im-
partiality themselves fall within the concept of ‘jour-
nalism’ preventing disclosure.

• British Broadcasting Corporation v Steven Sugar [2009] EWHC 2349
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12240 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Operator of File-Sharing Site Found Not
Guilty of Conspiracy to Defraud

In the first trial of its kind in the UK, Alan Ellis, the
owner of www.oink.me.uk (later, www.oink.cd) was
found not guilty, by a unanimous jury verdict at
Teesside Crown Court, notwithstanding the fact that
“[t]he Court of Appeal has twice ruled that compli-
cated matters of copyright should not be heard in the
crown court but the in Chancery Division of the High
Court.”

The charge was “conspiring with others unknown to
defraud such persons as have an interest in musical
works, sound recordings and in the rights and perfor-
mance of music.”

18 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12241
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-4: 11&id=12594
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12240


As the Judge, Tony Briggs, said, “Put very simply it
is suggested he was involved in a website that was
used to distribute sound recordings and things of that
nature in breach of copyright.”

Oink held no music itself, but allowed users to find
each other and share music files, using peer to peer
bit torrent file-sharing.

By the time of its closure, the website had about
200,000 members. Users had downloaded 21 million
files and paid USD 288,545 to Mr Ellis in donations.

It ran from 2004 till October 2007, initially in Norway
and then on servers at Schiphol Airport, Amsterdam,
before being closed down in Interpol-led raids.

However, music industry representatives have indi-
cated they may launch a civil lawsuit against Alan El-
lis.

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Making Star Wars Helmets Does not Amount
to Copyright Infringement

In 1976, Lucas Films invited Andrew Ainsworth to
create the helmet and armour to be worn by the
Stormtrooper characters in the Star Wars films. Lu-
cas Films gave Mr Ainsworth two drawings of the
Stormtroopers and a prototype helmet. Moulds were
made to produce the helmets and the armour.

The moulds were kept and in 2004 Ainsworth set up
a website to sell helmets and armour made using the
moulds. Most of the sales were made in the USA, al-
though Ainsworth was resident in the UK.

Lucas Films sued for infringement of copyright in Cali-
fornia. They won the action, were awarded $10 million
and now sought to enforce the judgment (focusing on
the helmets) in the English courts.

Lucas Films argued that the helmets were protected
under the Copyright, Designs and Patents Act 1988
(CDPA), Section 4, being an artistic work, specifically
a ‘sculpture’ (a term which includes “a cast or model
made for the purposes of sculpture”).

The defence relied on Section 51 of CPDA, which pro-
vides: “It is not an infringement of any copyright in
a design document 04046for anything other than an
artistic work 04046to make an article to the design
04046..”

Upholding the decision by the High Court, the Court
of Appeal ruled that the helmets were not “artistic”
works of sculpture: “the prototype helmet was not
protected by copyright as an artistic work as it was

not a sculpture. To be a sculpture a work must be cre-
ated primarily for the purpose of visual appeal in the
sense that it might be enjoyed for that purpose alone.
A purely functional item could not be a sculpture. The
prototype helmet was utilitarian and lacked any artis-
tic purpose.”

Further, the Court of Appeal refused to enforce the
US Californian, judgment, on the ground that to do
so would require a significant presence in that coun-
try. Ainsworth’s presence was only via his website:
merely advertising, marketing and selling goods in a
country are inadequate to amount to someone being
“present” in that country.

• LucasFilm Limited v Andrew Ainsworth [2009] EWCA Civ 1328, 16
December 2009
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12246 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Product Placement to be Permitted, Subject
to Restrictions

The consultation carried out by the UK Department for
Culture, Media and Sport on product placement (see
IRIS 2010-1: 1/25) has been completed and the Gov-
ernment has decided to permit product placement,
subject to restrictions.

According to the minister, such conditional approval
will permit benefits to commercial television compa-
nies and programme makers through extra sources of
finance whilst taking account of legitimate concerns.
Product placement will be permitted in the four cat-
egories of programme set out in the Audiovisual Me-
dia Services Directive: cinematographic works, films
and series made for television or on-demand ser-
vices; sports programmes; and light entertainment
programmes. In view of consultation responses, prod-
uct placement will not be allowed in current affairs,
consumer or religious programming, even if they fall
within the ‘series’ category. No product placement will
be allowed in BBC’s licence fee funded services.

The legislation will also prevent placement of products
in the following categories: alcoholic drinks; foods
and drinks high in fat, salt or sugar; gambling; smok-
ing accessories; over-the-counter medicines; and in-
fant milk formula. This will supplement the Direc-
tive’s total ban on product placement in children’s
programmes.

The new legislation will specify that product place-
ment should not affect editorial independence, be un-
duly prominent or directly encourage purchase. It will
also require that audiences be alerted to the presence
of product placement by signalling at the beginning

IRIS 2010-3 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12246
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1: 1/25&id=12601


and the end of a programme and after advertising
breaks.

The change in policy will be implemented through the
making of regulations under the European Communi-
ties Act 1972. However, product placement will not be
permitted until Ofcom (the UK communications reg-
ulator) has amended its Code after further consulta-
tion. This stage should be reached later in 2010. Of-
com will also have the responsibility for policing the
provisions, including ensuring that product placement
is not included in programmes not properly falling
within the categories where it is permitted. Ofcom
will also be able to set further conditions in its Code
to ensure editorial integrity.

• Department for Culture, Media and Sport, ‘Written Ministerial State-
ment on Television Product Placement’, 9 February 2010
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12249 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

HR-Croatia

The New Electronic Media Law

The Electronic Media Law (“Law”) of the Republic
of Croatia has adopted the provisions of Directive
2007/65/EC on audiovisual media services, Directive
98/84/EC on the legal protection of services based
on, or consisting of conditional access and in part the
provisions of Directive 2006/114/EC concerning mis-
leading and comparative advertising. Bearing in mind
the need to adopt regulations that will be in line with
the development of technology, the principle of me-
dia freedom and the need to promote public interests
in the performance of the activity of providing audio-
visual media services, the Law regulates:

- specific terms used in the Law, particularly those
adopted from the AVMSD such as: audiovisual media
services, audiovisual programme, editorial responsi-
bility, media service provider, TV broadcaster, TV me-
dia service or TV broadcast, on-demand audiovisual
media service, audiovisual commercial communica-
tion, product placement and other terms;

- general principles linked to the performance of the
activity of providing audio- and audiovisual media ser-
vices and the manner of promoting and protecting the
interests of the Republic of Croatia;

- issues that relate to all audio/audiovisual media ser-
vices so as to prescribe relevant data on audiovisual
media service providers that must be accessible to
users, ban hate speech, prescribe conditions in which

a necessary public announcement must be broad-
cast and conditions for the broadcasting of audiovi-
sual commercial communications, sponsored audio-
visual media services and programmes and product
placement;

- conditions in which on-demand audio/audiovisual
services can be provided;

- conditions for performing the activity of providing TV
and radio media services, namely technical, spatial,
financial and personnel conditions;

- programme conditions for performing the activity
of providing TV and radio media services prescribing
in detail programmes and programme services and
their categorisation as well as quantitative propor-
tions between specific content categories, the maxi-
mum share of advertising (promotional) content and
the minimum share of own production and Croatian
music and other programme principles and obliga-
tions. Apart from the general programme channel a
specialised programme channel is introduced which
must have a programme scheme declaring the type
of programmes whereby 70% of programmes must
be of the same type. Special emphasis is placed on
the share of European audiovisual works in the pro-
gramme;

- non-profit radio and TV programmes introducing
non-profit TV and/or radio as community TV and/or
radio that can be established by educational insti-
tutions, student and school associations, citizen and
non-governmental associations with the status of le-
gal persons as broadcaster;

- encrypted services that represent TV and radio me-
dia services and other audiovisual media services as
well as information society services provided for a fee
and on the basis of conditional access, or the provision
of conditional access to the herein mentioned media
services as such;

- conditions under which legal and natural per-
sons may publish electronic publications, editorially-
formed internet pages and/or portals that contain
electronic equivalents to printed press and/or infor-
mation from the media in a manner that makes them
accessible to the public regardless of their scope;

- the protection of pluralism and diversity of electronic
media which includes issues of the publicity and trans-
parency of ownership, limitation of ownership in order
to prevent the creation of prohibited concentrations
in the field of electronic media as well as the protec-
tion of concessionaire competitiveness. The Law regu-
lates in detail the status of the fund for promoting plu-
ralism and diversity of electronic media whose main
task is to promote production and broadcasting of pro-
grammes of TV and/or radio broadcasters at local and
regional levels that are of public interest as well as
to promote programmes of non-profit TV and/or radio
broadcasters;

20 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12249


- the status, composition, manner of selecting its
members and the scope of the regulatory body, the
Electronic Media Council, and the scope of the Elec-
tronic Media Agency as a professional service of the
Council.

In addition to the above-mentioned basic issues the
Law also stipulates fines for violations in cases of non-
compliance with its provisions and prescribes in its
transitional and final provisions a transitional period
during which the concessionaires and other media
service providers are obliged to align the performance
of their activity and publishing of electronic publica-
tions with the conditions and standards stipulated in
the Law.

• Zakon o elektroničkim medijima (Electronic Media Law, Official
gazette No 153/09)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12272 HR

Nives Zvonarić
Agencija za elektroničke medije, Novo Cice

LT-Lithuania

Order on Remuneration of the Acquisition
Costs of Set-Top-Boxes Approved

On 20 January 2010 the Government of the Republic
of Lithuania adopted a Resolution on the Order on the
remuneration of expenses caused by the purchase of
the equipment necessary to receive digital television.
This Order was prepared as part of the implementa-
tion process of the programme for the switch-off of
analogue television and the promotion of digital tele-
vision in Lithuania which was adopted by a Govern-
ment Resolution on 28 September 2008.

With a view to the switch-off of analogue television
in Lithuania on 29 October 2012 (see IRIS 2006-1:
17) the Government undertook an initiative to support
welfare recipients in purchasing set-top-boxes and in
this way to accelerate the introduction of digital ter-
restrial television in Lithuania.

The coverage of digital television in Lithuania has
reached 90% since 2008, however, only 10% of the
population has the necessary equipment to view digi-
tal television. According to the statistical data approx-
imately 90% of all television sets in Lithuania are not
suitable for the reception of digital signals.

In accordance with the Resolution of 20 January
2010 only families and persons with a low income
(a monthly income which is less than Litas 525 (EUR
125) per capita) will acquire the right to get the re-
muneration for the equipment costs (set-top-boxes).
The means for remuneration will be allocated from

the State budget and people will receive them from
the local Municipality administration.

The remuneration process will start 6 months prior to
the analogue television switch-off date and will end
3 months after this date. The Ministry of Communi-
cations is responsible for the implementation of the
Order.

• NUTARIMASDĖL IŠLAIDŲ, SKIRTŲ SKAITMENINĖS TELEVIZIJOS
PRIĖMIMO ĮRANGAI ĮSIGYTI, KOMPENSAVIMO MAŽAS PAJAMAS GAU-
NANČIOMS ŠEIMOMS IR VIENIEMS GYVENANTIEMS ASMENIMS
TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO 2010 m. sausio 20 d. Nr. 81 (Res-
olution No. 81 of the Government of the Republic of Lithuania of 10
January 2010 on the Approval of the Order on the Remuneration of
the Expenses of Purchasing the Equipment for the Reception of Digi-
tal Television for Families and Persons of Low Income)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12273 LT

Jurgita Iešmantaitė
Radio and Television Commission of Lithuania

ME-Montenegro

New TV Broadcasting Frequencies Allocated

The Council of the Agency for Electronic Communi-
cations and Postal Services decided to allocate all
requested broadcasting frequencies to Vijesti televi-
sion, after a two-year bureaucratic proceeding during
which the TV station operated and broadcast its sig-
nal through cable operators. The available frequen-
cies have been distributed to other interested broad-
casters in Montenegro, too, thus ending the two-year
vacuum in the needs and supply in the Montenegrin
media market.

Apart from Vijesti television which received all re-
quested frequencies, one of seven was awarded to
Television Pink Montenegro. Bidders had a 15-day pe-
riod for complaints. The director of Vijesti television
stated that the outcome was expected but also that
he remained cautious until the equipment was placed
on the transmitters, since there were still several pro-
cedures to be completed where further procrastina-
tion was possible.

The process of the allocation of radio frequencies was
blocked for more than two years due to legal changes
and Vijesti television suffered the greatest damage in
this. The conditions for the realisation of a new public
call for the allocation of radio frequencies were ful-
filled in October 2009 when amendments to the Law
on Electronic Communications came into force iden-
tifying the Agency for Electronic Communications as
the eligible body for the distribution of frequencies.

Up to that point, the regulatory body was the Broad-
casting Agency, which according to the new legisla-
tion remains in charge of the programme content of
Montenegrin broadcasters.

IRIS 2010-3 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-1: 17&id=12585
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-1: 17&id=12585
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12273


Despite the initiatives with the Broadcasting Agency
to take steps to provide possibilities for obtaining
the necessary earth-link frequencies which existed in
practice since Fox TV left Montenegro and returned its
frequency in 2008, this did not happen. The adop-
tion of the new Law on Electronic Communications in
August 2008 left a legal void regarding the jurisdic-
tion of these issues between the existing regulatory
Broadcasting Agency and the newly-founded Agency
for Electronic Communications and Postal Services.
The solution was found only in October 2009 when
the Law was amended.

The Council of the Broadcasting Agency gave its ap-
proval for the initiation of the invitation for tenders for
the radio frequencies in November 2009 and immedi-
ately afterwards the public call was issued. The final
decision came on 27 January 2010.

A certain degree of legal ambiguity still exists in the
regulation of the broadcasting sector. The Council of
the Broadcasting Agency complains that its function
as regulator for the programme content can not be
fully defined until the adoption of the Law on Elec-
tronic Media which would - alongside the Law on Elec-
tronic Communications - legally round up the broad-
casting sector in Montenegro.

Daniela Seferovic and Vojislav Raonic
KRUG Communications & Media, Montenegro

NL-Netherlands

Implementation of the Audiovisual Media
Services Directive

On 19 December 2009 the implementation of Audio-
visual Media Services Directive (AVMSD) in the Me-
dia Act and the Tobacco Act was made official in the
Netherlands. The bill for this implementing act was
accepted by the Tweede Kamer, the lower chamber
of the Dutch Parliament, on 30 June 2009 and by the
Eerste Kamer, the first chamber of the Dutch Parlia-
ment, on 8 December 2009.

The AVMSD, the successor to the Television without
Frontiers Directive, introduced the term ‘audiovisual
media service’ as its central concept. The goal of the
Directive was to create a modern (technically neutral)
and harmonised framework for audiovisual content so
that borders no longer present an obstacle to viewers.

The Directive already had an impact on the Dutch Me-
dia Act before December 2009. On 1 January of the
same year, the Media Act (Mediawet 2008) was re-
vised and some adjustments were made to the def-
initions. On the final day of the deadline set by

the European Commission for the implementation of
the Directive, 19 December 2009, the Dutch law was
amended. A number of new articles and paragraphs
were adopted as part of the Media and Tobacco Act.
The following changes are the most significant:

- For the first time, non-linear media services, like on-
demand services (as long as they originate from the
Netherlands), will be regulated by the government;

- For commercial broadcasting companies, the regula-
tions concerning sponsoring and advertising are now
more flexible than under the previous legislation. Ac-
cordingly, product placement, for example, is now al-
lowed in certain circumstances. News programmes
and films are now permitted to be subject to more
commercial breaks.

- The Dutch legislator made use of the possibility
given by the Directive for opting for heavier than the
minimum regulation (Article 3, paragraph 1) as con-
cerns the rules for alcohol commercials.

- The flexible rules on commercials do not apply to
the public broadcasters. The government set stricter
rules in order to preserve independence and non-
commerciality.

As a consequence of the change to the regulation of
non-linear services, the Dutch suppliers of on-demand
media services will need to register at the Commis-
sariaat voor de Media (Commissary for the Media).
The Commissary will check whether the service is an
audiovisual media service in the sense of the Media
Act 2008. If so, the Commissary will monitor whether
the content of the service is in compliance with the
rules set out in the Act. In addition, the Commissary
will monitor activity on the internet in search of web-
sites that fall within the increased scope of the Media
Act 2008.

It is worth noting that the implementation of the Di-
rective has given rise to criticism in the Netherlands,
especially in relation to the regulation of non-linear
media services.

• Wet van 10 december 2009 tot wijziging van de Mediawet 2008 en
de Tabakswet ter implementatie van de richtlijn Audiovisuele medi-
adiensten (Act of 10 December 2009 amending the Media Act 2008
and Tobacco Act for the implementation of the Audiovisual Media Ser-
vices Directive)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13163 NL

Aad Bos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

22 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=13163


RO-Romania

Appeal Court Waives UPC Fines

On 17 November 2009, the Curtea de Apel Bu-
cureşti (Bucharest Appeal Court) overturned decision
no. 237/2006 of the Consiliul Concurenţei (Compe-
tition Council), imposing two fines totalling approxi-
mately RON 7.1 million (EUR 2.1 million) against the
cable provider UPC România.

According to information given by the Romanian Com-
petition Council on 12 December 2006, the competi-
tion authority, as a result of investigations conducted
over several years, suspected the two cable TV com-
panies UPC and Hi-Fi Quadral of reaching a cartel-like
agreement in 2001 with the aim of sharing between
themselves the cable TV market in and around the
city of Timisoara. By doing so, according to decision
no. 237/2006, they had violated the provisions of
the Legea concurenţei nr. 21/1996 (Competition Act
no. 21/1996). In particular, they had breached Art.
5(1), which "prohibits any express or tacit agreement
between companies or any agreed practice which
could result in the restriction, obstruction or distortion
of competition in the Romanian market". Art. 5(1)(c)
also prohibits "the sharing out of markets or sources
of supply according to geographical or other criteria,
as well as arrangements concerning the sharing out
of sales and acquisition volumes". As well as UPC,
the cable provider RCS&RDS - the successor to Hi-Fi
Quadral - was fined around EUR 235,000. RCS&RDS
and UPC are currently the two main players in the Ro-
manian cable TV market.

The Curtea de Apel also cancelled an additional fine
of EUR 5 million imposed on UPC România under deci-
sion no. 237/2006. This had been based on the abuse
of a dominant market position in the municipality of
Bucharest by the companies Astral Telecom and Ca-
blevision of Romania, which had subsequently been
bought by UPC. The two companies had been accused
of raising their prices even though they had not suf-
fered any actual rise in costs. According to UPC’s rep-
resentative, the Appeal Court decided that the price
increase in the field of rebroadcasting of television
programmes via cable should not be interpreted as
an abuse of a dominant market position, since the
provider was entitled to raise specific tariffs as long as
the increase was reflected elsewhere within the pric-
ing structure.

An appeal against the Appeal Court’s decision may be
taken to the Înalta Curte de Casaţie şi Justi̧tie (Court
of Cassation).

• Ştire privind sentinţa Curţii de Apel Bucureşti din 17 noiembrie 2009
(Report on the decision of the Bucharest Appeal Court of 17 Novem-
ber 2009)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12260 RO

Mariana Stoican
Journalist, Bucharest

Transition to Digital Television Delayed

The switchover from analogue to digital television on
1 January 2012 will be delayed for six months. The
Romanian Government is to adopt a Decision on the
granting of licences to use radio frequencies within
the digital television system. The document was ap-
proved by the National Council for Electronic Media
(CNA) on 14 January 2010.

The Government Decision modifies the Strategia
privind tranzi̧tia de la televiziunea analogică terestră
la cea digitală şi implementarea servicilor mutime-
dia la nivel naţional (strategy for the switchover from
analogue terrestrial television to digital television and
the introduction of digital multimedia services at na-
tional level), approved by Government Decision no.
1213/2009 (see IRIS 2009-9: 17). According to the De-
cision, the licences to use radio frequencies for digital
terrestrial broadcasting will be granted according to a
comparison-based selection organised by the National
Administrative and Regulatory Authority for Commu-
nication (ANCOM). Romania has a total of six alloca-
tions (multiplexes) which cover the national territory.

The winners of the first two licences will be announced
by 31 May 2010 and the licences will be granted by 1
July 2010 (instead of 31 December 2009, the initial
deadline). The tax fee amounts to EUR 2.5 Mio each.

The first two digital multiplexes have to be in oper-
ation before 1 January 2012 to observe some condi-
tions of territorial and population coverage, free-to-
air broadcasting, transparent and non-discriminatory
broadcasting of present analogue programmes of the
national public television alongside commercial sta-
tions with significant market share and geographical
coverage according to the conditions, criteria and pro-
cedures established by the CNA.

The remaining four multiplexes will be announced by
31 October 2010 and the licences will be granted by
30 December 2010 (initially 1 July 2010), with the
possibility of offering digital television broadcasting
services starting on 1 January 2012, on the basis of
the proposals of an interdepartmental group. Each of
the four multiplexes will have to rebroadcast at least
seven television channels in standard definition with
identical technical broadcasting parameters for each
channel or a combination of standard and high defini-
tion channels alongside multimedia services.

IRIS 2010-3 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12260
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9: 17&id=12587


As to the other deadlines, the first two multiplexes
will have to cover 60% of the population and 50% of
the Romanian territory by 30 June 2011 (initially 31
December 2010), 80% of the population and 70% of
the territory by 31 December 2011 (initially 30 June
2011), 90% of the population and 80% of the territory
by 30 June 2012 (initially 31 December 2011).

The other deadlines of the Strategy remain un-
changed.

• Hotărârea Guvernului nr. 1213/2009 (Government Decision no.
1213/2009) RO
• Hotărârea Guvernului privind acordarea a licenţelor de utilizare a
frecvenţelor radio în sistem digital terestru de televiziune (proiect)
(Government Decision on the granting of licences to use radio fre-
quencies within the digital television system, draft) RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SE-Sweden

Use of Personal Data in Mobile Content Ser-
vices

The rapid growth of the market for mobile content ser-
vices, such as weather and news reports, has brought
with it an opportunity for mobile operators to sell per-
sonal data to content providers. In a joint project, the
Swedish Data Inspection Board (DIB) and the Swedish
Post and Telecom Agency (PTS) have reviewed how
personal data is handled in mobile content services.

One of the project’s findings was that many stakehold-
ers in the market have different opinions on what rules
apply to their activities, leading to an uncertain situa-
tion as to who is responsible for the processing of the
personal data.

The two authorities found that the processing of per-
sonal data in mobile content services is in general sat-
isfactory, but improvements could be made in certain
areas. These would concern, for example, the infor-
mation that the content providers must provide to the
users with regard to their right to obtain information
about what data is processed by the content provider
and the possibility for the user to request corrections,
as well as the information on why personal data is col-
lected and processed.

The report contains a number of recommendations,
including that operators must not use mobile phone
numbers for identification if not necessary, since ac-
cess to mobile phone numbers makes it possible for
content providers to survey the consumers’ use of
mobile content services. This means that the oper-
ators should not design their systems for e.g., posi-
tioning and charging in such a manner that telephone

numbers are used to identify the subscriber. It is the
authorities’ opinion that it should be enough to use
more anonymous information, which only the mobile
operator can trace to the actual subscriber.

Further, integrity issues should be taken into consider-
ation already when new services are being developed,
for example by classifying information and analysing
risks. Improving integrity protection at a later stage
is more difficult and more expensive. It is also often
suitable to protect information by safe authentication
procedures and by using encryption. Authentication
and transactions should also be logged so as to make
tracing possible.

• Användning av trafikuppgifter i mobila innehållstjänster - Rapport
efter avslutad tillsyn (Use of Traffic Data in Mobile Content Services -
Post Supervision Report)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12248 SV

Helene H. Miksche and Sanna Thiel
Bird & Bird, Stockholm

SI-Slovenia

Draft Act on the Slovenian Film Centre

The Slovenian Ministry of Culture released a draft Act
on the Slovenian Film Centre (“Act”) for public discus-
sion early in February 2010.

The regulation is expected to solve the crisis in the
Slovenian cinematography sector which culminated in
a series of irregularities in the Slovenian Film Fund
in 2007. These were revealed by civil society and
State institutions such as the Budget Supervision Of-
fice, the Commission for the Prevention of Corruption
and finally in 2009 by a revision of the Court of Audit.
The Act on Public Funds which was amended in Au-
gust 2008 demands several minimum standards for
the functionality of such funds. As the Slovenian Film
Fund does not conform to these standards it must be
revised to achieve an acceptable form within a two-
year period, ending August 2010.

The proposed draft Act contains 32 Articles and its ba-
sic aim is that the new film institution should be more
flexible. The essential change is that the grant for
film productions is not an investment any longer but a
subsidy, so the complete income from the distribution
accrues to the producer. The aim is to strengthen the
producers’ business infrastructure to boost Slovenian
film production. The core of the new regulation is to
provide for a sustainable future for the Slovenian film
sector, and not just to improve the current conditions.

The Act recognises independent producers as core
partners. This shall motivate producers to enter into

24 IRIS 2010-3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12248


international co-productions and to be more active in
applications for European programmes. The Act in-
cludes an automatic grant in matching funds in case
of European funding. The limitation for financing is
set at 50% of the total production costs, except for
low budget productions and youth and children’s films
where the limitation is set at 80%.

Provision is made for the participation of TV broad-
casters in the financing scheme. The public service
broadcasters will contribute 2.5% of their subscription
income, while the commercial broadcasters’ contribu-
tion is 2% of their income generated from advertising
and TV sales. That should result in a considerable in-
crease in the budget for Slovenian cinematography.

With regard to the decision-making process, more
weight is given to the professional community in or-
der to neutralise political influence. Two members of
the Supervisory Board will be chosen by representa-
tive professional associations, two by TV broadcast-
ers, two by the Ministry of Culture and one by the
Ministry of Finance. However, the managing director
is still appointed by the Government at the suggestion
of the Supervisory Board, as determined in the Act on
Public Funds. A new provision is that in the case of
inability to appoint a managing director (as has hap-
pened in the past three years) the acting director can
be chosen from among experts in the industry and
is no longer limited to the members of Supervisory
Board. The acting director can be appointed for a one-
year period.

The most important point was the formal status as the
Court of Audit demanded a proper form that matches
legal standards. One suggestion was that the institu-
tion should become a part of the Ministry of Culture.
That idea was strongly rejected both by civil society
and by the Ministry itself. So the Slovenian Film Fund
will be transferred to the Slovenian Film Centre and
remain a public fund.

The adoption of the Act is expected before August af-
ter a one-month public debate and procedure in the
National Assembly.

• Predlogi predpisov (Documents of the Ministry of Culture)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12233 SL

Denis Miklavcic
Union Conference of Freelancers in Culture and

Media at GLOSA, Trade Union of Culture Workers of
Slovenia

SK-Slovakia

Developments in the Financing of Public Tele-
vision

The last three years have brought several changes
in the area of public media financing in the Slovak
Republic. The legislative changes introduced several
different sources of financing, including payments for
public services, resources granted under contracts
with the State and contributions from the Audiovisual
Fund. There is a proposal in the Parliament to alter the
existing system. In line with S. 21 of the present Act
No. 16/2004 Coll. on Slovak TV (see IRIS 2004-4:15)
the income for television is generated inter alia from:

- payments for public services in the area of television
broadcasting provided by Slovak TV;

- the contribution from the State budget granted ac-
cording to the contract with the State and assigned for
the implementing of programmes of public interest or
special investment projects;

- revenues from the broadcasting of advertising;

- grants from natural and legal persons for the fulfil-
ment of public interest activities.

The “payments for public services in the area of tele-
vision broadcasting” have been established by Act No.
68/2008 Coll. These are to be paid by all natural per-
sons who purchase electricity and by employers who
employ at least three persons. This new model has
replaced the former “concessionary fees”. Accord-
ing to the former system only natural persons who
owned a television receiver and legal persons who
held a record of a television receiver in their account-
ing were obliged to pay the fees. Since there was
no possibility of controlling the ownership of TV sets
a fair portion of households and companies avoided
their obligations. The new system based on electric-
ity consumption covers practically all households and
commercial premises. This has brought an increase in
the amount of revenue collected. The aim of the new
Act is to save the system of public contributions which
was on the brink of extinction.

The latest amendment to the Slovak TV Act has in-
troduced another method of public television financ-
ing: State contracts. These should stabilise the bud-
get of Slovak TV and support the creation of original
works. Their existence should not cause the exclusion
of State aid for other specific projects, e.g., digitisa-
tion. On 21 December 2009 Slovak TV signed a State
contract according to which financial resources from
the State budget will be granted for the production of
original programmes of public interest (see IRIS 2010-
1:1). One problem with the State contract could be

IRIS 2010-3 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12233
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-4:15&id=12589
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1:1&id=12589
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1:1&id=12589


that these means of financing have never been noti-
fied to the Commission.

A Member of Parliament filed a proposal according to
which from January 2011 public television and radio
should not be financed from payments for public ser-
vices and State contracts but directly from the State
budget. The MP claims that the proposed model of fi-
nancing of these media should bring more funds and
more independence.

According to the proposed amendment, Slovak TV
should receive an annual amount of 0.7% of the
State budget expenses while Slovak Radio should be
granted a 0.3% portion of the budget. With reference
to the preparatory memorandum, this model should
double the available financial resources of Slovak TV
and Slovak Radio compared to those that they receive
in accordance with the present system.

The Ministry of Culture asserts that such a model of
public media financing would cause a nationalisation
of those broadcasters. On the other hand, the new
legislation may bring about a simplification of the
complicated system of financing.

Jana Markechová
Markechova Law Office, Bratislava

26 IRIS 2010-3



Agenda

IViR International Copyright Law Summer Course
5 - 9 July 2010
Organiser: Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam
Venue: Amsterdam
Information and Registration:
Ms. Anja Dobbelsteen
Tel. +31.20.525.3406
Fax. +31.20.525.3033
E-Mail: A.G.J.M.Dobbelsteen@uva.nl
http://www.ivir.nl/courses/icl/icl.html

Egta’s New Media Conference
24 - 25 March 2010
Organiser: Egta
Venue: Brussels
Information & Registration:
Tel: +32 2 290 31 34
Fax: +32 2 290 31 39
E-Mail: annelaure.dreyfus@egta.com
http://www.egta.com/

European Forum on Cultural Industries
29 - 30 March 2010
Organiser: Spanish Presidency of the European Union
Venue: Barcelone
Information & Registration:
http://www.eu2010feic.org/

Book List

IRPI
Contrefaçon sur internet : Les enjeux du droit d’auteur sur
le Web 2.0
2009, Litec – Lexisnexis
ISBN 978-2711013654
http://www.irpi.ccip.fr/publications/fiche.asp?id_-
arbo=300&id_article=131

Raimond, S.
La qualification du contrat d’auteur
2009, Litec – Lexisnexis
ISBN 978-2-7110-1364-7
http://www.irpi.ccip.fr/publications/fiche.asp?id_-
arbo=300&id_article=135

Lesueur, J.
Conflits de droits – Illustrations dans le champs des
propriétés incorporelles
Presses universitaires d’Aix – Marseille
Collection : Institut de Droit des Affaires
ISBN 978-2-7314-0688-7
http://www.puam.univ-cezanne.fr/indexcontact.php

Steegmann, M.
Die Haftung der Basisinfrastruktur bei rechtswidrigen
Internetangeboten: Verantwortlichkeit von Internet- und
Finanzdienstleistern im Rahmen des illegalen
Online-Glücksspiels
DE, Baden Baden
2010, Nomosverlag
ISBN 978-3832952907
http://www.nomos-shop.de

Schwartmann, R.
Fesseln für die Vielfalt ? - Das Medienkonzentrationsrecht
auf dem Prüfstand: Dokumentation zum 3. Kölner
Mediensymposium
DE, Heidelberg
2009, Müllerverlag
ISBN 978-3811477261
http://www.amazon.de/Fesseln-Vielfalt-
Medienkonzentrationsrecht-Dokumentation-
Mediensymposium/dp/3811477269/ref=sr_1_-
6?ie=UTF8&s=books&qid=1268652486&sr=1-6

Fechner, Frank,
Medienrecht: Vorschriftensammlung
DE, Heidelberg
2010, Müller (C.F.Jur.)
ISBN 978-3811496231
http://www.amazon.de/Medienrecht-Vorschriftensammlung-
Frank-Fechner/dp/3811496239/ref=sr_1_-
12?ie=UTF8&s=books&qid=1268659113&sr=1-12

Herold, Anna
European Film Policies in the Context of Eu and International
Law: A Misalliance of Culture and Free Market?
2010, Europa Law Publishing
ISBN 978-9089520029
http://www.europalawpublishing.com/european_-
law/0029.htm

Bleakley, Alisdair
Intellectual Property and Media Law Companion
2010, Bloomsbury professional
ISBN 978-1847660428
http://www.tottelpublishing.com/918/Bloomsbury-
Professional-Intellectual-Property-and-Media-Law-
Companion–4th-edition.html

Ryan, Michael H.
The EU Regulatory Framework for Electronic
Communications Handbook 2010 Edition
2010, Bloomsbury professional
ISBN 978 1 84766 545 4
http://www.tottelpublishing.com/1198/Bloomsbury-
Professional-The-EU-Regulatory-Framework-for-Electronic-
Communications-Handbook-2010-Edition.html

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2010-3 27

mailto:%20A.G.J.M.Dobbelsteen@uva.nl
http://www.ivir.nl/courses/icl/icl.html
mailto:annelaure.dreyfus@egta.com
http://www.egta.com/
http://www.eu2010feic.org/
http://www.irpi.ccip.fr/publications/fiche.asp?id_arbo=300&id_article=131
http://www.irpi.ccip.fr/publications/fiche.asp?id_arbo=300&id_article=131
http://www.irpi.ccip.fr/publications/fiche.asp?id_arbo=300&id_article=135
http://www.irpi.ccip.fr/publications/fiche.asp?id_arbo=300&id_article=135
http://www.puam.univ-cezanne.fr/indexcontact.php
http://www.nomos-shop.de/
http://www.amazon.de/Fesseln-Vielfalt-Medienkonzentrationsrecht-Dokumentation-Mediensymposium/dp/3811477269/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=books&qid=1268652486&sr=1-6
http://www.amazon.de/Fesseln-Vielfalt-Medienkonzentrationsrecht-Dokumentation-Mediensymposium/dp/3811477269/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=books&qid=1268652486&sr=1-6
http://www.amazon.de/Fesseln-Vielfalt-Medienkonzentrationsrecht-Dokumentation-Mediensymposium/dp/3811477269/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=books&qid=1268652486&sr=1-6
http://www.amazon.de/Fesseln-Vielfalt-Medienkonzentrationsrecht-Dokumentation-Mediensymposium/dp/3811477269/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=books&qid=1268652486&sr=1-6
http://www.amazon.de/Medienrecht-Vorschriftensammlung-Frank-Fechner/dp/3811496239/ref=sr_1_12?ie=UTF8&s=books&qid=1268659113&sr=1-12
http://www.amazon.de/Medienrecht-Vorschriftensammlung-Frank-Fechner/dp/3811496239/ref=sr_1_12?ie=UTF8&s=books&qid=1268659113&sr=1-12
http://www.amazon.de/Medienrecht-Vorschriftensammlung-Frank-Fechner/dp/3811496239/ref=sr_1_12?ie=UTF8&s=books&qid=1268659113&sr=1-12
http://www.europalawpublishing.com/european_law/0029.htm
http://www.europalawpublishing.com/european_law/0029.htm
http://www.tottelpublishing.com/918/Bloomsbury-Professional-Intellectual-Property-and-Media-Law-Companion--4th-edition.html
http://www.tottelpublishing.com/918/Bloomsbury-Professional-Intellectual-Property-and-Media-Law-Companion--4th-edition.html
http://www.tottelpublishing.com/918/Bloomsbury-Professional-Intellectual-Property-and-Media-Law-Companion--4th-edition.html
http://www.tottelpublishing.com/1198/Bloomsbury-Professional-The-EU-Regulatory-Framework-for-Electronic-Communications-Handbook-2010-Edition.html
http://www.tottelpublishing.com/1198/Bloomsbury-Professional-The-EU-Regulatory-Framework-for-Electronic-Communications-Handbook-2010-Edition.html
http://www.tottelpublishing.com/1198/Bloomsbury-Professional-The-EU-Regulatory-Framework-for-Electronic-Communications-Handbook-2010-Edition.html

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Case of Laranjeira Marques da Silva v. Portugal
	Committee of Ministers: Declaration on Measures to Promote Respect of Article 10 ECHR
	Parliamentary Assembly: New Recommendation on Respect for Media Freedom
	EUROPEAN UNION
	European Commission: New European Communications Body
	NATIONAL
	AT-Austria
	Preparations for Major Broadcasting Law Amendment
	BA-Bosnia And Herzegovina
	RAK Fines RTRS because of Unauthorised Digital Broadcasting
	BE-Belgium
	Flemish Regulator, Teleshopping and Advertorials
	Recommendation on Product Placement
	BG-Bulgaria
	Controversial Changes to the Electronic Communications Act
	CH-Switzerland
	Controversial Commercial Broadcast after 16 Years
	CY-Cyprus
	Supreme Court Decision on the Competence of the Media Regulator to Examine Ethical Issues
	Radio Television Authority Can Claim its Dues in Court
	Information Campaign on Digital Television Switch-over Begun
	DE-Germany
	Federal Administrative Court Rejects Competitors' Claim for Access to Telekom's Dark Fibre
	Munich Appeal Court Upholds Information Claim against Aegis Media
	Court Considers Unauthorised Use of Open WLAN as Criminal Offence
	OVG Denies Obligation to Pay to Use Archive Material in Film Production
	Draft Amendment to FFG Tabled
	FI-Finland
	Legislator Proposes Changes to the Protection of the Media’s Information Sources for Reasons of Protecting Privacy
	FR-France
	Conseil d’Etat Cancels Abolition of Advertising on Public Television before Legislation Is Adopted
	Numbering of BFM TV and NRJ 12 Channels: Suspension of CSA Decisions
	CSA Able to Sanction a Channel that Fails to Comply with Legislation on the Protection of Intellectual Property
	CNC Called on to Review its System for Financing Digitisation of Cinema Theatres
	GB-United Kingdom
	Court of Appeal Upholds Decision to Force BSkyB to Sell Shares in ITV
	Clarification of the BBC’s Duties under the Freedom of Information Act
	Operator of File-Sharing Site Found Not Guilty of Conspiracy to Defraud
	Making Star Wars Helmets Does not Amount to Copyright Infringement
	Product Placement to be Permitted, Subject to Restrictions
	HR-Croatia
	The New Electronic Media Law
	LT-Lithuania
	Order on Remuneration of the Acquisition Costs of Set-Top-Boxes Approved
	ME-Montenegro
	New TV Broadcasting Frequencies Allocated
	NL-Netherlands
	Implementation of the Audiovisual Media Services Directive
	RO-Romania
	Appeal Court Waives UPC Fines
	Transition to Digital Television Delayed
	SE-Sweden
	Use of Personal Data in Mobile Content Services
	SI-Slovenia
	Draft Act on the Slovenian Film Centre
	SK-Slovakia
	Developments in the Financing of Public Television

