
2009 - 8

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Féret v. Belgium 2

Conference of Ministers Responsible
for Media and New Communication Services 3

Parliamentary Assembly:
The Funding of Public Service Broadcasting 4

European Commission against
Racism and Intolerance:
Media and Internet Provisions
in New Country Reports on Racism 5

EUROPEAN UNION

European Commission:
New Communication on State Aid Directed
at Public Service Broadcasters 6

NATIONAL
AT–Austria:
New Funds for Private Broadcasting and
Commercial Communication Self-Monitoring 6

BE–Belgium/Flemish Community:
Council of State Confirms Conviction
of Public Broadcaster for Discrimination
of Political Party 7

BG–Bulgaria:
Decision of the Constitutional Court
on Digital Broadcasting 8

CZ–Czech Republic:
Broadcasting Act Amended 8

Arbitration Proceedings Concerning
Broadcaster TV3 9

DE–Germany:
Constitutional Court Rejects Urgent Appeal
against Screening of Film
about “Cannibal of Rotenburg” 9

MyVideo Wins Legal Dispute with CELAS
before Munich District Court I 9

Structural Aid for Cinema Operators Aimed
at Full Digitisation 10

Code of Conduct on Commercial
Communication for Foods and Beverages 10

DK–Denmark:
Control of the Accomplishment
of the Media Agreement 2007-2010
Concerning Public Service for 2008 10

ES–Spain:
Draft Law on the Funding of RTVE Corporation 11

FR–France:
Opinion of the Authority on Competition
on IAPs’ Exclusive Access to TV Content 12

Agreement on Media Chronology Signed 13

New Principle of Pluralism for Speaking Time
for Politicians on Radio and Television 13

GB–United Kingdom:
Government Publishes “Digital Britain” Proposals 14

Regulator Consults on Proposal
to Require Sky to Make Premium Content
Available to Competitors at Regulated Prices 14

Taste and Standards in Broadcasting 15

HU–Hungary:
Amendment to the Broadcasting Act Found
Unconstitutional 15

MT–Malta:
The Right to a Fair and Public Trial
in Administrative Broadcasting Proceedings 16

RO–Romania:
Partnership Agreement between CNA
and Council of Europe Office 17

RS–Republic of Serbia:
Amendments to Law on Public Information
Proposed 17

Digitalisation Strategy Adopted 17

RU–Russian Federation:
Warning to Broadcaster Annulled 18

Draft Law on the Protection of Minors
against Information Detrimental
to their Health and Development 18

SE–Sweden:
Head Judge in the Pirate Bay Case
Was Not Biased 19

SK–Slovakia:
Controversial Amendment
to the State Language Law 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2 IRIS 2009 - 8

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Féret v. Belgium

In an interesting but highly controversial judg-
ment, the European Court focused on the limits of
freedom of expression in a case of incitement to
hatred and discrimination (“hate speech”). The
Court held by four votes to three that there had
been no violation of Article 10 of the European Con-
vention of Human Rights in respect of the convic-
tion of the chairman of the Belgian political party
“Front National”, Mr. Daniel Féret. Mr. Féret was
convicted by a Belgian criminal court for publicly
inciting to racism, hatred and discrimination, fol-
lowing complaints concerning leaflets distributed by
the Front National during election campaigns.

Between July 1999 and October 2001, the distri-
bution of leaflets and posters by the Front National
led to complaints by individuals and associations for

incitement to hatred, discrimination and violence,
filed under the law of 30 July 1981, which penalised
certain acts and expressions inspired by racism or
xenophobia. Mr. Féret was the editor in chief of the
party’s publications and was a member of the
Belgian House of Representatives at the time. His
parliamentary immunity however was waived at the
request of the Public Prosecutor and in November
2002 criminal proceedings were brought against
Féret as author and editor-in-chief of the offending
leaflets, which were also distributed on the Internet
on the website of Féret and Front National.

In 2006, the Brussels Court of Appeal found that
the offending conduct on the part of Mr. Féret had
not fallen within his parliamentary activity and that
the leaflets contained passages that represented a
clear and deliberate incitement to discrimination,
segregation or hatred, for reasons of race, colour or
national or ethnic origin. The court sentenced

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with
the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal
and should in no way be interpreted as
to represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

• Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00
Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev,

Co-ordinator – Michael Botein, The Media
Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) –
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) –
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights
of the Council of Europe, Strasbourg (France)
– Andrei Richter, Moscow Media Law and
Policy Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter
(co-ordination) – Brigitte Auel – Paul Green –
Marco Polo Sàrl – Manuella Martins – Katherine
Parsons – Stefan Pooth – Erwin Rohwer –
Nathalie-Anne Sturlèse – Anne-Lise Weidmann

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –

Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory
– Christina Angelopoulos, Institute for
Information Law (IViR) at the University of
Amsterdam (The Netherlands) – Caroline
Bletterer, post graduate diploma in Intellectual
Property, Centre d’Etudes Internationales de la
Propriété Intellectuelle, Strasbourg (France) –
Amélie Lépinard, Master - International and
European Affairs, Université de Pau (France) –
Dorothée Seifert-Willer, Hamburg (Germany) –
Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ireland)
– Anne Yliniva-Hoffmann, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2009, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

EUROPEAN COMMISSION Institute for Information Law NYLS
MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,

MMLPC

&Auteurs
Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

3IRIS 2009 - 8

Conference of Ministers Responsible
for Media and New Communication Services

The first Council of Europe Conference of Minis-
ters responsible for Media and New Communication
Services, entitled “A new notion of media?”, was held
on 28-29 May 2009 in Reykjavik, Iceland. The last
comparable interministerial conference, the 7th Euro-
pean Ministerial Conference on Mass Media Policy,
was held in Kyiv, Ukraine, in 2005 (see IRIS 2005-
7: 2).

A number of texts were adopted at the Reykjavik
Conference:
- Political declaration;

- Resolution & Action Plan – “Towards a new notion
of media”;

- Resolution – “Internet governance and critical
Internet resources”;

- Resolution – “Developments in anti-terrorism legis-
lation in Council of Europe Member States and their
impact on freedom of expression and information”.
The crucial background paper for the conference,

“A new notion of media? Media and media-like con-
tent and activities on new communication services”,
by Dr. Karol Jakubowicz, maps out and analyses
relevant terrain in a comprehensive fashion.

The Political Declaration adopted at the Confer-
ence reaffirms many of the principles relating to free-

Mr. Féret to 250 hours of community service related
to the integration of immigrants, commutable to a
10-month prison sentence. It declared him ineligible
to stand for parliament for ten years and ordered
him to pay EUR 1 to each of the civil parties.

Relying on Article 10 of the European Conven-
tion on Human Rights, Féret applied to the Euro-
pean Court of Human Rights alleging that the con-
viction for the content of his political party’s
leaflets represented an excessive restriction on his
right to freedom of expression. The European Court
however disagreed with this assumption, as it con-
sidered that the sanction by the Belgian authorities
was prescribed by law sufficiently precisely and was
necessary in a democratic society for the protection
of public order and for the protection of the reputa-
tion and the rights of others, thereby meeting the
requirements of Article 10 § 2 of the Convention.
The European Court observed that the leaflets pre-
sented immigrant communities as criminally-minded
and keen to exploit the benefits they derived from
living in Belgium and that they also sought to make
fun of the immigrants concerned, with the
inevitable risk of arousing, particularly among less
knowledgeable members of the public, feelings of
distrust, rejection or even hatred towards foreigners.
Although the Court recognised that freedom of
expression is especially important for elected repre-
sentatives of the people, it reiterated that it was
crucial for politicians, when expressing themselves
in public, to avoid comments that might foster intol-
erance. The impact of racist and xenophobic dis-
course was magnified by the electoral context, in
which arguments naturally become more forceful. To
recommend solutions to immigration-related prob-
lems by advocating racial discrimination was likely
to cause social tension and undermine trust in
democratic institutions. In the present case there

had been a compelling social need to protect the
rights of the immigrant community, as the Belgian
courts had done. With regard to the penalty imposed
on Mr. Féret, the European Court noted that the Bel-
gian authorities had preferred a 10-year period of
ineligibility to stand for parliament rather than a
penal sanction, in accordance with the Court’s prin-
ciple of restraint in criminal proceedings. The Court
thus found that there had been no violation of Arti-
cle 10 of the Convention. The Court furthermore
found that Article 17 of the Convention (abuse
clause) was not applicable in this case. Three dis-
senting judges disagreed with the findings of the
Court on the non-violation of Article 10, arguing
that the leaflets were in essence part of a sharp
political debate during election time. The dissenting
judges expressed the opinion that the leaflets did
not incite to violence nor to any concrete discrimi-
natory act and that criminal convictions in the
domain of freedom of political debate and hate
speech should only be considered as necessary in a
democratic society in cases of direct incitement to
violence or discriminatory acts. They argued that
the reference to a potential impact of the leaflets in
terms of incitement to discrimination or hatred does
not sufficiently justify an interference with freedom
of expression. The dissenting judges also empha-
sised the disproportionate character of the sanction
of 250 hours of community service or a 10-month
suspended prison sentence, together with the Bel-
gian Court’s decision declaring Mr. Féret’s ineligibil-
ity to stand for parliament for a period of ten years.
The majority of the European Court however could
not be persuaded by the dissenting judges’ argu-
ments: the four judges of the majority were of the
opinion that the Belgian authorities acted within
the scope of the justified limitations restricting
freedom of political expression, as the litigious
leaflets contained, in the eyes if the Court, incite-
ment to hatred and discrimination based on nation-
ality or ethnic origin. �

•Judgment by the European Court of Human Rights (Second Section), case of Féret
v. Belgium, Application no. 15615/07 of 16 July 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

FR

Dirk Voorhoof
Ghent University

(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

4 IRIS 2009 - 8

dom of expression and the media that define relevant
Council of Europe standards. It also recognises the
changing nature of the media and of the manner in
which content is generated and disseminated by tra-
ditional and novel forms of communications tech-
nologies.

The Resolution and Action Plan, both entitled
“Towards a new notion of media”, pick up on these
themes in much greater detail. The former recalls that
the fundamental objectives of the media are: “to pro-
vide news, information or access to information; to
set the public agenda; to animate public debate or
shape public opinion; to contribute to development
or to promote specific values; to entertain; or to
generate an income or, most frequently, a combina-
tion of the above”. It notes that “the content itself is
evolving due to the way in which information is gath-
ered and content is created, disseminated or distrib-
uted, sought, selected and received”. It attributes this
to “technical reasons, related to the communication
platforms used, and to the presentation of content,
which offers a perception of enhanced choice and
interaction”, as well as new business models. All of
this pleads for a thorough re-examination of conven-
tional thinking about the media, their role and their
relationship to fundamental human rights.

As such, the Resolution explores the suitability of
different regulatory techniques (e.g., self- and co-
regulation) and tools (e.g., media literacy) for the
fulfillment of relevant objectives in an evolving
media environment. It addresses the need to uphold
respect for fundamental rights and values such as
freedom of expression and information, pluralism
and diversity, public service ethos, human dignity,
privacy, participatory potential, and the rights and
best interests of children.

The Resolution, “Internet governance and critical
Internet resources”, explains that the Internet
“relies on a variety of resources which are indispen-
sable for its functioning and which, because of their
very nature, can at any one time have a considerable
impact on the ability of large numbers of users to
access or fully benefit from the Internet”. In this
connection, the signatory Ministers, inter alia:
- Call on all State and non-State actors to explore
ways, building upon current arrangements, to
ensure that critical Internet resources are managed
in the public interest and as a public asset, ensur-
ing the delivery of public service value, in full
respect for international law, including human
rights law;

- Call also on these actors to ensure full compatibil-
ity and interoperability of TCP/IP so as to guaran-
tee the ongoing universal nature and integrity of
the Internet;

- Invite the Council of Europe to explore the feasi-
bility of elaborating an instrument designed to pre-
serve or reinforce the protection of the cross-border
flow of Internet traffic […]
The Resolution on anti-terrorism and freedom of

expression and information explores a relationship
that has tended to be increasingly frictional in
recent times and reiterates that freedom of expres-
sion and information are of central importance for
combating terrorism. The Ministers (notwithstand-
ing one State Delegation’s reservation to the second
paragraph cited below) stated their resolve to:
- pursue and redouble co-operation and efforts to
protect effectively, in law and in practice, the right
to freedom of expression and information while
vigorously combating terrorism;

- review our national legislation and/or practice on
a regular basis to ensure that any impact of anti-
terrorism measures on the right to freedom of
expression and information is consistent with
Council of Europe standards, with a particular
emphasis on the case law of the European Court of
Human Rights. �

•1st Council of Europe Conference of Ministers responsible for Media and New
Communication Services, ‘A new notion of media?’, 28-29 May 2009, Reykjavik,
Iceland, Adopted Texts, Doc. No. MCM(2009)011, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11822

•Karol Jakubowicz, A new notion of media? Media and media-like content and
activities on new communication services, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11823

EN-FR

Parliamentary Assembly:
The Funding of Public Service Broadcasting

On 25 June 2009, the Parliamentary Assembly of
the Council of Europe adopted Recommendation
1878 (2009), entitled “The Funding of Public Serv-
ice Broadcasting”.

In a time when public acceptance of the funding
of public service broadcasting has decreased, the
Assembly once again emphasises the important role
of public service broadcasting. The Assembly states
that public service broadcasting remains an essen-
tial element for governments in meeting the needs

of individuals and society as a whole with regard to
information, education and culture. Public service
broadcasters ensure media pluralism and provide
the public with unbiased information, which should
be accessible and affordable for the public at large.
The important public value of public service broad-
casting should not be abandoned.

According to the Assembly, the structure of pub-
lic service broadcasting should be adapted to
national or regional circumstances. Therefore it
should be up to national legislators to decide on a
specific mission, structure and funding of public
service broadcasters. The Assembly is worried about

Tarlach McGonagle
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

5IRIS 2009 - 8

the trend within the European Union (EU) to
restrict the powers of national legislators concern-
ing public service broadcasting as a result of Inter-
nal Market regulations. The Assembly states that EU
law should not interfere with the power of Member
States to adapt public service broadcasting to spe-
cific national needs. The Assembly refers to the
Unesco Convention on the Protection and Promo-
tion of the Diversity of Cultural Expressions of
2005, which specifically stated that Member States
may adopt measures aimed at providing public
financial assistance and enhancing diversity of the
media including through public service broadcast-
ing. The European Union is a signatory to the con-
vention.

The Assembly calls upon Member States to
ensure that public service broadcasters have a clear
mission and the long-term funding to fulfill this
mission. Member States should also guarantee the
editorial and managerial independence of public
service broadcasters. They should be able to operate
independently of national governments. On the

other hand, the funding of public service broadcast-
ing is in the public interest; therefore public service
broadcasters must meet certain quality standards.
National legislators must ensure the accountability
of public service broadcasters by establishing public
accountability mechanisms for quality control.

While the Assembly emphasises the importance
of public service broadcasting, it acknowledges that
the environment in which public broadcasters exist
has changed. Public service broadcasters have to
compete with commercial channels, on-demand
media services and the constantly growing supply
of audiovisual content on the internet. The Assem-
bly recommends that public service broadcasters
should also make use of new technologies and offer
new additional services like on-demand media serv-
ices.

This could increase their accessibility, as a result
of which even more people can be reached, espe-
cially young people.

In conclusion, Member States should adapt the
funding of public service broadcasting to the new
audiovisual media environment. But at the same
time, they should still safeguard the key principles
of public service broadcasting, such as diversity,
independence and impartiality. �

•The Funding of Public Service Broadcasting, Recommendation 1878 (2009),
Parliamentary Assembly of the Council of Europe, 25 June 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11798

EN-FR

European Commission against
Racism and Intolerance:
Media and Internet Provisions
in New Country Reports on Racism

On 26 May 2009, the European Commission
against Racism and Intolerance (ECRI) made public
its latest reports on Belgium, Germany and Slovakia,
adopted in the fourth round of its monitoring of the
laws, policies and practices to combat racism in the
Member States of the Council of Europe (for com-
mentary on earlier reports, see IRIS 2009-5: 4, IRIS
2008-4: 6, IRIS 2006-6: 4 and IRIS 2005-7: 3).

In respect of Belgium, ECRI “strongly recom-
mends” that the State authorities “pursue and step
up their efforts to combat the presence of racist
expressions on the Internet” (para. 100), including
through international cooperation efforts to elimi-
nate “legal loopholes” which allow racist material to
be disseminated online. The relevance of ECRI
General Policy Recommendation (GPR) No. 6 on com-
bating the dissemination of racist, xenophobic and
antisemitic material via the Internet is recalled in
this regard. ECRI also encourages the Belgian author-
ities “to continue their efforts to raise awareness
among the media, without encroaching upon their

editorial independence, to the need to prevent not
only their own coverage but also readers’ discussion
forums hosted on their websites from contributing to
the creation of a climate of hostility and intolerance
towards members of minority groups” (para. 101). It
is further recommended that the Belgian authorities
“engage the media and members of the relevant civil
society organisations in a debate about the best
means of achieving this” (para. 101).

In respect of Germany, ECRI recommends that the
State authorities “intensify their efforts to counter
racist, xenophobic and antisemitic activities on the
Internet”, again recalling the relevance of ECRI GPR
No. 6 in this connection (para. 74). It encourages the
German authorities “to raise awareness among the
media, without encroaching on their editorial inde-
pendence, the need to ensure that reporting does
not perpetuate racist prejudice and stereotypes and
also the need to play a proactive role in countering
such prejudice and stereotypes” (para. 75). Again, it
recommends engagement with the media and civil
society organisations with a view to achieving this
aim (para. 75).

Whereas the report on Slovakia does not contain
a section dealing specifically with the media and the
Internet, some recommendations made elsewhere in
the report are of relevance for actors in both sectors,
e.g. a recommendation about awareness-raising
designed to inform public discourse and thinking
(para. 95). �

Kim de Beer
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

•ECRI Reports on Belgium, Germany and Slovakia (fourth monitoring cycle), all
adopted on 19 December 2008 and published on 26 May 2009; available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11820

EN-FR

Tarlach McGonagle
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

6 IRIS 2009 - 8

EUROPEAN UNION

European Commission:
New Communication on State Aid Directed
at Public Service Broadcasters

After a three-stage public consultation procedure
spanning a period of nine months (see IRIS 2009-1: 6
and IRIS 2009-6: 4), the Commission adopted, on
2 June 2009, a modernised Broadcasting Communi-
cation. The Communication is intended to clarify the
principles set out in the Amsterdam Protocol on the
System of Public Broadcasting in Member States and
is to replace the initial 2001 Communication on the
Application of State Aid Rules to Public Service
Broadcasting. The up-date of the Broadcasting Com-
munication forms part of the EU’s State Aid Action
Plan and was necessary in view of the extensive case
practice which, over the past eight years, has further
clarified the application of the rules it contains, as
well as significant changes in the audiovisual market
environment.

The main changes incorporated in the new Com-
munication centre around the following:

- Guarantees concerning the avoidance of the dis-
proportionate effects of State aid, such as over-
compensation and cross-subsidisation;

- Effective supervision of the fulfillment of public
service obligations;

- The diversification of public service broadcasting.
The Communication makes clear that public service
broadcasters may use public funding to launch sig-
nificant new audiovisual services, provided ex ante
control exists ensuring that the material require-
ments of the Amsterdam Protocol are met;

- The clarification that the existence of a pay ele-
ment in an audiovisual service will not necessarily
exclude it from the public service remit;

- Increased financial flexibility for public service
broadcasters. This element is connected to the
aforementioned provision of pay services, given
that public service broadcasters are increasingly
turning to new sources of income, such as services
against payment or online advertising.
The new Broadcasting Communication will be

published in the Official Journal of the European
Union and will come into effect as of the date of that
publication. �

AT – New Funds for Private Broadcasting
and Commercial Communication Self-Monitoring

NATIONAL

The latest amendment to the KommAustria-
Gesetz (KommAustria Act - KOG) resulted in the
creation of three funds, to be managed by the
broadcasting regulators Rundfunk und Telekom
Regulierungs-GmbH (RTR-GmbH) and KommAustria.

The Fonds zur Förderung des privaten Rundfunks
(fund for the promotion of private broadcasting) is
available to Austrian private commercial broadcast-
ers and profit-oriented broadcasters that do not fall
under Austrian jurisdiction but broadcast specifi-
cally to Austrian audiences. It will offer funding of
EUR 5,000,000 per year. According to the Act, the
money is to be used “to support the Austrian dual
broadcasting system and the diversity of private,
including local and regional, channels within the
Austrian media landscape, and to foster the provi-
sion of a varied, high-quality range of programmes”.

The Fonds zur Förderung des nichtkommerziellen
Rundfunks (fund for the promotion of non-commer-
cial broadcasting) was set up “to support non-com-
mercial broadcasting within the Austrian media
landscape and to foster the provision of a varied,
high-quality range of programmes, which in parti-

cular should help to promote Austrian culture,
Austrian and European identity, as well as providing
information and education to the population”. It
will offer funding of EUR 1,000,000 per year. The
fund can be used to support non-commercial Aus-
trian radio and private television broadcasters as
well as non-commercial broadcasters that do not fall
under Austrian jurisdiction but broadcast specifi-
cally to Austrian audiences. Applicants for funding
must not broadcast advertising and must guarantee
open access to the public to produce programmes for
broadcast on their channels.

In addition, the Fonds zur Förderung der Selbst-
kontrolle bei der kommerziellen Kommunikation
(fund for the promotion of self-monitoring of com-
mercial communication) was created to finance self-
regulatory bodies for commercial communication in
the media. It receives funding of EUR 50,000 per
year, which can be claimed by self-regulatory bodies
with a broad representation among the relevant pro-
fessional groups and a sufficient level of trans-
parency in terms of the bases for their decisions,
their procedures and the implementation of deci-
sions.

All three funds are financed from the revenue
generated by the broadcasting licence fee, which is

•Communication from the Commission on the Application of State Aid Rules to
Public Service Broadcasting, 2 June 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11817

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LT-LV-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

Christina Angelopoulos
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

7IRIS 2009 - 8

levied on the use of reception devices together with
the programme fee that is used to fund Österreichi-

sche Rundfunk (Austrian broadcasting corporation -
ORF). To allow for the creation of the new funds, the
amount set aside for the Digitalisierungsfonds (digi-
tisation fund) was reduced from EUR 6,750,000 to
EUR 500,000 per year. The Act was made retrospec-
tive to 1 January 2009. �

•Budgetbegleitgesetz 2009 (2009 Budget Act) (NR: GP XXIV RV 113 and Zu 113
AB 198 p. 21. BR: AB 8112 p. 771.), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11783

DE

BE – Council of State Confirms Conviction of Public
Broadcaster for Discrimination of Political Party

On 26 June 2007, the Vlaamse Regulator voor de
Media (Flemish Regulator for the Media) issued a deci-
sion admonishing the Flemish public broadcasting
organisation (VRT) for breach of its obligation of
impartiality and non-discrimination (former Article
111bis of the Media Decree). Prior to the federal elec-
tions of 10 June 2007, the VRT had organised two
television debates during which three top politicians
(Leterme, Vande Lanotte and Verhofstadt), who all
held first place on the list of representatives of their
respective political parties in the Senate, were
invited. The fourth politician in this position, Van-
hecke, who at the time was president of the extreme
right political party Vlaams Belang, was not invited.
The VRT justified this editorial choice by stating that
it aimed to establish a debate between politicians
who had been designated in other media as possible
candidates for the office of prime minister. Given the
so-called cordon sanitaire, an agreement between all
political parties not to cooperate in any way with the
Vlaams Belang, it was practically impossible for this
party to take part in the formation of the govern-
ment. Hence, delivering the next prime minister was
all the more out of the question. The Flemish Regu-
lator firmly held that in the federal State of Belgium
only the members of the parliament, thus not the
prime minister, are directly elected. By organising
two television debates exclusively between politicians
that were designated as candidate prime ministers by
other media, thereby giving the impression that the
purpose of the elections was electing a prime minis-
ter rather than the members of the parliament, the
VRT created a distinction between the aforemen-
tioned politicians that was not objective and not jus-
tified in a reasonable way, leading to a breach of its
obligation of impartiality and non-discrimination. In
reaction to the imposed admonition, the VRT lodged
a complaint with the Raad van State (Council of
State) with a view to nullifying this decision. This
move however was to no effect.

Before the Council of State, most of the arguments
developed by the VRT were related to the interpreta-
tion of the former Article 111bis of the Media Decree
(now Article 39). The VRT stated that its obligation of

impartiality and non-discrimination should be judged
in view of its programme offer in general (collective
objectivity) and not on a programme by programme
basis (individual objectivity). The Vlaams Belang had
been given a chance to take part in various other pro-
grammes, hence, from an overall point of view, this
party could hardly hold to be discriminated against.
Although the Council of State approved of this way of
reasoning, it also recognised the particular impor-
tance of the two debates in question, which func-
tioned as the absolute climax of the reporting on the
elections. Both debates were, given the specificity of
the content, the selected participators and the time
at which they were held, to be considered as so dif-
ferent in comparison to other information pro-
grammes concerning the elections that the Flemish
Regulator legitimately could judge the VRT’s objec-
tivity in disregard of any other information pro-
grammes. The VRT further held that the selection cri-
terion “designated by other media as candidate prime
ministers” actually is objective, since the preferences
of the VRT editorial room had not been taken into
account. The Council of State replied that this con-
sideration takes nothing away from the fact that this
choice could breach the obligation of political and
ideological impartiality. This vision is of particular
value, given that these “other media” consisted, in
essence, of the print media, which are not subjected
to Article 111bis of the Media Decree and can there-
fore express partisan political and ideological prefer-
ences. Finally, the VRT invoked a violation of Arti-
cle 10 ECHR. It stated that the argumentation of the
Flemish Regulator leads to a prohibition on a specific
debate format, namely a debate between persons who
are generally designated as the most important can-
didates to lead the next government. The Regulator
failed to demonstrate that such prohibition is neces-
sary in a democratic society, as is required by Arti-
cle 10 § 2 ECHR. Moreover, the VRT expressed its con-
cern about an additional chilling effect, given the
vagueness of the Regulator’s decision. The Council of
State countered this argument by saying that the
Regulator in no way imposed a prohibition on organ-
ising a public debate about the future formation of a
government. The VRT, as a public service, cannot
invoke the right to freedom of expression to disregard
the obligation of impartiality and non-discrimination
formulated in Article 111bis of the Decree. Compli-
ance with this obligation can be deemed necessary in
a democratic society in order to protect the rights of
others and can therefore legitimately be required by
the Flemish legislator. �

Robert Rittler
Gassauer-Fleissner

Attorneys at Law, Vienna

•Frank Vanhecke v NV VRT, 26 June 2007 (No 2007/032), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11832

•Council of State, 25 June 2009 (No 194.650), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11797

NL

Hannes Cannie
Researcher Department

of Communication
Sciences / Center for
Journalism Studies,

Ghent University



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

8 IRIS 2009 - 8

BG – Decision of the Constitutional Court
on Digital Broadcasting

On 4 June 2009 the Bulgarian Constitutional
Court decided on a case regarding the constitution-
ality of some provisions of the Electronic Communi-
cations Act (ECA) and the Radio and Television Act.
The application to the Constitutional Court was sub-
mitted by 51 members of the National Assembly. The
application contains arguments for declaring Article
47a, Article 48, paras. 3, 4 and 5 of the ECA (pub-
lished in the State Gazette, issue 17 of 2009); Para-
graphs 5, 5a, 5b, 5c, 5d of the Final and Transitional
Provisions of the ECA and Article 116i of the Radio
and Television Act (published in the State Gazette,
issue 14 of 2009) incompatible with the Bulgarian
Constitution.

The application states that Article 47 of the ECA
contradicts the Constitution because by virtue of this
provision a restriction on radio and television
operators and their related parties in obtaining per-
mits for the use of a scarce resource (radio frequency
spectrum for carrying out electronic communications
through electronic communications networks for ter-
restrial digital broadcasting) is established.

According to the disputed Article 48, para. 3 of
the ECA, an enterprise and its related parties, which
has/have obtained a permit for the use of an indi-
vidually assigned scarce resource, is/are restricted
to becoming a radio and television operator or to

creating radio or television programmes. In addition,
the above-mentioned enterprises and their related
parties cannot construct electronic communications
networks for broadcasting radio and television pro-
grammes (Article 48, para. 5 of the ECA). According
to the claim submitted to the Constitutional Court
the said prohibition contradicts Article 19, paras. 1,
2 and 3 of the Constitution because it violates the
principle of equal economic initiative and the prin-
ciple that all Bulgarian and foreign legal entities per-
forming economic activities in the country should
enjoy equal rights. The prohibition contained in Arti-
cle 48, para. 3 of the ECA is identical with the ban set
out in Article 116i of the Radio and Television Act.

The Constitutional Court decided as follows:
- Article 48, para. 5 of the ECA has been proclaimed
unconstitutional and therefore illegal, and

- Paragraph 5a, item 1 (which says:” Within the
framework of a single procedure under Article 48
(1) herein, the Communications Regulation Com-
mission shall designate a single undertaking
whereto the said Commission shall grant an autho-
risation for the use of the individually assigned
scarce resource - radio spectrum, for the provision
of electronic communications over electronic com-
munications networks for digital terrestrial broad-
casting within a national range in conformity with
the provisions for the First Stage of the Plan for the
Introduction of Digital Terrestrial Television Broad-
casting (DVB-T) in the Republic of Bulgaria,
adopted by the Council of Ministers.”) has been
proclaimed partially illegal.
The rest of the disputed provisions have been

declared compatible with the Constitution and there-
fore remain in force. �

CZ – Broadcasting Act Amended

The Czech Parliament has adopted an amendment
to the Broadcasting Act, which is known to the pub-
lic as the “digital radio amendment” and is designed
to support radio digitisation. In fact, however, the
amendment barely deals with the subject of digitisa-
tion and it remains largely unclear what radio digiti-
sation will be like.

The amendment relaxes media concentration
rules in the radio sector and redefines the concept
of national radio stations. The latter are now
defined as channels that can be received by at least
80% of the population, whereas previously the
figure was 70%. Regional radio broadcasters holding
several broadcasting licences were previously pro-
hibited from broadcasting to more than 70% of the
population under all their licences combined. This

limit has been increased to 300%.
The amendment also permits programme region-

alisation. Current channels are now allowed to broad-
cast regional or local windows (programmes, adver-
tising and teleshopping) at certain times of the day,
something which was previously prohibited. Up to
15% of programmes may be broadcast in this way.
With the consent of the broadcasting regulator, radio
broadcasters are allowed to transmit the programmes
of another radio station.

Broadcasters that agree to support radio digitisa-
tion and give up their analogue frequencies are enti-
tled to so-called transformation licences, which are
valid until 2025.

In addition, amendments to broadcasters’ owner-
ship structures are now permitted. For example, a
sole trader can transfer his licence to a legal entity
if he owns 100% of the shares in that company.
Legal entities which own 100% of the shares in sev-
eral companies owned by a radio broadcaster may
carry out mergers between these companies as long
as they also own 100% of the shares in the new com-
pany. �

•РЕШЕНИЕ № 3 София, 4 юни 2009 г. по конституционно дело № 3 от 2009 г., съдия
докладчик Георги Петканов (Обн., ДВ, бр. 45 от 16.06.2009 г.) (Decision No 3 of 4 June
2009 on Constitutional Case No 3/2009), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11855

BG

•Zákon č. 196/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o rozhlasovém
a televizním vysílání (amendment to Broadcasting Act no. 196/2009 collection),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11784

CS

Rayna Nikolova
Council for Electronic

Media, Sofia

Jan Fučík
Ministry of Culture,

Prague



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2009 - 8

CZ – Arbitration Proceedings Concerning
Broadcaster TV3

The arbitration proceedings between the Czech
Republic and the Luxembourg-based company Euro-
pean Media Ventures concerning the broadcaster TV3,
conducted by the court of arbitration in London,
were decided in favour of the Czech Republic. The
proceedings were opened in 2005, although the case
itself had begun before that.

In 1999, a sole trader was granted a licence to
broadcast regional television programmes in Prague
and Hradec Králové. When he started broadcasting, he
was supported by the company EMV. In principle, a
broadcasting licence may not be transferred to another
person. However, it is possible for a natural person to
transfer a broadcasting licence to a legal entity in
which he owns a 100% stake. EMV asked the sole trader
to transfer his licence to the Luxembourg-based com-

pany KTV; the sole trader tried to comply, but the
transfer was turned down by the regulatory body.
Although the sole trader formally owned 100% of the
shares in KTV, he did not actually control the company.
The licence was then transferred to another Czech com-
pany with the regulator’s agreement. This company
subsequently ceased broadcasting for financial reasons.

EMV appealed to the court of arbitration in
London. On the basis of international agreements
between the Czech Republic and Belgium/Luxem-
bourg concerning mutual investment support and
protection, EMV sued the Czech Republic for lost
investment. The sum claimed was in the region of
EUR 35 million. The decisive phase of the proceed-
ings took place in 2008, when the written documents
and witness statements were examined. The arbitral
award in the Czech Republic’s favour was announced
in July 2009. The tribunal must now decide who
should pay the costs of the proceedings. �

DE – Constitutional Court Rejects Urgent Appeal
against Screening of Film
about “Cannibal of Rotenburg”

On 17 June 2009, the Bundesverfassungsgericht
(Federal Constitutional Court - BVerfG) rejected an
urgent application in which the applicant, who
became known as the “Cannibal of Rotenburg” after
he committed murder and ate parts of his victim’s
body, tried to prevent the planned screening of a
film about his life and actions.

The applicant had already lost an appeal to the
Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH)
which, although it accepted that the screening of
the film could cause considerable psychological
strain to the plaintiff and that his innermost privacy
would be affected, concluded that, after weighing
these factors against the defendant’s artistic freedom
and freedom to film, the plaintiff’s personality rights
were of lesser importance (see IRIS 2009-7: 7). In
these latest proceedings, the applicant argued that

this decision violated the Constitution and asked for
a temporary injunction under Art. 32 of the Federal
Constitutional Court Act (BVerfG), pending the out-
come of the main procedure.

The BVerfG dismissed the application on the
grounds that the screening of the film would not be
sufficiently detrimental to the applicant and
explained that the information contained in the film
– not least on account of the behaviour of the appli-
cant himself towards the media – had already been
made widely known to the public and was still in the
public domain. In addition, the BVerfG did not think
that the portrayal of the applicant by an actor who
resembled him constituted a breach of his image
rights – particularly since the applicant had agreed to
the publication of photographs of himself in the press
and on the cover of a book that he had authorised.

The Court also ruled that the minor deviations
from reality contained in the screenplay did not
cause additional damage to the applicant’s reputa-
tion; neither did the use of stylistic devices typical
of the genre – such as the accentuation of the events
as a horror story – caused significantly more harm to
the applicant’s personality rights. �

Jan Fučík
Ministry of Culture,

Prague

•Ruling of the BVerfG of 17 June 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11785

DE

Julia Maus
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

In a ruling of 25 June 2009 in favour of the video
portal MyVideo, the Landgericht München I (Munich
District Court I – LG) decided that MyVideo is not
obliged to stop reproducing pieces of music over
which the defendant, the licensing company CELAS,
asserts mechanical reproduction rights.

The collecting society GEMA (society for musical
performance and mechanical reproduction rights)
was originally entrusted with the task of managing
the rights to the EMI repertoire. However, EMI Music

Publishing then demanded some of these rights back
from GEMA and transferred responsibility for them to
CELAS, a joint venture between GEMA and the British
PRS. CELAS was asked to sell licences for EMI’s Anglo-
American repertoire in the mobile and online sector
across Europe. GEMA, which retained the right to
make the works accessible to the public, signed a
corresponding licensing agreement with MyVideo.
CELAS acquired the mechanical reproduction rights,
for which it asked MyVideo to pay a licence fee or
otherwise stop using the material concerned.

The LG München I ruled that this separation of
individual exploitation rights was unlawful. In the

DE – MyVideo Wins Legal Dispute
with CELAS before Munich District Court I



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

10 IRIS 2009 - 8

•Ruling of the Landgericht München I (Munich District Court I – LG) of 25 June 2009
(case no. 7 O 4139/08), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11790

DE

DE – Structural Aid for Cinema Operators Aimed
at Full Digitisation

On 19 June 2009, the Board of the Filmförderungs-
anstalt (Film Support Office - FFA) declared itself in
favour of complete digitisation of cinemas in Germany.

The decision follows an initiative by the Federal
Commissioner for Culture and Media and is also
designed to help settle the legal dispute between the
FFA and representatives of the cinema and video
industry over the fairness of tax contributions (see
IRIS 2009-4: 7). It provides for financial support for
cinema operators worth up to EUR 40 million over a
five-year period. In return, the cinema operators
must withdraw their complaints and pay their con-
tributions to the FFA unconditionally. The FFA Board
now has until 1 October 2009 to submit a plan for the
financing and implementation of the adopted meas-

ures. A review of the Filmförderungsgesetz (Film Sup-
port Act - FFG) in relation to the fairness of the dis-
puted contributions is also expected.

In this context, a decision was also taken by the
Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Administrative
Court – VG), in which a cinema operator was refused
temporary legal protection. On account of the afore-
mentioned pending legal dispute, during which the
Bundesverwaltungsgericht (Federal Administrative
Court) asked the Bundesverfassungsgericht (Federal
Constitutional Court – case no. 1 BvL 8/09) to exam-
ine the constitutionality of the FFG’s provisions, the
cinema operator had asked to be temporarily
exempted from the obligation to pay the contribu-
tions in question. The VG Berlin rejected the request,
referring to the predominant public interests of the
FFA and the basic guarantee that the State would
reimburse any unlawful payments it received.

On 6 August 2009, the FFA also announced that
the companies belonging to the Verband Privater
Rundfunk und Telemedien (association of private
broadcasters and telemedia - VPRT) had promised to
the FFA film support worth a total of EUR 13.5 mil-
lion (cash and media services) for this year. This
sum, which is higher than in previous years, will in
future also be available for first video productions
and video-on-demand services. �

DE – Code of Conduct on Commercial Communication
for Foods and Beverages

The Deutsche Werberat (German Advertising Stan-
dards Council) has published a code of conduct on
commercial communication for foods and beverages.

The aims of this voluntary self-monitoring initia-
tive are to ensure compliance with legal requirements
and to promote competition. The code of conduct

includes so-called general principles, such as the pro-
tection of consumers in their confidence in the qual-
ity of foods and beverages, the ban on advertising
messages that counteract a balanced and active
lifestyle and diet, or that encourage unbalanced or
excessive consumption. The code also contains spe-
cific provisions for advertising aimed at children,
such as the need to take into account the inexperi-
ence and particularly trusting nature of children, and
to avoid direct invitations to purchase and consume,
as well as the suggestion that certain foods and
beverages are indispensable.

The code of conduct entered into force on 1 July
2009. �

•FFA press release of 19 June 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11786

•VG Berlin decision of 27 July 2009 (case no. VG 22 L 147.09), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11787

•FFA press release of 6 August 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11788

•VPRT press release of 6 August 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11789

DE

online sector, technical conditions meant that the
performance of musical works was always dependent
on the creation of a copy, which meant it was impos-
sible to separate the right to make a work accessible

from the related reproduction rights (Arts. 16 and
19a of the Copyright Act - UrhG). The transfer of the
reproduction rights was therefore invalid and CELAS’
claim for an injunction was unfounded. The rights
were still held by GEMA.

According to reports, CELAS intends to appeal
against this decision. �

•Code of Conduct of the Deutsche Werberat (German Advertising Standards
Council) on commercial communication for foods and beverages, July 2009 version,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11792

DE

DK – Control of the Accomplishment
of the Media Agreement 2007-2010
oncerning Public Service for 2008

On 8 June 2006, a Media Agreement for 2007-
2010 was established between the political parties

and the Government (see IRIS 2006-8: 13). According
to the Agreement, the channels Danmarks Radio (DR)
and TV 2 have to fulfill public service obligations.
They must broadcast news, information, educational
programmes, culture, art and entertainment. They
must also broadcast services for blind and deaf per-

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

11IRIS 2009 - 8

sons and programmes for children and young people.
In addition, a current dialogue with the population
must be stimulated.

The accomplishment of these obligations is con-
trolled by the Radio- og tv-nævnet (Board for Radio
and TV), which is conferred with obligations of
supervision regarding the radio and TV sector. The
Media Agreement provides for an annual report on
Public Service to be presented by each of the chan-
nels DR and TV 2 before 1 May each year. The reports
for 2008 were commented upon by the Board for
Radio and TV. On 10 July 2009, the Board published
its Statements on the public service results accom-
plished in 2008 by DR and TV 2. The Statements are
published on the homepage of the Styrelsen for
bibliotek og medier (Managing Board for Libraries and
the Media) under the supervision of the Ministry of
Culture, which provides administrative assistance to
the Board for Radio and TV.

The most important comments included in the
Statement concerning the DR are the following: The
Statement observes that the broadcast on television

of Danish music, understood in a broad sense, has
been remarkably augmented during 2008. The same
can be said concerning TV and radio broadcasts of
Danish culture, such as programmes on films, culture
guides and cultural events. It also observes that DR
has introduced a linguistic policy for the conserva-
tion and development of a correct and understand-
able Danish language, without eliminating dialects or
accents. The Board notes with dissatisfaction how-
ever that programmes in foreign languages – in par-
ticular those of immigrants – have yet to be realised.
The Board drew the attention of the DR to the fact
that there must be a better representation of less
prominent categories of sport in DR broadcasting.
These categories concern every sport other than
football, handball and bicycling. The broadcast time
for programmes for young people must be increased
in order to fulfill completely the requirements of the
agreement. The Board stated that an economic plan
was put into effect in 2008. However it has not been
possible to observe its effects on the quality and ver-
satility of the programmes. The Board encouraged
the DR pay attention to evaluations made by the
television and radio audiences and to publish such
evaluations.

The Statement concerning the report on TV 2
observes that the broadcast of Danish drama has
been satisfying, but that the representation of short
films and documentary films is very low and must be
augmented. There have been positive developments
in the services for deaf people, in the form of subti-
tled programmes and interpretation into deaf sign
language.

The Statements will be commented upon by the
DR and TV 2. Following that, the Statements and the
comments will be presented to the political leaders
for further deliberation. �

ES – Draft Law on the Funding of RTVE Corporation

In May 2009, a draft law reforming the funding of
the Corporación de Radio y Televisión Española
(RTVE), the national public service broadcaster, was
presented to the Spanish Parliament. The original
text, approved by the Cabinet (see IRIS 2009-6: 10),
included the elimination of advertising on Televisión
Española (TVE) and proposed a new financial equi-
librium that would be achieved through State sub-
sidy and income originating from three different
types of taxes: an existing one on the use of spec-
trum frequencies, and two new ones, to be paid by
national commercial broadcasters (both pay and free-
to-air) and telecommunications operators offering
audiovisual services.

The Parliament debated and considered amend-
ments for the most part in June, including the most
important details described below:
- If the new tax to be paid by national commercial

free-to-air operators is to be 3% of their gross
financial income and the one to be faced by pay-TV
operators and telecommunications companies is to
be 1.5% and 0.9%, respectively, it has been speci-
fied that the latter will not contribute with more
than 25% of the Corporation’s total income and
that, in turn, free-to-air and pay-TV operators will
not add beyond 15% and 20%. The Telecommunica-
tions Market Commission, CMT, will analyse the
proportionality of contributions.

- Additionally, direct support from the State is guar-
anteed so as to reach financial equilibrium, in case
other resources are reduced, as long as the Corpo-
ration’s expenditure is in line with a pre-approved
budget.

- The necessity of increasing programmes to educate
and entertain the youngest section of the audience
has been outlined. It has been specified that from
Monday to Friday 30% of the offerings between
17:00h and 21:00h should be directed at children

•Mediepolitisk aftale for 2007-2010 (Media Political Agreement for 2007-2010),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11800

•DR Årsrapport 2008. Public Service redegørelse (DR Annual Report 2008. Public
Service Report), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11801

•Radio- og tv-nævnets udtalelse om DR´s public service redegørelse for 2008
(Statement by the Board for Radio and TV Concerning the DR Report on Public Serv-
ice for 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11802

•TV 2/Danmark A/S´s public service-redegørelse for 2008 (TV 2/Danmark Ltd.
Report on Public Service for 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11803

•Radio- og tv-nævnets udtalelse om TV 2/Danmark A/S´s public service
redegørelse for 2008 (Statement by the Board for Radio and TV Concerning the TV
2 /Denmark Ltd. Report on Public Service for 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11804

DA

Elisabeth Thuesen
Law Department,

Copenhagen
Business School



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

12 IRIS 2009 - 8

from 4 to 12 years of age. During holidays such pro-
gramming should be offered from 9:00h to 20:00h
and, once the switch-off of analogue television has
taken place, it will be broadcast making use of the
multilingual system.

- The Corporation will have the possibility of buying
sports rights limited to 10% of its total annual
budget – excluding the Olympic and Paralympic
Games – from a general interest sporting events list
designed by the Audiovisual Council, which is to be
created by the Audiovisual Draft Law.

- A commitment to making programming as accessi-
ble as possible to all audiences, including those
with any kind of disability, has been included.
Before 1 January 2013, TVE will have to deliver sub-
titles in at least 90% of its offerings and, at least
10 hours per week including audio description and
sign language.

- The Corporation will have to provide information
regularly about debates in Parliament and broad-
cast live those sessions of special interest to citi-
zens.
This report with amendments on the draft law

was sent by mid-July to the Senate, where it could
either be simply approved or else amended again. In
the latter case, the text would go back to Parliament
in September. �

•Proyecto de Ley de financiación de la Corporación de Radio y Televisión Española
(Draft Law on the Funding of RTVE Corporation), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11805

•Texto remitido por el Congreso. Proyecto de Ley de financiación de la Corporación
de Radio y Televisión Española (Draft Law on the funding RTVE Corporation.
Amended text by the Parliament), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11831

ES

FR – Opinion of the Authority on Competition
on IAPs’ Exclusive Access to TV Content

After the recent cases involving Orange Sports
and the courts’ examination, in terms of consumer
law, of exclusive content distributed by Internet
access providers (IAPs) (see IRIS 2009-6: 12), it is
now up to the Authority on Competition (Autorité de
la Concurrence) to adopt a position. The matter was
referred to the Authority by the Minister of the Eco-
nomy; she invited the Authority to make a statement
on the compatibility of the exclusive access to highly
attractive content that some IAPs reserved for their
subscribers with the regulations on competition. She
also invited it to draw up an opinion on whether it
would be advisable to set up a specific legal frame-
work with the intention of preventing the risk of
such exclusive practices.

In a consultative opinion on 7 July 2009, the
Authority on Competition presented the advantages
and risks of the recent model for exclusive content
set up by Orange further to its acquisition of “pre-
mium” content (sports and cinema films). The model
involves double exclusivity – exclusive distribution,
through subscription to the actual television service,
and exclusive transport and access requiring sub-
scription to the IAP’s triple-play offer in order to be
able to access the content in question. This new
model is likely to spread to other content and other
media (ADSL today, fibre optics tomorrow).

While the Authority holds that anything that
encourages the arrival of new players on the pay
television market is bound to have a positive effect,
particularly for consumers who can expect a drop in

prices and an increase in diversity of the content on
offer, it considers that the response should be
sought elsewhere rather than in the – questionable
– economic model of double exclusivity put forward
by Orange. This model actually restricts the choice of
the consumer, who ceases to have access to all
attractive content or who is obliged to pay a great
deal more to have universal access to content. There
is also a risk that Orange’s strategy will destabilise
the broadband market to the detriment of competi-
tive operators. Thus if the economic model of dou-
ble exclusivity were to become generalised, it could
eventually lead to a duopoly on both the pay tele-
vision market and the broadband market. The
Authority therefore recommends that IAPs should
only operate exclusive access to television content
in exceptional cases, and should be strictly limited
in duration (one or two years) and scope. It should
also be restricted to true technical or commercial
innovations (associated interactive services, for
example). The Authority considers “auto-distribu-
tion” to be a satisfactory, balanced solution for both
players and consumers. This would enable a distrib-
utor to reserve exclusivity for certain channels. This
would not prevent it distributing its offer on as
many platforms as possible (satellite, ADSL, etc)
while retaining its commercial relationship with the
subscriber.

The Authority on Competition would therefore
like to see in the near future a substantial change in
the current operating conditions for the wholesale
pay television market, in addition to the strict lim-
its that ought to be placed on the double exclusivity
model put forward by Orange. The Authority feels
that the time has come to lay down clear rules cov-
ering all these issues, and is calling on the legislator
to put out “a strong signal” in the context of the
upcoming development of fibre optics and super-
broadband. �

•Authority on Competition: Opinion No. 09-A-42 of 07 July 2009 on exclusive
relations between the activities of electronic communications activities and content
and services distribution activities; available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11781

FR

Trinidad García Leiva
Universidad Carlos III

de Madrid

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

13IRIS 2009 - 8

FR – Agreement on Media Chronology Signed

Article 17 of the Act on ‘Creation and the Inter-
net’ (“HADOPI”) of 12 June 2009 encouraged the
conclusion of an inter-profession agreement on reor-
ganising media chronology in the months following
its promulgation (see IRIS 2009-7: 13). This is the
part of the Act that aims, at the same time as com-
bating piracy, to develop the legal offer of films.
After complex negotiations carried out under the
auspices of the National Cinematographic Centre
(Centre National de la Cinématographie – CNC), the
agreement on reorganising media chronology was
finally signed within the short amount of time
allowed by the Act.

On 6 July, the players in the cinematographic
industry, the pay and free television channels, edi-
tors of video-on-demand services and Internet access
providers – more than twenty signatories – con-
cluded an agreement that was described as “historic”
by the new Minister of Culture, Frédéric Mitterrand.
It is in fact the third time that an inter-profession
agreement has made it possible to cover and organ-
ise all the possibilities for showing a cinema film,
from its first screening to its broadcasting to the
general public free of charge.

Until very recently, the chronology could be
summed up in a sequence of four main blocks –
screening in a cinema theatre, followed by video, pay
television, and lastly free television. It was impor-
tant to update the rules for exploiting cinemato-
graphic works in order to include the Internet, the
new on-demand audiovisual services, and all their
possibilities (pay-per-film, payment of a subscrip-

tion, or access free of charge). Furthermore, the
organisation of media chronology makes it possible
to organise the schemes for successive exclusivity
that comprise all forms of financing the cinema
industry. Consequently, films will therefore be avail-
able on video-on-demand (and on DVD under the
HADOPI Act) four months after their release in
cinema theatres, compared with seven and a half
months until now. This period of time could be
reduced to three months, subject to fairly strict con-
ditions – only those films “having recorded less than
sales of 200 box office tickets within four weeks of
exploitation in cinema theatres” could have the
benefit of such a waiver.

The agreement also shortens the period before
films may be shown on television channels, thereby
consolidating their contribution to funding the
cinema. Films may be shown on pay television chan-
nels ten months after their cinema theatre release,
compared with twelve months previously. For free
television, the time period drops to 22 months, com-
pared with 24 or even 36 previously. Lastly, films
may be shown by a subscription VOD service on the
expiry of a period of 36 months starting from the
first screening in a cinema (48 months for free-of-
charge VOD).

The agreement has been concluded for a two-year
period; it may be extended for additional one-year
periods by tacit renewal, with an assessment of its
application every six months, under the auspices of
the CNC. The decision to extend it, made on 9 July
2009 in application of Article 30-7 of the Code of the
Cinematographic Industry, makes it compulsory for
the entire sector to comply with the main provisions
of the agreement, while those affirming “the neces-
sity of rules” on the “guaranteed minimum remuner-
ation for rightsholders” and those involving “prac-
tices for the promotion of works” continue to apply
only to the signatories. �

FR – New Principle of Pluralism
for Speaking Time for Politicians
on Radio and Television

Taking note of the decision made by the Conseil
d’État on 8 April 2009 (see IRIS 2009-5: 14), the
national audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel – CSA) adopted on 21 July
2009 a new “principle of pluralism” that will govern
the balance in regard to the proportion of speaking
time for politicians on radio and television. Starting
on 1 September, this principle will replace the so-
called “three thirds” rule (government, majority,
and opposition), in force since 1969, which excluded
the Head of State for the purpose of the calculation.
As a result, the total speaking time for the parlia-
mentary opposition now may no longer be less than
half the total speaking time of the Head of State and

the presidential majority. Speeches by the President
and members of his staff will therefore be added
automatically to that total. With this recalculation
of the total speaking time for the presidential major-
ity (members of the Government, the parliamentary
majority and the Head of State’s staff), the CSA is
emphasising a simplification of the rules for calcu-
lation. Furthermore, only those speeches by the
President that, because of their content or context,
fall within “the national political debate” within the
meaning of the Conseil d’État’s decision, will be
taken into account. This means that speeches falling
within the scope of the Head of State’s “sovereignty
functions” (fonctions régaliennes) within the mean-
ing of Article 5 of the Constitution (functions
involving compliance with the Constitution, the
proper functioning of the public authorities, the
continuity of the State, national independence and

•Decision of 09 July 2009 adopted in application of Article 30-7 of the Code of the
Code of the Cinematographic Industry; gazetted (published in the Official Journal)
on 12 July 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11782

FR

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

14 IRIS 2009 - 8

the integrity of the territory, and observance of
treaties).

For those political formations that do not belong
to either the majority or the opposition, and for

those not represented in Parliament, the channels
will continue to ensure fair speaking time based on
various features of the representation. Each channel
shall send the times to the CSA, which will then
inform the leaders of the parliamentary chambers
and the political parties present in the Parliament
each month. The results may also be consulted on
the CSA’s Internet site. �

•CSA adopts a new principle of pluralism for speaking time for politicians; CSA
press release, 21 July 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11780

FR

GB – Government Publishes
“Digital Britain” Proposals

The UK Government has published “Digital
Britain – Final Report” setting out its proposals on a
wide range of communications issues. Its basic aim is
“to secure the UK’s position as one of the world’s
leading digital knowledge economies”.

A number of proposals directly concern the
broadcasting sector. The Government has rejected
privatisation of Channel 4, but its statutory remit
will be updated and discussions will continue on a
strategic partnership between Channel 4 and BBC
Worldwide, the Corporation’s commercial arm. The
Government will consult on a “Contained Contestable
Element” of the television licence fee, currently used
only to fund the BBC. This would be used to fund
“independently-financed news consortia” to provide
multi-media and broadcast regional news independ-
ently of the BBC, using the Channel 3 broadcast
regional news slots. The new arrangements would
replace the provision of such news by Channel 3,
which is finding it increasingly difficult to meet pub-
lic service obligations due to increased competition
from digital media and a decline in advertising rev-
enue. Other public service obligations on Channel 3
may also be relaxed and the general direction will be

one of gradual liberalisation. The funding proposal is
bitterly opposed by the BBC, which sees it as a threat
to its own independence by breaching the distinction
between the licence fee and general taxation.

The Report also includes other major proposals
across a range of different media. Digital switchover
is proposed for all national radio stations by the end
of 2015. The Government has assured it will deliver
a commitment to universal broadband at 2Mbps by
2012. This will be achieved by a mix of technologies
and will be supported by public funding. After that
date, next generation networks will be made univer-
sally available with at least 90% coverage by 2017
funded by a levy of 50 pence per month on all fixed
copper lines. The Communications Act 2003 will also
be amended to add to the principal duties of the reg-
ulator, Ofcom, a duty to promote investment in com-
munications infrastructure.

Ofcom will be given new functions aimed at
reducing copyright infringement on the Internet. It
will require Internet service providers to notify
account holders of alleged copyright infringement
and to maintain and make available, after a court
order, data to allow serious repeat offenders to be
identified. This will be underpinned by an industry
code of practice, though Ofcom may impose a code if
agreement is not reached. It will also have the power
to impose additional conditions on service providers,
including blocking, should other measures not be
effective in reducing unlawful file sharing. �

GB – Regulator Consults on Proposal
to Require Sky to Make Premium Content Available
to Competitors at Regulated Prices

•Department for Business, Innovation and Skills, Department for Culture, Media
and Sport, ‘Digital Britain – Final Report’, Cm 7650, June 2009, at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11809

EN

Ofcom, the UK communications regulator, has
completed a further phase in its long-running inves-
tigation into pay-TV markets and is now consulting
on possible remedies (see IRIS 2009-1: 13). The cen-
tral issue is the wholesale supply of premium content
by Sky to its competitors.

Ofcom has found that live top-flight sports and
first-run Hollywood movies are particularly effective
in driving pay-TV subscriptions because they com-

bine broad audience appeal with a high degree of
exclusivity to pay-TV. There are narrow economic
markets for the wholesale of Core Premium Sports
and Core Premium Movie channels and Sky has mar-
ket power in those markets to residential customers.
Ofcom is concerned that Sky may distribute its pre-
mium content in a manner that favours its own plat-
form and its own retail business, exploit content
rights selectively and set high wholesale prices.
These channels are provided to only one major third-
party retailer and to none outside the cable plat-
form. This means that Sky can manage competition
between retailers on different platforms to protect its

Amélie Blocman
Légipresse

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

15IRIS 2009 - 8

own satellite platform and prevent rival retailers
from establishing a strong retail presence, which
would also strengthen their position in bidding for
content rights. Analysis commissioned by Ofcom sug-
gested that Sky had made an aggregate return of
above 20%, significantly above its cost of capital.
Consumer choice is reduced by restricted availability
of premium content and by the range of retail bun-
dles made available on each platform.

Ofcom proposes to remedy the problems through
a wholesale must-offer obligation, extending to Sky
Sports 1 and 2 and all Sky Movies channels apart
from Classics; high definition and interactive ver-
sions would be included. Prices would be set by
Ofcom on a retail-minus basis, using current costs as
a cross-check.

Ofcom is investigating subscription video-on-
demand rights further with a view to separating their
sale from standard subscription rights. �

•Ofcom, “Pay TV Phrase Three Document”, 26 June 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11810

EN

GB – Taste and Standards in Broadcasting

In the period following the broadcast of an item
on 18 October 2008 during the Russell Brand show,
the BBC received 42,851 complaints (see IRIS 2009-
5: 15).

The Editorial Standards Committee concluded
that the material, regarding Mr Andrew Sachs and his
granddaughter Ms Baillie, was “so grossly offensive”
that there was no justification for its being broad-
cast.

Subsequently, the BBC Trust requested the BBC
Executive to research audience expectations regard-
ing issues raised by the broadcast and to make rec-
ommendations. It commissioned the research from
Professor Sonia Livingstone (LSE), Ipsos MORI and
the Blinc Partnership and the report was published:
“Taste, Standards and the BBC: Public Attitudes to
Morality, Values and Behaviour in UK Broadcasting”.

It details major new in-depth audience research
carried out by the BBC and sets out the resulting rec-

ommendations to tighten up protection for BBC audi-
ences from potentially offensive content, whilst pro-
viding appropriate safeguards for creativity and
innovation in programming.

On 24 June 2009, the BBC Trust published its
response to the BBC Executive’s report, which it
welcomed. As was the Executive, the BBC Trust is
confronted by the need to balance a number of
principles: maintaining the highest editorial stan-
dards; ensuring that the audience is not exposed to
offensive content; and “guarding against stifling cre-
ativity”.

In addition, the Trust made some of its own spe-
cific recommendations and outlined the next steps
for the “full forthcoming review of the BBC’s Edito-
rial Guidelines” (to take place during 2009), or
online guidance, which will, it says, take into
account the “public feedback and comments on the
findings of the Executive’s report”.

In particular, the Trust recommends that the BBC
“should not make programmes that celebrate or con-
done gratuitous, aggressive, intrusive, and humiliat-
ing behaviour”.

The Trust has challenged the Executive to clearly
address this issue in the Editorial Guidelines. Whilst
licence-payers can distinguish between comedy and
satire – of which they approve – they disapprove of
programmes containing “unjustified humiliation”. �

•BBC Trust, “Commentary on the Executive’s Report ‘Taste, Standards and the BBC:
Public Attitudes to Morality, Values and Behaviour in UK Broadcasting’”, available
at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11811

•BBC Executive, “Taste, Standards and the BBC: Public Attitudes to Morality, Values
and Behaviour in UK Broadcasting”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11812

EN

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol

David Goldberg
deeJgee

Research/Consultancy

On 30 June 2009 the Hungarian Constitutional
Court declared a recent amendment to Act I of 1996
on Radio and Television Broadcasting (Broadcasting
Act) incompatible with the Constitution.

The amendment was adopted by the Parliament
on 8 December 2008. The new rules would have made
possible the renewal of broadcasting licences without
tendering in the case of analogue programme serv-
ices, given that the broadcaster concerned under-

takes obligations to contribute to the process of the
digital switchover. The term of such renewal was
determined to be a maximum of five years, but it may
not exceed the date of analogue switch-off (as
regards TV broadcasting on 31 December 2011, as
regards radio, conditionally, on 31 December 2014).
According to the amendment the decision on the
renewal shall be made by the Országos Rádió és
Televízió Testület (National Radio and Television Com-
mission – ORTT). The adopted amendment was of cru-
cial importance for the two national commercial
radio broadcasters, Danubius Rádió Műsorszolgáltató

HU – Amendment to the Broadcasting
Act Found Unconstitutional



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

16 IRIS 2009 - 8

•Decision of the Constitutional Court 71/2009. (VI.30.) AB, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11794

HU

MT – The Right to a Fair and Public Trial
in Administrative Broadcasting Proceedings

On 11 May 2009, the Civil Court, First Hall,
decided that the Malta Broadcasting Authority had
not, when hearing a charge issued by the Chief Exec-
utive of the said Authority against the public service
broadcaster, given the latter a fair hearing during
administrative proceedings. This court case involved
the first instance of application by the Authority in
2000 of the then new law which changed the proce-
dure as to the enforcement of broadcasting legisla-
tion from one based on criminal proceedings to one
based on administrative proceedings.

The facts of the case are as follows. On 21 March
2000, a programme was broadcast prior to the water-
shed on the public service television station (TVM)
dealing with sex education. The Authority took note
of a Memorandum submitted to it by its Chief Exec-
utive and also heard the oral submissions of the sta-
tion in connection with the alleged infringement of
the good taste and decency provision of the Broad-
casting Act. On 12 July 2000, the Authority found
the station in breach of the Broadcasting Act and
imposed an administrative penalty of MTL 600 (now
EUR 1397.62), while also ordering the station to
broadcast a summary of the Authority’s findings dur-
ing the principal news bulletin of TVM. It did so after
noting the new amendments to the Broadcasting Act,
which had come into effect the day before, on
11 July 2000. These amendments had empowered the
Authority to inflict administrative sanctions, such as
the above-mentioned penalty, a power which it did
not previously have, as infringements of broadcast-
ing law were prior to 11 July 2000 considered crimi-
nal offences. The station sought judicial review of
the Authority’s decision, claiming that it had not

been given a fair hearing in the infliction of such a
penalty.

The court argued that the new amendments to
the Broadcasting Act had raised the standard of
administrative proceedings from disciplinary pro-
ceedings to proceedings which had to respect the
right to a fair and public trial. It further expressed its
opinion that once the new law had come into force
and the proceedings in question had not yet been
definitively decided, the Authority was bound to
comply with these new provisions, as that was the
law in force at the specific moment in time. In the
court’s view, the Authority should – following the
entry into force of the new amendments – either
have requested TVM to declare that it was not going
to adduce further evidence and that it was relying on
the evidence it had already produced or else TVM
should have been given the opportunity to produce
fresh evidence. Furthermore, TVM had not received a
charge in terms of the new law, nor was it informed
on which provision of the law its conduct was being
investigated. The Authority failed to inform TVM
that the latter had the right to adduce evidence to
defend itself and to be assisted by a lawyer. In addi-
tion, the Chief Executive of the Authority, who filed
a written statement, was not cross-examined by TVM.
Finally, the court concluded that when a law is
changed following the commission of a criminal
offence, it is the law most favourable to the accused
that should apply. The Court thus found in favour of
TVM and ordered the Authority to refund the admi-
nistrative penalty which TVM had paid to the
Authority.

On the other hand, the court observed that it
resulted from the facts of the case that the Author-
ity had not acted as a prosecutor and as a judge at
the same time, as TVM had alleged, and therefore
rejected TVM’s contention in this regard.

The decision is now final as the Broadcasting
Authority did not appeal the judgment. �

Zrt. and Sláger Rádió Zrt., whose broadcasting
licences will expire in November this year.

The adopted amendment was not signed by the
President, who decided to invite the Constitutional
Court to exercise its power of constitutional control
prior to its promulgation. In his initiative the Presi-
dent noted that, if adopted, the rules would lead to
the exclusion of new entrants from the radio market.
This discrimination contradicts the rights to equality
of freedom of expression and of freedom of competi-
tion on the market.

In its decision the Court shared the President’s
constitutional concerns and expressed largely similar
arguments. It recalled that in the case of radio there

is no evident and pressing need for digitalisation
from the side of the consumers. As a consequence
analogue distribution is expected to remain the main
platform for radio programme services. Against this
background the adopted regulation would indeed
pose unreasonable obstacles for new market
entrants.

The Constitutional Court also established that the
amendment actually does not formulate a general
rule, but addresses a particular question (i.e., the
utilisation of the two national terrestrial commercial
analogue radio networks).

It is also worth noting that the ORTT, in parallel
with the procedure of the Constitutional Court, has
already begun the tendering procedure relating to
the rights to programme services via the two
national commercial radio networks. �

•Public Broadcasting Services Limited v Awtorita’ Tax-Xandir, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11807

MT

Kevin Aquilina
Department

of Public Law,
Faculty of Laws,

University of Malta

Márk Lengyel
Attorney at law



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

17IRIS 2009 - 8

RO – Partnership Agreement between CNA
and Council of Europe Office

On 14 May this year, the Consiliul Nat‚ ional al
Audiovizualului (national council for electronic media
– CNA) and the Council of Europe office in Romania
concluded a partnership agreement for the purposes
of mediation in the Romanian electronic media, as
part of a Council of Europe initiative under the motto
“Dosta! Go beyond prejudice, discover the Roma!”

It was agreed that a broadcasting campaign
should be carried out between 1 June and 31 August
2009 (Chapter 1 Art. 1) with the aim of raising pub-
lic awareness of Roma issues and fighting existing

prejudices through the broadcast of television and
radio spots. The TV and radio spots were produced by
the Council of Europe in the Romanian language
(Art. 2 para. 1).

The partners to the agreement also undertook to
publicise this media campaign on their respective
Internet sites (Art. 2 para. 2). The Council of Europe
office agreed to record the spots onto mini-DVD and
CD and to reproduce them for distribution to televi-
sion and radio broadcasters. The CNA, for its part,
promised to do everything necessary to support the
transmission of the TV and radio spots in accordance
with the powers invested in it by Audiovisual Act
no. 504/2002, including the relevant amendments
and additions (Art. 3).

Each partner appointed one person to take
responsibility for the successful implementation of
the agreed activities (Art. 4). �

RS – Amendments to Law
on Public Information Proposed

At its session held on 9 July 2009 the Government
of Serbia adopted the Proposal for Amendments to the
2003 Law on Public Information, explaining that
under the existing legal framework media outlets can
easily misuse their rights in order to achieve practical
impunity for all their mistakes and for damages they
have caused to third parties.

The subsequent deliberation of that Proposal in
the National Assembly has demonstrated the contro-
versial nature of the proposed amendments and unex-
pectedly put the existing government majority at risk.
Namely, after very critical reactions on the part of
media outlets, journalists associations and NGO’s
involved with freedom of expression issues, some of
the ruling coalition parties publicised their decision to
restrain from voting in favour of the government pro-
posal, thus jeopardising the parliamentary majority.

Even though the deliberations in the National
Assembly improved the text of the Proposal by remov-
ing some of the most criticised provisions, there are

two sections still causing concerns and giving rise to
discussions: the registration of media outlets and espe-
cially the increased amounts of fines for media outlets
in case of mistakes. As for the registration, the issue
giving rise to most discussion is the fact that a tem-
porary ban on publication may be ordered in a case
where a media outlet does not conform with registra-
tion requirements. As for the fines, their amount has
been increased to the level of causing a serious chill-
ing effect on any type of investigative journalism. In
both cases, the constitutionality and compatibility of
these sections with the European Convention on
Human Rights, to which Serbia is a Party, has been put
in question. The provision of the Proposal under which
the founding rights of a media outlet shall not be
transferable also caused concerns. The fact that the
existing expert group for the reform of the media leg-
islation has not been consulted at all during the prepa-
ration of the Proposal has also been emphasised as
proof that a basically restrictive intent hides behind it.

The vote on the current version of the Proposal
(the version after parliamentary amendments) was
scheduled to take place on 31 August 2009. �

•Acord de colaborare între CNA şi Biroul Consiliului Europei din România (Agree-
ment on cooperation between the CNA and the Council of Europe office in Romania),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11793

RO

Mariana Stoican
Journalist, Bucharest

Miloš Živković
Belgrade University

School of Law &
Živković Samardžić

Law offices

RS – Digitalisation Strategy Adopted

At its session held on 2 July 2009 the Govern-
ment of the Republic of Serbia adopted the Strategy
and Action Plan for the Transfer from Analogue to
Digital Broadcasting (“Digitalisation Strategy”). The
Strategy has been prepared by the Ministry of
Telecommunications and Information Society. The
switch-off date for analogue broadcasting has been
set for 4 April 2012, the selected compression
method is MPEG-4 and the selected standard for dig-
ital TV broadcasting is DVB-T2.

The Strategy underlined a number of open issues,
such as the manner and the proceedings for the
choice of the digital broadcasting network operator,

the manner of multiplex management and the tender
conditions for future operators, the manner and pro-
cedure for issuing licenses for programme contents,
the amount of fees for content licenses, the protec-
tion of competition on the digital TV market, the
rights and obligations of public service broadcasters
in the digitalisation process, as well as the condi-
tions for distribution and use of the digital dividend.

During the public discussion about the draft pre-
pared by the ministry, the existing commercial broad-
casters succeeded in having the following items
included in the Strategy: A place within the multi-
plexes shall be guaranteed only to broadcasters hav-
ing valid licenses at the time of the analogue switch-
off; the application of equal, non-discriminatory



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

18 IRIS 2009 - 8

RU – Warning to Broadcaster Annulled

On 2 June 2009 Basmanny District Court in
Moscow took an important decision in a case taken
by a broadcaster against the prosecutor’s office. The
court overruled a 22 August 2008 warning issued by
the Basmanny Inter-District Prosecutor to the 2x2
television channel, owned by a Russian private Prof-
Media holding company.

The 2x2 channel broadcasts via cable networks in
Russia and in St. Petersburg over the air a 24-hour
daily programme of cartoons for adults. Acting on
complaints from private individuals the prosecutor’s
office ordered and obtained an expert opinion that
claimed in particular that an episode titled “Mr. Han-
key’s Christmas Classics” from the “South Park” car-
toon series (produced in the U.S. by Comedy Central)
was extremist in the sense of the 2002 Federal
Statute “On Counteraction of Extremist Activity”
because it promoted hatred between religions. That
served as the basis of the warning issued in accor-
dance with the Federal Statute (see IRIS 2002-8: 15,
IRIS 2007-1: 16, and IRIS 2007-9: 19). It is to be
remembered that, by law, the activities of a mass

media organization can be terminated if the warning
is not appealed, or deemed illegal by the court, and
also if the infringements are repeated within twelve
months from the date of issue of the warning or new
facts are discovered that prove the carrying out of
extremist activity by the mass media organisation.

In addition, a separate criminal investigation
into suspicions of excitement of religious strife was
opened in the Basmanny court by the same prosecu-
tor in September of 2008, and in a separate motion
the prosecutors asked the court to declare the series
to contain extremist material that would involve
criminal prosecution of those who disseminate it.
After two new expert opinions had been provided
that denied the existence of extremist materials in
the cartoon series, the investigation was closed and
the court motion was withdrawn by the prosecutor’s
office. However, that did not prevent the prosecutors
from defending the legality of their warning before
the court.

Based on the expert opinions the Basmanny Dis-
trict Court annulled the warning of the Prosecutor. It
is a rare case when a warning to a media outlet is
successfully overruled in court. The District Court
decision was appealed by the prosecutor’s office in
the Moscow City Court. On 28 August 2009, the City
Court upheld the lower court’s decision. �

conditions relating to quality, availability and fees for
all broadcasters shall be guaranteed by the future net-
work operator, whereas the fee amount shall be based
upon the cost-covering principle; the recognition of
the rights and the market positions of the existing

broadcasters shall be guaranteed; a special simulcast
fee shall not be introduced; the maintaining of the
same service zones as provided by the existing broad-
casting licenses and the same data flow for all pro-
grammes within a multiplex are guaranteed. �

•Bill „О защите детей от информации, причиняющей вред их здоровью и развитию“
(On the Protection of Minors against Information Detrimental to their Health and
Development)

RU

RU – Draft Law on the Protection of Minors
against Information Detrimental to their Health
and Development

On 24 June 2009 the State Duma (parliament)
adopted at the first reading the bill «О защите
детей от информации, причиняющей вред их
здоровью и развитию» (On the Protection of
Minors against Information Detrimental to their
Health and Development).

The proposed federal statute shall regulate “prod-
ucts of the mass media, printed materials, movies, TV
and video films, electronic and computer games, other
audiovisual products on any material object, including
those disseminated in public performances and on the
information telecommunication networks of general
access (including Internet and mobile telephony)”.

The bill defines seven categories of information
banned for dissemination among minors (persons of
below 18 years of age). They range from pornography

(also defined in the bill) to “propaganda of negation
of family values”.

The ratings of the “informational products” related
to the age of their consumers will be as follows: uni-
versal (all ages), below 6 (years old), 6+, 12+, 16+ and
18+. The bill introduces mandatory specific labeling of
the products including TV programmes (other than
news, current affairs, entertainment and live broad-
casts) in accordance with their age rating. Airing of
products labeled 16+ shall be allowed on TV only from
9 p.m. to 7 a.m., and those labeled 18+ from 11 p.m.
to 6 a.m.

Facilities, such as Internet cafes, providing Inter-
net access to customers shall be obliged to use tech-
nical and programming means to protect minors from
detrimental information.

Producers and distributors shall be responsible for
marking their products in accordance with the direc-
tives of the new law. In particular it encourages them
to solicit an expert opinion (that is an opinion of
experts as to what category the product belongs), spe-
cific rules and legal consequences of which are also
regulated in the bill. The expert opinion of computer
and other games is mandatory. �

Miloš Živković
Belgrade University

School of Law &
Živković Samardžić

Law offices

Andrei Richter
Moscow Media Law
and Policy Centre

•Decision of the Basmanny District Court of the City of Moscow of 2 June 2009 on
Case # 2-1810/09

RU

Andrei Richter
Moscow Media Law
and Policy Centre



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

19IRIS 2009 - 8

SE – Head Judge in the Pirate Bay Case
Was Not Biased

In the aftermath of the Pirate Bay court decision,
the head judge of the Stockholms tingsrätt (the Dis-
trict Court of Stockholm) was accused of conflict of
interest in that case (see IRIS 2009-6: 17). Accord-
ingly, a formal complaint was lodged on several
grounds by the defendants’ counsel, in which they
argued that the District Court of Stockholm should
declare a mistrial.

Svea Hovrätt (the Svea Court of Appeal) has now
delivered its judgment on this issue.

The head judge as well as the president of the Dis-
trict Court of Stockholm disputed that there were
any conflicts of interests present.

The head judge is a member of Svenska Förenin-
gen för Upphovsrätt (the Swedish Association for
Copyright – SFU) and a board member of Svenska
Föreningen för Industriellt Rättsskydd (the Swedish
Association for the Protection of Industrial Property
– SFIR). The plaintiffs’ counsel are also members of
these organisations. Moreover, the head judge, as
well as one of the plaintiff’s attorneys, are some-
times engaged as arbitrators in domain name dis-
putes by the same foundation (.SE).

The defendants argued, inter alia, that the head
judge had a conflict of interest due to his links to
SFU, which is affiliated with the Association
Littéraire et Artistique, and SFIR, as well his
commitment to the above-mentioned foundation.
Furthermore, it was claimed that he should have
informed the parties of these circumstances before
hearing the case.

The Svea Court of Appeal found that there was no
conflict of interest where a judge is merely a member

of an organisation whose primary objective is to
organise discussions and seminars on certain legal
issues. Thus, the head judge’s membership of SFU did
not constitute a conflict of interest.

The Svea Court of Appeal stated that SFIR had a
closer connection to rightsholders than SFU. In this
context the court acknowledged that memberships of
associations may constitute a conflict of interest if
the association in question has a direct interest in
the outcome of a case. Additionally, a conflict of
interest may arise if the judge is particularly com-
mitted to a certain cause. There was, however, no
concrete evidence that SFIR had a particular stake in
the Pirate Bay case. SFIR’s general interest in acting
against intellectual property infringements was also
considered to be in line with Swedish constitutional
law and other relevant laws in this area. Conse-
quently, the Svea Court of Appeal did not find the
head judge’s engagement in SFIR to constitute a con-
flict of interest either.

Nevertheless, the Svea Court of Appeal consid-
ered that the head judge should have informed the
parties of the abovementioned engagements,
although this was not considered reason enough to
declare a mistrial.

Finally, the Svea Court of Appeal held that judges
and counsel must normally be allowed to serve side
by side on e.g., arbitration boards, without this
amounting to a conflict of interest in future cases
where they act in their respective professional roles.

Consequently, the Svea Court of Appeal ruled
against the defendants’ plea that the head judge had
had a conflict of interest when trying the Pirate Bay
case. The decision of the Svea Court of Appeal is final
and not subject to appeal.

Having settled this issue, the Svea Court of
Appeal now has to try the material parts of the Pirate
Bay case. �

•Svea Hovrätts beslut den 24 juni 2009 i mål nr B 4041-09 (Decision of the Svea
Court of Appeal of 24 June 2009 in case No. B 4041-09)

SV

Michael Plogell
and Erik Ullberg

Wistrand Advokatbyrå,
Gothenburg, Sweden

SK – Controversial Amendment
to the State Language Law

The Slovak Parliament approved a controversial
amendment to Law No. 270/1995 of Coll. on the
State Language of the Slovak Republic of 15 Novem-
ber 1995 (“State Language Law“), proposed by the
Government on 30 June 2009. The Amendment, i.e.,
Law No. 318/2009 of Coll., shall come into effect on
1 September 2009. The reason for it is that the stan-
dard of oral culture in Slovakia is deteriorating.

As the provisions concerning sanctioning (i.e.,
§ 10 of the State Language Law) were repealed in
1999 due to imperfections in the provisions, the Min-
istry of Culture (“Ministry“) - as supervisor of adher-
ence to the obligations resulting from the State Lan-
guage Law - has since been entitled only to notify
violations to the legal entities and natural persons

concerned and to require a remedy for such illegali-
ties. If the imperfections were not removed, the
Ministry lacked competence to impose fines. The
Amendment enables the Ministry to exercise stricter
supervision on the proper use of the Slovak language.
Consequently, if imperfections appear and are not cor-
rected after repeated calls by the Ministry, a fine of
EUR 100 to EUR 5,000 may be imposed. Fines imposed
will accrue to the State cultural fund, Pro Slovakia.

The amended Law shall apply to State authori-
ties, authorities of territorial self-administration and
other State administrative authorities, legal entities
and natural persons. The Amendment introduces,
inter alia, changes concerning media law, mainly in
regard to radio and TV broadcasting, and determines
not only the use of the State language, which is the
language in which radio and TV programmes are
broadcast in the whole Slovak Republic, but also



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

20 IRIS 2009 - 8

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int
Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00 - Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

•OSCE press release, OSCE minorities’ commissioner discusses amendments to
Slovakia’s language law, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11795

SK

Jana Markechova
Markechova Law Office,

Bratislava

specifies exceptions to this rule, such as the use of
the Czech language, i.e., a language that fulfils the
requirement of essential understandability from the
point of view of the State language. Some exceptions
include the possibility of regional broadcasting in a
minority language.

In accordance with the Amendment, signs, adver-
tising and announcements providing information to
the public must be written first in Slovak followed by
any foreign language in the same or smaller font size.

The Amendment has been criticised, particularly
by Hungarian Slovaks, who say it limits the rights of

ethnic minorities to use their native language in offi-
cial dealings with the authorities. The opposition
Hungarian Coalition Party (SMK) has rejected the
Amendment, describing it as putting citizens who
belong to a minority at a disadvantage and violating
the principle of equality. The Ministry maintains the
contrary saying that the Amendment would not
punish anyone for using ethnic minority languages.
National minorities of Poles and Ruthenians in
Slovakia do not consider the possible impact of the
Amendment to be a potential threat to either their
everyday activities or communication in a public
context

On 21/22 July 2009 the OSCE High Commissioner
on National Minorities received delegations from
Slovakia and Hungary to discuss the Amendment. �

PUBLICATIONS AGENDA

Kuper, Ernst - Stephan
Internet Protocol Television IPTV:
Rechtlicher Rahmen und Besonderheiten
im Rundfunk- und Medienrecht,
Telekommunikationsrecht, Urheberrecht
und im Wettbewerbs- und Kartellrecht
2009, Verlag Kovac
ISBN 978-3830045625

Rutkowski, Stefan
Innovationsförderung
im Telekommunikationsrecht
zwischen Netzzugang
und Regulierungsfreistellung
DE, Baden Baden
Nomos Verlag, 2009
ISBN 978-3832950026

Gibbons, Thomas
Regulating Audiovisual Services:
4 (library of essays in media law)
Ashgate, 2009
ISBN 978-0754627982

Fosbrook, Deborah
Media and business contracts handbook
Sweet and Maxwell, 2009
ISBN 978-1847039088

MAVISE Seminar What’s New in the News?
Evolution of the European TV News Market
Wednesday 7.10.09 from 4:30 pm to 6.00 pm
Venue: Cannes, Auditorium K, Level 4, Palais des Festivals
Organiser: The European Commission (DG Communication)

and the European Audiovisual Observatory
Information & inscription: Fax: + 33 (0)3 90 21 60 19

or par e-mail: cannes@coe.int


