% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights rules on C8 (Canal 8)
v. France

IRIS 2023-3:1/5

Amélie Blocman
Légipresse

The European Court of Human Rights has recently dealt with two applications
concerning two sanctions imposed against the television channel C8 by the
Conseil supérieur de [I'audiovisuel (French audiovisual regulator — CSA) and
confirmed by the Conseil d’Etat, following content broadcast in the programme “
Touche pas a mon poste”. In the first of the disputed clips, broadcast on 7
December 2016, the programme’s host had been shown playing a game with one
of its female pundits in which, with her eyes closed, her hand had been placed on
part of his body and she had been asked to identify the part of his anatomy. After
placing her hand on his chest and arm, he had placed it on his trousers, over his
groin. As a result, the CSA had suspended all advertising during and for the 15
minutes before and after the programme for two weeks.

The second clip, broadcast on 18 May 2017, had shown the same presenter
playing a joke in which he had spoken on the telephone to people replying to a
fake, sexually suggestive advertisement that he had posted under a false identity
on a dating website, and talked to them in a manner that stereotyped
homosexual people, using personal and, in some cases, sexually explicit
language. The CSA had fined the channel EUR 3 Million for this.

The applicant, French company C8, had complained to the Court about a violation
of Article 10 of the European Convention on Human Rights.

In its assessment of the need for interference, the Court noted firstly that the
video sequences in question had been purely entertainment-oriented and had not
included any message, information, opinions or ideas nor contributed to a debate
on a matter of public interest. Broadcast on a commercial television channel, they
had been designed to attract the widest possible audience in order to generate
advertising income. The respondent state had therefore had a wide margin of
appreciation in deciding whether it was necessary to sanction the applicant
company in order to protect the rights of others. The applicant company had
enjoyed procedural safeguards before both the CSA and the Conseil d’Etat. The
right to humour did not mean that anything was permitted, and anyone who
claimed the benefit of freedom of expression also took on “duties and
responsibilities”.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin

=

The Court saw no reason to depart from the assessment of the CSA and the
Conseil d’Etat, which had been asked to set aside the sanctions, since it had been
based on relevant and sufficient grounds.

The Court noted that the CSA’s decision to sanction the applicant had been based
on the fact that the company, through “Touche pas a mon poste”, had breached
its regulatory obligations on a number of previous occasions and had disregarded
subsequent warnings and enforcement notices. In addition, the programme was
particularly popular with younger viewers, so much so that a considerable number
of minors and young adults had thus been exposed to material which trivialised
damaging portrayals of women and homosexual people.

Finally, turning to the severity of the sanctions imposed, the Court noted that they
should be seen in the light of the applicant company’s annual turnover (the
parties disagreed on the size of the losses caused to the applicant by the first
sanction. If, as the applicant claimed, it had lost EUR 13 Million, the Court noted
that such a sum “only represents around 8.7% of its 2016 turnover” for 2016,
while the second sanction represented 2%). In the Court’s opinion, the financial
nature of the sanctions was particularly apt, in this case, to the strictly
commercial purpose of the conduct which they punished, and their severity had to
be put into perspective by considering the scale of sanctions in place under the
Law of 30 September 1986. Indeed, under these provisions, the CSA could have
taken even harsher action by suspending, shortening or revoking the company’s
broadcasting licence.

In conclusion, since the footage complained of had not contained any information,
opinions or ideas within the meaning of Article 10 of the Convention, had not in
any way contributed to a debate on a matter of public interest and had been not
only detrimental to the image of women but also stigmatising of homosexual
people and an invasion of private life, the Court came to the conclusion - having
regard also to the impact of the footage (on younger viewers in particular) and to
the applicant company’s repeated regulatory breaches, the procedural safeguards
which it had enjoyed in the domestic order and the wide margin of appreciation to
be afforded to the respondent state - that the sanctions imposed on the applicant
company on 7 June and 26 July 2017 had not infringed its right to freedom of
expression.

On the same day, ARCOM fined the C8 channel EUR 3.5 Million for failing to
control the content of its programmes and violating its obligation to respect
human rights following comments made by the same presenter during the same
programme.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



=]

w.  |RIS Merlin

i

I

CEDH 9 février 2023, no 58951/18, et 1308/19, Affaire C8

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-222892

ECHR, 9 February 2023, application nos. 58951/18 and 1308/19, C8 case

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-222892

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-222892
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-222892

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



