
[ES] The Granting of Private TV Licences by the
Government in 1989 Considered Lawful by Supreme
Court
IRIS 1998-1:1/12

Alberto Pérez Gómez
Entidad publica empresarial RED.ES

After the adoption of the Private TV Law in 1988, the Spanish Government, then
the Socialist party (PSOE), opened a procedure to grant the three licences
provided for. Article 19, par 3. of the Act stipulates that no natural or legal person
can own, directly or indirectly more than 25% of the capital of a licensee
company, so several joint ventures were created to bid for the licences. Finally,
four media ventures competed for the three licences: Antena Tres TV (Godó
Group, Prensa Española); Gestevisión-Tele Cinco (Berlusconi, ONCE); Canal Plus
(Canal Plus France, PRISA Group), and Univisión (Zeta Group, News International).
The Council of Ministers took its decision in 1989, and the latter was finally the
one left without a licence. Consequently, Univisión decided to challenge the
Government´s decision before the Supreme Court, which recently, more than
eight years later, has taken a decision, stating that the Government's decision at
the time had been lawful.

In its judgement, the Supreme Court rejected Univisión´s claims, although the
judgement has some controversial aspects.

Univisión challenged the Government´s decision to grant licences to Gestevisión-
Tele Cinco and to Canal Plus.

In regard to Gestevisión-TeleCinco, Univisión alleged that one of its members, the
ONCE group (a non-profit organisation of Spanish blind people, dependent on the
Ministry of Social Affairs, which gets its revenues from a public lottery) controlled
de facto 40% of the shares, which is more than the legal limit of 25%, which
means that the licence would have been unduly granted. The Supreme Court
decided that this statement had not been proved. Another judicial investigation
opened in July 97 by the Audiencia Nacional against Gestevisión for an alleged
fiscal fraud, is currently studying the share that was really held by the ONCE. This
new investigation also covers Berlusconi´s participation in the society, because he
allegedly got to control later up to 80% of the society.

Gestevisión strongly denies all these charges, and as for the alleged breach of the
capital share limit, it says that all the share transfers had been expressely notified
and approved by the Telecoms Ministry. Furthermore Gestevisión says that,

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



according to the Private TV Act, if the capital share limit is surpassed, Gestevisión
should be officially warned of this fact, after which it would then have a period of
one month to make the necessary changes in order to come back in line with the
legal provisions. In relation with Canal Plus, Univisión complained that Canal Plus
was granted a licence although the prior official reports stated that Univisión´s
proposal was better, and although Canal Plus is a pay-TV broadcaster.

It must be explained here, that terrestrial broadcasting in Spain is regarded as a
public service and that therefore, the licences were meant to be granted to
broadcasters who could be expected to offer a public service. Therefore,
according to Univisión (that proposed a free-to-air TV programme), a licence given
to a pay-TV was contrary to the public service naturem aimed at, and was
forbidden by the tender conditions and by Spanish law. This problem does no
longer exist today, at least not in relation with satellite pay-TV, since in Spain,
satellite TV is no longer regarded as a public service, or with cable pay-TV, whose
regulation expressely allows the licencees to ask for remuneration.

The Supreme Court decided it was possible to grant a licence to a pay-TV
broadcaster. It based itself on a broad interpretation of Article 32 of the 1980
Television Act (Law 4/1980). This article stipulated that public service TV may get
its revenues from the State, from advertising, from the sale of its products and
from licence fees due for the ownership of TV sets. The Supreme Court considers,
in an analogical interpretation, that it was possible that Canal Plus could ask for a
fee. Univisión had contested this possibility arguing that Article 32 only applied to
public TV, as private TV is regulated in a different law; that the fee mentioned in
Article 32 had never existed in practice in Spain; and furthermore, that Canal Plus
fee was not related with the ownership of the TV sets, but with the provision of TV
services, and that the imposition of this fee was in any case against Spanish tax
law regulating licence fees. The Supreme Court rejected this line of reasoning; it
affirmed that the Government's decision was right, as several ministerial reports
had stated, and also considers that asking for a fee was an economically sound
option too, as it left more room for the other TV´s to compete for the advertising
market, thus ensuring the viablity of them all. The Supreme Court also said that
the official reports adopted before the decision stated that both options got very
similar qualifications, although they represented very different models, and that
the Government had a right to choose the one that it thought better to
accomplish the public service duties involved.

Sentencia del Tribunal Supremo, Sala de lo Contencioso-Administrativo,
de 22 de Septiembre de 1997

Judgement of the Supreme Court, Administrative Law Chamber, 22 September
1997

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


