
2008 - 5

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

Committee of Ministers:
New Declaration on Broadcasting
Regulatory Authorities 2

EUROPEAN UNION

European Commission:
DVB-H Added to the EU List of Standards 3

NATIONAL
BA–Bosnia and Herzegovina:
Transition to Digital Terrestrial Television 3

BG–Bulgaria:
Tenders for Analogue TV Revoked 4

CZ–Czech Republic:
TV “Action Artists” Acquitted 4

DE–Germany:
Federal Constitutional Court Rules
on the Involvement of Political Parties
in Private Broadcasting 5

VG Neustadt Confirms Existence
of Surreptitious Advertising in Easter Show 5

Film Support Act Amendment 6

Agreement on Broadcasting Licence Fees 6

KJM Demands Fine Against “DSDS“ 7

FR–France:
Conseil d’Etat Cancels the Conventions of Two
Terrestrially Broadcast Digital TV Channels 7

Copying of Characteristic Elements of a
Television Game and the Exception for Parody 8

CSA Overrules Negative Opinion of BVP
and Authorises Broadcasting
of a Television Commercial 8

Commission on a New Model
of Public Television Submits
its “Method Report” 9

Report on the Cinema and the Law
on Competition 10

GB–United Kingdom:
House of Lords Bans Advertisement
as “Political” 10

Regulator Unable to Take Action Against
Major Reduction in Children’s Programmes 11

Regulator Proposes to Simplify Rules
on Distribution of Advertising 11

HR–Croatia:
Rulebook on Fund for Promotion of Pluralism
and Diversity of Electronic Media 12

HU–Hungary:
National Communications Authority
Announces Tender for Digital Broadcasting 12

IE–Ireland:
Film Tax Relief Retained 13

Broadcasting:
Political and Religious Advertising 13

New Regulations on Taste and Decency 14

IT–Italy:
Rules Governing Teleshopping Amended 14

MT–Malta:
Freedom of Expression vs. Protection
of One’s Honour 15

PL–Poland:
New Amendment to Polish Broadcasting
Act Adopted 16

RO–Romania:
CNA Imposes Sanctions
for Youth Protection Violations 17

SE–Sweden:
Court of Appeals Judges on Good Practice
for the Acknowledging of Authors 18

SK–Slovakia:
Press Act Adopted 18

TR–Turkey:
Protection of Films Made Before 1995 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2 IRIS 2008 - 5

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

Committee of Ministers:
New Declaration on Broadcasting
Regulatory Authorities

On 26 March 2008, the Committee of Ministers of
the Council of Europe (CoE) adopted a new Declara-
tion on the independence and functions of regula-
tory authorities for the broadcasting sector. The
Declaration was adopted in the context of general
concerns about the effectiveness with which the
CoE’s non-binding texts relating to freedom of
expression and (new) media are implemented by
States authorities. The implementation of Recom-
mendation Rec(2000)23 on the independence and
functions of regulatory authorities for the broad-
casting sector (see IRIS 2001-1: 2) is explicitly men-
tioned in this regard.

The Preamble to the Declaration notes that, for a
variety of reasons, the guidelines of Rec(2000)23 and
its underlying principles “are not fully respected in

law and/or in practice” in all CoE States. It therefore
seeks to promote a “culture of independence”, which
is “essential” for independent regulation of the
broadcasting sector. It identifies “transparency,
accountability, clear separation of powers and due
respect for the legal framework in force” as key ele-
ments of the “culture of independence” to be
attained. It also recognises that the broadcasting
sector faces new regulatory challenges due to con-
centration of ownership and technological develop-
ments, especially in relation to digital broadcasting.

The Declaration calls on Member States inter alia
to implement Rec(2000)23, particularly the guide-
lines appended thereto. It also calls for the provision
of “the legal, political, financial, technical and
other means necessary to ensure the independent
functioning of broadcasting regulatory authorities,
so as to remove risks of political or economic inter-
ference”.

The Declaration draws the attention of broad-

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to
represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

• Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator – Michael Botein, The Media

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) –
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) –
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) –
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter (co-ordination)
– Brigitte Auel – Véronique Campillo – Paul
Green – Marco Polo Sàrl – Manuella Martins –
Katherine Parsons – Stefan Pooth –
Erwin Rohwer – Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory

– Géraldine Pilard-Murray, post graduate
diploma in Droit du Multimédia et des
Systèmes d’Information, University R. Schuman,
Strasbourg (France) – Caroline Bletterer, post
graduate diploma in Intellectual Property,
Centre d’Etudes Internationales de la Propriété
Intellectuelle, Strasbourg (France) – Deirdre
Kevin, Media Researcher, Düsseldorf, Germany
– Christina Angelopoulos, Institute for
Information Law (IViR) at the University
of Amsterdam (The Netherlands) –
Nicola Lamprecht-Weißenborn, Institute
of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) – Britta Probol, Logoskop media,
Hamburg (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2008, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

EUROPEAN COMMISSION Institute for Information Law NYLS
MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,

MMLPC

&Auteurs
Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

3IRIS 2008 - 5

EUROPEAN UNION

European Commission:
DVB-H Added to the EU List of Standards

On 17 March 2008, the European Commission,
after close collaboration with the European Parlia-
ment and with the endorsement of the Council,
decided to add the Digital Video Broadcasting Hand-
held (DVB-H) to the EU List of Standards. DVB-H is an
open standard developed by the Digital Video Broad-
casting (DVB) consortium. It forms part of a family of
interoperable standards (including DVB-S for digital
satellite TV, DVB-C for digital cable TV and DVB-T for
digital terrestrial TV) and is already the most widely-
used standard within Europe. It was developed by
the European industry, with the support of EU
research funds. The List of Standards, as drafted by
the Commission and published in the Official Jour-
nal, is the EU’s basis for encouraging the harmonised
provision of electronic communications networks and
services, in accordance with the provisions of Article
17 of EU Directive 2002/21/EC.

The move is intended to speed up the roll-out of
mobile TV services, by avoiding the fragmentation of
the European market. The Commission fears that
otherwise 27 different sets of national rules would
inhibit the development of economies of scale and
impede the mass launch of mobile TV services across
the EU. In the words of Viviane Reding, European
Commissioner for the Information Society and the
Media, “We can either take the lead globally - as we
did for mobile telephony based on the GSM standard

developed by the European industry - or allow other
regions to take the lion’s share of the promised mobile
TV market. […] Wait-and-see is not an option. “

The imperative to move is enhanced by the fact
that 2008 is expected to be a decisive year for mobile
TV in Europe. This is mainly due to the opportunities
offered by rare and popular sporting events, such as
the European Football Championship in Austria and
Switzerland and the Beijing Summer Olympics. In the
long run, it is estimated that mobile television will
reach a market value of up to EUR 20 billion, cover-
ing 500 million customers worldwide, by 2011.

Once the Commission’s decision has been pub-
lished in the Official Journal, Member States will be
obliged to encourage the use of DVB-H. At the same
time, this decisive step on the part of the EU also
gives a clear signal to third countries about the
imperative of deciding on the technology for mobile
broadcasting.

The decision forms part of the Commission’s
three-pronged approach identified last July. Apart
from the development of common standards and
interoperability, this also included the creation of a
favourable regulatory environment and the provision
of the necessary spectrum. The next step in the Com-
mission’s strategy involves guidelines on best prac-
tice, to help Member States deploy mobile TV with-
out delay.

In must be noted that, although technological
neutrality is in principle an important policy for the
Commission, in this case, political choices relating to
market development, the need for economies of
scale, interoperability and freedom of choice for
users justify a departure from the norm.

To date, the status of DVB-H lies between launch
and trial phases in 20 EU countries. �

casting regulatory authorities to the importance of
their potential contribution to safeguarding plural-
ism and diversity in the broadcasting sector. More
concretely, it invites them to “ensure the independ-
ent and transparent allocation of broadcasting

licences and monitoring of broadcasters in the pub-
lic interest”.

Finally, it envisages active contributions to the
“culture of independence” by civil-society and media
actors by “monitoring closely the independence of
these authorities, bringing to the attention of the
public good examples of independent broadcasting
regulation as well as infringements on regulators’
independence”. �

•Declaration of the Committee of Ministers on the independence and functions of
regulatory authorities for the broadcasting sector, 26 March 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11222

EN-FR

Tarlach McGonagle
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

•“Mobile TV across Europe: Commission endorses addition of DVB-H to EU List of
Official Standards”, Press release of the European Commission, IP/08/451,
17 March 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11219

BG-CS-DA-DE-ET-EL-EN-ES-FR-IT-LV-LT-HU-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-FI-SV

Christina Angelopoulos
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

BA – Transition to Digital Terrestrial Television

The Council of the Digital Terrestrial Television
(DTT) Forum of Bosnia and Herzegovina (BiH DTT
Forum) held its regular meeting in Sarajevo on
3 April 2008 with coordinators of five working

groups: Regulatory Framework, Technical Aspects,
Socio-Economic Impacts, Programming, and Presen-
tation and Promotion. It was concluded that progress
has been achieved so far in the work of the BiH DTT
Forum and support was given to the continuance of
successful cooperation between the BiH Ministry of

NATIONAL



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

4 IRIS 2008 - 5

Traffic and Communications and the Communications
Regulatory Agency (RAK).

The DTT Forum of BiH was formally established in
May 2006, but became operational in the summer of
2007 as an ad hoc body working under the auspices
of the RAK. It was given the task to analyse the cur-
rent broadcasting environment and to elaborate a
comprehensive plan for the transition from analogue
to digital, considering different strategic options,
including in particular the coexistence of analogue
and digital broadcasting, the gradual turn-off of ana-

logue networks, and a switch-off strategy.
The Forum clearly suggests that a country spe-

cific approach has been considered, i.e., bearing in
mind the fragmentation of the broadcasting sector in
the country, the underdeveloped advertising industry
and the lack of financial resources for existing broad-
casters, an early transition to DTT is not yet a fore-
seeable option. However, the RAK has already drafted
a plan for this undertaking entitled “Strategy for
Transition to Digital Terrestrial Television”, which
should be strictly in line with the Final Acts of the
ITU 2006 Regional Radiocommunication Conference
for the Planning of the Digital Terrestrial Broadcast-
ing Service in parts of Regions 1 and 3. �

•Information on the BiH DTT Forum is available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10734

BS

BG – Tenders for Analogue TV Revoked

On 11 March 2008, the Council for Electronic
Media (CEM) terminated the tenders for analogue TV
broadcasting with local range for the cities of Sofia
(three tenders), Plovdiv (two tenders) and Varna
(three tenders). The CEM justified its decision as
being necessary to promote the process of digitisa-
tion of TV broadcasting in Bulgaria.

The termination of the tenders means that the
seven frequencies, which are currently used by
telecommunications operators under temporary
licences on the basis of § 9 of the Final and Transi-
tional Provisions of the Radio and Television Act,
have to be freed immediately. According to the pro-
visions of the Radio and Television Act, the operators
having only temporary licences can perform their
activities “up to the moment of the termination of
the tenders in accordance with the provisions of the
Radio and Television Act for the respective locations”.
In this regard, the decision of the CEM should be
considered as the legal end of the administrative pro-
cedure for the announced tenders.

Acting under pressure from the telecom operators

who have temporary licences, the CEM discussed the
above issue once again at its session of 13 March 2008.
As a result, it repealed its decisions from 2006 regard-
ing the announcement of the eight tender procedures
(see IRIS 2008-3: 8), but not, however, its decision
regarding the termination of the tenders dated
11 March 2008. The decision of the CEM of 13 March
2008 could be used by the telecom operators who have
invested in the tenders, as grounds to sue the Council
for Electronic Media on the basis of the Law on Dam-
ages Caused by State or Municipal Authorities.

Following the decision of the Council, the repre-
sentatives of the telecom operators having tempo-
rary licences declared that they would not free the
frequencies until the end of 2012. The intended
process of digitalisation might therefore be delayed
in the case where the CEM and the Communications
Regulation Commission do not take any further
actions.

In the meantime, one of the bidders in the ten-
der procedures, TV Sedem EAD, has already launched
an appeal, regarding the decision of the CEM on the
termination of the tenders, before the Supreme
Administrative Court. �

CZ – TV “Action Artists” Acquitted

“Panorama”, a morning programme regularly
broadcast on Czech public service television, shows
images of Czech holiday destinations. However, on
17 June 2007, viewers could hardly believe their eyes
when pictures of a nuclear explosion in the Sudeten
Mountains were broadcast. Several art college stu-
dents, members of an informal group of “action
artists” known as “Ztohoven”, had managed to hack
into a remote controlled camera and broadcast an
animation live on television, one which looked
entirely realistic and had been prepared in advance.
The group stated that they had hoped to use this
prank to draw attention to the manipulative nature
of the media, particularly television. In an interview,
three members of the group had recently explained
that their work was intended to urge people not to

believe everything they saw and heard. The aim had
not been simply to shock the viewers, but also to
demonstrate the virtual reality that was portrayed by
the media, but which did not reflect the truth.

The broadcaster brought charges against the mem-
bers of the Ztohoven group, accusing them of scare-
mongering. This is an offence under Art. 199 of the
Criminal Code (Law No. 140/1961), carrying a maxi-
mum sentence of three years in prison. However, in its
ruling of 25 March 2008, the district court in Trutnov
acquitted the seven “action artists” who had broadcast
the pictures of the supposed nuclear explosion in the
Sudeten Mountains on breakfast television. The judge
explained that their action had not thrown anyone into
a state of panic. The criteria of the offence had there-
fore not been met. The public prosecutor, who had
demanded that the accused be sentenced to 200 hours’
community service, may yet appeal the decision. �

Jan Fučík
Broadcasting Council,

Prague

Dušan Babić
Media researcher

and analyst, Sarajevo

Rayna Nikolova
Council for Electronic

Media, Sofia



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

5IRIS 2008 - 5

DE – VG Neustadt Confirms Existence
of Surreptitious Advertising in Easter Show

In a ruling of 15 February 2008, the Verwaltungs-
gericht Neustadt (Neustadt Administrative Court)
upheld the decision of the Landeszentrale für Medien
und Kommunikation Rheinland Pfalz (Rhineland-
Palatinate State Media and Communications Agency
- LMK), according to which the live programme “Jetzt
geht’s um die Eier – Die große Promi-Oster-Show“,
broadcast on 8 April 2006 on Sat.1, had violated the
ban on surreptitious advertising, set out in Art. 1
para. 2 of the Landesmediengesetz (Land media act)
in connection with Art. 7 para. 6 sentence 1 of the
Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting
Agreement) (see IRIS 2007-6: 9). During the pro-
gramme, an oversized golden Easter rabbit with a red
collar and the logo of the manufacturer had been
shown, as well as advertising banners.

The company Sat.1 had argued, in particular, that
it had not organised the programme itself. Rather,
the programme had been organised and run by an
event and marketing company, which had also been

responsible for finding commercial partners.
The court held that Sat.1 was the correct recipient

of the complaint, since it had been responsible for
broadcasting the programme, thanks to the technical
expertise of its production team. Regarding the dis-
puted question of “intent to advertise”, the court
held, firstly, that the show should be treated as a
commissioned production. Therefore, as the commis-
sioning body, Sat.1 should have ensured that broad-
casting regulations were met by means of appropriate
contractual provisions. The court considered that its
failure to do so suggested that there had been an
“intent to advertise”. Furthermore, advertising had
been part of the overall concept of the event from the
outset. The commercial references had neither been
necessary for dramatic reasons nor unavoidable for
information purposes. The court did not think the
event could be compared with sports or cultural
events at which similar advertising was common,
since the programme had been devised, planned and
organised from the outset for broadcast by the appel-
lant. It considered that the oversized Easter rabbit,
which had been shown for decorative purposes and
the advertising nature of which had been reinforced
by the advertising banners, had been designed to mis-
lead viewers about the purpose of the programme. �

DE – Federal Constitutional Court Rules on the
Involvement of Political Parties in Private Broadcasting

In a ruling of 12 March 2008, the Bundesverfas-
sungsgericht (Federal Constitutional Court - BVerfG)
explained its position concerning whether, and to
what extent, political parties may own shares in pri-
vate broadcasting companies. As part of judicial review
proceedings instigated at the request of 232 members
of the Bundestag, the court declared a provision of the
Hessian Privatrundfunkgesetz (Private Broadcasting
Act - HPRG) to be unconstitutional. The provision
states that broadcasting licences may not be granted
to political parties or voter groups, nor to companies
and organisations in which political parties or voter
groups own shares (see Art. 6 para. 2 no. 4 HPRG).

In support of their decision, the judges explained
that the legislator, which was obliged under Art. 5
para. 1 sentence 2 of the Grundgesetz (Basic Law - GG)
to guarantee freedom of broadcasting in a way that
ensured diversity of opinion, had, on the one hand,
broad discretion to regulate the involvement of polit-
ical parties in private broadcasting, since it was
necessary to prevent any form of political exploita-
tion of broadcasting. It was therefore free to prohibit
the involvement of political parties in private broad-
casting if they were able to have a determining influ-
ence on programme organisation or content.

On the other hand, the judges thought that an

absolute ban on the ownership of shares in private
broadcasting companies by political parties without tak-
ing into account whether they were actually able to
exert an influence was not an admissible legislative
means of protecting broadcasting freedom. In other
words, a ban on any direct and indirect investment by
parties in private broadcasting companies did not meet
the legislative objective of taking appropriate account of
the relevant legal positions, i.e. those of the parties,
broadcasters and broadcasting licence applicants, in the
organisation of broadcasting regulations. The Constitu-
tional Court judges further explained that such an
absolute ban severely restricted the rights of the parties
right, enshrined in Art. 5 para. 1 sentence 2 GG in con-
nection with Art. 21 para. 1 sentence 1 GG, to partici-
pate in the formation of the political will of the people
by exercising the freedom of communication, including
freedom to broadcast. The ban forced them to dispose of
their shares, even if their holding was very small, regard-
less of whether they were able to exercise any influence
at all on the broadcasting company concerned.

However, such a ban made barely any discernible
contribution to safeguarding diversity of opinion, since
it was not clear whether minority shareholdings that
did not provide any determining influence could harm
diversity of opinion in broadcasting. Therefore, the
resulting disadvantages suffered by political parties,
even bearing in mind the extensive powers of the
legislator, were disproportionate to the objectives of
the legislative provision.

Under this decision, the Land of Hessen is
required to adopt new legislation, which conforms
with the Constitution, by 30 June 2009. �

•Judgment of the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court),
12 March 2008 (case no.: 2 BvF 4/03), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11224

DE

Caroline Hilger
Saarbrücken

•LMK press release no. 9/2008 of 6 March 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11225

DE

Nicola
Lamprecht-Weißenborn

Institute of European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

6 IRIS 2008 - 5

DE – Film Support Act Amendment

On 5 March, the Bundesbeauftragte für Kultur
und Medien (Federal Government Minister for Cul-
ture and Media - BKM) tabled a preliminary draft
amendment to the Filmförderungsgesetz (Film Sup-
port Act – FFG) (see IRIS 2004-1: 10 and IRIS 2003-
5: 14). The amendment was drafted following a
round table meeting held in December 2007
between representatives of the film industry (asso-
ciations of producers, cinemas, distributors and
authors), Bundestag members, representatives of
the Länder, the Filmförderungsanstalt (Film Support
Institute) and regional film support bodies, who
attended at the invitation of the BKM. Interested
parties had until 18 March 2008 to submit com-
ments on the preliminary draft.

The FFG regulates film aid at the national level
through the Filmförderungsanstalt (FFA). The
amended Act contains significant changes in terms
of the blocking periods for supported films, for
example. For instance, exploitation by on-demand
services will be permitted after six months (the
same as for video and DVD) rather than 12. The
blocking period for pay-TV will be shortened from
18 to 12 months and for free-to-air TV from 24 to 18
months after the film is first shown in cinemas.

Furthermore, a number of changes to the crite-
ria and extent of film aid are planned. Regarding
film development support (reference film aid), for
example, films with low production costs (under
EUR 1 million) will in future be treated the same as
children’s films and producers‘ first films. However,

the decision as to whether to award grants will also
be dependent on additional conditions being met
(concerning limits on exploitation by TV companies
and appropriate cinema exploitation). Significant
changes are also made to development support (ref-
erence aid) for short films. For project films, aid
will only be granted in future (in the form of partly
repayable interest-free loans of up to EUR 1 million)
if the amount of aid is reasonably proportionate to
the expected production costs and appears justified
in an overall assessment process. Minimum share
quotas for co-production aid will be abolished.
Grants for screenplay authors will in future be
worth up to EUR 30,000 (or EUR 50,000 in special
cases). So-called “treatments” (abridged versions of
an actual screenplay) will also be eligible for aid of
up to EUR 10,000.

The film tax paid by cinemas and the video
industry (including Video-on-Demand services) to
finance film aid is retained under the new draft,
although it is linked to a minimum net turnover of
EUR 50,000 for the video industry. Television com-
panies remain obliged to contribute in accordance
with agreements with the FFA (see IRIS 2008-2: 9).
The same will apply to so-called “programme mar-
keting companies”, i.e. companies which offer
digital subscription-based film services combining
individual channels of their choice.

A new distribution formula is proposed for the
use of funds. For example, proportionately less
funding will be available for film development aid,
while a higher proportion will be used for sales pro-
motion.

A final draft should be presented to the Bun-
destag this summer; the new FFG is expected to
enter into force on 1 January 2009. �

•16th report of the KEF, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11227

DE

•Preliminary draft amendment to the FFG, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11226

DE

Nicola
Lamprecht-Weißenborn

Institute of European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels

Alexander Scheuer
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

DE – Agreement on Broadcasting Licence Fees

The Minister-Presidents of the Länder agreed to
increase broadcasting licence fees for the 2009-2012
period in early March 2008 (see IRIS 2008-2: 10).
Based on the proposal of the Kommission zur Ermit-
tlung des Finanzbedarfs der Rundfunkanstalten
(Committee for the establishment of broadcasters’
financial needs - KEF) and consultations with the
broadcasters, the TV licence fee will rise by EUR
0.95 to EUR 17.98. The Landesmedienanstalten
(Land media authorities) will again receive a share
of the increase.

As a result, the essential provisions of the 11.
Rundfunkänderungsstaatsvertrag (11th amendment
to the Inter-State Broadcasting Agreement - RÄStV)

are now established. Nevertheless, the future
method of distributing funds among the Land
broadcasting authorities that make up the ARD
remains under discussion. The broadcasting autho-
rity directors are currently debating this question,
while media policy-makers are expected to draft an
internal proposal on the subject; in addition, the
KEF will publish a report on the financial structure.
In its 16th report, it referred in particular to the
problems that individual broadcasters are experi-
encing in financing their activities.

The 11th RÄStV will probably only deal with
these issues; the Minister-Presidents chose this
route not least in view of the ruling of the Bun-
desverfassungsgericht (Federal Constitutional Court)
of September 2007 (see IRIS 2007-9: 8). The basis
upon which public service broadcasting should be
financed in future has yet to be decided. �



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

7IRIS 2008 - 5

At its meeting on 19 February 2008, the Kommis-
sion für Jugendmedienschutz der Landesmedienanstal-
ten (Commission for Protection of Youth in the Media
- KJM) demanded that a fine of EUR 100,000 be
imposed upon RTL’s TV programme “Deutschland sucht
den Superstar” (“DSDS”) because of repeated infringe-
ments of youth protection rules in accordance with
Art. 16 no. 8 in connection with Art. 24 para. 3 of the
Jugendmedienschutz-Staatsvertrags (Inter-State Agree-
ment on Protection of Youth in the Media - JMStV; see
IRIS 2002-9: 15) in connection with Articles 35 ff. of
the Gesetz über Ordnungswidrigkeiten (Act on Breaches

of Administrative Regulations - OWiG).
According to the KJM, daytime repeats broadcast

on 26 January, 27 January, 2 February and 3 Febru-
ary 2008 were likely to harm the development of
children under 12. It thought that the degrading
nature of the jury procedure and the editing of the
casting sessions on “DSDS“ deliberately made a
laughing stock of the candidates in front of millions
of viewers. The KJM also criticised RTL for failing,
despite repeated requests, to have the programme
evaluated by the Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen
(television self-regulatory body - FSF) before broad-
casting it. The broadcaster is legally entitled to a
hearing, and the extent of the fine cannot be finally
established until after this hearing. RTL was also
urged to ensure that the disputed clips were removed
from Internet platforms. �

•KJM press release (5/2008), 19 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11228

DE

DE – KJM Demands Fine Against “DSDS“

FR – Conseil d’Etat Cancels the Conventions
of Two Terrestrially Broadcast Digital TV Channels

On the basis of two decisions adopted on 5 March
2008, the Conseil d’Etat has cancelled the conven-
tions and broadcasting authorisations between the
music channels broadcast on digital terrestrial tele-
vision, Virgin 17 and W9, and the Conseil Supérieur
de l’Audiovisuel (national audiovisual regulatory
authority - CSA) because of the illegality of the
definition of the methods for broadcasting audio-
visual works and works originally made in the French
language. According to the terms of Article 27 of the
Act of 30 September 1986, the channels are required
to broadcast, “more particularly during peak viewing
times, at least 60% of cinematographic and audio-
visual works of European origin and 40% originally
made in the French language”. And according to para-
graph 4 of Article 14 of the corresponding imple-
menting decree of 17 January 1990, “for the editors
of services broadcast terrestrially in digital mode
(…) the conventions and specifications shall lay
down peak viewing times according to the nature
and scheduling of the service”. In the first case, the
convention between Virgin 17 and the CSA laid down
peak viewing times as being “between 7 a.m. and
midnight”, and provided that at least 75% of air time
was to be devoted to music programmes, without
stating their distribution throughout the day.
Although the provisional schedule for programmes
provided for non-music programmes were to be
spread over the day, they were in fact only broadcast
between 6 and 11 p.m. It was for this reason that the
channel’s competitors had brought the case before
the Conseil d’Etat, on the grounds that Virgin 17 was
no longer a music channel but had become a “mini-
generalist” channel, in competition with them for
valuable income from advertising. The Conseil d’Etat

held that the disputed convention left it possible for
the broadcaster to only schedule for evening broad-
casting those audiovisual works likely to attract a
larger audience than music broadcasts. Moreover, the
convention used a definition of peak viewing times
that was manifestly unsuitable in the light of the
rules governing the programme’s scheduling, thereby
disregarding the provisions of the statute and regu-
lations referred to above. The second case, concern-
ing the channel W9, raised the same question for the
Conseil d’Etat, which was required to deliberate on
the complaint, also brought by competitor channels,
concerning amendments made by a codicil dated 15
March 2005 to the convention between the channel
and the CSA. Although it retained the definition of
peak viewing times (7 a.m. to midnight), the codicil
substantially changed the conditions for operating
the service by considerably toning down its initial
character as a music service. More particularly, while
it retained unchanged the definition of the service
and the obligation on the part of the broadcaster to
devote the majority of air time to music programmes,
the codicil removed the obligation that video music
clips constitute at least 50% of the channel’s broad-
casting, and permitted it to show more than 51 full-
length cinematographic works per year, while main-
taining a ceiling of 104 broadcasts or repeat
broadcasts. Thus the new rules on programming made
it possible for the broadcaster to schedule pro-
grammes other than music in the evenings, similar to
the generalist channel. In the end, the result was the
same as for Virgin 17: the channel had become a
“mini-generalist” channel while retaining some of its
initial advantages. For the same reasons, the Conseil
d’Etat therefore found that the clause in the con-
vention determining significant viewing times was
“manifestly inappropriate in the light of the nature
of the programming”. A cancellation of the Virgin 17
and MCM conventions was announced, but this will
not take effect until 1 July 2008. �

Nicole Spoerhase-Eisel
Institute of European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

•Conseil d’Etat (5th and 4th sub-sections), 5 March 2008 – Virgin 17, and Conseil
d’Etat (5th and 4th sub-sections), 5 March 2008 – W9

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

8 IRIS 2008 - 5

On 5 March 2008, the Regional Court in Paris
delivered an interesting judgment in a case concern-
ing the “borrowing” of elements of a television game
by another party. The case had been brought by the
creator and the producer of ‘Fort Boyard’, the well-
known game of tests and adventure that the public
channel France 2 has been broadcasting for the past
16 years, for infringement of copyright against Ende-
mol, the producer of the game and reality TV broad-
cast entitled ‘1re Compagnie’, which was broadcast on
TF1 over a period of two months in 2005. They
claimed that four minutes of sequences explicitly
based on ‘Fort Boyard’ had been broadcast on 28 Feb-
ruary 2005. The Court noted that only certain ele-
ments had been used, namely the music, the names
of the characters, the presence of keys, the title
(‘Fort Guyane’) and above all the method of the
game, which consisted of undergoing tests in order
to obtain keys. The defendants claimed the exception
allowed for parody, referred to in Article L. 122-5(4)
of the Intellectual Property Code, according to which
“when a work has been divulged, the originator may
not prohibit: (…) parody, pastiche or caricature, in

view of the laws of genre”. The Court recalled that in
order to qualify as parody, the later work must be
humorous in nature, avoid any risk of confusion with
the work being parodied, and permit the immediate
identification of the work being parodied. In the case
at issue, the Court held that two of these criteria
were clearly met, since the disputed broadcast per-
mitted the immediate identification of the ‘Fort
Boyard’ programme and that there was no risk of con-
fusion between the two programmes. Moreover, the
‘1re Compagnie’ broadcast was in itself a parody of a
military training camp. However, by using the
characteristic elements of ‘Fort Boyard’, the intention
of the originators of the disputed broadcast was nei-
ther to be humorous nor to parody the earlier work
since there were no riddles, clues or money to be
won. The inclusion of elements of the earlier work
was intended to boost the broadcast and give it some
pace. The borrowings were therefore judged to be
exclusively parasitic, the purpose being to take
advantage of the celebrity of the original programme,
excluding the intention of merely being humorous.
The prejudice suffered by the complainant creator as
a result of the violation of his moral right was fixed
at the sum of EUR 25,000 and the monetary prejudice
suffered by the complainant production company at
EUR 50,000. �

FR – CSA Overrules Negative Opinion of BVP
and Authorises Broadcasting
of a Television Commercial

The Bureau de Vérification de la Publicité (BVP) is
the self-disciplinary body of the French advertising
industry. Its purpose is to “take action in favour of
advertising that is honest, truthful and healthy, in
the interests of the advertising profession, con-
sumers and the public”, and its members are profes-
sionals in advertising. The BVP lays down ethical
guidelines with self-disciplinary rules so that adver-
tising sets a good example, beyond the mere appli-
cation of whatever legislation may already apply. In
ensures that these ethical rules are taken into
account on a day-to-day basis, more particularly by
giving its opinion on all television commercials
before they are broadcast.

There was a minor flurry in early April concern-
ing a commercial for Leclerc hypermarkets on the
sale of medicines that are not refunded under the
national health scheme. The BVP had given a nega-
tive opinion on the broadcasting of the commercial,
considering its voice-over to be “disparaging”: “Medi-
cines that are not refunded are becoming increas-
ingly expensive. Leclerc is asking for its pharmacists
to be able to sell these non-refunded medicines at

Leclerc prices.” In a communiqué on 4 April 2008,
the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (national
audiovisual regulatory authority - CSA) had
announced that it was not opposed to the campaign.
This was the first time that the CSA had been asked
to give its opinion on a campaign of a company in
the distribution sector since this had been opened up
to advertising on 1 January 2007, in application of
the Decree of 7 October 2003 amending the Decree of
27 March 1992. After discussions with the BVP, it
decided that the advertising was not of a political
nature – which is prohibited by the Act of 30 Sep-
tember 1986 – and that its broadcasting was not con-
trary to the aforementioned Decree of 27 March 1992.
The CSA also found that the commercial did not con-
tain anything likely to be prejudicial to the image of
either the pharmaceutical industry or the pharmacy
profession. The commercial was therefore broadcast
on M6 and TF1 despite the negative (but not coer-
cive) opinion of the BVP, since in the end it is only
the CSA that can decide whether or not a commercial
is to be banned. An association and two unions of
pharmacists thereupon referred the matter to the
regional court of Colmar, to have the campaign with-
drawn on the grounds that it was dishonest and
excessive.

At the same time, the BVP is completing its trans-

•Regional Court of Paris (3rd chamber, 3rd section), 5 March 2008; Adventure Line
Productions S.A. et al. v. Endemol France et al.

Amélie Blocman
Légipresse

FR – Copying of Characteristic Elements
of a Television Game and the Exception for Parody



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2008 - 5

formation, which began in 2005, on the initiative of
a number of associations calling for a reform of the
regulation of advertising and its transparency
towards civil society. The process was accelerated
during a top-level meeting on the environment, at
which the matter of “responsible advertising” was
broached. Those present had agreed to move away
from the self-regulation of advertising towards co-
regulation, and three large-scale innovations had
been decided on. Firstly, the present Concertation
Commission should be replaced by a new Joint Adver-
tising Council, with 18 members (9 advertising pro-
fessionals, 6 representatives of consumer associa-
tions, and 3 representatives of environmental NGOs).
Secondly, advertisers, the NGOs and the Government

should sign a “charter for environmentally responsi-
ble advertising”, and undertake to submit all cam-
paigns with an ecological element to the BVP for its
opinion. Thirdly, it was decided to create a Panel on
Ethical Advertising, with 9 members (members of the
BVP and the Joint Council), to which individuals,
associations or businesses could appeal if they felt a
campaign contravened the ethical rules. Its deci-
sions, which would be published, could give rise to
demands to stop broadcasting the commercials in
question. According to Jean-Pierre Teyssier, chair-
man of the BVP, the role of this panel, “in a pivot
position between the public and the profession, will
be essential in reaching a new stage in regulation of
the profession, in favour of advertising that is even
more responsible, which we have promised the pub-
lic authorities we will do”. The BVP also announced
its desire to change its name, to better reflect its new
functions. �

•CSA not opposed to broadcasting of campaign of Leclerc hypermarket commer-
cials on television; communiqué of 4 April 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11229

FR

FR – Commission on a New Model
of Public Television Submits its “Method Report”

As was previously announced (see IRIS 2008 4:
14), the Commission on a new model of public tele-
vision instituted by Nicolas Sarkozy and chaired by
MP Jean-François Copé submitted an interim report
– called a “method report” – on 16 April 2008.
Mr Copé stated that both the work involved and the
purpose of the commission’s work “was much wider
that merely the issues of abolishing advertising and
financing”; in fact it involved “inventing a new
model for public service television for the twenty-
first century, covering its development, its content
and its governance”. Recalling the topics of the com-
mission’s four workshops and the principles for
organising their work, the method report presented
a series of “working hypotheses”, set out in detail for
each workshop. On the “development model”, the
commission called on France Télévisions to multiply
its offer of programmes using all the media (Internet,
third-generation mobile phones, VoD, etc), which, in
the medium and long term, could generate income,
even if initial investment would be necessary. On the
“cultural and creation model”, and following the
same logic, public service television “should provide
the French public with an overall offer with extended
content” and adopt a position as “the place for risk-
taking, innovation, and research”. The section on
“governance” provided an opportunity to advocate
transforming France Télévisions into a “single com-
pany” (instead of the 49 companies that it comprises
at present), headed by a chairman whose remit would

coincide with the contract of objectives and
resources signed every five years with the State.
Lastly, the “economic model” workshop, the results
of which were the most keenly anticipated, insisted
firstly on “the importance of not fixing any hypothe-
ses”, stating that “it is the conclusions on the mod-
els for development, culture and governance that will
lead to the specific establishment of the level of
resources to be mobilised”. The commission therefore
feels it is necessary to favour the gradual implemen-
tation of the ban on advertising announced by the
French President in January. A first stage would be
envisaged in 2009, for a period ending with the tran-
sition to all digital at the end of 2011. Meanwhile,
the Commission advocates the payment of EUR 150
million, corresponding to the estimated loss in
advertising revenue for 2008, but does not give any
details as to the method for carrying this out (“the
accounting methods (will be) determined by the
Government and will of course be under the sole
responsibility of the Government”). As soon as this
conclusion was stated, there were many expressions
of concern and criticism. The Socialist members of
the commission denounced the absence of any
approach to financing the abolition of advertising,
condemning the “taboo” of a possible increase in the
licence fee, which was also being claimed by the pro-
fessional unions of audiovisual producers, and it is
also the case that the French President undertook to
not increase the fee. Similarly, the trade unions at
France Télévisions denounced the “vacuum” of the
interim report, which left “total uncertainty in eco-
nomic terms”, whereby they felt that the public
audiovisual sector was “in great danger”. Let us hope
that their fears will be dispelled when the commis-
sion submits its final report on 25 June 2008. �

Amélie Blocman
Légipresse

Amélie Blocman
Légipresse

•Commission for new-style public television – method report submitted to the Pre-
sident of the French Republic on 16 April 2008
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11231

FR



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

10 IRIS 2008 - 5

At the end of the mission entrusted to them in
September 2007 on relations between the cinema
and the law on competition, Anne Perrot and Jean-
Pierre Leclerc have submitted their conclusions to
the Ministers for the Economy and for Culture. The
purpose of the mission was to respond to specific
concerns involving cinema theatres, including: the
conditions for films being screened in cinemas; fears
of a price war, and the debate over cards for unlim-
ited access; the consequences of the Competition
Council’s cancellation of part of the good conduct
code between operators and distributors; conflicts
between cinemas subsidised by municipalities and
private cinemas; and questions about the future of
the scheme for authorising the opening of multi-
screen cinemas.

The rapporteurs had had in-depth discussions
with all the professional groups concerned (creators,
producers, distributors, operators and experts), and
the first part of their report describes how the rules
of competition could be combined with the sector
regulation that is specific to the cinema. The second
part examines more specifically the different forms
of competition in the market for exploiting films in
cinema theatres and in the various media, and makes
a number of proposals for remedying the problems
identified. More specifically, the rapporteurs confirm
the value of applying the law on competition to the
cinema sector although they emphasise the possibil-
ity of adopting, if necessary, specific provisions tak-
ing into account the specific features of the cinema
sector, in the form of decrees on exemption, for
example, or by reinforcing the inter-professional

agreements. They propose extending the field of
action of the Cinema Mediator (by the exercise of a
power of conciliation or recommendation on dis-
criminatory or abusive practices in films being
shown, commercial relations between distributors
and operators, competition between cinema theatres
run by local authorities and those run privately,
policy on pricing and remuneration for distributors),
and increasing the resources at its disposal. The rap-
porteurs also suggest applying to all multi-screen
cinemas the principle of “programming undertak-
ings” which currently only applies to some. The mis-
sion also included a thorough study of the whole
issue of ticket pricing, and the report proposes a
number of solutions, regarding the observing of the
law on competition, reconciling attractive pricing
policies on the part of cinemas and the objective of
ensuring minimum remuneration for rightsholders.

The rapporteurs also call for the window for
exploiting video-on-demand services to be deter-
mined by means of an inter-professional agreement,
in order to preserve the principle of media chrono-
logy. And also, in the case of opening individual
negotiations between rightsholders and the service
broadcasters to determine the chronology for
exploiting each film, for the distribution among the
various media of the obligations for financing pro-
duction and for broadcasting quotas. Lastly, the two
rapporteurs suggest continuing the analysis of aid to
the cinema and, if necessary, reorienting this aid in
accordance with the objectives pursued by the State’s
policy on culture, in order to ensure the diversity of
the films shown in cinemas, to provide more incen-
tives to operators to show certain films, and to sup-
port distributors in their efforts to promote films. As
soon as the report was submitted, Christine Albanel,
the Minister for Culture, and Christine Lagarde, the
Minister for the Economy, announced on 28 March
2008 the launch of a public consultation on the con-
clusions of the mission. �

GB – House of Lords Bans Advertisement
as “Political”

On 12 March 2008, the House of Lords announced
its decision, upholding the view of the Broadcast
Advertising Clearance Centre (now “Clearcast”), that
an advertisement submitted on behalf of Animal
Defenders International for broadcast clearance
would infringe Section 321(2) of the Communica-
tions Act 2003, i.e. the prohibition on political
advertising.

There was no disagreement that the content of
the advertisement was inoffensive. It was intended as
part of a campaign, entitled “My Mate’s a Primate”,
which sought to draw the public’s attention to the
exploitative (in ADI’s eyes) use of primates by
humans, coupled with the threat to their survival. In

part, it was a riposte to the use of a chimpanzee in a
Pepsi Cola advertisement.

In enacting Section 321(2), the UK Parliament
and its Joint Committee on Human Rights had regard
to the decision of the European Court of Human
Rights in VgT Verein gegen Tierfabriken v Switzer-
land (2001). Both bodies were aware that the UK
legislation might fall foul of that case.

However, the impracticality of a more limited
ban, in addition to the fear, noted as well in VgT, of
“the annexation of the democratic process by the
rich and powerful” persuaded the Government and
Parliament that the law would be compatible with
the Convention.

Essentially, the House of Lords decided to give
more weight to the argument that “[T]he rights of
others which a restriction on the exercise of the right

Amélie Blocman
Légipresse

•‘Cinema and competition’ report submitted to Christine Lagarde and Christine
Albanel by Anne Perrot and Jean-Pierre Leclerc; available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11230

FR

FR – Report on the Cinema
and the Law on Competition



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

11IRIS 2008 - 5

GB – Regulator Proposes to Simplify Rules
on Distribution of Advertising

Ofcom, the UK communications regulator, has
proposed changes in the rules relating to the distri-
bution of television advertising. These reflect the
provisions in the new Audiovisual Media Services
Directive (see IRIS 2008-1: 5).

Currently, the rules applied to most TV channels
reflect those in the Television Without Frontiers
Directive and limit advertising to no more than an
average of nine minutes per hour plus three minutes
for teleshopping, with no more than 12 minutes
advertising in each hour. There must be a break of 20
minutes between advertising slots, which must be
taken during natural breaks in programmes. Stricter
rules are applied to the five public service channels
(ITV1, GMTV, Channel 4, Five and S4C), where the

limit is an hourly average of seven minutes with a
maximum of 12 minutes in each hour; at peak hours
the average must be no more than eight minutes of
advertising per hour; there may be only one break in
a half-hour programme.

Ofcom now proposes that the rule requiring a 20
minute break between advertising slots should be
scrapped; however some limits on the frequency of
advertising breaks should be retained. For the
moment, the current rules for public service channels
will be retained and limits will be put in place for
other channels, which will maintain the same fre-
quency as under the 20-minute rule. The rules on
natural breaks will be simplified and restrictions on
advertising in particular types of programmes will be
removed; for example, films may be interrupted
every 30 minutes rather than the current 45 minutes,
and restrictions on advertising breaks in current

to free expression may properly be designed to pro-
tect must…include a right to be protected against
the potential mischief of partial political advertis-
ing” than was accorded to it by the European Court
of Human Rights.

Furthermore, the House of Lords stated that
there is a pressing social need for such a ban on
television and radio (as compared to the press,

cinema, etc), because of the “…greater immediacy
and impact of television and radio advertising.” In
addition, the lack of a European consensus on the
matter led the House of Lords to accept that the
United Kingdom had a wide margin of appreciation
in this matter.

It should be noted that, although the House of
Lords distinguished VgT v Switzerland from the
instant case, this was on the basis of the 2001 deci-
sion. On 4 October 2007, a second decision of the
European Court of Human Rights on the same matter
was published, again finding that the decision of the
Swiss Federal Court constituted an infringement of
VgT’s Article 10 rights.

It remains to be seen whether ADI will file a com-
plaint in Strasbourg. �

•The Communications Act 2003, Section 321, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11206

•R (On The Application of Animal Defenders International) V Secretary of State For
Culture, Media and Sport (Respondent), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11207

•“Campaign Groups remain Gagged: Lords Rule on Political advertising case”,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11208

EN

GB – Regulator Unable to Take Action Against
Major Reduction in Children’s Programmes

Under the Communications Act 2003, the UK
communications regulator Ofcom no longer has the
power to set quotas of children’s programmes to be
provided by the commercial public service broadcast-
ers. Instead, it must consider whether such broad-
casters, taken together, offer ‘a suitable quantity and
range of high-quality and original programmes for
children and young people’. Where a broadcaster pro-
poses a significant change to its programme policy,
it must consult Ofcom and take its opinions into
account.

ITV1, the major commercial terrestrial channel,
proposed to reduce the amount of children’s pro-
grammes for 2008 from four hours per week (plus one

hour of film) to two hours per week (plus one hour
of film). Ofcom considered that this did amount to a
significant change, especially as the equivalent pro-
vision in 2005 was ten hours per week, and remained
of the view that the delivery of public service con-
tent for children is of primary importance. It
acknowledged the market pressures on ITV, including
those as a result of limits on the advertising of junk
foods during children’s programmes (see IRIS 2007-
1: 11). Nevertheless, it informed ITV that it would be
inappropriate to change the level of children’s pro-
grammes from that in 2007. ITV stated that it had
taken into account Ofcom’s opinions and would
increase its proposed provision to 2.5 hours per week
(with a small reduction in proposals for children’s
films). Ofcom then asked for a further increase, but
ITV declined to implement this. Ofcom concluded
that ITV had ‘taken account’ of its opinions and that
therefore the regulator could take no further action,
even though it remained of the view that the reduc-
tion in output should not take place at all. �

•Ofcom, ‘Ofcom Statement on Reduction in ITV Children’s Programmes’, 18 March
2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11204

EN

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol

David Goldberg
deeJgee

Research/Consultancy



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

12 IRIS 2008 - 5

HR – Rulebook on Fund for Promotion of Pluralism
and Diversity of Electronic Media

In January 2008 the Agencija za elektroničke
medije (Agency for Electronic Media) passed the
Rulebook on the manner and proceedings of public
tenders for co-financing of programme contents from
the Fund for the Promotion of Pluralism and Diversity
of Electronic Media: including criteria for the distri-
bution of financial funds, monitoring of the use of
financial means and the realisation of programme
contents through allocated funding. The adoption of
the Rulebook was carried out on the basis of Arti-
cle 57, paragraph 5 of the Law on Electronic Media
(see IRIS 2007-9: 15).

The Fund for the Promotion of Pluralism and
Diversity of Electronic Media has been established
within the Agency for Electronic Media and the
financial resources of the Fund are:
- three percent of the fee collected by the public
service broadcaster, Croatian radio and television,
pursuant to Article 54 paragraph 1 of the Law on
Croatian Radio and Television;

- unused funds according to the final report of the
Council for Electronic Media pursuant to Article 58
paragraph 8 of the Law on Electronic Media.
The resources of the Fund shall help to stimulate

the production of programme content published by
electronic media at local and regional level, which is
of public interest and is of particular importance to:
- the exertion of citizens’ right to information;
- national minorities in the Republic of Croatia;
- the encouragement of special programmes in the
areas of special state care;

- the encouragement of cultural works;

- the development of education, science and art;
- the promotion of works in Croatian language
dialects;

- the enhancement of the awareness of gender equal-
ity.
The Fund shall encourage the employment of

highly educated professionals in the electronic media
at local and regional level.

Funds are equally distributed for the promotion
of pluralism as well as radio and television pro-
gramme diversity. The resources of the Fund shall,
however, not be used for the encouragement of
entertainment programmes and may not be awarded
to those programmes that are already supported from
the budget on any other basis.

Funds are awarded through public tenders. Ten-
ders shall be announced at least once a year, on
15 May, by a decision of the Council for Electronic
Media. All broadcasters with concessions for per-
forming radio and television activities at local and
regional level have the right to participate.

The decision about the distribution of funds is to
be taken by the Council within 60 days after the
closing date of the tender and is then distributed to
all participants of the tender. The participants in the
tender have no right of complaint against the deci-
sion of the Council, but they may initiate an admi-
nistrative procedure.

The winner of the tender has to use the granted
funds according to the decision of the Council and its
application to the tender. On the basis of the Coun-
cil’s decision an agreement is signed with the parti-
cipants to whom funding is awarded.

The beneficiaries have to compile a report regard-
ing the disbursement of granted funds.

Radio and television broadcasters who use the
granted funds contrary to the provisions of the Rule-
book, or do not realise programme content, or realise
it contrary to the provisions of the Rulebook and
contrary to the signed agreement, shall reimburse
the funds including legal default interests within 15
days following a respective Council decision. Only an
administrative dispute may be initiated against such
a decision of the Council. �

•Pravilnik o načinu i postupku provedbe javnog natječaja za sufinanciranje pro-
gramskih sadržaja iz sredstava Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elek-
troničkih medija, kriterijima za raspodjelu sredstava te načinu praćenja trošenja
sredstava i ostvarivanja programskih sadržaja za koja su dodijeljena (Rulebook on
the manner and proceedings of public tender for co-financing of programme con-
tents from the Fund for the Promotion of Pluralism and Diversity of Electronic Media,
criteria for the distribution of financial funds, monitoring of the use of financial
means and the realisation of programme contents through allocated financial
means, Narodne novine number 07/08 (State Gazette no. 07/08), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9658

HR

affairs and religious programmes will be lifted.
Ofcom is also consulting on how much advertis-

ing is allowed on television, and whether stricter

rules should continue to apply to public service
channels, although it has not yet made firm propos-
als in these areas.

On the distribution of advertising, the new rules
will come into effect by 1 January 2009 at the latest
and, on the amount of advertising, by the beginning
of 2010. �

HU – National Communications Authority Announces
Tender for Digital Broadcasting

On 25 March 2008, the National Communications
Authority of Hungary (NCAH) announced an inter-

national tender for the operation rights of five ter-
restrial digital television broadcasting networks and
a digital radio broadcasting network in the VHF
range. According to the NCAH plans, the results of
the bids shall be announced in the summer of 2008.

Nives Zvonarić
Council for Electronic

Media, Zagreb

•Ofcom, ‘Review of Television Advertising and Teleshopping Regulation’, 19 March
2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11205

EN

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

13IRIS 2008 - 5

In order to make digital switchover possible, invi-
tations to bids for national terrestrial digital televi-
sion broadcasting (DVB-T) and terrestrial digital
radio broadcasting (T-DAB) have been announced by
the NCAH with the approval of the designated ad hoc
committee of the Hungarian Parliament, and in line
with the results of the professional consultations
carried out in February this year.

In accordance with Act LXXIV of 2007 on digital
switchover (Digital Switchover Act), the successful
bidders of both the television broadcasting and radio
broadcasting tenders will be granted multiplex oper-
ation rights for a period of 12 years.

According to the bid invitations, successful bidders
will decide on the compression method to be used and
will determine, if other programmes, in addition to
public service programmes, will be available for free,
or only for a subscription fee, as part of television
multiplex services. It is also for the future multiplex
operator to decide which channels, apart from those

stipulated both in the Digital Switchover Act and the
bid invitations, will be available from the very start of
multiplex services and which other channels will be
included in the programme range at a later time.

According to the invitation for bids, terrestrial
radio and television broadcasting must be launched
on two multiplexes in 2008, whereas the successful
bidder may also offer mobile TV (Digital Video Broad-
casting - Handheld - DVB-H) services using the third
television multiplex. Broadcast via the other two
television multiplexes can be launched once the cur-
rently available nation-wide terrestrial analogue
broadcasting has been terminated.

Both the audio and video multiplexes, after both
networks have been fully completed, must be avail-
able to 94 percent of the Hungarian population. As
far as audio broadcasting is concerned, the planned
date of digital switchover is the end of 2014.

Bidders can submit their offers by 11 a.m. on 24
April 2008 at the latest. �

IE – Film Tax Relief Retained

In his budget speech on 5 December 2007, the
Minister for Finance announced the retention of film
tax reliefs until 2012. The current tax incentive
scheme for film and television made in Ireland,
which is set out in Section 481 of the Taxes Consol-
idation Act 1997 (as amended), allows businesses
and individuals to offset their investment in film
against tax (see IRIS 2001-2: 10 and IRIS 2004-1:
14). The scheme was due to expire in December 2008,
so its retention until 2012 is welcomed by the film
industry.

The Irish Film Board published a rough guide to
the scheme in February 2007. The scheme applies to
feature films, creative documentaries, and animation
and, unlike elsewhere in Europe, it also applies to

television, as well as cinematic productions. The
2007 Review of the film industry by the Audiovisual
Federation of the Irish Business and Employers’ Con-
federation (IBEC) in November 2007, indicated that
Section 481 was crucial to maintaining competitive-
ness in attracting inward investment to the sector. In
2006, 261 productions had combined budgets
totalling EUR 279.9m, of which EUR 88.3m, i.e. over
31%, came from Section 481 relief. While the cost to
the exchequer of foregoing the tax is estimated at
around EUR 36.2 million, the gross gain was esti-
mated at EUR 55.7m, thereby providing a net gain of
EUR 19.5m. However, the Irish Film Board believes
the current tax incentives are no longer sufficient,
especially given the changes made in the UK in 2006.
Meanwhile, the Film Board has announced new fund-
ing for short films, including live action and ani-
mated films on the Internet.

The Government commissioned a review of film
financing in 2007. The review has recommended
some adjustments to the scheme. The Minister for
Finance referred to adjustments to the scheme in his
budget speech and said that any adjustments would
be announced as part of the Finance Bill 2008. �

Gabriella Cseh
Budapest

•Irish Budget Announcement 5 December 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11235

•“A Rough Guide to Section 481”, Irish Film Board, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11211

•“Indecon Review of Section 481 Film Relief”, 1 November 2007, commissioned by
Dept of Finance, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11210

EN

Marie McGonagle
and Deirdre Murphy

Faculty of Law,
National University
of Ireland, Galway

IE – Political and Religious Advertising

The issue of political advertising on radio and
television arose again in 2007. The Broadcasting
Commission of Ireland (BCI) instructed commercial
stations to cease broadcasting an advertisement for
Trócaire, the official overseas development agency of
the Catholic Church in Ireland, on the grounds that
it contravened Section 10(3) of The Radio and
Television Act 1988, which prohibits advertising
“directed towards a religious or political end” (see

IRIS 2004-8: 11, IRIS 2003-2: 11, IRIS 2001-7: 9 and
IRIS 2004-3: 10).

The core issue was a reference in the advertise-
ment to an online petition that Trócaire was running
as part of its Lenten (the period before Easter) cam-
paign, urging the government to implement UN
Resolution 1325 on gender inequality. The BCI stated
that the basis for its decision was that the 1988 Act
was not confined to a party political end, but also
encompassed procuring a reversal of government
policy or particular decisions of government. Thus, a



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

14 IRIS 2008 - 5

broadcast advertisement calling on the Government
to produce a National Action Plan and seeking pub-
lic signatures for a petition in this regard had a polit-
ical objective as contemplated under the Act.

This broad interpretation of “political end” by the
BCI was in contrast to that of the national public
service broadcaster RTÉ, which stated that it took a
narrow interpretation of similar legislation pertain-
ing to it and continued to broadcast the same adver-
tisement for Trócaire.

The Government Minister responsible for the
introduction of the 1988 Act declared that it was
never the intention that the legislation would be
interpreted to preclude discussions of moral concern.
Rather, Section 10(3) was intended to eliminate any
potential abuse of the broadcasting medium for reli-
gious or political purposes within the Irish State.

Following discussion with Trócaire, the BCI sug-
gested an alternative wording, which would be
acceptable under s.10(3). In order to ensure a suc-
cessful campaign, Trócaire agreed to the revised
script.

Two months later, in May, an advertisement high-
lighting the needs of autistic children was banned
from radio stations on the grounds that it too was
“political”. The BCI prohibited the advertisement as
it “could only be understood to be critical of govern-
ment policy”. In this instance, the advertisement was
also banned by RTÉ. The advertisement, which was
sponsored by the charity and campaign group Irish
Autism Action, was intended to show the lack of edu-
cational facilities for these children and to remind
the public that effective intervention could improve
their quality of life. The advertisement followed a
court action taken by the family of one such child
and was due to be broadcast in the month prior to a
general election. However, the charity stated that
the advertisement was not centred on the election.

A further controversy arose in December 2007,
when another Catholic Church agency had to drop the
word “crib” from an advertisement before RTÉ would
broadcast it. RTÉ did not ban the advertisement, but
advised the agency to clarify with the BCI whether
the prohibition on advertising directed towards a reli-
gious end applied to promotion of the sale of cribs.
The agency did not approach the BCI, but altered its
script, which RTÉ then cleared for broadcast. �

IE – New Regulations on Taste and Decency

The Broadcasting Commission of Ireland (BCI) has
introduced new regulations on taste and decency.
These are contained in the Code of Programme Stan-
dards. The code came into effect on 10 April 2007.
The objectives of the code are to promote responsi-
ble broadcasting and reduce harm or offence to the
audience. The code provides guidelines to the broad-
caster and protects the viewer/listener by informing
them of choices and standards to expect.

While restrictions already existed in the area, this
is the first attempt to create regulatory guidelines,
which apply to all Irish broadcasters, both public and
private. The Broadcasting Act 2001 S.19 (1) required
the Commission to prepare a code, which must be
complied with, with respect to taste and decency.
The requirement placed particular focus on the por-
trayal of violence and sexual conduct, but the Com-
mission was not limited to this.

The development of the code was carried out in
three phases (see IRIS 2005-10: 16). The first and

second phase involved public consultation, including
workshops for broadcasters. The final phase involved
the publication of a draft code and the incorporation
of the public’s views and comments (see S.19 (5) of
the Broadcasting Act 2001).

The code covers a range of topics, such as coarse
language and portrayal of drugs/alcohol, which must
be assessed in context. The context relates to the
composition of the audience, programme scheduling
and type of channel. The broadcaster must take due
care not to offend the listener/viewer. They must use
certain mechanisms to avoid this, for example the
watershed (9 p.m.), classification and warnings.

Breaches of the code are dealt with by the Broad-
casting Complaints Commission (BCC). Complaints
which have been upheld in full or in part to date
have concerned the stereotyping or stigmatising of
people with disabilities, particularly mental illness,
in a current affairs programme, a television “soap”
and a comedy programme; also inappropriate content
(nudity, without prior warning, in a promotion for a
sexually explicit series) and protection of children
(suicide of a character in a police drama series shown
pre-watershed). �

•BCI Statement Regarding Trócaire Advertisement, 22 March 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11213

EN

•Code of Programme Standards, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11214

EN

IT – Rules Governing Teleshopping Amended

According to the Television Without Frontiers
Directive (Directive 89/552/EEC, as amended by
Directive 97/36/EC), teleshopping comes in the form

of either teleshopping spots or teleshopping win-
dows: the former are subject to an hourly 12-minute
limit, whereas the latter are required to be longer
than 15 minutes. Conversely, under Italian law prior
to November 2007, teleshopping was required to have

Marie McGonagle
and Monica Kineavy

Faculty of Law,
National University
of Ireland, Galway

Marie McGonagle
and Carolyn O’Malley

Faculty of Law,
National University
of Ireland, Galway



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

15IRIS 2008 - 5

a minimum duration of 3 minutes and was not sub-
ject to the hourly 12-minute limit, which only
applied to advertising spots.

This was one of the reasons which led the Euro-
pean Commission to initiate a number of infringe-
ment procedures against Italy. In particular, proce-
dure no. 2007/2110 was based on the findings of the
“Audimetrie report”, a survey conducted by inde-
pendent experts who had monitored the conduct of
major Italian broadcasters from February 2005
through to July 2006, revealing a number of viola-
tions of the TWF Directive. Accordingly, the Commis-
sion issued a pre-infringement letter, dated 16 March
2007 (no. D(2007) 809549), whereby it held that the
Italian rules governing teleshopping windows were at
variance with the minimum duration requirement set
out in Article 18a of the TWF Directive.

In order to ensure compliance with EC law, the
Italian Communications Authority, in its Delibera n.
162/07/CSP (Deliberation of 8 November 2007 no.
162/07/CSP), amended its Regolamento in materia di
pubblicità radiotelevisiva e televendite (Regulation
concerning television advertising and teleshopping)
by inserting a proviso which expressly laid down a
15-minute minimum duration requirement for
teleshopping windows.

On 11 January 2008, however, the Italian major
commercial broadcaster RTI instituted proceedings

before the Regional Administrative Court for Latium,
seeking to obtain annulment, following suspension
of its effects, of Deliberation 162/07/CSP. By its
Order of 31 January 2008, no. 138/2008, the Italian
court granted RTI’s application for interim relief and
ordered suspension of the impugned Deliberation.

Turning to teleshopping spots and the attendant
hourly 12-minute limit, the inconsistency between
the Italian legislation and the requirements set forth
in the TWF Directive was clearly pointed out by the
Commission in its letter of formal notice of
12 December 2007. Hence, on 31 January 2008, the
Italian Communications Authority adopted Delibera
n. 12/08/CSP (Deliberation no. 12/08/CSP), which
further amended the Regulation concerning televi-
sion advertising and teleshopping, by inserting a
sentence whereby teleshopping spots are brought
within the scope of the hourly and daily limits apply-
ing to television advertising. To date, Deliberation
no. 12/08/CSP has not been impugned.

Therefore, although the Italian rules governing
teleshopping spots and windows had been amended
in order to bring them into line with the TWF Direc-
tive requirements, Deliberation no. 162/07/CSP
amending the provisions on teleshopping windows
was suspended by the Latium Regional Administra-
tive Court.

Apparently, however, the principles laid down in
the impugned Deliberation (and in the TWF Directive)
had been incorporated into the Italian legal order at
an earlier stage, i.e. when the 1998 Protocol to the
European Convention on Cross-border Television
entered into force. The wording of the said Protocol,
indeed, matches that of the TWF Directive, as amended
in 1997, insofar as they both provide for a 15-minute
minimum duration for teleshopping windows.

Thus, Deliberation no. 162/07/CSP was adopted
due only to considerations of legal certainty, as its
preamble duly clarifies. It follows that, although
such a Deliberation has been suspended by the Ita-
lian courts, the principles set forth therein are
arguably still in force. �

•Delibera n. 162/07/CSP “Modifiche al Regolamento in materia di pubblicità
radiotelevisiva e televendite di cui alla delibera n. 538/01/CSP del 26 luglio 2001”
(Deliberation no. 162/07/CSP “Amending the Regulation concerning television
advertising and teleshopping), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11234

•Delibera n. 12/08/CSP “Modifiche al Regolamento in materia di pubblicità
radiotelevisiva e televendite di cui alla delibera n. 538/01/CSP del 26 luglio 2001”
(Deliberation no. 12/08/CSP “Amending the Regulation concerning television
advertising and teleshopping), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11233

•Regolamento in materia di pubblicità radiotelevisiva e televendite (Regulation
concerning television advertising and teleshopping, official consolidated version),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11232

•Tribunale Amministrativo Regionale del Lazio, Sezione terza ter, Ordinanza del
31 Gennaio 2008, RTI c. AGCom, n. 138/08) (Latium Regional Administrative Court,
RTI v AGCom, Order of 31 January 2008 no. 138/2008)

IT

Amedeo Arena
University of Naples

“Federico II”.

MT – Freedom of Expression
vs. Protection of One’s Honour

On 7 October 1994, in a programme aired on a
Maltese radio station, the presenter and owner of the
station, Mr Joseph Grima, made several vulgar, inso-
lent and unfair remarks about the ex-Chairman of the
Broadcasting Authority, Professor Joseph M. Pirotta.
Amongst other things, Mr Grima claimed that the
Authority’s ex-Chairman had regularly acted in an
incorrect way, in a biased and discriminatory manner
and on instructions from the Prime Minister. Profes-
sor Pirotta was also referred to by such appellations
as “stupid” and “a fool”.

The Authority’s ex-Chairman filed libel proceed-

ings against Mr Grima. The latter pleaded that the
words used by him during the broadcast in question
were permissible under Article 10 of the European
Convention on Human Rights and Fundamental Free-
doms, which protects freedom of expression. Indeed,
Mr Grima claimed that he was exercising his right to
freedom of expression, that the Authority’s ex-chair-
man was a public figure, that the statements made
were based on substantially correct facts and more-
over that anyone, including Professor Pirotta himself,
could have phoned in and intervened during the pro-
gramme, to make their case.

The Civil Court, First Hall, in its judgement of
7 October 1995, found in favour of the Authority’s
ex-Chairman. On 3 November 2007, the Court of



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

16 IRIS 2008 - 5

Appeal confirmed this judgement, declaring that the
words used with regard to Professor Pirotta offended
his honour and reputation and exposed him to pub-
lic ridicule.

In its judgement, the Civil Court had held that, in
so far as fair comment was pleaded by Mr Joseph
Grima, the criticism of public officials can be severe,
provided it is based on facts that are substantially
true. The criticism has to be acceptable in a demo-
cratic society or be in the public interest. A balance
has to be struck between the right of freedom of
expression and the defence of a person’s reputation,
honour and good name, which everyone is entitled to
enjoy in a democratic society,. It is not acceptable to
attack a person’s reputation by alleging false state-
ments. When the words uttered are per se derogatory
and injurious, the intention to inflict harm is pre-
sumed. The question does not concern what the
defendant intended, but rather what reasonable per-
sons, knowing the circumstances in which the words
were used, would understand to be their meaning.
Liability for libel does not depend on the intention
of the defamer, but on the fact of the defamation.
The question is not what the writer of an alleged
libel meant, but the actual meaning of the words he
used. It is not the defendant’s intention or the mean-
ing in his or her own mind that constitutes the libel,
but the meaning and inference that would naturally
be drawn by reasonable and intelligent persons read-
ing it.

Mr Joseph Grima, being aggrieved by the decision
of the Civil Court, entered an appeal calling for its
revocation.

On 30 November 2007, the Court of Appeal deliv-
ered its judgement, dismissing Mr Grima’s appeal and
thereby rejecting all his grievances. It confirmed the
decision of the Civil Court in its entirety, including
the award of damages, which was not considered to
be exaggerated in the circumstances. The following
reasons were given for the Court’s decision:
- The fact that listeners could participate “live” was
no defence nor did it neutralise any libellous com-
ment;

- The statements against Professor Pirotta were
offensive and were not acceptable in a democratic
society. The offensive words amounted effectively
to “character assassination” at the expense of Pro-
fessor Pirotta. Nor was the veracity of the allega-
tions proven;

- For words to be libellous, it is not necessary that
they be repeated by others. In the context of libel,
it is sufficient if the words offend a person’s hon-
our and reputation and expose him to public
ridicule. There have been numerous judicial
attempts to define what is defamatory. The most
common defines a defamatory allegation as one
that tends to make reasonable people think the
worst of the claimant;

- Professor Pirotta was entitled to sue for libel with-
out the need to seek a priori a correction/rectifi-
cation;

- In view of the gravity of the offensive comments, it
was not appropriate to consider Mr Grima’s apology
for the purposes of limiting the damages awarded.
His apology was made too late and after the dam-
age had been done. �

•Dr Joseph M. Pirotta v. Joseph Grima sew proprju kif ukoll bhala direttur ghan-
nom u in rapprezentanza ta’ Grima Communications Ltd, u Dr Emy Bezzina (Dr
Joseph Pirotta vs. Joseph Grima in his own name and as Director in the name of and
on behalf of Grima Communications Limited and Dr Emy Bezzina), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11203

ML

PL – New Amendment to Polish
Broadcasting Act Adopted

On 18 March 2008, the Sejm, the lower chamber
of the Parliament, adopted an Act amending the
Broadcasting Act and some other Acts. The other
legal acts that were subject to amendment are the
Telecommunications Law and the Law on Higher Edu-
cation. The new Act was passed to the Senate and the
President of the Republic of Poland on 19 March
2008.

The newly adopted Act comprises changes regard-
ing the division of tasks and powers of State regula-
tory authorities in charge of communications (Office
of Electronic Communications - OEC) as well as radio
and television broadcasting (National Broadcasting
Council - NBC), and governs the procedure for mak-
ing such changes.

According to the new bill, an important part of
the existing competencies of the National Broadcast-
ing Council will, in the future, be taken over by the
Office of Electronic Communications. Notably, broad-

casting licences will be awarded by the President of
the OEC. However, the President of the OEC shall take
decisions as regards broadcasting licences having
sought the opinion of the NBC on the non-economic
national interests linked to culture, language and
media pluralism and on some other aspects specified
in the Broadcasting Act. These include (i) the degree
of compliance of the proposed programming activi-
ties with the tasks of broadcasting taking into
account the degree of their implementation by other
broadcasters in the area covered by the broadcasting
licence, (ii) the applicant’s ability to make the nec-
essary investments and ensure financing of the pro-
gramme service, (iii) the estimated share of pro-
grammes produced or commissioned by the
broadcaster or co-produced by the broadcaster jointly
with other broadcasters, (iv) the past compliance
with regulations governing radio communications
and the mass media, (v) the planned share of the
programmes originally produced in the Polish lan-
guage and European works in the television pro-
gramme service, or of compositions performed in the

Kevin Aquilina
Broadcasting

Authority, Malta



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

17IRIS 2008 - 5

Polish language in the radio or television programme
service.

However, it will still be the minister in charge of
culture and national heritage, having sought the
opinion of the President of the OEC and the NBC, who
shall specify by regulation the formal requirements
of the application form, the information to be pro-
vided in the application, and the way in which it has
to be submitted.

The President of the OEC will be responsible for
other tasks specified in the Broadcasting Act in addi-
tion to those mentioned above: he/she will also con-
trol the activity of broadcasters and entities, except
the control of programming activities of the broad-
casters according to provisions of the Broadcasting
Act (which will be conducted by the NBC). Other new
tasks of the OEC’s President will be to keep a register
of programme services retransmitted in cable net-
works (the President of the OEC shall register a pro-
gramme service to be retransmitted on the basis of a
notification), to award or deprive broadcasters the
status of a social broadcaster (on the terms and con-
ditions set forth in the Broadcasting Act), to organ-
ise and initiate, in agreement with the NBC, foreign
co-operations in the area of radio and television
broadcasting.

The NBC shall safeguard freedom of expression,
the right to information as well as issues of public
interest regarding radio and television broadcasting.
These goals will be mainly realised by controlling the
implementation of programming standards as envis-
aged in the Broadcasting Act. The current competen-

cies of the NBC are broader and include inter alia
developing, in agreement with the Prime Minister,
the directions of the State policy with respect to
radio and television broadcasting.

According to the new Act, the Chairman of the
NBC will not be authorised to fine a broadcaster who
has failed to comply with programming standards
established by the Broadcasting Act. If the broad-
caster, within 30 days after being called upon by the
Chairman of the NBC, fails to cease practices that
infringe upon the provisions of the Broadcasting Act
or licence requirements, the Chairman of the NBC
shall request the President of the OEC to initiate pro-
ceedings aimed at imposing a fine or issuing a deci-
sion revoking the licence. Only the President of the
OEC is authorised to impose respective fines.

Under the new Act, an important part of the
NBC’s tasks will be to conduct competitions for posi-
tions of management board members and supervisory
board members in public radio and television broad-
casting companies. Currently, the NBC appoints only
members of supervisory boards in the public radio
and television; however, one member of the super-
visory board is appointed by the minister in charge
of the State Treasury.

According to the new Act, the NBC shall consist
of three members appointed by the Sejm, two mem-
bers appointed by the Senate and two members
appointed by the President from amongst persons
with a distinguished record of knowledge and expe-
rience in public media, with at least two recommen-
dations from university or higher education institu-
tions or national associations of creators or
journalists.

The new Act is currently under examination by
the Senate. �

•Ustawa z dnia 18 marca 2008 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz
niektórych innych ustaw (Act of 18 March 2008 amending the Broadcasting Act and
some other Acts), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8629

PL

Małgorzata Pęk
National Broadcasting

Council, Warsaw

RO – CNA Imposes Sanctions
for Youth Protection Violations

After monitoring the labelling of feature films
broadcast on prime time television in February 2008,
the Consiliul Nat‚ ional al Audiovizualului (national
electronic media authority – CNA) found several vio-
lations of the rules on the protection of minors. On
the basis of the relevant investigative reports, it
imposed appropriate sanctions for breaches of the
classification criteria set out in the Codul CNA de
Reglementare a Cont‚ inutului în audiovizual (CNA
regulatory code for audiovisual content) at its pub-
lic meeting on 27 March 2008. The broadcaster Kanal
D was fined RON 2,500 (approx. EUR 680), while fel-
low broadcasters Prima TV and ProTV received public
reprimands (Somat‚ ie publică).

One breach of the CNA rules on the protection of
minors had attracted particular attention. Several
national TV channels had broadcast video footage
released by police sources, in which a 12-year old

schoolgirl was tortured by two older girls. The CNA
ruled that this infringed Art. 4 para. 2 and Art. 35 of
the CNA regulatory code and punished all seven TV
companies which had shown the video. It imposed
fines of RON 2,500 on private broadcasters Pro TV,
Antena 1 and OTV, while private TV channels Prima
TV, Realitatea TV and Kanal D and public service
broadcasters TVR 1 and TVR 2 were publicly repri-
manded.

Art. 4 para. 2 deals with cases in which a child
under 14 is the victim of a crime or is physically and
psychologically abused. It only allows the transmis-
sion of pictures and commentary with the written
consent of the child’s parents, guardian or legal rep-
resentative.

Art. 35 prohibits the broadcast of footage made
available to broadcasters by the police or public pros-
ecutor’s office if the victim of a crime or their family
members have not given their permission. Similarly,
the victim’s identity may not be revealed without
the agreement of the persons concerned.



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

18 IRIS 2008 - 5

•Svea hovrätt 2008-02-25, mål nr T 2367-07, överklagat avgörande: Stockholms
tingsrätts dom i mål nr T 10410-03 och T 10411-03, Magnus Carlsson m.fl. ./.
Happy Life Animation AB (Svea Court of Appeals, 25 February 2008, case nr T
2367-07, appealed judgment: Stockholm District Court’s judgment in case nr T
10410-03 and case nr T 10411-03, Magnus Carlsson et al v. Happy Life Animation
AB)

SV

Both of these provisions were flouted by the
aforementioned broadcasters in their reports on the
violence inflicted on the 12-year old girl.

A CNA press release of 27 March 2008 states that:
“In view of the seriousness of this case and the pos-
sible harmful effects on the development of minors,

the CNA has also decided to bring this case to the
attention of the Inspectoratul General al Polit‚ iei
(General Inspectorate of Police), the Autoritatea
Nat‚ ioală pentru Protecia Copilului (National Autho-
rity for the Protection of Minors), the Ministerul
Educat‚iei şi Cercetării (Ministry of Education and
Research) and the Asociat‚ ia Jurnaliştilor din România
(Romanian Journalists’ Association)”. �

SK – Press Act Adopted

The Slovak Ministry of Culture submitted a new
draft of the Press Act to the National Council of the
Slovak Republic in January 2008. This draft was
adopted on 9 April 2008. If the President of the
Slovak Republic does not veto it the National Coun-
cil the Press Act should become effective as of 1 June
2008.

The adoption of the Press Act was preceded by a
number of discussions resulting in disputes among
the political parties. The opposition parties consider
the Act to be undemocratic, in particular because of
the established right of reply, and they did not vote
for the adoption.

The adopted Press Act abrogates and fully subs-
titutes the previously valid, but now due to develop-
ment outdated, regulation of Act No. 81/1966 on
Periodic Press and other Mass Information Means.
The previous Act on Periodic Press has been amended

nine times in total, and six times since 1989,
whereby the individual partial amendments have
always addressed only issues that were of concern at
those particular times. The reason for this Act is that
the quality of information, in particular the ways of
acquiring information, processing information and
the veracity of the information disclosed, is more
important than the quantity of information consid-
ering the large number of information provided or
available through new information technologies. The
main aim of the Press Act is the regulation of the
rights and obligations of natural and legal persons in
connection with publishing and the public distribu-
tion of periodic press. Principal changes concern the
substitution of registration through record keeping
of the periodic press and the establishment of the
right of correction, the right of reply and the right
to additional notification as well as the conditions of
their application. A new legal regulation constitutes
also the responsibility of the editor for the contents

SE – Court of Appeals Judges on Good Practice
for the Acknowledging of Authors

On 25 February 2008, Svea hovrätt (the Svea
Court of Appeals) delivered a judgment in a case
regarding the demands of good practice in relation to
the naming of authors on DVDs and VHSs. The case
concerned the application of section 3 of Upphovs-
rättslagen (the Swedish Copyright Act), as well as
contract law relating to copyright.

The issue at hand was initially based on an
employment relationship. The plaintiff had been
employed by the defendant as Vice CEO, Creative Pro-
ducer and Head of the animations operations. During
the course of his employment, the plaintiff created
the animated series “Da Möb” in collaboration with
another employee. The plaintiff inter alia, drew the
three main characters.

The plaintiff entered into an agreement with the
defendant regarding the production. The agreement

regulated inter alia the right of attribution of these
three main characters and the acknowledgement of
the plaintiff as author.

After the agreement had been entered into, the
defendant made “Da Möb” publicly available by issu-
ing VHS and DVD editions of the series. It was also
possible to buy images showing illustrations from “Da
Möb” as background images for cell phones.

The plaintiff was only named in the credits run at
the end of the DVDs and VHSs.

The plaintiff filed a suit against the defendant.
The suit was based on the fact that the plaintiff had
not been named as the author in accordance with
good practice.

The Svea Court of Appeals, in making reference to
the judgment from Stockholms tingsrätt (The Stock-
holm District Court), concluded the following:

The plaintiff’s claim was denied. After having
reviewed VHS and DVD covers brought forth as evi-
dence, the court stated that sometimes the author is
named on the cover and sometimes the author is not.
The court further stated that the plaintiff had not
proved that there was an established good practice of
naming the author on the covers of DVDs or VHSs or
that such a practice had been established between
the parties. �

Michael Plogell
and Henrik Svensson
Wistrand Advokatbyrå,
Gothenburg, Sweden

•CNA press release of 27 March 2008, available at:
http://www.cna.ro/Comunicat/de-pres-27-03-2008.html

RO

Mariana Stoican
Journalist, Bucharest



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

19IRIS 2008 - 5

•Zákon o periodickej tlači a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlačový
zákon) (Draft Press Act), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11209

SK

published in the periodical press. Publishing of infor-
mation and contents from another source does not
relieve the editor from this liability. In addition, false
data taken from any other source and subsequently
published in the periodical press establishes the
right of correction or the right of reply. These rights
are based on the premise that everybody has a right
to express themselves in relation to the subject mat-
ters that concern them. The editor’s liability is estab-
lished as an objective liability, i.e. a liability without
regard to the fault of the editor.

The right of correction requires that a false state-
ment regarding a specific natural or legal person or
an activity of a respective public authority body has
been made. This false statement does not have to
concern e.g. the credit of a natural person or the

good reputation of a legal person, and it also does
not need to have a negative impact on a natural per-
son, legal person or a public authority body. The edi-
tor is obliged to publish the correction in a proposed
wording, which he cannot change.

The subject matter of the right of reply is any
statement (true, false or truth distorting) about a
natural person, a legal person or a public authority
body concerning the credit, dignity or privacy of a
natural person, or the good reputation or name of a
legal person or a public authority body. The editor is
not permitted to intervene as regards the reply, and
he also has no right to evaluate its veracity.

The Press Act also regulates:
- the rights and obligations concerning information
acquisition and publishing of contents;

- the protection of the source and content of infor-
mation;

- the obligations on the disclosure of obligatory data
on periodic press. �

TR – Protection of Films Made Before 1995

In a recent judgement, the Istanbul 4th Industrial
Property Rights Court (dated 9 July 2007, E.
2006/113, K. 2007/152, unpublished) has decided
that producers of films should benefit from the
longer protection period as extended by amendment
of the Turkish Law on Intellectual and Artistic Works
(LIA) of 1995, regardless of whether or not the pro-
tection period set in the old law had already
expired.

The LIA has already been amended several times.
An important change was effected in 1995, when the
authorship of cinematographic works was altered in
an attempt to harmonise Turkish law with EC law.
While, before the amendment, only film producers
were recognised as authors of films, in 1995, author-
ship was granted jointly to directors, script writers
and composers of original film music for films whose
production was begun after 1995. In an amendment
of 2001 (see IRIS 2001-3: 16), dialogue writers and
animators were also included among joint authors.
Furthermore, in 2001, film producers were named as
holders of neighbouring rights.

Another important change in the law was related
to the protection period: for films, the protection
period used to be 20 years starting from the public
launch of the film. In 1995, the protection period for
all works was extended to the lifetime of the author
plus 70 years following the author’s death. For legal
entity authors and holders of neighbouring rights,
this period was set at 70 years.

The extension of the protection periods, at the
same time as the amendment of film authorship,

resulted in several problems including the question
as to which films and which persons should benefit
from the extension. The issue is of considerable
importance as the majority of Turkish feature films
were produced in the 1990s.

Many disputes have come before the courts,
where the fundamental problem raised was whether
the producers should continue to enjoy the status of
author in the extended period. Another problem was,
in cases where the producers had already transferred
their rights in the film to third parties, whether such
transfer would cover the rights gained for the exten-
sion period.

In recent years, both IPR Courts and the Turkish
Court of Appeals have handed down judgements in
favour of producers. The Istanbul 4th IPR Court
decided that producers should benefit from the
extension of the protection period, regardless of
whether the 20 year protection period set in the old
law had expired. An interesting point in this judge-
ment is that the film producer is granted the rights
of the author and other neighbouring rights at the
same time. Similar decisions have been rendered pre-
viously by IPR courts, which are being approved by
the Court of Appeals, and in this way creating an
established line of judgements.

With regard to the second question, the law pro-
vides that the assignment of rights by contract can-
not cover any rights that may be afforded to authors
in the future by a change in the law. The courts have
rightly adopted this solution and decided that
assignees could not have acquired any rights for the
extension period granted by the law.

The position of directors and other joint authors
or performers with regard to films produced before
1995 has not yet been discussed in disputes before
the courts. �

Jana Markechová
Markechova Law
Office, Bratislava

•Judgement of the Istanbul 4th Industrial Property Rights Court of 9 July 2007, E.
2006/113, K. 2007/152 (unpublished)

TR

Gül Okutan Nilsson
and Yalçın Tosun

Istanbul Bilgi University
Intellectual Property Law
Research Center, Istanbul



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

20 IRIS 2008 - 5

Dusollier, S.,
Droit d’auteur et protection
des œuvres dans l’univers numérique
BE : Louvain
2008, Larcier
ISBN 978-2-8044-2835

Peron, Frédéric
L’Europe dans la société de l’information
Regards européens sur l’avenir
du droit des TIC
BE : Louvain
2008, Larcier
ISBN 978-2-80442982-9

Legicom, N° 41 : Les amateurs,
création et partage de contenus sur
Internet, nouveaux défis juridiques
Editions Victoires (15 mai 2008)
Collection : VICTOIRES EDITIONS
ISBN-13: 978-2351130421

Katsirea, I.,
Public Broadcasting and European Law
GB : London
2008, Kluwer Law
ISBN 978-9041125002

Moore, P., Moore, R. L.,
Media Law and Ethics Casebook
GB: London
2008, Routledge
ISBN-13: 978-0805850826

Goldhammer, K., Piopiunik, M., Lessig, M.,
Birkel, M.,
Call Media in Europa
Marktanalysen und rechtliche
Rahmenbedingungen in Deutschland,
Österreich, Frankreich und der Schweiz
2008, Vistas Verlag
ISBN 978-3-89158-461-3

Landy, G. K., Matrobattista, A. J.,
The IT / Digital Legal Companion:
A Comprehensive Business Guide to
Software, IT, Internet, Media and IP Law
2008, Syngress
ISBN 978-1597492560

Kops, M.,
Die Aufgaben des öffentlich-rechtlichen
Auslandsrundfunks in einer
globalisierten Medienwelt
2008, Vistas Verlag
ISBN 978-3-89158-474-3

Bullinger, M.,
Regulierung von Wirtschaft und Medien
Analysen ihrer Entwicklung
2008, Mohr Siebeck
ISBN 978-3-16-149575-5

Driving Digital Content
5 – 6 June 2008
Organiser: Understanding & Solutions
Venue: London
Information & Registration:
Tel.: +44 (0)1582 500196
E-mail: ddc@uands.com
http://www.uands.com/ddc08/index.htm

PUBLICATIONS AGENDA

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int
Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

Preview of next month’s issue:

The Promotion of Cultural Diversity
via New Media Technologies
by Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

2008-6


