
[NL] Broadcaster’s news and opinion website is not
subject to objectivity rules
IRIS 2021-10:1/20

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 1 October 2021, the Rechtbank Midden-Nederland (District Court of Midden-
Nederland — the Court) delivered a notable judgment on the media standards
applicable to news and opinion websites operated by broadcasters. Notably, the
Court laid down important principles on the freedom of broadcasters to criticise
public figures, including in online news articles, and refused to order a
rectification against a broadcaster sought by a public figure over various online
articles.

The case involved a well-known activist who campaigns against Covid-19
measures implemented by the Dutch government, and is director of a high-profile
campaign group (“Stichting Viruswaarheid”, Virus Truth Foundation) which  sued
the government over its Covid-19 measures. In 2021, the activist initiated legal
proceedings against the broadcaster BNN-VARA over its news and opinion website
(Joop.nl), in particular over various online publications describing the activist as a
“Corona denier” (“corona-ontkenner”), “virus madman” (“viruswaanzinnige”), and
“cult leader” (“sekteleider”). The activist claimed these descriptions contained in
news items on the broadcaster’s website were unlawful, and sought removal of
these terms from items already published, a ban on the use of the terms in future
news items, and also sought a rectification. Notably, the activist had no issue with
these terms being used in “opinion pieces” or cartoons, but specifically objected
to their use in “news” items.

At the outset, the Court noted that the case concerned a clash between
fundamental rights, namely the broadcaster’s freedom of expression under Article
10 of the European Convention of Human Rights (ECHR), and the claimant’s right
to protection of reputation under Article 8 ECHR. Notably, the Court rejected the
broadcaster’s argument that the claimant could not invoke Article 8 ECHR as the
statements at issue did not affect his private life, but only concerned his role as
director of the campaign group. Instead, the Court held the descriptions at issue
concern the “private sphere” of the claimant in the form of his reputation, and as
such, Article 8 ECHR was at issue. It followed, according to the Court, that in
balancing Article 8 and 10 ECHR, a number of criteria must be taken into account.

First, the Court examined the medium on which the statements were made, and
noted that the website is an online opinion website. Crucially, contrary to the

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



claimant’s argument, the Court emphasised that the media is generally “not
under an obligation to present news exclusively in an objective manner”, and an
opinion website such as that operated by the broadcaster, does not have an
objectivity “obligation”. The fact that the website made a distinction between the
categories “news” and “opinion” did not change this, as items in the “news”
category on the website were also “regularly permeated with opinion and value
judgements”. Second, the Court examined the specific terms used, and held that
“Corona denier”, “virus madman”, and “cult leader”, were value judgments, and
would only be unlawful if lacking a “sufficient factual basis”. However, the Court
held there was a sufficient factual basis, noting that “Corona denier” was similar
to “climate denier”, in that it indicated someone who had a different view to the
prevailing views on Covid-19 or climate change;  the term “virus madman” was a
“pun” on the name of the campaign group’s previous name ( Stichting
Viruswaanzin) (Virusmadness Foundation); while “cult leader” was also a value
judgment, having regard to the claimant describing himself in the past as an
“icon” and “hero” for a large group of people opposed to Covid-19 measures.
Finally, the Court had regard to the claimant’s own tone in public debate, and held
that he must accept viewpoints and criticism in response to this, including his
description of a government minister as, “[H]e not only looks like a Nazi, he also
behaves like that ”, and comparing the obligation to wear a face mask with
wearing a “Star of David”.

In conclusion, the Court dismissed the claimant’s application, holding that the
broadcaster had no obligation to publish news items objectively or without value
judgments, and that the statements at issue were not unlawful.

Rechtbank Midden-Nederland, ECLI:NL:RBMNE:2021:4702, 1 oktober
2021

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBMNE:2021:4702

District Court of Midden-Nederland, ECLI:NL:RBMNE:2021:4702, 1 October 2021

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBMNE:2021:4702


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


