% IRIS Merlin

=

1LIVIT] State Broadcaster and Broadcasting Authority
ined by Court

IRIS 2022-8:1/23

Pierre Cassar
University of Malta

The First Hall Civil Court, sitting in its Constitutional Jurisdiction, delivered
judgement in the case filed by the Nationalist Party against the State Broadcaster
(PBS) and the Broadcasting Authority (BA).

The Nationalist Party sought redress from the Courts of Law following a ruling by
the regulator directing the state broadcaster to grant a right of reply to the
plaintiff following a feature on a magazine programme which was deemed to be
too political in nature and warranted a reaction from the party in opposition.

Despite this decision, the state broadcaster refused to broadcast the right of reply
and it was only after the Nationalist Party filed a second complaint with the BA
that PBS acceded to broadcasting the right of reply. In addition, the station was
also handed an administrative penalty of EUR 4,660 as contemplated by the
Broadcasting Act. However, this fine was suspended following the broadcast of
the right of reply.

The Nationalist Party called on the Courts to declare that its constitutional rights
were breached due to the lengthy delay in the broadcasting of its right of reply.
The Court agreed with the plaintiff and slammed the state broadcaster and the
regulator for failing in their constitutional obligations.

Given that in Malta PBS enjoys a dominant position and its leading channel is the
most popular linear station on the island, the Court stressed that it was
imperative for such a station, with peak audiences during news hour, to provide
“impartial and precise information as well as an array of opinions and comments
reflecting diverse political views in the country”.

The Court observed that the case in question took place when a general election
was looming and therefore time was of the essence. In his ruling, the Judge
remarked that the Authority had failed to ensure impartiality “with speed and
proactivity that was needed in broadcasting, especially at a time of persistent
rumours and clear indications that a general election was imminent - as in fact it
was.”

The public broadcaster was also slammed for its refusal to comply with a directive
issued according to law by the regulator. The Court remarked that PBS could

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

easily have broadcast the right of reply and then sought a judicial review of the
case at a later stage.

Meanwhile, a second grievance brought to the attention of the court by the
Nationalist Party in the same case was not upheld by the court given that the
party had failed to file the second complaint with the regulator. This grievance
revolved around a series of political adverts aired on the main state channel in
conjunction with the 2022 budget. The Nationalist Party had been awarded a
remedy in the form of similar spots to be aired on national television but the
plaintiff claimed that the impact of such spots was neutralized as these were
‘sandwiched’ between government informational adverts.

The state broadcaster and the Broadcasting Authority were each fined EUR 1,500.
The BA has since appealed this judgement with the outcome still pending.
Case 73/2022 - PARTIT NAZZJONALISTA vs AWTORITA TAX-XANDIR ET

https://ecourts.gov.mt/onlineservices/Judgements/Details?Judgementld=0&Casejud
gementld=133330

Case 73/2022 - Nationalist Party vs Broadcasting Authority

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://ecourts.gov.mt/onlineservices/Judgements/Details?JudgementId=0&CaseJudgementId=133330
https://ecourts.gov.mt/onlineservices/Judgements/Details?JudgementId=0&CaseJudgementId=133330

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



