
2005 - 4

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Steel and Morris v. the United Kingdom 2

EUROPEAN UNION

European Court of Justice: 
Decision in max.mobil Case 3

European Commission: 
Statement on Services Directive 3

European Commission: 
Financing of Public Service Broadcasters 4

European Commission: 
Merger between French Cable Operators Cleared 5

European Parliament: 
Approval of Unfair Commercial Practices Directive 5

NATIONAL
AL–Albania:
Parliament Approves NCRT-Report 2005 6

AT–Austria: Supreme Court Rules on 
“Originating State” Principle for Radio 6

BA–Bosnia and Herzegovina:
Allocation of available Frequencies 
for Terrestrial Broadcasting 6

CS–Serbia and Montenegro:
Members of the Broadcasting Council Elected 7

CZ–Czech Republic:
Czech Television Act Amended 7

DE–Germany:
Interstate Broadcasting Agreement Amended 7

Press Code Extended 8

Opinion on GATS and Cultural Policy and Subsidies 8

FR–France: Conseil d’Etat Upholds 
the Formal Notice Served on Eutelsat 9

Collective Aerials Are Subject 
to Copyright Royalties 9

Acquittal of a Video Pirate Upheld 10

GB–United Kingdom:
Final Stage of Review 
of Public Service Broadcasting 10

Government Publishes Plans 
for the Future of the BBC 11

HR–Croatia: Amendments to Media Laws 11

HU–Hungary: Constitutional Court Rules 
on Powers of the Media Authority 12

IE–Ireland: Film Censor Publishes Report 
on Adolescents and Film 12

IT–Italy: Agreement between 
the Italian Government and ISPs 13

NL–Netherlands: 
Judgment on the Sideline Activities 
of Public Service Broadcasters 13

Judgment on Regional Televisions’ 
Refusal to Broadcast an Advertisement 14

Ayaan Hirsi Ali Can Make Submission Part II 15

Proposed Modifications to the Public 
Broadcasting System 15

Investigation into the Acquisition of Canal+ 
by UPC 16

NO–Norway: White Paper Proposes 
Implementation of EC Copyright Directive 16

RO–Romania: 
Act on the Use of the Romanian Language 17

New Rules on Tobacco Advertising 18

RU–Russian Federation:
Supreme Court on Defamation 18

UA–Ukraine: Changes in the Status 
and Composition of Supreme Audiovisual Body 18

US–United States: FCC’s Jurisdiction to Adopt 
Broadcast Flag Rule Challenged 19

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with 
the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to 
represent the views of any organizations 
participating in its editorial board.

• Publisher: 
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev, 
Co-ordinator – Michael Botein, The Media 
Center at the New York Law School (USA) –

Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European
Commission, Brussels (Belgium) – Alexander
Scheuer, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) – Bernt 
Hugenholtz, Institute for Information Law
(IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) – Media Division of the 
Directorate of Human Rights of the Council 
of Europe, Strasbourg (France) – Andrei
Richter, Moscow Media Law and Policy Center
(MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter (co-ordina-
tion) – Véronique Campillo – Amath Faye –
Kerry Goyer – Isabelle Herold-Vieuxblé – Boris
Müller – Marco Polo Sàrl – Katherine Parsons –
Stefan Pooth – Kerstin Temme – Sandra Wetzel

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory

– Florence Lapérou & Géraldine Pilard-Murray,
post graduate diploma in Droit du Multimédia
et des Systèmes d’Information, University R.
Schuman, Strasbourg (France) – Candelaria
van Strien-Reney, Law Faculty, National Uni-
versity of Ireland, Galway (Ireland) – Sabina
Gorini, Institute for Information Law (IViR) at
the University of Amsterdam (The Nether-
lands) – Natali Helberger, Institute for Infor-
mation Law (IViR) at the University of Amster-
dam (The Netherlands) – Kathrin Berger,
Institute of European Media Law (EMR), 
Saarbrücken (Germany) – Britta Probol,
Logoskop media, Hamburg (Germany)

• Marketing Manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565 
© 2005, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

IRIS
• •

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Steel and Morris v. the United Kingdom

The European Court of Human Rights in a judg-
ment of 15 February 2005 has come unanimously to
the conclusion that the United Kingdom has violated
Article 6 (fair trial) and Article 10 (freedom of
expression) of the European Convention on Human
Rights in a libel case opposing the McDonald’s Cor-
poration against two United Kingdom nationals,
Helen Steel and David Morris, who had distributed
leaflets as part of an anti-McDonald’s campaign. In
1986 a six-page leaflet entitled “What’s wrong with
McDonald’s?” was distributed by Steel and Morris and
in 1990 McDonald’s issued a writ against them claim-
ing damages for libel. The trial took place before a
judge sitting alone from June 1994 until December
1996. It was the longest trial in English legal history.
On appeal the judgment of the trial judge was upheld
in substance, the damages awarded were reduced by
the Court of Appeal from a total of GBP 60,000 to a
total of GBP 40,000 and leave to appeal to the House

of Lords was refused. Throughout the trial and
appeal proceedings Steel and Morris were refused
legal aid: they represented themselves only with
some help from volunteer lawyers. Steel and Morris
applied to the European Court on 20 September
2000, complaining that the proceedings were unfair,
principally because they were denied legal aid,
although they were unwaged and dependant on
income support. The applicants also complained that
the outcome of the proceedings constituted a dis-
proportionate interference with their freedom of
expression. With regard to the first complaint, under
Article 6 para. 1 the Court is of the opinion that the
denial of legal aid to the applicants had deprived
them of the opportunity to present their case effec-
tively before the Court and contributed to an unac-
ceptable inequality of arms with McDonald’s, who in
this complex case, lasting 313 court days and involv-
ing 40,000 pages of documentation, had been repre-
sented by leading and junior counsel, experienced in
defamation law and by two solicitors and other assis-
tants. With regard to the second complaint, the
Court reaches the conclusion that there has been a

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

Auteurs 
Media &

EMR
H

H H

H

H

H

H

H

H
H

H

HInstitute for European Media Law



IRIS
• •

3IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Dirk Voorhoof
Media Law Section of the
Communication Sciences

Department
Ghent University, 

Belgium

•Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), case of Steel
and Morris v. the United Kingdom, Application no. 68416/01 of 15 February 2005,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9237

EN

violation of Article 10 of the Convention. Although
it is not in principle incompatible with Article 10 to
place on a defendant in libel proceedings the onus of
proving to the civil standard the truth of defamatory
statements, it is considered essential by the Court
that when a legal remedy is offered to a large multi-
national company to defend itself against defama-
tory allegations, also the countervailing interest in
free expression and open debate must be guaranteed
by providing procedural fairness and equality of arms
to the defendants in such a case. The Court also
emphasizes the general interest in promoting the
free circulation of information and ideas about the

activities of powerful commercial entities, as well as
the potential “chilling” effect on others an award of
damages for defamation in this context may have.
Moreover, according to the Strasbourg Court, the
award of damages was disproportionate to the 
legitimate aim served in order to protect the right
and reputation of McDonalds, as the sum of GBP
40,000 was not in a reasonable relation of propor-
tionality to the injury to reputation suffered. Given
the lack of procedural fairness and the dispropor-
tionate award of damages, the Court found that there
had been a violation of Article 10 in this case, which
in the media has been labelled as the “McLibel” case.
The United Kingdom is ordered to pay EUR 35,000 to
the applicants in respect of non-pecuniary damages
and EUR 47,311 in respect of costs and expenses
related to the Strasbourg proceedings. n

Stefanie Mattes
Institute of 

European Media Law 
(EMR), 

Saarbrücken/Brussels

•Judgment of the European Court of Justice of 22 February 2005, case C-141/02 P

DE

EUROPEAN UNION

European Court of Justice: 
Decision in max.mobil Case

The European Court of Justice, ruling on an
appeal, has confirmed the general principle that a
refusal by the European Commission to bring pro-
ceedings against a Member State cannot be legally
challenged.

The background to the decision lies in the trans-
fer of radio frequencies to Mobilkom Austria, which
formerly had a monopoly on mobile telephony in
Austria, when it was privatised in 1996. Austria’s 
second GSM network operator, max.mobil (currently
trading as T-Mobile Austria GmbH) had lodged a com-
plaint with the Commission in 1997 asking for the
allocation of frequencies to be reviewed. Max.mobil
argued that the Republic of Austria had breached EC
regulations by unlawfully giving preference to its
competitor Mobilkom. For example, no distinction
had been drawn between the amount of the conces-
sion fee charged to max.mobil and that charged to
Mobilkom. Max.mobil contended that Austria had,
inter alia, infringed the provisions of the EC Treaty
on state measures favouring public undertakings or

undertakings to which special or exclusive rights had
been granted.

The Commission rejected the complaint.
Max.mobil thereupon brought an action before the
Court of First Instance (CFI) of the European Com-
munities seeking to have the rejection set aside. The
Court of First Instance found that the appeal was
admissible but rejected it on its substance.

Although this decision was in its favour, the Com-
mission appealed against the ruling on admissibility,
taking the view that its decision not to proceed
against Austria was not open to legal challenge. The
Commission argued that the CFI ought to have
rejected max.mobil’s appeal as inadmissible.

That view has now been upheld by the Court of
Justice. In its ruling the Court referred to the Com-
mission’s functions in relation to competition law. The
Commission is empowered to decide that specific mea-
sures taken by Member States infringe Community
law. It may also decide what measures a Member State
needs to take in order to rectify such an infringement.
It does not follow, however, that an individual can
require the Commission to take a position one way or
another. A refusal by the Commission to bring 
proceedings has no binding legal effect and thus 
cannot be the subject of an action for annulment. The
ECJ therefore set aside the CFI’s judgment. n

European Commission: 
Statement on Services Directive 

In his statement to the European Parliament of 
8 March 2005, European Commissioner for Internal
Market and Services Charles Mc Greevy, confirmed
that it is not the intention of the Commission to
withdraw its proposal for a Directive on Services in
the Internal Market. Launched in early 2004, the
proposal sets out a general legal framework to reduce
barriers to cross-border provision of services within

the European Union. Given the broad scope of the
proposal, its content has direct repercussions on the
provision of audiovisual services. 

The proposal indeed covers all activities involving
services except services provided by the state for no
remuneration in fulfillment of its social, cultural,
educational and legal obligations. Some specific 
services, such as electronic communications services,
are excluded from the proposal on the basis of the
argument that they are already governed by specific



IRIS
• •

4 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Wouter Gekiere
Legal Adviser

European Parliament

Community legislation. In his recent statement,
Commissioner Mc Greevy has now indicated that spe-
cific sensitive sectors, such as health and publicly
funded services of general interest should also be
excluded from the Directive. As to audiovisual 
services, several voices within the European Parlia-
ment have pointed out the specificity of the audio-
visual sector and stressed the need to deal with the
uncertainty about the relation between the proposal
and existing sectoral directives, such as the Televi-
sion Without Frontiers Directive. 

The core of the Commission’s proposal relates to
the two services-related fundamental freedoms pro-
tected by the EC Treaty. On the one hand, it intro-
duces measures to eliminate restrictions to the free-

dom of establishment, such as the establishment of
single points of contact and the application of a
major screening operation to national authorisation
schemes. On the other hand, it stimulates the free
movement of services by applying the country of ori-
gin principle. This means that a service provider
established in one Member State who provides 
services on a temporary basis in another Member
State, is only subject to the law of the country in
which he/she is established. In his statement, Com-
missioner Mc Greevy stressed the importance of
reducing bureaucracy to stimulate cross-border ser-
vice provision. At the same time, he admitted that
concerns about the operation of the country of ori-
gin principle should be addressed and he reassured
that the proposal does not intend to endanger 
workers’ rights neither to create social dumping. 

In accordance with the co-decision procedure, it
is now up to the European Parliament to give its
opinion on the proposal in first reading. Parliament
is expected to pass amendments in plenary session at
the earliest by the middle of this year. Commissioner
Mc Greevy committed his loyalty to this procedure. n

The European Commission announced on 3 March
2005 that it had reached preliminary conclusions on
the financing of public service broadcasting in Ger-
many, Ireland and the Netherlands. The Member States
had been informed, pursuant to Article 17 of Regula-
tion (EC) 659/1999, of the Commission’s preliminary
view following its investigation of their respective
financing regimes in the light of subsidy rules.

Insofar as the Commission’s press release explains
them, the points at issue, at least with regard to Ger-
many and the Netherlands, include the absence of an
adequate definition of the public service remit in
relation to on-line activities. The Commission has
called for legal measures to be taken in this respect,
clearly deeming that the question cannot simply be
determined by the public broadcasters themselves. It
also stressed the requirement for separate bookkeep-
ing so that a clear distinction can be made in any
investigation between commercial activities and
those that fall within the public service remit as
defined by the respective Member State. Appropriate
procedures must be in place for checking that public
service broadcasters are not over-compensated. The
broadcasters’ commercial activities must be con-
ducted in accordance with market principles and,
finally, there should be an independent (national)

authority checking compliance with these rules. The
Commission made the point that it was generally
acceptable for public service broadcasters to offer
access to the Internet as an information medium, as
part of their public-service remit.

Ireland was also asked to clarify the role of pub-
lic service broadcasters and arrangements for their
financing by clearly defining their basic mission,
implementing separate bookkeeping and introducing
machinery to prevent over-compensation, ensure
that market principles were adhered to and check
compliance. The Commission referred here to its pre-
viously issued conclusions on other Member States’
rules in these areas.

On the same day the Commission published a list
of frequently asked questions (FAQ), outlining in
more detail its approach to investigations of the way
that broadcasting is financed. In the FAQ document
the Commission mentions its objections to the prac-
tice of certain broadcasters, when acquiring rights for
the televised transmission of sports events, of acquir-
ing Pay TV rights as well, thus distorting competition.

The Commission further explains that it applies
the criteria set out in the ECJ’s Altmark ruling to
determine whether state financing amounts to a sub-
sidy, before investigating whether such a situation
might be justified. It checks first whether there is a
clear public-service remit with a formal basis in law,
secondly whether there is a national body tasked with
ensuring compliance and thirdly whether the level of
financing is equivalent to the actual costs incurred.

The three Member States now have an opportu-
nity to comment on the Commission’s views and, in
particular, to proposes remedial measures. n

European Commission: 
Financing of Public Service Broadcasters

•“Statement to the European Parliament on Services Directive”, Speech 05/149 of
8 March 2005, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9586 

EN

•Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Services
in the Internal Market, COM(2004) 2 final/3, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9585 

DA-DE-EL-EN-ES-FR-IT-NL-PT-FI-SV 

Alexander Scheuer
Institute of 

European Media Law 
(EMR), 

Saarbrücken/Brussels

•European Commission press release IP/05/250 of 3 March 2005, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9587 

•Public service broadcasting and state aid – frequently asked questions, European
Commission FAQ document MEMO/05/73 of 3 March 2005, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9588

EN



Sabina Gorini
Institute for 

Information Law 
(IViR)

University of Amsterdam

IRIS
• •

5IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

European Parliament: 
Approval of Unfair Commercial Practices Directive

Sabina Gorini
Institute for 

Information Law 
(IViR)

University of Amsterdam

On 24 February, the European Parliament
approved in second reading, subject to a number of
amendments, the proposed Directive on Unfair Com-
mercial Practices, which was put forward by the Com-
mission in June 2003 (see IRIS 2003-8: 5 and IRIS
2004-7: 3). Parliament’s amendments have been
endorsed by both the Commission and the Council
and the Directive should now be formally adopted at
the Competitiveness Council in June 2005. 

The aim of the Directive is to ensure a high level
of consumer protection across Europe while con-
tributing to the proper functioning of the internal
market facilitating cross-border trade. In order to
achieve this, the Directive sets out a common EC
framework for regulating unfair commercial practices
(such as advertising and marketing), which is to
replace the maze of existing national laws and court
judgments in this field. The Directive covers busi-
ness-to-consumer commercial practices, which harm
the economic interests of the consumer (it does not
cover aspects of health and safety, taste or decency

or contract law and does not cover business-to-busi-
ness transactions). 

The Directive lays down a general prohibition on
unfair commercial practices and sets out the criteria
for determining when a practice is to be regarded as
unfair (the test is whether the practice is contrary to
the requirements of professional diligence and
whether it would unfairly distort the behaviour of
the average consumer, although provision is also
made to protect particularly vulnerable consumers,
such as children). It then sets out more detailed pro-
visions on two specific categories of unfair practices,
misleading and aggressive practices, and in its Annex
1 lists a number of practices which are to be con-
sidered unfair in all cases and are therefore prohib-
ited up-front. Following Parliament’s latest amend-
ments, one of the prohibited practices in Annex 1
covers “including in an advertisement a direct exhor-
tation to children to buy or to persuade their parents
or other adults to buy advertised products for them
[this provision is without prejudice to Article 16 of
the Television without Frontiers Directive]”.

It should be noted that Parliament has accepted
the Council’s amendment to delete the country of
origin principle from the Directive, as it is satisfied
that it is no longer necessary to include it in light of
the high level of harmonization of consumer protec-
tion achieved in the Directive.

Member States will have to adopt the necessary
legislation to implement the Directive within 24
months of its entry into force. They will then be
allowed to continue to apply for a further six years
existing national provisions more restrictive than the
Directive which implement previous directives con-
taining minimum harmonization clauses. n

European Commission: 
Merger between French Cable Operators Cleared

•“Mergers: Commission clears acquisition of France Télécom Câble and NC
Numéricâble by Cinven”, Press Release of the European Commission IP/05/262 of
4 March 2005, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9574 

DE-EN-FR

The European Commission has decided to clear
the proposed acquisition by the UK investment group
Cinven of the French cable operators France Télécom
Câble (a subsidiary of France Télécom SA) and NC
Numéricâble (a subsidiary of Canal+). The two cable
companies currently operate respectively 20 and 46
cable networks in France and are both active in the
French pay-TV market. The other main cable opera-
tor in France is UPC-Noos, an entity that resulted
from the merger between the two cable companies
UPC and Noos in 2004.

The Commission’s analysis focused on the effects
of the proposed concentration on: 1) the upstream
market for the acquisition of distribution rights for
pay-TV channels and 2) the downstream market for
the distribution of pay-TV in France. As regards the

first market, the Commission came to the conclusion
“that the new entity would not be in a position to
exercise market power over pay-TV channel broad-
casters because its share of total sales of distribution
rights for these channels was relatively small, par-
ticularly compared with the two French satellite
platform operators (TPS and CanalSatellite)”. Also,
the Commission concluded that the reduction in the
number of major buyers which would result from the
concentration “would not increase the incentive for
collusion between them, mainly because of their dif-
fering degrees of vertical integration”. 

As regards the market for pay-TV distribution,
the Commission took the view that the merger would
not significantly restrict effective competition on
this market since each operator “already held a de
facto monopoly position in the geographical area
covered by its cable network and since combining
the networks within the new entity would not result
in any real reduction of choice for consumers”.

In light of the above the Commission gave green
light to the transaction. n

•European Parliament legislative resolution on the Council common position for
adopting a directive of the European Parliament and of the Council concerning
unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market and
amending Council Directive 84/450/EEC, Directives 97/7/EC, 98/27/EC and
2002/65/EC of the European Parliament and of the Council and Regulation (EC) 
No 2006/2004 of the European Parliament and of the Council (“Unfair Commercial
Practices Directive”) (11630/2/2004-C6-0190/2004-2003/0134(COD)), 
24 February 2004

CS-DA-DE-EL-EN-ES-ET-FI-FR-HU-IT-LT-LV-MT-NL-PL-PT-SK-SL-SV

•“Unfair commercial practices: Commission welcomes Parliament’s approval of
new law”, Press Release of the European Commission IP/05/213, 24 February
2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9595 

DE-EL-EN-FR



IRIS
• •

6 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The Supreme Court (OGH) has clearly ruled (deci-
sion of 4 May 2004, 4 Ob 82/04v) that the “origi-
nating State” principle should extend to sound radio,
although there is no explicit provision to this effect
in either Community or Austrian law. 

The ruling is thus of interest to the media sector
generally in relation to discussion of the Commission’s
proposal for a directive on services in the internal
market (COM (2004) 2 final) (see IRIS 2005-4: 3).

In the case before the court a private radio broad-
caster established and transmitting in the Tyrol
region of Austria had brought an action against a
radio broadcaster based in South Tyrol (Italy). 
Following the installation of transmission equipment
which at certain times broadcast a stronger signal in
the direction of Austria, the respondent’s programmes
could also be received over a wide area of North Tyrol.
One advertisement broadcast by the respondent con-
cerned a technology and business park in Austria.

The applicant had sought an injunction to prevent
the respondent transmitting its radio programmes in
Austria on the grounds that, not having a licence for
radio broadcasting in Austria, it was creating a com-
petitive advantage for itself by unlawful means.

The Austrian Private-Sector Radio Act does not
stipulate whether a foreign radio broadcaster 
deliberately transmitting to Austria requires a
licence. The Private-Sector Television Act, by con-
trast, imposes a licensing requirement on broadcast-
ers whose registered office is in Austria and who take
editorial programming decisions in Austria. Licences
are also required by broadcasters who lawfully use
transmission capacity allocated to Austria under
international broadcasting law or whose signals are
transmitted in Austria via a satellite link.

In its ruling, the Supreme Court applied this pro-
vision by analogy to sound radio. In effect, the
respondent, whose registered office was in Italy, was
not obliged to apply for a radio broadcasting licence
under the Austrian Private-Sector Radio Act. There
had thus been no breach of the prohibition on unfair
competition. n

AT – Supreme Court Rules 
on “Originating State” Principle for Radio

Hamdi Jupe
Albanian Parliament

AL – Parliament Approves NCRT-Report 2005
111 private radio and television stations are

presently offering their services in Albania. The con-
dition that allows broadcasting is a licence given by
the Keshilli Kombetar i Radiotelevizioneve (National
Council of Radio and Television - NCRT). During 2004,
the Albanian market of the electronic media was
seriously shocked by the unlicensed presence of a
new operator for the terrestrial and digital satellite
broadcasting to which the NCRT objected. On 17 

February 2005, the Parliament of the Republic of
Albania approved the Annual Report 2004 of the
NCRT. According to the Law “On public and private
radio and television in the Republic of Albania”, the
parliament discusses at the beginning of each year
the regulatory authority´s activities of the previous
year and also approves the plan of activities for the
next year. The dispraise of this Report for two con-
secutive years, leads to the automatic dismissal of
the NCRT, and to the responsibility to set up a new
one (See IRIS 2004-4: 6 and IRIS 2002-4: 4). n

NATIONAL

•Supreme Court decision of 4 May 2004, 4 Ob 82/04v

DE

Robert Rittler
Freshfields Bruckhaus

Deringer
Vienna

BA – Allocation of available Frequencies 
for Terrestrial Broadcasting

The Communications Regulatory Agency (RAK)
has conducted a public opening for the allocation of
available frequency resources for terrestrial broad-
casting of RTV programmes.

The RAK is an independent state-level institu-
tion, with responsibility for the regulation of the
telecommunications and electronic media sector, but
it also has the remit to manage the frequency spec-
trum in Bosnia and Herzegovina.

In January 2005 the Agency announced a public
invitation for the allocation of the available fre-
quencies for terrestrial broadcasting of RTV pro-
grammes, along with the list for terrestrial broad-
casting of radio programmes in VHF range 87.5 - 108
MHz, and a list for terrestrial broadcasting of TV pro-
grammes in UHF range 470 - 786 MHz.

This proceeding was in accordance with the

Geneva 1984 and Stockholm 1961 Agreements that
specify the usage of these frequencies. It should be
remembered that the Stockholm Agreement has
established for Europe television plans in bands I, III,
IV/V, and an FM radio plan in band II. These plans
also include an indication of the agreed technical
characteristics and modalities, such as transmitter
site, frequency, etc. The Geneva Agreement was
intended to revise the Stockholm Agreement, which
is going to be further modified in the light and con-
text of Digital Audio Broadcasting (DAB) expansion.

The RAK has announced that 21 applications
were received by the end of the deadline at the end
of February 2005. The results of this public tender
will be announced publicly, and each applicant will
be informed separately, in writing, including a note
regarding a legal remedy against the decision. This is
in line with the Agency’s policy guidelines, which
order it to perform its duty, role and mandate in a
legal, fair and transparent manner. n

Dusan Babic 
media researcher 

and analyst
Sarajevo



IRIS
• •

7IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

DE – Interstate Broadcasting Agreement Amended

A “yes” vote by the State Parliament of Baden-
Württemberg on 16 March 2005 signals completion
of the process of ratification of the Eighth Agree-
ment Amending the Interstate Broadcasting Agree-
ment (8 RfÄStV) by the German Bundesländer. The
amendments affect the Interstate Agreements on
Broadcasting; Television and Radio Licence Fees;
Funding; the ARD; the ZDF; Deutschlandradio; Media
Services; and the Protection of Young Persons in the
Media. Completion of the ratification process means

they can take effect as planned from 1 April 2005.
The new Amending Agreement also transposes Direc-
tive 2002/22/EC of the European Parliament and of
the Council of 7 March 2002 on universal service and
users’ rights relating to electronic communications
networks and services (the Universal Service Direc-
tive) insofar as it provides specifically for broadcast-
ing and the relevant matters fall within the legisla-
tive competence of the Federal States.

This updating of German media law was preceded
by intensive debate, particularly on two questions.
The first concerned tighter definition of the role of

CS – Members of the Broadcasting Council Elected

At its session held on 17 February 2005, the
National Assembly of Serbia has elected eight out of
nine members of the Council of the Broadcasting
Agency of Serbia. The ninth member shall be pro-
posed by the eight already elected, and voted in the
parliament within the next 30 days. The election
comes after the adoption of amendments to the 2002
Broadcasting Act (see IRIS 2004-9: 7), by which the
new Government of Serbia decided to remedy the ille-
galities which occurred when the first Council elec-
tion took place in 2003 (see IRIS 2003-6: 10 and 
IRIS 2003-9: 7). However, three members of the 2003
Council have been re-elected

Due to the imprecise nature of the 2004 amend-
ments, there is currently a problem with determining
the length of tenure of the eight members. The term
of office should have been regulated by a drawing
prior to the election. The Broadcasting Act provides
that the tenure of the first nine members of the
Council lasts two years for three of them, four years

for another three and six years for the last three,
whereas the term of office is six years for members
which are going to be elected in the future. Further
the Act provides that the drawing, aimed at deter-
mining the duration of the tenure, is to be made by
drawing the name of the nominator of every member.
The problem is caused by the fact that, under the
Broadcasting Act as amended, the parliamentary
Committee on Culture and Information nominates
candidates for three members. Thus the duration of
the tenure of the members proposed by the Commit-
tee is uncertain – it seems they will all have the
same term, or there is going to be a new drawing
based upon clearer criteria. Regardless of these for-
mal problems, the election of the Council members
may, in the near future, finally enable the imple-
mentation of the 2002 Broadcasting Act, especially
bearing in mind that there were no obvious breaches
of the rule of law during this election. As a result 
it could be possible that the first tenders for 
national coverage will take place in the Autumn of
2005. n

CZ – Czech Television Act Amended

On 21 January 2005 the Parliament of the Czech
Republic voted to amend the Czech Television (CT)
Act with effect from 1 April 2005.

The main thrust of the amendments is to imple-
ment Directive 2000/52/EC amending Directive
80/723/EEC on the transparency of financial relations
between Member States and public undertakings (the
Transparency Directive). The Transparency Directive’s
aim is to ensure disclosure of information about pub-
lic funds and their use by public undertakings.

The Directive requires that separate accounts be
kept by any undertaking granted special or exclusive
rights under Article 86(1) of the EC Treaty that is
entrusted with the operation of a service of general
economic interest pursuant to Article 86(2) of the

Treaty, receives state aid in any form whatsoever,
including any grant, support or compensation, in
relation to such a service, and carries on different
activities. The term “different activities” here means,
on the one hand, all products or services in respect
of which a special or exclusive right is granted to an
undertaking or all services of general economic 
interest with which an undertaking is entrusted and,
on the other hand, each of the undertaking’s other 
separate products or services. Czech Television is now
covered by this rule.

The Bill as originally drafted had also proposed
other amendments. It had called for the members of
the Czech Television Council to be selected by three
bodies. The First Chamber of Parliament, the Second
Chamber and the President would each have deter-
mined part of the membership. These amendments
were not, however, adopted, so the Council will 
continue to be selected exclusively by the Second
Chamber. n

Jan Fucík
Broadcasting Council

Prague 

•Zákon c. 82/2005 Sb., kterým se mení zákon c. 483/1991 Sb. o Ceské televizi
(Law No 82/2005 – Amending Law No 483/1991 on Czech Television)

CS

› › › ›

›

Milos Zivković
Belgrade University 

School of Law
Zivković & Samardzić

Law offices

› ›

› ›



IRIS
• •

8 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

DE – Opinion on GATS and Cultural Policy 
and Subsidies

Against the background of work on an interna-
tional standard-setting instrument on cultural diver-
sity, the German Commission for UNESCO has
obtained a legal opinion on the impact of the 
General Agreement on Trade in Services (GATS) on
German cultural policy. The opinion begins by out-
lining the structure of the World Trade Organisation
(WTO) and the GATS and goes on to consider the com-

patibility of various state support measures – such as
fees and charges imposed under public law, quotas
for film or broadcasting or the system of social secu-
rity for self-employed artists – with the GATS rules.
Also explored are the implications of the ongoing
GATS negotiations, in which the European Union’s
trade partners are urging it to introduce further
deregulation in the area of cultural services. The
opinion also includes a chapter on the relationship
between the planned UNESCO agreement on cultural
diversity and the GATS, considering various possible
conflicts between the two sets of norms and how
these might be addressed under international law. It
concludes with a series of proposals for taking appro-
priate account of cultural concerns in WTO arbitra-
tion procedures. n

DE – Press Code Extended

The German Press Council, meeting in plenary
session on 2 March 2005, voted to incorporate into
the Press Code a ban on discrimination on grounds of
disability. Thus Article 12 of the Press Code now
reads: “There must be no discrimination against any-
one on grounds of sex, disability, race, ethnic back-
ground, religion, social group or nationality.“ The
Press Council decision came in response to pressure
from associations representing people with disabili-
ties and concerned individuals who had mounted a
campaign entitled “Initiative 12” to have the Press
Code amended.

The stipulation on equal treatment for people with
disabilities – also explicitly required under Article 3 
of the Basic Law [Constitution] – is intended to under-
score the specific responsibility that the media bears
in this regard. In particular it aims to ensure 

that journalists report on people with disabilities
and/or chronic illnesses in a non-discriminatory 
manner. 

Meeting on 1 and 3 March, the Press Council also
issued four public reprimands for breaches of Article
7 of the Press Code, which requires that editorial
matter and advertising be clearly separated. Several
editorial items in the Munich Abendzeitung, for
example, were found to contain surreptitious adver-
tising and the Augsburger News had breached the
principle of separation through an offer to publish
editorial coverage as a quid pro quo for the purchase
of advertising space. The Press Council announced
that it is to hold a public hearing on the theme this
autumn, inviting editors, academics and PR people 
to discuss the highly topical problem of mixing edi-
torial and advertising.

The Press Council’s bi-cameral Complaints Com-
mittee processed a total of 96 complaints, issuing 19
notices of censure and 16 comments as well as 12
public reprimands. It rejected 38 complaints as
unfounded. The Editorial Data Protection Chamber
of the Committee rejected one complaint as
unfounded. n

Ingo Beckendorf
Institute of 

European Media Law 
(EMR), 

Saarbrücken/Brussels

•Press release on extension of the Press Code:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9581 

•Press release on Press Council reprimands:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9582 

DE

public service broadcasting – as, for example,
through limitation of the number of radio and tele-
vision programmes that the broadcasters could pro-
duce. New programmes may now be broadcast only to
replace previous output, with 1 April 2004 as the
reference date for determining the number of pro-
grammes permissible. The second issue concerned
the fact that licence fees had to be reviewed follow-
ing expiry of the last licensing period. Any alteration

in the level of fees is fixed by the independent Com-
mittee for Determining Broadcasters’ Financing
Requirements (KEF), on the basis of figures supplied
by the public-service broadcasters. This time, how-
ever, there was a change of procedure. The KEF had
already decided that the broadcasters’ requirements
were considerably less than they claimed. Thereupon
and for the first time, the Minister Presidents of the
Federal States stepped in to adjust the level proposed
by the KEF, fixing on a reduction of around 20%. No
decision has yet been taken on whether the broad-
casters will challenge the decision in the Federal
Constitutional Court. n

Alexander Scheuer
Institute of 

European Media Law 
(EMR), 

Saarbrücken/Brussels

•Achter Staatsvertrag zur Anderung rundfunkrechtlicher Staatsverträge (Achter
Rundfunkanderungsstaatsvertrag) (Eighth Agreement Amending the Interstate
Broadcasting Agreement), of 8 bis 15 October 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9598

DE

•“Auswirkungen des GATS auf Instrumente der Kulturpolitik und Kulturförderung
in Deutschland”, legal opinion prepared for the German Commission for UNESCO
by Professor Markus Krajeswki, University of Potsdam, with Sarah Bormann and
Christina Deckwirth, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9580

DE

Thorsten Ader 
Institute of 

European Media Law 
(EMR), 

Saarbrücken/Brussels



IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

9IRIS 2005 - 4

FR – Collective Aerials Are Subject 
to Copyright Royalties 

Amélie Blocman
Légipresse

In two notable decisions, the Court of Cassation
has now clearly stated that the installation by a syn-
dicate of co-owners of a collective aerial in a resi-
dential building constitutes an act of exploiting pro-
tected works separate from their broadcasting and as
such gives rise to the payment of royalties. 

The disputes arose between a syndicate of co-
owners of a block of flats and various societies for the
collective management of rights (SACEM, SCAM, SACD,
ADAGP and ANGOA) whose catalogues included the
works being circulated. The syndicate of co-owners felt
that by installing the collective aerial allowing the
reception of terrestrially broadcast and satellite chan-
nels it was merely enabling the co-owners to receive
the programmes in their respective homes; the collec-
tive aerial was merely an extension of the individual
aerial to which they were entitled, and the residents
could not be considered as constituting “the public”
within the meaning of Article L. 1222 of the Code de
la propriété intellectuelle (French intellectual property
code - CPI). According to this text, “representation

consists of the communication of a work to the public
using any process, and more specifically (…) 2) by
broadcasting”. Broadcasting a work, if it permits con-
tact with a new audience, requires further authorisa-
tion and the payment of a further fee. The individual
user of a television set, however, is not a priori
required to pay anything since he/she is within the
“family circle”. The syndicate claimed application of
the exception set out in Article L. 122-5 of the CPI,
according to which “where the work has been made
public, the originator may not prohibit: 1) private rep-
resentations for which no charge is made and which
take place exclusively within the family circle”. The
Court of Cassation, however, settled the matter by 
noting that, unlike the individual aerial, the collective
aerial allowed the circulation of protected works to as
many homes as the building in question contained. It
concluded that the syndicate was thus effecting a 
representation of audiovisual works by communication
to an audience comprising all the residents, who formed
a group that reached beyond “the family circle”; it was
irrelevant that there was no intention to make a profit
and that the aerial was owned indivisibly.

Under paragraph 2 of Article L. 13220 of the
CPI, “authorisation to broadcast the work is not tan-
tamount to authorisation to communicate the broad-
casting of the work in a place to which the public has
access”. As used in hotels, lifts, shopping malls,
shops, etc, collective aerials now clearly entitle
rightsholders to receive remuneration. n

In a decision on 10 February 2005, the Conseil
supérieur de l’audiovisuel (audiovisual regulatory body
– CSA) served formal notice on Eutelsat, the satellite
telecom network on which the Iranian channel Sahar
1 is carried, to stop broadcasting the channel within
one month. The channel had not concluded an agree-
ment with the CSA and had broadcast programmes
that were manifestly anti-Semitic (see IRIS 2005-2:
12). Eutelsat made an urgent application to the 
Conseil d’Etat for enforcement of the decision to be
suspended on the grounds that the Act of 30 Septem-
ber 1986 on freedom of communication, as amended,
did not require satellite carriers to check that the
channels broadcast using their satellite capacity had
honoured their obligation to conclude an agreement
with the CSA and were not broadcasting programmes
contrary to the principles of French law. The Conseil 
d’Etat rejected the application on 3 March.

Indeed it noted that since the amendment of the
Act of 30 September 1986 by the Act of 9 July 2004,
the specific purpose of which was to provide a frame-
work for the broadcasting of non-European channels

by satellite operators falling under French jurisdic-
tion, operators were required to ensure that the con-
tracts they concluded with the television services to
which, either directly or through other operators,
they conceded use of their network included a clause
making application conditional on the obligations
incumbent on such services under French law. In this
respect the Conseil d’Etat recalled the obligation to
conclude an agreement with the CSA, in compliance
with Article 33-1 of the Act, and the prohibition of
any incitement to hatred or violence on the grounds
of race, gender, morality, religion or nationality in
the programmes shown. Consequently it was for the
CSA, to which Article 42 of the Act of 30 September
1986 gave the power to serve formal notice on satel-
lite operators, to use this procedure, which did not
constitute a penalty, to prescribe for French satellite
operators measures proportionate to the nature and
the gravity of their failings and such as would ensure
compliance with their obligations. In the present
case, in view of the patently anti-Semitic connota-
tion of the programmes broadcast by the channel
Sahar 1 and its failure to have concluded an agree-
ment with the CSA, the Conseil d’Etat found that it
was not established that the CSA had exceeded its
powers by serving formal notice on Eutelsat to stop
broadcasting the channel within one month. n

•Conseil d’Etat (order in an urgent matter), 3 March 2005, the company Eutelsat,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9583

FR

Amélie Blocman
Légipresse

FR – Conseil d’Etat Upholds the Formal Notice Served
on Eutelsat

•Court of Cassation (1st civil chamber), 1 March 2005, Syndicate of co-owners of
the residential building Parly II vs. SACEM, SCAM, SACD and ADAGP, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8885 

•Court of Cassation (1st civil chamber), 1 March 2005, Syndicate of co-owners of
the residential building Parly II vs. ANGOA, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8885 

FR



IRIS
• •

10 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Amélie Blocman
Légipresse

The court of appeal in Montpellier has upheld the
acquittal by the regional court in Rodez (see IRIS
2004-10: 10) of an Internet user who downloaded
one-third of the 488 CDROMs seized at his home
from peer-to-peer networks and copied the remain-
ing two-thirds from CDROMs lent to him by friends.
The defendant said he had made the copies exclu-
sively for his own private use and that he knew it
was against the law to copy films using the Internet.
He also said that he had never sold or exchanged any
of the CDs he had copied. On the basis of Articles L.
122-3, L. 122-4 and L. 122-5 of the Code de la pro-
priété intellectuelle (French intellectual property
code - CPI), the Court recalled that, once a work has
been made public, its originator may not prohibit
copying or reproduction that is strictly for the pri-
vate use of the person making the copy and not
intended for any collective use. The court held that
no collective use had been established. At the most
the defendant admitted that he had watched one of
the copies in the presence of one or two friends and

had lent CDROMs to a number of other friends. 
The court found that this was not sufficient to
deduce that the copies had been made for any pur-
pose other than the private use referred to in the
CPI. The acquittal of the defendant was therefore
upheld. 

In this case the court does not make a clear state-
ment on “uploading”, ie making works available on
a peer-to-peer network, contrary to two other
notable judgments (regional court of Vannes on 
29 April 2004 and the regional court of Pontoise on
2 February 2005). The court had been asked whether
an Internet user who downloads such works is able to
benefit from the private copying exception. Contrary
to the opinion held by a substantial body of legal
opinion, the court appears to be confirming that the
mere operation of downloading and reproducing
downloaded works on an external medium (CD or
DVD), without the authorisation of the rightsholders,
may benefit from the private copying exception
regardless of the origin of the works (downloaded a
priori illegally using peer-to-peer networks). The
parties whose claims for damages were rejected –
companies producing and editing videos, and profes-
sional syndicates – have announced that they will
appeal to the Court of Cassation, and its decision on
the matter is awaited with much interest. n

•Court of appeal of Montpellier (3rd chamber dealing with minor offences), 
10 March 2005, Buena Vista Home Entertainment et al. v D.A.C., available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9594

FR

GB – Final Stage of Review of Public Service 
Broadcasting

Tony Prosser
School of Law

University of Bristol

The British communications regulator, the Office
of Communications (Ofcom) has now issued the third
and final stage of its review of public service broad-
casting (see IRIS 2004-6: 12 and IRIS 2004-10: 12).
This stage builds on the previous two and the 
consultations undertaken on them, and sets out 
proposals in greater detail.

According to the review, we are facing the end of
the old model of public service broadcasting because
of the growth of competition for advertising revenue
and the decline in the scarcity value of the analogue
spectrum. Both of these developments will make it
impossible to ensure the delivery of a wide range of
obligations by commercial public service broadcast-
ers, as has been part of the British system in the
past. A new definition of public service broadcasting
is developed for a commercial marketplace, its pur-
poses being informing ourselves through news and
analysis of current events and ideas; stimulating
interest in arts, science and history; reflecting 
cultural identity through original programming, 
and making us aware of different cultures and alter-
native viewpoints. The characteristics of such broad-
casting will be that it is of high quality, original,

innovative, challenging, engaging and widely 
available.

Current levels of public funding for public service
broadcasting should be maintained at least in the
short term. Delivery should be for a range of
providers, especially the BBC but also through limited
obligations on commercial broadcasters and through
a new Public Service Publisher. However, obligations
requiring commercial broadcasters to provide non-
news regional programming will be reduced, initially
to 1.5 hours per week and at switchover to 0.5 hours.
Regional news obligations will be retained.

The Public Service Publisher will provide a free-
to-air content service of high-quality drama, quality
and factual content, and local and communities 
services. Its purpose will be to provide competition
with the BBC for public service provision, so the BBC
will be prohibited from bidding for it, although it
may be linked to Channel 4. Establishment of the
Publisher will of course depend on funding decisions
to be taken by the government.

The review also comments on the regulation of
the BBC, although this is largely outside Ofcom’s
remit. The latter does not seek to take over gover-
nance and oversight of the BBC, but recommends
common competition rules across the sector and that
impact on assessments of new BBC services should be
carried out by Ofcom rather than the government.
The position of the BBC is further discussed in IRIS
2005-4: 11 in the context of the Green Paper on the
review of its charter. n

FR – Acquittal of a Video Pirate Upheld

•Office of Communications, “Ofcom Review of Public Service Television Broadcast-
ing: Phase 3 – Competition for Quality”, February 2005, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9566 

EN



IRIS
• •

11IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

HR – Amendments to Media Laws 

The Government of the Republic of Croatia, has
on its 12th session introduced a proposal of the plan
of an adjustment of the national legislature with the
legal framework of the European Union for the year
2005. Item 3.20 of the said proposal is entitled 
“Culture and audio-visual politics in the year 2005”.
It provides amendments to the Law 122/03 on elec-
tronic media (see IRIS 2003-9: 9) and to the Law
25/03 on Croatian Radio and Television (see IRIS
2003-2: 10). The alterations were announced for the
third quarter of 2005. 

In regard to media law, the existing manner of
electing members of the HRT Program Council had
been criticized especially. In Article 54, paragraph 3

of the Law on Electronic Media it is stipulated that
members of the Council are appointed by the 
Croatian Parliament pursuant to the proposal of the
Government of the Republic of Croatia, for the period
of 5 years. The said members may be reappointed.
One objection can be made that there is room for
political influence over the HRT. By its alterations
and amendments to the Law on Electronic Media, the
Government of the Republic of Croatia shall set up
provisions that refer to the Council for Electronic
Media as an independent regulatory body in the area
of electronic media (as stipulated in the Directive on
Television without Frontiers 89/552/EEC, altered and
amended by the Directive 97/36/EC, and the Council
of Europe´s Recommendation No. (2000) 23 on inde-
pendence and functions of regulatory bodies in the
sector of broadcasting). 

But it is also worth mentioning that modifica-
tions to the law on HRT should not destabilize 
this public institution, since the said amendments
should enter into force before the mandate of the
present Program Council members expires. The final
decision on alterations to the Law on HRT shall be
reached after controlling if it is in line with European
laws. n

Nives Zvonaric
Council for
Electronic

Media

•Proposal of the plan for the adjustment of the Republic of Croatia legislature to
harmonise with the European union for the year 2005 – Amendment A to the
national program of the Republic of Croatia for joining to the European Union, 
Narodne novine – the Offical Gazette of the Republic of Croatia, 14/02, February
2003 

•Law on Croatian Radio and Television, Narodne novine – the Official Gazette of
the Republic of Croatia, 25/03, February 2003

•Law on Electronic Media, Narodne novine – the Official Gazette of the Republic of
Croatia, 122/03 dated 30 July 2003

GB – Government Publishes Plans for the Future 
of the BBC

The UK Department for Culture, Media and Sport
has published a Green Paper on its review of the
BBC’s Charter. This precedes further consultation
before the issue of a new charter in 2006, but a num-
ber of the most important proposals are now set out
clearly in the Paper.

The Paper commits the Government to keeping
the BBC as a cornerstone of public service broad-
casting, and the new Charter will cover a period 
of ten years from the end of 2006. The Govern-
ment has rejected proposals that an Act of Parlia-
ment be used instead of a Royal Charter, as 
that would bring the BBC closer to Government 
and Parliament, thereby threatening its indepen-
dence. The BBC will remain “a cultural institution 
of real size and scope”, not merely a broadcaster 
of minority interest programmes, and there are 
no plans to shut down or privatise any of its 
services.

Funding will continue to be through a licence
fee; however there will be reviews towards the end of
the digital switchover process (in 2012) to establish

whether new types of funding will be needed to 
supplement or replace the licence fee from 2016, 
and whether public funding should be used to 
support public service broadcasting other than by
the BBC.

The BBC’s remit to “inform, educate and enter-
tain” will be developed to include five distinctive
purposes in all services. These are: sustaining citi-
zenship and civil society; promoting education and
learning; stimulating creativity and cultural excel-
lence; representing the UK, its Nations, regions and
communities; and “bringing the UK to the world and
the world to the UK”. A further purpose will be to
play a leading role in the switch from analogue to
digital television.

As regards regulation and management of the
BBC, the Board of Governors currently has to carry
out the conflicting roles of both running the BBC and
assessing how well it is performing. It will be
replaced by a new BBC Trust separate from manage-
ment which will approve a specific licence for each
BBC service. A separate Executive Board will be
responsible for the delivery of services. The Trust will
hold the BBC accountable to its distinctive public
purposes; proposed new services will be tested for
market impact by the Office of Communications. 
A clearer distinction will be made in relation to the
BBC’s commercial businesses between external 
competition regulation and internal rules of BBC
behaviour. n

Tony Prosser
School of Law

The University of Bristol

•Department for Culture, Media and Sport, “Review of the BBC’s Royal Charter: 
A Strong BBC, Independent of Government”, March 2005, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9567 

EN



IRIS
• •

12 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Márk Lengyel
Körmendy-Ékes & Lengyel

Consulting

On 10 February 2005 the Constitutional Court
issued a decision concerning the power of the Orszá-
gos Rádió és Televízió Testület (National Radio and
Television Commission, the independent Hungarian
regulatory authority for the media) to deliver official
general interpretations of the law. The request for
the decision of the forum was submitted by a judge
of the F´óvárosi Bíróság (Metropolitan Court) a few
years ago in a case of an appeal against decision no.
1331/2002. (IX.12.) of the ORTT. 

The background of the case can be summarised as
follows: Act I of 1996 on radio and television broad-
casting (Broadcasting Act) originally defined one
sixth of the population of the country (approx.
650.000 households) as the largest possible area of
service for a programme distributor. This limitation
has been eased to one third by an amendment of the
Broadcasting Act at the end of 2003. By the con-
tested decision – brought before this amendment –
the ORTT has established that the UPC Magyarország
Kft., the largest Hungarian cable operator, had
reached the legal maximum of its service area and
the enterprise has been called to refrain from further
extension. The cable operator submitted an appeal to
the court against the decision. The judge turned to
the Constitutional Court for guidance in this con-
text. 

The Constitutional Court analysed the relevant
provisions of the Broadcasting Act and the corres-

ponding practice of the regulatory authority. It
found that the method for defining the actual area
of service used in the case was set out by a separate
decision – No. 1294/2001 (IX.28.) - of the ORTT. This
decision provided detailed rules for calculating the
relevant number of households in a general manner.
The Constitutional Court also noted that under Act
XI of 1987 on Legislation the ORTT has no power to
adopt positions, guidelines, or any other general
interpretations of the law. In regard to this the body
also expressed in its ruling that such guidelines
–issued by state organisations without the proper
legal empowerment– are jeopardising legal certainty,
since they might mislead the parties concerned by
creating the false impression of having any binding
force.

Drawing the conclusions the Constitutional Court
has declared decision 1294/2001 (IX.28.) of the ORTT
null and void, and emphasised that the role of the
ORTT is to deliver decisions – being themselves sub-
jects of judicial review - in individual cases. 

The ruling of the Constitutional Court has pro-
vided the requested constitutional grounds for the
Metropolitan Court enabling it to deliver a judgment
in the near future concerning the merit of the appeal
against decision 1331/2002 (IX.12) of the ORTT.
Moreover the ruling has far-reaching implications
regarding the practice of the ORTT. The broadcasting
authority has already adopted a number of general
interpretations concerning several provisions of the
Broadcasting Act. These decisions lay down guide-
lines for broadcasters mainly in questions of adver-
tising and sponsorship. The validity of these 
opinions is also called into question by the decision
of the Constitutional Court. n

•Ruling of the Constitutional Court: 2/2005. (II.10.) AB határozat Magyar Közlöny
15. szám 2005. február 10. (Official Journal No. 10 of 10 February 2005)

HU

IE – Film Censor Publishes Report on Adolescents 
and Film

On 1 February 2005 the Irish Film Censor’s Office
(IFCO) published a report on adolescent film usage
and attitudes. This is the second phase of a research
project commissioned by IFCO. The results of the first
phase on Parental Usage and Attitudes to Film Clas-
sification was published in September 2004 (See IRIS
2004-9: 13).The report details the findings of a sur-
vey conduced among 1,045 adolescents (aged 12-17
years), as well as small-group interviews with
twenty-four adolescents. Key findings of the research
were as follows:
- A large percentage of adolescents (up to 87%)

watch films on a regular basis, whether in the 
cinema or on television, DVD or video, usually in
the company of family or friends. They reported
that parents played quite an active role in their
film viewing. Adolescents frequently discussed
films with their parents, especially after viewing,

rather than prior to viewing. Many parents checked
the classification certificate of films

- A large number of adolescents consider film classi-
fication a good idea, and use it when selecting
films. More than half felt that the IFCO classifica-
tion is too strict while a small minority felt that it
was sometimes too lenient. However there were
conflicting opinions on which films were wrongly
classified. Some changes have in fact been made to
film classification since the research was conducted
last summer (see IRIS 2005-2: 17).- Adolescents
had a good grasp of the classification system; the
earlier survey of parents had found some confusion
about the terminology involved.

- Adolescents were most concerned about the depic-
tion of hard drugs in films: this coincides with the
survey of parents. Stylised violence (as distinct
from realistic violence) and the use of swear words
caused adolescents the least offence.

- A large percentage said they had seen films for age
groups older than their own. This usually took

HU – Constitutional Court Rules on Powers 
of the Media Authority



IRIS
• •

13IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IT – Agreement between the Italian Government 
and ISPs

On 2 March 2005 the Italian Government signed
a document of understanding containing specific
guidelines aimed at enhancing the control of digital
contents by redefining the tasks and obligations of
operators and providers. The agreement, called “Patto
di Sanremo”, from the city hosting the meeting, was
signed by different ministries (among others the
Ministries of Industry, Justice, Foreign Affairs and
Education) on one side, and access providers, plat-
form operators, producers and right-owners on the
other. The “Patto” is founded on the “Digital Rights
Management-Information Report”, a report which

was recently produced by the ad hoc interdepart-
mental commission on digital content: the “Commis-
sione Interministeriale sui contenuti digitali nell’era
di Internet”. By signing the agreement the Italian
Government hopes to take a step in the right direc-
tion in order to create a “safer” digital environment,
capable of encouraging right-owners to use the net
without facing the dangers of an unregulated digital
“Far West”. This document is intended as a joint
effort in order to create a net-proof set of rules 
regulating the on-line world. Its main goal is to lead
the different categories of Internet providers and
operators towards self-regulation by the adoption of
codes of conduct. Moreover, ISPs (Internet service
providers) are asked to give impulse to a campaign
aimed at discouraging non-authorized diffusion of
digital contents by users on the Internet as well as
to implement contractual measures providing for
cancellation of the contractual relationship with the
user in case of breach of copyrights rules. n

place in the domestic environment rather than in
the cinema.

- A sizeable minority said they had seen a film that

had scared them and that they wished they had not
seen. Of these adolescents, a large majority said
they would find a grid system giving more infor-
mation on the type of film helpful. Such a grid sys-
tem is now available on the Office’s website. n

Candelaria 
van Strien-Reney

Faculty of Law
National University 

of Ireland,
Galway

•“Film Censor publishes survey of adolescents”, available on the news section of
the website of the Irish Film Censor’s Office at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9569 

EN

Marina Benassi
Studio Legale Marangoni

Venice, Italy

•Linee guida per l’adozione di codici di condotta ed azioni per la diffusione dei con-
tenuti digitali nell’era di internet, (Guidelines for the adoption of codes of conduct
and actions for the distribution of digital content in the Internet age), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9572

IT

NL – Judgment on the Sideline Activities 
of Public Service Broadcasters

On 10 February 2005 the Dutch Court of Appeal
reversed a judgment taken by the Court of Amster-
dam in interlocutory proceedings. 

In December 2003 the Nederlandse Omroep Sticht-
ing (Dutch Broadcasting Foundation, NOS) – an
umbrella organisation coordinating national public
broadcasting – and the Nederlandse Programma
Stichting (Programme Service Foundation of the
Netherlands, NPS) – an organisation which comple-
ments the programming of national public broad-
casters – jointly acquired a former commercial radio
station called “Colorful Radio”. Following the acqui-
sition, the Vereniging voor Commerciële Radio (Asso-
ciation for Commercial Radio, VCR) started interlocu-
tory proceedings. They considered Colorful Radio to
be a sideline activity of NOS and NPS in violation of
section 57a, subsection 1, sub a and b of the 
Mediawet (Dutch Media Act), which led to unfair
competition. According to VCR, Colorful Radio would
compete with commercial radio stations and would
also attract the same advertisers. 

Section 13c of the Dutch Media Act states that
the main task of public broadcasting is to provide a

varied and high-quality range of programme services
for general broadcasting purposes in the fields of
information, culture, education and entertainment
on open networks. According to section 57a of the
Dutch Media Act, public service establishments that
have been granted broadcasting time are allowed to
perform sideline activities when this does not have a
detrimental effect on the performance of their main
task. Also, the sideline activities have to be con-
nected with or have to support the main task.
Finally, the sideline activity may not lead to unfair
competition in relation to other parties offering the
same or comparable products or services. 

The Commissariaat voor de Media (Dutch Media
Authority, CvdM) supported VCR’s view. It stated that
Colorful radio was an ordinary music station, which
did not meet the conditions in section 57a. The 
Court of Amsterdam accepted this point of view 
and VCR succeeded in its action. The Court of Ams-
terdam judged that the running of Colorful Radio by
NPS and NOS was indeed a violation of the Dutch
Media Act and that they had to cease broadcasting
and exploitation of the radio station within four
weeks.

NOS and NPS appealed against this judgment.
They stated that Colorful Radio was a thematic radio



IRIS
• •

14 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Dorien Verhulst
Institute for 

Information Law 
(IViR)

University of Amsterdam

•Rechtbank Amsterdam (Court of Amsterdam), Summary judgment of 14 October
2004, LJN AR4653, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9027

•Gerechtshof Amsterdam (Amsterdam Court of Appeal), Summary judgment of 
10 February 2005, LJN AS5931, available at
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9027

NL

station focussed on a minority, namely multicultural
youth. Therefore the radio station supported the per-
formance of their main task and was a legitimate
sideline activity.

The Court of Appeal judged that Colorful radio is
not necessarily an ordinary music radio station, but
may be qualified as a broadcasting station focussed
on minorities. The fact that the programming of a
radio station consists entirely of music does not
mean that this cannot also serve cultural and social
purposes. A music station can focus on certain
groups of people and this can serve a useful goal, for
example when such a group is not easy to reach.

Stopping the exploitation of a radio station is a dras-
tic measure that can easily have irreversible conse-
quences, all the more so as the radio station in ques-
tion targeted a group that is particularly difficult to
reach. On the other hand, the Court weighs VCR’s
interest, which it considers not to be very signifi-
cant, because Colorful Radio’s audience is quite
small. In addition, the Court considers that it is
likely that a proceeding on the merits of the case will
be concluded before Colorful Radio’s audience will
have increased substantially, so that a full judgment
in such a procedure can be awaited. Also, the 
Court takes into account that NOS has had very 
little time to realise its targets regarding Colorful
Radio. Though the key question whether Colorful
Radio can be qualified as a radio station for 
minorities remains unanswered in this case, the 
balance of interests results in the rejection of VCR’s
claim. n

NL – Judgment on Regional Televisions’ Refusal 
to Broadcast an Advertisement

On 25 January 2005 the Rechtbank Utrecht
(District Court of Utrecht) concluded in summary
judgment that two regional television broadcasters
were not obliged to broadcast a television commer-
cial.

The plaintiff in the case was the author of a book
entitled “Judas”, which he described as an erotic
thriller. The book contains three stories that all
address the relationship between Christianity and
homosexuality. The plaintiff developed a television
commercial to promote his book. The commercial
shows images of Jesus and Judas while a voice-over
poses a number of questions on the relationship
between Christianity and homosexuality, such as
“Where does Christianity’s hatred against homo-
sexuals come from?” and “Was Jesus homosexual?”.
Then the plaintiff’s book is shown and the voice over
says: “Read Judas, the exciting erotic thriller by [the
plaintiff]”. 

Two regional television broadcasters, RTV Utrecht
and Omroep West, refused to broadcast the commer-
cial. Both broadcasters claimed they had a right to
refuse a commercial because of its content, nature,
import or form. The author claimed in interlocutory
proceedings that both broadcasters should be
ordered to broadcast the commercial, failing which
they should have to pay a fine.

The plaintiff stated that the broadcasters did not
have legitimate reasons to refuse to broadcast the

commercial, as the commercial was not unnecessarily
grievous, no shocking pictures were shown and no
offensive expressions were made. He stated that the
refusal violated his right of freedom of expression as
stated both in Article 7 of the Grondwet (Dutch 
Constitution) and in Article 10 of the European Con-
vention on Human Rights (ECHR). Also, he claimed
that a regional broadcaster, like the government,
serves a public interest, which should be taken into
account when the broadcaster carries out private
agreements. Therefore, according to the plaintiff,
both broadcasters have the duty to serve the public
interest as regards their advertisement contracts.

The plaintiff did not succeed in his claim. Accord-
ing to the judge, broadcasters are in principle free to
refuse advertisements or programmes. The judge con-
sidered that it was not likely that the broadcasters in
question had a monopoly position as providers of
broadcasting time for advertising. The plaintiff could
offer his commercial to other regional broadcasters.
Therefore his freedom of expression had not been
restricted. Also, the judge did not accept the 
plaintiff’s argument that he had the right to have 
his commercial broadcast under Article 7 of the
Grondwet because of the non-commercial nature 
of the advertisement. Indeed the commercial 
aimed at promoting the sale of the book and thus
served the interests of the advertiser. Finally, the
plaintiff’s claim that the broadcasters were obliged to
act like the government in private contracts 
was rejected. The judge considered that there was 
no reason why these broadcasters, that fulfil a 
public task, should not be allowed to pursue a pro-
gramme policy. The judge stated that the television
channels in question do not have to function as a
platform for anybody who wishes to express their
opinion. n

Dorien Verhulst
Institute for 

Information Law 
(IViR)

University of Amsterdam

•Voorzieningenrechter Rechtbank Utrecht (District Court of Utrecht), Summary judg-
ment of 25 January 2005, Plato Publishers v. RTV Utrecht, Omroep West & Samen-
werkende Omroepen Midden-Nederland, LJN No: AS3745, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9027 

NL



IRIS
• •

15IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

NL – Proposed Modifications
to the Public Broadcasting System

On 7 February 2005 the government proposed a
modification of the Mediawet (Dutch Media Act)
referred to as Wetsvoorstel strategie en sturing 
publieke omroep (Legislative proposal on the 
strategy and control of the public broadcasting sys-
tem). 

Since 2000, the Dutch Media Act provides for an
evaluation of the performances of public broadcast-
ing associations by an independent visitation com-
mission. The evaluation is to be held every five years.
On 2 April 2004 the first visitation commission,
under the chairmanship of Mr. Rinnooy Kan, carried
out its evaluation and presented a report on the
functioning of public broadcasting associations 
during the first half of the concession period 2000 -
2005. The commission stated that, looking at each
public broadcasting association individually, perfor-
mance ranges from reasonable to good. Mutual 
cooperation however is seriously inadequate. As a

result the programme-offer and the public reach falls
short of target. Broadcasting associations are more
focused on internal affairs than on the demands of
the viewing and listening public.

According to the commission, the inadequacy of
the performances can partly be explained by the
complicated structure of the decision-making
process within each association. The cabinet accepts
this conclusion and considers an alteration of the
organisation and control of public broadcasting asso-
ciations necessary. Therefore it has put forward this
legislative proposal. The proposal does not affect the
foundations of the current public broadcasting sys-
tem. It envisages the development of a collective
strategy for public broadcasting associations through
agreements on performance both mutual and with
the government. Also, the role of the board of direc-
tors will be strengthened to secure a clear direction
of the programming on radio and television chan-
nels. Finally, the management of the associations
will be reformed. A supervisory board, independent
of the executive of the broadcasting associations,
will be set up. Broadcasting associations will be able
to put forward their views and contribute to shaping
policy through a board of broadcasting associations,
which will be newly established. n

Dorien Verhulst
Institute for 

Information Law 
(IViR)

University of Amsterdam

•Voorzieningenrechter Rechtbank ’s Gravenhage (District Court of the Hague), 
Summary judgment of 15 March 2005, LJN no. AT0303, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9027 

NL

On 15 March 2005 the Rechtbank’s Gravenhage
(District Court of the Hague) concluded in summary
judgment that there is no reason to prevent Ayaan
Hirsi Ali from making another documentary like Sub-
mission Part I. 

Hirsi Ali is a member of the Tweede Kamer (the
Dutch Lower House) who fights against the oppres-
sion and abuse of women, in particular Islamic
women. She wrote two books on this theme and
made a film entitled “Submission Part I” in coo-
peration with Theo van Gogh, who was murdered 
in November 2004. Hirsi Ali claims that the oppres-
sion and abuse of women result from Islamic 
thinking and its role as a guide through everyday
life. Also, she states that horrifying practices, 
resulting from the Islamic cult of virginity, 
are a result of the view, commonly spread among
Muslims, that the Koran and Hadith prescribe 
rules that cannot be subject to interpretation or
debate.

In interlocutory proceedings four Islamic plain-
tiffs claimed that Hirsi Ali should be prevented from
publicly making expressions grievous to Islamic
believers, such as “the prophet Mohammed is 
a paedophile” and “Islamic marriage equals 
approved rape”. In particular, the plaintiffs claimed
that Hirsi Ali should be prevented from making a
second part of the film “Submission Part I” or a 
similar film, for the film suggests that there is a
direct relation between the Islamic religion and
abuse of women.

The judge stated that only in exceptional cases is
it necessary to limit freedom of expression as stated
in Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR). Hirsi Ali’s criticism on wrongs, that
she has mostly experienced herself or in her envi-
ronment, should be viewed in their context. Hirsi Ali
chooses in her fight against the oppression and
abuse of women a method that provokes a debate on
the reform of Islam. The judge considered that she
used the term paedophile at the most a couple of
times and has therefore not exceeded the limits of
what is allowed. It is possible though that multiple
use of these or similar words would exceed the 
limits of proportionality and subsidiarity. The judge
concluded that Hirsi Ali has not acted illegitimately
against the plaintiffs and that there is no reason to
prevent her from making another film like Submis-
sion Part I. n

NL – Ayaan Hirsi Ali Can Make 
Submission Part II

•Kamerstukken II 2004/05, 29 991, nr. 1-4, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8992 

NL

Dorien Verhulst
Institute for 

Information Law 
(IViR)

University of Amsterdam



IRIS
• •

16 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

NO – White Paper Proposes Implementation 
of EC Copyright Directive

On 11 February this year the Norwegian Ministry
of Culture and Church Affairs submitted its long
awaited white paper on amendments to the Norwe-
gian Copyright Act. The purpose of this white paper
is primarily to implement the changes needed, in
order to bring Norwegian copyright law into line with
the EC Copyright Directive (EUCD – see IRIS 2001-
5: 3) and hence fulfil Norway’s obligations as an EEA-
state. This will at the same time make Norwegian
copyright law conform with the two WIPO treaties of
1996. 

The proposal includes some minor adjustments to
the definitions of the copyright holder’s exclusive
rights, including a clarification that the reproduction
right also includes temporary reproductions (see
Articles 2 and 5.1 EUCD). It is also established that
the mere act of rendering computer equipment at
users’ disposal (e.g. in Internet cafes) shall not be
regarded as making available to the public the works
that can be downloaded and accessed through the
use of such equipment. It is further proposed that
the neighbouring rights of performing artists and
film and phonogram producers be amended so that
the holders of such rights are given equivalent exclu-
sive rights as copyright holders have. Also, several
new extended statutory licenses are proposed, e.g.
regarding the use of works contained in broadcasters’
archives.

The existing freedom of the user, under Norwe-
gian law, to make copies of works for private use
purposes, is upheld. However, like in the other

Nordic countries, it is made subject to one additional
qualification, not expressly dealt with by the EUCD:
Private-use-copying shall be allowed only where
based on a so-called “lawful source of copying”. This
means that the copy or transmission, upon which the
private use reproduction is based, must be lawful; it
must have been produced or made available in accor-
dance with permission by law or by the right
holder(s) concerned. In the absence of such authori-
sation, for instance if a work has been illegally
uploaded to the Internet or made available through
a p2p-network, the source will not be “lawful” and
may hence not serve as the basis for (lawful) private-
use-copying. 

With regard to the requirement of a “fair com-
pensation” in the EUCD Article 5.2 (b), the Ministry
proposes to finance lawful private-use-copying
through the national budget. In the original (green
paper) proposal, two alternative models were intro-
duced; one based on levies on copying devices; one
based on allocations through the national budget. 
In the white paper, the latter has been given 
preference. The allocated funds shall be used to 
compensate right holders individually, i.e. based 
on the amounts of copies actually being made for 
private use purposes. Thus, the Ministry assumes
that it will be possible to map which works are being
copied for such purposes, and to what extent. It 
is delegated to subordinate legislation to work out 
in detail the system of distribution, but the Minis-
try presupposes that the administration be carried
out by a collecting society. The proposed system 
of individual compensation shall complement a sys-
tem of collective compensation (for private-

The Nederlandse Mededingingsautoriteit (Dutch
Competition Authority – NMa) has decided that a
license is required for the acquisition of Canal+ by
the cable company UPC. Following a preliminary
investigation, the Nma has come to the conclusion
that a dominant position of UPC may arise or be
strengthened as a result of the acquisition, with 
possible restrictive effects on competition.

UPC operates a large cable network in the Nether-
lands and offers television, broadband Internet and
telephone services through its cable network. Canal+
is the largest provider of pay-TV in the Netherlands.
The NMa has come to the preliminary conclusion that
the acquisition would result in UPC (which after the

acquisition would become almost a monopolist on
the pay-TV market) being in a position to prevent
other pay-TV providers from developing activities on
this market. UPC’s purchase power on the market for
premium films, which would be strengthened by the
takeover, could also contribute to this. Also, UPC
would be in a position to refuse to offer Canal+’s 
programmes or offer them under unfavourable 
conditions to providers of competing infrastructures
(satellite, wireless, xDSL) within UPC’s coverage 
area. All this may restrict competition on the 
pay-TV market and limit consumers’ freedom of
choice.

At this stage, if UPC and Canal+ apply for a
license, the NMa will carry out an in depth investi-
gation into the Dutch pay-TV market (e.g. looking at
the development of alternative infrastructures, such
as satellite, wireless and xDSL). If UPC and Canal+
put forward proposals which would solve the compe-
tition problems identified, these will be taken into
account in NMa’s investigation. n

Dorien Verhulst
Institute for 

Information Law 
(IViR)

University of Amsterdam

•Press release of the NMa of 1 March 2005, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9593 

EN

NL – Investigation into the Acquisition of Canal+ 
by UPC



IRIS
• •

17IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Romania’s new Act on the Use of the Romanian
Language was published in the parliamentary gazette
on 12 November 2004 and entered into force 30 days
later.

It had taken several years and numerous amend-
ments for the highly controversial Bill to pass into
law in its current and substantially diluted form.
Article 1 of the Act provides that any written or 
spoken Romanian text intended for the public must
comply with current grammar and spelling rules. Any
public written or spoken text in a foreign language
must be accompanied by a Romanian translation or
explanation. Article 2 of the Act defines the term
“text of public interest” as any text used for an 
official purpose – whether printed on a poster, 
displayed, transmitted or spoken in public places or
broadcast via the mass media and intended to notify
or inform the public or to make them aware of 

any message with direct or indirect advertising 
content.

Under Article 3 of the Act, television broadcasts
in foreign languages must be subtitled in Romanian.
It is further stipulated that simultaneous interpreta-
tion is permissible where the pressure of events
requires it.

The provisions of the Act do not apply to regis-
tered trademarks, texts of a scientific, artistic/
literary, cultural or religious nature, or to publica-
tions produced entirely or partly in foreign 
languages, including publications in the languages 
of ethnic minorities. Also exempt from the rules 
are programmes that are broadcast radio-elec-
tronically on terrestrial frequencies or via satel-
lite and taken up or transmitted on cable networks.
Local and regional broadcasters are permitted 
to transmit sound radio programmes, live broad-
casts, sections of programmes with religious 
or ethnographic content and entertainment 
programmes in the languages of Romania’s natio-
nal minorities. Sports terms need not be trans-
lated.

In the case of printed texts the graphic appear-
ance of the translation into Romanian must be the
same as that of the original. n

Mariana Stoican
Radio Romania 

International, Bucharest

•Legea privind folosirea limbii române în locuri, rela,tii ,si institu,tii publice” (Moni-
torul Oficial al României Nr. 500 din 12 noiembrie 2004) (Act on the Use of the
Romanian Language in Public), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9578

RO

RO – Act on the Use of the Romanian Language

use-copying) already provided for under Norwegian
copyright law.

On the basis of Articles 6 and 7 of the EUCD, the
white paper proposes a general protection of 
technological measures and rights-management
information. However, anti-circumvention protection
shall only apply to technological measures that 
are used to control so-called “copyright-relevant
acts”. Basically, this means that only measures 
that control the copying or making available to the
public of works are protected. Measures that merely
control the private enjoyment of works, as for
instance the zone-coding of DVD-movies, shall not be
protected. Measures that control both “copyright-
relevant acts” and private enjoyment shall still be
protected. Further, measures that are easily circum-
vented, for instance by applying ink on a disc or 
by pressing the “shift” button of the computer 
while loading, shall not be regarded as “effective”
and hence not be protected (see Article 6.3 
EUCD). 

Another innovative element, compared to the
EUCD, is the proposed exception for certain acts of
circumvention where technological measures also
hinder playback within the private sphere: To the
extent that technological measures hinder the 

private enjoyment of works on what is called 
“relevant playback-equipment”, the user shall be
allowed to circumvent. Thus, if the user has 
purchased a CD, she may lawfully circumvent any
technological measure that hinders playback of the
CD on for instance her car stereo. Further, if, in such
cases, it is necessary to make a copy of the work, in
order to facilitate playback on “relevant play-
back-equipment”, also such copying shall be allowed.
It is stressed by the Ministry, however, that the 
limits for what shall be deemed “relevant” equip-
ment in this relation, must be drawn narrowly. While
considering relevance of a given device, a central 
factor will be which reasonable expectations a user
may have while purchasing a product: When 
purchasing a CD, a reasonable expectation must 
be that the CD can be played on any CD-player,
regardless of whether the context is a living-
room stereo, car stereo or a PC etc. However, accord-
ing to the Norwegian Ministry, it cannot be con-
sidered a reasonable expectation of a CD-buyer, that 
the tracks on the CD are convertible into MP3-
files. Thus, circumventing a copy control mecha-
nism on a CD, in order to convert the music into
MP3-files, shall not be allowed under this 
statutory exception. Naturally, this latter delimita-
tion has already caused severe criticism (even
though MP3-players of course will be regarded as
“relevant” where the purchased product is an MP3-
file). n

Thomas Rieber-Mohn
Norwegian Research 

Centre for Computers 
and Law

University of Oslo

•Ot.prp. nr. 46 (2004.2005) Om lov om endringer i andsverkloven m.m. (White
Paper on amendments to the Norwegian Copyright Act) available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9571 

NO



IRIS
• •

18 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Andrei Richter
Moscow 

Media Law 
and Policy Center

•Resolution of the Supreme Court of the Russian Federation No.3 “O sudebnoy
praktike po delam o zashchite chesti i dostoinstva grazhdan, a takzhe delovoy 
reputatsii grazhdan i yuridicheskih lits” (On Judicial Practice Relating to Disputes
regarding the Protection of the Honour and Dignity of Citizens, as well as of 
Business Reputation of Citizens and Legal Entities), available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9568

RU

On 24 February 2005 the Supreme Court of the
Russian Federation adopted a Resolution “On Judicial
Practice Related to Disputes on the Protection of
Honour and Dignity of Citizens, as well as of the
Business Reputation of Citizens and Legal Entities”.
Such resolutions explain the statutory norms to the
courts having general jurisdiction over particular
topical issues of legal practice in Russia.

The Resolution annuls a similar Resolution of the
Supreme Court of the Russian Federation of 18
August 1992, No.11. The adopted text accepts the
necessity to consider Article 10 of the Convention on

Human Rights and the case law of the European
Court of Human Rights in defamation law in Russia. 

It advances the ideas shared by the Supreme
Court of Russia on how all general courts should treat
norms of the Civil Code of the Russian Federation on
defamation issues. In particular, for the first time at
such a high level Russian law states that when 
dealing with defamation lawsuits against the mass
media and journalists, the courts should pay atten-
tion not only to whether honour and dignity have
really been damaged, but also to whether freedom of
expression will be limited as a result of the court’s
judgment. It is also a requirement now that facts
should be separated from opinions: courts should not
consider lawsuits against “subjective opinions” since
their truthfulness cannot be verified in court. Courts
should also take into account that they may not
demand apologies from the defendants, as was
acceptable before. n

RU – Supreme Court on Defamation

Act No 457/2004 on the Advertising of Tobacco
Products (Legea privind publicitatea ,si sponsorizarea
pentru produsele din tutun), published in parliamen-
tary gazette No 1067 of 17 November 2004, intro-
duces new rules on the advertising of tobacco 
products and sponsorship by tobacco companies. The
Act is modelled on relevant EC texts including Direc-
tive 2003/33/EC on the approximation of the laws,
regulations and administrative provisions of the
Member States relating to the advertising and spon-
sorship of tobacco products, and certain provisions of
Council Recommendation No 2003/54/EC on the
prevention of smoking and on initiatives to improve
tobacco control. The aim is to counter the damaging
impact of smoking on public health by means of
tougher rules in relation to tobacco products of all
types (Article 2(a)). The Act imposes restrictions on
tobacco advertising and sponsorship that involve the
print media and broadcasting, and on the free distri-
bution of tobacco products to potential consumers.
Article 2(b) defines “advertising of tobacco pro-
ducts” as “any form of commercial communication”

the aim of which is to “directly or indirectly extol
tobacco products”. “Sponsorship” is defined in Arti-
cle 2(c) as “any public or private contribution to an
event, activity or individual“ that may serve
“directly or indirectly to extol a tobacco brand”. Arti-
cle 3(1) of the new Act stipulates that advertising
for tobacco products is prohibited in the print media
and all printed publications with the exception of
legally permitted notices. Tobacco advertising is also
banned on public and commercial radio and televi-
sion, in the cinema and on advertising posters, ban-
ners and other surfaces intended for advertising pur-
poses and in respect of which advertising charges
are imposed. Under Article 3(2) such advertising is
permitted only in tobacco industry trade journals
and publications that are not printed or published in
Romania or another EU Member State, nor intended
chiefly for the Romanian or European Community
market.

More serious offences under the new Act are pun-
ishable by fines of between ROL 25,000,000 and ROL
500,000,000 (at the current exchange rate EUR 1 =
ROL 36,000; after revaluation of the Romanian cur-
rency in July 2005, EUR 1 = RON 3.60). For lesser
offences, fines of between ROL 5,000,000 and ROL
10,000,000 may be imposed.

Article 7 provides that Act No 457/2004 on the
Advertising of Tobacco Products will come into force
on 31 December 2006. n

Mariana Stoican
Radio Romania 
International, 

Bucharest

•Legea privind publicitatea ,si sponsorizarea pentru produsele din tutun, Monitorul
Oficial al României Nr. 457 (Act No 457/2004 on the Advertising of Tobacco 
Products), Gazette No 1067 of 17 November 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9579

RO

RO – New Rules on Tobacco Advertising

UA – Changes in the Status and Composition
of Supreme Audiovisual Body

On 3 March 2005 Supreme Rada (the Parliament)
of Ukraine adopted new wording of the statute of

Ukraine On the National Council on TV and Radio
(NCTR), prepared by the Parliamentary Committee on
Freedom of Speech and Information with the amend-
ments suggested by the President of Ukraine. The
main features of the statute are: substantial decrease



IRIS
• •

19IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

reasons for dismissal of NCTR members, cancellation
of their rotation procedure, the election of the Head
of the Council by its members, decrease of the Head’s
competence, change in the procedure of sanctions
application. The statute is to be signed by the 
President of Ukraine.

On 17 March the Parliament plans to consider 

resignation of four members of the National Council
on TV and Radio appointed by the Parliament. 
NCTR – licensing and regulative body in audio-
visual sphere consisting of 8 members – does not
function at present because the President of Ukraine
has dismissed 4 members and not appointed the new
ones.

Taras Shevchenko
Kyiv Media Law Institute

In order to avoid the “napsterization” of digital
television broadcasts, the FCC in November 2003
adopted a new, controversial, and extraordinarily
broad regulatory regime (known as the “broadcast
flag scheme”). This regulatory regime mandates 
the use of “authorized” content protection tech-
nologies by virtually every consumer electronics
product and computer product – including digital
television sets, digital cable set-top boxes, direct
broadcast satellite (“DBS”) receivers, personal video
recorders (PVRs), DVD recorders, D-VHS recorders,
and computers with tuner cards. (A full-featured
tuner card makes a computer into a digital televi-
sion, PVR, and VCR in one). 

The broadcast flag is a set of bits embedded in a
digital stream (a standard adopted by the Advanced
Television Systems Committee) that signals “the bits
following this set of bits are to be protected.” The
flag is itself a very simple signal. It is the imple-
mentation of the flag that matters. Specifically, the
order requires that all devices manufactured after
July 2005 that can receive TV signals (including 
PCs equipped with a tuner card) (1) check for the
presence of the flag; (2) store and record flagged
content using “authorized technologies”; and 
(3) allow transmissions through digital interfaces
(and only protected digital interfaces) only to other

devices that have an approved copy-protection 
system installed. As a practical matter, this means
that the flagged digital content is thereafter blocked
from distribution (1) to any other electronic device
(like a cell phone or PC or DVD recorder) unless 
that device is itself compliant with the flag scheme,
or (2) over the internet. Until the FCC can settle 
on a new regime for approval of “authorized” tech-
nologies, it itself is deciding (with a great deal 
of input from the content industry) which copy pro-
tection technologies manufacturers are allowed to
use.

In the course of defending its authority to regu-
late equipment manufacturers in order to effectuate
the flag scheme, the FCC has broadly asserted that it
has had jurisdiction since 1934 over any device that
is “associated with the overall circuit of messages
sent and received over all interstate radio and wire
communication.” In other words, FCC is claiming that
anything that has some relationship with a US wire
or radio communication is subject to its design
authority. This breathtaking assertion sweeps within
its boundaries all computers, car radios, VCRs,
portable music devices, and bedside alarm clocks. 
The FCC’s jurisdiction to adopt the flag rule has 
been challenged in a lawsuit brought by consumer
groups before the federal D.C. Circuit Court of
Appeals. That court heard arguments in late 
February 2005, and observers are confident that 
the FCC will be found to have lacked jurisdiction to
enter the rule. The broadcast flag issue will likely 
be the subject of Congressional legislation in the
coming year - and we will begin again at the 
beginning. n

Susan Crawford
Cardozo School of Law

•FCC Report and Order and further Notice of proposed Rulemaking In the matter
of Digital Broadcast Content Protection (MB Docket 02-230), 4 November 2003,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9577

US – FCC’s Jurisdiction to Adopt Broadcast Flag 
Rule Challenged

Corrigendum (IRIS 2005-3)

IViR International Copyright Law Summer Course
4 - 9 July 2005

The correct e-mail address for information and registration is: 
A.G.J.M.Dobbelsteen@uva.nl



IRIS
• •

20 IRIS 2005 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Harcourt, A.,
The European Union and 
the Regulation of Media Markets
GB: Manchester
2004, European Policy Research Unit,
University of Manchester
ISBN 0-7190-6644-1
GBP 55

Möller, Ch., Amouroux, A.,
The Media Freedom Internet Cookbook
AT: Vienna
2004, Organisation for Security and
Cooperation in Europe (OSCE)

New York Law School
Media Law & Policy, Summer
2004/Number 2
Articles: 
Lewis, A., Give me liberty: 
Individual Rights in a Time of War
Bepko, A. B., A State-by-State 
Comparison of Spam Laws
Schmulevich, N., A Minimum Contacts
and Fairness Examination of Personal
Jurisdiction over Providers of Free 
Downloads on the Internet

University of California Berkeley 
Berkeley Technology Law Journal, 
Volume 19, Number 4, Fall 2004
Article : 
Goodman, E. P., Media Policy out 
of the Box: Content Abundance, 
Attention Scarcity, and the Failures 
of Digital Markets

Emmer, M.,
Politische Mobilisierung durch 
das Internet? 
Eine kommunikationswissenschaftliche
Untersuchung zur Wirkung 
eines neuen Mediums
DE: München
2005, Fischer Verlag
ISBN 3889273726

IRIS on-line
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete col-
lection (from 1995 onwards) is available on our web-site at: http://obs.coe.int/iris_online/
Passwords and user names are communicated on invoicing your annual subscription. If you have
not yet received your user name or password enabling you to use this service, please contact
orders@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at http://www.obs.coe.int/oea_publ/

IRIS Merlin Database
Thanks to IRIS Merlin you can make an individualised Internet search on legal events of relevance
to the audiovisual sector. You can access – in the three language versions – all articles that have
been published in the IRIS newsletter since 1995. Search this mine of information either with
the help of the classifications available or by specifying the timeframe or the geographic 
coverage you require or simply by selecting key words.
Often the search will result not only in one (or even several) articles about the respective event
but also get you straight to the text of the relevant law, the court or administrative decision 
relating to the event or to other underlying documents.
IRIS Merlin is updated every month and contains contributions that are not published in the IRIS
newsletter.
As an IRIS subscriber you can access even the latest information free-of-charge. Please use the
password and username that you have obtained for IRIS online (see above).
Test it yourself: http://merlin.obs.coe.int

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 210 (approximately USD 213 and GBP 130).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: orders@obs.coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html 
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled
before 1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS
Krausnick, D.,
Das deutsche Rundfunksystem 
unter dem Einfluss des Europarechts
Duncker u. H., Bln.
ISBN: 3428115198

Gerth, J., Scheuer, A., (Hrsg.)
Digitale Satellitenplattformen in den
USA und Europa und ihre Regulierung
DE: Düsseldorf
2004, Landesanstalt für Medien 
Nordrhein-Westfalen und Institut für
Europäisches Medienrecht

Paris, Th.,
Libération audiovisuelle : Enjeux technolo-
giques, économiques et réglementaires
Peer to Peer, Droits du Football, 
Télévision par ADSL
FR: Paris
2004, Editions Dalloz

19th Conference on International
Audiovisual Law – “Money Matters
for Movie Making: New Sources 
for Co-production Financing and
other Current Issues Affecting Film
Producers & Media Companies”
12 – 13 May 2005
Organiser: 
ICC Institute of World Business Law
Venue: Cannes
Information & Registration:
Tel.: +33 (0)1 49 53 28 91
Fax: +33 (0)1 49 53 30 30
E-mail: conf@iccwbo.org
http://www.iccwbo.org/home/
business_law/upcoming_events/
cannes2005/intro.asp

AGENDA

15 May 2005, 10.00 – 12.30 h
Organiser: European Audiovisual Observatory
Venue: Cannes, Conference room, Village international
Information & Registration:
Tel.: +33 (0)388 14 44 10 - Fax: +33 (0)388 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/about/oea/agenda.html

Partnering Europe
Access to the European market for non-European films
Legal definitions as gateways to accessing support systems 
in Europe

European Audiovisual Observatory 
Morning in Cannes


