
European Court of Human Rights: Schweizerische Radio- und
Fernsehgesellschaft and publisuisse SA v. Switzerland

IRIS 2021-2:1/20
Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a case about a TV commercial in support of animal protection, the European
Court of Human Rights (ECtHR) accepted that broadcasters can be required to
provide an outlet for critical opinions, even if the message is presented in a
provocative manner. The ECtHR found that the obligation imposed on a
nationwide public service broadcaster and on an advertising sales company to run
a disputed commercial did not amount to a disproportionate interference with
their right to freedom of expression as protected by Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR).

The two applicants in this case are the Schweizerische Radio- und
Fernsehgesellschaft (SSR), a private-law association which provides nationwide
public service radio and television broadcasts, and publisuisse SA (now: Admeira
SA), an advertising sales company in which SSR held a 99.8% stake. The dispute
was about a TV commercial booked by the Verein gegen Tierfabriken (VgT), an
association which is active in the areas of animal and consumer protection (see
also IRIS 2001-7/2 and IRIS 2009-10/2). A first commercial with the text “What the
other media do not mention” was broadcast, while the SSR refused to broadcast a
modified version with the message: "What Swiss Television does not mention" (
Was das Schweizer Fernsehen totschweigt). The SSR motivated the refusal on the
grounds that it was damaging to its commercial interests and image. VgT filed a
complaint with the Independent Complaints Authority for Radio and Television
(ICA) against the SSR, alleging that the refusal to broadcast the amended version
of the commercial amounted to a form of censorship. The AIEP rejected that
complaint. The Federal Supreme Court, however, found in favour of VgT, holding
that the refusal to broadcast the commercial amounted to a restriction on VgT’s
right to freedom of information. Although the commercial was unusual as it
attacked the SSR directly, the mere fear that it could damage the SSR’s
reputation was not sufficient to justify a refusal to broadcast it. The Supreme
Court argued that, as a privileged holder of a franchise concession from the Swiss
Confederation, and as the recipient of public funding through the audiovisual
licence fee, the SSR did not enjoy the same freedom as a private company, even
though it was bound to advertisers through private-law contracts; and although
the SSR was entitled to full autonomy with regard to editorial choices in its
programming, this was not the case with regard to advertising. The Supreme
Court also stated that criticism should be accepted, not only of public authorities,

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



but also of individuals or private companies which were performing a task on
behalf of the state (see also IRIS 2014-2/7).

Relying on Article 10 ECHR, the SSR and publisuisse SA complained about having
been obliged to broadcast a commercial, which, in their view, was damaging to
their reputation. The ECtHR referred to Article 35, section 2 of the Swiss
Constitution, which states that any person who performs a task on behalf of the
state is required to respect fundamental rights and to contribute to implementing
them. It finds this obligation particularly applicable where a private company is
granted a licence for a task falling within the public service field. The ECtHR is of
the opinion that the interference with the applicants’ rights had been intended to
guarantee the pluralism that is necessary for the functioning of a democratic
society and the protection of the rights of others. Most importantly, the ECtHR
focusses on the question of whether the obligation to broadcast the disputed
commercial was a proportionate interference with the rights of SSR and
publisuisse SA. It notes that the advertisement at issue fell outside the regular
commercial context of promoting the purchase of a particular product, as it was
part of a multimedia campaign through which VgT was seeking to raise awareness
of its website and of the information regarding animal protection to be found on it.
VgT also wanted to make it clear that the media, and in particular the SSR, had
shown no interest in the subject of animal protection. Hence VgT was allowed to
draw attention to this issue in the exercise of its right to freedom of expression
and its participation in a debate of public interest. The ECtHR also mentions the
role of the audiovisual media in a democratic society; because of their power to
convey messages through sound and images, the audiovisual media have a more
immediate and powerful effect than the print-based media, while the function of
television as a familiar source of entertainment in the intimacy of the viewer’s
home further reinforced its impact. Furthermore, the ECtHR finds that the mere
fear that the advertisement could damage the SSR’s reputation was not sufficient
to justify a refusal to run it, since freedom of expression allows for the criticism
not only of public authorities, but also of individuals or private companies which
are performing a task on behalf of the state. Given its particular position in the
Swiss media landscape, the SSR is required to accept critical opinions and to
provide an outlet for them on its broadcasting channels, even if this involves
information or ideas that offend, shock or disturb: such are the demands of
pluralism, tolerance and broadmindedness, without which there is no democratic
society. Furthermore, although the commercial was presented in a very
provocative manner, it was clearly unrelated to the programming schedules
offered by the SSR. Having the VgT commercial broadcast via other private or
foreign channels was not a valid alternative option for VgT, as these other
channels could not reach the same audience in Switzerland as the SSR. Therefore,
the ECtHR concluded that the obligation imposed on the SSR and publisuisse SA
to run the disputed commercial had not amounted to a disproportionate
interference with their right to freedom of expression, and that it had therefore
been "necessary in a democratic society." Unanimously, the ECtHR found no

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



violation of Article 10 ECHR.

Arrêt de la Cour européenne des droits de l'homme, troisième section,
rendu le 22 décembre 2020 dans l'affaire Schweizerische Radio- und
Fernsehgesellschaft et publisuisse SA c. Suisse, requête n° 41723/14

Jusgment of the European Court of Human Rights (Third Section), of the 22nd
December 2020, on the case Schweizerische Radio- Und Fernsehgesellschaft and
Publisuisse Sa v. Switzerland, application no. 41723/14

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-206713

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-206713


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


