% IRIS Merlin

=

European Court of Human Rights: anatoliy Yeremenko v. Ukraine

IRIS 2022-10:1/16

. Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has delivered a judgment
concerning defamation proceedings against a journalist following the publication
of an article in a weekly newspaper on alleged judicial corruption. The journalist
also complained about an injunction ordering to take down the article from the
newspaper’'s website pending the examination of the defamation case. The ECtHR
found that, in holding the journalist liable for defamation, the domestic courts had
not performed the required balancing exercise between the conflicting interests of
the right to reputation and the right to freedom of expression under Articles 8 and
10 of the European Convention on Human Rights (ECHR). The ECtHR found,
however, that the interim injunction to remove the article from the newspaper’s
website had not constituted a disproportionate interference with the journalist’s
right to freedom of expression. It is this part of the judgment that is highlighted
here.

The applicant in the case was a journalist, Anatoliy Yeremenko, who had
published an article in the national weekly analytical newspaper Dzerkalo
Tyzhnya. The article expressed criticism about the way cases were handled and
decided at the Donetsk Regional Commercial Court and the Donetsk Commercial
Court of Appeal. The article was also published on the newspaper's website. A few
weeks later, six judges of Donetsk’s courts applied to the Voroshylovsky District
Court of Donetsk City (hereinafter the “District Court”) for the application of
preventive measures. They argued that the article had not been based on fact
and breached the honour, dignity, and professional reputation of the above-
mentioned courts, their management, and the judges. The claimants stated that
they would lodge a defamation claim for damages against the newspaper and the
journalist. They argued that their rights were being infringed while the article was
still available online, and as such, they requested an order against the editorial
board of the newspaper to remove the article from the newspaper’s website. The
following day, the District Court ordered the editorial board of Dzerkalo Tyzhnya
to remove the article from the newspaper’'s website. In its one-and-a-half-page
decision the court merely reiterated the content of the claimants’ request and
noted that the request for an injunction should be granted. Appeals against the
injunction order were dismissed, and the impugned article was removed from the
newspaper’'s website. The newspaper published a summary of the retraction
requested by some of the judges of the Donetsk courts. However, the six judges
were not satisfied with the partial retraction and lodged defamation claims

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



IRIS Merlin

1
i

against the journalist and the board of the newspaper. They claimed that their
professional reputation, honour and dignity had been damaged and that some
statements in the article had undermined the authority of the judiciary. A local
court allowed the judges’ claim in part, finding some of the statements in the
article to be defamatory. The court ordered the editorial board of Dzerkalo
Tyzhnya to publish a retraction of the statements concerned. The journalist was
ordered to pay EUR 331 for non-pecuniary damages, as well as legal and court
fees. This judgment was upheld by a court of appeal, while the journalist’s
cassation appeal before the Kiev Court of Appeal was rejected. The journalist
lodged an application with the ECtHR, complaining that the court decisions
ordering the removal of the article from the website pending the examination of
the defamation case and holding him liable for the publication of the impugned
article had been in breach of Article 10 ECHR.

In its judgment, the ECtHR first refered to some general principles from its case
law, in particular to its Grand Chamber judgment in Morice v. France (IRIS 2015-
6/1), and reiterated that there was little scope under Article 10 § 2 ECHR for
restrictions on debate on matters of public interest, including on remarks on the
functioning of the judiciary. A degree of hostility and the potential seriousness of
certain remarks did not obviate the right to a high level of protection of freedom
of expression, given the existence of a matter of public interest.

Next, the ECtHR evaluated the order to remove the journalist’s article from the
newspaper’'s website. The journalist had, in essence, argued that the domestic
courts had failed to conduct any preliminary analysis as to whether the published
information was true and based on facts, or whether it had violated the rights of
the judges who had requested the measure. The ECtHR found, with some
hesitation, that the order to remove the article from the website found a legal
basis in an article of the Code of Civil Procedure providing for the possibility for an
interim injunction before the main claim was lodged. It also agreed that the aim of
the injunction order had been to protect the reputation of others and most
importantly the maintenance of the authority of the judiciary. With regard the
necessity of the injunction, the ECtHR noted that interim injunctions, by their very
nature, were temporary measures which merely aim to provide provisional
protection to the party concerned pending the examination of the claim on its
merits, in cases where the postponement of such measure until after a final
decision on the merits would risk causing irreparable harm to the person seeking
the injunction or where the judicial examination of the claim would otherwise be
impeded. However, it also reiterated that while Article 10 ECHR did not prohibit
interim injunctions, even where they entailed prior restraints on publication, the
apparent dangers inherent in such measures called for the most careful scrutiny
by the Court, which included a close examination of the procedural safeguards
embedded in the system to prevent arbitrary encroachments upon the freedom of
expression. The ECtHR observed that the injunction did not put an end to the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



% IRIS Merlin

=

dissemination of the publication in all forms and was not of a sweeping nature.
Therefore the fact that the publication had not been available on the newspaper’s
website pending the examination of the defamation case had not totally
hampered the journalist’s ability to disseminate information and ideas. The
interference with the journalist’'s freedom of expression was not therefore of a
significant magnitude. Furthermore, as the article had been only removed from
the internet site after it had been available to the public for nearly a month, the
ECtHR found that such removal did not undermine the very essence of the public
debate, while also taking into consideration the need to protect the confidence in
the judiciary against destructive attacks which were essentially unfounded,
especially in view of the fact that judges who have been criticised are subject to a
duty of discretion that precludes them from replying. Although the ECtHR found it
a matter of concern that the domestic courts had been very brief in their
reasoning in respect of the injunction, which made it difficult for the ECtHR to
assess whether the national authorities had duly balanced the parties’ interests at
stake, it was of the opinion that, by their very nature, rulings on interim measures
were issued as a matter of urgency and could not always contain finely calibrated
and detailed reasoning equivalent to that required in the main defamation
proceedings. The ECtHR did not find it problematic that the interim injunction
concerned the whole article despite the fact that the alleged damaging
statements had been only in two paragraphs. In the particular circumstances of
the case the ECtHR found, unanimously, that the interim injunction had been
necessary and did not constitute a disproportionate interference with the
journalist’s right to freedom of expression. Accordingly, there had been no
violation of Article 10 ECHR on account of the domestic courts’ decisions in the
injunction proceedings.

Finally the ECHtR evaluated the defamation proceedings in which Mr. Yeremenko
was found liable for having published defamatory allegations about the claimants
and the judiciary. The ECtHR found that the reasons the domestic courts had
adduced to justify the interference with the journalist’s rights were not “relevant
and sufficient”, in particular, due to their failure to address key elements of the
case. It also noted that the domestic courts could not be said to have applied
standards which were in conformity with the principles embodied in Article 10
ECHR or to have based themselves on an acceptable assessment of the relevant
facts. In particular, the domestic courts had not provided relevant and sufficient
reasoning demonstrating that the journalist had not acted with the due diligence
expected of a responsible journalist reporting on a matter of public interest.
Therefore the ECtHR found that the domestic courts had not performed a
balancing exercise between the conflicting interests and that the interference
with the journalist’s right to freedom of expression was not “necessary in a
democratic society”. The ECtHR concluded, unanimously, that there had been a
violation of Article 10 ECHR on account of the domestic courts’ decisions in the
defamation proceedings.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



S

% IRIS Merlin

i

Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section, in the
case of Anatoliy Yeremenko v. Ukraine, Application no. 22287/08, 15
September 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-219194

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-219194

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



