
[GB] Mark Steyn of GB News breaches Ofcom’s Rule 2.2
by presenting official COVID vaccine data in a
materially misleading way
IRIS 2023-4:1/8

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Ofcom has found that the Mark Steyn programme (aired on GB News), presented
by Mark Steyn, breached the Regulator’s rules about not materially misleading an
audience when drawing conclusions based on data issued by the UK Health
Security Agency (UKHSA).

GB News is a television channel that primarily broadcasts current affairs
programmes. It also has hourly news bulletins and describes itself as “Britain’s
News Channel”. Mark Steyn was a presenter for GB News, which broadcast

four days a week between 20.00 and 21.00. During the show, Mr Steyn gave his
views on various news stories and discussed them with guests.

On 21 April 2022, during the Mark Steyn programme, the presenter focussed on
the UK government’s roll out of the COVID-19 vaccines, and particularly the third
booster dose, its efficacy and associated risks. A banner was displayed during the
segment saying “Mark’s take on the vaccine debate”.

In a monologue, he said “and there is only one conclusion from those numbers
which is that the booster shot….. has failed. And in fact, exposed to significantly
greater risk to infection, hospitalisation and death”.

He referred to the UKHSA data showing that roughly half the population had had
only up to two doses or no dose and the other half had had the third dose.
Referring to the UKHSA data

he said those who had had the third dose were more likely to get the COVID
infection, be hospitalised or die.

During the programme he clarified the comments were his opinion, and GB News
in its submission to Ofcom said the programme had not adopted an 'anti-vax'
approach.

In reaction to the show, there were some social media comments that attempted
to counterbalance Steyn’s comments, he answered by saying that he was using
official data and there was “only one conclusion”: people who had had the third

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



dose were more vulnerable than those who had not had it. Steyn repeatedly said
that the third booster dose increased chances of infection, hospitalisation or
death.

During the broadcast he did not refer to the UKHSA caveat: “This raw data should
not be used to estimate vaccine effectiveness”, nor, that the majority who had
taken the third dose were older and statistically stood a greater chance of
hospitalisation or death in any event.

Steyn had not used any analysis to explain his conclusions on the UKHSA data.
Further, he had not said that the data was open to alternative interpretation.

Ofcom Rule 2.2 states: “Factual programmes or items or portrayals of factual
matters must not materially mislead the audience”. The Guidance to Rule 2.2
states: “… designed to deal with content that materially misleads the audience so
as to cause harm or offence” and not with “.. issues of inaccuracy in non-news
programmes”.

Ofcom had also issued guidelines about reporting COVID issues: “In particular, we
strongly advise you to take particular care when broadcasting, for example ..
statements that seek to question or undermine the advice of public health bodies
on the Coronavirus, or otherwise undermine people’s trust in the advice of
mainstream sources about the diseased”.

GB News argued that the COVID guidance was too restrictive and was designed to
force broadcasters to support the government’s approach. Ofcom agreed with GB
News that it was right for information and policies to be challenged or
interrogated, but nevertheless compliance with Rule 2.2 should be ensured.

Although there had been some opposing opinion in the broadcast, it was rebuffed
by Mr Steyn saying that there was only one conclusion. GB News contended that
the following week’s programme had counterbalanced Mr Steyn’s comments but
Ofcom considered the two broadcasts were not “linked and timely” ’to avoid the
risk of the public being misled. Ofcom rejected GB News' contention it was a
minority channel and any harm it could inflict was limited. Ofcom considered that,
regardless of size or number of viewers, there was a requirement to comply with
Rule 2.2.

Ofcom considered a number of people had been awaiting the third dose and Mr
Steyn’s comments may have dissuaded them from doing so, especially as it was
likely many of his viewers would trust what he said.

Ofcom concluded that the programme, as part of a news and current affairs
service, may have resulted in viewers making important decisions about their
health, and as such the programme was materially misleading and in breach of

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



the Code Rule 2.2.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Ofcom finds the Mark Steyn programme on GB News in breach of
broadcasting rules

https://www.ofcom.org.uk/news-centre/2023/ofcom-finds-the-mark-steyn-
programme-on-gb-news-in-breach-of-broadcasting-rules

Ofcom Broadcasting Code

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/broadcast-
code/section-two-harm-offence

Ofcom Note to Broadcasters on Coronavirus

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/195873/Note-to-broadcasters-
Coronavirus-update.pdf

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://www.ofcom.org.uk/news-centre/2023/ofcom-finds-the-mark-steyn-programme-on-gb-news-in-breach-of-broadcasting-rules
https://www.ofcom.org.uk/news-centre/2023/ofcom-finds-the-mark-steyn-programme-on-gb-news-in-breach-of-broadcasting-rules
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/broadcast-code/section-two-harm-offence
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/broadcast-code/section-two-harm-offence
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/195873/Note-to-broadcasters-Coronavirus-update.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/195873/Note-to-broadcasters-Coronavirus-update.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


