
[DE] Frankfurt Appeal Court: RT DE cannot prevent ex-
employee publishing book on its working practices
IRIS 2022-7:1/21

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In interim rulings issued on 19 May 2022, the Oberlandesgericht Frankfurt am
Main (Frankfurt am Main Appeal Court – OLG) rejected two appeals lodged by the
provider of the German language version of the Russian TV broadcaster RT (RT
DE), seeking a ban on the publication of the first and second editions of a book by
a former RT DE employee acting as a whistle-blower. In the book, the author
deals, in particular, with the broadcaster’s alleged involvement in undercover
investigations by the Russian government in relation to the opposition leader
Alexei Navalny and is critical of RT DE’s working methods from an employee’s
perspective. The court decided that he was entitled to publish the book under the
freedom of expression and information.

Between 2018 and 2020, the defendant had worked as a reporter for RT DE,
initially on a freelance basis and later as an employee. In early 2021, he published
a book on the Internet, criticising the broadcaster’s work, political orientation and
specific journalistic activities, as well as individual RT DE employees. He
described, inter alia, a “special mission” he had been given by the broadcaster
while Navalny had been receiving medical treatment at the Charité hospital in
Berlin, after a failed attempt to poison him. RT DE wanted to ban the publication
of the entire first and second editions of the book, or at least of individual
statements, images and screenshots of employees’ chat histories, claiming that
its privacy rights had been breached. The Landgericht Frankfurt am Main
(Frankfurt am Main District Court), hearing the initial case under summary
proceedings, prohibited the ex-employee from repeating individual statements
that it considered to be unproven factual assertions. However, it decided that the
publication of the vast majority of the disputed statements and images, or even of
the entire book, should not be prohibited because, as opinions expressed by the
author, they were protected under the freedom of expression. The Frankfurt
Appeal Court agreed. It rejected the idea of banning the publication of the whole
book, as well as 63 individual statements, with reference to various
considerations linked to employment contracts and copyright (which also did not
support RT DE’s case), as well as the substantial public interest in the reporting of
these matters. It was particularly important to inform the German public that a
German media company with close business connections to Russia may have
been involved in undercover investigations relating to a critic of the Russian
government. It was true that the allegations, which included criticism of the
company’s organisation, might have infringed on the broadcaster’s privacy rights.

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



However, such an infringement was outweighed by the author’s freedom of
expression and the public’s right to freedom of information. Although the book
was highly critical of the lack of professional competence of the broadcaster’s
employees, their political affiliation to extreme right- or left-wing groups in
Germany and abroad, and so-called “Corona deniers”, the broadcaster had to
accept this as an admissible use of freedom of expression in the general context.
The OLG Frankfurt also rejected the broadcaster’s claim to an overriding right to
confidentiality in so far as its former employee had been expressing his view,
based on his own personal experience, that he had participated in investigations
in the Navalny case on behalf of the Russian state.

Pressemitteilung Nr. 41/2022 des OLG Frankfurt

https://ordentliche-
gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/deutschsprachiges-
tochterunternehmen-eines-russischen-medienkonzerns-kann

Frankfurt am Main Appeal Court, press release no. 41/2022

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/deutschsprachiges-tochterunternehmen-eines-russischen-medienkonzerns-kann
https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/deutschsprachiges-tochterunternehmen-eines-russischen-medienkonzerns-kann
https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/deutschsprachiges-tochterunternehmen-eines-russischen-medienkonzerns-kann


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


