
ECtHR: OOO Regnum v. Russia

IRIS 2020-9:1/18
Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

Again, the European Court of Human Rights (ECtHR) has found a violation of the
right to freedom of expression on the Internet in Russia (see also Vladimir
Kharitonov v. Russia, OOO Flavus and Others v. Russia, Bulgakov v. Russia and
Engels v. Russia reported in Iris 2020:8). In a defamation case, the domestic
judicial authorities have failed to establish convincingly and in conformity with the
principles embodied in Article 10 of the European Convention on Human Rights
(ECHR) that there had been a pressing social need to﻿ impose a high amount of
damages to be paid by an online news platform for its reporting on a commercial
company in relation to the discovery of a potential health hazard.

The applicant in this case is OOO Regnum, an electronic news outlet based in
Moscow. In several news items on its website, it reported on a case of mercury
poisoning following the consumption of a branded soft drink. The news platform
had based its report on information released by the local police and the state
consumer protection agency that a woman had been hospitalised with mercury
poisoning after drinking a Lyubimyy Sad juice.

One of the legal entities, Ramenskiy Molochnyy Kombinat (JSC RMK), that
produced soft drinks under the Lyubimyy Sad brand brought a defamation claim
against OOO Regnum. The lower commercial courts dismissed the claims, but the
Federal Commercial Court of the Moscow Circuit (the Circuit Court), found against
the media platform and ordered it to pay JSC RMK an award of 1 000 000 Russian
rubles (RUB) (EUR 28 428) in compensation for non‑pecuniary damage. The
Circuit Court found that the news items contained untruthful statements which
had tarnished JSC RMK’s business reputation. It considered that the information
that mercury had been found in a carton of the branded drink had not been
confirmed by evidence, as no criminal proceedings had been opened against JSC
RMK.

Relying on Article 10 ECHR, OOO Regnum alleged that the ruling by the Moscow
District Court had amounted to a disproportionate interference with its right to
freedom of expression. It argued in particular that the courts had failed to balance
JSC RMK’s right to reputation against its right to report on and the public’s right to
be informed about a potential health hazard. Hence, the core question for the
ECtHR to answer was whether the Moscow Circuit Court had struck a fair balance
between an electronic media outlet’s right to freedom of expression and a

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



commercial company’s right to reputation.

After reiterating the basic principles regarding freedom of expression and
electronic media, and the balancing of the rights under Articles 8 and 10 ECHR,
the ECtHR emphasised that there was a difference between the reputational
interests of a legal entity and the reputation of an individual as a member of
society: an individual deserves a higher level of protection, as defamatory
allegations about an individual may have repercussions on their dignity, while the
reputation of a commercial company is devoid of that moral dimension. Another
important factor was that the impugned news items reported on a case of
mercury poisoning following the consumption of a shop-bought branded soft
drink. As this clearly pertained to an important aspect of human health and raised
a serious issue in terms of consumer protection, OOO Regnum had reported on
information of considerable public interest. The ECtHR found that the judgment of
the Moscow Circuit Court had omitted to consider this aspect of the general
interest in receiving reports on the discovery of a potential health hazard.

Furthermore, the news platform had relied on information gathered from official
sources, and media and journalists should be entitled to do so without having to
undertake independent research. The ECtHR could not accept the argument that
the news items lacked a factual basis because it was later decided not to open
criminal proceedings against JSC RMK: such reasoning defies temporal logic, as at
the time of the publication of the news items, OOO Regnum had no means of
envisaging the events that would occur almost a month later. The ECtHR clarified
that the extent to which a media outlet or journalist can reasonably regard a
source of information as reliable is to be determined in the light of the situation as
it presented itself to the media at the material time, rather than with the benefit
of hindsight. The ECtHR also found that, when publishing the news items on its
website, OOO Regnum had acted in discharge of its duty as a purveyor of
accurate and reliable information and in full compliance with the tenets of
responsible journalism.

Finally, the ECtHR emphasised that the most careful scrutiny is called for when
measures taken or sanctions imposed by a national authority risk having a chilling
effect, capable of discouraging the participation of the media in debates over
matters of legitimate public concern. The Moscow Circuit Court did not advance
any arguments as to why it had accorded more weight to the reputational
interests of a commercial company than to the interest of the general public in
being informed of a matter as serious as an instance of mercury poisoning
through commercially distributed foods. Nor did the Circuit Court make any
assessment, however perfunctory, of the proportionality of the sizeable amount
claimed by the commercial company in respect of non‑pecuniary damage to the
alleged damage to its business reputation. This omission disregarded the
requirement that an award of damages for defamation must bear a reasonable

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



relationship of proportionality to the injury to reputation suffered. Therefore, the
ECtHR considered that the Circuit Court had not provided “relevant and sufficient
reasons” to justify the award of one million rubles in compensation for the alleged
damage to the reputation of a commercial company.

The conclusion is that the Moscow Circuit Court failed to establish convincingly
and in conformity with the principles embodied in Article 10 ECHR that there had
been a pressing social need for the interference complained of by OOO
Regnum. The interference with the news platform’s right to freedom of expression
was disproportionate and not necessary in a democratic society within the
meaning of Article 10, section 2 ECHR. Accordingly, the ECtHR found,
unanimously, that the Russian judicial authorities had violated Article 10 ECHR.

Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section, case of
OOO Regnum v. Russia, Application no. 22649/08, 8 September 2020.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-204319

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-204319


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


