
2009 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Khurshid Mustafa
and Tarzibachi v. Sweden 2

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities:
UTECA v. Administración General del Estado 3

European Commission:
Agreement on Dutch Regulator’s
Competition Enhancing Proposal 4

NATIONAL

BA–Bosnia and Herzegovina:
RAK Investigates Freedom
from Accountability 4

BE–Belgium:
RTL Group Wins Battle against the CSA 5

On the Road to Political Advertising
on Radio and Television? 6

BG–Bulgaria:
Implementation of the Digitalisation
of TV Broadcasting 6

DE–Germany:
Film Contributions Unconstitutional
in Current Form 7

ES–Spain:
Right to Privacy vs. Right to Information 7

Government Approves a New Decree-Law
on Television 8

FR–France:
Orange Foot’s Offer Constitutes Conditional
Sale and Unfair Competition 9

CSA on the Application of State Aid Rules
to Public Service Broadcasters 9

Canal+ and i-Télé formally Ordered
to Observe Honesty in News Items 10

Audiovisual Reform
Adopted and Promulgated 10

GB–United Kingdom:
Court Decides Procedure for Determining
when the BBC is Covered
by the Freedom of Information Act 11

Video on Demand Project Ruled
“Anticompetitive” 12

BBC Trust Upholds Decision Not
to Broadcast Gaza Crisis Appeal 12

HR–Croatia:
Rules on the Switchover to Digital Broadcasting 13

HU–Hungary:
Regulatory Authority Rejects Proposal
to Decrease Fees Paid by the National
Television Broadcasters 14

IE–Ireland: Religious Advertising 14

Film Tax Incentives 14

LV–Latvia:
Parliament Rejects Amendments to a Law
Threatening to Restrict Media Freedom 15

ME–Montenegro:
PSB Adopts Rules for Media Coverage 15

MT–Malta:
Proposed Amendments to the Broadcasting
Act on Satellite Broadcasting 16

NL–Netherlands:
Norma & Irda v. Vecai et al. 16

RO–Romania: ANC or ANRCTI? 17

SE–Sweden:
Sponsoring Message Considered an
Advertisement and Promotion of Commercial
Interests in an Improper Manner 18

SI–Slovenia:
Potentially Harmful Content
in Advertising and the Survey
of Related Complaints in 2008 18

SK–Slovakia:
Audiovisual Fund Act and TASR Act 19

TR–Turkey:
Court’s Ruling on Pornography 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2 IRIS 2009 - 4

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Khurshid Mustafa and Tarzibachi v. Sweden

The applicants, Adnan Khurshid Mustafa and his
wife, Weldan Tarzibachi, are Swedish nationals of
Iraqi origin. Relying on Article 10 (freedom to receive
information) and Article 8 (right to respect for pri-
vate and family life), they complained that they and
their three children had been forced to move from
their rented flat in Rinkeby (a suburb of Stockholm)
in June 2006. The reason for their eviction was their
refusal to remove a satellite dish in their flat after
the landlord had initiated proceedings against them,
because he considered the installation of a satellite
antenna as a breach of the tenancy agreement that
stipulated that “outdoor antennae” were not allowed
to be set up on the house. The proceedings con-
tinued even after Mr. Khursid Mustafa and Mrs.
Tarzibachi had dismantled the outdoor antenna and
replaced it with an antenna installation in the
kitchen on an iron stand from which an arm, on
which the satellite dish was mounted, extended

through a small open window. Eventually, the
Swedish Court of Appeal found that the tenants had
disregarded the tenancy agreement and that they
should dismantle the antenna, if the tenancy agree-
ment were not cancelled. The Swedish Court was of
the opinion that the tenants were fully aware of the
importance the landlord attached to the prohibition
of the installation of satellite antennae and that,
although the installation in the kitchen did not pose
a real safety threat, their interests in keeping the
antenna installation, based on their right to receive
television programmes of their choice, could not be
permitted to override the weighty and reasonable
interest of the landlord that order and good custom
be upheld.

The fact that the case involved a dispute between
two private parties was not seen as sufficient reason
for the European Court to declare the application
inadmissible. Indeed, the Court found that the appli-
cants’ eviction was the result of a domestic court’s
ruling, making the Swedish State responsible, within
the meaning of Article 1 of the Convention, for any

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with
the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal
and should in no way be interpreted as
to represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

• Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00
Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator – Michael Botein, The Media

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) –
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) –
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights
of the Council of Europe, Strasbourg (France)
– Andrei Richter, Moscow Media Law and
Policy Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter
(co-ordination) – Brigitte Auel – Véronique
Campillo – Paul Green – Bernard Ludewig –
Marco Polo Sàrl – Manuella Martins –
Katherine Parsons – Stefan Pooth –
Erwin Rohwer – Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez &

Susanne Nikoltchev, European Audiovisual
Observatory – Christina Angelopoulos,
Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) –
Caroline Bletterer, post graduate diploma
in Intellectual Property, Centre d’Etudes
Internationales de la Propriété Intellectuelle,
Strasbourg (France) – Amélie Lépinard,
Master - International and European Affairs,
Université de Pau (France) – Dorothée
Seifert-Willer, Hamburg (Germany) – Candelaria
van Strien-Reney, Law Faculty, National
University of Ireland, Galway (Ireland) –
Anne Yliniva-Hoffmann, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2009, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

EUROPEAN COMMISSION Institute for Information Law NYLS
MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,

MMLPC

&Auteurs
Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

3IRIS 2009 - 4

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities:
UTECA v. Administración General del Estado

In spring 2007, the Spanish Tribunal Supremo
(Supreme Court) referred to the Court of Justice of the
European Communities (ECJ) for a preliminary ruling
a case involving an action brought by the Unión de
Televisiones Comerciales Asociadas (Association of
Spanish Commercial Televisions – UTECA) against
Spanish national legislation implementing the EC
Television without Frontiers (TwF) Directive. The leg-
islation in question involves the Royal Decree
1652/2004 and the corresponding legislative provi-
sions on which the decree is based, which require tel-
evision operators to earmark 5% of their operating
revenue for the previous year for the funding of full-
length and short cinematographic films and European
films made for television and to allocate 60% of that
funding to the production of films the original lan-
guage of which is one of the official languages of
Spain. UTECA sought to have the decree declared inap-
plicable on the grounds of infringement of Community
law. These claims were opposed by the Administración
General del Estado (General State Administration). The
ECJ was asked by the Spanish Supreme Court to assess
the compatibility of the national provisions with the
TwF Directive, as well as with Article 12 EC Treaty on
the prohibition of discrimination on the grounds of
nationality and Article 87 EC Treaty on State aid.

The Court first clarified that, pursuant to Arti-
cle 3(1) TwF Directive, Member States are free to lay
down more detailed or stricter rules with regard to tel-
evision broadcasting bodies under their jurisdiction,
provided that they respect the fundamental freedoms

guaranteed by the Treaty. According to the Court, the
measure requiring the allocation of 5% of operating
revenue for the pre-funding of European cinemato-
graphic films and films made for television does not
endanger these freedoms. By contrast, the obligation
to reserve 60% of that 5% of operating revenue for the
production of films of which the original language is
one of the official languages of Spain does constitute
a restriction on the freedom to provide services, the
freedom of establishment, the free movement of
capital and the freedom of movement for workers. As
such, the provision may only be permitted where it
serves overriding reasons relating to the general inte-
rest, is suitable for securing the attainment of the
objective which it pursues and does not go beyond
what is necessary in order to attain this objective. In
the present case, the cultural aim of Spanish multi-
lingualism provides such a defence, while, according
to the ECJ, the measures under examination were also
appropriate and proportionate in relation to this aim.

With regard to Article 12 EC, the Court pointed out
that, in relation to the freedom of movement for work-
ers, the right of establishment, the freedom to provide
services and the free movement of capital, the princi-
ple of non-discrimination has been implemented by
specific provisions of the EC Treaty (i.e., Articles 39(2)
EC, 43 EC, 49 EC and 56 EC respectively). Since the
Spanish national legislation does not seem to contra-
vene these provisions, no breach of Article 12 can be
said to have taken place either.

Finally, as concerns compatibility with EC State aid
law, the ECJ recalled that classification as State aid
requires that all conditions set out in Article 87 be
met. Hence, (a) there must be an intervention by the

resultant breach of Article 10 of the Convention. The
European Court observed that the satellite dish
enabled the applicants to receive television pro-
grammes in Arabic and Farsi from their country of
origin (Iraq). That information included political and
social news and was of particular interest to them as
an immigrant family who wished to maintain contact
with the culture and language of their country of ori-
gin. At the time, there were no other means for the
applicants to gain access to such programmes and the
dish could not be placed anywhere else. Nor could
news obtained from foreign newspapers and radio
programmes in any way be equated with information
available via television broadcasts. It was not shown
that the landlord had installed broadband or internet
access or other alternative means which might have
given the tenants in the building the possibility of
receiving these television programmes. Furthermore,

the landlord’s concerns about safety had been exam-
ined by the domestic courts, who had found that the
installation had been safe. And there were certainly
no aesthetic reasons to justify the removal of the
antenna, as the flat was located in one of Stock-
holm’s suburbs, in a tenement house with no partic-
ular aesthetic aspirations. Moreover, the applicants’
eviction, with their three children, from their home,
a flat in which they had lived for more than six years,
was disproportionate to the aim pursued, namely the
landlord’s interest in upholding order and good cus-
tom. The Court therefore concluded that the inter-
ference with the applicants’ right to freedom of
information had not been “necessary in a democratic
society”: Sweden had failed in its positive obligation
to protect the right of the applicants to receive infor-
mation. The European Court held unanimously that
there had been a violation of Article 10, while it fur-
ther held unanimously that there was no need to
examine the complaint under Article 8. The appli-
cants were awarded EUR 6,500 in respect of pecu-
niary damage, EUR 5,000 in respect of non-pecuniary
damage and EUR 10,000 for costs and expenses. �

•Judgment by the European Court of Human Rights (Third Section), case of Khurshid
Mustafa and Tarzibachi v. Sweden, Application no. 23883/06 of 16 December
2008, available at
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

Dirk Voorhoof
Ghent University

(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

4 IRIS 2009 - 4

State or through State resources; (b) the intervention
must be liable to affect trade between Member States;
(c) it must confer an advantage on the recipient; and
(d) it must distort or threaten to distort competition.
In the case at issue, the Court ruled that it is not appar-
ent how the measure disputed constitutes an advan-
tage granted either directly or indirectly by the State
or through State resources. Moreover, since the meas-
ure applies to television operators, it does not appear
that the advantage in question is dependent on the

control exercised by the public authorities over such
operators. Consequently, the measures adopted by the
Royal Decree 1652/2004 and the legislative provisions
on which the decree is based should not be considered
to be aid within the meaning of Article 87(1) EC.

As a result, according to the preliminary ruling of
the ECJ, a measure adopted by a Member State which
requires television operators to earmark 5% of their
operating revenue for the pre-funding of European
cinematographic films and films made for television
and, more specifically, to reserve 60% of that 5% for
works of which the original language is one of the offi-
cial languages of that Member State does not infringe
Community law. �

•Case C-222/07 UTECA v. Administración General del Estado (ECJ 5 March 2009),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11667

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ET-ES-FI-FR-HU-IT-LT-LV-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

European Commission: Agreement on Dutch
Regulator’s Competition Enhancing Proposal

On 10 February 2009, the European Commission
(EC) cleared the proposal on broadcasting market
regulation by the Dutch regulator Onafhankelijke Post
en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). As a result,
OPTA can now impose several regulatory obligations
on the four largest cable operators in the Netherlands,
Ziggo, UPC, Delta and CAIW, who currently hold dom-
inant positions in Dutch broadcasting markets.

First of all, in order to enhance competition, UPC
and Ziggo are now obliged to resell their analogue
cable network based on regulated prices to other
market parties. This will enable these parties to sell
the same analogue TV programmes as UPC and Ziggo.
Consumers can completely switch their analogue

radio and television service from these two operators
to alternative operators.

Second, the four largest cable operators in the
Netherlands are now obliged to grant access to other
market parties to distribute their signals over their
digital television network to the consumer. KPN, a
formerly State-owned network operator, is excluded
from this access right. In return, cable operators do
not have access to KPN’s network. The exclusion of
KPN is intended to stimulate other operators to
invest in their own network.

The procedure for the granting of the Commis-
sion’s approval began on 9 January 2009. On that
date, OPTA notified the Commission of its draft deci-
sion on the market for wholesale broadcasting trans-
mission services in the Netherlands. This notification
is an obligation required by Article 7 of Directive
2002/21/EC on a common regulatory framework (EU
Framework Directive). After receiving the Commis-
sion’s approval, the Dutch regulator will consult with
UPC, Ziggo and the alternative operators on the
administrative and technological measures needed to
allow the operators access to UPC and Ziggo’s broad-
casting networks. According to OPTA, consumers will
be able to switch cable services by the end of 2009. �

BA – RAK Investigates Freedom from Accountability

NATIONAL

The Communications Regulatory Agency (RAK),
which is responsible for the telecommunications and
broadcasting sector in Bosnia and Herzegovina, has
recently opened an investigation procedure against
the Federal Television (FTV), a public broadcaster, for
possible breach of the Broadcasting Code of Practice,
point 1 Programme Standards and Requirements, and
point 1.2 Decency and Civility.

FTV is the most watched TV station in Bosnia and
Herzegovina, mostly thanks to its political magazine
programme 60 minutes, which has already been
attempting for some years to disclose mafia-like
activities focussing in particular on rampant corrup-

tion and close ties between political and criminal cir-
cles. In the absence of the rule of law and a reliable
judiciary, journalists were playing the roles of quasi-
investigators, prosecutors and finally judges, at the
same time. This is, of course, a perverted role that
journalists were/are playing, which contradicts pro-
fessional and ethical codes, including international
documents on media freedom.

As well as adhering to the “reporting the facts”
concept, journalists should at the same time sharpen
their sense of their responsibility, which is missing in
this FTV story. Criticism has been levelled at the fre-
quent use of defamation and offensive language, and
the ignoring of the legal tenet of the presumption of
innocence. Instead of respecting the principle of

•Commission clears Dutch regulator OPTA’s proposal to enhance competition in the
broadcasting markets, IP/09/245, 11 February 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11671

EN-DE-FR-NL

•Europese Commissie geeft groen licht aan OPTA om kabelmarkt te openen”, pers-
bericht OPTA 10 februari 2009 (European Commission allows OPTA to open up the
broadcasting market, press release OPTA, 10 February 2009), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11674

NL

Christina Angelopoulos
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Joost Gerritsen
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

5IRIS 2009 - 4

“innocent until proven guilty”, they apply an upside
down concept: “guilty until proven innocent”. In
doing so, they demand the journalistic right “to
offend, to shock and to embarrass” public figures,
allegedly derived from the Declaration of Freedom of
Political Debate in the Media, and supported by the
EU, CoE, OSCE and journalists’ associations.

Until recently RAK remained silent, but after

the Grand Mufti, head of the Islamic Community of
Bosnia and Herzegovina, strongly voiced objections
to 60 minutes and the manner of reporting in a very
sensitive case of paedophilia discovered in a remote
Muslim village in central Bosnia, RAK decided to
open the case. Before the court of original juris-
diction had found an Imam guilty of molesting a
(minor) girl in his dzemat (Muslim community),
60 minutes branded him as a paedophile. RAK
considered this to be unprofessional and irrespon-
sible. �

•Broadcasting Code of Practice, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10734

BS

BE – RTL Group Wins Battle against the CSA

In its decision of 15 January 2009, the Conseil
d’Etat (Belgian administrative court) repealed the
decision of the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel
(audiovisual regulatory body of the French-speaking
Community – CSA) of 29 November 2006, which ruled
that “since 1 January 2006, the S.A. TVi has been
broadcasting RTL-TVi and Club-RTL services, of which
it is the editor, without authorisation” and which
imposed a fine of EUR 500,000 on TVi.

The case featured the CSA on one side and CLT-
UFA, a Luxembourgish broadcasting company, and its
Belgian subsidiary TVi, a broadcasting company
under Belgian law which broadcast programmes on
the RTL-TVi and Club-RTL TV networks, on the other.

Up until 2005, TVi had always sought (and
obtained) a licence from the CSA for its broadcasting
activities in Belgium. However, in October 2005, TVi
decided not to renew this licence, since it had already
received a licence from Luxembourg. Indeed, in 2005,
the Luxembourgish government granted CLT-UFA a
licence, valid until the end of 2010, to broadcast its
channels “of international reach”, these being RTL-TVi
and Club-RTL. From that point onwards, TVi and CLT-
UFA claimed that the editorial activities concerning
RTL-TVi and Club RTL had been transferred from TVi to
CLT-UFA and that consequently no Belgian licence was
necessary for the broadcasting of these channels.

The CSA came to the opposite conclusion in its
decision of 29 November 2006. According to the CSA,
the channels were still edited by TVi, since the edi-
torial decisions were taken in Belgium by that com-
pany. Consequently, it imposed a fine of EUR 500,000
on TVi for broadcasting without a licence. TVi and
CLT-UFA filed an appeal before the Conseil d’Etat
against the ruling.

The Conseil d’Etat based its reasoning on the pro-
visions of the Television without Frontiers (TwF)
Directive (Directive 89/552/EEC) and on the princi-
ple of the free movement of services. Under the pro-
visions of the TwF Directive, broadcasts are submit-
ted to the control of one authority, designated in

accordance with the “country of origin” rule. Practi-
cal criteria are listed in the Directive: for example, if
a broadcaster has its head office in one Member
State, but editorial decisions on programme sched-
ules are taken in another Member State, it shall be
deemed to be established in the Member State where
a significant part of the workforce involved in the
pursuit of the television broadcasting activity oper-
ates (Article 2 of the TwF Directive).

However, the Conseil d’Etat did not assess
whether the CSA had correctly applied the criteria
contained in the TwF Directive. It merely noted that
the CSA did not dispute the fact that RTL-TVi and
Club RTL were covered by a Luxembourgish licence.
Therefore, it ruled that the CSA could not assess
whether the Grand Duchy of Luxembourg had
exceeded its jurisdiction by granting a licence to a
broadcaster not established on its national territory:
the decision to grant a licence could only be chal-
lenged through the appropriate diplomatic or juris-
dictional channels, but not incidentally during pro-
ceedings intended to impose a fine on a broadcaster,
which – to the extent that the Luxembourgish
licence is valid – does not need to seek further
authorisation in a different Member State.

Therefore, according to the Conseil d’Etat, the
CSA could not rule that “[the CSA] must check
whether that licence allows the legal operation of the
services concerned”, that “the sole existence of a
licence issued by another Member State is not suffi-
cient to conclude that the alleged lack of a licence in
the French Community of Belgium is unlawful” and
that “we need to check whether the licence was
granted by the Member State that has jurisdiction
over the editor of the services in question”. By doing
so, the CSA in effect denied any validity, or at least
any effect, vis-à-vis third parties, to the licence
granted by the Luxembourgish authorities. The Con-
seil d’Etat underlined that this exceeds the authority
of the CSA; indeed, if the broadcasting is authorised
by the Luxembourgish authorities – whether lawfully
or not – the broadcaster benefits from the principle
of the free movement of services within the European
Union and no authority of another Member State can
subject them to further authorisation proceedings
for distribution in its territory.

Accordingly, the Conseil d’Etat decided to repeal
the CSA decision. �

•S.A. TVi et S.A. de droit luxembourgeois CLT-UFA c. C.S.A (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel), Conseil d’Etat, section du contentieux administrative, arrêt
n°189.503, 15 janvier 2009 (S.A. TVi and S.A. CLT-UFA (company under Luxem-
bourgish law) v CSA (audiovisual regulatory body), Belgian Administrative Supreme
Court, judgment n°189.503, 15 January 2009

FR

Dusan Babic
Media researcher

and analyst, Sarajevo

Philippe Laurent
CRID

(University of Namur)
and Marx Van Ranst

Vermeersch & Partners

Olivier Sasserath
Marx Van Ranst

Vermeersch & Partners



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

6 IRIS 2009 - 4

The Media Commission of the Flemish Parliament
has accepted an important modification to the draft of
the new Media Decree (see IRIS 2009-2: 8). In pur-
suance of the European Court of Human Rights judg-
ment in the case of TV Vest SA and Rogaland Pensjon-
istparti v Norway (see IRIS 2009-3: 2), the Commission
has approved a provision allowing paid political adver-
tising on radio and television in pre-election time
(Article 47). The provision’s viability, however,
depends on a double condition: approval in the ple-
nary session of the Flemish Parliament and modifica-
tion of the federal law on election expenditure and
election campaigns. If these conditions are met, a turn
of 180 degrees will have been accomplished in relation
to the total ban on political advertising on radio and
television, as provided in Article 97 § 3 of the present
Media Decree.

In the above-mentioned judgment, the ECHR came
to the conclusion that the arguments in support of the
prohibition on political advertising in Norway, such as
the safeguarding of the quality of the political debate,
guaranteeing pluralism, maintaining the indepen-
dence of broadcasters from political parties and pre-
venting powerful financial groups from taking advan-
tage of access to commercial political advertisements
on TV, were relevant, but not sufficient, reasons to
justify the total prohibition of this form of political
advertising. The Court had especially noted, in its
judgment of 11 December 2008, that the applicant
Pensioners Party, in contrast to the major political par-
ties, received hardly any coverage in the Norwegian
media. Therefore, paid advertising on television
became the only way for the party to get its message
across to the electorate. This judgment does not
necessarily mean that any prohibition on political
advertising on radio and television has to be abolished,
but it makes it clear that any ban should be applied
with sufficient flexibility or that exceptions should be
applicable for smaller parties and political movements
or organizations that receive very little media cover-
age.

As the law currently stands in the Flemish Com-
munity, political advertising on radio and television is

prohibited. The federal law on election campaigns also
stipulates a ban, but this federal ban is restricted to
the three months preceding elections. While the ban in
the Flemish Media Decree is directed to the broadcast-
ing companies in the Flemish Community, the federal
law prohibits all political parties and their candidates
in Belgium from financing political broadcasting on
radio and television. Hence, in the current situation,
the fact that the ban is restricted in time in federal
legislation does not change anything for Flemish
broadcasters, as they are not allowed at all to broad-
cast paid political messages on radio and television.
Nonetheless, the public broadcasting corporation of
the Flemish Community (VRT) is under an obligation
to allocate broadcasting time (on radio and television),
during a period of two months preceding the elections,
to the political parties which are represented in the
Flemish Parliament (Articles 29 and 30 § 6 of the pre-
sent Media Decree). Half of the broadcasting time is
divided in accordance with the proportional represen-
tation of the political parties in the Flemish Parliament
and the other half is divided equally between all par-
ties. This free broadcasting time on public radio and
television is a kind of compensation for the existing
ban on paid political advertising on radio and tele-
vision. The problem from the perspective of Article 10
ECHR with the current situation is, however, that it
does not guarantee access to this free political broad-
casting time to small or new parties that have not yet
won representation in the Flemish Parliament and
receive only very little media coverage.

Following the amendment approved by the Media
Commission, this guarantee regarding free pre-elec-
toral broadcasting on public radio and television will
be abrogated and will be replaced by the possibility for
broadcasters to offer paid commercial communications
to politicians and political parties in pre-election time
(Article 47). The Commission of the Flemish Parlia-
ment claims that political advertising on radio and
television should also be made possible by lifting the
federal ban on paid political advertising on radio and
television in pre-election time. So far (4 March 2009),
no legal proposal whatsoever has been presented in
the Federal Parliament, which means that, even if the
new Article 47 will have been approved by the Flemish
Parliament, paid political advertising on radio and
television in the period before the regional and Euro-
pean elections of 7 June 2009 remains prohibited for
the political parties and their candidates in Belgium,
included in the Flemish Community. �

•The provisions currently accepted by the Media Commission of the Flemish
Parliament are available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11664

NL

BG – Implementation of the Digitalisation
of TV Broadcasting

BE – On the Road to Political Advertising
on Radio and Television?

The Act on the Amendment and Supplementation
of the Radio and TV Act was promulgated on
20 February 2009 in the State Gazette, issue 14 (“New
Law”). The New Law sets out the main principles and
rules for digital TV broadcasting in Bulgaria.

According to the New Law the Council for Elec-

tronic Media (CEM) is empowered to grant licenses for
broadcasting regional and national TV and radio pro-
grammes. The applications for such licenses should be
reviewed and evaluated on the basis of the following
criteria:
1. The original content and variety of the program-
ming;

2. The opportunities for the creation of internal pro-
ductions;

Hannes Cannie
Researcher Department

of Communication
Sciences / Center for
Journalism Studies

Ghent University

Dirk Voorhoof
Ghent University

(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

7IRIS 2009 - 4

3. The degree of readiness and stages for 24-hour
broadcasting of the programme;

4. Proven experience as a radio and TV operator.
The evaluation shall be carried out by an expert

commission comprising three members of the CEM and
two members of the Communications Regulation Com-
mission (CRC). The expert commission shall propose to
the CEM whether a license should be issued or refused.
The CEM shall decide upon the issuance or refusal of
the license on the basis of the following principles:
1. The right of information is ensured;
2. Favourable conditions for media variety will be
created;

3. The national identity is preserved.
The number of licenses under the New Law is unlim-

ited. The CEM is obliged to issue the license within
10 days of its positive decision on granting the license.

Once the license is issued the programmes can be
broadcast by an enterprise that has been granted a
permit for the use of an individual scarce resource –
radio frequency spectrum for carrying out electronic

communications through terrestrial digital networks
for radio transmission by the CRC.

The enterprise that has been granted a permit for
the use of individual scarce resource – radio frequency
spectrum, shall propose to the CEM the type and pro-
file of the licensed TV programme to be broadcast. The
enterprise that has been granted a permit for the
transmission of programmes cannot be both a TV and
a radio operator at the same time.

The CEM is obliged by operation of law to issue
licenses for digital terrestrial broadcasting to the pub-
lic Bulgarian National Television and the two nation-
wide commercial operators – Balkan News Corporation
EAD and Nova Television – First Private Channel EAD,
as they meet the following conditions:
1. They have already been granted licenses for TV
activities with national coverage on the basis of
previous tenders;

2. They transmit their programmes through electronic
communication networks for terrestrial analogue
radio transmission;

3. The electronic communication networks ensure
access to their programmes of at least 50 % of the
country’s population. �

•Act on the Amendment and Supplementation of the Radio and TV Act, promul-
gated on 20 February 2009 in the State Gazette, issue 14 (“New Law”)

BG

DE – Film Contributions Unconstitutional
in Current Form

The Bundesverwaltungsgericht (Federal Adminis-
trative Court - BVerwG) has decided that the contri-
butions paid by the film, video and television indus-
tries to the Filmförderungsanstalt (Film Support Office
- FFA) are unconstitutional in their current form.

It suspended proceedings arising from complaints
by nine cinema operators and referred them to the
Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional
Court - BVerfG). It acknowledged that contributions
by cinema operators, video companies and TV
providers to support film promotion were, in princi-

ple, justified. However, under the current rules, the
principle of equality of contributions derived from
Art. 3.1 of the Grundgesetz (Basic Law - GG) was not
being upheld. Whereas under Art. 66 f. of the Film-
fördergesetz (Film Support Act - FFG) cinema opera-
tors and video companies had to pay a fixed percent-
age of their turnover, television companies were free
to negotiate the size of their contributions
(Art. 67 FFG). However, in order to adhere to the fair
contributions principle, television companies should
also be required by law to pay a level of contributions
laid down by law. If television companies were to con-
tinue paying contributions on a contractual basis, the
law would need to lay down certain criteria for cal-
culating the level of their contributions.

The BVerfG must now decide whether the film
contributions system is constitutional. �

ES – Right to Privacy vs. Right to Information

The right to privacy and the right to information
are considered to be Fundamental Rights by the
Spanish Constitution. The former is enshrined in
Article 18(1) and the latter in Article 20(1)(d). How-
ever, each right limits the other and litigation will
normally occur when a party claims the enforcement
of one of these rights against another party claiming
a defence based on the other right. In such a case, it
is up to the court to find the correct balance between
the two rights in question.

The right to privacy is expanded upon by Ley
Orgánica 1/1982 de 5 de mayo, de Protección Civil del
Derecho al Honor, a la Intimidad Personal y Familiar
y a la Propia Imagen (Act no. 1/1982 of 5 May 1982

on the Protection of the Right to Honour, Personal
and Family Privacy and Own Image). The Act consid-
ers certain types of conduct to constitute an
infringement of the right to privacy (Article 7), such
as the use of hidden cameras or recording devices
intended to record or reproduce private moments of
the life of individuals.

On the other hand, the right to freedom of infor-
mation is limited by the right to privacy, this fact is
reflected in Article 20(4) of the Spanish Constitution.

Problems arise as to the determination of which
of the two Fundamental Rights must prevail over the
other in the case of a conflict between them, as no
specific rules to help solve the problem are provided
by law, while judges are called upon to analyse the
question on a case by case basis.

•BVerwG press release of 26 February 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11638

DE

Jacqueline Krohn
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Rayna Nikolova
Council for

Electronic Media, Sofia



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

8 IRIS 2009 - 4

In relation to this issue, the Spanish Supreme
Court has established that the broadcasting on tele-
vision of images captured with hidden cameras or
devices, without the consent of the person involved,
should be considered as an illegal interference, which
is not justified by the exercise of the right to freely
communicate information.

This was the conclusion reached by the Civil Cham-
ber of the Supreme Court in considering an appeal
from a woman who practised naturopathy and was
recorded, in 2000, without her knowledge, by a jour-
nalist posing as a patient, these images being sub-
sequently shown on a television programme in Spain.

The decision was taken against what had been a

consistent course of jurisprudence, since it had been
held by the lower courts that these actions could be
included within the scope of an investigation, exclud-
ing them from being interpreted as illegal inter-
ferences. In fact, the Audiencia Provincial de Valencia
(provincial supreme court of Valencia) had ruled that
such an action could be part of so-called “investiga-
tive journalism”, “as long as no private conversations
of third persons were recorded”. In addition, the Court
did not consider such actions as reprehensible, as
there was no doubt as to the informative character of
the case.

Notwithstanding this, the Spanish Supreme
Court, on 18 December 2008, considered that such
interference was not justified by the exercise of the
right of free speech and, accordingly, the relevant
doctrine has been amended in Spain. �

•Decision of the Supreme Court of 18 December 2008

ES

ES – Government Approves a New Decree-Law
on Television

On 23 February 2009, the Spanish Government
approved a new Decree Law, whose provisions deal
with the introduction of Digital Terrestrial TV (DTTV)
and limits to media ownership.

In Spain, laws are generally approved by Parlia-
ment, but, in case of urgent need, can also be
approved by the Government, by means of a “Decree
Law”. In this case, the Government has considered
that, in the context of the economic crisis and the
switch-off of analogue terrestrial TV, there was an
urgent need to change the limits to media ownership
in order to allow the national broadcasters to reach,
within the new limits, the agreements needed to
create companies adapted to the decrease in adver-
tising revenue and able to fund the transition from
analogue to digital terrestrial television.

Regarding the switch-off, it is important to bear in
mind that in Spain terrestrial TV broadcasting is still
considered a public service, which can be directly man-
aged and provided by the State through public broad-
casters, or which can be indirectly managed by those
private companies that are granted a concession.

The private concessionaires are required to cover
at least 96% of the population and the national pub-
lic broadcaster RTVE is required to cover at least 98%.
However, this means that once the switch-off takes
place, a small part of the population, located in cer-
tain rural areas, will not have access to the public
service of terrestrial TV.

The new Decree Law establishes that, in order to
avoid that situation, the national terrestrial TV
broadcasters shall reach, within three months, an
agreement to ensure that their free-to-air DTTV pro-

grammes are simultaneously available from at least
one satellite platform. Access to those programmes
via satellite will be restricted to those areas not cov-
ered by DTTV once the switch-off is complete. The
users in those areas shall not be required to pay any
subscription fee or any decoder rental.

That scheme may also be used by regional or local
terrestrial TV concessionaires, provided it can be
ensured that their programmes are only effectively
received by users within the areas specified by the
concessions granted to those broadcasters.

All these provisions shall be further implemented
by means of a Decree.

As regards media concentration, the Government
has decided to remove the ownership limit that pre-
vented any company from having more than 5% of
capital shares in more than one national terrestrial
TV concessionaire. According to the new limit, a com-
pany is only prevented from acquiring shares in more
than one national terrestrial TV concessionaire if the
average audience share of all the channels affected
by the acquisition during the previous 12 months
was greater than 27%. This limit will not apply if the
27% audience share threshold is reached once the
acquisition is complete.

However, there are two additional limits with
which broadcasters have to comply. A company can-
not get a voting right or a relevant participation in
the capital share of more than one terrestrial TV con-
cessionaire, if the following apply:
a) It gets control of spectrum capacity equivalent to
two national DTTV multiplexes or, for each region,
more than one regional DTTV multiplex.

b) That means that there would be fewer than three
concessionaires, which would be considered as
detrimental to media pluralism.
The Decree-Law also establishes that national

public broadcasters shall not control more than 25%
of the spectrum capacity available for DTTV, and
regional and local public broadcasters shall not con-
trol more than 50% of the spectrum capacity avail-
able for DTTV in the corresponding territories. �

•Real Decreto Ley 1/2009, de 23 de febrero, de medidas urgentes en materia de
telecomunicaciones, Boletín Oficial del Estado, n. 47, de 24 de febrero de 2009,
pp. 19.015 y ss. (Decree Law 1/2009, of 23 February 2009, on urgent measures for
the telecommunications sector, Official Journal n. 47, 24 February 2009, p. 19,015
ff.) available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11676

ES

Laura Marcos
and Enric Enrich
Enrich Advocats,

Barcelona

Alberto Perez
Entidad publica

empresarial RED.ES



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2009 - 4

FR – Orange Foot’s Offer Constitutes
Conditional Sale and Unfair Competition

Orange (a subsidiary of France Telecom) has just
been ordered by the commercial court in Paris to
suspend its exclusivity for the broadcasting of
certain football matches on its channel Orange
Sport.

Last August, having spent EUR 203 million on
acquiring the exclusivity of some of the rights for
broadcasting premier league football during the
period from 2008 to 2012 (including one premium
broadcast, the Saturday night match live), Orange
launched its channel Orange Foot (renamed Orange
Sports in January). The channel’s offer, comprising
linear, non-linear and interactive services, is offered
as a paying option in Orange’s TV package for EUR 6
per month. This is only accessible by subscribing to
the operator’s triple-play offer, comprising land-line
telephone, broadband Internet connection and the
basic television package. Free and Neuf Cegetel
(SFR), Orange’s two main competitors, brought a
complaint against it in the commercial court, claim-
ing that the offer it proposed constituted a condi-
tional sale, which is prohibited by Article L. 122-1
of the Consumer Code. The Code prohibits making
the sale of a product conditional on the purchase of
a specified quantity or the concomitant purchase of
another product or service and making the provi-
sion of a service conditional on the provision of
another service or the purchase of a product. In the
present case, the applicants complained that a
client who wanted to take up the Orange Foot offer
was obliged to take out a subscription to Orange’s
broadband Internet. Clients could not therefore
have access to Orange Foot if they did not have this
subscription, and if they had a subscription with a
different IAP, they had to terminate it since one
telephone line cannot carry more than one ADSL
broadcast.

The Court, initially, will determine whether the
two elements that make up the Orange Foot offer
may be acquired separately on the market. France
Telecom claims that the offer constitutes an insepa-
rable package of conventional television services and
non-linear and interactive services requiring broad-
band Internet access, which therefore cannot be dis-
sociated from an Orange subscription. The Court
noted that, in those areas where ADSL was not a pos-
sibility, consumers had satellite access to all the tel-
evision services (including football matches) but not
the interactive services. Moreover, the Orange Foot
offer was broadcast in these areas by satellite and
not exclusively by broadband Internet. The Court
concluded that the Orange Foot offer and Orange’s
broadband Internet subscription were two separate
products and did not constitute complementary
products within the meaning of Article L. 122-1 of
the Consumer Code. Orange Foot’s offer, by making
subscription to the Orange Foot channel dependent
on an Orange Internet subscription, therefore con-
stituted conditional sale. Furthermore, this was
declared to constitute unfair competition since it
enabled France Telecom to acquire a clientele to the
detriment of its competitors. The operator was
ordered to stop making subscription to Orange Foot
dependent on subscription to Orange’s broadband
offer, on pain of paying a fine of EUR 50,000 for each
day of failing to do so. The Court felt it did not have
enough information at its disposal to pronounce on
the extent of the prejudice resulting from the unfair
competition, and appointed an expert to provide the
information necessary for it to be able to do so.

This decision is another hard blow for Orange,
which lost a court case a few months ago over the
right to be the only mobile operator to distribute
the iPhone in France. Moreover, the competition
authority received an application last month from
both the Government, and Canal+ and SFR, request-
ing it to deal with the issue of exclusive offers of
content (sport and cinema) by the IAPs, and
Orange’s television channels in particular. The
match is not over yet… �

•Commercial Court in Paris, 23 February 2009; Free and Neuf Cegetel v. France
Telecom and Orange Sports

FR

FR – CSA on the Application of State Aid Rules
to Public Service Broadcasters

The Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (national
audiovisual regulatory authority - CSA) has just pub-
lished its reply to the consultation launched in
November 2008 by the European Commission on its
draft revised Communication on the application of
State aid rules to public service broadcasters. The
evolution of the audiovisual market and its legal
environment has made it necessary to update the
2001 Communication. According to the Commission,
the main elements of discussion are the greater lee-
way allowed to the public-sector broadcasting bodies

to take up the challenges of the new media environ-
ment, the principles that underlie the Member States’
definition of the public-service mission, and the
supervision of public-service activities at the
national level.

Firstly, the CSA acknowledges the value of updat-
ing the 2001 Communication, which it believes con-
stitutes an efficient framework for appreciating the
compatibility of the schemes for financing public-
sector audiovisual services, but whose principles
need to be consolidated and extended to the newly
developed services and communication networks.
Emphasising the importance of the Amsterdam Pro-
tocol, which ensures that the organisation and

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

10 IRIS 2009 - 4

financing of the public-sector audiovisual services
are the sole responsibility of the Member States, the
CSA feels that some of the provisions of the draft
Communication could not be adopted in their pres-
ent state without challenging these principles. At
issue, firstly, are the limitations on the content and
the actual nature of the services that may be pro-
posed by the public-sector bodies and, secondly,
measures that set out in excessive detail the proce-
dures to be implemented at the national level. Thus,
advocating the principle of editorial freedom, the
CSA reaffirms that no type of programme should be
categorically prohibited. Rather, it is the way in
which themes are treated, and their quality, that
should be the characteristic feature of the public-
sector service. Thus it considers that the public-sec-
tor bodies should be able to acquire and propose con-
tent that is particularly attractive to the public (of
the “premium” type). Consequently, the CSA consid-
ers that banning or restricting in principle, as con-

tained in the draft revision, the broadcasting of pro-
grammes that are of particular interest to the general
public, such as the major sports events that everyone
wants to watch, is not compatible with the objective
of the public service.

The Council also calls the Commission’s attention
to the financial limitations envisaged by the draft,
which it feels could run counter to an efficient and
flexible management of the public-sector groups.
Moreover, the evolution of market structures and the
uncertainties over economic models may, at least
temporarily, justify the paying for, or exclusive
nature of, certain innovative services. The presence
of the public-sector service offer on the new plat-
forms is decisive for its future.

In conclusion, the CSA emphasises its deep
attachment to respect for the principle of subsidiar-
ity and the freedom of choice of the Member States
with regard to the methods of financing the public
audiovisual sector. As a result, this should retain the
means of being attractive to the public as a whole,
thanks to quality programmes being available on all
the media. On the basis of the observations received
in response to the consultation, the Commission
could adopt an updated Communication on broad-
casting by the summer. �

•Reply by the national audiovisual regulatory body (Conseil Supérieur de l’Audio-
visuel - CSA) to the consultation of the European Commission on revision of the Com-
mission’s Communication on the application of State aid rules to public service
broadcasters (2001/C 320/04), available at the following address:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11636

FR

FR – Canal+ and i-Télé Formally Ordered
to Observe Honesty in News Items

Coming after France 2 having broadcast erro-
neous news images in a news item on the conflict
between Israel and Palestine last January, the
Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (national audiovi-
sual regulatory authority - CSA) decided on 24 Feb-
ruary 2009 to issue a formal order to the channels
Canal+ and i-Télé reminding them to observe their
obligation of honesty in the information they
broadcast as required by Article 28 of the Act of 30
September 1986 and as specified in their agree-
ments. The two channels, which belong to the same
group, had broadcast in their newscasts on 17 Feb-

ruary 2009 an item on the demonstrations in
Guadeloupe, which included images of an interven-
tion by armed forces against demonstrators in
Madagascar. The CSA held that “as there was no
indication given on the screen about the content of
the images, which bore no relation to the item
being dealt with, broadcasting them was likely to
cause confusion in viewers’ minds”.

The management of the Canal+ group has indi-
cated that “the item was corrected immediately after
its first showing (at 1.06 p.m. on i-Télé); a new ver-
sion was on the air from the 1.15 p.m. edition
onwards”. Also, Apologies were proffered “for this
unfortunate error which led to 20 seconds of images
of Madagascar being used to illustrate an item on
Guadeloupe”. It should be recalled that a formal order
of this kind is at the level below a financial penalty,
which the CSA may impose in the event of a further
infringement. �

FR – Audiovisual Reform
Adopted and Promulgated

The Act “on audiovisual communication and the
new public television service” and the Implementing
Act on the appointment of the chairmen of the pub-
lic-sector audiovisual companies were gazetted on
7 March 2009. A few days earlier, the Constitutional
Council, in response to an application by opposition

MPs, had validated all the key measures of the
reform, including the abolition of advertising on the
public-sector channels, their financing, and – more
controversially – the appointment of the chairmen of
the public-sector audiovisual companies (France
Télévisions, Radio France and the company responsi-
ble for audiovisual services outside France) by the
President of the Republic and his Council of Minis-
ters. The Constitutional Council held such appoint-

•Press release by the CSA on 26 February 2009, available at the following
address:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11631

FR

Amélie Blocman
Légipresse

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

11IRIS 2009 - 4

ments to be in compliance with the Constitution on
condition that they are subjected to the opinion pro-
cedure and to the right of possible veto of the
parliamentary committees, and are only made if the
opinion of the national audiovisual regulatory
authority (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel - CSA) is
favourable. On the other hand, the arrangement
making provision for the Parliament to have a right
of veto in respect of the revocation was cancelled,
and the Parliament’s opinion made merely consulta-
tive.

Thus the Act brings about the total abolition of
advertising on the public-sector channels by the end
of 2011 (when analog TV stops); the ban has been in
operation for the slot between 8 p.m. and 6 a.m.
since 5 January 2009 (see IRIS 2009-2: 13). In
exchange, there is a new tax on advertising on the
private channels (between 1.5 and 3%) and another
on electronic communication operators (0.9%). The
text also provides that the audiovisual licence fee
(now called a “contribution to the public-sector
audiovisual scene”), which currently stands at EUR
116, should be indexed to inflation and increased to
EUR 118 in 2009 and then to EUR 120 on 1 January
2010.

Apart from the question of the financing of
public-service audiovisual services, one of the main
elements of the text is the transformation of the

France Télévisions group into a single programme
company, with a list of specifications that will set
out the details and the characteristics of the edito-
rial lines of the different channels. The governance of
the public-sector audiovisual companies is to be
reformed by the signature of a contract of objectives
and means corresponding to the duration of the
chairman’s term of office which is to be sent to the
CSA before it is signed.

Another important aspect of the text is its
Section III (Articles 36 to 70), devoted to the trans-
position into French law of the Audiovisual Media
Services Directive. The CSA, whose sphere of respon-
sibility is thus extended to include the Internet, will
henceforth ensure the regulation of audiovisual
media services on demand (mainly catch-up TV and
video on demand). The Act makes provision for a sin-
gle legal framework for linear services on demand,
although with special rules, to be laid down sub-
sequently by decree, for audiovisual services on
demand, which will allow more flexibility in the obli-
gations that will be imposed on them. The Act
nevertheless requires the actual promotion of Euro-
pean and original French-language audiovisual and
cinematographic works (Art. 55). The Act leaves it to
the CSA to lay down the conditions for having
recourse to investment, although it does state the
demands to be met (Art. 40). It also authorises pri-
vate channels to introduce a second commercial
break during films, television films and magazine
programmes corresponding to the criteria of audiovi-
sual works. As part of the transposition of the AMS
Directive, the Act also lays down provisions concern-
ing the accessibility of programmes for the blind and
partially sighted, and a stronger guarantee of the
right to information about events of any kind that
are of a major interest to the general public.

For Christine Albanel, Minister of Culture, it is
“the audiovisual scene as a whole that will be
boosted, with a public-sector service free to fulfil its
missions and fewer restrictions on the private chan-
nels”. �

•Act No. 2009-258 of 05 March 2009 on audiovisual communication and the new
public-service television, published in the Official Gazette no. 0056 of 07 March
2009 (page 4321). Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11632

•Implementing Act No. 2009-257 of 05 March 2009 on the appointment of the
chairmen of the companies France Télévisions and Radio France and of the company
in charge of France’s external audiovisual services, published in the Official Gazette
no. 0056 of 07 March 2009 (page 4321). Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11633

•Decision no. 2009-576 DC of 03 March 2009, Published in the Official Gazette
no. 0056 of 07 March 2009 (page 4336). Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11634

•Decision no. 2009-577 DC of 03 March 2009, Published in the Official Gazette
no. 0056 of 07 March 2009 (page 4336). Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11635

FR

GB – Court Decides Procedure
for Determining when the BBC is Covered
by the Freedom of Information Act

The House of Lords, the UK’s highest court, has
decided the procedure to be adopted in determining
whether information held by the BBC can be
obtained under the Freedom of Information Act
2000. This Act, which came into effect in January
2005, creates duties for a public authority, when
requested to provide information, to confirm
whether it holds the information and to communi-
cate it to the applicant. The right is subject to a large
number of exemptions; decisions may be enforced by
the Information Commissioner and then appealed to

the Information Tribunal, both of which have wide
powers to decide whether the information is covered
by an exemption and should or should not be dis-
closed. There is a further appeal from the Tribunal to
the courts limited to points of law.

The BBC and other public service broadcasters are
included in the list of public authorities to which the
Act applies; however, they are only public authorities
“in respect of information held for purposes other
than those of journalism, art or literature”. In this
case, an application was made for an internal report
which the BBC had commissioned on its coverage of
the Middle East; this was refused, as the Corporation
considered it to be held for the purposes of journal-
ism. The applicant applied to the Information Com-

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

12 IRIS 2009 - 4

missioner, who upheld the BBC’s view, but this deci-
sion was reversed by the Information Tribunal. How-
ever, the High Court and the Court of Appeal held
that the Commissioner and the Tribunal had had no
power to decide the case, as the question of whether
a body was a public authority fell outside the scope
of the appeal rights; it could only be challenged in
the courts by judicial review. This would give the
courts only limited powers to overturn the decision,
for example if it was unlawful or unreasonable.

By a three-two majority, the House of Lords held
that the Information Commissioner had the power to
decide whether or not the information held by the
BBC was covered by the Act and his decision could be
appealed to the Information Tribunal. The majority
(Lords Phillips, Hope and Neuberger) considered that

the application had been made to the BBC as a pub-
lic authority, but that information could be excluded
from the rights provided by the Act if it was held for
journalistic purposes. It was more appropriate that
any challenge to the decision be decided by a spe-
cialist tribunal than by the courts. The minority
(Lord Hoffman and Baroness Hale) considered that
the BBC was not a public authority at all in relation
to information held for journalistic purposes and
that it was appropriate for the courts, rather than
the Tribunal, to decide the meaning of “public
authority” as a question of law.

This decision concerned only the procedure for
challenging a decision as to whether the BBC was a
public authority in these circumstances. The case has
now been sent to the Administrative Court, as if on
appeal from the Information Tribunal, for the court
to determine whether the report actually constituted
information held for purposes of journalism. �

•Sugar v British Broadcasting Corporation [2009] UKHL 9, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11653

EN

GB – Video on Demand Project Ruled
“Anticompetitive”

BBC Worldwide (BBCW), ITV plc and Channel 4
Television Corporation (UKVOD) entered into a joint
venture to offer video on demand content online.
The working title was Project Kangaroo. It was
intended to offer primarily UK-originated television
content.

On 30 June 2008, the Office of Fair Trading (OFT)
referred the anticipated joint venture to the Compe-
tition Commission for investigation and report,
under section 33(1) of the Enterprise Act 2002: the
OFT may refer completed or proposed mergers which
create or enhance a 25 per cent share of supply in

the UK (or a substantial part thereof) or where the
UK turnover associated with the enterprise being
acquired is over GBP 70 million.

The Competition Commission had regard to the
fact that the participants in the venture “controlled
the vast majority of [the] content.” In December
2008, the Competition Commission published its
provisional findings setting out possible remedies
to avoid a “substantial lessening of competition.”
Proposed remedies included: controlling the way
that content would be offered to other providers;
making material modifications to the terms of the
joint venture; and removing the joint venture’s
ability to withhold “combined with measures to
prevent the exchange of commercially sensitive
information.”

In its ruling of the 4 February 2009 on the com-
petition aspect of the project, the Competition Com-
mission declared that “After detailed and careful
consideration, we have decided that this joint ven-
ture would be too much of a threat to competition in
this developing market and has to be stopped.” �

GB – BBC Trust Upholds Decision Not
to Broadcast Gaza Crisis Appeal

The BBC Trust has decided not to overrule the deci-
sion of the Corporation’s Director-General refusing to
broadcast an appeal from the Disasters Emergency
Committee (representing 13 leading UK aid agencies)
seeking donations for humanitarian relief for the
residents of Gaza. The appeal was broadcast by the
other public service broadcasters (though not by Sky).

The Director-General had argued that the Israeli-
Palestinian conflict is deeply divisive and that the

suffering of civilians plays a central part in the poli-
tical case each side makes in the “court of world
opinion”. It was thus impossible to separate the
political causes from their humanitarian conse-
quences. The appeal, by its very nature, would have
shown only one aspect of the conflict and broad-
casting it, according to the Director-General, would
have implied a significant level of endorsement by
the BBC of the appeal itself. This would have put the
BBC’s impartiality at risk, as required under its
Agreement with the Secretary of State which sets
out the applicable regulatory rules.

•Competition Commission, “Anticipated Joint Venture between BBC Worldwide
Limited, Channel Four Television Corporation and ITV PLC: Final report”, 4 February
2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11655

•Competition Commission, “Project Kangaroo’—Provisional Findings”, 2 December
2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11656

EN

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol

David Goldberg
deeJgee

Research/Consultancy



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

13IRIS 2009 - 4

The refusal to broadcast the appeal was highly
controversial and over 40,000 complaints had been
received by the BBC. However, the Trust decided that
it was not its role to second-guess decisions of the
Director-General and that he had acted correctly and
reasonably throughout, given the importance of pre-
serving the BBC’s reputation for impartiality. The

decision not to broadcast the appeal was within the
parameters of reasonable decisions open to him and
he had taken proper advice before reaching the deci-
sion.

In view of the public concern over the matter, the
Trust asked the Director-General to explore any wider
lessons from the episode through discussions with
the Disasters Emergency Committee and to take a
view on whether the BBC’s agreement with the
Committee was still appropriate to today’s condi-
tions. �

•Summary Decision by the BBC Trust Regarding the DEC Gaza Appeal, 19 February
2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11654

EN

HR – Rules on the Switchover
to Digital Broadcasting

The Rules on the Switchover of Radio and TV Pro-
grammes from Analogue to Digital Broadcasting and
on Granting Access to Positions in a DTT Multiplex
have been adopted pursuant to Article 96, para-
graph 4 and Article 125, paragraph 3 of the Law on
Electronic Communications.

The Rules stipulate that during the transition
period (which expires on 31 December 2010, see IRIS
2008-9: 14) the broadcasters may simulcast TV pro-
grammes in analogue technology and radio and TV
programmes in digital technology, provided that the
technical conditions allow. The current TV broad-
casters’ analogue TV signal coverage is to be replaced
by the digital one, the transmission of TV pro-
grammes in analogue technology is to be gradually
switched off and the conditions for the usage of the
digital dividend ensured. After the expiry of the
transition period, the radio and TV programmes in
terrestrial broadcasting shall be transmitted in digi-
tal technology only.

The overall transmission capacity of a multiplex
may be divided to carry several separate radio or TV
channels as well as other digital data. The number of
radio and TV channels and the number and type of
other services to be carried within a multiplex shall
be determined by the Croatian Agency for Post and
Electronic Communications. During the digital
switchover procedure, the Agency shall ensure that it
reserves the necessary capacity within DTT multi-
plexes for current TV broadcasters who were already
transmitting their TV programmes in analogue tech-
nology.

The conditions for the analogue switch-off are to

be ensured in compliance with the relevant regional
switchover plan.

A network operator shall provide for the coverage
of the digital TV signal on the basis of a licence to
use the radio frequency spectrum allocated for digi-
tal broadcasting. It shall be considered appropriate if
the following conditions are fulfilled:
- The coverage by the digital TV signal of PSB must
reach 95 % of the Croatian population, and access
to it via terrestrial, satellite or cable networks must
be available to anyone who pays the radio and TV
licence fee;
- The coverage of the population by the digital TV
signal of the current TV broadcasters shall not be
less than the coverage by its analogue TV.
The digital TV user base shall be considered

established in any region where the transition pro-
cedure is being carried out if the following condi-
tions are fulfilled:
- The public has been sufficiently informed on the
actions to be taken before the digital TV signal can
be received,
- The public has been sufficiently informed on the
important dates relevant to the beginning of the
digital terrestrial TV broadcasting and the switch-
off of the analogue one.
Following the fulfilment of the conditions for the

transition of TV programmes, the current TV broad-
casters are obliged to immediately submit to the
Agency the relevant licences to transmit radio or TV
programmes, which had been issued in accordance
with regulations applicable before the coming into
force of the Law on Electronic Communications, so
that they can be cancelled.

A producer, his authorised representative or a
dealer of digital receivers who distributes them in
the Croatian market shall be obliged to clearly and
transparently display their technical specifications,
whether on the receiver, on its packaging or in its
user manual, according to the Ordinance on the Tech-
nical Specifications of Digital Receivers, issued by
the Agency. The technical specifications must in par-
ticular contain information on the type of services
receivable, the frequency band and the manner of the
signal reception as well as the signal encoding and
compression norms. �

•Rules for the Switchover from Analogue to Digital Broadcasting of Radio and Tele-
vision Programmes and for Granting Access to Positions in a DTT Multiplex , Official
Gazette No. 148/08, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9658

•Law on Electronic Communications, Official Gazette No. 73/08, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9658

•Decision on the Beginning of the Digital Switchover and the Switch-off of Analo-
gue Broadcasting of Television Programmes in the Republic of Croatia, Official
Gazette No. 73/08, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9658

HR

Nives Zvonaric
Agencija za

elektroničke medije,
Novo Cice

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

14 IRIS 2009 - 4

On 11 February 2009 the Országos Rádió és
Televízió Testület (National Radio and Television Com-
mission, ORTT) decided to reject the proposal of
MTM-SBS and M-RTL, the operators of the two
national terrestrial television channels, to the
decrease of their broadcasting fees.

In accordance with the rules of Act I on Radio and
Television Broadcasting of 1996 (Broadcasting Act)
broadcasters are required to pay an annual broad-
casting fee. In the case of terrestrial broadcasters the
amount of this fee is defined by the broadcasting
contract concluded between the respective broad-
caster and the ORTT. MTM-SBS and M-RTL concluded
their broadcasting contracts with the ORTT in 1997.
In 2005 they successfully applied for the extension
of the terms of their contracts until 2012.

This decision of the regulatory authority was
much criticised by media professionals and officials.
The basis of this criticism was that the ORTT did not
take into account the requirements of the digital

switchover in its decision and, as a consequence,
missed a unique opportunity to interest the two
national commercial channels in this process.

The participation of M-RTL and MTM-SBS in the
digital switchover is widely considered as crucial
among Hungarian experts. Following the successful
tendering of the digital terrestrial multiplexes by the
Nemzeti Hírközlési Hatóság (National Communica-
tions Authority – NHH) the rollout of the digital
terrestrial television network began at the end of
last year (see IRIS 2008-9: 14). However, Antenna
Hungária, the network provider, has so far failed to
reach agreements with M-RTL and MTM-SBS on the
distribution of their programmes on its service.

On the other hand, the two national commercial
channels also face difficulties. As a consequence of
the increasing share of multichannel offers on the
Hungarian market and the gains of the broadband
segment, they continue to suffer a steady decrease in
their audience shares year by year.

Against this background of a rapidly changing
media market, ORTT also signalled in its decision
that it remains open to talks concerning the amount
of the broadcast fee, but an eventual decrease shall
be based on a detailed and objective evaluation of
the trends of the media market, and on the principle
of equal treatment of the broadcasters. �

•Decision of the Competition Council Vj-7/2007/42, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11680

HU

IE – Religious Advertising

In December 2008, the Broadcasting Commission
of Ireland (BCI) rejected a proposed radio advertise-
ment for Veritas. Veritas is a religious publisher and
retailer wholly owned by the Irish Catholic Bishops
Conference. The advertisement for products available
in Veritas shops and on their website was due to be
broadcast over the Christmas period on RTÉ, the
national public service broadcaster. The BCI found
that the advertisement did not comply with the
legislation and regulation regarding advertising
directed towards a religious end, specifically section
65 of the Broadcasting Act, 2001 and section 9 of the
BCI General Advertising Code (see IRIS 2008-5: 13,
IRIS 2004-8: 11, IRIS 2004-3: 10, IRIS 2003-2: 11 and
IRIS 2001-7: 9). In reaching its decision, the BCI also
had regard to a decision of the Broadcasting Com-
plaints Commission in September 2008, upholding a
complaint against a Veritas advertisement, broadcast

on RTÉ Radio 1. The advertisement was for religious
gifts which relate to “what Holy Communion and
Confirmation are really about”.

Veritas submitted three versions of the script for
the Christmas advertisement but all were rejected by
the BCI. The BCI deemed the following lines to offend
the legislation: “Christmas: aren’t we forgetting
something?”; “Why not give a gift that means more?”
and “So to give a gift that means more…” It also
found that asking people to visit the Veritas website
was “unacceptable”. The previous year Veritas had to
drop the word “crib” from an advertisement after RTÉ
raised concerns. RTÉ said that an issue might arise if
the BCI considered that promoting the sale of cribs
was directed towards a religious end and was there-
fore in breach of the legislation and code.

New broadcasting legislation, the Broadcasting
Bill 2008, is at an advanced stage in the Oireachtas
(Parliament). In that context, the BCI has made sug-
gestions to the Department of Communications,
Energy and Natural Resources regarding possible
amendments which could be made to the section of
the legislation dealing with advertising directed
towards a religious end. �

IE – Film Tax Incentives

The Section 481 tax relief scheme for film and
television (section 481 of the Taxes Consolidation
Act 1997, as amended, see IRIS 2008-5: 13, IRIS
2004-1: 14 and IRIS 2001-2: 10), has been strength-

ened by new measures contained in section 28 of the
Finance (No. 2) Act 2008. The maximum that each
individual can invest in film production is increased
from EUR 31,750 to EUR 50,000. The amount that
they can claim against their tax liability is increased
from 80% to 100%. According to the Chairman of the

•Decision of the Broadcasting Complaints Commission, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11663

EN

Mark Lengyel
Attorney at law

Marie McGonagle
& Tracy Murphy

School of Law,
National University
of Ireland, Galway

HU – Regulatory Authority Rejects Proposal
to Decrease Fees Paid
by the National Television Broadcasters



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

15IRIS 2009 - 4

LV – Parliament Rejects Amendments
to a Law Threatening to Restrict Media Freedom

On 26 February 2009 the Latvian Saeima (the Par-
liament) reviewed in second reading amendments to
the Law on Press and Other Mass Media. The amend-
ments were initially planned to address a minor issue
on the payment of a State fee for the registration of
media in the Registry of Mass Media. However, after
the first reading the Ministry of Justice submitted a
new proposal for the amendments, which immedi-
ately caused serious concerns over threats to media
freedom.

The proposal suggested that the Law on Press and
Other Mass Media should provide stricter rules for
publishing and discussing materials on criminal pro-
cedures and criminal litigation. The law as it cur-
rently stands provides that the media may not pub-
lish materials concerning a pre-trial investigation
without the written consent of the prosecutor or
investigator. Also, in reflecting on the litigation
process it is prohibited to publish materials that vio-
late the presumption of innocence. These restrictions
are generally considered to be reasonable and to indi-
cate a balance between the public right to informa-
tion and the rights to a free trial and the protection
of personal life. However, the Ministry obviously con-
sidered that the existing restrictions do not achieve

this balance and suggested wording the restrictions
as follows: “It is prohibited to publish materials of a
criminal procedure until the completion of the crim-
inal procedure and the moment when the final deci-
sion comes into force. No information acquired dur-
ing the pre-trial investigation may be published
before the completion without the written consent
of the prosecutor or investigator. It is prohibited to
provide such information in reflecting on criminal
procedure, which violates the presumption of inno-
cence or the inviolability of personal life”.

The largest Latvian media immediately reacted to
this proposal by arguing that such restrictions would
render the reporting of criminal procedures and
investigations virtually impossible. Moreover, it was
suggested that the amendments were perhaps pro-
posed in favour of certain high-standing individuals
who have lately faced accusations in relation to crim-
inal offences. It was also indicated that such far-
reaching restrictions might be in breach of Article 10
of the European Convention on Human Rights. The
Parliamentary Committee of Human Rights and Pub-
lic Affairs did not endorse the proposed amendments.
Saeima agreed with the opinion of the committee
and adopted the amendments to the law in the sec-
ond reading without the disputed proposal.

The remaining amendments to the Law on Press
and Other Mass Media still have to be approved in the
third reading, which might take place in March 2009.
Now, the only proposed amendments are the intro-
duction of a State fee for the registration in the
Registry of Mass Media which would be provided by
the Cabinet of Ministers. �

ME – PSB Adopts Rules for Media Coverage

The Council of the Radio and Television of Mon-
tenegro and the councils of local PSB have adopted
the Terms and Conditions for the Presentation of
Candidates and their Programmes for the forthcom-
ing extraordinary parliamentary elections, scheduled
for 29 March 2009.

According to the Broadcasting Law they were
obliged to adopt and publish the terms and condi-

tions of the representation of political parties, can-
didates and their respective programmes, not later
than 15 days after the elections have been sched-
uled. The due date for publishing was 10 February
2009 and they are available on the website of the
Montenegrin Broadcasting Agency, as well as on the
website of the national public broadcaster. The
adherence of the public broadcasters to the afore-
mentioned obligations is intended to contribute to
the transparency of the elections, enabling every

•Law on Press and Other Mass Media, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11644

•Proposed amendments available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11645

LV

Irish Film Board, this means that Ireland will be able
to offer a 28% net benefit to attract international

film producers to shoot on location in Ireland. The
changes in the Act followed two publications from
the Irish Film Board, a report entitled “Restoring Via-
bility and Balance to the Irish Film Production Indus-
try” (September 2008) and a survey, “Irish Audiovi-
sual Content Production Sector Review” (December
2008). Also, in September 2008, a Statutory Instru-
ment (S.I. No. 357 of 2008) entitled “Film Regula-
tions 2008” set out details of films that are eligible
and other matters, such as the application proce-
dures and documentation required for certification
by the Revenue Commissioners, records to be main-
tained and notification of completion. The Revenue
Commissioners also provided Guidance Notes for Film
Producers and Promoters (September 2008). �

Marie McGonagle
& Tracy Murphy

School of Law,
National University
of Ireland, Galway

•Finance (No. 2) Act, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11658

•Irish Film Board, “Irish Audiovisual Content Production Sector Review”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11659

•Irish Film Regulations (S.I. No. 357 of 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11660

•“Guidance Note for Film Producers and Promoters on the certification of qualifying
films Under “Section 481” – Tax relief incentive for investment in film”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11661

•“Guidance Note for Film Producers and Promoters on Post Certification Require-
ments for Qualifying Companies Under “Section 481” – Tax relief incentive for invest-
ment in film”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11662

EN

Ieva
Bērzin·a-Andersone

Sorainen



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

16 IRIS 2009 - 4

citizen to be timely, accurately and impartially
informed on all phases of the electoral procedure.

The rules are the same as those that were used
during the presidential elections in 2008 set up by
OSCE experts, with minor changes in the number and
scheduling of political debates. An innovation con-
cerning political marketing stirred up a public
debate. At the same meeting of the national PSB
Council the newly appointed general director of Tele-
vizija Crne Gore (TVCG) asked the Council to support
his attitude not to allow political advertising to
those parties who have unpaid debts for the broad-
casting of campaign material from previous elec-
tions. As the general director said, the total debt
amounts to around EUR 200,000 and the debtors are
solely opposition parties.

Three opposition parties running for the forth-
coming elections identified by TVCG’s general director
as debtors protested against this decision. These par-

ties agreed that the PBS would thus jeopardise the
electoral process by not offering the complete picture
to the public during the pre-electoral campaign. They
also added that all political parties should be offered
free political advertising in the election campaign
since, according to the new Law on Public Broadcast-
ing Services of December 2008, PBS is financed
directly from the national budget. The centre for
democratic transition (CDT), a non-governmental
organisation that conducts the civic monitoring of
the elections, said that for the sake of the electoral
process, any politicisation of financial issues between
the Radio Televizija Crne Gore (RTCG) and political
parties should be avoided, pointing out that the con-
tracting parties should solve all issues regarding con-
tractual rights and obligations through court or other
legal procedures, not by public appeals.

The president of the Montenegrin Parliament said
that RTCG as a public broadcasting service should be
contributing to democratic elections in Montenegro,
and not make them more difficult. �

•Rules and Procedures adopted by PBSs, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11646

MT – Proposed Amendments to the Broadcasting Act
on Satellite Broadcasting

A bill to amend the Broadcasting Act has been
published in the Malta Government Gazette of Friday,
6 February 2009. The object of the Bill is to amend
the Broadcasting Act to enable the Broadcasting
Authority to license broadcasting content on satel-
lite radio and television services. As the situation
stands to date, the licensing of satellite radio and
television broadcasting content has always been
entrusted to the Government of Malta and, in partic-
ular, to the minister responsible for communications.
This Bill proposes to entrust this function to the
independent broadcasting regulator. In fact, in prac-
tice, the Ministry has always delegated the process-
ing and issuing of such licences to the Broadcasting
Authority. The Bill would officially divest the Gov-
ernment of the regulation of broadcasting content
and assign the task to the Broadcasting Authority.

A person who is under the jurisdiction of Malta
cannot supply a compilation of programmes for the
purpose of transmission as a radio or television broad-
casting service, whether for reception in Malta or
elsewhere, by means of a satellite device, otherwise

than under and in accordance with a satellite radio or
television content broadcasting licence. In the case of
a television licence, compliance with the provisions of
the European Union’s Television Without Frontiers
Directive is necessary. An application fee of one thou-
sand euros (EUR 1,000) has to be paid to the Author-
ity by an applicant for a satellite radio or television
content broadcasting service. A satellite content
licence will include: a condition requiring the holder
of the licence to comply with such legislation,
requirements as to such standards, practice and con-
ditions as the Authority may specify with respect to
the programmes supplied in pursuance of the licence
and a condition requiring the holder of the licence to
utilise that licence for such duration as the Author-
ity may establish, provided that such duration shall
not exceed a maximum period of eight years.

An application for a licence to provide satellite
content service will be made in such a manner and
will be accompanied by such licence fees as the
Authority may determine.

An administrative penalty may be imposed by the
Authority of up to a maximum of three hundred thou-
sand euro, should there be a breach by a satellite con-
tent service licence-holder of the Broadcasting Act or
any subsidiary legislation made thereunder. Finally,
the Prime Minister may, following agreement with the
Authority, make regulations to give better effect to
the new provisions on satellite broadcasting. �

NL – Norma & Irda v. Vecai et al.

The trade organisation Vecai (now renamed NLk-
abel) represents five cable operators. Vecai et al. were
called upon to defend themselves against legal claims
by the collecting societies Norma and Irda. Norma
and Irda represent performing artists in the sense of
the Wet op de naburige Rechten (Related Rights Act –

WNR): Norma and Irda are allowed to represent their
performers in their right to authorise the unaltered
and unabridged re-broadcasting by a cable broad-
casting installation of a performance or phonogram
or a reproduction thereof. Their claim is that the
cable operators are re-broadcasting without the per-
forming artists’ permission, infringing the perfor-
mers’ related rights. On 28 January 2009, the District

•Bill entitled the Broadcasting (Amendment) Act, 2009, Government Gazette of
Malta No. 18,376, 6 February, 2009, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11670

ML

Daniela Seferovic
KRUG Communications

& Media

Kevin Aquilina
Department

of Public Law,
Faculty of Laws,

University of Malta



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

17IRIS 2009 - 4

Court of The Hague decided that the case involves
broadcasting rather than re-broadcasting and thus
there is no infringement of related rights.

Nowadays, broadcasting organisations transmit
their (inaccessible to the public and sometimes
encrypted) signals using satellite or cable directly to
cable operators, such as the defendants. The question
was whether or not this distribution system of
signals constitutes a form of re-broadcasting in the
sense of Article 14a WNR.

Norma and Irda’s claims are based on Article 14a
WNR. This Article states, among other things, that it
is the performer who has the right to authorise the
unaltered and unabridged re-broadcasting by a cable
broadcasting installation. This right may also be
exercised by legal persons such as Norma and Irda.
The plaintiffs claim that the broadcasting by the
cable operators is a form of “re-broadcasting”. They
argue that no authorisation for re-broadcasting has
been given, making the act unlawful. In turn, Vecai
et al. disputed the claim that this is a case of re-
broadcasting. They base their arguments on the Euro-
pean Court of Justice cases C-306/05 (SGAE v. Rafael
Hoteles, see IRIS 2007-2: 3) and C-192/04 (Lagardère

Active Broadcast v. SPRE & GVL), according to which,
“re-broadcasting” means that a) a public radio or tel-
evision signal is picked up and re-transmitted, while
b) contrary to the rightsholder’s intention, the signal
ends with a different public.

The District Court of The Hague held that the dis-
tribution of signals between broadcasting organisa-
tions and cable operators is not a form of re-broad-
casting in the sense of Article 14a WNR. As a result,
the signal transmitted by the cable operators should
be defined as “broadcasting” instead of, as the plain-
tiffs claimed, “re-broadcasting”.

The plaintiffs’ claim with regard to Article 9 of
the Cable and Satellite Directive (Directive
93/83/EEC on the coordination of certain rules con-
cerning copyright and rights related to copyright
applicable to satellite broadcasting and cable retrans-
mission) cannot stand. This Article states that Mem-
ber States shall ensure that the right to grant or
refuse authorisation to a cable operator for a cable
retransmission may be exercised only through a col-
lecting society such as Norma and Irda. The plaintiffs
claim that an interpretation of the term “re-broad-
casting” in national law in conformity with the term
“retransmission” in the Directive would result in
making Article 14a WNR applicable to broadcasting as
well. According to the court, such an extension of
the term “re-broadcasting” would be contra legem. �

•Rechtbank ‘s-Gravenhage, 28 januari 2009, vonnis van Norma & Irda tegen
Vecai et al. (District Court of First Instance The Hague, 28 January 2009, decision of
Norma & Irda v. Vecai et al.), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11665

NL

RO – ANC or ANRCTI?

On 29 January 2009, the European Commission
issued a press release announcing the launch of an
infringement proceeding against Romania due to an
infringement of Community rules on the independ-
ence of the telecommunications regulator.

This was triggered by the removal from office of
the President of the Autoritatea Nat‚ ională pentru
Reglementare în Comunicat‚ ii şi Tehnologia Informat‚ iei,
(national regulatory body for communication and
information technology – ANRCTI) in August 2008 by
the then Romanian Prime Minister Tăriceanu and the
subsequent appointment of a replacement. Although
the Bucharest Court of Appeal declared the change
unlawful on 18 September 2008, the former President
was not reinstated in his position because, on the very
same day, the Romanian Government decided to
restructure the ANRCTI by passing Emergency Decree
no. 106 (Ordonant‚ a de Urgent‚ ă Guvernului nr. 106 din
18 septembrie 2008 privind înfiint‚ area Autorităt‚ ii

Nat‚ ionale pentru Comunicat‚ ii). The newly formed
authority, Autoritatea Nat‚ ională pentru Comunicat‚ ii
(national communication authority – ANC), was to be
chaired by the newly appointed President.

The European Commissioner for Information
Society and Media considered this restructuring to be
a violation of the independence of the national reg-
ulator and sent administrative letters to the Govern-
ment on 19 September and 14 October 2008, express-
ing her concern about the failure to comply with the
Court of Appeal’s ruling, the hasty restructuring of
the regulatory body and the resulting harm to the
stability and independence of the telecoms market in
Romania. Since the Government failed to provide a
satisfactory response, the Commission launched the
first stage of an infringement proceeding against
Romania under Article 226 of the EC Treaty on
29 January 2009.

The newly elected Romanian Government must
now find a solution in accordance with the Commu-
nity acquis. The Commission is offering the new
authorities its support. During the first stage of the
proceeding, which lasts two months, Romania must
decide on the fate of the ANC. One possibility being
discussed is for the regulator to be under the control
of the Parliament rather than the Government. The
Ministerul Comunicătiilor şi Societăt‚ ii Informat‚ ionale
(Ministry for Communication and Information
Society – MCSI) has decided to set up a working
group to discuss the matter. �

Joost Gerritsen
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Mariana Stoican
Journalist, Bucarest

•Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 106 din 18 septembrie 2008 privind înfi-
inţarea Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii, Monitorul Oficial al României
nr. 1046 din 29 decembrie 2008 (Emergency Decree no. 106 of 18 September 2008,
official gazette no. 1046 of 29 December 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11640

RO

•European Commission press release IP/09/165 of 29 January 2009, Brussels,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11641

EN-FR-DE-IT-EL-LT-LV-PL-SK-SL-RO



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

18 IRIS 2009 - 4

On 16 February 2009, Kammarrätten i Stockholm
(the Stockholm Administrative Court of Appeals)
delivered a judgment regarding the promotion of a
commercial interest in an improper manner in a
sponsoring message. The case concerned the applica-
tion of sections 6:4 and 7:8 of Radio- och TV-lagen
(the Radio and Televisions Act – RTL). The RTL is
based, inter alia, on Directive 89/552/ECC, as
amended by Directive 97/36/EC.

Section 6:4 of the RTL states that programmes
that are not advertisements may not promote com-
mercial interests in an improper manner. Section 7:8
of the RTL stipulates that, if the cost of a non-adver-
tising programme has been paid for in whole or in
part by a party other than the person or entity con-
ducting the broadcasting activities or producing
audiovisual works (sponsored programmes), the
identity of the sponsor shall be stated in an appro-
priate manner at the beginning or the end of the
programme or both.

The programmes in question were the films “The
Fellowship of the Ring” and “The Return of the King”
broadcast by the Swedish nationwide television
channel TV4 on 24 and 26 December 2006 respec-
tively. Sponsoring messages were broadcast before
and after each programme, as well as during the
advertising breaks.

In brief, the sponsoring messages consisted of a
speaker stating that “The movie is presented in co-
operation with Eniro…” and then followed by state-
ments such as “Search help via catalogue, Internet
and telephone”. The URL eniro.se and Eniro’s logo-
type were shown in relation to the sponsoring mes-
sages.

Eniro is a company providing services allowing
users to find such information as telephone num-
bers, addresses and directions to Swedish persons
and companies.

Granskningsnämnden för radio och TV (the
Swedish Broadcasting Commission – GRN) initiated
proceedings against TV4 and ruled against the tele-
vision channel, ordering that a special fee be
imposed on TV 4 for the promotion of a commercial
interest in an improper manner. The GRN claimed
that the improper promotion consisted of the show-
ing of the logotype and the URL related to Eniro’s
services.

TV4 appealed to Länsrätten i Stockholms län (the
Stockholm County Administrative Court), but the
court found in favour of the GRN. TV4 then took the
matter to the Stockholm Administrative Court of
Appeals.

Firstly, the Stockholm Administrative Court of
Appeals found that, from the travaux preparatoires
of the RTL, it follows that the legislator intended
that sponsoring messages be considered as part of
the programme that the message concerns. There-
fore, section 6:4 of the RTL applies to such mes-
sages.

Moreover, the Administrative Court of Appeals
established that by showing, in addition to the spon-
sor’s name, substantial parts of the sponsor’s busi-
ness or products, the sponsoring messages go beyond
what is required for information purposes according
to section 7:8 of the RTL. These circumstances also
meant that TV4 had acted in breach of section 6:4 of
the RTL.

Consequently, TV4 was ordered to pay a fine of
SEK 450,000.

TV4 has the possibility of appealing to the
Supreme Administrative Court. It should be men-
tioned that a similar case is already pending before
the Supreme Administrative Court (see IRIS 2008-3:
18), which has yet to decide whether TV4 will be
granted the right to appeal in that case. �

•Kammarrätten i Stockholm, 2009-02-16, mål nr 4491-08, överklagat avgörande:
Länsrättens i Stockholms län dom den 29 april 2008 i mål 14699-07 (The Stockholm
Administrative Court of Appeals, 2009-02-16, case nr 4491-08, appealed
judgment: Stockholm County Administrative Court’s judgment 2007-12-03 in case nr
14699-07)

SV

SI – Potentially Harmful Content
in Advertising and the Survey
of Related Complaints in 2008

At the beginning of March 2009 Tržni inšpektorat
(the Slovenian Market Inspectorate) published a
report on its activities in the year 2008.

The report does not mention the problematic
issue of advertisements for “porno chic” content on
the internet, accessed via mobile phones and tar-
geted at children, which could on their own or indi-
rectly, by the promoted internet content, impair
the physical and mental condition of children. But,
in the report there is reference to a provision on
misleading and indecent advertising of the Zakon o

varstvu potrošnikov (Consumer Protection Act);
concerning which no data on complaints and
related proceedings are available. The Oglaševalsko
razsodišče (Advertising Arbitration Court – AAC),
part of the Slovenska oglaševalska zbornica (Slove-
nian Advertising Chamber), the self-regulatory
body of advertisers, received eight complaints from
consumers on indecent and/or potentially harmful
content from the protection of minors perspective.
All except one were declared unjustified by the
AAC.

In February 2008 two Slovenian non-governmen-
tal organisations, the Association for the Promotion
of Equality and Plurality, Vita Activa, and the Asso-
ciation of Parents and children, Sezam, contacted the

Michael Plogell
& Erik Ullberg

Wistrand Advokatbyrå,
Gothenburg

SE – Sponsoring Message Considered
an Advertisement and Promotion
of Commercial Interests in an Improper Manner



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

19IRIS 2009 - 4

Market Inspector with a complaint about “porno
chic” advertisements for mobile portals aimed at
children, one of them containing child pornography.
In June 2008 the Market Inspectorate replied that
the advertisements were, in the inspector’s opinion,
not contentious. Besides, it was stated that the AAC
had been consulted and no violations of the Oglaše-
valski kodeks (Advertising Practice Code) were
detected. In the report there was no mention of the
case, so the issue of the protection of children from
potentially harmful content in advertising is, as
already argued, absent.

In 2008 the AAC received seven complaints from
consumers about jumbo posters advertising women’s
underwear, a men’s magazine (Playboy) and a Slove-
nian women’s journal. The complaints were all pri-
marily based on the decency provision of the Adver-
tising Practice Code. The case of Playboy related to
the protection of minors provision also. Both posters
for magazines displaying half-naked and sexualised
female bodies were also considered inappropriate
because of their location near an elementary school.
The court declared the enumerated complaints irrel-
evant and the argument did not tackle the problem
of the location of the posters.

One complaint was addressed in the court of the
self-regulatory advertising body on the basis of the
provisions on decency and the protection of minors
of the Advertising Practice Code (Articles 3 and 12).
The content of the advertising campaign for the
advertising agency was considered inappropriate in
the complaint, since it consisted of the picture of a
very young girl as being pregnant. The court declared
the complaint justified and ordered the campaign to
be stopped. �

•Poslovno poročilo Tržnega inšpektorata Republike Slovenije za leto 2008 (Busi-
ness Report of the market Inspectorate of Republic Slovenia for the year 2008),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11647

•Zakon o varstvu potrošnikov (Act on Protection of Consumers – ZVPot-UPB2),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11648

•Oglaševalski kodeks (Code of Advertising Practice), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11649

•Oglaševalsko razsodišče (Advertising Arbitration Court), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11650

SL

SK – Audiovisual Fund Act and TASR Act

The Slovak Parliament has recently approved the
Audiovisual Fund Act No. 516/2008 Coll. (hereinafter
referred to as “Act”).

The Act came into effect on 1 January 2009
except for the provisions of § 32 (Co-Production
Statute - Koprodukčný štatút), which will come into
effect on 1 January 2010. The audiovisual fund is a
public service institution whose most important pur-
pose is to help revive Slovak films. According to this
Act, the audiovisual fund will be financed inter alia
by the State budget and by the broadcaster defined
in the Act. The fund will support Slovak filmmaking,

renewal, development and presentation of audio-
visual works by means of various grants, subventions,
loans, stipends or loan guarantees. The fund is
obliged to use 95 % of its income for the support
activities outlined in this Act; only 5 % of its total
income can be used for its own purposes.

On 1 January 2009, the new Press Agency of the
Slovak Republic Act No. 385/2008 Coll. (hereinafter
referred to as “Act”) became effective, according to
which the Press Agency of the Slovak Republic
(TASR) became a public, national, independent and
information institution, which provides a wide range
of services in the area of press services. According to
this Act, TASR receives finance from the State and
will also be financed by various contributions stated
in the Act. The Culture Ministry believes this legal
change will make TASR more effective, independent
and competitive among the news agencies. �

TR – Court’s Ruling on Pornography

Pendik (a district in Istanbul) 4th Criminal Court
of First Instance has recently ruled on a case con-
cerning an obscenity offence which is indictable
according to Article 226 of the Turkish Penal Code
(TPC). Although this ruling is not final, it is signifi-
cant because it attempts to define the concept of
“unnatural sexual acts”.

Article 226 TPC criminalises certain acts relating
to obscene materials. According to section (d) of the
first paragraph, the offering for sale, selling and

renting of obscene materials at places other than
shops designated to sell these types of materials,
shall merit imprisonment from six months to two
years and a judicial fine. The fourth paragraph of this
Article imposes a sentence from one to four years and
up to five thousand days of judicial fine for produc-
ing, importing, offering for sale, selling, shipping,
storing, making available for the use of others or
possessing products in written, audio or visual form
which are related to sexual acts conducted with the
use of violence, with animals (zoophilia), on corpses
(necrophilia), or by other unnatural acts.

•Audiovisual Fund Act, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11651

•TASR Law, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11652

EN-SK

Renata Šribar
Ljubljana Graduate

School of the Humanities
and Centre for Media
Politics of the Peace
Institute, Ljubljana

Jana Markechova
Markechova Law Office,

Bratislava



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

20 IRIS 2009 - 4

PUBLICATIONS
Рихтер А.Г.,
Правовые основы журналистики:
учебник. 2-е изд. Москва:
Издательство ВК, 2009.
ISBN 978-5984050524

Seville, C.,
EU Intellectual Property Law and Policy
2009, Edward Elgar Publishing Ltd
ISBN 978-1847201232

Taylor, M. D.,
International Competition Law
GB, Cambridge
2009, Cambridge University Press
ISBN 978-0521102278

Benhamou, F., Farchy, J.,
Droit d’auteur et copyright
2009, Editions de la découverte
ISBN 978-2707157263

Dittmann, A.,
Die Finanzierung
des öffentlich-rechtlichen Rundfunks
durch eine Medienabgabe:
Verfassungsrechtliche Anforderungen
an eine geräteunabhängige
Haushalts- und Betriebsstättenabgabe
DE, Baden Baden
2009, Nomos
ISBN-13: 978-3832942243

Fricke, E.,
Recht für Journalisten:
Presse - Rundfunk - Neue Medien
2009, UvK
ISBN 978-3867640954

IRIS online
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int
Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision relat-
ing to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms – European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 00 – Fax: +33 (0)3 90 21 60 19
E-mail: orders-obs@coe.int – http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

In the case concerned the defendant had offered
125 CDs of pornographic content for sale and was
eventually charged with having violated Article 226
TPC. The defendant was found guilty under Article
226, paragraph 1, section (d) TPC for supplying
obscene materials at a place other than a shop
designated to supply and sell these materials.

In this context the Court discussed the meaning
of the term “unnatural sexual acts”. The two disputed
matters that the Court focused on were content dis-
playing sexual intercourse between two parties of
the same sex or between more than two parties.

The Court referred to the equality principle and
the right to private life provisions of the Turkish

Constitution, Articles 8 and 14 of the ECHR, Arti-
cle 13 of the EU-Treaty, Article 1 of Directive
2000/78/EC and the case law of the ECHR. It found
that sexual intercourse between adults of the same
sex or between more than two persons may be
regarded as unorthodox or even shocking by the pub-
lic, but are not banned by any laws and therefore
cannot be construed as “unnatural”. The Court
stressed that the term “unnatural sexual acts”
should be interpreted in a narrow manner.

There is currently no information available as to
whether this case was appealed. According to Turk-
ish law, cases decided by courts of first instance have
no binding effect on other courts. �

N. Kaan Karcılıoğlu
School of Law,

Istanbul Bilgi University

European Audiovisual Observatory’s
Afternoon in Cannes

Show me the Money!
Monitoring film revenues
and collecting rightsholders’ money
Sunday 17th of May 2009, 4 pm – 6 pm
Salon des Ambassadeurs (4th floor - Palais des Festivals)
Free entry to anyone with a Cannes Film Market accreditation
Registration required: cannes@coe.int

AGENDA


