% IRIS Merlin

=

[NL] Judgment on request for removal and rectification
of investigative TV programme

IRIS 2020-4:1/12

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIR)

On 30 January 2020, the Rechtbank Midden-Nederland (Midden-Nederland District
Court) delivered an important judgment, refusing to order the removal or
rectification of an investigative TV programme broadcast by a Dutch public
broadcaster. The litigation received a great deal of coverage in Dutch media, and
the judgment set out the principles the Court will apply when determining
whether there is a sufficient factual basis for investigative reporting.

The case arose on 26 November 2019, when the Dutch public broadcaster
AVROTROS broadcast an episode of its long-running Opgelicht investigative
programme. The episode concerned the Kluivert Dog Rescue Foundation in
Curacao, which was founded in 2018 by a well-known public figure from the
Netherlands, and the programme raised a number of questions relating to the fate
of donation funds to the Foundation. Following the broadcast, the Foundation and
its founder initiated legal proceedings, claiming that the programme was
“factually inaccurate”, and made unlawful accusations against the Foundation and
its founder, which were “biased”, “one-sided and very damaging”. Before the
Midden-Nederland District Court, the Foundation listed 16 different accusations
from the programme which it claimed were unlawful allegations, and asked the
Court to order the broadcaster to remove the programme from its website,
publish a rectification as a pop-up window on its website whenever the
accompanying article is accessed, and write to the Google search engine with a
request to urgently remove the programme from its cache memory.

The Court first held that the case involved a conflict between the claimants’ right
to protection of reputation under Article 8 of the European Convention on Human
Rights (ECHR), and the broadcaster’s right to freedom of expression under Article
10 ECHR. Notably, in rejecting the broadcaster’s argument on the point, the Court
held that the Foundation also enjoyed a right to protection of reputation under
Article 8 ECHR, since violation of the personality rights of a legal person through
damage to good name and reputation directly results in violation of the economic
rights of that legal person. The Court then stated that in order to answer the
question of whether Article 8 or Article 10 outweighed the other in a specific case,
there must be a weighing of all the relevant circumstances of the case, namely: (i)
the nature of the statements and the severity of the expected consequences for
the person to whom those statements relate, (ii) the seriousness - viewed from

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



7
i3k

2 |RIS Merlin
U

(]

the public interest - of the abuse that is denounced, (iii) the extent to which the
statements are supported by the factual material available at the time of
publication, (iv) the creation and presentation of the statements, (v) the authority
enjoyed by the medium on which the statements are published, and (vi) the social
position of the person involved.

The Court then proceeded to methodically address each of the allegations made
in the programme, and dismissed all the arguments by the claimants that the
programme was unlawful. Notably, the Court held that where there may be minor
inaccurate statements by interviewees or third parties, “[iln general, AVROTROS
may be expected to investigate the facts, but not everything that is said to it by
third parties must be checked for accuracy.” Furthermore, the statements
deemed incorrect were “not essential”, in the sense that they “did not form the
core of the broadcast.” Crucially, the Court held that the “vast majority” of what
had been put forward in the programme had “sufficient support in the factual
material available to AVROTROS at the time of the broadcast.” In particular, the
Court found that questions relating to the use of certain donations were factually
correct, and that nowhere did the programme explicitly make an allegation that
the Foundation had engaged in “deception”. The Court concluded that discussing
what happened to donation funds fell within the freedom of expression of
AVROTROS, rejected the claimants’ application in full, and awarded costs to the
broadcaster.

Rechtbank Midden-Nederland, 30 januari 2020, ECLI:NL:RBMNE:2020:304

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2020:304

District Court of Midden-Nederlands, 30 January 2020, ECLI:NL:RBMNE:2020:304

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2020:304

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



