- -
NERE NSS cca ossenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

2008 - 3

e

C

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL
EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE




-« -«
IRIS LEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Filatenko v. Russia

In the year 2000, the journalist Aleksandr Grigo-
ryevich Filatenko was convicted of defamation. The
reason behind the defamation proceedings was a
critical question he formulated during a broadcast live
show he was presenting as a journalist working for
Tyva, the regional state television and radio broad-
casting company in the Tyva Republic of the Russian
Federation. The controversial question, based on a
question raised by a viewer phoning in, referred to an
incident during which the Tyva Republic flag had
been torn off a car, which was campaigning in support
of the Otechestvo Party candidate. It was a matter of
disagreement as to how Filatenko had worded that
question during the programme. The opinion of the
plaintiff was that Filatenko had presented the inci-
dent as if the Tyva flag had been torn down and
stamped on by people from the Edinstvo Campaign
Headquarters. Filatenko denied having made any such

allegation: he only admitted to having specified that
the incident had taken place near the Edinstvo Cam-
paign Headquarters. In the defamation proceedings
brought against Filatenko and the broadcasting com-
pany by members of the Edinstvo Movement, the
Kyzyl District Court accepted the plaintiff’s version as
to how the question had been worded. As the video
recording of the show had been lost, the district court
relied solely on witness testimonies confirming the
plaintiff’s version of Filatenko’s wording of the ques-
tion. Filatenko was found guilty of defamation and
ordered to pay approximately EUR 347 compensation
for damages. Tyva was ordered to broadcast a rectifi-
cation in the same time slot as the original show.

In a judgment of 6 December 2007, the European
Court of Human Rights was of the opinion that this
conviction and court order violate Article 10 of the
European Convention on Human Rights. The Court
reiterated that, as a general rule, any opinions and
information aired during an electoral campaign
should be considered part of a debate on questions of

EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with

the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal

and should in no way be interpreted as to
represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

® Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau

F-67000 STRASBOURG

Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00

Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

e Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

e Executive Director: Wolfgang Closs

o Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator — Michael Botein, The Media

COUNCIL OF EUROPE

EUROPEAN COMMISSION

Center at the New York Law School (USA) -
Harald Trettenbrein, Directorate General
EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the
European Commission, Brussels (Belgium) —
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbriicken (Germany) -
Nico A.N.M. van Eijk, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) - Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) -
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

e Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Editions

® Documentation: Alison Hindhaugh

 Translations: Michelle Ganter (co-ordination)
- Brigitte Auel - Paul Green - Marco Polo Sarl
- Manuella Martins - Katherine Parsons -
Stefan Pooth - Erwin Rohwer - Nathalie-Anne
Sturlese

® Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) -
Francisco Javier Cabrera Blazquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory

ViR

Institute for Information Law

Institute for European Media Law

- Géraldine Pilard-Murray, post graduate
diploma in Droit du Multimédia et des
Systémes d’Information, University R. Schuman,
Strasbourg (France) - Caroline Bletterer,

post graduate diploma in Intellectual Property,
Centre d’Etudes Internationales de la Propriété
Intellectuelle, Strashourg (France) -

Deirdre Kevin, Media Researcher, Diisseldorf,
Germany - Mara Rossini, Institute for
Information Law (IViR) at the University

of Amsterdam (The Netherlands) -

Nicola Lamprecht-WeiRenborn, Institute

of European Media Law (EMR), Saarbriicken
(Germany) - Britta Probol, Logoskop media,
Hamburg (Germany)

* Marketing Manager: Markus Booms
® Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

® Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, WaldseestraBe 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

e Layout: Victoires Editions
ISSN 1023-8565

© 2008, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

NYIS

=

il e

Mediaforurm

i e i iy

Auteurs ol
Medla e .'.I;.' I;'_; T

",b-..l-as-.a_

AIKAIO MEZON
I ENHMEPQXIHE
Sam & EMIKOINONIAZ

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Dirk Voorhoof

Ghent University
(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media

public interest and that there is little scope under
Article 10 for restrictions on such debate. Similarly,
punishing a journalist for having worded a question in
a certain way, thus seriously hampering the contribu-
tion of the press to a matter of public interest, should
not be envisaged unless there is a particularly strong
justification. Therefore, the timing (just before elec-
tions) and format of the show (live and aimed at
encouraging lively political debate), required very
good reasons for any kind of restriction on its parti-
cipants’ freedom of expression. The European Court
found that the Russian courts have failed to make an
acceptable assessment of the relevant facts and have
not given sufficient reasons for finding that

® Judgment of the European Court of Human Rights, case of Filatenko v. Russia,
Application no. 73219/01 of 6 December 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

European Court of Human Rights:
Grand Chamber Judgment in Case
of Stoll v. Switzerland

In December 1996 the Swiss ambassador to the
United States drew up a “strategic document”, clas-
sified as “confidential”, concerning possible strate-
gies with regard the compensations due to Holocaust
victims for unclaimed assets deposited in Swiss
banks. The report was sent to the Federal Department
of Foreign Affairs in Bern and to a limited list of
other persons. Martin Stoll, a journalist working for
the Sonntags-Zeitung, also obtained a copy of this
document, probably as a result of a breach of profes-
sional confidence by one of the persons who had
received a copy of this strategic paper. Shortly after-
wards the Sonntags-Zeitung published two articles by
Martin Stoll, accompanied by extracts from the doc-
ument. In the following days other newspapers also
published extracts from the report. In 1999, Stoll
was sentenced to a fine of CHF 800 (EUR 520) for
publishing “official confidential deliberations”
within the meaning of Article 293 of the Criminal
Code. This provision not only punishes the person
who is responsible for the breach of confidence of
official secrets, but also those who helped, as an
accomplice, to publish such secrets. The Swiss Press
Council, to which the case had also been referred in
the meantime, found that the way in which Stoll had
focused on the confidential report, by shortening the
analysis and failing to place the report sufficiently
into context, had irresponsibly made some extracts
appear sensational and shocking. In a judgment of 25
April 2006, the Strasbourg Court of Human Rights
held, by four votes to three, that the conviction of
Stoll was to be considered as a breach of the jour-
nalist’s freedom of expression as guaranteed by Arti-
cle 10 of the Human Rights Convention. For the
Court, it was of crucial importance that the informa-

Filatenko’s wording of the question had been defam-
atory. Furthermore, there was no indication that the
assumed allegation contained in Filatenko’s question
had represented an attack on anyone’s personal repu-
tation. The Court was also of the opinion that there
could be no serious doubts about Filatenko’s good
faith. He had merely requested a reaction from the
show’s participants on an event of major public con-
cern, without making any affirmations. According to
the European Court Filatenko could not be criticised
for having failed to verify facts, given the obvious
constraints of a live television show, while a repre-
sentative of the Edinstvo political movement had been
present and invited to respond to the question. The
Court therefore concluded that the interference with
Filatenko’s freedom of expression had not been suffi-
ciently justified, and hence violated Article 10 of the
Convention. m

tion contained in the report manifestly raised mat-
ters of public interest, that the role of the media as
critic and watchdog also applies to matters of foreign
and financial policy and that the protection of con-
fidentiality of diplomatic relations, although a justi-
fied principle, could not be protected at any price.
Furthermore, as Stoll had only been convicted
because he published parts of the document in the
newspaper, the European Court was of the opinion
that the finding by the Swiss Press Council that he
had neglected his professional ethics by focusing on
some extracts in a sensationalist way, should not be
taken into account to determine whether or not the
publishing of the document was legitimate.

In a judgment of 10 December 2007, the Grand
Chamber of the European Court of Human Rights has
now, with twelve votes to five, overruled this finding
of a violation of Article 10. Although the Grand
Chamber recognises that the information contained
in the ambassador’s paper concerned matters of pub-
lic interest and that the articles from Stoll were pub-
lished in the context of an important public, impas-
sioned debate in Switzerland with an international
dimension, it is of the opinion that the disclosure of
the ambassador’s report was capable of undermining
the climate of discretion necessary to the successful
conduct of diplomatic relations, and of having nega-
tive repercussions on the negotiations being con-
ducted by Switzerland. The judgment underlines that
the fact that Stoll did not himself act illegally by
obtaining the leaked document is not necessarily a
determining factor in assessing whether or not he
complied with his duties and responsibilities: as a
journalist he could not claim in good faith to be
unaware that disclosure of the document in question
was punishable under Article 293 of the Swiss
Criminal Code. Finally the Court emphasised that the
impugned articles were written and presented in a
sensationalist style, that they suggested inappropri-

IRIS 2008 - 3

3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Dirk Voorhoof

Ghent University
(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media

ately that the ambassador’s remarks were anti-
Semitic, that they were of a trivial nature and were
also inaccurate and likely to mislead the reader.
Similar to the Swiss Press Council, the Court observes
a number of shortcomings in the form of the pub-
lished articles. The Court comes to the conclusion
that the “truncated and reductive form of the arti-
cles in question, which was liable to mislead the
reader as to the ambassador’s personality and abili-
ties, considerably detracted from the importance of

® Judgment of the European Court of Human Rights (Grand Chamber), case of Stoll
v. Switzerland, Application no. 69698/01 of 10 December 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

European Court of Human Rights:
Cases of Nur Radyo and Ozgiir Radyo v. Turkey

Dirk Voorhoof

Ghent University
(Belgium) & Copenhagen
University (Denmark) &
Member of the Flemish
Regulator for the Media

In two judgments the European Court of Human
Rights considered the suspension of broadcasting
licences by the Radio ve Televizyon Ust Kurulu (Turk-
ish Radio and Television Supreme Council - RTUK) as
a breach of Article 10 of the Convention.

In the case of Nur Radyo Ve Televizyon Yayinciligt
A.S. the applicant company complained about the
temporary broadcasting ban imposed on it by the
RTUK. In 1999 RTUK censured Nur Radyo for broad-
casting certain comments by a representative of the
Mihr religious community, who had described an
earthquake in which thousands of people had died in
the Izmit region of Turkey (August 1999) as a “warn-
ing from Allah” against the “enemies of Allah”, who
had decided on their “death”. The RTUK found that
such comments breached the rule laid down in sec-
tion 4 (c) of Law no. 3984 prohibiting broadcasting
that was contrary to the principles forming part of
the general principles laid down in the Constitution,
to democratic rules and to human rights. As the
applicant company had already received a warning
for breaching the same rule, the RTUK decided to
suspend its radio broadcasting licence for 180 days.
Nur Radyo challenged this measure in the Turkish
courts, but to no avail. Finally it applied before the
European Court of Human Rights, alleging a violation
of its right to freedom of expression. Nur Radyo
argued, in particular, that it had put forward a reli-
gious explanation for the earthquake, which all lis-
teners were free to support or oppose. The European
Court acknowledged the seriousness of the offending
comments and the particularly tragic context in
which they were made. It also notes that they were

@ Judgment of the European Court of Human Rights (second section), case of Nur
Radyo Ve Televizyon Yayincilig: A.S. v. Turkey, Application no. 6587/03 of
27 November 2007, available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

© Judgment of the European Court of Human Rights (second section), case of Ozgiir
Radyo-Ses Radyo Televizyon Yayin Yapim Ve Tanihm A.S. v. Turkey, Application

no. 11369/03 of 4 Decemb

2007, available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

FR

their contribution to the public debate” and that
there has been no violation of Article 10 of the Con-
vention. The five dissenting judges expressed the
opinion that the majority decision is a “dangerous
and unjustified departure from the Court’s well-
established case-law concerning the nature and vital
importance of freedom of expression in democratic
societies”. The judgment of the Grand Chamber also
contrasts remarkably with the principle enshrined in
the 19 December 2006 Joint Declaration by the UN,
OSCE, OAS and ACHPR according to which “journal-
ists should not be held liable for publishing classified
or confidential information where they have not
themselves committed a wrong in obtaining it”. m

of a proselytising nature in that they accorded reli-
gious significance to a natural disaster. However,
although the comments might have been shocking
and offensive, they did not in any way incite to vio-
lence and were not liable to stir up hatred against
people. The Court reiterated that the nature and
severity of the penalty imposed were also factors to
be taken into account when assessing the propor-
tionality of an interference. It therefore considered
that the broadcasting ban imposed on the applicant
company had been disproportionate to the aims pur-
sued, which constitutes a violation of Article 10 of
the Convention.

In the other case, the applicant company was
Ozgiir Radyo-Ses Radyo Televizyon Yayin Yapim Ve
Tanitim A.S. The case concerned the 365-day suspen-
sion of the company’s operating licence on account of
a song that it had broadcast. The RTUK took the view
that the words of the offending song infringed the
principle set forth in section 4(g) of Law no. 3984,
prohibiting the broadcasting of material likely to
incite the population to violence, terrorism or ethnic
discrimination, and of a nature to arouse feelings of
hatred. After exhausting all national remedies, Ozgiir
Radyo-Ses Radyo Televizyon lodged a complaint in
Strasbourg under Article 10 of the Convention that
the Turkish authorities had interfered with its right
to freedom of expression in a manner that could not
be regarded as necessary in a democratic society. In
its judgment, the European Court considered that the
song reflected a political content and criticised the
military. The song however referred to events that
took place more than 30 years ago. Over and above,
the lyrics of the song were very well known in Turkey
and the song had been distributed over many years,
with the authorisation of the Ministry of Culture.
According to the Court the song did present a risk of
inciting to hatred or hostility amongst the popula-
tion. There was no pressing social need for the inter-
ference and the sanction suspending the broadcaster’s
licence for such a long period was not proportionate
to the legitimate aim of the protection of public
order. The Court found that there had been a viola-
tion of Article 10 of the Convention. m

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities:
Promusicae v. Telefénica

Stefan Kulk
Institute for
Information Law (IViR),
University of Amsterdam

On 29 January 2008, the Grand Chamber of the
Court of Justice issued its judgment in case C-
275/06, Productores de Misica de Espafia (Promusi-
cae) v. Telefénica de Espafia SAU (Telefénica). Pro-
musicae is a non-profit-making organisation of
producers and publishers of musical and audiovisual
recordings. It asked the Spanish Juzgado de lo Mer-
cantil No. 5 de Madrid (Commercial Court No 5,
Madrid) for Telefénica to be ordered to disclose the
identities and physical addresses of certain persons
whom it provided with Internet access services.
According to Promusicae, those persons used the
peer-to-peer file sharing application KaZaA and pro-
vided access via shared files of personal computers to
phonograms in which the members of Promusicae
held the exploitation rights.

The national court decided to stay the proceed-
ings and referred a question to the Court of Justice
for a preliminary ruling. The reference for a prelimi-
nary ruling concerned the interpretation of Directive
2000/31/EC on certain legal aspects of information
society services, in particular electronic commerce,
in the Internal Market (Electronic commerce Direc-
tive), Directive 2001/29/EC on the harmonisation of
certain aspects of copyright and related rights in the
information society (Copyright Directive), Directive
2004/48/EC on the enforcement of intellectual prop-
erty rights, and Articles 17(2) and 47 of the Charter
of Fundamental Rights of the European Union. The
national court essentially asked whether Community
law, in particular these Directives, must be inter-
preted as requiring Member States to lay down an
obligation to communicate personal data in order to
ensure effective protection of copyright in the con-
text of civil proceedings.

Aside from the directives mentioned above, the
Court of Justice considers Directive 2002/58/EC con-
cerning the processing of personal data and the pro-
tection of privacy in the electronic communications

® Judgment of the Court (Grand Chamber) of 29 January 2008, Case C-275/06, Pro-
ductores de Musica de Espaiia (Promusicae) v. Telefonica de Espaiia SAU (Telefénica),

available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11150
BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

Court of Justice of the European Communities:
Case of Centro Europa 7

On 28 July 1999, Centro Europa 7 was granted
rights by the competent Italian authorities for ter-
restrial television broadcasting at the national level,
authorising the installation and use of a television
network using analogue technology. The national
allocation plan for radio frequencies adopted on 30

sector (Directive on privacy and electronic communi-
cations), of use for deciding the case. The Court of
Justice finds that this Directive does not preclude
the possibility for the Member States to lay down an
obligation to disclose personal data in the context of
civil proceedings. As to the directives mentioned by
the national court, the Court of Justice notes that
the purpose of these directives is that the Member
States should ensure, especially in the information
society, effective protection of intellectual property,
in particular copyright. However, it follows from Arti-
cle 1(5)(b) of Directive 2000/31/EC, Article 9 of
Directive 2001/29/EC and Article 8(3)(e) of Directive
2004/48/EC that such protection cannot affect the
requirements of the protection of personal data.

The national court also referred to the right to
property, which includes intellectual property rights
such as copyright, and the right to an effective rem-
edy as laid down in Articles 17 and 47 of the Charter
of Fundamental Rights of the European Union. The
Court of Justice adds another fundamental right,
namely the right that gquarantees protection of per-
sonal data and hence of private life as laid down in
Article 7 of the Charter and Article 8 of the European
Convention on Human Rights. According to recital 2
in the preamble to the Directive on privacy and elec-
tronic communications, the directive seeks to
respect, inter alia, this fundamental right.

The Court of Justice concludes that all mentioned
directives do not require the Member States to lay
down, in a situation such as that in this case, an
obligation to communicate personal data in order to
ensure effective protection of copyright in the con-
text of civil proceedings. However, Community law
requires that, when transposing those directives, the
Member States take care to rely on an interpretation
of these which allows a fair balance to be struck
between the various fundamental rights protected by
the Community legal order. Further, when imple-
menting the measures transposing those directives,
the authorities and courts of the Member States must
not only interpret their national law in a manner
consistent with those directives but also make sure
that they do not rely on an interpretation, which
would be in conflict with those fundamental rights
or with the other general principles of Community
law, such as the principle of proportionality. m

October 1998 would see to the allocation of frequen-
cies for such broadcasting activities. However, the
plan was never adopted. Instead a series of national
laws succeeded each other, which prevented Centro
Europa 7 from effectively making use of its rights to
the benefit of incumbent operators. Centro Europa 7
sought justice before domestic courts and the high-
est Italian administrative court, the Consiglio di Stato
(Council of State), which while reviewing the case

IRIS 2008 - 3

5



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Mara Rossini

Institute for
Information Law (IViR),
University of Amsterdam

referred ten questions to the European Court of Jus-
tice. The Consiglio di Stato asked the Court to rule on
the interpretation of the provisions of the EC Treaty
on freedom to provide services and competition,
Directive 2002/21/EC (Framework Directive), Direc-
tive 2002/20/EC (Authorisation Directive), Commis-
sion Directive 2002/77/EC (‘the Competition Direc-
tive’), and Article 10 of the ECHR, in so far as
Article 6 EU refers thereto.

The European Court of Justice declared two ques-
tions as being inadmissible as the Court had not been
presented with the necessary information to enable
it to adequately rule on the matter. The Court
summed up the situation as one in which incumbent
operators have been allowed to carry on their broad-
casting activities through several legislative inter-
ventions to the detriment of new entrants having
secured rights for terrestrial television broadcasting.
These legislative interventions consisted of a series
of laws providing for transitional arrangements in
favour of the incumbent networks, which had the
effect of preventing operators without radio fre-
quencies, such as Centro Europa 7, from accessing
the market it sought to operate in and for which it
had successfully secured rights in 1999. The Court
deemed these transitional arrangements to have
been constructed in a manner contrary to the NCREF,
which implements provisions of the Treaty, in par-
ticular those on freedom to provide services, in the

@ Judgment of the Court (Fourth Chamber), 31 January 2008, Case C-380/05, Cen-
tro Europa 7 Srl v. Ministero delle Comunicazioni e Autorita per le garanzie nelle
comunicazioni, available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11153

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

European Commission:
Greek Law Liberalising Broadcasting Services
Prompts Commission to Close Infringement Procedure

Mara Rossini

Institute for
Information Law (IViR),
University of Amsterdam

® “Competition: Co!

In September 2007 Greece formally notified the
European Commission regarding the new Greek “Law
on Media Concentration” prompting the Commission
to close an ongoing infringement procedure. This
new law has been described by the Competition Com-
missioner as the legislative step with which Greece
“has finally completed its national regulatory frame-
work for broadcasting transmission services”. After it
was referred to the European Court of Justice for fail-
ure to implement Commission Directive 2002/77/EC
of 16 September 2002 on competition in the markets
for electronic communications networks and serv-
ices, the Hellenic Republic was faced with the Court’s
judgment of 14 April 2005 confirming it had not
complied with its obligation to notify national

nmission welcomes implementation of EU framework for broad-

casting services in Greece”, press release of 1 February 2008, IP/08/169, availa-

ble at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11159

DE-EL-EN-FR

area of electronic communications networks and
services. Several provisions of the NCRF do indeed
call for objective, transparent, non-discriminatory
and proportionate criteria to be observed in the
process of allocating and assigning radio frequencies.
These criteria are not present in the Italian system of
legal transitional arrangements, which left
untouched the status of incumbent networks as the
radio frequencies de facto continued to be theirs to
use and prevented Centro Europa 7 from exercising
its rights as it was not given the practical means to
do so through the subsequent allocation of radio fre-
quencies.

The Court concluded: “Article 49 EC and, from the
date on which they became applicable, Article 9(1) of
Directive 2002/21/EC of the European Parliament
and of the Council of 7 March 2002 on a common
reqgulatory framework for electronic communications
networks and services (Framework Directive), Article
5(1), the second subparagraph of Article 5(2) and
Article 7(3) of directive 2002/20/EC of the European
Parliament and of the Council of 7 March 2002 on the
authorisation of electronic communications net-
works and services (Authorisation Directive), and
Article 4 of Commission Directive 2002/77/EC of 16
September 2002 on competition in the markets for
electronic communications networks and services
must be interpreted as precluding, in television
broadcasting matters, national legislation, the appli-
cation of which makes it impossible for an operator
holding rights to broadcast in the absence of broad-
casting radio frequencies granted on the basis of
objective, transparent, non-discriminatory and pro-
portionate criteria.” m

implementation measures by the prescribed deadline
of 24 July 2003. The 2002/77/EC Directive aims to
guarantee competitive market conditions through-
out the European Union extending the principle of
full market liberalisation to all electronic communi-
cations services, including broadcasting services.
Almost exactly a year after the Court’s ruling, the
Commission sent Greece a “letter of formal notice”
inquiring about the progress made with regard to the
implementation obligations. Greece responded,
explaining that a new media law was in the making,
which would deal with broadcasting transmission
services as prescribed by the Directive. A reasoned
opinion was then sent by the Commission requesting
compliance with the Court’s ruling by the end of
2006. Greece was able to avert a second round before
the European Court of Justice when it notified the
EC, in September 2007, that a new bill on media con-
centration had been adopted by the Greek parlia-
ment. The resulting new law liberalises analogue and
digital broadcasting services, allowing these services
to be provided on the basis of a declaration made
according to the procedure set out in the Greek elec-
tronic Communications Law 3431/2006. m

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

European Commission: Preliminary Conclusion
with regard to Financing of ORF

Mara Rossini

Institute for
Information Law (IViR),
University of Amsterdam

On the basis of a series of complaints received
since 2004, the European Commission has been look-
ing into the degree of transparency and control sur-
rounding the public mission and financing of the
Austrian public service broadcaster ORF. Aside from
claims alleging insufficiency of transparency and
control of ORF's public mission and financing, the
scope and public financing of the broadcaster’s
online activities and sports broadcasts have also been
challenged. After reviewing the information pre-
sented by both the complainants and the Austrian
authorities, The Commission has come to the pre-
liminary conclusion that the definition of the public

® “State Aid: Commission requests Austria to clarify financing of public service
broadcaster ORF”, press release of 31 January 2008, IP/08/130, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11163

DE-EN-FR

European Commission: Infringement Procedure
Concerning Gambling Legislation

Nicola
Lamprecht-WeiRenborn
Institute of European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

The European Commission has officially
requested Germany to submit information on
national legislation restricting the supply of gam-
bling services, the first step in an infringement pro-
cedure under Article 226 of the EC Treaty. The Euro-
pean Commission wishes to investigate the possible
infringement of Articles 43, 49 and 56 of the Treaty.

The Commission’s inquiry focuses on a number of
provisions of the new Gliicksspiel-Staatsvertrag
(Inter-State Gambling Agreement), which entered
into force on 1 January 2008 having been agreed by
the Minister-Presidents of the Bundesldnder in
December 2006. Under the new rules, private gam-
bling services are subject to numerous restrictions.
These include a ban on public games of chance on
the Internet. Advertising for games of chance on TV,
the Internet and via telephone is prohibited and is
also restricted in terms of content. Private lotteries,
sports betting and casinos are largely forbidden.

The Commission wishes to verify whether the

® European Commission press release of 31 January 2008 (IP/08/119), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11128

NATIONAL

AT - Public Council Objects to Rise in ORF License Fee

As reported recently (see IRIS 2008-2: 8), the
Foundation Board of the Osterreichische Rundfunk
(Austrian public broadcasting company - ORF)

service remit of the ORF is not precise enough -
especially where online activities and sports pro-
grammes are concerned - and the fulfillment of the
public service tasks is not subject to adequate super-
vision. In addition to these findings, the Commission
observes that no adequate mechanisms seem to be in
place to prevent overcompensation and to ensure
that ORF carries out its commercial activities in line
with market principles.

The Commission has suggested measures that
would help bring Austria’s state funding of the pub-
lic service broadcaster into line with EC state aid
rules. The Austrian authorities now have the oppor-
tunity to propose measures of their own, which may
satisfy the Commission’s criteria and demands, even-
tually resulting in the closure of the investigation.
Until the Austrian funding scheme has been clari-
fied, the case remains open in much the same way as
the cases concerning the Belgian, Irish and Dutch
state financing of public service broadcasters. m

measures in question are compatible with the inter-
nal market rules set out in the EC Treaty. It is par-
ticularly concerned about the total ban on games of
chance on the Internet. The Commission had sub-
mitted detailed opinions to Germany concerning
sports betting in March and May 2007. It had criti-
cised the ban on public games of chance on the
Internet, describing them as inappropriate and dis-
proportionate for the achievement of the relevant
objectives. In its recent request for information, the
Commission refers, in particular, to case law of the
European Court of Justice that states that any
restrictions on gambling that seek to protect general
interest objectives, such as consumer protection, and
must be “consistent and systematic” in how they
seek to limit activities (see Placanica, C-338/04, C-
359/04 and C-360/04). The Commission adds that a
member state cannot invoke the need to restrict its
citizens’ access to gambling services if at the same
time it encourages them to participate in State
games of chance. The Commission notes, for example,
that horse race betting on the Internet is allowed in
Germany, as is the advertising of games of chance by
mail, in the press and on the radio.

Germany now has two months in which to
respond. m

decided by a small majority on 13 December 2007 to
increase the license fee by 9.4%.

On 28 January 2008, the Public Council voted by
a clear majority in objection to this increase. The
main reason for the objection was what it considered

IRIS 2008 - 3

7



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Robert Rittler
Gassauer-Fleissner
Attorneys at Law,
Vienna

to be the inappropriate timing of the measure. It
thought that such a decision should not have been
taken until after the structural and cost measures

® Press release of the Public Council at its plenary meeting of 28 January 2008,

available at:

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11131

® Press release of the Foundation Board of 2 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11132

BG - Postponement of Tenders
for Analogue Television Deemed Null and Void

Rayna Nikolova
Council for Electronic
Media, Sofia

In a judgement of 11 January 2008 the Supreme
Administrative Court confirmed that the Council of
Electronic Media (CEM) is not empowered to issue
declarations, and therefore was not able to effec-
tively postpone tender decisions by declaration.

In 2006, the CEM published eight tenders for ana-
logue television frequencies with local coverage for
the cities of Sofia (3), Plovdiv (2) and Varna (3).
After a special expert commission evaluated the ten-
der documentation prepared by the applicants in the
first half of 2007, a session of the CEM was scheduled
for 2 July 2007 with the only purpose being to
evaluate the applications and announce the success-
ful bidders. However, at its meeting the Council did
not announce the successful bidders and adopted a
declaration stating that it will take its final decision
after the Council of Ministers adopted the National
Digital Frequency Plan.

One of the participants in the tender, TV Sedem
EAD, appealed the declaration of the CEM before a
three member jury of the Supreme Administrative
Court (court of first instance). On 28 September
2007, the Supreme Administrative Court issued deci-
sion No. 8898 announcing that the declaration of the
Council postponing the completion of the published
tenders for analogous television for the cities of
Sofia, Plovdiv and Varna was null and void.

The three member jury of the Supreme Adminis-
trative Court reached its decision on the basis of the
following reasons: “Although the decision of the
Council was issued in the form of a declaration, the
latter has direct legal effect on the completion of the
procedures for the allocation of the eight free fre-
quencies in the cities of Sofia, Plovdiv and Varna.
[...] In its capacity as a collective administrative

@ Supreme Administrative Court, judgement of 11 January 2008

BG

CH - Advertising within Sponsor References Unlawful

In a ruling of 4 October 2007, the Swiss Bun-
desverwaltungsgericht (Federal Administrative Court -
BVG) decided that the words “Depuis 1775 consti-

announced by the management had been imple-
mented and the results of the audit office investiga-
tion and the 2007 accounts had been published. The
Public Council is an organ of the ORF, responsible for
protecting the interests of viewers and listeners.
However the ORF Foundation Board exercised its
right of veto under Art. 31 para.2 of the ORF-Gesetz
(ORF Act) on 2 February, and as a result the increase
will take effect as originally decided in June 2008. m

body with special competence, the Council shall
adopt its decisions in accordance with the provisions
of Article 34 - 36 of the Radio and Television Act.
Those decisions constitute administrative acts sub-
ject to appeal before the Supreme Administrative
Court. [...] The specialised state bodies can issue
administrative acts, which are termed “decisions” by
the legislature and that have a form and content pre-
scribed by the law. In this case, the appealed decla-
ration has been issued outside the competence
granted to the Council by the law. The Council is not
permitted to issue declarations, but only reasoned
decisions (compare Article 32 para. 2 and Article 116
of the Radio and Television Act). According to the
established court practice, an administrative act
issued outside the competence of the issuing author-
ity shall be deemed null and void and cannot have
legal effect. [...] Based on the above, the court holds
that the declaration of the Council has been issued
in breach of Article 32 para 4 of the Radio and Tele-
vision Act and therefore the declaration should be
considered null and void”.

The CEM appealed the decision of the court of
first instance before a five member jury of the
Supreme Administrative Court. On 11 January 2008,
the court of second instance issued its decision No.
425 rejecting the Council’s claim and upholding the
previous decision.

On 22 January 2008, the CEM scheduled its final
decision for 5 February 2008 regarding the announce-
ment of the successful bidders in the eight tenders for
analogue television. The participants in the tenders
warned that they would bring the issue before the
European institutions, if the Council fails again to
announce the winners in the eight tender procedures.

On 5 February 2008 the CEM failed to form the
necessary legal quorum and its session was cancelled.
Two days later, on 7 February 2008, the Media Com-
mission at the Parliament issued a statement that
the eight tenders for analogue television should be
finalised as soon as possible. m

tuted advertising and therefore, as part of a trade-
mark, should not appear in a reference to a sponsor
(case no. A-563/2007).

In autumn 2006, Publisuisse SA (a subsidiary of
the Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft -

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Nicola
Lamprecht-WeiRenborn
Institute of European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

SRG) refused to allow the company Montres Brequet
SA to continue to appear as a sponsor of its pro-
grammes using its logo and the words “Montres
Breguet — Depuis 1775". The opinion that the refer-
ence to the company’s year of foundation constituted
advertising was subsequently confirmed by the Bun-
desamt fiir Kommunikation (Federal Communication
Office - BAKOM). Montres Breguet SA lost its appeal
on this decision to the BVG.

Art. 2 lit. o of the Radio- und Fernsehgesetz
(Radio and Television Act - RTVG), which entered
into force on 1 April 2007, defines sponsorship as the
“participation of a natural or legal person in the
direct or indirect financing of a programme with the
purpose of promoting its own name, brand or image”.
Under Art. 12 para. 3 RTVG, sponsored programmes
may neither “promote the conclusion of legal trans-
actions concerning the goods or services of sponsors
or third parties nor contain references of an adver-
tising nature concerning goods and services”. The
court considered the words “Depuis 1775” to be

® Ruling of the BVG, 4 October 2007 (case no. A-563/2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11140

CH - Capacity of an Exclusive Licence Holder
to Instigate Legal Proceedings

Patrice Aubry
Télévision Suisse
Romande (Geneva)

The capacity of an exclusive licence holder to
instigate legal proceedings in the case of the viola-
tion of copyright by a third party has been a contro-
versial issue for some time. Capacity to instigate pro-
ceedings in this case means the ability of a licence
holder, in their own name, to claim a ban and the
ceasing of the infringement of copyright.

The matter has finally been clarified by the
Federal Court in a decision delivered on 29 August
2007. The judges in Switzerland’s supreme court have
upheld that, in its current version, the federal legis-
lation on copyright and neighbouring rights of
9 October 1992 (Copyright Act - “LDA") does not
confer on a licence holder the capacity to instigate
legal proceedings in the event of a third party
infringing the rules on copyright. The Federal Court,
nevertheless, admitted that the right to instigate
legal proceedings may be transferred to the licence
holder, who would then have the capacity to insti-
gate legal proceedings against a third party, if this
were to be explicitly or implicitly authorised by the
copyright holder. It is not, however, necessary for the
party granting the licence to include such authorisa-
tion in the actual licence contract; authorisation
may also be given separately or subsequently, even
with a view to dealing with a specific case.

In the case brought before the Federal Court, the

® Decision 4A_55/2007 delivered by the Federal Court on 29 August 2007

o Federal Act on copyright, amended on 22 June 2007

DE-FR-IT

product-related because they formed part of the offi-
cial logo used by the sponsor to characterise its own
products and services and to distinguish them from
those of its competitors. It also thought that these
words emphasised not only the company’s age, but
also the quality of its products on account of its
wealth of tradition and experience. The court also
explained that the sponsor reference would also be
unlawful if the advertising element concerned only
the company. It stated that sponsorship, like adver-
tising, was subject, above and beyond the wording of
Art. 12 para. 3 RTVG, to the basic principle of the
separation of advertising and programme material,
and therefore to the need for advertising to be recog-
nisable. It should therefore not be used for direct or
indirect advertising purposes. Art. 12 para. 3 RTVG
prohibited not only advertising for a company’s
products and services, but also all forms of advertis-
ing in relation to sponsorship.

Referring to the plaintiff’s claim, the BVG noted,
in particular, that on account of the unambiguous
provision of the RTVG, it was irrelevant whether, and
to what extent, Swiss company law permitted adver-
tising in trademarks. m

judges had to consider the capacity of the Swiss
national broadcasting company Société Suisse de
Radiodiffusion et Télévision (SSR) to instigate legal
proceedings in the context of the case involving the
French company Métropole Télévision, which
operates the M6 television channel. Since January
2002, Métropole Télévision has been broadcasting a
second signal (separate from the one used for broad-
casting to France) including advertising directed
specifically at viewers in the French-speaking part of
Switzerland. The Federal Court allowed SSR to insti-
gate proceedings (in its capacity as an exclusive
licence holder) on the basis of the authorisations
granted by the holders of copyright for the films and
series broadcast by both SSR and Mé6.

It should be noted that, on 22 June 2007, the
Federal Parliament adopted an amendment to the
federal Act on patents allowing the holder of an
exclusive licence the capacity to instigate legal pro-
ceedings. On this occasion the Federal Parliament
had also revised the Copyright Act in order to har-
monise all intellectual property legislation with
regard to the capacity to instigate legal proceedings.
Thus, the new Articles 62, paragraph 3, and 65, para-
graph 5, LDA provide that a person holding an exclu-
sive licence may him-/herself instigate legal pro-
ceedings on the grounds of violation of copyright on
condition that the licence contract does not expli-
citly exclude this. The new Article 81a LDA, never-
theless, states that the rules on the capacity of
licence holders to instigate legal proceedings only
applies to licence contracts concluded or confirmed
after the entry into force of the new legal provisions,
which will probably be sometime in 2008. m

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

CH - Extension of Compulsory Collective
Management on Behalf of Distributors

Patrice Aubry
Télévision Suisse
Romande (Geneva)

In the context of the revision of the Federal Act
on copyright and neighbouring rights of 9 October
1992 (LDA), the Federal Parliament approved, in
October 2007, an extension of the scope of compul-
sory collective management on behalf of distribution
bodies. These provisions should enter into force on 1
July 2008.

The new Article 22a LDA settles the use of archive
productions belonging to distributors. According to
this provision, the right to distribute such produc-
tions, or to make them available on demand, can
only be exercised by the approved management com-
panies. An “archive production” is a work in the form
of a phonogram or videogram that has been produced
by the distribution body or commissioned by it from
a third party. The first circulation of the work must
have occurred at least ten years previously. Arti-
cle 22a LDA also applies to archive productions that
contain other works or parts of works, on condition
that these do not substantially determine the nature
of the production; this exception applies more par-
ticularly to recordings of concerts, which are thus
excluded from compulsory collective management.
Lastly, the application of Article 22a LDA is also
excluded if a contract concluded before the first
screening of the archive production, or within the
following ten years, governs these rights of use and

o Federal Act on Copyright, amended on 5 October 2007

DE-FR-IT

DE - Right of Reply to Ambiguous Remarks

In a decision on general principle, the Bun-
desverfassungsgericht (Federal Constitutional Court -
BVerfG) ruled that the right of reply to ambiguous
remarks should not be granted if the breach of per-
sonality rights is the result of only one possible and
reasonable interpretation of a text. If a text has a
hidden message, the right of reply must be limited to
content whose meaning is irrefutable for the reader.

In 2004, the plaintiff published a magazine arti-
cle about a private individual who was ordered to pay
back millions received in compensation. The person
concerned was granted the right to publish a reply by
the civil courts. The courts argued that, although
the article did not necessarily create the impressions
that the applicant claimed in their complaint, any
possible interpretation could suffice to justify the
granting of the right of reply where ambiguous
remarks were concerned, as long as this was not too
far-fetched. The BVerfG overturned the decisions
appealed by the plaintiff on the grounds that they
infringed the freedom of the press protected in Art. 5
para. 1.2 of the Grundgesetz (Basic Law).

remuneration for their use; in this case, only the
contractual provisions apply, in order to avoid dou-
ble remuneration.

Article 22b LDA governs the use made of
“orphan” works. These arrangements concern
archives that the public may access, or that are held
by distributors but whose rightsholders are unknown
or cannot be traced. Article 22b LDA introduces com-
pulsory collective management when at least ten
years have passed since the production or reproduc-
tion of the phonograms or videograms containing the
orphan works in question.

In addition, the new Article 22c LDA also makes
collective management compulsory for the right to
availability held by the producers and the perform-
ing artists on commercial phonograms used in radio
and television productions. This provision applies
when the broadcast is produced largely by the dis-
tributors themselves, or at their request, and the
music is used as background music for the broadcast.
Article 22c LDA includes the right to make broadcasts
available as video on demand, either with or without
downloading, either free of charge or for payment.

Lastly, the new Article 24b LDA clarifies the dis-
tributor’s right to use phonograms or videograms
available on the market for the requirements of the
broadcasts it produces. Thus, the legal provision
acknowledges the existence of a right of reproduc-
tion for the purpose of distribution in favour of pro-
ducers and performing artists, but makes this right
subject to compulsory collective management by
incorporating it in the rates for the distributors’
activities. m

In its reasoning, the Court explained that in cases
in which - as was the case here - it was unclear
whether a hidden meaning lay beneath the obvious
one, decisions should be based on the principles for
dealing with ambiguous remarks. It was necessary to
decide whether an injunction should be granted or
whether damages, compensation or the right of cor-
rection should be awarded. In the latter case, the
freedom of opinion was violated if a court based its
decision on one interpretation without first exclud-
ing other interpretations, which did not justify such
a sanction. If a writer had to fear punishment for
making remarks even though the wording and con-
text of those remarks could be interpreted in a way
that would not result in such a punishment, this
could lead to the suppression of an admissible com-
ment and a form of intimidation that contradicted
the basic freedom of communication. However, an
injunction could be granted if the remarks concerned
could be interpreted in such a way as to breach an
individual’s personality rights.

In the contested decisions, the courts concerned
had wrongly assumed that the principles that applied
to injunctions were applicable. However, according to

10

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Jacqueline Krohn
Institute of European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

the BVerfG, in contrast to an injunction, there was a
danger that a reply could have intimidating effects,
particularly that the publication of a reply could
cause almost irreparable damage to the image of the
publishing company concerned. A reply could lead

o Ruling of the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court) of
19 December 2007 (1 BvR 967/05), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11133

DE - Liability for Internet Connections and Content

Martin Kuhr
Institute of European
Media Law (EMR),
Saarbriicken/Brussels

In a decision of 20 December 2007 (case no. 11 W
58/07), the Oberlandesgericht (Appeal Court - OLG)
of Frankfurt a.M. ruled that the owner of an Internet
connection was not necessarily responsible for copy-
right infringements committed by a family member -
in this case, so-called file-sharing infringements.
Connection owners should only be held liable if they
were under an obligation to monitor the Internet use
of family members. Such an obligation only applied
if the connection owner had actual grounds for sus-
pecting that the connection might be used to break

o Ruling of the OLG (Appeal Court) of Frankfurt a.M. of 20 December 2007 (case
no. 11 W 58/07), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11134

o Ruling of the OLG (Appeal Court) of Frankfurt a.M. of 22 January 2008 (case no. 6
W 10/08), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11135

DE

FR - Copyright Protection for the Title
of a Television Programme

Can a television programme be protected by
copyright? This was the relatively conventional
question raised at the regional court in Paris. In the
case at issue, the applicant had submitted to a pro-
duction company a project for broadcast in short
format for a series using characters aged between 25
and 30 talking on the telephone, called “Allo? T'es
ou?” (‘Hello? Where are you?’). On discovering that
the company, without following up the submitted
project, was scheduling a series of 50 episodes enti-
tled “Allo T ou”, to be broadcast on TF1, the party
concerned accused the company of infringement of
copyright, claiming that there were flagrant similar-
ities and resemblances between the original text
that he had submitted and the series that was
broadcast. The party concerned based their claim
more particularly on the title, the concept of the
characters talking exclusively on the telephone, and
the format of the broadcast. The court found that
the discussions and the documents showed that the
format of the broadcast was the result of the order
placed by the manager of the defendant company, so

readers to doubt and distrust any truthful reporting
in a way that would later be virtually irreversible.
Therefore, the Court ruled that the principles appli-
cable to damages, compensation and correction
should apply to the right of reply. It was therefore
compatible with the Constitution to only grant the
right of reply if the hidden remarks that were the
basis of the complaint were understood by the reader
as the irrefutable message of the text. m

the law. Such grounds only existed if similar
infringements had been committed in the past or if
there were other reasons to suspect an intention to
commit such infringements. Liability could not be
based solely on the fact that copyright infringements
were common on the Internet and widely reported in
the media.

In another case, the OLG Frankfurt a.M. ruled on
22 January 2008 (case no. 6 W 10/08) that an access
provider was not responsible for illegal websites that
could be accessed using its Internet service (see IRIS
2008-2: 10). A provider of pornographic content
argued that an access provider should be obliged to
block its customers’ access to certain search engines
because they could be used to find pornographic con-
tent which, in its view, infringed provisions on the
protection of minors. The court ruled that the role of
Internet access providers was content-neutral.

There was therefore no obligation to block
access. m

the applicant party could not claim protection. Nor
could the concept of the characters talking exclu-
sively on the telephone be protected, by virtue of
the principle of the freedom of movement of ideas.
The court nevertheless noted that the titles (“Allo T
ou” and “Allo? T'es ou?”) were virtually identical -
they were pronounced in the same way and they had
the same meaning; only the spelling was slightly
different. Furthermore, it transpired from the docu-
ments produced that the idea for using recurring
characters that only spoke by telephone was the
idea of the applicant party and in consequence the
title of the programme was probably also his cre-
ation. No document mentioned that the manager of
the defendant company had in any way taken part
in putting together the concept, and hence the title.
Moreover, the title appears in the first and second
versions of the original text drawn up by the appli-
cant party and hence divulged under his name,
thereby creating a presumption of ownership that
was not cancelled out by any of the documents. The
court held that there could be no doubt as to the
originality of the title; it was new, and although the
expression was used frequently, particularly since
the appearance of mobile phones, it was still origi-

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

nal as a title for a television programme. Recalling
that Article L 112-4 of the Intellectual Property
Code provides that “the title of a work, if it is of an
original nature, is protected in the same way as the

Amélie Blocman
Légipresse

® Regional Court of Paris (3¢ chamber, 3" section), 16 January 2008, Mr Delasne-
rie v. Sarl Télé Images

FR - Bill on Combating Internet
Piracy Looking more Definite

The Minister for Culture, Christine Albanel, seems
to be determined to implement the agreement result-
ing from the “Olivennes Mission” signed on
23 November 2007 on the cultural offer and combat-
ing piracy on the Internet (see IRIS 2008-1: 12). Ms
Albanel referred to the new details of the bill using
the “graduated response” in her inaugural speech at
MIDEM 2008 (the trade fair for music professionals
held in Cannes at the end of January). Confirming
that the fight against mass piracy was going to
undergo changes in its logic, she recalled that this
would henceforth include a preventive stage and
would not necessarily pass through the courts. The
legal procedure and the penalties incurred (up to
3 years in prison and a fine of EUR 300,000) were not
suited to ordinary piracy. In accordance with the
Olivennes Agreement, the Autorité de Régulation des
Mesures Techniques (authority for regulating techni-
cal measures - ARMT), instituted by the DADVSI Act
of 1 August 2006, will be responsible for preventing
and sanctioning piracy. In real terms, creators whose
works have been pirated could refer the matter to
the ARMT (which the Minister, to take account of its
new sphere of competence, proposes renaming the
“high authority for the broadcasting of works and

Amélie Blocman
Légipresse

o Christine Albanel’s plan for the future of the music industry, MIDEM 2008, 26 and
27 January 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11158

FR

FR - CSA Examines Sports News

In an opinion published on 8 February 2008, the
audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur
de l'Audiovisuel - CSA) announced that it was tough-
ening its position on the visibility of cigarette brand
names during television broadcasts of motor sport
competitions. As an exception to the general princi-
ple banning advertising of tobacco products set out
in Article L. 3511-3 of the Public Health Code, “tele-
vision channels may broadcast motor sport competi-
tions that take place in countries where advertising
for tobacco is permitted” (Art. L. 3511-5 of the
Code). Previously it had been considered in the case

work itself”, the court ordered the production com-
pany to pay the applicant party the sum of EUR
30,000 in damages as compensation for the preju-
dice suffered. It also ordered the company to add the
name of the applicant party to the credits of the dis-
puted programme or, failing that, to change the title
of the programme. m

the protection of rights on the Internet”). The
authority would start by sending personalised warn-
ing messages to those committing piracy. If they
were to commit a subsequent offence within six
months there would be a second warning and the
authority would impose an appropriate sanction -
the suspension of the person’s Internet access for
one month. If the person committed yet another
offence within six months, the subscription would be
terminated and the person would not be allowed to
take out a subscription with another IAP for a
specified period of time. The Internet user could
appeal to the authority against these two sanctions
(the one-month suspension and the one-year termi-
nation) using the ordinary inter partes procedure,
and then before a court still to be decided upon. Fur-
thermore, the Minister promised that the preventive
dimension would be reinforced further by the com-
mitment on the part of the Internet access providers
to experiment with filtering and content recognition
arrangements. Referring to a “wrong track” that she
did not wish to take, Ms Albanel did however set
aside the plan for a “global licence” (imposing on the
IAPs a contribution that would be used as fair remu-
neration for beneficiaries) proposed by Jacques
Attali in his report entitled “The liberalisation of
growth”, which was submitted to Nicolas Sarkozy on
28 January 2008. The Minister also gave details of
the schedule for the bill, which should be submitted
to the Council of Ministers in early April and then to
the Senate. If all goes well, it should therefore be
adopted by the summer. m

law that the notion of “broadcasting” provided for in
Article L. 3511-5 was not limited to the competition
itself, but also included everything surrounding the
event that provided information to viewers. On 24
September 2007, the court of appeal in Paris, to
which the matter had been referred by the Comité
National contre la Tabagisme (national committee
against the abuse of tobacco), adopted a much more
restrictive definition of the notion of “broadcasting
motor sport competitions”. Since current technology
makes it possible, when broadcasting after the event,
to delete all references to brands of cigarettes, the
court felt that the exception provided for in Arti-
cle L. 3511-5 should only refer to the live broadcast-

12 IRIS 2008 - 3



Research/Consultancy

-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

ing of sports events. If the brand names of cigarettes
were visible during programmes scheduled for broad-
casting several hours or even several days after the
competition actually takes place, the television serv-
ice would be violating Article L. 3511-3 of the Public
Health Code. The court of appeal in Paris, therefore,
held that news reports, interviews, broadcasts,
credits and trailers did not fall within the scope of
the exception provided for in Article L. 3511-5. The
CSA therefore took note of this new case law. Hence-
forth, it will not accept the appearance of brands of
cigarettes except in the context of the live broad-
casting of a motor sport competition. Moreover, the
CSA announced, on 11 February 2008 that it was
launching a “concerted study” in order to envisage
the most suitable solutions for guaranteeing the
proper application of the right to quote and, more
generally, the right to information in the context of
sport. Since the introduction of the Act of 13 July
1992, which laid down the relevant principle, the
offer of audiovisual programmes devoted to sport has

Amélie Blocman
Légipresse

® Plenary assembly held on 15 January 2008: Advertising for tobacco brands and
products during sports broadcasts - new case law. Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11156

® CSA press release: The right to information on sport - the CSA undertakes con-
certed study; 11 February 2008; available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11157

FR

GB - Virgin Media Broadband Radio
Advertisement Cleared by the Advertising
Standards Authority

An adjudication by the UK Advertising Stan-
dards Authority Council (Broadcast) has decided
that a radio advertisement for Virgin Media Broad-
band did not infringe the British Code of Advertis-
ing Practice Radio Advertising Code, Section 3, con-
cerning “Misleadingness”. A parallel adjudication by

David Goldberg
deeJgee

® ASA Adjudications - Virgin Media Ltd, 6 February 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11146

o The Broadcast Committee of Advertising Practice Radio Advertising Standards
Code, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11147

GB - Minister Orders BSkyB to Divest Most
of Shareholding in ITV Plc

The UK’s major competition authority, the Com-
petition Commission, decided in December that
BSkyB’s 17.9% holding in ITV Plc, the UK's major
commercial broadcaster, amounted to a merger situ-
ation and had resulted in a substantial lessening of
competition within the UK market for all television
services. As a result the Secretary of State for Busi-

changed considerably. The launch of continuous
news television channels, the creation of new gener-
alist channels, the appearance of non-linear sport
content available on the Internet and on mobile
phones are all factors that make it necessary to con-
sider all the legal arrangements in force and their rel-
evance in the light of the new audiovisual landscape.
More particularly, the CSA says that it has been
approached in recent months by a number of service
editors, who wish to know the CSA position on a pos-
sible updating of the rules defining broadcasters’
access to images of sports events. One of these edi-
tors was, for example, France Télévisions, who had
lost its magazine devoted to premier league football
when the professional football league put out ten-
ders, and was claiming entitlement to five to ten
minutes of images for each day of League 1 football,
whereas the 1992 Act authorised no more than one
and a half minutes per weekend of the champi-
onship. Furthermore, the new AMS Directive of
11 December 2007, which ought to be transposed
into French law sometime in 2008, gives television
services a right of access to short extracts of broad-
casts of events of major interest to the public. It is
also with this in mind that the CSA is launching its
consideration of the issue, with a view to respecting
the legitimate interests of the public, the service edi-
tors, and everyone involved in the world of sport. m

the Advertising Standards Authority Council (Non-
broadcast) also cleared Virgin in respect of a
national press advertisement headed “Truth, Lies
and Broadband”.

In total, 10 claims were the subject of the adju-
dication. However, most of the objections, made by
both the general public and competitors (British
Sky Broadcasting Ltd and Talk Talk Telecom Ltd),
complained about the advertisement’s claim that
Virgin did not “use copper wire”. Objectors argued
that some of the co-axial cable used between peo-
ple’s homes and the network is made from copper.

However, the ASA found that, whilst this was
the case, the main point of Virgin's claim focused on
the technical performance of its cable rather, than
its component materials per se. m

ness and Enterprise has ordered the shareholding to
be reduced to a level below 7.5%.

In November 2006, BSkyB announced that it had
acquired a 17.9% shareholding in ITV Plc, which at
the time was facing a possible takeover by Virgin
Media. The minister referred the matter to the com-
petition authority (the Office of Fair Trading) and to
the communications regulator, Ofcom, to consider
issues of the public interest. The OFT decided that
there had been a merger situation, which might be

IRIS 2008 - 3

13



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Tony Prosser
School of Law,
University of Bristol

expected to result in a substantial lessening of com-
petition; the minister considered that the issue of
media plurality was also relevant. The issue was then
referred to the Competition Commission, whose pro-
visional report (see IRIS 2007-10: 14) and its final
report, published in December 2007, both found
that the transaction had resulted in a substantial
lessening of competition. However, the Commission
rejected the argument based on media plurality as it
considered that the strong culture of editorial inde-
pendence within ITV made it unlikely that the views
and interests of BSkyB would influence issues of edi-
torial policy. News was provided by a separate enter-
prise with its own board, and was subject to regula-
tory mechanisms in order to maintain standards.
Thus there was insufficient evidence to suggest that

® Department for Business, Enterprise and Regulatory Reform, “Final Decision on
BSKYB’s Stake in ITV”, Press Release 29 January 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11144

® “Final Decision by the Secretary of State for Business, Enterprise and Regulatory
Reform on British Sky Broadcasting Group’s Acquisition of a 17.9% Shareholding in
ITV plc Dated 29 January 2008”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11145

HR - Rulebook on Special Conditions
for Performance of Radio
and Television Activities

In October 2007, according to the provisions of
the Izmjene i dopune Zakona o elektronickim medi-
Jjima (Law on amendments of the Law on Electronic
Media, see IRIS 2007-6: 13 and IRIS 2007-9: 15), the
Council for Electronic Media adopted a “Rulebook on
special technical, spatial, financial and personnel
conditions for performance of radio and television
activities”.

The Rulebook stipulates a number of minimum
requirements for television and radio broadcasters
operating at state, regional, county, city, municipal-
ity or other concession levels set by special regula-
tions, in particular as regards their premises and
financial basis.

For the performance of television activities a
television broadcaster has to insure minimal spatial
conditions. He has to provide: a separate room for
each member of the management and/or the editor
in chief, the editing, studios, the journalists and the
marketing as well as auxiliary space. A separate room
for book-keeping is also required, if the broadcaster
performs carries out its own book-keeping. On the
level of municipality and city broadcasters the total
premises shall have at least 50 m2. On the level of
county broadcasting licensees and in the City of
Zagreb the premises space shall have a minimum of
80 m?, on the regional level at least 90 m?, and on
the state level at least 100 m2. For broadcasting on
other levels the Council for Electronic Media will

the shareholding would give BSkyB the ability or
incentive to exert editorial influence over ITV's news
output. The minister agreed with this finding.

Thus the minister’s decision was based only on
the substantial lessening of competition as a result
of the shareholding. The Competition Commission
had considered either full divestment or partial
divestment as potential remedies, favouring the lat-
ter as more proportionate. BSkyB’s proposed action
of placing the shares in an independent voting trust
would require continued monitoring of the trust’s
independence and would not address the competi-
tion issue as future transactions could still be
affected by a threat to sell the shares. The minister
decided to impose the remedies recommended by the
Competition Commission of partial divestment to
reduce the shareholding below 7.5% and to require
behavioural undertakings from BSkyB, which
included not disposing of the shares to an associated
person, not seeking or accepting representation on
the ITV board and not reacquiring shares in ITV.
BSkyB now has the right to appeal the decision
before the Competition Appeal Tribunal. m

decide on the minimum room to be provided by the

broadcaster.

As regards financial minimum standards, a tele-
vision broadcaster has to ensure basic financial
resources of an amount sufficient for the broad-
caster’'s expenses for three months - the sum is
dependent upon the concession level and other con-
ditions - according to the broadcasters business plan.
The fulfilment of the financial conditions will be
evaluated on the basis of the television broadcaster’s
business plan, which is to be certified with original
documents outlining available or secured financial
resources, as well as on creditworthiness and sol-
vency.

The rules further provide for a number of person-
nel requirements. Thus, a television broadcaster has
to have an editor in chief and a director/president of
administration/head-master; the same person can
fill both roles. Furthermore, the broadcaster should
have permanently employed journalists. According
to the concession level the personnel requirements
are as follows:

a) State, regional, county and city level: an editor in
chief, a news programme editor, at least two jour-
nalists, at least two cameramen/editors/techni-
cians;

b) County level: an editor in chief, a news pro-
gramme editor, at least one journalist, at least one
cameraman/editor/technician;

c) City level: an editor in chief, a news programme
editor/journalist, at least one journalist, one cam-
eraman/editor/technician;

d) Municipality and other levels to be determined by

14

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Nives Zvonarié¢
Council for Electronic
Media, Zagreb

a special regulation: one journalist, one camera-
man/editor/technician.

® Pravilnika o posebnim tehni¢kim, prostornim, financijskim i kadrovsklm uvjetima

1 techni el

za obavljanje djelatnosti radija i televizije (Rulebook on speci §
financial and personnel conditions for performance of radio and television uchw
ties), Narodne novine (Official Gazette) number 111/07, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9658

HR

LT - Regulation on Misleading and Comparative
Advertising Revised

Jurgita IeSmantaité
Radio and Television
Commission of Lithuania

With the aim of implementing the Unfair Com-
mercial Practices Directive (Directive 2005/29/EC) the
Lithuanian Seimas (Parliament) amended the Lietuvos
Respublikos reklamos jstatymas (Law on Advertising).
The new law came into force on 1 February 2008.

Principally, it was the provisions regarding mis-
leading and comparative advertising that were
amended. As the provisions of the Law on Advertising
are applicable also to advertising in broadcasting,
these amendments and additions are also relevant for
the field of broadcasting.

According to the new Law, advertising shall be
considered as misleading if its content is incomplete
and if essential information is not revealed, concealed,
inaccurate, ambiguous or presented not in due time
and thus, might cause or is likely to cause an average
consumer to form and take a decision on a transac-
tion, which he (she) would not have otherwise taken.

The amendments also specify the requirements
on comparative advertising. The Law allows compar-

® Lietuvos Respublikos reklamos jstatymas (Law on Advertising of the Republic of
Lithuania), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11143

LT

LU - New Law Grants 80% Tax Exemption
on Income from Intellectual Property

Article 50bis of the Income Tax Code, which came
into force on 1 January 2008, makes Luxembourg
one of the most attractive jurisdictions worldwide
for holding certain types of Intellectual Property.

The new law introduces an 80% tax exemption on
the net income derived by a Luxembourg taxpayer
from a software copyright, patent, trademark or serv-
ice mark, design or model. According to the Parlia-
mentary Commission’s report, Internet domain
names are also eligible. The concept of “net income”
is defined in the legislation as the gross royalties
received, minus the expenses directly linked to this
income. This includes annual depreciations and
potential write-downs.

In order for the new scheme to be applicable, a
number of conditions must be met. The most impor-
tant of these are: to be eligible under the new
regime, the Intellectual Property must have been

For the performance of non-profit television
activities special minimal conditions are applied;
they are similar to those for the municipality con-
cession level, except where this activity is performed
on a higher concession level or another level deter-
mined by special regulation. m

ative advertising if it does not cause confusion with
regard to commercial undertakings, i.e. of the adver-
tiser and its rival, or of their trademarks, names, or
other tags with distinguishable features, goods or
services.

Aside from the amendments related to the imple-
mentation of the Unfair Commercial Practices Direc-
tive, the Law on Advertising also defined the liability
for a violation of the stipulated requirements. Accord-
ing to the amended Law, the fine for the use of mis-
leading and forbidden advertising that can be imposed
on the operators of advertising activity (makers and
distributors of advertising, including broadcasters)
may reach from LTL 1,000 (around EUR 290) to LTL
30,000 (EUR 8,695). In cases of aggravating
circumstances, the fine may reach LTL 120,000 (EUR
34,782). According to the amended Law, the amount
of the fine shall depend on the type, the duration and
the degree of the violation as well as on any possible
extenuating or aggravating circumstances.

Fines for misleading and illicit comparative adver-
tising shall be imposed by the Competition Council on
the operators of advertising activity. The National
Consumer Protection Council is designated to impose
fines for infringements of the provisions on forbidden
advertising and for breaches of the requirements on
advertising use. m

acquired (or created) after 31 December 2007; the

Intellectual Property must not have been acquired

from an “affiliated company”. For the purposes of

this exclusion rule, a company is considered “affili-

ated”:

- if the buying company directly holds 10% or more
of the share capital of the selling company;

- if the selling company directly holds 10% or more
of the share capital of the buying company or

- if a third company holds 10% or more of the share
capital of both the selling and the buying company.

Both individual taxpayers and companies are eli-
gible.

Capital gains realised when selling Intellectual
Property rights are also eligible, in principle, for the
80% tax exemption. However, taxable gains may be
adjusted by the tax authorities under certain condi-
tions.

Article 50bis, §2 allows taxpayers who have
developed their own patent for in-house use and do
not derive any income from it, to claim a notional

IRIS 2008 - 3

15



-« P
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

deduction of 80% of the possible income from

Mare Thewes granting the r}ght to use it to thlrd.p.artles. How—

Thewes and Reuter, | €Ver, only registered patents are eligible for this
Luxembourg | deduction.

MT - Directive on Programmes and Advertisements
Broadcast During the Electoral Period

Following the issue of the Presidential writ that
general elections will be held on 8 March 2008,
together with local council elections for 23 localities
in Malta and Gozo, the Broadcasting Authority issued
a Directive governing programmes and advertisements
broadcast between 11 February and 8 March 2008.
This Directive, which came into force on 11 February
2008, requires all radio and television stations to sub-
mit their programme schedules for approval to the
Broadcasting Authority so that the latter would be in
a position to ensure that during the electoral cam-
paign periods all political parties are given an oppor-
tunity to air their views and that all programmes con-
taining political content ensure a level playing field
between all the political parties concerned, in the
interest of fair and democratic elections.

Care has to be taken during this period to ensure
that all programmes and all advertisements are free of
material that could be interpreted as favouring or
giving undue exposure to any political party or can-
didate, or which might be reasonably considered as
being directed towards a political end. In particular it
is not permissible in the case of advertisements com-
missioned by public or other entities: to allow persons
who have submitted their candidature for these elec-
tions to appear in such advertisements; that a pro-
gramme is presented by a person who has submitted
his or her candidature for these elections when such

Kevin Aquilina | Person is not aregular employee of the station broad-
Broadcasting Authority | casting such programme; that the person who has

® Broadcasting Authority Directive of 6 February 2008 on Programmes and Adver-
tisements Broadcast during the Period 11 February to 8 March 2008, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11149

MT-EN

PL - Working Document on the Transition
to Digital Broadcasting

On 4 May 2005 the Polish government adopted
“the transition from analogue to digital broadcasting
strategy”, a long-term act guiding national policy in
the area of the digital media (see IRIS 2005-7: 17).
According to the strategy, on 8 August 2007, the Min-
istry of Transport (MT) in cooperation with the Office
of Electronic Communications (OEC) and the National
Broadcasting Council (NBC) prepared a working docu-
ment entitled: “Plan for implementing terrestrial
digital television in the DVB-T standard”. In the con-
text of a wide consultation procedure some ministries,

The Law accepts that if no market value is avail-
able, the market value of the IP can be determined
by any well-accepted method for the valuation of
Intellectual Property. m

submitted his or her candidature for these elections
participates in a regular manner in a programme
during the said period. A candidate is not considered
to have participated reqgularly when s/he participates
in less than two editions of the same programme in
the above-mentioned period.

During the day preceding the elections and on the
actual day of polling (hereinafter referred to as “the
silence period”), all forms of broadcasting that might
influence voters are prohibited. Broadcasting stations
have to avoid a situation where during the silence
period they broadcast programmes, which could be
reasonably interpreted as broadcasting with a view to
influence voters. All forms of presentation in the
broadcasting media of political parties, candidates
and other movements and organisations involved in
the elections must cease. Broadcasting stations can-
not broadcast information, statements, press and
media releases issued by the government, the oppo-
sition, candidates, politicians, political parties and
other movements and organisations involved in the
elections, and other forms of broadcasting that are,
openly or in a covert manner, of a political nature,
have political content, or which may influence the
decisions of the voters. Nor may informative adver-
tisements commissioned by public entities, including
public service announcements, be broadcast unless
these are of public interest and of an urgent nature.

The following is also prohibited during the two-
day silence period: agitation, information related to
an electoral campaign, and announcements designed
for presentation of programmes, logos, mottos and
symbols of a political party and a candidate. All forms
of media presentations concerning the electoral cam-
paign (such as free presentations, political propa-
ganda, discussion programmes, interviews, etc.) are
also prohibited. m

broadcasters and interested governmental and non-
governmental institutions have presented a number
of detailed remarks to this document concerning tech-
nical, economic and legal issues. Some of these are
included in a new version of the Plan of 14 January
2008.

The Plan represents the first stage of implement-
ing digital television in Poland up until the moment of
the switch-off of terrestrial analogue transmissions.
Thus a new autonomous legal act implementing and
regulating this convergent environment is envisaged;
it should be a lex specialis to both Telecommunication
Law and the Broadcasting Act. The project of the Act
should be prepared by 31 July 2008 and should focus

16 IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Katarzyna

B. Maslowska
Institute of
Human Science,
National Defence
Academy, Warsaw

on issues related to creating a nation-wide primary
multiplex. It should ensure, in particular, the conti-
nuity of access to television broadcasting for all citi-
zens during the transition period and determine the
transitory period between the first general accessible
digital transmissions and the term of analogue switch-

off. Then, taking into consideration technical (e.g.

the means for future management of the “digital

dividend”), social and other factors, the comprehen-
sive system for making use of free frequencies will be
established. In particular, the social demand for par-
ticular TV channels, which should be transmitted via
terrestrial means and which have not been included in
primary multiplexes should be determined.

According to the schedule of activities, which
form a major part of the Plan, the following issues
should be noted:

1) Digital television broadcasting should start after 1
January 2009. The precise date will be determined
on the basis of detailed schedules of nation-wide
primary multiplexes prepared by the OEC. These
schedules should include technical conditions
(based on ETSI standards). After 31 December
2012, which is the term of analogue switch-off, at
most 8 nation-wide terrestrial digital networks
will be in use; the exact number will depend on
the future management of free frequencies after
the completion of the switchover procedure. The
term of analogue switch-off can be rescheduled,
to a date up until 17 June 2015, by the Council of
Ministers.

2) The transition to digital transmission should be
achieved gradually in the territory of the whole
country. The simulcast of analogue and digital
transmission will continue for at least one year
after digital broadcasting has been introduced in a

RO - CNA Decision Imposes New Obligation
on Cable Providers

Mariana Stoican
Journalist, Bucharest

Following a decision taken by the Consiliul
National al Audiovizualului (national council for
electronic media in Romania - CNA) at its meeting on
22 January 2008 (Decizia CNA privind obligatia dis-
tribuitorilor de servicii de programe de a aduce la
cunostinta publicului sanctiunile aplicate de Consiliul
National al Audiovizualului), cable network operators
and all “providers of broadcast programmes” in the
audiovisual sector (“distribuitorii de servicii de pro-
grame”) sanctioned by the CNA are obliged to inform
the public of the subject matter and reasons for the
sanction using the wording set out by the CNA

® Decizia CNA Nr. 36 din 22 ianuarie 2008 privind obligafia distribuitorilor de
servicii de programe de a aduce la cunostinfa publicului sancfiunile aplicate de
Consiliul Nafional al Audiovizualului (CNA decision no. 36 of 22 January 2008 con-

cerning the obligation for br

d

ting comp to publish sanctions imposed by

the CNA), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11141

RO

particular area; the analogue switch-off in a given
region will then be acceptable, taking into con-
sideration indicators such as accessibility of digital
transmission for the public.
Terrestrial broadcasters, such as public television
channels, TVN, Polsat, TV4, TV Puls will have an
authorisation to be placed within the scope of mul-
tiplex services. Technical capabilities required to
meet the broadcasters’ needs and possible ways of
assisting them in the digital switchover should be
prepared.

3) Prevention of social exclusion is one of the major
but also difficult problems to be solved. It seems to
be difficult to “achieve” a social acceptance of the
costs of transition to digital switch-over; the high
costs are a crucial obstacle to this process. There is
no doubt that some kind of support policy is nec-
essary in Poland if digital transmission is to replace
analogue. First of all, it is necessary to ensure
broad availability of set-top-boxes (digital
receivers). Support for different undertakings will-
ing to subsidise the costs of transition is impor-
tant, as well as support for (also local) producers
and suppliers of advanced digital TV receivers for
interactive platforms. It is expected that an ade-
quate programme concerning the support for indi-
vidual viewers will be prepared, mainly by the
Minister of Labour and Social Policy, by 30 June
2008.

Last but not least, a friendly environment for the
provision of digital broadcasting shall be created.
The widespread popularisation of digital broadcast-
ing shall be a basic element of a governmental infor-
mation campaign, which is to be prepared by the
Ministry of Culture, the OCE and the NBC by 30 June
2008. m

(Art. 1 para. 1). Under Art. 1 para. 2, providers of
audiovisual services are obliged to broadcast the
wording of the CNA sanction on seven consecutive
days following the announcement of the sanction.
The provider must broadcast the sanction on the
channel on which the programme concerned was
shown (Art. 1 para. 3). If a service provider also acts
as the broadcaster (radiodifuzor), it is subject to the
same obligation according to para. 4.

Art. 2 of the CNA decision states that failure to
respect the decision will be sanctioned in accordance
with Art. 91 of Audiovisual Act No. 504/2002
(including the subsequent amendments and addi-
tions). Therefore, the CNA will punish breaches with
a caution under the terms of Art. 91 para. 2 of the
Audiovisual Act, stating the conditions and dead-
lines for rectifying the situation. If the service
provider or broadcaster fails to meet the conditions
laid down in the caution, it will be fined between
RON 2,500 and RON 25,000 (approx. EUR 670 and
EUR 6,700) in accordance with Art. 91 para. 3. m

IRIS 2008 - 3

17



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

SE - Improper Favouring of a Commercial Interest
in Sponsoring Message

Michael Plogell

& Henrik Svensson
Wistrand Advokatbyrad,
Gothenburg

On 3 December 2007 Kammarrdtten i Stockholm
(The Stockholm Administrative Court of Appeals)
judged in a case regarding improper favouring of a
commercial interest in a sponsoring message. The case
concerned the application of provisions in the Radio-
och TV-lagen (The Radio and TV Act - RTL). The RTL
transposes into Swedish law the “Television without
Frontiers” Directive 89/552/EEC, amended by Direc-
tive 97/36/EC.

The programmes in question were two episodes of
a Swedish TV-series broadcast by the Swedish nation-
wide television channel TV 4 on 2 October 2007 and 9
October 2007 respectively. During each episode there
were two breaks for advertising, in connection with
the breaks and before and after the programmes,
sponsoring messages were broadcast.

In short, the sponsoring messages were consti-
tuted as follows. The messages broadcast on 2 October
and the second break of the 9 October messages car-
ried a voice-over saying: “The movie is presented by
Eniro - search help via telephone”. In connection with
the voice-over a sign with a mobile phone displaying
the number 118 118 was shown. Thereafter Eniro’s
logotype was shown. During the first break of the mes-
sage broadcast on 9 October a voice-off informed: “The
movie is presented by Eniro - search help via the
Internet”. In connection with the voice-over a sign
with a computer bearing the text “eniro.se” on its
screen was shown. Thereafter Eniro’s logotype was
shown. Eniro is a company providing services allowing
users to find telephone numbers, addresses and direc-
tions to Swedish individuals and companies.

The RTL, section 6:4, states that programmes,
which are not commercials, may not improperly favour
commercial interests. RTL, section 7:8, stipulates that
if a programme, which is not a commercial, has been
paid for by someone other than the one responsible
for carrying out the broadcast, then it shall be speci-
fied as to who the sponsor is. This information shall
be provided at the beginning and the end of the pro-

@ Judgment of the Kammarrétten i Stockholm (The Stockholm Administrative Court
of Appeals), 3 December 2007

SV

Sl - Survey of Complaints in the Slovenian
Audiovisual Sector in the Year 2007

This survey is based on the reports and the avail-
able data of the four regulatory and/or inspecting
bodies for the period of one year. It includes all com-
plaints related to contents, which might (seriously)
impair the physical, mental and moral development
of minors directly via the Internet or via mobile
phones, via broadcasting and advertising in the
audiovisual sector, as well as via advertising for
Internet content in print.

gramme respectively or at least at either the begin-
ning or the end of the programme. Granskningsndmn-
den for radio och IV (the Swedish Broadcasting Com-
mission - GRN) filed a suit against TV 4 claiming that
a special fee should be imposed on TV 4 for the
improper favouring of commercial interests. The GRN
claimed that the improper favouring was constituted
by showing the telephone number and the URL related
to Eniro’s services. Lénsrdtten 1 Stockholms ldn (The
Stockholm County Administrative Court) granted
GRN's request and imposed a special fine amounting to
SEK 100,000 (approximately EUR 10,600) on TV 4.

The Stockholm Administrative Court of Appeals
overturned the judgment of the Stockholm County
Administrative Court. The Administrative Court of
Appeals firstly states that by showing, in addition to the
sponsor'’s name, the telephone number and the URL,
which are substantial parts of the sponsor’s products,
the sponsoring messages went beyond what is required
for information purposes according to section 7:8 of the
RTL. However, the Administrative Court of Appeals
observes that the GRN based its claim on section 6:4 of
the RTL, i.e. the provision regarding improper favouring.

As mentioned above, section 6:4 of the RTL con-
cerns programmes that are not commercials. There-
fore, according to the Administrative Court of Appeals,
the question is whether the sponsoring messages in
question can be considered as being “programmes”.
The main regulation of sponsoring messages is found
in chapter 7 of the RTL. According to section 7:8 of
the RTL the information concerning who the sponsor
of a programme is shall not be included in the adver-
tising time prescribed in section 7:5 of the RTL. The
Administrative Court of Appeals states that the word-
ing of the RTL supports the view that sponsoring mes-
sages are to be considered as messages of an advertis-
ing nature although the provisions on commercials are
not fully applicable to such messages. Furthermore, it
is stated that sponsoring messages should “surround”
a programme. The formulation and the placing of the
provision does not support the notion that a sponsor-
ing message to be regarded as a “programme”.

Hence the GRN has based its request on a provi-
sion, which is not applicable, and therefore TV 4's
appeal shall be granted and the judgment of the
Stockholm County Administrative Court overturned. m

The report of the Inspectorate for Culture and
Media includes a complaint that questioned gratu-
itous violence content in a broadcast, and another
complaint against the allegedly illegal broadcasting of
pornography. Article 84 of the Zakon o medijih (Media
Act) on the protection of children and minors stipu-
lates that pornography is, depending on the genre,
either prohibited or should be inaccessible to minors;
minors should be protected by the watershed, by
acoustic and visual warnings or technical devices. The
Inspector for Culture and Media decided that the
cable operator Telemach UPC, who violated the law,

18

IRIS 2008 - 3



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

should use a technical device for the broadcasts in
question. The reason for the low number of com-
plaints related to Article 84 of the Media Act seems to
be that the Minister of Culture has not stipulated the
promotion plan for pictograms indicating harmful
contents, and has not yet determined the modes of
their application (defined in regulation guidelines for
TV programme scheduling), which is his duty accord-
ing to Article 84 para. 6 of the Media Act.

The Market Inspectorate received a few complaints
regarding allegedly illegitimate advertisements for
“erotic” or “porno chic” contents on the Internet,
accessed via mobile phones, and aimed at children.
The exact number of such advertisements is not
known because there is no official evidence. The
advertisements were published in weeklies, radio and
television programme publications, and broadcast by
one of the commercial broadcasters. As it is stipulated
by Article 15 of the Zakon o varstvu potrosnikov (Con-
sumer Protection Act) advertising should not contain
any element that could impair the physical and men-
tal condition of children or could harm them in some
other way, or exploit either their trust or lack of expe-

Renata §ribar | ri€nce. The complaint about a television advertise-

Faculty for Social | ment, which promoted the “erotic” pictures of teenage
Sciences at the University | girls was dealt with by a Market Inspector and the
of L]“blfa;’; g?dPCel’?t‘?’e offence provision was applied. The complaints con-
ofthJ;o}geaieTnsfi;ug cerning providers of “sexy” contents on mobile web
Ljubljana | portals, which were advertised in printed media, were

UA - Constitutional Court Obliges to Dub all Films
in Ukrainian

The Constitutional Court of the Ukraine issued, on
20 December 2007, a judgment about obligatory
dubbing, voice-over or subtitling in the Ukrainian lan-
guage of all films before their distribution. The Court
accepted this decision after considering a constitu-
tional inquiry of 60 members of the Supreme Rada
(parliament) of Ukraine on an official interpretation of
the Statute of Ukraine “On Cinematography” (See IRIS
1998-4: 9 and IRIS 1998-10: 11). A question put
before the Court was: “Shall the following phrase “for-
eign films before their distribution in Ukraine must
undergo dubbing, or post-synchronisation, or subti-
tling into the official language” be understood in such
a way that cinematographic enterprises may not dis-
tribute foreign films, if such films are not dubbed or
have not undergone post-synchronisation or subti-
tling into Ukrainian language”.
Taras Shevehenko After analysing a number of lggislative acts, the
Media Law Institute, | Court came to the conclusion, that it was necessary to
Kiev | interpret that Statute exactly as suggested. Moreover,

® PiweHHA KoHcTutyuiiHoro Cyay Ykpaiuu y cnpaBi 3a KOHCTUTYUiiHUM nogaHHAM 60
HapoAaHux AgenytartiB YKpaiHu npo ogiliriHe Tiyma4yeHHA MO/I0XeHb YaCTUHMN ApYroi cTarTi
14 3akoHy Ykpainu “IIpo kiHemarorpacgiio” (Decision of the Constitutional Court of
Ukraine on a case concerning a constitutional appeal of 60 members of parliament
of Ukraine about official interpretation of paragraph 2 article 14 of the Law of
Ukraine “On Cinematography”. 20 December 2007, # 13-pn. Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=11142

UK

not dealt with. The Chief Market Inspector did not
consult the Slovenian Advertising Chamber, which is
determined by law as the respective expert body (Arti-
cle 13 of the Consumer Protection Act). The Advertis-
ing Arbitration Court, a part of the Slovenian Adver-
tising Chamber that offers expert statements on
request, did not receive any complaint regarding sup-
posedly illegal or illegitimate advertising of so called
erotic or porno chic Internet contents accessed via
mobile phones aimed at children in the year 2007.

The Ministry for Internal Affairs reported 36 com-
plaints related to Article 187 of the Kazenski zakonik
republike Slovenije (Criminal Code of the Republic of
Slovenia). The provision penalises: selling, exhibiting or
in other ways exposing minors under fourteen years of
age in pornography or porno shows (para. 1); exploita-
tion of minors in pornographic productions or in porno
shows (para. 2); production, distribution, selling,
import-export or in other ways disseminating child
pornography, or the possession of child pornography
with the aim of producing, distributing, selling, import-
ing-exporting or in other ways disseminating child
pornography (para. 3). Regarding the illegal dissemina-
tion of child pornography via the Internet all complaint
cases were regarded as being suspicious. Nine com-
plaints were processed as indictments by the District
Prosecutor Office, eight complaints were reported to
the District Prosecutor Office as lacking in evidence, and
19 are still in the process of police investigation. m

the Court specified, that any exhibition was a next
step after distribution, accordingly it means that exhi-
bition of a film both in a cinema and on television
before it is at least subtitled into Ukrainian is also not
possible in Ukraine. It is very explicitly indicated in
the decision, that “the central body of the executive
branch of government in the field of cinematography
has no authority to give to the cinematography indus-
try the right of distribution and exhibition of such
films and may not provide them with the necessary
state certificates”.

In assessing whether this position is in line with
the 1992 European Charter for Regional or Minority
Languages, the Court considered that the Ukraine did
not violate this document, as the Statute “On ine-
matography” specifies, that films “can also be dubbed
or undergo post-synchronisation or subtitling in lan-
guages of national minorities”. This implies that the
Court did not forbid the showing of the films in other
languages, but created the obligation to create copies
of the film in the official language.

It is worth mentioning that this was the not first
attempt to impose an obligatory dubbing of films. As
early as 2005 a decree of the Government set quotas
on the minimum amount of copies of a film in the
Ukrainian language. However, this decision was later
abolished by judicial order, and the government in
office at the time of the decision had another
approach to that question and did not make an effort
to appeal. m

IRIS 2008 - 3

19



-« -«
NER ESS ccaicnsenvarions

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Preview of next month’s issue:

ITRIS .

Media Windows In Flux

by Martin Kuhr

Institute of European Media Law (EMR),

Saarbricken/Brussels

PUBLICATIONS AGENDA

Paschke, M., Meyer, C., Berlit, W., Foglia, M., IViR International Copyright
Hamburger Kommentar zum gesamten Wikipédia, nouveau média ? Law Summer Course

Medienrecht FYP éditions 7-11 July 2008

DE: Baden Baden Collection : Innovation Organiser: Institute for Information Law
2008, Nomos Verlag 2008 (IViR) of the University of Amsterdam

ISBN 978-3-8329-3038-7

Pahlow, L., Eisfeld, J.,
Grundlagen und Grundfragen
des Geistigen Eigentums

DE: Tiibingen

2008, Mohr Siebeck

ISBN 978-3-16-149559-5

Damm/Rehbock

Widerruf, Unterlassung und
Schadensersatz in den Medien
Deutschland, Miinchen

2008, Verlag C.H. Beck

ISBN 978-3-406-55903-7

Robertson, G., Nicol, A. Q.C.
Media Law

GB, London

2008, Penguin

ISBN 978-0141030210

Towers, S.,

Media and Entertainment Law
2008, Delmar Pub

ISBN 978-1418039127

Sirinelli, P.,

Propriété littéraire et artistique
FR, Paris

2008, Dalloz

ISBN 978-2247075553

Bauwens, M.,

Politique du peer-to-peer :

Le commun, les réseaux pair a pair
et la démocratie a venir

2008, Editions Amsterdam

ISBN 978-2915547566

ISBN 978-2916571065

Venue: Amsterdam

Information & Registration:

Ms. Anja Dobbelsteen

Tel.: +31.20.525.3406

Fax : +31.20.525.3033

E-mail: A.G.J.M.Dobbelsteen@uva.nl
http://www.ivir.nl

IRIS on-line

Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders-obs@coe.int

Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database

Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access - in the three language versions - all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.

Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision
relating to the event or to other underlying documents.

IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.

As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).

Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription

IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 350 and GBP 178
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:

Markus Booms - European Audiovisual Observatory

76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France

Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19

E-mail: orders-obs@coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html

Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

20

IRIS 2008 - 3



