
ECtHR: ATV Zrt v. Hungary

IRIS 2020-6:1/13
Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has delivered an important
judgment on a politically controversial issue: since 2010, the Hungarian
authorities have imposed an obligation on broadcasters to distinguish rigidly
between facts and opinions in news and political reporting. In its unanimous
judgment in the case of ATV Zrt v. Hungary, the ECtHR found that a ban on
referring to the political party Jobbik as ‘far right’ was a violation of a TV station’s
right to freedom of expression as guaranteed under Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR).

ATV is an independent broadcaster providing television and online services. Every
evening, it broadcasts televised news programmes, including a series of news
items introduced by a newsreader in a studio and subsequently presented by a
different news reporter. In November 2012, ATV broadcast a news item on
preparations for a demonstration under the title ‘Mass demonstration against
Nazism.'﻿  The demonstration was a protest against the political party Jobbik, after
one of its members, during a plenary session of parliament, stated that it was
time to make "an assessment of how many persons of Jewish origin, especially
members of parliament and the government, there are who pose a risk to national
security." The newsreader introducing the news item about the upcoming
demonstration announced that an unprecedented alliance was about to
materialise "﻿against the biased remarks of the parliamentary far right."

Following a complaint from the press officer of Jobbik, the National Media and
Infocommunications Authority (NMHH) initiated proceedings against ATV. The
NMHH found that ATV had infringed Section 12(3) and (4) of the 2010 Act on
Media Services and Mass Communication (Media Act) and prohibited it from
repeating the statement. The NMHH declared that the expression ‘parliamentary
far right’ went beyond a factual statement and amounted to a value judgment. It
emphasised that the communication of any opinion by a newsreader was
prohibited by Section 12 of the Media Act in order to ensure that the public
received unbiased news and political information. ATV appealed, arguing that the
term ‘far right’ was widely used in relation to Jobbik, that it had a scientific basis
in political and social science, and that it reflected Jobbik’s position in parliament.
After ATV’s appeal was dismissed by the Media Council of the NMHH, the TV
company sought judicial review, maintaining that the impugned statement was
part of a news item describing a certain parliamentary group. A Budapest court

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



annulled the injunction against ATV, finding that the reference to ‘far right’
corresponded to Jobbik’s nature as accepted by current social and political public
understanding, and it referred the case back to the Media Council. This judgment
was, however, overturned by the Supreme Court (Kúria), again confirming the
injunction against ATV. According to the Kúria, the term ‘far right’ in the news
programme was an opinion, not a statement of fact. This approach was confirmed
by the Constitutional Court, clarifying that any opinion or evaluative explanation
"added to the news provided in a programme must be made in a form that
distinguishes it from the news itself, indicates its nature as such, and identifies its
author." A short time later, ATV Zrt complained before the ECtHR that the
Hungarian courts’ decision finding that it had infringed the Media Act, in particular
its provision prohibiting the expression of opinions in news programmes, had
violated its right to freedom of expression under Article 10 ECHR.

As it was not contested that the injunction in question amounted to an
interference with ATV’s right to freedom of expression, and as the restriction was
intended to ensure the audience’s right to a balanced and unbiased coverage of
matters of public interest in news programmes, and thus pursued the aim of the
"protection of the rights of others," the question remained as to whether the
interference was prescribed by law and was necessary in a democratic society.
Although the ECtHR, with reference to a report by the Venice Commission and to
the lack of any domestic case law on the matter, reflected on the vague character
of Section 12 of the Hungarian Media Act and the very broad notion of ‘opinion’, it
decided that it was not necessary to address the question of whether this
provision could, in abstracto, constitute a foreseeable legal basis for the
interference complained of (on this matter, there is an interesting concurring
opinion by judge Pinto de Albuquerque in annex to the judgment). According to
the ECtHR, the salient issue in this case was not whether Section 12 of the Media
Act is in principle, sufficiently foreseeable, in particular in its use of the term
‘opinion’, but whether, when publishing the statement containing the term ‘far
right’, ATV knew or ought to have known – if need be, after taking appropriate
legal advice – that said expression would represent an ‘opinion’ in the context of
the case. The Court acknowledged that the very fact that this case was the first of
its kind does not, as such, make the interpretation of the law unforeseeable, as
"there must come a day when a given legal norm is applied for the first time."
Hence, the ECtHR chooses to focus on the question of whether the interference
corresponded to any "pressing social need." It referred to the importance of
pluralism in the audiovisual media, while reiterating that "﻿there is little scope
under Article 10, section 2 for restrictions on debates on questions of public
interest. The margin is also narrowed by the strong interest of a democratic
society in the press exercising its vital role as a public watchdog: freedom of the
press and other news media affords the public one of the best means of
discovering and forming an opinion on the ideas and attitudes of political leaders.
It is incumbent on the press to impart information and ideas on subjects of public
interest and the public also has a right to receive them." In the Court’s view, it

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



was for the domestic courts to interpret the term ‘opinion’ in a manner that took
into account the aim of the restriction and guaranteed the audience’s right to a
balanced and impartial coverage of matters of public interest, as well as the
media’s right to impart information and ideas. The ECtHR clarified that Section 12
should not turn into a tool for the suppression of free speech, encompassing
activities and ideas which are protected by Article 10. The application of Section
12 indeed had to stay within the contours of its legitimate aim, which was "to
protect democratic public opinion from undue influence by media service
providers and was in the interests of providing objective information". The Court
noted the variety of approaches applied by the domestic courts in determining
the nature of the notion ‘opinion' related to the adjective ‘far right' and it
observed that the government did not demonstrated the existence of a common
practice either. This state of affairs cast doubt on whether the interpretation given
by the higher-level domestic courts in the present case – namely, that a
statement containing the term ‘far right’ constituted an opinion – could
reasonably have been expected. More importantly, there was no indication that
the domestic courts sought to consider, when assessing the nature of the
impugned notion, that Section 12 of the Media Act was supposed to promote
balanced news reporting. The Court also referred to ATV’s argument that the
labelling of Jobbik as a ‘far right’ party was sufficiently commonplace for the
audience and was a generally accepted category in the media, scientific discourse
and colloquial language in relation to Jobbik. Furthermore, the ECtHR found force
in the argument that political parties were frequently defined with adjectives such
as ‘green’ party or ‘conservative' party, which did not constitute an opinion or
value judgment about them capable of creating bias in the audience. Moreover,
the Court considered that the context and factual elements in this case were
relevant for the contention that the term ‘far right’ did not concern an assessment
of someone’s conduct in terms of its morality, or the speaker's personal feeling,
but described the position of a party within the political spectrum in general, and
in parliament in particular. The ECtHR also disagreed with the Constitutional Court
finding irrelevant any defence by ATV based on the veracity and factual accuracy
of the term employed. Having regard to the domestic courts’ divergent
approaches to distinguishing facts from opinions, to the aim of the relevant
provisions of the Media Act and to the circumstances of the present case, the
ECtHR found that ATV could not have foreseen that the term ‘far right’ would
qualify as an opinion. Nor could it have foreseen that the prohibition of its use in a
news programme would be necessary in order to protect unbiased reporting.
Therefore, the interference with ATV’s right to freedom of expression was
disproportionate and not "necessary in a democratic society." There ha,
accordingly, been a violation of Article 10 ECHR.

ECtHR, Fourth section, ATV Zrt v. Hungary, Application no. 61178/14, 28
April 2020

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-202391

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-202391


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


