% IRIS Merlin

=

[DE] NDR'’s constitutional complaint concerning
Tagesschau app rejected

IRIS 2022-5:1/22

Sebastian Zeitzmann
Institute of European Media Law

In a ruling issued on 23 February 2022 and published on 25 March 2022, the
Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court - BVerfG) rejected a
constitutional complaint lodged by Norddeutscher Rundfunk (NDR) regarding the
admissibility of the Tagesschau app on the grounds that the complaint was
inadmissible.

The dispute dates back to 2011, when eight newspaper publishers, in coordination
with the Bundesverband Digitalpublisher und Zeitungsverleger (Federal
Association of German Newspaper Publishers - BDZV), filed a complaint against
ARD and NDR with the competition chamber of the Landgericht Kéln (Cologne
District Court). The complaint concerned the amount of written text contained in
the Tagesschau app, i.e. its “press-like” character. The publishers argued that the
free app, which was funded by the broadcasting licence fee, distorted
competition. The Medienstaatsvertrag (state media treaty) and its predecessor,
the Rundfunkstaatsvertrag (state broadcasting treaty), restricted the possibility
for public-service broadcasters to provide press-like services on the Internet.

The courts upheld the complaint. In September 2016, the Oberlandesgericht KéIn
(Cologne Appeal Court - OLG) declared the Tagesschau app unlawful. In
particular, the version of the app available on 15 June 2011 had been too press-
like. In December 2017, the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court)
confirmed this decision and ruled that it could not be the subject of any further
appeal. In early 2018, NDR announced that it would file a constitutional complaint
against the Cologne Appeal Court’s decision on the grounds that it had ignored
essential aspects of broadcasting freedom.

The 2nd chamber of the First Senate of the BVerfG unanimously decided that the
complaint was inadmissible because it did not meet the requirements contained
in the Gesetz uber das Bundesverfassungsgericht (Act on the Federal
Constitutional Court) regarding the evidence that must be submitted following
changes to the factual and legal situation after the complaint deadline. In
particular, the NDR’s argument that the constitutional complaint was still
admissible despite the amendment of telemedia law through the 22.
Rundfunkanderungsstaatsvertrag (22nd state treaty amending the state
broadcasting treaty), which entered into force on 1 May 2019, was insufficient.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



% IRIS Merlin
e

The 22. Rundfunkanderungsstaatsvertrag amended the public broadcasters’ remit
with regard to telemedia. For example, it relaxed the rules on the length of time
for which telemedia content could be made available, and required the
broadcasters to offer interactive communication and social media opportunities,
as well as network the telemedia services they provided. The telemedia services
provided by ARD, ZDF and Deutschlandradio must be primarily focused on moving
images and sound, and text may not be in the foreground (they must not be
press-like). A joint arbitration board was set up by public broadcasters and
umbrella press organisations to deal with future disputes.

Since the BVerfG’s decision cannot be appealed, the Federal Supreme Court’s
decision is now legally valid.
Beschluss des Bundesverfassungsgerichts

https://www.bundesverfassungsgericht.de/e/rk20220223 1bvr071718.html

Decision of the Federal Constitutional Court

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://www.bundesverfassungsgericht.de/e/rk20220223_1bvr071718.html

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



