
2009 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Faccio v. Italy 2

European Court of Human Rights:
Case of A. v. Norway 3

EUROPEAN UNION

European Commission:
Further Consultation on a Revised
Draft Broadcasting Communication 4

European Commission:
Final Report on the Content Online Platform 4

European Parliament:
Proposal on Copyright Term
Extension Endorsed 5

European Parliament:
Approves the New Telecoms Package
in the Second Reading 5

NATIONAL
BA–Bosnia and Herzegovina:
RAK Report on Violations
of its Rules and Regulations 6

BE–Belgium/Flemish Community:
Vlaams Belang not Discriminated
against by Public Broadcaster 6

BG–Bulgaria:
Controversial Bill on Public Broadcasting 7

CY–Cyprus:
Media Publicity, a Reason for the Dismissal
of Charges of Ill-treatment 7

CZ–Czech Republic:
Administrative Court Bans Advertising
of Dietary Supplement 8

DE–Germany:
Cameraman Entitled to Information
from Film Exploiters 8

DSF Cleared of Surreptitious Advertising 9

Draft 13th Inter-State Broadcasting
Agreement Published 9

Amendment of Telemedia Act
and the Provisional Tobacco Act 10

ES–Spain:
Reform of the Public Television Broadcaster 10

Support for Pay DTT Services 11

FR–France:
Decision of the Paris Court of Appeal
on the Liability of Video-sharing Platforms 11

Access to the Channel Orange Sports May
Be Tied to Subscription to Orange Broadband 12

CSA Lays Down Conditions for Second
Commercial Break in Programmes 13

HR–Croatia:
The Draft Law on Electronic Media 13

HU–Hungary:
Report of the Competition Authority
on the Media Market 14

IT–Italy:
Tax Credits Clear Last Hurdle 14

Regulation on the SIAE Sticker 14

LT–Lithuania:
Order of Identification of Political
Advertising Approved 15

MT–Malta:
Broadcasting Authority Directive
Concerning EU Parliamentary Elections 16

PL–Poland:
Need for Development of TV Puls 16

RO–Romania:
Audiovisual Rules for European
Parliament Elections 17

SE–Sweden:
The Pirate Bay Case 17

SI–Solvenia:
Self-Regulatory Document
of Mobile Telephone Operators 18

SK–Slovakia:
Proposal for Banning
the Advertising of Alcohol 19

US–United States:
Supreme Court Upholds FCC’s Changes
in Broadcast Indecency Policy
on Administrative Law Basis 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2 IRIS 2009 - 6

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Faccio v. Italy

The European Court of Human Rights has
declared inadmissible the application in a case
concerning the sealing by the authorities of a tele-
vision set because a person had not paid his licence
fee.

In 1999, the applicant, Mr. Faccio, filed a
request with the Radiotelevisione italiana (RAI)
subscriptions bureau to terminate his subscription
to the public television service. On 29 August 2003,
the tax police sealed his television set in a nylon
bag so that it could no longer be used. Relying on
Article 10 (freedom of expression) and Article 8
(right to respect for private and family life) of the
European Convention on Human Rights, Mr. Faccio
complained before the Court of a violation of his
right to receive information and of his right to

respect for his private and family life. He alleged
that the act of making his television set unusable
was a disproportionate measure, as it also prevented
him from watching private channels. He further
relied on Article 1 of Protocol No. 1 (protection of
property) to the Convention.

The European Court of Human Rights noted that
it was not in dispute that the sealing of the tele-
vision set had constituted interference with the
applicant’s right to receive information and with
his right to respect for his property and for his pri-
vate life. It further found that the measure, taken
under the provisions of Italian law, had pursued a
legitimate aim: to dissuade individuals from failing
to pay a tax or, in other words, to dissuade them
from terminating their subscriptions to the public
television service. The licence fee represents a tax
that is used for the financing of the public broad-
casting service. In the Court’s view, regardless of

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with
the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal
and should in no way be interpreted as to
represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

• Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00
Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator – Michael Botein, The Media

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) –
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) –
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights
of the Council of Europe, Strasbourg (France)
– Andrei Richter, Moscow Media Law and
Policy Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter (co-ordination)
– Véronique Campillo – Paul Green – Bernard
Ludewig – Marco Polo Sàrl – Manuella Martins
– Katherine Parsons – Patricia Priss –
Erwin Rohwer – Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory

– Christina Angelopoulos, Institute for
Information Law (IViR) at the University
of Amsterdam (The Netherlands) –
Caroline Bletterer, post graduate diploma
in Intellectual Property, Centre d’Etudes
Internationales de la Propriété Intellectuelle,
Strasbourg (France) – Amélie Lépinard,
Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) – Dorothée Seifert-
Willer, Hamburg (Germany) – Candelaria van
Strien-Reney, Law Faculty, National University
of Ireland, Galway (Ireland) – Anne Yliniva-
Hoffmann, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2009, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

EUROPEAN COMMISSION Institute for Information Law NYLS
MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,

MMLPC

&Auteurs
Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

3IRIS 2009 - 6

European Court of Human Rights:
Case of A. v. Norway

The European Court in a recent judgment clari-
fied the relation of the freedom of the press (Art.
10) vis à vis the right of privacy (Art. 8) and the
presumption of innocence (Art. 6 para. 2) in a case
of crime-reporting in the media. The applicant, A,
is a Norwegian national with a criminal past. The
case concerns A’s complaint about the unfavourable
outcome of a defamation suit he brought against
the Fœdrelandsvennen newspaper, following its
publication of two articles concerning the prelimi-
nary investigation into a murder case which impli-
cated him. A had been questioned as a possible wit-
ness about the murder of two young women, but
was released after 10 hours. The police’s interest in
A attracted considerable media attention. Fœdre-
landsvennen disclosed details of A’s criminal con-
victions and stated that he had allegedly been seen
by witnesses in the very same area and at the same
time as the girls were killed. A television station,
TV2, also reported in a news broadcast on the case
and presented A as a murderer.

A brought defamation proceedings against the
Fœdrelandsvennen newspaper and TV2, as further
investigation and proceedings made it clear that he
had nothing to do with the murder case. The Nor-
wegian courts found in his favour and awarded him
compensation as regards the TV2 report. In respect
of the newspaper articles, however, the domestic
courts agreed that the publications had been
defamatory, in as much as they were capable of giv-
ing the ordinary reader the impression that the
applicant was regarded as the most probable perpe-
trator of the murders, yet concluded that, on
balance, the newspaper had been right to publish
the articles, as it had acted in the interest of the
general public, which had the right to be informed
of the developments in the investigation and the
pursuit of the perpetrators. Relying on Article 6§2
(presumption of innocence) and Article 8 (right to

respect for private and family life), A complained in
Strasbourg that the domestic courts’ findings – to
the extent that the Fœdrelandsvennen newspaper
was found to have a right to publish defamatory
material about him – had negatively affected his
right to be presumed innocent until proven other-
wise, as well as his private life.

The Court dismissed A’s allegations under Article
6 para. 2, as it found that Article not applicable to
the matters at hand, given in particular that no
public authority had charged A with a criminal
offence and that the disputed newspaper publica-
tions did not amount to an affirmation that he was
guilty of the crimes in question. The Court, however,
was of the opinion that the articles had been defam-
atory in nature, as they had given the impression
that the applicant had been a prime suspect in the
murder case of the two girls. While it is undisputed
that the press have the right to deliver information
to the public and the public have the right to receive
such information, these considerations did not jus-
tify the defamatory allegations against A and the
consequent harm done to him. Indeed, the applicant
had been persecuted by journalists seeking to obtain
pictures and interviews from him, this being during
a period in his life when he had been undergoing
rehabilitation and reintegration into society. As a
result of the journalistic reports, he found himself
unable to continue his work, had to leave his home
and was driven to social exclusion. In the Court’s
view there was no reasonable relationship of pro-
portionality between the interests relied on by the
domestic courts in safeguarding Fædrelandsvennen’
freedom of expression and those of the applicant in
having his honour, reputation and privacy pro-
tected. The Court was therefore not satisfied that
the national courts struck a fair balance between
the newspaper’s freedom of expression under Arti-
cle 10 and the applicant’s right to respect for his pri-
vate life under Article 8, notwithstanding the wide
margin of appreciation available to the national
authorities. The Court concluded that the publica-
tions in question had gravely damaged A’s reputa-
tion and honour and had been especially harmful to
his moral and psychological integrity and to his pri-
vate life, in violation of Article 8. �

whether or not Mr. Faccio wished to watch pro-
grammes on public channels, the mere possession of
a television set obliged him to pay the tax in ques-
tion. Moreover, a system whereby viewers would be
able to watch only private channels without paying
the licence fee, assuming that this were technically
feasible, would amount to depriving the tax of its

very nature, since it is a contribution to a commu-
nity service and not the price paid by an individual
in return for receiving a particular channel.

In view of the foregoing considerations and the
reasonable amount of the tax (which, by way of
example, amounts to EUR 107.50 for 2009), the
Court concluded that the measure consisting of
sealing the applicant’s television set in a bag was
proportionate to the aim pursued by the Italian
authorities. It thus declared the application mani-
festly ill-founded. �

•Decision by the European Court of Human Rights (Second Section), case of Bruno
Antonio Faccio v. Italy, Application no. 33/04 of 31 March 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

FR

•Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of A. v.
Norway, Application no. 28070/06 of 9 April 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium)
and Copenhagen University

(Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium)
and Copenhagen University

(Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

4 IRIS 2009 - 6

EUROPEAN UNION

European Commission:
Further Consultation on a Revised
Draft Broadcasting Communication

The European Commission has launched a sec-
ond consultation to seek feedback on a revised
draft for a new Broadcasting Communication,
which entails its revisions of the applicable rules
that govern the state funding of public service
broadcasting. The Commission invited Member
States, citizens and stakeholders alike to submit
their comments and reviews by 8 May 2009, as later
this year the Commission is to adopt a modernized
Broadcasting Communication. The remarks pro-
vided for in this public consultation allow inte-
rested parties the ability to share their input, as
well as to include any current information that is
relevant, such as the effects (if any) of the eco-
nomic crisis upon the media.

Like the previous draft, this second draft Com-
munication is based upon the fundamentals of EU
law in the area of finance and public service broad-
casting, as well as elaborations thereon as provided
for in the Amsterdam Protocol on Member States’
systems of public broadcasting (see IRIS 2009-
1: 6).

This new draft incorporates a number of revi-
sions, which are aimed at clarifying the previous
text. The changes are to elaborate on the principles
of technology neutrality and editorial independ-
ence. Also included is a key focus on enhanced
flexibility for implementation within Member
States and refinement on holding public service
reserves.

The initial consultation on the first draft Com-
munication took place between November 2008 and
January 2009, whereas the first consultation on
the general principles of review occurred between
January and March 2008. �

European Commission:
Final Report on the Content Online Platform

To support the cross-border delivery of online
content, the European Commission launched the
“Creative Content Online in the Single Market” ini-
tiative (see IRIS 2008-2: 5). This initiative is aimed
at enhancing the availability of online content and
ensuring that all players in the value chain receive
adequate revenues. In the short term, these goals
may be realised through pragmatic solutions, but
the Commission is examining whether, in the
medium term, regulatory intervention is needed.

To help identify the main challenges and set
future priorities, the Commission set up the Con-
tent Online Platform, i.e., a stakeholders’ discus-
sion and cooperation platform, in which 77 high-
level experts participated. They looked at key issues
such as new business models, licensing of copyright,
the fight against piracy, protection of minors and
cultural diversity. In May 2009, they presented
their final report.

The report offers valuable insights into the posi-
tion of the different players in the value chain and
the practices that they adopted. It shows, for exam-
ple, that, while creative content is generally a high-
risk investment sector, business models mostly vary
according to the production budget of the various

types of creative content (e.g., free or premium
content). It appears that consumers are increas-
ingly willing to pay for legal online offerings, pro-
vided they are priced accurately. Moreover, con-
sumers expect content to be easily accessible and
cross-platform available.

As regards management of copyright, cross-bor-
der rights clearance continues to be a problematic
issue. While in the music sector there is a need to
reassess cross-border licensing, in other sectors
there is more of a need for a European database for
creative content, to help identify rightsholders and
deliver all necessary information for licensing and
rights management. Furthermore, to the extent that
DRMs are used, they should allow interoperability
(i.e., portability of content from one device to
another), while consumers must duly be informed of
any copy restrictions they contain.

The European Commission is preparing a Second
Commission Communication on Creative Content
that it plans to adopt in September/October 2009.
In this communication, the findings and results of
the Creative Content Online initiative will be sum-
marised and analysed. Moreover, it shall define a set
of principles for action by stakeholders and public
authorities and offer a continuing framework for
discussions with stakeholders. Also, the Commis-
sion has mandated a study on multi-territory
licensing of audiovisual content, the results of
which are expected in early 2010. �

•Draft Communication from the Commission on the Application of State Aid Rules
to Public Service Broadcasting, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11740

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LT-LV-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

•Final Report on the Content Online Platform, May 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11739

EN

Stef van Gompel
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Catie Austin
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

5IRIS 2009 - 6

European Parliament:
Proposal on Copyright Term Extension Endorsed

In the first reading of the co-decision procedure
on 23 April 2009, the European Parliament (EP)
adopted a proposal for a directive amending Directive
2006/116/EC of the European Parliament and of the
Council on the term of protection of copyright and
related rights. The European Commission welcomed
the Parliament’s vote, although the extension of the
term of protection for phonograms has been strongly
opposed by some academics, consumer organisations,
political groups and by some Member States (see IRIS
2008-8: 4). The final vote was 377 in favour, 178
against and 37 abstentions.

Despite the controversy, MEPs voted to extend
the term of copyright protection for phonograms and
the performances fixed thereon from 50 to 70 years.
The 20-year term extension may be seen as a com-
promise to temper the disapproval of some Member

States, as the initial proposal of the Commission
called for the extension of the term to up to 95 years.
Political groups in Parliament, such as ALDE,
GREENS/EFA, NGL, IND/DEM, opposed the extension
of the term for performer’s rights.

The text of the proposal includes other measures
worthy of review. For example, a dedicated fund for
session musicians is included, whereby session play-
ers gain financial benefits. Producers or record com-
panies are called upon to make annual contributions
to a fund, setting aside at least 20% of the revenues
resulting from the extension of terms. Also, a “use it
or lose it” provision enables performers to recover or
regain their rights, should the producer fail to make
the recording available to the public within one year
of the expiry of a fifty-year term. Finally, the text
contains a so-called “clean slate” measure aimed at
benefiting performers and at preventing producers
from using previous contract terms to make deduc-
tions in royalties.

The Commission has been called upon to perform
an impact assessment by January 2010 on the possi-
ble need for a similar extension of terms in the
audiovisual sector.

The proposal now awaits the first reading by the
Council of Ministers. �

European Parliament: Approves the New Telecoms
Package in the Second Reading

On 6 May 2009, the European Parliament voted on
the informal political agreement reached with the
Commission and the Council in the discussions fol-
lowing last autumn’s first reading of the Telecoms
Package. The package involves a revision of the EU’s
electronic communications regulatory framework,
appertaining to five existing Directives and as encap-
sulated in three separate legislative proposals and
corresponding Parliament reports (see IRIS 2008-
10: 4). The EP approved the new package in its
entirety, save for one modification: it reinstated
amendment 138 of the Trautmann report, a contro-
versial article which states that the fundamental
rights and freedoms of end users may not be
restricted without prior ruling by a competent judi-
cial authority, unless public security is threatened.
The amendment had been introduced by Parliament
in the first reading, but was later rejected by Coun-
cil (see IRIS 2009-1: 5).

The move is considered significant, as amend-
ment 138 is widely held to constitute a political sig-
nal against the so-called “three strikes and you’re
out” approach being implemented in national legis-
lation. It is particularly seen as incompatible with
France’s Création et Internet legislative bill, which
was recently voted through by the French National
Assembly.

On the other hand, the likewise heavily debated
amendment 166 of the Harbour report remains out-

side the endorsed package, with the re-written text,
as negotiated with Council, taking its place. Amend-
ment 166 in its initial form required that any meas-
ures restricting users’ access rights take heed of the
principles of proportionality, effectiveness and dis-
suasiveness. The new text explicitly explains that it
“neither mandates not prohibits” conditions imposed
by providers limiting users’ access to and/or use of
services or applications. Instead, these are safe-
guarded by means of an obligation to inform cus-
tomers of existing restrictions. A “universal service”
obligation in relation to functional internet access is
also imposed. In any case, MEP Malcolm Harbour has
indicated his view that lines have been blurred in the
discussions surrounding Telecoms reform: “This
directive package has never been about copyright
enforcement. The Parliament cannot impose on a
country conditions about how it organises its judicial
system. That is a basic element of subsidiarity”.

Other issues affected by the proposed reforms
would include clearer contracts for the provision of
electronic communication services, mobile phone
number portability, functional separation to over-
come competition problems, a hotline for missing
children, better recognition of the rights of people
with disabilities, better privacy protection and action
against illegal activity on the internet, network
security against personal data breaches and spam,
better management of radio spectrum and invest-
ment in next-generation networks and infrastruc-
ture. Finally, if the reforms pass, what has now been
termed the Body of European Regulators for Elec-

•European Parliament legislative resolution of 23 April 2009 on the proposal for a
directive of the European Parliament and of the Council amending Directive
2006/116/EC of the European Parliament and of the Council on the term of protec-
tion of copyright and related rights (COM(2008)0464 – C6-0281/2008 –
2008/0157(COD)), Brussels, 23 April 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11733

BG-CS-DA-DE-ET-EL-EN-ES-FR-IT-LV-LT-HU-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-FI-SV

Catie Austin
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

6 IRIS 2009 - 6

tronic Communications (BEREC) will be instituted as
an independent expert advisory body, helping to
ensure fair competition and more consistency of
regulation in telecoms markets.

The new texts must now be accepted by Council
by a qualified majority if agreement on the package
is to be found. Discussions on the question are likely
to take place at the Telecoms Council on 12 June
2009. If rejected, the whole package of reforms will
have to enter the conciliation process in Parliament’s
next legislative term, following the upcoming Euro-
pean elections. �

•No Agreement on Reform of Telecom Legislation, EP press release, 6 May 2009,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11736

BG-CS-DA-DE-ET-EL-EN-ES-FR-IT-LV-LT-HU-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-FI-SV

BA – RAK Report on Violations
of its Rules and Regulations

NATIONAL

The Communications Regulatory Agency (RAK)
has presented its annual report for 2008, in the form
of an overview on the violations of its rules and
regulations. In total 39 decisions have been issued.
Of these, 35 relate to broadcasting and 4 to the
telecommunications sector.

During the reported period, the RAK examined
169 cases of possible breaches of its rules and regu-
lations. Of these, 129 cases related to programme
content requirements. It is worth noting that as
many as 92 of these cases were initiated by citizens
who lodged complaints. About 30 cases dealt with
technical aspects of broadcasting and 7 with the

cable distribution of RTV programmes.
Concerning the respective items, in 9 cases the

Broadcasting Code of Practice for Radio and TV Pro-
grammes had been violated; one case related to the
Advertising and Sponsorship Code; 15 cases to licens-
ing terms and 10 cases to pre-election campaigns.
Out of the total number of broadcasters operating in
the country (203), 31 radio and television stations
were sanctioned (15.3 %).

It should be noted that the entire amount of the
fines collected goes to the State budget, as pre-
scribed by the Law on Communications under Arti-
cle 44, para. 1 (Official Gazette, No. 31/03 and
75/06).

Compared with previous years, it is noticeable
that both public and commercial broadcasters adhere
more and more to the RAK’s rules and regulations,
which implies that they are improving their profes-
sional media standards. �

BE – Vlaams Belang not Discriminated
against by Public Broadcaster

In a decision of 24 February 2009, the Vlaamse
Regulator voor de Media (Flemish Regulator for the
Media – monitoring and enforcement of media regu-
lation) considered a complaint filed by the Vlaams
Belang (Flemish Interest – a political party with an
extreme right signature in the Flemish Community)
against the VRT (Flemish public broadcaster).
According to the Vlaams Belang, the latter violated
its obligation of impartiality and non-discrimination
by not inviting a representative of the Vlaams Belang
to an information programme (“Panorama”). In this
programme, twelve so-called “wise men”, from a
broad range of political backgrounds, discussed the
future of Belgium, a question with which this par-
ticular political party concerns itself in a very promi-
nent manner.

The obligation of impartiality and non-discrimi-
nation is described in Article 111bis of the Flemish
Media Decree (Article 39 of the new decree, see IRIS
2009-5: 8), which reads as follows: “§ 1. Every form
of discrimination should be avoided in the pro-
grammes. The programmes will be structured in such
a way that they cannot give rise to discrimination

between different ideological or philosophical ideas.
§ 2. Information programmes, communications and
programmes of a general information nature, as well
as all information programme parts must be pre-
sented in a spirit of political and ideological impar-
tiality”. In its jurisprudence, the Flemish Regulator
has established a guiding principle: programme pro-
ducers enjoy wide professional freedom in selecting
guests. Yet this freedom is not unlimited, in view of
the above-mentioned obligation. If the broadcaster
manages to justify the absence of a politician or a
political party from an information programme in an
objective and reasonable way (with an eye on subject
matter and programme format), no partiality or dis-
crimination, and hence no violation of Article 111bis
of the Flemish Decree, occurs.

In the present case, the Kamer voor Onparti-
jdigheid en Bescherming van Minderjarigen (Chamber
for Impartiality and the Protection of Minors) found
the justification given by the VRT to be reasonable
and objective. The purpose of the debate was to
approach the theme from various points of view,
rather than from a purely political one. With this
objective in mind, the guests were selected not as
representatives of a political party, but rather on the
ground of their alleged professional familiarity with

•RAK Annual Report for 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10734

BS

Christina Angelopoulos
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Dusan Babic
Media Researcher

and Analyst, Sarajevo



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

7IRIS 2009 - 6

the subject. Given the subject’s specificity, the invi-
tation of, amongst others, active politicians does not

give rise to objections in the view of the Regulator:
during the debate, these politicians did not neces-
sarily proclaim the political points of view of their
respective parties, but rather pronounced their per-
sonal visions. Hence, the VRT did not violate its legal
obligation of impartiality and non-discrimination. �

•B. Valkeniers & Vlaams Belang vs. VRT, 24 February 2009 (No. 2009/025), avai-
lable at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11726

NL

BG – Controversial Bill on Public Broadcasting

On 2 April 2009 the Council of Ministers (CoM)
adopted the Bill on Public Broadcasting (“Bill”). This
happened without holding public discussions or con-
sultations with the stakeholders: namely the Council
for Electronic Media, the Communications Regulation
Commission, the Bulgarian National Television (BNT)
and the Bulgarian National Radio (BNR). The Law on
Normative Acts and the Internal Rules of Procedures
of the CoM explicitly provide that before adopting an
act a consultation process should take place with the
relevant interested parties. The Bill was submitted to
the National Assembly on 6 April 2009 and was made
available to the public for the first time on 8 April
2009 on the internet site of the National Assembly.

As mentioned in its preamble, the Bill is aimed at
regulating the activities of the so-called “public mul-
tiplex operators”. However, the majority of the media
experts in Bulgaria view the Bill as a tool for increas-
ing the political influence over the management of
the BNT and the BNR. The media sector also considers
that some of the mechanisms provided in the Bill for
public-private partnership in the process of pro-
gramme creation are not compliant with current EU
policies (e.g., the European Commission’s Broadcast-
ing Communication on State Aid for Public Broad-
casting). It is also worth mentioning that the Bill

provides for the possibility for the general directors of
the BNT and the BNR to appoint unilaterally the indi-
viduals or legal entities with whom the public-private
partnership will be carried out. No specific criteria for
such appointments are laid down in the Bill.

The Bill provides for the establishment of a new
State enterprise called National Company Public
Digital Broadcasting. The managing bodies of the
National Company Public Digital Broadcasting shall
comprise the Minister of Finance, a Management
Board and an Executive Director. The members of the
Management Board (five persons) shall be appointed
by the President of Bulgaria upon an initiative of the
Prime Minister. According to some media experts, by
introducing these legislative changes the current
political majority is attempting to maintain its con-
trol over the digitalisation process and the media in
the wake of the upcoming parliamentary and EU elec-
tions.

It is worth noting that the Bill went from first to
second reading (30 April 2009) in just two weeks
(which is quite unusual in Bulgarian parliamentary
practice). The interested parties were given only
72 hours to submit their proposals. During the sec-
ond reading of the Bill the Parliament decided unex-
pectedly to increase the number of members of the
Communications Regulation Commission from five to
eleven. �

CY – Media Publicity, a Reason
for the Dismissal of Charges of Ill-treatment

The way in which media covered a case of ill-
treatment of two students by the police was one of
the reasons that led the Assize Court of Nicosia to
dismiss charges against the suspects as this inter-
fered with the course of justice in many ways. Nega-
tive publicity, abuse of the suspects, violations of
their rights and of the principle of a fair trial by the
media were some of the findings mentioned in the
verdict. The decision caused a public outcry and
criticism of the courts, as well as a clash between the
Attorney General and the Court.

The case is based on an incident between two
students and a dozen policemen, members of the spe-
cial forces and anti-drugs squad on the night of
20 December 2005. It was initially reported that the
two students refused and resisted routine identity
control by the police. They were also charged by
policemen with assault and causing injuries. The case

took a different dimension in March 2006, when
scenes from an amateur video went public on a news-
paper’s website and were subsequently screened on
TV channels. The ten-minute video showed several
servicemen savagely beating and ill-treating the
young men while they were handcuffed, which
caused indignation and an outcry against the police
force. The author of the video had handed it to the
Attorney General on condition that his identity
would not be disclosed. All the above led to 11 ser-
vicemen being brought before the Assize Court to
face several charges, including assault and ill-treat-
ment. Among the main reasons for the dismissal of
the case mentioned by the Court were the procedure
followed by the police force to identify the service-
men involved in or present at the incident and the
procedure followed that led to the recognition of the
suspects by the two students.

In its decision, the three-judge Court found the
accused not guilty for several reasons, including the
following:

Rayna Nikolova
Council for Electronic

Media, Sofia

Hannes Cannie
Researcher Department of
Communication Sciences /

Center for Journalism
Studies, Ghent University



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

8 IRIS 2009 - 6

- The testimony based on an amateur video provid-
ing the crucial evidence of the incident was not
accepted because the non-disclosure of the identity
of its author deprived the culprits of the right to
ask questions about its content and other issues.
This right was considered a basic requirement for a
fair trial.

- The negative publicity in the media caused a num-
ber of further problems that interfered with the
prerequisites for a fair trial. More specifically, the
treatment of the suspects, repeatedly branded as
‘aggressors’ and ‘sadists’, described in such a nega-
tive way, violated the principle of the presumption
of innocence. These descriptions, along with state-
ments by officials, politicians and others, and the
apology expressed to the students’ parents by the

Chief of the Police Force, along with the disclosure
of the suspects’ names in the (published) report of
the ombudsman, all created the conviction that
they were guilty.

According to the Court, public opinion was in this
way shaped in a definite and irreversible way, creat-
ing the strong belief that the suspects had commit-
ted the tort of ill-treatment; this verdict was reached
in the absence of the competent State bodies. The
course and the result of the trial were determined in
advance, resulting in defiance of the rules of law and
contempt of court, the three justices noted.

All the above, concluded the Assize Court, were
additional reasons for the dismissal of this case. It
‘constituted a serious interference with the work of
justice’ that cancelled the requirements for a fair
trial, while it also constituted an appropriation of
the judicial power

The decision is subject to appeal before the
Supreme Court. �

•Assize Court, Case 17179/06, Republic of Cyprus v. A. Efstathiou & others, deci-
sion of 19. March 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11720

EL

CZ – Administrative Court Bans Advertising
of Dietary Supplement

The Supreme Administrative Court of the Czech
Republic banned advertising of a dietary supplement
in a ruling of 29 January 2009.

The Czech Advertising Regulations Act prohibits
advertising that claims that dietary supplements are
able to cure or prevent human illnesses. Liability for
advertising lies with the contractor. The Broadcasting
Council is responsible for regulating television adver-
tising.

The company Mediarex Communications and Con-
sulting s.r.o. had commissioned television advertis-
ing of the dietary supplement Preventan akut. In the
advertising, the product was described as having
medicinal properties such as the ability to cure
influenza, for example. A pharmacist was shown in
the advertising spot, saying: “Preventan akut rapidly

gets the body’s defences working and fights viruses
and bacteria.”

On 29 August 2007, the Broadcasting Council
fined Mediarex after this spot had been broadcast
several times. Mediarex appealed, claiming that the
product had not been described as a medicine. It
argued that the advertisement concerned a dietary
supplement and did not contain any reference to
healing or preventing illness.

Prague Municipal Court rejected the appeal on
16 April 2008 on the grounds that the advertising
spot had portrayed the product primarily as a medi-
cine. Mediarex appealed again.

This appeal was dismissed by the Supreme
Administrative Court on the grounds that the
product had been presented as being capable of cur-
ing or preventing human illnesses. It should be
remembered that the decisive factor is not whether
the product actually has healing or preventive prop-
erties, but whether it is characterised as a medicine.

The ruling of the Supreme Administrative Court is
final. �

DE – Cameraman Entitled to Information
from Film Exploiters

In a ruling of 7 May 2009, the Landgericht
München I (Munich District Court I - LG) decided that,
under copyright law, a cameraman had the right to
certain information from film exploiters. The case
concerned revenue generated by the film “Das Boot“
(made in 1981) since 2002 (case no. 7 O 17694/08).

The plaintiff was a cameraman who had helped to
make the film and had been paid for doing so. The
film became a global success and was exploited
repeatedly over a period of years. The plaintiff did not

receive a share of the proceeds of this exploitation.
In the proceedings, he asked the producer, the

broadcaster that financed the film and a video com-
pany for information about how the film had been
exploited and how much revenue had thus been
generated. In a second stage of the proceedings, he
intended to use the information disclosed by the
defendants to assert a claim for payment of addi-
tional remuneration in accordance with Art. 32a of
the Urhebergesetz (Copyright Act - UrhG).

The LG granted him the right to such information
on the grounds that the unusually long and extensive
exploitation of the film gave reason to assume that

•Rozsudek Nejvyššího správního soudu č.j. 9 As 52/2008 ze dne 29.1.2009
(ruling of the Supreme Administrative Court, No. 9 As/2008, 29 January 2009)

CS

Christophoros
Christophorou
Political analyst,
Expert on Media

and Elections

Jan Fučík
Culture Ministry, Prague



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2009 - 6

the income generated would be noticeably dispropor-
tionate to the remuneration received by the plaintiff.

The plaintiff ’s right to information covers
revenue generated since 2002 because the provision
of Art. 32a UrhG was only introduced as part of the
2001 copyright reforms. �

•Press release of Munich District Court I of 7 May 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11718

DE

DE – DSF Cleared of Surreptitious Advertising

In a ruling of 5 March 2009, the Bayerische
Verwaltungsgericht München (Bavarian Administra-
tive Court, Munich – VG, case no. M 17 K 07.5805)
decided that DSF Deutsches Sportfernsehen GmbH
did not breach the ban on surreptitious advertising
in its broadcast of the programme PartyPoker-
Football & Poker Legends Cup on 22 November 2006.

The programme featured a poker tournament.
On the poker table, the words “PartyPoker.com
Football & Poker Legends Cup” were printed in large
letters. They were visible for a total of 16 of the 44
minutes of transmission time, which the Bayerische
Landeszentrale für Neue Medien (Bavarian New
Media Office - BLM) considered to be a form of sur-
reptitious advertising. Such advertising is banned
in Germany under Art. 7(6) of the Rundfunkstaats-
vertrag (Inter-State Broadcasting Agreement -
RStV), which states that surreptitious advertising
occurs when goods, services, etc. are deliberately
mentioned or portrayed for advertising purposes of
which the general public may be unaware (see
Art. 2(2)(6) RStV).

The VG did not deem the screening of these words
to be surreptitious advertising. It thought that it
could not be proven that DSF had intended to adver-
tise. In individual cases, such an intention should be
positively established as an element of the facts,
generally through circumstantial evidence, which
was not produced in this case. An essential reason for
drawing this conclusion was the fact that no pay-
ment had been made and that there was no proof
that reduced licence fees had been paid. Another
reason for concluding that there was no intention to
advertise was the fact that, under the licence agree-
ment with the programme producer, DSF was not
authorised to adapt the programme in order to make
the advertisement unrecognisable.

The BLM had argued that the programme could
have been adapted afterwards because the tourna-
ment was not broadcast live. It fundamentally criti-
cised the DSF’s arguments, claiming that they were
ultimately based on the fact that the tournament
had taken place abroad and that a local broadcaster
and sponsor had deliberately edited the television
coverage in such a way that the advertising was
clearly visible for long periods. It argued that, in
such cases, the broadcaster should not be allowed to
lay the blame on foreign producers, but should
assume responsibility itself. The court disagreed. �

DE – Draft 13th Inter-State Broadcasting
Agreement Published

The State chancellery of Rhineland-Palatinate,
which currently chairs the Broadcasting Commission
of the Länder, has published a draft 13th Rund-
funkänderungsstaatsvertrag (amendment to the
Inter-State Broadcasting Agreement - RÄStV).

One of the issues covered by the amendment is
product placement, which is to be defined in
Art. 2(2)(11) of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-
State Broadcasting Agreement - RStV). The ban on sur-
reptitious advertising, product and thematic place-
ment and related practices will be incorporated in the
newly added Art. 7(7)(1) RStV (instead of Art. 7(6)(1),

where it is at present). However, under Art. 7(7)(2)
RStV, exemptions to the ban on product placement
are allowed on condition that editorial independence
is observed, there are no direct invitations to buy
goods or services and the product is not given undue
prominence. Viewers must be informed at the begin-
ning and the end, as well as after any breaks in the
programme, that it contains product placement.

For public service broadcasters, product place-
ment will be allowed during cinema and television
films, series, sports broadcasts and light entertain-
ment programmes, provided they are not aimed at
children and as long as no payment is made in return
(Art. 15 RStV). Product placement is also prohibited
in children’s programmes on private channels
(Art. 44 RStV). Product placement does not count
towards the permitted duration of advertising
(Art. 16(1)(2), 45(1)(2) RStV).

Furthermore, in future, television and cinema
films, as well as news programmes will only be
allowed to contain one advertising or teleshopping
break per 30 minutes of programme time (Art. 7a(3)
RStV) (see also IRIS 2009-6: 10). �

•Ruling of the Bayerische Verwaltungsgericht München (Bavarian Administrative
Court, Munich -VG), 5 March 2009 (case no. M 17 K 07.5805)

DE

Christian Mohrmann
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

•Working draft on the transposition of Directive 2007/65/EC of the European Par-
liament and of the Council of 11 December 2007 amending Council Directive
89/552/EEC on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation
or administrative action in Member States concerning the pursuit of television
broadcasting activities (as at 17 April 2009), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11715

•Position of the public service broadcasters concerning the draft, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11716

DE

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Anne Yliniva-Hoffmann
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

10 IRIS 2009 - 6

At the beginning of May, a draft Act on the fur-
ther development of the legal framework for new
services was presented, proposing amendments to
the Telemediengesetz (Telemedia Act - TMG) and the
Vorläufiges Tabakgesetz (Provisional Tobacco Act).

The Act is meant to transpose Directive
2007/65/EC (Audiovisual Media Services Directive –
AVMSD) with regard to its provisions concerning on-
demand audiovisual media services.

The main areas in which the AVMSD requires
amendments to the TMG are the definitions of serv-
ice providers and on-demand audiovisual media
services (Art. 2(1)(1) and (6) of the draft), provi-
sions on country of establishment in terms of its
impact on the application of the country of origin
principle (Art. 2a(3) of the draft) and particular
requirements concerning audiovisual commercial
communication in relation to sponsorship (Art.
6(1)(5) of the draft).

The amendments to the Provisional Tobacco Act
required under the AVMSD mainly concern the ban on
sponsorship and product placement (Art. 21b of the
draft). �

•Draft Act on the further development of the legal framework for new services,
30 April 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11717

DE

ES – Reform of the Public Television Broadcaster

DE – Amendment of Telemedia Act
and the Provisional Tobacco Act

In the context of economic difficulties for the
media industry in Spain (partially due to the
general economic crisis, but also to specific factors
in the sector), the Spanish cabinet has undertaken
a drastic reform: the suppression of advertising on
the public television broadcaster, Televisión
Española (TVE).

Since television started in Spain in 1957, it has
always operated following a free-to-air model, with
a public sector funded partially by the Government,
but essentially through advertising. The introduc-
tion of commercial television in Spain in 1989 did
not result in a change in this model, but the dual
funding of the TVE has been subject to bitter criti-
cism from its commercial rivals (who have termed it
“unfair competition”) and also to formal notice
from the European Commission.

This situation is now being brought to an end.
On 8 April 2009, the Cabinet approved a draft bill
substantially reforming the funding of the TVE. As
of 1 January 2010, advertising will disappear from
the content aired on the TVE. According to this
draft, the TVE will now be funded by:
- A Government subsidy, aiming at around 45% of

its budget.
- The amount of an already existing tax, paid to the

Government by businesses using the radio spec-
trum (broadcasters and telecommunications).

- A new tax, to be paid by commercial television
broadcasters, amounting to 3% of their gross
financial income (this tax is estimated to be neu-
tral, on the basis that advertising investment will
move from the TVE to the commercial broadcast-
ers).

- An additional new tax, imposed upon telecommu-
nications operators and fixed at 0.9% of their
operational (not financial) income.

The distribution of funding obligations among

these sources, taking the 2009 budget (which has
been fixed at EUR 1.2 billion) as a starting point,
would work out approximately as follows: the Gov-
ernment subsidy would amount to nearly EUR 500
million; The spectrum tax would amount to nearly
EUR 300 million. The new taxes would yield some-
thing close to EUR 120 million (from the commer-
cial broadcasters) and EUR 300 million (from the
telecommunications operators).

This reform has been negotiated between the
Cabinet and the commercial broadcasters, which
may explain some additional restrictions imposed
upon TVE: it will reinforce its public service nature,
giving more room to information and current affairs
programmes and more presence to political parties
and various types of social organisations and
restricting its access to “competitive” content.
Thus, it will only be allowed to broadcast 80 “first
window” films every year and invest only 10% of its
budget in purchasing sports programs – not includ-
ing the Olympic Games, the broadcasting of which
is taken to be a “public service of national interest”.

However, consensus has yet to be reached. On
one hand, the TVE Board members, appointed less
than two years ago under a law that reformed the
TVE in 2006 (see IRIS 2006-6: 11), have not been
consulted nor did they take part in the negotia-
tions. On the other hand, the telecoms operators are
still not convinced that they should invest in the
financing of another business (despite the fact that
their industry is one of the least affected by the
economic crisis).

Some other difficulties are foreseeable. First, the
Cabinet does not have a majority in Parliament and
tends to rely on minor left-wing parties in order to
pass legislation; however, it is difficult to imagine
these parties giving support to a reform perceived
as a gift to commercial broadcasters and a serious
blow to the public service broadcaster.

Secondly, the Cabinet would like to see regional

Christian M. Bron
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

11IRIS 2009 - 6

•Informe sobre el Anteproyecto de Ley de Financiación de la Corporación de Radio
y Televisión Española (Report on the Draft Law on Financing of the Corporation for
Spanish Radio and Television), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11728

ES

governments introduce similar reforms in their
regional broadcasters (all of which are still part of
the public sector). These represent in total around
17% of television audiences in Spain, although they
lack the financial means to compensate for the loss
of advertising income and do not have the possi-
bility of introducing new financially significant
taxes.

Shortly before the analogue “switch-off”, sched-
uled for April 2010, and in the context of serious
economic difficulties for all television broadcasters
(who are experiencing a serious reduction in adver-
tising investment), the Spanish Cabinet is intro-
ducing reforms intended to reinforce the whole sec-
tor. The recent authorisation of cross-ownership
between operators and the possible subsequent
mergers (see IRIS 2009-4: 8), as well as the steps
taken towards a new Broadcasting Law (transposing
the recent Audiovisual Services Directive) form
other parts of this effort. Results will be visible in
the very next months. �

ES – Support for Pay DTT Services

In April the Spanish Ministry of Industry, Tourism
and Commerce issued a press release announcing the
possibility for those national commercial broadcast-
ers interested in offering pay-DTT services to simply
apply for a change in their licensing conditions
entitling them to do so from that point onwards.
Nevertheless, the document goes on to explain that
final authorisation will depend on the Cabinet of
Ministers approving a previous report of its advisory
council, the Consejo de Estado.

The announcement has been quite controversial,
since the Government is supposed to be working on
the presentation of a General Audiovisual Law to the
Parliament. In any case, the Ministry issued a

reminder that every stakeholder affected by the
introduction and implementation of these new serv-
ices will have to comply with the conditional access
provisions established by Royal Decree 2296/2004, a
regulation that elaborates on the Telecommunica-
tions Bill that in 2003 implemented into Spanish Law
the new EC Electronic Communications Framework
(see IRIS 2003-6: 12), and Law 21/1997 relating to
the broadcasting of sports and other events of
national interest (see IRIS 1997-8: 12).

The press release also suggests that pay-DTT serv-
ices will benefit citizens, as well as private television
operators and consumer equipment manufacturers.
While citizens will have access to better content, and
broadcasters to additional revenue resources besides
advertising, the electronic industry will be able to
take advantage of the need for new conversion
equipment. Finally, the press release mentions that
by this decision Spain joins those countries that have
already authorised pay DTT, amongst which France,
the United Kingdom, Italy, Portugal, Netherlands,
Sweden and Finland are listed. �

FR – Decision of the Paris Court
of Appeal on the Liability
of Video-sharing Platforms

On 6 May 2009 the court of appeal in Paris
delivered a notable decision on the first dispute to be
submitted to the French courts on the liability of
video-sharing platforms. The director and the pro-
ducer of the film “Joyeux Noël” claimed that the
company Dailymotion allowed the film to be viewed
using streaming technology despite having been sent
formal notice to withdraw the film. The regional
court of Paris had found in favour of the rightshold-
ers on 13 July 2007 and held the company Dailymo-
tion, categorised as a host service provider, guilty of
infringement of copyright in respect of the film (see
IRIS 2007-8: 10). The company appealed, claiming
that – as a technical service provider – it had prop-

erly complied with its obligations under the Act of
21 June 2004 on confidence in the digital economy
(LCEN) and that it had not been able to actually view
the disputed content before the case was brought.
The court of appeal of Paris, in a closely argued judg-
ment, upheld the categorisation of the site as a host,
but overturned the issue of its liability.

The court began by analysing the nature of the
service offered by Dailymotion, as the rightsholders
of the film held that the company’s activity in fact
constituted content editing and that in consequence
its liability was fully and automatically incurred.
However, the court held that neither Dailymotion’s
re-encoding of videos to make them compatible with
their viewing interface, nor the setting up of
presentation frames and tools for classifying con-
tent, nor even the operation of the site by selling
advertising space justified its categorisation as an

•A partir de hoy los operadores privados de televisión podrán solicitar la autori-
zación para prestar el servicio de TDT de pago. Nota de prensa, 08/04/2009 (As
of Today Private Television Operators will be Able to Ask for Authorisation to Ope-
rate Pay-DTT Services), press release of 8 April 2009, Ministry of Industry, Tourism
and Commerce, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11727

ES

Joan Botella
Universitat Autònoma

de Barcelona

Trinidad García Leiva
Universidad Carlos III

de Madrid



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

12 IRIS 2009 - 6

editor of an on-line public communication service
within the meaning of the LCEN. The company was
therefore right in claiming the status of a technical
intermediary within the meaning of Article 6-I-2 of
the LCEN, which gives rise to limited liability.
According to this text, the civil liability of technical
service providers cannot be invoked if they “did not
have actual knowledge of the unlawful nature of the
content or if, once they did have such knowledge,
they took prompt action to withdraw the data or ren-
der access to it impossible”. The judgment was there-
fore upheld on this point. The court went on to
examine the matter of the liability incurred by Dai-
lymotion, recalling the terms of Article 6-I-5 of the
LCEN, which lists the elements that must be notified
to technical service providers for them to be pre-
sumed to have knowledge of the disputed facts. In
the present case, the rightsholders had sent the com-
pany formal notice for the immediate withdrawal of
the film available on the platform in disregard of
their copyright entitlement, which Dailymotion had
said it had done, although it was not able to guaran-
tee the total deletion of the content since it had not

been informed of the URL address of the Internet
page in question; the company invited the rightsh-
olders to use the speedy procedure available on the
site using the “This video may cause offence” link.
The court found that the information contained in
the formal notice did not fully meet the demands of
Article 6-I-5 of the LCEN in terms of the obligation
to describe and locate the disputed facts held against
the other party. The rightsholders had in fact omit-
ted to attach the process-server’s reports that they
had had drawn up and which would have provided
the operator with all the elements necessary for
identifying the disputed content. Nor had they used
the description procedure that Dailymotion had pro-
posed. The court found that the company had not
truly had knowledge of the disputed content until
the summons was served and that thereafter it was
not established that the film had been hosted on the
site. Therefore its civil liability could not be invoked,
and in consequence the applications on the grounds
of infringement of copyright and unfair competition
were dismissed. The judgment was therefore over-
turned on this point and the rightsholders’ applica-
tion rejected. They have announced their intention
to apply to the court of cassation, whose position on
all these matters is keenly awaited. �

•Court of appeal of Paris (4th chamber, section A), 6 May 2009, Dailymotion vs.
C. Carion, the company Nord-Ouest Production et al.

FR

FR – Access to the Channel Orange Sports
May Be Tied to Subscription
to Orange Broadband

The court of appeal of Paris has overturned the
very recent judgment by the commercial court which
found Orange guilty of tied sale practices and unfair
competition in its dispute with its competitors Free
and SFR (see IRIS 2009-4: 9). The latter complained
that the operator, which had spent EUR 203 million
on buying exclusive broadcasting rights for premier
league football matches between 2008 and 2011, was
making subscription to its channel Orange Sports
which was broadcasting the matches dependent on
taking out a subscription to Orange’s broadband
Internet access. Having been ordered in the first
instance to stop commercialising its channel, the
operator referred before the court of appeal to a very
recent decision by the ECJ, delivered on 23 April
2009 (C-261/07 and C-299/07), according to which
the Directive of 11 May 2005 on unfair commercial
practices of companies in relation to consumers
should be interpreted as meaning the application of
national regulations which, save for exceptions and
without taking into account the specific circum-
stances of the case at issue, prohibited any joint
offer made by a vendor to a consumer. In the light of
this jurisprudence, the parties called on the court of
appeal to interpret the national legislation, and more
specifically Article L. 122-1 of the Consumer Code

which prohibits tied sales, in such a way as to com-
ply with Community law. Applying the principle of
compliant interpretation, the court found that the
decision of 23 April 2009 could be applied without
any real doubt to the present dispute. In doing so, it
noted that Article L. 122-1 of the Consumer Code
came up against the scheme instituted by the Direc-
tive in that it prohibits tied offers generally and pre-
ventively, regardless of any check on their unfair
nature with regard to Articles 5-9 of the Directive.
The court therefore applied this appreciation, recall-
ing that the Directive states that a commercial prac-
tice is unfair more specifically if it is misleading,
within the meaning of Articles 6 and 7, or aggressive,
within the meaning of Articles 8 and 9, in that it
involves harassment or constraint. The court, con-
trary to the claims made by SFR and Free, held that
the mere fact of the consumer having to take out a
subscription to Orange broadband in order to have
access to the Orange Sports channel did not meet the
definition of constraint. The court observed, in fact,
that in the context of the competition among them,
all the IAPs tried to enrich the content of their offers
to make them more attractive by setting up innova-
tive services or acquiring exclusive rights for audio-
visual, cinematographic or sports content. Listing
various exclusive agreements concluded more specif-
ically by Free and SFR, the plaintiffs in the proceed-
ings, the court observed that it was the necessary
result of this configuration of the market that the

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

13IRIS 2009 - 6

average consumer considering subscribing to broad-
band Internet access did so quite specifically by con-
sidering the services associated with the subscrip-
tion. Consequently, it could not be considered that
the fact that access to the Orange Sports channel
was exclusively associated with Orange’s offer of
broadband Internet access significantly altered the
consumer’s freedom of choice among the various
broadband offers – indeed, the contrary was true.

What was essential, within the meaning of the Direc-
tive, was that the subscriber was free to not take up
the subscription, which was not contested in the
present case. Since France Telecom/Orange could not
be held to have infringed Article L. 122-1 of the Con-
sumer Code, as interpreted in the light of the 2005
Directive, the judgment was overturned. On the fol-
lowing day, Orange resumed commercialising its
channel Orange Sports; its competitors, for their
part, announced their intention to appeal to the
court of cassation. �

•Court of appeal of Paris (centre 5, chamber 5), 14 May 2009, France Telecom and
Orange vs. Free, Neuf Cegetel-SFR and LFP

FR

FR – CSA Lays Down Conditions
for Second Commercial Break in Programmes

The national rules applicable to television adver-
tising, sponsorship on television, and teleshopping
have been relaxed with the transposition of the
“Audiovisual Media Services” Directive of 11 Decem-
ber 2007 into French law. Thus, although the Act of
5 March 2009 (see IRIS 2009-4: 10) put an end to the
broadcasting of advertising on the France Télévisions
channels, it nevertheless authorised the private
channels, other than cinema channels, to include an
extra commercial break in audiovisual and cinemato-
graphic works (Article 73). This second break, which
previously the CSA had allowed only during works
lasting longer than 2-and-a-half hours, is the result
of the transposition of Article 11 of the AVMS Direc-
tive. The extra break is dependent on the nature and
duration of the work. Thus cinematographic works,
one-off audiovisual fiction works, transmissions of

live shows and programmes for children and young
people must last at least 30 minutes in order to be
interrupted once, and at least 60 minutes to be inter-
rupted a second time. Serials, soap operas and docu-
mentaries written for television can be interrupted
twice, regardless of their duration.

On 21 April, the CSA gave its verdict on the rela-
tionship between the new Article 73 of the Act and
Article 15 of the Decree of 27 March 1992 that lays
down the framework for the inclusion of advertising
in programmes. In compliance with Article 15(I) of
the Decree, the CSA stated that there must be a
period of at least 20 minutes between two successive
breaks in works, regardless of which category they
fall into. Furthermore, no commercial break in a
cinematographic work may exceed 6 minutes. The
periods of 30 or 60 minutes necessary for determin-
ing the number of breaks authorised during a pro-
gramme means “programmed” periods as defined by
ECJ jurisprudence. This means that the duration of
the advertisements must be included in the calcula-
tion period, i.e., a 52-minute television film could be
interrupted twice if the broadcaster decided to insert
at least 8 minutes of advertising. �

HR – The Draft Law on Electronic Media

In 2008 the Ministry of Culture of the Republic of
Croatia established a Working Group for the Transpo-
sition of the Audiovisual Media Services Directive
into Croatian Media Legislation. The Working Group
has concluded a series of meetings and their pro-
posal for a draft law is now in public discussion. The
proposed Draft Law on Electronic Media of 29 April
2009 regulates in particular:
- the specific terms used in the Law,
- the general principles of the activities and the pro-
vision of audio and audiovisual media services,

- the promotion and protection of the interests of
the Republic of Croatia,

- the general issues regarding all audio and audio-
visual media services,

- the conditions for the activities and the provision

of on-demand audio and audiovisual media serv-
ices,

- TV and/or radio media services,
- the protection of media pluralism and diversity,
- the position and scope of work of the Agency for
Electronic Media and of the Council for Electronic
Media,

- the procedure for granting concessions for the pro-
vision of TV and radio media services,

- the procedure for granting authorisations for pro-
gramme transmission via satellite, Internet and
cable networks,

- electronic publications,
- the restriction and termination of media service
provider activities,

- the provisions on offences and
- the interim and final provisions.

The proposed Draft Law lays down the necessary

•Decision announced by the CSA on 21 April 2009; available at the following
address:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11743

FR

Amélie Blocman
Légipresse

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

14 IRIS 2009 - 6

framework for the provision of TV audiovisual media
services (linear audiovisual media services) and on-

demand audiovisual media services (non-linear
audiovisual media services), as well as for the satel-
lite, Internet and cable transmission of programmes.

The Draft Law should be adopted by the end of
2009. �

•Public Discussion on the Draft Law on Electronic Media, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11721

HR

HU – Report of the Competition Authority
on the Media Market

In April the Gazdasági Versenyhivatal (Hungarian
Competition Authority, GVH) finalised and published
its report examining competition on the Hungarian
media markets. The basis of the report was a general
sector inquiry launched by the authority on 24 July
2007. Its subject was TV broadcasting in Hungary as
a whole. The GVH named three factors as reasons for
initiating such a review:
- the obvious disproportionality between the audi-
ence share of the two national commercial TV chan-
nels RTL-Klub and TV2 (together approx. 60 %) and
their share on the TV advertising market (together
approx. 90 %) at the expense of thematic channels;

- the gate-keeper role of cable TV providers in case of
new TV channels’ entry into the market (cable is
the most important platform of programme distri-
bution in Hungary, cable penetration is more than
60 % of TV households in the country);

- the strong presence of vertically integrated market
players in most of the segments of the TV value
chain and the lack of independent TV programme
package providers.

The inquiry was conducted from the perspective

of broadcasters. It comprised three major groups of
markets:
- the market of premium (film, sports and other)
content rights;

- the markets of broadcast distribution (both
upstream and downstream);

- the market of TV advertising.
Concluding its review the GVH said that it has not

found any reason to open any formal individual
inquiry. According to the GVH’s assessment the TV
programme distribution market is heading towards
higher levels of competition as a consequence of
recent technical and market developments (such as
the growing importance of the satellite programme
distribution platform). The authority also noted in
its report the high potential of the recent introduc-
tion of digital terrestrial television and the launch of
IPTV services from the perspective of competition.

However, the authority also formulated a number
of proposals for the regulator. Such recommendations
are:
- to remove the legal obstacles to launching addi-
tional thematic channels by national commercial
broadcasters;

- to boost the efforts for the success of the DTT plat-
form;

- to create a transparent structure for audience meas-
urement based on tendering the provision of this
service. �

IT – Tax Credits Clear Last Hurdle

The new Italian tax credit and tax shelter (See
IRIS 2008-9: 15 and IRIS 2009-3: 14) have now
become available, after clearing the final government
hurdle. On 11 May 2009 the signing of the decrees
implementing the financial measures was announ-
ced, in accordance with Italian Law no. 133 of

6 August 2008. With these measures the two cinema
tax incentives have now become operational.

The incentives are expected to pump as much as
USD 350 million into the local industry annually and
lure foreign productions back to Rome’s Cinecitta
Studios, where business has been dwindling.

The incentives for foreign productions are
payable through an Italian executive producer.

They are effective until 2010, when, according to
the provisions of the new legislation, another round
of approval from the Italian parliament will be
necessary. �

IT – Regulation on the SIAE Sticker

The Italian Copyright Statute Law No 633 of
22 April 1941 (Article 181bis) lays down the manda-
tory requirement of affixing a distinctive sign bear-
ing the initials of the Italian collecting society
Società Italiana degli Autori ed Editori (Society of

Authors and Publishers – SIAE) to any medium con-
taining protected works. This operates as an authen-
tication tool and a safeguard enabling legitimate
products to be distinguished from pirated goods. In
most relevant Italian court rulings (delivered prior to
the Schwibbert ruling, see IRIS 2009-1: 15), the
absence of the SIAE sign on a given medium has

•Report of the GVH no. ÁV-2/2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11722

HU

Nives Zvonaric
Agencija za elektroničke

medije, Novo Cice

Mark Lengyel
Attorney at law

•Comunicato Stampa del Ministero per i Beni e le Attività culturali pubblicato il
22 maggio 2009: “Decreti ministeriali tax credit e tax shelter ex L 244/07 per i pro-
duttori)” (Press Release of the Ministry of Culture of 22 May 2009), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11742

IT

Valentina Moscon
Department of
Legal Sciences,

University of Trento



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

15IRIS 2009 - 6

always been held by criminal courts to be strong evi-
dence of its unauthorised duplication.

Article 181bis of the Copyright Statute does not
distinguish between works in the SIAE register and
those not included in it: the SIAE sticker must to be
affixed to any medium containing works listed in
Article 181bis, regardless of whether or not the
author used the intermediation services of SIAE. In
other words, Article 181bis requires that a SIAE
sticker be affixed to every medium containing pro-
grammes, multimedia, sounds, voices or moving pic-
tures for it to be put it onto the market or distrib-
uted for profit (including indirect profit).
Accordingly, the main three elements of the Article
are the following:
1) the medium (any material object in which a work

can be permanently incorporated);
2) the object (content protected by copyright)

embedded in the medium;
3) distribution of the medium to the public for profit.

In the last few months a broad debate has been
opened over the interpretation of the judgment
delivered by the European Court of Justice in case C-
20/05 Schwibbert, which dealt with the obligation to
affix the SIAE marking to CDs for the purpose of mar-
keting them within the Italian territory. The ECJ

established that such a requirement constitutes a
“technical regulation”, which, if not notified to the
Commission pursuant to Directive 83/189/ECC as
replaced by Directive 98/34/EC, cannot be invoked
against an individual (see IRIS 2008-1: 15).

Therefore, on 6 April 2009, the Italian Govern-
ment, implementing Article 181bis of the Copyright
Statute, published in the Gazzetta ufficiale (Official
Gazette) a new regulation (Regulation No. 31 of
23 February 2009), which reaffirms the requirement
of affixing the SIAE sticker. The new regulation came
into force on 21 April 2009 and the Italian authori-
ties have communicated it to the European Commis-
sion.

The new regulation would close the hoary ques-
tion of the SIAE stickers opened by the ECJ. In effect,
in the Italian copyright system, the mandatory
requirement of affixing a distinctive sign bearing the
initials of the SIAE to any medium containing pro-
tected works is reintroduced. Moreover, the Govern-
ment regulation seems to be retroactive: Article 1
paragraph 2 states that only CDs and DVDs with the
SIAE stickers are lawful, even if put into circulation
after the ECJ ruling and before the recent law.

In Articles 2 and 3, the recent regulation
describes the features of the stickers that have to be
appended to the CDs and DVDs containing sounds,
voices, moving pictures or software. Article 4 regu-
lates the procedure for the issuance of stickers and
Articles 5 et seq. specify in detail the exceptions to
the requirement. �

•Decreto del Presidente del Consiglio dei Ministri 23 febbraio 2009, numero 31:
“Regolamento di disciplina del contrassegno da apporre sui supporti, ai sensi
dell’art. 181bis della legge 22 aprile 1941, n. 633” (Italian Government Act 23
February 2009, number 31), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11732

IT

LT – Order of Identification
of Political Advertising Approved

The Law on Funding of Political Parties and Poli-
tical Campaigns, and the Control of Funding (see IRIS
2008-8: 15) envisages that political advertising and
its sources of funding shall be identified and ade-
quately separated from the rest of the disseminated
information. Following the provisions of the Law, the
Central Election Commission (CEC) and the Radio and
TV Commission of Lithuania approved the Order of
Identification of Political Advertising in Radio and TV
Programmes in March 2009.

The Order seeks to determine the necessary
requirements for the identification of political adver-
tising in Radio and TV programmes that apply to all
broadcasters and are valid irrespective of whether
the political campaign is announced or not. Accord-
ing to the Order each announcement or part of a pro-
gramme dedicated to political advertising shall be
indicated by acoustic means in radio programmes and
a visual symbol in TV programmes and also the

sources of funding shall be revealed. In cases where
programmes dedicated to political advertising are
interrupted by other kinds of advertising, news,
musical breaks, etc., there has to be additional infor-
mation that a political advertisement was being
broadcast beforehand and the sources of funding
shall be indicated again.

It has to be noted that in TV programmes during
an election (referendum) campaign, which usually
lasts for 30 days before the elections, all announce-
ments and parts of programmes dedicated to the
political campaign, shall be identified by a notice
“election/referendum campaign”; in radio pro-
grammes this shall be announced by acoustic means.
In addition, during the announcements or pro-
grammes a notice of no less than 2 seconds shall be
shown/aired, indicating that the campaign is being
paid for either out of a special account of an inde-
pendent political campaign member or out of the
State budget.

The CEC monitors whether broadcasters adhere to
these requirements. Liability for infringements is laid
down in the Code of Administrative Offences. The
amount of the fines ranges from EUR 286 to 2,857.
The cases can be investigated in court on the basis
of documentation provided by the CEC. �

•Politinės reklamos žym jimo radijo, televizijos programose tvarka (Order of Iden-
tification of Political Advertising in Radio and TV Programmes), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11723

LT

Valentina Moscon
Department of
Legal Sciences,

University of Trento

Jurgita Iešmantaitė
Radio and Television

Commission of Lithuania



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

16 IRIS 2009 - 6

MT – Broadcasting Authority Directive Concerning
EU Parliamentary Elections

On 15 April 2009, the Chief Executive of the Broad-
casting Authority issued Circular No. 8 of 2009 to all
broadcasting stations informing them of the approval
by the Authority of the “Directive on Programmes and
Advertisements Broadcast During the Period 4 May to
6 June 2009”. This Directive has been issued in con-
junction with the elections for the European Union
Parliament to be held in Malta on 6 June 2009. Five
MEPs are expected to be elected to represent Malta in
the EU Parliament.

In the circular it is stated that the Authority has
decided that, in the case of a breach of this Directive,
no warning will be given, but that an administrative
penalty, which can amount up to a maximum of EUR
34,940 depending on the gravity of the offence, will
be imposed. Naturally other harsher sanctions, such as
closing down a station, the suspension of a licence or
revocation of a licence, may be imposed in the case of
non-compliance with the Directive.

The Directive enjoins all broadcasting stations, be
they radio or television, to forward to the Authority a
detailed schedule of programmes and advertising to be
broadcast between 4 May and 6 June 2009, for its
approval. Although the Broadcasting Act does
empower the Authority to request all radio and tele-
vision stations to provide it with a copy of their pro-
gramme schedules, in practice it is only in the case of
the public service broadcaster that the Authority will
approve programme schedules prior to broadcasting.
However, an exception to this rule applies where the
Authority will generally provide approval prior to
broadcasting not only to the programme schedules of
the public service broadcaster, but also of commercial
stations (whether radio or television). This happens
when elections are held, usually during the four to

five weeks preceding the date of polling. Once the
programme and advertising schedules for this short
period are approved by the Authority, it is in only very
exceptional circumstances that further changes can be
approved.

As happened in June 2004, EU Parliament elec-
tions will be held on the same day as local council
elections in a third of Malta. The Directive thus applies
also to broadcasts relating to the local council elec-
tions campaign.

In the Directive, the Authority regulates the expo-
sure which candidates in the elections can receive in
the broadcasting media to ensure a level playing field
for all. In this respect, the Directive contains a provi-
sion to the effect that a person who has announced his
or her candidature for both these elections (EU Parlia-
ment and local council) cannot participate in a regular
manner in the same programme during the same elec-
tion period. A candidate is considered to have partici-
pated regularly in a programme when s/he participates
in more than two editions of the same programme in
the same period. This does not include coverage in
news bulletins, but includes fabricated news items
where interviews with candidates are broadcast on
matters that have no bearing on the news item being
covered and which are intended to give that candidate
undue exposure over other candidates.

In addition, it is not possible during this four-
week period for an election candidate to present a
programme on a broadcasting station, unless s/he
happens to be a regular employee of the station broad-
casting such a programme.

The Directive also deals with advertisements of a
political nature. These are permitted within a scheme
of political broadcasts organised by the Authority
itself with the participation of all political parties and
independent candidates contesting in the 6 June 2009
elections. Once again, the Directive makes it clear that
in the case of advertisements commissioned by public
and other entities, persons who have announced their
candidature for these elections are not allowed to
appear in advertisements, even when the advertise-
ment is not considered to be a political advertisement
in terms of law. �

PL – Need for Development of TV Puls

On 27 February 2009 the National Broadcasting
Council (NBC) announced the opening the applica-
tion procedure for the first Polish digital multiplex.
It is anticipated that there will be bandwidth for
seven channels; three of them shall be public: TVP1,
TVP2 and TVP3 and the others commercial: TVN,
Polsat, TV4, and TV Puls (currently transmitted in
analogue terrestrial mode). The commercial broad-
casters must apply no later than 14 April 2009.

TV Puls had been owned by The Order of Francis-
cans (60 %) with a minority share (35 %) held by
News Corporation. News Corp. bought 25 % of TV Puls
in June 2006 and increased its stake to 35 % in April

2007. According to the NCB’s resolution it has been
broadcasting a programme including religious, family
and social affairs. In 2008 TV Puls broadened its
audience share after having received the NBC’s
approval for more terrestrial frequencies.

Due to the recent economic downturn TV Puls’
situation has seemed unstable, thus News Corp.
decided to withdraw its stake in TV Puls in November
2008. Currently 51 % of TV Puls shares are held by the
Franciscans and 49 % by a private investor. Presently
TV Puls has been looking for a new investor and is
even considering the sale of its controlling interest.

Participation in the multiplex platform may
encourage the (required) potential investors for TV
Puls. �

•Direttiva tal-Awtorità tax-Xandir dwar rogrammi u Reklami Mxandra Matul il-
Perijodu 4 ta’ Mejju sas-6 ta’ Ġunju 2009 (Broadcasting Authority Directive on Pro-
grammes and Advertisements Broadcast during the Period 4th May to 6th June
2009), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11729

EN-ML

Kevin Aquilina
Senior Lecturer,

Department of Public Law,
Faculty of Laws,

University of Malta

Katarzyna Maslowska
National Broadcasting

Council, Warsaw



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

17IRIS 2009 - 6

RO – Audiovisual Rules
for European Parliament Elections

In Decision no. 391 of 26 March 2009 on the rules
governing the audiovisual campaign (8 May to 6 June
2009) for the election of members of the European
Parliament, the Consiliul Nat‚ ional al Audiovizualului
(national council for electronic media – CNA) laid
down a code of conduct for Romanian broadcasters.

All political parties, political alliances, electoral
pacts, organisations representing ethnic minorities
and independent candidates involved in the election
are categorised in the Decision as competitori elec-
torali (election participants). According to Art. 2,
they must be given access to certain broadcast pro-
grammes described in the Decision: emisiuni de pro-
movare electoral (programmes in which candidates
or representatives of election participants can
present their manifestos, activities and candidates -
Art. 7(a)), emisiuni de dezbatere (broadcast debates
- Art. 7 (b)) and spoturi electorale (electoral adver-
tising spots - Art. 7 (c)).

All private radio and television providers intend-
ing to broadcast election programmes were obliged
under Art. 4 to notify this to the public and the CNA
by 21 April 2009. The programme schedule and air-
time tariffs also had to be fixed in accordance with
Art. 5(2).

All programme material and advertising spots
linked to the European election campaign had to
meet the following conditions, set out in Art. 13:
they must not incite hatred on the grounds of race,
religion, nationality or gender; they must not violate
human dignity, image rights or common decency;
and they must not contain claims directed at other
election participants for which no sufficient proof is
given, or risk possible criminal or moral sanctions.

Broadcasters must also keep recordings for the
CNA of all programmes relating to the election
throughout the campaign and for a further 30 days
after the official announcement of the election
results (Art. 20).

Possible sanctions for infringements are provided
for in Legea audiovizualului nr. 504/2002 (Audio-
visual Act) and Legea nr. 33/2007 privind organi-
zarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul
European (European Parliament Elections Act). �

SE – The Pirate Bay Case

On 17 April 2009, Stockholms tingsrätt (the Dis-
trict Court of Stockholm) delivered its judgment
regarding four people behind the well-known file-
sharing site “The Pirate Bay”, hereinafter jointly
referred to as the accused.

The case concerns the question of criminal liabil-
ity for acting as an accessory to and for the prepara-
tion of a crime against the Copyright Act.

The Pirate Bay uses so-called BitTorrent techno-
logy, which makes it possible for people to share data
files with each other. Through The Pirate Bay it is
possible for internet users to upload and store so-
called torrent files on The Pirate Bay website, as well
as to search for such files. The torrent files can refer
to specific data files, for example a music album. By
means of a so-called tracker, a user may find a per-
son with that music album. The actual file-sharing,
however, occurs between users within the framework
of a so-called swarm (a group of users in the course
of sharing files).

The court found that file-sharing of music, films
and computer games had occurred by means of the
use of the Pirate Bay’s services. This file-sharing con-
stituted an unlawful transmission to the public of
copyright-protected material. Therefore, objectively
speaking, file-sharers who were engaged in such
activities using The Pirate Bay’s services had
infringed the copyright of the rightsholders in ques-

tion. This issue was of crucial importance, since the
existence of a principal crime is essential in order to
establish the liability of accomplices. In this con-
text, the court stated that it is not mandatory to
identify or to hold the actual perpetrator liable, but
it is enough that a principal crime was objectively
committed.

During the proceedings it was alleged that some
infringements had occurred outside Sweden by file-
sharers who were established abroad. Therefore,
Swedish courts should be found to lack jurisdiction.
Nevertheless, the court held that, since the material
was made available and had effects in Sweden, strong
arguments suggested that an infringement should be
deemed to have occurred within the country. The
court continued, arguing that the Pirate Bay is avail-
able in Swedish and that its servers had previously
been situated in Sweden. Accordingly, the court
established that infringements had occurred in Swe-
den.

Copyright infringement may be a crime under the
Copyright Act, if it is committed with negligence or
intent.

By providing a website with sophisticated search
functions, easy upload and storage functionalities, as
well as the website-linked tracker, the accused had
promoted the crimes that file-sharers committed in
an objective sense, the court stated. The fact that
torrents may have been available on other websites,
as well before or at the same time as they were made

•Decizia nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfăşurarea în audiovi-
zual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamen-
tului European (Decision no. 391 of 26 March 2009 on the rules governing the
audiovisual election campaign), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11719

RO

Mariana Stoican
Journalist, Bucharest



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

18 IRIS 2009 - 6

available on The Pirate Bay did not change the
court’s view.

Furthermore, according to the court, the accused
had cooperated with each other and had been acting
as a “team” for the operation and development of
The Pirate Bay. Thus, the court did not make any dif-
ferentiation as regards individual liability between
the four accused, although they had arguably taken
part in the Pirate Bay in different ways. The accused
had also been aware of the fact that copyright mate-
rials had been shared by use of the Pirate Bay. Hence,
the accused had intentionally promoted copyright
infringement. As a result, they were accessories to
criminal activity in breach of the Copyright Act.

However, the court did not find the accused
guilty of preparation of criminal activity in breach of
the Copyright Act, given that this crime was concur-
rent with the above-mentioned one.

Given that the accused had acted with intent,
they could not be released from liability under the
“safe harbour” provisions applicable to the providers
of services in the information society.

The court sentenced each of the accused to serve
one year in prison. The sentence was determined on
the basis of the fact that their actions resulted in a
large amount of copyright-protected material being
made available to the public. Moreover, the court
considered that the activities were carried out com-
mercially and in an organised manner.

Additionally, the court established that the four
persons are jointly liable to jointly pay damages to
those record and film companies which were plain-
tiffs in the case and whose rights had been illegally
exploited. The claims of the companies were based on
both reasonable compensation for unlawful use of
copyright-protected material, as well as compensa-
tion for certain loss of sales and market damage. The
plaintiffs were awarded damages amounting to
approximately MSEK 30 altogether.

The judgment has already been appealed.
In the aftermath of the court’s decision, the head

judge has been accused of a conflict of interest in rela-
tion to the accused. The ground for this accusation is
the fact that the judge, who specialises in intellectual
property matters, is a member of Svenska Föreningen
för Upphovsrätt (the Swedish Association for Copy-
right) and a board member of Svenska Föreningen för
Industriellt Rättsskydd (the Swedish Association for
the Protection of Industrial Property). Counsel for the
plaintiffs are also members of these organisations.
These associations are not open to the industry, but
only to legal professionals. The chairman has rejected
the charges of conflict of interest, claiming that his
membership makes it possible for him to keep up to
date in the field. The issue has caused much debate as
to whether, on the one hand, it is proper for a judge
to be a member of such organisations and, on the
other hand, whether this constitutes a conflict of
interest in the legal sense. A formal complaint has
been lodged. The issue will now be decided by the
court of appeals. If that court should find a conflict of
interest, a retrial may have to be ordered. �

•Stockholms tingsrätts avgörande den 17 april 2009 i mål nr B 13301-06
(Judgment of the District Court of Stockholm of 17 April 2009 in case No. B 13301-
06)

SV

SI – Self-Regulatory Document
of Mobile Telephone Operators

On 31 March 2009 the Slovenian mobile tele-
phone operators signed Samoregulacijski kodeks
ravnanja operaterjev mobilnih elektronskih komu-
nikacijskih storitev o varnejši rabi mobilnih telefonov
s strani otrok in mladoletnih do 18. leta (self-regula-
tory ethical rules for handling the mobile electronic
communication services in regard to the safer use by
minors below the age of 18).

The self-regulatory document was articulated
with reference to the “European Framework for Safer
Mobile Use by Younger Teenagers and Children” (the
self-regulatory guidelines of the GSM Europe, an
interest group of the GSM Association), which was
signed by European mobile and content providers in
Brussels on 6 February 2007. The Slovenian code was
adopted by representatives of the Slovenian opera-
tors Debitel, Mobitel, Si.mobil d.d., Tušmobil, T-2 and
IZI mobil. This self-regulatory framework was
assisted by the Gospodarska zbornica Slovenije –
Združenje za informatiko in telekomunikacije (Sloven-
ian Chamber of Commerce and Industry, the Branch

Association for Informatics and Telecommunication).
The proposed classification is addressed to minors

below the age of 18 as the category of social group
to which harmful contents are inappropriate. Harm-
ful content is described as violent, hazardous, erotic
and/or sexual content. The document says that con-
tent aimed at adults has to be segmented as pre-
scribed in the continuation to the self-regulatory
procedure, i.e., in the forthcoming part of the docu-
ment entitled Priročnik s smernicami za razvrščanje
vsebin za odrasle (Guidelines for the classification of
adult content). Thus, mobile content which is aimed
at adults should be obtained only after written cor-
respondence with the operator’s customers. As
regards the protection of minors the code stipulates
that mobile operators should divide content into
those types that could be accessed generally without
any harm and those appropriate only for adults. The
harmful content should be clearly identified and
“accessed appropriately”. It is stated that control
mechanisms could vary according to the available
technical equipment of each operator but neverthe-
less the code should be respected by all.

Help for parents is promised in surveying and

Michael Plogell
and Erik Ullberg

Wistrand Advokatbyrå,
Gothenburg



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

19IRIS 2009 - 6

technically or likewise protecting their children as
the operators are obliged to provide a safe environ-
ment as regards products and services of information

communication technologies. The final topic of the
self-regulatory document is the stipulation on
awareness raising, information and consultancy serv-
ices aimed at parents.

Each operator has to publish adequate informa-
tion relating to the protection of minors on its home-
page. �

•Further information is available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11724

•European Framework for Safer Mobile Use by Younger Teenagers and Children,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11725

SL

SK – Proposal for Banning the Advertising of Alcohol

On 14 January 2009 a proposal for amendments
to the Act No. 147/2001 Coll. on Advertisements and
on the Amendments to Certain Acts (which entered
into force on 1 May 2001) concerning the ban of
alcohol advertising was made by members of the Slo-
vakian Parliament. The amendment which is at the
moment in the second reading is expected to come
into effect on 1 June 2009.

The reason for this proposal is the fact that alco-
holism is becoming a serious and acute problem in
society nowadays, particularly in the case of children
and minors. Its explanatory report refers to the fact
that the age of people who consume alcohol is
becoming increasingly lower. According to various
researches children and minors are those who are
most influenced by advertising. Consequently,
schoolchildren who are exposed to alcohol advertis-
ing drink about 50 % more than those who are not.

The aim of the proposal is to forbid the advertis-
ing of all alcoholic beverages in places children and
youths most often frequent, that is, in particular on
the streets and in cinemas. Therefore a ban on adver-
tising all alcoholic beverages, except beer, on bill-
boards, posters, in public transport vehicles, on all
types of information carriers located in public,
excluding the points of sale for alcohol (hereinafter
referred to as “products sale”), in cinemas before
eight p.m., the distribution of samples of alcoholic
beverages to the public (excluding those samples of
alcoholic beverages that are distributed at the place

of products sale), on advertising articles that are not
related to drinking alcoholic beverages and that are
distributed to the public, the sponsorship of alco-
holic beverages, as well as the introduction of a trade
mark, emblem or other specific name for alcoholic
drinks is proposed.

According to the proposal, identifying operating
areas and means of transportation, that are directly
related to the production and sale of alcoholic bever-
ages, information and advertising materials designed
exclusively for producers and sellers of alcoholic
beverages, distribution of samples of alcoholic bever-
ages at meetings related to the production and sale of
alcoholic beverages, as well as information regarding
their sale on concrete products placed in a store, are
not considered to be advertising of alcoholic drinks.

None of the bans mentioned applies to advertis-
ing of beer. This exception stems from the fact that
beer is produced with various levels of alcohol con-
tent, including even alcohol-free brews and moreover
it is considered to be “a national drink“.

However, the proposal has met with much criti-
cism up to now, inter alia the argument that the pro-
posal would not help to lower alcohol consumption
among underage drinkers. Furthermore, the fact that
the proposal forbids advertising of alcohol with the
exception of beer has been criticised, as some kinds
of beer have a higher content of alcohol than some
light wines. In addition, it has been pointed out that
the culture of alcohol consumption, for instance
wine, exists in many countries and has nothing to do
with excessive drinking. �

US – Supreme Court Upholds FCC’s Changes
in Broadcast Indecency Policy
on Administrative Law Basis

The US Supreme Court recently upheld the FCC’s
modified broadcast indecency policy, which prohibits
the on-air use of indecent “fleeting expletives’—that
is, sudden, usually surprised outbursts of one or two
indecent words. The Commission’s policy went back
to FCC v. Pacifica Foundation, 438 U.S. 726 (1978),
which emphasized the harm of the “repetitive occur-
rence” of indecent language – in that case, George
Carlin’s famous 12-minute “Seven Dirty Words”
monologue. The changes also were challenged under
the free speech clause of the Constitution, but the

Court refused to consider these arguments (the rules
do not apply to cable or other multichannel media,
and obscenity is completed banned from the air-
waves).

The new policy came in the context of two Fox
broadcasts. One involved the singer Cher saying “fuck
them” to critics, the other Paris Hilton exclaiming:
“Have you ever tried to get cow shit out of a Prada
purse? It’s not so fucking simple”.

The Commission based its fines again Fox and its
policy changes on three considerations: (1) a new
conclusion that indecency was a “harmful first blow”
for children; (2) its perception that indecent fleeting
expletives were more dangerous than other offensive
statements; and (3) a new finding that “bleeping” of

Renata Šribar
Faculty for Social

Sciences at the University
of Ljubljana and Centre
for Media Politics of the

Peace Institute, Ljubljana

Jana Markechova
Markechova Law Office,

Bratislava



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

20 IRIS 2009 - 6

PUBLICATIONS AGENDA
Rosenberg, M.,
NAB Legal Guide to Broadcast Law
and Regulation
GB, London
2009, Focal Press
ISBN 978-0240811178

McPhail, Th. L.,
Development Communication:
Reframing the Role of the Media
2009, Wiley
ISBN 978-1-4051-8794-7

Ess, Ch.,
Digital Media Ethics
2009, Wiley
ISBN 978-0-7456-4164-5

Balle, F.,
Médias et sociétés
2009, Montchrestien
ISBN 978-2707616401

Monnier, S.,
L’essentiel du droit de la culture
2009, Gualino Editeur
ISBN 978-2297003889

Grabenwarter, Ch.,
Staat und Medien
2009, Schöningh.
ISBN 978-3506767691

Barton, D.,
Multimediarecht
2009, Kohlhammer
ISBN 978-3170209329

Mastroianni, R.,
La direttiva sui servizi
di media audiovisivi
2009, G. Giappichelli editore - Torino
ISBN 978-88-348-9509-2

The Future of Broadcasting -
Competition, Content and Revenue: Assessing the Outlook for Broadcasting
30 June - 1 July 2009
Organiser: IEA & Marketforce
Venue: London
Information & Registration: Tel.: +44 (0)20 7760 8699 - Fax.: +44 (0)20 7490 2296
E-mail: conferences@marketforce.eu.com - http://www.marketforce.eu.com/broadcasting/

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int
Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00 - Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

content had become easy and inexpensive for radio
stations.

On appeal, the Court of Appeals for the Second
Circuit found the FCC’s reasoning to be “arbitrary”
and “capricious” under the Administrative Procedure
Act, 5 U.S.C. § 706. The Circuit Court reasoned that
the Commission never had been concerned about
“first blows” in the past: it was impossible to differ-
entiate indecency from other offensive language; and
“bleeping” equipment still was very expensive.

The Supreme Court held that the Circuit Court
had erred as to all three issues, in requiring the FCC
to supply “a more substantial” explanation of its
actions. It stated that requirements to change an
existing rule were not necessarily higher than to
adopt a new one. As to the “first blow” issue, the

Commission’s conclusion was found to be intuitive
and did not demand “empirical evidence.” Similarly,
the FCC’s prohibition of only indecent fleeting exple-
tives was within its discretion. Finally, despite the
lack of any record evidence, the Court supported the
Commission’s conclusion that “bleeping” was feasible
and affordable.

The Supreme Court remanded the case to the Sec-
ond Circuit “for further proceedings consistent with
this opinion”—but with the cryptic comment that
the constitutional issue might be resolved “perhaps
in this very case.” The Supreme Court seems to
expect the Second Circuit to decide the free speech
question, resulting in a second appeal to the
Supreme Court. But this raises an interesting possi-
bility. If the Second Circuit declines to decide the
point, there would be no substantive issue to appeal
to the Supreme Court. The result would be to leave
the question unresolved, after yet more years of
litigation. �

•Federal Communications Commission v. Fox Television Stations, Inc., (No. 07-582)
489 F. 3d 444, reversed and remanded. Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11741

EN

Michael Botein
Media Center,

New York Law School


