
2007 - 4

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Nikowitz and Verlagsgruppe 
News GmbH v. Austria 2

EUROPEAN UNION

European Commission: 
Strategy for Flexible Use of the Radio Spectrum 3

European Commission: 
Early Retirement Scheme for Spanish 
Public Broadcaster Endorsed 4

European Commission: 
Subsidies for Digital Decoders in Italy Endorsed 4

European Commission: 
Sale of ProSiebenSat.1 to KKR 
and Permira Approved 4

NATIONAL
AM–Armenia:
Obligation to Broadcast Parliamentary 
Sessions Contradicts Constitution 5

BE–Belgium:
Courts Uphold Sentence against Google 
for Violating the Copyright of Journalists 6

Only Under Strict Conditions Can 
the Judiciary Impose Restrictions 
on Journalistic Coverage of a Murder Case 6

BG–Bulgaria:
Affiliation of Public Persons from 
the Media Sector with the State Security Service 7

CZ–Czech Republic:
Fee Payable for Restaurant Broadcasting Devices 8

DE–Germany:
Constitutional Court Strengthens Rights 
of Journalists 8

Evidence Concerning Disputed Film Rights 9

“bereits18.de” Age Verification System 
Deemed Unsuitable Under the JMStV 9

9th Amendment to Inter-State 
Broadcasting Agreement Enters Into Force 10

Agreement on Merger of Two Land Media 
Authorities Enters into Force 11

Draft Discussion Paper on Navigators 
and Electronic Programme Guides 11

FR–France:
Difficulty in Determining whether a Programme 
Concept Has Been Used by a Competitor 11

Peer-to-peer - a Return to Graduated Sanctions 12

Development of Digital Radio 
and Personal Mobile Television 13

GB–United Kingdom:
Accuracy, Tony Blair and God 13

Controlled Premium Rate 
Services Scope Extended 14

HR–Croatia:
Introduction of DVB-T 15

HU–Hungary:
Government Decision on Digital Switchover 15

IE–Ireland: 
Communications Regulation 
(Amendment) Bill 2007 16

IT–Italy:
Supreme Court Ruling on P2P 16

New Law to Combat Child Pornography 
on the Web 17

LT–Lithuania: 
Constitutional Court Examines Acts 
on Broadcasting 17

MT–Malta:
Requirements for the Promotion 
of Racial Equality by Broadcasters 18

PL–Poland:
Public Debate on the Proposal 
of a Regulatory Strategy on the Use 
of Frequencies 18

RO–Romania:
New CNA Rules 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to
represent the views of any organizations
participating in its editorial board.
• Publisher: 
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/
• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
• Executive Director: Wolfgang Closs
• Editorial Board: Susanne Nikoltchev, 
Co-ordinator – Michael Botein, The Media 
Center at the New York Law School (USA) –

Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European
Commission, Brussels (Belgium) – Alexander
Scheuer, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) – Nico A.N.M.
van Eijk, Institute for Information Law (IViR)
at the University of Amsterdam (The Nether-
lands) – Jan Malinowski, Media Division of the
Directorate of Human Rights of the Council of
Europe, Strasbourg (France) – Andrei Richter,
Moscow Media Law and Policy Center (MMLPC)
(Russian Federation)
• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
• Documentation: Alison Hindhaugh
• Translations: Michelle Ganter 
(co-ordination) – Brigitte Auel – Véronique
Campillo – Paul Green – Marco Polo Sàrl –
Manuella Martins – Katherine Parsons – 
Patricia Priss – Erwin Rohwer – Nathalie-Anne
Sturlèse – Catherine Vacherat
• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory
– Géraldine Pilard-Murray, post graduate

diploma in Droit du Multimédia et des 
Systèmes d‘Information, University R.
Schuman, Strasbourg (France) – Caroline
Bletterer, post graduate diploma in
Intellectual Property, Centre d’Etudes
Internationales de la Propriété Intellectuelle,
Strasbourg (France) – Deirdre Kevin, Media
Researcher, Düsseldorf, Germany – Mara 
Rossini, Institute for Information Law (IViR)
at the University of Amsterdam (The Nether-
lands) – Nicola Lamprecht-Weißenborn, 
Institute of European Media Law (EMR), 
Saarbrücken (Germany) – Britta Probol, 
Logoskop media, Hamburg (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print:
Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG,
Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden 
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565 

© 2007, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

IRIS
• •

INTERNATIONAL

In a judgment of 22 February 2007, the European
Court of Human Rights (ECHR) considered the
convictions of both a journalist and a publishing
company as being violations of the right to freedom
of expression as guaranteed by Article 10 of the
Convention. The case concerned an article in the
magazine Profil about a road accident in which the
well-known Austrian skiing champion, Hermann
Maier, injured his leg. The article, written by the
journalist Rainer Nikowitz, suggested that one of
Mr. Maier’s competitors, the Austrian skiing cham-
pion Stephan Eberharter, was pleased with the acci-
dent because he would finally be able to win some-
thing, and that he even hoped his competitor would
break his other leg too. The article was satirical and
was written in response to public hysteria following

the accident. It was accompanied by a portrait of
Mr. Maier together with the caption: “Hero
Hermann’s leg is causing millions of Austrians pain”.

Subsequently, Mr. Eberharter brought a private
prosecution for defamation against Mr. Nikowitz and
a compensation claim under the Mediengesetz (Media
Act) against the publishing company. In 2001, the
Vienna Landesgericht (Regional Criminal Court) found
Mr. Nikowitz and the publishing company guilty of
defamation. Apart from the order to pay a suspended
fine, costs and compensation for damages, the Court
also ordered Verlagsgruppe News to publish extracts
of the judgment. Mr. Nikowitz and Verlagsgruppe
News appealed unsuccessfully to the Vienna Court of
Appeal, which found that the satirical meaning of
the article would be lost on the average reader, and
that the personal interests of Mr. Eberharter out-
weighed the right to freedom of artistic expression.

The European Court of Human Rights, however,
approached the case from another perspective,

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Nikowitz and Verlagsgruppe 
News GmbH v. Austria

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

EMR
★★ ★

★

★

★

★

★

★
★

★

★Institute for European Media Law

Auteurs 
Media &



IRIS
• •

3IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

EUROPEAN UNION

European Commission: 
Strategy for Flexible Use of the Radio Spectrum

emphasising that the article in question dealt with
an incident that had already attracted the attention
of the Austrian media, and that it was written in an
ironic and satirical style and intended as a humorous
commentary. The article also sought to make a criti-
cal contribution to an issue of general interest,
namely the attitude of society towards a sports star.
It could, at most, be understood as the author’s value

judgment of Mr. Eberharter’s character, expressed in
the form of a joke. According to the ECHR, the arti-
cle remained within the limits of acceptable satirical
comment in a democratic society. The Court was also
of the opinion that the Austrian courts showed no
moderation in interfering with the applicant’s rights
by convicting the journalist of defamation and order-
ing him to pay a fine, and by ordering the publish-
ing company to pay compensation and to publish the
judgment. It followed that the interference under
complaint was not “necessary in a democratic
society” and therefore there had been a violation of
Article 10. ■

radars, earth observation and weather satellites,
telemetry, radio astronomy, medical implants,
hearing aids, sensors, “smart” tags...). 

Market-based spectrum management combined
with flexible spectrum usage rights are estimated to
bring a net gain of EUR 8 to 9 billion per year across
Europe. Though the review of the current EU regula-
tory framework for electronic communications net-
works and services deals with spectrum management,
an updated version of the framework is not due to be
implemented until 2010. The measures taken by the
Commission now are meant to pave the way and
introduce the practical means to achieve flexible
spectrum management in bands with individual
rights of use. For now, the steps to be taken entail: 
- identifying particular spectrum bands in which

regulatory restrictions can be lifted, thereby intro-
ducing more competition (the Communication pro-
poses to re-examine the legal restrictions concern-
ing a set of bands, 1350 MHz in total, currently
being used by the broadcasting, mobile and IT
sectors);

- agreeing a Community-wide set of rights and
authorisation conditions to be applied in the
selected spectrum bands (these conditions will
serve as a reference to gradually adjust “legacy”
rights i.e. rights acquired in the bands by operators
under previous national rules and would be the
minimum necessary to achieve flexible and
efficient usage while avoiding interference);

- reviewing the validity of the GSM Directive which
reserves the 900 MHz band for GSM mobile services;

- applying the new approach to the frequencies that
are made available as a result of the introduction of
digital broadcasting (the so-called “digital
dividend”). 

Market players also have a role to play in this
approach: they will need to assume greater responsi-
bilities in a flexible environment to avoid interference
and they will be encouraged to engage in a dialogue
so that broadcasting, mobile and IT industries no
longer operate as separate industrial sectors. ■

•Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of Nikowitz
and Verlagsgruppe News GmbH v. Austria, Application no. 5266/03 of 22 Febru-
ary 2007, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

Dirk Voorhoof 
Ghent University (Belgium) 

& Copenhagen University
(Denmark) & Member 

of the Flemish Regulator 
for the Media

Throughout 2005 and 2006, the European Com-
mission issued communications on radio spectrum in
which it proposed a more efficient approach to spec-
trum management. After a Communication on a
market-based approach for the management of radio
spectrum, the Commission has now presented a
strategy for rapid access to spectrum for wireless
electronic communications services, the keyword
being flexibility. It is proposed that a flexible non-
restrictive approach to the use of radio resources for
electronic communications services, which allows the
spectrum user to choose services and technology,
should from now on be the rule. Within the scope of
“electronic communications services” as defined in
the Framework Directive, exclusive use by a particu-
lar service, such as mobile and broadcasting should
be removed. An important segment of the European
industry relies on spectrum for electronic communi-
cation services and the scarcity of the resource
requires judicious management. The radio spectrum
is defined as all the waves operating at frequencies
between 3 KHz and 300 GHz. It is divided into
“bands”, i.e. ranges of frequencies. Different appli-
cations use different bands: terrestrial TV is between
400 and 800 MHz, mobile phones around 900, 1800
and 2000 MHz, cordless phones below 1900 MHz,
WiFi “hot-spots” at 2.4 or 5 GHz and satellite com-
munications often at even higher frequencies. The
radio spectrum accommodates a growing number of
applications (TV, mobiles, GPS, civil and military

•Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the
European Economic and Social Committee and the Committee of the regions on
rapid access to spectrum for wireless electronic communications services through
more flexibility, 8 February 2007, COM (2007) 50 final, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10697 

CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FR-HU-IT-LV-LT-NL-PL-PT-FI-SK-SL-SV 
•European Parliament Resolution towards a European Policy on the radio spec-
trum, 14 February 2007, provisional edition, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10700

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam



IRIS
• •

4 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Katerina Maniadaki
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

•“State aid: Commission endorses measures to finance early retirement scheme for
Spanish public broadcaster RTVE”, press release of 7 March 2007, IP/07/291,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10678

DE-EN-ES-FR

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

•“State aid: Commission endorses subsidies for digital decoders in Italy, but only
where technology-neutral”, press release of 24/01/2007, IP/07/73, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10694

DE-EN-FR-IT

The European Commission has concluded that the
subsidies for digital decoders granted by Italy in 2006
do not violate EC Treaty state aid rules (Article
87(1)). In reaching this decision, the Commission
considered the fact that the subsidies were offered for
all decoders, regardless of the transmission platforms.
In essence, the subsidies were technology-neutral
and proportional to the objective of promoting the
transition to digital TV and interoperability. However,
subsidies granted in 2004 and 2005 (see IRIS 2006-

2: 6) did not pass the test of technological neutrality,
they were found to have unduly distorted competi-
tion by excluding satellite technology and providing
an indirect advantage to the incumbent terrestrial
television broadcasters and to cable operators. The
latter were able to develop their digital audience, a
crucial part for the business for a pay-TV or for a
broadcaster wishing to develop pay-TV services. The
broadcasters having benefited the most from the sub-
sidies must reimburse the aid received from the State.

The Commission’s decision rests on the premise
that State intervention can be beneficial in the process
of switchover to digital technology and in facilitating
the adoption of interactive decoders with an open API,
providing it does not undermine the availability of dif-
ferent technological platforms by skewing consumers’
choice towards a particular platform. ■

European Commission: 
Sale of ProSiebenSat.1 to KKR and Permira Approved

The sale of the majority of the shares in German
television company ProSiebenSat.1 Media AG to
Lavena Holding 4 GmbH, an investment company
controlled by equity funds KKR (Kohlberg Kravis
Roberts & Co.) and Permira, has been approved by the
Kommission zur Ermittlung der Konzentration im
Medienbereich (Commission for the investigation of
media concentrations - KEK) and the European Com-
mission. Permira and KKR are private investment

fund companies. In the media sector, they control
the Dutch SBS television group, mainly active in
Scandinavia, the Netherlands, Belgium and Central
and Eastern Europe. Permira also controls All3Media,
a British television production company and distri-
butor of television broadcast rights.

While the KEK analysed the takeover in terms of
specific aspects of media concentration law (Art. 26
of the Rundfunkstaatsvertrag – Inter-State Broad-
casting Agreement), the European Commission exam-
ined whether it conformed with general European
competition law, in this case the Merger Regulation.

European Commission: Early Retirement Scheme 
for Spanish Public Broadcaster Endorsed

European Commission: 
Subsidies for Digital Decoders in Italy Endorsed

On 20 April 2005, the Commission closed the pro-
cedures it had initiated, under the EC Treaty State
aid rules (Article 88(1)), with regard to the funding
system of the Spanish public broadcaster RTVE. It
did so after having found that the commitments
given by the Spanish authorities ensured a sufficient
degree of transparency and proportionality in RTVE’s
financing scheme, which ensured the latter’s com-
patibility with the Single Market for the purposes of
Article 86(2) EC. Following the implementation of
those commitments (elimination of the unlimited
State guarantee and of the exception from corporate
income tax), RTVE started operating from 1 January
2007 in the form of a public company financed by
annual contributions from the Spanish government. 

More recently, the Commission scrutinised an
early retirement scheme, which formed part of the
reconstruction plan of RTVE. According to the Span-
ish State Budget of 2006, the annual contribution to

RTVE was dependent upon the implementation of
measures intended to guarantee the economic viabil-
ity of the undertaking. A study commissioned by the
Spanish State suggested financial viability entailed
the reduction of RTVE’s workforce. A collective lay-off
involving 4150 employees was negotiated and agreed.
This is to be implemented mainly through an early
retirement scheme, the overall cost of which amounts
to EUR 1.3 billion over a period of 15 years and is to
be financed by the State. The Commission found that
the measures in question constituted state aid. It
nevertheless concluded that the scheme was compat-
ible with Article 86(2) EC in view of the fact that it
was proportional to the objective pursued – notably
the more cost-effective performance of the public
service by the RTVE – and would result in a reduction
of the overall burden on the public finances. 

The Commission’s decision draws from its consis-
tently held view – as was also expressed in its Com-
munication on the application of state aid rules to
public service broadcasting – that the financing of
public service broadcasters, although falling under the
prohibition of Article 87(1) EC, may well be justified
in light of Article 86(2) EC, in so far as it is necessary
for the performance of a public service, as the latter
is defined by the Member State concerned. ■



IRIS
• •

5IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Carmen Palzer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

AM – Obligation to Broadcast Parliamentary 
Sessions Contradicts Constitution

On 16 February 2007, the Constitutional Court of
Armenia heard the complaint concerning the com-
pliance of a number of provisions of the statute of
the Republic of Armenia “Rules of procedure of the
National Assembly”, with the national Constitution.
This refers to the provisions obliging public TV and
radio to broadcast sessions and other programmes on
the National Assembly (the parliament). An appeal
on the matter was made on 28 December 2006 by
President Robert Kocharian of Armenia. 

As reported by the Yerevan Press Club, the issue of
covering parliamentary activities was raised in March
2006 when the Chairman of the Council of the Public
TV and Radio Company (PTRC), Alexan Harutiunian,
made a written request to the National Assembly’s
Chairman with a proposal to reconsider the relations
between PTRC and the parliament. In the opinion of
the Chairman of the PTRC Council, the need to abolish
this legislative obligation was due to the controversial
situation in which the Public TV and Radio Company
found itself, after it became a fully-fledged member of
the European Broadcasting Union in July 2005. On
the one hand, the statute of the organisation obliges
the national broadcaster to retain editorial indepen-
dence and the right to use the frequencies at its own
discretion. On the other, the provisions of the Rules
(adopted on 20 February 2002) actually impede the
implementation of these requirements. The request

was discussed at the meeting of the speaker of the
parliament with the representatives of parliamentary
factions and groups, where it was decided that no
amendments would be introduced to the Rules regard-
ing the broadcasts of parliamentary sessions. 

The Constitutional Court recognised the following
provisions of the statute of the Republic of Armenia
“Rules of procedure of the National Assembly”, to be
in contradiction with the Constitution: on mandatory
broadcasting of the weekly statements by the
deputies in parliament, as well as weekly question-
and-answer sessions with the Prime-Minister and the
ministers of the Government on specific days and
hours on the First Channel of Public Television of
Armenia (PTA) (clauses 3 and 4 of Article 35); on
broadcasting of the open sessions of the National
Assembly (NA) live on the Public Radio of Armenia; on
the obligatory transmission of “Parliamentary Week”
TV programmes on Sundays at 9 p.m. on the PTA’s
First Channel; and on the production by the Public TV
and Radio Company of the parliamentary programmes
to be broadcast (clauses 2, 4 and 5 of Article 112). 

Additionally, clause “e” of Article 49 was
recognised as being in contradiction with the
Constitution. The clause lists the decision of whether
to broadcast parliamentary sessions live or recorded,
as being among the decisions that the parliament is
entitled to make in organising its affairs.

In the justification of the Court decision it is
noted, in particular, that the amended Constitution
(adopted in a referendum of 27 November 2005, see

•European Commission press release of 22 February 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10682 

EN-FR-DE
•KEK press release of 6 February 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10685

DE

Both concluded that the takeover was legally valid.
In its investigations, the KEK also took into

account Permira’s shareholding in the mobile service
provider debitel AG. Despite the resulting vertical
overlap with the mobile television services market,
which could give the channels run by ProSiebenSat.1
advantages over other providers, the KEK ruled that,
since the market penetration of mobile television
was still small, it was unlikely that its market share
would be large enough, in the foreseeable future, to
infringe the media concentration rules that cover all
television services throughout the country. Since
Permira and KKR currently had no other holdings in
national television companies, there was no cause for
concern. It was the opinion of the KEK that the
international activities of the SBS broadcasting
group would not affect the formation of opinion in

Germany, since SBS was not currently active in the
German media market. Such activities were more
likely to have an impact at international level than
on private television in Germany.

After examining the effects of the transaction at
European level, the European Commission concluded
that the proposed merger would not significantly
impede effective competition in the European Eco-
nomic Area (EEA) or in any substantial part of it.
There were no horizontal overlaps between the activ-
ities of ProSiebenSat.1 and SBS. As regards the ver-
tical relationship between All3Media and ProSieben-
Sat.1 in the area of marketing of television content,
the negligible volume of sales in Germany meant that
there were no competition concerns. The Commis-
sion also analysed the potential effects of the pro-
posed transaction arising from the fact that
ProSiebenSat.1 and SBS were among the larger tele-
vision broadcasters in their respective regions. It
concluded that there was no risk that the merger
would enable the new company to drive competitors
out of the market or to discriminate against them. ■

NATIONAL



IRIS
• •

6 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Andrei Richter
Media Law 

and Policy Centre

•Statute of the Republic of Armenia “Rules of procedure of the National Assembly”,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10657

EN

François Jongen
Professor at the Catholic 

University of Louvain

•Decision of the Court of First Instance in Brussels of 13 February 2007,
n. 06/10.928/C, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10705

FR

IRIS 2006-2: 7) “posed new demands upon the
guarantees of freedom and independent activities of
the media”. Ensuring these guarantees imposes on the
National Assembly the task of “reconsidering the
context of and harmonising with the Constitution”
the statutes “On Television and Radio”, “On the Mass
Communication”, “Rules of procedure of the National
Assembly” and relevant provisions of other statutes,
referring to this issue. According to the Constitutional

Court, in the selection of any of the possible ways of
solving the issue of covering the parliamentary acti-
vities “legal guarantees should be created so as not to
endanger the insurance of transparency and political
plurality in the practice of public service broad-
casting”. The Court believes that in the resolution of
this issue, the NA should primarily be guided by Arti-
cles 27, 83.2 of the Constitution, as well as the stipu-
lations of Recommendation R(96)10 of the Council of
Europe’s Committee of Ministers, and the Explanatory
Memorandum to it, and by the “Public Service Broad-
casting” Recommendation 1641(2004)1 of the Parlia-
mentary Assembly of the Council of Europe. ■

On 5 September 2006, the presiding judge at the
court of first instance in Brussels, where termination
proceedings were brought on the basis of the Act of
30 June 1994 on copyright and neighbouring rights,
had upheld the case of the company Copiepresse,
responsible for the collective management of the
copyright held by Belgian journalists. The judge had
considered that, by using articles and photographs
that had appeared in the Belgian press without first
obtaining authorisation, Google – and more particu-
larly its ‘Google News’ service and its cache sites –
was violating the copyright of journalists. The pre-
siding judge had ordered Google to publish this judg-
ment on its “google.be” site, and above all to with-
draw from all its sites “all articles, photographs and
graphic representations by Belgian daily newspaper
editors represented by the company Copiepresse”,
with the imposition of a fine of EUR 1,000,000 per
day of delay in doing so.

Somewhat surprisingly, Google had failed to
respond to the various summonses to court issued by
the Belgian courts, and the decision of 5 September
2006 had been delivered in the company’s absence. This
was widely reported in the international media, with

references to the victory of a small Belgian “David”
against the great global “Goliath” of the Internet. 

Fifteen days later, Google appealed against the
judgment. In the first instance, on 22 September
2006, the judge in Brussels returned to the earlier
order and refused to lift the obligation of the injunc-
tion to publish the judgement of 5 September 2006.
The judgment was therefore published for five days
on Google’s Internet site. In retaliation, however,
Google decided to erase from its search engine all
direct links to the sites of the newspapers, which
had been involved in the proceedings.

It remained for the judge to pronounce on the
merits of the case further to Google’s appeal, this
time after hearing the American giant’s arguments.
This has now been done, and the result is a 44-page
order, which was pronounced on 13 February 2007.
The main outcome is that the presiding judge of the
court of first instance has upheld the previous order.
While the amount of the fine has been reduced from
EUR 1,000,000 to EUR 25,000 per day of delay, and
the judge has based his decision solely on the law on
copyright and neighbouring rights (the initial judg-
ment also made reference to the law on databases),
the judgement confirms nonetheless that the activi-
ties of Google News and the use of the Google cache,
by reproducing articles without first obtaining
authorisation from the economic beneficiaries,
constituted a violation of copyright.

Google has already announced its intention to
appeal against the decision of 13 February 2007. ■

BE – Courts Uphold Sentence against Google 
for Violating the Copyright of Journalists

On 8 February 2007, the Flemish Council for Jour-
nalism declared two complaints by the public prose-
cutor of Antwerp against two newspapers to be ill-
founded. Referring to its Embargorichtlijn (Embargo
directive) of 10 July 2003, the Council stated that
the public prosecutor’s office cannot unilaterally
impose restrictions on journalistic coverage of a judi-

cial reconstruction of a murder case, unless such an
embargo is pertinently motivated and the editors-in-
chief of the media have been properly informed.

The case concerns the judicial reconstruction of a
triple murder case, which attracted massive media
attention because of its obvious racist character. The
media were given access to the area where the
reconstruction of the murder, in the city centre of
Antwerp, took place. During a press briefing the jour-
nalists were requested by the public prosecutor’s
office not to publish or broadcast pictures of the sus-

BE – Only Under Strict Conditions Can the Judiciary
Impose Restrictions on Journalistic Coverage 
of a Murder Case



IRIS
• •

7IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

pect. This request was reiterated during a press brief-
ing after the reconstruction and was also communi-
cated to the press agency Belga. Two newspapers, De
Standaard and Het Nieuwsblad, however, did publish
pictures in which the suspect could be clearly iden-
tified. The public prosecutor’s office filed a complaint
against the newspapers and their editors-in-chief,
arguing that the publication of the pictures of the
suspect was in violation of the principles of journal-
istic ethics as it disregarded an agreement with the
judiciary, as well as the presumption of innocence,
and the right to the privacy of the person concerned.

The Council was of the opinion that the request

not to publish any pictures of the suspect, was uni-
laterally imposed and could not be considered as a
consensual agreement between the judiciary and the
press. Being an imposed restriction, the Council was
of the opinion that such a measure can only be
legitimate in exceptional circumstances and under
the dual condition that such a request is pertinently
motivated and that the editors-in-chief of the media
are informed of this request. According to the
Council, none of these conditions were met in this
case. The Council also emphasised that the murder
case concerned a case of important public interest
and that the media have not only the right, but also
the duty, to report on such a matter, as the public
also has the right to be properly informed. Restric-
tions to the right to information are only possible
under strict conditions, which were not met in this
case. With regard to the alleged breach of privacy of
the suspect, the Council is of the opinion that only
the person directly concerned can file a complaint on
this matter. The Council declared both complaints as
being ill-founded. ■

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) 

& Copenhagen University
(Denmark) & Member 

of the Flemish Regulator 
for the Media

•Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van het parket van
de procureur des Konings in Antwerpen tegen de hoofdredacteur van Het
Nieuwsblad, 8 februari 2007 (Council for Journalism, 8 February 2007, Public
Prosecutor Antwerp v. editor-in-chief of Het Nieuwsblad), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10673

•Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de klacht van het parket van
de procureur des Konings in Antwerpen tegen de hoofdredacteur van De
Standaard, 8 februari 2007 (Council for Journalism, 8 February 2007, Public
Prosecutor Antwerp v. editor-in-chief of De Standaard), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10672

NL

Art. 26, para. 3 of the Zakon za Radioto i Televiziata
(Bulgarian Radio and Television Act, see IRIS 2002-
2: 3) stipulates that any person who has been an
informer of the former State Security, whether full-
time or part-time is not eligible for membership of the
Council for Electronic Media. The same requirement
applies to the members of the management boards and
the general directors of the public broadcasters, which
are the Bulgarian National Radio and the Bulgarian
National Television (Art. 59, para. 2, subpara. 3 and
Art. 66, para. 1 of the Radio and Television Act). How-
ever, these provisions have not been efficient enough
to ensure the stability of the media sector because
other important elements, such as the commercial
radio and television broadcasters, the press, the adver-
tising agencies etc., did not fall into the scope of the
said provisions of the Radio and Television Act.

At the end of last year, the Parliament passed a
very important bill relevant to this, the “Access to,
and Disclosure of, the Documents and Announcement
of the Affiliation of Bulgarian Citizens with the State
Security Service and the Intelligence Services of the
Bulgarian Popular Army Act”. The Act governs the
procedure for the access, disclosure, use and storage
of documents of the State Security Service as well as
the Intelligence Services of the Bulgarian Popular
Army, including those of their predecessors and suc-
cessors for the period from 9 September 1944 until
16 July 1991. It also stipulates the procedure for the
announcement of the affiliation of Bulgarian citizens
holding public posts or performing public activities
with the aforementioned bodies.

The following public posts within the media and
telecommunications sectors are covered by the Act:
1. The chairman, the deputy chairman and the mem-
bers of the Communications Regulation Commission
(Art. 3, para. 1, subpara. 10); and
2. the chairman, the deputy chairmen, the directors
general, the members of managing boards, the mem-
bers of controlling bodies, the members, the editors-
in-chief (of directorates), the heads of departments
and the heads of sectors at the Council for Electronic
Media, the Bulgarian National Television, the
Bulgarian National Radio and the Bulgarian News
Agency (Art. 3, para. 1, subpara. 19).

The Act explicitly lists the public posts within the
media and telecommunications sector, which are
subject to preliminary checks for any affiliation with
the State Security Service, namely:
1. The owners, the directors, the deputy directors, the

editors-in-chief, the deputy editors-in-chief, the
members of editorial councils, the political com-
mentators, the anchors of broadcasting programmes
and shows, the authors of columns in printed pub-
lications or electronic media, the owners and heads
of sociological agencies, the owners and heads of
advertising agencies, the owners of public relations
agencies and companies (Art. 3, para. 2, subpara. 1);

2. the sole proprietors that are telecommunications
operators, the members of managing, controlling
and supervisory bodies and the procurators of
legal persons that are telecommunications opera-
tors (Art. 3, para. 2, subpara. 11); and

3. the sole proprietors that are radio and television
operators, the members of managing, controlling
and supervisory bodies and the procurators of
legal persons that are radio and television opera-

BG – Affiliation of Public Persons from the Media
Sector with the State Security Service



IRIS
• •

8 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Rayna Nikolova
Council for Electronic 

Media, Sofia

•Zakon za Dostap i Razkrivane na Dokumentite i za Obyavyavane na Pri-
nadlezhnost na Balgarski Grazhdani kam Darzhavna Sigurnost i Razuznavatelnite
Sluzhbi na Balgarskata Narodna Armiya (Access to and Disclosure of the Documents
and Announcement of the Affiliation of Bulgarian Citizens with the State Security
Service and the Intelligence Services of the Bulgarian Popular Army Act), published
in the State Gazette No 102 of 19 December 2006

Jan Fučík
Broadcasting Council, 

Prague

•Ruling of the Supreme Administrative Court of the Czech Republic (case no.: 1 As
36/2006) of 6 March 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10681

CS

tors (Art. 3, para. 2, subpara. 12).
A special Commission for the disclosure of the

documents and for the disclosure of affiliations with
the named Services has been set up. The Commission
is an independent body, consisting of nine members
elected by the National Assembly. The Commission is
still in the process of formation. The main functions
of the Commission are inter alia:
1. To track down, collect, examine, analyse and assess

documents containing information about the
activity of the State Security Service and the Intel-
ligence Services for the Bulgarian Popular Army;

2. to disclose and announce the names of Bulgarian
citizens who occupied or occupy public posts, or
who performed or perform public activities and
who were found to have had an affiliation with

the relevant Services;
3. to provide natural persons with access to the

information collected; and
4. to issue documents as regards the affiliation of

natural persons with the State Security Service
and the Intelligence Services.
An affiliation is established as given if the

respective person performed activities as a salaried
or a non-salaried employee or as an informal collabo-
rator (Art. 24 of the Act).

The verification of an affiliation with the State
Security Service and the Intelligence Services for the
Bulgarian Popular Army is mandatory for:
1. persons who occupied public posts from

10 November 1989 until the date of entry into
effect of the Act; and

2. persons who occupy public posts or who perform
public activities as of the date of entry into effect
of the Act.
Persons born after 16 July 1973 are not to be sub-

jected to checks (Art. 26, para. 4). ■

CZ – Fee Payable for Restaurant Broadcasting Devices

On 6 March 2007, the Supreme Administrative
Court of the Czech Republic issued its verdict in a
case concerning the use of television and radio
receivers in restaurants. The plaintiff was the owner
of a restaurant in Prague who had set up radio and
television receivers on her premises. The Prague
municipal authorities had fined her because she had
not paid a fee to the Ochranný svaz autorský pro
práva k dílu°m hudebním (copyright collecting com-
pany – OSA), which was responsible for protecting
copyright in the Czech Republic, thus infringing the
Copyright Act. The plaintiff argued that radio and
television services were only part of the services

offered by the restaurant and that similar services
were offered in many other places, such as shops,
doctors’ surgeries or on public transport.

The court considered that the use of television
receivers in the restaurant represented a public
showing of protected works and was therefore sub-
ject to a fee. The argument that it formed a part of
other services was irrelevant, as was the fact that the
broadcaster already paid a fee to the authors, since
this was a different form of exploitation and authors
had the exclusive right to permit or forbid the public
showing of their work. The court also ruled that the
right to approve public showings included the right
to determine whether works should be made accessi-
ble to the public in a restaurant.

The court of lower instance, the Prague City Court
and the Supreme Administrative Court of the Czech
Republic upheld the fine imposed upon the restau-
rant owner. ■

In a ruling of 27 February 2007, the Bundes-
verfassungsgericht (Federal Constitutional Court -
BVerfG) strengthened the freedom of the press and
the protection of sources, as enshrined in Art. 5.1.2
of the Grundgesetz (Basic Law - GG). In their deci-
sion, the judges declared that both a search of the
editorial offices of political magazine Cicero, and the
confiscation of computer data in September 2005
were actions that were unconstitutional.

These actions were taken following the publica-
tion of an article by a freelance journalist concerning
the terrorist Abu Mussab al Sarkawi in April 2005. In
a description of the background and life story of al

Sarkawi and the attacks for which he had been
responsible, a “classified” report of the Bundeskrimi-
nalamt (Federal Criminal Police Office - BKA) was
referred to – in great detail in places – and also cited.
Charges were then brought by the BKA for a
suspected violation of official secrecy in accordance
with Art. 353b of the Strafgesetzbuch (Criminal Code
- StGB). The responsible public prosecutor’s office also
instigated preliminary proceedings against the chief
editor of the magazine and the author of the article
for aiding and abetting in the commission of this
offence. As part of the investigation, the editorial
offices of Cicero were searched and computer data was
seized. The magazine’s chief editor complained to the
Constitutional Court, arguing that the freedom of the
press, a fundamental right, had been breached. 

DE – Constitutional Court Strengthens Rights 
of Journalists



IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2007 -4

•BVerfG ruling of 27 February 2007 (case no. 1 BvR 538/06, 1 BvR 2045/06),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10691

DE

The 1. Senat (1st Chamber) of the BVerfG expressly
stated that the mere publication by a journalist of an
official secret within the meaning of Art. 353b StGB
was not sufficient, in view of Art. 5.1.2 GG, to justify
the suspicion that the said journalist had aided and
abetted a breach of official secrecy. The searches and
confiscation of material had been based on such a
suspicion. Rather, specific factual evidence was
required to show that the person concerned had
deliberately published the secret and thus committed
the offence of aiding and abetting a breach of official
secrecy. Otherwise, as the judges further stated, there
was a risk that public prosecutors could instigate
preliminary proceedings against editors or journalists

solely, or mainly, in order to discover the identity of
the source and chief culprit. This, however, would
infringe the right of sources to protection, enshrined
in constitutional law, with the result that searches
and seizures as part of preliminary proceedings
against members of the press should, in principle, be
considered unconstitutional if they were solely, or
mainly, aimed at establishing a source’s identity. 

The Court concluded that the measures that had
been taken were not justified under the Constitution
for the reason that when the searches and seizures took
place, the publication of the report had been the only
clue that official secrecy might have been breached.
Furthermore, nothing had been known about the
identity of the culprit, let alone his motive. Rather, the
wording of the decision to conduct the searches itself
had suggested that the main purpose was to discover
the identity of the suspected BKA source. ■

Caroline Hilger
Saarbrücken

In a judgement of 15 February 2007 (case no. 7 O
21384/03), the Landgericht München I (Munich
District Court I) ruled on a case in which one of the
German public service broadcasters had been accused
by a film distributor of broadcasting its films without
permission. It was alleged that, between 1995 and
2001, the broadcaster had shown 10 classic films
from the 1950s and 1960s on its own channel and
had broadcast them a total of 38 times in co-opera-
tion with other broadcasters on two other channels
without obtaining the necessary permission.

The Court upheld the complaint and ruled in the
plaintiff’s favour.

The judgement contains, in particular, some
interesting points concerning evidence law. For exam-
ple, the broadcaster had disputed the plaintiff’s right
to sue, i.e. the right to submit the claim before the
Court in the first place, even though the broadcaster’s
own broadcasting rights were based on a series of
agreements to transfer rights, which had been fully or

partly instigated by the plaintiff. Hence, although
the broadcaster had obtained permission to broadcast
the films from the plaintiff, it also disputed the plain-
tiff’s rights over the films. The Court allowed this
defence, even though it was contradictory. It ruled
that there had not been any abuse of the law pur-
suant to Art. 242 of the German Civil Code (BGB) (per-
formance in good faith) since in the “very confused
film rights industry, particularly where older films are
concerned, it is normal, in the Court’s experience,
that within film packages covering several hundred
individual films, individual broadcasting rights are
(deliberately or accidentally) sold without permis-
sion“. The plaintiff must therefore begin by offering
full proof of ownership of the rights, which the defen-
dant claims to have obtained from the plaintiff.

In the end, the Court considered that the proof
had been provided in the present case. On the other
hand, the broadcaster was unable to convince the
Court that it had acquired the rights. The Court
granted the plaintiff’s claim under Articles 97.1 and
97.20 of the Urhebergesetz (Copyright Act) and under
the principle of unjustified financial benefit
enshrined in Art. 812.1 of the Bürgerliches Gesetzbuch
(Civil Code). The plaintiff is claiming the entitlement
to the sum of EUR 1.66 million, an issue which will
not be considered until later in the proceedings. ■

DE – Evidence Concerning Disputed Film Rights

•Landgericht München I (Munich District Court I), ruling of 15 February 2007 (case
no.: 7 O 21384/03)

•Press release of the Court, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10692

DE

Nicola 
Lamprecht-Weißenborn

Institute of European 
Media Law (EMR), 

Saarbrücken/Brussels

DE – “bereits18.de” Age Verification System Deemed
Unsuitable Under the JMStV

In an urgent procedure, the Bayerische Ver-
waltungsgericht (Bavarian Administrative Court -
BayVG) in Munich was asked to rule on the suitability
of the “bereits18.de” age verification system under the
terms of Art. 4.2.2 of the Staatsvertrag über den Schutz
der Menschenwürde und den Jugendschutz in Rundfunk
und Telemedien (Inter-State Agreement on the
protection of human dignity and minors in broad-

casting and telemedia - JMStV).
According to Art. 4.2.1 of the JMStV, broadcast and

telemedia content is unlawful in principle if it is
pornographic (No. 1), if it is included in certain lists
of media that pose a threat to young people or is
similar to such media (No. 2), or if it is clearly likely
to seriously impede the development of children and
young people or their growth into independent people
capable of living in society, taking into account the
particular nature of the medium concerned (No. 3).

Art. 4.2.2 stipulates that telemedia content, which



IRIS
• •

10 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Carmen Palzer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

Alexander Scheuer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

•Staatsvertrag für Rundfunk und Telemedien (Inter-State Agreement on Broad-
casting and Telemedia – RStV) of 31 August 1991, last amended through Art. 1 of
the Neunte Staatsvertrag zur Änderung rundfunkrechtlicher Staatsverträge (9th

Inter-State Agreement Amending Inter-State Broadcasting Agreements - Neunter
Rundfunkänderungsstaatsvertrag) of 31 July to 10 October 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10686

DE

The Neunte Staatsvertrag zur Änderung rund-
funkrechtlicher Staatsverträge (9th Inter-State Agree-
ment Amending Inter-State Broadcasting Agreements
- 9. Rundfunkänderungsstaatsvertrag – RÄStV) entered
into force on 1 March 2007.

The Minister-Presidents of the Länder and the
Mayors of Berlin, Hamburg and Bremen had already
approved the new amendment on 22 June 2006, which
subsequently required the agreement of the parlia-
ments of the Bundesländer.

The 9. Rundfunkänderungsstaatsvertrag represents
another important step in the reorganisation of the
legal framework governing the media in Germany (see
IRIS 2005-2: 9). One significant development is the
fact that provisions on different electronic media
services have been brought together within the Rund-
funkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agree-
ment - RStV). The title of the Agreement will therefore
be changed to “Staatsvertrag für Rundfunk und Tele-
medien” (Inter-State Agreement on Broadcasting and
Telemedia). It deals with both broadcasting (television
and radio) and content-related aspects of telemedia.
Rules on the protection of minors and human dignity
have been taken out; these will remain part of the
Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (Inter-State Agree-
ment on the protection of minors in the media -
JMStV) (see IRIS 2002-9: 15).

The new Agreement defines “telemedia” as all elec-
tronic information and communication services except
telecommunications services and broadcasting. There-
fore, the separate categories of tele-services, which
were previously covered by a Federal Act, and media
services, which were governed by a separate Inter-
State Agreement between the Länder, have been
combined – a development that was also part of the
reason for creating the JMStV. The Mediendienste-
Staatsvertrag (Inter-State Media Services Agreement -
MDStV) has been repealed, with its most important

provisions concerning the “electronic press” trans-
ferred into the RStV (Section VI).

Art. 60 of the RStV deals with the relationship
between the Inter-State Agreement’s provisions, on
the one hand, and the Federal Government’s Tele-
mediengesetz (Telemedia Act - TMG; see IRIS 2007-3:
12 and IRIS 2006-7: 9) on the other; incidentally, the
TMG applies to telemedia which are governed by the
RStV and other inter-state broadcasting agreements
between the Länder. This covers the general and
business law demands on telemedia, many of which
are set out in the E-Commerce Directive 2000/31/EC
and regulated in the TMG because they are the
responsibility of the Federal Government.

The textual amendments relating to the use of the
term “telemedia” have been included in the ARD-,
ZDF, DeutschlandRadio-, Rundfunkgebühren- und -
finanzierungs-Staatsvertrag (Inter-State Agreement on
the ARD, ZDF, DeutschlandRadio, broadcasting licence
fees and the financing of broadcasting) and the JMStV.

For the first time, where joint broadcasting law
provisions between the Länder are concerned, Art. 9a
of the RStV gives broadcasters the right to information
held by state authorities. Previously, such rights were
enshrined in relevant laws or inter-state agreements
between the Länder on public and/or private broad-
casting, in Land press laws or in so-called “freedom of
information” laws. They are granted equally to broad-
casters and to providers of telemedia services with
editorial or journalistic content (Art. 55.3 RStV).

The Agreement makes direct reference to the Federal
Government’s TMG, whose data protection provisions will
apply to broadcasters in the future. One amendment to
the ARD-Staatsvertrag (ARD Inter-State Agreement -
ARD-StV) concerns the strengthening of internal controls
by the ARD’s managing bodies. Art. 7.2 ARD-StV states,
for example, that the conference of chairpersons of the
broadcasting and administrative councils should coordi-
nate the control of the managing bodies of the regional
broadcasting corporations that make up the ARD.

Finally, according to the explanatory memo-
randum to the 9. Rundfunkänderungsstaatsvertrag, an
incentive for the merger of Landesmedienanstalten
(Land media authorities) is to be introduced, that will
help to offset financial losses that result from the
reduction in broadcasting licence revenue when one or
more Land media authorities merge. ■

DE – 9th Amendment to Inter-State Broadcasting
Agreement Enters Into Force

does not meet these requirements may be lawful as
long as the provider ensures that it is only accessible
to adults, i.e. it is available only to a closed user
group.

In its decision of 31 January 2007, the BayVG ruled
that the “bereits18.de” system did not meet the
required standards since, just like the similarly
functioning “ueber18.de” system, it was only based on
the input of an identity card number. Numerous court
decisions had already been issued concerning
“ueber18.de“, declaring that this system did not

provide an effective barrier since it failed to offer
sufficient security against minors gaining access to
protected websites. The conclusion that the
“bereits18.de“ system would probably prove to be
inadequate was not affected by the claimant’s
reference to the complaint pending with the Bundes-
verfassungsgericht (Federal Constitutional Court, case
no. 1 BvR 710/05) concerning the “ueber18.de“ sys-
tem. On the one hand, the BayVG was unaware of such
a complaint and, on the other, it had no doubt that the
relevant provisions of the JMStV were constitutional. ■



IRIS
• •

11IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

On 1 March 2007, the joint Media Law Agreement
between the Länder of Hamburg and Schleswig-
Holstein (Medienstaatsvertrag HSH) entered into force. 

The Agreement concerns, in particular, the merger
between the Landesmedienanstalten (media authori-
ties) of two Bundesländer, the Hamburgische Anstalt
für neue Medien (Hamburg New Media Office - HAM)
and Schleswig-Holstein’s Unabhängige Landesanstalt
für Rundfunk und neue Medien (Independent State
Broadcasting and New Media Office - ULR) (see IRIS
2006-7: 10 and IRIS 2006-4: 11). The new joint super-
visory authority is called the Medienanstalt
Hamburg/Schleswig-Holstein (Hamburg/Schleswig-
Holstein Media Office - MA HSH). The 16 German

Bundesländer, therefore, now have a total of 14
Landesmedienanstalten; the Medienanstalt Berlin-
Brandenburg (Berlin-Brandenburg Media Office) is also
a joint body for the Bundesländer of Berlin und
Brandenburg. The Agreement also sets out the details
of common media law between the two Länder.

The future of the Agreement, which had been signed
by the Minister-Presidents in June 2006, had been
clouded in uncertainty for a long time after the Landtag
(state parliament) in Schleswig-Holstein had decided
there was no reason to adopt the agreement. However,
following several amendments, particularly those con-
cerning the funding of the MA HSH and its responsibil-
ities in terms of media competence and education,
which were included in an amendment adopted on
13 February 2007, the necessary consent was secured.
This Agreement should enter into force on 1 July 2007;
if it is not ratified, it will be abolished completely.

On 1 October 2006, the so-called Offene Kanal (Open
Channel) in Schleswig-Holstein was removed from the
control of the ULR and became an autonomous body
under a Land law; it is now a legally responsible public
law body known as “Offener Kanal Schleswig-Holstein“
and supervised by the Director of the MA HSH. ■

Alexander Scheuer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

•Staatsvertrag über das Medienrecht in Hamburg und Schleswig-Holstein (Inter-
State Agreement on media law in Hamburg and Schleswig-Holstein), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10687

•Gesetz über den Offenen Kanal Schleswig-Holstein (Offener Kanal Schleswig-
Holstein Act), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10688

DE

DE – Agreement on Merger of Two Land Media
Authorities Enters into Force

On 2 February 2007, the Gemeinsame Stelle Digitaler
Zugang der Landesmedienanstalten (joint digital access
office of the Land media authorities - GSDZ) presented
a new draft discussion paper on navigators and elec-
tronic programme guides (EPGs) (see IRIS 2007-1: 7).

The paper states that there is no competition
between the different programme lists currently avail-
able, independently of set-top boxes, and that this could
lead to discrimination between different services. In
order to guarantee freedom of access as required under
Art. 53 of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broad-
casting Agreement - RStV) when such navigators are
used, the following navigator standards are proposed. As
far as is technically possible, all available channels must
be listed and identified. The description of different “ser-
vices offered via the system” must not only be complete,
but should also be equal and free from discrimination
where the different services are concerned. Comparable
services may not therefore be treated or identified
differently. In addition, according to Art. 13.1.3 of the
Zugangssatzung (Statute on freedom of access to digital
services), viewers should be able to use other navigators
and EPGs as far as this is technically feasible. 

The paper concludes that a variety of forms of
channel identification would, in principle, be more
likely to provide equality than a standard list. The use
of navigators must be reported to the Landesmedien-
anstalten (Land media authorities), unless there is no
particular potential for discrimination, e.g. for services
provided to less than 1,000 households. In these
circumstances, a complaints mechanism is sufficient.

Remote controls equipped with a so-called “Hot-
Key“ are also covered by Art. 53 RStV, if this function
can be used to call up certain channels in preference to
others. If this button is functionally linked to the
navigator, it represents discrimination.

Since this area is not regulated in the Rund-
funkstaatsvertrag, advertising on navigator user inter-
faces is permitted in principle, as long as it does not give
preferential treatment to any particular channel. There-
fore, the promotion of a particular channel is problematic
in view of the need to treat all channels equally. The way
in which admissible product advertising appears should
not therefore discriminate against listed channels (e.g. by
concealing them or pushing them further down the list).

Once the feedback, which had to be submitted by
1 March 2007, has been evaluated and another has
been workshop held, the GSDZ will further develop the
requirements of the Land media authorities for naviga-
tors in accordance with Art. 13.5 of the Zugangssatzung
and draw up proposed amendments to the Rund-
funkstaatsvertrag. ■

DE – Draft Discussion Paper on Navigators 
and Electronic Programme Guides

Paul Göttlich
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

•GSDZ draft paper on navigation, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10689

DE

The Court of Appeal in Paris has just delivered a
judgment that illustrates just how difficult it is to

appreciate whether or not the concept of a tele-
vision programme has been used by a competitor,
and how necessary it is to be subjective. In the case
at issue, two journalists had created a concept for a
programme entitled “Crise en direct”, consisting of

FR – Difficulty in Determining whether a Programme
Concept Has Been Used by a Competitor



IRIS
• •

12 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

FR – Peer-to-peer - a Return 
to Graduated Sanctions

The system of “graduated sanctions” against
users and suppliers of peer-to-peer networks,
proposed by the Government and adopted by
Parliament as part of the DADVSI Act, but later set
aside by the Constitutional Council in July 2006
(see IRIS 2006-8: 13), have nevertheless returned.
On 3 January 2007 the Minister of Justice sent a
circular to principal state prosecutors and magis-
trates “presenting and commenting on the criminal
provisions of the Act of 1 August 2006 on copyright
and neighbouring rights in the information soci-
ety”, concerning in particular the circumvention of
protective measures and the supply of means of
unlawfully exchanging protected works and
objects. The text also sets out guidelines for crim-
inal policy concerning, not only the provisions pre-
sented, but also illegal downloading practices. It

should be borne in mind that a circular is not
legally binding – the text merely gives indications
to magistrates, who retain their sovereign powers
of assessment.

The text distinguishes between several levels of
responsibility, ranging from the editors of peer-to-
peer software to users, according to whether they
make protected files available via the Internet
without authorisation (“uploading”), or download
works illegally. According to the circular, “the sever-
ity of the punishment exercised against such people
ought to be graduated in due proportion”. Thus the
text recalls that, by virtue of Article L. 335-2-1 of
the Intellectual Property Code introduced by the
DADVSI Act of 1 August 2006, an editor who makes
exchange software available, or incites people to use
it, faces a sentence of “three years of imprisonment
and a fine of EUR 300,000”. The circular prescribes
that public prosecutors should call for “highly
dissuasive sentences” to be passed against such

•Court of appeal in Paris (4th section A), 21 February 2007, Sàrl ‘Pourquoi pas la
lune’, Ruth Elkrief and others v. Ms Saranga Drai, Canal+ and others

FR

Amélie Blocman
Légipresse

a prospective political news magazine. After filing it
with the SACD (Society of Dramatic Authors and
Composers, a collecting society), they submitted
their project to a number of production companies
and broadcasters, including Canal+. Some months
later, this channel – which had terminated the
discussions on the project – broadcast a political
programme entitled 2020 c’est déjà demain which,
according to the journalists who had conceived the
original project, took up many features of their
project virtually word for word. They therefore filed
a case against the channel, the production company
and the co-author journalist on the basis of unfair
parasitic competition. On 7 September 2005, the
regional court in Paris ordered the payment of EUR
150,000 in damages and banned the exploitation
and broadcasting of the disputed programme, after
establishing the offence, characterised by the
deliberate use of major features of the programme
concept. An appeal was lodged against the decision.
In its judgment delivered on 21 February, the Court
of appeal recalled firstly that the applicants were
not invoking any intellectual property right, and
were therefore acting solely and exclusively on the
basis of civil liability (Article 1382 of the French
Civil Code), in terms of unfair competition and
parasitic activities. The Court referred to the princi-
ple according to which commercial freedom implied
that a service, which was not, or no longer, subject
to intellectual property rights could be reproduced
freely, subject to certain conditions, in particular

with regard to the observance of fair commercial
practices. It therefore considered whether the
appellants had acted unfairly, which was character-
istic of misconduct, towards the originators of the
programme concept and if they had caused them
prejudice. In its analysis of the programme broadcast
by Canal+, the Court noted that it was structured in
four main parts and that its aim was to enable the
politicians invited to take part in order to make
proposals that could be criticised by a political
opponent or contested by specialists and members
of civil society, with a view to avoiding or at least
foreseeing crisis situations. The Court held that the
original programme idea, as lodged with the SACD,
adopted a different approach, involving judgment
of the behaviour of politicians facing a crisis
situation, presented as if it were happening live at
the time that the programme was being broadcast. It
was proposed in the form of a news broadcast with
a definite rhythm, simulating the processing of
information as it occurs during a period of crisis,
with the intervention of outside correspondents
alternating with the participation of people in the
studio. The Court also noted that both the initial
project and the programme broadcast were part of a
more general trend of broadcasts aimed at dealing
with contemporary questions and anxieties. The
concept referred to by the respondents was therefore
part of the current climate and the programme
broadcast was different from this concept; the Court
therefore held that the appellants could not be
considered as having acted unfairly in such a
manner as to characterise a misdemeanour consti-
tuting unfair competition or parasitic activity. The
judgment was therefore overturned. ■



IRIS
• •

13IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

people, as well as appropriate additional penalties
(confiscation of income earned from the infringe-
ments, closure of the establishment that has com-
mitted them, and even a ban on carrying out the
activity of editing or distributing software). 

The second level, that of making files available
(“uploading”), constitutes the offence of counter-
feiting under the application of Article L. 335-3 of
the Intellectual Property Code. Such behaviour is
deemed to be “gravely reprehensible” inasmuch as it
takes place upstream and enables a large number of
illegal downloads to be made downstream. The
circular refers to a graduation of the sanctions
inflicted, depending on whether the works made
available are more or less recent (i.e. whether:
cinematographic works being made available before
their release in cinemas or in the form of videograms
which, furthermore, violates the media release

schedules; broadcasts made shortly after the
commercial release of the work; and works that are
not recent, etc). 

Lastly, whereas the Constitutional Council had
cancelled the provisions of the DADVSI Act aimed
at making downloading a petty offence, and there-
fore one less severely penalised, the circular goes
some way towards returning to the text first
adopted. According to the text, acts of this kind
are “undeniably at a lower level of responsibility”,
and penalties of a purely pecuniary nature were
“totally suitable”. The corresponding fine could be
modulated according to specific aggravating
criteria (repeated offending, the number of works
downloaded, whether or not media release
schedules were observed, etc). Finally, it should be
noted that the text emphasises that the exception
related to making a private copy could not be
claimed with respect to illegal downloading. It now
remains to be seen how the magistrates will
interpret the text. ■

Amélie Blocman
Légipresse

•Circular presenting and commenting on the criminal provisions of Act No. 2006-
961 of 1 August 2006 on copyright and neighbouring rights in the information
society and public action in the field of combating infringements of intellectual
property rights using new computer technologies, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10703

FR – Development of Digital Radio 
and Personal Mobile Television

“The machinery is now in place for digital radio
to reach French homes within a year”, declared the
Minister for Industry on 13 March at a demonstra-
tion of new applications of digital radio, held at the
invitation of the main French operators. On the
previous day, the Minister for Culture and Commu-
nication, Renaud Donnedieu de Vabres, had referred
four draft decrees concerning the development of
digital radio and personal mobile television to the
audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur
de l’Audiovisuel – CSA) for its opinion. The drafts,
drawn up jointly with the Minister with responsi-
bility for Industry, were the result of public consul-
tations carried out in November 2006. The first two
draft “signal” decrees lay down the characteristics
of the signals emitted for the supply of, firstly,
digital radio services and, secondly, personal mobile
television, in application of Article 12 of the Act of
30 September 1986. The two remaining draft
decrees – “final decrees” – lay down the character-

istics of equipment for receiving the signals. For
digital radio, the draft adopts, in particular, the
DRM standard for the wavebands currently used for
FM and the T-DMB broadcasting standard, with
almost unanimous support from radio operators.
This would allow the availability of very rich
associated services (information scrolling on a
screen, such as the title of the programme being
broadcast, programme times, a map of France while
the weather forecast was being broadcast, and so
on). The Minister for Culture and Communication
had also questioned the CSA on the advisability of
adding another standard, more particularly DAB+,
adopted as a global standard by the European
Committee for Standardization (CEN) last February.
It should be noted that the T-DMB solution would
require the replacement of receivers, and this would
be expensive for households, as each household in
France has, on average, between five and six
analogue radios. Regarding personal mobile tele-
vision, the draft adopts the DVB-H standard for
terrestrial systems and DVB-SH for mixed
terrestrial/satellite systems. The CSA should deliver
its opinion within a month. The decrees could then
be published at the end of April, after the European
Commission has been notified. ■

Amélie Blocman
Légipresse

•Draft decrees on the development of digital radio and personal mobile television,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10704

FR

GB – Accuracy, Tony Blair and God

The UK media regulator, Ofcom, has found ITV to
be in breach of the Ofcom standards code in relation

to its news reporting on 3 March 2006 of an interview
with the Prime Minister concerning the role of God in
his decision to go to war in Iraq. Rule 5.1 of the
Broadcasting Code requires that news must be



IRIS
• •

14 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

reported “with due accuracy and presented with due
impartiality”, and complaints had been made by ten
viewers that this rule had been breached.

The Prime Minister had been interviewed by
Michael Parkinson, a veteran chat show host, for the
Parkinson programme. Clips from the interview were
supplied in advance to ITV news. One of these
included a question from Parkinson as to whether
Mr Blair would pray to God before making a decision
such as that of going to war. The answer was
confused, with both the Prime Minister and the
interviewer talking simultaneously, and was
recorded as “but it’s…yeah, I…you, you, but you…,
of course…, it’s … you, you struggle with your own
conscience about it because people’s lives are
affected”. This was interpreted by ITV news as
meaning that the Prime Minister had linked his
decision to go to war with God and that he had
prayed before taking military action. The news
broadcast did not refer to other possible interpreta-
tions of the answer, and stated that such a state-
ment was provocative and inflammatory in the
context of the Middle East; it used the terms “Holy
War” and “Act of Faith”. ITV accepted that some of
its reporting should have been in less provocative

terms, but argued that its analysis was within the
terms of reasonable editorial discretion.

Ofcom considered that it is particularly important
that a controversial issue such as the Iraq war is
reported with due accuracy. It noted that other
interpretations of the remarks, in the context of the
rest of the interview were possible, for example, that
the Prime Minister was stating that his decision
would be judged by God and the people, and that he
had struggled with his own conscience before taking
it. There was no certainty that the words “yeah” and
“of course” referred directly to Parkinson’s question;
they may only have been “punctuations in Mr Blair’s
thought process, as he considered how to answer the
question”. ITV News had not mentioned other
possible interpretations, and so the statements made
in the news broadcast had not been reported with
“due accuracy”. This was compounded by the strident
presentation of the story.

Ofcom also considered whether there had been a
breach of Rule 3.1 prohibiting the broadcasting of
material likely to encourage or incite crime or
disorder. Although the reporting should have been
less provocative and strident, Ofcom did not consider
that ITV had breached this rule.

As ITV had voluntarily decided to carry a sum-
mary of Ofcom’s finding, the regulator considered
further formal sanctions to be unnecessary. ■

Tony Prosser
School of Law, 

University of Bristol

GB – Controlled Premium Rate 
Services Scope Extended

It is part of Ofcom’s duty to protect vulnerable
consumers and to regulate inappropriate behaviour
by some providers. The regulation of Premium Rate
Services falls into this category, as provided for by
the Communications Act 2003, Sections 120 – 124. In
non-statutory language, PRS “offer consumers some
form of content, product or service accessed via fixed
or mobile telephones and charged to the user’s tele-
phone bill”.

The “Premium Rate Services Condition” regulates
the provision, content, promotion and marketing of

PRS and the providers have to comply with directions
made by the code’s enforcement authority. The
authority is ICSTIS, the Independent Committee for
the Supervision of Standards in the Telephone
Information Services. The current “Approved Code”
contains a subset of services known as “Controlled
Premium Rate Services” (CPRS). Up until now, such
services did not expressly include Sexual Entertain-
ment Services (SES).

Ofcom published a consultation document during
November 2006, entitled “Conditions regulating
Sexual Entertainment Services”. The main proposal
was to extend the definition of CPRS to all SES
regardless of price. Importantly, “adult services” has
been given the meaning to include “gambling
services”. The six stakeholder responses were broadly
supportive. Consequently, the PRS Condition has
been modified from 8 March 2007.

ICSTIS is the UK’s premium rate services regula-
tor. It has become more prominent recently because
of issues affecting “participation TV”. ICSTIS held a
“Participation TV Summit” on 8 March and sub-
sequently wrote to all broadcasters to confirm the
actions that were agreed in order for broadcasters to
restore consumer trust and confidence in the
sector. ■

•Regulation of premium rate services, Sections 120 – 124 Communications Act
2003, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10658

•Ofcom Consultation and Statement: “Regulating Sexual Entertainment Services”,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10659

•Industry Notice: Conditions Regulating Sexual Entertainment Services, available
at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10660

•ICSTIS’ Code of Practice (11th edition), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10447

•ICSTIS Letter to broadcasters, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10661

EN

David Goldberg
deeJgee 

Research/Consultancy

•Ofcom, Broadcast Bulletin No. 79, 26 February 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10662

EN



IRIS
• •

15IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

HR – Introduction of DVB-T

For the purpose of implementing DVB-T (Digital
Video Broadcasting - Terrestrial) in the Republic of
Croatia, two working groups have been established.

One is the “Working Group for the Preparation
of the Implementation and Application of the DVB
Technology and Services in the Republic of
Croatia”, which was established by the Ministry of
the Sea, Tourism, Transport and Development and
whose primary task is to prepare and propose the
relevant documents to the Government of the
Republic of Croatia.

The second is the “DVB-T Forum”, established
by the Croatian Telecommunication Agency and
which is composed of experts from various relevant
sectors. On the basis of their professional
experience, knowledge and organisational skills,
they advise the responsible institutions and bodies
on the requirements and possibilities that the DVB
services may present for the broadcasting market
of the Republic of Croatia. The Forum’s task is to
propose a National Strategy for the Transition from
Analogue to Digital Broadcasting, a final date for
the complete switch-off of the terrestrial analogue
television broadcasting, as well as an appropriate
regulatory framework for the impending use of
DVB.

The national strategy on the digital switch-over
is currently being prepared with respect to the
following guidelines and requirements for
establishment:

- the dynamics of the transition from analogue to
digital broadcasting and the date of the final
switch-off of the analogue broadcasting;

- the plan and mode for the switch-off of the
analogue broadcasting networks;

- the designation of all agents necessary for the
transition; 

- the means and methods for the acquisition of
various types of Set-Top-Boxes;

- the specification of the spectrum allocated for
DVB-H and DVB-T (HDTV) in the sense of the
optimal use of frequencies as well as regards the
future number of licensed operators;

- the protection of television rights, copyrights and
other related rights in the context of television
and new technologies (IPTV);

- the proposal of amendments to the relevant laws
and subordinate legislation significant for the
implementation of the strategy; 

- the compilation of an overview of all services,
which can be provided via digital television;

- the definition of a method for separating the
regulation of content from the regulation of
transmission;

- the decision on the methods as to how to com-
municate the State’s Strategy to the public;

- the specification of measures, schedules and
agents of the Strategy.

Already, during the last two years, the Croatian
Telecommunications Agency has been working on
the project in the sense of securing the frequency
resources and following the development of the
technology. The National Frequency Plan for Digital
Television has been developed and harmonised with
neighbouring countries. Croatia’s goal is to comply
with the schedule of the EU and complete the tran-
sition to digital broadcasting technology by 2012. ■

Nives Zvonarić
Council for Electronic

Media, Zagreb

•Information of the Hrvatska agencija za telekomunikacije (Croatian Telecommu-
nication Agency - HAT), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10663

HR

HU – Government Decision on Digital Switchover

Via its decision of 7 March 2007 the Government
adopted the Hungarian National Strategy for Digital
Switchover and decided to take the regulatory
measures necessary for its implementation.

The first version of the strategy was published
in early October 2006 as a draft (see IRIS 2006-
10: 14). This was followed by two months of public
consultation (see IRIS 2007-1: 11). The Prime
Minister’s Office finalised the strategy in line with
the outcome of the consultation, which was
transposed into an official policy document, now
forming an appendix to the Government’s decision. 

On the basis of the decision the tasks that the
regulator faces can be summarised as follows: 

- A bill on digital switchover shall be elaborated. It
is expected to be submitted to the Parliament in
April this year;

- In parallel, the necessary amendments to the
relevant decrees shall also be enacted; 

- The financial conditions for the switchover shall
be settled by September; 

- From March 2008, yearly reports shall be compiled
for the Government on the implementation of the
strategy and on the budgetary, economic, social
and cultural implications of the switchover.

It is worth noting that there have been
experimental digital terrestrial television broad-
casts in Hungary since 2004. However, the launch of
commercial services requires that licences be
granted for the multiplex operators. This will be
made possible by the adoption of the bill on digital
switchover, as the next regulatory step in the
process. ■

Márk Lengyel
Legal expert, 

Körmendy-Ékes & 
Lengyel Consulting, 

Budapest

•Strategy of Digital Switchover, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10668

HU



IRIS
• •

16 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IT – Supreme Court Ruling on P2P

On 22 January 2007, the Italian Corte di
Cassazione (Supreme Court) ruled in favour of file
sharing activities where no lucrative intent is
involved. The decision caused an initial commotion
among Italian users because it was first interpreted
as being a revolutionary change of stance. It never-
theless quickly became evident that the Supreme
Court’s decision did not actually present any change
of stance, rather it derived from the Court’s
consideration of the law in force at the time when
the events relating to the case occurred. The case
concerned the creation, in 1999, on a university

(the Turin Polytechnic) computer of an FTP server
by two young men. It was through this server that
they shared files with other students free of charge.
The Supreme Court analysed the actions of the two
students in light of the law in force in 1999 and,
after finding that the file sharing was clearly not
aimed at obtaining any financial profit, it
concluded that no illegal act had been committed
by the two young men. Italian law has, since 1999,
been subject to various modifications, the most
recent of which are contained in the Decreto Urbani
(Law Decree 128/2004) and in Law 43/2005, both
of which clearly indicate that file sharing of copy-
right-protected works is illegal. If the events in the
case at hand had taken place under the current law,
the decision of the Supreme Court would have been
completely different. ■

•Decision of the Supreme Court of 22 January 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10671

IT

•Communications Regulation (Amendment) Bill, no 8 of 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10674

•For more information on the Bill see the Government press release available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10675

•For the background and context, see also Regulatory Impact Analysis of the Bill,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10676

EN

Marie McGonagle 
& Nicola Barrett

Faculty of Law, 
National University 
of Ireland, Galway

Marina Benassi
Attorney-at-law

IE – Communications Regulation 
(Amendment) Bill 2007

On 2 February 2007, a new Communications Regu-
lation (Amendment) Bill, along with an Explanatory
and Financial Memorandum, was published. The Bill is
intended to amend the Communications Regulation
Act 2002, so as to confer additional functions on the
Commission for Communications Regulation (Com-
Reg) and to make further provision for the enforce-
ment of the 2002 Act. 

The primary purpose of the Bill is to increase the
enforcement powers of ComReg in order to promote
competition in the Irish telecommunications
market. The Bill provides ComReg with powers
similar to those of the Competition Authority,
which will allow ComReg to investigate (s.31) and
take action to address issues such as restrictive
agreements and practices, and abuse of dominance.

Section 6 of the Bill amends the 2002 Act by
inserting new sections to provide information
gathering powers for the Minister and ComReg. The
Minister is given information gathering powers in
relation to the technical operation and performance
of telecommunications networks and infrastructure
in the state, while ComReg is given power to gather
information from undertakings. Provision is also
made for a summary offence for failure to provide
information or for providing false information.

Section 11 confers on ComReg special powers to
require persons to give evidence or produce
documents. A new section is also inserted to
provide protection for whistleblowers who disclose
appropriate information to ComReg (s.7). 

The Bill also introduces indictable offences for
breaches of enforcement measures imposed by Com-
Reg (s.15). This provision will allow for substantial
penalties to be imposed on undertakings for serious
offences, with fines of up to EUR 4 million or 10%
of turnover (s.15 – 46A (6)). It also provides for
additional daily fines of up to EUR 5,000 for
offences of a continuing nature (s.15 – 46A (7)).
The Bill, as drafted, does not specify particular
summary or indictable offences, but rather provides
an enabling mechanism whereby the Minister can,
via Regulations made under the European Commu-
nities Act of 1972, provide for offences to be tried
either on indictment or summarily.

It is envisaged that greater competition powers,
along with civil and criminal remedies, will give
ComReg a strong suite of powers to enforce regula-
tory decisions and to support the development of
competition in the market.

The Bill further provides for the establishment
and operation of an Emergency Call Answering
Service (s.17). It inserts a new section that provides
for the Minister to enter into a contract with an
undertaking for the provision of an emergency call
answering service. The section also provides for
ComReg to regulate the price that the undertaking
shall charge for handling emergency calls.

The Bill also contains an amendment to the
Electronic Commerce Act 2000, which will transfer
responsibility for the oversight and management of
the Irish Internet domain name <.ie> to ComReg
(s. 21 & 22). ■



IRIS
• •

17IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Marina Benassi
Attorney-at-law

The Italian Ministry for Communications has
recently signed a new decree aimed at combating
child pornography on the internet by obliging
Internet Service Providers to block sites displaying
illicit content within 6 hours of notification by the
competent organ, the Centro Nazionale per il
contrasto della pedopornografia sulla rete Internet
(the National Centre for combating child porno-
graphy on the internet). This organ was created by
a previous act (2006), and operates within the
Italian Postal and Communications Police, a
specialised branch of the Italian Police force. The

Centre is invested with the task of gathering infor-
mation and collecting reports received from the
general public and/or from other institutions, con-
cerning websites with child pornography content.
The new law fixes a deadline of 60 days from its
publication in the Italian Official Journal for the
service providers to adopt adequate systems aimed
at guaranteeing that sites containing child porno-
graphy can be promptly blocked and obscured
within the given 6-hour time span. A further dead-
line of 120 days after the publication in the Offi-
cial Journal has been fixed for the service providers
to implement further systems enabling them to
intervene also at IP-address level, thereby allowing
the providers to block entire strings of illicit net-
works instead of individual sites. The new decree
was published in the Official Journal of 29 January
2007. Through this decree the Italian legislator
aims to further improve the tools that both police
and magistrates possess in order to combat the rise
of child pornography. ■

IT – New Law to Combat Child Pornography 
on the Web

•Decreto interministeriale - requisiti tecnici degli strumenti di filtraggio che i
fornitori di connettività alla rete Internet devono utilizzare al fine di impedire
l’accesso ai siti segnalati dal Centro nazionale per il contrasto della
pedopornografia, Gazzetta Ufficiale (Official Journal) no. 23 of 29 January 2007,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10670

IT

On 21 December 2006 the Constitutional Court of
the Republic of Lithuania adopted a ruling on the
compliance of certain provisions of the Act on the
National Radio and Television of Lithuania, and the
Act on the Provision of Information to the Public,
with the Constitution of the Republic of Lithuania
(see IRIS 2006-2: 17 and IRIS 2006-9: 16).

These acts established the model of financing of
the Lithuanian Public Service Broadcaster (LRT) and
the method of assigning the newly co-ordinated
radio frequencies (channels) for the broadcasting of
LRT programmes.

The ruling of the Constitutional Court is impor-
tant for the Lithuanian audiovisual sector, because
all of the disputed legal norms, still exist in the
current Law on the LRT. Additionally, the ruling
basically ended the debates regarding the legitimacy
of advertisements broadcast on the Public Service
Broadcaster’s channels.

The Court adopted the ruling after it had
examined the application of fifty-six members of the
Seimas, the Lithuanian Parliament. They had
criticised two issues:
1. The provisions of the Act on National Radio and

Television of Lithuania (Law of 29 June 2000;
Art. 5, 6 and 15), which provide that LRT is
financed through allocations from the state budget
and income obtained from advertising and com-
mercial activity, that LRT has the right to carry out
commercial activities (to broadcast advertise-
ments) and that LRT has a priority right to newly
co-ordinated radio frequencies (channels); and

2. the provision of the Law on the Provision of Infor-
mation to the Public (Law of 29 August 2000;
Art. 31), which states that newly co-ordinated
radio frequencies (channels) for the broadcast of
the LRT programmes be assigned on a non-tender
basis.
The members of the Parliament claimed that LRT’s

financing model (financed from the state budget and
at the same time granted the right to engage in com-
mercial activity) contradicts the principal of fair
competition (Art. 46 of the Constitution), and
furthermore, that such legal regulation violates the
principle of equality (Art. 29 of the Constitution).
They argued that state support is ensured only for
one entity, whereas other entities (private broad-
casters) that carry out the same activity, do not
receive any support from the State.

The Constitutional Court pointed out that the
State is under the constitutional obligation to ensure
the activity of the Public Service Broadcaster and to
assign sufficient funding for it. Further, the Court
noted that the Constitution allows the legislator to
choose the financing model of the Public Service
Broadcaster at its own discretion. The choice of the
financing model was an issue of social, political as
well as economical expediency depending exclusively
on the competence of the legislator. 

The Court states, in the ruling, that the legislator
has the right to determine by law the authorisation
of, as well as the restrictions on, advertising in the
programmes of the Public Service Broadcaster. The
restrictions on advertising were a matter of legisla-
tion, and not subject to constitutional control. The
Court noted that the legislator has the right to forbid
advertising on the public service broadcaster only in

LT – Constitutional Court Examines Acts 
on Broadcasting



IRIS
• •

18 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

PL – Public Debate on the Proposal of a Regulatory
Strategy on the Use of Frequencies

On 16 February 2007, the Urząd Komunikacji
Elektronicznej (President of the Electronic Communi-
cations Office – UKE) organised a public debate on a
draft Regulatory Strategy on the use of frequencies.

A proposal for a new strategy was already
announced by the UKE on 11 December 2006 and was
followed by public consultations. Several interested
parties submitted their written observations to the
UKE, which on 2 February 2007 announced its
position as regards the comments received. Finally, a
public debate was organised, during which the
results of the consultation process were presented.
This was the second frequency debate, the first one

being held by the UKE on the 4 July 2006.
The UKE’s proposal referred to the strategy for

the management of the electromagnetic spectrum for
the next two to five years. It aims to achieve
maximum advantages for the State, its economy and
society. It observes that the national strategy on the
use of frequencies should be in line with European
policy for the use of radio spectrum. It also notes the
importance of international harmonisation of
spectrum frequencies.

A separate part of the strategy document
(section 4.3) refers to radio and television broad-
casting. It tackles inter alia issues of digital radio
and digital television, outlining key tasks leading to
the realisation of strategic goals in this respect.
These tasks include, in relation to digital radio:

Kevin Aquilina
Malta Broadcasting 

Authority

the case where both public resources and financial
potential made this possible, and if it did not affect
the constitutional mission of the PSB. 

As regards the legal regulation which provides a
priority right for newly co-ordinated radio frequen-
cies (channels) on a non-tender basis for the Public

Service Broadcaster’s programmes, the Court ruled
that this is not in conflict with the Constitution of
the Republic of Lithuania, because the state was
obligated to create favourable conditions for the
Public Service Broadcasters’ activity as well as to
safeguard the public interest.

According to this reasoning, the Court concluded
that the named provisions are not in conflict with
the Constitution of the Republic of Lithuania.

The Ruling of the Constitutional Court was final
and is not subject to appeal. ■

•Broadcasting Authority Requirements as to Standards and Practice on the
Promotion of Racial Equality, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10677

EN-MT

•Constitutional Court ruling of 21 December 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10664

LT
•Constitution of the Republic of Lithuania, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10665

EN

Article 22a of the Television Without Frontiers
Directive requires EU Member States to ensure that
broadcasts do not contain any incitement to hatred
on the grounds of race, sex, religion or nationality.
Bearing this provision in mind, the Broadcasting
Authority has on 7 March 2007 launched draft
“Requirements as to Standards and Practice on the
Promotion of Racial Equality” by the broadcast
media. These Requirements have been circulated to
all broadcasters and to the general public for consul-
tation purposes. Once approved by the Authority,
they will become legal mandatory requirements and
sanctions will be imposed for their eventual breach.

Essentially these Requirements encourage broad-
casters to be proactive by promoting racial equality
in their programming, to judiciously select presen-
ters and participants during a programme dealing
with racism and to foster a multicultural society.
When discussing multicultural issues, broadcasters
will have to include the views of persons from

different ethnic and religious backgrounds rather
than report their views second hand. Broadcasters
will be required to take into account the linguistic
and cultural differences that may be experienced by
the interviewee and all necessary steps must be
taken to place the interviewee at ease, and to reflect
the interview faithfully.

Viewers and listeners expect that broadcasters
assume their responsibility to respect and promote
human dignity, in respect of both individuals and
individuals as members of groups.

As the Broadcasting Authority had previously
decided that a programme had contributed to incite-
ment to racial hatred (the Authority’s decision is still
subject to judicial review), it is proposed in these
draft Requirements that programmes should never
stir up racial hatred. Instead, programme schedules
should give a fair reflection of the contribution of all
races to society. The broadcast media must at all
times be aware of the danger that arises when the
media, deliberately or inadvertently, encourage dis-
crimination and intolerance. Mindful of this danger,
the broadcast media will have to be aware of the fact
that they cannot inflame hatred or inequality on
grounds of ethnicity, nationality, race or colour, or
incite criminal acts of violence. ■

MT – Requirements for the Promotion 
of Racial Equality by Broadcasters

Jurgita Iesmantaite
Radio and Television 

Commission of Lithuania, 
Vilnius

› .



IRIS
• •

19IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

New regulations have recently been adopted,
amending Decision No. 187 of 3 April 2006 on the
Regulatory Code for Audiovisual Content. The new
Decision No. 194 (Decizia nr. 194 din 22 februarie
2007 pentru modificarea Deciziei nr. 187 din 3 aprilie
2006 privind Codul de reglementare a cont,inutului
audiovizual), adopted by the Consiliul Nat,ional al
Audiovizualului (National Audiovisual Council – CNA)
on 22 February 2007, includes a redistribution of the
proportion of broadcast transmission time that must
be allocated to members of the government and
opposition parties. Certain groups of people will, in
future, be forbidden from making, or presenting,
audiovisual programmes, or from appearing regularly
as studio guests (Art. 73.1). These include members
of parliament, representatives of the government, of
central or local administrations or of the President’s
office, and other office holders within the structure
of political parties or their press officers, as well as
persons who have publicly announced their inten-
tion to stand in local, parliamentary or presidential
elections.

Within news programmes, including sports
reports, 60% of the airtime set aside for political
statements may be allocated to representatives of the
governing parties (senators, MPs, representatives of
central and local administrations) and 40% to
representatives of the parliamentary opposition,

independent MPs, parties not represented in parlia-
ment and their local representatives (Art. 74.1).
Under Art. 74.2, governing parties and the opposition
should be equally represented in televised debates. 

For the purposes of accurate information and in
order to guarantee the free formation of opinion,
programme makers must take into account the size of
the parliamentary representation of each party and
the importance of the subject under discussion
(Art. 74.3). The transmission time mentioned in
Art. 74.1 does not include airtime allocated to the
Prime Minister (on occasions when he represents
Romania at official events), nor that made available
for announcements concerning natural disasters or
the outbreak of epidemics, or measures designed to
combat them. These exceptions do not prevent the
opposition from making known their own views on
the events concerned and on the measures taken by
the authorities (Art. 74.4). 

Art. 75 stipulates that the CNA must check the
compliance with the provisions set out in Art. 74.1
and 74.2 on a monthly basis. If the CNA discovers a
clear imbalance, they must send a reminder to the
broadcaster concerned, urging it to restore the
correct balance during the following month. If this
reminder is ignored, the sanctions listed in Audio-
visual Act No. 504/2002 with subsequent amend-
ments and additions (Legea audiovizualului
Nr. 504/2002, cu modificǎrile ş i completǎrile
ulterioare) are applicable.

The provisions contained in Articles 73, 74 and 75
will enter into force when the CNA decision is
published in Part 1 of the Romanian Official Gazette
(Monitorul Oficial al Românie, Partea 1). ■

RO – New CNA Rules

Mariana Stoican
Radio Romania 

International, Bucharest

•Decizia nr. 194 din 22 februarie 2007 pentru modificarea Deciziei nr. 187 din
3 aprilie 2006 privind Codul de reglementare a cont, inutului audiovizual (Decision
No. 194 amending the Regulatory Code for Audiovisual Content), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10693

RO

- the preparation of a strategy for the analogue
television switch-off and the launch of digital radio
on the VHF band;

- the implementation of analyses and research on the
choice of a system for radio broadcasting (T-DAB,
DMB);

- the consideration of the need for, and possibility of
the use of, the national multiplex DVB-T for the
purposes of digital radio;

- the consideration of the need for, and possibility of
the use of, band L for digital radio or multimedia
services.

There are also a considerable number of tasks
mentioned to be completed in the area of digital
television. They address, for example:
- a maximum limit on the development of analogue

television in relation to the launch of new
programme services;

- a restriction on the adjustment process of technical
parameters for analogue television stations,
allowing only measures that enable the process of
introducing digital broadcasting;

- the implementation of analyses on methods and
final dates for the analogue television switch-off,
as well as carrying out legislative activities to this
end;

- further work within the Intergovernmental Group
on Digital Radio and Television in Poland aimed at
the adoption and implementation of a new strategy
for the launch of digital television within the
transition period;

- the international coordination of the national
digital multiplex;

- the decision on how to use the digital dividend;
- the consideration of the need for, and possibility

of, launching DVB-H.
The draft strategy describes in detail the strategic

goals in the area of digital broadcasting. ■

•Press release of the UKE, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10666

•Projekt Strategii Regulacyjnej Prezesa UKE w zakresie gospodarki
częstotliwościowej (Draft of a regulatory strategy), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10667

PL

Malgorzata Pęk
National Council of 

Broadcasting, Warsaw



IRIS
• •

20 IRIS 2007 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at 
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision relat-
ing to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 286 and GBP 164
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders@obs.coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html 
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS AGENDA
Matthias, R.,
Filmrechte in der Insolvenzordnung
DE, Baden Baden
2006, Nomos
ISBN 978 3 8329 2370 9  

Stamer, B.,
Der Schutz der Idee unter besonderer
Berücksichtigung von Unterhaltungs-
produktionen für das Fernsehen
DE, Baden Baden
2007, Nomos
ISBN 978 3 8329 2566 6

Lehrke, A.,
Pluralismus in den Medien – 
Verfassungsrechtliche Aspekte von
Meinungsbildungsrelevanz als 
medienübergreifendem Kriterium 
der Vielfaltsregulierung
2006
ISBN-10: 3825896714 
ISBN-13: 978-3825896713

Laronze, B.,
L’usufruit des droits de propriété 
intellectuelle
FR, Marseille
2006, Presses Universitaires 
d’Aix-Marseille
ISBN-10: 2731405546 
ISBN-13: 978-2731405545

Lucas, J-M.,
Reconstruire la politique culturelle : 
L’expérience française, de la culture 
universelle à la diversité culturelle
FR, 
2007, Apogée
ISBN-10: 2843982650 
ISBN-13: 978-2843982651

Piotraut, J-P.,
La Propriété Intellectuelle en Droit 
International et Comparé -  France 
Allemagne Royaume Uni et Etats Unis
FR,
2007, Technique & Doc
ISBN-10: 2743009713 
ISBN-13: 978-2743009717

Verow, R.,
Entertainment Law
GB,
2007, Law Soc.
ISBN-10: 1853289779 
ISBN-13: 978-1853289774

Sparrow, A.,
Film and Television Distribution 
and the Internet: A Legal Guide 
for the Media Industry
GB,
May 2007, Gower Pub Co
ISBN-10: 0566087367 
ISBN-13: 978-0566087363

VoD vs Cinema ?
19 May 2007
Veranstalter: 
European Audiovisual Observatory
Ort: Cannes
Information & Anmeldung:
Tel.: +33 (0)388 14 44 10
Fax: +33 (0)388 14 44 19
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
http://www.obs.coe.int/about/oea/
agenda.html

The Institute for Information Law (IViR) of the University of Amsterdam has a vacancy for an

EDITOR/RESEARCH ASSISTANT 

The deadline for applications is Friday, 1 June 2007. For full details of the application procedure 
and further information about the vacancy generally, see: http://www.ivir.nl/news/IRIS_Coordinator_vacancy.pdf

Description of tasks:
• Editing and writing short articles for publication in IRIS –

Legal Observations of the European Audiovisual Observatory 
• Coordination and development of a network of international

correspondents 
• Research, production and editing of other studies or reports in

the field of audiovisual law or related areas 
• Organisation of seminars and workshops
• Collection of legal materials

Duration of appointment:
One year (starting on 1 September 2007); 
possibility of extension. 

Requirements:
Law degree. Good knowledge of broadcasting law, copyright law
and/or information law. Excellent writing, editing, communica-
tive and computer skills. Relevant research experience. Fluency
in English; passive knowledge of French, German and Dutch.



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (None)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.3
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket true
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /SyntheticBoldness 1.00
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments false
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo false
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile (None)
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
    /Arial-Black
    /Arial-BlackItalic
    /Arial-BoldItalicMT
    /Arial-BoldMT
    /Arial-ItalicMT
    /ArialMT
    /ArialNarrow
    /ArialNarrow-Bold
    /ArialNarrow-BoldItalic
    /ArialNarrow-Italic
    /ArialUnicodeMS
    /CenturyGothic
    /CenturyGothic-Bold
    /CenturyGothic-BoldItalic
    /CenturyGothic-Italic
    /CourierNewPS-BoldItalicMT
    /CourierNewPS-BoldMT
    /CourierNewPS-ItalicMT
    /CourierNewPSMT
    /Georgia
    /Georgia-Bold
    /Georgia-BoldItalic
    /Georgia-Italic
    /Impact
    /LucidaConsole
    /Tahoma
    /Tahoma-Bold
    /TimesNewRomanMT-ExtraBold
    /TimesNewRomanPS-BoldItalicMT
    /TimesNewRomanPS-BoldMT
    /TimesNewRomanPS-ItalicMT
    /TimesNewRomanPSMT
    /Trebuchet-BoldItalic
    /TrebuchetMS
    /TrebuchetMS-Bold
    /TrebuchetMS-Italic
    /Verdana
    /Verdana-Bold
    /Verdana-BoldItalic
    /Verdana-Italic
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 150
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 150
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 300
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects true
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents suitable for reliable viewing and printing of business documents. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f300130d330b830cd30b9658766f8306e8868793a304a3088307353705237306b90693057305f00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e30593002>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
    /FRA <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [600 600]
  /PageSize [595.000 842.000]
>> setpagedevice


