% IRIS Merlin

=

[FR] Honesty of information: no CSA sanction for RT
France

IRIS 2020-4:1/4

Amélie Blocman
Légipresse

On 29 and 30 March 2019, the TV channel RT France, the French-language outlet
of the Russian international news channel RT, broadcast information suggesting
that, according to official Russian sources, France and Belgium were planning to
simulate a chemical attack in Syria with the help of ‘terrorist leaders’. Three days
later, in an item entitled ‘Attaque ou intox?’ (‘Attack or disinformation?'), a studio-
based journalist repeated these accusations, giving more detail and criticising the
response of the French authorities, before giving the floor to an analyst who
alleged, in particular, that the western media were reporting the story in a biased
way. After the broadcast was notified to the French national audiovisual
regulatory authority (Conseil supérieur de I’audiovisuel - CSA), the latter, under
its standard procedure, appointed a rapporteur, who informed the channel last
July that he intended to instigate sanction proceedings. Under Article 42 of the
1986 law, RT France was liable to be fined or have its broadcasting licence
suspended or even revoked.

The channel had already been officially cautioned by the audiovisual watchdog. In
June 2018, following the broadcast of a report during a TV news bulletin devoted
to the situation in Syria following chemical attacks against the civilian population,
the channel had been warned by the CSA to respect its agreement with the CSA,
the terms of which were set out in Article 1 of the CSA’s decision No. 2018-11 of
18 April 2018 concerning the honesty and independence of information. The
channel had disputed this decision with the Conseil d’Etat which, on 22 November
2019, rejected its request for the warning to be annulled and pointed out that the
agreement required the channel to distinguish between the presentation of facts
and commentary on those facts, and to ensure that different points of view were
expressed when dealing with controversial topics.

After questioning the rapporteur and representatives of the channel, the CSA
issued its decision on the disputed news item broadcast in spring 2019. It noted
that, since the investigation had shown, firstly, that the source of the information
broadcast had been mentioned and that the conditional tense had been used, the
channel had not infringed the provisions of Article 1 of the decision of 18 April
2018 concerning honesty and rigour in the presentation and processing of
information. Secondly, the presentation of different points of view had not been
sufficiently imbalanced to constitute a breach of the requirement contained in the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



it
% |RIS Merlin

=

same article for controversial issues to be presented honestly. In these
circumstances, the CSA decided that, in this case, no sanction should be imposed
against the Russian channel.

Décision n° 2020-227 du 26 février 2020 relative a la procédure de
sanction engagée a I'encontre de la société RT FRANCE le 17 juillet 2019

https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=)JORFTEXT000041654781&c
ategorieLien=id

Decision no. 2020-227 of 26 February 2020 on the sanction proceedings opened
against RT France on 17 July 2019

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000041654781&categorieLien=id
https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000041654781&categorieLien=id

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



