
[DE] VG Berlin confirms mabb’s RT DE broadcast ban in
interim proceedings
IRIS 2022-5:1/25

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In a ruling of 17 March 2022, the Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Administrative
Court – VG Berlin) provisionally upheld the decision taken by the Medienanstalt
Berlin-Brandenburg (mabb) in early February, banning the organisation and
distribution of the television channel RT DE, which was broadcast throughout
Germany (see IRIS 2022-3/23). The decision had been based on the fact that the
channel’s Berlin-based operator, RT DE Productions GmbH, did not hold the
licence it required under the German Medienstaatsvertrag (state media treaty) to
broadcast at national level. The VG Berlin thought that the public interest in the
immediate enforcement of the ban (which had been imposed in accordance with
the law) outweighed the interests claimed by RT DE, and that the application in
the main proceedings had no more than “an open chance of success”.

In its ruling, the VG Berlin concluded that the mabb’s decision to object to and
ban the channel – in accordance with the summary examination conducted in the
interim proceedings – was consistent with the legislative provisions of Article
109(1) in conjunction with Articles 52 et seq. of the Medienstaatsvertrag (state
media treaty – MStV). The main point in dispute was whether RT DE Productions
GmbH was the organiser of the channel and therefore required a licence under
Article 52(1) MStV. The crucial factor when determining the status of organiser
was (ultimate) responsibility for the broadcast programme, which the VG Berlin
decided was held by RT DE, since the latter had not submitted any well-founded
evidence to the contrary. The court rejected RT DE’s claim that it should be
considered a production service provider, rather than an organiser of a
broadcasting service, because its entry in the trade register only mentioned the
former activity: its status as an organiser was demonstrated by the activity it
actually carried out. The fact that the word “Productions” appeared in its name,
and its claims concerning its ownership structure and the technical role played by
its grandparent company (which it considered to be the organiser) were dismissed
as irrelevant. In this connection, the court also rejected RT DE’s submissions that
it lacked the technical capacity to broadcast via satellite and did not own the
Internet domain linked to the channel, since they did not affect its status as
organiser. The argument put forward by RT DE Productions GmbH that, under its
service agreements with its grandparent company, it only organised a small
fraction of the channel’s programming and had no influence on or decision-
making powers concerning the channel as a whole, was also ruled invalid. On this

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



matter, the court noted, for example, that these agreements, signed under
Russian law, were only effective inter partes and could not form the decisive basis
for an assessment under the MStV. Complaints from RT DE about erroneous
assumptions made by the mabb when calculating the number of its employees
were also rejected. As a result, the VG Berlin agreed with the mabb’s conclusion
that the way in which RT DE Productions GmbH portrayed itself to the public (e.g.
in job advertisements and the company information displayed on its website)
suggested that it was an organiser. The resulting obligation to hold a licence still
applied despite the fact that the grandparent company allegedly held a Serbian
licence (although no evidence of this had been submitted) and a licensing
procedure was still under way in Luxembourg.

On the basis of these legal findings, the VG Berlin decided there was no reason to
suspend the immediate enforcement of the decision. However, it concluded that,
even though there was an open chance of success in the main proceedings, and a
further weighing of the conflicting interests was necessary, including an
assessment of the decision’s consequences, the public interest in the immediate
enforcement of the decision outweighed the interest in delaying its enforcement.
The need to protect the integrity of the licensing system for private broadcasters
that applied under the current law could not be overridden by the primarily
commercial interests that had been asserted in this case. The VG Berlin decided
that aspects linked to freedom of expression and media freedom, which were in
RT DE’s favour, were not decisive because the ban only concerned the distribution
of broadcast content and not other methods of content distribution.

Beschluss des VG Berlin vom 17. März 2022 (VG 27 L 43/22) 

https://openjur.de/u/2391607.html

Berlin Administrative Court decision of 17 March 2022 (VG 27 L 43/22)

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://openjur.de/u/2391607.html


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


