
[GB] The Dyson Report considers the BBC’s
investigation of 1995 Panorama’s interview with HRH
Princess of Wales lacked integrity and transparency.
IRIS 2021-8:1/8

Julian Wilkins
Wordley Partnership

The Dyson Report ("the Report") published on 14 May 2021 held that the BBC fell
short of its high standards of integrity and transparency by failing to mention to
the public its investigation in 1995 and 1996 into the shortcomings of Martin
Bashir’s ("Bashir") Panorama interview with HRH Princess of Wales (HRH). Also,
Tony Hall (now Lord Hall), then the BBC’s Managing Director of News and Current
Affairs, could not have concluded from the BBC’s investigation at the time that
Bashir, who had secured the interview, was an honest and honourable man.
Panorama is a weekly current affairs programme screened on BBC1.

The Report’s Terms of Reference were set by Lord Dyson and approved by the
BBC on the basis that Lord Dyson considered them appropriate. The Report had
been commissioned as a consequence of ongoing criticism of the BBC’s failure to
properly account for the shortcomings about how the interview with HRH had
been procured and the lack of reprimand against Martin Bashir who eventually
had admitted he had used fake bank statements to encourage HRH’s brother, the
Earl Spencer ("ES"), to consider Bashir as the right person to interview his sister.

The interview with HRH was aired on 20 November 1995 during which she was
explicit about her difficulties with the Royal Family and marital problems with her
husband Prince Charles.The Report found that Bashir had commissioned graphic
designer Matt Wiessler to produce fake bank statements indicating that a former
employee of ES and HRH’s Private Secretary had received payments from the
media company, News International, with the implication that they had betrayed
her trust.﻿

Bashir had shown the fake statements to ES. The Report considered Bashir using
the fake statements portrayed himself as someone who could be trusted to
interview HRH. Such conduct was a serious breach of the 1993 BBC’s producer’s
guidelines.

When Wiessler saw the broadcast interview he reported his concerns to Tim
Gardam, Head of Weekly Programmes in BBC News and Current Affairs. This led
to Gardam investigating the matter and Bashir providing an account of the faked
documents. Gardam accepted what Bashir had said but asked for him to produce

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



independent evidence that HRH had not been shown the statements. On
22 December 1995 Bashir produced a note from HRH saying she had not seen the
statements. Gardam was not aware the fake statements had previously been
shown by Bashir to ES.

Gardam had not considered the possibility that HRH had been influenced to do
the interview as a consequence of her brother seeing the statements. No
approach was made to ES for his version of events. 

Newspaper reports suggested that something was amiss which led to Bashir
admitting to Gardam that the fake statements had been shown to ES. The BBC
decided that it must find out the entire truth behind Bashir’s activities. Bashir was
interviewed by senior BBC staff, Tim Suter and Richard Peel, and the conclusions
were expressed in a letter from Tony Hall. Although this letter was probably not
sent despite Bashir’s conduct breaching guidelines. Again, there was no approach
to ES.

Media reports continued of inappropriate conduct and a full inquiry was
commissioned by Lord Hall and was undertaken by Gardam’s successor Anne
Sloman. Mr Bashir was unable or unwilling to give Sloman and Hall any credible
explanation of why he had commissioned the fake bank statements, and why he
had shown them to ES for his version of what had happened.

The Report concluded that Hall and Sloman were woefully ineffective for failing to
interview ES and the reasons for not doing so were rejected. There was no
scrutiny of Bashir’s account with any degree of scepticism and caution even
though Bashir had lied three times and he was unable to explain why he had
produced fake statements. Lord Hall could not have concluded that Bashir was an
honest and honourable man. The Report determined Bashir had, by using the fake
statements, deceived and induced ES to arrange a meeting with HRH.

Despite the extensive media coverage elsewhere, the answers given by the BBC
to specific questions by the press were evasive. Also, by failing to mention on any
BBC news programme the fact they had investigated Bashir’s conduct and the
outcome of the investigations, the BBC fell short of its high standards of integrity
and transparency.

Dyson Report, BBC

https://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/reports/reports

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/reports/reports


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


