- -
NERE NSS cca ossenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2008 - 6

e

C

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL
EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE




-« -«
IRIS LEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
case of Guja v. Moldova

The European Court of Human Rights recently
delivered a judgement on a very particular and inte-
resting case, concerning the position of a “whistle-
blower” who leaked two letters to the press and was
subsequently dismissed. The Court held that the
divulgence of the internal documents to the press
was in casu protected by Article 10 of the Conven-
tion, which guarantees the right to freedom of
expression, including the right to receive and impart
information and ideas. The applicant, Mr. Guja, was
Head of the Press Department of the Moldovan
Prosecutor General's Office, before he was dismissed,
on the grounds that he had handed over two secret
letters to a newspaper and that, before doing so, he
had failed to consult the heads of other departments
of the Prosecutor General's Office, a behaviour which

constituted a breach of the press department’s inter-
nal regulations. Guja was of the opinion that the let-
ters were not confidential and that, as they revealed
that the Deputy Speaker of Parliament, Vadim Misin,
had exercised undue pressure on the Public Prosecu-
tor’s Office, he had acted in line with the President’s
anti-corruption drive and with the intention of cre-
ating a positive image of the Office. Guja brought a
civil action against the Prosecutor General's Office
seeking reinstatement, but this action was not suc-
cessful. Relying on Article 10 of the Convention, he
complained to the European Court of Human Rights
about his dismissal.

The European Court held that, given the particu-
lar circumstances of the case, external reporting,
even to a newspaper, could be justified, as the case
concerned the pressure exerted by a high-ranking
politician on pending criminal cases. At the same
time, the Public Prosecutor had given the impression

EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to
represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

® Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau

F-67000 STRASBOURG

Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00

Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

e Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

e Executive Director: Wolfgang Closs

e Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator — Michael Botein, The Media

COUNCIL OF EUROPE

EUROPEAN COMMISSION

Center at the New York Law School (USA) -
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) —
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbriicken (Germany) -
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) - Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) -
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

e Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Editions

* Documentation: Alison Hindhaugh

e Translations: Michelle Ganter (co-ordination)
- Brigitte Auel - Véronique Campillo - Paul
Green — Marco Polo Sarl - Manuella Martins -
Katherine Parsons - Stefan Pooth - Erwin Rohwer
- Roland Schmid - Nathalie-Anne Sturlése

® Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) -
Francisco Javier Cabrera Blazquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory

ViR

Institute for Information Law

Institute for European Media Law

- Géraldine Pilard-Murray, post graduate
diploma in Droit du Multimédia et des Systemes
d’Information, University R. Schuman,
Strasbourg (France) - Caroline Bletterer, post
graduate diploma in Intellectual Property,
Centre d’Etudes Internationales de la Propriété
Intellectuelle, Strasbourg (France) - Deirdre
Kevin, Media Researcher, Diisseldorf, Germany
- Christina Angelopoulos, Institute for Infor-
mation Law (IViR) at the University of Amster-
dam (The Netherlands) - Nicola Lamprecht-
WeiRenborn, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbriicken (Germany) - Britta Probol,
Logoskop media, Hamburg (Germany) -
Dorothée Seifert-Willer, Hamburg (Germany)

* Marketing Manager: Markus Booms
® Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

® Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, WaldseestraBe 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

e Layout: Victoires Editions
ISSN 1023-8565

© 2008, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CEN-
TER,

NYIS

=

il e

Mediaforurm

i e i iy

Auteurs ol
Medla e .'.I;.' I;'_; T

",b-..l-as-.a_

AIKAIO MEZON
I ENHMEPQXIHE
Sam & EMIKOINONIAZ

IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Dirk Voorhoof

Ghent University
(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark)

& Member of the Flemish
Regulator for the Media

that he had succumbed to political pressure. The
Court also referred to the reports of international
non-governmental organisations (the International
Commission of Jurists, Freedom House, and the Open
Justice Initiative), which had expressed concern
about the breakdown of the separation of powers and
the lack of judicial independence in Moldova. There
is no doubt that these are very important matters in
a democratic society, about which the public has a
legitimate interest in being informed and which fall
within the scope of political debate. The Court con-
sidered that the public interest in the provision of
information on undue pressure and wrongdoing
within the Prosecutor’s Office is so important in a
democratic society, that it outweighs the interest in
maintaining public confidence in the Prosecutor
General's Office. The open discussion of topics of
public concern is essential to democracy and it is of
great importance if members of the public are dis-
couraged from voicing their opinions on such mat-
ters. The Court, being of the opinion that Guja had

@ Judgment by the European Court of Human Rights (Grand Chamber), case of Guja
v. Moldova, Application no. 14277/04 of 12 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EUROPEAN UNION

European Commission:
Communication on Video Games

On 22 April 2008, the European Commission
issued a Communication on the protection of con-
sumers, in particular of minors, in respect of the use
of video games. The Communication was adopted in
response to the booming prospects of the European
gaming market, which, in the words of Commis-
sioner Reding, is “welcome, but implies greater
responsibility for the industry”. The European video
games market is the fastest growing and most
dynamic sector of the European content industry,
with an expected revenue of EUR 7.3 billion by the
end of 2008. This growth is in part due to a rapid
expansion to older age groups, with the average age
of gamers now exceeding 23 years. This shift is
accompanied by a growing need for increased pro-
tection for minors: already, video games have been
blamed for incidents such as the Helsinki school
shootings in November 2007, raising public concern
that they encourage violent behaviour. The Commu-
nication, therefore, was intended as a review of the
various methods used for assessing the content of
video and computer games.

According to the information received during the
consultation phase, as things now stand, PEGI (Pan
European Games Information), an age rating system
developed by the ISFE (Interactive Software Federa-

acted in good faith, finally noted that it was the
heaviest sanction possible (dismissal) that had been
imposed on the applicant. The sanction not only had
negative repercussions on the applicant’s career, but
could also have a serious chilling effect on other
employees from the Prosecutor’s Office and discour-
age them from reporting any misconduct. Moreover,
in view of the media coverage of the applicant’s case,
the sanction could also have a chilling effect on
other civil servants and employees.

Being mindful of the importance of the right to
freedom of expression on matters of general interest,
of the right of civil servants and other employees to
report illegal conduct and wrongdoing at their place
of work, the duties and responsibilities of employees
towards their employers and the right of employers
to manage their staff, and having weighed up the
other different interests involved in the applicant’s
case, the Court came to the conclusion that the
interference with the applicant’s right to freedom of
expression, in particular his right to impart informa-
tion, was not “necessary in a democratic society”.
Accordingly, there has been a violation of Article 10
of the Convention. m

tion of Europe), with the support of the Commis-
sion, is applied in 20 European States. This applies
with or without the support of additional specific
legislation. Four countries have heretofore banned
games for having violent content and most do not
have any specific legislation on online video games.
Half of the Member States consider the current
measures to be generally effective, while, as far as
the introduction of a cross-platform, pan-European
rating system is concerned, most Member States
agree that such a move would contribute to the
smooth operation of the internal market and help
avoid consumer confusion.

In its conclusion, the Commission called, among
other things, for Member States to integrate PEGI
and PEGI On-line into their national systems, as well
as on industry to regularly update and actively
advertise both systems. In addition, it called for a
Pan-European Code of Conduct for retailers on the
sale of games to minors and on raising awareness of
the PEGI system among parents and children; this
should be drawn up within two years. It especially
emphasised the new challenges brought by online
video games. The Commission urged Member States
and stakeholders to encourage media literacy in
respect of video games, in line with the Communi-
cation of 20 December 2007. Finally, it supports fur-
ther efforts to achieve a self-requlatory or co-regu-
latory cross-media, pan-European age-rating system,

IRIS 2008 - 6

3



Information Law (IViR),
University of Amsterdam

University of Louvain

-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Christina Angelopoulos

st . .
stitute for | s opposed to parallel systems which bring about

confusion.

® Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the
European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the
protection of s, in particular minors, in respect of the use of video games
- 22 April 2008 - COM(2008) 207 final, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11245

@ “Video Games: Commission welcomes progress on protection of minors in 23 EU
Member States, but asks for improvement of industry codes”, Brussels, 22 April
2008, available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11242

BG-CS-DA-DE-ET-EL-EN-ES-FR-IT-LV-LT-HU-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-FI-SV

NATIONAL

BE - Recommendation on Call-TV

On 18 October 2007, the Court of Justice of the
European Communities delivered a landmark decision
in the case between KommAustria and ORF on call-TV
determining under what circumstances it came closer
to commercial advertising and under what circum-
stances it was rather a matter of tele-shopping (see
IRIS 2008-1: 4).

On 21 February 2008, in application of this
jurisprudence, the Collége d’Autorisation et de Con-
tréle (authorisation and supervision panel) of the
Conseil Supérieur de l'Audiovisuel (audiovisual requ-
latory body - CSA) of the French-speaking Commu-
nity found against the editor of the television broad-
casting service AB 4 for violation of the rules
applicable to tele-shopping, and more specifically of
the rule on maximum daily duration, by broadcasting
a call-TV programme. Rather than the penalty
inflicted, which is in fact quite light (a warning and
the requirement of broadcasting a communiqué), it is
the scope of the principle behind the decision that is

Francois Jongen . : -
of importance - as call-TV is defined as “a pro-

® “Call TV henceforth limited to 3 hours per day”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11266

FR

BG - Breach of the Prohibition to Interrupt News
by Advertisements

On 13 November 2007, the daily edition of the
news programme - “btv News” - broadcast at 7 p.m.
by the btv channel (owned by Balkan News Corpora-
tion EAD, a wholly owned subsidiary of News Corp.)
was interrupted twice by advertisements. The normal
duration of the said news programme is between 7
and 8 p.m. each day, comprising two main sets of
news (starting at 7 and 7.30 p.m., respectively),
divided by a short commentary called “Small Com-
mentary”. The whole programme starts at 7 p.m. and
the final notes (captions) are provided at the end of
the programme at around 8 p.m.

The Communication comes a couple of weeks
after the Byron Review, which dealt with similar
matters on the national UK level. The Byron Review
recommended a hybrid classification system, in
which the logos of the BBFC (British Board of Film
Classification) are placed on the front of all game
packaging and PEGI pictograms on the back. m

gramme, with a presenter, aimed at making members
of the public take part in a game from home by
encouraging them to answer a question (of general
knowledge or logic), using a telephone number car-
rying a surcharge, in the hope of winning a prize or
cash” and as such is assimilated into a tele-shopping
programme, defined by the Decree of 27 February
2003 on broadcasting as “the broadcasting of direct
offers to the public with a view to the supply, against
payment, of goods or services, including immoveable
goods, or rights and obligations”.

The CSA understood what was involved and,
immediately after the individual decision had been
delivered, adopted a leading recommendation
addressed to all editors. In this, it emphasises not
only four constitutive features of tele-shopping that
can be applied to call-TV, but also the compliance of
its interpretation with the criteria brought out by the
Court of Justice in the KommAustria case. It therefore
serves as a reminder from the CSA to broadcasters
that they are required to comply with the arrange-
ments specific to tele-shopping, particularly the rule
limiting broadcasting to three hours a day. It also
stresses the fact that the matter falls within the joint
competence of the CSA and the Commission des Jeux
de Hasard (commission on games of chance). m

In the beginning of March 2008, the Council for
Electronic Media (“CEM”) took the view that the
interruption of the news programme “btv News” by
advertisements was in contradiction with the manda-
tory provisions of Article 83, para 2 of the Radio and
Television Act (see IRIS 2002-2: 3). The latter provi-
sion prohibits news programmes, political and eco-
nomic commentaries and analyses, documentaries
and children programmes from being interrupted by
advertisements.

Balkan News Corporation EAD expressed its dis-
agreement with the findings of the CEM, claiming
that the first set of advertising was broadcast
between the programme called “btv News” starting at
7 p.m. and the programme “Small Commentary” and

4 IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Rayna Nikolova
Council for Electronic
Media, Sofia

the second set of advertisements was broadcast
between the “Small Commentary” programme and the
“btv News” programme starting at 7.30 p.m. There-
fore, the operator is of the opinion that there is no
violation of Article 83, para 2 of the Radio and Tele-
vision Act, as these are three separate programmes.
According to the CEM the so called “programmes”
by Balkan News Corporation EAD (btv News at 7 p.m.,
Small Commentary and btv News at 7.30 p.m.) can-
not be considered as separate programmes since

CH - Protection for Cinematographic Exploitation
from DVD Sale and Rental

Patrice Aubry
Télévision Suisse
Romande (Geneva)

In a decision delivered on 26 September 2007, the
Swiss Federal Supreme Court confirmed that the sale
or rental of films at the same time as they were being
shown in cinema theatres constitutes unlawful exer-
cise of the originator’s right of representation. The
decision is based on paragraph 1bis of Article 12 of
the Federal Act on copyright and neighbouring rights
(LDA). This provision, which protects the principle of
“cascade” exploitation of cinema films, prohibits
offering a new film on DVD before or during its first
screening in a cinema theatre (see IRIS 2004-7: 6).

The dispute was between a video club and a dis-
tribution company that had acquired exclusive rights
to exploit cinema films in Switzerland. The distribu-
tor was demanding a ban on the sale or rental of
DVDs of the aforementioned films while they were
being shown in cinema theatres. On the basis of the
distribution contracts, which required the distributor
to take every reasonable measure to prevent piracy of
the works, the Federal Supreme Court noted that the
distribution company was entitled to take legal
action to prevent infringement of the exploitation
rights it had acquired.

The Federal Supreme Court also considered that

® Decision of the 1+ Court of Civil Law of the Federal Supreme Court of 26 Septem-
ber 2007 (4A.142/2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11267

FR

DE - Constitutional Court Rules on Publication
of Photographs Depicting the Everyday Private Lives
of Famous People

After the Bundesgerichtshof (Federal Supreme
Court - BGH) ruled on various injunction suits
brought by Princess Caroline of Hanover in March last
year concerning the relationship between the pri-
vacy of famous people and the freedom of the press
under Art. 5 para. 1.2 of the Basic Law (case no. VI
ZR 51/06 and VI ZR 52/06), the Bundesverfassungs-
gericht (Federal Constitutional Court - BVerfG) has
now also had to deal with this issue following com-
plaints that the Constitution had been infringed.

there are no starting and final notes (captions)
dividing each of them. The second argument of the
CEM is that the three units of the “btv News” pro-
gramme have never been advertised as separate pro-
grammes, but as parts of one unique programme -
“btv News”. Subsequently, the Chairman of the CEM
issued an act of administrative infringement impos-
ing a fine of BGN 2,000 to Balkan News Corporation
EAD for violation of the provision of Article 83, para
2 of the Radio and Television Act. m

only Swiss law should be applied in the dispute,
notwithstanding the fact that the distribution con-
tracts were subject to the law of another country. The
dispute was, in fact, between two Swiss companies
and its purpose was to protect, in Switzerland, copy-
right transferred to the distributor, and indeed both
the prejudicial act (putting the DVD on the market)
and its result (lost earnings resulting from lower
attendance in cinemas) had occurred in Switzerland.
Consequently, in the absence of any foreign element,
there was nothing to justify implementing the rules
of international private law. Indeed, Swiss interna-
tional private law provides that intellectual property
rights are governed by the law of the State in which
the protection is claimed - in the present case this
would mean Switzerland.

Lastly, the Federal Supreme Court confirmed that
the video club’s conduct violated paragraph 1bis of
Article 12 of the LDA. The judges also considered that
it was in keeping with the ordinary course of events
and general experience of life that, of all the people
who had rented DVDs, some would have gone to the
cinema if these DVDs had not been put on the market
by the video club. Having done so was therefore likely
to cause prejudice to the operators of cinema the-
atres. In this respect, the Federal Supreme Court
found that the monetary amount of the prejudice
could be calculated more particularly on the basis of
a survey indicating that 6% of the video club’s clients
would have gone to see the films in question at the
cinema if they had not been available on DVD. m

The complainants in these proceedings were
Princess Caroline on one side, and two of the press
companies against whom the initial complaint had
been made on the other. One of the two publishers
had reported in its magazine about an illness suf-
fered by the late Prince Rainier of Monaco and the
Princess’s possible attendance at a ball in the princi-
pality, as well as her stay at a well known ski resort.
Each article had been accompanied by photographs
showing the Princess on holiday with her husband.
The other publisher had reported on the letting of a
holiday villa owned by the couple, also illustrating
the story with a photograph of the Princess on holi-
day with her husband. Caroline of Hanover had

IRIS 2008 - 6

5



Institute of European

Saarbriicken/Brussels

-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

applied to the civil courts for an injunction against
publication of the photographs and finally had her
complaint partially upheld by the BGH.

Both the Princess and the two publishing compa-
nies felt that their basic rights had been breached by
the BGH's decision and lodged complaints about its
constitutionality. The BVerfG only upheld part of the
BGH’s decision and rejected the complaints of the
first publisher and the Princess as unfounded. In the
opinion of the Constitutional Court judges, the BGH's
legal consideration that the only admissible publica-
tions were those connected to the report on the ill-
ness of the ruling Prince of Monaco, was not incom-
patible with the Constitution. Rather, they thought
that the BGH had appropriately weighed up the
relevant interests of both parties, taking into

Caroline Hilger A -
account the main provisions of European Court of

Saarbriicken

o Ruling of the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court) of
26 February 2008 (case no. 1 BVvR 1602/07, 1 BvR 1606/07 and 1 BvR 1626/07),
available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11261

DE - File-Sharing Networks Between
Telecommunications Law and Criminal Law

On 14 April 2008, the Landgericht Offenburg
(Offenburg District Court) decided that ISPs must dis-
close to the public prosecutor’s office or the police
the name and address of the owner of a dynamic IP
address in order to establish the identity of a user of
a file-sharing network, even without a judicial order.
In the LG Offenburg’s opinion, this information
(name and postal address) is an example of the cus-
tomer data referred to in Art. 3 no. 3 of the Telekom-
munikationsgesetz (Telecommunications Act - TKG),
the disclosure of which does not require a judicial
order. At the same time, it quashed the decision of
the Amtsgericht Offenburg (Offenburg Local Court) of
20 July 2007, which considered the release of such
data to be subject to a judicial order.

Currently, if the criminal prosecution authorities
know the name and postal address of a file-sharing
network user, it is necessary to consider whether

Martin Kuhr

Media Law (EMR),

® Landgericht Offenburg (Offenburg District Court), decision of 14 April 2008 (case
no. 3 Qs 83/07)

® Amtisgericht Offenburg (Offenburg Local Court), decision of 20 July 2007 (case
no. 4 Gs 442/07)

® Landgericht Saarbriicken (Saarbriicken District Court), decision of 28 January
2008 (case no. 5 (3) Qs 349/07)

® Landgericht Miinchen I (Munich District Court 1), decision of 12 March 2008 (case
no. 5 Qs 19/08)

DE - Law on Better Enforcement
of Intellectual Property Rights

On 11 April 2008, the German Bundestag (Parlia-
ment) adopted the Gesetz zur Verbesserung der Durch-

Human Rights (ECHR) case law. In particular, the
BGH - also in accordance with the benchmarks laid
down by ECHR case-law — was entitled to view the ill-
ness of the ruling Prince of Monaco as an event of
general interest which had a sufficient connection
with the published photograph.

However, the complaint lodged by the second
publisher against the ban on the photograph pub-
lished alongside the report on the letting of the
holiday villa was upheld. In this case, the judges
ruled that it could not be concluded from the courts’
considerations that the subject of the report on the
holiday villa letting did not justify the publication of
a photograph of the complainant. In particular, they
thought insufficient account had been taken of the
information content of the report, which could, in
connection with the commentary it contained, give
cause for criticism from its readers. The ban upheld
by the BGH therefore infringed the right of freedom
of the press to which the publishing company con-
cerned was entitled. m

such persons should be allowed to view this infor-
mation as part of their right to inspect files. On
12 March 2008, the Landgericht Miinchen I (Munich
District Court I) ruled that they did not have such a
right, a view shared by the Landgericht Saarbriicken
(Saarbriicken District Court) which, in a ruling of
28 January 2008, prohibited the public prosecutor’s
office from granting to the music industry the right
to inspect its files in a file-sharing case. Explaining
its decision, the LG Miinchen I held that the viola-
tion of personality rights weighed more heavily than
“questionable rights under civil law”. In their deci-
sions, both the Munich and Saarbriicken courts
referred to Art. 406e of the Strafprozessordnung
(Code of Criminal Procedure - StP0), under which the
right to inspect files should be refused if it results in
the violation of the legitimate interests of the
accused. The case heard by the LG Miinchen I con-
cerned pornographic content, which is why the court
ruled that the disclosure of the name and address of
the user constituted an invasion of the privacy of the
computer owner. Both courts agree that the interests
of the accused take precedence if the investigations
fail to produce sufficient evidence of an infringe-
ment of the rights of the party that instituted legal
proceedings. Since the allocation of an IP address to
a telephone extension cannot be considered to con-
stitute sufficient evidence, the right to inspect the
files was refused in both cases. m

setzung von Rechten des geistigen Eigentums (Law on
Better Enforcement of Intellectual Property Rights).
The law is designed to implement the so-called EC
Enforcement Directive (2004/48/EC) and will enter
into force on 1 July 2008.

6 IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Martin Kuhr
Institute of European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

Under Art. 101 of the Urhebergesetz (Copyright
Act - UrhG), rightsholders are entitled to information
in respect of a third party who was not involved in an
infringement in cases where the infringement is
obvious and serves a commercial purpose. This right
was introduced because an infringing party can often
only be identified with the help of information held
by a third party who was not involved in the infringe-
ment, such as an Internet Service Provider. However,

® Entwurf eines Gesetzes zur Verbesserung der Durchsetzung von Rechten des
geistigen Eigentums (Draft Law on Better Enforcement of Intellectual Property
Rights), available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11262

DE - Parliament Adopts Amendment to Law
on Protection of Minors

Nicole Spoerhase-Eisel
Institute of European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

On 8 May 2008, the German Bundestag (Parlia-
ment) adopted the Government's draft first amend-
ment of the Jugendschutzgesetz (Act on the Protec-
tion of Minors), thanks to the votes of the
Government parties.

The amendment contains three main aspects:
firstly, the list of media products harmful to minors,
which are indexed under law, is extended where the
portrayal of violence is concerned. Whereas previ-
ously minors were only banned by law from buying
computer games that “glorify” violence or war, in
future the same will apply to those in which “realis-
tic, gruesome and sensationalised portrayals of vio-
lence and killing dominate as an end in themselves”
(see IRIS 2007-6: 10).

In addition, the indexing criteria for the por-
trayal of violence in the media, which are set out in
the Act, are extended and clarified. Finally, the min-
imum size and visibility of the age restriction sym-
bols used by the Freiwillige Selbstkontrolle der
Filmwirtschaft (voluntary self-monitoring body of the
film industry - FSK) and Unterhaltungssoftware

® Draft first amendment of the Jugendschutzgesetz (Act on the Protection of Minors),

available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11263

DK - Restraining Injunction
against Internet Service Providers under Danish Law

A pending Danish court case regarding the liabil-
ity of Internet service providers (ISPs) for illegal con-
tent on the Internet has attracted substantial atten-
tion in the media, both on a Danish and an
international level. The case concerns the Swedish
website “The Pirate Bay”, a peer-to-peer service
which enables users, provided they have downloaded
a specific software application, to generate links to
music, films etc. on other websites on the Internet.

if the third party can only disclose the requested
information by using traffic data in the sense of Art.
3 no. 30 of the Telekommunikationsgesetz (Telecom-
munications Act - TKG), a court order is required in
advance under the terms of Art. 101 para. 9 UrhG.

According to Art. 97a para. 2 UrhG, in simple
cases in which the infringement is considered
insignificant and does not involve commercial
operations, the cost of a first caution is limited to
EUR 100. In order to calculate the amount of com-
pensation actually due, Art. 97 para. 2 UrhG states
that the injured party can choose between the profit
made by the offending party or a reasonable
fictitious licence fee. m

Selbstkontrolle (self-monitoring body of the enter-
tainment software industry - USK) are specified. In
future, the symbols must cover an area of at least
1,200 mm?2 on the front of the packaging and at least
250 mm?2 on the disk itself.

Following heavy criticism from the opposition in
parliament, the Federal Families Minister's original
plan to use bogus shoppers to convict retailers who
illegally sold alcohol, cigarettes or violent videos to
minors was removed from the draft amendment.

The opposition parties voted against the amend-
ment because they thought that, on the whole, it did
not go far enough and wanted additional regulations
for online activities. Currently, even after the amend-
ment, children and young people can still download
indexed games from the Internet with no age restric-
tions whatsoever. There were also calls for tighter
market controls and more substantial fines for
infringements of the Act.

There was also a desire for age classification of
online games and clarification of responsibility for
user-generated content.

According to the Bundesverband Interaktive
Unterhaltungssoftware (Federal Union for Interactive
Entertainment Software - BIU), the actual problem of
standard age symbols for games remains, regardless
of distribution methods. In addition, the problem
with these symbols is not so much their size, but
rather their design and wording. m

The Danish branch of the international record
company industry IFPI filed for an injunction against
the Danish ISP DMT2. IFPI argued that Pirate Bay
reproduced and made publicly available copyright-pro-
tected works, without the consent of the rights hold-
ers, and that DMT2 contributed to the infringement by
allowing its subscribers access to the Pirate Bay's web-
site. Hence, the IFPI claimed that the Sheriff’s Court
should issue an injunction ordering DMT2 to block
access to Pirate Bay through its network.

Despite all the media attention received by Pirate
Bay, the issue of ISP liability is not new in Danish

IRIS 2008 - 6

7



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Soren Sandfeld
Jakobsen
Copenhagen
Business School

case law. The leading case is one decided by the
Supreme Court in 2006, which dealt with the large
number of copyright protected music files being
made accessible online, without the right holders
consent, from the computers of two private indivi-
duals. The right holders filed for an injunction order
against the ISP to which the owners of the personal
computers were subscribers. The parties agreed, as
the Supreme Court expressly confirmed in the judge-
ment, that the ISP had neither knowledge of, nor
access to, the musical works being unlawfully trans-
mitted via the ISP’s network. Thus, the ISP was free
from liability under Section 14 of the Danish E-com-
merce Act, cf. art. 12 of the E-Commerce Directive.

The exemption from liability does not, however,
preclude Member States, in accordance with their
legal system, from applying interlocutory remedies,
such as injunction orders, against the intermediaries
(cf. art. 12(3), 13(3) and 14(3) of the E-Commerce
Directive). This is supplemented by art. 8(3) of the
InfoSoc Directive (2001/29/EC), according to which
Member States shall ensure that rightsholders are in
a position to apply for an injunction against inter-
mediaries whose services are used by a third party to
infringe a copyright or related right. Thus, the
pivotal issue in the case was not whether the ISP
could be liable for the copyright infringements car-
ried out via the its network, but whether the condi-
tions under Danish law for issuing an injunction
order were fulfilled. The Supreme Court found that
this was the case and ordered the ISP to block the
subscribers’ access to the illegal content.

In a rather similar case, later in 2006, the
Sheriff’s court of Copenhagen issued an injunction
against a Danish ISP ordering the ISP to block access
to the Russian website “Allofmp3”, which contained
illegal musical files. The injunction followed the rea-

® IFPI Danmark mod DMT2 A/S, Frederiksberg Byrets kendelse af 29. januar 2008
(The District Court of Frederiksberg’s ruling in case FS 14324/2007 of 5 February
2007, IFPI Danmark vs. DMT2 A/S), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11248

DA

FR - Dispute over Commercial:
CSA Position Upheld by the Courts

The courts have finally intervened in the “oppo-
sition” debate between the Bureau de Vérification de
la Publicité (advertising regulatory board - BVP) and
the Conseil Supérieur de l'Audiovisuel (audiovisual
reqgulatory authority - CSA) over the commercial for
the sale of medicines not refunded under the health
service in Leclerc hypermarkets (see IRIS 2008-5: 8).
Disregarding the BVP’s negative opinion, the CSA had
authorised the broadcasting of the commercial in
which the chain of hypermarkets, noting that the
increase in the prices of medicines sold in chemist’s
dispensing shops that were not refunded by the

soning of the Supreme Court very closely, i.e. it
stated that, on the one hand, the ISP - which pro-
vided nothing more than a transmission service -
was free from liability pursuant to the E-Commerce
Act/Directive and, on the other hand, that the free-
dom from liability did not preclude the ISP from
being subject to an injunction order. The conditions
under Danish procedural law for issuing an injunc-
tion were found to be fulfilled. Thus, the ISP was
ordered to block its subscribers” access to the Russian
website.

Given these heavy precedents, it is not surprising
that the Sheriff’s court in the Pirate Bay case issued
an injunction along the exact same lines. As the ISP
in this case also only provided a pure transmission
service, it could not incur liability. Thus, this was not
an issue. Rather, the issue was whether the condi-
tions for issuing an injunction under Danish law were
fulfilled. The Sheriff’s court found that Pirate Bay
was violating the rightsholders” copyright and that
the ISP was contributing to the violation by trans-
mitting the illegal content to its subscribers. Fur-
thermore, the ISP itself violated copyright due to the
automatic, intermediate and transient storage of the
illegal content that took place in the ISP’s network
in the course of carrying out the transmission. The
Sheriff’s court further found that the case could not
await an ordinary trial and, thus, that an injunction
was necessary. Finally, the court stated that an order
to block the subscribers” access to the website did not
cause disproportionate harm to the ISP. Thus, the
injunction was issued.

The case against Pirate Bay is under appeal and
all three cases, including the Supreme Court case,
raise several complicated questions regarding both
the underlying EC law (the E-Commerce Directive and
the Infosoc Directive) and Danish law. This does not
change the fact, however, that there is currently
solid case law establishing that an injunction will be
issued ordering the ISP to block the access to web-
sites with content which undoubtedly constitutes a
copyright infringement. m

health service, called for its parapharmacy depart-
ments to be allowed to sell them “at Leclerc prices”.
Once the CSA’s favourable opinion had been made
public, unions of pharmacists, who are at present the
only people authorised to sell such medicines in their
chemist’s shops, referred to the judge sitting in
urgent matters at the Regional Court in Colmar to
have the advertising campaign withdrawn as they
felt it was misleading and excessive. On 21 April
2008, the court found in their favour, holding that
the advertising could be qualified as an unfair com-
mercial practice inasmuch as it created a confusion
between the products sold in a chemist’s shops and
those authorised for sale in a parapharmacy shop or
department, and because its presentation was mis-

IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Amélie Blocman
Légipresse

leading as to the existence and the availability of
medicines in supermarkets. The message was also
deemed simplistic and in violation of Article L.121-
1-12 b of the Consumer Code, in that it failed to
determine the characteristics of the product and led
consumers to believe that all that was needed was to
set up inside the supermarkets a dedicated area
under the supervision of a qualified pharmacist. In
doing so it denigrated pharmacists. The judge sitting
in urgent matters concluded that the ambiguous
presentation of the issue of the price of medicines
not refunded by the health service in this aggressive,
unfair advertising was causing a manifestly unlawful
nuisance. The television commercial and the printed
advertisement have therefore been banned, on pain
of payment of a fine of EUR 20,000. The Leclerc
Group immediately appealed against this unfavour-

o Regional Court of Colmar (sitting in urgent matters), 21 April 2008, S.A.S. Univers
Pharmacie v. S.C. Galec et Leclerc

® Court of Appeal in Colmar (1% chamber, civil section B), 07 May 2008, S.G. Galec
et Groupements d’Achats des Centres E. Leclerc S.A. v. S.A.S. Univers Pharmacie

FR

FR - Regional Court in Paris Confirms Host Status
of Dailymotion

Amélie Blocman
Légipresse

On 15 April 2008, the 3 chamber of the Regional
Court in Paris delivered two noted decisions in two
very similar disputes (even down to the wording of the
judgments), between comedians (Jean-Yves Lafesse;
Omar et Fred) and Dailymotion, on the grounds that
extracts from videos of their sketches had been made
available on its video-sharing platform. Once again
(see IRIS 2008-4: 13 and IRIS plus 2008-5) the ques-
tion arose concerning the uncertainty of the border
between editor and host and of the scheme of liabil-
ity of video-sharing sites in the event of the unlawful
exploitation of audiovisual works.

In the present case, the court held that Daily-
motion was not an editor and acknowledged its lia-
bility as host, on the basis of Article 6-3-1 of the Act
on Confidence in the Digital Economy (LCEN) of
21 June 2004, which states that “an editorial choice
is only constituted by the choice of the content of
files put on line”. It was therefore of no importance
that Dailymotion imposed technical limitations on
posting videos or offering downloading, organised
the site (with a classification in categories), and even
sold advertising space. Indeed - and contrary to the
position adopted by other courts - the judges found
in the cases in question that “the LCEN does not pro-
hibit hosts earning money by selling advertising
space”. As a result, “it has not been demonstrated

® Regional Court of Paris (3" chamber, 15 section), 15 April 2008, Jean-Yves
Lambert, known as “Lafesse” et al. v. Dailymotion, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11271

® Regional Court of Paris (3¢ chamber, 1+ section), Mr X. Omar and Mr Y. Fred v.

Dailymotion

FR

able decision, and in a decision delivered on 7 May
2008 the Court of Appeal in Colmar overturned the
previous judgment. Firstly, the claim of misleading
advertising brought by the unions of pharmacists
cited in the initial proceedings was rejected, since “it
is not possible to consider a priori that the allegation
of the beneficial effect of opening up to competition
is manifestly false”. The Court found that the adver-
tising did not constitute “true denigration” of
chemist’s shops either. Thus it affirmed that the
image of the necklace of pills used in the advertising
was “probably rather aggressively ironic, but does
not manifestly exceed the limits of what is permit-
ted in terms of humorous expression”. Similarly, the
allegation of competition was judged to be “mani-
festly inapplicable”. In the end, “none of the claims
made in a rather vague manner by the parties con-
cerned are in fact characteristic of a manifestly
unlawful nuisance likely to be caused by the adver-
tising organised by the Leclerc Group”. Hence in
accordance with the CSA’s opinion, the disputed
advertising could once more be freely broadcast. m

that the content of the videos sent by Internet users
had been monitored according to choices laid down
by the site’s own editing committee”, and Dailymo-
tion therefore had the status of a host. The Internet
users alone were a priori responsible for the content
of the videos offered on its site and it had absolutely
no obligation to exert prior control. Recalling the
wording of Article 6-5 of the LCEN, the Court never-
theless stated in the Lafesse judgment that, to appre-
ciate the “manifestly unlawful” nature of the videos
put on line, Dailymotion needed to analyse the “like-
lihood of infringement of copyright and the owner-
ship of the rights” in the light of the documents sub-
mitted by the applicants. This submission of
documents by the beneficiaries, who considered
themselves to be the victims of copyright infringe-
ment, under Article 6-5, “has the effect of creating to
the hosts” advantage a new obligation to check con-
tent against which infringement of copyright is
claimed”. They must therefore take prompt action to
have the infringement stopped, without waiting for
a court decision. Because this had not been done for
20 sequences of the disputed Jean-Yves Lafesse DVD,
the platform was ordered to pay him EUR 5000 for
infringement of his moral rights. On the other hand,
the Court stayed judgment in respect of his pecuniary
rights because of a dispute between economic bene-
ficiaries on their ownership of the rights. In the case
of “Omar et Fred”, as the comedians had refused to
provide a detailed list of the disputed videos before
the summons was issued, the Court held that they
could not claim that Dailymotion was liable because
they had not taken prompt action, and had not given
Dailymotion effective means by which to appreciate
the manifestly unlawful nature of the videos; their
application was therefore rejected. m

IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

FR - Council on Competition Makes
Pronouncement on an Exclusive Agreement
for Catch-up TV

Amélie Blocman
Légipresse

Catch-up TV, which enables a viewer to watch
on-demand content broadcast previously on a
channel’s ordinary network, has developed consid-
erably in recent months. Initiated by Arte (with
Arte +7), catch-up TV was also adopted in March by
M6 (M6 Replay) and Canal Plus (Canal Plus on
demand), and will be available, from 26 May 2008,
for Orange television subscribers (TV using ADSL),
under the terms of a partnership signed by Orange
(France Télécom) and France Télévisions, which
will give Orange subscribers exclusive rights to
watch, or watch again, at any time during a 15-day
period, the main programmes broadcast by France
Télévisions. It was announced that this “Rewind
TV” service would be set up at the start of 2008,
but it was in fact delayed because of the complaint
brought by the Association Francaise des Opéra-
teurs de Réseaux et de Services de Télécommunica-
tions (French association of network and telecom
service operators - AFORST), whose members
include Neuf Cegetel, SFR, Bouygues Telecom and
Telecom Italia-Alice), before the Council on Com-
petition. AFORST claimed that the exclusive agree-
ment between France Télécom and France Télévi-
sions hindered competition on the grounds that
the other Internet access providers, deprived of
access to this content, were not able to construct
attractive alternative offers, and called for the sus-
pension of the agreement in question as a conser-
vatory measure. On 7 May 2008, the Council on
Competition rejected the complaint, holding that
the application did not provide any conclusive
demonstration that the agreement hindered com-
petition. More particularly, it noted that the area

@ Opinion of the CSA delivered on 15 January 2008 to the Council on Competition
in respect of AFORST’s application for conservatory measures concerning the prac-
tices used by the companies France Télécom and France Télévisions, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11268

® Decision no. 08-D-10 of 07 May 2008 on practices implemented by the companies
France Télécom and France Télévisions in the catch-up TV sector, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11269

FR - Announcement of Draft Legislation
on the Cinema before the End of 2008

At the meeting of the French Government’s
Council of Ministers on 14 May 2008, Christine
Albanel, Minister for Culture and Communication,
presented a communication on policy in support of
the cinema. Although France occupies third place in
the world and first place in Europe as a film-pro-
ducing country, and despite a series of historic

of exclusivity was limited (since the partnership
only covered certain programmes broadcast origi-
nally between 6pm and midnight and excluded
cinema films and sport, i.e. “premium” pro-
grammes) and that it was limited (to two years
after its effective launch). The Council also noted
that all consumers (regardless of which access
provider they used) still had the possibility to view
programmes covered by catch-up TV on the Inter-
net site of France Télévisions and that exclusivity
conferred on the partnership an economic balance
that satisfied not only the parties to the agree-
ment but also the producers who, for the first time
ever, would receive remuneration for the broad-
casting of their programmes on catch-up TV. Lastly,
the Council held that the programmes concerned by
the exclusivity were not must-carry programmes
and that the other ADSL operators could differen-
tiate their offers by proposing other interactive
services to their clients (such as music catalogues)
or developing partnerships with other channels, or
even negotiating an agreement with France Télévi-
sions on broadcasting catch-up on programmes not
covered by the partnership in question. The deci-
sion of the Council on Competition was therefore in
line with the CSA’s opinion of 15 January 2008. The
dispute had been referred to the CSA, which had
concluded that the conditions required to justify
adopting conservatory measures were not at that
stage met, although in the longer term a develop-
ment of catch-up TV services using exclusive agree-
ments between a channel and an ADSL or cable
operator could be damaging to the interests of con-
sumers and/or to the development of competition
on the broadband market. On the basis of these
observations, the Council on Competition insisted
on emphasising that its rejection of AFORST’s com-
plaint, at a time when the market was still very
much in its infancy and the partnership had not
yet begun to apply, did not prevent companies in
the sector referring the matter to the Council at a
later date if they had new elements based on sub-
sequent observation of the market. The matter is
therefore not yet closed. m

records (record for cinema attendance to see the
French film “Bienvenue chez les Cht'is”, three Oscars
won in Hollywood, record for investment in French
films), the sector nevertheless needed to prepare
itself to deal with such challenges as entering the
Internet world, and the digitisation of the entire
sector, from production to broadcasting. It also
needs to affirm its artistic ambition, its influence in
the world, and its capacity to export itself. A num-
ber of reports have highlighted the sector’s

10

IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Amélie Blocman
Légipresse

strengths and weaknesses, and have proposed areas
for reform (see IRIS 2008-5: 10). The Government
has therefore announced a series of measures to
meet these challenges. Firstly, the creation of a
legal framework for developing the lawful offer of
films on the Internet and the revision of the
chronology for exploiting films using this medium.
The Directive on audiovisual media services will be
transposed into French law to make it possible to
associate the world of the Internet with new
services for the development of cinematographic
creation. The process intended to accompany the
financing of new projection equipment will also be
set up by the end of the year. Secondly, still in
keeping with the recent Perrot-Leclerc report, the
Minister has announced the modernisation of the
prior authorisation arrangement for multiplex cine-
mas in order to promote the diversity of the total
number of cinema theatres. The powers and scope
for action of the Cinema Mediator are in fact to be
increased to improve the viewing of films in cinema
theatres. The main area for reform involves

® Communication from the Minister for Culture at the meeting of the Council of
Ministers on 14 May 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11270

GB - Court Upholds Conviction
for Showing Foreign Satellite Sports Broadcast

Tony Prosser
School of Law,
University of Bristol

The English High Court has upheld the convic-
tion of a publican for showing live English Premier
League matches received from the Greek NOVA
satellite system. It held that she had breached
s. 297(1) of the Copyrights, Designs and Patents Act
1988, making it an offence dishonestly to receive “a
programme in a broadcasting service provided from
a place in the United Kingdom with intent to avoid
payment of any charge applicable to the reception
of the programme...”

In the case of the Premier League, Sky and
Setana have exclusive rights to broadcast live
coverage of certain matches in the UK; there are
restrictions on the time of the broadcast. Outside
the UK, broadcasting of the matches is licensed to
foreign broadcasters. If a UK publican can receive
and show a foreign broadcast, it means that she can
avoid the time restriction; in addition, the cost will
be much cheaper than paying the relevant Sky sub-
scription. The defendant in this case was success-
fully prosecuted after showing matches received via

® Karen Murphy v Media Protection Services [20007] EWHC 3091 (Admin),

available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11239

modernising the various types of aid, as the Minis-
ter confirmed on 21 May when she instructed the
national cinematographic centre (Centre National de
la Cinématographie - CNC) to carry out a consulta-
tion. This implies that the effort made in 2008 to
increase aid in support of authors and creation
(30% increase in aid for writing and development
and 10% increase in the advance budget on income)
will be continued. Similarly, the arrangement for
aid in favour of the export of French films will be
renovated and reinforced in 2009, with a view to
achieving greater effectiveness. The long-term aim
is to double the results achieved by exports of
French films and to give the French cinema a higher
profile worldwide. The Minister also recalled that
she would like to see a new tax credit introduced in
2009 that would be open to non-French films that
do not have access to French aid. She also felt it was
“essential to reform the Cinema Code” and to
modernise the CNC, “to give it greater financial
autonomy and to provide it with appropriate gover-
nance bodies”. All these measures and reforms
requiring changes to legislation should be “grouped
together in draft legislation on the cinema, before
the end of 2008”. m

the Greek satellite system, but appealed to the High
Court. Her argument was that the terms “pro-
gramme” and “broadcasting” were to be interpreted
in conformity with other provisions of the 1988
Act, which required an “uninterrupted chain of
communication” from broadcaster to recipient. This
had been broken as the programme had originated
from the broadcaster’s premises in Greece, where a
commentary and Greek logo had been added. The
prosecution argued that a broad interpretation of “a
programme in a broadcasting service” should be
adopted and that the requirement of an uninter-
rupted chain of communication was irrelevant.

The High Court considered that it should con-
strue the provisions, so far as possible, to comply
with European Directives relating to copyright. On
this basis, they adopted the broader definition of
the terms, so the place from which the broadcasting
service is provided is the point at which the initial
transmission for ultimate reception by the public
took place; in this case, in the UK. The conviction
was thus upheld.

It should be noted that the case did not consider
the competition law aspects of the agreements for
sport rights; these are also subject to pending liti-
gation in the UK. m

IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

GB - Broadcasters Brought to Account
for Questionable Behaviour

David Goldberg
deeJgee
Research/Consultancy

At least three separate matters regarding the
misdeeds of broadcasters have been the subject of
recent accountability investigations and proceed-
ings.

The matters have mainly involved the abuse of
premium rate telephone and interactive services.

First, Ofcom has fined ITV plc GBP 5.675m for
“the abuse of premium rate services (PRS)” in
viewer competitions in programming and in con-
junction with inadequate internal compliance
mechanisms.

At least two items of the Broadcasting Code were
at issue: Section 2.2 (Factual programmes or items
or portrayals of factual matters must not materially
mislead the audience) and Section 2.11 (Competi-
tions should be conducted fairly, prizes should be
described accurately and rules should be clear and
appropriately made known).

This is the highest fine imposed by this or any
previous regulator. The amount, reflecting the
seriousness and repeated nature of the infringe-
ments, would have been higher had not ITV plc also
pledged GBP 7.8 million for viewer compensation,

® “Grade outlines tough package of new measures to tackle PRS failures £7.8m
reimbursement offered - any unclaimed funds donated to charity”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11240

® “Ofcom fines ITV plc for misconduct in viewer competitions and voting”, available

at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11241

HU - Procedure of Establishing Broadcasting Fees
for Cable and Satellite Broadcasters
Found Unconstitutional

In a judgement of 8 April 2008, the Hungarian
Constitutional Court evaluated the procedure for
defining broadcasting fees by the Orszdgos Rddio és
Televizio Testiilet (National Radio and Television
Commission - ORTT) and established that the lack of
detailed criteria in this regard as defined by law is
not compatible with the Constitution.

On the basis of the regulation provided by Act I.
of 1996 on Radio and Television Broadcasting
(Broadcasting Act), broadcasters under the jurisdic-
tion of Hungary are obliged to pay an annual broad-
casting fee. The broadcasting fee is the income of
the Broadcasting Fund that is managed by the ORTT.
In the case of terrestrial broadcasters the amount of
the broadcasting fee is offered by the applicants
and forms one element for evaluation in the ten-
dering procedure. On the other hand, the fees for
satellite and cable broadcasters are defined unilat-
erally by the ORTT. Regarding the latter categories

and to charity.

Ofcom also requires that the specific broadcast-
ers (LWT Ltd and Granada Television Ltd) publish a
summary of its findings on two occasions.

In other instances, Ofcom found breaches of the
Code, but did not impose sanctions, while, in the
case of the “X Factor”, no breach of the Code was
found.

Second, the People’s Choice Award, awarded to
two presenters at the 2005 British Comedy Awards,
has to be returned, as ITV plc has revealed they did
not, in fact, win. The announcement came after an
investigation by the legal firm Olswang.

Ofcom may take action. However, “the responsi-
bility for compliance (and the liability for a poten-
tial financial penalty) falls to the licensee chosen to
comply the programme on behalf of the ITV net-
work.” In this incident, it would be Channel Tele-
vision, not a part of ITV plc.

Third, an audit investigation by Pricewaterhouse
Coopers (and also another commissioned by the BBC
Trust) found that Audiocall, a company owned by
BBC Worldwide, had improperly retained GBP
106,000 gathered as a result of premium-rate
phone-in. The money should have gone to charity.
It has now been paid, with interest. Additionally,
GBP 6,000 will be donated because an editorial error
lead to viewers being invited to phone in their votes
in connection with the UK’s 2007 Eurovision song
final after the lines had, in fact, closed.

In addition, the BBC is to broadcast an
apology. m

of broadcasters, the Broadcasting Act gives almost
an absolute freedom to the ORTT in calculating
these fees.

It is worth noting that in recent years the
related practice of the ORTT has been the subject of
several criticisms. Broadcasters pointed out that the
fees prescribed by the ORTT are much higher than
similar fees applied in neighbouring EU member
states. High broadcasting fees have also contributed
to decisions by broadcasters to change their place of
residence and re-establish their broadcasting activ-
ities i.e. in the Czech Republic.

In the recent decision the Constitutional Court
expressed that the arbitrary definition of the broad-
casting fee system is not compatible with the Hun-
garian Constitution. According to the judgement,
the absence of detailed and legally binding criteria
prevents the courts from effectively supervising the
corresponding decisions of the ORTT. In this regard,
as argued by the Constitutional Court, the lack of
legally binding guidelines for the definition of the
broadcasting fees forms a violation of the right to
appeal as enshrined by Article 57 § (1) of the Hun-

12

IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Mark Lengyel
Kérmendy-Ekes &
Lengyel Consulting

garian Constitution. On these grounds, the Consti-
tutional Court called upon the Parliament to solve
the constitutional problem and to enact proper
legislation on the issue by the end of 2008.

In a concurring opinion attached to the deci-
sion, one of the judges expressed that arbitrary
definition of the broadcasting fees is also contrary

@ Judgement 37/2008. (IV.8.) of the Constitutional Court promulgated in the Official
Journal Magyar Kézlény, No. 58, 8 April 2008, page 3013, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11260

HU

LV - Work in Progress
on a New Audiovisual Media Services Law

The National Broadcasting Council of Latvia
(NBCL) is in a process of drafting a new Audiovisual
Media Services Law, which would replace the Radio
and Television Law currently in force.

The current Radio and Television Law was
adopted in 1995, and has been amended numerous
times to keep in tune with technological and legal
developments, including extensive amendments to
implement the Television without Frontiers Direc-
tive before Latvia joined the European Union.
Already for several years there have been calls from
broadcasters and other stakeholders that the law
should be repealed completely and replaced with a
new one, as it allegedly fails to reflect the contem-
porary media framework, does not sufficiently
address digital media, and improperly captures the
needs of public broadcasters. In response to these
initiatives, in 2005 two new laws were drafted: a
new Radio and Television law envisaged to regulate
commercial broadcasters, and a new Public Broad-
casters Law. However, the drafts got stuck in the
Saeima (the Parliament) after having been adopted
in the first reading on 16 June 2005, as there was
an abundant number of suggestions to the draft,
and a compromise among all stakeholders could not
be reached.

The NBCL is now determined to solve this dead-
lock by producing a new draft law, which would
include the requlation both for commercial and for
public broadcasting organisations. The new draft
plans to implement the new Audiovisual Media
Services Directive (Directive 2007/65/EC of the
European Parliament and of the Council of
11 December 2007 amending Council Directive
89/552/EEC on the co-ordination of certain provi-
sions laid down by law, regulation or administrative
action in Member States concerning the pursuit of
television broadcasting activities), thus it should
address such novel issues as video on demand serv-
ices, mobile and Internet television, as well as pro-
vide regulation for radio broadcasters.

to the constitutional requirement of legal certainty.
He also argued that the Constitutional Court should
have overruled those provisions of the Broadcasting
Act that make possible the arbitrary decisions of
the ORTT.

The recent judgement follows an earlier decision
of the judicial forum (see IRIS 2007-8: 13) that also
pointed out some unconstitutional elements in the
Broadcasting Act. Such decisions of the Constitu-
tional Court continue to highlight the necessity of
revising the twelve year old regulatory regime. m

Another important issue, which should be
addressed by the new draft is the legal status and
financing of the public broadcasting organisations.
Currently, the public broadcasters (the Latvian
Television and the Latvian Radio) are financed by
an annual state subsidy and they are also allowed to
participate in the advertising market. However, the
public broadcasters complain about the insuffi-
ciency of the funding granted by the state, whereas
the commercial broadcasters argue that the parti-
cipation of public broadcasters in the advertising
market distorts competition. The new law should
solve this problem by either implementing license
fees in spite of an unfavourable public opinion
towards such an option, or by setting clear and
transparent criteria as to how to ensure a sufficient
state guaranteed funding. In addition, the probable
exit of the public broadcasters from the advertising
market should be discussed.

Also, the draft law should clarify and fine-tune
the structure and functions of the NBCL itself. Cur-
rently, although the NBCL is formally an independ-
ent reqgulator, it has been frequently criticised for
being open to potential political influences, taking
into account the fact that the members of the NBCL
are proposed and elected by the parties represented
in the Saeima. Stakeholders have suggested that at
least a part of the NBCL members should be pro-
posed also by the President and non-governmental
organisations. The supervision and control func-
tions of the NBCL should be scrutinised, too, as cur-
rently the NBCL is simultaneously the regulator of
all media, as well as the supervisor of the national
remit and the use of finance in the public broad-
casters, which has caused complaints from the com-
mercial broadcasters on a possible conflict of inte-
rests.

At the moment it is not clear yet what solutions
to the above issues the NBCL will adopt, as the work
on the draft law is still in progress. Although some
versions of the draft have been unofficially leaked
into national media and have already been heavily
criticised for failing to be innovative and sophisti-
cated enough, the NBCL stresses that these have

IRIS 2008 - 6

13



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Ieva Bérzina-Andersone
Sorainen, Riga

been only preliminary drafts, and the final solu-
tions have not been agreed yet. The NBCL hopes to

MT - Judgment on Incitement to Racial Hatred

Kevin Aquilina
Broadcasting Authority,
Malta

Via a judgment delivered by the Court of Magis-
trates (Malta) as a Court of Criminal Judicature on
27 March 2008, Mr. Norman Lowell was found guilty
of incitement to racial hatred. Less than three
weeks before the delivery of this judgment, the
Broadcasting Authority had withheld the broadcast
of a five minute talk on the public service broad-
caster, Television Malta, by Mr. Norman Lowell, who
stood as an independent candidate for the general
elections held in Malta on Saturday 8 March 2008.
Mr. Lowell's broadcast was prohibited from being
aired due to the fact that it was considered by the
broadcasting regulator to constitute incitement to
racial hatred and was consequently in breach of the
Criminal Code, the Broadcasting Act and the Broad-
casting Authority’s Requirements as to Standards
and Practice on the Promotion of Racial Equality,
2007.

The charges levelled by the Police before the
Court of Magistrates (Malta) against Mr. Lowell were
that, in two different places in Malta and in an arti-
cle he had written, he used threatening, abusive or
insulting words or behaviour or otherwise con-
ducted himself in a manner intended to stir up
racial hatred or from which racial hatred was likely,
having regard to all the circumstances, to be stirred
up. He was further accused of having used defama-
tory, insulting or disparaging words, acts or ges-
tures in contempt of the person of the President of
Malta. The accused was given a two year prison sen-
tence suspended for four years and was fined EUR
500, after he was found guilty on all the above
charges. Mr. Lowell declared that he would be
appealing the judgment before the Court of Crimi-
nal Appeal.

The Court of Magistrates noted that the accused
had used insulting words against third parties hold-
ing different religious, political and other beliefs
and opinions. The Court referred to the guidelines
as to the interpretation of the words ‘racial dis-
crimination’ offered by the International Conven-
tion on the Elimination of All Forms of Racial Dis-
crimination, which defines the term as “any
distinction, exclusion, restriction or preference
based on race, colour, descent or national or ethnic
origin, which has the purpose or effect of nullify-

® Qorti Tal-Magistrati (Malta) Bhala Qorti Ta’ Gudikature Kriminali, ll-Pulizija vs.
Normal Lowell, Seduta tas-27 ta’ Marzu, 2008, Numru 518/2006 (Court of
Magistrates (Malta) as a Court of Criminal Judicature, 27 March 2008, reference
number 518/2006), available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11238

MT

publish its final draft and to submit it to the Saeima
by the beginning of this summer. m

ing or impairing the recognition, enjoyment or
exercise, on an equal footing, of human rights and
fundamental freedoms in the political, economic,
social, cultural or any other field of public life”.

In the light of the above definitions, the Court
examined the accused’s speeches and writings. It
observed that the accused considered those persons
who held a religious belief different from his to be
on a par with terrorists, that the British were afraid
to be treated at public hospitals, because the doc-
tors and nurses working there were Muslims and
that Muslims were responsible for the arson of the
underground system in London. The accused fur-
ther stated that there was no reason why Muslims
should not infect patients in hospital by placing
poison in their drip, contaminating the food in the
hospital and making patients sleep through the
administration of anesthetic. In other words, the
accused stated that patients in London depended
on the Muslims’ pity and he emphasised that their
religion - Islam - taught them to hate their ene-
mies.

The Court noted that the accused stated that
Malta was moving without any direction and with-
out a leader and that crimes were committed by
irreqular immigrants in Malta. He stated that
African children were infected by AIDS and that, as
a result, even Maltese children would be infected by
this disease. The accused held that Malta should be
cleansed of irregular migrants and that, if no action
were taken, Malta would end up being conquered by
“Negros”. The accused referred to the employment
in Malta of Africans, who he alleged were taking the
jobs of the Maltese, and ridiculed the President of
Malta by referring to him, inter alia, as “the Presi-
dent of the Africans”. The accused also ridiculed the
adoption of children from Africa. Mr. Lowell even
referred to Muslims as “rodents”. He advocated
famine in those countries inhabited by non-white
people and that war should be employed as a means
of eliminating weak persons of his own race. War
was envisaged by the accused as a means of clean-
ing inferior races. Space should be reserved for the
white race, which was, in his view, the pioneering
race.

The Court heavily condemned these opinions. It
concluded that they amounted to incitement to
racial hatred, which is a serious crime under the Mal-
tese Criminal Code. The Court further held that it is
obliged by law to protect all races in Malta, without
distinction; more so those races which are in a
minority, as the court has to protect every person in
Malta, irrespective of colour, race or religion. m

14

IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

NL - Judicial Proceedings
against Geert Wilders and “Fitna”

Ewoud Swart

Institute of

Information Law (IVIR),
University of Amsterdam

The movie “Fitna”, created by the Dutch right-
wing politician Geert Wilders, has given rise to two
provisional judgements in the Netherlands. The first
judgement, concerning freedom of speech, turned
out to be positive for the politician, while the second
resulted in a fine, due to intellectual property
infringements.

On 28 March 2008, the movie “Fitna” was broad-
cast from the Internet site Liveleak.com. The movie
included negative remarks about Islam. The prophet
Mohammed was called a “barbarian” and Islam and
the Koran were linked with fascism. Before the
release of the movie, the Dutch Government was con-
cerned that it would trigger acts of terrorism and
would insult people in an unlawful manner. However,
in accordance with Dutch law, the Government was
not able to initiate proceedings against the movie
before its release. After the release, the Dutch Islamic
Federation (NIF) sued Geert Wilders and requested a
prohibitory injunction and a withdrawal of Wilders’
statements.

On 7 April 2008, the Dutch regional court in The
Hague rejected the claims of the NIF in a provisional
judgement. The regional court considered that
Wilders” views contributed to the public debate on
Islam in the Netherlands. A politician must be
allowed opportunity to participate in this debate,
even outside of parliament, and, if necessary, with
sharp language. The regional court referred to the
case-law of the European Court of Human Rights con-
cerning Article 10 ECHR, which offers protection to
offensive, shocking or disturbing political speech
and allows criticism of a religion, as long as it does
not incite hatred or violence (see ECtHR 31 January
2006, Giniewski v. France).

Furthermore, the regional court noted that the
NFI did not contest the existence of the passages in
the Koran used by the politician to support the
characterisation of the prophet Mohammed as a
barbarian. Neither did the claimants contest the fact
that some Islamists do have views, which can be

® Rechtbank ‘s Gravenshage, 7 april 2008, LIN BC8732, (Nederlandse Ilslamitische
Federatie (NFI) t. Geert Wilders) (Regional court The Hague, 7 april 2008 (provi-
sional judgement), LIN BC8732, (Dutch Islamic Federation (NFI) v. Geert Wilders))

® Rechtbank Amsterdam 17 april 2008, LJN BC9778, (Salah Edin v. Geert Wilders)
(Regional court Amsterdam 17 april 2008 (provisional judgement.), LIN BC9778,
(Salah Edin v. Geert Wilders))

NL

NO - Non-Commercial Public Access TV Licensed
in the DTT Network

On 14 March 2008, the Norwegian Media Author-
ity granted a license to an association named
Foreningen Frikanalen for transmission of a non-com-

incompatible with the fundamental principles of
democracy. Consequently, although Wilders’ observa-
tions might have been selective and incomplete, they
were supported by sufficient factual background.
Moreover, the regional court considered that the
term “fascism” must not be interpreted in a narrow
way, referring only to the Holocaust and the atroci-
ties committed by the Nazis in World War II. To the
contrary, it must be interpreted as a collective term
describing ideologies that encompass the funda-
ments of a totalitarian political system, which is not
unlawful.

As a result, the regional court did not establish
that the statements of the politician, although
provocative, incited hatred or violence against
Muslims and were consequently unlawful.

The second judgement concerned the use of a pic-
ture in the film, depicting the face of a Muslim man
with the caption “Mohammed B.”, a reference to the
murderer of the Dutch writer Theo van Gogh. In fact,
this was not a real picture of Mohammed B., but the
picture of the Dutch-Moroccan rapper Salah Edin.
The picture, which was used on the cover of Edin’s
CD, was an artistic expression intended to confront
Dutch citizens with their biased impression that all
Moroccans with a beard and shaved head pose a ter-
rorist threat. Neither Edin nor his photographer had
given permission to show this picture in the movie
“Fitna”. Wilders admitted that he had made a mistake
and asserted that he had, in the meantime, removed
the picture.

On 17 April 2008, the regional court of Amster-
dam decided that the picture infringed Dutch por-
trait rights and copyrights. The court took particlar
account of the fact that the movie had caused much
commotion both in the Netherlands and abroad. The
picture was shown in a different context, which
meant the rapper would now be associated across the
world with the murder of Theo van Gogh and the
views of Wilders. This was sufficient to damage the
reputation of the rapper and Wilders was accountable
for this mistake. Before using it in a movie with such
global impact, Wilders should have scrutinized the
origins of the picture more carefully. In conclusion,
the court decided that Wilders had to pay EUR 3.000,
to Edin in advance and EUR 5.000 to his photogra-
pher.

However, as already mentioned above, the judge-
ments in question are still provisional. There is still
a possibility for the court of first instance to reverse
the decision. m

mercial public access TV channel (also called “open
channel”) in the digital terrestrial network in Nor-
way. The channel has a must carry status and is
expected to start broadcasting in September this year.

Foreningen Frikanalen is open to all non-com-
mercial and non-governmental organisations, which

IRIS 2008 - 6

15



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Ingvil

Conradi Andersen
Norwegian

Media Authority

base their activities on voluntary work. As of today,
Foreningen Frikanalen has 50 direct members and
130 associated members. However, according to the
license obligations, Foreningen Frikanalen must give
airtime not only to members, but also to all non-
commercial organisations, associations and individu-
als based on objective, transparent and non-dis-
criminatory criteria. It may not favour its own
members when allocating airtime and scheduling
programmes. The channel should not have a reli-
gious, ethnic or other particular profile that may
exclude single groups from joining. An independent
board of complaints must be established to handle
possible disputes. Foreningen Frikanalen is obliged
to appoint an editor-in-chief, but may delegate edi-
torial responsibility for single programmes to the dif-
ferent organisations in charge of producing the con-
tent. All participants are responsible for acting in

® Vedtak om tildeling av konsesjon for ikke-kommersielt fjernsyn i det digitale
bakkenettet (Decision on licensing of non-commercial television in the digital terre-

strial network)
NO

PL - Legality of State Aid for TVP S.A. Questioned

Katarzyna B. Maslowska
Institute of

Human Science,

National Defence
Academy, Warsaw

In February 2008, Poland’s largest media group
TVN asked the European Commission to examine
whether Polish public television TVP S.A. infringes
the EC competition rules and benefits from illegal
state aid. Due to a dual system of financing of pub-
lic television, which comprises of licence fees and
advertising revenues, the competition on audiovisual
market in practice could be distorted because of
unjustified weakening of commercial broadcasters.

TVN is of the opinion that, in particular, the legal
definition of the public remit is not precise enough:
TVP S.A. can finance commercial activity as if this
were a public mission; the definition is so wide that
in fact every channel with a licence for a general
(universal) programme could fulfil it. Moreover, even
though TVP S.A established separate accounts for the
public service remit and for its commercial activity
financing, their insufficient, i.e. not precise enough,
principles would allow for an illegal consumption in
subsequent years of the non-used (in a given year)
public money, which should be returned to the State
Treasury. This money could also be used to compen-
sate for losses incurred by commercial activity.
According to experts, between the years 2000 and
2006, TVP received over PLN 600 million (around EUR
175 million) which, according to EC regulations,
should be considered an unlawful public aid.

Allegedly the realisation of the public mission by
TVP S.A. is not sufficiently monitored due to the fact
that the Programme Council of the public television
is only of an advisory character (it only adopts reso-
lutions) and the National Broadcasting Council (NBC)
does not supervise this issue, limiting itself to the

conformity with the Broadcasting legislation. Adver-
tisements are not allowed, but sponsorship of pro-
grammes will be accepted under certain conditions.

The license to establish and operate the digital
terrestrial network in Norway was granted to Norges
televisjon as (NTV) in June 2006. The process of
digitalising the old analogue terrestrial network
started in September 2007 and NTV is making the
network operational on a region by region basis. It is
expected that NTV will complete the digitalisation by
November this year. During the course of 2008 and
2009 the old analogue network will be shut down. In
two regions the digital switchover has already been
finalised. According to its license obligations, NTV is
required to offer capacity to a non-commercial open
channel. Foreningen Frikanalen has been given
access to a 24 hour channel, but until the digital
switchover has been finalised, the licensee may share
the allocated channel with local television and will
only use the airtime between 12 pm - 5.30 pm. The
license will expire in 2021, at the same time as the
DTT license. m

monitoring of statistical data, “the number of hours
certain type of programmes were broadcast for the
annual report”. TVN recognises the free access of TVP
S.A. to programme archives as being illegal, and as
constituting discrimination towards private broad-
casters regarding access to them.

TVP S.A. refutes all accusations and points out
that public media financing in Poland was subject to
an EC questioning in 2006. In March 2007, the NBC,
the Ministry of Culture and the President of the
Office of Competition and Consumer Protection
explained that the dual system of financing of pub-
lic media, which has existed since the early 90s, was
not contrary to EU standards. The levels of financing
were comparably lower than in Western European
states and the definition of the public remit was suf-
ficiently precise and compatible with similar defini-
tions in other EU countries.

Regarding the controlling/monitoring of the TVP
S.A., it stresses the special rights and activities of
the NBC and the supervisory boards within this
scope. TVP S.A. emphasises that “the TVP archives
consisting of programmes produced by TVP during
over the 50 years of its existence and their main-
tainance, including their digitization, is fully
financed by TVP. The usage of the TVP archive mate-
rials is by no means a form of public aid. TVP shares
these materials with other stations, and TVN is one
of the broadcasters that makes use of them the most
often”.

TVP S.A. is of the opinion that the above men-
tioned activities of commercial broadcasters confirm
that they aim at weakening the position of public
media in Poland and in doing so, they would try to
involve the European institutions to support them. m

16

IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

PL - Standpoint on the Launching
of Mobile Television in the DVB-H Standard

Matgorzata Pek
National Broadcasting
Council

On 22 April 2008, the Polish National Broadcast-
ing Council (NBC), a State regulatory authority in the
field of broadcasting, presented its standpoint in
reference to the launch of mobile television in the
DVB-H standard.

This position has been presented within the
framework of public consultations announced by the
President of the Office of Electronic Communications
on the documentation of the tender of frequency
reservation for the purpose of launching mobile
television.

The NBC expressed its support for the envisaged
launching of a DVB-H platform, being the sub-
sequent stage of the development of television. NBC
also expressed its involvement in ensuring legal
clarity and security of the launching process, lead-
ing to a strengthening of competition on the market
and providing consumers with an enriched pro-
gramme offer.

The NBC expects also that due to this process,
new television programme services will be created
for the users of mobile devices.

The NBC's standpoint stressed that:

- there is no legal basis for the exclusion of the appli-
cation of content requlation (Broadcasting Act)
with reference to mobile television;

- in case of enabling the reception of the television

® Stanowisko z dnia 22 kwietnia 2008 roku KRRiT w sprawie uruchomienia tele-
wizji mobilnej w standardzie DVB-H (NBC Standpoint on the Launching of Mobile
Television in the DVB-H Standard), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9462

PL

RO - ANPC-CNA Protocol

On 12 February 2008, the Consiliul National al
Audiovizualului (National Council for Electronic
Media - CNA) signed a co-operation protocol with
the Autoritatea Nationald pentru Protectia Consmato-
rilor (Consumer Protection Authority - ANPC) in
order to better guarantee compliance with Act No.
363/2007 on combating unfair commercial practices
for consumers and harmonising provisions with Euro-
pean consumer protection legislation.

The protocol is designed to improve the mutual
exchange of information about known unfair com-
mercial practices in the audiovisual sector and to
warn consumers about such practices via available
electronic media.

Art. 13 para. 1 letter ¢ of Act No. 363/2007, on
which the protocol is primarily based, provides that
the ANPC in Romania, if it identifies an illegal adver-
tisement in the electronic media which harms
various interests, particularly those of the general
public, shall immediately request from the CNA the

programme services - as defined in the Broadcast-
ing Act - by mobile platforms of delivery in the
DVB-H standard, NBC is a responsible authority in
this area;

mobile television services, being a linear form of
audiovisual media service, shall respect all the
standards set in the Audiovisual Media Service
Directive, the technical platform of television
broadcast being irrelevant in this respect;

in the light of existing national provisions, “pro-
viding a DVB-H service”, in a way that has been
demonstrated during experimental emissions of
mobile television in Poland, constitutes digital, ter-
restrial retransmission of television programme
services.

Such an operator of a mobile TV platform will not be
broadcasting programme services, but merely
enabling access to them via mobile devices, in other
words such an operator will conduct retransmission;
introducing into the signal of a mobile multiplex a
new programme service i.e. one that has not yet
obtained for a given channel a broadcasting license
for some other distribution platform, will require a
broadcasting license;

there is no need to modify existing broadcasting
licenses, because introducing a programme service
into the digital multiplex does not require such a
license modification nor obtaining additional per-
mission from the audiovisual regulatory authority.
This remains in the area of contractual relations of
the licensee. Still, retransmission of a given pro-
gramme service should be confirmed in the decision
on frequency reservation given to the mobile plat-
form operator by the President of the Office of Elec-
tronic Communications. m

contact details of the natural or legal person respon-
sible for the advertisement concerned and provide it
with a copy of the advertisement. This applies even
if there is no evidence of any losses actually
incurred. “Immediately” means within five working
days of receiving information about the broadcast of
an advertisement based on unfair commercial prac-
tices.

If the ANPC submits such a request to the CNA
under Art. 13 para. 1 letter ¢, the CNA agrees, under
the terms of the protocol, to analyse the request at
its next public meeting in order to investigate the
natural or legal persons responsible for the alleged
unfair advertisement as quickly as possible. If it is
impossible for objective reasons for the CNA to reach
a decision within five working days of receiving the
information, it shall continue to consider the matter
for as long as is appropriate and necessary.

If the ANPC informs the CNA about audiovisual
advertising or teleshopping which may be linked to
unfair commercial practices, the CNA will examine
this information at a public meeting and issue a deci-

IRIS 2008 - 6

17



Journalist, Bucharest

-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

sion in accordance with its jurisdiction as described
in the Legea Audiovizualului in Romdnia (Romanian

Mariana Stoican

® Protocolul de colaborare ANPC-CNA (ANPC-CNA co-operation protocol), avail-
able at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11265

® Legea Nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor
in relatia cu cor torii si armonizarea regl grilor cu legislatia europeand
privind protectia consumatorilor (Act No. 363/2007 on combating unfair commer-
cial practices for consumers and harmonising provisions with European consumer
protection legislation), Monitorul Oficial al Roméniei Partea I Nr. 899 din

28/12/2007
RO

RU - Executive Control over Media Restructured

By a decree of Dmitry Medvedev, the President of
the Russian Federation, a new Government structure
has been introduced in Russia. In particular, point 5
of the decree of 12 May 2008 moved the issues of
developing and implementation of the state policy
and regulation in the sphere of mass communica-
tions and the mass media (including audiovisual
media) from the hands of the former Ministry of
Culture and Mass Communications (now - Ministry of
Culture) to the newly established MuHucTepcTBO
CBA3U U MaccoBbiX KOMMyHuKaumi (Ministry of
Communications and Mass Communications) of the
Russian Federation (formerly - Ministry of Informa-
tion Technologies and Communications). Cinema
affairs will remain under the Ministry of Culture,
although the Federal Agency on Culture and Cine-
matography has now been disbanded and its powers
passed to the Ministry itself.

The Federal Service on Control in the Sphere of
Mass Communications, Communications and Protec-
tion of Cultural Heritage has been split into two serv-

Andrei Richter
Moscow Media Law
and Policy Centre

o Decree of the President of the Russian Federation Bonpocbi cucrembi n cTpykTypbl
¢heaepasnbHbIX OpraHoB ucnosnHuTensHoi Bnacty (“Matters of System and Structure of
the Federal Bodies of the Executive Power”) of 12 May 2008, # 724, Rossyiskaya
gazeta (official daily), 13 May 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11236

RU

SE - Court of Appeals Judges in a Case Regarding
the Rights to Broadcast Football Games

On 24 April 2008, Svea hovritt (the Svea Court of
Appeals) issued a judgement in a case regarding a
prohibitory injunction related to broadcasting rights
to football games from Allsvenskan (the Premier Divi-
sion of the Swedish Football League).

The broadcasting rights to the Swedish Football
League are held by the Swiss company Kentaro AG
(Kentaro). Kentaro sublicenses these rights to televi-
sion companies, who handle the production and the
broadcasts. The Swedish television companies C More
Entertainment AB (C More) and TV 4 both have
agreements with Kentaro, allowing them to broadcast

Audiovisual Act). The CNA will then immediately
inform the Consumer Protection Authority of its
decisions.

The protocol signed by the ANPC and the CNA on
12 February 2008 is initially valid for one year and
will be automatically extended annually, unless one
of the parties declares no later than 30 days before
its expiry date that it no longer wishes to be bound
by it. m

ices, one of them being the ®eaepanbHas cnyxba
no Hagsopy B cghepe CBA3U U MacCoBbIX
kommyHukaumii (Federal Service on Control in the
Sphere of Communications and Mass Communica-
tions). This service will now be the main watchdog
with regard to implementation of media law (includ-
ing issuing warnings for its violation and demanding
closure of the media outlets). It will also license
broadcasters and issue registrations to the mass
media outlets. The Federal Service was transferred
from being under the control of Government in
general to being under the Ministry of Communica-
tions and Mass Communications, thus its status was
significantly demoted.

Issues of copyright protection will now be under
the second federal service established as a result of
the split: ®egepanbHasa cnyxba no Hag3opy 3a
cobnwgeHneM 3akoHogartesnbcTBa B 061actu
oxpaHbl KynbTypHoro Hacneans (Federal Service
on Control over Implementation of Law in the Sphere
of Protection of Cultural Heritage).

The Federal Agency on the Press and Mass Com-
munications - a body dealing with the state property
and state subsidies in the sphere - has been trans-
ferred from the Ministry of Culture to the Ministry of
Communications and Mass Communications.

By separate decrees the President appointed new
Ministers of Culture and of Communications and Mass
Communications. m

games from the Premier Division of the Swedish Foot-
ball League.

According to the initial agreement between Ken-
taro and TV 4, TV 4 had the right to broadcast four-
teen games. In a new agreement, the number of
games TV 4 was allowed to broadcast was increased to
fifty. C More opposed this increase and claimed that
it breached Kentaro’s agreement with C More. C More
claimed that a prohibitory injunction combined with
a conditional fine should be imposed on Kentaro.
Kentaro and C More are also involved in arbitration
proceedings regarding the contractual matters. Ken-
taro has opposed C More's claim.

The Svea Court of Appeals judged that C More had
shown probable cause that the agreement in dispute

18 IRIS 2008 - 6



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Michael Plogell
and Henrik Svensson
Wistrand Advokatbyrad,

Gothenburg

is to be construed as claimed by C More. The Court
thereafter assessed the proportionality issue and
found that C More's interest in an injunction out-

o Svea hovriitt 2008-04-24, mél nr 6 2848-08, éverklagat avgérande: Stockholms
tingsrétts beslut 2008-03-31 i mél T 2953-08, C More Entertainment AB ./. Kentaro
AG (Svea Court of Appeals, April 24" 2008, case nr O 2848-08, appealed judge-
ment: Stockholm District Court’s decision March 31st 2008 in case T 2953-08, C More
Entertainment AB v. Kentaro AG)

SV

SE - Commercial Breaks Infringe Moral Rights in Sweden

Helene H. Miksche
Bird & Bird Stockholm

The Swedish Supreme Court has come to a spec-
tacular decision on the infringement of moral rights.
The Court found that commercial breaks during films
on television constitute an infringement of the direc-
tors’ moral rights and that the possibility of waiving
these rights is limited. In the case at hand, two well
known Swedish directors complained about the
broadcasting of their respective films on TV4, where
the films were interrupted with commercial breaks.
TV4 is Sweden’s largest commercial free TV channel.

At first, the directors complained to the Swedish
Broadcast Commission. The Commission, however,
found the commercial breaks in compliance with the
Radio and Television Act and the condition therein
that all such breaks must respect the rightsholders’
rights. The directors subsequently filed a complaint
under the Copyright Act, this time basing their claim
on the provisions on moral rights. All instances
judged in favour of the directors.

The Supreme Court found that commercial breaks
are alterations of a film and that such alterations
infringe the author’s individuality and character (not
his reputation, however). Irrespective of the artistic
level of a film, a commercial break normally implies
that the continuity and the dramaturgy in the film
are interrupted and that unfamiliar pictures are
inserted into the work in such a way so as to infringe
the author’s individuality.

e Mal nr T 2117-06, TV4 Aktiebolag ./. Dédsboet efter VS m.fl. (Judgement no
T2117-06, TV Aktiebolag v. Dédsboet efter VS), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11249

SV

TR - Article 301 of the Turkish Criminal Code Amended

Article 301 of the Turkish Criminal Code was
amended by the Grand National Assembly of Turkey
(Turkish Parliament), on 30 April 2008, by the law
no. 5759. The law has been approved by the Presi-
dent, and entered into force upon its publication in
the Official Gazette on 8 May 2008.

This controversial article is famous for its appli-
cation against Orhan Pamuk, Turkish Nobel Laureate
in Literature, Hrant Dink, a Turkish journalist of
Armenian descent who was murdered in 2007, and
many other journalists and writers.

weighed Kentaro’s opposing interests. Therefore, the
Svea Court of Appeals imposed the prohibitory
injunction on Kentaro. The injunction was combined
with a conditional fine of SEK 4 million (approxi-
mately EUR 428,000) prohibiting Kentaro from allow-
ing or enabling TV 4 to broadcast any game from the
Premier Division of the Swedish Football League in
excess of the fourteen games initially agreed
between Kentaro and TV 4. m

TV4 had established contracts with the distribu-
tors of the films, who, in their turn, had established
contracts with the directors. The mere fact that the
distributors could sell the films to a commercial free
TV channel did not constitute a clear enough waiver,
according to the Court. In fact, the Court believed
that, even if a contract includes a general right to
break for commercials, this would not be clear
enough, since the effects of such a contract would
not be foreseeable by the authors. Moreover, the
Court found that TV4 should have known about the
rightsholders’ views on commercial breaks and that
TV4 had acted carelessly when broadcasting commer-
cials during the films.

The effect of the judgment for the film and tele-
vision industry in Sweden is that producers, distrib-
utors and broadcasters must be very clear when
reqgulating commercial breaks in contracts with
rightsholders. It is most liekly that prior agreement
shall have to be reached on where breaks can be
inserted, as well as whether all kinds of commercials
may be inserted by the broadcaster. It remains to be
seen if the judgment will also be used by rights-
holders other than the authors of films as support
and defence for moral rights.

On the European level, the Audiovisual Media
Services Directive (2007/65/EC, previously the TVWF
Directive 89/552/EC) allows films to be interrupted
by commercials, as long as this does not prejudice
the integrity of the film, taking into account the
rights of the rightsholders. So far, no other Member
State has guarded the rights of rightsholders as
strongly as Sweden now has, via the above-men-
tioned judgment of the Supreme Court. m

Article 301, before it was amended, required
imprisonment from six months to three years for pub-
licly insulting “Turkishness”, the Republic or the
Grand National Assembly of Turkey, and imprison-
ment from six months to two years for publicly insult-
ing the Government of the Republic of Turkey, judi-
cial bodies and military and security organisations of
the State. In particular, the part of the article on pub-
licly insulting “Turkishness” gave rise to much criti-
cism because of the vagueness of the term and the
way in which it was construed by the judiciary.

The Turkish Criminal Code (no. 5237) came into
force on 1 January 2005, but the provision of article

IRIS 2008 - 6

19



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Kaan Karcilioglu
Istanbul Bilgi University
School of Law

301 is not new to Turkish law. The article 159 of the
previous Turkish Criminal Code (no. 765) which
remained in force from 1926 to 2005, contained
almost the same provision but also penalised the
publicly insult of the Ministries. In addition, article
160 of the previous Turkish Criminal Code required
permission from the Ministry of Justice for a case to
be brought to trial.

With the recent amendments, the terms “Turkish-
ness” and “Republic”, were amended as “Turkish
Nation” and “Republic of Turkey”. This amendment,
especially the term “Turkishness” is expected to lead
to a narrower meaning.

Also, similar to the article in the previous Turkish
Criminal Code (no. 765), the amended article 301 will
require permission from the Minister of Justice. But

® Law no. 5759, Official Gazette of 8 May 2008

TR

unlike the article 159, this new provision will require
only the permission of the Minister of Justice for the
commencement of the investigation. This means that
no other high level officials of the Ministry of Justice
other than the Minister will be entitled to provide
the permission.

Another improvement in the article 301 is the
lowered limit for maximum penalty. Any insults
falling within the scope of this article will require
imprisonment from six months to two years. The
importance of this particular amendment is related
to a technicality. According to Turkish Criminal Law,
execution of an imprisonment for a conviction to
two years or less can be postponed on the discretion
of the court. Decreasing the maximum penalty will
now make sure that any convictions for violation of
article 301 will be under this two years limit and
therefore may be postponed. m

PUBLICATIONS

AGENDA

Korotsides, K.,

Fernsehwerbung in Deutschland

Analyse unter Beriicksichtigung politischer
Debatten iiber Lebensmittelwerbung,
minderjdhrige und prominente Darsteller

Derieux, E.,

Droit des médias :
5e édition

2008, LGDJ

Droit francais, européen et international

DE, Baden Baden
2008, Nomos Verlag
ISBN 978-3-8329-3372-2

Dorken-Kucharz, T. (Hrsg.),
Medienkompetenz

Zauberwort oder Leerformel des
Jugendmedienschutzes?
Jugendmedienschutz und Medienbildung,
Bd. 1)

DE, Baden Baden

2008, Nomos Verlag

ISBN 978-3-8329-3287-9

Fink, U., Cole, M. D., Keber, T.,
Europdisches und Internationales Medienrecht
DE, Heidelberg

2008, Verlag: Miiller (C.F.Jur)

ISBN 978-3811440647

Lindberg, V.,
Intellectual Property
2008, O'Reilly Media
ISBN 978-0596517960

Caddell, R.,

Blackstone’s Statutes on Media Law
2Rev Ed

GB, Oxford

2008, Oxford University Press
ISBN 978-0199238279

Peron, F.,

L’Europe dans la société de l'information
Regards européens sur l'avenir du droit des TIC
BE, Larcier

2008

ISBN 978-2-80442982-9

ISBN 978-2275032337

European Conference ,Funding of public
service media in the digital age”

17 - 18 July 2008

Organiser: French Presidency of the Council
of the European Union

Venue: Strashourg

Information & Registration:
http://www.ue2008.fr/

IRIS on-line

Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int

Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database

Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access - in the three language versions - all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.

Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.

IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.

As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).

Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription

IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:

Markus Booms - European Audiovisual Observatory

76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France

Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19

E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html

Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

20

IRIS 2008 - 6



