
2008 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
case of Flux nr. 6 v. Moldova
on Journalistic Ethics 2

EUROPEAN UNION

European Commission:
Eight Communication on TwF Television
Content Quotas 3

NATIONAL

BA–Bosnia and Herzegovina:
Controversies about the Law on PBS
of BiH Continue 4

BG–Bulgaria:
Changes to Advertising of Medical Goods 5

CZ–Czech Republic:
DVB-T Switchover Continues 5

DE–Germany:
Supreme Court Considers Nestlé’s Collecting
Programme Admissible 6

Decisions on PC Licence Fees 6

Federal Cartel Office Decides that Marketing
Model Infringes Cartel Law 6

10th Inter-State Broadcasting Agreement
Enters into Force 7

EE–Estonia:
Amendment of the Broadcasting Law 8

ES–Spain:
Soria Completes Analogue Switch-Off 9

FR–France:
Decision by the Court of Cassation
in the “Mulholland Drive” Case 9

Court Penalty for an Online Digital
Video Recorder 9

Strict CSA Deliberation against Programmes
for Young Children 10

State of Progress on the Reform
of the French Audiovisual Scene 10

GB–United Kingdom:
Co-Regulator Requires Withdrawal
of Advertisement for iPhone 11

Regulator Fines BBC Over Conduct
of Competitions in Eight Programmes 11

Ofcom’s New Advertising Code Comes into Effect 12

GR–Greece:
National Regulatory Authority Imposes Fine
on Greek Television Channels 12

Digital Terrestrial Television
in Transitional Period 13

HR–Croatia:
Strategy of TV-programmes Transition
from Analogue to Digital Broadcasting 14

HU–Hungary:
Digital Terrestrial Radio and Television
Services Due to Commence 14

IE–Ireland:
Spectrum Management 15

IT–Italy:
Tax Credit and Tax Shelter:
New Ways of Financing Italian Cinema 15

KG–Kyrgyzstan:
Broadcasting Statute Adopted 16

MK–Former Yugoslav Republic of Macedonia:
New Amendments on the Law
on Broadcasting Activity 16

MT–Malta:
Consultation Document
on Media Concentration 17

NL–Netherlands:
Collecting Society Prohibited
from Issuing Pan-European Licences
Covering the Repertoire of the British PRS 17

NO–Norway:
Battle on the Access for a Second Pay-TV
Operator in the Digital Television Network 18

PT–Portugal:
Media Regulatory Body Praises Bullfighting 18

RO–Romania:
CNA Controls and Sanctions 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2 IRIS 2008 - 9

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
case of Flux nr. 6 v. Moldova on Journalistic Ethics

After several successful complaints before the
Strasbourg Court of Human Rights related to the
freedom of critical journalistic reporting, this time
the European Court, by four votes to three, came to
the conclusion that the conviction of the Moldovan
newspaper Flux was not to be considered a violation
of Article 10 of the Convention. The approach taken
by the majority of the Court regarding the (lack of)
journalistic ethical quality of the litigious articles
published by Flux is strikingly different to that of
the dissenting judges.

In 2003 Flux published an article about a High
School in Chisinau, sharply criticising its principal.
The article merely quoted an anonymous letter Flux
had received from a group of students’ parents. The
letter alleged inter alia that the school’s principal
used the school’s funds for inappropriate purposes
and that he had received bribes of up to USD 500 for

enrolling children in the school. Flux refused a short
time later to publish a reply from the school’s prin-
cipal. The text of the reply was then published in
another newspaper, the Jurnal de Chişinău. The reply
stated that Flux had published an anonymous letter
without even visiting the school or conducting any
form of investigation, which showed that its aim was
purely sensationalism. It was said that Flux had
acted contrary to journalistic ethics. Flux reacted to
this reply by publishing a new article, repeating some
of the criticism published in the first article and
arguing that Flux would certainly find persons will-
ing to testify in front of a court about the bribes. The
principal then brought civil proceedings for defama-
tion against Flux and the district court found the
allegations of bribery to be untrue and defamatory.
The court stated that it had no reason to believe the
three witnesses who had testified in court that
bribes were taken for the enrolment of children in
the school. The district court expressed the opinion
that “to be able to declare publicly that someone is

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with
the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal
and should in no way be interpreted as
to represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

• Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator – Michael Botein, The Media

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) –
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) –
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) –
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter (co-ordination)
– Brigitte Auel – Véronique Campillo –
Paul Green – Marco Polo Sàrl – Manuella
Martins – Katherine Parsons – Stefan Pooth –
Sonja Schmidt – Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory

– Géraldine Pilard-Murray, post graduate
diploma in Droit du Multimédia et des
Systèmes d’Information, University R. Schuman,
Strasbourg (France) – Caroline Bletterer, post
graduate diploma in Intellectual Property,
Centre d’Etudes Internationales de la Propriété
Intellectuelle, Strasbourg (France) – Christina
Angelopoulos, Institute for Information Law
(IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Anne Yliniva-Hoffmann,
Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany) – Dorothée
Seifert-Willer, Hamburg (Germany) –
Sharon McLaughlin, Faculty of Law, National
University of Ireland, Galway (Ireland)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2008, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

EUROPEAN COMMISSION Institute for Information Law NYLS
MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,

MMLPC

&Auteurs
Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

3IRIS 2008 - 9

EUROPEAN UNION

European Commission: Eight Communication
on TwF Television Content Quotas

On the 22 July 2008, the Commission published
its eighth report on the impact of EU rules for the
promotion of European audiovisual works. These
involve Articles 4 and 5 of the Audiovisual Media
Services Directive (the revised form of the old “Tele-

vision without Frontiers” Directive). According to
Article 4 of the Directive, Member States are under an
obligation to ensure that broadcasters reserve, “where
practicable and by appropriate means”, a majority
proportion of their transmission time (excluding time
appointed to news, sports events, games, advertising,
teletext services and teleshopping) for European
works. Article 5 decrees that 10% of that time or

accepting bribes, there is a need for a criminal-court
decision finding that person guilty of bribery”. Since
there was no such finding against the principal, he
should not have been accused of bribery, according
to the Moldovan district court. The judgment of the
district court was confirmed by the Court of Appeal
of Chisinau and the appeal with the Supreme Court
of Justice was dismissed. The newspaper was ordered
to issue an apology and to pay the principal MDL
1,350, the equivalent of EUR 88 at the time.

Flux complained to Strasbourg under Article 10 of
the Convention that the Moldovan courts’ decisions
constituted an interference with its right to freedom
of expression that could not be regarded as necessary
in a democratic society. The European Court, in its
judgment of 29 July 2008, attached major impor-
tance to the fact that, despite the seriousness of the
accusations of bribery, the journalist of Flux who
wrote the article made no attempt to contact the
principal to ask his opinion on the matter nor con-
ducted any form of investigation into the matters
mentioned in the anonymous letter. Furthermore, a
right of reply was refused by Flux to the principal,
although the language used in this reply was not
offensive. Flux’s reaction to the reply published in
Jurnal de Chişinău was regarded by the Court as a
form of reprisal for questioning the newspaper’s pro-
fessionalism. The Court underlined however that it
does not accept the reasoning of the district court,
namely that the allegations of serious misconduct
levelled against the principal of the school should
have first been proved in criminal proceedings. But
the Court also made clear that the right to freedom
of expression cannot be taken to confer on news-
papers an absolute right to act in an irresponsible
manner by charging individuals with criminal acts in
the absence of a basis in fact at the material time and
without offering them the possibility to counter the
accusations. As there are limits to the right to impart
information to the public, a balance must be struck
between that right and the rights of those injured,
including the right to be presumed innocent of any
criminal offence until proven guilty. The Court also
referred to the unprofessional behaviour of the news-

paper and the relatively modest award of damages
which it was required to pay in the context of a civil
action and finds that the solution of the domestic
courts struck a fair balance between the competing
interests involved. The Court came to the conclusion
that the newspaper acted in flagrant disregard of the
duties of responsible journalism and thus under-
mined the Convention rights of others, while the
interference with the exercise of its right to freedom
of expression was justified. On these grounds, the
Court held by four votes to three that there has been
no violation of Article 10 of the Convention.

The three dissenting judges in their joint opinion
made clear however that they voted without hesita-
tion in favour of a finding of a violation of Article 10.
They argued that in this case the Court attached
more value to professional behaviour on behalf of
journalists than to the unveiling of corruption.
According to the dissenters, the facts show that the
newspaper made enquiries about persistent rumours,
found three witnesses whose integrity has not been
questioned and who supported the allegations of cor-
ruption on oath. The dissenters underlined that the
Court has penalised the newspaper not for publish-
ing untruths, but for so-called “unprofessional
behaviour”. The dissenting opinions expressed the
fear that this judgment of the Court has thrown the
protection of freedom of expression as far back as it
possibly could, stating that “Even if alarming facts
are sufficiently borne out by evidence, in the bal-
ancing exercise to establish proportionality, dis-
regard for professional norms is deemed by Stras-
bourg to be more serious than the suppression of
democratic debate on public corruption. To put it
differently, in the Court’s view the social need to
fight poor journalism is more pressing than that of
fighting rich corruption. The ‘chilling effect’ of sanc-
tions against press freedom dreaded by the Court’s
old case-law has materialised through the Court’s
new one. (..) The serious inference of this judgment
is that freedom of expression also ceases to exist
when it is punished for pushing forward for public
debate allegations of public criminality made by wit-
nesses certified as credible but in a manner consid-
ered unprofessional. When subservience to profes-
sional good practice becomes more overriding than
the search for truth itself it is a sad day for freedom
of expression”. �

•Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case of Flux
(nr. 6) v. Moldova, Application no. 22824/04 of 29 July 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

Dirk Voorhoof
Ghent University

(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

4 IRIS 2008 - 9

alternatively, at the discretion of the Member State,
of broadcasters’ programming budget be dedicated to
European works created by independent producers.
The Directive calls for a bi-annual report, based on
information provided by the Member States, on the
effectiveness of these provisions. The current report
covers the period from 2005 to 2006.

The figures released reveal an EU-wide average
broadcasting time devoted to European works of
63.52% in 2005 and 65.05% in 2006. Thus, a slight
increase can be detected within the reference period,
although at the same time, comparison with the
findings of previous reports suggests that the mid-
term trend is one of decline. Nevertheless, the aver-
age proportion of transmission time in the medium
term seems to have stabilised at 63%, a percentage
significantly higher than the majority proportion
required by the Directive. Average transmission time
varied according to Member State, with the overall
trend being positive in 15 and negative in 10 Mem-
ber States.

In relation to the broadcasting of works from
independent producers, a rise can be discerned from
36.44% in 2005 to 37.59% in 2006, both numbers
again being well-above the minimum set by the
Directive. 18 Member States have stabilised their
transmission time of independent works at over 25%,
while only one failed to meet the 10% threshold. The
average share of independent European works corres-

ponding specifically to recent works was 68.65% for
2005 and 66.75% in 2006, indicating an overall long-
term stabilisation at a satisfactory level.

Apart from Articles 4 and 5, the new AVMS Direc-
tive also introduced last year Article 3i, which
loosely calls for on-demand audiovisual media serv-
ices to promote the production of and access to Euro-
pean works. A non-exhaustive list of means through
which such promotion can be achieved is suggested
by the Directive, but no specific minimum barrier is
set. It is indicative in any case that the report notes
that the expanding landscape of audiovisual commu-
nications has created a more difficult environment
for investment in and scheduling of European works
for traditional broadcasters. More and more broad-
casters and channels are entering the European mar-
ket leading to a fragmentation of audiences and eco-
nomic pressures that drive broadcasters to cheaper
and more accessible content.

The report is based on statistical data provided by
the Member States on the achievement of the neces-
sary percentages by broadcasters within their juris-
diction. The current report is the first in which the
statements of the new EU-ten that joined in 2004 are
presented and assessed. The staff working paper
accompanying the Communication also includes
information on the situation in Romania and Bul-
garia, the two new Member States that joined the EU
earlier this year. The two countries were not under
any obligation to submit statements, but neverthe-
less provided them on a voluntary basis. This report
is also the first time that channels broadcasting in
Digital Video Broadcasting-Handheld (DVB-H) are
listed in a Member State’s submission. �

•Eighth Communication on the application of Articles 4 and 5 of Directive
89/552/EEC ‘Television without Frontiers’, as amended by Directive 97/36/EC, for
the period 2005 2006, Brussels, 22 July 2008, COM(2008) 481 final, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11383

BG-ES-CS-DA-DE-ET-EL-EN-FR-GA-IT-LV-LT-HU-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-FI-SV

NATIONAL

BA – Controversies about the Law on PBS
of BiH Continue

Despite the entry into force of the Law on Public
Broadcasting Service of the Federation of BiH on
14 August 2008 (Official Gazette of the Federation of
Bosnia and Herzegovina, No. 48, 2008), and despite
it looking like the regulatory framework of Public
Service Broadcasting in the country is complete sub-
sequent to the adoption of this piece of legislation,
the controversies about this media sector continue.

To recap, the Bosnian broadcasting sector com-
prises four laws: the Law on Public Broadcasting Sys-
tem of BiH, the Law on Public Broadcasting Service
of BiH, the Law on Public Broadcasting Service of the
Republika Srpska (Law on RTRS) and the Law on Pub-
lic Broadcasting Service of the Federation of BiH (Law
on RTV FbiH). These laws represent an integral part
of the media legislation body and therefore have to
be harmonised.

According to the Article 65 section 2 of the Tran-

sitional Provisions of the Law on RTV FBiH, the Com-
munications Regulatory Agency (RAK) will draft a
candidate list for the first RTV FBiH Board of Gover-
nors within 30 days from the day the Law comes into
effect.

Once the mandate of the members of the first RTV
FBiH Board of Governors expires, the selection pro-
cedure of the new members will be the responsibility
of the Commission for Selection and Appointment of
the Federal Parliament in accordance with Article 25
of the Law on RTV FBiH.

Meanwhile, the existing Board of Governors of the
RTV FBiH has elected a new director general, since
the previous one resigned, and this also caused con-
troversy in relation to the interpretation of the pro-
visions of Articles 25 and 65 of this law.

In July this year the Parliament of the Republika
Srpska unilaterally made amendments to the Law on
RTRS, dealing with the procedures which relate to
the appointment of the members of the Governing
Board of RTRS. Shortly after it was followed by the

Christina Angelopoulos
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

5IRIS 2008 - 9

Federal Parliament, clearly indicating political influ-
ence on the public broadcasting service in the coun-
try. As a result of these changes the role of the RAK
was substantially reduced.

Additionally, the Federal Parliament adopted a
blanket ban on the Srebrenica genocide denial. Arti-
cle 40 Line (b) of the Law on RTV FBiH explicitly pre-
scribes the banning of the Srebrenica genocide denial
in the programmes of the Federal RTV. The other
three laws on PBS do regulate programme content
restrictions, but mostly derived from the basic inter-
national human rights documents. �

•Press release of the Communications Regulatory Agency of 20 August 2008, avai-
lable at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10734

BH

BG – Changes to Advertising of Medical Goods

In 2007 a new Act on Medical Products in Human
Medicine was passed by the Bulgarian Parliament
(published in State Gazette, issue No 31 dated
13 April 2007).

Chapter 11 of the Act is dedicated to advertising
of medical goods. A definition of the term “Advertis-
ing of medical goods” is contained in Article 244 of
the Act: “any form of information, presentation, pro-
motion or suggestion, which is intended to stimulate
the prescription, sale or use of any medical good and
contains advertising aimed at the general public.”

There are a number of special requirements in the
Act regarding the content of advertisements of
medical goods. In case of violation of those require-
ments the Act provides for administrative sanctions,
fines varying between BGN 10,000 and BGN 20,000,
directed at the advertisers. The same sanctions apply
to those who have permitted the broadcasting, pub-
lication or transmission of the advertisement.

In August 2008 the Act was amended and sup-

plemented (State Gazette, issue No 71 dated
12 August 2008). The following two rules have been
introduced:
1. A fine between BGN 10,000 and BGN 20,000 may

be imposed on a person advertising a product
which may contain characteristics related to
prevention, diagnosis or treatment of human
diseases.

2. A fine between BGN 1,000 and BGN 5,000 may be
imposed on a medical specialist or a person pre-
senting himself/herself as a medical specialist,
who performs direct or indirect advertising of a
medical product in the print or electronic media,
including the Internet. In case of repeated viola-
tion of this prohibition the person may be obliged
to pay a fine amounting to between BGN 3,000 and
BGN 10,000.
Unlike the Health Act (State Gazette, issue No 70

dated 10 August 2004) regulating the direct and
indirect advertising of alcoholic beverages, the Act
does not contain different rules for direct and indi-
rect advertising of medical goods. �

CZ – DVB-T Switchover Continues

An increasing number of regions in the Czech
Republic are receiving digital television. Since the
start of September, the Budějovice and Praha trans-
mitters have been broadcasting both digital and ana-
logue TV signals. Households that are still receiving
the analogue signals will need to switch to a digital
receiver by April 2009, after which channels will only
be available via DVB-T.

In addition, a number of other regions will be
switched to DVB-T in April 2009. Households that
need to switch to digital reception will be informed
via the DVB-T on-screen ticker. The Budějovice and
Praha transmitters will stop the analogue transmis-
sion of public service channels CT1 and CT2 in April
2009. Households that receive signals from one of
these transmitters will need to direct their aerials at
alternative transmitters.

Viewers who receive their signals from the Plzen̆
transmitter can already receive DVB-T signals. They
can switch to digital terrestrial TV immediately in

order to receive CT4 (sport) and CT24 (news), as well
as CT1, CT2 and public service radio (“public service
multiplex“).

From April 2009, households equipped with aeri-
als in central and southern parts of the Czech Repub-
lic should use the digital TV signals from the Budějo-
vice and Praha transmitters and ensure their
receivers are suitable for DVB-T. Viewers receiving TV
signals through an aerial must switch to DVB-T
directly. Those who receive signals from one of the
transmitters concerned will see on-screen tickers
informing them that they need to switch to digital
reception in the next few weeks.

Both Czech private TV channels TV Nova and TV
Prima are supporting the plans to switch from ana-
logue to digital TV. TV Nova and TV Prima are gradu-
ally switching off their analogue frequencies, since
these frequencies are required for the extension of
the digital broadcasting network. In return, the pri-
vate broadcasters are receiving licences for additional
channels.

Around half the Czech population can already
access digital television. The analogue signals cur-
rently being broadcast in parallel will be gradually
switched off between now and 2012. �

Dusan Babic
Media researcher

and analyst, Sarajevo

Rayna Nikolova
Council for Electronic

Media, Sofia

Jan Fučík
Broadcasting Council,

Prague

•Nařízení vlády č . 161/2008 Sb. o technickém plánu přechodu (Decree
no. 161/2008 on the technical switchover plan)

CS



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

6 IRIS 2008 - 9

DE – Supreme Court Considers Nestlé‘s Collecting
Programme Admissible

In a ruling of 17 July 2008 (case no. I ZR160/05),
the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH)
decided on the admissibility of collecting pro-
grammes partly aimed at children and young people.

The case concerned an advertising campaign by
the firm Nestlé. The company had printed points on
the packaging of its chocolate bars. Every 25 points
was worth EUR 5 at an Internet mail-order firm.

Since this advertising campaign was partly aimed
at children and young people, the Verbraucherzen-
trale Bundesverband e. V. (Federation of German Con-
sumer Organisations - vzbr) filed an injunction suit
against Nestlé. The vzbr claimed that Nestlé‘s cam-
paign violated competition law because it exploited
children’s enthusiasm for collecting and thus encour-
aged them to make irrational purchasing decisions.

Whereas the complaint was upheld in the first
instance, the Frankfurt am Main Court of Appeal con-
sidered Nestlé‘s campaign to be compatible with the

Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (Unfair
Competition Act - UWG). The BGH has now confirmed
that decision.

It held that advertising campaigns that exploited
the inexperience of young target groups and con-
sumers were inadmissible under competition law
because of the particular need to protect these
groups. However, the BGH ruled that not every
attempt to influence minors and not every collecting
or loyalty programme aimed at young people was
anticompetitive per se. Rather, its admissibility
depended on its impact on young consumers with
average levels of knowledge and awareness.

Since minors could understand the economic con-
sequences of the collecting programme, since they
were sufficiently familiar with the market for this
kind of product, since the price of the product con-
cerned had not been raised during the advertising
campaign, since the prices involved had been kept
within the financial capabilities of most young
people, and since the terms and conditions of par-
ticipation had been explained clearly to young peo-
ple, the campaign did not violate competition law.

The provisions of the EC Unfair Commercial Prac-
tices Directive did not play a decisive role in the
court’s deliberations. �

DE – Decisions on PC Licence Fees
Within the space of a few weeks, various courts

dealt with the question of whether Internet-enabled
personal computers (PCs) used for business purposes
should be subject to the broadcasting licence fee. The
decisions focused particularly on Art. 5 para. 3 of the
Rundfunkgebührenstaatsvertrag (Inter-State Agree-
ment on Broadcasting Fees - RGebStV), which con-
tains an exemption for new types of reception devices.

On 15 July 2008, the Verwaltungsgericht Braun-
schweig (Brunswick Administrative Court) ruled that
an Internet-enabled computer used for business pur-
poses was not subject to the licence fee if it was used
in a private home where licence fees were already paid
for other reception devices.

The Verwaltungsgericht Koblenz ruled on 15 July
2008 that a lawyer did not have to pay the licence fee
for the Internet-enabled PC that he used for his job

because there was no reason to assume that a lawyer
would normally use his work PC to receive broadcast
programmes. It was necessary to interpret the provi-
sion concerning devices that could receive broadcast
signals in a way that did not contradict the basic prin-
ciples of the Constitution, such as the freedom of
information. To apply the licence fee to a PC used by
a lawyer exclusively for business purposes would
infringe the principle of proportionality.

On 10 July 2008, the Verwaltungsgericht Ansbach
decided that an Internet-enabled PC represented a
new type of reception device within the meaning of
the RGebStV, regardless of what it was used for, since
just as with radio and TV receivers, the mere capabil-
ity of receiving programmes was sufficient to justify
the application of the licence fee.

In Austria, recent press reports described how the
Gebühren Info Service (GIS), which is responsible for
managing broadcasting licence fees under the terms of
the Rundfunkgebührengesetz (Broadcasting Fees Act),
demanded that a laptop owner who did not possess a
radio or TV set should pay broadcasting licence fees.
The decision was based on the argument that he could
theoretically watch television via the Internet. In the
meantime, however, the ministry responsible is said to
have declared that there are no plans to introduce a
fee for PCs. �

DE – Federal Cartel Office Decides that Marketing
Model Infringes Cartel Law

On 23 July 2008, the Bundeskartellamt (Federal
Cartel Office - BKartA) informed the DFL Deutsche
Fußball Liga GmbH (German Football League - DFL)

that the central marketing model it had proposed for
the Bundesliga broadcasting rights covering the period
from 2009 to 2015 infringed cartel law because of a
lack of appropriate consumer involvement and that, if
it were implemented, it could therefore not be
approved.

•BGH press release of 18 July 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11408

DE

•Ruling of the VG Braunschweig, 15 July 2008 (case no. 4 A 149/07), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11409

•Press release of the VG Koblenz, 25 August 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11410

•Ruling of the VG Ansbach, 10 July 2008 (case no. AN 5 k 08.00348), available
at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11411

DE

Nicole Spoerhase-Eisel
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Martin Kuhr
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

7IRIS 2008 - 9

The body responsible for protecting competition
recommended that a summary of the matches should
be broadcast on a free-to-air TV channel accessible to
a large proportion of the viewing public before 8 pm
on Saturdays.

In autumn 2007, the DFL had entrusted an agency
with the task of selling the rights via a tendering pro-
cedure. The agency had guaranteed the DFL total
revenue of EUR 3 billion for the period of the deal, a
sum which the DFL believes can only be achieved if
the rights are sold to a pay-TV channel on an exclu-
sive basis. The DFL therefore fears that the marketing
model proposed by the BKartA would result in consid-
erable financial losses.

The DFL is frustrated by the fact that no legal steps
can currently be taken against the BKartA in this mat-
ter because it has only issued a “recommendation”. In
order to give the clubs a maximum level of legal cer-
tainty vis-à-vis their income, alternative models are

therefore being drawn up, meeting as many of the
BKartA’s demands as possible. A compromise proposal
submitted by the DFL to the Cartel Office in mid-July,
under which a Sunday match would be broadcast live
every other matchday, the Sunday highlights pro-
gramme covering the top two divisions would be
brought forward and prompt highlights of the Friday
match would be shown on free-to-air TV, was described
in the BKartA’s aforementioned decision as insuffi-
cient to “limit the scope of pay-TV to increase prices”.

The Cartel Office is confident that the DFL will
submit a new central marketing model, explaining
that the DFL is professional enough to incorporate the
requirements it has laid down.

In contrast, media reports suggest that the
BKartA has no objections to the central marketing of
the DFB Cup, since prompt comprehensive highlights
will be broadcast on free-to-air TV. This season, all
DFB Cup matches will be shown by pay-TV broad-
caster Premiere for the first time; in addition, indi-
vidual matches will be broadcast live in each round
and comprehensive coverage of all matches will be
shown on free-to-air TV. �

DE – 10th Inter-State Broadcasting Agreement
Enters into Force

On 1 September 2008, the Zehnte Rundfunk-
änderungsstaatsvertrag (10th Agreement Amending
the Inter-State Broadcasting Agreement - 10. RÄStV)
entered into force in all 16 German Bundesländer. In
particular, the new Agreement provides for the
restructuring of media supervision in the Länder
(Art. 35 ff. of the Rundfunkstaatsvertrag – Inter-State
Broadcasting Agreement – RStV) as well as new access
rules and rules for platform operators (Art. 50 ff.
RStV). It also includes new rules on the organisation
of competitions (Art. 8a RStV).

Under Art. 35 para. 2 nos. 1 and 7 RStV, the licens-
ing of private broadcasters that broadcast throughout
the country – these include RTL, PRO7 and SAT.1, for
example – and monitoring of their compliance with
media law provisions will in future no longer be the
responsibility of the competent State Media Authority,
but of a new central Kommission für Zulassung und
Aufsicht (Licensing and Monitoring Commission -
ZAK). This body’s decisions will continue to be imple-
mented by the competent State Media Authority.

The Kommission zur Ermittlung der Konzentration
im Medienbereich (Commission on Concentration in the
Media - KEK), which previously comprised six inde-
pendent experts, has been expanded with the addition
of six extra members, recruited from the State Media
Authorities (Art. 35 para. 5 RStV). However, the KEK
will continue to be chaired by one of the experts. Even
so, the proposed changes were heavily criticised by
those who argued that the expansion of the KEK would
transform it from a genuine committee of experts into
a political body with a lower level of expertise.

Under Art. 35 para. 2 RStV, as well as the ZAK and
the KEK, the State Media Authorities will be supported

by two other central bodies: the Gremienvorsitzen-
denkonferenz (Conference of Authority Chairpersons -
GVK) and the Kommission für Jugendmedienschutz
(Committee for the Protection of Youth in the Media -
KJM). They will assist the State Media Authorities
with the allocation of transmission capacities and
platforms and in the area of youth protection.

Access regulation has been completely reorgan-
ised under the 10. RÄStV. The most significant change
is the introduction of a new concept of platform
provider (Art. 2 para. 2 No. 10 RStV) and the related
regulations set out in Art. 52 ff. RStV, which apply to
platform providers using all digital transmission meth-
ods. However, essential provisions on matters such as
platform allocation, technical freedom of access and
fees (Art. 52b to 52e RStV) do not apply to platforms
in open networks such as the Internet unless they
hold a dominant market position. Platforms which
merely carry a licensed service without changing it or
which have a limited number of users are also exempt.
The ZAK is now responsible for issues related to non-
discriminatory access and platform regulation. It is
taking over this role from the Gemeinsame Stelle
Digitaler Zugang (Joint Digital Access Authority -
GSDZ), whose Chairperson will act as a representative
for relevant questions. According to press reports, the
practical platform regulations that must be adopted in
accordance with Art. 53 RStV should enter into force
by the beginning of 2009.

Game shows and competitions are still allowed under
Art. 8a RStV, although they are now subject to rules on
transparency and the protection of participants. For
example, the programme must provide information
about participation costs and the competition format.
A maximum fee of EUR 0.50 may be charged per entry.
The rules on youth protection must also be respected.

Finally, Art. 8 para. 4 of the Rundfunkgebühren-

•BKartA press release of 24 July 2008 on the marketing model of the German foot-
ball league, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11418

DE

Nicole Spoerhase-Eisel
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

8 IRIS 2008 - 9

staatsvertrag (Inter-State Agreement on Broadcasting
Fees - RGebStV) is amended by Art. 5 of the 10. RÄStV,

which stipulates that the State Media Authorities and
the Gebühreneinzugszentrale (Fee Collecting Office -
GEZ) may in future collect personal data, including
from private bodies, without the knowledge of the per-
son concerned, as long as the data is used to determine
whether the person is obliged to pay the licence fee. �

EE – Amendment of the Broadcasting Law

On 18 June, the Parliament of the Republic of Esto-
nia approved the amendment to the Broadcasting Law,
which entered into force on 1 July 2008. One of the
most important provisions of the amendment is the
establishment of 1 June 2010 as the date when the
analogue television network will shut down. The other
important points are linked to the broadcast licenses of
private channels. The central provisions of the Act to
amend the Broadcasting Law are connected to creating
more advantageous conditions during the switch-over
from analogue terrestrial broadcasting to digital broad-
casting for the private channels Kanal2 (owned by Nor-
wegian media concern Schibsted) and TV3 (owned by
Swedish Modern Times Group).

The previous amendment to the Broadcasting Law,
which was passed in the beginning of 2002, estab-
lished the division of Estonia’s commercial television
landscape between two national private television
channels. The amendment ended advertising on public
service broadcaster Estonian Television as of 1 July
2002. It also limited the number of national private
channels’ broadcast licences to two. According to the
current Broadcasting Law, national and international
broadcast licences in an analogue television network
are charged with a licence fee. At the time of the law’s
adoption, the national broadcast licence fee was set at
EEK 15 million per year. With the 2003 amendment to
the Broadcasting Law, the broadcast licence fee
increased to EEK 20 million as of 1 January 2005. Every
following calendar year added EEK 1.25 million. In
2008, each private channel paid the state EEK 23.750
million for its broadcast licence. In 2009, the fee for
the nation broadcast licence would have been EEK
25 million and EEK 26.25 million in 2010.

The current amendment to the Broadcasting Law
annulled the broadcast licence fees as of 1 January
2009. This means that for the period from 1 January
2009 to 1 June 2010 the state has given private chan-
nels a tax release amounting to a total of EEK 76,250
million. This kind of media-related political decision
strengthens the position of the private channels even
more. At the same time, it is important to note that for
years the state has not guaranteed sufficient financing
for the development of public service broadcasting.
This was the case despite the publication of the docu-
ment “Joint development agenda of the Estonian Tele-
vision and the Estonian Radio for 2006-2008”, which
was approved by Parliament in 2005. This document
defined and set the necessary financing for the deve-
lopment of public service broadcasting from 2005 to

2008. Year after year, the allocation of the 50 million
EEK necessary for launching the second channel of
Estonian Television has been postponed.

In the explanatory note to the law, the Ministry of
Culture based the cancellation of the broadcast licence
fees of the private channels using analogue transmis-
sion on the greater technical resources required by ter-
restrial digital broadcasting (with the possibility of the
channels’ multiplication) and the new situation in the
advertising market caused by the multitude of (pri-
vate) television channels. The amendment guarantees
the equal treatment of private television channels
broadcast by terrestrial analogue broadcasting and ter-
restrial digital broadcasting. The broadcast licences for
the use of the terrestrial digital broadcasting television
network are free of charge.

§ 1 section 7 of the Act deals with the differences in
the television network between the current holders of
the broadcast licences. The licences of the television
organisations currently operating under the valid
national analogue television broadcast licences shall
expire on 1 October 2009. As analogue broadcasting will
only be possible until 1 June 2010, the legislator did not
consider it plausible to follow the dictates of the law and
announce a new call for tender to issue short terms
licences for analogue television broadcasting. Due to
this, the law’s implementation shall, by way of excep-
tion, extend the validity of these broadcast licences
until the end of analogue transmission on 1 June 2010.

As a serious concession to the wishes of the owners
of Kanal2 and TV3, the amendment also exceptionally
issues, without competition, national television broad-
cast licences for digital broadcasting for the new five
year period from 1 June 2010 (from the beginning of
the termination of analogue broadcasting) until 1 Jan-
uary 2015 for both currently aired national private tel-
evision channels.

In addition to the media-related economic-political
decisions, the amendment specifies the conditions for
retransmission in the free access broadcasting network
for the television programmes working on local and
regional or temporary broadcast licences. It also
restricts the programmes transmitted under condi-
tional access broadcast licences from being retransmit-
ted in the free access broadcasting network.

Additional requirements for the issue of licences for
the cable transmission network were added. These
involve the submission of information on the planned
programme and investment programme, as well as the
source of monetary funds and financial guarantees
when applying for the licence. These requirements help
make the data presented in the application more trans-
parent and allow for more information during the eva-
luation of the application. At the same time, the easier
and more flexible order for issuing these licences is still
preserved, as they are issued without competition. �

•Ringhäälinguseaduse muutmise seadus. 27.juuni 2008 (Amendment of the
Broadcasting Law, 27 June.2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11373

ET

Andres Jõesaar
Broadcasting Council,

Estonian Public
Broadcasting & Institute

of Journalism
and Communication,
University of Tartu

•Zehnte Rundfunkänderungsstaatsvertrag (10th Agreement Amending the Inter-
State Broadcasting Agreement) of 19 December 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11407

DE

Sebastian Schweda
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2008 - 9

Digital switchover was achieved in Soria (province
of the Autonomous Community of Castilla-León) at
12:00 on 23 July 2008, making it the first Spanish
province to complete the switch-off of the analogue
terrestrial television platform. Soria’s pilot project
has benefited more than 51,000 inhabitants – 54% of
the population of the province – and approximately
18,500 households.

The city of Soria was selected in 2005 for a DTT
pilot intended to expose any implementation issues.
In October 2006, it was confirmed that switch-off in
the province would take place in 2008 and in Sep-
tember 2007 the project was integrated with the
National Plan for the Transition to Digital Terrestrial
Television approved by the cabinet.

The timetable implies that analogue switch-off
will take place in four phases from 2008 until April
2010. Migration will be progressively implemented in
the 73 technical areas in which the country was

“divided” by the National Technical Plan on DTTV
(see IRIS 2005-9: 9). The areas sum up a total of 90
transition projects, each involving a certain number
of inhabitants. Soria’s switch-off is part of the first
phase that will affect 1% of the whole population
with 31 December 2008 as the deadline. That is why,
even though the province Soria is leading the
switchover, the first attempt had already taken place
in April in the town of A Fonsagrada (Galicia).

Soria’s pilot project was developed with an over-
all EUR 1 million budget aid approved by the Euro-
pean Commission. The Ministry of Industry, Tourism
and Trade was allowed on 25 September 2007 to dis-
tribute subsidies to help finance the acquisition of
MHP digital receivers and the adaptation of collective
aerials. Citizens had until 30 June 2008 to apply for
EUR 60 to purchase a receiver and EUR 15 for its
installation, whereas EUR 450 could be obtained per
building for the conversion of collective antenna sys-
tems. Additionally, Impulsa TDT, the pro DTT associ-
ation, distributed free set-top boxes to low-income
households through Caritas and the Red Cross.

During the transition period, a communication
campaign took place to prepare citizens for the
change. Since February 2007, emphasis was placed
on ensuring households were informed about the
advantages of DTT, the necessity to upgrade equip-
ment and the existence of a help scheme. Communi-
cation measures included coverage maps, brochures
and advertisements in regional media. A dedicated
website was designed (www.soriatdt.es) and two
information centres were opened in the region (Soria
and Almazán). �

•Acuerdo del Consejo de Ministros por el que se aprueba el Plan Nacional de
Transición a la Televisión Digital Terrestre, 7 de septiembre de 2007 (Decisión of the
Cabinet of Ministers approving the National Plan for the Transition to Digital
Terrestrial Television, 7 September 2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11374 (ES)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11375 (EN)

ES-EN

•Ayuda para la adquisición de decodificadores digitales y la adaptación de las
antenas en Soria. Ayuda de Estado N 103/2007. Diario Oficial de la Unión Europea.
2007/C 262/01 (State aid for the acquisition of digital receivers and the adaptation
of aerials in Soria. State aid N 103/2007. Official Journal of the European Union,
2007/C 262/01), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11376

ES

ES – Soria Completes Analogue Switch-Off

FR – Decision by the Court of Cassation
in the “Mulholland Drive” Case

The Mulholland Drive case, which came up
regularly in the debate on the lawfulness of down-
loading as a private copy and turned the spotlight
on the issues involved in this new type of behav-
iour, has reached its epilogue. The court of cassa-
tion delivered its decision on 19 June, putting an
end to the quarrel over the nature of the private
copy – it is not a right but a “lawful exception to
the principle prohibiting any reproduction in full or

in part of a protected work made without the con-
sent of the copyright holder”. Thus the exception of
the private copy may be claimed as defence in pro-
ceedings for infringement of copyright, but since it
is not a right it cannot constitute grounds for
bringing a case in the principal. The court added
that the impossibility of making a private copy of a
DVD because of a technical protective device did
not constitute an essential feature of the good, on
which the prior information by the producer/ven-
dor was made compulsory by Article L. 111-1 of the
Consumer Protection Code, and therefore turned
down the appeal brought by the user of the DVD,
who was backed in the initial proceedings by a con-
sumer association. �

Trinidad García Leiva
Universidad Carlos III

de Madrid

•Court of cassation, civil 1, 19 June 2008, Mr Perquin, consumer association UFC
Que Choisir vs. the company Universal Pictures Vidéo France et al.

FR

Aurélie Courtinat
Légipresse

FR – Court Penalty for an Online Digital
Video Recorder

An Internet site was making available to signed-
up television viewers who asked for it a copy of
television programmes one hour after they had been

broadcast. Online digital video recorder or abusive
profiteer of technology? The regional court in Paris
reached a decision on 6 August 2008. The case had
been brought by the television channels M6 and W9,
which saw this service as direct competition for their
catch-up TV service and a violation of the rights they



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

10 IRIS 2008 - 9

had acquired for the recorded works, which meant
that the court had to examine the nature of the serv-
ice in question. Catch-up TV is the new tool for pro-
moting programmes and channels, in which broad-
casters are placing a lot of hope – and a lot of money.
The rights for works broadcast on the channels now
also include broadcasting on catch-up TV and this
increases their value. Broadcasters are therefore not
happy with the competition from services of this
type, such as the online digital video recorder. In the
present case, the Internet site had not acquired any
rights in respect of the works they were supplying

copies of; in its capacity as an online digital video
recorder, it claimed the benefit of the exemption
from copyright for making a private copy, which
exonerates the manufacturers and uses of recording
material, such as video and DVD recorders, from
prosecution. Aware of what was at issue, the court
finally recalled that it is “prohibited to create and
appropriate an economic good using a service for
copying audiovisual works or programmes that
diminishes the remuneration of the holders of the
intellectual property rights”. The Internet site has
therefore been declared unlawful and may not con-
tinue its activities without first acquiring the rights
or negotiating with the holders of the rights, which
in this case are the television channels. �

FR – Strict CSA Deliberation
against Programmes for Young Children

On the basis of an opinion delivered on 16 April
2008 by the Ministry of Health on the impact of
television channels on very young children, the
Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (national audio-
visual regulatory authority– CSA), in compliance
with the mission to protect children and adolescents
conferred on it by Articles 1 and 15 of the Act of
30 September 1986, delivered a deliberation on
22 July 2008 aimed at protecting children under the
age of three years from the effects of television.

Two experts’ reports were the inspiration for the
scientific opinion of the Ministry of Health against
broadcasting by channels specifically for children
under the age of three years, and recommending that
the companies commercialising programmes directed
at young children should not be able to claim the
existence of benefits for the health or development

of the child that are not proven scientifically, and
indeed advising against children under the age of
three years watching television altogether.

Taking its inspiration from this strict opinion,
the CSA has therefore called on the television chan-
nels to inform viewers of the harmful consequences
television has on their children. It advocates the
regular broadcasting of a warning message not only
on the screen but also on any communication
medium available, in the general terms and condi-
tions of sale and in the contracts for subscribing to
an offer including a channel specifically designed for
children under the age of three years. As the CSA
does not approve of this type of service, it does not
merely prohibit the promotion of unproven virtues in
terms of health, upbringing and education, but also
organises an awareness campaign each year alerting
the public to these dangers, with a particular
reminder that no television programme is suitable
for very young children and that all may be disturb-
ing to a child’s development. The CSA is anxious that
its deliberation will be implemented properly and
observed, and will examine each year the report to be
submitted to it by the editors and distributors of
these services. �

FR – State of Progress on the Reform
of the French Audiovisual Scene

After the French President announced on 8 Jan-
uary 2008 that he wanted to abolish all advertising
on public-sector television channels, the Copé Com-
mission brought together a number of parliamentar-
ians and professionals to discuss the issue. After
four months of hearings, the Commission has deliv-
ered its report, advocating the gradual abolition of
advertising on public-sector television channels
after 8 p.m., starting in 2009. Added to these pro-
posals are a number of desires on the part of the
President, resulting in the start of the reform. This

summer, the Act on modernising the economy
amended the anti-concentration thresholds for the
terrestrially-broadcast digital channels. The budget
allocation promised to France Télévisions to com-
pensate for the loss of income as a result of the
reform was granted at the end of August. Legislation
is currently being drafted and bills should be sub-
mitted to the Council of Ministers for approval on
8 October. Parliament is scheduled to examine the
“audiovisual package”, which also includes the
transposition into national law of the European
Directive on audiovisual media services (AMSD), dur-
ing the second half of October. The audiovisual pack-
age is directed more particularly, not only at

•CSA deliberation of 22 July 2008 aimed at protecting children under the age of
three years from the effects of television, and more particularly services presented
as being specifically designed for them; available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11415

FR

Aurélie Courtinat
Légipresse

•Regional court of Paris, 6 August 2008, Métropole Télévision et al. vs. Wizzgo;
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11417

FR

Aurélie Courtinat
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

11IRIS 2008 - 9

increasing the volume of advertising on the private-
sector channels and allowing them a second com-
mercial break in works to enable them to absorb the
advertising “manna” released by the reform, but also
at shifting from sliding one-hour periods to clock
hours for calculating this volume. The text is there-
fore likely to undergo a number of amendments and
shuttle back and forth between the two chambers a
number of times. The deadline of 31 December 2008
is speeding up the drafting process and will proba-

bly precipitate the debate, as the decision to pro-
ceed with the abolition of advertising on public-sec-
tor channels requires the Act modifying the Act of
30 September 1986 on the freedom of communica-
tion and the application decrees to be voted upon,
which in turn means that the Government will have
to organise enough time to promulgate and sign the
texts after they have been negotiated in Parliament
and any social manifestations that may occur are
over. Time is therefore short for this reform. �

GB – Co-Regulator Requires Withdrawal
of Advertisement for iPhone

In the UK regulation of content of broadcast
advertising is delegated by the regulator, Ofcom, to
the Advertising Standards Authority set up by the
industry itself. The Authority received complaints
from two viewers that a television advertisement by
Apple for the iPhone was misleading and in breach of
three provisions of the Advertising Standards Code
requiring that advertisements should not mislead,
should not make claims without objective evidence
on which to base them and that there should be no
implications of capabilities of products beyond those
that can be achieved in normal use.

The advertisement showed a finger using the
iPhone to access a range of internet sites; a voice-
over included statements that “You never know
which part of the internet you’ll need” and “all the
parts of the internet are on the iPhone”. The com-
plainants pointed out that the iPhone did not sup-

port Flash or Java, both integral to many web pages.
According to Apple, the benefit of the iPhone was

that it offered availability of all internet sites, rather
than only those selected by service providers or sim-
plified WAP-enabled sites. The reference to “all parts
of the internet” referred to internet site availability,
not to every aspect of functionality available on
every website. The decision not to enable Flash or
Java would not affect the ability of the iPhone user
to access any part of the internet, only their ability
to access particular content that used third party
technology.

The Authority considered that the claims in the
advertisement implied that users would be able to
access all websites and see them in their entirety.
Because the advertisement had not explained the
limitations, viewers were likely to expect to see all
the content on a website normally accessible through
a PC, rather than just having the ability to reach the
website. Thus the advertisement gave a misleading
impression of the internet capabilities of the iPhone,
and breached the three provisions in the code. The
advertisement must not be broadcast again in its cur-
rent form. �

GB – Regulator Fines BBC Over Conduct
of Competitions in Eight Programmes

In the UK there have been a number of serious
recent scandals involving the conduct of competi-
tions, especially those using premium rate telephone
lines for participants (see IRIS 2007-8: 11, IRIS 2007-
10: 15, IRIS 2008-2: 13 and IRIS 2008-7: 13). The lat-
est example involved the BBC, rather than a com-
mercial broadcaster. The public broadcaster was fined
a total of GBP 400,000 by Ofcom, the communica-
tions regulator, for misconduct of competitions in
eight television and radio programmes. The competi-
tions had all breached Rule 2.11 of the Ofcom Broad-
casting Code, which requires competitions to be con-
ducted fairly.

The first television example was that of Comic
Relief, a major and well-known programme raising
funds for charity. Five participants were needed for a
competition; when only two participants were avail-

able and gave incorrect answers, the programme’s
associate producer arranged to be telephoned and
subsequently went on air and won the competition.
The fine was GBP 45,000. Similarly, in Sport Relief, a
contingency plan was approved for a Production Co-
ordinator to stand as the winner should there be no
shortlist of possible winners to participate in the
competition live on air. When a technical problem
resulted in no callers being available to participate,
the Co-ordinator went on air and was declared the
winner; the fine was once more GBP 45,000. In
Children in Need, another regular programme raising
charitable funds, when no callers were available due
to a failure to communicate arrangements with a
local call centre, a fictitious name was put on screen
and confirmed as the winner; the fine was GBP
35,000. In TMi, a children’s programme, a problem
contacting potential winners led to a researcher play-
ing the part of a contestant and winning; the fine
was GBP 50,000.

•Advertising Standards Authority, “ASA Adjudications – Apple (UK) Limited”,
27 August 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11377

EN

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol

Aurélie Courtinat
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

12 IRIS 2008 - 9

On radio, in The Liz Kershaw Show, in up to sev-
enteen pre-recorded programmes which were broad-
cast as “live”, listeners were encouraged to enter
competitions which they had no chance of winning;
members of the production team posed as genuine
winners or presented fictitious winners’ names. The
fine was GBP 115,000 in this case. In the case of the
Russell Brand show, a fine of GBP 17,500 was
imposed for a single case of similar misconduct. In
the Clare McDonnell show, in an unspecified number
of programmes, the production team made up the
names of competition winners when there were not

enough correct entries. It sometimes also denied
genuine winners their prizes, as they had already
won competitions on the same channel, something
not made clear in the terms and conditions of the
competition. The fine was GBP 17,500. Finally, in
the Jo Wiley show, in a partially pre-recorded edi-
tion of the programme listeners were invited to
enter a competition which they had no chance of
winning; the individuals presented as winners were
a BBC employee and a name invented by the pro-
duction team; in a further case the winner was a
member of the public contacted specifically by the
production team to take part in the pre-recorded
transmission. The fine was GBP 75,000. In some
cases, a broadcast statement of Ofcom’s findings was
also required. �

•Ofcom, “Notice of Sanction: British Broadcasting Corporation”, Broadcast Bulletin
Issue Number 115, 11/08/08, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11378

EN

GB – Ofcom’s New Advertising
Code Comes into Effect

As a consequence of the AVMS Directive, Ofcom,
the UK communications regulator, opened a review in
March 2008 of its Rules on the Amount and Distribu-
tion of Advertising (RADA). The aim was that the
Rules be (a) shorter and (b) simpler.

The proposals, which are reflected in the revised
Code, included: (i) lifting the “20 minute” rule (cur-
rently, there must be not less than twenty minutes
between advertising breaks within programmes) and

(ii) lifting or liberalising the rules regarding adver-
tising during specific programme genres (documen-
taries, current affairs, religious programmes) and
during films (reducing the interval between breaks).

Ofcom argued that facilitating such changes
would do away with rules that had little beneficial
impact and were “unhelpful”.

For example, the twenty minute rule meant that
the “...first and last breaks [had] to be scheduled
very close to the beginning and end of some pro-
grammes to the annoyance of viewers”. And, the pro-
posals for allowing advertising in hitherto prohibited
categories would “…remove or reduce the disincen-
tives to showing such programmes.”

The Revised Code came into effect on 1 Septem-
ber 2008. It was known as the Stage One revision. In
the autumn (2008), Ofcom is to publish a Stage Two
Paper, concerning the amount of advertising and
teleshopping permitted on television. This Review
will also consider the question of how often adver-
tising breaks should be permitted. �

GR – National Regulatory Authority Imposes
Fine on Greek Television Channels

The Greek Ethinko Symvoulio Radiotileorasis
(National Council for Radio and Television – ESR)
recently issued three important decisions regarding
the issues of protection of minors, privacy and pro-
tection of a person’s personality.

The first decision refers to the well-known series
“Prison Break”. The series was broadcast by the
Greek channel “ANTENNA” and was rated by the spe-
cial committee of the channel as second category –
available for minors with parental consent. Accord-
ing to this rating, the series could not be transmit-
ted during the “children’s zone” (i.e. before the
watershed). On a daily basis “Prison Break” was

shown after 23:00h. Nevertheless, the repetition of
transmission on 20 April 2008 from 15:21h until
17:14h (i.e. during the period that has been charac-
terized as “children’s zone”) caused the reaction of
the National Council of Radio and Television. In par-
ticular, the Council argued that the series, which
contains scenes of violence, is capable of incurring
serious damage to the intellectual and moral devel-
opment of minors. Therefore, the Council imposed a
fine of EUR 15,000 on the channel.

The second decision involved non-legitimate col-
lection of information. During two programmes
broadcast by the Greek channel “ALTER”, a discus-
sion between a former Greek MP and a businessman
was transmitted. The discussion was recorded unbe-
known to the former MP. According to the decision,

•“Code on the Scheduling of Television Advertising – Revised rules on the schedu-
ling of advertisements”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11388

•“Ofcom publishes a new Advertising Code” (June 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11389

•“Review of television advertising and teleshopping regulation: Proposals on
advertising distribution, and options for the amount of advertising and teleshop-
ping” (March 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11390

EN

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol

David Goldberg
deeJgee

Research/Consultancy



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

13IRIS 2008 - 9

this behaviour constituted illicit recording and
transmission. The ostensible statement of the tele-
vision station that the tape was dispatched by an
unknown person, even if true, does not justify its
illegal transmission on television. The content of
the recorded dialogue between the MP and the busi-
nessman could not be considered to be of public
interest such as would justify the non-imposition of
an administrative sanction for the above-mentioned
violation. For the breach in question, the Council
imposed on the television station the administrative
sanction of a fine.

The final decision referred to the reporting by
“EXTRA CHANNEL” of the illegal economic activity of
a Greek Member of the European Parliament.
Although the full name of the MEP was not reported,
conclusions were drawn as to his identity during the
discussion between the two moderators of the pro-
gramme. The MEP argued that his personality has
been offended by the broadcast and therefore sub-

mitted to the television station an application for
redress. The committee of redress of the television
station in its decision argued that the name of the
MEP was not mentioned during the programme. The
MEP then asked the Council to (a) compel the tele-
vision station to offer compensation for his offended
honour through a public statement and (b) impose
on the television station the proper administrative
sanction. According to the unanimous opinion of
the Council, the programme did broadcast the above
information regarding the MEP in question, whose
name was indirectly mentioned, without having pre-
viously checked the validity of the transmitted
information as obligated under Greek Law (Art.8
par. 1 P.D. 77/2003). As a result, the programme
insulted the personality, honour, reputation and
political activity of the Member of the European Par-
liament. Since the Council considered the above
mentioned station’s transmitted decision to be a
compensatory statement which, however, did not
correspond to the demand of the Member of Parlia-
ment and basically did not constitute redress, it
imposed on the television station the administrative
sanction of a fine. �

•Apdfaseiv Arijm. 407/22.7.2008, 406/22.7.2008 kai 403/22.7.2008 (Decisions No.
407/22.7.2008, 406/22.7.2008 and 403/22.7.2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11386

EL

GR – Digital Terrestrial Television
in Transitional Period

The first co-ministerial decision on the digital
switchover was published in the Greek Official Jour-
nal, on the basis of Article 14 of Law 3592/2007
(see IRIS 2007-8: 12) relating to the transition to
digital terrestrial television. This decision fixes 1
November 2008 as the date for the voluntary com-
mencement of transmission of DTT by the existing
analogue stations. According to the text of the
decision, this first stage of the DSO will involve
seven multiplexes, each of them containing four
television channels: three of the multiplexes will be
allocated to the public broadcaster ERT, the Channel
of the Greek Parliament and the private Pay-TV
channel Filmnet, two of them to national private
broadcasters and the last two to regional and local
channels. The decision also contains the main tech-
nical elements (frequencies, transmission centres
and geographical areas concerned) and the licens-
ing procedure (submission of a declaration by the
national broadcasters and decision of the regulatory
authority, the Ethinko Symvoulio Radiotileorasis
(National Council for Radio and Television – ESR)
based on quality criteria for the regional and local
stations).

The success of the introduction of DTT in Greece

(in this transitional period) depends especially on
the result of negotiations between the national
broadcasters concerning the creation of a society in
charge of the technical aspects of digital transmis-
sion and on the range of information to be released
to the public concerning DTT, as at the moment
there is no special body responsible for the coordi-
nation of all concerned parties.

The Greek authorities also presented, on 23 July
2008, a technical study concerning the final fre-
quency chart for DTT which will constitute the main
frame of the relevant co-ministerial decision.
According to this text, there are twelve multiplexes
to be allocated not merely for ordinary television
purposes, but for mobile television and for addi-
tional services (i.e. tele-medicine) as well. During
the public consultation on this study, the Greek
government must elaborate the legal framework
related essentially to licensing, cross-ownership
and programme content issues (this will take the
form of a Presidential Decree and three ministerial
decisions).

Finally, a technical study on the frequencies of
analogue radio stations (FM) was also presented on
the same occasion. The ministerial decision which
could result from this study, after being introduced
to public consultation, is expected to give solutions
to the serious problem of the numerous radio sta-
tions actually functioning on a “para-legal” basis
(with the exception of the region of Athens). The
procedure of licensing is to be conducted by the
National Council of Radio and Television. �

•Apdfash Arijm. 21161, “Diamsrfwsh Céarth Sucnotéhtwn gia th metéabash sthn epògeia
yhfiakéh thleoptikéh euruekpompéh” (Decision no 2116, “Formulation of the Frequency
Chart for the Switchover to Digital Terrestrial Television”), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11387

EL

Athina Fragkouli
Visiting Scholar,

Institute for
Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Alexandros Economou
National Council for
Radio and Television



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

14 IRIS 2008 - 9

The strategy for the transition of TV-programmes
from analogue to digital broadcasting in the Republic
of Croatia was adopted by the government in July
2008. A main objective of the strategy refers to uni-
versal, common and publicly acceptable guidelines
which are set as follows:
1. to start the digital broadcasting of TV-programmes

in Croatia from 1 January 2011 ;
2. to create conditions to protect the free, common

and public service of TV-programmes broadcasting
on public television, the same as services of other
broadcasters at national, regional and local level;

3. to ensure the technological conditions to manage
adjacent parts of the radio frequency spectrum
through optimal usage of the transfer capacity in a
way which satisfies public interests to the maxi-
mum extent;

4. to create conditions for the access of independent
content creators to the digital television network
and to develop content pluralism on the open serv-
ices market;

5. on the basis of the convenience, which is provided
by the digital broadcasting system, Croatia will gain
more open space for its diversity of cultural identity
and for the new media which are an essential part
of democracy. This can be achieved by comprehen-

sive services which enable free access to programme
contents to every citizen at national, regional and
local level.
The success of the transition significantly depends

on a motivated and focused advertisement campaign
for which the Central State Office for e-Croatia, as a
central co-ordinative body in the field of an informa-
tive educational advertisement campaigns, is respon-
sible. The transition from analogue to digital TV broad-
casting is planned as a market-oriented process, based
on the principles of transparency, non-discrimination
and technological neutrality.

The existing market of satellite and cable digital
communication is seen as a good example for the pos-
sibilities of such systems to develop without “exter-
nal” influences. However, the transition process from
analogue to digital terrestrial TV, which is the basic
reception mode of TV-programmes for a great number
of users in Croatia, cannot be successfully imple-
mented without the support and co-ordination of the
responsible bodies and without ensuring state funds.

In accordance with the law, owners of radio and
television sets in Croatia are obliged to pay a licence
fee. The Croatian government will ensure that during
the implementation period of this strategy no social
group will be socially deprived or neglected for any
reason.

A support scheme for the acquisition of digital
receivers for the citizens as final users, in accordance
with the common practice in EU Member States, will
significantly contribute to a speedy increase of the
number of users of digital terrestrial TV services in
Croatia and will enable the complete transition to ter-
restrial digital TV broadcasting, as scheduled on
31 December 2010. The means for this support will be
planned by the Central State Office for e-Croatia. �

•Resolution on the beginning of digital broadcasting and stopping of analogue TV-
programmes broadcasting in the Republic of Croatia, Narodne novine (Official jour-
nal), number 91/81, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9658

•Strategy of TV-programmes transition from analogue to digital broadcasting in
the Republic of Croatia, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11402

HR

HR – Strategy of TV-programmes Transition
from Analogue to Digital Broadcasting

HU – Digital Terrestrial Radio
and Television Services Due to Commence

On 5 September 2008 the representatives of the
Nemzeti Hírközlési Hatóság (National Communications
Authority - NHH) and the national transmission com-
pany Antenna Hungária (AH) signed the agreements
on the launch of commercial DTT and DAB services.

The signature has closed the tendering procedures
initiated in March 2008 (see IRIS 2008-5: 12). In
spring the NHH published two separate invitations to
tender. One concerned the right to operate five ter-
restrial TV broadcasting networks while the subject of
the other call was the operation of one terrestrial DAB
network. Both of the tenders concerned national serv-
ices. There were two applicants for each of the possi-
bilities. As regards DTT AH and Digital Broadcasting, a
newly formed company presented concurring bids.
Concerning DAB, AH competed with the offer of the

Hungarian public service radio company, Magyar
Rádió. Both of the tenders were won by AH.

According to the agreements, concluded between
NHH and AH the DTT service will be launched in
December this year. AH has chosen the MPEG4 stan-
dard for the purposes of broadcasting. The initial area
of reception of the service will cover approximately
60 % of the Hungarian population. According to its
commitments, the coverage of DTT will reach 88% by
the end of next year.

AH also undertook to launch mobile television serv-
ices. By the end of 2008 this is expected to cover 16 %
of the Hungarian population. For 2012 this proportion
is established at 50 %, but subject to market conditions
coverage may also reach 70 % - 80 % by that time.

The switch-off of the analogue television network
is scheduled for 2011, at which point DTT is expected
to have universal coverage.

Digital radio broadcasting services are also to be
launched by the end of this year. The initial coverage
will be 30 % of the population. The reach of the
national coverage is scheduled by 2013-2014. �

•Press Release of the NHH, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11403

HU

Mark Lengyel
Körmendy-Ékes &

Lengyel Consulting

Nives Zvonaric
Agencija za

elektroničke medije,
Novo Cice, Croatia



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

15IRIS 2008 - 9

IE – Spectrum Management

As a result of Ireland’s geographic position and
low population density, there is an abundance of
unused spectrum in Ireland. The Commission for
Communications Regulation (ComReg) has been
innovative in the allocation of unused radio spec-
trum. In 2005, it enhanced its Test and Trial wireless
scheme to facilitate the development of new systems
in a live environment. In March 2008, ComReg pub-
lished a proposed strategy for managing radio spec-
trum (Document 8/20) for consultation. Following
the consultation, which was generally positive, Com-
Reg issued its Spectrum Management Strategy State-
ment 2008-2010 on 1 July 2008. The aim of the doc-
ument was to “ensure that the maximum strategic,
economic and social benefits can be leveraged from
use of the radio spectrum by end users.” The eco-
nomic contribution, for example, made by the use of

radio spectrum in 2006 was almost EUR 3 billion,
which was equivalent to 1.67% of total GDP.

In preparing its strategy ComReg identified six
key drivers, which included existing and new demand
from consumers, the imminent establishment of new
Government emergency and public safety services,
harmonisation with European and International
spectrum allocations, expected changes to the Euro-
pean regulatory framework and the requirements of
Intelligent Transport Systems. The key tasks for Com-
Reg in 2008-2010, as set out in the statement,
include the liberalisation of GSM spectrum, the
licensing of DTT, the provision of spectrum for pub-
lic safety and emergency services, the release of addi-
tional spectrum to facilitate broadband and multi-
media mobile services and responding to the
introduction of a modified European regulatory
structure. Details of the strategy for managing the
radio spectrum are set out in Section 4 and details of
the strategy for specific radio services are set out in
Section 5 of the document.

Since the publication of the strategy statement
ComReg has published a number of related docu-
ments. These include a consultation on the future
use of Mobile Radio Spectrum and regulations and
application procedures for emergency services
licences. �

IT – Tax Credit and Tax Shelter:
New Ways of Financing Italian Cinema

On 22 August 2008, the General Direction for
Cinema, according to the provisions of the third para-
graph of Article 88 of the EC Treaty, formally notified
the European Commission of new measures contain-
ing fiscal incentives for film production and distri-
bution companies. The relevant paragraph – which
deals with state aid – provides that, “The Commis-
sion shall be informed, in sufficient time to enable it
to submit its comments, of any plans to grant or alter
aid. If it considers that any such plan is not compat-
ible with the common market having regard to Arti-
cle 87, it shall without delay initiate the procedure
provided for in paragraph 2. The Member State con-
cerned shall not put its proposed measures into
effect until this procedure has resulted in a final
decision”.

As a matter of fact, the recent Italian Act of 6
August 2008 n. 133, which comprises an amendment
to the Italian Finance Act of 2008, provides a new
system of incentives for Italian cinema. The Law pro-
poses to ensure the support policy for the national
film industry, so as to promote the production and
distribution of national films. To achieve this goal,
the act specifically introduces tax breaks for compa-
nies, internal and external to the cinema sector, who
reinvest their profits in Italian film production and
distribution.

Technically, the legal measures provide two inter-
vention channels: tax credit and tax shelter, which,
according to the supporters of the reform, aim at
strengthening the entire cinematographic chain,
avoiding the direct intervention of the government,
while also respecting freedom of expression. In fact,
the logic behind the new law, more innovative than
ever before, is to overcome the direct intervention of
the State, which under a system of direct state
financing can decide if a project is eligible or not to
be financed.

In general terms, tax shelters are a method of
reducing taxable income, cutting the revenue
receipts. In the new Italian law, in accordance to this
tax measure, a maximum default budget is intro-
duced. Moreover, this is proportionate to the cost of
production of a funded film with regard to the size
of the loan.

The tax credit, on the other hand, provides an
incentive for companies with little income or even
making a loss. Every company, in fact, owes the
treasury debt, even if it does not make a profit. In
this regard, the tax credit can be an attractive option
for everyone.

To analyse in detail how the economic incentive
will be working, it is necessary to wait for the min-
isterial directives. Nevertheless, as anticipated, in
accordance with the provisions of European law on
state aid, Italy cannot implement the new scheme
before it has been approved by the European Com-

•Proposed Strategy for Managing the Radio Spectrum: 2008-2010, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11379

•Spectrum Management Strategy Statement 2008-2010 , available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11380

•Statutory Instrument, S.I. 324 of 2008, Wireless Telegraphy (Use of the Band 380-
400MHz by Emergency Services) Regulations 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11381

EN

Marie McGonagle
Law School,

National University
of Ireland, Galway



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

16 IRIS 2008 - 9

mission. Therefore, the Italian Government, in order
to enact measures implementing the aforemen-

tioned Law, is now obliged to wait for European
authorisation.

Finally, in this context of reforms, it is interest-
ing to note the recent proposal of the Italian Minis-
ter of Culture, who has announced his intention of
extending tax shelters and tax credit to other sectors
of cultural business, as well as setting up in Italy a
self-financing Agenzia Nazionale per il Cinema
(National Cinema Agency), similar to the French
Centre National de la Cinématographie (National
Cinematographic Centre). �

•Legge 6 Agosto 2008, numero 133: “Conversione in legge, con modificazioni, del
decreto-legge 25 giugno 2008, n. 112, recante disposizioni urgenti per lo sviluppo eco-
nomico, la semplificazione, la competitività, la stabilizzazione della finanza pubblica
e la perequazione tributaria” (Italian Law 6 August 2008 number 133), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11395

•Legge 24 Dicembre 2007, numero 244: “Legge finanziaria 2008”, articolo 1
commi 325 – 343 (Italian Law 24 December 2007 number 244 article 1, paragraph
325 – 343), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11397

•Comunicato Stampa del Ministero per i Beni e le Attività culturali pubblicato il
22 agosto 2008: “Incentivi fiscali per la produzione e la distribuzione delle opere
cinematografiche (Tax shelter e Tax credit)” (Press Release of Ministry of Culture of
22 August 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11396

IT

KG – Broadcasting Statute Adopted

On 2 June 2008, the President of the Kyrgyz
Republic signed into law the statute “On television
and radio broadcasting” adopted by the Parliament on
24 April 2008.

The statute has 7 chapters with 48 articles.
It provides that state broadcasters shall be estab-

lished by the Government as part of executing statutes
and President’s decrees (Art. 10). The National Broad-
casting Corporation shall be established with by-laws
adopted by the President of the Republic (Art. 11).
Public broadcasters shall be set up by the Government
“with the participation of self-government bodies and
civil society with the aim to fill the informational
needs of the citizens” (Art. 13). Private stations are
also free to be set up.

Licensing of broadcasters and procedures for satel-
lite broadcasting shall be determined by the Govern-
ment.

Article 8 sets language quotas for all broadcasters.
More than 50 percent of air time shall be in Kyrgyz
language, at least 50 percent shall be products of the
broadcasters themselves, and at least 60 percent shall
be national products or musical works by Kyrgyz
authors or performed by Kyrgyz artists.

Each station has 6 months to reregister under the
new statute and establish a board of trustees. Half of
the board’s members are to be chosen by the owners
and the other half are to be elected by journalists. The
board has wide powers in determining the programme
policy of the broadcaster.

Citizens have the right of reply and of refutations.
The statute introduces strict rules of sponsorship not
dissimilar to the European Convention on Transfron-
tier Television.

The new statute annuls the Statute “On National
Broadcasting Corporation” of 2007. �

•Закон за изменување и дополнување на Законот за радиодифузната дејност,Службен
весник на Република Македонија бр.19/2007 (Law on Amending and Supplementing
the Law on Broadcasting Activity, Official Gazette of the Republic of Macedonia
No.19/2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11404 (EN)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11405 (MK)

EN-MK

MK – New Amendments on the Law
on Broadcasting Activity

The Law on Broadcasting Activity, adopted in 2005
and once amended in 2007 by the Law on Amending
and Supplementing the Law on Broadcasting Activity,
was reviewed again in August this year by the
Sobranie, the Assembly of the Republic of Macedonia.
This review resulted in the Law on Amending and Sup-
plementing the Law on Broadcasting Activity that
came into effect on 19 August 2008 (Official Gazette
of the Republic of Macedonia No. 103/08).

Both Laws on Amending and Supplementing the
Law on Broadcasting Activity are exclusively related
to the functions of the Macedonian public broad-
casting service, Macedonian Radio and Television
(MRTV).

By the amendments that entered into force as
from 19 February 2007 the Governing Body of the
MRTV – comprising of two persons having equal
responsibility in governing MRTV’s work, and equal
legal obligations – was established to replace the
Executive Director.

The new adopted Law on Amending and Supple-
menting the Law on Broadcasting Activity is related
directly to the possibility to institute bankruptcy or
liquidation proceedings on the Macedonian public
broadcasting service, MRTV. The amendments include
a provision that enables programme and technological
development of the public broadcaster MRTV to be
supported by the budget and the amount of the broad-
casting tax is reduced in monthly instalments with the
possibility to be corrected once a year.

The Macedonian public broadcasting service MRTV
is facing the gravest crisis since its foundation. How-
ever, an expert contends that the new amendments
will not solve the crisis and that the adopted provi-
sions are incompatible with the Law on bankruptcy,
which does not allow the initiation of bankruptcy or
liquidation proceedings against a public enterprise. �

Sašo Bogdanovski
Broadcasting Council

of the Republic
of Macedonia, Skopje

Valentina Moscon
PhD candidate -

Departement
of Legal Sciences -

University of Trento

•Statute of the Kyrgyz Republic О телевидении и радиовещании (On television and
radio broadcasting), No. 106, was published in the official newspaper Erkintoo on
6 June 2008 года, No. 40-41. Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11372

RU

Andrei Richter
Moscow Media Law
and Policy Centre



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

17IRIS 2008 - 9

MT – Consultation Document on Media Concentration

On 30 June 2008, the Broadcasting Authority
issued a consultation document on media concentra-
tion. The closing date was 31 July 2008 and the
Authority is considering the various submissions it
has received. Media concentration in the Broadcasting
Act is currently regulated by article 10(6), which pro-
vides that the Government of Malta may own broad-
casting services only through the public service
broadcaster. However, no limit is established by law as
to the number of broadcasting stations the public
service broadcaster may own. On the other hand, a
private company may own, control or be editorially
responsible for not more than “(i) one terrestrial or
cable, radio broadcasting service; and (ii) one terres-
trial or cable, television broadcasting service; and (iii)
one terrestrial or cable, radio or television broadcast-
ing service devoted exclusively to teleshopping.”

Following the enactment of the Broadcasting Act
in 1991, it was only possible for a limited liability
company to own one radio or one television station.
This provision was amended in 1993 to enable the
same company to own concurrently both a radio
service and a television service. In 2000, the provi-
sion was amended again to permit the same company
to own concurrently one radio service, one television
service and one radio or television broadcasting serv-
ice devoted exclusively to teleshopping.

In so far as the Government is concerned, it cur-
rently owns, through Public Broadcasting Services
Limited, one nationwide television station and three
nationwide radio stations, while it is also editorially
responsible for Education 22, the Education Channel
of the Ministry of Education. In the private sector,
there are 5 companies which own more than one
broadcasting service. Three companies own one

nationwide radio service and one nationwide televi-
sion service. The cable operator and the digital ter-
restrial operator own more than one television sta-
tion. Other companies own either one radio service
or one television service or one television teleshop-
ping service.

Article 10(6) of the Broadcasting Act was con-
ceived at a time when media was not yet convergent,
where frequencies were a scarce resource and where
there was only one dominant medium – the broad-
casting medium. With advancements in technology
this situation has changed. Apart from digital radio
and digital television, which allow compression of
bandwidth to permit a greater number of radio and
television services, and setting aside video-on-
demand and pay-per-view services, other media have
emerged which carry broadcasting services. Satellite
radio and satellite television are also distributors of
radio and television services, in addition to analogue,
digital and cable platforms.

The consultation document suggests retaining
the extant media concentration rules in the Broad-
casting Act and updating them to represent present-
day needs, in order to encourage take-up over dif-
ferent transmission platforms. Thus, in so far as
generalist radio and television stations are con-
cerned, the consultation document proposes that the
rules should remain as they currently stand. In so far
as specialist radio and television stations are con-
cerned, the consultation document suggests that the
rules should be changed to permit one company to
own, control or be editorially responsible for up to
six radio and three television channels only when
these are niche stations. As niche stations, they will
be considered commercial stations. However, the
expression “niche stations” should not be inter-
preted to include the following programme genres:
news bulletins, current affairs and discussion pro-
grammes. These programmes should continue to be
held as falling within the ambit of generalist sta-
tions’ programme schedules. �

•“Consultation Document: Media Concentration”, Media Release 51/08, Broad-
casting Authority, Malta, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11382

EN

Kevin Aquilina
Broadcasting Authority,

Malta

On 19 August 2008, the Dutch district court of
Haarlem issued a preliminary injunction in a case
which the British Performing Rights Society (PRS)
commenced against the Dutch copyright collecting
society BUMA. PRS had complained that BUMA ille-
gitimately granted licences covering the PRS reper-
toire outside the Netherlands. BUMA had previously
signed a pan-European licence agreement with the
US-based online electronic music retailer beat-
port.com. This licence covered all of the world’s
music repertoire for which BUMA, because of the
reciprocal representation agreements (RRAs) with

collecting societies in other countries, could issue
authorisations.

PRS maintained that BUMA had no right to issue
pan-European licences covering the repertoire of
works administered by PRS, since the RRA it had con-
cluded with BUMA was restricted to the territory of
the Netherlands.

The court followed the argument of PRS and pro-
hibited BUMA from offering, granting or putting into
effect any music licences for online (satellite, cable
or internet) usage of the PRS repertoire to the extent
that those licences reach beyond the territory of the
Netherlands. It held that BUMA simply does not have
the power to do so because it has never been granted
the rights for usage of the PRS repertoire outside the
territory of the Netherlands. A reasonable interpre-

NL – Collecting Society Prohibited
from Issuing Pan-European Licences Covering
the Repertoire of the British PRS



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

18 IRIS 2008 - 9

tation of the RRA between PRS and BUMA does not
imply an inapplicability of the RRA’s territorial
restriction to online music usage.

Although BUMA, in its defence, tried to rely on
the European Commission’s recent CISAC decision
(see IRIS 2008-8: 5) as a possible ground for nullifi-
cation of the territorial restriction in the RRA, this
attempt was unsuccessful. The court did not accept

the argument that, because of this decision, any ter-
ritorial restriction in the RRA would be null and void
ipso jure, due to the anticompetitive nature of the
restriction. According to the court, the CISAC deci-
sion did not affect the individual RRAs of CISAC
members, but merely held the coordinated approach
between CISAC members leading to a system of iden-
tical RRAs to be contrary to Article 81 EC Treaty.
Moreover, even if the territorial restriction in the
RRA would have to be considered null and void, the
court found that BUMA still has no right to license
the PRS repertoire beyond the territory of the
Netherlands, since PRS has never transferred this
right to BUMA. �

•Rechtbank Haarlem, 19 augustus 2008, vonnis in kort geding in de zaak van Per-
forming Right Society (PRS) en BUMA (District Court of Haarlem, 19 August 2008,
Judgment in summary proceedings, in the case between Performing Right Society
(PRS) and BUMA), LJN: BE 8765, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11398 (NL)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11399 (EN)

NL-EN

NO – Battle on the Access for a Second Pay-TV
Operator in the Digital Television Network

The holder of the licence to the nationwide Digi-
tal Terrestrial Television Network (DTT) in Norway,
Norges Televisjon AS (NTV), is subject to a term oblig-
ing it to provide access to a second independent Pay-
TV operator. But the amount of capacity out of the
total of five multiplexes that should be reserved for
the second Pay-TV operator in order to ensure com-
petition on the platform has not been made at all
clear. The issue has caused a battle between, on the
one side, NTV and the existing Pay TV operator,
RiksTV AS, which have common shareholders (Nor-
wegian Broadcasting Corporation, TV2 AS and Telenor
AS), and, on the other side, the NRA (the Post and
Telecommunication Authority), as well as an other
interested party (the Pay-TV operator Modern Times
Group MTG AS).

In December 2007, NTV made a call for the
expression of interest to licence a second Pay-TV
operator. A half multiplex should then be made avail-
able from 2010, following the completion of the ana-
logue switch-off. After the switchover in 2009, Nor-
way will have five multiplexes (with transmissions in
the MPEG-4 standard). The first two multiplexes are
already allocated to the National Public Broadcaster

NRK (Norwegian Broadcasting Corporation) and the
commercial Public Service Broadcaster (TV 2 AS). Two
and a half multiplexes have been allocated, by NTV,
to the existing Pay-TV operator RiksTV AS, with the
remaining half multiplex held back from competi-
tors.

Prior to the deadline for indicating interest in
March 2008, NTV was forced by the Post and Telecom-
munication Authority to withdraw its call. The Post
and Telecommunications Authority believed the half
multiplex to be insufficient for competition on the
DTT-platform. NTV, on the other hand, expressed the
opinion that the existing Pay-TV operator needed all
the capacity allocated in order to compete with other
Pay-TV platforms, such as cable and satellite. After a
hearing procedure, the Norwegian Post and Telecom-
munications Authority filed its formal decision in
July 2008, ruling that NTV should at least reserve
one and a half multiplexes for a competing Pay-TV
operator. The Authority also stressed that the oper-
ators should be able to share some parts of the tech-
nical capacity in order to increase the total number
of services.

NTV has appealed the decision to the Ministry of
Transport and Communications. The Authority shall
now decide whether it will accept NTV’s complaint or
pass it on to the Ministry for a final decision. A deci-
sion by the Ministry is expected in late autumn 2008
or early in 2009. �•Decision of the Norwegian Post and Telecommunications Authority, available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11400

NO

PT – Media Regulatory Body Praises Bullfighting

On 3 September 2008, the Entidade Reguladora
para a Comunicação Social (Portuguese media regu-
latory body - ERC), handed down a decision holding
bullfighting to be “an integrant part of the Por-
tuguese ethos” and stating that there are no reasons
that justify its interdiction from television program-
ming. The deliberation 13/CONT-TV/2008 results
from a complaint put forward by Mr. Pedro Henrique

Assunção Grilo, who argued that the private channel
Televisão Independente (TVI) should not have broad-
cast a bullfight on 5 June 2008 before 22:30h and
without an identifying symbol advising viewers on
the violent nature of the programme.

Mr. Pedro Henrique Assunção Grilo based his com-
plaint on a previous court decision. Indeed, on the
30 May 2008, a Lisbon Court prohibited the broad-
casting of the programme 44th Corrida TV (44th TV
bullfighting), scheduled by the Public Service Broad-

Stef van Gompel
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Lars Winsvold
Attorney at Law,

Fredrikstad



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

19IRIS 2008 - 9

caster, Rádiotelevisão Portuguesa (RTP) for Sunday
afternoon 8 June 2008 at 17:00h (see IRIS 2008-7:
18). The Court decided that bullfighting could not be
broadcast before 22:30h and without an identifying
symbol advising viewers on the violent nature of the
programme’s content. Since the court had concluded
that bullfighting is a “violent” demonstration and
“might influence negatively the development of chil-
dren and young adults’ personalities”, Mr. Pedro Hen-
rique Assunção Grilo believed that the same ration-
ale should applied to other TV channels.

This was not however the understanding of the
Portuguese media regulatory body. The ERC prepared
a long deliberation explaining the historical roots of
bullfighting in Portugal, arguing that bullfighting is
one of the oldest and most genuine Portuguese cul-
tural demonstrations: “As opposed to football,
cycling, racing and other activities which are inter-
nationally standardized, bullfighting is a ‘unique
demonstration of Portuguese culture’”.

The previous court decision had argued that bull-
fighting on television might lead children and young

adults to accept violence against animals as natural
and entertaining. Furthermore, making bullfighting
available to children on daytime TV goes against the
state’s educational objectives. The court said that
the protection of animals is a structural value in
modern societies and that the Portuguese state’s
compulsory children’s textbooks defend the protec-
tion of animals and, in some cases, include the Uni-
versal Declaration of Animal Rights.

Despite this view, the ERC bases its deliberation
on different grounds. It argued that, according to the
law decree DL 116/83, bullfighting shows are classi-
fied as appropriate for 6-year-olds. The ERC states
that if the law considers bullfighting an adequate
show for a 6-year-old child in loco, it is not reason-
able to argue that it has a negative influence on
children if watched on television. Additionally, the
ERC contends that bullfighting might even con-
tribute to the transmittal of some relevant values
such as the “defence of the cultural patrimony”,
“courage”, “team spirit” and “sacrifice”.

Overall, the ERC considered that, given the
present-day legal framework, there are no grounds
for prohibiting bullfighting on television: “program-
ming freedom should only be limited in exceptional
cases.” �

•Conselho Regulador da Entidade Reguladora para a Comunicação Social, Delib-
eração 13/CONT-TV/2008, Queixa de Pedro Henrique Assunção Grilo contra TVI,
Televisão Independente, S.A. (ERC’s deliberation, 3 September 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11401

PT

Helena Sousa
Communication &

Society Research Centre,
University of Minho

RO – CNA Controls and Sanctions

After checks carried out by the regional inspec-
tors of the Council for Electronic Media (Consiliul
Nat‚ional al Audiovizualului – CNA) revealed infringe-
ments of its regulations, the CNA decided to impose
three sanctions at its meeting on 5 August 2008.
Under CNA decisions 651, 652 and 653, the compa-
nies TEHNOCONSTRUCT and MC ELECTRONIC SAT were
each fined RON 5,000 (EUR 1 = RON 3.57) while a rep-
rimand was issued against a third company, OTASAU.

The companies were punished for violating
Art. 74 para. 3 of the Legea audiovizualului (Audio-
visual Act) no. 504/2002, including the related
amendments and additions, and Art. 6 para. 1 of CNA
decision no. 12/2003 (amended through decision
no. 262/2003) concerning the granting of retrans-
mission licences. Art. 74 para. 3 of the Audiovisual
Act requires service distributors to “notify the CNA in
advance of any plans to change the supply structure
of retransmitted programme services.“ Art. 6 of deci-
sion no. 12/2003 on the granting of approval

(Decizia nr. 12/2003, modificată prin Decizia
nr. 262/2003 privind eliberarea avizului de trans-
misie) provides that the CNA should be informed at
least 15 days prior to the implementation of any
change to the supply structure of retransmitted pro-
gramme services.

However, checks carried out in various localities
in July 2008 showed that the companies concerned
had acquired and transmitted a large number of pro-
grammes without CNA approval, that retransmission
licences granted by the CNA for some of the TV pro-
grammes being transmitted had already expired and
that some of the channels included in the approved
retransmission structure had not been carried by the
cable network operators even though they had been
approved. The CNA had not been informed of any of
these discrepancies.

All three cable network operators sanctioned are
also obliged, under the terms of Decizia CNA
Nr. 36/2008 privind obligat‚ia distribuitorilor de ser-
vicii de programe de a aduce la cunoştint‚a publicului
sanct‚ iunile aplicate de Consiliul Nat‚ ional al
Audiovizualului (CNA decision no. 36 concerning the
obligation for cable network operators to publish
sanctions imposed by the CNA, see IRIS 2008-3: 17),
to broadcast the wording of the CNA sanctions on the
channels concerned by the sanctions in the localities
in which the violations were committed on seven
consecutive days. �

•CNA decision no. 653 of 5 August 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11412

•CNA decision no. 652 of 5 August 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11413

•CNA decision no. 651 of 5 August 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11414

RO

Mariana Stoican
Journalist, Bucharest



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

20 IRIS 2008 - 9

PUBLICATIONS AGENDA

Sterling, J.A.L.,
World Copyright Law
New 3rd edition
Great Britain, London
Sweet and Maxwell, 2003
ISBN 978 1 847 032805

Gervais, D.,
The TRIPs Agreement:
Drafting History and Analysis
New 3rd Edition
GB, London
2008, Sweet & Maxwell
ISBN 978 1 487 03282 9

Eastaway, N.,
Intellectual Property
Law and Taxation
GB, London
2008, Sweet & Maxwell
ISBN 978 1 847 03494 6

Gounalakis, G., Zagouras, G.,
Medienkonzentrationsrecht:
Vielfaltsicherung in den Medien
Rechtsstand: April 2008
2008, Beck Juristischer Verlag
ISBN 978-3406581908

Schwarze, J. (Hrsg.)
EU-Kommentar
DE, Baden Baden
2008, Nomos Verlag
ISBN 978 – 3 – 8329 – 2847 – 6

Fink, U., Cole, D. M., Keber, T.,
Europäisches und Internationales
Medienrecht
2008, Verlag Muller
ISBN 978-3811440647

Le guide de la propriété intellectuelle
2008, Dalloz-Sirey
Collection : DZ DELMAS
ISBN 978-2247080892

Abello, A., Vivant, M.,
La licence, instrument de régulation
des droits de propriété intellectuelle
2008, LGDJ
Collection : Droit et Economie
ISBN 978-2275033174

The Media Festival
26 - 28 November 2008
Organiser: The Media Festival
Venue: Greater Manchester
Information & Reservation:
Tel.: +44(0)20 7554 5800
Fax.: +44(0)20 7728 5299
E-Mail: conferences@emap.com
http://themediafestival.com/

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int
Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

Preview of next month’s issue:

Must-offer Rules
and Exclusivity in the Media
by Alexander Scheuer and Sebastian Schweda
Institut of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

2008-10


