
European Court of Human Rights (Grand Chamber): NIT
S.R.L. v. the Republic of Moldova
IRIS 2022-6:1/13

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The Grand Chamber of the European Court of Human Rights (ECtHR) has found no
violation of the right to freedom of expression and information in a case
concerning the withdrawal of a television station’s licence in Moldova. The licence
of the television channel NIT was revoked in 2012 because of the failure to
provide balanced political coverage, and in particular, for its biased support of the
communist opposition party in Moldova (PCRM) and its harsh criticism of
(members of) the Government and its supporting coalition, the Alliance for
European Integration (AEI). The ECtHR was satisfied that the Moldovan authorities
had struck a fair balance between the general interest of the community in order
to protect media pluralism and the right to freedom of expression of the television
station as guaranteed by Article 10 of the European Convention on Human Rights
(ECHR). Three judges dissented, arguing that the revocation decision was marred
by serious procedural shortcomings, also raising substantial questions about the
Moldovan media regulator’s impartiality in the process.

The case concerned a media company’s allegation that its television channel NIT
had been shut down for being overly critical of the Government and, in particular,
whether domestic law could impose an obligation of neutrality and impartiality in
the news bulletins of a television station with nationwide coverage. After having
imposed over a period of several years multiple sanctions against the NIT
television channel, the Audiovisual Coordinating Council (ACC) decided to
withdraw NIT’s broadcasting licence. The ACC based its decision on a monitoring
report of the news bulletins of all television channels with nationwide coverage
regarding compliance with Article 7 of the Audiovisual Code 2006. This article on
political and social balance and pluralism provides that when giving airtime to a
political party, a broadcaster shall also give airtime to other political parties within
the same type of programme and in the same time slot, without any unjustified
delay and without favouring a certain party, regardless of the percentage of its
parliamentary representation. It appeared from the monitoring report that most of
the NIT news bulletins were devoted to political matters and that the reporting
was clearly biased in favour of the activities of the PCRM and its members and
supporters, without providing an opportunity to respond to criticism and attacks
on the Government and its supporting coalition parties of AEI. The ACC found that
this imbalance was in breach of Article 7 § 2 of the Audiovisual Code and it
revoked the broadcasting licence as a justified interference after it had gradually

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



applied all the other sanctions provided for in the Code.

NIT challenged, unsuccessfully, the decision by the ACC before the Court of
Appeal and the Supreme Court. The Supreme Court emphasised that the measure
of revocation of NIT’s licence had been necessary in order to enforce the rules
concerning pluralism of opinions and in order to enforce the rule of law. NIT
subsequently lodged an application with the ECtHR, complaining that the
revocation of its broadcasting licence had breached its right to freedom of
expression under Article 10 ECHR.

The ECtHR adjudicated the present case from the perspective that the negative
obligation of the State not to interfere with the right to freedom of expression is
linked to the question of whether the State complied with its positive obligation to
put in place a proper legal and administrative framework guaranteeing media
pluralism. It considered that the relevant domestic law was formulated sufficiently
clearly in order to fulfil the requirements of precision and foreseeability under
Article 10 § 2 ECtHR, and it therefore found that the impugned interference was
“prescribed by law”. It also accepted that the interference corresponded to the
legitimate aim of protecting the “rights of others”, while the ECtHR was not
persuaded by the Government’s suggestion that the impugned measure had been
imposed in the interests of “national security” or “public safety” or for the
“prevention of disorder”. With regard to the decisive question whether the
revocation of NIT’s licence had been necessary in a democratic society, the ECtHR
reiterated that the most careful scrutiny on the part of the ECtHR is called for
when the measures taken or sanctions imposed by a national authority are
capable of discouraging the participation of the press in debates over matters of
legitimate public concern and that there is little scope under Article 10 § 2 ECHR
for restrictions on political speech or on debate on matters of public interest. The
Court also reiterated that there could be no democracy without pluralism:
“Democracy thrives on freedom of expression. It is of the essence of democracy
to allow diverse political programmes to be proposed and debated, even those
that call into question the way a State is currently organised, provided that they
do not harm democracy. In order to ensure true pluralism in the audiovisual
sector in a democratic society, it is not sufficient to provide for the existence of
several channels or the theoretical possibility for potential operators to access the
audiovisual market. It is necessary in addition to allow effective access to the
market so as to guarantee diversity of overall programme content, reflecting as
far as possible the variety o﻿f opinions encountered in the society at which the
programmes are aimed”. The ECtHR considered the principle of media pluralism
crucial for the effective protection of media freedom. The ECtHR observed that a
number of national licensing systems in Europe tended to rely on the diversity of
perspectives provided by the different licensed operators, coupled with structural
safeguards and general obligations of fair coverage, while other national systems
required stricter content-based duties of internal pluralism. According to the

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



ECtHR, Article 10 ECHR “does not impose a particular model in this respect”. It
recalled that the internal pluralism policy chosen by the Moldovan authorities and
embodied in the Audiovisual Code 2006 had received a positive assessment by
Council of Europe experts. While the policy chosen by the national authorities
could be viewed as rather strict, the case related to a period before Moldova
transitioned to terrestrial digital television, when the number of national
frequencies was very limited and when the authorities had to put in place
broadcasting legislation ensuring the transmission of accurate and balanced news
and information reflecting the full range of political opinions. The ECtHR also
referred to its judgment of 17 September 2009 in Manole a.o. v. Moldova (IRIS
2009-10/1), in which it found that from February 2001 until September 2006 the
Moldovan authorities had violated freedom of expression and media pluralism by
not sufficiently guaranteeing the independence and pluralism of Teleradio-
Moldova (TRM), the State-owned broadcasting company, which became a public
broadcasting company in 2002.

With this history and context in mind, the ECtHR was satisfied that the reasons
behind the decision to interfere with NIT’s freedom of expression had been
relevant and sufficient and that the domestic authorities had balanced the need
to protect pluralism and the rights of others, on the one hand, and the need to
protect the television company’s right to freedom of expression on the other. The
Grand Chamber’s judgment developed the Court’s case-law on pluralism in the
media and clarified the interrelationship between the internal and external
aspects of media pluralism, the scope of the margin of appreciation afforded to
States, and the level of scrutiny applicable to restrictions in this area. It also
outlined the factors for assessing a regulatory framework and its application. The
ECtHR observed that the implementation of the requirements on internal media
pluralism was monitored by the ACC, a specialist body established by law. It
stressed the important role which regulatory authorities play in upholding and
promoting media freedom and pluralism, and the need to ensure their
independence given the delicate and complex nature of this role. The ECtHR
agreed with the approach and findings by the ACC, also emphasising that it was
not persuaded that NIT news reporting had contributed to political pluralism in the
media in any meaningful way. The ECtHR furthermore set out why it considered
the revocation of NIT’s licence a proportionate measure, and why it considered
the proceedings at the domestic level fair, with sufficient procedural safeguards.
The ECtHR observed that the revocation of its licence did not prevent NIT from
using other means, such as the Internet, to broadcast its programmes, including
news bulletins, while NIT had also continued to share content through its Internet
homepage and its YouTube channel. Moreover, the impugned measure did not
have a permanent effect as NIT could have reapplied for a broadcasting licence
one year after its licence had been revoked. The ECtHR also found that there was
no concrete evidence to support the allegation that the ACC sought to hinder NIT
from expressing critical views of the Government or pursued any other ulterior

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



purpose when revoking the licence. The Grand Chamber of the ECtHR concluded
that the domestic authorities had acted within their margin of appreciation and
that the interference with NIT’s right under Article 10 ECHR was thus “necessary
in a democratic society”. There had accordingly been no violation of that Article in
the present case. The ECtHR also concluded that there has been no violation of
NIT’s property rights under Article 1 of Protocol no. 1 to the Convention. The
ECtHR dismissed the complaints based on Article 6 § 1 (right to fair trial), Article
13 ECHR (right to an effective remedy) and Article 14 (prohibition of
discrimination).

Three judges dissented with the Grand Chamber’s majority as to the finding of no
violation of Article 10 ECHR. The judges Pavli (Albania), Lemmens (Belgium) and
Jelić (Montenegro) considered it highly relevant that the NIT channel appeared to
be the only national operator that gave prominence to the views of the country’s
only opposition party at the time: ”With its disappearance from the broadcasting
scene, it seems obvious that there was an adverse impact on overall pluralism.
This argument cannot translate into a licence for minority voices to break the law
with impunity, but it is nevertheless an important consideration”. The dissenters
also expressed the opinion that the requirement in Article 7 § 2 of the Audiovisual
Code to give equal airtime to political parties “within the same type of programme
and in the same time slot”, suffered from both vagueness and potential
overbreadth, and that it could be quite difficult to implement that requirement in
practice without significantly undermining a broadcaster’s editorial independence.
While the dissenting judges agreed with much of the majority analysis of the
generally applicable principles and the possible grounds justifying the revocation
NIT’s broadcasting licence, they disagreed with the conclusion that the decisions
of the national authorities were accompanied by sufficient procedural safeguards.
Confirming the important role of independent regulatory authorities, the
dissenters emphasised that it is essential that both the ECtHR and domestic
courts scrutinised quite carefully any interferences with media freedoms by such
regulatory authorities, to ensure that their decision-making is not marred by any
signs of bias or lack of fair treatment. Strict scrutiny is especially important in
cases of revocation of a licence as a form of prior restraint, subjecting a national
broadcaster to the ultimate sanction (“the nuclear option”) of delicensing for
supposed failures of internal pluralism. Five factors in the present case called for
strict scrutiny by the ECtHR: the presence of a strict national model of internal
pluralism, based on legislative provisions that were liable to open-ended and
subjective enforcement; the imposition of the ultimate sanction on the
broadcaster with immediate effect; the fact that the particular operator
represented the main opposition voice in the country’s broadcasting scene;
certain concerns about the ACC’s independence; and the obvious chilling effects
that a licence revocation in these circumstances would have on other
broadcasters and the national political discourse generally. The dissenting opinion
refers to the weak methodology used by the ACC for its monitoring of pluralism
compliance, the difficulties of applying the standards of Article 7 § 2 of the

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



Audiovisual Code to news editions and the extremely hasty manner in which the
final ACC decision was taken. The latter raised serious questions about the
procedural fairness and NIT’s ability to present an effective defence before the
ACC. All in all the dissenting opinion found that the revocation decision was
marred by serious procedural shortcomings that not only undermined NIT’s ability
to properly defend its interests but also raised substantial questions about the
ACC’s impartiality in the process. As the national courts had also failed to
promptly address and remedy these shortcomings, the dissenting judges
concluded that there had been a violation of NIT’s rights under Article 10 ECHR.

Judgment by the European Court of Human Rights, Grand Chamber, in
the case of NIT S.R.L. v. the Republic of Moldova, Application no.
28470/12, 5 April 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-216872

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-216872


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6


