
2008 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

UN / OSCE / OAS / ACHPR

2007 Joint Declaration by the Four Special
Mandates for Protecting Freedom of Expression 2

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Cases of Voskuil v. the Netherlands
and Tillack v. Belgium 3

Committee of Ministers:
Declaration on Protecting the Dignity,
Security and Privacy of Children
on the Internet 4

Committee of Ministers:
Declaration on Digital Dividend
and Public Interest 5

European Commission against
Racism and Intolerance:
Media Provisions in New Country
Reports on Racism 6

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities:
Permissibility of National Requirements
for Examining and Labelling Films 6

European Commission:
Funding of Austrian Broadcasting
Corporation Examined 7

European Commission:
Investigation into the Funding
of National Public Service Broadcasters 7

European Commission:
Third Fine on Microsoft 8

European Commission:
First Monitoring of the 2005 Online
Music Recommendation 8

NATIONAL
AT–Austria:
Licence for Mobile Television Granted 9

BA–Bosnia and Herzegovina:
Penalty for Unauthorised Distribution
of a TV Channel Confirmed 9

BG–Bulgaria:
Plan for Implementation of DVB-T Adopted 10

DE–Germany:
Artistic Freedom versus Personality Rights 10

Online Search and Monitoring
of the Internet Unlawful 11

Media Commission’s Statement
on Local and Regional Television 11

No Fee for Electronic Programme Guide 12

ES–Spain:
New Cinema Act 12

FR–France:
Concept of Reality TV under Threat? 13

Liability of Video Share Sites –
More Definite Jurisprudence 13

Commission Established to Develop
a New Model of Public Service Television 14

CSA Calls for Simplified Relationships
between Producers and Broadcasters 14

GB–United Kingdom:
Manhunt 2 Videogame Classification Saga Ends 15

Regulator Announces New Consumer
Protection Measures for Viewers
Participating in Programmes 16

HU–Hungary:
Copyright Aspects of Network-based PVR 16

LT–Lithuania:
Fine Imposed for Violation of the Law
on Alcohol Control 17

LV–Latvia:
Competition Council of Latvia Rejects
Broadcasters’ Complaint 17

MT–Malta:
Civil Court Confirms the Independence
of the Broadcasting Regulator 18

PL–Poland:
Controversial Awarding of Frequencies
to TV Puls 19

PT–Portugal: Digital TV Contests 19

RO–Romania:
CNA Creates Order in the Cable
Network Operator Market 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2 IRIS 2008 - 4

INTERNATIONAL

UN / OSCE / OAS / ACHPR

2007 Joint Declaration by the Four Special Mandates
for Protecting Freedom of Expression

This note reviews the Joint Declaration adopted
by the four special mandates for protecting freedom
of expression – the UN Special Rapporteur on Free-
dom of Opinion and Expression, the OSCE Represen-
tative on Freedom of the Media, the OAS Special Rap-
porteur on Freedom of Expression and the ACHPR
Special Rapporteur on Freedom of Expression – on 12
December 2007. This year’s Joint Declaration, unlike
many of the past, which focused on multiple themes,
centres around just one key issue: diversity in broad-
casting.

With the assistance of ARTICLE 19, Global Cam-
paign for Free Expression, the three special mandates
at the UN, OSCE and OAS have adopted a Joint
Declaration every year since 1999. Since 2006 they
have been joined by the Special Rapporteur on Free-
dom of Expression of the African Commission on

Human and Peoples’ Rights (see IRIS 2006-3: 3, IRIS
2005-2: 2 and IRIS 2004-2: 6). Each year, the Joint
Declaration focuses on different thematic issues. In
the past, it has promoted such issues as defamation,
broadcast regulation, access to publicly-held infor-
mation, secrecy laws, the Internet, anti-terrorism
measures, openness of national and international
public bodies and freedom of expression and cul-
tural/religious tensions. This year, for the first time
since 2002, the mandates actually met together in
person, along with a number of leading experts, to
discuss the focus issue, diversity in broadcasting.

The 2007 Joint Declaration starts by noting the
importance of diversity in the media in relation to a
number of important social values, including democ-
racy, social cohesion and broad participation in deci-
sion-making. It also recognises the dual role of media
diversity, both in giving voice to, and in satisfying
the information needs of everyone, as protected by
international guarantees of freedom of expression,

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to
represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

• Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator – Michael Botein, The Media

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) –
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) –
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) –
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter (co-ordination)
– Véronique Campillo – Michael Finn – Marco
Polo Sàrl – Manuella Martins – Katherine
Parsons – Stefan Pooth – Roland Schmid –
Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory –

Géraldine Pilard-Murray, post graduate diploma
in Droit du Multimédia et des Systèmes d’Infor-
mation, University R. Schuman, Strasbourg
(France) – Caroline Bletterer, post graduate
diploma in Intellectual Property, Centre
d’Etudes Internationales de la Propriété Intellec-
tuelle, Strasbourg (France) – Deirdre Kevin,
Media Researcher, Düsseldorf, Germany – Mara
Rossini, Institute for Information Law (IViR) at
the University of Amsterdam (The Netherlands)
– Christina Angelopoulos, Institute for Infor-
mation Law (IViR) at the University of Amster-
dam (The Netherlands) – Nicola Lamprecht-
Weißenborn, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) – Britta Probol,
Logoskop media, Hamburg (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions
ISSN 1023-8565

© 2008, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

EUROPEAN COMMISSION Institute for Information Law NYLS
MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,

MMLPC

&Auteurs
Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

3IRIS 2008 - 4

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Cases of Voskuil v. the Netherlands
and Tillack v. Belgium

In two recent judgments, the European Court of
Human Rights has given substantial protection to
journalists’ right of non-disclosure of their sources

under Article 10 of the Convention. The case of
Voskuil v. the Netherlands concerns Mr Voskuil’s alle-
gations that he was denied the right not to disclose
his source for two articles he had written for the
newspaper Sp!ts and that he was detained for more
than two weeks in an attempt to compel him to do
so. Voskuil had been summoned to appear as a wit-

which include the right to seek and receive, as well as
to impart, information and ideas. The preamble also
notes different kinds of diversity – of outlet (type of
media), of source (ownership) and of content – which
then serves as the organisational framework for the
substantive part of the Declaration.

There is some tension between the imperative of
promoting media diversity and the somewhat intru-
sive regulatory tools that this requires, on the one
hand, and the potential these tools create for
political interference with media freedom, on the
other. This is something freedom of expression advo-
cates have long been aware of and concerned about.
The Declaration tries to resolve this tension by stat-
ing, in its first substantive point, that regulation of
the media with a view to promoting diversity is legit-
imate only if undertaken by bodies that are pro-
tected against political and other forms of unwar-
ranted interference. While valid as a principle, in
practice this trade-off can be very difficult to
achieve. The Declaration seeks to further bolster pro-
tection against interference by calling for trans-
parency to be a “hallmark of public policy efforts” in
the area of broadcasting, including specifically with
respect to regulation, ownership and public subsidy
schemes. Finally, the Declaration calls for measures
to prevent government advertising being used as a
vehicle for political control.

The main thrust of the section of the Declaration
on diversity of outlet is to promote policy vehicles
which support the availability of different types of
broadcasters – commercial, public service and com-
munity – on different communications platforms.
Specific recommendations to this end include the
allocation of sufficient space on different platforms
to broadcasting uses and the equitable allocation of
space to different types of broadcasters. The Decla-
ration also calls for the importance of diversity to be
taken into account in planning for the digital
switchover, and for public interest uses to be pro-
tected instead of simply allowing market imperatives
to dominate decision-making. Specific policy recom-
mendations include ensuring that the costs of digi-

tal transition are not prohibitive for community
broadcasters, protecting at least part of the spectrum
gain for broadcasting uses, even when these are not
able to outbid other users, and reserving part of the
spectrum for analogue radio, at least for the medium
term.

Specific recommendations for public service
broadcasters include the need for diversity to be stip-
ulated as part of their core mandates, including in
the sense of giving voice to different sections of
society, and ensuring adequate public funding for
PSBs, in order to enable them to deliver this aspect
of their mandate in practice. The Declaration also
calls for the explicit recognition in law of community
broadcasting as a distinct broadcasting sector, and
for the adoption of licensing rules which are tailored
to the particular needs of this sector.

The Declaration calls for special measures to be
put in place to prevent undue concentration of media
and cross-media ownership, both horizontal and
vertical. The need for transparency of ownership is
reiterated here, along with calls for specific measures
such as taking concentration of ownership into
account as a licensing criteria and granting the
power to regulators to prevent media combinations
from taking place where necessary to preserve
ownership diversity. To combat concentration of
ownership, the Declaration also recommends that
consideration be given to providing support, based
on objective criteria, to those wishing to establish
new media outlets.

The Declaration is somewhat conservative when it
comes to promoting diversity of content, calling sim-
ply for measures to be considered that are consistent
with international guarantees of freedom of expres-
sion. As with ownership, the Declaration recom-
mends that consideration be given to putting in
place positive measures, in the form of supporting
the production of diverse media content.

The Joint Declarations are not formally legally
binding. However, as statements by leading official
freedom of expression mandates, appointed by inter-
governmental organisations, they provide authorita-
tive interpretation of the scope of international
guarantees of freedom of expression in different the-
matic areas. As such, they have proven invaluable to
campaigners, lawyers, judges and decision-makers,
when addressing freedom of expression issues. �

•Joint Declaration by the UN Special Rapporteur on Freedom of Opinion and
Expression, the OSCE Representative on Freedom of the Media, the OAS Special Rap-
porteur on Freedom of Expression and the ACHPR Special Rapporteur on Freedom
of Expression, 12 December 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11186

EN

Toby Mendel
ARTICLE 19,

Global Campaign
for Free Expression



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

4 IRIS 2008 - 4

ness for the defence in the appeal proceedings con-
cerning three individuals accused of arms trafficking.
The court ordered the journalist to reveal the iden-
tity of a source, in the interests of those accused and
the integrity of the police and judicial authorities.
Voskuil invoked his right to remain silent (zwij-
grecht) and, subsequently, the court ordered his
immediate detention. Only two weeks later, the
Court of Appeal decided to lift the order for the
applicant’s detention. It considered that the report
published by the applicant was implausible and that
the statement of Voskuil was no longer of any inte-
rest in the proceedings concerning the arms traffick-
ing. In Strasbourg, Voskuil complained of a violation
of his right to freedom of expression and press free-
dom, under Article 10 of the Convention. The Euro-
pean Court recalled that the protection of a journal-
ist’s sources is one of the basic conditions for
freedom of the press, as reflected in various interna-
tional instruments, including the Council of Europe’s
Committee of Ministers Recommendation No. R
(2000) 7. Without such protection, sources might be
deterred from assisting the press in informing the
public on matters of public interest and, as a result,
the vital public-watchdog role of the press might be
undermined. The order to disclose a source can only
be justified by an overriding requirement in the pub-
lic interest. In essence, the Court was struck by the
lengths to which the Netherlands authorities had
been prepared to go to learn the source’s identity.
Such far-reaching measures cannot but discourage
those who have true and accurate information relat-
ing to an instance of wrongdoing from coming for-
ward in the future and sharing their knowledge with
the press. The Court found that the Government’s
interest in knowing the identity of the journalist’s
source had not been sufficient to override the jour-

nalist’s interest in concealing it. There had, there-
fore, been a violation of Article 10.

The other case concerns the journalist H.M.
Tillack, who complained of a violation, by the
Belgian authorities, of his right to protection of
sources. Tillack, a journalist working in Brussels for
the weekly magazine Stern, was suspected of having
bribed a civil servant, by paying him EUR 8,000, in
exchange for confidential information concerning
investigations in progress in the European institu-
tions. The European Anti-Fraud Office OLAF opened
an investigation in order to identify Tillack’s inform-
ant. After the investigation by OLAF failed to
unmask the official at the source of the leaks, the
Belgian judicial authorities where requested to open
an investigation into an alleged breach of profes-
sional confidence and bribery involving a civil ser-
vant. On 19 March 2004, Tillack’s home and work-
place were searched and almost all his working
papers and tools were seized and placed under seal
(16 crates of papers, two boxes of files, two comput-
ers, four mobile phones and a metal cabinet). Tillack
lodged an application with the European Court of
Human Rights, after the Belgian Supreme Court
rejected his complaint under Article 10 of the Con-
vention. The European Court emphasised that a jour-
nalist’s right not to reveal her or his sources could
not be considered a mere privilege, to be granted or
taken away depending on the lawfulness or unlaw-
fulness of their sources, but was part and parcel of
the right to information and should be treated with
the utmost caution - even more so in the applicant’s
case, since he had been under suspicion because of
vague, uncorroborated rumours, as subsequently
confirmed by the fact that no charges were placed.
The Court also took into account the amount of prop-
erty seized and considered that although the reasons
given by the Belgian courts were “relevant”, they
could not be considered “sufficient” to justify the
impugned searches. The European Court accordingly
found that there had been a violation of Article 10
of the Convention. �

•Judgment by the European Court of Human Rights (third section), case of Voskuil
v. the Netherlands , Application no. 64752/01 of 22 November 2007 and judgment
by the European Court of Human Rights (second section), case of Tillack v. Belgium,
Application no. 20477/05 of 27 November 2007, available at
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN-FR

Committee of Ministers:
Declaration on Protecting the Dignity, Security
and Privacy of Children on the Internet

On 20 February 2008 the Committee of Ministers
of the Council of Europe adopted a Declaration on
protecting the dignity, security and privacy of chil-
dren on the Internet. This Declaration focuses on the
content that children can create about themselves on
the Internet, including all forms of traces that they
can leave online (logs, records and processing). “We
are determined to ensure that our children can use
the Internet safely, and that the Internet cannot be
used against them”, said Maud de Boer-Buquicchio,
Deputy Secretary General of the Council of Europe.

The Committee is aware that children will use the
Internet as an important tool in their day-to-day
activities. The ways in which children can leave
relevant personal data on the Internet (such as the
recently emerged so-called ‘networking’ websites) are
increasing and children are often unaware of the
consequences of their usage. As a result, children’s
activities become traceable and this may expose
them to criminal activities by others, such as the
solicitation of children for sexual purposes or other-
wise illegal or harmful activities, e.g. discrimination,
bullying, stalking and other forms of harassment.
Furthermore, the Committee is aware of the tendency
of several types of institutions, such as educational
establishments and prospective employers, to seek

Dirk Voorhoof
Ghent University

(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

5IRIS 2008 - 4

information about children and young people when
deciding on important issues concerning their lives.
As a result, children have to be protected against the
possibility of their private information becoming
permanently traceable by others on the Internet.

Therefore, the Committee has invited the Con-
tracting States to explore the feasibility of removing
or deleting such content, including its traces, within
a reasonably short period of time. The Committee
has also declared that there should be no lasting or
permanent accessible record of content created by
children on the Internet, which challenges their
dignity, security and privacy. The Committee is
aware that in some cases content may become dam-
aging only after the individual has reached adult-
hood. That is why the Committee has declared there
should be no accessible record that renders them
vulnerable either now or at a later stage. However,
this declaration does not preclude the existence of

an accessible record for use in the context of law
enforcement.

The Declaration took note of two World Summits
on the Information Society (Geneva, 2003 – Tunis,
2005), which reaffirmed the commitment to effective
policies and frameworks to protect children and
young people from abuse and exploitation through
information and communication technologies. It also
noted the mandate of the United Nations Internet
Governance Forum, in particular, to identify emerg-
ing issues regarding the development and security of
the Internet and to help find solutions to issues that
arise from the use and misuse of the Internet and
which are of concern to everyday users.

The Declaration also makes reference to the need
to inform and educate children of the enduring pres-
ence and risks presented by the content they create
online. This matter is specifically dealt with by
Recommendation Rec (2006) 12 of the Committee of
Ministers on empowering children in the new infor-
mation and communications environment. This
Recommendation asks Contracting States to promote
children’s skills, well-being and related information
literacy. Finally, the Council of Europe has devised
the interactive game ‘Wild Web Woods’. With this edu-
cational tool, children can learn to identify and resist
virtual threats, whilst surfing the web in security. �

•Declaration of the Committee of Ministers on protecting the dignity, security and
privacy of children on the Internet, adopted on 20 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11173

EN-FR

•Recommendation Rec(2006)12 of the Committee of Ministers on empowering
children in the new information and communications environment, adopted on
27 September 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11175

EN-FR

Committee of Ministers:
Declaration on Digital Dividend and Public Interest

On 20 February 2008, the Council of Europe’s
Committee of Ministers (CM) adopted a Declaration
on the allocation and management of the digital
dividend and the public interest. The digital divi-
dend is described as the “radio spectrum freed as a
result of the switchover from analogue to digital
broadcasting”.

The Declaration’s preamble points out the need to
safeguard essential public interest objectives in the
digital environment and to ensure that strategies for
digital switch-over and for spectrum allocation and
management strike a balance between economic
objectives and public-interest objectives (e.g. the
promotion of pluralism, cultural and linguistic diver-
sity, and public access to audiovisual services). The
Preamble recognises that the digital dividend pre-
sents an opportunity for broadcasters to “signifi-
cantly develop and expand their services”. It also
acknowledges “the importance of stepping up efforts
to ensure effective and equitable access for all per-
sons to the new communications services, education
and knowledge, especially with a view to preventing
digital exclusion and to narrowing or, ideally, bridg-
ing the digital divide”.

The Declaration builds on the CM’s Recommenda-
tion Rec(2003)9 on measures to promote the demo-
cratic and social contribution of digital broadcasting
and Recommendation Rec(2007)3 on the remit of
public service media in the information society (see
IRIS 2007-3: 5). It is aware that individual States
have different policies for digital switch-over, as is
their right, and that efforts at the international
level to harmonise approaches to the digital divi-
dend can therefore prove difficult to realise in prac-
tice.

The substantive part of the Declaration focuses
on the need to acknowledge the public nature of the
digital dividend and to manage it in the public inte-
rest. It also focuses on the promotion of “innovation,
pluralism, cultural and linguistic diversity, and
access of the public to audiovisual services in the
allocation and management of the digital dividend”,
while taking into account the needs of different
types of broadcasters and other media (i.e., public
service and commercial), as well as the needs of
other existing or new spectrum users. The Declara-
tion’s third and final substantive focus concerns the
societal benefits that can accrue from the digital
dividend: “an increased number of diversified audio-
visual services, including mobile services, with
potentially improved geographical coverage and
interactive capability, as well as services offering
high definition technology, mobile reception, or
easier and more affordable access”. �

•Declaration of the Committee of Ministers on the allocation and management of
the digital dividend and the public interest, 20 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11184

EN-FR

Ewoud Swart
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Tarlach McGonagle
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

6 IRIS 2008 - 4

The European Commission against Racism and
Intolerance (ECRI) recently published four country
reports adopted in its third monitoring cycle of the
laws, policies and practices intended to combat
racism in the Member States of the Council of Europe.
Each of the country reports, which examine the
situation in Andorra, Latvia, the Netherlands and
Ukraine, contains specific recommendations con-
cerning the media.

As in earlier ECRI country reports (see IRIS 2005-
7: 3), a number of recommendations are recurrent. For
example, national authorities are called upon to
encourage media/journalistic initiatives that provide
training on human rights issues generally and on
“issues concerning racism and racial discrimination in
particular” (Andorra (para. 71); Ukraine (para. 104)).
There are also repeated calls for the establishment of
independent (non-judicial) bodies with a remit to
receive complaints about the media (Andorra
(para. 71); Ukraine (para. 104)). In the case of the
Netherlands, ECRI recommends that the Dutch author-
ities continue to support the work of the Complaints
Bureau for Discrimination on the Internet (para. 99).
A potential role for media self-regulatory mechanisms
in dealing with intolerant speech is identified in the
report on Latvia (para. 106).

Another recommendation, made in respect of
Latvia and Ukraine, is a tried and trusted ECRI for-
mula. It encourages the national authorities to
“impress on the media, without encroaching on their
editorial independence, the need to ensure that

reporting does not contribute to creating an atmos-
phere of hostility and rejection towards members of
any minority groups” (Latvia (para. 108); Ukraine
(para. 104)). In respect of Latvia, such groups are
taken to include “members of the Russian-speaking
population, as well as immigrants – particularly new-
comers – asylum seekers and refugees, certain ethnic
groups such as Roma, and religious minorities such
as Muslims or Jews” (para. 108). In respect of the
Ukraine, the formula reads differently and more
restrictively: “members of any ethnic minority group
or […] asylum seekers, refugees and immigrants”
(para. 104). There is an important second prong to
this recommendation in respect of Latvia, viz., that
the State authorities “engage in a debate with the
media and members of other relevant civil society
groups on how this could best be achieved” (para.
108). Although formulated differently, the same
recommendation is also made in respect of the
Netherlands, with the Muslim communities singled
out for special mention (para. 97).

The Report on Andorra recommends that the
authorities “ensure that the new broadcasting law
includes provisions prohibiting racial discrimination”
(para. 71) and the Report on Latvia insists on the
need to ensure “an effective implementation of the
existing legislation against incitement to racial
hatred” (para. 106). The Report on the Netherlands
recommends that the authorities support the moni-
toring of racism and xenophobia in the media, as
well as initiatives designed to improve levels of
representation of ethnic minorities in the media pro-
fession and of cultural diversity in media output. It
also encourages the authorities to promote media
awareness among the population generally, “with a
particular emphasis on promoting critical thinking
among young people and equipping them with the
necessary skills to become aware of and react to
racist or stereotyping material” (para. 98). �

•ECRI Third Reports on Andorra, Latvia, the Netherlands and Ukraine, all adopted
on 29 June 2007 and available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=1478

EN-FR

European Commission against Racism and Intolerance:
Media Provisions in New Country Reports on Racism

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities:
Permissibility of National Requirements
for Examining and Labelling Films

Against the background of a procedure for a pre-
liminary ruling requested by the Koblenz District Court
(see IRIS 2006-9: 5), the Court of Justice of the Euro-
pean Communities (ECJ) has decided that Article 28 of
the EC Treaty does not stand in the way of domestic
provisions that prohibit the sale and delivery of picture
storage media that have not been examined and clas-
sified for youth protection purposes by the relevant
body. However, this does not apply when the legal pro-
cedure for examining, classifying and labelling picture
storage media is difficult to access, or is not concluded
within a reasonable time, or when the decision to turn
down the application cannot be challenged.

In the legal dispute concerned, Dynamic Medien

Vertriebs GmbH is demanding that Avides Media AG
cease the Internet distribution of Japanese cartoons
imported from the United Kingdom. The films carry a
British Board of Film Classification (BBFC) age rating
but have not been examined by the German Freiwillige
Selbstkontrolle der Filmwirtschaft (Voluntary Self-Reg-
ulation Body for the Film Industry – FSK) to determine
their age classification.

For the Koblenz District Court, the main question
was whether domestic rules making the distribution of
DVDs and videos in the mail-order market dependent
on their bearing labels confirming that they have been
examined by a national body with regard to their suit-
ability for young people, are compatible with the prin-
ciple of the free movement of goods.

In its judgment, the ECJ states that, in its opinion,
the domestic rules at issue in the dispute do not con-
stitute mere selling arrangements but a measure that

Tarlach McGonagle
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

7IRIS 2008 - 4

has an effect equivalent to a quantity restriction within
the meaning of Article 28 of the EC Treaty and, accord-
ingly, constitute interference with the free movement
of goods (unlike Advocate General Mengozzi’s final
motions, see IRIS 2007-10: 4). In the ECJ’s view, the
interference is justified in order to safeguard the effec-
tive protection of young people. Since the rules relat-
ing to this protection have not been harmonised, it is

up to the member states to determine their own level
of protection and the relevant examination mecha-
nisms. However, their discretion is limited by the obli-
gations for member states that arise under Community
law, so that the German provisions must be examined
with regard to their proportionality. They are, the ECJ
says, proportionate if the examination procedure is
readily accessible to the supplier and can be completed
within a reasonable period and, if it leads to a refusal,
the decision can be challenged before the courts.

The Koblenz District Court now has to reach a deci-
sion on the dispute on the basis of these criteria. �

•Judgment of the Court of Justice of the European Communities, case C-244/06,
14 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11187

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

European Commission: Funding of Austrian
Broadcasting Corporation Examined

On 31 January 2008 the European Commission
called on Austria, in accordance with Article 88(2) of
the EC Treaty, to make its position clear on the fund-
ing of the Österreichischer Rundfunk (Austrian Broad-
casting Corporation –ORF) (see IRIS 2005-9: 6).

ORF is largely funded by the licence fees, the
amount of which it is free to determine, which it
receives from all viewers and listeners. With refer-
ence to its communication of 2001 concerning the
application of the rules on state subsidies to public
service broadcasting, the Commission is of the
opinion that the funding might involve a prohibited
subsidy for the following reasons:
- the remit under public law to provide an online
service (available at www.orf.at) in connection
with the television and radio programmes is not
sufficiently clear. The ORF Act does not indicate
what democratic, social and cultural demands that
would need to be met by the services to be provided
in order to justify funding from the licence fees.

- ORF is obliged to broadcast a sports theme channel
by satellite. Here, the Commission says there is no
programming plan that sets out the tasks laid down
by law. Such a plan should state why the popula-
tion’s needs cannot be met with the other televi-
sion programmes put out by ORF and what criteria
are applied in the selection of the sports events
that are broadcast.
- The Commission also doubts that the supervisory
authority, the Bundeskommunikationssenat (Fede-
ral Communications Office – BKS), or the ORF
organs are in a position to provide a sufficient
guarantee that the remit under public law will be
satisfied.
- In addition to its remit under public law, which it
has to carry out on a non-profit-making basis, ORF
is allowed to engage in commercial activities within
certain limits, but the Commission does not believe
there is a guarantee that these services are pro-
vided under market conditions.
The recent decision to raise the licence fees (see

IRIS 2008-2: 8 and IRIS 2008-3: 7) is not connected
to the investigation. �

European Commission: Investigation into the Funding
of National Public Service Broadcasters

The Commission has closed its investigation into
the financing of the Vlaamse Radio- en Televisieomroep
(Flemish Radio and Television Broadcasting – VRT).
After complaints from several private competitors
were received in 2004, a preliminary investigation on
behalf of the Commission had found the VRT financ-
ing regime to be in breach of EC Treaty state aid rules.
These rules declare subsidies liable to distort compe-
tition to be incompatible with the common market
(Article 87).

The VRT’s funding measures pre-existed the entry
into force of the EC Treaty and, therefore, amounted
to “existing aid” under Article 88(1). As a result, the
Commission could not take action against aid already
paid, but was able to demand that “appropriate meas-
ures” be taken to ensure future compatibility. The
Belgian authorities undertook a series of legal modifi-
cations in 2005 and 2006. However, in a preliminary

view issued in July 2006, the Commission requested
that Belgium provide further clarification, in particu-
lar as regards the definition of the public service remit
(also in relation to new media services); effective
supervision and control and adequate mechanisms to
prevent overcompensation for public service activities
(see IRIS 2006-8: 8).

Since then, the Belgian authorities have under-
taken a number of commitments to alleviate the Com-
mission’s concerns. These aim at outlining the limits
of the public service remit and entrustment of public
service obligations. They include safeguarding meas-
ures, such as an ex ante evaluation by an independent
advisory body and third parties for new services; a
Framework for merchandising and related activities;
supervision by an independent body; a public service
consultation carried out every five years and correc-
tive measures to avoid overcompensation.

The Flemish authorities now have 12 months to
implement the proposed amendments, under Commis-
sion supervision.

Robert Rittler
Gassauer-Fleissner
Attorneys at Law,

Vienna

Nicole Spoerhase-Eisel
Institute

for European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

8 IRIS 2008 - 4

A similar story unfolded over the Irish public
service broadcasters Radio Teilifís Éireann (RTÉ) and
Teilifís na Gaeilge (TG4) (see IRIS 2005-4: 4). The inves-
tigation begun in March 2005 was closed, after Ireland
submitted commitments in January 2008 guaranteeing
precise public service remits; explicit entrustment of
new activities; independent supervision; transparency

of accounts and enhanced controls. Ireland has until
December to implement the new measures.

Investigations into state funding of public broad-
casters in Germany were closed in April 2007, while
others are still ongoing in several Member States, notably
the Netherlands and Austria (see IRIS 2008-3: 7).

All the above assessments of state aid measures in
the broadcasting sector are made in the light of the
requirements set out in the Commission’s 2001 Com-
munication on the application of state aid rules to
public service broadcasting. �

•“State aid: Commission closes investigation into financing of Flemish public ser-
vice broadcaster VRT”, Brussels, Press release of 27 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11179

DE-EN-FR-NL

European Commission: Third Fine on Microsoft

On 27 February 2008, the European Commission
imposed another EUR 899 million fine on Microsoft
for non-compliance with its 2004 Decision (see IRIS
2004-5: 4). In that Decision, Microsoft was found to
be in abuse of a dominant position in the market for
computer operating systems, by refusing to supply
interoperability information to its competitor, Sun
Microsystems. The Commission’s latest action follows
a recent statement by Microsoft, in which it
announced improved availability of interoperability
information.

The Commission’s 2004 Decision was upheld by
the Court of First Instance in September 2007.
Microsoft chose not to appeal that judgment before
the Court of Justice.

The latest fine brings the total amount paid by
Microsoft for the abuse to nearly EUR 1.7 billion. For
the abuse itself, Microsoft was originally fined EUR
497 million. On the basis of a EUR 1.5 million fine for
each day of non-compliance after the issuance of the
Decision, Microsoft was subsequently, in July of 2006,

fined another EUR 280.5 million. In that Decision, the
Commission also raised the daily fine for further non-
compliance to EUR 3 million. The latest fine, of
27 February 2008, was calculated on that basis.

The controversy relates to Microsoft’s refusal to
make available, in accordance with Article 5(a) of the
2004 Decision, interoperability information that
enables competitors to create workgroup server
operating systems compatible with Microsoft’s soft-
ware. The language used in the Decision – namely,
“the complete and accurate specifications for all the
Protocols implemented in Windows Work Group Server
Operating Systems” – appears to have been open to
varying interpretations.

A valid question at this point would concern the
identity of the beneficiary of the vast penalties paid
by Microsoft. In its list of Frequently Asked Questions
that accompany the February 27 fine, the Commission
replies: “The penalty payment is paid into the EU
Budget. It does not increase the budget, but reduces
the contribution from Member States and so from tax-
payers”. However, for those anticipating an EU budget
fully sponsored by Microsoft’s non-compliance penal-
ties, the FAQ may contain some disappointing infor-
mation: Microsoft is now, more than three years after
the 2004 Decision, in full compliance. �

European Commission: First Monitoring of the 2005
Online Music Recommendation

On 7 February 2008, the European Commission
published a report summarising the results of the
first monitoring of the Commission Recommendation
2005/737/EC of 18 October 2005 on collective cross-
border management of copyright and related rights
for legitimate online music services (see IRIS 2005-
10: 5). The Commission based this report on 89
replies received from collecting societies, publishers,
users and Member States, in response to a call for
comments, issued on 17 January 2007.

The aim of the monitoring was, firstly, to assess
whether the Recommendation produced a positive
impact on the market for EU-wide licensing of music
for online services. To this end, the report provides
an overview of a series of EU-wide licensing initia-
tives that were launched or announced since the

adoption of the Recommendation. In addition, the
report takes note of the signing of the first EU-wide
end-user licensing contract and anticipates the con-
clusion of more agreements of this kind in the near
future. Finally, the report sums up a number of
obstacles with which stakeholders may be con-
fronted, in setting up EU-wide licensing arrange-
ments. The Commission concludes that, at present, a
European online music market is emerging and that
the Recommendation appears to have made a contri-
bution to this development.

Furthermore, the monitoring aimed at disclosing
whether the Recommendation was supported by
stakeholders having an interest in the licensing of
music for online services accessible across the EU. To
begin with, the report touches upon the question of
whether it would be preferable if the Recommenda-
tion, being a non-binding instrument, should be
replaced by legally binding rules on licensing, trans-

•Commission Decision and case history, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11201

EN

Christina Angelopoulos
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Ashwin van Rooijen
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2008 - 4

parency and governance, assignment and withdrawal
of online rights. Secondly, stakeholders were asked
to reflect upon the question as to whether the
Recommendation, which is limited to certain pre-
defined ‘online’ rights, correctly sets out these rights
or whether they should be further defined, according
to the form of exploitation. Also, it was asked
whether it should be mandatory for EU-wide licences
to include ‘niche repertoire’. Finally, the report
enquired as to whether the Recommendation pro-
vided for adequate safeguards on ‘governance and

transparency’ or whether the rules (e.g. on dispute
resolution) should be strengthened. Although the
responses to these questions diverged, both between
and within the different groups of stakeholders, the
Commission holds the opinion that the Recommen-
dation was in general endorsed by collecting
societies, music publishers and users.

Thus, the first monitoring of the Online Music
Recommendation reveals the Commission’s satisfac-
tion that the Recommendation has contributed to
the development of Europe’s online music sector.
Nevertheless, the report closes with the assurance
that further developments will be followed closely
and, if necessary, that a second monitoring of the
Recommendation will be undertaken. �

•European Commission, Monitoring of the 2005 Music Online Recommendation –
Summary Report, Brussels, 7 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11172

EN

AT – Licence for Mobile Television Granted
At the end of February, the Kommunikations-

behörde Austria (Austrian Communications Authority
– KommAustria) granted the German company Media
Broadcast GmbH a ten-year licence to operate a mul-
tiplex platform for mobile terrestrial broadcasting.

Two applicants had been competing for the
licence: Media Broadcast GmbH, which is owned by
Télédiffusion de France, and Mobile TV Infrastruktur
GmbH, which belongs to a group of Austrian publish-
ers. KommAustria had to make the selection on the
basis of six legal criteria that were set out in more
detail in the MUX-Auswahlgrundsätzeverordnung 2007
(2007 Multiplex Selection Criteria Decree). Under the
Privatfernsehgesetz (Private Television Act), priority
must be given to the applicant that provides a better
guarantee of the following:

“1. the rapid achievement of a high digital-signal
penetration rate;
2. the excellent technical quality of digital signals;
3. the employment of the broadcasters’ expertise
in the development and operation of the digital
platform;
4. a user-friendly approach for the consumer;
5. a plan for promoting the distribution of digi-
tal-signal reception devices;

6. a range of digital channels presenting a diver-
sity of opinions, with priority given to channels
containing material relating to Austria.”
In all these respects, KommAustria regarded

Media Broadcast GmbH as being better suited to
meeting these criteria than Mobile TV Infrastruktur
GmbH. It also stated that the new licence-holder’s
business plan was more convincing. Moreover, Media
Broadcast GmbH was able to identify two mobile net-
work operators as programme aggregators, while
Mobile TV Infrastruktur GmbH had no comparably
efficient company under contract.

The two other applicants from the original four
were eliminated early on because they did not meet
the statutory conditions. ORS made its application
without being able to present a programme aggrega-
tor. Its appeal to the Bundeskommunikationssenat
(Federal Communications Office – BKS) was dis-
missed. Telekom Austria named Mobilkom Austria as
a programme aggregator but the latter, a sister com-
pany, did not meet the precondition that it be inde-
pendent of the applicant. Telekom Austria decided
not to appeal, so that both exclusions from the
licence procedure are final.

However, the decision to award the licence to
Media Broadcast GmbH could still be challenged. The
work to launch the operation is due to begin soon,
and it is planned to provide services as early as the
Euro 2008 football championships. A penetration
rate of 50 percent of the Austrian population must be
reached within ten months of the date on which the
award of the licence becomes final. �

BA – Penalty for Unauthorised Distribution
of a TV Channel Confirmed

NATIONAL

This case emerged after a lawsuit was lodged by
the Mostar-based cable operator MONET CATV with
the aim of annulling a decision issued by the Coun-
cil of the Communications Regulatory Agency

(RAK). The Council had confirmed an initial RAK
decision from 2005 whereby a financial penalty in
the amount of BAM 18,000 (around EUR 9,000) was
imposed on MONET CATV due to unauthorised dis-
tribution of the Zagreb-based commercial network’s
Nova TV channel.

On two occasions, the Court of Bosnia and Herze-

•KommAustria’s decision of 29 February 2008 concerning the award of a licence
to Media Broadcast GmbH for the operation of a multiplex platform for mobile ter-
restrial broadcasting, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11190

DE

Robert Rittler
Gassauer-Fleissner
Attorneys at Law,

Vienna

Stef van Gompel
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

10 IRIS 2008 - 4

govina has concluded that the RAK decisions were
correct and legitimate and that no violations of the
law had taken place, which would influence the
regularity of the decisions. The Council thereby con-
firmed the main findings of the RAK, i.e. that cable
distributors are responsible for obtaining the copy-
right licences for channels distributed at any time. It
also emphasised that the Law on Copyright relates
exclusively to the protection of rights of authors and
other holders of copyrights, which is under the
exclusive jurisdiction of regular courts.

The Court’s ruling confirmed RAK’s discretion to
apply executive measures and to issue sanctions as
prescribed by the Law on Communications. It also con-
firmed that the amount of the fine was appropriate
with respect to the severity of the breach of the law.

Furthermore, the second instance Court denied

allegations made by the cable distributor that RAK
had abused its legislative, judicial and executive
authorisations. RAK has no legislative and judicial
powers, but only executive authority as derived from
the Law on Communications.

Regarding the background, the general legal
framework relating to the communications sector
was completed in May 2005 when the Parliament of
BiH ratified the European Convention on Transfron-
tier Television designed to facilitate transmission and
retransmission of television channels between the
Council of Europe member countries, and establish-
ing basic rules related to programme requirements,
including copyright issues.

Any further moves to appeal the findings of this
case would be before the Constitutional Court of
Bosnia and Herzegovina. �

BG – Plan for Implementation of DVB-T Adopted

On 31 January 2008, the Council of Ministers
adopted a Plan for the implementation of digital ter-
restrial television broadcasting (DVB-T) in Bulgaria. Two
main goals are set out in the plan:
1. To ensure audience reception of television channels
via terrestrial means, while there is also the possibil-
ity to use the cable or satellite reception of channels;

2. To attract a new audience and thus prevent the emer-
gence of a monopoly of cable and satellite digital
broadcasting.
Pursuant to the plan the transition from analogue

to digital terrestrial shall be accomplished in two
stages:
1. The first stage (start of the transition) will cover
the period from June 2008 to December 2012.
During this period three national MFN (SFN) net-

works and twelve regional SFN networks should
start operating.

2. The second stage covers the period from July 2010 to
June 2015. During this stage three national MFN
(SFN) networks and fifteen SFN networks should
become operational.
By December 2012, all transmitters for terrestrial

analogue television broadcasting should stop working
(“Switch–off”).

After the adoption of the plan, a number of legisla-
tive acts and other documents will need to be amended
or supplemented:
- Radio and Television Act;
- Sector Telecommunications Policy of the Republic of
Bulgaria (published in State Gazette No. 104 of 2004);
- National plan for allocation of the radio frequency
spectrum for radio frequencies for civil purposes, for
the needs of the national security and defence. �

DE – Artistic Freedom versus Personality Rights

Following its decision on principle of 13 June 2007
in the case of the novel “Esra” (see IRIS 2007-10: 8),
the Federal Constitutional Court again expressed an
opinion on 12 December 2008 on the relationship
between personality rights and artistic freedom, but
this time ruled that personality rights had not been
violated in either of the cases concerned.

In one case, the complainant had filed a complaint
against the performance of the play “Ehrensache” (“A
Matter of Honour”, the plot of which is based on the
events surrounding the killing of the complainant’s
14-year-old daughter) known as the “Hagen girl mur-
der case”. The complainant complained about a viola-
tion of her daughter’s so-called “post-mortal person-
ality right”. In the other case, the constitutional
complaint was directed against the publication of the
autobiographical novel “Pestalozzis Erben” (“Pesta-
lozzi’s Heirs”). The complainants, both teachers, con-
sidered that their honour had been offended due to

the portrayal in the novel of certain teachers who were
in some ways similar to them.

The Federal Constitutional Court refused to admit
the complaints.

According to the “Esra” decision, in order to be
able to assess the seriousness of a personality right
infringement the real-world reference suggested in a
specific plot by a work (a play or novel) to the viewer
or reader must be examined from the point of view of
art. A work must primarily be regarded as fiction if it
lays no claim to be based on facts. In the cases con-
cerned, the court did not consider this assumption to
have been refuted. Even if the complainants had
clearly served as models for the figures portrayed, that
did not mean that the works suggested that the
viewer or reader should ascribe all the actions and
characteristics of these figures to the actual persons
concerned. A literary work based on actual events
typically blended together real and fictitious repre-
sentations. Moreover, in the “Ehrensache” case, the
court did not consider that the daughter’s privacy had

Dušan Babić
Media researcher

and analyst, Sarajevo

Rayna Nikolova
Council for Electronic

Media, Sofia



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

11IRIS 2008 - 4

been invaded as a result of the portrayal of actions of
a sexual nature. When assessed against the criteria of
the “Esra” decision, it would only be possible to affirm
that a violation had taken place if the obvious ques-

tion arose as to whether the actions described should
be understood as reports on actual events. That was,
for example, the case when an author gave a realistic
and detailed account of his own experiences.

In this case, the Federal Constitutional Court ruled
that the daughter’s personality rights should not be
subject to the special protection given to young
people since the reason for the increased protection
was to guarantee the continued development of the
personality of minors, and that notion could not be
transferred to people who have died. �

•Decision of the Federal Constitutional Court of 12 December 2007 (1 BvR
1533/07), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11191

•Decision of the Federal Constitutional Court of 12 December 2007 (1 BvR 350/02,
1 BvR 402/02), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11192

DE

DE – Online Search and Monitoring
of the Internet Unlawful

According to a Federal Constitutional Court judg-
ment of 27 February 2008, computers owned by people
who are suspected of committing a criminal offence
may only be tapped using spying software if this is
necessary for the protection of extremely important
general interests.

The judgment was in response to a constitutional
complaint made by a female journalist who is a mem-
ber of the North Rhine-Westphalia Regional Associa-
tion of the Die Linke party and by three lawyers,
against provisions of the Verfassungsschutzgesetz des
Landes Nordrhein-Westfalen (Constitutional Protection
Act of the Land of North Rhine-Westphalia – VSG)
adopted on 20 December 2006 by the Land of North-
Rhine Westphalia. The provisions of that Act concern-
ing secret access to information systems (“online
search”) and Internet surveillance were declared
unconstitutional and void.

In the court’s opinion, an online search consti-
tutes interference with the general personality right
protected by Article 2(1) in conjunction with Article
1(1) of the Basic Law. On this point, it stated that the
use of IT systems, especially personal computers, had
become extremely important for the development of
the personality in many social classes. Moreover, the
importance for that development increased when such
IT systems were networked. The Internet was vitally
important for the development of the personality as it
not only made a huge amount of information available
but also a large number of communication services
with the help of which the user could actively build up
and maintain social contacts. At the same time, how-

ever, that led to new dangers for the general person-
ality right because the monitoring of the use of such
systems and the evaluation of the data gathered could
enable far-reaching conclusions to be drawn concern-
ing the user’s personality. The court concluded from
the importance of the use of IT systems for the deve-
lopment of the personality and from the risks to the
personality associated with that use that there was a
considerable need for basic rights to be protected and
declared that there was a “basic right to a guarantee
of the confidentiality and integrity of IT systems” as
a particular manifestation of the general personality
right. It emphasised that, although interference with
this right might be justified both for the prevention
and prosecution of crimes, the VSG did not in the case
being examined meet the constitutional requirements
for a legal basis for such interference. For example, the
secret infiltration of an IT system to monitor the use
of the system and read its storage media is only per-
missible when there is actual evidence of a concrete
danger to a very important legally protected interest
(such as life and limb and individual freedom). In
addition, the court called, inter alia, for the secret
intrusion into IT systems to be subject to a judicial
order and for precautions to protect the core sphere of
private life.

The court held that the provision concerning the
secret surveillance of the Internet was a breach of Arti-
cle 10(1) of the Basic Law, which protects the privacy
of telecommunications, when access-protected content
is monitored by using access keys that have been
obtained without the consent or against the will of the
person engaged in those telecommunications. Here
too, the court considered that the principle of propor-
tionality was not observed since the Act permitted
large-scale intelligence-gathering measures (including
vis-à-vis third parties) in advance of any concrete dan-
ger and without taking into account the seriousness of
possible violations of legally protected interests. �

DE – Media Commission’s Statement
on Local and Regional Television

On 29 February 2008, the Media Commission of
the Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen
(North Rhine-Westphalia Regional Media Authority –

LfM) reached decisions on new licences to broadcast
local and regional television and awarded seven ten-
year licences for regional general-interest channels.

While taking these decisions, the LfM also adopted
a declaration on its strategy for avoiding the formation
of local monopolies of influence on opinion-forming.

•Federal Constitutional Court judgment of 27 February 2008 (Cases 1 BvR 370/07
and 1 BvR 595/07), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11196

DE

Nicole Spoerhase-Eisel
Institute for European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Nicola
Lamprecht-Weißenborn

Institute for European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

12 IRIS 2008 - 4

According to section 33(2) of the Landesmedien-
gesetz Nordrhein-Westfalen (North Rhine-Westphalia
Regional Media Act), press undertakings with a domi-
nant position in the newspaper and magazine market
in a particular circulation area must not exert a domi-
nant influence, either directly or indirectly, on broad-
casters. As the Act does not lay down any actual limits,
the LfM’s Media Commission considers its task to be to
act as soon as the procedure to award licences is
launched in order to prevent the formation of local
monopolies of influence on opinion-forming and, con-
sequently, safeguard the diversity of media offerings
and/or suppliers as well as editorial independence.

In the Media Commission’s opinion, local media
diversity must be achieved both via the number of
providers and the number of services. Accordingly, it
says, the general rule is that the more competition
and providers there are the more likely it is that there
will be a wide range of services in the case of local tel-
evision too. However, since usually only one provider
is in fact capable of surviving at the local level for
economic reasons, television diversity can only come
about through competition between public and pri-
vate services, so that media diversity is of particular
importance, i.e., the availability of different media
(such as television and newspapers). However, the

Media Commission points out that there is a risk of
the development of a predominant power to influ-
ence public opinion if television providers and pub-
lishers form a joint company. Unlike in other markets,
in the case of television, as a cultural and economic
asset, an ex-post check should not be the first mech-
anism. A particular undesirable development of con-
cern is that when public access is threatened by eco-
nomic and/or media influences.

As a concrete mechanism for ensuring diversity
and independence, the Media Commission first men-
tions the possibility of ruling out direct influence by
introducing specific company-related measures (such
as a limit on the size of a shareholding in the com-
pany) as an integral part of the broadcasting licence.
The question of indirect influence (such as editorial
links between the channel and the press undertak-
ing) needs to be examined both in the licensing pro-
cedure and after the licence has been awarded, in
particular with reference to the programmes that are
actually broadcast. If such an examination reveals
the possibility of a predominant power to influence
public opinion, then, in the Media Commission’s
view, four instruments are in principle available: the
establishment of an independent advisory committee
on programming, the reservation of up to 60 minutes
per week for independent third programmes, the
establishment of editorial statutes and, finally, the
withdrawal of the licence. �

•Press release on the Media Commission’s sitting of 29 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11195

DE

DE – No Fee for Electronic Programme Guide

According to press reports, the collective society
Gesellschaft zur Verwertung der Urheber- und Leis-
tungsschutzrechte von Medienunternehmen mbH (VG
Media) and Zentralverband Elektrotechnik- und Elek-
tronikindustrie e. V. (ZVEI), an association that repre-
sents the electrical engineering and electronics indus-
tries, have been able to agree on a common position
in the dispute concerning royalties on set-top boxes.

On 14 August 2007, VG Media published a scale of
fees for the use of images and text employed for
announcing and advertising television programmes

in electronic programme guides (EPGs) and stated its
intention to implement this from 1 January 2008.
The fees include an amount in respect of royalties for
device manufacturers that operate an EPG. The
amount is a one-off charge of EUR 3 per device sold.

There was considerable opposition to the fee
requirement, especially on the part of the industry,
and it was not clear whether all device manufacturers
would be obliged to pay the fee in the future.

The associations have now agreed that only those
manufacturers that are themselves “operators” of an
EPG have to pay a fee. However, ZVEI points out that
this does not apply to most manufacturers, who
either use EPG systems based on the SI (service infor-
mation) data broadcast together with the video
signal, or EPGs that they have purchased. �

ES – New Cinema Act

On 28 December 2007, the Spanish Parliament
finally approved the Ley 55/2007 de 28 de diciembre,
del Cine (Cinema Act).

After many discussions and negotiations, this
controversial act has been passed by general consen-
sus, including five of the six amendments introduced
by the Senate. The final text includes most of the
changes that were introduced in the proposed law.

The most controversial amendment requires that,
in order to be considered a Spanish production, 75%
of a film’s cast must be either Spanish or from
another EU member state, and that, in any case, the
director must be Spanish or European. This last
requirement has been the subject of discussion, as,
previously, a film could be considered to be a Spanish
production as long as 75% of the cast were Spanish
or European, independent of the director’s national-
ity.

•VG Media tariffs available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11193

DE

Nicole Spoerhase-Eisel
Institute for European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Nicola
Lamprecht-Weißenborn

Institute for European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

13IRIS 2008 - 4

It is also worth highlighting some of the other
amendments, such as the screen quotas, which
impose the screening of a specific percentage of
European films, but also introduce a measure of
flexibility, as they are to be calculated on the basis
of schedules and not of days.

Another measure that can be noted, is the fact
that TV channels shall be obliged to invest only 5%
of their gross income into the production of European
films, and not 6%, as had been initially proposed.

Finally, it is worth mentioning the rule requiring
the creation, in 2009, of a specific fund for cinema
in the co-official Spanish languages. The maximum
funds for this project will be 11 million euro per year,
provided by the General Budget, as well as those of
each Autonomous Community with its own
language. �

•Ley 55/2007, de 28 de diciembre, del Cine; Boletín Oficial del Estado nº.312,
29 de diciembre de 2007 (Act 55/200, of 28 December 2007 on Cinema; Spanish
Official Gazette nº 312, 29 December 2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11183

ES

FR – Concept of Reality TV under Threat?

On 12 February 2008 the court of appeal in Paris
established that a document, the “participants’
regulations”, which had been signed between the
three complainants in the proceedings, who were
participants in the L’Ile de la Tentation reality TV
broadcast, and the production company Glem, a sub-
sidiary of TF1, had constituted a permanent employ-
ment contract. The production company held that
the concept of the programme, consisting of “film-
ing the day-to-day existence of several couples on a
paradise island, to test the strength of their love”,
did not involve more than entertainment, excluding
any manual, artistic or intellectual work, in return
for the participants following a few simple rules. The
court of appeal did not share this view; it held that
“the involvement of cameras in the participants’ pri-
vate lives, even if this was with their consent, was
not merely entertainment and did not exclude con-
straint” since the action consisted of “putting people
to the test” and the work they were required to do
was covered by the “regulations” agreed by the par-
ties, which required the participant’s continuous

availability for filming and prevented them from
leaving the site or communicating with the outside
world. The court also qualified the nature of this pro-
vision of work as subordinate, as participants were
under the authority of the producer and had to fol-
low his rules. On the matter of remuneration, the
court found that the EUR 1,525 paid under the par-
ticipants’ regulations did not in fact constitute a
guaranteed minimum in respect of the royalties to be
received under a licence contract, but rather a salary
in return for the work undertaken. The court also
upheld the request for the payment of back pay and
overtime, in compensation for irregular, wrongful
dismissal, and even for ”hidden work”. On the other
hand, it turned down the complainants’ claim for
application of the collective agreement for perform-
ing artistes involved in television programmes. At
the end of the proceedings, the production company
was ordered to pay more than EUR 27,000 to each of
the three participants, and it has announced that it
will appeal this decision. The consequences of the
decision for this type of production will therefore
not be immediate, but if the appeal court were to
uphold this jurisprudence, Star Academy or the Secret
Story game, for example, would obviously be seri-
ously affected, in view of the round-the-clock film-
ing that is the very core of the concept. �

FR – Liability of Video Share Sites –
More Definite Jurisprudence

The commercial court recently confirmed the
trend in jurisprudence (see IRIS 2007-8: 10) in favour
of qualifying video share sites as hosts, although it
continued to find that they were liable if they put
protected works on-line with no filtering, despite
having received notification from the economic
beneficiaries.

In the case at issue, Google Vidéo had been sum-
moned in counterfeit proceedings by the producers
of the film “Le monde selon Bush”, following the
presence on the site of three links allowing the film
to be downloaded or viewed (streaming). Despite a
notification from the economic beneficiaries on
6 October 2006 of the unlawful nature of the links,

the film could still be accessed on the disputed site,
as proved by certified reports drawn up in November
2006 and March, April and May 2007.

Initially, the court did not qualify Google as an
editor. The fact that the company organises the pre-
sentation of the site, offers Internet users the means
of listing and presenting their videos, and makes
storage conditional on acceptance of general terms
and conditions does not confer on it control over the
content and the Internet users. Moreover, Google
does not take any initiative in the choice and pre-
sentation of the works – by operating the Google
Vidéo service the company is therefore acting as a
host, according to the court. Under Article 6-1-2 of
the Act of 21 June 2004 on confidence in the digital
economy, the host’s civil liability cannot be invoked
because of the activities of, or the information stored

•Court of appeal in Paris (18th chamber), 12 February 2008, Glem S.A.S. vs. A.
Laize and al. (3 cases)

FR

Amélie Blocman
Légipresse

Laura Marcos
& Enric Enrich
Enrich Advocats,

Barcelona



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

14 IRIS 2008 - 4

at the request of a party using its services if the host
did not actually have knowledge of their unlawful
nature or of facts or circumstances indicating this
nature or if, as soon as they had such knowledge,
they took prompt action to withdraw the data or
make it impossible to access. However, in the opinion
of the court, this limitation of the host’s liability,
which only applies in the cases specifically listed,
should be interpreted restrictively so that, more
particularly, there is no infringement of third-party
rights. Thus “while the host is not bound by an obli-
gation of general supervision, it is bound by an obli-
gation of “special” supervision once it becomes aware

of the unlawful nature of content”. And, since Google
had been informed by letter on 6 October 2006 of the
unlawfulness of showing the film on its Google Vidéo
site, the court found that it should have barred
access to the film from that date, which evidently it
did not do, thereby infringing third-party rights. Fur-
thermore, the court held that Google could not claim
that it was technically impossible to carry out such
supervision, since it had increasingly sophisticated
means at its disposal for identifying content that was
declared unlawful; these were used more particularly
to eliminate content of a paedophile nature and con-
tent supporting crimes against humanity or inciting
hatred. The company was found guilty of counter-
feiting and consequently ordered to pay EUR 150,000
in damages to the beneficiaries. �

•Commercial court of Paris (8th chamber), 20 February 2008, Flach Film et al. vs.
Google France, Google Inc.

FR

FR – Commission Established to Develop
a New Model of Public Service Television

Having announced the probable abolition of
advertising on public service channels (see IRIS
2008-2: 12), the French President Nicolas Sarkozy
has decided to create a commission to develop a new
model of public service television. Commission mem-
bers will include parliamentarians and professionals
in the sector, and it will be chaired by Jean-François
Copé. Its purpose will be to “propose a new identity
for the public sector audiovisual scene in the digital
age, and make proposals enabling the Government to
draw up the new list of missions and specifications
for the France Télévisions group. It will also propose
methods for financing the new economic model for
public service television”.

Four working parties were set up at the first
meeting on 27 February – on the cultural model for
public service television in the future, on its eco-
nomic model, on development and diversification,
and on governance. The commission’s first task will
be to consider the financing of France Télévisions for
2008 and 2009, to compensate for the loss of income
from advertising. Proposals will need to be put for-
ward by mid-April. Advertising would be ended
either by total abolition, starting on 1 January 2009,
or by gradual abolition, starting with abolition after

8 p.m. Regarding future resources, Nicolas Sarkozy
has asked the commission to look into the introduc-
tion of a mix of contributions from the private chan-
nels and telecom operators. Private radio and the
press would not be taxed, however, in order to help
them “cope with the digital revolution”, according to
the French President. He also wanted to reassure the
employees of France Télévisions, by promising that
“each euro of income from advertising” would be
“compensated for by one euro of public resources,
not only in 2009 but even in 2008” by means of a
“capital endowment”. Compensation for abolishing
advertising should generate financing requirements
amounting to EUR 1,147 million for 2009, according
to sources close to France Télévisions. Although an
increase in the licence fee seems to have been
excluded as a possibility, a broader fee base is appar-
ently under consideration.

Mr Copé also said that the commission was obvi-
ously intended to broach the issue of the method for
appointing future managing directors of France
Télévisions within the workshop on the “governance
model”, which will be considering relations between
the State and France Télévisions, and between France
Télévisions and the national audiovisual regulatory
authority (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel – CSA),
and its internal organisation. The commission, which
insists on its independence, will hear “everyone with
anything to say”, and an Internet site will be
launched (www.matelepublique.fr) in order to give
other professionals and viewers an opportunity to
express their opinions. The commission is to submit
an interim report on 16 April 2008, before its final
report, expected on 31 May 2008. �

FR – CSA Calls for Simplified Relationships
between Producers and Broadcasters

The Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (national
audiovisual regulatory authority – CSA) has entered

the debate on overhauling the relationships between
producers and broadcasters, which was launched by
Christine Albanel at the end of 2007 (see IRIS 2007-
10: 13). The CSA has drawn up a “contrasting”
balance sheet of the relationships between producers

•Creation by the French President of a commission to develop a new model of
public service television, Elysée press release dated 16 February 2008, available at:
http://merlin. obs. coe. int/redirect. php?id=11197

•Composition of the Commission for new-style public-service television, Elysée
press release dated 19 February 2008, available at:
http://merlin. obs. coe. int/redirect. php?id=11198

FR

Amélie Blocman
Légipresse

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

15IRIS 2008 - 4

and broadcasters since 2001, when the Tasca Decrees
regulating the production obligations of channels
were adopted, and is calling for regulations that are
“more straightforward and more lightweight, placing
greater importance on inter-profession dialogue and
regulation”.

Thus, although the objectives of the mechanisms
whereby broadcasters contribute to audiovisual pro-
duction remain valid, they must, according to the
CSA, be complemented by the growth of the audio-
visual groups, a key condition for the development of
the sector as a whole, and by a simplification of the
rules. The CSA also says it is aware of the need to
organise the obligations incumbent on linear
services in order to take account of the new techni-
cal and economic context.

Regarding the matter of financing for the works
and their “initial exploitation”, the CSA noted that
investments in new independent production (pro-
duction inédite indépendante) had only increased by
17% between 2000 and 2006, whereas investments
had doubled in new dependent production (produc-
tion inédite dépendante) in the case of one broad-
casting channel. Moreover, the performance of the
independent production sector, which the legislator
hoped would become solid and diversified, remains
uneven and marked by profound contrasts (the pro-
duction of animated works has shot up to third place
in the world whereas the documentary sector is char-
acterised by its fragmentation). Thus, the CSA feels
it is desirable to amend the regulations in order to
better link the broadcasters to the revenue generated
by the exploitation of the independent works they
finance. The proportion of the financing of the works
assumed by the broadcasters entitles them to have
the benefit of a share in the operating income.

Concerning the exploitation of works in the
secondary market, the problem lies in reconciling
two objectives that are partly paradoxical in view of
the present rules, namely the circulation of the
works, the improvement of which constitutes a per-
manent request on the part of producers, distributors
and the independent themed channels, and the inte-
gration of the audiovisual groups and their presence
on all the media. Thus the economic and financial
balance sheet of the themed channels illustrates the
trend – in 2006 their aggregate turnover represented
14% of the total turnover of authorised or approved
broadcasters. Also, there is no real secondary market
for audiovisual works. The capacity of themed chan-
nels to fill their programme schedules depends
largely on the programmes financed by the editors of
the original terrestrially-broadcast services, and this
dependence conditions the capacity of these chan-
nels to meet the broadcasting quotas. In the light of
these difficulties, the CSA believes it is worth clari-
fying the rules that apply to the circulation of works
by seeking a fair balance between the objectives of
constituting integrated groups and supplying the
second market. Lastly, assessing the consequences of
the current upheavals in trends, services and the
nature of the players involved in the audiovisual
scene, the CSA proposes a number of ways in which
the regulations could evolve, including a simplifica-
tion of the legal framework making it possible to
absorb the difference in competitiveness that
threatens broadcasters dealing with the new media
and international competition. This simplified
arrangement should ensure that the players are in a
position to meet the obligations incumbent on them.
A better proportionality between the contribution of
the broadcasters to the financing of the works and
the rights they acquire is also suggested, as is an
improvement in the conditions for the circulation of
works. �

•Relations between producers and editors of television services – the CSA’s point of
view, available at:
http://merlin. obs. coe. int/redirect. php?id=11199

FR

GB – Manhunt 2 Videogame Classification Saga Ends

Following a decision in June 2007 by the British
Board of Film Classification not to give it a certificate
(see IRIS 2007-7: 14), the videogame Manhunt 2,
made by Rockstar Games for PS2 and Nintendo Wii
consoles, could not be legally supplied within the
United Kingdom. A revised version has also been
refused a certificate.

The BBFC’s main rationale was that the game
depicted unremitting violence towards humans. How-
ever, as was pointed out in an article in the Times
newspaper, there has been no difficulty in purchas-
ing a copy online.

On 10 December 2007, the BBFC’s decision was
overturned by a decision of the Video Appeals Com-
mittee (VAC), according to which the game could be
classified and, therefore, legally released. The VAC’s

decision was reached by a majority of four to three.
The BBFC next applied for leave to appeal for

judicial review of the decision by the Video Appeals
Committee, mainly on the grounds that the VAC’s
interpretation of harm in the context of the Video
Recordings Act (1984) was incorrect. This was
granted on 21 December 2007.

The High Court judge, Justice Wyn Williams, ruled
that the BBFC had an arguable case, namely, that,
although both sides agreed that Manhunt 2 was not
suitable for children, giving it a certificate made it
more possible that it would be viewed by minors:
Justice Williams said “I have taken into account the
high public interest in the possibility of harm to chil-
dren”. The position of Rockstar Games was that Man-
hunt 2 was “well within the bounds established by
other 18+ rated entertainment”.

On 24 January 2008, a High Court judge ordered

Amélie Blocman
Légipresse



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

16 IRIS 2008 - 4

the VAC to reconsider its decision. In the opinion of
the judge, the VAC had misinterpreted the law. The
Committee had taken the phrase “harm that may be
caused” in section 4A(1) to mean that there must be
actual harm, as opposed to potential harm. But, in
the judge’s opinion, the clear meaning of the phrase
captured harm that might be caused. If Parliament
had intended that it be necessary to demonstrate

that harm had actually been caused, the words “that
may be” would not have been included. In the case
of an unreleased video, the issue, therefore, was
what harm might be caused in the future to poten-
tial viewers.

The VAC began reconsidering the case on
11 March and decided to uphold its original decision.

The BBFC has now classified the videogame “18”
and “passed with no cuts made”, though it supplies
an “Extended Classification Information” on its clas-
sification decision page. The BBFC has been quoted
as saying “…the Video Appeals Committee has again
exercised its independent scrutiny. It is now clear, in
the light of this decision, and our legal advice, that
we have no alternative but to issue an 18 certificate
to the game.” �

•BBFC Classification Decision, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11200

•British Board of Film Classification, R (on the application of) v Video Appeals Com-
mittee [2007] EWHC 3198 (Admin) (21 December 2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11177

•The Law Gazette, R (on the application of British Board of Film Classification) v
Video Appeals Committee: QBD (Admin), January 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11178

EN

GB – Regulator Announces New Consumer Protection
Measures for Viewers Participating in Programmes

During 2007, the UK experienced a series of major
scandals involving the participation of viewers in
television programmes, mainly through the use of
premium rate telephone services (see IRIS 2007-8: 11
and IRIS 2007-10: 15). As a result, Ofcom, the com-
munications regulator, fined broadcasters a total of
GBP 3.5 million; it also commissioned a report into
the actions of broadcasters, which concluded that
systemic problems exist in the use of such services.
Ofcom has now decided on action to implement all
the recommendations of the report.

In future, all TV broadcasters’ licences will make
the broadcasters directly responsible for all commu-
nication with the public, where the mechanism of
communication features in the programmes. This will
cover all means of communication, including tele-
phony, email and other Internet-based communica-
tion and post.

Secondly, a system of third-party verification will
be required, where premium rate telephone services
are used for competitions or for voting schemes.

According to Ofcom, in the past, broadcasters them-
selves have not fully understood the systems used in
their programmes and have not anticipated potential
problems. Verification by an independent third party
will enhance public trust and alert broadcasters
quickly to deficiencies in compliance.

Finally, Ofcom will publish new guidance for
broadcasters covering, inter alia, the stage at which
the short-listing or selection of winners should take
place; the need to withhold results where significant
failures of process are identified; further information
for users of the ‘red button’ entry via a remote con-
trol and voting; the need to reveal puzzle method-
ologies and the need to improve pricing information.

Phonepay Plus, which regulates premium rate
telephone services, is also introducing a requirement
of prior permission for premium rate service
providers who provide services to broadcasters; this
will cover connectivity, conduct and coherence.
Ofcom’s measures will be implemented by varying the
licences of broadcasters, in accordance with its
powers under s. 3(4) of the Broadcasting Act 1990.
Responsibility for communications from viewers will
take effect immediately, whilst the verification
requirement will probably take effect after a period
of three months. For the first 12-18 months, Ofcom
will operate a spot-checking programme, to ensure
that the verification requirement is observed. �

HU – Copyright Aspects of Network-based PVR

In January 2008, the Szerzői Jogi Szakértő Testület
(Board of Experts on Copyright) delivered an opinion
clarifying the qualification of the network-based per-
sonal video recorder service from the perspective of
copyright.

The Board of Experts on Copyright is a profes-
sional body established by Act LXXVI of 1999 on
Copyright (Copyright Act). Its role is to provide
advice for courts, authorities and other interested
parties on questions concerning copyright.

Personal video recorder solutions are provided by
some service providers who offer digital television
programme distribution. It is recognised that the
recording of programmes on a set-top box offering
PVR functionality by an individual may qualify as
copying for private purposes and therefore may con-
stitute private use. However, the question still
remains as to how copying shall be evaluated if the
programmes chosen by individual users are stored
not on the hard drive of their consumer equipment,
but on the server of the service provider (network
PVR, NPVR).

•Ofcom: “Participation TV Part 1: Protecting Viewers and Consumers”, 19 February
2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11169

EN

David Goldberg
deeJgee

Research/Consultancy

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

17IRIS 2008 - 4

The Board of Experts on Copyright examined the
question of NPVR following the request of Artisjus,
the Hungarian collecting society for authors.

In its opinion, the board found that, in the case
of NPVR, service providers are actively involved in
the process of copying. They are not just providing a
technical framework, but also control the entire

process of copying. As a consequence, the provision
of NPVR cannot be regarded as mere assistance pro-
vided to copying for private purposes. Therefore
offering such a service cannot constitute private use
in terms of copyright.

The opinion of the Board of Experts on Copyright
is in line with recent relevant judicial decisions in
Germany and in the USA. However, it also highlights
that technological neutrality is not a relevant prin-
ciple for copyright. �

•Opinion of the Board of Experts on Copyright No. SzJSzT-31/07/1, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11166

HU

LT – Fine Imposed for Violation
of the Law on Alcohol Control

On 25 February, the State Consumer Rights Pro-
tection Authority imposed a fine of EUR 580 on the
national broadcaster TV3 for the violation of provi-
sions of the Law on Alcohol Control.

The reason for the fine on TV3 was a live broad-
cast of a basketball match on 9 January 2008 at
7 p.m. The Law on Alcohol Control prohibits alcohol
advertisements with the participation of athletes and
provides watershed hours for alcohol advertising
from 6 a.m. to 11 p.m. TV3 was deemed to have vio-
lated the mentioned provisions of the Law by show-
ing basketball players wearing T-shirts with logos of
the famous and very popular Lithuanian beer
“Švyturys” during the live broadcast of the game. The
same logos were also visible on the ground and in the
stands around the basketball ground.

It should be noted for reasons of clarity that the
logos of alcohol products were visible on the TV
screen only within the scenery of the game, so that

the broadcaster could not technically block them.
However, the State Consumer Rights Protection

Authority, which is responsible for the control of the
requirements on advertising of alcohol in the media,
treated the described case as an infringement of the
Law. According to the recent amendments of the Law
on Alcohol Control (see IRIS 2007-8: 15) that came
into force on 1 January 2008 alcohol advertising is pro-
hibited from 6 a.m. to 11 p.m. in broadcast pro-
grammes of broadcasters under Lithuania’s jurisdiction.

In fact, earlier in the year, when the aforemen-
tioned law came into effect, many debates were held
concerning the broadcasting of logos of alcohol pro-
ducts during sports programmes. The main issue was
whether the broadcasting of such logos placed within
the sports field during live broadcasts of sports
games could be equated with traditional advertising
and whether the stricter requirements (compared to
those before the amendments) should apply to such
advertising.

A solution has not yet been found. The Seimas
(Parliament) has formed a working group intended to
work out the necessary amendments regarding this
issue. A proposal should be prepared by 31 March
2008. �

LV – Competition Council of Latvia Rejects
Broadcasters’ Complaint

On 13 February 2008, the Competition Council of
Latvia adopted a decision to reject the complaint
submitted by the Latvian Broadcasters’ Association
(LBA) with respect to an alleged abuse of a dominant
position on the part of the AKKA/LAA, the major
copyright collective management society of Latvia.

LBA, a non-governmental body uniting the major
TV and radio broadcasters of Latvia, complained that
for several years it has had difficulties in concluding
agreements with AKKA/LAA on the licence terms for
the use of musical works in broadcasts. The ultimate
source of the difficulties has been the disagreement
with the tariffs offered by AKKA/LAA, which in the
opinion of the LBA were excessively high. Thus, the
LBA argued that AKKA/LAA is abusing its dominant
position by imposing unfair selling prices and other
unfair trading conditions, as well as applying
dissimilar conditions to equivalent transactions

(namely offering different tariffs for radio and TV
broadcasters).

The Competition Council agreed that the
AKKA/LAA is in a dominant position in the relevant
market, which is characterised as the market for
licences for the use of musical works of authors rep-
resented by AKKA/LAA within broadcasts in the ter-
ritory of Latvia. As AKKA/LAA is the only copyright
collective management society in Latvia authorised
to issue licences for the broadcasting of musical
works (legal monopoly), the Competition Council did
not have much difficulty in establishing that it
enjoys a dominant position. However, the Competi-
tion Council did not find that there was an abuse of
this dominant position as alleged in the complaint.

After the analysis of the tariff documentation of
the AKKA/LAA, the Competition Council established
that the tariffs are clearly defined: the general rule
being that the tariff is calculated as a certain per-
centage of the broadcaster’s gross income. The tariffs
are applied differently to different categories of broad-

•Information of the State Consumer Rights Protection Authority, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11167

LT

Márk Lengyel
Körmendy-Ékes &

Lengyel Consulting

Jurgita Iešmantaitė
Radio and Television

Commission of Lithuania



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

18 IRIS 2008 - 4

casters (in general, smaller tariffs to local broadcast-
ers, higher tariffs to national broadcasters), and take
into account the proportion of musical works within
the broadcasts. For example, according to the latest
AKKA/LAA tariffs, a TV broadcaster with a national or
cross-border coverage, using musical works during 30-
40% of its broadcasting time, would have to pay a
licence fee in the amount of 2% of its gross income. It
is claimed that the tariffs have been established fol-
lowing the recommendations of the International Con-
federation of Authors and Composers Societies.

The Competition Council made a comparison
between the tariffs applied by AKKA/LAA and those
applied by similar copyright collective management
societies in other EU member states. It found out
that the tariffs applied by AKKA/LAA are among the
lowest within the EU. This fact, together with the
general assessment of the tariff structure and appli-
cation terms, led the Council to the conclusion that
the tariffs were justified.

Furthermore, the Competition Council examined
whether it is justified to apply different tariffs to
radio and TV broadcasters. The LBA had argued that
these are equivalent transactions, thus different
tariffs would constitute a discrimination and create
a competitive disadvantage. However, the Competi-
tion Council established that the TV and radio broad-
casters operate in different relevant markets, as their
products are not substitutes for each other. Accord-
ingly, the issuing of licences for the use of musical
works in TV and in radio broadcasts cannot be con-
sidered as equivalent transactions, and the different
tariffs are justified.

It could be hoped that the decision of the Com-
petition Council will contribute to a final reconcilia-
tion and the conclusion of a licence agreement
between the AKKA/LAA and the LBA. However, the
decision may be appealed to the Administrative
Court within one month after it comes into force. As
a result, it is currently still not clear whether the
broadcasters will be ready to live with the decision,
or whether they will attempt to argue their case fur-
ther up the judicial hierarchy. �

•Decision of the Competition Council, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11168

LV

MT – Civil Court Confirms the Independence
of the Broadcasting Regulator

In the context of the general elections of 8 March
2008, the Broadcasting Authority adopted a scheme
for general election broadcasts, wherein the four
political parties competing in the general elections
would participate in debates and press conferences
on the public service broadcaster, during the period
from 11 February to 6 March 2008. No political broad-
casts were to take place both on 7 and 8 March 2008.

On 23 February 2008, the Green Party requested
that the Civil Court, First Hall, prohibit the Broad-
casting Authority from effecting changes to its
scheme of election broadcasts. On 25 February the
Civil Court heard the case and delivered a written
decree.

In its decree, the Civil Court referred to the provi-
sions of articles 119(1) and 118(8) of the Constitution
of Malta. Article 119(1) provides that it is the func-
tion of the Broadcasting Authority to ensure that, so
far as possible, in such sound and television broad-
casting services as may be provided in Malta, due
impartiality is preserved in respect of matters of
political or industrial controversy or relating to cur-
rent public policy, and that broadcasting facilities and
time are fairly apportioned between persons belong-
ing to different political parties. Article 118(8) states
that, in the exercise of the above-mentioned func-
tions, the Broadcasting Authority is not subject to the

direction or control of any other person or authority.
In its decree, the Court held that, bearing in mind

the above-mentioned Constitutional provisions, it is
the Broadcasting Authority which has to ensure bal-
ance and impartiality in political broadcasting and
that the Court’s role in this respect is limited, in
order to ensure that it does not substitute itself for
the discretion exercised by the Authority in its con-
stitutional function. The Court’s function is to ascer-
tain whether or not the Authority had in the relevant
case acted beyond its lawful powers, whether it had
observed the law and whether it acted in such an
irrational way, so as to have executed its lawful
duties in a wrongful manner.

The Court held that in order for it to be in a posi-
tion to intervene, as requested by the Green Party,
the latter would have to prove that there had been a
serious breach of law on behalf of the Broadcasting
Authority. However, such a breach could not be found
to have taken place in the case under examination, as
the Authority has based its decision on programming
considerations and its reasoning could not be consi-
dered irrational under the circumstances; nor could it
be proved to be in violation of the law. The Court held
that the Authority did consider the relevant facts
before arriving at its decision, and that its conclu-
sions were not irrational. Hence, the Court refused to
issue a warrant of prohibitory injunction to prevent
the Authority from changing its general elections’
programme schedule and found in favour of the
Authority. By refusing to review the Authority’s deci-
sion on the merits, the Court has recognised the inde-
pendence of the broadcasting regulator when carrying
out its lawful constitutional duties of ensuring bal-
ance and impartiality in political broadcasting. �

Ieva
Bērziņa-Andersone
Sorainen Law Offices,

Riga

•Mandat ta’ Inibizzjoni: Alternattiva Demokratika vs Awtorita’ tax-Xandir (War-
rant of Prohibitory Injunction: Democratic Alternative (The Green Party) v. Broad-
casting Authority), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11170

MT

Kevin Aquilina
Broadcasting Authority,

Malta



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

19IRIS 2008 - 4

•Portaria n.º 207-A/2008 de 25 de Fevereiro, Diário da República, 1.ª série —
N.º 39 — 25 de Fevereiro de 2008 (Decree n.º 207-A/2008 of 25 February, Official
Journal, 1st series — N.º 39 — 25 February 2008), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11171

EN-PT

PL – Controversial Awarding of Frequencies to TV Puls

In 2007, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
(National Broadcasting Council - KRRiT) announced
competitions for the last five free terrestrial tele-
vision frequencies in Wrocław, Szczecin, Katowice,
Nowy Sącz and Leszno. According to the announce-
ment, the competition concerned only broadcasters
with a licence for a general (“universal”) programme
service. The applications of TVN, TV4, TV Puls and TV
Odra were accepted.

Just prior to this, in November 2006, TV Puls had
filed an application concerning the changes of the
terms of its licence as regards the nature of its chan-
nel: from a specialised programme to a general pro-
gramme service. TV Puls is mainly owned by a Fran-
ciscan Order (60 percent) and Rupert Murdoch’s News
Corporation (35 percent). In 2004, TV Puls had been
granted a licence for a specialised social-religious
programme. According to the terms of its licence, it
was obliged to devote 70 percent of the weekly trans-
mission time for the programmes from “an area of
specialisation”. When applying for a “universal”
licence it argued that such a licence similar to those
of Polsat and TVN would help to offer a wider variety
of programmes. Preserving the social-religious
(family and Christian) character of the programme, a
richer offer with news, commentary and entertain-
ment programme services would allow it to reach a

wider range of audience. In January 2007, KRRiT
unanimously took a resolution approving the
changes to the terms of the TV Puls licence.

As a result of the competitions for frequency assign-
ment in 2007, KRRiT recently awarded the regional sta-
tion TV Puls new terrestrial frequencies: on 15 January
2008, KRRiT decided to expand the TV Puls licence to
the regions Wrocław and Szczecin, and on 7 February
2008, TV Puls received frequencies for Nowy Sącz and
Katowice–Bytków. KRRiT justified its decision on the
basis of a need to support the smallest television broad-
casters. TVN for instance has its transmitters in Szczecin
and Wrocław, and TV4 its transmitters in Szczecin,
while TV Puls is not present in any of these areas.

TVN protested against KRRiT’s decisions. It argued
that the KRRiT resolution of January 2007 concern-
ing the change to the terms of the TV Puls licence
from a specialised programme to a “universal” con-
stituted a “serious infringement of the law” because
the statutorily required licence procedure had not
been correctly applied. As frequencies should only
have been granted to channels licensed to offer a
general programme service, TV Puls would not have
been authorised to take part in the competition and
hence, of course, to be awarded new frequencies.

KRRiT does not share the position of TVN. TV Puls
estimates that under the current situation with new
transmitters it could reach 30 percent of the Polish
audience (formerly it was only 16%). �

PT – Digital TV Contests

The rules for the allocation of Digital Terrestrial
Television concessions, nº 207-A/2008, have been
published in the Official Journal.

The document establishes that there are two dis-
tinct public calls for tender: the first deals with the
award of a national coverage license, concerning Mul-
tiplex A, for the transmission of TV programmes with
non-conditional access. The second covers the grant-
ing, to one sole entity, of five frequency usage rights
to the transmission of TV channels with either con-
ditional or non-conditional access (two of these cor-

responding to national coverage licenses, concerning
Multiplexes B and C, and a further three on partial
territorial coverage, concerning Multiplexes D, E
and F). In essence, the Portuguese government has
opted for the adoption of a two-tiered model, with
both Free-to-Air and Pay TV options.

Candidates have 40 days (as of 25 February) to
submit their applications and the winner of the Pay
TV licenses will have 42 months to fulfil the follow-
ing obligations: a) for Multiplexes B and C, coverage
of 75 per cent of the national population, whilst
ensuring balanced proportionality, in terms of all
continental and insular districts; b) for Multiplexes
D, E and F, coverage of 75 per cent of the existing
population in a pre-determined (coastal) area
(Annexe I). Licences will be valid for 15 years and
can be renewed for similar periods. �

RO – CNA Creates Order in the Cable Network
Operator Market

The territorial inspection teams of the Consiliul
Nat‚ ional al Audiovizualului (National Audiovisual
Council – CNA) have established in the last few
months that a relatively large number of cable net-
work operators, especially in rural areas, are distri-
buting television channels without reaching a prior
agreement with the programme providers. According

to a recent CNA press release, a company in Voluntari,
a locality close to Bucharest, is said to have set a
rather dubious record with the illegal transmission of
54 television channels (piracy). Cable providers in the
counties of Vrancea, Vâlcea and Buzău are said to
have each fed 30 channels into their networks with-
out the consent of the television companies con-
cerned. For these breaches of the law, the CNA
imposed in 2007 a total of 177 sanctions, consisting
of 159 warnings and of 18 fines amounting to RON

Katarzyna
B. Masłowska

Institute of
Human Science,
National Defence
Academy, Warsaw

Luís António Santos
Departamento de Ciências

da Comunicação,
Universidade do Minho



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

20 IRIS 2008 - 4

PUBLICATIONS AGENDA
Vorrhoof, D. (Ed),
Het journalistiek bronnengeheim onthuld
Brugge
Die Keure, 2008
ISBN 978 90 8661 733 3

Voorhoof, D.,
Handboek Mediarecht
BE, Brussel
2007, Larcier
ISBN 978-2-8044-2535-7

Brewaeys, E., Voets, F., Voorhoof, D.,
Wetboek Media en Journalistiek
Editie 2007,
Mechelen, Kluwer

Voets, F., Voorhoof, D. (Eds),
Vijf jaar Raad. Een balans.
Brussel
Raad voor de Journalistiek, 2007.
Order from www.rvdj.be

Hrvatin, S. B., Petkovic, B.,
You call this a media market –
The Role of the State in the Media Sector in
Slovenia
Peace Institute, Ljubljana, Slovenia.
ISBN 978-961-6455-49-7

Anderman S. D. (ed.),
The Interface between Intellectual Property
Rights and Competition Policy
GB, Cambridge
2007, Cambridge University Press
ISBN 978-0-521-86316-2

Les industries culturelles face
aux défis de la gratuité –
Problèmes économiques
(N° 2939)
La Documentation française

Defline, J.-C.,
Editions de contenus et de service en ligne –
Mode d’emploi
FR, Paris
2008, Victoires-Editions
ISBN 978-2351130414

Bensoussan, A.
Informatique et libertés
2008, Editions Francis Lefebvre
ISBN 978-2851157454

Heigenhauser, C.,
Zur Strafbarkeit der Musik-, Video-
und Softwarepiraterie
2007, NW Verlag
ISBN 978-3-7083-0467-0

Tapella, F.,
Recht der Direktwerbung
2008, Facultas Universitätsverlag
ISBN 978-3708902265

Rights clearance in 2008:
towards clearer rights?
16 May 2008
Organiser:
ICC Institute of World Business Law
Venue: Cannes
Information & Regsitration:
Tel.: +33 1 43 12 85 55
Fax: +33 1 40 06 95 26
E-mail: cannes2008@iccwbo.org
http://www.iccwbo.org/events/display12/
index.html?CodeICMS=S0812

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int
Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

125,000 (about EUR 33,532). Until the adoption of
CNA Decision No. 36 of 22 January 2008 (see IRIS
2008-3: 17), cable network operators who had been
found guilty of this type of piracy were obliged to
ceased their transmissions after being penalised by
the CNA until they had created a legal situation by
concluding a contract with the relevant television
provider. It was not necessary to inform the television
viewers why the number of channels had been
reduced. Based on the same obligations that have
applied up to now to broadcasters, who have to

inform the public about any penalties imposed by the
CNA if they have breached the rules of Legea
audiovizualului (Audiovisual Act) No. 504/2002 and
the Codul de reglementare a cont‚ inutului în
audiovizual (the CNA’s Regulatory Code for Audiovi-
sual Content), CNA Decision No. 36 now compels cable
network and digital platform operators to inform the
public or their own subscribers about the breach com-
mitted. The wording of the penalty received must be
shown without interruption for one week on the
channel on which the illegal broadcast was previously
transmitted. The CNA hopes that it will in this way be
able to counter such practices and provide the sub-
scribers of the individual cable network operators
with sufficient information about developments. �

•Informare de presă CNA: Ordine pe piat‚a de cablu (CNA press release) of
25 January 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11194

RO

Mariana Stoican
Journalist, Bucharest


