
2005 - 9

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Grinberg v. Russia 2

EUROPEAN UNION

European Parliament: Protection of Minors and 
Human Dignity and the Right of Reply in Relation 
to the Competitiveness of the European Audiovisual
and Information Services Industry 3

European Parliament: Resolution on 
the Application of Articles 4 and 5 of 
the TWF Directive 4

ARTICLE 19

A Model Public Service Broadcasting Law 4

NATIONAL
AT–Austria: Media Act Amendment 
Covering Electronic Media 5

Public-service Broadcasting in the Spotlight 6

ORF Owns All Shares in TW1 6

CS–Serbia and Montenegro: 
Serbian Law on Advertising Adopted 6

DE–Germany: Retransmission of TV Programmes
through Online Streaming Inadmissible 7

Rulings on Separation Principle 
for Radio and Internet 7

Data Protection Internet Products for Children 8

Hyperlink to Software for Circumvention 
of Copy Protection Systems Banned 8

Takeover of ProSiebenSat.1 Announced 8

Decision on Publicity Measure 
Targetting Children 9

ES–Spain: The Government Approves 
Several Measures Relating to Terrestrial TV 9

New Bill on National Public Radio and Television 10

FR–France: Criteria for Issuing 
Authorisations to Operate Terrestrial 
Radio Broadcasting Services 10

Reaffirmation of the Principle of Equity among 
Political Parties in the Context of 
the Recent Referendum Campaign 11

Experiments in Television for Mobile Phones 11

Diagnosis and Proposals for Improving 
French Exports of Audiovisual Programmes 12

GB–United Kingdom:
‘Make Poverty History’ Advertisements 
Breach Rules against Political Advertising 12

HR–Croatia: Tender on Means 
of the Electronic Media Diversity Fund 13

HU–Hungary: Legal Action against 
New Channel of the Public Service Television 13

IT–Italy: New Broadcasting Code 14

Maximum of Six Minispots Allowed 
during Soccer Games 14

40% of DTT Capacity on the Multiplexes 
of RAI and RTI for Independent Content Providers 15

LV–Latvia: Shareholders Change in One 
of Major Private TV Channels 15

MK–Former Yugoslav Republic of Macedonia:
Cable Service under Discussion 15

NL–Netherlands: New Sponsorship Rules 
for Public and Commercial Broadcasters 16

Lawsuit on the Current Private Copying Levies 16

The Future of the Public Broadcasting Service 17

PT–Portugal: Controlinveste/Lusomundo Serviços:
Deliberation on Acquisition Operation 18

RO–Romania: 
New Decisions by Audiovisual Regulator 18

Introduction of Digital Radio 
with Additional Services 19

SI–Slovenia: 
Referendum on New Broadcasting Law 19

SK–Slovak Republic: 
Fines for Breaching Advertising Rules 19

TK–Turkey: 
Privatisation of the Telecommunications Sector 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to repre-
sent the views of any organizations participat-
ing in its editorial board.

• Publisher: 
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev, Co-ordi-

nator – Michael Botein, The Media Center at the
New York Law School (USA) – Harald Tretten-
brein, Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual
Policy Unit) of the European Commission, Brus-
sels (Belgium) – Alexander Scheuer, Institute of
European Media Law (EMR), Saarbrücken (Ger-
many) – Bernt Hugenholtz, Institute for Infor-
mation Law (IViR) at the University of Amster-
dam (The Netherlands) – Jan Malinowski, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) –
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter (co-ordina-
tion) – Brigitte Auel – Véronique Campillo –
Paul Green – Isabelle Herold-Vieuxblé –
Bernard Ludewig – Marco Polo Sàrl – Katherine
Parsons – Stefan Pooth – Erwin Rohwer – 
Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) – Fran-

cisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory –
Florence Lapérou & Géraldine Pilard-Murray,
post graduate diploma in Droit du Multimédia et
des Systèmes d'Information, University R. Schu-
man, Strasbourg (France) – Candelaria van
Strien-Reney, Law Faculty, National University
of Ireland, Galway (Ireland) – Mara Rossini,
Institute for Information Law (IViR) at the Uni-
versity of Amsterdam (The Netherlands) – Natali
Helberger, Institute for Information Law (IViR)
at the University of Amsterdam (The Nether-
lands) – Kathrin Berger, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565 

© 2005, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

IRIS
• •

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Grinberg v. Russia

In a judgment of 21 July 2005, the European
Court of Human Rights has come to the conclusion
that the Russian authorities overstepped the margin
of appreciation afforded to member states by con-
victing a Russian citizen because of a defamatory
statement in a press article criticizing a politician. It
is the first judgment in which the European Court
finds a violation of freedom of expression by the
Russian authorities since the Russian Federation
became a member of the Council of Europe and sub-
scribed to the European Convention on Human
Rights in 1996. The Strasbourg Court emphasizes the
distinction that is to be made between statements of
fact and value judgments and considers it unaccep-
table that the Russian law on defamation, as it stood
at the material time, made no distinction between
these notions, referring uniformly to statements and
assuming that any statement was amenable of proof

in civil proceedings. The case goes back to an article
in the Guberniya newspaper written by Isaak
Pavlovich Grinberg in 2002. The article criticised the
elected Governor of the Ulyanovsk Region, the for-
mer General V.A. Shamanov for “waging war” against
the independent press and journalists. The article
also referred to the support by Mr. Shamanov for a
colonel who had killed an 18-year-old Chechen girl,
considering that Mr. Shamanov had “no shame and
no scruples”. On 14 November 2002, the Leninskiy
District Court of Ulyanovsk found that the assertion
that Mr. Shamanov had no shame and no scruples
impaired his honour, dignity and professional repu-
tation and that Mr. Grinberg had not proved the
truthfulness of this statement. The judgment was
later confirmed by the Regional Court, while the
Supreme Court, on 22 August 2003, dismissed Mr.
Grinberg’s application for the institution of supervi-
sory-review proceedings.

Grinberg’s complaint, under Article 10 of the Con-

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

EMR
H

H H

H

H

H

H

H

H
H

H

HInstitute for European Media Law

Auteurs 
Media &



IRIS
• •

3IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Dirk Voorhoof
Media Law Section of 

the Communication 
Sciences Department, 

Ghent University, 
Belgium

vention, that his right to impart information and
ideas had been violated, turned out to be successful
before the European Court in Strasbourg. The Court
refers to its well-established case law considering
freedom of expression as one of the essential foun-
dations of a democratic society, emphasizing the
essential function of the press to play its vital role of
“public watchdog”, the fact that there is little scope
under Article 10 para. 2 for restrictions on political
speech and especially the distinction that is to be
made in defamation cases between statements of fact
and value judgments. While the existence of facts
can be demonstrated, the truth of value judgments is
not susceptible of proof. The Court considers that
the contested comment was a clear example of a
value judgment that represented Mr. Grinberg’s sub-
jective appraisal of the moral dimension of Mr.
Shamanov’s behaviour who, in his eyes, only kept
one promise after being elected as Governor, that of

waging war against the independent press and jour-
nalists. The Court takes into account that the con-
tested press article concerned an issue of public
interest relating to the freedom of the media in the
Ulyanovsk region and that it criticised an elected,
professional politician in respect of whom the limits
of acceptable criticism are wider than in the case of
a private individual. The facts which gave rise to the
criticism were not contested and Mr. Grinberg had
after all expressed his views in an inoffensive man-
ner. Nor did Mr. Grinberg’s statements affect Mr.
Shamanov’s political career or his professional life.
For these reasons the Strasbourg Court unanimously
came to the conclusion that the domestic courts 
did not convincingly establish any pressing social
need for putting the protection of the politician’s
personality rights above the applicant’s right to free-
dom of expression and the general interest in pro-
moting this freedom where issues of public interest
are concerned. Accordingly, the Court came to the
conclusion that there has been a violation of Article
10 of the Convention. n

On 7 September 2005, the European Parliament
adopted a legislative resolution on the Commission’s
proposal for a recommendation on the protection of
minors and human dignity and the right of reply in
relation to the competitiveness of the European
audiovisual and information services industry (see
IRIS 2004-2: 6 and IRIS 2004-6: 5). Previous Euro-
pean legal instruments such as Council Directive
98/560/EC and Art. 22 of the TWF directive had
already addressed these issues, albeit in a less exten-
sive manner. This resolution’s innovation lies in its
scope: it is intended to cover recent technological
developments and includes audiovisual as well as 
on-line information services such as newspapers,
magazines and, particularly, video games made avail-
able to the public via fixed or mobile electronic net-
works. 

The Parliament stresses the need to ensure pro-
tection of minors and human dignity by means of
appropriate national measures targeting harmful

content on all audiovisual and on-line information
services and taking into account not only the indus-
try’s interests but also freedom of speech. To this
end, it makes an array of suggestions ranging from
European-wide information campaigns aimed at
alerting the public to the dangers of internet, with a
focus on educational institutions and parents, to the
establishment of telephone hotlines in order to
report harmful or illegal sites (displaying child
pornography, violence or incitment to any form of
discrimination). As far as the industry is concerned,
the Parliament encourages self-regulation as a com-
plementary measure only, and proposes the drawing
up of codes of conduct as well as using filtering and
labelling systems to weed out harmful content on
the web. Where service providers are concerned, it
even recommends considering the inclusion in Mem-
ber States’ legal systems of a joint or cascading lia-
bility for internet crimes.

The Parliament also addresses question of the
right of reply and indicates it should be adapted to
the current state of technological development and
applied to all audiovisual and on-line information
services. The Parliament no longer refers to indica-
tive guidelines as to how the right of reply can be
implemented in national legislation but speaks of
‘minimum principles’.

In order to assess the effectiveness of these mea-
sures the Parliament recommends the Commission
submit a report by the end of 2008 based, in turn, on
the reports Member States are to submit two years
after the adoption of this recommendation. n

EUROPEAN UNION

European Parliament: 
Protection of Minors and Human Dignity 
and the Right of Reply in Relation to 
the Competitiveness of the European Audiovisual 
and Information Services Industry

•Judgment of the European Court of Human Rights (First Section), case of Grinberg
v. Russia, Application no. 23472/03 of 21 July 2005, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

Mara Rossini
Institute for 

Information Law 
(IViR),

University of Amsterdam

•European Parliament legislative resolution on the proposal for a recommendation
of the European Parliament and of the Council on the protection of minors and
human dignity and the right of reply in relation to the competitiveness of the Euro-
pean audiovisual and information services industry, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9835 

CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LT-LV-NL-PL-PT-SL-SK-SV



IRIS
• •

4 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

On 6 September 2005, the European Parliament
adopted a resolution on the application of Articles 4
and 5 of the TWF directive, which prescribe quotas
within television broadcasting activities for the
works of European and independent producers. This
resolution gives the European legislator’s take on the
matter and follows a public consultation held by the
Commission in view of the revision of the Directive
(see IRIS 2004-1: 6 and IRIS 2005-8: 6).

The Parliament notes that the Directive is obso-
lete in the light of exponential technological 
development and voices its concern as to inadequate
implementation by Member States of certain provi-
sions it contains (relating in particular to quotas and
advertising).

Although satisfied with the increase in the
scheduling of European works, it criticizes the dif-
ferences in the application and interpretation of the
Directive’s provisions. It suggests the creation, by
the Commission, of a standard grid in order to 
correctly assess the situation in each Member State
and gives concrete guidelines in order to measure
compliance with the Directive’s content: 
- The 10 % quota in Article 5 should be based on

value rather than on qualifying hours;
- Member States should be sanctioned if they fail to

provide relevant information as to satellite and/or
cable TV channels in their reports;

- The application of quotas should be calculated by
broadcaster rather than by channel in those Mem-
ber States with a high concentration of broad-
casters;

- The discretion afforded to Member States in apply-
ing Article 4 should be paired with an obligation to
communicate public, accurate and transparent indi-
cators;

- The concepts of ‘European work’ and ‘independent
producer’ should be defined more precisely;

- Advertising content and regulation, particularly
relating to alcohol, should be clearly defined.

The Parliament stresses that the audiovisual 
sector has an important role to play in fostering
technological innovation, economic growth and job
creation. It fears, however, that economic considera-
tions will supersede pluralism and cultural diversity
in the revision process and underlines the need for a
strong public broadcasting service which can keep up
with its equally dynamic commercial counterpart. It
also feels the new formulation of the Directive should
be technology neutral in order to effectively cover
the newest innovations relating to television plat-
forms (i.e TV via ADSL networks, via the internet and
via mobile phones). Last but not least, it warns
against the increasing trend towards media concen-
tration which could entail a decline of cultural diver-
sity and spell extreme commercialisation of the
audiovisual landscape. n

European Parliament: 
Resolution on the Application of Articles 
4 and 5 of the TWF Directive

ARTICLE 19

A Model Public Service Broadcasting Law

•Provisional edition of European Parliament resolution on the application of Arti-
cles 4 and 5 of Directive 89/552/EEC ("Television without Frontiers"), as amended
by Directive 97/36/EC, for the period 2001-2002 (2004/2236(INI)) , available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9832 

CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LT-LV-NL-PL-PT-SL-SK-SV

Mara Rossini
Institute for 

Information Law 
(IViR),

University of Amsterdam

ARTICLE 19 has for some time been producing
International Standards Series publications, which
seek to elaborate standards relating to freedom of
expression in different thematic areas. The docu-
ments in this Series – which cover themes such as
freedom of expression and national security, access
to public information, defamation and broadcasting
– are based on a human rights positive interpretation
of relevant international standards, as well as best
national practice. The Series includes both sets of
principles and model laws; A Model Public Service
Broadcasting Law is the second model law in the
series.

Although not formally binding on States, these
publications are often considered to have consi-
derable authority as interpretations of binding inter-
national guarantees of freedom of expression, and
many have been endorsed by leading figures such as
the UN Special Rapporteur on Freedom of Opinion

and Expression. These publications have frequently
been relied upon by officials, intergovernmental
organisations, NGO activists and legal professio-
nals for guidance in the elaboration of national 
laws. 

In March 2002, ARTICLE 19 published Access to
the Airwaves: Principles on Freedom of Expression and
Broadcast Regulation, which includes a number of
provisions relating to public service broadcasting. A
Model Public Service Broadcasting Law elaborates on
these provisions in some detail, transforming them
from statements of principle into actual legal provi-
sions.

A Model Public Service Broadcasting Law is
intended to provide guidance to those seeking to
transform the many remaining State or government
broadcasters into public service broadcasters and to
feed into international campaigns to this end, such
as those being run by the International Federation of
Journalists and the Asia-Pacific Institute for Broad-
casting Development. 



IRIS
• •

5IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Toby Mendel
ARTICLE 19, 

Global Campaign 
for Free Expression

The Introduction to A Model Public Service Broad-
casting Law notes that this is ‘a’ rather than ‘the’
model law, recognising that, in practice, what is most
effective depends on all the circumstances, particu-
larly when it comes to issues such as governance
structure. The Introduction also highlights the main
challenges for the Model Law in this area, which are
reflected in some detail in its provisions: “Four cen-
tral themes, each in tension with the other, define
the key challenges for a public service broadcasting
law: the types of programming to be provided; the
means by which independence is guaranteed; the
sources of funding; and promoting accountability to
the public”.

The Model Law provides some detail as to the
mandate of the public service broadcaster and provi-
sion is made for the purchase of material from inde-
pendent producers to ensure that programming over-
all reflects a wide variety of views and perspectives.
In terms of services, at least one national free-to-air
channel for each of television and radio is envisaged,
although the precise number of public channels is
left open, given that this is obviously highly context
dependent. 

Independence is guaranteed largely through the
structure of the broadcaster, which is governed by a
Board of Directors, appointed by the lower house of
parliament (or its equivalent), upon nomination by
civil society and professional organisations, in a

process that is transparent and that ensures public
participation. The independence of individual mem-
bers of the Board is specifically guaranteed and their
tenure is protected. Individuals with strong political
connections or with vested interests in broadcasting
may not be appointed as members of the Board. The
Board exerts internal control by appointing, by a
two-thirds majority vote, the Managing Director, and
sets all of its own rules of procedure, other than
those specified directly in the Model Law.

Funding is central to independence, and the
Model Law ensures primary reliance upon public
sources of funding through the establishment of a
Public Broadcasting Fee, levied on the electricity 
bill. This is just one among many potentially 
effective options in operation in different countries.
The Model Law also envisages other sources of 
funding, including advertising, sponsorship and
direct public subsidies, although the latter is sub-
ject to restrictions, to reduce the risk of its being
abused.

The governing board is the main means of ensur-
ing accountability to the public. The requirement of
publication of an Annual Report, along with audited
accounts, which must be tabled before the legislative
body, is another key accountability mechanism and
some detail is provided as to what should be included
in this Annual Report. The Model Law also envisages
direct public oversight through both ongoing public
review and an internal complaints mechanism. The
general broadcast regulator is also given a role in
ensuring that the public broadcaster respects its
obligations under the law. n

AT – Media Act Amendment 
Covering Electronic Media

In June 2004, the Bundeskanzleramt (Federal
Chancellery) tabled a bill amending the Mediengesetz
(Media Act, see IRIS 2004-7: 5). The Government bill
was discussed and adopted by the Nationalrat
(National Assembly) in the spring and entered into
force in June 2005.

The 1981 Media Act did not previously take into
account the specific features of electronic media,
which led to confusion concerning whether all of its
provisions actually applied to information on the
Internet and mass emailings. Since the specific 
characteristics of the Internet were not taken into
account, strict regulations applied to minor publica-
tions on the Internet, while some provisions of the
Media Act could not apply to the Internet or there
was no objective justification for applying them. 

The amendment introduces several new concepts,
such as the category of “periodic electronic media”

covering broadcast programmes, websites and elec-
tronic media that are disseminated at least four
times a year. The owners of these media, just like the
owners of other periodical media, will be required to
publish their name and address as well as the names
of any of their members, in the case of companies,
whose stake or original share exceeds 25 %. In the
case of broadcasters, it will be sufficient for this
information to be published in teletext form. Website
operators will have to ensure such data is perma-
nently, easily and directly accessible. Copyright rules
were extended to include electronic newsletters.

The bill provides for more lenient rules in the
case of websites used exclusively to express personal
views, on account of their relative insignificance in
journalistic terms. For example, the rules relating to
the right of reply and the obligation to announce the
outcome of criminal proceedings will not apply in
their case. Operators of such websites will also be
exempt from the obligation to publish their basic
orientation and disclose any stakes they might have

•A Model Public Service Broadcasting Law published in June 2005 by ARTICLE 19,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9802

EN

NATIONAL



IRIS
• •

6 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Robert Rittler
Freshfields Bruckhaus

Deringer
Vienna

in other media companies.
For the first time, the bill expressly defines the

right of reply in respect of information posted on a
website. The intention is that it should be possible to
insert a link to the reply on the homepage, so that
the whole text of the reply does not have to be pub-

lished on the homepage. The subject matter of the
reply should be clearly indicated. Replies should be
accessible for at least one month, or in any case for
one month longer than the length of time during
which the offending information was posted.

The bill also amends the provisions governing the
execution of court decisions relating to media law. In
keeping with the withdrawal or seizure of media pro-
ducts, the courts will in future be able to shut down
parts of any websites that contain illegal material. n

CS – Serbian Law on Advertising Adopted

The National Assembly of the Republic of Serbia
adopted the Law on Advertising at its session held on
14 September 2005, and it was published in the Offi-
cial gazette of Serbia on 16 September 2005. The Law
is based upon the expert draft of 2001 (see IRIS
2002-2: 15) and the proposal adopted by the 
Government of Serbia in 2004 (see IRIS 2005-3: 7),
but it underwent some last minute changes prior to
adoption.

The Law has eleven chapters. The first chapter
deals with general provisions, defining the subject
matter of the law, the terms used therein as well as
principles of advertising: freedom of advertising,
truthfulness, completeness and determination of
advertising, recognisability of advertising, ban on
misuse of trust, ban on discrimination, ban on
breaches of morality, ban on unsolicited advertising,
and ban on breaches of competition. The second

chapter defines the conditions and manner of adver-
tising. As for the conditions, the Law requires every
advertiser to, upon request of the media, issue a 
declaration containing data on the producer of the
advertisement, the advertiser and the contents of
the advertisement. This has been introduced along
with the joint liability of media, advertiser and the
agency (producer) of the advertisement. The media
may request the declaration as a condition for pub-
lishing the advertisement, so if there is anything
wrong the media knows the advertiser and the pro-
ducer. As for the manner, the Law contains the ECTT
rules on TV advertising and tele-shopping, as well as
rules on radio and outdoor advertising. The third
chapter regulates untruthful, comparative and 
fraudulent advertising, and bans many practices such
as showing the unjustified use of force or dominant
gender position in the advertisements. The fourth
chapter defines “special cases”, including advertising
on tobacco and alcohol. Tobacco advertising is com-

•49. Bundesgesetz, mit dem das Bundesgesetz über die Presse und andere 
publizistische Medien (Mediengesetz, BGBl. Nr. 314/1981) geändert wird (BGBl. I
vom 9. Juni 2005) (Act amending the Media Act)

DE

AT – Public-service Broadcasting in the Spotlight

In late July 2005 the Verband Österreichischer Pri-
vatsender (Austrian Commercial Broadcasters’ Asso-
ciation - VÖP) made a complaint to the European
Commission asking it to investigate the public-ser-
vice programming remit of Österreichischer Rundfunk
(the Austrian public-service broadcaster - ORF) as
well as ORF's financing from advertising revenue and
licence fees, and its involvement in the specialist
channel TW1. The VÖP claimed that ORF itself deter-
mined the level of licence fees without any external
supervision. It also complained that exclusive rights
to cover winter sports organised by the Österreichi-
sche Skiverband (Austrian Ski Association) had not

been put out to tender, but had simply been awarded
to ORF over a lengthy period of time.

In early 2005 the Commission announced that it
would consider a closer review of ORF's activities only
at a later date. Nonetheless, it had asked the Aus-
trian Federal Government for details of ORF's remit
and what its online activities actually involved. 

ORF has countered by pointing out that it is legally
bound by the requirements of the so-called Financial
Transparency Directive (as amended by Directive
2000/52/EC). It also argues that its Internet activities
fall within its public-service remit, there being no pro-
vision in the legislation that would restrict it to purely
programme-related activities. This meant that its online
service could carry a wide range of information. n

Alexander Scheuer
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

AT – ORF Owns All Shares in TW1

In September 2005, ORF acquired 50% of the
shares in TW1 and is now the sole shareholder in the
specialist TV channel. ORF now owns the shares pre-
viously held by Sitour GmbH, which provides adver-

tising in ski resorts. Since it was founded by ORF and
Sitour in 1997, TW1 has provided a free digital ser-
vice, broadcasting 24 hours a day across Europe with
emphasis on leisure, travel, weather and sport. It can
be received by 51% of Austrian households via cable
and digital satellite. The ORF Foundation Board has
yet to ratify the purchase. n

Sonnia Wüst
Institute of European

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

•ORF press release, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9815

DE



IRIS
• •

7IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

pletely banned, whereas alcohol advertising is
banned except for beer and wine, where it is allowed
with some limitations. The fifth chapter deals with
advertising aimed at minors (children) assuring their
special protection. The sixth chapter regulates
advertising by state and political parties. Further,
the law provides in its seventh chapter rules on

sponsorship. In the eight chapter it provides for the
protection of the recipients of advertisements. The
ninth chapter regulates supervision followed by very
strict penal provisions (Chapter 10) and transitory
and final provisions (Chapter 11). The law entered
into force on 24 September 2005 but shall begin to
be applied three months thereafter (a longer vacatio
legis should enable the advertising market partici-
pants to adapt to the new rules for their industry). n•Law on Advertising of 14 September 2005, Official Gazette of Serbia of 16 Sep-

tember 2005

SR

In July 2005, the Berlin Kammergericht (Supreme
Court) and Landgericht (District Court – LG) ruled in
two cases on the media law principle of separation
between editorial content and advertising.

The Kammergericht granted an application
brought under competition law by a local radio
broadcaster for an injunction against the supplier of
the disputed programme. The dispute concerned an
interview with the owner of a local meat company,
produced by the defendant and broadcast by the
claimant. The court ruled that the interview
breached competition law, since it amounted to sur-
reptitious advertising under Articles 3 and 4.3 of the
Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (Unfair
Competition Act - UWG) and Articles 3 and 4.11 UWG
in conjunction with Articles 2.2.2 and 7.6 of the
Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting
Agreement - RStV). The court decided that, even
though there was no proof that money had changed
hands or that there was any direct connection with
a newspaper advertising campaign, the law on fair
competition had been broken on the grounds that
consumers regularly attached greater importance to
editorial content than to advertising that was clearly

identifiable as such. It was true that editorial reports
on companies could have a certain advertising effect.
In this case, however, the repeated references to the
company name, the presenter's complimentary
remarks (“Pleasure here has a specific name: Land-
fleischerei K.”) and the concluding recommendation
(“Why not simply call in to Landfleischerei K. or visit
the website...”), constituted more than factual infor-
mation and amounted to unequivocal praise of the
company concerned. Alongside the highly suggestive
nature of the journalistic report, the court held that
competition rules had been breached because other
companies might be led to expect similar treatment
if they advertised on the defendant's radio station.

Meanwhile, the Berlin District Court also found
that Articles 3 and 4 UWG had been breached, this
time in conjunction with Article 7 of the Tele-
dienstegesetz (Teleservices Act), by the Internet edi-
tion of the Bild-Zeitung. The court ruled that the
hyperlink to the defendant's sales promotion page,
under the slogan “Volks-Seat”, did not sufficiently
meet the need for separation of editorial content and
advertising. Such a link, which led from an editorial
page to an advertisement, should be designed so that
users could recognise that they were being directed
to an advertisement. Even though Internet users
were accustomed to seeing advertising and more 
liberal rules should therefore be applied, it was unac-
ceptable that the nature of the advertisement was
only revealed when the link was used. n

DE – Rulings on Separation Principle for 
Radio and Internet

•LG Berlin (Berlin District Court), ruling of 26 July 2005, case no.: 16 O 132/05 

•KG Berlin (Berlin Supreme Court), ruling of 29 July 2005, case no.: 5 W 85/05 

DE

Sonnia Wüst
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

DE – Retransmission of TV Programmes 
through Online Streaming Inadmissible

According to a decision of the Landgericht Köln
(Cologne District Court) of 27 April 2005, the use of
a “virtual video recorder” can represent an intrusion
on the rights of a broadcaster under Art. 87.1 of the
UrhG (Copyright Act).

The case followed a complaint filed by a TV com-
pany against the operator of an electronic pro-
gramme guide. The programme guide included a fea-
ture whereby the user could watch TV programmes
after their original broadcast time. This was made
possible by the provision of storage space on the

company’s servers. The signal received from the
broadcaster would be redirected and stored in a so-
called black box, a kind of virtual video recorder, if
the user to whom the storage space had been allo-
cated had decided in advance to record the pro-
gramme. The stored data was then compressed for
transmission to the viewer, who could then download
it. This was achieved through an Internet connection
with the user's computer, via which the stored con-
tent could be transmitted using a streaming process.

In the court's opinion this meant programmes
were being retransmitted to the public. It therefore
granted the injunction requested by the broadcasting
company, which had not transferred any exploitation
rights to the programme guide operator. n

Max Schoenthal
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

•Ruling of the Landgericht Köln (Cologne District Court) of 27 April 2005, case no.:
28 O 149/05 

DE

Milos Zivković
Belgrade 

University School 
of Law, Zivković

& Samardzić
Law offices

››

›

›



IRIS
• •

8 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Thorsten Ader
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

DE – Takeover of ProSiebenSat.1 Announced
On 15 August 2005 German publisher Axel

Springer AG notified the German Bundeskartellamt
(the Federal Competition and Cartel Authority) of its
plans to take over the media company ProSieben-
Sat.1 Media AG by means of a buy-out (document 
reference B6-103/05).

Springer’s publishing division is Europe’s largest
newspaper publishing concern, producing titles that
include Bild, Germany’s biggest selling tabloid, and
Die Welt. ProSiebenSat.1 Media AG controls a group
of four broadcasters responsible for general channels
Sat.1, ProSieben and kabel eins as well as the news
channel N24.

Axel Springer AG, which has long had a 12 %

shareholding in ProSiebenSat.1, announced in a
press release on 5 August 2005 that it intended to
increase that to 62.5 % of the company’s total capi-
tal (100 % of its voting shares and 25 % of non-vot-
ing preference shares). The shares are being sold by
investment group German Media Partners, headed by
entrepreneur Haim Saban. It is planned that the two
companies will merge following the sale.

This would create Germany's second largest media
group, after Bertelsmann AG. The takeover depends,
however, not only on the Cartel Authority’s approval
but also on the outcome of an investigation by the
Kommission zur Ermittlung der Konzentration im
Medienbereich (Commission on Concentration in the
Media - KEK). 

Debate is ongoing in Germany about the merged
concern's anticipated influence on public opinion
and about the fact that, for the first time, a German
media company quoted on the stock exchange will be
active in both print publishing and television. n

DE – Data Protection Internet Products for Children
Following a complaint by the Verbraucherzentrale

Bundesverband e.V. (national consumer advice centre
- VZBV), the Oberlandesgericht (regional appeal court
- OLG) in Frankfurt am Main decided on 30 June 2005
that the Internet-based “Autokids-Club”, which was
aimed at children and run by the car manufacturer
Skoda, infringed competition law (case no. 6 U
168/04). On the website http://www.autokids.de/,
children could apply for membership of the “Skoda
Kinderclub Autokids”, which entitled them, amongst
other things, to discounts at leisure parks and invi-
tations to special events, some of which were held in
Skoda car showrooms. In order to join, applicants had
to fill in an online application form, which asked
them about their hobbies, favourite car and most

recently visited leisure park, as well as other personal
information. Applications could then be sent off
without parental consent.

The court ruled that this arrangement amounted to
a breach of competition law, since it exploited the
inexperience of children in the sense referred to in
Article 4.2 of the UWG (Unfair Competition Act). The
Internet club was used to draw attention to the com-
pany and its image and was  in practice a form of sales
promotion. Children were usually accompanied by their
parents to the events that were open to club members,
giving the company an opportunity to advertise its
products. However, children, especially if they were of
preschool or primary school age, were unlikely to
appreciate either the connection between a question-
naire and a company’s advertising strategy or the other
disadvantages of disclosing personal data. Neverthe-
less, the court added that the collection of data from
children was not necessarily unfair. If parents were
included in the membership application process, it
would not be classified as anti-competitive. n

•Press release of the OLG Frankfurt (Frankfurt regional appeal court), 1 August
2005, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9816

DE

DE – Hyperlink to Software for Circumvention 
of Copy Protection Systems Banned

In July 2005, the Oberlandesgericht (regional
appeal court - OLG) in Munich upheld a first-instance
decision by the Landgericht München I (Munich dis-
trict court), banning the Heise publishing house from
offering a hyperlink to the homepage of a software
manufacturer, which sells software that can be used to
circumvent the copy protection mechanisms on DVDs.
The Landgericht had granted an application filed by
eight music publishers for an injunction in accordance
with Articles 823.2 and 1004 of the Bürgerliches
Gesetzbuch (Civil Code) on account of a breach of Arti-

cle 95 a para. 3 of the Urhebergesetz (Copyright Act),
since by offering the link the news service was 
deliberately aiding and abetting the importation and
distribution of devices used primarily to circumvent
technical copy protection measures. However, a sepa-
rate application for an injunction against reporting
on copy protection software was rejected. The OLG
dismissed the appeal of both parties on the grounds
that the editorial report on copy protection software
complained about by the music industry was not clas-
sified as advertising and was covered by freedom of
the press. The link provided by the online service,
however, was an additional service which did not
enjoy the same legal protection. The Heise publishing
house nevertheless believes that hyperlinks provide
added value compared to printed articles and intends
to appeal to the Constitutional Court on the grounds
of a breach of freedom of the press. n

Sonnia Wüst
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

•OLG München (Munich regional appeal court), ruling of 28.7.2005, case no.: 
29 U 2887/05; LG München (Munich district court), ruling of 7.3.2005; case no.: 
21 O 3220/05, MMR 2005, 385 ff.

•The Heise publishing house is reporting on the proceedings on its website at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9818

DE

•Axel Springer AG's notification to the Bundeskartellamt (German Federal Com-
petition and Cartel Authority) of its planned takeover of media company ProSieben-
Sat.1 Media AG (document reference B6-103/05), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9776

DE

Max Schoenthal
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

›

›
›



IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2005 - 9

DE – Decision on Publicity Measure Targetting Children
On 12 May 2005 the Frankfurt Oberlandesgericht

(Court of Appeal – OLG) ruled on a publicity measure
specifically aimed at children.

The Court had to decide on an urgent case brought
by the Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbe-
werbs (centre for the prevention of unfair competi-
tion) concerning a special offer proposed by a sweet
manufacturer, involving “milk tokens” printed on the
sweet packets, some of which could be exchanged for
bonuses. The applicant claimed the special offer
exploited children’s lack of experience of commercial
matters, and that therefore the publicity stunt consti-

tuted unfair competition and should be discontinued.
The Court found that children’s inexperience could

be deemed to be exploited if they were tempted into
buying goods that were over-priced or unsuitable, if
the special offer was not transparent enough, of if the
intention was to exploit children’s hoarding instinct or
encourage them to make purchases beyond their
requirements. It was necessary in each separate case,
however, to determine both the intended and the
actual influence of the publicity on children. 

In this particular case the Court found no evidence
of over-pricing.  Furthermore, the bonuses had not
been so enticing as to tempt children into purchasing
more sweets than necessary. 

Consequently, there was no evidence of unfair
competition. n

Kathrin Berger
Institute of European 

Media Law (EMR), 
Saarbrücken/Brussels

ES – The Government Approves Several Measures
Relating to Terrestrial TV

At the meeting of the Council of Ministers of 29
July 2005, the Spanish Government approved a pack-
age of measures that redefines the landscape of 
Terrestrial TV in Spain, and, in particular, of Digital
Terrestrial TV (DTTV).

Spain was one of the first countries in Europe to
launch DTTV (1999), but the commercial failure of
Quiero TV (the pay-TV company that managed three
and-a-half of the five available national DTTV multi-
plexes) paralyzed this process.

Now the Government has redistributed the avail-
able spectrum, by means of a new Decree on the

National Technical Plan on DTTV, which abrogates the
one approved in 1998 (see IRIS 1998-10: 11). 

According to this new Plan, the analogue switch-
off will take place in 2010. In the meantime, the
national public broadcaster RTVE, which only had two
DTTV programmes, will now manage two full multi-
plexes, each of them being able to broadcast at least
four DTTV programmes. The existing national terres-
trial TV broadcasters (the analogue private TV broad-
casters Antena Tres, Telecinco and Sogecable, and the
DTTV broadcasters Veo TV and Net TV) will have one
DTTV programme each, but could get up to three DTTV
programmes if they accept certain commitments
relating to the promotion of DTTV. The Government
could also put in place an additional national multi-
plex for mobile DTTV (DVB-H standard). 

As regards the Autonomous Communities, they
will have at least a regional DTTV multiplex each (or,
if the spectrum allows for it, two), and they will
decide whether the service will be provided by public
and/or private broadcasters. Local DTTV is regulated
by some Decrees which had previously been approved,
and which have now been slightly amended.

Once the switch-over takes place, RTVE will have
two national multiplexes; the national private terres-
trial TV broadcasters, one national multiplex each;
and the Autonomous Communities, two regional mul-
tiplexes each.

The Government has also decided to create a new
national analogue terrestrial TV broadcaster, which
might also manage two DTTV programmes. This deci-
sion has been quite controversial, as some opposition
parties and broadcasters argued that creating a new
national analogue TV broadcaster was detrimental to
the development of DTTV. The Government considers
that the creation of this new broadcaster will enhance
media pluralism.

Competition in the free-to-air TV market will also
stiffen because at the same meeting of the Council of
Ministers, the Government decided to allow Sogeca-
ble, which managed a national terrestrial TV conces-
sion of a pay-TV channel (Canal Plus), to use that
spectrum to broadcast a free-to-air channel, which
will be called Cuatro. The premium channel Canal Plus
will now only be available via satellite through Soge-
cable’s digital platform, Digital Plus. n

•Decision of the Frankfurt Oberlandesgericht of 12 May 2005, Az. 6 U 24/05

DE

•Real Decreto 944/2005, de 29 de julio, por el que se aprueba el Plan técnico
nacional de la televisión digital terrestre (Decree 944/2005, on the approval of a
Nacional Technical Plan for Digital Terrestrial TV, 29 July 2005) - BOE nº 181, 30 July
2005, pp. 27006-27014, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9820

•Real Decreto 945/2005, de 29 de julio, por el que se aprueba el Reglamento gen-
eral de prestación del servicio de televisión digital terrestre.(Decree 945/2005, on
the approval of a General Regulation on the provision of digital terrestrial TV ser-
vices, 29 July 2005) - BOE nº 181, 30 July 2005, pp. 27014-27016,available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9821

•Real Decreto 946/2005, de 29 de julio, por el que se aprueba la incorporación de
un nuevo canal analógico de televisión en el Plan técnico nacional de la televisión
privada, aprobado por el Real Decreto 1362/1988, de 11 de noviembre. (Decree
946/2005, on the incorporation of a new analogue TV channel in the National Tech-
nical Plan for Private TV, 29 July 2005) - BOE nº 181, 30 July 2005, pp. 27016-
27020, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9822

•Orden ITC/2476/2005, de 29 de julio, por la que se aprueba el Reglamento téc-
nico y de prestación del servicio de televisión digital terrestre (Order ITC/2476/2005,
on the approval of a Regulation on Technical Aspects and Provision of DTTV Services,
29 July 2005) - BOE nº 181, 30 July 2005, pp. 27022-27023, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9823

•Resolución de 29 de julio de 2005, de la Secretaría de Estado de Telecomunica-
ciones y para la Sociedad de la Información, por la que se dispone la publicación
del Acuerdo del Consejo de Ministros, de 29 de julio de 2005, de modificación del
contrato concesional con Sogecable, S.A., para la prestación del servicio público de
televisión (Resolution of 29 July 2005, on the amendment of the concession of Soge-
cable for the provision of public service broadcasting) – BOE nº 181, 30 July 2005,
pp. 27095-27102, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9824

•Resolución de 29 de julio de 2005, de la Secretaría de Estado de Telecomunica-
ciones y para la Sociedad de la Información por la que se dispone la publicación del
Acuerdo del Consejo de Ministros, de 29 de julio, por el que se aprueba el pliego de
bases administrativas particulares y de prescripciones técnicas por el que ha de
regirse el concurso público para la adjudicación de una concesión para la explotación
del servicio público de la televisión en régimen de emisión en abierto y se convoca
el correspondiente concurso. (Resolution of 29 July 2005, on the approval of the call
for tenders for the granting of a concession for the provision of a free-to-air public
service channel) - BOE nº 181, 30 July 2005, pp. 27102-27013, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9825

ES

Alberto Pérez Gómez
Entidad pública 

empresarial Red.es



IRIS
• •

10 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

ES – New Bill on National Public Radio 
and Television 

The Government has recently presented a new
Bill on public service Radio and TV to Parliament.
This Bill has been inspired by the report prepared 
by the Council for the Reform of State-owned 
Media, created by the Government in April 2004, 
and which delivered its final report in February 
2005. 

The Bill defines public broadcasting service at a
national level. This service would be provided by the
‘Corporación de Radio y Televisión Española’ (Spanish
radio and television corporation - Corporación RTVE),
a public entity which would manage two companies,
‘Sociedad Mercantil Estatal Televisión Española’
(Spanish Television Trading State Company - TVE)
and ‘Sociedad Mercantil Estatal Radio Nacional de
España’ (Spanish National Radio Trading State Com-
pany - RNE).

The main governing body of the Corporación RTVE
would be the Board of Management, which would
have ten members: six appointed by Congress and
four by the Senate, for a term of six years. These
members could only be dismissed for specific rea-
sons. All of them would be dismissed if the Corpo-

ración RTVE incurred an excessive debt. The Board of
Management would appoint the Director of the Cor-
poración RTVE. There would also be an Advisory Com-
mittee, formed by thirteen members appointed by
several public organizations and associations, and a
News Council, formed by RTVE journalists.

As regards the programming of the Corporación
RTVE, Parliament would approve framework pro-
grammes, valid for nine years, which would be imple-
mented by means of (renewable) three-year pro-
gramme contracts signed by the Government and the
Corporación RTVE. 

These texts would define the goals of the Corpo-
ración RTVE, and would determine how its service
would be financed, taking into account that the pub-
lic subsidies should only cover the cost of public ser-
vice radio and TV programmes, and that the Corpo-
ración RTVE would not be allowed in future to incur
an excessive debt, as has been the case in the past.
The Corporación RTVE would be under the external
control of Parliament, of a new independent audio-
visual regulatory authority (to be created) and of
the Court of Auditors.

The Bill aims to ensure the independence of RTVE
from political parties, to guarantee that it is really
fulfilling a public service and not merely competing
for audience numbers and advertising, and to put an
end to the difficult economic situation of RTVE (EUR
7.500 million of accumulated debt, and expected
losses for 2005 of EUR 800 million). n

Alberto Pérez Gómez
Entidad pública 

empresarial Red.es

•Proyecto de Ley de la Radio y de la Televisión de Titularidad Estatal, Boletín de las
Cortes Generales – Congreso de los Diputados, Serie A – nº 52-1, de 26.08.2005 (Bill
on National Public Radio and TV, Official Journal of the Spanish Parliament – Con-
gress, A 52-1, 26 August 2005), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9819

ES

FR – Criteria for Issuing Authorisations 
to Operate Terrestrial Radio Broadcasting Services

In an unpublished judgment of 6 July 2005, the
Conseil d’Etat dismissed the company CANAL 9’s peti-
tion to set aside two decisions of the Conseil
Supérieur de l'Audiovisuel (the audiovisual regulatory
authority – CSA) rejecting CANAL 9’s applications to
operate a category D terrestrial radio service called
“Chante France” in the Digne, Briançon and Toulon-
Hyères zones, under the jurisdiction of the Comité
Technique Radiophonique (Radiophonic Technical
Committee) of Marseille.

The Conseil d’Etat relied on Article 29 of the Act
of 30 September 1986: in issuing authorisations, the
CSA assesses the public interest of each project, in
the light of the overriding requirements to protect
diversity in currents of socio-cultural expression, to
ensure a diverse range of operators and to prevent
abuses of dominant position and practices restricting
the free exercise of competition. It also takes into
account the service’s funding arrangements and
operating prospects, particularly in relation to the
scope for print media outlets and audiovisual com-
munication services to pool advertising resources. On

the grounds of CANAL 9’s structural deficit and con-
sistently negative operating result, the appealed
decisions of the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel
were well-founded; in exercising the powers assigned
to it by the legislature, the CSA had not misinter-
preted the requirements of Article 10 of the Euro-
pean Convention on the Protection of Human Rights
and Fundamental Freedoms. 

The Conseil d’Etat explained that the evidence
showed CANAL 9’s operating result had been consis-
tently negative from 1996 to 2001, and that –
although CANAL 9 asserts that it belongs to a finan-
cially sound group whose partners enjoy an acknowl-
edged capacity to invest – it did not produce, in sup-
port of its application, either an estimate of income
and expenditure or budget estimates detailing the
source and amount of the funding it might receive.
Notwithstanding the fact – cited by CANAL 9 – that
the company’s parent group had written to the Chair
of the CSA guaranteeing its support for the develop-
ment of its subsidiary, CANAL 9 did not provide any
details regarding the level of funding thereby made
available. Consequently, in holding that the applica-
tion submitted by the appellant company did 
not provide the necessary financial guarantees 



IRIS
• •

11IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

FR – Reaffirmation of the Principle of Equity 
among Political Parties in the Context 
of the Recent Referendum Campaign

On 22 March 2005 the Conseil supérieur de l’au-
diovisuel (French audiovisual regulatory body - CSA)
sent all the radio and television services a recom-
mendation on the referendum of 29 May 2005 in
which it invited them to ensure that the political
parties or groupings enjoyed equitable presentation
and access to the airwaves (see IRIS 2005-5: 13). A
number of political personalities claimed that there
should be equal treatment for those in favour and
those against, and a number of media representatives
contested the rules concerning access to the air-
waves. The CSA, which is responsible for ensuring
respect for the diverse expression of currents of
thinking and opinions, reaffirmed this principle of
equity that took a battering a number of times in the
recent referendum campaign. In its report on the
campaign, the CSA did not feel it was necessary to
review the basis of its recommendation, but it did

draw up proposals for amending the texts for the
forthcoming elections in the light of the difficulties
encountered in the application of its recommenda-
tions on the referendum. Thus the CSA could submit
to the Constitutional Council for its opinion the
introductory memorandum to the CSA’s recommenda-
tion which explicitly referred to statements made by
the Head of State. The President’s involvement in the
campaign brought this question to the fore once
again. In accordance with previous recommendations
on referendums, statements and comments made by
the President – whether they referred to current
affairs concerning the referendum or not – were not
included in any way in the calculation used to evalu-
ate the political parties’ conditions of access to the
media. This was the subject of an application for can-
cellation before the Conseil d’Etat. In a decision on 13
May 2005, the administrative judge, upholding the
position adopted by the CSA, found that “by reason
of the position occupied, according to republican tra-
dition, by the Head of State in the organisation of the
public powers, the President of the Republic does not
speak on behalf of any political party or grouping”.
Consequently, the Conseil d’Etat dismissed the appli-
cation brought against the introductory memoran-
dum to the CSA’s recommendation of 22 March, as it
considered that the President’s comments and state-
ments were not connected to any political party. n

Laurence Giudicelli
Barrister 

at the Paris Court
of Appeal

•Unpublished judgment of the Conseil d’Etat, Sub-section 5, Appealable, 6 July
2005, n° 270210, list n° 05396. CANAL 9 company / Conseil Supérieur de l'Audio-
visuel

•Unpublished judgment of the Conseil d'Etat, Sub-sections 4 and 5, Appealable, 
10 August 2005, N° 261734, list n° 05493 – DEVCOM Association / Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel

FR

to ensure the continual, effective and sustainable
operation of a national radio service in the afore-
mentioned zones, the CSA had not made an error in
its assessment.

In another unpublished judgment of 10 August
2005, the Conseil d’Etat held that the DEVCOM Asso-
ciation was not justified in its petition to set aside
the CSA’s decision of 22 July 2003 rejecting its appli-
cation – in response to a call for applications issued
on 27 February 2002 – to operate medium-wave ter-
restrial radio services over the Paris zone. 

The Conseil d’Etat, recalling the aforementioned
provisions of Article 29 of the Act of 30 September
1986, held that, in the light of the requirement for a
diverse range of programmes, the CSA had not made
an error in turning down the appellant association’s
project in the Paris zone, aspects of which are already
offered by Espace FM, Media Tropical, Latina, Africa
n° 1 and Radio Nova, respectively, in favour of other
applications whose formats were not previously
available in this zone. 

The CSA had not made an error in its assessment
regarding the requirement for a diverse range of pro-
grammes in comparing the DEVCOM Association’s
proposed programme for a medium-wave frequency
in the Paris zone with other programmes already
available on the medium-wave and FM bands in the
same zone. n

Philie 
Marcangelo-Leos

Légipresse

•Report on the campaign with a view to the referendum of 29 May 2005 on the
treaty establishing a constitution for Europe, July, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9806

•Conseil d’Etat, 5th and 4th sub-sections combined, 13 May 2005, Hoffer, 
available at :
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8885

FR

FR – Experiments in Television for Mobile Phones

On 13 September 2005 the Conseil supérieur de
l’audiovisuel (French audiovisual regulatory body -
CSA) authorised four experiments in mobile tele-
vision in the Paris area for periods of between six and
nine months. Under this scheme, four consortiums,
coordinated by TDF, TPS, Canal Plus, and TF1 and
VDL, have been authorised to broadcast radio and
television programmes already covered by agree-

ments with the CSA. All new programmes must first
be approved by the regulatory authority, which will
also take a quarterly look at progress in the experi-
ments. The technologies used – DVB-H and T-DMB –
will be broadcast on digital channels. Mr Daniel
Boudet de Montplaisir has also given the Prime Min-
ister a report on television directed at mobile
phones, which suggests the commercial launching of
mobile television sometime between the end of 2006
and 2008 and advocates the launching of experi-



IRIS
• •

12 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

GB – ‘Make Poverty History’ Advertisements 
Breach Rules against Political Advertising

Under the Communications Act 2003, Ofcom (the
British communications regulator) has the duty to
ensure that advertising complies with the provisions
of the Act. Section 319(2)(g) of the Act prohibits
political advertising, which is defined as ‘an adver-
tisement which is inserted by or on behalf of a body
whose objects are wholly or mainly of a political
nature’ or ‘an advertisement which is directed
towards a political end’ (s. 321(2)). Political objects
and ends are further defined as including ‘influenc-
ing the policies or decisions of local, regional or
national governments…’ (s. 321(3)(e)). The previous
provisions in earlier legislation were interpreted
broadly by the courts (R v Radio Authority, ex parte

Bull [1995] 4 All ER 481). The provisions are also
included in Ofcom’s TV and Radio Advertising Stan-
dards Codes.

Television and radio advertisements had been
broadcast for ‘Make Poverty History’, directing view-
ers and listeners to a website. This encouraged them
to lobby the Prime Minister and Government directly
to make combating world poverty a high priority on
their political agenda. After the advertisements had
been broadcast, Ofcom decided to investigate
whether there had been a breach of the rules.

Ofcom decided that ‘Make Poverty History’ aims,
according to its website, at influencing policies relat-
ing to trade, debt and aid; that these cannot be rea-
sonably described as objectives which are not polit-
ical in nature; and that the objects in its manifesto
are clearly political in nature. Therefore it is a body

FR – Diagnosis and Proposals for Improving French
Exports of Audiovisual Programmes

Following the realisation that French exports of
audiovisual programmes have been stagnating and
perhaps even regressing since 2001, Mr Eric Moniot,
a senior civil servant at the French Ministry of the
Economy, Finances and Industry, was asked by the
Director General of the Centre national de la ciné-
matographie (French national film centre - CNC), to
draw up proposals for improving the exposure of
French programmes on foreign screens. He raised a
number of possibilities, including developing the
offer of programmes, strengthening companies, and
improving the arrangements for public support. The
rapporteur proposed making use of the CNC and the
collective organisation for the promotion of pro-
grammes (IFCIC) in order to meet the demand from
professionals for one-stop handling of relations with
beneficiaries. The success of these recommendations
is based mainly on international involvement on the
part of the major French broadcasters. To achieve

this, the report envisages including the development
of international programmes in France Télévisions’
contract of objectives and means. It also appears to
be necessary to review the arrangements for sup-
porting the programmes industry, by limiting their
detrimental effects on the offer of programmes and
by including the criterion of international market
satisfaction among those that are conditional for aid
for creation. Thus it is recommended that financing
obtained from foreign broadcasters should be taken
into account in calculating the financial support
generated by a given work. These objectives also
depend on an improvement in the collective promo-
tion of programmes abroad, and the CNC has a major
role to play in this respect. Lastly, according to the
report, it is essential to assist companies in their
investment and development efforts. Developing
exports of audiovisual programmes would make an
important contribution to cultural diversity and
employment policy, and this must be reflected in the
State’s budget. At the same time, there should be
encouragement for investment expenditure directed
at modernising and developing exporting companies,
particularly medium-sized companies connected
with production structures. n

Philie 
Marcangelo-Leos

Légipresse

•Experiments in French audiovisual programmes – diagnosis and proposals; report
by Eric Moniot, July 2005, available at :
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9805

FR

ments to gain a better idea of consumption modes,
technological aspects, and also economic and legal
aspects. In a press release on 26 August 2005 the
Prime Minister indicated that he would encourage
these experiments so that mobile television could be

developed for a broad public. A number of working
parties could be set up on technologies and frequen-
cies with a view to submitting conclusions in the
course of 2006. Stressing the need to define a suit-
able legal framework once the experiments are com-
pleted, the rapporteur proposes a number of direc-
tions. Whatever option is adopted, it will be
necessary for the conditions for authorisation to pre-
serve the fundamental balances in the market for
mobile phones, among service editors, and in broad-
casting. n

•CSA authorises a package of four simultaneous experiments in mobile television
in the Paris area, Communiqué No. 586 of 13 September 2005, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9803

•Digital television and mobility – report drawn up at the request of the Prime 
Minister by Daniel Boudet de Montplaisir, August 2005, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9804

FR

Philie 
Marcangelo-Leos

Légipresse



IRIS
• •

13IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Tony Prosser
School of Law,
The University 

of Bristol

•Ofcom Broadcast Bulletin, Issues Number 43, 12 September 2005, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9809

EN

HR – Tender on Means of the Electronic Media 
Diversity Fund

The Council for Electronic Media published in May
2005 the first tender for allocation of means from the
Electronic Media Diversity and Pluralism Incentive
Fund (see IRIS 2005-5: 15). The finances of the Fund
shall be used as incentives for the production and
broadcasting of electronic media programme content
both at local and regional levels. Content of special
public interest shall be encouraged.

All television stations and 93 radio stations
applied to tender. The number of 110 applications

represented significant material.
A large number of radio and television broadcast-

ers that applied to tender were already broadcasting
existing program output and there were only a few
new projects. 

After a serious and demanding procedure of
analysis, comparing and grading of applications, the
Council for Electronic Media agreed on an approach
and a methodology for grading the applications and
projects, placing them in several grade groups
(classes) – 3 groups for television and 6 groups for
radio, pursuant to the following list of points and
amounts:

Nives Zvonaric
Council for 

Electronic Media

HU – Legal Action against New Channel 
of the Public Service Television

In September 2005 three local cable operators
launched an appeal against the decision of the Orszá-
gos Rádió és Televízió Testület (National Radio and
Television Commission – ORTT) permitting the 
Magyar Televízió Rt. (MTV. Rt. - one of the two Hun-
garian public service television companies) to pro-
vide a new national television channel called “m3”.

According to the plans of the MTV. Rt. the pro-
gramme “m3” would consist of news and related
items. The new channel would be distributed via
satellite.

Under the rules of Act I of 1996 on radio and
television broadcasting (Broadcasting Act), the pro-
vision of a television channel via satellite is subject
to registration by the ORTT. The public service broad-
caster submitted the notification of its new pro-
gramme to the authority in June 2005. In July 2005
the ORTT decided to accept the notification and to
enter the new channel into the official registry. 

In their subsequent appeal submitted to the com-
petent Fovárosi Bíróság (Metropolitan Court) the
respective cable operators emphasised that – accord-
ing to their interpretation – the Broadcasting Act
does not provide the possibility for the public service

Rules on the method and procedure of public tender for the allocation of finances
of the Electronic Media Diversity and Pluralism Incentive Fund, Official Gazette num-
ber 170/04, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9658

HR

whose objects are wholly or mainly of a political
nature and it is prohibited from advertising.

The advertisements themselves called viewers and
listeners to visit the ‘Make Poverty History’ website,
which is fundamentally concerned with lobbying and
campaigning objectives. Therefore they also breach
the prohibition of advertisements ‘directed towards a
political end’.

Some broadcasters had run the advertisements in
non-commercial airtime as promotions rather than as
advertisements. However, no evidence had been 
produced that ‘Make Poverty History’ had charitable
status, so they did not constitute charitable appeals
outside the advertising rules. Nor was it a programme
promotion or trailer, so the broadcasts could not 
benefit from the provisions in the television code
permitting such promotions as distinct from adver-
tising. n

Radio:
I group: Publishers that achieve more than 75 points 253.870,00 HRK
II group: Publishers that achieve 60 to 75 points 103.870,00 HRK
III group: Publishers that achieve 40 to 60 points 53.870,00 HRK
IV group: Publishers that achieve 25 to 40 points 33.870,00 HRK
V group: Publishers that achieve 15 to 25 points 18.870,00 HRK
VI group: Publishers that achieve 0 to 15 points 8.870,00 HRK
Television:
I group: Publishers that achieve more than 75 points 897.058,00 HRK
II group: Publishers that achieve 60 to 75 points 547.058,00 HRK
III group: Publishers that achieve 40 to 60 points 247.058,00 HRK
The total amount of the allocated means is 17.799.896,00 HRK. n

Decision on the method of evaluation of tenders submitted for
the allocation of finances of the Electronic Media Diversity and
Pluralism Incentive Fund, Official Gazette number 31/05, 
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9658

„



IRIS
• •

14 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IT – New Broadcasting Code

On 31 July 2005, the Italian Government adopted
a Code collecting and rationalising all existing provi-
sions in the radio and television broadcasting sector
on the basis of a specific delegation by Parliament
contained in the so-called Gasparri law (see IRIS
2004-6: 12) which is still in force. The Code was
adopted by a decreto legislativo (legislative decree)
and has the same force as an ordinary law, with 
the possibility of directly amending existing legisla-
tion. The Code is divided into ten sections and is
intended to replace the former regulatory regime of
the sector. It does not apply to print media or elec-
tronic communications, where existing rules are still
in force. 

The first section (Articles 1-8) contains a set of
definitions and the principles of the sector, whereas

the following (Articles 9-14) deals with the institu-
tional instances that are involved in the regula-
tion/monitoring/sanctioning of the sector. Section
III (Articles 15-31) specifies the obligations deriving
from the different authorisations that are needed for
the separate activities of network operators and con-
tent providers at national or local level and on dif-
ferent means of transmission (terrestrial, cable or
satellite). Section IV (Articles 32-41) contains all the
rules that are applicable to the content that is broad-
cast on radio or television, particularly the right of
reply, protection of minors, transfrontier broadcast-
ing, advertising, sponsorship and teleshopping. Sec-
tion V (Article 42) defines all technical rules for the
management of the spectrum and section VI (Article
43) contains rules on media concentration, with
regard to the collection of technical and economic
resources. Section VII (Article 44) deals with Euro-
pean works and section VIII (45-49) and IX (Article
50) with public service broadcasting. The final sec-
tion (Articles 51-54) defines the applicable sanctions
in case of infringements of the Code. n

Márk Lengyel
Körmendy-Ékes & 

Lengyel Consulting

•Decision 1489/2005. (VII. 20.) of the Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT),
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9807

HU

•Law of 31 July 2005, no. 177, “Testo unico della radiotelevisione” (consolidated
text of radio and television) published in the Official Journal of 7 September 2005,
n. 208, Supplemento Ordinario. no. 150/L, available at :
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9829

IT

Maja Cappello
Autorità 

per le Garanzie 
nelle Comunicazioni

broadcasters to launch new channels solely on their
own initiative. In this context they also pointed out
that as regards channel “m3” the MTV. Rt. lacks the
formal legal obligation to provide such tasks as part
of the public service remit.

The step taken by the cable companies is in close
connection with the “must carry” rules of the Broad-
casting Act. These stipulate that cable operators are

obliged to distribute all the channels of the public
service broadcasters free of charge. In this context
the ORTT’s decision created a precedent and estab-
lished the opportunity for the public service broad-
casters to launch new thematic satellite channels as
subjects of “must carry” obligation without any legal
limitation.

Following the registration of “m3” the Duna
Televízió Rt. (the other Hungarian public service tele-
vision company) also announced its plans to provide
further thematic satellite channels. n

•Regulation no. 105/05/CSP Modifiche al Regolamento in materia di pubblicità
radiotelevisiva e televendite, di cui alla delibera n. 538/01/CSP del 26 luglio 2001
(modifications to the regulation on radio/television advertising and teleshopping),
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9810

IT

IT – Maximum of Six Minispots Allowed 
during Soccer Games

On 28 July 2005, the Autorità per le garanzie nelle
comunicazioni (Communications Authority – AGCOM)
decided to amend once again the regulation on com-
mercial advertising, in particular the provision con-
cerning the insertion of advertising during the
broadcasting of soccer games. This issue has been
regulated several times during the past years due to
an infringement procedure of the European Commis-
sion in relation to Article 11, paragraph 2, of the
Television Without Frontiers Directive. 

Originally, Regulation no. 538/01/CSP (see IRIS
2001-9: 11) stated that during the transmission of

sports events, advertising and teleshopping spots
could only be inserted during the intervals which are
foreseen by the official game regulations of the event
being broadcast or during the pauses of the game,
provided that the advertising break did not interrupt
the transmission of the sports action in progress.
With Deliberation no. 250/04/CSP, the reference to
the pauses of the game was replaced with a reference
to the periods of break of the game that may be
added to the prescribed duration (see IRIS 2004-10:
14), according to what is stated in the Italian version
of paragraph 23 of the Interpretative Communica-
tion of the European Commission on Advertising (see
IRIS 2004-6: 4). 

This last amendment introduces a threshold in
relation to the number of minispots that can be
inserted during the breaks of soccer games and
establishes that a maximum of six isolated teleshop-
ping and advertising spots can be transmitted during
the regular halves of the game. n

Maja Cappello
Autorità 

per le Garanzie 
nelle Comunicazioni



IRIS
• •

15IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IT – 40% of DTT Capacity on the Multiplexes of RAI
and RTI for Independent Content Providers

Maja Cappello
Autorità 

per le Garanzie 
nelle Comunicazioni

•AGCOM deliberation of 6 July 2005, no. 264/05/CONS, Disposizioni attuative
degli articoli 1, comma 1, lett. a), n. 2, e 2, comma 2, della delibera n. 136/05/
CONS, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9811

IT

On 6 July 2005, the Autorità per le garanzie nelle
comunicazioni (Communications Authority – AGCOM)
decided the terms according to which RAI and RTI
will have to choose the independent content
providers that will benefit from the 40% quota of
their DTT capacity until the complete implementa-
tion of the national digital frequency plan (see IRIS
2003-4: 9). This measure was adopted in order to
implement one of the seven remedies that were
decided after the conclusion of the first analysis on
the Italian broadcasting and advertising markets
according to the new Broadcasting Act no. 112/2004
(see IRIS 2004-6: 12 and IRIS 2005-5: 16). It
appeared they were still characterized by a duopoly,
where RAI, RTI and Publitalia (RTI’s advertising
agency) held a position capable of endangering plu-
ralism. 

The content providers that can be carried on the
reserved quota on the multiplexes of RAI and RTI
must fulfil the following criteria, they must:
- Respect the principles of pluralism and objectivity

and offer programming with a wide coverage of 
various genres, so as to satisfy the tastes of diffe-
rent categories of viewers, especially during prime
time;

- Respect fundamental human rights and refrain

from transmitting violent or pornographic pro-
grammes;

- Offer attractive programming both in order to
increase the audience share and the advertising
revenues on DTT frequencies and comply with at
least two of the following:

- Entertainment programming, such as talk-shows,
games, programmes dealing with particular events
(sports, social issues, culture, music);

- Programmes of general interest that deepen aware-
ness of scientific, cultural, historical or musical
issues;

- Fiction, TV-films, serials, sit-coms and cinemato-
graphic works, in addition to the obligations
regarding European works deriving from the TWF
directive;

- Programmes devoted to children and young people.
Should the available capacity prove to be insuffi-

cient to satisfy all applications, priority has to be
given to those who provide most of the above men-
tioned genres. Capacity has to be assigned on fair,
transparent and non discriminatory conditions in
order to ensure a pluralistic offer in the programming;
for this reason RAI and RTI must inform the public, at
least 60 days in advance on their websites about their
intention to assign DTT capacity, specifying the tech-
nical and economic conditions they intend to apply.
All agreements between RAI/RTI and the interested
content providers must be submitted to AGCOM in
advance in order to verify their compliance with the
abovementioned obligations. AGCOM is also compe-
tent to deal with any dispute resolution that may
arise during the validity of these agreements. n

LV – Shareholders Change in One of Major Private
TV Channels

Recently one of the private TV channels in Latvia
– TV5 (the other private channels being TV3 and LNT)
has fully changed its shareholders. The change has
been accompanied by rumors and guesses in local
press and media regarding the persons behind the
new shareholders. 

As from 2 September 2005 the channel is owned
by two companies registered in Latvia: Belokon News
SIA (30%) and TVBerlin SIA (70%). Belokon News SIA
is a company owned by a Latvian citizen, indirectly
also owning one of the biggest daily newspapers pub-
lished in Latvia in the Russian language, the Telegraf.
The majority shareholder, TVBerlin SIA, however, has
not been active in the media landscape of Latvia up
to now, having been registered only on 18 August
2005. The company is fully owned by an offshore

company Unifors Investment Management Limited,
registered in the British Virgin Islands. Taking into
account that it is not known who is behind this com-
pany, several local media have expressed the assump-
tion that the company might be connected with the
international media concern News Corporation owned
by Rupert Murdoch. It is interesting that such rumors
had also been expressed in the media regarding one
of the previous indirect owners of TV5, Baltic Media
Holdings B.V., registered in the Netherlands. 

The Radio and Television Law of Latvia does not
require the broadcaster to disclose its ownership
structure up to the actual beneficiaries. Also, no con-
sent from the regulatory authority is necessary
before the change of shareholders. The only duty is
to notify the regulatory authority (National Broad-
casting Council) within six months from when the
change comes into effect. n

Ieva Berzina
Sorainen 

Law Offices in Riga

MK – Cable Service under Discussion

After initial problems linked to copyright issues
and the inclusion of broadcasters HRT1 and HRT2

were resolved, the Macedonian Broadcasting Council
has expressed some new concerns about the range of
cable channels available in Macedonia. These doubts
were triggered by a call from the Association of Elec-



IRIS
• •

16 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

NL – New Sponsorship Rules for Public 
and Commercial Broadcasters

tronic Media for broadcasters HTV1 and RTL to be
excluded from the cable service. The Broadcasting
Council stated that there were no legal grounds for
refusing to carry the two channels. The Macedonian
people were entitled to receive as many channels as
possible. The Broadcasting Council added that
attempts to prevent broadcasters from broadcasting

via cable on account of alleged competition law
breaches amounted to a violation of current EC law.
Such action contravened the provisions of the “Tele-
vision Without Frontiers” Directive and the Council
of Europe Convention on Transfrontier Television.
With copyright conditions for certain broadcasters,
including DSF and Premiere, still unclear, the Broad-
casting Council stressed that if channels were broad-
cast illegally, it would ask the Culture Minister to
investigate and impose heavy fines. n

On 5 August 2005, new sponsorship rules for Pub-
lic and Commercial Broadcasters came into force. By
adopting these new rules, the Commissariaat voor de
Media (Dutch Media Authority), aligned the previous
rules with the current supervisory and regulatory
practice.

Probably one of the most notable modifications
brought about by these rules, originates from the
European Commission’s interpretative Communica-
tion on certain Aspects of the Provisions on tele-
vised Advertising in the “Television without Fron-
tiers” Directive (see IRIS 2004-6: 4) and they are to
be taken into account together with the applicable
provisions of the rules on surreptitious advertising.
Commercial broadcasters from now on will have the
opportunity to mention programme sponsors not

only at the beginning or at the end of a programme
section, but also before or after a programme-inter-
rupting block of advertisements. Essentially, pro-
grammes of the Public Broadcasting Service still can-
not be sponsored unless they relate to a cultural
context or sports events or unless they pursue a non-
profit purpose. In addition, sponsorship of the Pub-
lic Service is not permitted when broadcasting news,
current events or politics and programmes targeting
children younger than twelve years old. 

An eye-catching change, which is interesting for
both public and commercial broadcasters, lies in a
more flexible interpretation of the legal term “com-
mercial” in the Dutch Media Act. This term no longer
includes the insertion in billboard contents of an
email account, an internet address, a main activity or
a primary establishment next to the name or the
logo. This means a broadening of possibilities for the
placement of billboards, which will undoubtedly be
of special importance to commercial broadcasters.

With regard to the Public Service, it can also be
mentioned that the wording “non-private enter-
prise” has been elaborated. In short, these enter-
prises concern public organisations and social bene-
fit organisations. Contributions given by these
organisations do not fall within the scope of spon-
sorship. n

NL – Lawsuit on the Current Private Copying Levies 

•Regeling van het Commissariaat voor de Media van 5 juli 2005 houdende 
beleidsregels omtrent sponsoring publieke omroep (Beleidsregels sponsoring pub-
lieke omroep 2005) (sponsorship rules for Public Broadcasters), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9827

•Regeling van het Commissariaat voor de Media van 5 juli 2005 houdende beleids-
regels omtrent sponsoring commerciële omroep (Beleidsregels sponsoring commer-
ciële omroep 2005) (sponsorship rules for Commercial Broadcasters), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9828

NL

Cathelijne Kolthof
Institute for 

Information Law 
(IViR),

University of Amsterdam

Stefanie Mattes
Lawyer, Karlsruhe

•Press Release of the Macedonian Broadcasting Council of 16 September 2005,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9845

EN

On 20 July 2005, manufacturers of blank DVDs
and CDs initiated legal proceedings suing the Stich-
ting de Thuiskopie (Foundation for the Private Copy)
and the Stichting Onderhandelingen Thuiskopiever-
goeding (Foundation which negotiates the levies -
SONT) over the amount of the private copying levy
on blank DVDs and CDs. 

The manufacturers claim that the levies for pri-
vate copying are too high and that the current levies
do not take into account technological develop-
ments. The manufacturers -amongst which are 
Fuji, Imation, Maxell, Mmore, Nashua, Sony, 
Verbatim and Philips- request the judge to order a 
“0 levy”; alternatively to determine the amount of

the levy; or as a second alternative, to order that
negotiations between the manufacturers and SONT 
be continued. 

The manufacturers’ arguments point to a neces-
sary judicial interpretation as to the exact scope of
Article 16c of the Dutch Copyright Act which deals
with reproductions intended for personal use and the
levy on equipment enabling users to do so. The ma-
nufacturers also argue that fair compensation to
rightsholders, based on Article 5(2)(b) of the Euro-
pean copyright directive, should not only take into
account rightholders’ actual application of techno-
logical protection measures but also of the availabil-
ity of TPMs. Other circumstances that do not justify
the current amount of the levies are the dispropor-
tion with regard to the price of a blank tape as well



IRIS
• •

17IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

as the disproportion compared to the levies in other
countries.

The Foundation for the Private Copy claims that
technological developments and the European Copy-
right directive have been taken into account in
determining the levies. It has also informed SONT of
its views not only on the developments in the field
of private copying but also on relevant technological
developments. The Foundation states that the 
current levies do not suffice, in all cases, to properly

compensate for the financial losses suffered as 
a result of private copying. It stresses that during
the decision-making process leading to the 
establishment of the levy, all pertinent aspects 
have been taken into account which involved 
studying legal developments as well as the market
itself.

Overall, this case touches on interesting ques-
tions and the Court may follow the recommendation
made by the manufacturers to put prejudicial ques-
tions to the European Court of Justice about the
meaning of Article 5(2)(b) and recitals 35 and 39 of
the European copyright directive in relation to the
emerging availability and use of TPMs. n

•The summons presented by the manufacturers are available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9830

•Stichting Thuiskopie’s (Foundation for the private copy) statement, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9831

NL

NL – The Future 
of the Public Broadcasting Service

On 5 September 2005, during the ‘round-table
discussion’ with the Lower Chamber committee for
Culture, the Commissariaat voor de Media (Dutch
Media Authority), gave its opinion on the Dutch 
Cabinet’s point of view, regarding the future of the
Public Broadcasting Service. 

The Dutch Media Authority endorses the Cabinet’s
viewpoint that sweeping changes within the public
broadcasting system are necessary in order to keep
up with technological and cultural developments.
The Cabinet’s view on a new type of public service
has been laid down in a provisional draft on which
to build further. It calls for technology-neutral for-
mulations and for a focus on the functions fulfilled
by the media. 

The Dutch Media Authority upholds the rules that
are formulated in the Dutch Media Act as well as the
regulations deriving from it. In its supervisory role,
the Authority has contributed several remarks to the
ongoing discussions.

Firstly, the Authority welcomes the proposed
strengthening of the position of the Board of 
Directors that affords it a sharper centralised 
role. However, it alerts to the danger that this may
have negative implications for the autonomous 
creativity of broadcasters and programme makers.
These potential consequences should therefore be
looked into.

In the Cabinet’s view, the task of the Public 
Service will remain to serve and to reach all sections
of the population. To that end, three public func-
tions will be concentrated on and, according to 
the Authority, their definitions should be widened 
in order to enable smooth supervision. It pro-
poses the following formulations: 1) “news, current
events and background information” instead of 
the Cabinet’s original formulation “news”, 2) “iden-
tity programming” instead of “opinion-formation
and public debate” and 3) “culture, education and

other information“ as initially proposed by the 
Cabinet.

The Cabinet’s draft underlines the importance of
the public service being firmly rooted in society.
Beside the current accessibility of non-profit 
associations to the public service, the same should
apply to non-profit foundations. According to the
Cabinet’s plans all these non-profit broadcasting
organisations should become ‘licensees’. The Media
Authority, however, argues that the number of 
existing licensees should not increase and believes
that more bureaucracy could be prevented by 
encouraging these organisations to merge with one
another. 

In terms of financing, the Cabinet plans to link
the number of members these licensees have to the
allocated budget for “opinion-making and public
debate”. The Media Authority points out that deter-
mining budgets in this manner has caused difficul-
ties in the past because of its labour-intensive 
character and these difficulties would only be 
exacerbated by the new plans.

As for the budgets allocated to the functions
“News” and “Opinion-formation and debate”, a 
minimum is guaranteed which is, on the contrary
withheld from that of “Culture, education and other
information”. According to the Authority, this will
undoubtedly have an eroding effect on the public
task relating to this category.

The Cabinet’s plans allow the licensees to develop
not only public activities, but also commercial 
activities. Profits resulting from public activities
should flow back to the same public tasks, whereas
gains resulting from commercial activities can be
spent in a commercial context. The Authority under-
lines the difficulty of making a transparent distinc-
tion between these activities and warns of the risk of
a cross-subsidizing effect. It will be important to
take into account the interpretation of the European
Commission as to “commercial activities” and use
made of the profits flowing therefrom must be 

Margreet Groenenboom
Institute for 

Information Law 
(IViR),

University of Amsterdam



IRIS
• •

18 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

monitored.
The Authority advises against exposure to full-

fledged competition regarding the third function.

Not only could tendering lead to the same bureau-
cratic pitfalls as have been experienced in the distri-
bution of frequencies, but competition should also
be safeguarded and distortion of it prevented.

The Dutch Media Authority concludes by under-
lining that the proposed fundamental changes
within the Public Service should be meticulously
considered and special attention should be paid to
the question as to whether they are in accordance
with European law. n

Cathelijne Kolthof
Institute for 

Information Law 
(IViR),

University of Amsterdam

•“Inbreng van het Commissariaat voor de Media ten behoeve van het ron-
detafelgesprek met de vaste Tweede-Kamercommissie voor cultuur op maandag 
5 september 2005 inzake de Kabinetsvisie op de toekomst van de Publieke
Omroep” (‘Contribution of the Dutch Media Authority to the Round-Table discussions
held on 5 September with the lower chamber’s committee on culture relating to the
Cabinet’s views on the future of the public service’), Commissariaat voor de Media,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9826

NL

RO – New Decisions 
by Audiovisual Regulator

Decision no. 405 of 30 June 2005 of the Consiliul
Na,tional al Audiovizualului (the Romanian regula-
tory authority for electronic media – CNA) amended
CNA Decision no. 248 of 1 July 2004 on personality
rights (see IRIS 2004-10:15). Article 11 of Decision
no. 248 now states that, for the benefit of TV 
viewers, footage filmed using a hidden camera must
always be denoted by a graphic symbol depicting a
camera.

CNA Decision no. 404 of 30 June 2005 also
amended Decision no. 249 of 1 July 2004 on the pro-

tection of minors with respect to television pro-
grammes (see IRIS 2004-8: 12). 

The following warnings must now be used for TV
films that may harm young people, depending on
the level of danger: a white circle either containing
large white letters AP (which stands for “acordul
parin,tilor”, or “parental consent”) against a trans-
parent background or the number “12” (for films that
may only be broadcast after 8 pm). The number “16”
denotes films that may only be shown between 
10 pm and 6 am.

Audiovisual productions that are classified as
particularly harmful to children and young people
may only be shown between 11 pm and 6 am and
must be marked with the number “18” inside a small
white circle. Another innovation is that, in the 
last two film categories, the warning symbol should
not merely appear at certain intervals, as it should 
in the first two categories, but should be visible 
in the bottom right hand corner throughout the
broadcast. n

On 10 August 2005, the Portuguese Autoridade da
Concorrência (Competition Authority) decided to
approve the concentration operation involving Con-
trolinveste, SGPS, S.A. and Lusomundo Serviços,
SGPS, S.A. The decision found its justification in the
argument that such an operation was not “suscepti-
ble of creating or reinforcing a dominant position
from which significant impediments to competition
in the general national written press market might
arise”.

This operation, of which the Competition Autho-
rity had been notified on 9 March, has led to Con-
trolinveste’s purchase of PT Multimedia’s entire par-
ticipation in Lusomundo Serviços, thereby acquiring
exclusive control of the company. In delivering this
deliberation, the Competition Authority had
requested a statement on the matter from the High
Authority for Social Communication. A favourable
opinion was pronounced on 13 April.

Prior to this operation, Controlinveste’s interests
in the media sector included owning a daily sports
newspaper (O Jogo), participation in a pay- TV sports
channel (Sport TV), a stake in the sports field adver-
tising business, and TV rights to sports events. By
acquiring Lusomundo Media, the group has added
three major daily newspapers to this media portfolio
(Diário de Notícias, Jornal de Notícias and 24 Horas),
one national news radio station (TSF), weekly and
specialized magazines, and several regional news-
papers and radio stations, making it one of the
largest media groups in Portugal. n

PT – Controlinveste/Lusomundo Serviços: 
Deliberation on Acquisition Operation

Luis António Santos
Projecto Mediascópio

Universidade do Minho
(Braga)

•Decision of The Competition Authority, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9812

•Statemennt of The High Authority for Social Communications, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9813

•Announcement by PT Multimedia of the operation, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9814

PT

•Decizia Nr. 405 din 30 iunie 2005 (Decision no. 405 of 30 June 2005), 
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9838

•Decizia Nr. 404 din 30 iunie 2005 (Decision no. 404 of 30 June 2005), 
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9839

RO

Mariana Stoican 
Radio Romania 

International, Bucharest

›



IRIS
• •

19IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Mariana Stoican
Radio Romania
International, 

Bucharest

SK – Fines for Breaching Advertising Rules

At its meeting in June 2005, the Rada pre
vysielanie a retransmisiu (Council for broadcasting
and retransmission) decided to impose two fines on
“Slovensko hl’adá Superstar”, a TV programme broad-
cast by the public broadcaster Slovenská televízia, for
having breached an advertising ban. The Council jus-
tified its decision with reference to § 35 para. 6 of
the Law on Broadcasting and Retransmission, accord-

ing to which public broadcasters are prohibited from
broadcasting any advertisements during a pro-
gramme. Advertising and teleshopping spots during
programmes are permitted only in the case of pro-
grammes lasting more 45 minutes, and only provid-
ing such programmes are not classed as one of a
series, an entertainment programme or a documen-
tary. “Slovensko hl’adá Superstar“ is classed as 
entertainment. Slovenská televízia has lodged an
appeal with the Supreme Court against the decision
of the Council, as a body subject to administrative
law. The final decision in this case is therefore still
pending. n

Jana Markechova
Freshfields, Bruckhaus,

Deringer, 
Bucharest

•Decision of the Rada pre vysielanie a retransmisiu (Council for broadcasting and
retransmission) concerning two fines relating to “Slovensko hl’adá Superstar”, a TV
programme broadcast by the public broadcaster Slovenská televízia, June 2005

SK

RO – Introduction of Digital Radio 
with Additional Services

After digital television was introduced in Roma-
nia through the private DigiTV service, several radio
stations are now also being broadcast via both ana-
logue and digital signals.

Since the beginning of July 2005, the Societatea
Na,tionala de Radiocomunica,tii (Romanian Radio 
Company - SNR), an independent firm and currently
Romania’s only operator of transmission equipment
for public service broadcasters, has also been offer-
ing T-DAB services for the transmission of commer-
cial radio stations alongside its existing services. 
Digital broadcasting offers improved sound quality,
particularly on car radios, thanks to the removal of
the so-called “Doppler effect”.

A host of additional services (some audiovisual)
can also be received, such as images, traffic informa-
tion or emergency messages.

So far, five radio stations are broadcasting digi-
tally in Romania: Radio România Actualita,ti (the
main national public service radio station) România
Muzical (national public service music station),
Antena Bucure,stiului (Bucharest’s local public service
station) and the commercial broadcasters “Radio
Romantic” and “Radio Pro FM”.

At present, the only digital receivers available in
Romania are car radios. Nevertheless, the Romanian
Radio Company, which is soon to be privatised, is
planning to extend this pilot programme to include
individual television channels over the next few
months. n

SI – Referendum on New Broadcasting Law

In mid-July 2005, the Slovenian Parliament
adopted the Act on Radiotelevision Slovenia (RTV
Act). The voting led to a second approval of the Act
which became necessary after the upper house, the
National Council, vetoed the previous decision of the
assembly.

However, the Act did not come into force imme-
diately. Instead, Members of Parliament belonging to
the opposition formally requested a referendum
which was scheduled for 25 September 2005. The 
citizens of Slovenia were requested to state whether
they agree with the implementation of the Act as
adopted by Parliament. The provisional result of the

referendum shows a very thin majority (50,21 %) for
the Act.

In addition, the Council of Europe has been asked
to conduct an expert mission. Such mission is aimed
at providing an expert opinion on draft laws and, in
particular, to give guidance as to the compatibility of
planned legislative action with the stipulations of
the European Convention on Human Rights and Fun-
damental Freedoms as well as with the body of
related legal instruments of that international
organisation. From now on, one will primarily rely on
the European Convention on Transfrontier Television
and the numerous recommendations of the Council of
Europe in the field of broadcasting and journalistic
freedoms. In particular, it will be interesting to
assess the new act in the light of Recommendation R
(96) 10 on the guarantee of the independence of
public service broadcasting. n

Alexander Scheuer
Institute of 

European Media Law, 
Saarbrücken/Brussels

•Zakon o Radioteleviziji Slovenija (Act on Radiotelevision Slovenia), 15 July 2005,
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9808

SL

TK – Privatisation of 
the Telecommunications Sector

In July 2005 the privatisation of the Turkish
telecommunications operator Türk Telecom took

place with the sale of a 55 percent share. Türk
Telekom’s privatisation has been an issue since the
beginning of the 1990s. It is a very big telecom 
operator with 19 million subscribers. Four Turkish

›

›



IRIS
• •

20 IRIS 2005 - 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete col-
lection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact: 
orders@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at:
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised Internet search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with
the help of the classifications available or by specifying the timeframe or the geographic 
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision 
relating to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains contributions that are not published in the IRIS
newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test it yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 210 (approximately USD 213 and GBP 130).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders@obs.coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html 
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled
before 1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS

The European IP Summit 2005
30 November 2005
Organiser: IBC Global Conferences
Venue: London
Information & Registration:
Tel.: +44(0)20 7017 5505
Fax.: +44(0)20 7017 4746
E-Mail:
ProfessionalCustServ@informa.com
http://www.iplawportal.com/
euroipsummit05

AGENDA

Mine Gencel Bek
Faculty of 

Communication, 
Ankara University

Thorgeirsdottir, H.,
Journalism Worthy of the Name - 
Freedom Within the Press and the 
Affirmative Side of Article 10 of 
the European Convention 
on Human Rights
US, Boston
2005, Martinus Nijhoff Publishers
ISBN 90 04 14528 1

Keeling, D.T.,
Intellectual Property Rights in EU Law 
Volume 1: Free Movement 
and Competition Law
GB: Oxford
2004, Oxford University Press
ISBN 0198259182

Helberger, N.,
Controlling Access to Content: Regulating
Conditional Access in Digital Broadcasting
2005, Aspen Publishers
ISBN: 9041123458

Heintel, D.,
Rechtsfragen der Herstellung 
und Finanzierung von Spielfilmen 
durch Filmfonds
DE: Baden Baden
2005, Nomos Verlagsgesellschaft
ISBN 3-8329-1482-X

Schuhmacher, Th.,
Filmfonds als Instrument 
der internationalen Filmfinanzierung
DE: Baden Baden
2005, Nomos Verlagsgesellschaft
ISBN 33-8329-0945-1

Von Have, H.,
Filmförderungsgesetz
DE: München
2005, Verlag C.H. Beck
ISBN 3406525822

Bruguière, J-M.,
L'exploitation de l'image des biens
FR : Paris
2005, Légipresse, Victoires Editions
ISBN 2908056879

Jooris, E.,
Droit d’auteur, droits voisins et droits
connexes - Droits belge, européen et
international
Collection : Codes Larcier thématiques
BE : Louvain-la-Neuve
A paraître en novembre 2005 
chez Larcier
http://editions.larcier.com

and non-Turkish consortiums had bid on the com-
pany. 

The winner was Oger Telecom (that is part of
Saudi Arabia´s Oger group), and Telecom Italia with
a limited share. 

The process of privatization was approved by the
Competition Board and the Cabinet. The Turkish
mainstream media celebrated this sale, stating that
the telecommunications sector could have been pri-
vatised even before. According to them, it had been

a late decision and the price would have been higher
in the past. But the privatisation was also very much
criticised. One of the points of concern of the critics
had been the sale to a foreign company. In their
view, the telecommunications sector has a strategic
importance and should thus not be in the hands of a
foreign investor. On top of that, the Federation of
Consumer Associations (TÜDEF) considered the price
had been below the real value and went to court to
object to the sale. n


