
[SE] 507 Million SEK to Public Service TV to Compensate
for Media Concentration
IRIS 1998-2:1/33

Helene Hillerström
TV4 AB

The Finnish media group Aamulehti has bought a share of 23.3% in the private
commercial Swedish TV channel, TV4. Aamulehti in it's turn is 20% owned by the
Swedish media group Bonnier, who also owns a 16.7% share in TV4. The Swedish
Governement is concerned about the new ownership situation of TV4 and fears
that Bonnier will strengthen its position in the Swedish media sector. In order to
increase diversity and to compensate a possible concentration of ownership by
Bonnier in TV4, the Swedish Government proposes to provide an additional SEK
507 million to the public service channels SVT1 and SVT2. The proposal is
expected to be approved by Parliament this March.

The Government has also appointed a new Parliamentary committee to work on a
proposal to legislate against concentration of ownership in media. The
committee's proposal shall be presented on 1 December at the latest.

Regeringsbeslut, 13 November 1997 and Kommittédirektiv 1997: 136

Regeringsbeslut, 13 November 1997 and Kommittédirektiv 1997: 136

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


