% IRIS Merlin

=

Court dismissed TV presenter’s application to have
online article removed

IRIS 2020-3:1/9

. Jurriaan van Mil
Institute for Information Law (IViR)

In its judgment of 20 December 2019, the Rechtbank Amsterdam (District Court of
Amsterdam) delivered an important judgment on tabloid journalism in the
Netherlands, ruling that media outlet TMG did not have to remove a
sensationalist, online article on a well-known singer’'s alleged adultery with a
television host - the claimant - in 2014. The district court held that the media
outlet’s freedom of expression, as guaranteed by Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR), outweighed the television host’s right to
privacy, as enshrined in Article 8 ECHR in the given circumstances.

On 11 November 2019, TMG published an article on the alleged romantic
encounter between a television presenter and a singer in its newspaper De
Telegraaf, and on that newspaper’s corresponding website. According to the
media outlet, the singer committed adultery with the television host at a wedding
in 2014. TMG concluded that the celebrities had had their own wedding night. The
television presenter and singer are now in a relationship.

The television host’s lawyer requested the media outlet to remove the online
article, and to publish a rectification. TMG did not honour that request, which led
to the interim injunction proceedings before the district court. By and large, the
television host argued that the publication intolerably violated her right to
privacy. The television host argued that the media outlet’s anonymous and partial
sources did not support the article. According to her, impartial sources, such as
staff members present at the wedding location, could invalidate the allegations.
Besides, the television host argued that TMG had not conducted a journalistic
investigation, and she stated that it had not asked her for a statement.
Furthermore, the television host argued that the article did not serve the public
interest because it reported on an event that had occurred years ago. Moreover,
she argued that the article had gone too far, whilst still acknowledging her status
as a public figure. In addition to the removal of the online article and the
publication of a rectification, the television presenter claimed EUR 7 500 in
damages. The media outlet opposed the claims.

Balancing the right to freedom of expression and the right to privacy, the district
court first noted that TMG had to make its accusations plausible; but it did not
have to provide conclusive evidence. It then held that the media outlet’s

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



o

IRIS Merlin
%

i

sources had sufficiently substantiated the allegations. Furthermore, the district
court considered whether a rectification offered a meaningful measure in the
given circumstances. It held that it did not because the article at issue was
essentially true. With respect to the right to be heard, the district court
considered that not hearing the television host did not necessarily render the
article tortious. Besides, it noted that the presenter had already spoken out about
the matter in the media; her statement was, therefore, already known. Moreover,
the district court held that the television host qualified as a public figure, and it
noted that the story was newsworthy because of the new-found relationship
between the celebrities concerned.

In the light of the foregoing, the district court concluded that TMG’s right to
freedom of expression, which also extended to “(hurtful) expression in the
entertainment press” (“(kwetsende) uitingen in de entertainmentpers”),
outweighed the host's right to privacy, thereby rejecting the latter’'s claims to
have the online article removed, among other things.

Rechtbank Amsterdam 20 december 2019, ECLI:NL:RBAMS:2019:9541

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:9541

District Court of Amsterdam 20 December 2019, ECLI:NL:RBAMS:2019:9541

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:9541

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



