
Ofcom determines Sky UK to be in breach for offensive
language broadcast during cricket coverage
IRIS 2020-2:1/14

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Sky UK Limited was held to have breached Ofcom rules 1.14 and 2.3 for the
broadcast of offensive language during their cricket coverage on their temporary
Sky Sports Ashes channel during the summer of 2019. There were three incidents
of which two Sky was held in breach, but the third matter was deemed resolved
by the regulator given the circumstances and Sky’s broadcast of an immediate
apology.

Ofcom’s Code of Conduct Rule 1.14 states that in the case of television ”the most
offensive language must not be broadcast between the watershed [...] ”

Rule 2.3 of the Code states, “In applying generally accepted standards
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by
the context. [...] Such material may include offensive language .” Further Rule 2.3
considers the context in which offensive language was broadcast, such as time
and likely audience expectations.

There were three Sky broadcasts which led to complaints: at 1.50 p.m. on 24
August 2019; at 8.10 p.m. on 4 September 2019; and at 1.40 p.m. on 14
September 2019 p.m. The first two incidents occurred during coverage of the The
Ashes and T20 between England and Australia and the last event was during an
Ashes test match.

The first two incidents concerned Sky’s wicket microphones picking up offensive
language used by players who had just been bowled out. The language included
the "F" word. The third incident was when one of Sky’s commentators, David
Gower, said, “they haven’t a f***ing clue.”

Regarding the first two incidents, Sky said that the player remarks had been
picked up by the onboard microphones and that, subsequently, they had taken
steps for more careful monitoring, including switching off some microphones at
key points. On the occasions subject to complaint, there had been a lapse in their
monitoring of speech and Sky assured Ofcom that future coverage would have
continuous monitoring of language.

Sky said that in the case of the 24 August incident, the player was swearing at
himself since he was angry at his own performance, rather than directing his

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 1



comments at a third party. Ofcom considered that this would not have been
apparent to the viewers. Ofcom observed that Sky’s position would have been
mitigated if they had immediately apologised to viewers, but they had failed to do
so on both occasions. Sky has assured Ofcom that broadcast directors have
instructions to ensure that if there is inadvertent swearing or use of offensive
language, an apology is immediately issued.

Regarding the third incident involving David Gower, Sky explained that the
commentator had handed over to another commentator, Shane Warne, believing
his microphone was muted and his comments would not be picked up. When the
mistake was realised, Gower’s microphone was muted and Shane Warne
immediately broadcast an apology.

Ofcom accepted that the broadcast of offensive language had been inadvertent
and noted the steps Sky had since taken to avoid recurrence. However, the
language transmitted would be deemed offensive and given the times of day,
considered audiences would not have expected such language to be broadcast.

Ofcom determined that there had been a breach of Rules 1.14 and 2.3 for the
incidents on 24 August and 4 September, but regarding the commentator’s
comments on 14 September, Ofcom accepted that this had occurred in error
whilst there had been an immediate apology, so that matter was determined as
resolved.

Issue 393 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin, 16th December
2019.

https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0025/18551/issue_393_broadcast-
and-on-demand-bulletin.pdf

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0025/18551/issue_393_broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0025/18551/issue_393_broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


