
2007 - 7

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Dupuis and Others v. France 2

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities:
VAT on Payments Made
for Mobile Telecommunications Licences 3

Council of the European Union / European Parliament:
“Rome II” Regulation on Law Applicable
to Non-Contractual Obligations Passed
Without Media Clause 4

European Commission:
State Aid Rules for Cinema Extended
until 2009 4

NATIONAL
AT–Austria:
BKS Decisions on Teleshopping
and Self-advertising under the ORF Act 5

Amendment Act concerning DVB-H 6

BA–Bosnia and Herzegovina:
Draft Rules on Licensing
for Content Providers and Distributors 6

Internet Penetration Rate
in Bosnia and Herzegovina 7

BG–Bulgaria:
Legislative Changes Concerning Distribution
of Pornographic Materials 7

CZ–Czech Republic:
Incorrect implementation
of the Tobacco Advertising Directive 8

DE–Germany:
Copyright Dispute between Author
and Cartoon Figure Artist 8

News Texts not Subject to Copyright 8

On-demand Service not Comparable
to a Radio Station 9

Partial Success in Dispute
concerning WDR Film on Contergan 9

BSkyB Obtains Interim Injunction
in Dispute concerning “Premiere Sky” 10

Amendment to the Hessian
Private Broadcasting Act 10

ES–Spain:
Court Obliges TVE to Broadcast
a Communiqué from a Journalist 10

FI–Finland:
List of Events of Major Importance
to Society Adopted 11

FR–France:
Reclassification of a Work Originally
Made in the French Language 11

The End of “Significant Airtime” for M6 12

CSA Announcement on Listing and Numbering
of Cable and Satellite Channels 13

GB–United Kingdom:
“Celebrity Big Brother” in Breach
of Broadcasting Code 13

Videogame Refused Rating 14

IT–Italy:
“Russian-Doll Programmes” Outlawed
by the Italian Communications Authority 14

MT–Malta:
New Rules for Immovable
Property Programmes 15

New Rules for Programmes on Motor Vehicles 16

NL–Netherlands:
Inclusion of Several Fragments
of a Documentary in a PSB News Programme
not in Breach of Copyright 16

Liberalisation and Clarification
of Sponsorship Rules for Commercial
and Public Service Broadcasters 17

RO–Romania:
Compulsory Recording of Programmes 17

RU–Russian Federation:
Emergence of the Super Authority
in the Broadcasting Sector 18

SE–Sweden:
File-Sharing Verdict Hailed as a Success 18

TR–Turkey:
Regulation of Crimes Committed
via the Internet 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to
represent the views of any organizations
participating in its editorial board.

• Publisher:
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs
• Editorial Board: Susanne Nikoltchev,
Co-ordinator – Michael Botein, The Media

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European
Commission, Brussels (Belgium) – Alexander
Scheuer, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) – Nico A.N.M.
van Eijk, Institute for Information Law (IViR)
at the University of Amsterdam (The Nether-
lands) – Jan Malinowski, Media Division of
the Directorate of Human Rights of the
Council of Europe, Strasbourg (France) –
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh
• Translations: Michelle Ganter
(co-ordination) – Brigitte Auel – Bernard
Ludewig – Michael Finn – Marco Polo Sàrl –
Manuella Martins – Katherine Parsons – Stefan
Pooth – Erwin Rohwer – Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory

– Géraldine Pilard-Murray, post graduate
diploma in Droit du Multimédia et des
Systèmes d’Information, University R. Schuman,
Strasbourg (France) – Caroline Bletterer, post
graduate diploma in Intellectual Property,
Centre d’Etudes Internationales de la Propriété
Intellectuelle, Strasbourg (France) – Deirdre
Kevin, Media Researcher, Düsseldorf, Germany
– Mara Rossini, Institute for Information Law
(IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) – Nicola Lamprecht-Weißenborn,
Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany) – Britta Probol,
Logoskop media, Hamburg (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms
• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print:
Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG,
Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2007, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

IRIS
• •

INTERNATIONAL

In a judgment of 7 June 2007, the European Court
of Human Rights expressed the unanimous opinion
that the French authorities have violated the free-
dom of expression of two journalists and a publisher
(Fayard). Both journalists were convicted for using
confidential information published in their book Les
Oreilles du President (The Ears of the President). The
book focused on the “Elysée eavesdropping opera-
tions”, an illegal system of telephone tapping and
record-keeping, orchestrated by the highest office of
the French State and directed against numerous
figures of civil society, including journalists and
lawyers. The French Courts found the two journalists,
Dupuis and Pontaut, guilty of the offence of using
information obtained through a breach of the confi-
dentiality of the investigation, or of professional
confidentiality. It was also argued that the publica-

tion could be detrimental to the presumption of
innocence of Mr. G.M., the deputy director of Presi-
dent Mitterrand’s private office at the time of the
events, who was placed under formal investigation
for breach of privacy under suspicion of being the
responsible person for the illegal telephone tapping.

The ECHR observed that the subject of the book
concerned a debate of considerable public interest,
a state affair, which was of interest to public opin-
ion. The Court also referred to the status of Mr. G.M.
as a public person, clearly involved in political life
at the highest level of the executive wherein the
public had a legitimate interest in being informed
about the trial, and in particular, about the facts
dealt with or revealed in the book. The Court found
it legitimate that special protection should be
granted to the confidentiality of the judicial inves-
tigation, in view of the stakes of criminal proceed-
ings, both for the administration of justice and for
the right of persons under investigation to be pre-

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
Case of Dupuis and Others v. France

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

EMR
�� �

�

�

�

�

�

�
�

�

�Institute for European Media Law

Auteurs
Media&



IRIS
• •

3IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities:
VAT on Payments Made for Mobile
Telecommunications Licences

sumed innocent. However, at the time the book was
published, the case had already been widely covered
in the media and it was already well known that Mr.
G.M. had been placed under investigation in this
case. Hence, the protection of the information on
account of its confidentiality did not constitute an
overriding requirement. The Court also questioned
whether there was still an interest in keeping infor-
mation confidential when it had already been at
least partly made public and was likely to be widely
known, having regard to the media coverage of the
case. The Court further considered that it was
necessary to take the greatest care in assessing the
need to punish journalists for using information
obtained through a breach of the confidentiality of

an investigation or of professional confidentiality
when those journalists are contributing to a public
debate of such importance, thereby playing their
role as “watchdogs” of democracy. According to the
Court, the journalists had acted in accordance with
the standards governing their profession as journal-
ists: the impugned publication was relevant, not
only to the subject matter, but also to the credibil-
ity of the information supplied. Lastly, the Court
underlined the fact that the interference with free-
dom of expression might have a chilling effect on
the exercise of that freedom - an effect that the rel-
atively moderate nature of the fine, as in the pre-
sent case, would not sufficiently negate. As the con-
viction of the two journalists had constituted a
disproportionate interference with their right to
freedom of expression, it was therefore not neces-
sary in a democratic society. Accordingly, there has
been a violation of Article 10 of the Convention. �

sidered taxable persons in respect of the activities in
which they engage as public authorities, even where
they collect fees or payments. This exemption does
not, however, apply to a certain number of activities
listed under Annex D of the Directive, which includes
telecommunications (as well as activities carried out
by radio and television bodies).

According to the Court, the principal issue was
whether the activity in question, i.e. the issuing of
authorisations, which allow the economic operators
who receive them to exploit the resulting frequency
use rights, qualified as economic activity. It con-
sidered that this activity, while constituting a
necessary precondition for the access of economic
operators to the mobile communications market,
did not amount to a participation in that market.
The Court underlined that this was an activity that
by definition cannot be carried out by economic
operators.

Accordingly, the Court ruled that in granting the
licences, the national authorities were not partici-
pating in the exploitation of property consisting in
rights to use the radio-frequency spectrum, but only
controlling and regulating the use of that electro-
magnetic spectrum. They had exercised that control
in accordance with Community law, and in particular
with the Directive 2002/21/EC of 7 March 2002 on a
common regulatory framework for electronic com-
munications networks and services (Framework
Directive). As the activity does not fall within the
meaning of Articles 4(1) and (2) of the Sixth VAT
Directive, the Court considered an appraisal under
Article 4(5) redundant.

Significantly, the Court decided not to follow the
Opinion of Advocate General Kokott, who in both

•Judgment by the European Court of Human Rights (Third Section), case of Dupuis
and others v. France, Application no. 1914/02 of 7 June 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

FR

Dirk Voorhoof
Ghent University
(Belgium) and

Copenhagen University
(Denmark) &

Member of the Flemish
Regulator for the Media

In two separate judgments delivered on 26 June
2007 (C-284/04 and C-369/04), the European Court
of Justice ruled that the award by national regula-
tory authorities of licences, such as third generation
mobile telecommunications licences (known as
‘UMTS’ or ‘3G’), did not constitute an economic activ-
ity within the meaning of the Sixth Council Directive
77/388/EEC of 17 May 1977 (Sixth VAT Directive).
The 3G technology allows the provision of Internet
and multimedia services to mobile devices thanks to
a greater capacity to transfer data.

These references for a preliminary ruling were
made in the course of proceedings before the VAT
and Duties Tribunal, London and the Landesgericht
für Zivilsachen Wien (Regional Civil Court, Vienna).
The plaintiffs in these cases were mobile phone firms
who were awarded 3G licences in the UK and in
Austria in 2000, for a total payment of GBP
22,477,400,000 and EUR 831,595,241 respectively.
They had claimed that the sums that they paid must
have included value added tax, as the award of these
licences fell within the scope of the Sixth VAT Direc-
tive. This would have entitled them to a substantial
VAT refund (estimated at GBP 3.3bn in the UK).

The Sixth VAT Directive, repealed and recast into
Council Directive 2006/112/EC on 28 November
2006, defines a “taxable person” as any person who
carries out an economic activity, including the
exploitation of intangible property (Article 4(1) and
(2)). As for public authorities, Article 4(5) provides
that bodies governed by public law shall not be con-



IRIS
• •

4 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

At the conciliation meeting of 15 May 2007, the
Council and European Parliament have agreed on the
“Rome II” Regulation, which sets out rules for deter-
mining the applicable law in international civil cases
in the area of torts, delicts and other non-contrac-
tual obligations. As was reported earlier, there was
substantial disagreement between the European
Commission, Council and Parliament on how to deal
with cross-border defamation and other infringe-
ments of personality rights by the media (see IRIS
Plus 2006-10).

After the European Parliament had again asked
for substantive amendments to the “Rome II” pro-
posal in second reading, the subsequent concilia-
tion procedure produced an agreement to disagree.
As a result, “Rome II” now excludes “non-contrac-
tual obligations arising out of violations of privacy
and rights relating to personality, including
defamation” (art.1(2)(g)). Although the considera-
tions give no guidance on the issue, it would seem
that this includes all publicity rights which derive
from interests in personality. The right of reply is

also outside the scope of “Rome II”.
The exclusion means that parties to a dispute

over unlawful communications in said areas need to
determine under the various private international
law rules of the individual Member States whether
certain communications are actionable in tort. In
some Member States the place of publication is the
primary connecting factor to determine the applica-
ble law, whereas in others it is the place of reception
or distribution, or that of the common habitual
residence of parties. Yet other Member States allow
parties varying degrees of freedom to choose the
applicable law themselves.

In the other areas of “Rome II” with special sig-
nificance for actors in information industries, the
final text contains no significant changes. For unfair
competition and restrictions of competition the
applicable law is in principle the law of the country
where the market is affected. Infringements of intel-
lectual property rights are governed by the law of the
country for which protection is claimed. The generic
rule for torts/delicts remains the same: parties to a
dispute may choose the applicable law. If no choice
has been made, the law of the common habitual
residence of plaintiff and injured party applies. If
there is no common habitual residence, the lex loci
damni governs the non-contractual obligation(s), i.e.
the governing law is that of the place where the
harmful event took place. If the damage caused by
the act arises in another jurisdiction, the latter law
applies.

The defamation issue is still on the table. By the
end of 2008 the European Commission must report
on a rule for non-contractual obligations arising out
of violations of privacy and rights relating to per-
sonality, including defamation (art. 30(2)). It
remains to be seen whether positions change suffi-
ciently to make possible inclusion of such a rule. The
“Rome II” Regulation will take effect at the begin-
ning of 2009. �

Council of the European Union /
European Parliament: “Rome II” Regulation on Law
Applicable to Non-Contractual Obligations
Passed Without Media Clause

European Commission:
State Aid Rules for Cinema Extended until 2009

cases had argued that the activity in question did
constitute an economic activity within the meaning

of Article 4(1) and (2) of the Sixth VAT Directive, as
a form of exploitation of intangible property. The
Advocate General had, however, considered that the
term ‘telecommunications’ in Annex D of the Sixth
VAT Directive did not include the auctioning of 3G
licences and that the awards of these licences there-
fore fell within the scope of the exemption under
Article 4(5). �

The Commission’s 2001 Cinema Communication
set out the general and specific conditions for the

provision of state aid to the production of cinemato-
graphic and other audiovisual works.

In 1997, the Commission received a complaint
about the French cinema production aid scheme,
which was alleged to have exclusionary effects.

•Judgment of the Court of Justice of the European Communities, 26 June 2007, case
C-284/04, T-Mobile Austria GmbH and Others v. Republic of Austria, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10847

•Judgment of the Court of Justice of the European Communities, 26 June 2007, case
C-369/04, Hutchison 3G UK Ltd and Others v. Commissioners of Customs & Excise,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10850

BG-ES-CS-DA-DE-ET-EL-EN-FR-IT-LV-LT-HU-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-FI-SV

Hasan Bermek
European Audiovisual

Observatory

•“European Union brings in harmonised rules on law applicable to civil liability
(“Rome II” Regulation)”, Press release of 16 May 2007, IP/07/679, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10836

DE-EN-FR-IT
•Common Position (EC) No 22/2006 of 25 September 2006 adopted by the Coun-
cil, acting in accordance with the procedure referred to in Article 251 of the Treaty
establishing the European Community, with a view to adopting Regulation of the
European Parliament and of the Council on the law applicable to non-contractual
obligations (ROME II), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10839

CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LT-LV-MT-NL-PL-PT-SK-SL-SV
•Joint text approved by the Conciliation Committee, of 25 June 2007, provisional
version, C6-0142/2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10842

EN-FR

Mireille van Eechoud
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam



IRIS
• •

5IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

AT – BKS Decisions on Teleshopping
and Self-advertising under the ORF Act

At its meeting on 26 April 2007, the Bundeskom-
munikationssenat (Federal Communications Board –
BKS)) took decisions on two different issues relating
to advertising in programmes broadcast by the Öster-
reichischer Rundfunk (Austrian Broadcasting Corpo-
ration – ORF).

The first concerned the broadcast of a programme
on ORF 2 in which the audience’s attention was
drawn to the musical event “Starnacht in Montafon”
wherein the number of the ticket sales hotline was
faded in on screen, and an announcement was made
concerning the broadcasting of the recorded pro-
gramme. The BKS ruled that this was a breach of sec-
tion 13(2) of the ORF-Gesetz (ORF Act), according to
which the ORF is not allowed to sell airtime for
teleshopping. Additionally, the court stated that
directly initiating an ordering process by making

contact details available constituted a direct offer to
the public within the meaning of this provision, with
the consequent need to protect the viewer from tak-
ing overly hasty action. It considered that this had
happened here and hence that the limits of a mere
programme announcement had been exceeded.

Another issue on which the BKS had to rule con-
cerned the broadcasting of self-advertising in the
regional programming of ORF 2. Under section 13(7)
of the ORF-Gesetz, commercials may only be broad-
cast nationwide. In its decision, the BKS now applied
this rule to self-advertising by basing the interpre-
tation of the term Werbesendung (“commercial”) on
the definition of “commercial advertising” contained
in section 13(1) of the ORF-Gesetz. The court found
that, contrary to the view put forward by the ORF,
section 13(5) of the ORF-Gesetz, according to which
references to a broadcaster’s own programmes are not
taken into account when calculating the total adver-
tising time, did not preclude the interpretation of

•Commission communication of 16 June 2007 concerning the prolongation of the
application of the Communication on the follow-up to the Commission communica-
tion on certain legal aspects relating to cinematographic and other audiovisual
works (cinema communication) of 26 September 2001, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10822

•Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the
Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on certain legal
aspects relating to cinematographic and other audiovisual works of 26 September
2001, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10825

DA-DE-EL-EN-ES-FI-FR-IT-NL-PT-SV

These effects were later confirmed by the Commis-
sion’s assessment of the French scheme. The anti-
competitive effects were the result of provisions
making the aid conditional on the realisation of cer-
tain filmmaking activities in the Member State (so-
called “territorialisation”). In its subsequent deci-
sion, the Commission set out four specific
compatibility criteria to authorise aid to cinema and
TV production in accordance with the “culture dero-
gation” contained in Article 87(3)(d) of the EC
Treaty. These ciriteria, initially introduced for the
French aid scheme, were applied to all other national
schemes and incorporated in the Commission’s
“Cinema Communication”.

Thus, when looking into national aid schemes the
Commission first verifies whether the aid scheme
respects the “general legality” principle, i. e. the
Commission verifies that the scheme does not con-
tain clauses that would be contrary to provisions of
the EC Treaty in fields other than state aid (includ-
ing its fiscal provisions); it then determines whether
the scheme fulfils the specific compatibility criteria

for aid, set out in its 1998 decision on the French
automatic aid scheme.

The four criteria that state aid must meet in order
to qualify as cultural aid are as follows:
- Aid must benefit a cultural product;
- The producer must be free to spend at least 20% of
the production budget in other Member States
without suffering any reduction in the aid provided
for under the scheme;

- The level of aid, in principle, must be limited to
50% of the production budget (except for difficult
and low budget films);

- Aid supplements for specific filmmaking activities
are not allowed.
The provisions contained in the 2001 Cinema Com-

munication will continue to be applied until 31
December 2009 by the Commission when assessing
the EC compatibility of the aid schemes of the Mem-
ber States. This is the second time that the 2001 pro-
visions have been extended: the Commission’s 2004
Communication on the follow-up to the Cinema Com-
munication had already once extended its validity
(until 30 June 2007). The second extension was
deemed necessary as part of the preparation of the
revision of the current rules: such a revision entails a
complete review of the existing situation. A study
into the effects of the current state aid systems was
launched in the summer of 2006 and the Commission
considers the results of the study as valuable input for
its planned revision of the current rules. It is there-
fore intent on waiting for the completion of the study
and has in the meantime extended the 2001 rules. �

Mara Rossini
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

NATIONAL



IRIS
• •

6 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Nicola Lamprecht-
Weissenborn

Institute for European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels

•BKS decision of 26 April 2007 (Ref.: 611.009/0012-BKS/2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10814

DE

•Government Bill, Federal Act amending the Privatfernsehgesetz, the ORF-Gesetz
and the KommAustria-Gesetz, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10806

DE

•Nacrt Pravila o načinu dodjele i uslovima Dozvole za RTV sadržaj u audiovizuel-
nom sektoru (Draft Rules on Methods of Licensing and Licence Conditions for Con-
tent Providers in Audiovisual Sector)

•Nacrt Pravila o načinu dodjele i uslovima dozvole za distribuciju radio i televiz-
ijskih programa (Draft Rules on Methods of Licensing and License Conditions for Dis-
tribution of Radio and Television Programmes). Both Draft Rules are available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10734

BS

Nicola Lamprecht-
Weissenborn

Institute for European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels

Dusan Babic
Media researcher

and analyst, Sarajevo

the BKS. Rather, section 5 was a lex specialis for the
calculation of the total permissible advertising time

(which is also laid down in section 13(7) of the ORF-
Gesetz). In addition, a logical argument supported
the interpretation adopted, because the aim of sec-
tion 13(1) of the ORF-Gesetz with regard to the
regionalisation of advertising was similar to that of
the ban on cross-promotion in section 13(9). �

On 30 May 2007, the Austrian Council of Minis-
ters forwarded a Bill to Parliament with the purpose
of amending the Privatfernsehgesetz (Private Televi-
sion Act), the ORF-Gesetz (Austrian Broadcasting Cor-
poration Act) and the KommAustria-Gesetz (Kom-
mAustria Act). The purpose of the Bill is to create the
legal basis for the introduction of mobile terrestrial
television in Austria.

The Act does not specify a preference for a par-
ticular standard, such as DVB-H or DMB. Instead, the
only criterion for deciding on the selection of a stan-
dard will concern its user-friendliness (such as the
prices of receivers, and distribution costs).

The Bill has sparked debate and disagreement,
especially with regard to the position of the public

broadcaster ORF, which is now going to be able to
participate in mobile broadcasting with its own pro-
grammes, although a cross-subsidy from licence fees
will not be permitted.

In the context of the overall plan for mobile
digital broadcasting, the Bill differentiates between
basic and premium packages. The basic package will
comprise programmes that can be received – for a fee
– by subscribers to all so-called “programme aggre-
gators” (broadcasters with a contract to supply
mobile broadcasting) in the form of a “common pro-
gramme bouquet”. On the other hand, it will be pos-
sible to distribute additional premium packages on
the basis of exclusive contracts with programme
aggregators.

It is anticipated that the Bill will be passed this
summer and the Act will enter into force as early as
the beginning of August. In view of the forthcoming
Euro 2008 football championships, invitations to
tender for the first frequencies are due to be issued
this autumn. �

AT – Amendment Act concerning DVB-H

BA – Draft Rules on Licensing
for Content Providers and Distributors

The Council of the Regulatorna agencija za komu-
nikacije (Communications Regulatory Agency - RAK)
has made available the following documents for pub-
lic consultation: a Draft Rule on Methods for Licens-
ing and on Licence Conditions for Content Providers
in the Audiovisual Sector, as well as a Draft Rule on
Methods of Licensing and Conditions of the License
for the Distribution of Radio and TV Programmes.

The main aim of the new Rules is to establish
separate regulations for both cable distributors of
radio and television programmes, and radio and tele-
vision content providers in accordance with the EU
regulations and with practice in the EU Member
States. Currently, the licensing regime includes both
cable distributors and radio and television content
providers (cable TV stations).

Further, the new regulations aim to create a so-
called technology neutral regulation that will apply

to all radio and television contents irrespective of
the mode of transmission (cable, satellite, mobile
telephony, Internet, digital terrestrial television,
etc.). In brief, only the content/message shall be the
determining factor for regulation, and not the mode
of transmission. At the same time, the new rule
implies that editorial responsibility lies with the
licencees for distributed radio and television con-
tents with regard to possible violations of RAK rules
and regulations or other legal acts relevant to pro-
gramme broadcast and distribution.

All legal entities registered for broadcasting will
be able to apply for a content provider licence.
Included in this are future applicants as well as all
cable TV stations in Bosnia-Herzegovina that cur-
rently hold a licence for the distribution of radio and
television programmes via cable and which are broad-
casting own programmes within these cable systems.

An application for a licence for the distribution of
radio and television programmes can be submitted by
all entities registered for telecommunications. The
new rules will apply to future applicants as well as to
all existing licencees having a licence for the cable
distribution of radio and television programmes.

Comments and suggestions on the draft can be
submitted up until 13 July 2007 as regards licences
for content providers, and up until 11 August 2007
as regards licences for programme distribution. �



IRIS
• •

7IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Наказателен кодекс (the Bulgarian Criminal
Code) has recently been amended. One of the amend-
ments concerns the introduction of a new criminal
offence for the distribution of pornographic mate-
rials by all types of media operating in the territory
of Bulgaria.

A new definition of “pornographic material” has
been added to Article 93, item 28 of the Criminal Act.
Namely, “Pornographic material” is defined as a
material which is indecent, unacceptable or incom-
patible with public morals and which depicts in an
open manner a sexual conduct. Such conduct shall
be action, which expresses real or simulated sexual
intercourse between persons of the same or different
gender, sodomy, masturbation, sexual sadism or
masochism, or lascivious demonstration of the sexual
organs of a person.

The provisions of Article 159 of the Criminal Act
have also been amended and supplemented. The cur-
rent text of Article 159 now reads as follows:

(1) A person who produces, displays, presents,
broadcasts, distributes, sells, rents or otherwise cir-
culates pornographic material, shall be punished by
imprisonment for up to one year and a fine of BGN
1,000 to BGN 3,000.

(2) A person who distributes pornographic mate-

rial via the Internet, shall be punished by imprison-
ment for up to two years and a fine of BGN 1,000 to
BGN 3,000.

(3) An individual who displays, presents, offers,
sells, rents, or distributes in another manner, porno-
graphic material to a person under the age of 16
years, shall be punished by imprisonment for up to
three years and a fine of up to BGN 5,000.

(4) Regarding acts described under para. 1-3,
where a person under the age of 18 years or one who
has the appearance of such a person, was used for
the creation of the pornographic material, the
punishment shall be imprisonment for up to six years
and a fine of up to BGN 8,000.

(5) Where acts described under para. 1-4 are con-
ducted by order of, or under the decision-making of
an organised crime group, punishment shall be
imprisonment from two to eight years and a fine of
up to BGN 10,000; the court are also competent to
order confiscation of some or all the possessions of
the perpetrator.

(6) A person who possesses or provides porno-
graphic material for himself or for another person
through a computer system or via other means, mate-
rial that has featured a person who has not turned 18
years of age or one who has the appearance of such a
person, shall be punished by imprisonment of up to
one year or a fine of up to BGN 2,000.

(7) The material property gained from criminal
activity shall be confiscated by the state; where these
profits cannot be found or have already been disposed
of, an equivalent sum of money shall be charged. �

Rayna Nikolova
Council for Electronic

Media, Sofia

•Amendment to Наказателен кодекс (the Bulgarian Criminal Code), State Gazette
No. 38, 11 May 2007

BG

BG – Legislative Changes Concerning Distribution
of Pornographic Materials

BA – Internet Penetration Rate
in Bosnia and Herzegovina

The Communications Regulatory Agency (Regula-
torna agencija za komunikacije - RAK) recently pub-
lished its research on the market of Internet Service
Providers (ISPs) in Bosnia and Herzegovina in 2006.

The research questionnaire results were based on
the sample of 43 licensed ISPs, showing that in 2006
in Bosnia and Herzegovina there were 237,660 Inter-
net subscribers. An Internet user is, according to the
International Telecommunications Union’s (ITU)
definition, any person aged 16-74 using the Internet
during the year. Following this definition, the RAK
assessed that the country had 950,000 Internet users
in 2006. The Agency also estimates that the Internet
penetration rate in Bosnia and Herzegovina in 2006
was 24.5%.

Regarding the modus operandi of Internet access,
the Integrated Services Digital Network (ISDN), i.e. a
system designed to allow digital transmission of
voice and data via traditional telephone lines, was

the dominant type. It represents 83.3% out of the
total number of Internet subscribers, followed by
16.7% of broadband subscribers. As regards broad-
band Internet access, Asymmetric Digital Subscriber
Line (ADSL), which is enabling faster data transmis-
sion via traditional telephone lines, attracts, so far,
only 9.32% subscribers.

When compared to its neighbours - Croatia, Ser-
bia and Montenegro - Bosnia and Herzegovina has
substantially improved its Internet penetration rate,
currently ranking next to Croatia (32.9%), and before
Montenegro (17.6%) and Serbia (13.9 %).

These results differ from figures collected by
Internet World Stats (IWS), an international website
featuring free, up to date, worldwide Internet usage,
population statistics and market research data for
over 233 countries and territories (www.internet-
worldstats.com). According to the IWS, the Internet
penetration rate in Bosnia and Herzegovina is 17.3%,
however, this is based on there being 4,672,165
inhabitants, which is probably not a correct number.
Despite the fact that there are no available facts (the
last census was conducted in 1991), local estima-
tions speculate that the total population in the
country is less than 4 million. �

Dusan Babic
Media researcher

and analyst, Sarajevo

•RAK research, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10734

BS



IRIS
• •

8 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Nicola Lamprecht-
Weissenborn

Institute for European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels

On 24 May 2007, the Landgericht München I
(Munich District Court I) dismissed an application
for temporary legal protection that was filed by the
creator of the well-known television and children’s
literature figure “Pumuckl” against the artist who
draws the cartoon.

In a contribution to a television programme con-
cerning a children’s painting competition on the sub-
ject of “A friend for Pumuckl”, the respondent (the
artist) had said that Pumuckl deserved to have a girl-
friend. The competition organiser also promoted this
by announcing that the winner could visit the
artist’s studio and attend the wedding of Pumuckl
and his girlfriend.

The plaintiff claimed that her moral rights had
been violated and applied for an injunction pro-
hibiting the respondent from, inter alia, being
involved in the painting competition, from saying

that Pumuckl deserved to have a girlfriend and from
stage-managing his wedding.

The court first of all considered that no proof had
been provided that the respondent had helped to ini-
tiate the invitation to organise the wedding or that
she had been able to examine or prevent the invita-
tion in advance. In any case, the court did not con-
sider that the plaintiff’s rights had been violated.
Although the plot, the characteristic features, the
performers’ roles and the arrangement of scenes were
protected, there was no indication in the television
programme that the respondent intended to con-
tinue the Pumuckl story. The respondent’s statement
was protected under freedom of expression. More-
over, anyone would be free to make public reference
to the idea that Pumuckl could have a relationship
with a woman in his private life. As no additional
episode had been produced, the work had not been
distorted. The court also pointed out that since one
of the Pumuckl stories was about his unrequited love
for a girl, the statement that he had a girlfriend
should in principle be accepted. The respondent,
being the artist who drew Pumuckl, was entitled to
discuss her work. �

DE – Copyright Dispute between Author
and Cartoon Figure Artist

DE – News Texts not Subject to Copyright

In a judgment of 25 April 2007, the Landgericht
Düsseldorf (Düsseldorf District Court) was required to
rule on whether news items and texts developed in
the context of journalism may be duplicated, dis-
tributed, published in an edited form, or otherwise
made available to the public by third parties, either

in whole or in part.
A company that distributes such texts to organi-

sations like television and radio stations and the
press had sued a non-profit-making association and
its chairman, claiming that its news items had been
taken and published either unchanged, or in modi-
fied form, at the association’s website.

The court ruled that the news texts lacked the

•Press release of the Landgericht München I (Ref.: 7 O 6358/07) of 24 May 2007,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10692

DE

Jan Fučík
Broadcasting Council,

Prague

•Zákon č. 109 ze dne 12. dubna 2007, kterým se mění zákon č. 40/1995 o reg-
ulaci reklamy (Act No.109 of 12 April 2007 amending the Advertising Regulation
Act), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10820

CS

In the Czech Republic, advertising is regulated by
Act No. 40/1995 (Advertising Regulation Act),
according to which, subject to a few exceptions,
tobacco advertising and sponsorship by tobacco
products/companies is generally prohibited (see IRIS
2002-9: 14 and IRIS 2003-6: 12). Such advertising is
only allowed in the press and other printed matter
that is exclusively intended for persons working in
the tobacco trade and in publications printed and
published in third countries, provided that they are
not primarily intended for the Community market.
The Act does not exclude the possibility of tobacco
companies sponsoring motorcycle sport.

In October 2006, the European Commission sent

the Czech Republic a reasoned opinion in accordance
with Article 226 of the EC Treaty. If a state fails to
respond by the deadline set by the Commission, the
latter can bring the matter before the Court. The
treaty violation proceedings had been instigated in
response to the complaint that the sponsorship of a
number of sports events in the Czech Republic had
not taken place in accordance with Directive
2003/33/EC on Tobacco Advertising and Sponsor-
ship. According to the opinion, the “Grand Prix
Brno” car race had been described as the “Gauloises
Grand Prix” and the drivers and staff had worn suits
in the Gauloises colours and with the Gauloises logo.
The race was broadcast throughout Europe, which
was possible because the Czech Advertising Regula-
tion Act does not prohibit the sponsorship of events
or activities that involve or take place in several
member states or have other cross-border effects
(see, however, Article 5 of the directive).

The Czech Republic recognised the justification of
the Commission’s objections and remedied the situa-
tion by amending the Advertising Regulation Act. �

CZ – Incorrect implementation
of the Tobacco Advertising Directive



IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2007 - 7

•Judgment of the Landgericht Düsseldorf of 25 April 2007 (Ref.: 12 O 194/06),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10815

DE

element of creativity required by section 2(2) of the
Urheberrechtsgesetz (Copyright Act) and accordingly
did not enjoy the copyright protection afforded by
section 2(1)(1) of the Urheberrechtsgesetz. There was
thus no restriction on the duplication and distribu-
tion of the news published by the plaintiff.

The court went on to say that written works were
only subject to copyright protection if they involved
the formation of the author’s own creative thoughts
with regard to the content concerned, i.e. if they
demonstrated a particularly imaginative process of
collecting, organising and arranging the subject-
matter presented. The plaintiff’s texts, on the other

hand, had been basically limited to a description of
actual events and had merely originated as a result
of the nature of the subject matter. Moreover, their
entire presentation had been based on custom and
considerations of expediency. The texts involved a
“factual news presentation that does not go beyond
the scope of normal reporting in this area and is not
a manifestation of a creative and characteristic
thought process”.

Furthermore, the court continued, only a few
sentences had been taken from the plaintiff’s news
items, and hence they also failed to meet the legal
requirements for the copyright protection of a lin-
guistic work.

The court ruled out the application of section 49(2)
of the Urheberrechtsgesetz (which relates to the per-
missible duplication of daily news from the press). �

DE – On-demand Service not Comparable
to a Radio Station

Recent reports reveal that, on 21 February 2007,
the Landgericht Hamburg (Hamburg District Court)
confirmed an interim injunction issued in December
last year prohibiting the company Impressions
Future Media from using certain music recordings for
its on-demand service known as StayTuned.de.

At the StayTuned.de platform, music titles can be
selected and played for a fee. The service also com-

prises a choice of radio programmes and offers the pos-
sibility of “borrowing” downloads. The Deutsche
Phonoverbände (German Phonographic Associations,
which include the German section of the IFPI), repre-
senting the interests of the German music industry,
had sued the operators of StayTuned.de on the grounds
that the company did not have the relevant licences.

According to the phonographic associations, the
court states in the reasoning of its judgment that
“the on-demand use is a separate use and thus
requires specific contractual arrangements for the
grant of exploitation rights”.

In the proceedings, the company was evidently
unable to prove the existence of such contractual
arrangements. �

Nicola Lamprecht-
Weissenborn

Institute for European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels

In the legal dispute concerning a television film
produced on the Contergan scandal by the West-
deutscher Rundfunk (West German Broadcasting Cor-
poration – WDR), the Oberlandesgericht Hamburg
(Hamburg Court of Appeal) largely set aside four
judgments on 10 April 2007 against the broadcasting
of the film. In July 2006, Grünenthal GmbH, the for-
mer manufacturer of the drug Contergan (thalido-
mide) and the lawyer who represented the victims at

that time obtained an interim injunction against the
broadcasting of the film (see IRIS 2006-8: 12). The
Landgericht Hamburg (Hamburg District Court) had
regarded several parts of the script as a distortion of
the historical facts and, and accordingly, a violation
of the privacy rights of the applicants. The court was
of the opinion that the public could not distinguish
between truth and fiction.

The Court of Appeal, on the other hand, primar-
ily considered the film to be a work of art that did
not claim to portray all the details of the events at
that time in documentary form. Unlike the lower
court, it did not base its decision on the script but
on the film itself, which had been produced from the
script where a number of contentious scenes had
already been removed or changed.

In mid-May, the Landgericht Hamburg set aside
two other interim injunctions against the WDR, the
station that had commissioned the film, and the pro-
duction company Zeitsprung. The dispute is likely to
continue for some time as the proceedings on the
merits of the case have only just begun before the
Landgericht Hamburg. �

DE – Partial Success in Dispute
concerning WDR Film on Contergan

•Decision of the Hanseatisches Oberlandesgericht, Civil Chamber 7, Press Cham-
ber, Ref. 7 U 141/06 (324 O 14/06) Grünenthal v. Zeitsprung – Interim injunction
of 14 February 2006

•Decision of the Hanseatisches Oberlandesgericht, Civil Chamber 7, Press Cham-
ber, Ref. 7 U 142/06 (324 O 62/06) (Schulte-Hillen v. Zeitsprung) – Interim injunc-
tion of 9 February 2006

•Decision of the Hanseatisches Oberlandesgericht, Civil Chamber 7, Press Chamber,
Ref. 7 U 143/06 (324 O 15/06) Grünenthal v. WDR – Interim injunction of March 2006

•Decision of the Hanseatisches Oberlandesgericht, Civil Chamber 7, Press Cham-
ber, Ref. 7 U 144/06 (324 O 63/06) (Schulte-Hillen v. WDR) – Interim injunction of
March 2006

DE

•Decision of the Landgericht Hamburg of 21 February 2007 (Ref.: 308 O 791/06)

•Press release of the IFPI, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10818

DE

Jacqueline Krohn
Institute for European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

Nicola Lamprecht-
Weissenborn

Institute for European
Media Law (EMR),

Saarbrücken/Brussels



IRIS
• •

10 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Harald Evers
Institute for European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

In February 2007, the Spanish national public
service broadcaster TVE had widely advertised a pro-
gramme to be shown during its primetime: an inter-
view conducted by journalist Jesús Quintero, who
had a weekly show on TVE, with another journalist,
José María García, formerly one of the most popular
and controversial Spanish journalists who had been
out of the spotlight for several years due to illness.
The interview had already been recorded, and TVE
used some clips from this in the advertising for the
programme.

However, shortly before the beginning of the pro-
gramme, TVE decided not to broadcast the interview
because the channel considered that it included

insults and denigration of several prominent person-
alities. TVE only showed a fragment of the interview
in which José María García criticised the newly
appointed Director of RTVE. TVE said that by show-
ing that part of the interview, it wanted to demon-
strate that TVE was not removing the programme to
prevent the airing of this criticism, but to protect the
reputation of other people allegedly insulted during
the interview.

TVE’ s decision was very controversial and
strongly contested by both the interviewer, Jesús
Quintero (who decided to end his collaboration with
TVE a few days later) and by the interviewee José
María García. Mr. García had been condemned several
times during his career for insulting public people,
but he insisted that it was obvious in this instance
that while he had expressed strong opinions about

ES – Court Obliges TVE to Broadcast a Communiqué
from a Journalist

•Gesetz zur Änderung des Hessischen Privatrundfunkgesetzes und des Gesetzes
über den Hessischen Rundfunk (Act amending the Hessian Private Broadcasting Act
and the Hessian Broadcasting Act), of 5 June 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10821

DE

DE – Amendment to the Hessian Private
Broadcasting Act

On 30 May 2007, the Hessian Parliament adopted
a decision amending the Hessisches Privatrund-
funkgesetz (Hessian Private Broadcasting Act –
HPRG), which is the legal basis for the rights of the
private electronic media in the Land of Hesse. The
amendment extended the Act’s scope of application
to telemedia comparable to broadcasting (i.e., tele-
media directed at the public). This is reflected in the
new name of the supervisory authority: Hessische
Landesanstalt für privaten Rundfunk und neue
Medien (Hesse State Authority for Commercial Broad-
casting and New Media). The amendment, in parti-
cular the modification of the frequency allocation
provisions contained in section 3 of the HPRG and
the modification of the provision concerning the
possession of analogue and digital cable installations
(sections 42 and 43 of the HPRG) is in response to

the changeover from analogue to digital broadcast-
ing technology. Thus, for example, operators should
realise that they are under an obligation to introduce
digitisation by being told that the purpose of the fre-
quency allocation is also to promote the digitisation
of frequencies that up intil now have been used for
analogue broadcasting. In addition, they will be
required, by the new provisions of section 3(10) of
the HPRG, to provide information at the request of
the highest Land authority, in this case the Hessian
State Chancellery, on the current situation regarding
the use of frequencies. If a frequency is not used for
a long time, its allocation can be revoked. The new
version of section 42 of the HPRG also takes into
account the requirements of Article 31(1) (“Must
carry” obligations) of the Universal Services Directive
2002/22/EC. The extent to which cable network
operators can occupy frequencies has been extended.
At the same time, however, a guarantee has been
provided that they will distribute programming that
reflects diversity of opinion and the range of choice
available. The interests of the broadcasters and tele-
media comparable to broadcasters will be met by
enabling them to participate in the relevant proce-
dures. �

Harald Evers
Institute for European

Media Law (EMR),
Saarbrücken/Brussels

DE – BSkyB obtains interim injunction in dispute
concerning “Premiere Sky”

According to press reports, in response to an
application by the television broadcasting group
BSkyB, the Landgericht Berlin (Berlin District
Court) issued an interim injunction on 6 June 2007
prohibiting the broadcaster Premiere from either
using the word “Sky” as part of the “Premiere Sky”
satellite TV package that it has announced or as
part of the name of the subsidiary company that
operates the package (Premiere Sky GmbH), due to

the risk of confusion, and pending a decision on
the merits of the case. The same applies to the
distribution of programmes in Germany and
Austria.

BSkyB has had the “Sky” brand protected in
Europe for its TV business. Premiere intends to
appeal against this decision of the Landgericht Berlin
on the grounds that “Sky” is a general term and
therefore, despite the existence of the registered
trademark, cannot be protected. As an alternative,
however, the company is considering other names for
the new product. �



IRIS
• •

11IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

On 22 February 2007, Valtioneuvoston asetus
yhteiskunnallisesti merkittävien tapahtumien televi-
sioinnista (Government Decree concerning the broad-
casting of events of major importance to society) was
adopted. The Decree entered into force on 1 March
2007.

The Decree is based on Section 20 of the Act on
Television and Radio Operations (744/1998) as
amended by Act 394/2003, and implements Article
3a of the Television without Frontiers Directive
(89/552/EEC). With this Decree a list of events has
been decided upon, namely those events that are
considered to be of such importance to society in
Finland that they “shall be broadcast in the area of
Finland so that a substantial proportion of the pub-
lic can follow the coverage of the events free via live
coverage or deferred coverage. A television broadcast
of an event that is of importance to society as
referred to in this subsection is deemed to have
reached a substantial proportion of the public, if 90

percent of the population is able to receive the
broadcast without a separate charge” (extract from
Section 20 in Act 744/1998).

The list of events of major importance to society
contains the following:
- Summer and Winter Olympic Games;
- FIFA World Cup (Opening, Quarter-finals, Semi-
finals and Finals and all of Finland’s matches);

- UEFA European Football Championship (Opening,
Quarter-finals, Semi-finals and Finals and all of Fin-
land’s matches);

- Ice Hockey World Championship (entirely);
- FIS Nordic World Ski Championships;
- World and European Championships in Athletics.

It is also established that the following events
shall be provided live: the Opening, Semi-finals and
Finals and all of Finland’s matches in the World and
European Football Championships and Men’s Ice
Hockey World Championship Semi-finals, Finals and
all of Finland’s matches.

During the deliberations, discussions also took
place with regard to adding women’s top tournaments
and Paraolympic Games to the list. However, this was
not done, since these events do not attract as wide an
audience group as the ones now on the list. �

Alberto Pérez Gómez
Entidad pública

empresarial RED.ES

Marina Österlund-
Karinkanta

Finnish Broadcasting
Company YLE,

EU and Media Unit

•Decree No. 199/2007 of 22 February 2007

FI

different politicians, that those opinions could not
in any case be considered as insults.

The interview was later shown by el mundo.es,
the online version of one of Spain’s most popular
newspapers, El Mundo. There were no subsequent
press reports that would indicate that any of those
persons who allegedly were insulted had started pro-
ceedings against Mr. García for any of the opinions he
expressed during the programme. After these images
were shown, there was an intense public debate over

whether or not the criticisms of José María García
amounted to insults, and as to whether or not the
decision of TVE had been justified.

José María García decided to exercise his right of
reply, as regulated in Spain by the Organic Law
2/1984, of 26 March 1984. In May 2007, the relevant
Court upheld his request, so TVE was obliged to
broadcast, during its primetime, the reading of a
communiqué from José María García in which he
rebutted the accusations of TVE and denied having
insulted anyone. TVE has appealed that judgment
and insists that the right of reply only implies giv-
ing that the other party has the right to express
their view, but that it does not mean that their
claims are accepted, which is an issue that still
remains undecided. �

Under Article 6-1 of the Decree of 17 January
1990 laying down the general principles for the
broadcasting of cinematographic and audiovisual
works, the qualification of a work as a “work of
European origin” and a “work originally made in the
French language” and the monitoring of compliance
of the channels with production quotas fall under
the authority of the Conseil Supérieur de l’Audio-
visuel (French audiovisual regulator – CSA) under
the supervision of the Conseil d’Etat, as confirmed in

a recent decision of this supreme administrative
court.

Under the terms of its convention, concluded
with the CSA, the channel M6 is supposed to devote
“1% of its annual net turnover for the previous
financial year to commissioning animated works of
European origin or originally made in the French
language”. It has to “communicate to the regulatory
authority no later than 31 May a report on the con-
ditions for fulfilling its obligations and undertak-
ings of the previous financial year”. In January
2002, as in each year, the channel therefore sub-
mitted its report on the conditions for fulfilling its

FR – Reclassification of a Work Originally
Made in the French Language

FI – List of Events of Major Importance
to Society Adopted

•Sentencia 71/2007 del Juzgado de Primera Instancia e Instrucción nº 2 de Pozuelo
de Alarcón, José María García c. TVE, S.A. y Javier Pons (Judgment 71/2007 of the
Tribunal of First Instance and Inquiry n 2 of Pozuelo de Alarcón, José María García
c. TVE, S.A. y Javier Pons), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10805

ES



IRIS
• •

12 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

FR – The End of “Significant Airtime” for M6

Article 27 of the Act of 30 September 1986 on
audiovisual communication provides that a decree
(in this case the Decree of 17 January 1990) shall
lay down the general principles concerning “the
broadcasting, particularly during peak air time, in
proportions at least equal to 60% of cinemato-
graphic and audiovisual works of European origin
and in proportions at least equal to 40% of cine-
matographic and audiovisual works originally made
in the French language”. The French audiovisual
regulatory authority (Conseil Supérieur de l’Audio-
visuel – CSA) is allowed to use, instead of “peak air
time” (6 to 11 p.m. every day and 2 to 11 p.m. on
Wednesdays), the alternative category “significant
air time” for channels observing these quotas.
Significant air time is “defined each year for each
service, more particularly according to the charac-
teristics of its audience and its programming, and
the importance and nature of its contribution to
production”. This provision was originally intended
to make it easier to comply with quotas, particularly
for the newer channels, since the time windows
applied by the CSA can be wider but not narrower
than those of common law. Thus, as for local televi-

sion, the terrestrially broadcast channel M6 which
was launched twenty years ago, has always had the
benefit of the CSA’s special “significant air time”
scheme because of its audience (young - 15-34 years
age bracket) and its programming (mainly music),
and this gave the channel a broader window in
which to meet the quotas. This airtime has remained
unchanged since 1996 at 5 to 11 pm every day and
2 to 11 pm on Wednesdays, i.e. one hour more than
the ordinary scheme applicable to the other terres-
trially broadcast channels. The decision to maintain
the special hours is reviewed by the CSA each year,
according to the development of the underlying cri-
teria. Meeting in plenary on 12 June 2007, the CSA
decided not to retain M6’s “significant air time”
scheme for 2008, on the grounds that the general
evolution of the channel and its current situation no
longer justified retention. The channel has, in fact,
clearly evolved away from its original definition as
young with a musical specialisation towards a more
generalist format. Thus the advantage given to M6
until the end of the year, and seriously criticised by
its competitors, enables it to programme American
series in prime time and at the same time more eas-
ily meet its quota for French series, which generate
much smaller audiences. M6 could also ask the CSA
to review its music obligations: up until now chan-
nels have had to devote 30% of their broadcasting to
music and to produce 150 music videos, during
schedule times of their choice. �

•Conseil d’Etat (5th and 4th sub-sections together), 27 April 2007, the company
Métropole Télévision

FR

•Application to M6 of the “peak air time” scheme for 2008 – CSA press release of
12 June 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10835

FR

Amélie Blocman
Légipresse

Amélie Blocman
Légipresse

obligations for the year 2001. The CSA then drew up
the “Balance sheet for the company M6 – Financial
year 2001”, comprising a list of the works classified
as audiovisual works originally made in the French
language, broadcast over the year by the channel.
The report was adopted by the CSA meeting in ple-
nary on 8 October 2002, resulting in the production
of a “Communiqué concerning the company M6 for
the financial year 2001”. On 10 February 2004, in the
light of information sent by the Conseil National de
la Cinématographie, the CSA decided to withdraw
the classification of “an audiovisual work originally
made in the French language” from the cartoon enti-
tled “Evolution”, and hence to remove the work
from the calculation of the channel’s production
obligations for the financial year 2001. Conse-
quently, the CSA required the channel to invest a
further EUR 540,000 in the production of animated
works before the end of the financial year 2005.
Contesting the decision, M6 applied to the Chairman
of the CSA for a review, but this was turned down. It
therefore took the matter before the Conseil d’Etat,
which stated quite clearly the principle according to

which the communiqué concerning a channel’s pre-
vious financial year (including a table setting out its
quantitative obligations and undertakings and their
level of achievement), adopted by the CSA after
examination by its relevant departments, consti-
tuted a decision creating a right in favour of the
channel, as it specified a list of the works classified
as works of European origin and works originally
made in the French language for the purpose of cal-
culating the service’s production and broadcasting
obligations for the financial year referred to in the
balance sheet. According to the Court, “Although
the CSA may modify the classification of an audio-
visual work for the future in the case of receipt of
new information indicating that the work did not
meet the relevant conditions, it may only withdraw
the classification given for a financial year in the
four months following adoption of the channel’s
balance sheet for that year, unless the classification
was obtained fraudulently”, which was not the case
here. The Conseil d’Etat therefore held that the CSA
was not lawfully capable of withdrawing its decision
concerning the classification of the disputed car-
toon, and to require the channel to reinvest the cor-
responding amounts. �



IRIS
• •

13IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Ofcom, the UK communications regulator, has
decided that the fifth series of “Celebrity Big
Brother”, produced by Brighter Pictures (part of
Endemol) and broadcast by Channel Four, was in
breach of the Broadcasting Code. The Code requires
that broadcasters, who are required by the Commu-
nications Act 2003 to apply “generally accepted
standards”, must ensure that material which may
cause offence is justified by the context, and that
children must be protected from unsuitable mater-
ial by means of appropriate scheduling.

Ofcom had received 44,500 complaints about
comments made about, and alleged bullying of, the
Indian actress Shilpa Shetty by three of her house-
mates. These concerned a number of different inci-
dents. In relation to some of these Ofcom found
there to be no breach of the Code, but in three cases
Channel Four had failed to handle the material

appropriately so as to protect members of the pub-
lic from offensive material. These three incidents
concerned remarks showing racial stereotyping
about cooking in India, the comment “Fuck off
home” made to the actress, and a reference to her as
“Shilpa Poppadom”.

Channel Four had submitted that the incidents
had been responsibly handled, appropriately sched-
uled and justified by the context, being within the
expectations of the Big Brother audience. It also
took the view that important freedom of expression
issues were at stake, and that the debate stimulated
by the comments had been of “undeniable public
value”.

Ofcom recognised that the Code does not pro-
hibit the broadcast of potentially offensive or harm-
ful material; the question was whether the material
had been appropriately handled by Channel Four.
Ofcom examined untransmitted footage, recorded
before the broadcast of the incidents, which had
been logged as “racist” by the producer. Channel

Amélie Blocman
Légipresse

GB – “Celebrity Big Brother” in Breach
of Broadcasting Code

The Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (French
audiovisual regulatory authority – CSA) has deliv-
ered its first decisions in the procedure for settling
differences between editors and distributors of ser-
vices as organised by the Decree of 29 August 2006,
in application of Article 17-1 of the Act of 30 Sep-
tember 1986 on the freedom of communication. The
CSA had received fourteen applications from editors
of channels broadcast on terrestrially broadcast
digital television concerning their numbering on
the cable and satellite distribution networks. The
channels at issue (including NRJ12, BFM TV, LCP-
AN) wanted to be listed for cable and satellite under
the same numbers as those used for terrestrially
broadcast digital television. NRJ12, for example,
was on channel 12 for digital television, 112 on
CanalSat, and 217 on the cable operator Noos. The
CSA turned down these requests, however, on the
grounds that the digital television channels were
intended to fit into themes corresponding to their
programming. The CSA held that the principle of
organising services schedules by theme was in the
viewer’s interest. Viewers chose the programme they
wanted to watch mainly because of the type of con-

tent (news, sport or cinema, for example). Thus, a
theme included channels that were competing for
the same audience, enabling the editors presenting
similar content to compete on a fair basis.

The CSA did, however, realise that there were
serious difficulties in connection with numbering
in the relationship between distributors and edi-
tors, which could have unfavourable consequences
for the financial balance of editors. From the
viewer’s perspective, it was important to be able to
access the desired channels easily. For editors,
numbering should enable them to reach the widest
possible audience and present a degree of stability.
For distributors, numbering should contribute to
their commercial strategy by enabling them to
adapt their offers to the expectations of subscribers
and maximise the exposure of their affiliated chan-
nels. With this in mind, the CSA has decided to
adopt a global approach making it possible to
define the rules for numbering. It has therefore
submitted, for public consultation, a draft deliber-
ation based on Article 3-1 of the Act of 30 Septem-
ber 1986, according to which the CSA is to ensure
the “equitable, transparent, homogeneous and non-
discriminatory nature of the numbering of televi-
sion services in the programmes offered by the ser-
vices distributors”. Apart from the pertinence of
organising services schedules by theme, the draft
seeks responses concerning the definition of
themes and their organisation, the criteria by
which a channel is categorised under a theme, and
the order of the channels within a given theme. The
replies to the CSA’s consultation are to be received
by 12 July 2007. �

FR – CSA Announcement on Listing and Numbering
of Cable and Satellite Channels

•CSA, Press release no. 637 of 6 June 2007, Settlement of differences concerning
the numbering of channels on cable and satellite, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10833

•Draft deliberation concerning the numbering of television services in the pro-
grammes offered by distributors of services on electronic communications networks
not using frequencies allocated by the CSA, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10834

FR



IRIS
• •

14 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

“Manhunt 2”, made by Rockstar Games for PS2
and Nintendo Wii consoles, cannot be legally sup-
plied for the time being within the UK. This follows
the decision by the British Board of Film Classifica-
tion - BBFC not to give it a classification. In 2003,
“Manhunt 1” was classified “18”, i.e., no-one under
18 may rent or buy it.

The BBFC stated that the principal reasons under-
lying its decision included:
- The unrelenting focus on stalking and brutal slay-
ing;

- The sustained and cumulative casual sadism in the
way in which killings are committed; and

- its unremitting bleakness and callousness of tone.
In general, the BBFC seems to have been per-

suaded by the:

- sheer lack of alternative pleasures on offer to the
gamer combined with,

- the overall narrative context.
The BBFC was concerned that classifying “Man-

hunt 2” for supply would involve “a range of unjus-
tifiable harm risks, to both adults and minors, …and
that its availability, even if statutorily confined to
adults, would be unacceptable to the public”. The
parents of a young man who was stabbed and beaten
to death have blamed “Manhunt 1”, claiming that it
influenced his killer – although this opinion was not
shared by the police.

Rockstar Games may ask for a formal “reconsid-
eration” from the BBFC and/or an appeal, within six
weeks, to the independent Video Appeal Committee.
The VAC was set up by the BBFC under the Video
Recordings Act 1984.

In 1997 (the last time the BBFC decided to refuse
a classification), “Carmageddon” was refused a rating
– but the decision was overturned on appeal.

Information on appeals and the composition of
the committee can be found in BBFC Annual Reports.
Appeal decisions are also the subject of BBFC press
releases. �

IT – “Russian-Doll Programmes” Outlawed
by the Italian Communications Authority

GB – Videogame Refused Rating

At the end of 2006, the Italian Communications
Authority (AGCOM) adopted two decisions
(no.169/06/CSP and no.170/06/CSP) imposing
fines on two Italian commercial television broad-
casters, Retequattro and Italia 1, which were found
to have acted in breach of the rules governing the
number of advertising breaks allowed in the course
of audiovisual works. To this effect, Article 37(4) of

the Italian Broadcasting Code (Legislative Decree,
31 July 2005, no. 177) transposes Article 11(3) of
the Television Without Frontiers Directive insofar as
it stipulates that audiovisual works such as feature
films and films made for television (excluding
series, serials, light entertainment programmes and
documentaries) of at least 45 minutes may be inter-
rupted by advertising breaks once for each period of
45 minutes, plus one extra break if the work is at
least 20 minutes longer than two or more complete
periods of 45 minutes.

David Goldberg
deeJgee

Research/Consultancy

•BBFC Annual Reports, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10816

•Video Appeal Committee- VAC Terms and Conditions, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10817

EN

Four was not aware of this because of a breakdown
in communications with the producer. Ofcom found
that there had been a serious breakdown in Channel
Four’s compliance procedures for the series so that
the broadcaster was not fully aware of events in the
Big Brother House and so could not handle poten-
tially offensive material through its editorial mech-
anisms. If Channel Four had seen the untransmitted
material it would have handled the unfolding situa-
tion in the House very differently to ensure compli-
ance with the Code. The broadcaster had also failed
to take account of the cumulative effects of the
events in the house where the alleged racist bully-
ing made otherwise borderline comments much more
offensive.

Ofcom thus concluded that the breaches of the
Code showed a serious failure to apply generally
accepted standards, justifying the application of a
statutory sanction. A fine was not imposed as
Channel Four had acted promptly when it became
aware of the untransmitted material and had
undertaken a full review of its compliance pro-
gramme; moreover, the failure represented a serious
error of judgment rather than deliberate, reckless
or grossly negligent action. Channel Four was thus
required to broadcast a statement of Ofcom’s find-
ings in a form determined by the regulator at the
start of the first programme of the new series of
“Big Brother”, at the start of the re-versioned pro-
gramme the following morning and at the start of
the first eviction show, thereby reaching the high-
est number of viewers. �

Tony Prosser
School of Law,

University of Bristol

•Ofcom Content Sanctions Committee, “Consideration of Sanction Against Channel
Four Television Corporation in Respect of its Service Channel 4”, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10804

EN



IRIS
• •

15IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The main focus of the decisions in question was
the practice of these Italian broadcasters of broad-
casting so-called “Russian-doll programmes”. Just
like a Matryoshka doll, a “Russian-doll programme”
consists of a main broadcast (such as a film) and a
number of smaller broadcasts (e.g. the news, the
weather forecast, etc.) that are inserted within the
main programme; one or more advertising breaks
are broadcast between these smaller programmes.
According to the two Italian broadcasters, for the
purposes of the rules on the number of advertising
breaks allowed in the course of audiovisual works,
the advertising breaks inserted between the smaller
programmes should be related to, and calculated on
the basis these short broadcasts, rather than to the
main programme. As a result, in the course of a film
of e.g. 100 minutes the Italian broadcasters would
show two advertising breaks during the film –
which is in accordance with Article 37(4) of the
Italian Broadcasting Code, as this programme com-
prises two complete periods of 45 minutes – and
one or more advertising breaks between the smaller
programmes that are broadcast during the film.

Contrary to the broadcasters’ view, however, in
2003 the Italian Supreme Administrative Court

(Consiglio di Stato, Sixth Ordinary Chamber, Judg-
ment no. 2949/2003) had ruled that “the circum-
stance that a film is interrupted by a short pro-
gramme cannot justify […] the exceeding of the
maximum allowed number of advertising breaks”
thus implying that, irrespective of the interruption
by the smaller programmes, all advertising breaks
that are broadcast between the beginning and the
end of a film must be calculated with relation to the
film itself for the purposes of Article 37(4) of the
Italian Broadcasting Code.

Likewise, in the present case AGCOM took the
view that inserting in a film an artificial interval
composed of short programmes and advertising
breaks entails, as a ‘direct and immediate conse-
quence’, the violation of Article 37(4) of the Italian
Broadcasting Code. Accordingly, the Italian Commu-
nications Authority established a total of 68
infringements of the rule on the number of adver-
tising breaks and imposed fines on the two Italian
broadcasters.

It must be observed, however, that the two
decisions in question are but the last of a series of
measures of analogous content aimed at curbing
the practice of broadcasting “Russian-doll
programmes”. Indeed, Retequattro and Italia 1 had
already been cautioned against engaging in such a
practice in 2004 and 2005 (Decision no.
276/04/CSP and no. 165/04/CSP) and in early 2006
the channels were even subjected to fines of EUR
15,000 and EUR 35,000, respectively (Decision no.
67/06/CSP and no. 68/06/CSP). Most recently, the
European Commission issued a pre-infringement
letter concerning, inter alia, the Italian govern-
ment’s alleged failure to ensure compliance with
the provisions on the number of advertising breaks
laid down in Article 11(3) of the Television Without
Frontiers Directive. �

Amedeo Arena
University of Naples

“Federico II”

•AGCOM Decision no. 169/06/CSP, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10807

•AGCOM Decision no. 170/06/CSP, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10808

•AGCOM Decision no. 276/04/CSP, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10809

•AGCOM Decision no. 165/04/CSP, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10810

•AGCOM Decision no. 67/06/CSP, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10811

•AGCOM Decision no. 68/06/CSP, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10812

•Legislative Decree of 31 July 2005, no. 177, establishing the Code for radio and
television available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10813

IT

Following a consultation process carried out by
the Broadcasting Authority at the beginning of this
year (see IRIS 2007-5: 15) and after having gone
through the feedback it received, the Authority is
requesting programmes concerning immovable prop-
erty to conform, with effect from 1 October 2007, to
the following:
a) The programme in question does not contain sur-
reptitious advertising;

b) No logos or shop fronts of estate agents may be
shown during the programme;

c) The person who describes the immovable prop-
erty should not be an employee or a representa-
tive of an estate agency;

d) The specific location and the name of the street,
square, road etc. where the immovable property is
situated shall not be identified at any stage of
the programme, either visually or orally. It is, of
course, permitted to refer to the city, town or vil-
lage where the property is situated;

e) No mention of the immovable property’s price
shall be allowed. �

Kevin Aquilina
Malta Broadcasting

Authority

•Broadcasting Authority Interpretation concerning Immovable Property Pro-
grammes, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10828

EN

MT – New Rules for Immovable
Property Programmes



IRIS
• •

16 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Following a consultation process earlier this year
(see IRIS 2007-5: 15), the Broadcasting Authority has
discussed the feedback it has received to its consul-
tation document on programmes dealing with motor
vehicles (hereinafter referred to as “vehicles”). The
Authority has emphasised that this type of pro-
gramme should not be of an advertising nature but of
an informative and educational nature. Naturally, the
current laws will still apply to such programmes but
these programmes should in particular conform, with
effect from 1 October 2007, to the following:
a) Programmes dealing with vehicles will not be con-
sidered in breach of the advertising regulations if
several types or brands of vehicles produced,
imported, retailed or hired by different vehicle
manufacturers, importers, sellers or hirers are pre-
sented during the same series of the same pro-
gramme;

b) It is permitted to mention the brand name of the
vehicle and to sum up the positive as well as
negative aspects of the vehicle in question. How-
ever, it shall not be acceptable to mention only the
positive aspects of the said vehicle or to have
repeated close-ups of the vehicle’s brand name or
any close-ups of the showroom from where the vehi-
cle is exhibited, sold or hired. The producer shall
ensure that the programme is balanced when deal-
ing with such positive and negative vehicle features;

c) It shall not be permissible to invite viewers or lis-
teners to buy such vehicles during these pro-
grammes;

d) Whilst subject to the overriding provision of para-
graph (a) above, sponsorship of a programme on
vehicles by an importer, seller, agent, hirer etc…
is allowed, it shall not be permissible for a sponsor
to advertise in that programme/s which s/he is
sponsoring;

e) When the price of a vehicle is given, this shall not
be used for marketing / sale purposes but only for
analytical or comparative purposes in relation to
other vehicles even if such other vehicles have not
been tested during the same programme;

f) The review of a vehicle’s features should be con-
ducted by a competent person such as a mechanic
or vehicle enthusiast with the provision that if the
competent person is an employee or a representa-
tive of the firm importing, retailing or hiring such
vehicles s/he is not introduced accordingly during
the said programme;

g) Promotional material should be avoided. Promo-
tional material includes foreign promotional mate-
rial supplied by the vehicle’s manufacturer or pro-
ducer and which contains details of an advertising
nature; or when the vehicle is given undue promi-
nence beyond the aim of providing information.
Undue prominence is given when the address, tele-
phone number or other contact details of the
importer or agent are supplied, any website of the
importer or agent are displayed or when the vehi-
cle is filmed in the showroom and the name of the
importer or agent or other details of the showroom
are given so as to identify from which importer or
agent that vehicle can be purchased;

h) “Vehicle” includes cars, buses, trucks, motorcycles
and other means of transport of any class or
description intended for the conveyance of per-
sons or goods. �

•Broadcasting Authority Interpretation concerning Programmes on Motor Vehicles,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10829

EN

The public service broadcaster TROS had included
nine fragments, lasting a total of three minutes and
12 seconds, of a documentary entitled “China Blue”
in one of its news programmes. The Dutch Film Fund,
which holds an exclusive licence in respect of the
documentary, took TROS to court claiming its copy-
right had been infringed.

TROS argued before the court, on the grounds of
several articles of the Dutch Copyright Act, that it
had not acted in breach of the Fund’s rights in the
documentary. The decisive argument was based on
Article 15a of the Dutch Copyright Act, which allows

a work to be quoted under specific circumstances.
Quoting a work is permissible inter alia if it is aimed
at announcing the work so as to draw attention to it,
or to an event relating to it. This was the case since
China Blue was scheduled to première during the
time at which it was referred to in the news pro-
gramme. The court also held that TROS had not made
a disproportionate use of documentary fragments in
its news programme.

The ruling therefore concluded that the broad-
casting by TROS of its news programme, containing
several extracts of the documentary, did not consti-
tute an infringement of copyright. Although the
matter is settled with regard to the copyright
infringement claim, the dispute is not entirely
resolved as the complainant is intent on proving that
an agreement it concluded with TROS contractually
prohibited the broadcaster from making use of the
documentary extracts in this manner. �

NL – Inclusion of Several Fragments
of a Documentary in a PSB News Programme
not in Breach of Copyright

Kevin Aquilina
Malta Broadcasting

Authority

•Judgment of 6 June 2007, Dutch Film Fund v. TROS, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10832

NL

Mara Rossini
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

MT – New Rules for Programmes on Motor Vehicles



IRIS
• •

17IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The Dutch Media Authority is inter alia responsi-
ble for the practical implementation of broadcasting
legislation. It fulfils this duty by means of instru-
ments such as “policy rules”. It has recently
amended existing policy rules concerning sponsor-
ship of both commercial and public service broad-
casters.

Where commercial broadcasters are concerned,
the Media Authority is seeking to create and pro-
mote a level playing field for the commercial televi-
sion market. A number of innovations include the
following:
- The inclusion of the name or trademark (the latter
includes logos) of a sponsor in the title of a spon-
sored programme is permitted provided the broad-
caster can prove that editorial and commercial
material are separated. It is now also permissible
to display the sponsor’s products and services if
this is done in a neutral manner.

- In order to facilitate cross-media cooperation
between companies that produce and distribute

media content, the Media Authority is allowing
commercial channels to incorporate the name of,
for example, a magazine in the commercial chan-
nel’s name provided the magazine is the broad-
caster’s own publication.

- Slogans may now also be displayed on billboards
carrying the name of the sponsor. Such slogans
should only serve to popularise the sponsor’s name
and may not serve to encourage the purchase of
products. With regard to sporting events, the bill-
boards may be displayed at the beginning of three
different stages of programmes reporting sports
matches: during the introduction session, the
actual reporting of the match and the summary
session.
Where public service broadcasters are concerned,

the interpretation of the definition of “cultural pro-
grammes” has been clarified. The confusion sur-
rounding the definition has spurred the Media
Authority to step in. In practice, it was not clear
whether informational programmes about museums,
exhibitions, books etc. could lawfully benefit from
sponsoring as they fall under the category “cultural
programmes”. Article 52 (2) of the Media Act allows
cultural programmes to be sponsored, purely infor-
mational programmes are however excluded from
this possibility. The Media Authority has issued a
list of programmes and descriptions of programmes
intended to illustrate what can be considered as a
“cultural programme”. �

NL – Liberalisation and Clarification
of Sponsorship Rules for Commercial
and Public Service Broadcasters

Mara Rossini
Institute for

Information Law (IViR),
University of Amsterdam

Mariana Stoican
Radio Romania

International, Bucharest

According to a new decision, adopted at the
beginning of May by the Romanian Consiliul Nat,ional
al Audiovizualului (National Audiovisual Council –
CNA), all broadcasters in Romania are obliged to
guarantee that the programmes they broadcast are
recorded in full and in real time at the same time as
they are broadcast. The recordings must be pre-
served for thirty days from the date of the broad-
cast. A compulsory period of at least 45 days applies
to the preservation of programmes in respect of
which broadcasters have received requests for the

right to reply to, or requests that correction state-
ments be made.

At the CNA’s request, broadcasters are obliged to
make the recordings of certain programmes available
in the following formats: analogue recordings on
VHS cassettes at normal or long play speed or digi-
tal recordings on CD/DVD in a standard format, such
as AVI, MPEG-2 or MPEG-4. An analogue recording on
a standard audiocassette or a digital recording on CD
is prescribed for radio programmes.

Under the provisions of section 91 of Audiovisual
Act no. 504/2002, if the Romanian broadcasters
concerned do not comply with this Decision they
will be sent reminders calling on them to implement
the provisions by specified deadlines, failing which
they face fines of between RON 2,500 and RON
25,000 (approximately EUR 777 to EUR 7,772).

When this Decision enters into force, it will
replace the provisions of Decision no. 234/2003 on
the obligation of broadcasting licence holders to
record programmes. �

RO – Compulsory Recording of Programmes

•“Rules for commercial broadcasters liberalised”, press release of 31 May 2007,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10830

•Letter of 3 May 2007 clarifying the definition of “cultural programme”, available
at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10831

NL

•Decizia CNA Nr. 412 din 10 mai 2007 privind obligat, iile ce revin radiodifuzorilor
la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune (CNA Decision no. 412 of
10 May 2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10819

•Decizia Consiliului Nat, ional al Audiovizualului Nr. 234/2003 privind obligat, iile ce
revin titularilor de licent, ă de emisie referitor la înregistrarea programelor de radio
şi de televiziune, Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 517 din 17 iulie 2003
(CNA Decision no. 234/2003 of 17 July 2003)

RO



IRIS
• •

18 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

SE – File-Sharing Verdict Hailed as a Success

On 12 June 2007, Hovrätten för västra Sverige
(Court of Appeals for Western Sweden) upheld the
country’s first verdict in a case concerning the shar-
ing of music files over the Internet (see IRIS 2006-10:
19). This is a verdict that has been claimed as a suc-
cess both by the music industry, and by representa-
tives of political groups who want Sweden to re-
legalise file-sharing.

Jimmy Sjöström, a 45 year-old living in Borås,
was convicted and fined SEK 20,000 by Borås
tingsrätt (Borås District Court) on 16 October 2006
for sharing four music files over the Internet.

Both the prosecution and Mr Sjöström appealed
the judgment. The prosecution appealed for a stricter
sentence, namely a probation order coupled with a
fine. Mr Sjöström moved in his appeal for all charges
to be dismissed on grounds that the file-sharing was
not made accessible to, or directed at, the general
public.

The Court of Appeal found that, although certain
requirements had to be fulfilled in order to be able to
access the network where Mr Sjöström had made the
music files available, the network could not be seen
as a closed network. Thus, making music files avail-
able within a network is equal to making the files
available to the general public.

Dmitry Golovanov
Moscow Media Law
and Policy Centre

On 12 March 2007, the President of the Russian
Federation issued a Decree regulating the status of
the new authority - the Federal Service for Supervi-
sion in the Sphere of Mass Communications, Telecom-
munications and Protection of Cultural Heritage. The
new Service shall be organised on the basis of two
different bodies: one authorised to supervise in the
sphere of mass communications and protection of
cultural heritage, and another authorised to super-
vise in the telecommunications sphere. The Service
shall also obtain some additional powers handed over
from other administrative bodies functioning in the
mass media and communications sphere. These
developments can be viewed as a continuation of the
administrative reform that had started in 2004 (see
IRIS 2004-5: 15 and IRIS 2004-8: 13).

The Decree defined the status of the new body
in general terms. According to para 3 of the Decree
the Service shall perform both the legal regulation
and supervision and control in the sphere of mass
media and mass communications, IT and telecom-
munications, protection of cultural heritage,
copyright and neighbouring rights, and the organi-
sation of radio frequencies distribution. The Gov-
ernment was given the task to work out detailed
regulation of the Service activities over the course

of two months. On 6 June 2007, the Government
approved Ordinance N. 354 providing corresponding
regulation.

According to para 2 and 4 of the Presidential
Decree and para 2 of Ordinance N. 354 the new Ser-
vice shall not be under a governmental ministry as
was the case with the two services it replaces, it
shall fall directly under the command of the
Government of the Russian Federation. Firstly, both
the Service and the head of the service shall be
authorised to pass normative acts concerning issues
that are in the Service’s competence. In addition,
the powers of the Ministry of Culture and Mass Com-
munications to pass normative acts regulating activ-
ities of the Federal Competition Commission (a
public body conducting broadcasting license compe-
titions) and to establish rules for granting permis-
sion to disseminate foreign mass media production
were handed over to the new Service. Secondly, the
Service shall have the right to introduce bills con-
cerning its sphere of competence.

The Service shall also provide: (1) supervision
and control in the sphere of the mass media, televi-
sion and radio broadcasting, telecommunications,
copyright and neighbouring rights, cultural heritage,
activities of accredited copyright and neighbouring
rights collective management societies; (2) registra-
tion of the mass media; (3) licensing of broadcasting
and telecommunication activities; (4) accreditation
of copyright and neighbouring rights collective man-
agement societies; (5) assignment of radio frequen-
cies; (6) administration of the registers of the mass
media outlets, broadcasting licenses and major oper-
ators of general usage telecommunications networks;
(7) organisation and provision of both the Federal
Competition Commission and activities on radio fre-
quency services.

•Decree of the President of the Russian Federation of 12 March 2007 N 320 “О
Федеральной службе по надзору в сфере массовых коммуникаций, связи и охраны
культурного наследия” (“On the Federal Service on Supervision in the Sphere of
Mass Communications, Telecommunications and Protection of Cultural Heritage”),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10802

•Ordinance of the Government of the Russian Federation of 6 June 2007 N 354 “Об
утверждении Положения о Федеральной службе по надзору в сфере массовых
коммуникаций, связи и охраны культурного наследия” (“On Approving Regulations
of the Federal Service on Supervision in the Sphere of Mass Communications,
Telecommunications and Protection of Cultural Heritage”), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10803

RU

RU – Emergence of the Super Authority
in the Broadcasting Sector



IRIS
• •

19IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

TR – Regulation of Crimes Committed
via the Internet

On 4 May 2007, the Turkish Parliament adopted
the Turkish Code 5651, which regulates Internet con-
tents and stipulates crimes committed via the Inter-
net (see IRIS 2007-5: 19).

The first part of the Code regulates criminal law
matters, whereas the second part concerns civil law
aspects.

According to the Code, access to a website shall
be banned, if there is sufficient suspicion that cer-
tain crimes are being committed via that Internet
website. Those crimes are: (i) the encouraging of
people to commit suicide, (ii) the sexual abuse of
children, (iii) the facilitation of the abuse of drugs,
(iv) the provision of dangerous substances for
health care, (v) obscenity, (vi) prostitution, (vii)
gambling as well as (viii) crimes that are regulated
in the Turkish Code 5816 which stipulates crimes
against Ataturk.

Upon receiving a complaint or as a result of
his/her own observations a prosecuting attorney can
file an application for a ban on access to the related
website to be issued by a judge within 24 hours. In
an urgent situation prosecuting attorneys can them-
selves impose a ban, which then needs to be
approved by a judge within 24 hours (the judge’s
decision has therefore to follow within a period of 24
hours). A given ban has to be applied as soon as pos-
sible and the block must be carried out by the Inter-
net service provider within 24 hours following the
judicial order. If the judge does not approve the
block, then the prosecuting attorney must restore all
access to the relevant website.

If the prosecuting attorney comes to the decision
that the relevant Internet content does not contain
any criminal substance or if it is judged by the court
that the content does not constitute a crime, the ban

will be removed and access to the website will be
restored.

If the Internet service provider or the hosting
provider does not block all access to the relevant
website, the responsible staff may be punished with
a penalty ranging from six months to up to two years
imprisonment.

Additionally, the Telecommunication and Trans-
mission Presidency, which is established by this Code
to work under the Turkish Telecommunication Coun-
cil, is entitled to impose a ban without a judge’s
approval, if (i) a website contains the above men-
tioned crimes and its content and hosting providers
reside outside of Turkey, or (ii) if a website includes
content with sexual abuse of children or obscenity
and its content and hosting providers reside in
Turkey. This ban must then be applied by the Inter-
net service provider. Whenever a perpetrator and
his/her residence are identified, the Presidency has
to inform the prosecuting attorney in order to start
the criminal procedure.

If an individual is of the opinion that a website
violates his or her personal rights, he or she can
request that the Internet service provider or hosting
provider remove this content, and also publish a
response within a seven day period covering an area
as broad as the original presentation, and in the
same place where the offensive content was pre-
sented before. Internet service providers or the host-
ing provider shall comply with the request within
two days. If this period is exceeded, the request is
deemed to be rejected. In this case, the demand can
be filed at the local Criminal Peace Court within 15
days. The Court then has to take a decision within
three days without a trial. The Court’s decision can
be appealed at higher courts. Upon the Court’s
approval, the Internet service provider or the host-
ing provider have to remove the content and are
obliged to publish a reply from the claimant within
two days. If the internet service provider or the host-
ing provider does not obey the Court’s decision, their
responsible staff may be punished with a penalty
ranging from six months to up to two years impris-
onment.

Michael Plogell
Partner at Wistrand

Advokatbyrå,
Gothenburg, Sweden

Selcuk Akkas
Akkas & Associates
Law Firm, Istanbul

•Decision of the Hovrätten för västra Sverige (Court of Appeals for Western Swe-
den), 12 June 2007

SV

The music industry hails the conviction as a boost
for intellectual property protection. It is also
believed that the verdict may act as a deterrent for
future file-shares as the verdict shows that illegal
file-sharing can become expensive if compared to the
legal and cheap alternatives available over the Inter-
net.

The verdict is also hailed as a success by those
supporting re-legalisation of file-sharing in Sweden.
The verdict confirms that the penalty for file-sharing
is a fine. As a consequence, the police will have a
more difficult task securing evidence in cases of file-
sharing as it is not possible to apply for search war-
rants in connection with crimes for which the
penalty is a fine.

•Internet Ortaminda Yapilan Yayinlarin Düzenlenmesi ve Bu Yayinlar Yoluyla
Işlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkinda Kanun (Turkish Code 5651), available
at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10855

TR



Licensing Television and Radio
in post-Soviet States
by Andrei Richter
Moscow Media Law and Policy Center (MMLPC)

Preview of next month’s issue:

2007-8

IRIS
• •

20 IRIS 2007 - 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision relat-
ing to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 286 and GBP 164
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms – European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 – Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders@obs.coe.int – http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS AGENDA

Robertson, QC, G.,
Nicol, QC, A,.
Robertson & Nicol on Media Law
5th edition
GB : London
2007, Thomson, Sweet and Maxwell
ISBN 978 1 847 03024 5

Smith, G.,
Internet Law and Regulation
GB : London
2007, Thomson, Sweet and Maxwell

Overbeck, W.,
Major Principles of Media Law, 2008
2007, Wadsworth Publishing Company
ISBN 10: 0495096237
ISBN 13: 978-0495096238

Lardinois, J-Ch.,
Les contrats commentés de l’audio-visuel
(Collection : Creation, Information,
Communication)
BE : Bruxelles
2007, Larcier
ISBN10 2-8044-2090-6
ISBN13 978-2-8044-2090-1

Dehousse, F.,
Verbiest, Th.,
Zgajewski, T.,
Introduction au droit de la société
de l’information - Synthèse en
droits belge et européen
BE : Bruxelles
2007, Larcier
ISBN 10 2-8044-2503-7
ISBN 13 978-2-8044-2503-6

Rüberg, M.,
Vom Rundfunk- zum Digitalzeitalter
DE, München
2007, Beckverlag
ISBN 10: 3406564577
ISBN 13: 978-3406564574

Fechner, F.,
Entscheidungen zum Medienrecht
2007, Verlag utb
ISBN 10: 3825229459
ISBN 13: 978-3825229450

Lindschau, J.,
Die Notwendigkeit des
öffentlich-rechtlichen Rundfunks
2007, Verlag: Duncker & Humblot;
ISBN-10: 3428124189
ISBN-13: 978-3428124183

AIPPI Forum 2007
4 - 6 October 2007
Organiser:
International Association
for the Protection of Intellectual
Property (AIPPI)
Venue: Singapore
Information & Registration
Tel.: + 41 22 33 99 596
Fax: + 41 22 33 99 621
E-mail: aippireg@mci-group.com
http://www.aippi.net/


