
European Court of Human Rights: Pavel Zarubin a.o. v.
Lithuania
IRIS 2020-2:1/12

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

A recent decision of the European Court of Human Rights (ECtHR) deals with the
complaint of a team of four Russian TV journalists who were expelled from
Lithuania and banned from re-entering it because they posed a danger to national
security. The ECtHR came to the conclusion that the Lithuanian authorities
credibly demonstrated that the expulsion and re-entry ban imposed on the
Russian journalists were proportionate and necessary in the interests of
Lithuania’s national security. Both measures were held not to be in breach of the
journalists' right to freedom of expression as guaranteed under Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR).

The case goes back to March 2016, when a reporter, a sound operator, a
cameraman and a chief editor working for the Russian State Television ‘All-Russia
State Television and Radio Broadcasting Company’ came to Lithuania on the
occasion of the Vilnius Russia Forum. At the Forum, topical issues relating to
Russia were discussed: its internal and external affairs, economic and political
developments, the human rights situation in the country, and future perspectives
for its relations with the West. The team of Russian TV journalists arrived in
Lithuania with an assignment to cover the events of the Forum and to interview
its participants. They were not, however, authorised to attend the Forum. When
they appeared at the Forum venues, the four Russian journalists, according to
media and police reports, were engaged in ‘provocations’ and ‘hooliganism’ and
had sought to ‘psychologically terrorise’ members of the Russian political
opposition participating in the event. On the same day, the Migration Department
of the Ministry of the Interior issued decisions to expel the four journalists from
Lithuania and to ban them from re-entering Lithuania for one year. The journalists
appealed against these decisions to the Vilnius Regional Administrative Court.
They submitted that they had arrived at the Forum as journalists and had
approached its participants in a polite and peaceful manner, seeking to interview
and film them, but that some of the organisers and participants had attacked
them and their equipment. The administrative court dismissed the appeals,
considering that the Russian journalists had not been authorised to attend the
Forum and that there was reliable evidence that they had behaved violently at the
Forum venues. Based on partly classified and partly declassified information from
the State Security Department (SSD), the administrative court found that the
journalists’ presence in Lithuania had constituted a real and evident threat to

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



national security. This decision was later confirmed by the Supreme
Administrative Court, which found that the real purpose had not been to obtain
information and prepare a video report about the Vilnius Russia Forum, but to
carry out provocative actions. It also referred to the strong link between the
Russian Government and the Russian State media. Moreover, the television
network for which the four Russian journalists worked was owned by the same
company as another Russian television network that had been previously
suspended in Lithuania on the grounds of incitement to war, discord and national
hatred. The Supreme Administrative Court found that there were sufficient
grounds for the Lithuanian authorities to consider that the Russian team of
journalists had posed a threat to national security.

The four journalists lodged applications before the ECtHR arguing that they had
been expelled from Lithuania and banned from re-entering it because of their
activities as journalists. They submitted that their actions during the Forum had
been respectful and had not overstepped the acceptable limits of journalistic
activity, and that they thus could not have posed a threat to the national security
of Lithuania. They also complained about other violations of the ECHR, but these
complaints were all dismissed for obvious reasons. With regard to the complaint
of a violation of their rights under Article 10 ECHR (freedom of expression and
information), the ECtHR accepted that there could be some doubt as to whether
Article 10 ECHR was applicable, as the expulsion order was based on the team’s
aggressive and provocative actions during a high-level political event rather than
any opinions, statements or publications. The ECtHR however was prepared to
proceed on the assumption that the expulsion of the four journalists from
Lithuania and the ban on their re-entering for one year constituted an interference
with their right to freedom of expression. As the ECtHR was satisfied that those
measures were prescribed by law, and that they were carried out in the interests
of national security, it remained to be assessed whether the interference was
necessary in a democratic society.

As it is not for the ECtHR to take the place of the States Parties to the Convention
in defining their national interests, a sphere which traditionally forms part of the
inner core of state sovereignty, the ECtHR was satisfied with the way the
domestic authorities had produced evidence that the four Russian journalists
posed a threat to national security. The ECtHR accepted that some of the
evidence included classified information provided by the SSD. It observed that, in
accordance with the domestic law, the courts had full access to the classified
information and were therefore able to exercise their power of scrutiny, while the
classified information had not been of decisive value in the proceedings and had
been corroborated by publicly available data. In such circumstances, the ECtHR is
satisfied that the domestic courts did not rely to a decisive extent on classified
information and that the applicants had adequate opportunity to challenge the
factual grounds for the decisions against them. The ECtHR furthermore noted that

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



there was nothing in the case file to suggest that the domestic courts erred in
their assessment of the relevant facts or applied domestic law in an arbitrary or
manifestly unreasonable manner. It therefore sees no grounds to disagree with
the conclusion that the expulsion and entry ban were necessary in the interests of
national security.

The ECtHR saw no reason to depart from the conclusion reached by the domestic
courts that the measures imposed on the four Russian journalists had been
proportionate, as the expulsion and entry ban had been ordered not because of
the dissemination of any ideas or their journalistic activities, but because of their
aggressive and provocative actions. The ECtHR also found that their conduct was
not compatible with the concept of responsible journalism, albeit reiterated, that
‘the fact that a journalist has breached the law is a relevant, albeit not decisive,
consideration when determining whether he or she has acted responsibly.’ Finally,
the ECtHR took into account that the Russian journalists did not have any family,
social or economic ties in Lithuania, as an additional justification of the length of
the entry ban for a period of one year. As the interference with the four Russian
journalists’ right to freedom of expression was necessary and proportionate, the
ECtHR found the complaint under Article 10 ECHR manifestly ill-founded and
declared it therefore inadmissible.

ECtHR Second Section (Decision), Pavel Zarubin v. Lithuania, Application
no. 69111/17 and three other applications, Decision of 26 November
2019, notified in writing on 19 December 2019.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-200110

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-200110


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4


