- -
NEE NS cca ossenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2009 - 10

e

C

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL
EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE




-« -«
IRIS LEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Dear Reader,

Susanne Nikoltchev
& Francisco Cabrera
European Audiovisual

Observatory

This issue brings us to the end of the 14™ year of pro-
ducing the IRIS newsletter. Throughout all these years the
IRIS newsletter has developed into a reference for the indus-
try as an important, unique and reliable pan-European
source of information. With the help of the IRIS Merlin
database <http://merlin.obs.coe.int>, launched in 2003, we
have expanded the reach of IRIS to the digital world.

Now we feel it is time for IRIS to move on and become
fully digital. Starting in January 2010, the IRIS newslet-
ter shall turn into an electronic newsletter (IRIS e-
newsletter) available free of charge. The reasons for this
switch are four: first and foremost, we wish to make the
IRIS newsletter available to everybody who needs the
information. Secondly, more and more users wish to
receive their news in electronic format and do not wish
to fill their bookshelves with paper. Thirdly, the increase
in information that we should cover by the IRIS newslet-
ter is about to break the 20 pages frame of the print ver-
sion. Finally, the electronic format will allow us to reduce
production time and deliver information in a faster way.

The basic idea for the IRIS e-newsletter is to offer in
electronic format at least the same amount of high qual-
ity content in the same intervals (once per month/10
times a year) as we publish currently in the printed ver-

sion. The e-newsletter will be available on our website
and may also be received as subscription upon simple
request (see infra). In addition, we wish to offer easy
access to the newsletter archives, more information on
activities and background of the IRIS network, and make
our editorial policies more transparent. Last but not
least, we will provide a button that will make it easy to
download or print any given IRIS issue. Therefore, those
among you who continue to prefer paper will be able to
self-produce a nice-looking tangible version.

If you want to subscribe to the free IRIS e-newsletter
you just need to submit an e-mail address here:

http://lists.obs.coe.int/wws/subscribe/iris_newsletter_en

Regarding the IRIS plus-series, you have already
made acquaintance with its new format. We have decided
to maintain IRIS plus as a stand-alone print publication,
to which you can subscribe. You will find a promotional
offer in a leaflet inserted in this issue of IRIS.

Last but not least, we like to thank our partner insti-
tutions, our IRIS correspondents, the various translators
and proof readers and certainly, You, our readers for hav-
ing shared IRIS with us for 14 years. We are looking for-
ward to continue and deepen this IRIS-relationship in the
digital world for many more years to come! m

EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with

the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal

and should in no way be interpreted as to
represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

® Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau

F-67000 STRASBOURG

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00

Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

e Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

e Executive Director: Wolfgang Closs

o Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator — Michael Botein, The Media

COUNCIL OF EUROPE

*

*
* *
* ok

EUROPEAN COMMISSION

Center at the New York Law School (USA) -
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) -
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbriicken (Germany) -
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) - Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) -
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

e Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Editions

® Documentation: Alison Hindhaugh

e Translations: Michelle Ganter (co-ordination)
- Véronique Campillo - France Courréges —
Michael Finn - Bernard Ludewig - Marco Polo
Sarl - Manuella Martins - Katherine Parsons -
Stefan Pooth - Erwin Rohwer - Roland Schmid
- Sonja Schmidt - Nathalie-Anne Sturlése

® Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) -
Francisco Javier Cabrera Blazquez & Susanne

Institute for nation Law

Institute for European Media Law

Nikoltchev, European Audiovisual Observatory
- Christina Angelopoulos, Institute for Informa-
tion Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) - Caroline Bletterer, post
graduate diploma in Intellectual Property, Cen-
tre d’Etudes Internationales de la Propriété
Intellectuelle, Strasbourg (France) - Amélie
Lépinard, Master - International and European
Affairs, Université de Pau (France) - Britta
Probol, Logoskop media, Hamburg (Germany)
- Dorothée Seifert-Willer, Hamburg (Germany)
- Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ireland)
- Anne Yliniva-Hoffmann, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbriicken (Germany)

© Marketing Manager: Markus Booms
® Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

® Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, WaldseestralRe 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

e Layout: Victoires Editions
ISSN 1023-8565

© 2009, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

NYIS

3

Mediaforum

‘Tijdschrift voor Media- en Communicatierecht

Auteurs
Media

N AIKAIO MEZON
G— I ENHMEPQXIHE
Sam & EMIKOINONIAZ

IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Manole a.o. v Moldova

The European Court of Human Rights found that
from February 2001 until September 2006 the
Moldovan authorities violated freedom of expres-
sion by not sufficiently guaranteeing the inde-
pendence of Teleradio-Moldova (TRM), the State-
owned broadcasting company, which became a
public broadcasting company in 2002. Nine journal-
ists, editors and producers, who were all employed
by TRM during that period, complained that the
public broadcasting company was subjected to
political control by the government and the ruling
political party, with a lack of guarantees of plural-
ism in its editorial policy and news and information
programmes. Relying on Article 10 of the European
Convention, they complained that as journalists at
TRM they were subjected to a censorship regime.
They also claimed that the political control over
news and political information worsened after Feb-
ruary 2001, when the Communist Party won a large
majority in Parliament: senior TRM management
was replaced by those who were loyal to the Gov-
ernment, only a trusted group of journalists were
used for reports of a political nature, which where
then edited to present the ruling party in a
favourable light, other journalists were repri-
manded, interviews were cut and programmes were
taken off the air, while opposition parties were
allowed only very limited opportunities to express
their views. After a strike by TRM journalists
protesting against the government’s media policy
and control over TRM, a large number of journalists
were not retained in their posts during a structural
reorganisation of TRM. The journalists claimed that
they were dismissed for political reasons and
appealed the decision in court. They were unsuc-
cessful, however. In the meantime, a number of
reports by international organisations and non-gov-
ernmental organisations, such as the Council of
Europe, the 0SCE and the Moldovan Centre for Inde-
pendent Journalism (IJC), affirmed that domestic
law in Moldova did not sufficiently guarantee the
independence of editorial policy at TRM and that
the political parties of the opposition were not ade-
quately represented in TRM news and information
programmes. The nine journalists lodged an appli-
cation with the European Court in March 2002,
arguing that their right to freedom of expression
had been violated, due to the censorship regime
imposed on them. They also claimed that the
Moldovan State had not discharged its positive obli-
gations under Article 10, because it had failed to

enact legislation which would offer safequards
against abusive interferences by public authorities.

In its judgment, the European Court took as the
starting point of its reasoning the fundamental tru-
ism that there can be no democracy without plural-
ism. A situation whereby a powerful economic or
political group in a society is permitted to obtain a
position of dominance over the audiovisual media
and thereby exercise pressure on broadcasters and
eventually curtail their editorial freedom under-
mines the fundamental role of freedom of expres-
sion in a democratic society, as enshrined in Article
10 of the Convention, in particular where it serves
to impart information and ideas of general interest,
which the public is moreover entitled to receive.
The Court further observed that it is the State itself
that must be the ultimate guarantor of pluralism
and that the State has a duty to ensure that the
public has access through television and radio to
impartial and accurate information and a range of
opinions and comments, reflecting the diversity of
political outlook within the country. Journalists
and other professionals working in the audiovisual
media should not be prevented from imparting this
information and commentary. Furthermore, it is
indispensable for the proper functioning of democ-
racy that a (dominant) public broadcaster transmits
impartial, independent and balanced news, infor-
mation and comment and, in addition, provides a
forum for public discussion in which as broad a
spectrum as possible of views and opinions can be
expressed. The Court concluded, on the basis of the
evidence and reports by the Council of Europe, the
0SCE and IJC, that there was a significant bias
towards reporting on the activities of the President
and the Government in TRM's television news and
other programming and that this policy by TRM had
indeed affected the applicants as journalists, edi-
tors and producers at TRM. The Court also found
that domestic law from February 2001 onwards did
not provide any guarantee of political balance in
the composition of TRM's senior management and
supervisory body nor any safequard against inter-
ference from the ruling political party in the bod-
ies” decision-making and functioning. Also, after
2002, there was no safequard to prevent 14 of the
15 members of the Observers’ Council being
appointees loyal to the ruling party, despite the fact
that this Council was precisely responsible for
appointing TRM’s senior management and monitor-
ing its programmes for accuracy and objectivity. In
the light, in particular, of the virtual monopoly
enjoyed by TRM over audiovisual broadcasting in
Moldova, the Court found that the Moldovan State

IRIS 2009 - 10

3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium)
& Copenhagen University
(Denmark) & Member of
the Flemish Regulator

for the Media

authorities failed to comply with their positive obli-
gation. The legislative framework throughout the
period in question was flawed: it did not provide
sufficient safequards against the control of TRM's
senior management, and thus its editorial policy, by
the political organ of the Government. As Moldovan

@ Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case of Manole
a.o. v Moldova, Application no. 13936/02 of 17 September 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

European Court of Human Rights:
Case of Verein Gegen Tierfabriken Schweiz (VgT)
v Switzerland

After two earlier judgments by the European
Court of Human Rights, the Grand Chamber of the
Court again held that there has been a violation of
Article 10 (freedom of expression) of the European
Convention on Human Rights on account of the
continued prohibition on broadcasting on Swiss
Television a commercial by an animal rights associ-
ation. In response to various advertisements pro-
duced by the meat industry, Verein gegen Tierfab-
riken Schweiz (VgT) made a television commercial
expressing criticism of battery pig-farming, includ-
ing a scene showing a noisy hall with pigs in small
pens. The advertisement concluded with the exhor-
tation: “Eat less meat, for the sake of your health,
the animals and the environment!” Permission to
broadcast the commercial was refused on 24 Janu-
ary 1994 by the Commercial Television Company and
at final instance by the Federal Court, which dis-
missed an administrative law appeal by VgT on 20
August 1997. The commercial was considered to be
political advertising, prohibited under the Swiss
Broadcasting Act. VgT lodged an application with
the European Court of Human Rights, which in a
judgment of 28 June 2001 (see IRIS 2001-7: 2) held
that the Swiss authorities’ refusal to broadcast the
commercial in question was a breach of freedom of
expression. According to the European Court, VgT
had simply intended to participate in an ongoing
general debate on the protection and rearing of ani-
mals and the Swiss authorities had not demon-
strated in a relevant and sufficient manner why the
grounds generally advanced in support of the pro-
hibition on political advertising could also serve to
justify interference in the particular circumstances
of the case. The Court found a violation of Article
10 of the Convention and awarded VgT CHF 20,000
(approximately EUR 13,300 at the time) in costs
and expenses.

On 1 December 2001, on the basis of the Euro-
pean Court’s judgment, VgT applied to the Swiss
Federal Court for a review of the final domestic
judgment prohibiting the commercial from being
broadcast. In a judgment of 29 April 2002 the Fed-

law did not provide any mechanism or effective
domestic remedy to challenge at the national level
the administrative practice of censorship and polit-
ical control over TRM, the Court also rejected the
Moldovan Government’s objection that the appli-
cants had not exhausted the remedies available to
them under national law, as required by Article 35
para. 1 of the Convention. On that basis, the Court
found a violation of Article 10 of the Convention. m

eral Court however dismissed the application, hold-
ing among other things that VgT had not demon-
strated that there was still any purpose in broad-
casting the commercial. As the Committee of
Ministers of the Council of Europe, which is respon-
sible for supervising the execution of the European
Court’s judgments, had not been informed that the
Federal Court had dismissed VgT’s application for a
review, it adopted a final resolution regarding the
case in July 2003, referring to the possibility of
applying to the Federal Court to reopen the pro-
ceedings.

In July 2002, VgT lodged an application with the
European Court concerning the Federal Court’s
refusal of its request to reopen the proceedings and
the continued prohibition on broadcasting its televi-
sion commercial. In a Chamber judgment of 4 Octo-
ber 2007, the European Court held by five votes to
two that there had been a violation of Article 10. On
31 March 2008, the panel of the Grand Chamber
accepted a request by the Swiss Government for the
case to be referred to the Grand Chamber under Arti-
cle 43 of the Convention. The Swiss government
argued inter alia that the application by VgT was
inadmissible, as it concerned a subject - execution of
the Court’s judgments - which, by virtue of Article
46, fell within the exclusive jurisdiction of the Com-
mittee of Ministers of the Council of Europe. The
Grand Chamber of the European Court reiterated that
the findings of the European Court of a violation
were essentially declaratory and that it was the Com-
mittee of Ministers’ task to supervise execution. The
Committee of Ministers’ role in that sphere did not
mean, however, that measures taken by a respondent
State to remedy a violation found by the Court could
not raise a new issue and thus form the subject of a
new application. In the present case, the Federal
Court’s judgment of 29 April 2002 refusing to reopen
the proceedings had been based on new grounds and
therefore constituted new information of which the
Committee of Ministers had not been informed and
which would escape all scrutiny under the Conven-
tion if the Court were unable to examine it. Accord-
ingly, the Government’s preliminary objection on
that account was dismissed.

On the merits of the case, the Court firstly noted
that the refusal of VgT's application to reopen the

IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium)
& Copenhagen University
(Denmark) & Member of
the Flemish Regulator

for the Media

proceedings following the Court’s judgment of
28 June 2001 constituted fresh interference with
the exercise of its rights under Article 10 para. 1.
The Court emphasized that freedom of expression is
one of the preconditions for a functioning democ-
racy and that genuine, effective exercise of this
freedom does not depend merely on the State’s duty
not to interfere, but could also require positive
measures. In the present case, Switzerland had been
under an obligation to execute the Court’s judgment
of 28 June 2001 in good faith, abiding by both its
conclusions and its spirit. In view of this, the
reopening of domestic proceedings had admittedly
been a significant means of ensuring the full and
proper execution of the Court’s judgment, but could
certainly not be seen as an end in itself, especially
since the Federal Court dismissed the application of
VgT on overly formalistic grounds. Moreover, by
deciding that VgT had not sufficiently shown that
it still had an interest in broadcasting the commer-
cial, the Federal Court did not offer an explanation
of how the public debate on battery farming had
changed or become less topical since 1994, when
the commercial was initially meant to have been
broadcast. Nor did it show that after the European

e Judgment by the European Court of Human Rights (Grand Chamber), case of
Verein Gegen Tierfabriken Schweiz (VgT) v Switzerland, Application no. 32772/02
of 30 June 2009, available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

Parliamentary Assembly:
The Promotion of Internet and Online Media
Services Appropriate for Minors

On 28 September 2009, the Parliamentary Assem-
bly of the Council of Europe adopted Recommenda-
tion 1882 (2009), entitled “The promotion of Internet
and online media services appropriate for minors”.

The Assembly firstly states that the Council of
Europe should pursue work on the protection of chil-
dren in the information society, in particular as
regards developing their media literacy skills and
ensuring their protection against harmful content.
The change that the Internet brought poses a chal-
lenge to the traditional standards for the protection
of minors. Nevertheless, the Assembly emphasizes
that the standards of freedom of expression have not
changed. Any legal restriction for the protection of
minors has to be necessary in a democratic society.

The risks to which minors can be exposed include
illegal content and content that is legal but consid-
ered inappropriate for minors. The Assembly is espe-
cially concerned about the online availability of child
pornographic material. The Assembly emphasizes
that anyone who produces or makes available illegal
content should be held liable under the law. It there-
fore calls on Member States to ratify without delay

Court’s judgment of 28 June 2001 the circumstances
had changed to such an extent as to cast doubt on
the validity of the grounds on which the Court had
found a violation of Article 10. The European Court
also rejected the argument that VgT had alternative
options for broadcasting the commercial in issue,
for example via private and regional channels, since
that would require third parties, or VgT itself, to
assume a responsibility that falls to the national
authorities alone: that of taking appropriate action
on a judgment of the European Court. Finally the
argument that the broadcasting of the commercial
might be seen as unpleasant, in particular by con-
sumers or meat traders and producers, could not
justify its continued prohibition, as freedom of
expression is also applicable to “information” or
“ideas” that offend, shock or disturb. Such are
indeed the demands of pluralism, tolerance and
broadmindedness, without which there is no “demo-
cratic society”. In the absence of any new grounds
that could justify continuing the prohibition from
the standpoint of Article 10, the Swiss authorities
had been under an obligation to authorise the
broadcasting of the commercial, without taking the
place of VgT in judging whether the debate in ques-
tion was still a matter of public interest. The Court
therefore held by 11 votes to six that there had
been a violation of Article 10. Under Article 41 (just
satisfaction) of the Convention the Court awarded
VgT EUR 4,000 in costs and expenses. m

the Convention on Cybercrime, which sets up the
legal framework for international co-operation
against illegal behaviour and content on the Inter-
net. An example of the latter category is content
which depicts women and girls as objects. In certain
cases this could lead to gender-based violence both
in the virtual and the real world. Another issue is the
growing number of social networks in the online
world. As a consequence the number of minors shar-
ing part of their private life publicly on the Internet
is growing. This can lead to cyber addiction and
online bullying.

The restriction of media content that is likely to
have negative effects on minors is already regulated
in traditional media. Minors nowadays however do
not make much use of traditional media like televi-
sion and radio. Instead minors make use of the Inter-
net, where they can easily access all kinds of mate-
rial anytime and anywhere, in most cases without
parental supervision. This reduces even more the
effectiveness of traditional media policies for the
protection of minors.

The Assembly states that parents have an impor-
tant role in protecting minors from harmful content.
The State and social institutions like schools and
libraries should assist parents in this task. Therefore,
the Assembly makes several recommendations to the

IRIS 2009 - 10

5



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Kim de Beer

Institute for
Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Member States concerning content harmful to
minors. The Assembly calls upon Member States to
assess the technological possibilities for increasing
the safety of minors using the Internet. Member
States should support the creation and marketing of
services adequate for minors, like free software for

o The promotion of Internet and online media services appropriate for minors,
Recommendation 1882 (2009), Parliamentary Assembly of the Council of Europe,
28 September 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11939

NATIONAL

AT - Private Stations to Dispense with Advertising
in Children’s Programmes

Christian Mohrmann
Institute for European

Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

In Austria, the private television stations have
declared their intention to dispense with commercial
breaks in children’s programmes in the future.

A statement was issued on 15 September 2009

o Pledge signed by the Austrian private television stations with regard to commer-
cial breaks in children’s programmes, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11905

o The list of companies involved is available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11906

BE - Public Broadcaster Found in Breach
of Ethical Requirements for Undercover Journalism

As part of the television programme “Volt”, a
report covering the “prescription behaviour” of
physicians was transmitted on 22 October 2008 by
the Flemish public broadcaster (VRT). For the report,
four physicians had been videotaped on a hidden
camera during a consultation. The physicians’ faces
had been blurred, but their voices had not been
changed. The report was also accessible via the web-
site of the television programme. Subsequent to the
transmission, the physicians lodged a complaint with
the Viaamse Raad voor de Journalistiek (Flemish
Council for Journalism Ethics).

First of all, the Council for Journalism Ethics
found the coverage to be a form of undercover jour-
nalism: not only was the journalist present during
the recorded consultations, but he also actively
posed as a patient and fabricated a story with the
objective of obtaining a prescription for antidepres-
sants. Consequently, the conditions under which this
type of journalism is allowed, according to the Ethi-
cal Directive on Undercover Journalism, need to be
fulfilled. In brief, these conditions are fourfold: first,
the information to be obtained should reflect a great
societal importance. Second, it should not be possi-
ble to obtain the information via conventional jour-
nalistic methods. Third, the risks related to this
method should be in proportion to the results pur-

parental filtering of harmful content. Member States
should also promote the creation of public quality
standards and ratings of Internet and online media
services adequate for minors. These standards should
ensure that access to harmful content is effectively
restricted by age-verification systems. In general, the
Assembly recommends that States should organize
campaigns to create public awareness about the risks
and opportunities for minors using the Internet and
the technical solutions available for restricting
harmful content. m

that, under the aegis of the Verband Osterreichischer
Privatsender (Association of Austrian Private Broad-
casters - VOP) and the Fachverband der Telekommu-
nikations- und Rundfunkunternehmungen der
Wirtschaftskammer Osterreich (Austrian Chamber of
Commerce’s Association of Telecommunications and
Broadcasting Companies), a total of 14 TV broadcast-
ers and these two associations had signed this
declaration.

The parties point out that self-regulation takes
precedence over statutory measures requlating pri-
vate markets. This also emerges from the Audiovisual
Media Services Directive. m

sued. And fourth, the decision to use the undercover
method and the realisation of the report should only
occur after deliberation with and under the respon-
sibility of the editors in chief. In casu, the Council
only addressed the second condition and decided
that the VRT had not provided sufficient arguments
proving that it was plausible that the information
about the “prescription behaviour” of physicians
could not be obtained by means of classical journal-
istic methods.

In addition to this, the Council judged that the
privacy of the physicians had been violated. The VRT
had taken some precautions in order to prevent the
physicians from being recognised, but given the par-
ticular bond of trust between physicians and their
patients, these were insufficient. For example, the
physicians’ voices could have been altered. Failing
such measures, the physicians could undoubtedly be
recognised by their patients.

Third, the Council deemed the report to have
diverged from what actually took place during the
consultations. In the report it had not been made
clear that the journalist in question had told the
physicians that he had already undergone a course of
treatment, which he had interrupted. By not men-
tioning this alleged medical history, the impression
could be given that the prescription had been
granted almost immediately.

Finally, the physicians argued that they had been
denied a right of reply. In this regard, the Council

IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Hannes Cannie
Researcher Department of
Communication Sciences /

Center for Journalism
Studies, Ghent University

considered the purpose of the report to be the illus-
tration of a general phenomenon, rather than the

@ Flemish Council for Journalism Ethics, Backx and others v NV VRT, 10 September

2009, available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11913

® Richtlijn over undercoverjournalistiek (Ethical Directive on Undercover Journal-

ism), available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11914

NL

DE - Regional Court Prohibits RTL
from Using Hidden Camera

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute for European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

In a judgment of 2 September 2009, the
Landgericht Diisseldorf (Diisseldorf Regional Court)
prohibited the television broadcaster RTL from
shooting film footage using a hidden camera in the
applicant’s doctor’s surgery, thus upholding the
injunction issued by the lower court.

In the legal dispute concerned, RTL reporters had
made sound and picture recordings at a doctor’s sur-
gery, filming a conversation between the doctor and
a person whom he assumed to be a patient but who
was actually a reporter. They also filmed the recep-
tion area and the staircase leading to the surgery. It
was claimed that the intention of the report was to
show how readily doctors prescribe strongly addictive
(psychotropic) drugs. The applicant claimed that the
secret filming had breached his personality rights,
his right in his own image and the confidentiality of
the spoken word (section 201 of the Criminal Code).
Although RTL had implemented technical measures
(blurring and voice distortion) to disguise his iden-

® Judgment of the Diisseldorf Regional Court of 2 September 2009 (Case 12 O
273/09), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11907

DE - Disseldorf Court of Appeal Dismisses Complaint
by the German Football League

Christian M. Bron
Institute for European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

In a dispute concerning the marketing model for
the German football league, the Oberlandesgericht
Diisseldorf (Diisseldorf Court of Appeal - OLG) has
dismissed on technical grounds the appeal lodged by
Deutsche Fufball Liga GmbH (DFL), the company
responsible for the operation of the German football
league, against a decision by the Bundeskartellamt
(Federal Cartel Office - BKartA).

The background to the dispute was the plans
drawn up by the DFL in the summer of 2008 for the
central marketing of the television rights in Bun-
desliga matches. From the 2009/2010 season
onwards, summaries of the Saturday games were not
to be shown on free-to-air television until after
10pm. The Cartel Office subsequently made it clear at

® Decision of the Disseldorf Court of Appeal of 16 September 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11908

personal accusation of the four physicians in ques-
tion. Therefore, it was not necessary that every indi-
vidual physician be afforded a right of reply. It was
sufficient that the spokeswoman of the association
of physicians, during a debate following the trans-
mission of the report, was given a chance to react.
The VRT agreed to remove the report from the
website and from its archive, in order to prevent the
images from being re-transmitted in the future. m

tity, these had been inadequate and he had been
recognisable. One of his patients did indeed recog-
nise him and he obtained an injunction against RTL
prohibiting it from producing secret film footage in
his surgery. RTL appealed against the decision.

The Regional Court has now confirmed the
injunction, stating that the film footage in issue had
breached the applicant’s general personality rights,
especially his right in his own image and the right to
confidentiality with respect to his own words
enshrined in Articles 2(1), 1(1) of the Basic Law and
sections 823(1) and 823(2) of the Civil Code in con-
junction with section 201 of the Criminal Code. It
went on to say that this interference was not justi-
fied by weighing it against the freedom of the press
enshrined in Article 5(1) of the Basic Law. Although
this freedom enjoys comprehensive protection,
including with regard to the procurement of infor-
mation, and the instant case concerned a topical
matter of general public interest, the television sta-
tion’s action had been disproportionate. The court
saw no recognisable journalistic requirement for the
secrecy of the recordings and for setting up a con-
versation between the doctor and his patient for the
purpose of broadcasting it, stating that it would
easily have been possible subsequently to re-enact
the conversation by questioning the “patient”. m

a press conference that it considered this model
unlawful on competition grounds and announced
that it would not allow the plans to go ahead. How-
ever, no ban that could be challenged in a court of
law was actually imposed since the DFL did not
implement the marketing model (see IRIS 2008-9: 6).

In its appeal to the OLG Diisseldorf, the DFL com-
plained that it had been forced to change the mar-
keting model without being able to have a court
examine the Cartel Office’s decision. Although the
appeal was inadmissible on procedural grounds, the
court said the Cartel Office should ensure clarity well
ahead of the next rights allocation round (for the
2013/2014 season). Whether a particular exploita-
tion scenario might breach competition law needed
to be clarified at least a year before the allocation of
rights, which would allow sufficient time to bring
about a binding judicial decision.

Leave to appeal against the judgment to the Fed-
eral Court of Justice was denied, but the DFL can
appeal against this denial. m

IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

DE - Administrative Court Endorses Authority’s View
on “MTV | Want a Famous Face”

The Verwaltungsgericht Miinchen (Munich Adminis-
trative Court) has endorsed in several decisions the
view of the Bayerische Landeszentrale fiir Neue Medien
(Bavarian Centre for New Media - BLM) and the Kom-
mission fiir den Jugendschutz in den Medien (Commis-
sion for the Protection of Minors in the Media - KIM)
that TV programmes in which plastic surgery is mar-
keted for entertainment purposes can have an adverse
effect on the development of children and young peo-
ple.

The decisions were in response to appeals by the
channel MTV against decisions of the BLM permitting
the broadcasting of several episodes of the programme
“MTV I Want a Famous Face” only between 11pm and
6am as they were likely to have an unfavourable

Christian M. Bron
Institute for European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

® Judgments of 18 June 2009 (Case M 17 K 07.5215); of 17 June 2009 (Case M 17
K 05.599 and Case M 17 K 05.5848) and of 4 June 2009 (Case M 17 K 05.597)

DE - ZAK Imposes Fines for Breaches
of Rules on Competitions

The Kommission fiir Zulassung und Aufsicht
(Licensing and Monitoring Commission - ZAK) has
imposed fines totalling EUR 52,000 on several tele-
vision stations for breaches of the new rules adopted
by the Landesmedienanstalten (State Media Authori-
ties) in respect of game shows and competitions (“the
GWS rules”). In addition, several proceedings for
regulatory offences have been initiated.

The GWS rules of 23 February 2009 - in amplifi-
cation of section 8a of the Rundfunkstaatsvertrag
(Inter-State Broadcasting Agreement - RStV) - were

Christian Mohrmann
Institute for European

Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

® ZAK press rel of 15 September 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11909

ES - The Government Approves a new Decree Law
on Pay-DTTV Services

On 13 August 2009, the Spanish Government
approved a Decree Law that allows Digital Terrestrial
TV (DTTV) providers to introduce pay-TV services.

According to the new provision, the concession-
aires of the national DTTV services will be able to allo-
cate, fully or partially, one of their DTTV programmes
to the provision of pay-TV services, provided their
concessions entitle them to manage more than one
DTTV programme.

The approval of this provision has been very con-
troversial, mainly for formal reasons. The Government
intended to approve the introduction of pay-DTTV
services by means of a Decree, but a few days before
its approval by the Council of Ministers, the Consejo de

impact on the ability of children and young people to
develop a responsible personality and become active
members of the community. If MTV transmitted
episodes at an earlier time, this was regarded as a
breach of the Jugendmedienstaatsvertrag (State Treaty
for the Protection of Minors in the Media - JMStV). In
the programme, the participants underwent plastic
surgery in order to be able to look like their celebrity
idols (see IRIS 2005-3: 8).

The Munich Administrative Court endorsed the
view of the BLM that the episodes complained about
were capable of having an adverse impact on personal
development within the meaning of section 5(1)
JMStV and that they could accordingly only be shown
between 11pm and 6am (with the exception of
episode 3, to which the 10pm watershed applied). The
court also made it clear that neither the BLM nor the
KIM had any discretionary power in respect of
whether a programme breached sections 5(1) and 4
JMStV, so that programmes were subject to unre-
stricted judicial examination. m

the first detailed set of provisions on game shows (see
IRIS 2009-3: 7).

Checks showed that a number of television sta-
tions were in particular breaching the ban on mis-
leading the public (section 6 of the GWS rules) and
failing to discharge their duties with regard to the
provision of information (sections 10 and 11 of the
GWS rules). For example, it was inadequately pointed
out on several occasions that minors could not partic-
ipate, and misleading statements were made not only
on the number of lines open and their influence on
the time when callers were put through but also on
the charge for participating. In many cases, viewers
were given the impression that time was running out.

The ZAK stated in this connection that some of the
television stations criticised were “repeat offenders”
and, despite “intensive talks [...] were still commit-
ting the same violations”. m

Estado (Council of State), a consultative body,
declared that such a provision should be approved by
means of a Law. The Government decided then to
approve it by means of a Decree Law.

In Spain, Laws are generally approved by Parlia-
ment, but, in cases of urgent need, Laws can be
approved by the Government, by means of a “Decree
Law”. In this case, the Government considered that, in
the context of the economic crisis and the switch-off
of analogue terrestrial TV (scheduled for April 2010),
there was an urgent need to approve the introduction
of DTTV, as it might have a positive impact on the
economy and could also improve the quality of the
DTTV programming, which in turn could help to
achieve a successful transition from analogue terres-
trial TV to DTTV.

The existing digital pay-TV providers have voiced

Py IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

the opinion that this matter should have been requ-
lated in the new General Audiovisual Law (the recitals
of the Decree Law expressly refer to an existing draft
bill) and that the Government used a Decree Law with-
out any real urgent need, simply in order to favour
one of the competitors, the broadcaster Mediapro (La
Sexta), which had recently decided to launch a pay-
DTTV programme offering soccer matches (that pro-
gramme, called Gol TV, was in fact launched a few
weeks later, to coincide with the beginning of the
soccer season).

Alberto Perez
Entidad publica
empresarial RED.ES

® Real Decreto Ley 11/2009, de 13 de agosto, por el que se regula, para las con-
cesi de ambit: I, la prestacién del servicio de televisiéon digital terrestre
de pago mediante acceso condicional, Boletin Oficial del Estado, n. 197, de 15 de
agosto de 2.009, pp. 70.202 y ss. (Decree Law 11/2009, of 13 August 2009, on the
regulation of the provision of national digital terrestrial pay-TV services, Official
Journal No. 197, 15 August 2009, pp. 70.202ff.), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11942

® Resolucién de 17 de septiembre de 2009, del Congreso de los Diputados, por la
que se ordena la publicacién del Acuerdo de convalidaciéon del Real Decreto-ley
11/2009, de 13 de agosto, por el que se regula, para las conc de ambit
estatal, la prestacién del servicio de televisién digital terrestre de pago mediante
acceso condicional, Boletin Oficial del Estado, n. 230, de 17 de septiembre de 2.009,
p- 79.483. (Resolution of 17 September 2009, of the Spanish Congress, on the pub-
lication of the agreement of the ratification of Decree Law 11/2009, of 13 August
2009, on the regulation of the provision of national digital terrestrial pay-TV serv-
ices, Official Journal No. 230, 17 September 2009, pp. 79.483ff.), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11943

ES

FR - First Application of the HADOPI Act by the Courts

In two judgments delivered with strong reasoning,
the press section of the regional court of Paris has
implemented the new Article 27-II of the ‘HADOPI
Act of 12 June 2009 (see IRIS 2009-7: 13) in masterly
fashion. The text instituted reduced liability on the
part of the director of a publication in respect of mes-
sages posted in areas dedicated to free expression for
Internet users (mainly discussion forums), since Arti-
cle 93-3 of the Act of 29 July 1982, which lays down
the scheme for liability in the case of press infringe-
ments committed by communicating to the public
using electronic means (the so-called “cascade”
scheme - the party sued is the director of the publi-
cation if the message or statement in question has
been recorded in advance, otherwise the originator of
the message, otherwise the producer) proved to be
unsuitable for application in respect of messages of
this type. Article 27 II of the Act of 12 June 2009 has
therefore made up for this shortcoming by laying
down that the director or co-director of the publica-
tion cannot be held liable at law as the principal
originator if it is established that he did not have
actual knowledge of the message before it was put on-
line or if, as soon as he had knowledge of it, he took
prompt action to withdraw it.

In the case at issue, the designer, creator and pre-
senter of a site presented as being exclusively partic-
ipant in a number of discussion threads accepting
messages from Internet users without a moderator on
the lives of celebrities, was being sued for defamation
in a complaint brought by a famous female news-

In February 2009, the Government had already
used a Decree Law (1/2009) to requlate the audiovi-
sual sector (this constituted the amendment of some
of the conditions of the analogue switch-off and of
several limits on media concentration) and justified
that decision by using similar arguments. In that case,
broadcasting companies did not complain, although
several opinion groups did, arguing that resorting to
a Decree Law was not justified and that normal
legislative procedures should have been followed.

On the other hand, some consumer groups con-
sider that the decision to allow pay-DTTV services
should have been taken earlier, as the DTTV penetra-
tion rate is over 65% of Spanish households and the
DTTV receivers already sold do not allow for the recep-
tion of pay-DTTV services. Digital pay-DTTV services
are not new to the Spanish market, as in 1999 there
was already a digital terrestrial pay-TV platform called
Quiero TV, which went bankrupt in 2002, but later
legislation approved in this field did not include pay-
DTTV services.

The Decree Laws have to be validated by the Par-
liament within a month. The Decree Law in question,
Decree Law 11/2009 on pay-DTTV services, was put to
a vote on 17 September and was ratified by 183 votes
to 50 votes. m

reader in respect of a certain number of the messages
posted. The judgments were at pains to state firstly
that the new provision was intended to apply equally
to all services of communication to the public by elec-
tronic means and not exclusively to online press ser-
vices as defined by Article 27-I of the new Act, and
secondly that the new provision necessarily diverged
from the legal scheme of the liability of the director
of a publication as defined by Article 93-3 of the Act
of 29 July 1982, and that a distinction was no longer
drawn between public areas for personal contribu-
tions that were or were not moderated first.

Thus, whether these areas were moderated before-
hand, afterwards, or not at all, the legal scheme was
henceforth the same and the liability of the director
of a publication could only be invoked in two cases:
effective knowledge of the message before it went on-
line, or failing to take prompt action to remove a mes-
sage as soon as he had knowledge of it. Consequently,
the director may not be sued for assisting in or sup-
plying the means for committing a press offence if he
is able to claim the exemption offered by the new pro-
vision. In the case at issue, for a certain number of
messages, the court held that since it was impossible
to identify the IP address of the sender, the defendant
could not be held liable as their originator. The court
also found that there was no proof at the level of cer-
tainty required in penal matters that he, as director
of the publication, had actually had knowledge of the
messages before they were put online or that, having
received a request for their deletion, he did not take
prompt action. On the other hand, three of the mes-
sages at issue had first been the subject of due dili-

IRIS 2009 - 10

9



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Amélie Blocman
Légipresse

gence processes on the part of the plaintiff with the
site’s host, which had enjoined the defendant to
delete the discussion thread dedicated to the jour-
nalist. Since the defendant had indeed deleted these
messages and then deliberately put them back on line
a few weeks later, the court held that he could not

® Regional court of Paris (17" chamber), 9 October 2009 - C. Chazal vs. C. Zephir

(two judgments)
FR

FR - Hidden Cameras - when the Need to Inform
the Public Takes Precedence over an Individual’s
Rights in Respect of the Use of his Image

Amélie Blocman
Légipresse

Can a person filmed using a concealed camera in
a television report claim compensation for the
prejudice he feels he has suffered because of the
infringement of his rights in respect of the use made
of his image? That was the question facing the press
section of the regional court of Paris.

In the case at issue, the spokesperson of a
distributor of medicines that was the subject of a
documentary on sales of medicines on the Internet,
broadcast on France 5, was suing the television
channel and the production companies for having
infringed his rights in respect of the use made of his
image. More specifically, when the person concerned
was answering questions initially in front of the
camera he knew he was being filmed, whereas there-
after he was filmed without knowing it.

The court recalled the principle that it was the per-
son claiming that the authorisation that had been
given had been exceeded who was required to demon-
strate that the use made of his image was not what had
been authorised. It was noted that the applicant, when
he knew he was being filmed, had authorised the use
of his image in the disputed documentary. Concerning
the recording filmed without his knowing using a con-
cealed camera, the court held that the defendants were
right in claiming that, in this case, the need to inform
the public was more important than the person’s right
to have control over the use made of his image. Thus
in the three disputed sequences the court found that

® Regional court of Paris (17™ civil chamber), 7 September 2009 - R. Berghausen vs.
France Télévisions S.A. et al.

FR - CSA Opinion on TF1’s Purchase
of the Channels NT1 and TMC

On 28 September 2009, the Conseil Supérieur de
lAudiovisuel (audiovisual requlatory body - CSA) pub-
lished its opinion on the TF1 Group’s operation to buy
the two free-view digital channels NT1 and TMC, as
requested by the competition authority (Autorité de la
Concurrence). The operation is in line with the logic of
recent developments in the audiovisual sector, which
has seen major structural changes since the launch of
digital television in March 2005. The new free-view

deny that he had had actual knowledge of the mes-
sages in advance before they were put online again.
His liability as defined by the last paragraph of Arti-
cle 93-3 of the 1982 Act introduced by Article 27-II
of the Act of 12 June 2009 was therefore invoked.

The defamatory and offensive nature of the mes-
sages having been established, the defendant was
fined EUR 1 000 and ordered to pay EUR 1 in damages
to the plaintiff. m

there was no disproportionate infringement of the
applicant’s rights in respect of the use made of his
image by broadcasting it without his agreement or
despite his refusal. The images had been filmed and
broadcast under conditions that were very similar to
those under which he had agreed to be filmed a few
seconds earlier. The composition, attitudes and situa-
tions were the same in both cases, and the applicant
was not shown without his knowing it in a situation
which infringed his dignity in any way whatsoever.
The topics discussed were the same as those to which
he had just given his authorisation. At the time he
refused to allow the presence of the camera, however,
what the person concerned said deserved to be made
known to the public: for example, although he had
replied on-camera that he did not know whether the
company was about to open in the Czech Republic, he
gave an answer when he thought he was off-camera;
similarly, after a long explanation on-camera on the
traceability of the origin of the medicines distributed
by his company, he then said that medicines produced
in other countries were also guaranteed by the manu-
facturers and that the system for checking pharmacies
was ineffective.

The producers of a television work in which the
image was inseparable from the spoken word could
therefore, so as not to weaken the impact of the
words, prefer to show viewers the words being spo-
ken for their full information. The court held that
the nature of the words spoken was thus much more
important than the image of the person speaking
them. The need to inform the public should therefore
take precedence over the applicant’s rights in respect
of the use made of his image, and the court therefore
dismissed his applications. m

channels, the number of which has increased from
seven to eighteen, are competing with the “historic”
channels and are attracting an increasing share of the
audience. These channels are also having to cope with
the development of pay television and Internet TV. To
stem their audience losses they have to differentiate
themselves using expensive exclusive features, and
hence have to spread the cost of acquiring programmes
over a number of services, more specifically by negoti-
ating broadcasting rights at group level.

The CSA, which is responsible under the Act of
30 September 1986 for ensuring editorial diversity,

10

IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Amélie Blocman
Légipresse

programme quality and diversity, the development of
production and creation in France, and the promotion
of unimpeded competition, therefore analysed the
operation, and has issued a favourable opinion,
although there are a number of reservations.

The CSA held that the TF1 Group’s control of three
free-view channels could impede competition in the
markets for both television advertising and broad-
casting rights for sport events. It therefore proposed
imposing on the TF1 Group a ban on coupling the TF1
channel with either TMC or NT1. It also felt it was
necessary to limit advertising exclusivity, for exam-
ple by laying down a threshold corresponding to a
percentage of TF1 Publicité’s turnover. Lastly, the
CSA suggested banning for a limited period tender-
ing for sport events for more than two free-view
channels. For the other markets, and more specifi-
cally the market for technical broadcasting services,
the CSA noted that some of the effects of the opera-
tion would depend directly on the commercial and
editorial strategies the TF1 Group chose to imple-
ment for TMC and NT1. There were also a number of
aspects of uncertainty surrounding the evolution of
the free-view television sector, and in particular the

® Opinion No. 2009-12 of 28 September 2009 on the application from the compe-
tition authority for an opinion on the TF1 Group’s acquisition of the channels TMC
and NT1; available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12061

GB - Broadcaster Fined for Compliance Failure
in Awards Programme

Tony Prosser
School of Law,
University of Bristol

The serious problems in UK broadcasting relating
to phone-in competitions and votes have been illus-
trated once more (for earlier examples see IRIS 2007-
8: 11, IRIS 2007-10: 15, IRIS 2008-2: 13, IRIS 2008-7:
13, IRIS 2008-9: 11). In the most recent case, Chan-
nel TV was fined by the Office of Communications
(Ofcom) for two breaches of its codes in relation to
‘The British Comedy Awards 2004’ and the ‘British
Comedy Awards 2005. The programmes were net-
worked nationally; Channel TV had been appointed as
the compliance licensee, although the programmes
were made by an independent production company.

The first breach was for early finalising of the
vote for the ‘People’s Choice Award’ in both the 2004
and the 2005 awards. The final half-hour of the pro-
gramme was pre-recorded, though broadcast as if
live, and included calls for viewers to vote by phone
using a premium rate service. However, the award
had already been made; nevertheless, viewers con-
tinued to pay to vote and continued to do so even
after the award had been announced. The breach was
brought to the attention of Channel TV by a member
of the audience, but no action was taken. The broad-
caster described the breaches as “entirely uninten-

® Ofcom, ‘Comedy Award Broke Broadcasting Rules’, 2 October 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11928

market for television advertising. In the circum-
stances, the CSA felt it would be desirable to keep an
eye on the TF1 Group by asking it to provide certain
information on a regular basis including, for the mar-
ket for television advertising, a quarterly statement
of the TF1 Group’s net income from advertising, an
estimate of the corresponding market shares, a list of
its hundred most important advertisers, the contracts
between the Group and the twenty-five most impor-
tant advertisers, and all the exclusivity contracts
signed. For contracts for acquiring broadcasting
rights, the CSA has suggested that the TF1 Group
should communicate all the contracts reached by the
TF1 Group with the main American producers and
the list of all the works broadcast on TMC and NT1,
including the name of the vendor of the work, the
acquisition price, and - for works that have already
been shown previously - the name of the initial
broadcaster. It would then be for the competition
authority, in the light of the information at its dis-
posal and if necessary on the basis of undertakings
proposed by the TF1 Group, to determine measures
for avoiding the risk of hampering the free play of
competition. If it decides to approve the operation,
arrangements or undertakings in addition to the
remedies envisaged in respect of competition will be
examined as part of the CSA’s analysis under Article
42-3 of the Act of 30 September 1986. Watch this
space for the next instalment! m

tional but nonetheless stupid”; Ofcom considered the
breaches “serious, reckless and repeated over two
years” and that “viewers were materially misled”. It
fined the company GBP 45,000.

The second breach related to overriding the vote
for the awards in 2005. Viewers were led to believe
that the ‘People’s Choice Award” would be given to
the nominee with the highest number of votes cast
during the programme. When the award was made,
the highest number of votes had been cast for ‘The
Catherine Tate Show' However, the award was made
to ‘Ant & Dec’s Saturday Night Takeaway’, following a
decision to substitute it as the named winner. This
was done deliberately by a member of the production
team. Ofcom faced a lack of cooperation by some
people involved in the production, so was not able to
determine definitively the full circumstances. One
theory was that Robbie Williams, the presenter of
the award, had only accepted through his agent to
present, if an award was to be made to his friends
Ant and Dec; another was that the change was made
as a result of comments made by an employee of the
ITV Network. Ofcom was unable to determine the
truth of these theories. It did however conclude that
the broadcaster did not properly appreciate its
responsibilities for securing compliance and should
have had processes in place to verify the result of the
vote. The broadcaster was fined GBP 35,000, bringing
the total to GBP 80,000, and was required to broad-
cast a statement of the findings. m

IRIS 2009 - 10



RIPE NCC, Amsterdam

-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

GB - BBC Publishes New Guidance Prohibiting
Commercial Sponsorship

The BBC received complaints about commercial
sponsorship of the Sports Personality of the Year awards
in December 2007; these were upheld by the BBC Trust,
as there had been breaches of editorial and fair trading
guidelines (see IRIS 2008-8: 14). The BBC has now
issued new guidelines on sponsorship of BBC events.

The most important policy is that the BBC will no
longer accept sponsorship by commercial bodies for
on-air BBC events. This covers commercial companies
and other commercial bodies (including public/pri-
vate partnerships) which compete directly in a com-
mercial market. Existing contracts for such sponsor-
ship will be honoured if they are compatible with the
guidance.

Sponsorship will be permitted by non-commercial
sponsors, such as charities, trusts and foundations,
local authorities, government bodies and publicly
funded educational institutions. Religious bodies,

Tony Prosser
School of Law,
University of Bristol

e “BBC Editorial Guidelines - Guidance on Sponsorship of BBC on-air Events”,
15 September 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11915

GR - Guidelines for the Appropriate Coverage
by Radio and Television of the Pre-Election Period
for the Parliamentary Elections

In September 2009, the Ethniko Symvoulio
Radiotileorasis (National Council for Radio and Tele-
vision - ESR) issued a Directive that provides guide-
lines concerning the coverage by radio and television
of the period prior to the Greek national parliamen-
tary elections of 4 October 2009.

The Directive was published several months after
the publication of another Directive by the Council
that dealt with the coverage of the period prior to
the elections for the Greek members for the European
Parliament. The two Directives contain many compa-
rable provisions, however September’s Directive is
more detailed and includes three articles that did not
exist in the previous Directive.

Both Directives present clarifications as to how
the ministerial decisions relating to the coverage of
the pre-election periods should be applied and upheld
by the ESR. They provide similar general rules for the

Athina Fragkouli " . S .
appropriate broadcast by radio and television stations

® Odnyia Api6u. 3/15.09.2009 Tov EOvikob ZvuPovAiov PadiornAsépaor (Direc-
tive No. 3/15.09.2009 of the National Council for Radio and Television), available
at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11564

® O8nyia Api6u. 2/19.05.2009 Tou E@vikoU ZuuBouvldiov PadtornAsépaorg (Direc-
tive No. 2/19.05.2009 of the National Council for Radio and Television, available
at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11564

® Amogdosis Tov YmovpyoU EocwTtepikwyv v’ apibu. 21167/9.9.2009, 21168/
9.9.2009, 12217/13.5.2009 ka1 12512/15.5.2009 (Decisions of the Minister for Inter-
nal Affairs No. 21167/9.9.2009, 21168/9.9.2009, 12217/13.5.2009 and
12512/15.5.2009)

GR

political organisations and pressure and lobby groups
will not be regarded as suitable sponsors. Sponsorship
must be of the event, and no programme on a BBC pub-
licly funded service may itself by sponsored, nor may
the sponsor’'s name appear in the title. It will be
acceptable for the event name and the sponsor to be
associated in signage and verbal credits; for example,
‘BBC Young Musician of the Year Event supported by
the Tabor Foundation’ Sponsorship will be confined to
events such as BBC award ceremonies, performances,
cultural events and those which encourage young
talent, artistic endeavour, community initiatives and
personal achievements. The sponsorship must comply
with BBC Fair Trading Guidelines and with the policy
on alternative means of finance agreed with the Gov-
ernment. There should be a presumption against the
conversion of established programme titles into spon-
sored events and new sponsored events should only be
mounted where there is a strong justification as to why
the event would not be possible without sponsorship.

Off-air BBC events may be sponsored, but are sub-
ject to the BBC's editorial guidelines. Non-BBC events,
such as sporting fixtures sponsored by third parties,
can be covered on air in accordance with the editorial
guidelines. m

of shows of political interest. They emphasize, among
other things, the principal of ‘analogical equality’,
which should be taken into account for the lawful
broadcast of shows covering the elections. The more
recent of the two Directives explains that the correct
interpretation of the principle of “analogical equal-
ity” is construed on the basis of the number of votes
that the parties received in the previous elections.

Furthermore, both Directives indicate guidelines
concerning public opinion polls, other types of
research on public opinion and the obligation to
report to the ESR the transmission of special shows
whose subject matter is related to the pre-election
period.

One main difference between the two Directives is
that the Directive of September provides details con-
cerning the presentation of individual parliamentary
candidates on radio or television shows, in particu-
lar regarding the frequency of their appearance.
Additionally, this Directive clarifies the obligations
of radio and television stations to inform the politi-
cal parties and the candidates about the time and the
manner of presenting political discussions or stories
regarding their political activity during the pre-elec-
tion period. In contrast, the earlier Directive does
not contain any similar provisions.

Finally, even though both Directives include pro-
visions concerning political advertisements, the more
recent one has an Article specifically dedicated to
the explanation of what constitutes a permissible
political advertisement and the timeframe of its
broadcast, whereas the older Directive incorporates
provisions related to advertisements in the Article
dealing with general rules. m

12 IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

HU - New Code of Advertising Ethics
Enters into Force

Mark Lengyel
Attorney at law

On 30 September 2009 a new Code of Advertis-
ing Ethics entered into force in Hungary. The self-
regulatory instrument was signed on 16 September
2009 by 26 professional associations covering prac-
tically the entire national advertising industry.

The first Hungarian Code of Advertising Ethics
was adopted by the market players in 1981 as the
first of such codes in the former Eastern Bloc. Since
then the code has been revised several times. How-
ever, the last revision took place in 2005 and the
Hungarian advertising scene has been the subject of
several changes during the past four years (IRIS
2005-10: 14).

Similar to its predecessor codes, the content of
the new one is based largely on the Code of Adver-
tising and Marketing Communication Practice of the
International Chamber of Commerce. In line with

® Code of Advertising Ethics, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11936

HU

IE - New Broadcasting Act

The Broadcasting Act 2009 is a major piece of
legislation, which overhauls Irish broadcasting law.
It consolidates all previous content-related legisla-
tion in a single Act, comprising 185 sections, which
are divided into 14 Parts, and two schedules. It sets
the requlatory framework for broadcasting services
in Ireland. The definitions of terms such as “broad-
casting service” are updated (s.2, Part 1). A new
regulator, the Broadcasting Authority of Ireland
(BAI) is established. It replaces the Broadcasting
Commission of Ireland (BCI) and the Broadcasting
Complaints Commission (BCC), which becomes the
Compliance Committee of BAI (Part 2). BAI is also
given a role in respect of various aspects of the
operation of the public service broadcasters, RTE
and TG4.

The Act provides for five members of BAI to be
appointed by the Government, while, in a new
development, the other four members are to be
appointed by the Joint Oireachtas (Parliament)
Committee that examines matters relating to broad-
casting. A list of criteria for membership of BAI or
its Contracts and Compliance Committees is set out
in the Act. It details various areas of expertise and
requires that members have experience of, or have
shown capacity in, one or more of these areas (s.9).
The Minister must inform the Joint Oireachtas Com-
mittee of the relevant experience and expertise of
the members being appointed by Government and
the Committee in turn must give similar informa-
tion in respect of its nominees. The Committee has

the recommendations of the European Advertising
Standards Alliance (EASA) the new Hungarian code
also provides guidance in dealing with questions
relating to the ethics of digital marketing commu-
nications as its scope also extends to these aspects.

The Code, as accepted in September, provides
the updated set of national self-regulatory norms in
a new structure. The first part lays down the general
principles and rules, while the second part covers
various particular issues such as the protection of
minors, advertising alcoholic beverages or food,
protection of the environment and advertising via
the Internet or via mobile communications.

There are currently two main associations in the
Hungarian advertising industry: the Hungarian
Advertising Association (founded in 1975), and the
Body of Self-regulatory Advertising, which has been
in existence for approximately ten years.

The amended Code of Advertising Ethics conti-
nues to provide the common basis for self-regula-
tory activities for both associations and for a num-
ber of other advertising and media associations as
well. m

90 days to advise the Minister of its proposals. It
intends to adopt a public application process.

Broadcasters” duties are consolidated in Part 3.
The ban on political advertising, religious advertis-
ing and advertising which has any relation to an
industrial dispute is retained (s.41). A list of codes
to be drawn up by BAI includes codes of programme
standards and of advertising and related forms of
commercial promotion. A list of factors to be taken
into account in drafting such codes is set out. With
regard to advertising codes, particular reference is
made to children and to particular foods of concern
in relation to general public health interests of
children (s.42).

Part 7 of the Act deals with public service broad-
casting, including the allocation of public funding,
while Part 8 deals with the switchover from ana-
logue to digital.

Among the many other provisions in the Act are:
a detailed right of reply (s.49, Part 4); the estab-
lishment of two new channels, an Irish Film chan-
nel and a Houses of the Oireachtas (Parliament)
channel (Part 7); detailed provision for independent
production and for a scheme for the granting of
funds to support a specified range of programming
under the Broadcasting Fund (Part 10); broadcast-
ing and content provision contracts, as well as elec-
tronic programme guides and must-carry and must-
offer obligations (Part 6); and issues of licensing,
including the requirement of a licence for having a
television set (Part 9). “Television set” is defined in
the Act (s.140(1)) and an Order was made on 31
July 2009 providing for the classes of television sets

IRIS 2009 - 10

13



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Marie McGonagle

School of Law,
National University
of Ireland, Galway

that are exempted under the Act (s.142(3)). These
are a “television set capable of exhibiting television

o Irish Broadcasting Act 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11916

eS.l. 389 of 2009, Broadcasting Authority of Ireland (Establishment Day) Order
2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11917

05S.1. 319 of 2009, Television Licence (Exemption of Classes of Television set) Order
2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11917

®Press release, “Minister Ryan establishes Broadcasting Authority of Ireland”,
press rel of 30 September 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11919

IE - New Defamation Law

The Defamation Bill 2006 (see IRIS 2006-9: 13)
was finally passed on 10 July 2009. It will be known
as the Defamation Act 2009 and is due to come into
effect in October. The Act repeals the 1961 Defama-
tion Act and updates the law in a number of
respects. The historically separate torts of libel and
slander become a single tort of defamation, which
is defined in the Act. The tort of defamation
involves the publication “by any means” of a defam-
atory statement, thus extending to new media. The
period of limitation for bringing an action is short-
ened from six years to one. A new defence of fair
and reasonable publication on a matter of public
interest, along the lines of the Reynolds defence in
the UK, is included and a list of requirements to
establish the defence is set out. A court in deciding
if the defence is met must take into account such
matters as it considers relevant, including any or all
of a list of factors set out in section 26(2). New
remedies, such as declaratory orders and correction
orders, are provided in addition to the primary
remedy of damages. The process of awarding dam-
ages is also addressed. A new provision enables the
judge to give directions to the jury and a list of fac-
tors that the court must “have regard to” is set out
(section 31). The Supreme Court, which formerly
sent cases back for a re-hearing where it found the
amount of damages awarded by a lower court exces-
sive, may in future substitute whatever amount it
considers appropriate for the amount awarded by
the lower court (section 13).

Other changes of interest to the media include
an express provision that apologies will not consti-
tute an admission of liability and a simplification of
the “offer of amends” mechanism for resolving a
defamation action at an early stage (before the
delivery of the defence - section 22). The old com-
mon law defence of innocent publication is also
updated to apply to those who are involved in the
process, but who do not have control over content,
for example printers, as well as to those involved

broadcasting services distributed by means of the
publicly available Internet” and a “portable televi-
sion set”, defined as being designed to be carried
manually and capable of displaying an image of not
more than 160 square centimetres.

The Broadcasting Act 2009 was signed into law
on 12 July 2009 and the BAI was established on
1 October 2009. m

only in the processing, copying, distribution, exhi-
bition or selling of film or sound recordings and
similarly those involved only in the processing,
copying, distribution or selling of “any electronic
medium” or in the operation or provision of any
related equipment, system or service (section 27).

There is also statutory recognition for a Press
Ombudsman and Press Council, with details of such
matters as its composition, principal objects, pro-
cedures and code of standards (section 44 and
Schedule 2). The members of the Press Council are
to be appointed, not by government, but by an
independent panel and are to be independent in the
performance of their functions. The Council then
appoints the Ombudsman. As it happens, an inde-
pendent Press Council and Ombudsman, which
resulted from a print media initiative and which
conforms to the requirements of the new Act, has
been in operation since January 2008. It will apply
for recognition under the Act when the Act comes
into operation.

As befits a modern law of defamation and in line
with European and international trends, defama-
tion is decriminalised (section 35). However, an
exception is made in the case of blasphemous mat-
ter. The Minister for Justice argued that this was
necessary because of a provision in the Irish Con-
stitution on freedom of expression which states
that “The publication or utterance of blasphemous,
seditious, or indecent matter is an offence which
shall be punishable in accordance with law.” (Arti-
cle 40.6.1i). Accordingly, he introduced a provision
that a person who publishes or utters blasphemous
matter shall be guilty of an offence and shall be
liable on conviction to a fine not exceeding EUR
25,000 (section 36). The essence of the offence is
that the matter is “grossly abusive or insulting in
relation to matters held sacred by any religion,
thereby causing outrage among a substantial num-
ber of adherents of that religion”. The mens rea
requirement for the offence is intention to cause
such outrage. Following intense public debate and
considerable pressure to drop the provision alto-

14 IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Marie McGonagle,

School of Law,
National University
of Ireland, Galway

gether, the Minister amended the original wording
to exclude from the ambit of “religion” an organi-

® Defamation Act, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11922

@ Constitution of Ireland, available (under “publications archive”), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11921

KZ - Amendments to Information
and Communication Law

On 10 July 2009 Kazakhstan President Nursultan
Nazarbaev signed into law the Statute “On Amend-
ments to Some Legislative Acts of the Republic of
Kazakhstan concerning Information and Communi-
cation Networks”, earlier adopted by the national
legislature.

In particular, amendments are introduced into
the provisions of the 1999 Statute “On Mass Media”
(see IRIS 2001-7: 10). While earlier mass media were
defined inter alia as “websites” in open telecom-
munication networks, now the term has been
replaced with “Internet resource”. This potentially
puts into the category of the mass media blogs,
forums, chats and other resources available on
Internet. This confers specific rights and imposes
obligations on their writers, owners and editors.
The creation and maintenance of any resource, as
well as any informational activity by means of

Andrei Richter
Moscow Media Law
and Policy Centre

o Statute of the Republic of Kazakhstan ,,0 BHecenun namenenunii u gononHenwii B
HEKOTOpble 3aKOHOAaTe NbHbIE aKTbl Pecrybninkn KazaxctaH no Bonpocam MH(hOPMaLMOHHO-
KOMMYyHMKaunoHHbIX ceTeii” (On Amendments to Some Legislative Acts of the Republic
of Kazakhstan concerning Information and Communication Networks) was officially
published in dailies ,Eremen asa cran” (in Kazakh) on 18 July 2009 and in ,Ka3saxcra-
Hckas npaega” (in Russian) on 22 July 2009. Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11911

® Commentary on the Draft Law “On Amendments to Some Legislative Acts of the
Republic of Kazakhstan concerning Information and Communication Networks” of
the OSCE Representative on Freedom of the Media (in Russian) available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11912
RU

LT - Resolution on Audiovisual Heritage
Digitisation Adopted

The Government adopted a resolution for a plan
for the period 2009-2013 on the digitisation of
Lithuanian cultural heritage, a strategy of digital
content preservation and accessibility, and strategy
implementation tools thereof.

The strategy was prepared following the publi-
cation of three main documents, i.e., the EU Com-
mission Recommendation of 24 August 2006 on the
digitisation and online accessibility of cultural
material and digital preservation, which encourages
EU Member States to accelerate access to European
cultural heritage via the digital library EUROPEANA;

sation or cult, the principal object of which is the
making of profit or that employs “oppressive psy-
chological manipulation” of its followers or for the
purpose of gaining new followers. The section
remained contentious and the Bill was only passed
by a single vote. m

telecommunication networks, now falls under the
jurisdiction of the governmental regulatory body in
charge of mass media activities.

The new Statute broadens the grounds for sus-
pension of mass media activity, e.g., in cases of vio-
lations of the orderly conduct of peaceful marches
and of election campaigns. It also broadens the list
of grounds for a total ban on a mass medium to
include ethnic and confessional hate speech (Arti-
cle 13). For Internet-resources the ban means an
annulment of the domain name.

The amended Statute “On Informatization”
(2007) now defines “Internet resource” as an “elec-
tronic Information resource, technology of its con-
duct and (or) use, that functions in an open infor-
mation-communication network, as well as the
entity that provides for informational interaction”.
In cases where courts announce that information in
an Internet-resource violates Kazakhstan law, oper-
ators and owners of the Internet resource shall
immediately suspend or stop dissemination of such
information in Kazakhstan. Procedural changes
were made to the codes of the country.

The Office of the Representative on Freedom of
the Media of the Organization for Security and Co-
operation in Europe (0OSCE) issued its Commentary
on the Draft Law “On Amendments to Some Legisla-
tive Acts of the Republic of Kazakhstan concerning
Information and Communication Networks” in
which it criticized the bill from the viewpoint of the
country’s obligations as an OSCE Member State. m

the EU Council conclusions on the digitisation and
online accessibility of cultural material and digital
preservation and the EU Council conclusions on
EUROPEANA.

The strategy is of great importance to the
Lithuanian audiovisual sector as an integral part of
cultural heritage, because previously a clear and
unanimous position on audiovisual heritage digiti-
sation and accessibility was lacking. A number of
institutions responsible for the preservation of cul-
tural heritage, e.g., the Lithuanian Archives Depart-
ment and the National Library, will play a signifi-
cant part in the implementation of the strategy.
The Ministry of Culture as a co-ordinator of the
implementation process is designated to endorse

IRIS 2009 - 10

15



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Jurgita IeSmantaité
Radio and Television
Commission of Lithuania

the common content digitisation, preservation and
access standards.

The LRT (Lithuanian National Radio and TV) is
responsible for the implementation of the strategy
regarding the audiovisual heritage. The public serv-
ice broadcaster was chosen as it is the one whose
archives accumulates the greatest amount of audio
and video tapes, films and photos on Lithuanian
history and cultural heritage (the pre-war and post-
war situations, Soviet period, and the present
Lithuania’s peculiarities), which have to be digi-
tised and made accessible for future generations.

© 2009-05-20 Lietuvos Respublikos Vyriausybés nutarimas ,Dél Lietuvos kultiros

paveldo skai

, sk inio turinio sat ir prieigos strategijos pat-

(- |

virtinimo.” (Resolution on the Lithuanian Cultural Heritage Digitisation and Appro-
val of the Strategy for Digital Content Preservation and Accessibility), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11930

LT

LV - Changes in the Radio and TV Law
Related to PSB

Ieva Bérzina-Andersone
Sorainen Law Offices

The Saeima has again adopted amendments to
the Latvian Radio and TV Law. The Radio and TV Law
is one of the laws experiencing the most frequent
changes in the Latvian legal environment. It has
already been amended 15 times since its adoption in
1995. The Law itself now should approach its
demise due to the planned adoption of the new
Electronic Media Law which is intended to transpose
the AVMSD. However, the new Electronic Media Law
is not likely to be adopted without lengthy discus-
sions; it was submitted to the Saeima for review on
16 June 2009, but since then has not been adopted
even in the first reading. Therefore, in order to
address the urgent needs of the audiovisual sector,
new changes to the Radio and TV Law have been
proposed. On 1 October 2009 the Saeima adopted
amendments that allow the public broadcasters to
transfer some of their programmes to private parties
according to public-private partnership principles.

The proposed changes address the drastic
decrease of the State financing to the public broad-
casting companies due to the diminishing State
budget. The Latvian public broadcasters are
financed only from the State budget, as there are no
public license fees. It is estimated that for the year
2010 the State financing may be up to 40% less
than for this year. Latvijas Radio, the public service
radio broadcaster, which currently broadcasts on
five channels, has announced that due to budgetary
problems it would have to shut down some of its
channels. As a solution it has suggested that one of
its most popular channels, Radio 2, a music chan-

® Grozijumi Radio un televizijas likuma (Amendment to the Radio and Television
Law), published on 8 October 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12074

v

LRT started the digitisation of its archives in 2007
with support from EU structural funds before the
strategy was approved, and has already established
digital archives, which are now being constantly
supplemented by new productions.

The above-mentioned plan on the strategy
implementation tools determines the essential tasks
to be accomplished in the 2009-2013 period, e.g.,
the documentary film archive and its Internet
access are to be developed; the virtual radio archive
library has to be established. The plan also specifies
the means for the mentioned tasks to be achieved.
The strategy implementation will most likely not
end in 2013. It envisages that after 2013 the
Ministry of Culture will be obliged to submit to the
Government a follow-up plan on the strategy imple-
mentation tools. m

nel, might be transferred to a private partner under
public-private partnership principles. For this, the
Radio and TV Law would have to be changed, as it
provides that a broadcasting permit cannot be
transferred to another person. The National Broad-
casting Council (NBC) and the Saeima reacted sym-
pathetically to the above proposal and thus the cur-
rent urgent changes to the Radio and TV Law were
initiated. It was proposed to amend the Law by
inserting a new provision as follows:

“In the order envisaged by the Public and Pri-
vate Partnership Law the NBC may transfer to a con-
cession to another person (to a broadcasting com-
pany) the rights to prepare and transmit a specific
programme of a public broadcasting company. In
such a case the broadcasting permit is issued for the
period of the concession agreement, but for no more
than five years. [...]"

Another proposed amendment was to decrease
the number of members of the NBC from nine to five
(to address the need to save State budgetary funds).
The Saeima reviewed the proposed amendments in
only two readings In accordance with urgent
legislative proceedings. When approving the amend-
ments in the second reading on 24 September 2009
the Saeima engaged in lengthy and lively discus-
sions on the usefulness of the changes and how to
implement the changes to the number of NBC mem-
bers. As a result, the draft law was returned to the
commission to improve the transitional rules, and
the changes were finally approved on 1 October
2009. The transitional rules provide that the exist-
ing members of the NBC (currently, there are six
members left) will continue to hold office until the
end of their terms, however, the Saeima will elect
new members only if the number of the NBC mem-
bers is less than five.

The changes came into force on the day follow-
ing their publication in the official newspaper. m

16

IRIS 2009 - 10



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

PL - Works on Implementation
of the Audiovisual Media Services Directive

On 24 July 2009 the Ministry of Culture and
National Heritage published draft guidelines for the
implementation of the AVMSD (“guidelines”) and
opened public consultations. The consultations took
place until 24 August 2009. After analysing the out-
come of the consultations the guidelines will be sent
for intergovernmental consultations leading to the
formal adoption of the guidelines.

The guidelines envisage that the AVMSD will be
transposed into national law by amending the Broad-
casting Act. The regulatory authority responsible for
the audiovisual media services will be the National
Broadcasting Council (NBC), which is currently
responsible only for “traditional” radio and TV broad-
casting.

The guidelines refer to many issues, such as the
authorisation or registration procedures (licensing
or registration of services previously excluded from
such obligations). One complex issue is the regula-
tory approach to a new form of TV broadcasting: web-
casting. It is proposed that while other forms of TV
broadcasting would remain licensed, internet TV
would be subject only to registration. Internet radio
would not be covered by the registration obligation.
However, audiovisual media on-demand services
would be subject to registration. The proposal aims
to provide a transparent legal framework that would

Malgorzata Pek enable the swift and efficient implementation of new
National Broadcasting | \egal rules provided by the AVMSD that would also be
Council, Warsaw | easy to apply.

® Zatozenia nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji w zwiqzku z implementacjq
dyrektywy o audiowizualnych ustugach medialnych (Draft guidelines for the imple-
mentation of the AVMS Directive), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11933

PL

RO - Audiovisual Rules
for the Presidential Election Campaign

In connection with the Romanian presidential
elections on 22 November 2009, the Consiliul National
al Audiovizualului (National Audiovisual Council) has
adopted Decision No. 853 on the rules governing the
audiovisual presidential election campaign in Roma-
nia.

The election campaign began for all broadcasters
at midnight on 23 October 2009 and will end on 21
November 2009 at 7am (section 1(1)). The candi-
dates, political parties, and members of political and
electoral alliances must have equal access to the elec-
tronic media free of charge (section 2(1)). Broad-
casters are obliged to adhere to the following princi-
ples (section 3(1)):

a) equal rights for all candidates;

b) balanced reporting on the candidates’ activities;

c) the impartial and objective introduction of the
candidates.

The guidelines also provide for self- and co-requ-
lation. Those have little tradition in the Polish legal
system but the guidelines provide a role for them in
the fields of:

- making audiovisual media services accessible to
people with disabilities;

- limiting inappropriate commercial communication
on “unhealthy food” to minors;

- protection of minors in the on-demand audiovisual
media services;

- promotion of European works in the on-demand
audiovisual media services.

In cases where the AVMSD creates “soft obliga-
tions” for the Member States, if alternative forms of
regulation are not used by stakeholders, the guide-
lines determine that the NBC shall establish regula-
tions in the above-mentioned fields.

The guidelines broadly take similar regulatory
approach as the AVMSD, while in only a few cases it
was proposed to adopt stricter rules, e.g., regarding
product placement. It is proposed to allow PP gener-
ally as provided by the AVMSD, but the rules will be
stricter than the Directive regarding the list of banned
services and products. The guidelines propose that
this list of banned products and services for product
placement should be the same as it is currently for
advertisements, which includes for example:

- tobacco products and accessories or products imi-
tating these and related symbols;

- alcoholic beverages;

- medical services and medicinal products available
only on prescription.

Moreover, safequards to protect consumers are
envisaged, including an obligation to inform viewers
clearly about the existence of product placement in
a programme. It was expected that the guidelines
would be sent for intergovernmental consultations in
October 2009. m

In addition, broadcasters must guarantee that the
constitutional order, public peace and the security of
persons and their possessions must not be put at risk
in the pre-election broadcasts and commercials pro-
duced by the candidates and that there must be no
incitement to violence or hatred on the grounds of
political conviction, race, religion, ethnic origin,
nationality, gender or sexual orientation (section
3(2)(a) and (b)). The election broadcasts and com-
mercials must not contain any assertions or images
that could violate human dignity or the honour or
private life of individuals or make any allegations
that could have moral consequences or consequences
under the criminal law unless clear proof can be fur-
nished to back up such allegations (section 3(2)(c)
and (d)).

Programme organisers and presenters should not
allow any deviation from the election subject and
should intervene if guests breach the rules set out in
section 2. They are obliged to call for clear evidence
if allegations of relevance to moral considerations or

IRIS 2009 - 10

17



Journalist, Bucharest

-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

the criminal law are made against competing candi-
dates (Art. 3 Abs. 3 lit. a-c).

Under section 9(1), candidates whose rights have
been breached in a radio or television programme are

Mariana Stoican

® Decizia nr. 853 din 29 septembrie 2009 privind regulile de desfésurare in audio-
vizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Roméniei (Decision No.
853 of 29 September 2009 concerning the rules for conducting the audiovisual cam-
paign for the election of the President of Romania), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11910

RO

RU - Must-carry Channels Approved by President

On 24 June 2009 President Dmitry Medvedev of the
Russian Federation signed a decree ,,06 obLyepoc-
CUHCKNX 0653aTesIbHbIX 0OLLE[OCTYMHbIX TeNeKa-
Hanax v pagunokaHanax“ (On National Mandatory
Free Television Channels and Radio Stations).

The decree aims at “pursuing the objectives of
ensuring freedom of information and guaranteeing
that people everywhere in Russia will have access to
information important for society”. It sets out a list
of television channels and radio stations that must
be broadcast nationwide and free of charge.

The decree states that these channels and sta-
tions will be broadcast in mandatory fashion
throughout the entire country, and at no cost to con-
sumers. Broadcasting will be the responsibility of the
State-owned enterprise, Russian Television and Radio
Network (RTRS).

The decree also provides for the founding of a

Andrei Richter
Moscow Media Law
and Policy Centre

® Decree of the President ,,06 o6wepoccuiickux o6a3arenbHbIX 06Wef0CTYMHbIX
TenekaHanax n paguokavanax“ (On National Mandatory Free Television Channels and
Radio Stations) was published in the official daily Poccuiickas rasera (Rossiyskaya
gazeta) on 25 June 2009

RU

RU - Government Adopts Pre-plan
for Digital Switch-over

On 21 September 2009 Prime Minister Vladimir
Putin signed Resolution of the Government of the
Russian Federation No. 1349-r O KoHuenuuu
beaepanbHoOU LeneBoy nporpammsl ,,Pazsntne
TenepaanoseLyaHnsa B Poccuiickon @enepaumm
Ha 2009-2015 rogei“ (On the Concept of the Federal
Target Programme “Development of TV and radio
broadcasting in the Russian Federation 2009-2015").

The Federal Target Programme (FTP), which was
drafted at the end of 2008, is yet to be approved as
such. Meanwhile the Government has adopted cer-
tain guidelines for its key features. The Resolution
approved the Concept of the FTP and allocated a
maximum of RUB 76,366 million from the federal
budget for its implementation. The Concept targets
6,500 State-owned telecommunications units to be
upgraded for digital broadcasting purposes.

The switch-over will be implemented in stages in
five zones from the far eastern to the European part

entitled to put the record straight in accordance with
Articles 52(1) and 60(1) of the Codul de reglementare
a confinutului audiovizual (Regulatory Code for
Audiovisual Content adopted by the National Audio-
visual Council in its Decision No. 187/2006).

All broadcasters that intend to make their pro-
grammes available for the election campaign must
announce this publicly and inform the National
Audiovisual Council of this intention in writing by
15 October 2009 at the latest (section 11). m

national television channel for children and the
youth by 1 January 2011.

The list of eight mandatory free national TV chan-
nels includes seven State-run channels: Kultura (the
culture channel), Sport, Vesti (news channel) and
Rossia channel, which are all part of the All-Russian
State Television and Radio Company (VGTRK), an as
yet non-existent channel for children and youth,
Channel One, Petersburg - Channel 5, as well as a pri-
vate channel, NTV, owned by Gasprom-Media. The list
of three mandatory radio stations includes Vesti FM,
Radio Mayak and Radio Russia, all part of VGTRK. No
public tender or competition was held in advance, nor
was there any detailed explanation of why these par-
ticular channels were picked by the President.

These channels become must-carry all over Russia
on all platforms and free for consumers. The TV chan-
nels shall comprise a common multiplex with the
switch-over to digital television.

The Government of the Russian Federation shall
be obliged to issue these channels with all necessary
licenses and to subsidize their dissemination via ana-
logue and digital means in those markets with a
population of fewer than 200,000 (till 2011) and
fewer than 100,000 (beginning in 2011). m

of Russia with special focus on regions bordering
foreign countries. The switch-off will take place
when more than 90 percent of the households have
set-top boxes, which must be purchased individually
at the householders” own expense.

Regional branches of the State-run national
transmission system RTRS will be responsible for the
dissemination of the first multiplex of 8 channels
approved by the Decree of the President of the
Russian Federation of 24 June 2009 (see: IRIS 2009-
10: 18). They will be allowed to place local informa-
tional inserts in federal programmes of the first mul-
tiplex. They will also serve as the basis for the hubs
assigned with the task of shaping the line-up of the
second and third multiplexes of digital TV with the
inclusion in them of local programmes of their
choice. The hubs will be federal property and be part
of a system to implement general State policy in
broadcasting.

The Concept provides that the 2nd and the 3rd
multiplexes will be for free for consumers of terres-
trial television, established with funding from both

18 IRIS 2009 - 10



Faculty for Social Sciences

-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

the federal budget and businesses. Further multi-
plexes will be funded without support from the
federal budget.

Andrei Richter
Media Law and
Policy Centre

® PacnopseHue lMpaButenbctea P® N 1349-p ,O KoHUuenuun ¢heaepasibHON LieneBoi
nporpammsl “Pa3sutue TenepaanoselyaHna B Poccurickon ®eaepauymnm Ha 2009-2015 roas!”
(Resolution of the Government of the Russian Federation No. 1349-r On the Concept
of the Federal Target Programme “Development of TV and radio broadcasting in the
Russian Federation 2009-2015"”)

RU

Sl - The Right of Reply Discussed
in the Media Act Amendment Process

The Slovenian Ministry of Culture has set in
motion a process of amendment of the Slovenian
Media Act. As became apparent in the previous
amendment proceedings to the Media Act in 2006,
one of the most important and publicly relevant
topics is the right of reply.

The most distinctive stipulations of the amended
Media Act (Zakon o medijih, ZMed - 1), which are still
valid, comprise:

- An addition to the previous Media Act stipulations
as regards the definition of communication
(obvestilo), which can be the subject of reply
(“communication is every content, which may
encroach the rights or interests of the a person,
organization or institution, whether being pub-
lished as news, commentary or in any other form”);

- The right to present different or contradictory facts
related to the problematic media item (Article 26,
paras. 3 and 4);

Renata Sribar

at the University of
Ljubljana & Centre
for Media Politics of
the Peace Institute,
Ljubljana

® Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o medijih (Act on the amendment
to the Media Act), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11934

® Zakon o medijih (Media Act - ZMed), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11935

® Zakon o medijih (uradno preéiséeno besedilo) (ZMed-UPB1), Stran 11328
(Amendment to the Media Act), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12075

SL

UA - Constitutional Court Strikes Down Appointment
Procedure of National Broadcasters’ Heads

On 15 September 2009 the procedure for appoint-
ment and dismissal of the heads of the National Tel-
evision Company of Ukraine (NTCU) and the National
Radio Company of Ukraine (NRCU) was found uncon-
stitutional by a decision of the Constitutional Court
of Ukraine, No. 21-rp/2009. Hence the corresponding
regulation of Article 14 of the Statute of Ukraine “On
Television and Radio Broadcasting” was also struck
down. The Statute “On Television and Radio Broad-
casting” originally stipulated that appointment and
dismissal of national broadcasters” heads was exer-
cised by the President of Ukraine from among the
candidates nominated by the Parliament of Ukraine.
The Parliament of Ukraine in its turn chose the can-
didates from the Public Councils of NTCU and NRCU.

Implementation of the FTP will make it possible for
that part of the population with access to terrestrial
broadcasting to view as many as 20 to 24 TV channels.
In addition there will be up to 3 HDTV channels and
up to 10 channels for digital mobile TV in major cities.

The Ministry of Communications and Mass Com-
munications is entrusted with drafting the final text
of the FTP and submitting it for the approval of the
Government. m

- The definition of when and where the reply has to
be published or broadcast;

- The definition of the modus of publishing or broad-
casting the reply aiming to reach the same
audience, readership or internet users as the prob-
lematic media item did;

- The obligation of the editor to explain in written
form a rejection of the reply in due time (Article
27, paras. 2-9; Article 31, para. 2).

In the public discourse rejections of the described
new stipulations were accompanied by several argu-
ments, the main two of which related to the weak-
ening of editorial competence and the lack of place
and time in printed and audiovisual media. Both
could be dealt with by insisting on giving the reply
exactly the same place and form as the problematic
media item had.

As these public debates are still remembered, the
present Minister of Culture issued a statement dur-
ing an interview where she pointed out that the
right of reply has the status of an integral part of the
Media Act as it is an element of the Constitution. The
amendment of the existing stipulations relating to
the right of reply is going to be articulated by an
expert group of legal advisers. Besides, the Minister
stressed the importance of the empowerment of self-
regulation in the media sector which could not be
proscribed by law. m

By the same decision of the Constitutional Court the
procedure of appointment of Public Councils of the
national broadcasters was also struck down. Accord-
ing to the annulled rules the Public Councils of NTCU
and NRCU were to be appointed by the Parliament of
Ukraine and had to consist of 17 members each. Nine
of the 17 persons were to be approved from the list
submitted by MPs, 4 persons from those nominated
by the President of Ukraine and 4 more from those
nominated by NGOs in the mass media sphere.

The Constitutional Court of Ukraine based its
decision on the norms of the Constitution of Ukraine
which determines that the President of Ukraine and
the Parliament of Ukraine can appoint persons for
public positions only in the cases explicitly provided
for by the Constitution. As the Constitution of
Ukraine does not confer such authority, neither
could it be established by statute. The Constitutional

IRIS 2009 - 10

19



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Taras Shevchenko
Media Law Institute,
Kiev

Court of Ukraine appealed to the Parliament of
Ukraine to regulate the issues of appointment and
dismissal of the Heads of NTCU and NRCU and to pass
appropriate legislation.

This decision has importance for the ongoing dis-
cussion on establishing public service broadcasting
in Ukraine. In particular it would have direct influ-
ence on the issue of appointment of the board of the
public broadcaster. According to the decision of the

Constitutional Court neither Parliament nor the
President of Ukraine has a right to appoint them
unless the Constitution of Ukraine directly envisages
such provisions.

It should be mentioned that the regulations that
were struck down were part of the Statute of Ukraine
“On Television and Radio Broadcasting” amended in
March 2006. However, neither the regulation on
Public Councils, nor the regulation on the order of

® Decision of the Constitutional Court of Ukraine of 15 September 2009, No. 21-
rp/2009 Y cnpaBi 3a KOHCTUTYLIAHUM MOAAHHAM 52 HapoAHMX AenyTaTis YKpaiHu wozao
BignoBigHocTi KoHcTUTyLii YKpaiHn (KOHCTUTYLIAHOCTI) YacTUHM TpeTboi cTaTTi 14 3aKoHy
Ykpaiuu ,lpo Tene6ayeHHs i pagiomosneHHa” (On the case of appeal by 52 people’s
deputies on the compatibility with the Constitution of Ukraine of part 3 Article 14 of
the Statute of Ukraine “On Television and Radio Broadcasting”), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11937

UK

IRIS Special

appointment and dismissal of the Heads of NTCU and
NRCU were implemented in practice, since even the
Public Councils could be formed. The Head of NTCU
currently in office was appointed in December 2008
by the decree of President of Ukraine Victor
Yushchenko on his own initiative and without appro-
priate approval. m

EUR 89 - 131 pages - Edition 2009
ISBN 978-92-871-6665-4

Ready, Set ... Go?
The Audiovisual Media
Services Directive

http://www.obs.coe.int/oea_publ/iris_special/2009_02.html

Ready,
Set... Go?

The Audiovisuaf
Media Services Directive

For more information see:

IRis

Sprecicil

PUBLICATIONS

D. Goldberg, G. Sutter,

I. Walden (Eds.)

Media Law and Practice
978-0-19-955936-7

2009, Oxford University Press

AGENDA

Accelerating Competitiveness
in Infocommunications:

Regulatory Steps to be taken
in the Electronic Communications,
Data Protection and Media Sectors

24-25 November 2009

Organiser: Center for
Infocommunication Law of the
Hungarian Academy of Sciences (CIL)
Venue: Budapest

Information & Registration:
http://www.ijc.hu/

IRIS on-line

Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int

Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database

Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access - in the three language versions - all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.

Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.

IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.

As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).

Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription

IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:

Markus Booms - European Audiovisual Observatory

76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00 - Fax: +33 (0)3 90 21 60 19

E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html

Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

20

IRIS 2009 - 10



