
2006 - 6

INTERNATIONAL

WIPO

Draft Basic Proposal for a Treaty on the Protection of
Broadcasting Organizations 2

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Stoll v. Switzerland 3

European Court of Human Rights: 
Case of Dammann v. Switzerland 4

European Commission against 
Racism and Intolerance: 
Media Provisions in New Country Reports 
on Racism 4

EUROPEAN UNION

European Commission: 
Renewed Proposal for Criminal Law Provisions 
Against Intellectual Property Offences 5

European Commission: 
Go-Ahead to Media Support Schemes 
in Denmark, France, Ireland and Poland 5

European Commission: 
Charter for Film Online Welcomed 
by Major Industry Players 6

NATIONAL
AT–Austria:
Amendments to the Use of ORF Analogue 
Transmission Capacities for Television 6

CZ–Czech Republic:
Cinematography Fund Act Vetoed 7

Switchover to DVB 7

DE–Germany:
No Tax Reduction for Pay-TV 7

Forum Operators Responsible for User Submissions 8

Discussion on Advertising Restrictions 
for Private Betting Services 8

Decisions on Bundesliga Broadcasts 9

Networks Office Opens Consultation 
on Market No. 18 9

Green Light for RTL Group’s Takeover 
of News Channel n-tv 10

Discussion on Funding of Public Service 
Broadcasters Continues 10

ES–Spain:
Major Film Distributors Sanctioned 
by Spanish Competition Court 10

New Act on National Public Radio and Television 11

FR–France: 
Legal Fright at the Cannes Festival 12

Finding against Pink TV for Infringement 
of a Registered Brand Name 12

Public Consultation with a View 
to Launching HDTV and Mobile TV 13

Fox Life is Indeed an Italian Channel 14

GB–United Kingdom:
Co-production Treaty with South Africa 14

Regulator Clarifies the Definition 
of ‘Control’ of Media Companies 14

Regulator Reviews Cross-Promotion Rules 15

LT–Lithuania:
LRT Will Broadcast its Programmes via Satellite 15

NL–Netherlands:
No Copyright in Recorded Conversations 
with Extortion Victim 16

Media Authority Issues Warnings 
to Two Public Broadcasting Organisations 17

NO–Norway:
Amendments to the Act on Film and Video 17

PL–Poland:
Amendment of the Broadcasting Act Due 
to a Decision of the Constitutional Tribunal 18

RO–Romania:
CNA Exemption for Donating Companies 18

Advertising for Spirits 
in Football Stadiums Prohibited 19

TR–Turkey:
Commercial Radio and TV Stations 
Start Broadcasting in Kurdish 19

US–United States:
Publishers Score “Hat Trick” Against Apple 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to 
represent the views of any organizations 
participating in its editorial board.

• Publisher: 
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev, Co-

ordinator – Michael Botein, The Media Center
at the New York Law School (USA) – Harald
Trettenbrein, Directorate General EAC-C-1
(Audiovisual Policy Unit) of the European
Commission, Brussels (Belgium) – Alexander
Scheuer, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) – Bernt 
Hugenholtz, Institute for Information Law
(IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) – Jan Malinowski, Media Division
of the Directorate of Human Rights of the
Council of Europe, Strasbourg (France) –
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter (co-ordina-
tion) – Véronique Campillo – Paul Green –
Isabelle Herold-Vieuxblé – Bernard Ludewig –
Marco Polo Sàrl – Katherine Parsons – Patricia
Priss – Erwin Rohwer – Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –

Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory
– Florence Lapérou & Géraldine Pilard-Murray,
post graduate diploma in Droit du Multimédia
et des Systèmes d’Information, University R.
Schuman, Strasbourg (France) – Candelaria
van Strien-Reney, Law Faculty, National 
University of Ireland, Galway (Ireland) – Mara
Rossini, Institute for Information Law (IViR)
at the University of Amsterdam (The Nether-
lands) – Nicola Weißenborn, Institute of 
European Media Law (EMR), Saarbrücken 
(Germany) – Britta Probol, Logoskop media,
Hamburg (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565 

© 2006, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

IRIS
• •

INTERNATIONAL

The WIPO Standing Committee on Copyright and
Related Rights (SCCR) convened during the first five
days of May and has produced a draft basic treaty on
the protection of broadcasting organizations for the
WIPO General Assemblies to consider in September of
2006. The objective of this document is to ensure
broadcasting organizations are provided with neigh-
bouring rights which acknowledge the organiza-
tional, technical and economic effort invested in a
programme and its broadcast. The underlying idea is
also to protect such organizations from piracy and
unfair competition. As the draft treaty specifies in its
Article 3, the protection granted under its provisions
extends only to signals used for the transmissions
and not to works and other protected subject matter
carried by such signals. Thus, the content being
transmitted remains a matter for copyright law.

The draft treaty defines “broadcasting” in accor-
dance with the traditional meaning of the term. It

follows previous copyright and related rights treaties
and confines the notion to transmissions by wireless
means thereby excluding those transmissions which
are operated by wire. This narrow definition of
“broadcasting” has prompted the introduction of
another term in the draft treaty: “cablecasting”
which entails transmissions by wire, including by
cable. The definition of “cablecasting” is needed if
the notion of traditional broadcasting is adopted in
the Treaty as proposed, but would be superfluous if
the Treaty were based on a broader notion. Broad-
casting and cablecasting organizations, in turn, are
to be understood as the legal entities that take the
initiative and have the responsibility for the trans-
mission to the public of sounds or of images or of
images and sounds or of the representations thereof,
and the assembly and scheduling of the content of
the transmission.

The critical point of the debates consisted in
determining whether transmissions of broadcasts
over the internet should be granted protection under
the Treaty. This method of transmission is known as

WIPO

Draft Basic Proposal for a Treaty on the Protection 
of Broadcasting Organizations 

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

EMR
H

H H

H

H

H

H

H

H
H

H

HInstitute for European Media Law

Auteurs 
Media &



IRIS
• •

3IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

“webcasting” and forms the object of a non-manda-
tory Appendix to the Treaty based on the ‘opt-in’
approach. This means Contracting Parties are free to
adhere to this additional document which establishes
neighbouring rights for webcasting organizations or

they may, on the contrary, choose to ignore it. The
Appendix defines webcasting as “the transmission by
wire or wireless means over a computer network for
the reception by the public, of sounds or of images or
of images and sounds or of the representations
thereof, by means of a program-carrying signal which
is accessible for members of the public at substan-
tially the same time […]”. The explanatory comments
included in the Appendix specify that this notion
includes “simulcasting”, which entails the simulta-
neous transmission of broadcasts over the internet. 

The negotiations for a definitive Treaty on the
protection of broadcasting organizations should
reach their final stage by the end of 2006. n

•Draft basic proposal for the WIPO Treaty on the protection of broadcasting orga-
nizations including a non-mandatory Appendix on the protection in relation to web-
casting, the Standing Committee on Copyright and Related Rights, fourteenth ses-
sion, 1-5 May 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10217

•Working Paper for the Preparation of the Basic Proposal for a Treaty on the Pro-
tection of Broadcasting Organizations, the Standing Committee on Copyright and
Related Rights, fourteenth session, 1-5 May 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10218

EN-FR-ES

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Stoll v. Switzerland

In December 1996, the Swiss ambassador to the
United States drew up a “strategic document”, clas-
sified as “confidential”, concerning the possible
strategies regarding the compensation due to Holo-
caust victims for unclaimed assets deposited in Swiss
banks. The document was sent to the Federal Depart-
ment of Foreign Affairs in Berne and to a limited list
of other persons. Martin Stoll, a journalist working
for Sonntags-Zeitung, also obtained a copy of this
document, probably as a result of a breach of profes-
sional confidence by one of the initial recipients of
such a copy. Soon afterwards, the Sonntags-Zeitung
published two articles by Martin Stoll, featuring
extracts from the document. Other newspapers soon
followed suit. In 1999, Stoll was sentenced to a fine
of CHF 800 (EUR 520) for publishing “official confi-
dential deliberations” within the meaning of Article
293 of the Criminal Code. This provision not only tar-
gets the person who is responsible for the breach of
confidence of official secrets, but also those who
were accomplices in giving publicity to such secrets.
The Swiss Press Council, to which the case also had
been referred in the meantime, found that Stoll had
irresponsibly made some extracts appear sensational
and shocking by shortening the analysis and failing
to sufficiently place the report in context.

In a judgment of 25 April 2006, the European
Court of Human Rights held, by four votes to three,
that the conviction of Stoll is to be considered as a
breach of the journalist’s freedom of expression as
guaranteed by Article 10 of the Human Rights’ Con-
vention. For the Court, it is crucial that the infor-
mation contained in the report manifestly raised
matters of public interest, that the role of the media

as critic and public watchdog also applies to matters
of foreign and financial policy and that the protec-
tion of confidentiality of diplomatic relations,
although justified, could not be secured at any price.
The publication of the report did not undermine the
very foundations of Switzerland. The Court therefore
believes that the interests deriving from freedom of
expression in a democratic society could legitimise
the public discussion brought about by the docu-
ment, initially classified as confidential. Fining Stoll
for revealing the content of the document had
amounted to a kind of censorship which would be
likely to discourage him from expressing criticism of
that kind again in the future. The Strasbourg Court
considers the conviction of Stoll by the Swiss judi-
ciary as liable to hamper the press in performing its
task as purveyor of information and public watch-
dog. Furthermore, as Stoll had only been convicted
for publishing parts of the document in the news-
paper, the European Court believes the finding by the
Swiss Press Council that he had neglected his pro-
fessional ethics by presenting some extracts in a sen-
sationalist way, should not be taken into account to
determine whether or not publishing the document
was legitimate. The Court once more underlines that
press freedom also covers possible recourse to a
degree of exaggeration, or even provocation. The dis-
senting opinion from Judges Wildhaber, Borrego Bor-
rego and Sikuta emphasises the importance of
respecting official secrets and Stoll’s lack of profes-
sionalism in ignoring some fundamental rules of
journalistic ethics. The dissenting judges also con-
sider it as an important element that the articles at
hand had not contributed in a useful way to the pub-
lic debate on the issue of the unclaimed assets
deposited in Swiss Banks. The majority of the Court
however held that there has been a violation of Arti-
cle 10 of the Convention, as Stoll’s conviction was
not necessary in a democratic society, having regard
to the interest of a democratic society in ensuring
and maintaining the freedom of the press. n

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

•Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case of Stoll
v. Switzerland, Application no. 69698/01 of 25 April 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

FR

Dirk Voorhoof
Ghent University & 

Copenhagen University &
Flemish Regulator 

for the Media

›



IRIS
• •

4 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

European Court of Human Rights: 
Case of Dammann v. Switzerland

In a judgment of 25 April 2006, the Court unanim-
ously held that the Swiss authorities violated Article
10 of the Convention by convicting a journalist, Vik-
tor Dammann, for inciting an administrative assis-
tant of the public prosecutor’s office to disclose con-
fidential data. The assistant had forwarded data
relating to criminal records of suspects in a spectacu-
lar robbery. By punishing the journalist in this case,

a step had been taken prior to publication and such
a sentence would be likely to deter journalists from
contributing to public discussion of issues affecting
the life of the community. It was thus likely to
hamper the press in its role as provider of informa-
tion and public watchdog. Furthermore, no damage
had been done to the rights of the persons con-
cerned, as the journalist had himself decided not to
publish the data in question. In these circumstances,
the Court considered that Dammann’s conviction had
not been reasonably proportionate to the pursuit of
the legitimate aim in question, having regard to the
interest of a democratic society in ensuring and
maintaining the freedom of the press. n

Dirk Voorhoof
Ghent University & 

Copenhagen University &
Flemish Regulator 

for the Media

•Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case of
Dammann v. Switzerland, Application no. 77551/01, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

FR

European Commission against 
Racism and Intolerance: 
Media Provisions in New Country Reports on Racism

The European Commission against Racism and
Intolerance (ECRI) recently made public five new
reports as part of the third cycle of its monitoring
process of the laws, policies and practices to combat
racism in the Member States of the Council of Europe
(for commentary on earlier reports, see IRIS 2005-7:
3). Four of the country reports (Cyprus, Italy,
Luxembourg and the Russian Federation) contain
specific recommendations concerning the media.

A recurrent, two-fold recommendation entails the
ECRI encouraging the State authorities to:

- “impress on the media, without encroaching on
their editorial independence, the need to ensure that
reporting does not contribute to creating an atmos-
phere of hostility and rejection towards members of
any minority groups”;

- “engage in a debate with the media and mem-
bers of other relevant civil society groups on how
this could best be achieved”.

Slight variations in wording occur: in the report
on Cyprus, it is as quoted supra (para. 90); in the
report on Italy, the “minority groups” are explicitly
considered to include “non-EU citizens, Roma, Sinti
and Muslims” (para. 79), and in the report on the
Russian Federation, “visible minority groups” (the
formula that is used instead of “any minority
groups”) are stated as “including Roma, Chechens
and other Caucasians, as well as citizens from CIS
countries” (para. 121). In respect of Cyprus and Italy,
the double-barrelled recommendation is the only

media-specific recommendation. In respect of the
Russian Federation, ECRI also expressly reiterates in
the context of the media its recommendations else-
where in the report “concerning the need to ensure
that all instances of incitement to racial hatred are
thoroughly investigated and punished” (para. 120).

In the report on Luxembourg, the one media-spe-
cific recommendation is also two-pronged. The ECRI
recommends that the State Government should “help
the media to do their job in a spirit of full respect for
everyone, by promoting and supporting any initia-
tives to provide them with training courses on
racism, racial discrimination and antisemitism”. The
second prong of the recommendation is a call on the
Government to “ensure a more active implementation
of the legislation on discrimination in media circles
when this proves necessary” (para. 77).

The country report on Denmark - the fifth in the
latest batch of reports to be released by the ECRI -
does not contain any recommendations relating
specifically to the media. However, it repeatedly
addresses topics that could be brought under the
banner of “hate speech” and are thus of relevance:
proactive prosecution of anyone who makes racist
statements (paras. 20 and 107); Holocaust-denial
and related anti-Semitic offences (paras. 86 and 87);
incitement to racial hatred against Muslims and the
need for awareness-raising campaigns (which would
include media involvement) “in order to present a
more objective and balanced view of Muslims and
Islam and to foster a constructive debate on living in
a pluralist society” (para. 92). Finally, the ECRI
“strongly recommends that the Danish Government
should encourage and provide financial support to
initiatives aimed at training journalists on issues
pertaining to human rights in general and to racism
and racial discrimination in particular” (para. 108).

Although the five country reports were only
made public on 16 May 2006, they had been adopted
by ECRI on 16 December 2005. n

•“Council of Europe: Reports on racism in Cyprus, Denmark, Italy, Luxembourg and
the Russian Federation”, Press Release of 16 May 2006, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10189 

EN-FR

•All five of the ECRI country reports mentioned in the article are available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=1478 

EN-FR

Tarlach McGonagle 
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam



IRIS
• •

5IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

EUROPEAN UNION

European Commission: 
Renewed Proposal for Criminal Law Provisions
Against Intellectual Property Offences

On 26 April 2006, the Commission adopted a pro-
posal for a Directive to combat intellectual property
offences that amends a proposal it had initially
approved on 12 July 2005 (see IRIS 2005-8: 7). This
new proposal stems from a European Court of Justice
ruling which held that the criminal law provisions
necessary for the implementation of Community
policy are a matter for Community law. Thus, the

proposal for a Council framework decision to
reinforce the criminal law framework against
infringements of intellectual property rights has
been withdrawn and its provisions incorporated into
the new version of the proposal for a Directive.

The Commission hopes to effectively combat
counterfeiting and pirating activities, which have
steadily been on the rise over the last years, by
approximating Member States’ criminal legislation.
The assaults on intellectual property rights the EU
must contend with not only cause serious harm to
the European economy but also undermine innova-
tion and pose a threat to public health and safety. 

The Directive treats all intentional infringements
of intellectual property rights on a commercial scale,
including attempting, aiding and abetting such
infringements, as criminal offences. The minimum
sentence is four years of incarceration where the
infringement is the result of organized crime or
involves a serious threat to public health and safety.
Fines will vary between a minimum of EUR 100,000
and EUR 300,000, where the offence has been com-
mitted within the context of organized crime or has
endangered public health and safety. n

•“Counterfeiting and piracy: Commission proposes criminal law provisions to
combat intellectual property offences”, press release of 26 April 2006, IP/06/532,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10207 

DE-EN-FR-IT

•ECJ ruling of 13 September 2005, Case C-176/03, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10213

CS-DA-DE-FI-FR-EN-ES-ET-HU-IT-LT-LV-PL-PT-SK-SL

•Amended proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council
on criminal measures aimed at ensuring the enforcement of intellectual property
rights, 26 April 2006, COM(2006)0168 Final, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10210 

DE-EN-FR

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

European Commission: Go-Ahead to Media Support
Schemes in Denmark, France, Ireland and Poland

The European Commission recently approved
under EC Treaty state aid rules four aid schemes
meant to support film making in Poland and Ireland,
music recordings by new talent in France and news-
paper distribution in Denmark. All four schemes were
found to entail no undue distortion of competition
within the Single Market. 

The Danish plans sought to give publishers of
certain newspaper-like publications direct grants
totalling EUR 1.3 million. The aid will enable pub-
lishers to freely choose their distributors in their
efforts to distribute these publications. In deciding
to favour this scheme, the Commission took into
account such elements as the promotion of media
pluralism and the propagation of socio-political news
to Danish citizens.

The French aid scheme takes the form of a tax
break for music producers. It provides aid of an esti-
mated total of EUR 10 million per year and covers
part of the costs of production and promotion of
albums of new talents and instrumental music. The
measure is directed at albums which are considered
to be cultural products. The scheme also ensures that
the aid granted is confined to the necessary mini-

mum and is mainly meant for small- and medium-
sized enterprises.

The Irish and Polish schemes are intended to sup-
port cinematographic activities. In Ireland, film pro-
duction companies can expect an 80% tax relief on
investments of up to EUR 35 million or 80% of the
production budget of a single film. As for the Polish
Audiovisual Fund and the Polish Film Institute, they
were established at the beginning of the year 2006.
A total of EUR 25.4 million per year will be awarded
by the Polish Film Institute to support film projects,
film production, film distribution and dissemination,
the promotion of Polish film making and the dissem-
ination of film culture, including the production of
films by Polish expatriate centres. Both the Irish and
the Polish schemes have been revised before reach-
ing a final stage. In the case of the Irish plans, the
scheme amends an earlier scheme which the Com-
mission had also approved. The Approval of the
Polish aid followed an amendment to the legislation
made on 5 May 2006 to reduce the scope of the
territorial conditions and of the amounts included in
the original legal provisions.

Because they are based on cultural objectives and
do not distort competition within the Single Market,
the Commission concluded the French, Irish and
Polish schemes are compatible with Article 87(3)(d)
of the EC Treaty. The Danish scheme was, for its part,
approved under Article 87(3)(c) which allows aid to
certain economic activities, provided it does not
distort or affect trade between EU Member States. n

•“State aid: Commission endorses media support schemes in Poland, Ireland,
France and Denmark”, press release of 17 May 2006, IP/06/641, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10192 

DA-DE-EN-FR-PL-PT

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam



IRIS
• •

6 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

•Initiativantrag 799/A BlgNR 22. GP, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10160

DE

Robert Rittler
Freshfields Bruckhaus

Deringer, Vienna

In May 2005, the European Commission launched
plans for a Film Online Charter designed to support
Europe’s growing ambitions for a strong digital eco-
nomy and a thriving content industry. The aim is to
encourage the development and use of online film
services in the EU. Such services could allow for a
wider circulation of European films thereby creating
a more competitive film sector and driving broadband
connection in Europe. This Charter has now, a year
after its conception, been endorsed by major repre-
sentatives of the film and content industry, of Inter-
net service providers and of telecom operators from
the EU and the US. The Commission was careful to
consult these representatives while drawing up the
Charter in its efforts to identify the preconditions for
enabling content and infrastructure providers to
make online film services a commercial success. 

There are four elements which the European Film
Online Charter singles out as being paramount for
Film Online to launch successfully and become the
point of reference for the entire film and broadband
industry: an extensive online supply of interesting
films, consumer-friendly online services, adequate
protection of copyright works and close cooperation
in the fight against piracy. The Charter also enume-
rates a number of commendable practices for putting

audiovisual content online via legitimate services
and in a consumer-friendly way.

The following points are included in the Charter
and reflect the consensus reached by its signatories
and authors:
- The principle of availability of films online on a fair

and economically sound basis;
- The recognition of the significant advantages that

Europe-wide or multi-territory licences and clear-
ances entail;

- The need for film producers, rightsholders and online
distributors to agree on a suitable online release
window without neglecting the public interest;

- The recognition of peer-to-peer technology for the
exchange of properly secured content as a driver for
the industry’s development;

- The need to create a culture embracing creativity
and effective protection of copyright;

- The commitment of online service providers to
avoid showing advertisements of entities engaged
in or inducing piracy and to block these advertise-
ments following adequate notification;

- The need for cooperation between content providers
and online service providers to develop technologies
in order to protect copyright material. Such tech-
nologies should be cost-effective, interoperable and
ideally based on open standards;

- The need for schemes (such as Media 2007 and the
eContent programme) to reduce the costs of digital
distribution and multilingual versions of European
works online.

In line with the efforts pursued by the European
Film Online Charter, the Commission is set to present
a Communication on a broader Content Online policy
in Autumn 2006. n

•“European Charter for Film Online endorsed by major industry players”, press
release of 23 may 2006, IP/06/672, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10195

DE-EN-ES-FR-IT-PL

•Full text of the European Charter for Film Online and list of signatories, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10198

DE-EN-FR

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

European Commission: Charter for Film Online 
Welcomed by Major Industry Players

AT – Amendments to the Use of ORF Analogue 
Transmission Capacities for Television

The Austrian Parliament has adopted amendments
to the law entitling holders of non-national private TV
broadcasting licences to use certain analogue trans-
mission capacities of Österreichische Rundfunk (ORF) at
certain times. This right was granted to private broad-
casters in order to support private television and thus
to promote diversity of opinion and media in Austria.

The provision covers frequencies mentioned in
the Privatfernsehgesetz (Private Television Act),
which give ORF double coverage in certain areas. In
a change to the previous legal situation, the regula-
tory body will no longer be able to issue decrees
identifying further frequencies that can be taken

over by private TV companies.
In any case, ORF should be allowed to use the

transferred frequency to broadcast regional channels
alongside its national channel. 

The owner of a non-national licence to broadcast
private television must first ask ORF for permission to
use the transmission capacities. If no contractual agree-
ment has been reached within six weeks, the broad-
caster can appeal to the Kommunikationsbehörde
Austria (Austrian communications regulator - Komm-
Austria), which will decide for how long the capacity
may be used and how much the broadcaster should pay.

The revised law states that the private broadcaster
must pay ORF any costs incurred by the latter due to
the allocation and use of the transmission capacity, as
well as costs resulting directly from the necessary
technical adjustments. The new provisions have been
made retrospective as from 1 August 2001 so that they
can be applied in cases that are already pending. n

NATIONAL



IRIS
• •

7IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

•Press release of the Czech Broadcasting Council concerning the amendment of the
Broadcasting Act, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10161

CS

Jan Fucík
Broadcasting Council, 

Prague

Lenka Mikolásová
Media Department, 
Ministry of Culture 

of the Czech Republic

In April 2006, the Chamber of Deputies of the
Czech Parliament adopted the law amending the
Cinematography Fund Act (Act No. 241/1992 Coll. on
the Cinematography Fund).

The amending act should have entered into force

on 1 July 2006. On 12 May 2006, however, the
President of the Czech Republic vetoed the law.
Therefore, the amending act could only enter into
effect if a qualified majority of the Czech Parliament
(i.e., 101 deputies) overrides the veto. This was not
the case, so finally the amending act did not enter
into force. n

CZ – Cinematography Fund Act Vetoed

The decision on the allocation of the first Czech
multiplexes has been taken. The invitation for ten-
ders for two digital networks in the Czech Republic
was issued about 16 months ago. However, before a
decision was taken, the findings made during the
DVB-T trials concerning public acceptance and the
technical functionality of digital terrestrial televi-
sion had to be included in the practical planning
process. Indeed, part of the responsibility that falls
to the regulatory body in its efforts to drive forward
the introduction of DVB-T is to deal with the com-
mercial and financial framework for digitisation. Six
licences were granted. Existing channels covering
the whole of the Czech Republic were automatically
included in one of the two multiplexes. The new
broadcasters also include several specialist channels

(music, news, film, regional). A third multiplex is
reserved for public service broadcasters.

In the meantime the legal framework for DVB-T
has also been established. The Czech Parliament has
adopted a proposal to amend the Media Act in order
to clear the way for the switchover to DVB in the
Czech Republic. The Act contains new definitions,
including legal definitions of the terms “full pro-
gramme”, “EPG”, “electronic communication net-
work” and “broadcasting services”. Internet broad-
casting is not regarded as a form of broadcasting.
New guidelines concerning broadcasting concentra-
tion in the digital sector are also added. Broadcast-
ers who give back their analogue capacities in accor-
dance with a technical switchover plan will be given
an additional licence for digital broadcasting. The
responsibilities of the Broadcasting Council and the
Telecommunications Office have been redistributed
in order to separate completely the regulation of
content and regulation of transmission. An exact
switch-off date has not yet been set. n

CZ – Switchover to DVB

In a ruling of 26 January 2006, the Bundesfinanzhof
(Federal Court of Finance - BFH) confirmed that the
standard rate of taxation applies to the turnover of
pay-TV companies. Pay-TV providers cannot benefit
from the tax reduction for cinemas provided for in Art.
12 para. 2 no. 7b of the Umsatzsteuergesetz (Turnover
Tax Act - UStG 1980). The broadcast of a television pro-
gramme is not the same as a film presentation in the
sense of the aforementioned Act.

The plaintiff is a pay-TV provider whose customers
can watch an encrypted television channel in return
for a fixed monthly fee. In the year of the dispute,
1990, the plaintiff argued that its turnover should be
subject to the lower taxation rate specified in Art. 12
para. 2 no. 7b of the UStG 1980. The tax office con-
cerned rejected this application, as well as a sub-
sequent protest, with reference to Section 167.2.2 of
the Umsatzsteuer-Richtlinien (Turnover Tax Guidelines
- UStR 1996/2005) The Finanzgericht München (Munich
Financial Tribunal - FG) dismissed a further appeal.

In its appeal to the BFH, the plaintiff claimed (i)
that the FG had misinterpreted the concept of film
presentation; (ii) that it also showed films and was
in competition with cinema operators whose film
presentations benefited from the reduced rate of

taxation; and (iii) that Community law suggested
that television programmes should be included in the
definition of public film presentations. The plaintiff
added that its ability to compete with public and
private TV providers was restricted by the application
of the standard rate of taxation.

The plaintiff proposed as an alternative solution
that an application be made to the ECJ for a prelimi-
nary ruling. The ECJ could then clarify the compati-
bility of the different taxation levels for public and
private TV broadcasters with the Community law
principle of VAT neutrality.

The BFH dismissed this appeal as unfounded.
Art. 12 para. 2 no. 7b of the UStG 1980 lays down

a preferential taxation rate for cinemas. The rate is
reduced to 7% for “the sale of films to be used or
shown, as well as film presentations”. Television pro-
grammes are not film presentations in the sense of
this provision, as illustrated by copyright law, where
the concept of film presentations in Art. 19.4.1 UrhG
(Copyright Act) is distinguished from that of broad-
casts in Art. 20 UrhG.

In addition, the different tax rates applicable to
film presentations and TV programmes do not infringe
the principle of equal treatment enshrined in Art. 3 of
the Basic Law because watching a film on television at
home is different in many ways from a film screening

DE – No Tax Reduction for Pay-TV

›
›



IRIS
• •

8 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Jacqueline Krohn
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

After the ruling on the lottery by the German Bun-
desverfassungsgericht (Constitutional Court - BVerfG),
interested parties are now debating its consequences
for advertising law. The Landesmedienanstalten (Land
media authorities), as the regulators of private broad-
casting, are currently discussing the different versions
of the ruling with private broadcasters.

In its decision of 28 March 2006, the Bundesverfas-
sungsgericht had ruled that the state’s sports betting
monopoly in the Bundesland of Bavaria was incompat-

ible with the basic right to the freedom of occupation.
Under the Gesetz über die vom Freistaat Bayern ver-
anstalteten Lotterien und Wetten (Act on lotteries and
betting organised by the Free State of Bavaria - Staats-
lotteriegesetz) of 29 April 1999, commercial betting
services may not be provided by private betting com-
panies. The reasons for the ban include the need to
fight gambling and betting addiction, to prevent
gamblers from being cheated by betting companies and
to protect them from misleading advertising.

However, the BVerfG decided that the ban on pri-
vate companies could only be justified under consti-
tutional law if the Act did in practice provide an

in a cinema. For example, films are never broadcast on
television until they have been shown in cinemas.

Similarly, the remit of public service broadcast-
ers, who are exempt from paying turnover tax, is not
comparable with that of private TV companies, who
have to pay the tax. Public service TV is not pay-TV,
but a non-commercial activity. It is required by law
to deliver programmes which would not be broadcast
on a commercial channel or meet the required

quality standards.
Even the principle of neutrality enshrined in

Community law does not mean that pay-TV should be
taxed at a lower rate. TV programmes are different
from film presentations, just as pay-TV is different
from public service TV, so they do not need to be
taxed in the same way. Public service broadcasters
should not be taxed, while commercial TV channels
are liable to tax.

Since the Panel did not agree with the plaintiff’s
interpretation of Community law, it was not neces-
sary to refer her questions to the ECJ because of a
lack of relevance to the issues of the case. n

DE – Forum Operators Responsible 
for User Submissions

DE – Discussion on Advertising Restrictions 
for Private Betting Services

The Landgericht Hamburg (Hamburg District
Court - LG) ruled in a recently published judgment
that operators of Internet forums are responsible for
illegal content posted on their fora from the moment
it becomes accessible to the public rather than when
it is actually read.

The defendant in the case at hand was the on-line
news service Heise, which regularly publishes articles
relevant to the IT sector and operates Internet fora in
which readers can post their views on current issues.
Following an article concerning the business practices
of a particular company, several forum participants
had encouraged readers to download a program that
was suspected of containing a camouflage program
from the company’s website in order to disrupt the
company’s server and prevent the program from being
distributed. After the company concerned had
obtained a temporary injunction, Heise argued, inter
alia, that the enormous number of postings meant it
was impossible to bring any influence to bear on the
forum’s content. However, the on-line news service
did not consider such content to be its own.

The Landgericht Hamburg confirmed the tempo-

rary injunction obtained by the company and
accepted a claim for an injunction under Articles
823.1 and 1004.1.2 of the BGB (Civil Code).

This decision was based on the notion that any-
one who provides a service by which large numbers
of comments can be disseminated is maintaining a
source of danger which, because it is difficult to con-
trol, is subject to increased liability. 

The court decided that the provider of such a plat-
form remained liable, even if it was unable to control
the content posted on the forum concerned. In princi-
ple, it was technically possible to exercise such control,
since fora could be set up in such a way that the legal-
ity of its content was verified before being published.
In fact, the LG Hamburg stressed, there was an oblig-
ation to carry out such controls, since the providers of
services by which content was distributed in press
format were obliged to take precautions to ensure that
no illegal content was distributed via these services.

The Court ruled that companies running Internet
fora must be structured in such a way that their
material and human resources were sufficient to con-
trol their business activities. According to the LG,
this meant in practice that, if the number of fora and
postings was so large that the forum operator did not
have sufficient staff or technical means to verify the
legality of these postings before they were pub-
lished, it should either increase its means or scale
down its activities, such as by reducing the number
of fora or limiting the number of postings. n

•Ruling of the Bundesfinanzhof (Federal Court of Finance), case no. VR 70/03 of
26 January 2006, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10168

DE

Esther Harlow
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

•Ruling of the LG Hamburg (Hamburg District Court - LG), case no. 324 O 721/05,
2 December 2005, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10167

DE



IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2006 - 6

effective means of combating addiction and gave the
legislator until 31 December 2007 to revise the rele-
vant provisions. 

If the legislator wanted to retain a state betting
monopoly, the law needed to be more clearly aimed
at fighting gambling addiction and limiting people’s
obsession with betting. For example, the marketing
of betting services should be restricted. In particu-
lar, advertising for such services should only provide
information about the service rather than make it
sound attractive. However, the Court ruled that,
rather than a betting monopoly, if private betting
companies were allowed to operate under certain
legislative standards and controls, such a system
would be in conformity with the Constitution.

Until new rules were adopted, the BVerfG stated
that commercial betting services offered by private
betting companies and agencies should remain pro-
hibited by law.

At its meeting on 16 May 2006, the Direktorenkon-
ferenz der Landesmedienanstalten (Conference of
Directors of Land media authorities - DLM) said that it
would only consider intervention by the Land media
authorities against private broadcasters who broadcast
advertising for private betting services as possible if
the responsible administrative body had previously
issued an enforceable order. Talks on this subject with
the responsible Land authorities were under way. 

With regard to new regulations governing adver-
tising for betting services, the Verband Privater Rund-
funk und Telekommunikation e.V. (Private Broadcast-
ing and Telecommunications Union - VPRT) expressed
reservations about a total advertising ban, since cur-
rently licensed betting services were important adver-
tising partners for private media companies, spending
well over EUR 10 million on advertising. n

On 22 February 2006, the Bundesnetzagentur
(Federal Networks Office - BNetzA) published a draft
market definition and analysis for broadcasting
transmission services (Market no. 18 in the Commis-
sion Recommendation). The BNetzA is responsible for
regulating the electricity, gas, telecommunications,
postal and railway networks. In Recommendation
2003/311/EC on relevant product and service mar-
kets within the electronic communications sector
liable for ex ante regulation, the European Commis-

sion had recommended that the national regulatory
authorities analyse the identification of various mar-
kets, including a relevant market for broadcasting
transmission services to deliver broadcast content to
end users (market no. 18). 

The BNetzA published the results of this analysis
in the aforementioned draft consultation document.
It stated that, in Germany, 33 major wholesale mar-
kets (as defined in the European regulations) were
relevant to the distribution of broadcast signals via
cable, satellite and terrestrial means or functionally
comparable media. This number comprised 10 cable
markets and 23 markets in the terrestrial sector, dis-

DE – Networks Office Opens Consultation 
on Market No. 18

The Kommission zur Ermittlung der Konzentration
im Medienbereich (Commission on Concentration in
the Media - KEK) has raised no objections to the
granting of a broadcasting licence to Arena. This
decision was announced on 12 April 2006. However,
the KEK added that Arena’s parent company, Unity
Media, would have to be monitored in order to ensure
that this combination of content provision and net-
work operation did not form an obstacle to other
pay-TV providers. When the broadcasting rights for
the football Bundesliga were sold, Arena had been
awarded the pay-TV rights, leaving the previous
rightsholder, Premiere, empty-handed (see IRIS
2006-4: 11). 

Meanwhile, the Landgericht Dortmund (Dortmund
District Court) has rejected an application by Arena
for a temporary injunction which would have given

it the right to use Premiere’s decoders. Arena was
therefore forced to reach an agreement with Premiere
or offer its own set-top boxes. Arena has now decided
to opt for the latter solution (see IRIS 2006-5: 11).

Meanwhile, Deutsche Telekom, which acquired the
Internet rights for the Bundesliga, is planning to pro-
vide an IPTV service, i.e. transmission of television
services via Internet protocol, to be operated by its
subsidiary T-Online and launched in the second half
of 2006. The service will include around 100 channels,
with matches in the German football Bundesliga as
one of the key attractions. In this connection, a dis-
pute has recently flared up between Deutsche
Telekom and the German Football League (DFL) con-
cerning the scope of these football rights. Whereas
Deutsche Telekom believes that IPTV broadcasting,
which can divert signals directly to existing Premiere
decoders and can therefore be viewed on a traditional
TV set, is covered by the rights it has acquired, the
DFL claims that Internet rights should not be used for
transmissions to television sets, as this would reduce
the value of the pay-TV rights purchased by Arena. n

Nicola Weißenborn
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

DE – Decisions on Bundesliga Broadcasts

•Ruling of the BVerfG (Federal Constitutional Court), 28 March 2006, 1 BvR
1054/01, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10170

•DLM press release 07/2006, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10171

DE

•KEK press release, 6 June 2006, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10169

DE

Max Schoenthal
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels



IRIS
• •

10 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

DE – Discussion on Funding 
of Public Service Broadcasters Continues

DE – Green Light for RTL Group’s Takeover 
of News Channel n-tv

•Press release of the Bundeskartellamt (Federal Cartels Office) of 12 April 2006,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10165

•KEK press release 07/06, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10166

DE

On 12 April 2006, the Bundeskartellamt (Federal
Cartels Office) decided to allow RTL Television GmbH
Deutschland (RTL) to acquire sole ownership of news
channel n-tv Nachrichtenfernsehen GmbH & Co. KG
(n-tv).

In February, the Bundeskartellamt had expressed
reservations about the planned takeover on the
grounds that it would protect and strengthen the col-
lective dominant market position held by the

Luxembourg-based RTL Group and ProSiebenSat.1
Media AG in the television advertising market.
According to the Cartels Office President, this threat
to competition remains. However, investigations had
shown that, even if the merger were prohibited, n-tv’s
market potential and advertising customers would
remain with the duopoly, since the channel would be
closed down if the merger did not go through. There-
fore, the takeover was permitted as a rescue merger.

On 8 May 2006, the Kommission zur Ermittlung
der Konzentration im Medienbereich (Commission on
Concentration in the Media - KEK) also reached a
positive verdict relating to RTL’s acquisition of all
shares in n-tv. The planned takeover did not raise
any concerns regarding diversity of opinion, since
neither the purchaser nor the group to which it
belonged would achieve dominant power of opinion
as a result of the planned acquisition. n

tinguished according to practical and spatial criteria.
In the satellite sector, no markets were identified,
since the BNetzA concluded that this was an inter-
national market for which the European Commission

was responsible. The BNetzA considered that only 11
of the wholesale markets defined were liable for
regulation, i.e. the cable markets and one terrestrial
market. The latter was the market for analogue
terrestrial FM radio broadcasting, in which T-Systems
had considerable market power.

The cable markets are subdivided into cable input
markets and signal delivery markets, the latter being
a specifically German concept since it arises from the
existence of a level 4 network, whose operators are
dependent on the signals delivered by level 3
providers. 

Comments on the draft could be made as part of
the consultation process within one month of its
publication. n

Carmen Palzer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

Carmen Palzer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

•Draft consultation document of the Bundesnetzagentur für Elektrizität, Gas,
Telekommunikation, Post und Eisenbahnen (Federal Networks Office for electricity,
gas, telecommunications, post and railways): broadcasting transmission services
delivering broadcast content to end users, market no. 18 of Recommendation
2003/311/EC, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10162

•Commission Recommendation of 11 February 2003 on relevant product and
service markets within the electronic communications sector susceptible to ex ante
regulation in accordance with Directive 2002/21/EC of the European Parliament and
of the Council on a common regulatory framework for electronic communication
networks and services (2003/311/EC), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10164

DE

In a letter dated 27 April 2006, the German
Federal Government issued its response to the
request for further information about the financing
and remit of public service broadcasters (doc. E
3/2005) sent by the Competition Directorate-General
of the European Commission on 10 February 2006.

The Federal Government agreed the content of
the document with the Bundesländer, who are
responsible for broadcasting and could access infor-
mation from ARD, ZDF and DeutschlandRadio. It
stressed that, in its reply to the previous request for
information sent on 6 May 2005, it had already
answered a series of questions which had now been

raised once again. It also pointed out that the
promised amendments to legal provisions applicable
to public service broadcasters would be carried
through if this would result in the investigation
being abandoned.

The 44-page document deals with issues con-
nected with additional digital channels, “new media
services”, the separation of the public service remit
and purely commercial activities, the monitoring,
acquisition and exploitation of sports rights, special
tax benefits and the state financing strategy.

It essentially describes the respective procedures
for determining the remit and financing of public
service broadcasters, and lists the control and sanc-
tion mechanisms in place with regard to the practi-
cal implementation of the standards required. n

ES – Major Film Distributors Sanctioned 
by Spanish Competition Court 

On 10 May 2006, the Spanish Competition Court
sanctioned 5 major film distributors. Walt Disney Com-
pany Iberia (Buenavista International Spain), Sony

Pictures, Hispano Foxfilm, United International Pic-
tures and Warner Sogefilms were fined EUR 2.4 million
each. The Spanish Competition Court also imposed a
EUR 900,000 fine on the Spanish Federation of Film
Distributors. 

The Spanish Competition Service opened an inves-

Alexander Scheuer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels



IRIS
• •

11IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

tigation into alleged price-fixing and the abuse of a
dominant position by these film distributors and also
probed the actions of the Spanish Federation of Film
Distributors, following a complaint lodged by the
Federación de Empresarios de Cine de España (Federa-
tion of Spanish Cinema Entrepreneurs). 

According to the Spanish Competition Court, the
said film distributors had concerted their commercial
practices vis-à-vis the film exhibitors and had thus
shared amongst themselves a substantial part of the
film distribution market. More specifically, the Spanish
Competition Court concluded that these film distribu-
tors had concerted their practices as to the prices they
set for exhibitors, as well as with regard to other com-
mercial terms and conditions imposed on the
exhibitors. 

The prices which the 5 film distributors set for the
film exhibitors were practically identical. In most cases,
for the most popular films, the agreement reached
between the film distributor and the film exhibitors
consisted of a percentage of box office earnings. The
maximum was 60% of the amounts collected during
the first week of exhibition of the film, decreasing by
5 points each week thereafter. All five film distributors
engaged in the same conduct from 1978 to 2004. 

Furthermore, copies of the agreements signed

between the indicated film distributors and film
exhibitors demonstrated that the film distributors used
almost the same conditions with regard to the essen-
tial elements of their contractual relations with the
film distributors: selection of the theatres and length
of run, weekly payments to be made by the film
exhibitors to the film distributors, payment terms,
conditions for collecting the films, exclusion of dis-
counts by the film distributors (even if exhibitors did
offer such discounts), and the mechanism used to
monitor the box office take. 

The Spanish Competition Court found the contrac-
tual clauses included in the standard agreements used
by the film distributors and the price conditions
applied to the film exhibitors to be similar. This led the
Competition Court to conclude that the film distribu-
tors had concerted their practices, either tacitly or
expressly, thus they were not competing with each
other when negotiating the commercial conditions for
the exhibition of their films. Such conduct caused seri-
ous prejudice not only to the film exhibitors but also
to consumers. 

The Spanish Federation of Film Distributors, of
which all the accused film distributors are members,
was fined EUR 900,000 for having prepared data based
on sensitive commercial information, such as box office
take and run lengths. Also, it was through the Federa-
tion of Film Distributors that the film distributors
exchanged information regarding the planned dates for
releases. This enabled them to avoid scheduling first
showings of popular films on the same date. n

ES – New Act on National Public Radio and Television 

The Spanish Parliament has recently approved a
new Act on National Public Radio and TV (see IRIS
2005-9: 10). This approval brings to finality a proce-
dure that started in April 2004, when the recently
elected Government created a Council for the Reform
of State-owned Media, which delivered its final report
in February 2005. 

This new Act, which abrogates the Statute of Radio
and Television (Act 4/1980), seeks to update the basic
principles which apply to public radio and television.
The Act defines the role of the national public broad-
caster: 
- It shall produce and broadcast several radio and TV

programmes for all sections of the population,
including programmes catering to special interests. It
shall also guarantee access by all citizens to quality
information, culture, education and entertainment;

- The national public broadcaster shall balance social
profitability and economic efficiency, and it shall
promote constitutional values, respect for human
dignity and cultural diversity;

- It shall offer programmes intended to be broadcast
abroad, with the aim of promoting Spanish culture
and catering to Spaniards travelling abroad or living
in foreign countries. It shall also actively promote

the development of the Information Society. For this
purpose, it shall use new production and broadcast-
ing technologies, and it shall offer digital and on-
line services.

The national public broadcasting service will still
be provided by the same company, although the for-
mer Ente Público RTVE has become the Corporación de
Radio y Televisión Española (Spanish Radio and Televi-
sion Corporation - Corporación RTVE), a public entity
which manages two companies, Sociedad Mercantil
Estatal Televisión Española (Spanish Television Trading
State Company -TVE) and Sociedad Mercantil Estatal
Radio Nacional de España (Spanish National Radio
Trading State Company - RNE).

The main governing body of the Corporación RTVE
is the Management Board, which has twelve members,
eight appointed by Congress and four by the Senate,
for a non-renewable mandate of six years. Two of the
members appointed by the Congress will be elected
among candidates proposed by the main trade unions.
The members of the Management Board can be dis-
missed for several reasons, including a decision by the
Congress adopted by two-thirds of its members. All of
them would be dismissed if the Corporación RTVE
incurs an excessive debt. 

The Bill proposed that the Director of the Corpo-
ración RTVE be appointed by the Management Board,

Valeria Enrich
Baker & McKenzie 

Barcelona 
Enric Enrich

Enrich Advocats

•Tribunal de Defensa de la Competencia, Resolución de 10 de mayo de 2006,
Expediente 588/05 (decision of the Spanish Competition Court of 10 May 2006,
case 588/05), available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10183 

ES



IRIS
• •

12 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The idea behind the film “Paris je t’aime” was for
twenty film producers (including Joel and Ethan
Coen, Olivier Assayas, Wes Craven, Fred Auburtin and
Gérard Depardieu, and Gus Van Sant) to write and
produce a five-minute film illustrating the theme of
a lovers’ meeting in one specific area of Paris, which
were then to be put together to make a full-length
film; the film was selected for the opening of the Un
certain regard section of the Cannes Film Festival on
18 May. 

Two days before the screening, however, the
presiding judge of the regional court in Paris,
deliberating in an urgent matter, banned the dele-
gated producer from having the film shown, on pain
of payment of a penalty of EUR 180,000. In the end,
only eighteen of the short films included in the
festival were to be screened, and the breaks between
the films planned at the outset have not been
included. The author and originator of the film in its
full-length format, who is also the main scriptwriter
and screenwriter of the introductory sequences, the
transitions and the epilogue, had been elbowed out
of completing the film as a result of a disagreement
with the delegated producer. As he had not agreed to
the editing of the film in violation of the producer’s
contractual undertakings, and therefore in violation
of his moral right to respect for the work, he had

appealed to the courts under the urgent procedure,
calling for the ban in order to prevent the incomplete
work being shown. The presiding judge of the
regional court upheld his claim, recalling that under
Article L. 125-5 of the French Intellectual Property
Code, “the producer may not, without the consent of
the co-authors, proceed with establishing the final
version of an audiovisual work and exploiting the
same”. The contractual undertakings entered into by
the parties, which were not contested, acknowledged
both the author status of the applicant and his spe-
cific prerogatives, which included establishment of
the final version of the film. The court took note
that the editing resulting in the film which it was
intended to screen included only eighteen short
films, without the twenty-one sequences originally
intended to ensure the unity and character of the
full-length film; this constituted a distortion of the
original project and a violation of the contractual
undertakings entered into by the delegated producer.
The court found the requested ban in proportion to
the infringement and delivered its judgment accord-
ingly, including a mediation requirement with a view
to establishing a version of the film with which both
parties could agree. After a long period of suspense
and the threat of intervention by a bailiff, the film
was finally shown at Cannes without a hitch. Appa-
rently the author had withdrawn his legal action and
at the last minute signed an agreement with the co-
producer, according to which he accepted the dis-
puted version as being final. The film should be in
French cinemas from 21 June. n

but the final version of the Act has established that
he/she will be elected by Congress, which can also dis-
miss him/her by a two-thirds decision. 

There is also an Advisory Committee, formed by fif-
teen members appointed by several public organiza-
tions and associations, and a News Council, formed by
RTVE journalists.

As regards the programming of the Corporación
RTVE, the Parliament shall approve framework pro-
grammes, valid for nine years, which shall be imple-
mented by means of programme contracts, renewable
every three years, signed by the Government and the

Corporación RTVE. 
These texts are expected to define the goals of the

Corporación RTVE, and shall determine how its service
will be financed, taking into account that the public
subsidies should only cover the cost of public service
radio and TV programmes, and that the Corporación
RTVE will not be allowed in future to incur an exces-
sive debt, as has been the case in the past. 

The Corporación RTVE would be under the external
control of Parliament, of a new independent audio-
visual regulatory authority (to which the Acts refers,
but which has yet to be created) and of the Court of
Auditors.

The Government is now expected to present to the
Parliament Bills on the regulation of the new audio-
visual authority and on a new general legal framework
for broadcasting. n

Alberto Pérez Gómez
Entidad pública 

empresarial RED.ES

•Ley de la radio y la televisión de titularidad estatal, Boletín de las Cortes
Generales – Congreso de los Diputados, Serie A – nº 52-15, de 23.05.2006 (Act on
National Public Radio and TV, Official Journal of the Spanish Parliament – Congress,
A 52-15, 23 May 2006), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10214

ES

FR – Legal Fright at the Cannes Festival

Amélie Blocman
Légipresse

•Regional court in Paris (order in an urgent matter), 16 May 2006, E. Benbihi v. S.A.
Victoires International

FR

FR – Finding against Pink TV for Infringement 
of a Registered Brand Name

In a judgment delivered on 27 April, the regional
court in Paris declared null the brand names registered
by the channel Pink TV and banned it from using its
title. The channel, which has been broadcasting by

cable and satellite since October 2004, was summoned
to appear in court by an audiovisual production com-
pany that had registered the brand name “P.I.N.K.”
(Programmes d’Information Non Konformiste) in
December 1999 in order to designate the production
and broadcasting of television programmes. The com-
pany had used the brand name in producing a pro-



IRIS
• •

13IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

gramme entitled “P.I.N.K”, with seven broadcasts
shown on the France 2 channel from January 2000
onwards. The channel, for its part, had registered
seventeen brand names January 2001 and July 2004
based on the word “pink”, including Pink TV. 

The court was asked to deal with a case of infringe-
ment of a registered brand name and copyright, and it
took note that the signs at the root of the dispute had
in common the four letters P, I, N and K, presented in
the form of an acronym and separated by full stops in
the applicant company’s brand name, and presented as
one word in the other brand name. The court noted,
however, that this minimal visual difference in fact
disappeared when the names were used phonetically.
Moreover, the dominant feature of the Pink TV brand
name was without a doubt constituted by the first
word in the phrase, as the letters “TV” were purely
descriptive of the products and services under consi-
deration. Indeed the channel was referred to in the
press as just “Pink”, as was the applicant’s brand
name. As the identity of the products to which the
brand names refer was not contested, the court there-
fore had to reach a decision on the risk of confusion.

In doing so, it recalled that such a risk existed where
there was imitation of an earlier brand name, and
included the risk of association, meaning the risk of
consumers being led to believe that the two brand
names belonged to the same undertaking. This was
indeed the case here; thus if the applicant production
company wanted to produce a new broadcast or launch
a magazine using its brand name, the ordinary,
normally attentive consumer would be led to think
that they were by the company Pink TV. The court
therefore held that infringement by imitation was
established, as well as infringement of the production
company’s copyright in respect of the title P.I.N.K. to
designate a television broadcast, declared null the
brand names registered by the company Pink TV on
the basis of Article L. 711-14 of the French Intellec-
tual Property Code, and ordered it to pay EUR 20,000
to the applicant company as compensation for the loss
of value of its brand name which it was now impos-
sible to use because of the intensive use made of it by
the company Pink TV. The channel has therefore been
banned from using the term “pink” in any form what-
soever, subject to payment of a penalty of EUR 10,000
per day of delay two months after notification of the
judgment. It is therefore still too soon to know what
the channel will call itself in future. n

•Regional court in Paris (3rd chamber, 2nd section), 27 April 2005, S.A.R.L. Fovea v.
S.A.S. Pink TV

FR

Amélie Blocman
Légipresse

FR – Public Consultation with a View 
to Launching HDTV and Mobile TV

On 4 May 2006 the French President set up the
Digital Strategy Committee, which is responsible for
assisting the changeover of the whole country from
analog television to digital television by 2011. At the
same time, Mr Renaud Donnedieu de Vabres, Minister
for Culture and Communication, launched a procedure
for consulting with professionals in the sector on pro-
posals for amending the Act of 30 September 1986,
with a view to the launch of terrestrially-broadcast
high-definition digital television and mobile televi-
sion. Two alternative procedures were suggested for
mobile television – one procedure consisting of selec-
tion by services editors (which would favour existing
terrestrially-broadcast digital television), and another
by content distributor (which would favour channel
packages), with the possibility of a hybrid combina-
tion. Under both procedures, the intention is that the
editors and distributors of mobile TV services should
be required to pay a fee, the proceeds of which could
contribute to financing creation and the operations
necessary for the introduction of “all-digital” TV. For
high-definition television, account needs to be taken
of the scarcity of radio-electric resources in terrestri-
ally-broadcast digital television – high-definition

broadcasting for all the services editors already autho-
rised is not a possibility. The purpose of the legisla-
tive amendments proposed by the Government is
therefore to enable the audiovisual regulatory author-
ity (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel – CSA) to organ-
ise a call for tenders with the criteria for issuing
authorisations adapted to the specific features of
HDTV, so that the CSA would be able to take into
account applicants’ undertakings as regards the pro-
duction and broadcasting of such programmes.

The consultation ended on 19 May, and it shows
that there appears to be a consensus among the chan-
nels and the operators on mobile TV – all would be in
favour of selection by service editor and opposed to
the payment of a fee. There is no such consensus
regarding HDTV. One side, which includes France Télé-
com and TF1, is in favour of allocating authorisation
for high definition to those major national terrestri-
ally-broadcast channels prepared to bear the cost of
the technology, and on the other side there are the
new free channels in terrestrially-broadcast digital
television which feel that high definition should be
reserved solely for those pay channels already using
MPEG-4 decoders. Further to this consultation, the
Government should be drafting a bill early in June for
presentation to the council of ministers on 19 July,
before it is discussed in Parliament in September. In
addition, the CSA has just authorised TF1, M6,
Canal+, Arte, and the France Télévisions channels to
broadcast their programmes in high definition experi-
mentally between 29 May and 17 July 2006, accord-
ing to a precise schedule. n

Amélie Blocman
Légipresse

•Public consultation on amending the Act of 30 September 1986 with a view to
enabling the launch of high definition broadcasting on terrestrially-broadcast digi-
tal television and personal digital television; available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10215

FR



IRIS
• •

14 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Amélie Blocman
Légipresse

•Status of the channel Fox Life – the CSA’s answer to the SACD, the SPI and the CSPF,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10216

FR

In 2004 and 2005 the Department for Culture,
Media and Sport undertook an 18 month review of
existing co-production treaties in consultation with
the UK Film Council and the UK film industry. Based
on this review, on 28 February 2005, it was
announced the UK intended to develop a new series
of bilateral co-production agreements designed to
bolster economic and/or cultural benefits for the UK.
Negotiation of new treaties or renegotiation of exist-
ing treaties were on the agenda for such countries as
India, China, Morocco, Jamaica, Australia, new
Zealand, Canada and France. The agreements enable
films made jointly by UK producers and their foreign
counterparts to qualify as films with national status
in both the UK and the other country. Provided the
relevant criteria are met, such films could be eligible
for national incentives.

In line with these efforts, the UK signed a co-pro-

duction agreement with South Africa on 24 May 2006.
The agreement seeks to encourage South African film-
makers to invest in British talent and locations. The
South African film industry, in turn, should benefit
from UK film making expertise. The British Culture
Secretary and the South African Culture Minister have
both expressed their satisfaction in establishing this
partnership. The former underlined the importance of
joining forces through co-productions and observed
“the pooling of talent, finance and expertise” is
increasingly important in modern film making. The
latter believes such an agreement will strengthen an
already thriving indigenous African film.

Both representatives stressed their countries
have much to offer and receive in return. British film
is vibrant, as award-winning director Ken Loach
recently demonstrated at this year’s Cannes festival,
and South African film is an emerging force with
films such as Tsotsi to prove it. British facilities and
expertise, they conclude, will combine well with the
talent and unique “world in one country” which
characterize South Africa. Thus, cultural and finan-
cial benefits as well as the production of top-class
cinema lie ahead for both partners. n

GB – Co-production Treaty with South Africa

Mara Rossini
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

FR – Fox Life is Indeed an Italian Channel

The Société des auteurs et des compositeurs dra-
matiques (French society of dramatic authors and
composers - SACD), the Syndicat des producteurs
indépendants (French syndicate of independent pro-
ducers - SPI) and the Chambre syndicale des produc-
teurs de films (French syndicate of film producers -
CSPF), considering the channel Fox Life, launched in
France in 2005 and directed mainly at the French
market, had artificially relocated its registered office
to Italy in order to escape the constraints of French
legislation, referred the matter to the Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel (audiovisual regulatory
authority – CSA) last February. The applicant parties
claim this location is misleading, creates unfair com-
petition with the other French theme channels avail-
able on cable, and is prejudicial to French and Euro-
pean audiovisual creation, as they are being deprived
of the resources and air time that would apply under

the application of French law. At its plenary session
on 4 April, the CSA replied that the management of
Fox Life had assured it that all strategic decisions
concerning the channel’s programming were made in
Rome, where the editorial line was decided. This was
where the programme director was located; this per-
son ensures the consistency of the various national
versions of Fox Life and receives proposals for broad-
casting local programmes. The channel was therefore
well and truly an Italian channel. The CSA neverthe-
less stated that it realised the importance of such
matters and what they represented in terms of audio-
visual and cinematographic creation, and that it was
concerned about this in the context of the process of
the revision the Directive Television Without Fron-
tiers. The fact of a channel establishing itself in a
country other than the country in which it broadcast
in order to avoid legislation deemed too constricting
was one of the cases quoted by Viviane Reding as an
abuse of the principle of country of origin, which is
the fundamental basis of the TWF Directive. Ways of
combating abusive relocations of this kind are in fact
included in the revised text of the Directive, which
is currently under discussion. n

•“UK film industry joins forces with South Africa”, press release of 24 may 2006,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10185

EN

GB – Regulator Clarifies the Definition 
of “Control” of Media Companies

The UK regulator, Ofcom, has issued new
guidance to clarify the circumstances in which a
person (or company) controls another. The guidance

applies in relation to the question of de facto
control; in other words, where the basic test of either
50% ownership of share capital or 50% of voting
power is not satisfied. The concept of control (which
is different from that in the general competition
legislation) is important to secure that licence appli-



IRIS
• •

15IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Tony Prosser
School of Law, 

University of Bristol

cations from companies comply with media owner-
ship rules (including those on cross-ownership); to
ensure that existing licensees are not in breach of
these rules after there has been a change in control;
and to decide whether, in the case of the major ter-
restrial broadcasters, a change of control has taken
place which will result in a review of the effects of
the change by the regulator.

The Broadcasting Act 1990 provides that de facto
control will exist where a person or company can, in
most cases or in significant respects, achieve the
result that the affairs of the media company are
conducted in accordance with his (or its) wishes
(Schedule 2, Part 1, para. 1(3)(b) as amended by the
Communications Act 2003). The guidance states de
facto control will be presumed where a shareholder
holds at least 30% of the shares, is the largest share-
holder and can outvote each of the next two largest

shareholders. There is, however, no minimum level of
shareholding below which de facto control cannot
exist; indeed in an extreme case such control may
exist even without a shareholding or representation
on the company’s board. Relevant circumstances in
the regulator’s assessment include shareholding and
voting rights, constitution and management of the
media company (including rights of veto, board
representation, and patterns of attendance, voting
and conduct at meetings) and funding arrangements
(including the nature and terms of any loans). The
guidelines clarify these issues, whilst making it clear
that each case will depend on its individual circum-
stances and that it is not possible to set out an
exhaustive list of relevant factors. They also clarify
the procedures Ofcom will adopt for investigating the
question of control, and state that informal guidance
may be sought from the regulator in advance,
although it will not give advice on hypothetical
transactions nor assist in structuring a deal to secure
compliance. n

•Ofcom, ‘Ofcom Guidance on the Definition of Control of Media Companies’,
27 April 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10186

EN

GB – Regulator Reviews Cross-Promotion Rules

Cross-promotion rules apply to all private broad-
casters licensed in the UK. Cross-promotion means
the promotion on one television channel of another
channel or service under the same or linked owner-
ship, for example ITV1 promoting programmes avail-
able on ITV3, or Channel 4 promoting its digital
services or their availability on cable, satellite and
Freeview. It is thus to be distinguished from self-
promotion, which is the promotion of programmes
on the same channel. The importance of cross-
promotion has increased considerably with the
fragmentation of channels. It is also important as it
does not qualify as advertising, thus cross-promotion
is used to fill gaps between the length of programmes
and the amount of advertising permitted under the
Television Without Frontiers Directive. It is also
distinct from promotions within programmes, which
are subject to the normal rules relating to commer-
cial references in programmes.

The UK regulator, Ofcom, has reviewed the rules

relating to cross-promotion. It concluded that it was
appropriate in a new Code to de-regulate and to
remove the rules, subject to two exceptions. The first
is a requirement that all broadcasting licensees limit
the subject of cross-promotions to broadcasting-
related services. This was considered necessary to
protect consumers from promotions that provide no
benefit to their viewing experience, and to ensure
the separation of programmes from advertising. The
second rule is a requirement that the commercial ter-
restrial broadcasters (Channels 3, 4 and 5) maintain
neutrality between different digital retail TV services
and digital platforms. This is to ensure an appro-
priate competitive environment in the run-up to full
digital switchover. The new code will also replace the
30% shareholding requirement applying to the dif-
ferent concerns involved in the cross-promotion with
non-binding guidance based on 30% shareholding or
voting power relationships.

This change does not apply to the BBC as its
cross-promotional activities are not regulated by
Ofcom. However, the regulator has indicated that the
BBC should develop a code based on similar princi-
ples. The new Cross-promotion Code comes into
effect on 10 July 2006. n

LT – LRT Will Broadcast its Programmes via Satellite

On 26 April 2006, the Radio and Television Com-
mission of Lithuania (RTCL) decided to give authori-
sation to the Lithuanian Public Service Broadcaster
to transmit its programmes via satellite. The said

authorisations will give the right to the Public
Service Broadcaster to broadcast two television pro-
grammes and two radio programmes via satellite
SIRIUS 3. 

The activity of the Public Service Broadcaster is
regulated by the Law on the National Radio and Tele-

•Ofcom, ‘Review of the Cross-Promotion Rules: Statement’, 9 May 2006, available
at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10184

EN

Tony Prosser
School of Law, 

University of Bristol



IRIS
• •

16 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The District Court of Amsterdam recently ruled
that official reports, based on transcriptions of
recorded conversations between a victim of extor-
tion (Dutch real estate tycoon, Willem Endstra) and
an intelligence agent, are not protected by copy-
right. 

In the period of May 2003 to January 2004,
Endstra had fifteen conversations with agents of the
Criminele Inlichtingen Eenheid (Criminal Intelligence
Unit - CIE). In these conversations, which were being
recorded as they took place, the businessman indi-
cated that he was being extorted by Willem
Holleeder. Endstra was murdered in May 2004. 

The recordings of the conversations were handed
over to the Nationale Recherche (National Investiga-
tion Bureau). It made an official report of the record-
ings in January 2006. A few days later, Willem
Holleeder and his associates were arrested for the
extortion of Willem Endstra and other real estate
entrepreneurs. Endstra’s assassination, the record-
ings and the arrest of Holleeder constituted impor-
tant news topics and two reporters were able to
obtain a copy of this official report of the recordings.

They subsequently published it in several articles in
Het Parool, a Dutch daily newspaper, as well as in a
best-selling book entitled “De Endstra-tapes” (the
Endstra tapes). The official report eventually also
made its way onto the Internet and was available on
the website of Quote magazine.

Endstra’s heirs took legal action seeking to
prohibit publication of the book. They argued that
the conversations are interviews, and are therefore
protected by copyright. In addition, they contended
that publishing the book amounts to an illegal
breach of their privacy which poses a significant
threat to their lives.

The district court of Amsterdam declared that for
a conversation to be protected by copyright, creative
choices in the manner such a conversation is led
must be made. The only purpose of the conversations
with Endstra, however, was to provide information in
order to enable the police to take action against
Holleeder’s criminal activities. The interviews can
therefore not qualify for copyright protection.

The judge finds it implausible that the heirs of
the victim should be endangered as a result of the
publication of the book. Their names are not
mentioned in the book. Moreover, Holleeder and his
associates already know the content of the official

vision of Lithuania (LRT) (see IRIS 2006-2: 17) and
the Law on Provision of Information to the Public.
The procedure for issuing authorisations, which
grant the right to the public broadcaster to broad-
cast, is laid down in Article 31 of the Law on Provi-
sion of Information to the Public. According to this
Law broadcasting and re-broadcasting activities in
the Republic of Lithuania are licensed, except for the
activities carried out by the public broadcaster. The
Radio and Television Commission issues the broad-
casting and re-broadcasting licences for persons who
wish to engage in those activities.

Due to the fact that LRT activities are not
licensed as mentioned above, the RTCL issues autho-
risations in order to ensure that the LRT programmes
can be broadcast. These authorisations are essen-
tially analogous to the licences but they are less
detailed. They indicate the programme to be broad-
cast, the name of the satellite and the frequency.

The Law on Provision of Information to the Public
foresees a priority right of LRT to get frequencies for

broadcasting its programmes in a procedure which
does not require tendering in order to ensure the
broad dissemination of the LRT programmes in the
whole country.

This priority right is also set out in the “Model for
the Implementation of Digital Terrestrial Television
in Lithuania”, which was approved by the Govern-
ment on 25 November 2004 (see IRIS Merlin 2005-1:
Extra). According to the Model, two positions are
reserved for the programmes of the LRT, which is
granted the right to broadcast two programmes
without a rival. 

LRT is the only public broadcaster in Lithuania. It
has been broadcasting radio programmes since 1926
and television programmes since 1957. Lithuanian
Television programme is being broadcast 18 hours per
day on average and is receivable throughout the
whole country. The programme is comprised of infor-
mational, analytical and educational items, arts and
sport broadcasts as well as various films. 

Foreign citizens of Lithuanian origin were in
particular looking forward to the possibility of
viewing LRT programmes via satellite, because they
had never had any opportunity to watch those pro-
grammes in real time. The possibility to watch
Lithuanian programmes will allow the Lithuanian
Community abroad to keep their identity and also to
follow the developments in their homeland.

LRT is planning to start broadcasting its pro-
grammes via satellite by May this year. n

› .Jurgita Lesmantaite
Radio and Television 

Commission of Lithuania

NL – No Copyright in Recorded Conversations 
with Extortion Victim

•Decisions of the RTCL on the issuing of the authorisations, dated 26 April 2006,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10174 

LT

•Law on Provision of Information to the Public, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10175

EN-LT

•Law on the National Radio and Television of Lithuania, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10176

LT



IRIS
• •

17IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

reports of the recordings due to the criminal
proceedings, which are based on the Endstra tapes.
The report had also already been published in other
media prior to the book.

In this case, the judge decided that the public

interest should prevail over the interests of Endstra’s
heirs. The recordings are an important public topic
and they provide useful insight into the way the CIE
handled the Endstra case. The possibility that com-
mercial gain could be derived from the publication is
irrelevant. The victim’s heirs have announced that
they will lodge an appeal against the judgment. n

NL – Media Authority Issues Warnings 
to Two Public Broadcasting Organisations

Dutch public broadcasting organisations VARA
and TROS have both received official warnings from
the Commissariaat voor de Media (Media Authority).
The consumer programmes of these two networks
were found to have cooperated with providers of
Internet sites that offer a scheme to compare dif-
ferent insurance policies enabling consumers to
make an informed choice. In doing so, they were in
breach of the Media Act which prohibits public
broadcasting organisations to serve the profit-
making activities of third parties. 

The Internet site of VARA’s consumer programme
Kassa provided consumers with information relating
to health insurance and a simplified free version of

the scheme to compare insurance policies offered by
another site: Verzekeringssite (Insurance Site). In
addition, a hyperlink on the Kassa-site offered con-
sumers the possibility to request an offer from
Verzekeringssite. 

According to the Media Authority, the compari-
son scheme itself is a good service for a public con-
sumer programme to offer to its viewers. In this case,
however, the public broadcasting organisation
violated the prohibition to engage in commercial
activities. VARA generated increased profits for
Verzekeringssite and offered it a possibility to sell its
products within the public realm. VARA should also
have included clauses upholding the commercial pro-
hibition it must observe in the contract with Verzek-
eringssite, but failed to do so.

The Media Authority understands that public
broadcasting organisations are still experimenting
with the Internet to explore more efficient ways to
support and enhance their programmes. This
prompted the media Authority to issue a warning
rather than a fine.

TROS received a warning for similar reasons. Their
consumer programme Radar also unduly benefited a
commercial Internet site (Independer) offering soft-
ware that would compare insurance companies. n

•Endstra tapes Court decision of 11 May 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10179

NL

Brenda van der Wal
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam

•Waarschuwing voor VARA en TROS wegens ‘het dienstbaar zijn aan het maken
van winst door derden’ (Warning for VARA and TROS for ‘serving profit-making
activities of third parties’), press release of 2 May 2006, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10180

•Warning letter of the Commissariaat voor de Media to VARA, 27 April 2006,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10181

•Warning letter of the Commissariaat voor de Media to TROS, 27 April 2006, avail-
able at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10182

NL

NO – Amendments to the Act on Film and Video

On 5 May 2006, the Norwegian Government
tabled a legal proposal allowing for substantial
amendments to the Lov om Film- og Videogram (the
Act on Film and Video - AFV). 

Abolishing censorship of cinema films aimed at
adults is one of the crucial changes. Accordingly,
only films with an audience including children
(below 18 years) intended for public showing at
cinemas need approval by the Media Authority. The
Media Authority is authorized to determine age clas-
sifications, which remain at four levels in Norway:
”for all”, above 7 years, above 11 years and above 15
years (in the event that an adult accompanies the
child, the age limit approved for children will auto-
matically be 3 years below the limit set). There is
currently no obligation for approval of films and
other audiovisual content on distribution platforms

other than cinema. The film distributors may never-
theless on a voluntary basis request guidance from
the Media Authority on suitable age classification of
videos, DVDs, etc… as well as on the subject of law-
fulness of films targeting adults.

The proposal was introduced as a result of recent
changes in the Norwegian constitution (2004)
regarding the protection of freedom of expression
(see IRIS 2005-3: 17). Stortinget (the Norwegian
Parliament) has approved a new constitutional pro-
vision, which now reads: “Pre-publication censorship
and other preventive measures may not be exercised,
except with the aim of protecting children and
young people from the harmful effects of moving
pictures” (unofficial translation of the fourth sen-
tence of the amended Article 100). The Media Autho-
rity introduced the said principle ahead of the
changes proposed on this matter in the AFV. 

Another proposed amendment to the AFV is the

Brenda van der Wal
Institute for 

Information Law (IViR), 
University of Amsterdam



IRIS
• •

18 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

establishment of a ban on all public exhibition of
films containing explicit pornography. According to
the traditional interpretation of the General Penal
Code (Article 204), there has until recently been
such a ban on explicit pornography both with
respect to the public showing and the sale of films
and video films, etc... However, this spring (12 March
2006) Klagenemda for film og videogram (the Com-
plaints Council for Film and Video) decided to brush

aside this traditional interpretation which warranted
a ban on video films containing explicit pornography
(so-called hard-core pornography). In doing so, it
followed a recent Supreme Court decision (7 Decem-
ber 2005), by which the Norwegian Supreme Court
broadened the traditional interpretation regarding
explicit pornography by excluding magazine pictures
from the ban. The proposed ban in the AFV will be
limited to public showing at cinemas (and the like).
Distribution of video films and the exploitation of
audiovisual content on other platforms than those
meant for public exhibition will remain subject to
more permissive rules in accordance with the newly
formulated interpretation of the Penal Code’s provi-
sions. A Parliamentary vote on the proposed amend-
ments is expected later this year. n

PL – Amendment of the Polish Broadcasting Act Due
to a Decision of the Constitutional Tribunal

The Broadcasting Act of 29 December 1992 (Jour-
nal of Laws of 2001 No. 101, Item 1114 with sub-
sequent amendments), which mainly governs the
audio-visual sector in Poland, has been most recently
amended on 29 December 2005. Some of those
amendments caused legal reservations and a lot of
discussions, e.g. the fact that the Chairman of the
National Broadcasting Council (NBC) should be
appointed and dismissed by the President of the
Republic of Poland.

Upon appeal the Constitutional Tribunal, which
is authorised to review norms in the context of the
principles laid down in the Constitution of the
Republic of Poland, delivered its judgment in March
2006. The Tribunal found inter alia the above-
mentioned competence of the President incompatible
with constitutional principles. The Tribunal stated
that such competencies were not included in the
constitutional catalogue of the President’s authori-
sations. Moreover, the Tribunal stipulated that from
the date of the announcement of the sentence the
present Chairman of NBC would not be allowed to

hold her functions.
On 14 April 2006, due to the Tribunal’s verdict,

the President of the Republic of Poland passed
amendments to the Broadcasting Act as follows: “The
Chairman of the NBC shall be appointed and dis-
missed by and from the members of the Council”
(Art. 7.2). The President argued that direct conse-
quence of the Tribunal’s sentence was the removal of
the Chairman of NBC from her function and that from
the same time the legal basis for the presidential
nomination did not exist. As there was no regulation
in this respect, the NBC could not act in a proper
way, because of the exclusive rights of the Chairman
– the organ indispensable for executing the NBC’s
public duties. Due to Art. 213 of the Constitution the
NBC shall safeguard freedom of speech, the right to
information as well as safeguarding the public inte-
rest regarding radio broadcasting and television.
Therefore, NBC issues regulations and, in individual
cases, adopts resolutions. The Chairman directs the
NBC’s works, represents it, and plays a fundamental
role in the administrative procedures. 

Therefore, immediate legal amendments were
required. The Polish parliament enacted the above-
mentioned changes on 25 April 2006 and the Presi-
dent countersigned them. Just after their announce-
ment in the Journal of Laws in May 2006, NBC
appointed a new Chairman. n

•Judgment of the Constitutional Tribunal, 23 March 2006, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10177

PL

Katarzyna B. 
Maslowska

Warschau

•Comunicat CNA din 18 aprilie 2006 (CNA communiqué, 18 April 2006), available
at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10172

RO

Mariana Stoican
Radio Romania 

International, Bucharest

RO – CNA Exemption for Donating Companies

Following the tragic scale of this year’s floods in
Romania’s Danube region and the large number of
families affected, the Consiliul National al Audio-

vizualului (regulatory body for electronic media in
Romania – CNA) granted special permission to broad-
casters in a communiqué dated 18 April 2006: if they
were willing to organise relief action to help those
affected, they would be allowed, in reports on such
action, to name those who were making donations,
including the names of any goods that were offered
as aid. n

Lars Winsvold
Norwegian Media 

Authority

•Lov om Film- og Videogram (the Act on Film and Video - AFV), unofficial English
translation available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10187

EN

•Odelstingsproposisjon no. 72 (2005-2006) Om lov om endringar i lov 15. mai
1987 nr. 21 om film og videogram (Legal Proposal on Amendments to the Act on
Film and Video), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10188

NO

,



IRIS
• •

19IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

•Comunicat CNA din 11 aprilie 2006 (CNA communiqué, 11 April 2006), available
at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10173

RO

Mariana Stoican
Radio Romania 

International, Bucharest

RO – Advertising for Spirits 
in Football Stadiums Prohibited

The Consiliul National al Audiovizualului (regula-
tory body for electronic media in Romania – CNA) has
ruled that, during the TV broadcast of the football
match between Bucharest’s top division teams
Steaua und Dinamo on 9 April this year, banners
advertising alcoholic beverages had been displayed at
Dinamo’s stadium, infringing the Legea privind pub-
licitatea (Advertising Act no. 148/2000), amended by

the Ordonanta de guvern (Government Order) no.
90/2004. The CNA sent a written complaint to the
Liga Profesionista de Fotbal (Romania’s professional
football league) and to the municipal authority of
Bucharest’s second district, which was responsible
for punishing the football club for this breach of the
law. By taking this step, the CNA is hoping to protect
broadcasters from being deemed guilty of a criminal
offence in the future. Art. 132 of the Codul de regle-
mentare a continutului audiovizual (regulatory code
for audiovisual content) prohibits the broadcast of
sports events held in Romania at which advertising
for tobacco products or alcoholic beverages consti-
tutes a violation of Act No. 148/2000. n

Mine Gencel Bek
Universität Ankara

TR – Commercial Radio and TV Stations Start 
Broadcasting in Kurdish

Until 2002 the Turkish laws prohibited the broad-
casting of programmes in languages or dialects (in
particular Kurdish) other than Turkish. In the reform
programmes for the European Union accession
process the demand for permission to broadcast in
other languages and dialects had been taken into
account. The third EU adjustment package was
approved by the Turkish parliament on 3 August
2002. It allowed inter alia constitutional and legal
arrangements for broadcasting and education in
mother tongues. The provisions on broadcasting are
included in the Law concerning the Establishment of
Radio and Television Channels (Law no: 3954).

The basic principle of Turkish as a broadcasting lan-
guage had been amended and now broadcasting in dif-
ferent languages and dialects “used by Turkish citizens
traditionally in their daily life” is allowed. In accor-
dance with the law, RTÜK, the Radio and Television
Authority, was entitled to prepare regulations before

broadcasting in other languages could commence.
The first progamme in Kurdish had been broad-

cast by the public channel TRT in June 2004, six
months after the approval of the RTÜK regulation. In
March 2006 commercial channels followed with pro-
grammes in Kurdish.

12 commercial TV and radio broadcasters applied
for permission to broadcast programmes in dialects.
Three of them received permission: Gün TV, Söz TV
and for radio Medya FM. 

According broadcasters the permission to broad-
cast in dialects has a symbolic importance. Never-
theless the limits for such programmes have been
criticized. There are time limits (five hours per week
for radio channels with not more than 60 minutes
per day, and four hours per week for TV channels
with not more than 45 minutes per day) and the
obligation to broadcast subtitles in Turkish. How-
ever, this liberalisation is important. Before the
adoption of the law, broadcasting programmes which
were not in Turkish (and especially in Kurdish) had
been faced with criminal investigation. n

US – Publishers Score “Hat Trick” Against Apple

In November 2004, the online news magazines
PowerPage and Apple Insider published detailed
information about Apple Computer’s forthcoming
release of a “new FireWire breakout box for Garage-
Band” to facilitate the digital recording of live audio
performances. In December 2004, Apple brought suit
in California state court, alleging that certain
unnamed defendants, presumably some of its own
employees, had disclosed its trade secrets in viola-
tion of their confidentiality agreements. Though the
online magazines were not named as defendants in
the suit, Apple obtained permission to serve sweep-
ing civil subpoenas against the publishers and the
email service provider of one of the publishers,
requiring the disclosure of all documents that might
lead to the identification of the “proper defendants”

in the lawsuit. These documents included, among
other things, emails sent to and from PowerPage that
contained the word “Asteroid”, the code name for the
new Apple product. 

In an opinion that alarmed many legal observers,
the district court denied the publishers’ motion for a
protective order against disclosure of the emails or
their sources. In a resounding defeat for Apple, the
appellate court on 26 May 2006, reversed the district
court, decisively supporting publishers on each of
their three major arguments.

The appellate court held that (1) the subpoena to
the email service provider was barred by the plain
terms of the federal Stored Communications Act, pro-
tecting “the contents of a communication while in
electronic storage” by a service provider. While there
are specific exceptions set forth in the Act, the court
held that they did not include the “implied” excep-

,

,

,

›



IRIS
• •

20 IRIS 2006 - 6

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete col-
lection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at:
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised database search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with the
help of the thematic classifications available or by specifying the timeframe or the geographic cov-
erage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision relat-
ing to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains in addition contributions that are not published
in the IRIS newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test the database yourself:  http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 238 (approximately USD 286 and GBP 164).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/about/order.html 
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS AGENDA

Schuijt, G.A.I.,
Vrijheid van nieuwsgaring 
NL: Den Haag, 
2006, Boom Juridische uitgevers
ISBN 90-5454-672-7
418pp, EUR 59
http://www.bju.nl/fonds/9054546727.html

Aubry, P., Zufferey, N.,
Loi sur le cinéma
CH : Bern
2006, Stämpfliverlag
ISBN: 3-7272-2460-6

Barbet, Ph., Liotard, I.,
Sociétés de l’Information : 
Enjeux économiques et juridiques
FR : Paris
2006, Editions l’Harmattan
ISBN 2-296-00928-X

Strwel, A., (Dir.)
Tulkens, F., (Dir.)
Droit d’auteur et liberté d’expression
Regards francophones, d’Europe et d’ailleurs
BE : Bruxelles
2006, Larcier
ISBN 2-8044-2107-4

Kucsko, G.,
Filmproduktion und Urheberrecht. 
Bilder Laufen – mit welchem Recht?
2004, Manz Verlag
ISBN 3-214-00428X

Rossnagel, A.,
Neuordnung des Medienrechts
DE: Baden Baden
2005, Nomos Verlag
ISBN 3-8329-1349-1

Calvert, C., Pember, D. R.,
Mass Media Law 2007/2008
McGraw Hill Higher Education
ISBN: 007327898X

Caddell, R., Johnson, H.,
Statutes on Media Law
GB: Oxford
2006, Oxford Higher Education
ISBN 0199205892

The TV Evolution Summit
4-5 July 2006
Organiser: Informa Telecoms & Media
Venue: Rome
Information & Registration :
Tel.: +44 (0)20 7017 5506
Fax: +44 (0)20 7017 4747
E-mail: telebookings@informa.com
http://www.tvevolutionsummit.com/

•O’Grady v. Superior Court of Santa Clara County; Apple Computer, Inc., Real
Party in Interest, No. H028579, Ct. App. Calif., 6th App. Dist., 26 May 2006, avail-
able at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=10178

EN

Edward Samuels
New York

tion for civil discovery sought by Apple. (2) The sub-
poenas were unenforceable under California’s shield
law, protecting publishers and reporters against dis-
closure of confidential sources. (3) The subpoenas
were also barred by the journalists’ constitutional
privilege. While that privilege is not absolute, the
court considered the five factors identified in the
California case of Mitchell v. Superior Court, 37
Cal.3d 268 (1984), and found that the factors over-
whelmingly weighed against Apple. 

Some of the early reaction to the case overstates
its applicability, suggesting, for example, that it
protects casual “bloggers” as well as more serious
journalists. It is true that the court “decline[d] the
implicit invitation to embroil ourselves in questions

of what constitutes ‘legitimate journalis[m].’” But
the court conceded that “the deposit of information,
opinion, or fabrication by a casual visitor to an open
forum” “may indeed constitute something other
than the publication of news”; and it avoided the
term “blog” because of “its rapidly evolving and
currently amorphous meaning.” 

In weighing the Mitchell factors, the court
seemed unimpressed by the degree of harm allegedly
resulting from disclosure of the particular trade
secret at the heart of the case, where “no proprietary
technology was exposed or compromised”. Perhaps
the protection of a more valuable trade secret, or
patent or copyright, might affect the weighing of the
factors. 

In the case before it, the court decisively aligned
itself with the privacy and public interest concerns
raised by the petitioners, and set the hurdle quite
high for any plaintiff, like Apple, who attempts too
broad a discovery of confidential information. n


