% IRIS Merlin

=

[GB] IPSO decision on breach of Editors’ Code

IRIS 2018-6:1/23

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

On 5 April 2018, the Independent Press Standards Organisation (IPSO), one of the
two UK press self-regulatory bodies, issued a notable decision on accuracy in
news reporting. The decision concerned a complaint made by an East London
local authority, Tower Hamlets Borough Council, about an article the Times
newspaper headlined “Judge rules child must leave Muslim foster home”, part of a
series dealing with fostering arrangements. The sub-headline referred to the
judge praising the newspaper for “exposing council’s failure” and stated that “the
judge ordered the council to conduct an urgent investigation into issues reported
by the Times”. The underlying concern reported by the Times was the cultural
appropriateness of the placement. In the article complained of, the Times wrote
that the child was “removed from her Muslim foster parents yesterday and
reunited with her family as a judge urged councils to seek ‘culturally matched
placements’ for vulnerable children”. The Council complained that the reporting
had created a false impression and had not reflected the fact that the Council had
made the application for the child to be placed with the maternal grandmother
and moreover implied that the judge’s comments constituted criticism directed at
the Council, a point which the Times disputed. The Council further argued that the
report breached the accuracy requirements because the newspaper had not
reported that the child’s grandmother was also a Muslim. The Times argued that
the religion of the grandmother was disputed and in any event there was a
difference between living with a non-practising Muslim and with Muslims who
adhered to what appeared to be a conservative form of the religion. On this basis,
the Times denied that the omission had been misleading.

The IPSO Committee found that the article was misleading. The suggestion
conveyed by the article overall was that there was a failure by the Council in the
placement that it had organised. Further, while there may have been a delay in
carrying out the necessary checks on the grandmother before the child could be
placed with her, the article went further. It implied that the judge had found
against the Council as regards its assessment of the child’s needs in organising
the foster placement. This was not what the court had decided, or even what
might be implied by the ruling. In this, IPSO Committee found a breach of Clause
1(i) of the Editors’ Code - that the “Press must take care not to publish inaccurate,
misleading or distorted information or images, including headlines not supported
by the text” and, as the Times had made no attempt to correct matters, there had
also been a violation of Clause 1(ii) - the obligation to correct and (where

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 1



% IRIS Merlin
e

appropriate) print an apology (see IRIS 2018-3/19).

The IPSO Committee took a different view as regards the omission of the
grandmother’s religion. In this, the fact that it was accepted by all parties that the
grandmother was not religiously observant was significant. IPSO also did not
accept that it had been misleading to raise questions about cultural
appropriateness without reporting also that the child was well taken care of, as
the Council had argued. The IPSO Committee concluded that that assessment did
not mean that statements regarding concerns about cultural appropriateness that
the newspaper raised were untrue. The IPSO Committee also did not find that the
article’s claim that the complainant had tried to “block the story” breached Article
1(i). The Council had complained that certain documents had been unlawfully
leaked so that the publication of the article would be an offence. Further, a
security guard had tried to stop a journalist from attending the hearing; the report
of this, however, was not imputed to the Council. The IPSO Committee determined
that the adjudication should be published in full on page 6 of the newspaper, or
further forward. The accompanying headline was to make clear that IPSO has
upheld the complaint against The Times, and refer to its subject matter. The
wording of the publication was to be agreed in advance. The adjudication was also
to be published on the Times’s website, appearing in the top 50% of stories for 24
hours.

Independent Press Standards Organisation, Decision of the Complaints
Committee 20480-17 Tower Hamlets Borough Council v The Times, 5
April 2018

https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=20480-17

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 2


https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=20480-17

& IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2024

Page 3



