
[DE] Frankfurt Appeal Court refuses to grant injunction
against tabloid newspaper for reporting on Russian TV
channel’s spying activities
IRIS 2022-7:1/20

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In a decision of 28 April 2022, the Oberlandesgericht Frankfurt am Main (Frankfurt
am Main Appeal Court – OLG) rejected a complaint lodged by the provider of the
German language version of the Russian TV broadcaster RT (RT DE) about an
article published in the Bild newspaper. In particular, the article had alleged that
the broadcaster had been involved in Russian spying activities linked to the
poisoning of Alexei Navalny. In view of the overall context of the Bild article, the
OLG considered the allegation to be an admissible expression of opinion.

The disputed article was published in Bild on 9 March 2021 under the headline
“Kremlin TV reporter admits: I was told to spy on Navalny”. The article alleged,
among other things, that under orders from Vladimir Putin, Russian anti-
corruption activist Alexei Navalny had been spied on while undergoing treatment
at the Charité hospital in Berlin, and that the broadcaster RT DE had been
involved. Stating that “They are also involved in spying activities on German soil”,
Bild quoted a former employee of RT DE, who had been interviewed for the
article. On the grounds that its privacy rights had been violated, RT DE applied for
an injunction against this and other statements, which it claimed had created the
impression that it was a spying tool for the Russian government. However, the
Landgericht Frankfurt am Main (Frankfurt am Main District Court) rejected all
aspects of the application, apart from a complaint about one single statement.
The appeal immediately lodged against this decision has now also been largely
dismissed by the OLG. The court ruled, in particular, that the allegation that RT DE
had been involved in spying activities on German soil had not unlawfully infringed
the broadcaster’s privacy rights, but had been an admissible expression of
opinion. The overall context of the Bild article needed to be taken into account:
the average reader would take the article to mean that RT DE had helped to spy
on Navalny while he was in the Charité hospital in Berlin. However, the main focus
of the article was not on specific facts, of which there was hard evidence and
which would have needed to be weighed differently in the injunction procedure.
When false allegations were published, the fundamental rights of the people
reported on often took precedence. In this case, however, the evaluative nature of
the statements was paramount, so they needed to be carefully weighed against
the interests of RT DE. In this context, the OLG concluded that, although the
statements certainly infringed on the company’s honour and social reputation,
they were justified by the predominant need to protect freedom of communication

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



and freedom of the press. In particular, the article contributed to a debate of
considerable public interest, so it was likely that the constitutionally protected
rights of the press would take precedence. The only circumstances in which this
would not be the case would be if there had been no evidence at all and if the
allegation of spying activities had been made out of thin air. In the current case,
however, the report had been backed up with evidence. In particular, based on
the interview with the former RT DE employee, Bild had reported on chat posts,
instructions given to employees, and other statements. The only element of the
injunction application that was upheld by the OLG concerned false information
about the number of participants in a chat.

Pressemitteilung Nr. 36/2022 des OLG Frankfurt

https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/kein-
unterlassungsanspruch-gegen-boulevardzeitung-wegen-%C3%A4u%C3%9Ferung-
zu-spionage

Frankfurt am Main Appeal Court, press release no. 36/2022

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/kein-unterlassungsanspruch-gegen-boulevardzeitung-wegen-äußerung-zu-spionage
https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/kein-unterlassungsanspruch-gegen-boulevardzeitung-wegen-äußerung-zu-spionage
https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/kein-unterlassungsanspruch-gegen-boulevardzeitung-wegen-äußerung-zu-spionage


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


