
2007 - 3

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Leempoel & S.A. Ed. Ciné Revue 
v. Belgium 2

European Court of Human Rights: 
Case of Radio Twist v. Slovakia 3

European Court of Human Rights: 
Case of Mamère v. France 4

European Court of Human Rights: 
Case of Österreichischer Rundfunk 
v. Austria 5

Committee of Ministers: 
Declaration and Recommendations 
in the Field of Media 5

Committee of Ministers: 
Media-specific Provisions 
in New Resolutions on Minorities 6

EUROPEAN UNION

Council of the European Union: 
Adoption of the Services Directive 7

European Commission: 
Promoting Safer Use of the Internet 
by Combating Illegal and Harmful Content 
on Global Networks 7

European Commission: 
Three-Step Approach 
to Maintain Media Pluralism 8

Over EUR 700 Million 
for Europe’s Film Industry 8

NATIONAL
AT–Austria:
Short Reporting Rights May Not Be Restricted 9

BE–Belgium/Flemish Community:
Deregulation of Advertising and Sponsoring 
Rules for Flemish Commercial Broadcasters 9

BG–Bulgaria:
Strengthening the Supervisory Functions 
of the Council for Electronic Media 
regarding Aerial Transmitting Broadcasters 10

BY–Belarus:
Statute to Counteract Extremism Adopted 11

CZ–Czech Republic:
Merger of the Two Largest 
Cable Network Operators 11

DE–Germany: 
Court Upholds Rulings that TV Programmes 
Breached Human Dignity and 
Youth Protection Provisions 11

Telemedia Act Adopted 12

The DLM Adopts Key Features 
of the DVB-H Trial 12

FR–France:
The Moral Right of Victor Hugo 
before the Court of Cassation 13

Legislation on the Television 
of the Future (the Final Episode) 13

Establishment of an “Images of Diversity” Fund 14

GB–United Kingdom:
Government Approves New BBC Licence 
Fee Financial Settlement 15

First Market Assessment of New BBC 
On-Demand Proposals 15

LV–Latvia:
New Rules on Licensing of Broadcasting 
and Re-broadcasting Activities Adopted 16

Regional Court Assesses a Decision 
on Granting a Broadcasting Permit as Illegal 16

MT–Malta:
Revision of the List of Major Events 17

RO–Romania:
Ringier and Dogan Join Forces 
in Romanian Media Market 17

SE–Sweden:
Chief Editor of Evening Newspaper Convicted 
of Violating the Press Act 18

SK–Slovak Republic:
Amendment to the Broadcasting 
and Retransmission Act 19

UZ–Uzbekistan:
New Media Statute Enters into Force 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

INTERNATIONAL

In a judgment of 9 November 2006, the European
Court of Human Rights found no violation of freedom
of expression in a case concerning the withdrawal
from sale and ban on distribution of an issue of 
the Belgian weekly magazine Ciné Télé Revue. On 
30 January 1997, the magazine published an article
containing extracts from the preparatory file and per-
sonal notes that an investigating judge, D., had
handed to a parliamentary commission of inquiry. The
article was advertised on the front cover of the
magazine via the headline, which was superimposed
on a photograph of the judge. The disclosures received
substantial press coverage, as the issue was related to
the “Dutroux case” and the manner in which the
police and the judiciary had handled the investiga-

tions into the disappearance, kidnapping, sexual
abuse and murder of several children.

Following a special judicial procedure for urgent
applications before a judge in Brussels, investigating
judge D. obtained an injunction for the magazine
editor and its publisher to take all necessary steps to
remove every copy of the magazine from sales outlets
and the prohibition of the subsequent distribution of
any copy featuring the same cover and the same arti-
cle. The court order was based on the grounds that the
published documents were subject to the rules on con-
fidentiality of parliamentary inquiries and that their
publication appeared to have breached the right to
due process and also the judge’s right to respect for
her private life. 

In an application before the European Court of
Human Rights, the applicants complained that the
ruling against them infringed Article 10 of the Con-

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Leempoel & S.A. Ed. Ciné Revue v. Belgium

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to 
represent the views of any organizations 
participating in its editorial board.

• Publisher: 
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev, 
Co-ordinator – Michael Botein, The Media 

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European
Commission, Brussels (Belgium) – Alexander
Scheuer, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) – Nico A.N.M.
van Eijk, Institute for Information Law (IViR)
at the University of Amsterdam (The Nether-
lands) – Jan Malinowski, Media Division of the
Directorate of Human Rights of the Council of
Europe, Strasbourg (France) – Andrei Richter,
Moscow Media Law and Policy Center (MMLPC)
(Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter 
(co-ordination) – Brigitte Auel – Véronique
Campillo – Paul Green – Marco Polo Sàrl –
Manuella Martins – Katherine Parsons – 
Stefan Pooth – Erwin Rohwer – 
Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne

Nikoltchev, European Audiovisual Observatory
– Géraldine Pilard-Murray, post graduate
diploma in Droit du Multimédia et des Systèmes
d’Information, University R. Schuman, 
Strasbourg (France) – Caroline Bletterer, post
graduate diploma in Intellectual Property, 
Centre d’Etudes Internationales de la Propriété
Intellectuelle, Strasbourg (France) – Deirdre
Kevin, Media Researcher, Düsseldorf, Germany
– Mara Rossini, Institute for Information Law
(IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) – Nicola Lamprecht-Weißenborn,
Institute of European Media Law (EMR), 
Saarbrücken (Germany) – Britta Probol,
Logoskop media, Hamburg (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565 

© 2007, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

EMR
★★ ★

★

★

★

★

★

★
★

★

★Institute for European Media Law

Auteurs 
Media &



IRIS
• •

3IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

European Court of Human Rights: 
Case of Radio Twist v. Slovakia

vention and they maintained that Article 25 of the
Belgian Constitution, which forbids censorship of the
press, afforded a greater degree of protection than
Article 10 of the Convention and that its application
should accordingly have been safeguarded by Article
53 of the Convention (the Convention’s rights and
freedoms being “minimum rules”).

The Court noted that although the offending arti-
cle was related to a subject of public interest, its con-
tent could not be considered as serving the public
interest. Moreover, the parliamentary commission’s
hearings had already received significant media expo-
sure, including via live broadcasts on television. The
Court found that the article in question contained
criticism that was especially directed against the
judge’s character and that it contained in particular a
copy of strictly confidential correspondence which
could not be regarded as contributing in any way to a
debate of general interest to society. The use of the
file handed over to the commission of inquiry and the
comments made in the article had revealed the very
essence of the “system of defence” that the judge had
allegedly adopted or could have adopted before the
commission. The Court is of the opinion that the
adoption of such a “system of defence” belonged to

the “inner circle” of a person’s private life and that
the confidentiality of such personal information had
to be guaranteed and protected against any intrusion.
As the Court found that the article in question and its
distribution could not be regarded as having con-
tributed to any debate of general interest to society it
considered that the grounds given by the Belgian
courts to justify the ban on the distribution of the
litigious issue of the magazine were relevant and suf-
ficient and that the interference with the applicants’
right to freedom of expression was proportionate to
the aim pursued. The Court considered that such
interference could be seen as “necessary in a demo-
cratic society” and did not amount to a violation of
Article 10.

With regard to the alleged negligence to apply
Article 53, the Court referred back to its finding that
the interference in question had been “prescribed by
law” and further observed that the decision to with-
draw the magazine from circulation did not constitute
a pre-publication measure but, having been taken
under the special procedure for urgent applications,
sought to limit the extent of damage already caused.
As such interference was not considered by the
Belgian Court of Cassation as a form of censorship, the
European Court did not consider it necessary to exam-
ine separately the complaint under Article 53 based
on an alleged breach of Article 25 of the Belgian
Constitution. ■

sidered that the dignity and reputation of Mr. D. had
been tarnished. This was, in particular, related to the
broadcasting of the illegally tapped conversation,
which was considered an unjustified interference in
the personal rights of Mr. D., as the protection of pri-
vacy also extends to telephone conversations of pub-
lic officials.

The Strasbourg Court however disagreed with
these findings of the Slovakian Courts. Referring to
the general principles that the European Court of
Human Rights has developed in its case law regarding
freedom of expression in political matters, regarding
the essential function of the press in a democratic
society, and regarding the limits of acceptable criti-
cism of politicians, the Court emphasised that the
context and content of the recorded conversation was
clearly political and that the recording and commen-
tary contained no aspects relevant to the concerned
politician’s private life. Furthermore, the Court
referred to the fact that the news reporting by Radio
Twist did not contain untrue or distorted information
and that the reputation of Mr. D. seemed not to have
been tarnished by the impugned broadcast, as he was
shortly afterwards elected as a judge of the Constitu-
tional Court. The Court points out that Radio Twist
was sanctioned mainly due to the mere fact of having
broadcast information that had been illegally

•Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of Leempoel
& S.A. Ed. Ciné Revue v. Belgium, Application no. 64772/01 of 9 November 2006,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

FR

Dirk Voorhoof 
Ghent University 

(Belgium) & Copenhagen 
University (Denmark) & 
Member of the Flemish 

Regulator for the Media

In a judgment of 19 December 2006, the European
Court of Human Rights considered the sanctioning of
a radio station to be a violation of freedom of expres-
sion as guaranteed by Article 10 of the Convention.
The applicant, Radio Twist is a radio broadcasting
company that was convicted for broadcasting the
recording of a telephone conversation between the
State Secretary at the Ministry of Justice and the
Deputy Prime Minister in a news programme. The
recording was accompanied by a commentary, clarify-
ing that the recorded dialogue related to a politically
influenced power struggle in June 1996 between two
groups which had an interest in the privatisation of a
major national insurance provider. Mr. D., the Secre-
tary at the Ministry of Justice subsequently filed a
civil action against Radio Twist for protection of his
personal integrity. He argued that Radio Twist had
broadcast the telephone conversation despite the fact
that it had been obtained in an illegal manner. Radio
Twist was ordered by the Slovakian courts to offer
Mr. D. a written apology and to broadcast that apol-
ogy within 15 days. The broadcasting company was
also ordered to pay compensation for damage of a
non-pecuniary nature, as the Slovakian courts con-



IRIS
• •

4 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Dirk Voorhoof 
Ghent University 

(Belgium) & Copenhagen 
University (Denmark) & 
Member of the Flemish 

Regulator for the Media

•Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case of Radio
Twist S.A. v. Slovakia, Application no. 62202/00 of 19 December 2006, available
at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

obtained by someone else who had forwarded this to
the radio station. The Court was, however, not con-
vinced that the mere fact that the recording had been
obtained by a third person contrary to the law could
deprive the broadcasting company of the protection
afforded by Article 10 of the Convention. The Court
also noted that it was, at no stage, alleged that the
broadcasting company or its employees or agents were
in any way liable for the recording or that its journa-
lists transgressed criminal law while obtaining or

broadcasting it. The Court observed that there was no
indication that the journalists of Radio Twist acted in
bad faith or that they pursued any objective other
than reporting on matters which they felt obliged to
make available to the public. For these reasons, the
Court concluded that by broadcasting the telephone
conversation in question, Radio Twist did not inter-
fere with the reputation and rights of Mr. D. in a
manner that could justify the sanction imposed upon
it. Hence the interference with its rights to impart
information did not correspond to a pressing social
need. The interference was not necessary in a demo-
cratic society, thus it amounted to a violation of
Article 10 of the Convention. ■

European Court of Human Rights: 
Case of Mamère v. France

On 11 October 2000, the Paris Criminal Court
found Mr. Noël Mamère, a leading member of the
ecologist party Les Verts and Member of Parliament,
guilty of having publicly defamed Mr. Pellerin, the
director of the Central Service for Protection against
Ionising Radiation (SCPRI). Mr. Mamère was ordered
to pay a fine of FRF 10,000 (app. EUR 1,525). The
Paris Court of Appeal upheld the conviction consid-
ering that Mr. Mamère’s comments during a television
programme were defamatory as they had compro-
mised Mr. Pellerin’s “honour and reputation” by
accusing him of repeatedly having “knowingly pro-
vided, in his capacity as a specialist on radioactivity
issues, erroneous or simply untrue information about
such a serious problem as the Chernobyl disaster,
which could potentially have had an impact on the
health of the French population”. The Court found
that Mr. Mamère had not acted in good faith, as he
had not adopted a moderate tone in insisting force-
fully and peremptorily that Mr. Pellerin had repeat-
edly sought to lie and to distort the truth about the
consequences of the Chernobyl nuclear accident (the
latter occurred in the spring of 1986). Mr. Mamère
had also attributed “pejorative characteristics” to
Mr. Pellerin by using the adjective “sinister” and by
saying that he suffered from “the Asterix complex”.
In May 2006, following a complaint by certain indi-
viduals suffering from thyroid cancer, the Commis-
sion for Research and Independent Information on
Radioactivity (CRIIRAD) and the French Association
of Thyroid Disease Sufferers (AFMT) recognised that
the official services at the time had lied and had
underestimated the contamination of soil, air and
foodstuffs following the Chernobyl disaster.

In its judgment of 7 November 2006, the
Strasbourg Court observed that the conviction of
Mr. Mamère for aiding and abetting public defama-
tion of a civil servant had constituted an interference
with his right to freedom of expression as guaranteed

in the Freedom of the Press Act of 29 July 1881. It
also considered that it had pursued one of the legiti-
mate aims listed in Article 10 § 2, namely the pro-
tection of the reputation of others (in this case the
reputation of Mr Pellerin). The Court, however, con-
sidered the interference as not necessary in a demo-
cratic society, as the case obviously was one in which
Article 10 required a high level of protection of the
right to freedom of expression. The Court underlined
that the applicant’s comments concerned topics of
general concern, namely the protection of the envi-
ronment and of public health. Mr. Mamère had also
been speaking in his capacity as an elected represen-
tative committed to ecological issues, so that his
comments were to be regarded as being a political or
“militant” expression. The Court reiterated that those
who have been prosecuted on account of their com-
ments on a matter of general concern should have the
opportunity to absolve themselves of liability by
establishing that they have acted in good faith and,
in the case of factual allegations, by proving that
they were true. In the applicant’s case, the comments
made were value judgments as well as factual allega-
tions, so the applicant should have been offered both
those opportunities. As regards the factual allega-
tions, since the acts criticised by the applicant had
occurred more than ten years earlier, the 1881 Free-
dom of the Press Act barred him from proving that his
comments were true. While in general the Court could
see the logic of such a prescription, it considered that
where historical or scientific events were concerned,
it might on the contrary be expected that over the
course of time the debate would be enriched by new
information that could improve people’s understand-
ing of reality. Furthermore, the Court was not per-
suaded by the reasoning of the French Court as to
Mr. Mamère’s lack of good faith and the insulting
character of some of his statements. According to the
Strasbourg Court, Mr. Mamère’s comments could be
considered sarcastic but they remained within the
limits of acceptable exaggeration or provocation. Fur-
thermore, the question of Mr. Pellerin’s personal and



IRIS
• •

5IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

“institutional” liability was an integral part of the
debate on a matter of general concern: as director of
the SCPRI he had had access to the measures being
taken and had on several occasions made use of the
media to inform the public of the level of contamina-

tion, or rather, one might say, the lack of it, within
the territory of France. In those circumstances, and
considering the extreme importance of the public
debate in which the comments had been made,
Mr. Mamère’s conviction for defamation could not be
said to have been proportionate and hence “neces-
sary in a democratic society”. The Court therefore
held that there had been a violation of Article 10. ■

Dirk Voorhoof 
Ghent University 

(Belgium) & Copenhagen 
University (Denmark) & 
Member of the Flemish 

Regulator for the Media

European Court of Human Rights: 
Case of Österreichischer Rundfunk v. Austria

In a judgment of 7 December 2006, the European
Court of Human Rights found that the Austrian
authorities had acted in violation of the right to free-
dom of expression. The case concerned a reaction to a
news item on the Austrian public television channel
Österreichischer Rundfunk (ORF). In a news programme
broadcast by ORF in 1999, a picture was shown of a
person, Mr. S, who had been released on parole a few
weeks earlier. Mr. S. was convicted to eight years
imprisonment in 1995 because he had been found to
be a leading member of a neo-Nazi organisation. At
the request of Mr. S., the Austrian courts prohibited
ORF from showing his picture in connection with any
report stating that he had been convicted under the
Verbotsgesetz (National Socialist Prohibition Act)
either once the sentence had been executed or once
he had been released on parole. The courts found that
the publication of Mr. S.’s picture in that context had
violated his legitimate interests within the meaning
of both Section 78 of the Copyright Act and Section
7a of the Media Act (“right to one’s image”).

The ORF complained in Strasbourg that the
Austrian courts’ decisions violated its right to freedom
of expression as provided in Article 10 of the European
Convention on Human Rights. Despite its being a

public broadcasting organisation, the European Court
of Human Rights was of the opinion that ORF does not
qualify as a governmental organisation and hence may
claim to be a “victim” of an interference by the
Austrian authorities in its right to freedom of expres-
sion, within the meaning of articles 34 and 35 of the
Convention (see IRIS 2004-5: 3). Referring inter alia
to the guarantee of the ORF’ s editorial and journalis-
tic independence and its institutional autonomy as a
provider of a public service, the Court was of the
opinion that the ORF does not fall under government
control. As to the question of the prohibition to show
Mr. S.’s picture in the context of his conviction under
the Prohibition Act, the Court took into account
several elements: the Court referred to the position of
the ORF as a public broadcaster with an obligation to
cover any major news item in the field of politics, to
Mr. S.’s position as a well-known member of the neo-
Nazi scene in Austria and to the nature and subject-
matter of the news report, the latter being of rele-
vance to the public interest. The Court furthermore
underlined the fact that the injunction granted by
the domestic courts was phrased in very broad terms
and that the news item on ORF referred to persons
recently released on parole after having been
convicted of crimes with a clear political relevance.
Taking into account all these elements the Strasbourg
Court found that the reasons adduced by the Austrian
courts to justify the injunction were not relevant and
sufficient to warrant the interference in ORF’ s right
to freedom of expression. Thus, there had been a
violation of Article 10. ■

Committee of Ministers: Declaration 
and Recommendations in the Field of Media

On 31 January 2007, the Committee of Ministers
adopted a series of important texts pertaining to the
media. These are: a Declaration on protecting the role
of the media in democracy in the context of media
concentration, a Recommendation on media plural-
ism and diversity of media content, and a Recom-
mendation on the remit of public service media in the
information society. 

The Declaration opens with a statement reiterat-
ing the vital importance of media freedoms and plu-
ralism for democracy. It notes the media landscape is

changing as a result of globalisation and concentra-
tion. Though this phenomenon carries positive con-
sequences such as market efficiency, consumer-
tailored content and job creation, it also poses a
challenge as it can undermine the diversity of media
outlets in small markets, the multiplicity of channels
and the existence of spaces for public debate. In par-
ticular, due to the concern that media concentration
can place a handful of media owners or groups in a
position to control the agenda of public debate, the
Declaration alerts Member States to the risk of abuse
of the power of the media where strong concentration
exists and its potential consequences for democratic
processes. Thus: it underlines the desirability to sep-

Dirk Voorhoof 
Ghent University 

(Belgium) & Copenhagen 
University (Denmark) & 
Member of the Flemish 

Regulator for the Media

•Judgment by the European Court of Human Rights (First Section), case of Öster-
reichischer Rundfunk v. Austria, Application no. 35841/02 of 7 December 2006,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

•Judgment by the European Court of Human Rights (Second Section), case of
Mamère v. France, Application no. 12697/03 of 7 November 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

FR



IRIS
• •

6 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

•Declaration of the Committee of Ministers on protecting the role of the media in
democracy in the context of media concentration, 31 January 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10627 

•Recommendation Rec(2007)2 of the Committee of Ministers to member states on
media pluralism and diversity of media content, 31 January 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10629 

•Recommendation Rec(2007)3 of the Committee of Ministers to member states on
the remit of public service media in the information society, 31 January 2007, avail-
able at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10631 

EN-FR

arate the control of media and the exercise of politi-
cal authority; draws attention to the necessity of
guaranteeing full transparency of media ownership
through appropriate regulatory measures; highlights
the usefulness of regulatory and/or co-regulatory
mechanisms for monitoring media markets and media
concentration; stresses that adequately equipped and
financed public service broadcasting can contribute
to counterbalancing the negative consequences of
strong media concentration; and stresses that poli-
cies encouraging the development of not-for-profit
media can be another way to promote a diversity of
autonomous channels for the dissemination of infor-
mation.

The two other texts are Recommendations, the
first of which concerns media pluralism and diversity
of media content. It re-affirms that media are essen-
tial for the functioning of a democratic society as
they foster public debate, political pluralism and
awareness of diverse opinions. It recommends that
Member States consider including in national law or
practice a number of measures that are detailed in
the body of the text of the Recommendation. These
measures vary from rules concerning ownership
regulation to rules relating to the allocation of broad-
casting licences and must carry/must offer obliga-
tions. It further recommends Member States evaluate
at national level, on a regular basis, the effectiveness

of existing measures to promote media pluralism and
content diversity, examining the possible need to
revise them in the light of economic, technological
and social developments. Lastly, it recommends that
Member States exchange information about the struc-
ture of the media system, domestic law and studies
regarding concentration and media diversity.

The second Recommendation, on the remit of
public service media in the information society,
focuses on the implications of the new digital envi-
ronment and the specific role of public service broad-
casting in the information society. It notes that
younger generations favour the new communication
services over traditional ones and states the public
service remit is all the more relevant in the digital era
and can be offered via diverse platforms resulting in
the emergence of public service media (which exclude
print media for the purposes of the Recommenda-
tion). The text recommends that Member States;
guarantee the fundamental role of the public service
media in the new digital environment; include provi-
sions in their legislation/regulations specific to the
remit of public service media, covering in particular
the new communication services; guarantee public
service media the financial and organisational condi-
tions required to carry out the function entrusted to
them in the new digital environment, in a transpar-
ent and accountable manner; enable public service
media to respond fully and effectively to the chal-
lenges of the information society, respecting the pub-
lic/private dual structure of the European electronic
media landscape and paying attention to market and
competition questions; and ensure that universal
access to public service media is offered to all indi-
viduals and social groups. Member States should also
widely disseminate the Recommendation, and the
guiding principles for implementation included in the
text. ■

At the beginning of 2007, the Council of Europe’s
Committee of Ministers (CM) adopted five country-
specific Resolutions in the context of the Second
Monitoring Cycle of the Framework Convention for the
Protection of National Minorities (FCNM). The Resolu-
tions contain a number of provisions concerning the
(audiovisual) media (for similar provisions in earlier
country-specific Resolutions, see IRIS 2006-2: 4).

In respect of Finland, the CM notes that radio pro-
grammes in minority languages, “while limited in
their scope, have become important tools in the pro-
motion and protection of minority cultures”. It also
notes that there is “a need to develop further the
minority language public service broadcasting in order
to accommodate the existing demand, inter alia, for

children’s programmes in the Sami languages”. By way
of concrete recommendations, it invites the Finnish
authorities to “encourage further development of
minority language media and review the current
subsidy system with a view to ensuring that it takes
into account the specific situation of minority
language print media”.

In respect of Malta and San Marino, the CM does
not make any comments or recommendations relating
specifically to the (audiovisual) media.

In respect of Germany, the CM flags the provision
of radio broadcasts for the Frisians of Lower Saxony as
a positive development and the frequent occurrence of
discrimination against, and stigmatisation of, the
Roma/Sinti in the media as an issue of concern. Fur-
thermore, it recommends that the authorities “pursue
efforts to improve the access to, and representation
in, the media of persons belonging to national minori-
ties, particularly in the public service media”.

Committee of Ministers: 
Media-specific Provisions in New Resolutions 
on Minorities



IRIS
• •

7IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

In respect of Armenia, two main recommendations
concerning the media are addressed to the authori-

ties, viz., to “further increase awareness-raising
measures among the public, politicians and the media
regarding national minorities” and to “find ways to
increase the participation of minorities in the media
and remove legislative obstacles to broadcasting in
minority languages on public radio and television”.

The implementation of the FCNM by States Parties
is monitored by the CM and the Advisory Committee
on the FCNM. A system of periodic State reporting
forms the basis of the monitoring process. The
Opinions adopted by the Advisory Committee are, by
their nature, much more detailed than the subsequent
Resolutions adopted by the CM. ■

On 12 December 2006, the European Parliament
and the Council signed the Directive on Services in the
Internal Market (see IRIS 2006-9: 2, IRIS 2006-4: 8
and IRIS 2005-4: 3). The adoption of the Services
Directive ends nearly three years of debate in, and
between, the EU institutions since the presentation of
a proposal of the European Commission in early 2004
setting out a general legal framework to reduce
barriers to cross-border provision of services within
the European Union.

Apart from some procedural amendments, the
final version of the Directive corresponds to the com-
mon position of the Council, which is largely based on
the changes adopted by the European Parliament in
first reading. It includes the broad exclusion of audio-

visual services (“... including cinematographic ser-
vices, whatever their mode of production, distribution
and transmission, and radio broadcasting;”), the
introduction of a cultural safeguard clause seeking to
secure measures taken at Community or national level
to protect or promote cultural or linguistic diversity
or media pluralism, as well as the recognition of the
lex specialis rule (with an explicit reference to the
Television without Frontiers Directive). Furthermore,
it also confirms the introduction of a social safeguard
clause, the replacement of the country of origin prin-
ciple by a pragmatic principle as the regulatory basis
for cross-border service provision in the EU, and the
exclusion of services of general economic interest
from major parts of the Directive. 

Member States need to ensure the transposition of
the Directive by 28 December 2009. Within the same
deadline, they will have to engage in a major screen-
ing process for all national establishment schemes and
requirements as well as national provisions governing
the temporary provision of services, and report this to
the European Commission. ■

EUROPEAN UNION

Council of the European Union: 
Adoption of the Services Directive

The European Commission has presented to the
Council and the European Parliament its final evalua-
tion of the implementation of the multiannual Com-
munity Action Plan on promoting safer use of the
Internet by combating illegal and harmful content on
global networks (SIAP) for the period 2003-2004. The
report presented conclusions with respect to the effec-
tiveness, efficiency, sustainability, utility and impact of
the programme, and it formulated recommendations. 

The SIAP was designed to promote safer use of the
Internet and to encourage at European level an
environment favourable to the development of the

Internet industry. The original programme’s main line
of action was the creation of a safer environment
through the promotion of hotlines, the encouragement
of self-regulation and codes of conduct, the develop-
ment of filtering, labelling and rating systems and the
raising of awareness. In the period 2003/2004, EU
funding concentrated on hotlines and awareness while
the programme’s scope was expanded so as to include
new technologies primarily with the aim of enhancing
the protection of children and minors. In general, the
SIAP was appraised by all stakeholders as a relevant
and effective programme that should continue. The
European Union was seen as being a pioneer in having
identified at an early stage illegal and harmful content
on the Internet as a serious and important political
question of a global dimension.

More particularly, the launching of national hot-

European Commission: 
Promoting Safer Use of the Internet 
by Combating Illegal and Harmful Content 
on Global Networks

Tarlach McGonagle
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

•Resolution ResCMN(2007)1 on the implementation of the Framework Convention
for the Protection of National Minorities by Finland, 31 January 2007

•Resolution ResCMN(2007)2 on the implementation of the Framework Convention
for the Protection of National Minorities by Malta, 31 January 2007

•Resolution ResCMN(2007)3 on the implementation of the Framework Convention
for the Protection of National Minorities by San Marino, 31 January 2007

•Resolution ResCMN(2007)4 on the implementation of the Framework Convention
for the Protection of National Minorities by Germany, 7 February 2007

•Resolution ResCMN(2007)5 on the implementation of the Framework Convention
for the Protection of National Minorities by Armenia, 7 February 2007 
all available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8778

EN-FR

Wouter Gekiere 
Legal Adviser, 

European Parliament, 
Brussels 

•Directive 2006/123/EC of the European Parliament and of the Council of
12 December 2006 on Services in the Internal Market, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10614

CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-FI-SK-SL-SV



IRIS
• •

8 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Katerina Maniadaki
Institute for 

Information Law (IViR) 
University of Amsterdam

•Communication from the Commission to the Council, the European Parliament,  the
European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, final
evaluation of the  implementation of the multiannual Community Action Plan on pro-
moting safer use of the Internet by combating illegal and harmful content on global
networks, 6 November 2006, COM (2006) 663 final, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10624 

CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-FI-SK-SL-SV

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

•“Media pluralism: Commission stresses need for transparency, freedom and diver-
sity in Europe’s media landscape” press release of 16 January 2006, IP/07/52,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10637 

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

•The Commission Staff Working Paper on Media Pluralism, 16 January 2007,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10640

EN

lines was considered as one of the major achievements
of the SIAP while their services were evaluated as use-
ful, relevant and effective. Nevertheless, it was recom-
mended that the visibility of the hotlines be increased
and cooperation between the hotlines and other stake-
holders, in particular the police and ISPs, be enhanced.
With regard to the development of “awareness nodes”
– the necessity of which was strongly underlined –
they were seen as remaining at an early stage of devel-
opment and as failing to reach a wider number of
target groups, while being given a low priority on the
public policy agendas. In this respect, the evaluation
pointed to the need for focusing the awareness-raising
on specific target groups (particularly children,
parents or teachers) and of improving outreach. The
report further suggested involving children and young
people in identifying problems and designing
solutions. In the field of filtering technologies, know-
ledge of the relevant software at the end-user level was
found to be limited. An increase in the end-users’

awareness of the options available was recommended. 
Although certain positive developments in indus-

try self-regulation, codes of conduct and best practices
were noted and their encouragement recommended,
the progress in the area of labelling and rating systems
was considered unsatisfactory despite their fundamen-
tal relevance to Internet safety. The importance of har-
monising national legislation, particularly relating to
illegal and harmful content and youth protection, was
highlighted together with the new problems emerging
as a result of the future diffusion of new Internet
enabled end-user devices (e.g. next generation
mobiles) and new practices (e.g. social networking,
Internet Blogging and File Sharing). It was therefore
recommended that the possibilities of new technolo-
gies and user options be mapped. 

The Commission stated that it will take account of
the recommendations in implementing the SIAP and
planning a future follow-up programme, while declar-
ing that support will be given to hotlines producing
joint lists of illegal content to be communicated to
Internet Service Providers. Furthermore, in the light of
its responses to the evaluators’ report, the Commission
invited the European Parliament, the Council, the Eco-
nomic and Social Committee and the Committee of the
Regions to take note of the successful implementation
of the SIAP and to assist it in making it future-proof. ■

European Commission: 
Three-Step Approach to Maintain Media Pluralism 

Over EUR 700 Million for Europe’s Film Industry

A plan for media pluralism, dubbed the “Reding-
Wallström” approach, was unveiled in mid-January.
This approach, presented by Commissioner Reding and
Vice-president Wallström, consists of three steps and
is intended to safeguard democratic processes by rein-
forcing media pluralism in the face of new technology
and global competition. The three steps involve the
following: a Commission Staff Working Paper on media
Pluralism, an independent study on media pluralism
in EU Member States and a Commission Communica-

The EU’s new Media 2007 programme, launched
mid-February of this year (see IRIS 2004-9: 5 and IRIS
2005-10: 6), will be allocating EUR 755 million to the
European film industry over the next seven years.

tion on the indicators for media pluralism in the EU
Member States. The first of these steps, the Commis-
sion Staff Working Paper, has already been presented.
It contains a survey of efforts that have been deployed
to promote media pluralism by third parties and
organisations (notably the Council of Europe) and
gives insight into Member States’ audiovisual and
print media markets, including information on
national media ownership regulations and general
regulatory models. Issues such as freedom of informa-
tion, the interrelation between politics/economic
interests and the media, media concentration, cross-
border concentration, media content, internal/exter-
nal pluralism and technological developments such as
the internet and digital television are discussed in the
Working Paper. The second step, an independent study
on media pluralism, will be completed in 2007 and is
intended to define concrete indicators for assessing
media pluralism in the EU Member States. The third
and final step is the Commission Communication
which will be ready by 2008 and entails a public con-
sultation. ■

After reaching a partial political agreement on the
text establishing the programme mid-November 2005
(see IRIS 2006-1: 4), the Council of the European
Union was able to adopt a Common Position in the
summer of 2006 following an agreement on the EU’s
financial perspectives for 2007-2013. Parliament’s



IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2007 - 3

•“MEDIA 2007: EUR 755 Million boost for Europe’s film industry”, press release of
12 February 2007, IP/07/169, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10641 

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

•Decision No 1718/2006/EC of the European Parliament and of the Council of
15 November 2006 concerning the implementation of a programme of support for
the European audiovisual sector (MEDIA 2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10644 

BG-CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LV-LT-MT-NL-PL-PT-RO-SK-SL-SV

BE – Deregulation of Advertising and Sponsoring
Rules for Flemish Commercial Broadcasters

On 24 January 2007, the Flemish Parliament
approved new modifications of the Decreten betref-
fende de radio-omroep en de televisie (Audiovisual
Media Decree 2005). Aside from broadening the possi-
bilities for alliances between regional and national pri-
vate radio stations and abolishing some administrative
obligations for private radio and television broad-
casters, the new provisions deregulate some of the
restrictions and limitations that commercial broad-

casters have had to observe since 1991 regarding
advertising and sponsoring. 

In essence, the Flemish Community is abandoning
its policy of imposing more detailed and stricter rules
on television advertising and sponsoring than those in
the TWF Directive 89/552/EEC. The possibility to
advertise during audiovisual works such as feature
films and films made for television is now aligned with
Art. 11.3 of the TWF Directive. Also the provision that
television advertising shall be readily recognisable as
such and kept separate from other parts of the pro-
gramme by optical and/or acoustic means is now

approval of this Common Position in October 2006
concluded the procedure and on 15 November 2006
the Decision of the European Parliament and of the
Council concerning the implementation of a
programme of support for the European audiovisual

sector (MEDIA 2007) was adopted.
The funding focuses on the phases before and

after film production: training (7%), development
(20%), distribution (55%), promotion (9%), horizon-
tal actions - intended to make it easier for SMEs to
access funding and to increase the presence of Euro-
pean films on digital platforms - (5%) and pilot pro-
jects experimenting with new technologies for film
development, production and distribution (4%).

The MEDIA programme seeks to increase European
films’ market share in Member States other than the
one where they were produced and promote European
cultures’ visibility on the world stage. ■

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

•Ruling of the VfGH, 1 December 2006 (case no. B 551/06, 567/06), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10601

DE

Robert Rittler
Freshfields Bruckhaus

Deringer, Vienna

The Verfassungsgerichtshof (Constitutional Court -
VfGH) recently brought a temporary conclusion to a
series of legal disputes over the right to broadcast
short reports on Bundesliga football matches during
the seasons 2004/2005 to 2006/2007 (see IRIS 2005-
1: 7 and IRIS 2006-3: 10). The Bundeskommunikations-
senat (Federal Communications Office - BKS) granted
a request from Österreichische Rundfunk (Austrian
Broadcasting Corporation - ORF) that it be allowed to
broadcast short reports, but described in detail what
kind of incidents could, as a rule, be shown under the
right to short reporting (see IRIS 2006-4: 7). Report-
ing would be restricted to 90 seconds per match. The
ORF must pay a fee to Premiere, who owns the exclu-
sive rights, of EUR 1,000 per minute broadcast.

The BKS based its decision to restrict short report-
ing on Art. 5(3) of the Fernsehexklusivrechtegesetz
(Exclusive Television Rights Act), which states that
“short reporting of an event is limited to short report-
ing appropriate for a news broadcast. The admissible
duration of a short report depends on the length of

time needed to convey the news content of the event
and should be no longer than 90 seconds”. This provi-
sion is intended to transpose Art. 9 of the European
Convention on Transfrontier Television.

In the recent proceedings, the Constitutional
Court had to decide whether the BKS had breached
ORF’s freedom to broadcast by stipulating which inci-
dents it could show. The VfGH decided in ORF’s favour:
“However, under Art. 10 of the European Convention
on Human Rights, the television broadcaster alone
may decide which incidents are of sufficient interest
to show to its viewers. If the authority were allowed
to determine the content of short news reports and
dictate which incidents of a football match could be
broadcast, this would constitute a breach of Art. 10
ECHR, which would be neither justified by the public
interest nor necessary for the protection of the rights
of third parties”.

The VfGH also ruled that, when determining the
fee to be paid to the exclusive rights holder, the BKS
should have taken into account the fact that the value
of each minute broadcast could be different when 90-
second reports on each match were shown rather than
90 seconds on each round of matches.

The court therefore quashed the decision on the
grounds that it breached broadcasting freedom and
the principle of equality. ■

AT – Short Reporting Rights May Not Be Restricted

NATIONAL



IRIS
• •

10 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

aligned with Art. 10.1 of the TWF Directive. Displaying,
mentioning, showing or revealing products or services
with the intention of making them available as a prize
in a programme, will from now on be less restricted.
With regard to sponsoring, the time limitations
imposed on mentioning sponsors (five seconds per
sponsor and ten seconds in total) have been abolished.

The most controversial and debated modification is
the abolition of the so-called five-minute rule. Flemish
broadcasting law prohibits advertising in the immedi-
ate proximity of children’s programmes (under 12
years) since 1991. “Immediate proximity” meant
within a period of five minutes before or after the chil-
dren’s programmes. Sponsoring of these programmes
was also prohibited. The new Act has abolished these
provisions for commercial broadcasters. The prohibi-

tion to introduce advertising in children’s programmes
however has not been modified. In Art. 111 of the
Audiovisual Media Decree an amendment is introduced
stating the code of advertising and sponsoring con-
tains provisions regarding advertising and sponsoring
that specifically target children and youngsters. With
this new Act, the Flemish legislators aim to put an end
to the stricter rules on advertising and sponsoring that
reduce the income of commercial broadcasters in com-
parison to that of other EU broadcasters available on
the Flemish television cable networks.

The de-regulation with regard to sponsoring of
children’s programmes is not applicable to the public
broadcasting organisation VRT, which may in any case
not broadcast advertising on television (apart from
self-promotion). According to the new Act, the VRT is
not allowed to have its children’s programmes spon-
sored, as it may not mention the sponsor five minutes
before or after children’s programmes. The time limi-
tations for sponsoring messages (five seconds per
sponsor and ten seconds in total) also remain applica-
ble to the VRT. ■

•Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen van titel III en titel IV van
de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart
2005, (Act modifying the Audiovisual Media Decree 2005), approved by the Flemish
Parliament on 24 January 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10608

NL

Dirk Voorhoof
Ghent University 

(Belgium) & Copenhagen 
University (Denmark) & 
Member of the Flemish 

Regulator for the Media

Rayna Nikolova
Council for Electronic 

Media, Sofia

At the end of 2006 amendments of the Zakon za
Radioto i Televiziata (Bulgarian Radio and Television
Act– IRIS 2002-2: 3) were passed by the Parliament
(State Gazette, No 105 [2006]). The amendments intro-
duced more efficient supervisory powers for the Coun-
cil for Electronic Media as regards the monitoring of
the activities of all licence-holders – radio and tele-
vision broadcasters (broadcasting via terrestrial trans-
mitters). The new powers cannot be used, however, in
relation to the registered media operators transmit-
ting via cable or satellite, which represent the majority
of the television organisations in Bulgaria.

The new act establishes special duties for the
officers of the Council for Electronic Media who are
responsible for the monitoring of the broadcasters
(Art. 117, para. 2 of the Radio and Television Act). By
virtue of the new act, special powers were also given
to the chairperson of the Council for Electronic Media
(Art. 117, para. 3). Two new paragraphs were added to
Article 117, and the previous text of Article 117 is now
replaced by paragraph 1 of the provision. The current
text of the provision is as follows:

Art. 117 (1) Supervision of the compliance with
this Act and verification of compliance with the
licence requirements shall be exercised by the compe-
tent officers of the Council for Electronic Media.

(2) In performing their duties the officers, accord-
ing to paragraph 1, shall:
1. have access to all documents, which are directly or

indirectly related to infringements of this act or to
infringements of the legislation of the Member
States of the European Union implementing the

requirements of Council Directive 89/552/EEC
concerning the pursuit of television broadcasting
activities, last amended by Directive 97/36/EC of
the European Parliament and the Council, regardless
of the form of the document;

2. request from each person the delivery of any infor-
mation, they may be aware of, regarding the
infringements under point 1;

3. perform on-site inspections.
(3) The Chairperson of the Council for Electronic

Media shall:
1. order the perpetrator in writing to cease the

infringement under para. 2, point 1;
2. require from the perpetrator that he/she declares

that he will cease the infringement under para. 2,
point 1, and, if necessary, to oblige him to publish
this declaration ;

3. order the suspension or ban of each infringement
under para. 2, point 1, and, if necessary, to publish
the order for suspension or ban of the infringement.
The fulfilment of these new provisions is ensured

by the following new sanctions:
Art. 126b (1) Any violation of Art. 117, para. 2,

point 2 and para. 3 shall be punishable by a pecuniary
penalty from BGN 500 to BGN 2,000.

(2) Any repeated violation shall be punishable by
a pecuniary penalty of a double amount.”

The amendment also introduced a definition of the
term “repeated violation” of the act, by creating an
additional provision – paragraph 1, point 33 of the
supplementary provision to the Radio and Television
Act:

“33. “Repeated violation shall mean an infringe-
ment committed within one year after the entry into
force of the penalty act imposing the sanction for the
same infringement”. ■

BG – Strengthening the Supervisory Functions 
of the Council for Electronic Media regarding 
Aerial Transmitting Broadcasters



IRIS
• •

11IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

On 4 January 2007, President Aleksandr
Lukashenko signed into force the statute “On Coun-
teraction of Extremism”, adopted by the House of Rep-
resentatives (parliament) on 14 December 2006. 

Extremism (extremist activity) is understood in
the Statute, inter alia, as being the activity of an
organisation or citizens that: publicly encourages
actions such as the humiliation of national honour
and dignity; and/or calls for hooliganism and vandal-
ism on political and ideological grounds; or publicly

displays Nazi symbols, etc. (Art. 1). 
The Prosecutor-General of the Republic has the

right to suspend all activity of an organisation that
engages in extremism with an immediate appeal to
the Supreme Court to recognise the organisation as an
extremist one, ban its activity and close its offices
(Art. 11 and 12). Informational materials can be
recognised as extremist materials only by a decision of
the court of law after a written request from the state
security, interior ministry or prosecutor’s offices. Dis-
semination of extremist materials in the mass media
is banned. As such they should be destroyed (Art. 14). 

Similar statutes have already been adopted in
Russia, Moldova, Kazakhstan and Kyrgyzstan (see IRIS
2002-8: 15 and IRIS 2005-8: 17) in 2002-2005. ■

Andrei Richter
Media Law 

and Policy Centre, 
Moscow

•Закон Республuкu Беларусь “О проmuводейсmвuu эксmремuзму” (Statute of Repub-
lic of Belarus “On Counteraction to Extremism”), available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10605

RU

Jan Fucík
Broadcasting Council, 

Prague

•Decision of the Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (Broadcasting Council)
no. 2006/942/Zem/Kar of 7 November 2006 (not published)

•Decision of the Úrad pro ochranu hospodárské souteze (Cartels Authority)
no. S/271/06-22601/720 of 22 December 2006

CS

Liberty Global, which owns the Czech Republic’s
largest cable network operator UPC Ceská republika,
has bought the second largest cable network operator
in the Czech market, Karneval, for EUR 322.5 million.
The new company therefore has 800,000 customers.
Karneval previously had 310,000 customers, 253,000
for cable television and 57,000 for the Internet, while
UPC had 300,000 for cable TV, 100,000 for satellite TV
and 100,000 for the Internet. The company also has
customers in the telephone services sector.

The Czech cartels authority approved the merger
of UPC and Karneval, subject to five conditions being
met.

For example, the merger was only approved after
UPC promised not to abuse its dominant position in

the Czech market. It must also provide other operators
with access to its services under non-discriminatory
conditions.

UPC has also agreed to freeze its prices until the
end of 2007; price increases had previously been
expected.

Another condition is that the range of channels
should be maintained in its current form so that it
does not suffer as a result of the merger.

The new company must also offer its services to
other channels. This measure is designed to prevent
the providers of these channels from being ousted
from the market and to protect the plurality of chan-
nels available.

Finally, UPC is required to keep separate accounts
for expenditure and income in order to show clearly
that it is not practising so-called “cross-subsidisa-
tion”; satellite television, for example, should not be
financed through income from cable services.

The Czech broadcasting regulator has also already
approved the merger of the country’s two largest cable
network operators. ■

CZ – Merger of the Two Largest Cable 
Network Operators

On 6 February 2007, the Verwaltungsgericht (VG)
Hannover (Hanover Administrative Court) rejected two
appeals by broadcaster RTL against decisions of the
Kommission für Jugendmedienschutz (Commission for
the Protection of Youth in the Media - KJM) (case nos.
7 A 5469/06 and 7 A 5470/06).

In decisions reached in July and October 2005, the
Niedersächsische Landesmedienanstalt (Lower Saxony
Land Media Authority - NLM) had ruled that various TV
programmes broadcast by RTL in 2004 had been unlaw-
ful. These decisions had been based on rulings of the
KJM, a body jointly set up by the German Landes-

medienanstalten (Land media authorities) to monitor
compliance with the provisions of the Jugendmedien-
schutz-Staatsvertrag (Inter-State Agreement on pro-
tection of youth in the media - JMStV) (see IRIS 2002-
9: 15). The KJM’s decisions on infringements and
punitive measures are implemented by the Landes-
medienanstalten.

The first programme criticised by the KJM was an
episode of a so-called “docu-soap” called “Die Auto-
händler” (the car dealers), which had been shown dur-
ing the afternoon. The programme had contained
scenes in which the main characters had treated
females who had applied for cleaning jobs in their com-
pany in a derogatory manner. One male character, for
example, had suddenly thrown an attaché case at one
of the women, called her «Toastbrot» (a piece of toast)

DE – Court Upholds Rulings that 
TV Programmes Breached Human Dignity 
and Youth Protection Provisions

BY – Statute to Counteract Extremism Adopted

›

›

›

› › ›



IRIS
• •

12 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

and, referring to her appearance, asking if she had pre-
viously worked on a ghost train. RTL had argued before
the court that the KJM’s decision-making procedure
was not correct. It claimed that the KJM had, despite
the clearly differing opinions of its members concern-
ing the programme, taken its decision via the so-called
“circulation procedure”, under which votes could be
cast by fax and only needed to be justified if they con-
tradicted the recommendation laid down. The neces-
sary discussion had not taken place. However, the court
considered that any such procedural breaches had been
rectified by a subsequent KJM decision and confirmed
that the behaviour shown had been likely to harm the
development of children and young people into respon-

sible people capable of living in society (Art. 5 JMStV).
The programme should therefore not have been shown
until late in the evening.

The other complaint concerned four television pro-
grammes that reported on the rescue of a helpless old
man who had been ill-treated by his nurse. The reports
repeatedly showed images secretly filmed by a private
individual, in which the nurse beat the man and made
indisputably inhumane comments about him. In this
case, the court considered that the right to free report-
ing enshrined in Art. 5(1)(2) of the Grundgesetz (Basic
Law - GG), had been restricted by the inviolability of
human dignity (Art. 1(1) GG). The court ruled that the
human dignity of the helpless man had been breached
because the victim had been used by the broadcaster
for reporting purposes and because of the way his ill-
treatment had been broadcast repeatedly. The VG ruled
that there had been no justification for showing his
suffering in such detail. ■

DE – Telemedia Act Adopted

After the Bundestag (lower house of the German
Parliament) had adopted the Gesetz zur Vereinheit-
lichung von Vorschriften über bestimmte elektronische
Informations- und Kommunikationsdienste (Act on the
standardisation of provisions on certain electronic
information and communication services – ElGVG),
the cornerstone of which is the Telemediengesetz
(Telemedia Act - TMG), on 18 January 2007, it was
passed by the Bundesrat (upper house of the German
Parliament) on 16 February 2007.

The Telemedia Act no longer distinguishes
between tele-services, which were previously covered
by the Teledienstegesetz (Teleservices Act – TDG)
within the framework of the Informations- und Kom-
munikationsdienste-Gesetz (Information and Commu-
nication Services Act – IuKDG), and media services,
which were previously the subject of the Medien-

dienstestaatsvertrag (Inter-State Agreement on Media
Services – MDStV). Instead, similar to the Neunte
Rundfunkänderungsstaatsvertrag (9th amendment to
the Inter-State Broadcasting Agreement – RÄStV), it
combines the two concepts (see IRIS 2005-2: 9 and
IRIS 2006-7: 9). Commercial rules for telemedia will,
in future, be found in the TMG, while content-related
aspects will be regulated in a specific section of the
Inter-State Broadcasting Agreement and the existing
Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (Inter-State Agree-
ment on Protection of Youth in the Media). Telecom-
munications services and broadcasting are distin-
guished from telemedia and thus excluded from the
scope of the new Act.

One new rule, which has attracted particular
criticism, is the obligation to make user data available
to investigating authorities for crime prevention pur-
poses. This provision, which also applies in connec-
tion with the protection of intellectual property
rights, has raised serious concerns from the perspec-
tive of data protection.

Protection from unsolicited e-mails (“spam”) has
also been extended insofar as it is now an offence for
senders to breach information obligations, such as the
failure to identify their communications as advertis-
ing or the withholding of their identity. ■

DE – The DLM Adopts Key Features of the DVB-H Trial

At its meeting on 25 January 2007, the Direk-
torenkonferenz der Landesmedienanstalten (Confe-
rence of Land media authority directors) decided on
the key features of a nationwide trial of mobile broad-
casting services using the DVB-H standard (see IRIS
2007-2: 10).

The aim of the project is to develop a workable
overall system for the digital terrestrial transmission
of broadcasting services and telemedia. The full band-

width of an analogue television channel (8 MHz) will
be made available throughout the country for the trial
of the DVB-H standard (Digital Video Broadcasting –
Handheld). Capacity in the respective networks will in
particular be allocated to channels that broadcast to
a large reception area, to specialist news, music and
sport channels, to regional TV channels and radio
stations. The remaining capacity may be given to
groups of companies, who are paying special attention
to telemedia.

A nationwide call for tenders for the available

•Verwaltungsgericht Hannover (Hanover Administrative Court), ruling of 6 Febru-
ary 2007 (case no. 7 A 5469/06)

•Verwaltungsgericht Hannover (Hanover Administrative Court), ruling of 6 Febru-
ary 2007 (case no. 7 A 5470/06)

DE

Nicola 
Lamprecht-Weißenborn

Institute of European 
Media Law (EMR), 

Saarbrücken/Brussels

•Gesetz zur Vereinheitlichung von Vorschriften über bestimmte elektronische Infor-
mations- und Kommunikationsdienste (Act on the standardisation of provisions on
certain electronic information and communication services – ElGVG)

•The Bill and related documents are available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10603

DE

Alexander Scheuer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels



IRIS
• •

13IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

capacities will be issued immediately. Since the
process, which will last three years, is subject to

respective Land laws, applicants must, if in doubt,
submit applications to all Land media authorities,
requesting the necessary licence in accordance with
media law.

The DLM stressed that the chosen project does not
represent a decision to abandon the DMB standard
(Digital Multimedia Broadcasting). ■

Nicola 
Lamprecht-Weißenborn

Institute of European 
Media Law (EMR), 

Saarbrücken/Brussels

•DLM press release no. 3/2007 of 25 January 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10602

•Key features of the trial of mobile broadcasting services using the DVB-H stan-
dard, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10604

DE

FR – The Moral Right of Victor Hugo before 
the Court of Cassation

On 30 January, the court of cassation delivered a
judgment, one that was both anticipated and note-
worthy, concerning the conditions under which a
sequel to a work may or may not be produced. In the
case at issue, the dispute was between an heir of
Victor Hugo and the author of two novels presented as
“sequels” to Victor Hugo’s work Les Misérables. In
France, the moral right – unlike pecuniary rights
which lapse 70 years after the death of the author –
is “perpetual, inalienable and not subject to limita-
tion in terms of time. On the author’s death it is trans-
mitted to the author’s heirs” (Art. L. 121-1 of the
French Intellectual Property Code). However, very few
heirs ever uphold the moral right of their ancestors
more than a century later, by which time the work has
fallen into the public domain.

In the case at issue, the two novels concerned in
the dispute brought back to life the legendary charac-
ters of Cosette, Thénardier, and even Inspector Javert,
to the great displeasure of the writer’s great-great-
grandson, who claimed EUR 675,000 from the author
in damages and called for his books to be banned, on
the grounds that he had infringed the respect due to
his ancestor’s work. The court of appeal upheld the
claim in 2004 (but only awarded damages amounting

to a symbolic EUR 1), holding that “there could be no
sequel to a work such as Les Misérables, which was
definitively complete”. The court of cassation, on the
basis of Article 10 of the European Convention on
Human Rights and Articles L. 121-1 and L. 123-1 of
the Intellectual Property Code, found that, in princi-
ple, a sequel of this kind, which was related to the
right to make an adaptation, could not be forbidden.
The court stated that a sequel involved the freedom
of creation, which, on condition that there was no
disregard toward the title of the work and its
integrity, could be exercised on expiry of the period
during which the work’s author, or the latter’s heirs,
held a monopoly on its use. It therefore overturned
the judgment of the court of appeal in Paris which had
decided that editing and publishing the disputed
works had infringed the moral right of Victor Hugo;
the judges had based their decision with reference to
the genre and the merit of the work, and its complete
nature, without examining the novels at issue or
deciding whether they altered Victor Hugo’s work or
whether there was any confusion as to who had writ-
ten them. The case was referred to a different confi-
guration of the court of appeal in Paris, which this
time had to determine whether the author’s moral
right had been infringed, within the restrictive limits
laid down by the court of cassation. This decision
does, however, have the merit of defining for the first
time the framework within which a sequel to a work,
whether it is literary or audiovisual, may be pro-
duced. ■

FR – Legislation on the Television of the Future 
(the final Episode)

On 31 January 2007, following on from the Senate
decision last November (see IRIS 2007-1: 10), the
National Assembly adopted the bill on the television
of the future, to which the Government had applied
the urgent procedure (one single reading in each
House). However, only the UMP group, which has an
absolute majority in the Assembly, voted in its favour. 

The Act creates the necessary legal framework
allowing, from March 2008, the discontinuation of
analogue signals in favour of digital broadcasting,
with the changeover to be completed by 30 November
2011. Despite vigorous protests from the independent
channels, the National Assembly adopted one of the

most controversial items in the text of the bill – the
granting of a “bonus” channel to the incumbent
private sector channels TF1, Canal+ and M6, as “com-
pensation” for discontinuing analogue broadcasting
and the “challenging of acquired rights”. The three
channels will also have their broadcasting authorisa-
tions extended for five years. 

The MPs also adopted the new definition of an
audiovisual work, by including video clips in addition
to the “works of fiction, animation, documentaries,
the recording or re-creation of live shows” as adopted
by the Senate in November. The principle of a tax
credit was also adopted: this is to be capped at EUR 3
million per year and will be passed on to French video
game companies. However, the amendments aimed at
imposing uniform numbering for the non-paying

Amélie Blocman
Légipresse

•Court of cassation (1st civil chamber), 30 January 2007, Société Plon and another
v. P. Hugo and the Société des Gens de Lettres

FR



IRIS
• •

14 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

channels on terrestrially broadcast digital television
by all broadcasting media (terrestrially broadcast
digital television, cable, satellite, and broadband)
were rejected. 

The main new feature included in the bill by the
National Assembly is the reform of the tax levies for
funding support for the programme industry (compte
de soutien à l’industrie des programmes - COSIP). The
purpose of this is to involve Internet access providers
(IAPs), who also distribute audiovisual programmes,
in the financing of creation, through a tax on their
turnover in connection with broadband television.
The tax would kick in at a turnover of EUR 10 million
for audiovisual business, at a rate of 0.5%. The lower
House introduced eight levels, with a maximum of
4.5% for turnover in excess of EUR 530 million. Apart
from Free, the IAPs accepted this financing effort
without demur, since they hope to achieve satisfac-
tion with regard to their main claim in the inter-pro-
fession negotiations currently taking place on VOD,
namely the right to offer films for rental on a VOD
basis six months after the film’s first showing in a
cinema theatre, instead of nine months, as is
currently the case. 

Lastly, the text requires manufacturers to market
televisions that incorporate digital TV adapters

“within twelve months of the Act being officially
announced”. 

Once the National Assembly had voted, the text –
due to the use of the urgent procedure – was dis-
cussed by a joint mixed committee (composed of
seven members from each House) with a view to
agreeing on common wording. The compromise text
produced by this committee made no substantial
amendments to the bill adopted – the only amend-
ments adopted were basically of a technical nature. 

The text was approved by Parliament on 22 Febru-
ary 2007. Opposition MPs who contested the alloca-
tion of the bonus channel referred the matter to the
Constitutional Council, which validated the Act on
27 February 2007. Since the three compensatory
digital television services cannot be allocated until
analogue broadcasting is discontinued, i.e. on
30 November 2011, and given that the editors con-
cerned will have to subscribe to stricter obligations
concerning the broadcasting and production of
cinematographic and audiovisual works, and since
they will be subject to the anti-concentration provi-
sions of common law, the Council held that the
disputed Article did not constitute “manifestly
disproportionate compensation”. It did have one
reservation, however, that “the competent authori-
ties shall be required to ensure observance of diversity
(…) taking into account the radio-electric resources
available” when attributing the three compensatory
services. The Act should therefore be published in the
Journal Officiel in the very near future. ■

Amélie Blocman
Légipresse

FR – Establishment of an “Images of Diversity” fund

On 8 November 2007, the Minister for Culture and
Communication and the Minister with responsibility
for the promotion of equal opportunities presented a
communication to the Council of Ministers concerning
the establishment of an “Images of Diversity” fund.
The fund, to be managed by the national agency for
social cohesion (Agence nationale pour la cohésion
sociale - ACSE) and the national cinematographic cen-
tre (Centre national de la cinématographie - CNC), is
intended to support the creation of cinematographic
and audiovisual works dealing with diversity in France
and equal opportunities. The aim is to support the
production of works, whether fiction, documentary or
news programmes, that deal with diversity in France.
It also involves giving additional support to those
projects accepted by the committees for awarding the
selective aid provided by the CNC, on condition that
the projects deal with diversity and social cohesion,
whether at the stage of writing, development or pro-

duction, or to promote their circulation among the
widest possible public. The Decree of 9 February 2007
creating the “Images of Diversity” Committee lays
down the committee’s composition and modus
operandi. It has eleven members and is required to
examine all applications and projects likely to receive
assistance from the fund. The committee deliberates
by taking into account the contribution the works or
programmes could make: to awareness of the reality
and expression of first- or second-generation immi-
grants; to awareness of the reality and expression of
the French population outside mainland France; to
enhancing the remembrance, history and cultural
heritage of these populations and of their links with
France; to combating discrimination; to the visibility
of all the populations that make up present day
French society; and to the construction of a common
history on the basis of shared values (Art. 3 of the
Decree). The “Images of Diversity” fund has a budget
of EUR 10 million, divided equally between the ACSE
and the CNC. The decision to award aid will be taken
on the basis of the quality of the projects submitted
– the fund will be able to provide aid for 500 projects
each year. The CNC called for projects to be submitted
as soon as the Decree was published. ■

•Decree No. 2007-181 of 9 February 2007, creating the “Images of Diversity” Com-
mittee, published in the Journal Officiel of 10 February 2007, p. 2575, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8885

FR

Amélie Blocman
Légipresse

•Loi sur la télévision du futur (Act on the Television of the Future), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10651

•Décision n° 2007-550 DC du 27 février 2007 (Decision of the Constitutional Coun-
cil no. 2007-550 DC of 27 February 2007), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10652

FR



IRIS
• •

15IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

GB – Government Approves New BBC Licence 
Fee Financial Settlement

The BBC does not carry advertising on any of its
public service broadcasting channels and so relies on
funding by licence fee. The funding level is set for
several years in advance by the government, and the
latest settlement has just been announced. The BBC
had sought a generous settlement to include the costs
of digital switchover, the development of new
services, and the moving of key departments to
Salford, in the North West of England. It thus applied
for a settlement of inflation plus two point three
percent over the next ten years. This was widely
perceived as having been unrealistic, and the settle-
ment is much lower. Although the initial stages of the
review were carried out through public consultation,
the final outcome was determined by private nego-
tiations within government, in which the main actor
was the Treasury, the UK ministry of finance.

The settlement, as finally announced by the Sec-
retary of State for Culture, Media and Sport, will be for
six years, with annual increases in the licence fee of
three per cent for each of the first two years and two
percent in years three, four and five. In year six there
will be an increase of up to two percent, depending on
a further review nearer the time; this review will form
the basis for the next settlement. As a result the price
of the annual colour television licence will rise from
its current level of GBP 131.50 (EUR 199) to GBP
151.50 (EUR 229) in 2012. This increase will be close
to the forecast rate of inflation. The settlement
assumes that the BBC will be able to make up to three
percent cash-releasing savings annually from 2008.
The funds include GBP 600 million for helping elderly
and disabled people to switch to digital broadcasting,
and GBP 200 million for a public communications cam-
paign run by Digital UK to ensure that viewers are
properly informed regarding the digital switchover.
According to the Secretary of State, these responsi-
bilities will not impact on the BBC’s core budgets and
services, and its borrowing capacity will be increased
by 12.5% (it had asked for an increase of 100%).
According to the BBC, however, it is now left with a
funding shortage of over GBP two billion over the next
six years. ■

Tony Prosser
School of Law, 

University of Bristol

•Oral Statement on Licence Fee by the Secretary of State, 18 January 2007, avail-
able at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10609

•Background and other relevant documents, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10610

EN

GB – First Market Assessment of New BBC 
On-Demand Proposals

The new BBC Royal Charter and Agreement (see
IRIS 2006-5: 13), which came into effect on 1 January
2007, requires that new and modified BBC services
should be subject to a Public Value Test to establish
whether they will be in the public interest. As part of
this process the communications regulator, the Office
of Communications (Ofcom) undertakes a Market
Impact Assessment to assess the likely impact of the
services on the markets in which the new services will
be provided and in related markets, examining the
extent to which they might deter innovation and
investment by alternative providers in the commercial
sector. The first such Assessment has been completed,
and the BBC has announced its provisional decision as
a result.

The BBC proposed four new on-demand services.
The first was a seven-day catch-up TV service over
cable, including “series stacking” by which an entire
series could be stored and viewed within seven days of
the final episode. The second was a similar service
over the Internet, including series stacking and the
opportunity to store downloaded programmes for up
to 13 weeks before viewing. The third was for simul-
cast TV broadcasting over the Internet. The fourth
proposal was for non-DRM (digital rights manage-
ment) audio downloads of BBC radio programmes
(excluding commercial music).

Ofcom noted that the markets for on-demand ser-
vices are at an early stage of their development, but
growing rapidly, and estimated that over the next five
years linear TV-viewing may fall by 20-30% to be
largely replaced by on-demand services. It supported
the presence of the BBC in these new markets, and
considered that this would have a considerable effect
in expanding them. However, Ofcom was concerned
about the presence of series stacking, which would
make the service a more direct substitute for com-
mercial services, and recommended that its scope
should be substantially reduced through a narrower
definition of what constitutes a “series” or through
other restrictions; if these proved not to be feasible,
series stacking should be excluded altogether. Ofcom
was also concerned by the market impact of catch-up
TV over the Internet where programmes could be
stored for up to 13 weeks; the 13-week storage win-
dow should be removed or substantially reduced. The
new services would involve increased broadband
capacity, and this should be taken into account by the
BBC. Non-DRM audio downloads could have a negative
effect on investment in competing services, especially
in relation to live classical music and book readings;
these should be excluded, or at least a much tighter
definition provided of the classical content to be made
available.

In its provisional decision, the BBC Trust approved
the new on-demand services, but with significant
modifications. The storage window for seven-day



IRIS
• •

16 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

catch up over the Internet will be reduced from 13
weeks to 30 days, and audio-books and classical music

will be excluded from non-DRM downloads. A tighter
definition will be offered concerning which series will
be available for series stacking. In addition, a plat-
form-agnostic approach will be required, and provi-
sion made to protect children from unsuitable con-
tent. The proposals are now subject to consultation
for eight weeks. ■

.Jurgita Iesmantaite
Radio and Television 

Commission of Lithuania, 
Vilnius

›

LV – New Rules on Licensing of Broadcasting 
and Re-broadcasting Activities Adopted

On 13 December 2006, the Radio and Television
Commission of Lithuania (RTCL) adopted the new
Rules on Licensing of Broadcasting and Re-broadcast-
ing Activities, which came into force on 20 December
2006. The new version of the rules was adopted with
the aim of harmonising their provisions with the
requirements of the Law on Provisions of Information
to the Public, which came into force on 1 September
2006 (see IRIS 2006-9: 16). 

The Rules on Licensing of Broadcasting and Re-
broadcasting Activities determine the types of broad-
casting and re-broadcasting licences, the procedure
for the issuing of licences or for the refusal of a
licence, rules for the amendment and specification of
the terms and conditions of licences, for the tempo-
rary suspension and cancellation of their validity, as
well as the duties and obligations of the licence hold-
ers, the terms and conditions of licensed activities
and the supervision of compliance.

The main amendments are related to the modified
licensing regulation of broadcasting and re-broadcast-
ing activity laid down in the Law on Provision of
Information to the Public. In accordance with the new
version of this law, one is obliged to apply for a broad-
casting licence from the RTCL if interested in engag-
ing in television programme broadcasting and/or re-
broadcasting activities via electronic communications
networks, of which the main purpose is not broad-
casting and/or re-broadcasting of radio and television

programmes (e.g. by Internet or mobile phones).
Accordingly, the new provisions of the rules define

the procedure of the issuing of these licences for tele-
vision programme broadcasting and/or re-broadcast-
ing. The provisions of the Rules state that, if one
intends to obtain a broadcasting or re-broadcasting
licence, an application has to be submitted to the
RTCL either to take part in the tender, or to obtain a
licence where a tender is not foreseen.

The requirements for the content of the application
are also determined by the Rules. According to these,
the licence applicants must declare not only the names
of the radio or television programmes planned to be re-
broadcast, but also give information regarding the
jurisdiction of the broadcasters whose programmes are
planned to be re-broadcast, as well as the languages in
which the programmes will be re-broadcasted and sub-
titled. As regards the programme broadcasting and/or
re-broadcasting via satellite, the rules foresee that the
RTCL has to, inter alia, be provided with the name of
the satellites used and their orbital location, the
number of the satellites’ receivers/transmitters, the
frequencies used for the radio programmes, as well as
the addresses and operators of the terrestrial stations
of the satellite broadcasting services.

Additionally, there is a new provision in the rules
stating that a broadcaster who already is a holder of a
broadcasting licence but wishes to obtain an addi-
tional licence needs only to submit those documents
to the RTCL which are directly related to the type of
the desired licence and the chosen broadcasting tech-
nology (e.g., digital, Internet, etc). In such cases the
broadcaster is not obliged to submit documents
revealing general information, e.g. the founding docu-
ments (the association agreement) or the structure of
its management (shareholders, members etc). ■

•RTCL Decision on the approval of the Rules on Licensing of Broadcasting and Re-
Broadcasting Activities of 13 December 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10606

LV

On 4 January 2007, the Regional Administrative
Court of Latvia ruled that a decision of the Nacionala
radio un televizijas padome (National Broadcasting
Council – NRTP) on the issuing of a broadcasting
licence did not conform to the law. Although the spe-
cific decision concerned a permit for radio broadcast-
ing, the principles pointed out by the court equally
apply to television broadcasting licences. 

The issuing of all kinds of broadcasting licences in
Latvia is carried out by the National Broadcasting
Council in accordance with the Radio and Television
Law. The law requires a special competition for the
assignment of free frequencies. In order to receive a
broadcasting permit, the participant needs to win a
competition. Within the competition, the Council
must evaluate the applications of the participants and
assess which application would best serve the needs
of the public. The Radio and Television Law does not
explicitly list the criteria that the Council should take

LV – Regional Court Assesses a Decision 
on Granting a Broadcasting Permit as Illegal

•Ofcom: BBC New On-Demand Services – Market Impact Assessment, 23 January
2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10611

•BBC: BBC Trust Reaches Provisional Conclusions on BBC On-Demand Proposals,
31 January 2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10612

EN

Tony Prosser
School of Law, 

University of Bristol

¯ ¯
¯



IRIS
• •

17IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Kevin Aquilina
Malta Broadcasting 

Authority

into account when assessing the applications. 
In the relevant case resulting in the judgement

mentioned above, the Council issued the broadcasting
permit for two individuals, but did not indicate in its
decision any reasons why the application of these par-
ticular individuals was deemed to be the most suitable
to the public needs. Before the court the Council
argued that the Radio and Television Law does not
foresee the obligation to explain its reasoning. More-
over, as the Council is a collegial body (decisions are
adopted by the majority of the nine Council members’
votes), each member is voting according to his/her
own opinion and taking into account his or her indi-
vidual reasoning. The claimants nevertheless argued
that the Council, as an executive body, is obliged to
comply, not only with the Radio and Television Law,
but also with the laws on administrative procedure,
which require that each administrative act (and a deci-
sion on a broadcasting permit is an administrative act)
must contain the grounds and reasons for its adoption.

The court of the first instance (the Administrative
District Court) had rejected the claim, stating that

the Council members are representatives of the public
and their reasoning may not be subject to evaluation
by the court. Nevertheless, the Regional Administra-
tive Court had an opposite opinion and ruled that the
decisions on granting broadcasting permits must con-
tain the reasoning. Although the court cannot assess
the rationality of the reasons presented by the Coun-
cil, it has to examine if the Council has indicated cer-
tain reasoning and grounds for the decision at all.
The court agreed with the claimant’s argument that
the Council is, as a public executive body, obliged to
follow the requirements of the administrative proce-
dure and to provide reasoning for its decision. In the
case of granting broadcasting licences, the Council
must indicate the criteria, which it has applied to the
assessment of the applications, as well as to provide
grounds as to why the application of the winning par-
ticipant has been found the best and most suitable in
view of the public needs.

The judgement is not final and may be appealed by
any of the parties to the Senate of the Supreme Court
of Latvia. However, the judgement follows a tendency,
which has been established already by a similar judge-
ment of the first instance court in a case adjudged in
March 2006. ■

In November 2006, the Broadcasting Authority
issued a consultation document proposing inter alia a
review of the existing list of major events. The con-
sultation period closed on 7 December 2006 and the
Authority has now reviewed the responses received.
The Authority had also consulted a number of organi-
sations that have a direct interest in the matter. In
the light of this review, the Authority has drawn up a
revised list of major events. 

The list of Cultural Events consists of the follow-
ing: (1) the Malta Song for Europe: final and qualify-
ing nights; (2) the Eurovision Song Festival: final
night but the qualifying event has also been included
in case of Maltese participation; (3) the Malta Carni-
val: Saturday Carnival for Children, Carnival Sunday
and Tuesday Floriana Carnival.

The list of Sports Events consists of the following:
(1) the Maltese national football team’s competitive
home matches; (2) the Maltese national football

team’s competitive away matches; (3) the final and
semi-final games of the UEFA Cup and of the UEFA
Champions League; (4) the opening ceremony, the
opening game, the quarter-finals, the semi-finals, the
game for third place and the final of the FIFA World
Cup; (5) the opening ceremony, the opening game,
the semi-finals and the final of the UEFA European
Football Championship; (6) the opening ceremony and
Maltese participation in the Summer Olympic games;
(7) the opening ceremony and the finals taking place
on the last day of the Games of the Small States of
Europe; and (8) the March and September regattas.

Coverage of the above cultural and sports events is
always direct and in full except in the following cases:
(a) the Maltese national football team competitive
home matches which could be aired on a deferred
basis within 24 hours from the time that the match
has ended; and (b) the Malta Carnival held on Satur-
day afternoon is to be broadcast on a deferred basis
and in full on Carnival Sunday afternoon only if the
actual Carnival Sunday event has been cancelled. 

Finally, the semi-final of the UEFA Cup and of the
UEFA Champions League will be considered a major
event with effect from the football season 2007-
2008. ■

MT – Revision of the List of Major Events

According to a joint press release, the media
companies Ringier and Dogan intend to join forces

in Romania and invest jointly in the television
broadcaster Kanal D Romania, whose main share-
holder is Dogan Media International SA. According
to the agreements reached so far, Ringier will
acquire 25% of the shares. The television channel

RO – Ringier and Dogan Join Forces 
in Romanian Media Market

•Decision of the Regional Administrative Court of Latvia, 4 January 2007 

LV

•List of major events published in the Malta Government Gazette, 29 January
2007, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10613

EN-MT

Ieva Berzina
Sorainen Law Office, 

Riga

¯ ¸



IRIS
• •

18 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

SE – Chief Editor of Evening Newspaper Convicted 
of Violating the Press Act

The chief editor of the evening newspaper
Expressen has been convicted of defamation and
ordered to pay SEK 75,000 (ca. EUR 8,200) for
violations of Tryckfrihetsförordningen (the Freedom
of the Press Act). 

Expressen had published on its placard the news
that a famous actor (M.P.) had suffered acute alcohol
poisoning and been admitted to a clinic. The same
information was found on the front page of the news-
paper. The newspaper and its Internet version fea-
tured an article with pictures of the clinic, which was
said to be M.P.’ s “new home”. The information was
later disproved. Five days later, Expressen published
an apology on the placard and in the newspaper. M.P.
rejected the apology and reported Expressen for
defamation to Justitiekanslern (the Chancellor of
Justice). 

The Chancellor of Justice can act as a public
prosecutor in cases involving violations of the free-
dom of the press in certain circumstances. The Chan-
cellor found that the content of the article consti-
tuted defamation and proceeded to the prosecution

of the chief editor of Expressen who, as such, is
legally responsible for the publications. Public pros-
ecution for violations of the Freedom of the Press Act
is unusual and this is the first time in 15 years that
a public prosecution for defamation has been initi-
ated. Cases brought under the Freedom of the Press
Act are first heard by a jury. If the jury finds that a
violation has been committed, the matter will be
assessed by the court, which then renders the judg-
ment. The court may not deliver a harsher judgment
than the jury has decided. 

In this case, the jury considered that the infor-
mation in the newspaper constituted defamation. The
chief editor admitted that the information in the
article was erroneous but argued that at the time of
publication it was believed to be true. Further, the
chief editor denied that publication of the informa-
tion constituted defamation since M.P.’s alcohol
problems were well known at the time and he had
previously been outspoken about his private life in
the newspapers. The information was therefore not
intended to compromise M.P’ s reputation.

However, the court found that the information in
the newspaper did constitute defamation. M.P. had
claimed SEK 500,000 in damages, SEK 200,000 of

Mariana Stoican
Radio Romania 
International, 

Bucharest

Kanal D Romania was due to start broadcasting on
18 February 2007.

While Dogan Yayin Holding is the largest media
entertainment group in Turkey and is developing its
activities outside that country, Swiss media group
Ringier is responsible for more than 100 publications
in 12 countries, produces more than 20 TV channels,
operates over 50 Internet platforms and owns 11
printing works. After Ringier worked its way up to
becoming the largest player in the Romanian print
media market, its 25% share in Kanal D Romania
represents its first foray into the audiovisual sector.

Free competition in the Romanian audiovisual
sector is protected by the Consiliul Na,tional al
Audiovizualului (National Audiovisual Council –
CNA). The CNA “must notify the competent authori-
ties regarding the occurrence or existence of prac-
tices restricting competition, the abuse of a domi-
nant position or of economic concentrations, as well
as the existence of any other infringement of the
legal provisions that does not fall under its compe-
tency” (Art. 10(3)(c) of Audiovisual Act no. 504).
Articles 44 to 47 of the Audiovisual Act contain
detailed provisions on the promotion of pluralism
and cultural diversity, as well as the prevention of
major concentrations of ownership and excessive
market shares in the audiovisual sector. Art. 44(3),
for example, states that “It is considered that a
broadcaster holds a dominant position in forming
public opinion at national level when its market
share exceeds 30% of the market of television pro-

grammes broadcast at national level”. 
According to Art. 44(4), calculating a broad-

caster’s market share involves “establishing the aver-
age market share registered during the respective
year for the entire broadcasting duration”, whereby
“market shares must be calculated electronically”
(Art. 44(5)). The provisions of Art. 44(3) do not
apply to public broadcasters (Art. 44(7)).

Another rule designed to prevent market domi-
nation in the audiovisual sector states that “A
Romanian or foreign natural or legal person may
hold no more than two audiovisual licences at the
same time within the same administrative unit or
area” (Art. 44(8)). According to Art. 44(9), a natural
or legal person may directly or indirectly become a
majority shareholder in one single audiovisual com-
pany and may hold no more than 20% of the share
capital of other media companies.

Under Art. 45 of the Audiovisual Act, audiences
and market shares must be measured in compliance
with international standards and practices by spe-
cialised institutions appointed by tender.

“It is considered that a broadcaster holds a
dominant position in forming public opinion at
regional or local level when the total market share in
television and/or radio stations broadcast within the
respective area exceeds 25% of the channels broad-
cast at regional or local level” (Art. 46(2)).

Until now, the CNA has never lodged a complaint
in connection with a dominant market position held
by a domestic or foreign broadcaster in Romania. ■



IRIS
• •

19IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The Slovak Parliament has recently approved an
amendment to the Broadcasting and Retransmission
Act No. 308/2000 Coll. The amendment to the act is
published as No. 13/2007 and became effective on
1 February 2007.

The amendment foresees that advertisement and
tele-shopping spots must not be broadcast with a sound
volume higher than the sound volume of the parts of
the programme service that immediately precede or
follow such spots. This parameter is also applicable to

audio-visual tools separating advertisement and tele-
shopping from other parts of the programme service.

The purpose of this amendment is to eliminate
annoyance to the viewer watching broadcast programme
services and other audio, visual or audio-visual infor-
mation designated for public reception. The amendment
was regarded as necessary since several broadcasters in
the past tended to turn up the sound volume during
advertisement spots and programme sponsorship
announcements, and thereby created disturbing effects
during the programmes broadcast prior to the adver-
tisements. With the new law a broadcaster now has the
duty to ensure that the broadcast’s sound volume is not
increased during the broadcast of advertisement and
audio-visual tools separating advertisement or tele-
shopping spots from other parts of the programme, as
well as programme sponsorship announcements. ■

SK – Amendment to the Broadcasting 
and Retransmission Act

Jana Markechová
Markechova Law Office,

Bratislava

On 15 January 2007 Uzbekistan’s President, Islam
Karimov, signed into law the Statute that provides for
a new version of the 1997 Law on the Mass Media.
Among the types of mass media “in electronic form”
the new statute specifically lists “TV, radio and video
programmes, newsreels, and websites in general access
telecommunication networks” (Art. 4). Censorship is
forbidden, which means that “nobody shall have the
right to demand a preliminary approval of materials or
reports”, intended for mass publication, changes in

their texts or a complete ban to print or air them
(Art. 7). 

The statute expands the article that forbids abuse
of the freedom of the mass media, by adding issues
such as the propaganda of terrorism, as well as that of
ideas of religious extremism, separatism and funda-
mentalism, propaganda of narcotics and of porno-
graphy, to the list of such abuses (Art. 6).

The new statute provides for more clarity as to the
procedure of closure or suspension of a news outlet by
the court of law following such a demand from the
registration authority because of violations of the
mass media legislation (Art. 24).

Some of the rights of the journalists and the editor
are now transferred to the founders (owners) of the
news outlets (Art. 11, 13, 16). ■

UZ – New Media Statute Enters into Force

•Novela zákona o vysielaní a retransmisii (Amendment to the Broadcasting and
Retransmission Act), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10607

SK

Andrei Richter
Media Law 

and Policy Centre, 
Moscow

•Закон Республuкu Узбекuсmан “О средсmвах массовой uнформацuu” (Statute on
the mass media of the Republic of Uzbekistan) was published in Russian in the offi-
cial daily “Narodnoe slovo” (Tashkent) on 16 January 2007

RU

which constituted compensation for the violation of
his personal rights. The remainder was claimed in

order to deter future violations. However, the court
considered that preventive considerations should not
be taken into account when determining the amount
and awarded SEK 75,000 in damages. ■

Michael Plogell 
and Monika Vulin 

Wistrand Advokatbyrå,
Gothenburg, Sweden

•Stockholms tingsrätts dom 2006-12-15, Mål nr B 11840-06 (Judgment of the dis-
trict court of Stockholm on 15 December 2006, Case no. B 11840-06)

SV

Audiovisual Archives 
and Orphan Works
by Stef van Gompel 
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

Preview of next month’s issue:

2007-4



IRIS
• •

20 IRIS 2007 - 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at 
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision relat-
ing to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 286 and GBP 164
- postage included for delivery in Europe, outside Europe add EUR 28). We offer a special 30%
discount for students and academic/training institutions (Annual subscription: EUR 166,60).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders@obs.coe.inthttp://www.obs.coe.int/about/order.html 
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS

AGENDA

Marx, P. (ed.)
Private Copying
2007, International Association 
of Entertainment Lawyers/Five
Eight/FRUKT
ISBN 978-0-9552276-1-5

Borges, G., (Herausg.)
Rechtsfragen der Internet-Auktion
DE, Baden Baden
2006, Nomos Verlag
ISBN 978-3-8329-2461-4

Hermanni, A-J.,
Medien-Management
DE, München
2007, Beck Verlag

Hörle, U., Schaffeld, B.,
Das Arbeitsrecht der Presse
DE, Köln
2007, Verlag Dr. Otto Schmidt
ISBN 978-3-504-67103-7

Baden-Powell, E.,
Intellectual Property 
and Media Law Companion
ISBN 978-1846410215

Macmillan, F. (Ed.)
New Directions in Copyright Law Volume 2
GB, Cheltenham
2006, Edward Elgar
ISBN 1-84542-261-9

Mullins, S.,
Converging Media Futures:
Sector Strategies for Anytime, 
Anywhere Content
GB, London
2006, Colchester
ISBN 9780843115991

Sirinelli, P.,
Code de le Propriété intellectuelle :
Commenté, Edition 2007
FR, Paris
2007, Editions Dalloz-Sirey
ISBN 978-2247071395

Ruzek, V.,
La communauté européenne 
et la propriété intellectuelle : 
L’action internationale 
de la CE en matière de droits 
de propriété intellectuelle, 
l’approche institutionnelle
2007, Collection : APOGEE
ISBN 978-2843982682

Delcos et Cousin
Le droit de la communication, 
presse écrite et audiovisuel
1. l’administration de la communication
2007, Collection : Cep Moniteur
ISBN 978-2281121612

IViR International Copyright Law
Summer Course
9 - 13 July 2007
Organiser: 
Institut für Informationsrecht (IViR)
der Universität Amsterdam
Venue: Amsterdam
Information & Registration:
Tel.: +31 20 525 3406
Fax:  +31 20 525 3033
E-mail: A.G.J.M.Dobbelsteen@uva.nl
http://www.ivir.nl

The 6th Media Law Advocates 
Training Programme
1 – 14 July 2007
Organiser: 
Programme in Comparative Media Law
and Policy at the Centre for 
Socio-Legal Studies, University 
of Oxford in collaboration with 
the Open Society Justice Initiative 
and other organisations
Venue: St Peter’s College, 
University of Oxford
Information & Registration:
E-mail: louise.scott@csls.ox.ac.uk
http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/

The 3rd Annenberg / 
Oxford Summer Institute 2007 
in Global Media Policy
24 June – 7 July 2007
Organiser: 
Annenberg School for Communication,
University of Pennsylvania in 
cooperation with the Programme 
in Comparative Media Law and Policy
at the Centre for Socio-Legal Studies,
University of Oxford
Venue: St Catherine’s College, 
University of Oxford
E-mail: sbeauvais@asc.upenn.edu
http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (None)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.3
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket true
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /SyntheticBoldness 1.00
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments false
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo false
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile (None)
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
    /Arial-Black
    /Arial-BlackItalic
    /Arial-BoldItalicMT
    /Arial-BoldMT
    /Arial-ItalicMT
    /ArialMT
    /ArialNarrow
    /ArialNarrow-Bold
    /ArialNarrow-BoldItalic
    /ArialNarrow-Italic
    /ArialUnicodeMS
    /CenturyGothic
    /CenturyGothic-Bold
    /CenturyGothic-BoldItalic
    /CenturyGothic-Italic
    /CourierNewPS-BoldItalicMT
    /CourierNewPS-BoldMT
    /CourierNewPS-ItalicMT
    /CourierNewPSMT
    /Georgia
    /Georgia-Bold
    /Georgia-BoldItalic
    /Georgia-Italic
    /Impact
    /LucidaConsole
    /Tahoma
    /Tahoma-Bold
    /TimesNewRomanMT-ExtraBold
    /TimesNewRomanPS-BoldItalicMT
    /TimesNewRomanPS-BoldMT
    /TimesNewRomanPS-ItalicMT
    /TimesNewRomanPSMT
    /Trebuchet-BoldItalic
    /TrebuchetMS
    /TrebuchetMS-Bold
    /TrebuchetMS-Italic
    /Verdana
    /Verdana-Bold
    /Verdana-BoldItalic
    /Verdana-Italic
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 150
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 150
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 300
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects true
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents suitable for reliable viewing and printing of business documents. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f300130d330b830cd30b9658766f8306e8868793a304a3088307353705237306b90693057305f00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e30593002>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
    /FRA <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [600 600]
  /PageSize [595.000 842.000]
>> setpagedevice


