
2009 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of TASZ v. Hungary 2

EUROPEAN UNION

European Commission:
Assessing the Barriers to Online Retailing
in Europe 3

NATIONAL
BE–Belgium:
Transposition of the AVMS Directive 4

Ethical Directive on the Way the Media
Should Deal with User Generated Content 4

BG–Bulgaria:
State Digital Multiplex 5

CY–Cyprus:
Regulations for the Provision of Networks
for Digital TV Services 5

Regulations on Fairness Amended
to Cover EU Parliament Elections 6

CZ–Czech Republic:
Election Campaign of Nationalist Parties 6

DE–Germany:
Internet-Based Video Recorders
Infringe Copyright 7

Film about “Cannibal of Rotenburg”
Can Be Screened 7

Internet Transmission of Sexual Acts
via Webcam Constitutes Abuse 8

Kurdish TV Broadcaster’s Urgent Applications
against Home Affairs Ministry Ban Granted 8

Court Bans EPGs from Using Programme
Information 8

Court Confirms Licence Fee Obligation
for Work PCs with Internet Access 9

Premiere Loses Case against Kathrein 9

ES–Spain:
Competition Authority Imposes Fine
for Monopoly in Audiovisual Signal
Distribution 10

Increase of Economic Aids to Spanish Cinema,
despite the Crisis 10

FR–France:
Court of Cassation Classifies Participation
in Reality Television Broadcast
as Employment Contract 11

Court Judgment against Television Channel
for Infringement of a Competitor
Channel’s Brand Name 11

HADOPI’s Power of Sanction Censured
by the Constitutional Council 12

HADOPI Looks at Media Chronology
and the Rights of On-line Editors 13

GB–United Kingdom:
Regulator Announces Changes to Rules
on Advertising and Teleshopping 13

GR–Greece:
The TV and Radio Exposure of Political Parties
in the Pre-Election Period under Judicial Scrutiny 14

ESR Terminates the Transmission of Reality Show 14

IE–Ireland:
DTT and Digital Dividend 15

LT–Lithuania:
Draft Amendment Law on the Protection of Minors
against Detrimental Effect of Public Information 15

LV–Latvia:
The Legality of Broadcasting License Fees Unclear 16

MT–Malta:
Consultation Document on the Proper Use
of the Maltese Language
in the Broadcasting Media 17

PL–Poland:
New Law on Public Duties
in Audiovisual Media Services 17

RO–Romania:
Protocol on Co-operation
between CNA and ANPDC 18

RS–Republic of Serbia:
Broadcasting Act Amended 18

RU–Russian Federation:
Equal Rights Law Passed 19

TR–Turkey:
Actors are Getting Together
under the Umbrella of a Collecting Society 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2 IRIS 2009 - 7

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of TASZ v. Hungary

In April 2009, the European Court of Human
Rights delivered an important judgment in which it
recognised the right of access to official documents.
The Court made it clear that, when public bodies hold
information that is needed for public debate, the
refusal to provide documents in this matter to those
who are requesting access, is a violation of the right
to freedom of expression and information guaran-
teed under Article 10 of the Convention. The case
concerns a request by the Társaság a Szabadságjo-
gokért (Hungarian Civil Liberties Union – TASZ) to
Hungary’s Constitutional Court to disclose a parlia-
mentarian’s complaint questioning the legality of
new criminal legislation concerning drug-related
offences. The Constitutional Court refused to release
the information. As the Court found that the appli-
cant was involved in the legitimate gathering of
information on a matter of public importance and

that the Constitutional Court’s monopoly of infor-
mation amounted to a form of censorship, it con-
cluded that the interference with the applicant’s
rights was a violation of Article 10 of the Conven-
tion.

The European Court’s judgment refers to the “cen-
sorial power of an information monopoly”, when
public bodies refuse to release information needed by
the media or civil society organisations to perform
their “watchdog” function. The Court refers to its
consistent case law, in which it has recognised that
the public has a right to receive information of gene-
ral interest and that the most careful scrutiny on the
part of the Court is called for when the measures
taken by the national authority are capable of
discouraging the participation of the press, one of
society’s “watchdogs”, in the public debate on mat-
ters of legitimate public concern, including measures
which merely make access to information more cum-
bersome. It is also underlined that the law cannot
allow arbitrary restrictions, which may become a

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with
the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal
and should in no way be interpreted as
to represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

• Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00
Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator – Michael Botein, The Media

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) –
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) –
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights
of the Council of Europe, Strasbourg (France)
– Andrei Richter, Moscow Media Law and
Policy Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter
(co-ordination) – Brigitte Auel – Véronique
Campillo – Paul Green – Marco Polo Sàrl –
Manuella Martins – Katherine Parsons –
Stefan Pooth – Erwin Rohwer –
Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne

Nikoltchev, European Audiovisual Observatory
– Christina Angelopoulos, Institute for
Information Law (IViR) at the University
of Amsterdam (The Netherlands) –
Caroline Bletterer, post graduate diploma
in Intellectual Property, Centre d’Etudes
Internationales de la Propriété Intellectuelle,
Strasbourg (France) – Amélie Lépinard,
Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) – Dorothée Seifert-
Willer, Hamburg (Germany) – Candelaria van
Strien-Reney, Law Faculty, National University
of Ireland, Galway (Ireland) – Anne Yliniva-
Hoffmann, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2009, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

EUROPEAN COMMISSION Institute for Information Law NYLS
MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,

MMLPC

&Auteurs
Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

3IRIS 2009 - 7

EUROPEAN UNION

European Commission:
Assessing the Barriers to Online Retailing in Europe

The European Commission, DG Competition,
recently published a report of the deliberations of
the Online Commerce Roundtable on the business
opportunities created by the Internet and the exist-
ing barriers to increased online retailing in Europe.
The Roundtable was convened twice in the fall of
2008 and comprised senior consumer and industry
representatives among whom were EMI, Apple Inc.,
SACEM and Sir Mick Jagger. The discussions touched
on several issues relating to the online retailing of
music and goods. With respect to the retailing of
music, the issue of the online licensing of rights by
collective rights management organisations and
other stakeholders was identified as one area of
major importance.

All participants recognised the need for EEA-wide
licensing in the online environment. This was felt to
be a good starting point to allow EEA-wide licensing
of both performance and mechanical rights for a
wider repertoire and in competition between several
rights managers. If effectively implemented, this
could lead to online licensing practices that would
benefit all stakeholders. It is in the interests of right-

sholders, publishers and collecting societies that
online rights are effectively licensed and that as
much music as possible is sold. It is to the advantage
of the consumers who will have a wider choice, as
they can access online music services from anywhere
in the EEA.

In the report, the European Commission stresses
that the conclusions of the Group on the issue of
online music licensing will have an effect on the
market if implemented not only by the participants,
but also by other market players, in particular by
other publishers and collecting societies. In fact, it is
the responsibility of the industry involved to develop
workable licensing solutions that would allow easy
access to the global repertoire in a competitive envi-
ronment. The success of a rights manager should not
depend on its size, but on its efficiency and the
quality of services it is able to offer. These are the
criteria on which rights managers should compete. A
licensing model likely to satisfy the needs of com-
mercial users would consists in having several rights
managers offering a licence that covers a repertoire
that comes close to the global repertoire. Neverthe-
less, a limited number of rights managers which offer
an important, even though not global, repertoire
could still be a workable solution, if a common data-

form of indirect censorship should the authorities
create obstacles to the gathering of information, this
by itself being an essential preparatory step in jour-
nalism and inherently a protected part of press free-
dom. The Court emphasised once more that the
function of the press, including the creation of
forums of public debate, is not limited to the media
or professional journalists. Indeed, in the present
case, the preparation of the forum of public debate
was conducted by a non-governmental organisation.
The Court recognises the important contribution of
civil society to the discussion of public affairs and
categorised the applicant association, which is
involved in human rights litigation, as a social
“watchdog”. The Court is of the opinion that, in
these circumstances, the applicant’s activities war-
rant similar Convention protection to that afforded
to the press. Furthermore, given that the applicant’s
intention was to impart to the public the information
gathered from the constitutional complaint in ques-
tion, and thereby to contribute to the public debate
concerning legislation on drug-related offences, its
right to impart information was clearly impaired.

It should be emphasised that the European

Court’s judgment is obviously a further step in the
direction of the recognition by the Court of a right
of access to public documents under Article 10 of the
Convention, although the Court is still reluctant to
affirm this explicitly. The Court recalls that “Article
10 does not (..) confer on the individual a right of
access to a register containing information on his
personal position, nor does it embody an obligation
on the Government to impart such information to the
individual” and that “it is difficult to derive from the
Convention a general right of access to administra-
tive data and documents”. But the judgment also
states that “the Court has recently advanced towards
a broader interpretation of the notion of “freedom to
receive information” (..) and thereby towards the
recognition of a right of access to information”,
referring to its decision in the case of Sdruženi
Jihočeské Matky v. Czech Republic (ECHR 10 July
2006, Appl. No. 19101/03). The Court notes that
“the right to freedom to receive information basically
prohibits a Government from restricting a person
from receiving information that others wish or may
be willing to impart to him”. In this case, the infor-
mation sought by the applicant was ready and avail-
able and did not require the collection of any data by
the Government. Therefore, the Court considers that
the State had an obligation not to impede the flow
of information sought by the applicant. �

•Judgment by the European Court of Human Rights (Second Section), case of
Társaság a Szabadságjogokért v. Hungary, Application no. 37374/05 of 14 April
2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

Dirk Voorhoof
Ghent University

(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark)

& Member of the Flemish
Regulator for the Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

4 IRIS 2009 - 7

base could provide transparency on who offers what
at which price.

This report is one of the many recent attempts
from the European Commission to clarify the situa-
tion surrounding the issue of the multi-territory
licensing of online music rights. �

BE – Transposition of the AVMS Directive

NATIONAL

The decree of 5 February 2009 of the French-
speaking Community amending the decree on broad-
casting of 27 February 2003, the founding text for
the audiovisual scene in the French-speaking Com-
munity – renamed the “decree on audiovisual media
services” for the occasion – was published in the
Moniteur Belge on 18 March 2009. This is of course
the main text transposing the AVMS Directive for the
French-speaking Community – it was transposed for
the Flemish Community by a decree of 18 March 2009
(see IRIS 2009-5: 8). It should, however, be pointed
out that the legislator for the French-speaking Com-
munity had already anticipated this transposition for
various aspects of commercial audiovisual communi-
cation (still called “advertising” at the time), by
introducing beforehand the distinction between lin-
ear services and non-linear services in the RTBF man-
agement contract concluded in 2006, and in legalis-
ing virtual advertising by an earlier amending decree
adopted on 19 July 2007, almost five months before
the Directive was adopted.

The decree transposes the main elements of the
new Directive into the domestic law of the French-
speaking Community of Belgium – new definitions

and new rules for commercial communication (pro-
duct placement is to be allowed in certain pro-
grammes), distinction between the schemes applica-
ble to linear services and to non-linear services (more
particularly with regard to the methods for promo-
tion, of and by, available European works), making
precise the criterion for editorial responsibility, and
a minor change in the mechanisms for co-regulation
by means of slight reinforcement of the role of the
opinion panel of the audiovisual regulatory authori-
ty (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel – CSA).

The text also contains a number of specific fea-
tures that go beyond the Directive. It is, for example,
applicable to sound broadcasting services, and it
abolishes the system of prior authorisation and
introduces a simple declaration scheme for audiovi-
sual media services and for sound services broadcast
other than terrestrially. Thus the scheme for linear
services is brought into line with the scheme for non-
linear services, except for radio stations requiring a
radio relay frequency, for which – because of the
shortage of frequencies – a selection and authorisa-
tion procedure remains in force. Lastly, the new
decree establishes a distinction between open distri-
bution platforms (which any editor may access
freely) and closed platforms (accessible only once
the distributor’s agreement has been obtained), with
stricter legal obligations for audiovisual media
services distributed on closed platforms. �

BE – Ethical Directive on the Way the Media Should
Deal with User Generated Content

On 12 March 2009, The Vlaamse Raad voor de
Journalistiek (Flemish Council for Journalism Ethics)
issued a directive on the way the media (audiovisual,
as well as print media and the internet) should deal
with User Generated Content (UGC). This Council is
an independent self-regulating institution that
supervises journalistic work in all Flemish media
upon the filing of a complaint by a member of the
public, thereby ensuring that journalistic ethics are
upheld. It can also issue ethical directives and
recommendations on its own initiative. Up until now,
the Flemish Council has not been in the habit of con-
trolling the online news media. This directive can be
seen as a step towards filling this lacuna.

By means of digital media and the internet, users
can now more easily send information and comments
to newsrooms. The Flemish Council recalls in this
directive some deontological principles on the use of
this type of content. The directive makes a distinc-
tion between how to handle news material on the
one hand and how to handle opinions/comments on
the other, when either is supplied by media users.
The term “news material” would include clues, pho-
tos, video images, etc. On this topic, the directive is
relevant to all media, including audiovisual media. As
to opinions/comments, the directive is of particular
relevance to print and online news media.

News material should be treated and sources
should be checked by the editorial staff according to
traditional journalistic standards. Hence, the news-
room is also responsible for published news material.

•Decree on audiovisual media services, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11764

FR

François Jongen
Catholic University

of Louvain

•European Commission, Online Commerce Roundtable Report on Opportunities and
barriers to online retailing, Brussels, June 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11769

EN

Lucie Guibault
Institute for

Information Law (IviR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

5IRIS 2009 - 7

As to opinions/comments on discussion forums,
however, the authors bear the prime responsibility.
Yet, the medium that publishes the contributions is
also deontologically co-responsible for governing the
forum properly. As concerns digital discussion
forums, the media can approach that responsibility
in three ways: checking the comments’ admissibility
before publication (the so-called pre-monitoring),
reading the comments and selecting them for publi-
cation (the so-called active moderation) or supplying
the necessary techniques in order to rapidly and ade-

quately remove inappropriate content (the so-called
post-monitoring). In order to prevent or rapidly
remove inappropriate content, the following tech-
niques are conceivable: prior user registration,
clearly mentioning conditions for use and recom-
mendations on the website, using electronic filtering
mechanisms, installing the possibility of an alert as
to inappropriate comments and prior moderating and
continuously checking discussions on delicate sub-
ject matters.

Anonymous contributions should only be pub-
lished in exceptional circumstances. In any case, the
newsroom should have access to the identity of the
supplier. �

•Richtlijn over de omgang van de pers met gebruikersinhoud (Directive on the way
the media should deal with user generated content), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11755

NL

•Law on Public Radio Broadcasting, published in the State Gazette (issue No. 37)
on 19 May 2009

BG – State Digital Multiplex

On 19 May 2009 the Law on Public Radio Broad-
casting (“LPRB”) was published in the State Gazette
(issue No. 37). Despite some severe opposition from
the media sector to the adoption of such an impor-
tant legislative act in a non-transparent manner, the
President has not vetoed the LPRB.

The LPRB governs State participation in the
broadcasting of Bulgarian National Television
(“BNT”) and Bulgarian National Radio (“BNR”). The
LPRB differen-tiates between two types of networks
for the digital transmission of electronic communi-
cation: via radio network for the transmission of the
signal and via a backbone network for the transmis-
sion of signals. According to the LPRB the State guar-
antees the broadcasting of the programmes of BNT
and BNR through a terrestrial digital electronic com-
munications system. To that end the State will incor-
porate a State-owned enterprise under Article 62,
para. 3 of the Commercial Act, called Public Digital
Radio Broadcasting National Company (”PDRBNC”).
It is responsible for constructing and operating the
electronic communications network for terrestrial
digital radio broadcasting. One month after the
PDRBNC is registered, the Communications Regula-
tion Commission shall grant the company permission
for the use of an individually assigned scarce
resource – radio frequency spectrum for electronic
communications through the network for terrestrial
digital radio broadcasting. The management bodies

of the PDRBNC are the Minister of Finance, the man-
agement board (four members) and the executive
director, all of whom are elected by the President
upon the proposal of the Prime Minister. The activi-
ties are financed by:
1. The State budget;
2. Income from fees paid by operators whose pro-

grammes are broadcast through the electronic
communications network for terrestrial digital
radio broadcasting;

3. Income from commercial activities.
BNT and BNR shall pay a fee to PDRBNC for the

broadcasting of their programmes. The fee comprises
the remuneration for covering the maintenance
expenses of the electronic communications network
for terrestrial digital radio broadcasting and the profit
within the meaning of the Corporate Income Tax Act.
The fees collected by the PDRBNC shall be used for:
1. The use of the individual scarce resource – radio

frequency spectrum;
2. Construction, maintenance and development of

the network;
3. The transmission of radio and TV programmes;
4. Covering the maintenance costs of the PDRBNC.

The Minister of Finance shall supervise how the
money is spent. The LPRB sets out that the PDRBNC
shall/can not:
1. Be a radio or TV operator;
2. Participate in commercial companies that create

programmes to be broadcast through electronic
communications networks; and

3. Construct and use electronic networks for broad-
casting radio and TV programmes. �

CY – Regulations for the Provision of Networks
for Digital TV Services

In accordance with Article 10 of the Telecommu-
nications Law 112(I)/2004, requiring the Telecom-
munications Commissioner to ensure maximum bene-
fit to end-users, new regulations set the terms and
conditions under which providers give access to their

network and services for terrestrial digital TV. The
Regulations are provided in a decree issued by the
Commissioner for Telecommunications and Postal
Services, enacted as Normative Administrative Act
KDP.200/2009. This also harmonizes Cypriot law with
European Community Directives 2002/19/EC,
2000/20/EC and 2000/21/EC and the relevant docu-
ments of the European Commission.

Hannes Cannie
Department

of Communication
Sciences/Center for
Journalism Studies,

Ghent University

Rayna Nikolova
Council

for Electronic Media,
Sofia



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

6 IRIS 2009 - 7

The Regulations define the rights and obligations
of the providers of network and services of terrestrial
digital TV, in respect of access to those networks. The
scope of the Regulations is to set the principles and
conditions under which providers will give broad-
casters the access that enables them to disseminate
their programmes through digital networks.

Access should be offered in accordance with the
following principles: transparency, non-discrimina-
tion, separate book-keeping and controlled pricing.

In order to ensure respect for these principles, nego-
tiations with interested parties should be based on
open tenders, where the terms and conditions are to
be made fully available. Providers should conduct
negotiations with broadcasters in good faith. A tem-
plate annexed to the Regulations lists the various
sections and the specific points on which informa-
tion must be provided. The sections include the gen-
eral terms, pricing, network technical description
and technical specifications of connection services;
procedures on handling applications and information
exchange; information on co-installation services
and procedures on sanctions/damages should also be
provided in the documents. �

•Ο περί Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομικών Υπηρεσιών Νόμος του
2004, ΚΔΠ 200/2009, Επίσημη Εφημερίδα, 15/05/2009 (Law on Electronic Commu-
nications and Postal Services of 2004, Normative Administrative Act KDP.200/2009,
Official Gazette, 15 May 2009)

EL

CY – Regulations on Fairness Amended
to Cover EU Parliament Elections

Following an amendment to the legal framework
the elections for the members of the EU Parliament
were included on the list of contests that should
receive fair coverage by the media. The Normative
Administrative Act KDP.207/2009 amended certain
provisions of the Regulations on Fair Treatment of
Parties and Candidates (KDP.193/2006) so that con-
testants in EU Parliament elections are treated fairly
as in the case of Presidential, Parliamentary and
Local Authorities elections.

The Regulations on Fair Treatment of Parties and
Candidates were issued in conformity with the Law on
Radio and Television Stations (N.7(I)1998), which was
amended earlier in the same manner. They define fair-
ness and set the terms and conditions under which it
is achieved. Fairness in the coverage of elections by
broadcasters is based on proportionality, a party’s
presence in parliament and overall organisation. The
main provisions of the Regulations are as follows:
- The coverage should promote pluralism and impar-
tiality and ensure both freedom of expression and
editorial independence.

- Fairness should apply with respect to the number
and kind of party activities covered. The criteria
used are the duration of on-screen presence and
coverage of overall activity, as well as of reports on

the activities of parties and candidates; access and
coverage offered to supporters is also taken into
account.

- Activities of holders of public office are credited to
parties or candidates when they are considered as
electioneering, i.e., offering support or promoting
a candidate or a party or giving an account of
accomplishments.

- Media policies of addressing invitations and offering
access to programmes should also respect fairness
and be done without discrimination. The same prin-
ciples must also apply in the case of men and
women invitees and candidates contesting seats in
the same constituency.

- In fulfillment of these obligations broadcasters are
obliged to draft a code of conduct and draw up their
schedule of programmes 30 days before the elec-
toral period, which is set at 40 days from the
polling day. The drafting work is to be done in co-
operation with political parties or candidates, with-
out prejudice to editorial independence.
In the absence of any statutory definition of a

“political party”, the Regulations define a party in
the same way as the amending law 212/1987 to the
Cyprus Broadcasting Corporation, the public service
broadcaster; thus, “party” means a party represented
in the House of Representatives or an association or
group of persons, which in the understanding of the
average sensible citizen having knowledge of the
internal political reality in the Republic and conside-
ring its organisation, structure, institutional setting,
its goals and appeal, is considered as a party. �

CZ – Election Campaign of Nationalist Parties

Nationalist parties in the Czech Republic com-
mitted a number of infringements during the recent
European Parliament election campaign. Candidates
included members of the nationalist Workers’ Party
(Dělnická strana) and the National Party (Národní
strana). Both parties submitted election spots to be

transmitted on Czech Television and Czech Radio, the
content of which provoked fierce reactions from the
government, Czech Television and Czech Radio. One
of the TV spots showed images of Roma families with
the words “Stop Black Racism”, “We don’t want black
racists among us” and “Stop Favouring Gypsies”. The
expression “a finalsolution to the Gipsy problem” was
also used.

•Ο περί Ραδιοφωνικών και Τηλεοπτικών Σταθμών Νόμος του 1998, ΚΔΠ 207/2009,
Επίσημη Εφημερίδα, 15/05/2009 (Law on Radio and Television Stations of 1998,
Normative Administrative Act KDP.207/2009, Official Gazette, 15 May 2009)

EL

Christophoros
Christophorou

Media and
elections analyst

Christophoros
Christophorou

Media and
elections analyst



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

7IRIS 2009 - 7

The broadcasters refused to air these spots. The
spot was broadcast once on Czech Television and
then withdrawn. Czech Radio refused to transmit two
of the three spots that were submitted by the
National Party because they were unlawful.

Political parties and unions are entitled to a
reasonable period of airtime on public service
channels during the European Parliament election
campaign if at least one of their candidates has been
authorised to stand. This rule is an exception to the
general ban on advertising of political parties or
candidates. The public service broadcasters are
obliged to broadcast election spots, which they are
not allowed to produce themselves. Channels that
broadcast such third-party programmes are made

directly responsible for their content by the parties
that submit that content. If their content is unlaw-
ful, claims can be made directly against the parties
that produced it and that are responsible for it.
Broadcasters can nonetheless still be liable and
therefore they too must check the content. However,
an election spot can only be rejected if it seriously
and obviously infringes generally applicable legisla-
tion.

Punishable offences include attacks on human
dignity such as incitement to hatred, violence and
arbitrary acts, insults, wilful contempt or slander.
The broadcasters thought this criterion was fully
met. Czech Television and Czech Radio have therefore
reported this offence to the official authorities. �

DE – Internet-Based Video Recorders
Infringe Copyright

In a ruling of 22 April 2009, the Bundesgerichtshof
(Federal Supreme Court - BGH) decided that Internet-
based video recorders regularly infringe copyright.

On its website, the defendant company offers an
“Internet-based personal video recorder”, which
records television programmes, including those of
the plaintiff (the broadcaster RTL), on the customer’s
instructions. The recorded programmes are stored in
an area allocated to the individual customer on a
server owned by the defendant, to be downloaded by
the customer at a time of his choice.

The BGH began by considering the recording
process itself and ruled that copyright would be
infringed if programmes were stored on so-called

“personal video recorders” on the customer’s instruc-
tions. This would breach the broadcaster’s right of
reproduction. Since a fee was charged for the service,
it did not constitute lawful reproduction for the
customer’s private use. However, if the recording
process was automated to the extent that the custo-
mer could be considered responsible for making the
recording, the BGH ruled that this would constitute
lawful reproduction for private use. However, it
thought that the broadcaster’s copyright would be
infringed by the retransmission of the programmes
received from the service provider to the “personal
video recorders” of more than one customer, since
this would infringe the broadcaster’s right to make
its programmes accessible to the public.

The case was referred back to the appeal court,
the Oberlandesgericht Dresden (Dresden Court of
Appeal - OLG), which must now assess the legally
relevant processes in this specific case, taking the
BGH’s ruling into account. �

DE – Film about “Cannibal of Rotenburg”
Can Be Screened

In a ruling issued on 26 May 2009 (case no. VI ZR
191/08), the Bundesgerichtshof (Federal Supreme
Court - BGH), overruling the two previous decisions of
the Landgericht Kassel (Kassel District Court - LG) and
the Oberlandesgericht Frankfurt (Frankfurt Appeal
Court - OLG), decided that the cinema film about the
so-called “Cannibal of Rotenburg” could be shown.

The film portrays the life story of the plaintiff,
known as the “Cannibal of Rotenburg”, who was sen-
tenced to life imprisonment for murder and disturb-
ing the peace of the dead after killing a man in March
2001, removing the bones from his body, cutting it
up, freezing it and then eating parts of it over a
period of time. The main character in the film dis-

plays some of the personality traits of the plaintiff
and the events shown in the film are virtually iden-
tical to the plaintiff’s life and actions. The plaintiff,
who had already signed an exclusive agreement with
a production company for the use of his life story,
applied for an injunction against the screening and
exploitation of the film, referring to his general per-
sonality rights (see IRIS 2006-4: 10).

Although the BGH accepted that the screening of
the film could cause considerable psychological strain
on the plaintiff and that his innermost privacy would
be affected, when weighing these factors against the
defendant’s artistic freedom and freedom to film in
accordance with Art. 5 of the Basic Law (GG), the
plaintiff’s personality rights under Art. 2(1) in con-
nection with Art. 1 GG were of lesser importance. This
conclusion was based on the public’s right to infor-
mation and the fact that the film did not contain any
distancing or distorting effects, nor did it violate the
plaintiff’s right to respect as a human being. �

•BGH press release on its ruling of 22 April 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11745

DE

Julia Maus
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

•Pressemitteilung des BGH zum Urteil vom 26. Mai 2009, abrufbar unter:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11746

DE

Julia Maus
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Jan Fučík
Ministry of Culture,

Prague



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

8 IRIS 2009 - 7

DE – Internet Transmission of Sexual Acts
via Webcam Constitutes Abuse

The Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court -
BGH) has dismissed as unfounded the defendant’s
appeal against the ruling of the Landgericht München
I (Munich District Court I - LG) of 15 December 2008
(case no. 12 Kls 468 Js 310758/07) concerning five
concurrent cases of sexual abuse of children and the
distribution of pornographic material via teleser-
vices.

The defendant, who had several previous convic-
tions for sexual offences, had made contact with five
children from Belgium via the Internet. During their
conversations, live images of the defendant and the
children had been transmitted using a webcam.
When the defendant told the children that he wanted
to “fuck” them, one of the girls turned the webcam
away and told him that she was only 12 years old.
The defendant then wrote back: “It doesn’t matter
how old you are, do you want to take your clothes
off?” At that point, the defendant turned his webcam
towards his exposed penis and started masturbating
in order to arouse himself sexually, in the knowledge

that the children would be able to see what he was
doing on the screen.

According to the BGH’s decision, its re-examina-
tion of the original ruling did not show that any
legal error had been made to the defendant’s disad-
vantage. Even though the defendant and the five
children had not been physically next to each other,
the victims, who were interacting with the defen-
dant, could directly see his exposed penis and mas-
tur- bation because of the simultaneous transmis-
sion of images to their computer screen using the
webcam and the Internet. It did not matter whether
the offender and victim were physically next to each
other. The offence described in Art. 176(4)(1) of the
Strafgesetzbuch (Criminal Code - StGB) could also be
committed if the physical distance between the per-
petrator and his actual victim was overcome by the
transmission of live images, which enabled the vic-
tim to watch the perpetrator’s sexual acts in real time
on the screen. The criminal court had therefore been
right to find the defendant guilty, since there was no
doubt that the law was designed to give children
complete protection from such images in order to
prevent harm to their overall development.

Under Art. 176(4)(1) StGB, children under 14
should be protected from harm to their overall de-
velopment caused by exposure to exhibitionist acts
performed in front of them. �

DE – Kurdish TV Broadcaster’s Urgent Applications
against Home Affairs Ministry Ban Granted

The Bundesverwaltungsgericht (Federal Adminis-
trative Court - BVerwG) has reinstated the delaying
effect of two legal challenges in an accelerated pro-
cedure (case nos. 6 VR 3.08 and 6 VR 4.08).

The challenges were lodged by two public limited
companies under Danish law, which operate the
Kurdish-language television station Roj TV under a
Danish licence. The channel can be received all over
Europe via satellite. The Bundesministerium des
Inneren (Federal Ministry of Home Affairs - BMI) had
assumed that the television channel was a propa-
gandist mouthpiece of the Kurdish Workers’ Party
(PKK), which is banned in Germany, and therefore

imposed an immediate ban on its activities in Ger-
many under the provisions of the German Vereins-
gesetz (law of association) (see IRIS 2008-8: 10).

The BVerwG was of the opinion that both challen-
ges had a chance of succeeding. It attached particu-
lar importance to the fact that the German legal prin-
ciples raised by the BMI did not apply to cross-border
broadcasting activities, since the provisions of
German criminal law, which the broadcaster was
alleged to have broken, only covered activities carried
out in Germany. Although the “Television Without
Frontiers” Directive may have been breached, this was
a matter for the “broadcasting State” rather than the
“receiving State” to deal with. Furthermore, the
immediate effect of the ban was unnecessary, since
closing down the channel’s broadcasting operations
after more than four years of broadcasting activity
was not particularly urgent. The Court added that the
detailed examination of the facts presented by the
BMI should remain a matter for the main hearing. �

•Decision of the BGH of 21 April 2009 (1 StR 105/09), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11747

DE

DE – Court Bans EPGs
from Using Programme Information

In May, in the dispute over the use of programme
information in electronic programme guides (EPGs)
on the Internet, the Landgericht Leipzig (Leipzig Dis-
trict Court - LG) ruled in favour of the plaintiff, the
collecting society VG Media (case no. 5 O 2742/08).

According to this decision, the information may only
be used if a licence fee has been paid to the relevant
rightsholders (see IRIS 2008-4: 12).

The defendant company, tvtv, operates a website
under the domain name tvtv.de, which contains
information about television programmes. It uses
additional information, such as content descriptions
and images that are produced by the broadcasters. VG

Meike Ridinger
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

•BVerwG press release concerning the decisions of 14 May 2009 (BVerwG 6 VR
3.08 and 6 VR 4.08), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11748

DE

Christian Mohrmann
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2009 - 7

Media, which claims to represent 36 TV broadcasters,
requested a licence fee of EUR 0.0002 per down-
loaded page of this additional programme informa-
tion.

The LG Leipzig ruled in favour of the plaintiff. It
considered the programme information to be artisti-
cally created, which meant it was protected under
copyright law. The web service did not represent
reporting on events of the day and therefore was not
entitled to use the additional programme informa-
tion free of charge under Art. 50 of the Urheber-

rechtsgesetz (Copyright Act - UrhG).
The Verband Deutscher Zeitschriftenverleger (asso-

ciation of German magazine publishers - VDZ), whose
members often provide Internet services containing
programme information, had already submitted to
the Landgericht Köln (Cologne District Court - LG) an
action for a negative declaratory judgment against
VG Media’s demand. A ruling on this action is yet to
be issued.

Following the LG Leipzig’s decision, tvtv removed
the additional programme information from its
service. However, it also announced that it intends to
appeal the ruling. �

•Decision of the Landgericht Leipzig (Leipzig District Court - LG) (Az: 5 O 2742/08)

DE

DE – Court Confirms Licence Fee Obligation
for Work PCs with Internet Access

In a ruling of 12 March 2009 (case no. 7 A
10959/08.OVG), the Oberverwaltungsgericht Rhein-
land-Pfalz (Higher Administrative Court of
Rhineland-Palatinate - OVG) dismissed the complaint
of a lawyer, who had appealed against decisions
taken by Südwestrundfunk (SWR) that he should pay
a licence fee for a PC with Internet access that he
used for his work.

In the previous instance, the Verwaltungsgericht
Koblenz (Koblenz Administrative Court - VG) had
ruled in favour of the lawyer on 15 July 2008 and
overturned SWR’s decisions to impose the monthly
licence fees on the grounds that the abstract notion
of being technically able to receive broadcasts did
not necessarily mean that the person concerned
should be considered a recipient of broadcast serv-
ices.

However, the OVG upheld SWR’s appeal, explain-
ing that a PC with Internet access was a new kind of

broadcast-receiving device and that, under the Rund-
funkgebührenstaatsvertrag (Inter-State Agreement
on broadcast licence fees), the applicability of
licence fees did not depend on actual use, but only
on possession of a reception device. The OVG added
that, since the device could receive broadcasts, it
met the necessary objective purpose, which could be
assumed to be the case even for devices used in non-
private situations if, as in the current case, there
was no other traditional monofunctional device for
receiving broadcasts at the address concerned. It also
rejected reservations linked to constitutional law and
found that the current legal format of the licence fee
rules for PCs with Internet access was sufficiently
clear as well as a suitable, reasonable means of pre-
venting people from evading the licence fee and safe-
guarding the finan-cing of public service broadcast-
ing. It therefore considered the licence fee obligation
for such PCs to be a reasonable impediment to access
to “sources of information available free of charge on
the Internet”, which did not infringe the freedom of
information protected by the Constitution.

The OVG agreed that the decision could be
appealed before the Bundesverwaltungsgericht (Fed-
eral Administrative Court - BVerwG) because of its
fundamental importance. �

DE – Premiere Loses Case against Kathrein
In a ruling of 28 May 2009 (case no. 7 O

17548/08), the Landgericht München I (Munich Dis-
trict Court I - LG) rejected the claim by German pay-
TV provider Premiere Fernsehen GmbH & Co. KG
against aerial manufacturer Kathrein-Werke KG for
payment of a penalty for breach of contract of more
than EUR 26 million.

Between 2003 and 2007, Kathrein had made
decoders for the reception of Premiere’s television
service. Agreeing to pay a penalty of EUR 50,000 for
any breach of its contract with Premiere, Kathrein
had promised not to manufacture, either itself or via
third parties, devices which could be used to receive

the service illicitly without the payment of a Pre-
miere subscription.

The plaintiff claimed that the defendant should
pay the penalty for breach of contract in 527 sepa-
rate cases. It argued that Kathrein had links with the
Zehnder company, which had imported from China
and sold almost 220,000 such devices between 2006
and 2008. It claimed that Kathrein must have been
aware of this fact.

The LG disagreed, since the defendant had nei-
ther sold the devices itself nor used the third com-
pany as a middleman. Moreover, Premiere had been
unable to prove that Kathrein had known about the
business arrangements in question. The plain-tiff
had not even been able to prove its claim that
the directors of the Zehnder company knew all about
these transactions. The LG was therefore convinced
that Premiere had no rightful claim to payment of
the agreed penalty for breach of contract. �

•Ruling of the Oberverwaltungsgericht Rheinland-Pfalz (Higher Administrative
Court of Rhineland-Palatinate - OVG) of 12 March 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11749

DE

Julia Maus
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

•Press release of the Landgericht München I (Munich District Court I - LG) of 28 May
2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11750

DE

Sebastian Schweda
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Sebastian Schweda
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

10 IRIS 2009 - 7

On 19 May 2009, the Spanish Comisión Nacional
de la Competencia (National Commission for Com-
petition – CNC) imposed a fine on Abertis, the main
operator for signal distribution in the Spanish
audiovisual sector, of EUR 22.6 million for “well-
esta-blished anticompetitive practices in the sector
of DTT signal distribution, due to its notorious
dominant position in the industry”.

A comprehensive analysis of this situation
ought to begin in 1988, when the end of the State
mono-poly in Spanish television led to the creation
of three new commercial television operators and
the privatisation of the infrastructures for signal
distribution. The exploitation of those infrastruc-
tures was assigned to a new firm, called Retevision,
which was focused more on telecommunications
than on the audiovisual sector.

Retevision’s ownership changed several times
over the next decade. It finally joined the inter-
national telephone group Orange, while its audio-
visual signal transport business was taken over by
a new society, called Abertis, which was linked to
one of the main financial brands in Spain, La Caixa.

Abertis has occupied an important position as
the leading force for La Caixa activities in manu-
facturing and, more particularly, services. As such,
Abertis manages a number of heterogeneous serv-
ices, from toll highways in Italy to airports and
telecommunication services in Latin America, as
well audiovisual services in Spain, an area in which
it enjoys a position of virtual monopoly. These
services include traditional analogue services, DTT

and satellite television (with Abertis being the key
stakeholder of both Hispasat and EutelSat).

This monopoly, however, was challenged with
the arrival of DTT. Until then, the national televi-
sion ope-rators had used Abertis services without
discussion. However, the Spanish strategy of pro-
moting DTT through regional and, mostly, local
services, created a puzzle of “mini-markets”, too
small to attract Abertis, but promising enough to
attract new entrants into the market.

One of these new entrants, Axion, the regional
operator of broadband services in Andalusia, com-
plained to the CNC that the contents of the agree-
ments between Abertis and the main commercial
networks prevented effective competition. There
were two main elements taken into account by the
CNC: the excessive time-length of the agreements
imposed by Abertis (which offered an important
discount to those television operators who would
accept periods of between 5 and 10 years) and the
very severe financial penalties that those agree-
ments established for television operators who
would end their contract before the scheduled date.
The CNC has recognised that these two features
“prevented the possible action of new competitors”
and that this is especially serious in a recently lib-
eralised market, where all steps have to be taken in
order to ensure an appropriate level of competi-
tion.

Abertis has announced its intention to appeal
this resolution before the European Court of Justi-
ce. Ironically, it has also brought a case before the
Luxembourg Court against the European Commis-
sion, which supported the intervention of the
Italian government against the merger of Abertis
and Atlantia. �•Decision of the Comisión Nacional de la Competencia (National Commission for

Competition – CNC), partially censored, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11760

ES

ES – Increase of Economic Aids to Spanish Cinema,
despite the Crisis

Despite the current economic situation, econo-
mic aids to Spanish cinema will increase. Specifi-
cally, Ignasi Guardians, who recently assumed the
management of the Instituto de la Cinematografia
y de las Artes Audiovisuales (Spanish Film Institute
– ICAA) has decided to increase economic aids to
Spanish cinema by EUR 8.6 million.

It is striking that, only six months after the
initial fixation of these subsidies, they are increa-
sed in such a manner, particularly given the world-
wide economic crisis, which has caused a strain on
the general budget.

It is worth highlighting that the Fondo de
Protección de la Cinematografía (Cinematographic

Protection Fund) had already been granted EUR 88
million for the year 2009, i.e., EUR 3 million more
than last year, when the crisis was not yet in evi-
dence. To this amount, the EUR 8.6 million granted
by the ICAA will now be added. Moreover, in addi-
tion to the Spanish State funds, EUR 11.5 million
is available as aids and subsidies extended by the
various Autonomous Communities.

As was initially decided last December, the sub-
sidies have been earmarked for feature film scripts,
for the production of short films, for the direction
of feature films by new directors or experimental
works with an artistic or cultural content, for docu-
mentaries and pilots of animation/entertainment
series and, finally, for the distribution of European
Union films.

Nevertheless, according to Ignasi Guardians, the

Joan Botella
Universitat Autònoma

de Barcelona

ES – Competition Authority Imposes Fine
for Monopoly in Audiovisual Signal Distribution



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

11IRIS 2009 - 7

scheme is not exactly an increase in economic aid,
but a “relocation” of the same. That is to say, in

each financial year, a set amount is established
which is designated for animation series and R&D.
When, due to a variety of reasons, these subsidies
are not used, they are “relocated” as economic aids
on behalf of the ICAA for feature films, short films,
scripts and distribution. The last two categories are
not limited solely to the cinematographic market,
but extend to the audiovisual market in general. �

FR – Court of Cassation Classifies Participation in
Reality Television Broadcast as Employment Contract

In line with the industrial tribunal and the court
of appeal of Paris (see IRIS 2008-4: 13), the social
section of the court of cassation delivered a note-
worthy decision on 3 June 2009 upholding the claim
brought by three participants in the reality televi-
sion programme “l’Ile de la Tentation” for the “par-
ticipant regulations” they had signed to be reclassi-
fied as an employment contract. The programme
consists of “filming the day-to-day lives of couples
on an island paradise in order to test the strength of
their love“. The programme’s production company
referred to the clauses in the documents signed by
the participants (with each stating specifically that
they were “taking part in the programme for personal
and not professional ends”). It held that none of the
elements constituting an employment contract was
present – work carried out, or subordination, or
remuneration. The court of cassation recalled how-
ever that “the existence of an employment relation-
ship does not depend on either the intention
expressed by the parties nor the name given to their
agreement, but on the de facto conditions in which
the workers’ activities are carried out”. Analysing the
actual situation and the conditions for shooting the
programme, the social section of the court noted
that participants had an obligation to take part in
the various activities and meetings; they had to

abide by the programme’s rules as defined unilater-
ally by the producer, and were guided in the analy-
sis of their behaviour. Moreover, some scenes were
rehearsed in order to enhance important moments,
and waking and sleeping times were laid down by the
production team. Lastly, the rules required perma-
nent availability on the part of the participants, who
were not allowed to leave the site or communicate
with anyone outside, and stipulated that any
infringement of these contractual obligations could
be sanctioned by being sent away. The court inferred
from this that there was a degree of subordination.
In response to the production company’s argument
refuting the claim that work was being carried out,
the court also stressed the fact that this consisted of
the participants taking part in imposed activities and
expressing anticipated reactions for a period of time
and in a place unrelated to their usual personal lives.
This activity was therefore not the same as merely
recording their everyday lives.

Lastly, the court of cassation found that the sum
of EUR 1525 that had been paid to each participant
was indeed for the work carried out, confirming that
the participants were bound to the production com-
pany by an employment contract. On the other hand,
the court of cassation censured the court of appeal
for its statement of the existence of concealed
employment, as it had given no valid justification for
the intentional nature of such concealment. The
producers and broadcasters were united in deploring
the fact that this important decision challenged the
economics of many television programmes. �

FR – Court Judgment against Television Channel
for Infringement of a Competitor Channel’s
Brand Name

The M6 television channel, which for the past 22
years has been showing a daily news report entitled
“6 minutes”, available in various local versions and
downloadable on-line on the channel’s Internet site,
owns various “6 minutes” brand names to designate
the broadcast. M6 noted that the channel France 3
had lodged a “7 Minutes” brand name in 2006, used
for a news programme of that name, and had its com-
petitor summoned to appear in court on a charge of
infringement of a brand name.

In a judgment delivered on 29 April 2009, the
regional court of Paris held that the disputed signs
were different (6 minutes/7 minutes), and that it
was in the light of Article L. 713-3 of the Intellectual
Property Code that the claim of infringement needed
to be considered. This text provides that “without
the owner’s authorisation, if there is a risk of confu-
sion in the minds of members of the general public,
it is not allowed …b) to imitate a brand name or use
an imitation of a brand name for products or services
identical or similar to those designated in the regis-
tration”. In terms of product, the court held that
they were identical – both were television pro-
grammes. In terms of signs, the second sign used the

•Court of cassation (social section), 3 June 2009, Société Glem v. A. Brocheton et al.

FR

Amélie Blocman
Légipresse

Laura Marcos and
Enric Enrich

Enrich Advocats –
Copyr@it, Barcelona

•Resolutions of 13 May 2009 by the ICAA, published in the Spanish Official Gazette
nº 127, of 26 May 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11756
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11757
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11758
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11759

ES



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

12 IRIS 2009 - 7

first sign, merely replacing the figure 6 with a figure
7 and deleting the definite article. The two signs thus
used the same construction – the association of a
number with the word “minutes”. The judge added
that while it was frequent for a television programme
to take as its title its duration expressed in minutes,
the fact remained that the substitution of the figure
6 by the figure 7 did not make any substantial
difference to the viewer, since the period of time was
perceived as being short in both cases.

The television company had used the brand name
“6 minutes” for more than twenty years as the title of

a short news programme. As a result, the choice of the
“7 minutes” sign to designate a news programme in an
almost identical format was such as to create the risk
of confusion for the viewer, who would be inclined to
think that it was a variation of the “6 minutes” brand
name. The court therefore held that there was
infringement of the “6 minutes” brand names.

In view of public awareness of the infringed
brand names and the duration of the infringement
(the “7 minutes” broadcast had been operating for
eighteen months), the court held that the prejudice
would be fairly compensated by payment of
EUR 10,000. It also banned France 3 from continuing
these unlawful acts, on pain of a penalty of EUR
2,000 for each infringement. �

•Regional court of Paris (3rd chamber, 3rd section), 29 April 2009, Métropole Télévision
M6 v. France 3

FR

FR – HADOPI’s Power of Sanction Censured
by the Constitutional Council

After months of controversy, the Act “promoting
the circulation and protection of creation on the
Internet” (the HADOPI Act), adopted on 13 May 2009
after long and laborious parliamentary debate, has
finally been censured by the Constitutional Council,
to which it had been referred by opposition MPs
opposed to the text. The Act was designed basically
to set up a “gra-duated response” to the illegal down-
loading of works on the Internet, and introduced a
“High Authority for the circulation of works and the
protection of rights on the Internet” (HADOPI), a
nine-member independent administrative authority
with power to warn and, initially intended to, sanc-
tion, to which application is made by sworn agents
attached to the societies for gathering and redistrib-
uting royalties and by the national cinematographic
centre (Centre National de la Cinématographie – CNC).
The Act introduces an obligation of vigilance (new
Article L. 336-3 of the Intellectual Property Code -
CPI), the keystone of the new system, as a result of
which all Internet subscribers must ensure that “such
access is not used to exploit [a work, a recording or
a programme] without the authorisation of the right-
sholders where this is required”. Under the Act, fail-
ure to comply with this obligation would incur the
possibility of the HADOPI sending a “recommenda-
tion” by e-mail to the Internet subscriber via its IAP
reminding him/her of the obligation of vigi-lance
and the corresponding sanctions. In the event of a
second infringement within six months of this e-mail
being sent, the HADOPI could send a letter in similar
vein to the subscriber by registered mail. Lastly, if
the subscriber continued to disregard the obligation

of vigilance within a year of this letter being sent,
the Act provides for the possibility of the HADOPI
“suspending access to the Internet for a period of
between two months and one year, combined with
the impossibility for the subscriber to subscribe” to a
contract with another operator. On 10 June the Con-
stitutional Council found this power of sanction
(stopping access) on the part of the HADOPI uncon-
stitutional, on the grounds that freedom of commu-
nication and expression implied “nowadays, in the
light of the generalised development of the Internet
and its importance for participation in democratic
life and the expression of ideas and opinions, free-
dom of access to these on-line communication serv-
ices“. Thus the HADOPI’s powers as provided for in the
legislation could lead to restricting an individual’s
exercise of the right to express him/herself and com-
municate freely. The Constitutional Council decided
that access to the Internet could only be cut off by
the courts. The Act also provided that its sanctions
could only be imposed on the holder of the Internet
subscription contract, unless that person provided
proof of fraud on the part of a third party. The Con-
stitutional Council found this provision contrary to
the principle of the presumption of innocence. With-
drawing all power of sanction from the HADOPI Act
deals a serious blow to the Government’s logic of
“decriminalisation”. The text, minus its sanction pro-
visions, was promulgated on 13 June 2009. The Min-
ister for Culture explained that the Act would need to
be supplemented in order to “give the courts the
power to impose appropriate sanctions and more
specifically to decide on the temporary suspension of
access to the Internet, the principle of which has
been validated by the constitutional judge”. A new
text should therefore be tabled for the Parliament’s
extraordinary session in July. The Minister said that
the HADOPI, now responsible exclusively for the “pre-
ventive and educational aspect” of combating on-line
piracy (the sending of warning messages), would be
set up “within the scheduled timescale”, i.e., in
September 2009. �

•Act No. 2009-669 of 12 June 2009 promoting the circulation and protection of
creation on the Internet, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11765

•Constitutional Council, Decision No. 2009-580 DC of 10 June 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11766

FR

Amélie Blocman
Légipresse

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

13IRIS 2009 - 7

FR – HADOPI Looks at Media Chronology
and the Rights of On-line Editors

Apart from the high-profile “graduated
response” it contains, the Act of 12 June 2009
“promoting the circulation and protection of cre-
ation on the Internet” also institutes the status of
the on-line press editor, reforms journalists’ copy-
right protection, and makes changes to media
chronology. Article 27 of the Act supplements Arti-
cle 1 of the Act of 1 August 1986 reforming the
legal scheme applicable to the press, creating the
status of the on-line press editor and details this
person’s responsibility.

“On-line press service” refers to any on-line ser-
vice of communication to the public edited profes-
sio-nally by a natural or legal person with editorial
control over its original content of general interest,
which is renewed regularly and comprises informa-
tion connected with current affairs treated in a
journalistic fashion and does not constitute a pro-
motion tool or accessory for an industrial or com-
mercial activity.

A decree would lay down the conditions under
which an on-line press service could have access to
the tax scheme applicable to printed press compa-
nies (business tax, provision for investment). The
new Act also institutes a scheme of attenuated
responsibility for the director of the publication of
these services, whose criminal responsibility may
not be invoked if an illegal message is published in
a space for personal participation calling for con-
tributions from Internet users, as long as he/she
did not have knowledge of the disputed message
before it went on-line or if, having had knowledge
of it, it took prompt action to withdraw it. This
waived Article 93-3 of the Act of 29 July 1982.

The new Act also introduces a new section in
the Intellectual Property Code (CPI) entitled “Right
to make use of journalists’ work”, which is
intended to replace a right in respect of a medium
by a right in respect of a period of time for using a
work. Until now, and under Articles L. 121-8 of the
CPI and L. 7713-2 of the Employment Code, employ-
ment contracts between journalists and the press

companies involving the transfer of copyright in
respect of first publication and any further use of
an article in a medium other than the original
medium (and more particularly on the Internet)
had to be explicitly authorised by the journalist,
who was entitled to claim additional remuneration.

The HADOPI Act lays down the principle of an
automatic and exclusive transfer to the editor of
the rights to exploit the journalist’s work carried
out in the context of a “press title” for all the
media utilised by the title. The only recompense for
this is the journalist’s salary, for the period of time
laid down in the company agreement. Beyond this
period, exploitation of the journalist’s work in the
press title will be remunerated in the form of roy-
alties or salary, subject to the conditions set out in
the collectively negotiated agreement. Lastly, any
exploitation other than by the press title or its
“coherent press family” would need to be specifi-
cally agreed by the journa-list in advance, subject
to remuneration to be negotiated between the edi-
tor and the journalist.

Lastly, the HADOPI Act includes a section
designed to promote development of the offer of
on-line programmes. As the professionals in the
audiovisual sector did not manage to conclude the
agreements defining the rules applicable to media
chronology (period of time to be observed between
a film being shown in a cinema for the first time
and its exploitation using various media), before
the Act was voted on, the legislator included the
principle of professional agreements defining the
periods of time applicable to each mode of
exploitation, and more particularly television
broadcasting and VoD (Article 17 of the Act amend-
ing Articles 30-34 et seq. of the Cinematographic
Industry Code). The Act cuts from six to four
months the period of exploitation of video works
intended for sale or rental. This could even be fur-
ther reduced by means of a waiver granted by the
CNC in the light of the film’s operating results,
although it could not be for less than one month.
The four-month period would be extended to pay-
per-view VoD if no professional agreement has been
reached by 12 July 2009. Similarly, as there was no
agreement, a decree would lay down the conditions
for making other types of VoD services available
(subscriptions and free offers financed by advertis-
ing). �

GB – Regulator Announces Changes to Rules
on Advertising and Teleshopping

Ofcom, the UK communications regulator, has
announced further changes to its advertising rules,
as part of its continuing review of advertising regu-
lation (for earlier changes see IRIS 2008-5: 11 and
IRIS 2008-9: 12).

Ofcom has decided to maintain the number of
advertising breaks permitted on public service broad-
casting (PSB) channels at current levels for pro-
grammes with a scheduled duration of 90 minutes or
less, but to increase the number of permitted breaks
in longer programmes to the same level as permitted
on non-PSB channels. This does not affect the rules
applying to particular types of programme, such as

•Act No. 2009-669 of 12 June 2009 promoting the circulation and protection of
creation on the Internet, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11765

FR

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

14 IRIS 2009 - 7

films, news and children’s programmes. The aim is to
avoid deterring PSBs from airing longer programmes,
especially during peak times. Ofcom has also decided
not to change the rules on the overall amount of
advertising permitted, which currently are more
restrictive for PSBs than for other broadcasters.
Nevertheless, it considers that there is a strong case
for harmonising the rules through a further review,
by removing the special restrictions applying to
PSBs. Ofcom will also remove the “peak time” desig-

nation for the period from 7am to 9am on PSB chan-
nels and will regulate this period in accordance with
the rules applying to non-peak periods.

Ofcom has also decided to allow PSB channels to
schedule up to 6 hours of teleshopping between mid-
night and 6am and to remove the restrictions on the
amount of teleshopping that non-PSB channels may
schedule, the previous time limit being three hours
per day. The aim is to allow PSBs to generate addi-
tional revenues from teleshopping, whilst limiting
this to the night hours to maintain the view that
teleshopping content does not contribute to the pub-
lic service remit. Ofcom has also decided that all
transactional gambling on television that invites
viewers to pay money to take part in gaming or to
place bets will be treated as teleshopping. �

•Ofcom, “No changes to the rules on the amount of advertising on TV”, Press
Release of 26 May 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11761

•Ofcom Code on Scheduling of TV Advertising, Annex 1, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11762

EN

GR – The TV and Radio Exposure
of Political Parties in the Pre-Election Period
under Judicial Scrutiny

The 4th Chamber of Συμβουλίο της Επικρατείας
(the Administrative Court of Justice – StE) found the
ministerial decision by which only a five-minute
period is granted for the presentation of their views
by means of a television or radio programme of their
own production to political parties participating for
the first time in the European elections to be legal.
The Court decided that these parties operate in diffe-
rent circumstances than their more well-established
counterparts and, therefore, the dedication of addi-
tional time to the latter, through the free trans-
mission of advertisements (on television stations
with nationwide reach), three ten-minute-long
broadcasts of the parties’ own production, interviews
with their leaders and four topical discussion panels
with their representatives, was considered to be rea-
sonable. In their dissenting opinion, two of the
judges (out of a total of seven) emphasised the bla-
tant violation of constitutional provisions and of
principles of EC law by the current system governing

the exposure of political parties on television during
election campaigns.

The issue is not settled however, since, due to its
importance, the final ruling will not be handed down
by the Court until the plenary session next Septem-
ber. In addition, the Court’s committee in charge of
suspensions has rejected (with one dissenting judge,
out of a total of three) the request for a suspension
of the contested ministerial decisions, by recalling
the pu-blic interest and according to the reasoning
that a suspension of the current “single, complete
and cohe-rent system” of pre-election exposure
would interfere with the smooth conduct of the elec-
tion campaign.

As the law now stands, the audiovisual transmis-
sion of the election campaign is based on the princi-
ple of proportional equality, the deciding criteria
being a party’s representation in parliament, as well
as the overall presence of both the party and the per-
sons representing it on the national political scene.
Even though ministerial decisions, which are publi-
shed four weeks at the earliest before the polling
date, upon the submission of a proposal by the Trans-
Partisan Election Committee, include analytical pro-
visions as concerns the obligations of television and
radio channels (in particular public services broad-
casters), it remains questionable to what extent they
are applied in practice, given that the competent
independent authority does not publish a report. �

GR – ESR Terminates the Transmission
of Reality Show

The Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (National
Council for Radio and Television – ESR) imposed the
strictest sanction at its disposal in relation to tele-
vision programmes on the television channel ANT1 in
a decision issued on 2 June 2009, by ordering the
termination of transmission of the reality show “The
Moment of Truth”. The show involved players answer-

ing questions relating to their personal life in the
pre-sence of members of their immediate family. The
show was divided into three different rounds; The
questions during the first round were generally
harmless, while those of the second and third round
were respectively indiscreet and very indiscreet and
mainly referred to the sexual life of the player. The
format of the show is owned by Shine Reveille; It has
been sold to 24 countries and is currently in pro-
duction in Spain and France.

•Συμβούλιο της Επικρατείας, Απόφαση Αριθμ. 1784/2009 (Δ΄ Τμήμα, 7μ.) 26 Μαϊου
2009 (Administrative Court of Justice, Decision No. 1784/2009 (Section D, 7 mem-
bers) 29 May 2009), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11773

EL

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol

Alexandros Economou
National Council

for Radio and Television



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

15IRIS 2009 - 7

According to the ESR, which recorded three
episodes of the show, participants were goaded “to
the revelation of intimate and unconfessed thoughts
or actions in return for a fee, the result being the
exploitation and the degradation of the players and
the people close to them, who were also present in
return for a fee (…). The above-mentioned episodes
do not have the quality required by the Constitution
and the law and imposed by the societal mission of
television and the cultural development of the coun-
try”.

It is worth mentioning that the same show (and
according to the same reasoning) had already been
fined twice: EUR 200,000 (in a decision of 25 Novem-
ber 2008) and EUR 75,000 (in a decision of 10 March
2009), while the present decision of the ESR was
published only after the transmission of all the
episodes of the show was complete. In an announce-
ment published by the Union of Private Television
Stations of Nationwide Reach, the decision was
described as being “of borderline legality” and “irra-
tional”, because it is based on “the mere hypothesis
that, perhaps, in the future, in episodes of the same
series, the same violations of legislation might con-
tinue to occur”. ANT1’s lawyers’ have confirmed that
they are considering taking the case to the European
Court of Human Rights in Strasbourg. �

•Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, Απόφαση Αριθμ. 268/2.6.2009 (National Coun-
cil for Radio and Television, Decision No. 268/2.6.2009), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11564

EL

IE – DTT and Digital Dividend

In November 2008, the Department of Communi-
cations, Energy and Natural Resources published a
report on the digital terrestrial television trials con-
ducted in 2006. One of the key decisions from the
trials was to use MPEG 4, the technology chosen in
most countries.

Under the Broadcasting (Amendment) Act 2007
(see IRIS 2007-4: 16), RTÉ, the public service broad-
caster, is required to provide a digital television serv-
ice offering access to the Irish national channels
(RTÉ, TG4 and TV3) on a free-to-air basis. RTÉ
received its licence in 2008 and is expected to launch
its service on a phased basis from autumn 2009. RTÉ

Networks Limited (RTÉNL), a subsidiary of RTÉ, is
responsible for building RTÉ’s DTT national network
and has been operating a test service using MPEG 4.
The 2007 Act placed the onus of identifying and
licensing commercial DTT service providers on the
Broadcasting Commission of Ireland (BCI). In 2008,
the BCI awarded a licence to operate the three
commercial DTT multiplexes to Boxer DTT Limited,
but the latter handed back the licence in April 2009,
citing prevailing and anticipated economic circum-
stances. The licence was then awarded (May 2009) to
the OneVision consortium comprising Eircom, TV3,
Setanta Sports and Arqiva, subject to the successful
outcome of contract negotiations.

One of the results of DTT is that it frees up spec-
trum for use by other communications services.
Accordingly, the Commission of Communications
Regulation, ComReg, launched a consultation in
March 2009 on a new approach to spectrum use. This
followed a number of publications, including a De-
partment of Communications paper on the develop-
ment of a national policy framework for identifying
spectrum for the Digital Dividend. A new statutory
instrument, S.I. 192 of 2009, also provided for new
regulations regarding the licensing of wireless teleg-
raphy for amateur stations and ComReg has pub-
lished guidelines for applicants. The regulations
came into force on 1 June 2009. �

LT – Draft Amendment Law
on the Protection of Minors against
Detrimental Effect of Public Information

On 2 June 2009 the Lithuanian Seimas (Parlia-
ment) approved the Draft Amendment Law on the
Protection of Minors against the Detrimental Effect
of Public Information in the first reading. The Draft

Law seeks to enhance the protection of minors
against the negative effect of public information by
expanding the list of criteria on the restricted pub-
lished information as well as by establishing a system
of visual means (indexes) used for categorising TV
programmes.

The Draft Law provides that public information
which encourages gambling and participating in

•Department of Communications, Energy and Natural Resources, “A report on the
Digital Terrestrial Television Trial, Ireland, August 2006 – August 2008”, November
2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11774

•ComReg, “Digital Dividend in Ireland/ A new approach to spectrum use in the UHF
Band”, publication number 09/15, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11775

•Department of Communications, Energy and Natural Resources, “Development of
a National Policy Framework for identifying spectrum for the Digital Dividend”,
March 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11776

• S.I 92 of 2009, Wireless Telegraphy (Amateur Station Licence) Regulations 2009,
25 May 2009, available at: www.comreg.ie/publications or, as Annex 1 to ComReg,
Amateur Station Licence Guidelines, publication 09/45, 28 May 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11775

EN

Alexandros Economou
National Council

for Radio and Television

Marie McGonagle
School of Law,

National University
of Ireland, Galway



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

16 IRIS 2009 - 7

lotteries and other games, where the impression of
easy winning is created; which sneers at people;
which creates the impression of paranormal phe-
nomena as real, is included in the category of public
information, the publishing of which is restricted. In
a case where the content of the programme corres-
ponds to one or more criteria of the restricted infor-
mation, it shall be broadcast using technical means
that shall ensure the possibility of limiting the com-
munication of such information to minors, for exam-
ple, encoding, or categorising such programmes by
using appropriate signalling and watershed hours as
indicated by the Law. Programmes containing public
information that is likely to cause detrimental effect
to the development of minors shall be indicated by
the signal related to the age of the viewers. Category
„S”, which is appropriate only for adults, shall be
broadcast from 11 p.m. to 6 a.m.; programmes
indexed “N-14” shall be broadcast from 9 p.m. to 6
a.m. and index “N-7” shall mean programmes that

could cause a negative effect on minors under 7 years
old.

The restrictions that are applied to the dissemi-
nation of public information that could cause detri-
mental effect to the development of minors are also
applied to advertising, announcements, trademarks
of goods and computer games. In addition, the Draft
Law provides a provision that envisages that adver-
tising of goods and services aimed at viewers from
18, 14 and 7 years old, shall not be broadcast in pro-
grammes dedicated to viewers younger than the
mentioned age.

The Draft Law also envisages a new provision
regarding Internet service providers, who from now
on shall have to ensure the establishment and func-
tioning of a filtering means for content that could
cause detrimental effect on the development of mi-
nors. This Law should be adopted by the Lithuanian
Seimas (Parliament) in its second reading in June
2009. Within six months from then the Government
of the Republic of Lithuania shall adopt the Rules for
Usage of Obligatory Filtering Means for Internet
Access. �

•Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios infromacijos poveikio įstatymo
pakeitimo įstatymo projektas (Draft Amendment Law on the Protection of Minors
against Detrimental Effect of Public Information), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11754

LT

LV – The Legality of Broadcasting License
Fees Unclear

In May 2009 Latvian commercial broadcasters
pointed out that the legality of the annual broad-
casting license fees may be challenged. The broad-
casters claim that there is no valid legal basis for
the specific amount of the fees, as the relevant
legal acts have lost their force for several years
already.

The Radio and TV Law provides that commercial
broadcasters must pay an annual broadcasting
license fee in the amount specified by the regula-
tions of the Cabinet of Ministers (CoM). Thus, the
Law obliges the broadcasters to make the payment
for the license, but delegates to the CoM the duty
to decide on the amount of this payment.

However, currently there are no valid regula-
tions of the CoM defining the amount of the fee.
Previous-ly, the amount of the fee was established
by the Regulations of the CoM No. 48 of 16 Febru-
ary 1999 “Regulations on the State Fee for the
Granting of the Special Permit (License) to Specific
Types of Commercial Activities”. According to these
Regulations, the amount of the annual broadcast-

ing license fee was established in the range of LVL
100 (ca. EUR 143) for small local radio broadcasters
up to LVL 20.000 (ca. EUR 28.760) for national and
crossborder TV broadcasters. These regulations
have lost their legal force since 19 May 2006 as a
consequence of the revocation of the “Law on Busi-
ness Activities” on the basis of which they were
issued. From then on the amounts of the specific
license fees, if applicable, were regulated by spe-
cific regulations of the CoM. However, the CoM did
not adopt any specific regulations on the broad-
casting license fees after 19 May 2006. The
National Broadcasting Council (NBC), the Latvian
regulatory authority in the broadcasting field, con-
tinued to collect the broadcasting license fees in
accordance with the amounts specified in the no
longer valid regulations.

Now, the commercial broadcasters have pointed
to this legally unclear situation and claim that any
license fees collected after 19 May 2006 have been
illegal, and the NBC should repay them. The broad-
casters have announced that they are considering
approaching the court with a claim for the repay-
ment. The NBC, in turn, is of the opinion that it
was not its legal duty to adopt or initiate the deci-
sion on the amount of the license fees, as this is
the prero-gative of the CoM. Currently the NBC has
prepared a draft regulation on the amount of
license fees and plans to submit it to the CoM for
discussion. �

•Radio and TV Law, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11770

•Regulations of CoM No. 48 of 16 February 1999, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11772

LV

Jurgita Iešmantaitė
Radio and Television

Commission
of Lithuania

Ieva
Bērzin·a-Andersone

Sorainen



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

17IRIS 2009 - 7

MT – Consultation Document on the Proper Use
of the Maltese Language in the Broadcasting Media

On 28 April 2009, the Malta Broadcasting Author-
ity issued a Consultation Document on the Proper
Use of the Maltese Language in the Broadcasting
Media. In 2002, the Authority had published a sub-
sidiary law in the form of a Code on the Proper Use
of the Maltese Language in the Broadcasting Media.
This Code provides guidelines to broadcasters on
their responsibility insofar as the correct use of the
Maltese language in the broadcasting media is con-
cerned, lists particular responsibilities applying to
broadcasting stations and lays down the Broad-
casting Authority’s functions in this respect.

Subsequent experience has shown that, even
though the Code provided for the implementation of
these and other measures favouring the Maltese lan-
guage, the situation as regards the use of the Maltese
language in the broadcasting media has not demon-
strated any substantial improvement. As a result, the
Broadcasting Authority and the National Council on

the Maltese Language decided to appoint a conjoint
advisory committee to review the present Code and to
draw up proposals for changes to the existing legisla-
tion. A Committee of Experts was appointed in August
2008, which concluded its work and presented its
report in January 2009. The report contained a draft
subsidiary law proposing the making of a new Code on
the Proper Use of the Maltese Language in the Broad-
casting Media, to replace the existing one.

The recommendations contained in the report are
various. The report proposes that each broadcasting
station employ a Maltese language consultant, that
guidelines of a general nature be approved to assist
broadcasters in the execution of their duty to ensure
the proper use of the Maltese language, that broad-
casters be obliged by law to follow the rules and
directives of the National Council on the Maltese
Language, that each station produce at least one pro-
gramme in its programme schedule intended to pro-
mote the Maltese language and that the Broadcast-
ing Authority adopt a proactive attitude towards
assisting broadcasters in reaching these aims.

The Advisory Committee’s report and the revised
new Code, which is being proposed for adoption by the
Broadcasting Authority, was the subject of a consulta-
tion process that came to an end on 22 May 2009. �

•Proċess ta’ Konsultazzjoni Mniedi mill-Awtorità tax-Xandir – L-Użu Tajjeb tal-
Ilsien Malti fil-Mezzi tax-Xandir (Process Consultation Launched by the Broadcast-
ing Authority – The Correct Use of Maltese Language in the Media), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11778

MT

PL – New Law on Public Duties
in Audiovisual Media Services

In September 2008 the Polish Ministry of Culture
presented initial proposals for a new media law,
concerning in particular public duties in audiovisual
media services. On 18 March 2009 the project was
introduced in the Parliament and in accordance with
procedure the Sejm (lower chamber) passed the new
Law on Public Duties in Media Services on 21 May
2009. On 25 May 2009 the Law was sent to the
Senate (upper chamber).

The Law amends provisions of the Broadcasting
Act, which currently governs the audiovisual sector
in Poland. It determines public duties of media ser-
vices, rules and conditions organising their budget
(including a management of their State financing)
and proper regulatory bodies (Article 1). There is a
wide definition of public duties in the audiovisual
media services sector, strictly connected with public
remittance. It includes different goals which are
generally focused on supporting the development of
a democratic, civic society and all its values (Article
3). According to Article 4 the National Broadcasting
Council (NBC), acting through its programme advi-
sory council, may entrust the carrying out of public
duties on the basis of a programme license to a pu-
blic broadcaster in the case of a programme, or to a
media service provider in the case of a programme
service. This is a very important change due to the

introduction of a new “double system” of criteria. For
the first time in the Polish legal system not only a
public but also a commercial broadcaster is autho-
rised to receive State money for its service.

The public radio and television broadcasting
organisations are granted licenses on the basis of
application (Article 12). The license shall be awarded
for up to 4 years (Article 14) and be free (Article 15).
A media service provider may be granted a license on
the basis of winning a competition (Article 13); the
winner is called a beneficiary of a programme license.
The license means an authorisation to receive State
money (Article 2 para. 6). The programme’s license
determines the particular public duties to be
entrusted to the public broadcaster or the media
service provider and the anticipated amount of
money from the Public Duties Fund (Article 11.1),
according to the conditions of the NBC’s resolution in
the particular case and the particular agreement
between the NBC and the media service provider
(Article 18). The carrying out of the entrusted duties
is controlled by the NBC; if those requirements are
not fulfilled a beneficiary is obliged to repay the
public money with appropriate interest (Article 27).
The financing of public duties seems to be a crucial
difference between the current and future systems.
The Law abolishes the receivers’ licence fee system
from 2010 and replaces it with a State funding (Pub-
lic Duties Fund), approved by the Parliament at a
level approximately equal to the current amount.

Kevin Aquilina
Department

of Public Law,
Faculty of Laws,

University of Malta



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

18 IRIS 2009 - 7

But in order to give State aid to a public broad-
caster/media service provider, the Law will be sub-
ject to a notification’s procedure to the EC. It
requires proper regulation of the NBC, and in parti-
cular it must include a programme licensing scheme
(Article 11.11); these documents have not currently
been prepared.

There are almost no doubts among experts in the
audiovisual media sector in Poland, including the
official opinion of the Office of the Committee for
European Integration (OCEI) of 19 May 2009, that a
new State aid system of financing public tasks in
media services which replaces the current financing
model, requires an authorisation for State aid pur-
suant to Articles 87 and 88 of the EC Treaty.

According to the above-mentioned opinion the
new Law does not violate Articles 86 para. 2 and 87

paras. 1 and 3 of the Treaty. Nevertheless the EC is
authorised to decide if the Law is consistent with the
common rules on competition. For this reason it is
doubtful if the procedure will be finished before the
end of the year, when a new law replaces the current
receivers’ licence fee system. Therefore, as many
experts underline, from the beginning of 2010 Polish
public broadcasters may be deprived of any revenues.

The Law liquidates regional branches of the
Telewizja Polska (TVP) company. The regional public
TV shall be formed by 16 companies founded to pro-
duce and transmit regional programmes and other
media services, as is the case for the Polish public
radio. The PSB´s companies may transmit a pro-
gramme on the basis of a programme license as well
as thematic programmes if a broadcasting license has
been awarded for the transmission of such. �

RO – Protocol on Co-operation
between CNA and ANPDC

On 14 May 2009, the Consiliul Nat‚ ional al Audio-
vizualului (national council for electronic media –
CNA) and the Autoritatea Nat‚ ională pentru Protect‚ ia
Drepturilor Copilului (national authority for the pro-
tection of children’s rights – ANPDC) signed a proto-
col on active co-operation to protect and promote
children’s rights through the exchange of relevant
data and information and the effective handling of
all infringements in this field (chapter 1 para. 1).

Improvements will also be made to the monito-
ring of how children’s rights are protected in broad-
casting. In particular, the public image of children
and the protection of their privacy must be respected
(chapter 1 para. 2). Protection from scenes of vio-
lence in audiovisual programmes should be improved
(chapter 1 para. 3). Joint efforts should also be made

to enhance provisions on the protection and promo-
tion of children’s rights (chapter 1 para. 4).

The CNA has undertaken to analyse at a public
meeting any case referred by the ANPDC involving a
possible breach of children’s rights in broadcasting
and to give its opinion in accordance with its powers
(chapter 2 para. 1). Decisions taken by the CNA at
such public meetings must be communicated to the
ANPDC within 15 days of the case being referred
(chapter 2 para. 2). The ANPDC, for its part, using the
powers assigned to it under the Child Protection Act,
will analyse every breach of children’s rights notified
to it by the CNA and inform the CNA of its opinion
within 15 days (chapter 2 para. 4).

The ANPDC and CNA have each appointed one per-
son to monitor compliance with the obligations set
out in the protocol (chapter 2 para. 5); both parties
also wish to consult each other on every future draft
normative act relating to respect for children’s rights
in audiovisual programmes (chapter 2 para. 6).

The protocol entered into force on 14 May 2009
and is valid for one year initially. It will be automati-
cally renewed annually unless one of the parties
applies for it to be annulled no later than 30 days
before the renewal date (chapter 3 paras. 1 and 2). �

RS – Broadcasting Act Amended

The National Assembly of the Republic of Serbia
adopted amendments to the 2002 Broadcasting Act at
a session held on 29 May 2009. The amendments
were published in the Official Gazette No. 41/2009-
218 dated 2 June 2009 and came into force on 10
June 2009.

The adoption of the amendments followed the
dispute regarding the election procedure for the new
Serbian Broadcasting Authority (SBA) Council mem-

bers that took place in February 2009, where the
competent parliamentary Committee decided to
repeat the procedure for electing new members and
thus delayed the procedure.

The Broadcasting Act has now been changed so
that all but one of the authorised nominators may
nominate only two, and not at least two, candidates
(the parliamentary Committee still nominates six, of
whom three are to be elected). In case the authorised
nominators cannot agree on a list with two names,
the amendments contain a provision empowering the

Katarzyna
B. Masłowska

Warsaw

•Protocol on co-operation between the CNA and ANPDC, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11751

•Act no. 272/2004 on the protection and promotion of children’s rights, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11752

RO

Mariana Stoican
Journalist, Bucharest



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

19IRIS 2009 - 7

parliamentary Committee for Culture and Informa-
tion to decide on the two candidates itself. This
replaced the provision stating that in case there are
several candidate lists issued by NGOs and citizens’

alliances, the one signed by most organisations, i.e.,
alliances that had previously conducted more
actions, initiatives and publications in the area they
primarily deal with, should be put to vote.

Most associations and NGOs involved with media
freedoms have warned that these amendments allow
more State influence in the election process of SBA
Council members. �

•Amendments to the 2002 Broadcasting Act, published in the Official Gazette
No. 41/2009-218 dated 2 June 2009

SR

RU – Equal Rights Law Passed

On 12 May 2009 President Dmitry Medvedev of
Russia signed into law the Federal Statute О
гарантиях равенства парламентских партий при
освещении их деятельности государственными
общедоступными телеканалами и радиоканалами
(“On Guarantees of Equality of Parliamentary Parties
as to the Coverage of their Activities by the State-
Run General TV and Radio Channels”).

The Statute deals with the coverage of the poli-
tical parties represented as factions in the State
Duma (the national parliament) by State-run broad-
casters other than special sports, culture, music and
children’s channels. The Statute shall not be in force
during the period of election campaigning in the

mass media (or the period of 28 days prior to the
ballot day) when the Federal Statute “On basic gua-
rantees of electoral rights and the right to partici-
pate in a referendum of the citizens of the Russian
Federation” takes precedence (see IRIS 2002-8: 10).

The Statute deals with the activities of the party
administrative bodies, factions and the deputies at
all levels of State and municipal authorities. If party
members are not explicitly stated as such (e.g., the
prime minister or cabinet ministers) in a broadcast,
the time allotted to them shall not be counted.

Information about the parliamentary parties shall
be equal on a month-by-month basis (para. 1 Arti-
cle 3) on national TV, national radio channels,
regional TV, as well as on regional radio channels
(para. 3 Article 5). The authority to oversee that the
Statute is observed shall be the Central Election Com-
mission (CEC). If equal time is not allotted the CEC
makes a decision to compensate for the shortage of
the cove-rage within the following 30 days. The CEC
publishes an annual report in an official daily as to
observance of the Statute. �

TR – Actors are Getting Together under the Umbrella
of a Collecting Society

In recent years the number of movies and TV
series produced in Turkey has shown a notable
increase. Due to the deep public interest, most
national TV channels prefer to broadcast series at
prime time, rather than other kinds of programmes.
Likewise, the cinema industry has shown a trend
towards growth as a result of the remarkable success
of Turkish directors as well as increasing audience
attendance.

In spite of these developments, the rightsholders
have been struggling to pursue their rights through
the collecting societies. Currently there are eight
collecting societies established by producers and
joint authors of cinematographic works (namely
directors, composers, scriptwriters and dialogue
writers). As to actors, even though they form one of
the most important groups in the field, there is no
collecting society to represent them. However, a
group of actors, under the leadership of famous cine-
ma and TV stars, is trying to establish a collecting
society named Birleşik Oyuncular Meslek Grubu, “The
United Actors Collecting Society” (BIROY). The main

purposes for the establishment of BIROY were the
protection and pursuit of the rights of actors and to
make the Turkish cinema sector reach international
standards. This initiative arose from the efforts of
other collecting societies in the cinematographic field
and related non-governmental organisations. Accor-
ding to the BIROY representatives, all those institu-
tions were aware that it would not be possible to
represent the sector completely without a collecting
society established by actors. Although, in line with
international standards, the actors are stated to be
“related rightsholders” in the Turkish Copyright Law
(LIA), they experience serious difficulties with
regard to claiming their rights, as a result of the gen-
eral structure of the industry. As the LIA allows the
full, unrestricted transfer of rights, once a cine-
matographic work has been created, the producers or
broadcasters demand that they obtain all economic
rights as well as the authority to exercise the moral
rights to financially exploit the works. Such agree-
ments to which the authors or rightsholders usually
agree form a major obstacle that keeps them from
pursuing their rights effectively. The founders of
BIROY believe that all these problems shall be over-
come by acting collectively under the umbrella of a

•Federal Statute О гарантиях равенства парламентских партий при освещении их
деятельности государственными общедоступными телеканалами и радиоканалами, №
95-ФЗ (No.95-FZ “On Guarantees of Equality of Parliamentary Parties as to the
Coverage of their Activities by the State-Run General TV and Radio Channels”),
published in the Российская газета (Official daily) on 15 May 2009. Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11753

RU

Miloš Živkovi
Belgrade University

School of Law
Živković Samardžić

Law offices

Andrei Richter
Moscow Media

Law and Policy Centre



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

20 IRIS 2009 - 7

PUBLICATIONS
Spulber, D. F.
Networks in Telecommunications:
Economics and Law
GB, Cambridge
2009, Cambridge University Press
ISBN 978-0521673860

Balle, F.,
Médias et Sociétés : Edition-Presse-Cinéma-
Radio-Télévision-Internet
Editeur : Montchrestien; 14e édition
Collection : Precis Domat
2009
ISBN 978-2707616401

Daniel, U.,
Massenmedien im Europa des 20. Jahrhunderts
2009, Verlag: Böhlau
ISBN 978-3412204433

AGENDA
Digital Content Distribution: Legal, Regulatory
and Commercial Developments in New Media
13 – 17 September 2009
Organiser: Erich Pommer Institut
Venue: San Sebastián
Information & Registration:
Tel.: +49 (0) 331 721 28 85
Fax.: + 49 (0) 331 721 28 81
E-mail: radojevic@epi-medieninstitut.de
http://www.epi-medieninstitut.de/ESSENTIAL-
LEGAL-FRAMEWORK_163_en.html

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int
Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00 - Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

Preview of next month’s issue:

The Satellite and Cable Directive

by Bernt Hugenholtz
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

2009-8

area. Performers are one of the areas listed in Article
7 of the Regulation on Intellectual and Artistic Works
Authors and Related Rightsholders. The actors are
among the subgroup of performers. To found another
collecting society in the same field, a minimum of
one-third of the total number of members of the
collecting society with the largest number of mem-
bers set up for that field have to apply (LIA Article
42). Currently, the founders of BIROY are trying to
comply with this rule. The collecting society shall
begin to operate when the Ministry approves the
application and grants permission. �

collecting society. Furthermore, it is expected that
on the establishment of BIROY the Türkiye Cumhuri-
yeti (T. C.) Kültür ve Turizm Bakanlığı (Ministry of
Culture) shall distribute the private copy levies which
have been collected and deposited in a special account
since 2001. In recent years the collecting societies
were striving to get the collected amount in order to
distribute it to their members but the Ministry was
putting forward reasons for delaying distribution,
and the lack of representation of all sides of the film
industry was one of them. In Turkey it is possible to
found more than one collecting society in the same

Eda Çataklar
Istanbul Bilgi University
Intellectual Property Law

Research Center
Erdem Türkekul
Türkekul Law Firm


