
European Court of Human Rights: RTBF v. Belgium (no.
2)
IRIS 2023-2:1/17

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

For the second time, the public broadcasting organisation of the French
Community in Belgium (Radio-télévision belge de la communauté française —
RTBF) successfully invoked its right to freedom of expression before the European
Court of Human Rights (ECtHR) (see also IRIS 2011-6/1). In view of the importance
of the media in a democratic society, and of the domestic authorities’ limited
margin of appreciation in respect of a television programme about a subject of
considerable public interest, the ECtHR found that the Belgian courts had not
balanced in a pertinent way the right to respect for private life and the
presumption of innocence with RTBF’s right to freedom of expression and
journalistic reporting on a matter of public interest. The ECtHR found that the
reasons put forward by the domestic courts had not been sufficient to establish
that the interference complained of by RTBF had been necessary in a democratic
society. Therefore the ECtHR concluded that Belgium had violated RTBF’s right to
freedom of expression as guaranteed by Article 10 of the European Convention on
Human Rights (ECHR). The case concerned a civil judgment against RTBF by the
Belgian courts for having breached the right to respect for private life (as
protected by Article 8 ECHR) and the right to be presumed innocent (as protected
by Article 6 ECHR), following a report broadcast by RTBF about a couple alleged to
be involved in sexual exploitation. RTBF was ordered to pay each spouse EUR 1 in
respect of non-pecuniary damage.

In January 2006, RTBF broadcast a 52-minute report on the role of a couple (Mr
and Ms V.) in organising private wrestling matches with the participation of girls
and young women who were partially undressed. The events had been recorded
and commercialised as sex videotapes. Previews of the report, including some
footage, were also shown on RTBF television news. At the time the programme
was broadcast, a judicial investigation into the events in question was pending,
although no charges against Mr and Ms V. had yet been brought. After a girl had
lodged a formal complaint with the police, an RTBF journalist who was already
investigating the matter, was informed by a judicial source about a search that
was due to be carried out at the home of Mr and Ms. V. The journalist and his team
were waiting for the police officers as they arrived to conduct the search and
filmed Mr V. at the door of his home as the police officers entered. Later in an
interview with the RTBF journalist, Mr and Ms V. confirmed that they arranged
gatherings which they described as “female wrestling matches”, involving young

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



women who were often naked. According to Mr and Ms V. the young women had
agreed to participate and to be filmed during those matches. They denied that
anything illegal took place during these events, while they acknowledged a certain
form of libertine conduct between consenting adults.  Mr and Ms V. considered
that they had been insulted by the RTBF news coverage, and applied to the
Belgian courts seeking compensation for the damage they had allegedly sustained
as a result of what they described as “a trial by media”.

The Namur Court of First Instance granted their claim in part, while the Liège
Court of Appeal upheld the judgment against RTBF and ordered it to pay each of
the spouses EUR 1 in respect of non-pecuniary damage. The judgment
emphasised the lack of neutrality and the sarcastic tone of the report, and found
that the filming of the search at the home of Mr and Ms V. had amounted to a
violation of their right to privacy. It also found that the RTBF news coverage of the
case had breached the presumption of innocence of Mr and Ms V. and that the
journalist had not acted in accordance with the basic principles of journalistic
ethics. The Court of Cassation dismissed RTBF’s appeal. In 2014 Mr V. was
sentenced to 18 months’ imprisonment, suspended, for several offences,
including some related to the activities denounced by RTBF. A mere finding of
guilt was pronounced against Ms V. in respect of some of the alleged offences.

Relying on Article 10 ECHR, RTBF lodged an application with the ECtHR, arguing
that the civil judgment against it had represented an unjustified interference with
its right to freedom of expression. The ECtHR found that the civil judgment
against RTBF had indeed constituted an interference with the right to freedom of
expression, while that interference had had a legal basis, and had pursued the
aim of the protection of reputation. Hence to be in accordance with Article 10 § 2
ECHR the remaining and crucial question was whether the interference had been
necessary in a democratic society within the framework of the balancing of the
right to privacy and reputation under Article 8 ECHR and the right to freedom of
expression under Article 10 ECHR. First, the ECtHR noted that the RTBF news
coverage of the events concerned a matter of public interest. The RTBF
programme had referred to the existence of a particular aspect of the sex
industry, and the involvement of several young girls, at least one of whom had
been a minor at the relevant time. The programme also reported on the
authorities’ lack of trust in the girls’ statements and the difficulties encountered
by these girls in seeking protection. Given the importance of the issues raised in
the report and the lack of an official statement by the investigating authorities,
the public had had an interest in being informed of the pending proceedings,
including in order to be able to exercise its right of scrutiny over the functioning of
the criminal justice system and, where necessary, to be alerted to the potential
danger for girls who were likely to associate with Mr and Ms V. Given this context
of a television programme on a subject of major public interest, the Belgian
authorities had had only a limited margin of appreciation in determining whether
there had been a pressing social need to take the measure complained of.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



Although Mr and Ms V. did not have the status of a public figures, they had agreed
to be interviewed by the RTBF journalist, thus agreeing to be placed in the
spotlight of the news coverage about the case. Hence, the legitimate expectation
that their private life would be effectively protected had been limited.
Furthermore the manner in which the RTBF journalist had obtained the
information could not be regarded as unfair, while his good faith had not been in
issue. The report and news coverage had had a sufficient factual basis, and the
style and means of expression used by the journalist corresponded to the nature
of the issues raised in the report. Importantly, the Belgian courts had not
established that the RTBF report had had an impact on the direction of the
investigation or the decisions taken by the investigating courts. At no point had
the journalist asserted that the charges on which the search of Mr and Ms V.’s
home had been based had been proven or that the couple had committed the
offences under investigation. Indeed in the RTBF report and news items viewers
had been reminded that the investigation was ongoing and that the couple were
presumed innocent. The ECtHR found that the report in question had merely
described a state of suspicion against Mr and Ms V., without exceeding the
threshold of that suspicion. Lastly, the ECtHR considered that, although the
penalty imposed on the RTBF had been lenient, it could have had a chilling effect
and that in any event it had been unjustified. The ECtHR concluded that the
reasons put forward by the Belgian courts had not been sufficient to establish that
the interference complained of had been necessary in a democratic society. It
found that there was no reasonable relationship of proportionality between, on
the one hand, the restrictions on the RTBF’s right to freedom of expression
entailed by the measures imposed by the domestic courts and, on the other, the
legitimate aim pursued, namely the protection of the reputation of others. For
these reasons, the ECtHR, unanimously, came to the conclusion that there had
been a violation of Article 10 ECHR.

Arrêt de la Cour européenne des droits de l'homme, deuxième section,
rendu le 13 décembre 2022 dans l’affaire RTBF c. Belgique (n° 2),
requête n° 417/15

Judgment by the European Court of Human Rights, Second Section, in the case of
RTBF v. Belgium (no. 2), Application no. 417/15, 13 December 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-221471

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-221471


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


